Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 90 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-05 07:00
Beekforel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 10:01:
[...]

Action kamado, Chinees opgelost dus. ;)
Een Monolith is volgens jou dus ook een action kamado?

Ik vind het juist een domme oplossing om daar te gaan schroeven als vilt super makkelijk is. Ding is bij mij met vilt luchtdicht, zit goed vast, en kan het er eventueel afhalen. Schroeven in keramiek is meh als het niet nodig is, bevestigd door de situatie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:40

franssie

Save the albatross

Zo na een jaar of veel maar eens nieuw vilt besteld voor mijn noname kamado. Niet dat het lekt maar het begint nu wel zo te verharden dat er scheurtjes in komen en dat ziet er niet uit. En het is dan natuurlijk ook afwachten hoe lang het duurt voor het wel gaat lekken.

Ik dacht er weer eens aan naar aanleiding van de topvent discussie eerder hier. Mijn topvent is gewoon van dun RVS maar sluit prima af door het vilt rondom de opening bovenop de kamado. Van origine zat er ook een schroefje op maar die heb ik na een tip hier er gelijk afgehaald en nooit meer gemist (ding zit klemvast) en het is handig om de topvent er helemaal af te kunnen halen zou je snel naar heet willen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Cyberpope schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:24:
[...]

Ik lees graag je ervaring. Wil het ook gaan maken binnenkort.
Het op temperatuur houden van de Action kamado is een eitje (pun intended). Als je hem een paar keer gebruikt hebt en dus goed kent, red je je prima.

De procureur is fantastisch gelukt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RAAGYnHdTc8_BYvUTgwlo-E6LY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ndRqlVgHReijMs22nIHiqmy.jpg?f=fotoalbum_large

Snel weer. Dan misschien meer, aangezien ik vanmiddag ook de Kwantum kamado heb opgehaald. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20-05 22:45

copykat

Good copy isn't bad

greatgonzo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:41:
Ben er wel uit dat ik de overstap wil maken naar een Kamado.. Wilde eerst voor het Aldi ei van 13" gaan, maar die is misschien toch net wat te klein. Wordt dus toch een 15 inch.

Voor mijn budget zie ik nu 4 opties:
Van Patton bij Leen Bakker voor €229
Andere firebox ondanks rooster is 34cm de grillguru platesetter past net niet.
Zou ik geen zinnig antwoord op kunnen weten, behalve kijk of er voldoende opties te koop zijn die passen. Je word t snel zat als je telkens je een ongeluk zoekt om iets toe te voegen wat past. Roosters , platesetters enzo.
Deze heeft als voordeel dat je zekerweet dat de opties uit de grill guru store passen.
Ik denk dat het haast allemaal uit dezelfde fabriek komt. Volgens mij allemaal klei, allemaal dezelfde afmetingen. Maar wat moet je dan kiezen? Grill Guru is een gevestigde naam.. maar je betaald er ook €70 meer voor. Accessoires boeien me niet zo, komt toch een gietijzeren pannetje in als lekbak en heat deflector.

Dan voor de kwantum gaan?? Handig die pootjes, maar hij gaat denk ik toch in een buitenmeubel(tje)

Dan toch voor de allergoedkoopste??

Heeft iemand tips of ervaringen?
Als je geen accesoires nodig hebt dan zou ik kijken naar de grilplaat en vuurbox en de kwaliteit van de scharnieren.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:49

PnD

like in Pinda ^_^

Lekkere kippenpoten met gemarineerde wortels op en als toetje ananas gegrild en daarna nog even marshmallows erop en gebakken. Was meer voor de funfactor (heb jonge kinderen) maar was nog verrassend lekker. Idee kwam trouwens van de baked hawaii die iemand postte onlangs.

Eerste keer met de grill eye, maar dat viel nogal tegen qua bereik. Wifi pikt hij slecht op en Bluetooth bereik ging ook niet ver. Nog eens een keer rustig verder testen, maar die gaat misschien retour. Iemand ervaring met de inkbird ibbq4t en de grill eye?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhnpIuXHyVzzOjMHYihsRXTj12M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WdrxUFUniok71VoE7F4egSf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door PnD op 07-06-2020 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-05 19:36

mutsje

Certified Prutser

Vandaag hamburger homemade erop gedaan op lage temperatuur en halverwege blokje tamme kastanje erbij gelegd. De jongste gaf een 3 (en dat is al heel wat normaal donderd ze het gewoon van der bord af :+ ) Merk toch wel dat de noname van ranzijn wel minpunten heeft met betrekking tot accessoires die je erbij kunt scoren. Maar goed misschien ooit een upgrade tot nu voldoet ie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubAOGqpWoeSi_94J2UIpmvlN-q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIPP6Tnj20fo2gFy6MryAdla.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-05 22:32
PnD schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:52:
Lekkere kippenpoten met gemarineerde wortels op en als toetje ananas gegrild en daarna nog even marshmallows erop en gebakken. Was meer voor de funfactor (heb jonge kinderen) maar was nog verrassend lekker. Idee kwam trouwens van de baked hawaii die iemand postte onlangs.

Eerste keer met de grill eye, maar dat viel nogal tegen qua bereik. Wifi pikt hij slecht op en Bluetooth bereik ging ook niet ver. Nog eens een keer rustig verder testen, maar die gaat misschien retour. Iemand ervaring met de inkbird ibbq4t en de grill eye?

[Afbeelding]
Geen aluminiumfolie op je platesetter? Gaat dat zo niet als een gek roken, ook bij je volgende bbq-sessie?

Verder mooi om de grizzly te zien, hier staat dezelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ebbao schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Geen aluminiumfolie op je platesetter? Gaat dat zo niet als een gek roken, ook bij je volgende bbq-sessie?

Verder mooi om de grizzly te zien, hier staat dezelfde :)
Was mijn lekbak vergeten 😐

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
@Stinger_Ventura @copykat@Boudewijn @Anoniem: 251963 @ik222@Martinusz @Appie Heijn

@SLice88 : ik denk dat je gelijk hebt wat betreft temperatuur. De Picanha kwam als één stuk en kan daardoor volgens mij niet 'geprikt' zijn, dit gebeurd volgens mij alleen bij steaks en ik heb de plak zelf gesneden. Er zitten hier en daar op de foto wel gaatjes van de vork, dat kwam omdat ik er zo hard aan moest trekken omdat m'n mes er niet door kwam!

Gisteren avond een stuk Bavette uit de vriezer gehaald om vandaag te testen en die heeft hier eerst +-4 weken (2 weken langer dan de Picanha) in de koelkast gelegen. Deze is goed gelukt en dan zou ik zelf denken dat de temperatuur van de koelkast geen probleem moet zijn geweest.
Eind van de ochtend ook nog een stukje Picanha eruit gehaald.

Rond 16:00 zijn ze beide in de pan gegaan, Picanha was nog wel wat bevroren binnenin. Sous vide temperatuur nu op 56 graden gezet, callogeen moet dan zeker omgezet zijn.
Bavette was perfect na 2uur in de pan.

Picanha heb ik er 3 uur in laten zitten en weer een sear in de gietijzeren pan. Daarna even gerust en fijn gesneden. Was perfect :+

Bavette links, Picanha in het midden en rechts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWEPHO_2lzV2xfqf_78sD16wABc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xkiqao2dij4c695P8ti2GCUV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FPrkUCuT4bgGiyugvyCXqbVjcOI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JQ9exyeFb8HykGELP0uzQKNt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZeoRLNe5U2_mX-H1rz8lnVtnPc4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QQ8ITeysX7ErgoEQMvyRlSF5.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 41% gewijzigd door srdevil op 07-06-2020 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 10:04
mutsje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:17:
Vandaag hamburger homemade erop gedaan op lage temperatuur en halverwege blokje tamme kastanje erbij gelegd. De jongste gaf een 3 (en dat is al heel wat normaal donderd ze het gewoon van der bord af :+ ) Merk toch wel dat de noname van ranzijn wel minpunten heeft met betrekking tot accessoires die je erbij kunt scoren. Maar goed misschien ooit een upgrade tot nu voldoet ie.

[Afbeelding]
Wat heb je onder het rooster zitten? Diy kolenmand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
@srdevil mooi dat het gelukt is!

Ik heb zelf voor het eerst spareribs van A tot Z bereid. Echt ontzettend tevreden met de Bastard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HyyI13dtRagIwFYMxiBDwt4bhBY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z5eyCJFVf9NdQ1Lnoq9oBuuY.jpg?f=fotoalbum_medium
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_Z4Q3dsBmbK7wqM_nuwsUIngpo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oxv3u14aAUp7Sc0RaBBfP45f.jpg?f=fotoalbum_medium

Gisteravond in een marinade gelegd, wat kruiden met chilisaus en ketjapmarinade.
Vanochtend 08.30 op de Q gelegd, 14.00 hebben we ze opgegeten. 1 heb ik gelakt met scherpere/hartige saus en de ander met een aantal keren agave siroop. Echt heerlijk!

Het waren vrij vlezige spareribs, niet dat het vlees van het botje af viel zeg maar, is maar net waar je van houdt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Niet ingepakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

Mivadebe schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:59:
[...]

Wat heb je onder het rooster zitten? Diy kolenmand?
Dat is zo'n ding die je in je schoorsteen propt om de vogels eruit te houden. Na upgrade van zo'n draaiding was deze over. Past perfect in een inwendige 30cm vuurschaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mivadebe
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-05 10:04
mutsje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:16:
[...]

Dat is zo'n ding die je in je schoorsteen propt om de vogels eruit te houden. Na upgrade van zo'n draaiding was deze over. Past perfect in een inwendige 30cm vuurschaal.
Is dat niet gegalvaniseerd/zink materiaal? Heb zelf ook zoiets overwogen met een terracotta schaaltje als deflector. Werd me echter afgeraden ivm evt gassen die kunnen vrijkomen bij hogere temperaturen. Verder wel een praktisch in zo’n kleine kamado.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mutsje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 19:17:

[Afbeelding]
Heb je nu een dakgootkorf gebruikt als kolenkorf? 😁

Yep ik heb ook de tuinboer kamado, ik heb een keramische deflector met een gietijzeren gril als slow cook system. De rvs grid ligt vaak werkeloos in de schuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmMUegb_6mYwZqtTQCW5ylOoh4c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/To409Xi0K59lWvPh1QYpr6D1.jpg?f=user_large
Werkt prima maar de rvs grill past niet op deze deflector.En de firebox is anders gemaakt en de onderste schaal ook dus een grillguru 34cm platesetter past niet. Een 15inch dus ook niet... Probeer nu een 14 inch te vergroten als de chinezen weer leveren want uitverkocht.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ithric
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20-05 12:52
Nou ik meld me hier ook even, heb nog niet veel gelezen hier verder. :o

Vrijdag een Boretti Barilo gekocht, vanwege de goede reviews en advies. (oke en een klein beetje looks)
Vandaag was het droog, dus meteen maar geprobeerd.

Moet er nog genoeg mee stoeien, want temperatuur kreeg ik eerst op 175-200* en daarna bleef hij 130*. (ik vermoed een combinatie van luchtroosters te ver open en geen kolen bijvullen.)
Kon wel mooi stoofvlees rustig garen ermee, dus op zich geen probleem en kan lekker proberen ermee.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

copykat schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:41:
[...]

Heb je nu een dakgootkorf gebruikt als kolenkorf? 😁
Nee zo'n ding >> https://www.rvsland.nl/boldraadrooster-5070mm-rvs << maar heb het eerst goed schoongeborsteld en daarna uur op 250 graden laten dampen. Hierna kan je het uit de schoorsteen op je bbq gebruiken :) Dus nee geen dakgootkorf maar echt voor een schoorsteen (houtkachel)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• apNia
  • Laatst online: 18-05 14:39

apNia

Schreeuwen en Nibbits eten!

holoX schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:48:
[...]

Mocht je toch iets meer willen uitgeven dan de 30€ dan kan ik de Grilleye Pro aanraden. Normaal wat duurder, nu toevallig in de aanbieding bij vuurenrook: https://www.vuurenrook.nl/nl/grilleye-pro.html

Ik kom van de goedkope Inbirds af, maar dit is toch wat fijner spul.
Is de Grilleye Pro+ ook zonder app te besturen? Want ik wil niet afhankelijk worden van een fabrikant die zo meteen stopt met de app updaten omdat we al op de Grilleye SuperMegaPro+ zitten :'(

edit: zie op de app (zowel iOS als Android) echt extreem teleurgestelde reacties, dus wil er liefst niet van afhankelijk zijn

[ Voor 9% gewijzigd door apNia op 07-06-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

apNia schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:52:
[...]

Is de Grilleye Pro+ ook zonder app te besturen? Want ik wil niet afhankelijk worden van een fabrikant die zo meteen stopt met de app updaten omdat we al op de Grilleye SuperMegaPro+ zitten :'(

edit: zie op de app (zowel iOS als Android) echt extreem teleurgestelde reacties, dus wil er liefst niet van afhankelijk zijn
Nee, alleen met de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-05 07:35
Yep tijdens de 2e sessie wel. 1e en 3e niet.
Ik heb 2,5-1,5-1 aangehouden ipv 3-2-1

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-04 08:16
Zeddicius schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:01:

Plus, ik ga de bbq zal ook gebruikt worden om kolen aan te steken voor onze Thaise bbq (Moo Kata voor de liefhebbers).
Ik zie na een Google search dat een Moo Kata hetzelfde is als een khmer/cambodian bbq. Heb je voor mij recepten en tips?

[ Voor 76% gewijzigd door Nelus82 op 09-06-2020 06:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
greatgonzo schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:22:
[...]

Dat zou me de 75 euro verschil niet waard zijn
Een keramische heat-deflector kan je iig beter hebben, dan een metalen.
Een gietijzeren pan is gemaakt om hitte vast te houden, en door te geven, op een snellere manier dan een keramische plaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Beetje zand in t pannetje voorkomt dat je hitte te snel wordt doorgegeven. Of een goede laag water.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07:15
Vrijdag voor het eerst pizza gemaakt. Crosspost uit het pizzatopic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBOZQi3p868UQ2nolvt9Lo19Ryw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZYuCmN2RDV41uD3olIoFbTuL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

UltraSub schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:41:
[...]

Een Monolith is volgens jou dus ook een action kamado?
Dat zegt hij toch niet?
Zowel Monolith als Action halen hun spullen uit China. Niet meer, niet minder.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Ik heb een Weber WGA kunnen gemachtigden voor een mooie prijs, voor naast de Kamado en voor op vakantie.

Nu vroeg ik mij af hoe je deze het gemakkelijkste in gebruik neemt. Ik ben van plan de kleine stukjes kolen te gebruiken die ik niet in de Kamado kan gebruiken. Kan ik de WGA hetzelfde als de Kamado aansteken? Dus wokkels tussen de kolen en wachten. Of adviseren jullie toch een kleine starter?

Ik kan mij voorstellen dat een starter sneller is, maar is toch ook weer spul meeslepen als je op vakantie gaat. En aangezien de Kamado zonder starter gemakkelijk aan te krijgen is.. Ik twijfel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Laatst online: 09:38

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou dit https://www.gamma.nl/asso...cue-pizza-plaat/p/B132391 als heat deflector in de Kwantum kamado passen?

De beschreven afmetingen zijn een beetje vaag, maar 28 cm zou in de vuurkorf passen en 38 cm (denk dan dat dat de handvatten zijn) zou er mooi overheen kunnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kopen, passen , gebruiken of terugbrengen.

Als pizza plate of als heatdeflector?

Heb je de grill guru versie al geprobeerd? Bij hornbach.
Gezien de vorm van de onderschaal op de kwantumfoto zou dat best eens kunnen passen.
Dacht 28,5 cm diameter binnenzijde vuurkorf nodig om goed te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 08-06-2020 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 20-05 08:38
Nelus82 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:50:
[...]

Ik zie na een Google search dat een Moo Kata hetzelfde is als een khmer/cambodian bbq. Heb je voor mij recepten en tips?
Ik denk dat je quote niet juist geplaatst is?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:51
@benkruk Ik brand zelf Ecobrasa in zowel de WGA als MT.
Ik heb wel voor de WGA een kleine starter gekocht omdat ik dat net wat makkelijker vind. Maar gewoon aansteken in de bak zelf gaat ook wel hoor. Ik denk dat je het gewoon eens moet testen (heb je gelijk een excuus om het aan te steken ;) )
Ik heb het rooster doorgeslepen zodat de starter tijdens transport in de WGA past (met de briketten, wokkels en lucifers erin heb je mooi alles bij elkaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benkruk
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-03-2024
Togi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 09:22:
@benkruk Ik brand zelf Ecobrasa in zowel de WGA als MT.
Ik heb wel voor de WGA een kleine starter gekocht omdat ik dat net wat makkelijker vind. Maar gewoon aansteken in de bak zelf gaat ook wel hoor. Ik denk dat je het gewoon eens moet testen (heb je gelijk een excuus om het aan te steken ;) )
Ik heb het rooster doorgeslepen zodat de starter tijdens transport in de WGA past (met de briketten, wokkels en lucifers erin heb je mooi alles bij elkaar).
Proberen is altijd goed inderdaad. Alleen het weer zit niet mee nu.

De starter, is dat de starter van ecobrasa van 1 liter? Heb er naar gezocht maar kan niet precies vinden welke "klein" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

De kleine Weber starter past ook in de WGA (na doorgeslepen rooster). Momenteel nog in de aanbieding voor 15€ bij Karwei..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:51
Nee ik heb voor de WGA de kleine van Weber (Rapid firestarter Compact) en voor de MT de grote van Weber.
Maar volgens mij maakt het merk opzich niet veel uit. Heb ook mods gezien waar een koekblik of blik van dopererwten met een paar schroeven erin gebruikt wordt.
Het gaat er alleen om dat je het schoorsteeneffect creeërd waardoor het ontbranden sneller gaat.

En of bijv de Weber die 2x zo duur is als een ander merk ook 2x zolang meegaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 23:20
Chevy454 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:00:
He shit, ben je klaar met twijfelen ivm een nieuwe Q, blijkt dat de Masterbuilt GS560 issues te hebben met de isolatie. Hebben ze ipv firebrick materiaal gewoon isolatiewol gebruikt. Deze wordt zichtbaar als de vuurkorf doorfikt door de hitte. En dan blaas je lekker isolatiewol op je eten...

Dus dat wordt het em niet.
Bedoel je de isolatie die tussen de hopper en de kamer zit? Ik lees er namelijk een hoop over op de Masterbuild owners group op Facebook maar heb er zelf nog niks van gemerkt. Ik gebruik de 560 (ondanks dat het een impulsaankoop was) naar volle tevredenheid. Enkel voor low and slow overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje

mutsje

Certified Prutser

FreshMaker schreef op maandag 8 juni 2020 @ 07:19:
[...]

Een keramische heat-deflector kan je iig beter hebben, dan een metalen.
Een gietijzeren pan is gemaakt om hitte vast te houden, en door te geven, op een snellere manier dan een keramische plaat.
Daar heb je gelijk in maar het werkte prima met 4 kippenbouten er boven, bijkomend voordeel het vet/vocht werd gelijk opgevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:37

Zeddicius

Conscience do cost

Jorizzz schreef op zondag 7 juni 2020 @ 15:06:
[...]

Ik heb zelf nu net een tijdje een 57 master touch (premium). Deze serie heeft t.o.v. de andere series het enorme voordeel dat je een aspan onder je bbq hebt hangen, de andere series moeten het met een schaal doen. Mijn vorige bbq had ook zo'n aspan, dat is echt niet leuk als het een beetje waait, want al het as gaat door je tuin heen. Daarnaast zou ik voor een 57 cm geen. Dat lijkt wellicht groot voor met z'n tweeën, maar in mijn ervaring is bbq-en ook erg leuk met wat vrienden erbij en dan is extra grill oppervlak wel erg fijn. Bovendien, als je een beetje serieus wil gaan bbq-en, dan ontkom je er niet aan om ook meerdere zones te creëren (indirect-direct). Dan is 57 cm wel erg fijn om nog wat werkruimte over te houden.
Of ik ook de premium zou aanraden laat ik even in het midden. Ik ben zelf erg blij met de heat deflector en kolenring die erbij zit, het scharnierdeksel nog wat minder. Die is erg praktisch, maar sluit niet helemaal goed (een bekend issue) en ik ben nog met Weber in contact over hoe we dat garantietechnisch gaan afhandelen...
Dank voor je antwoord! Ik vind het prijsverschil nog vrij fors, zeker voor een eerste bbq....Als ik voor de non-premium versie ga, is het dan later nog mogelijk om bijvoorbeeld een kolenring of heat deflector toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
mutsje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Daar heb je gelijk in maar het werkte prima met 4 kippenbouten er boven, bijkomend voordeel het vet/vocht werd gelijk opgevangen.
Het werkt ook wel, maar het heeft een reden dat grillplaten van gietijzer zijn, en keramische deflectors van 'keramiek'
Ik zet op mijn keramiek ook een schaal om op te vangen .. of alleen alufolie, wat voorhanden is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

mutsje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:20:
[...]

Natuurkundig, ben niet zo'n goede kok;-) is het verklaarbaar:

Wat je met gietijzeren pan- deflector eigenlijk doet is de directe "gloeiwarmte" en de hot airflow opvangen en naar de zijkant sturen zodat je geen vet burn krijgt.(net zo als met de keramieke versie) maar het heeft minder isolerende werking dan keramiek en zal dus op den duur net zoveel stralingswarmte hebben als de kooltjes zelf. (geeft het gewoon 1:1 door met vertraging)

Die van gietijzer is een stuk lager dan van keramiek : gietijzer is een hele goede warmte doorlaat anders zou je veel meer keramieke pannen hebben. ;-)

Dus je effectieve onder stralingswarmte is hoger dan bij een keramiek set up. En je circulerende warmte die je met een Kamado graag wilt is dan iets verstoord.
Beetje te vergelijken met een electrische oven: onderwarmte grill, boven warmte grill of circulerende warmte.
Je wilt voor een korstje boven warmte maar voor gelijkmakende garing gelijkmatige warmte.

Met kippen pootjes en burgers en ander "klein" spul maakt het vermoedelijk niet uit of is het zelfs "handig" om de crisp wat te krijgen zonder vlammen( vet valt niet in het vuur) maar met grotere stukken wil je een evenwichtige warmte overdracht omdat je je vlees niet zo vaak wilt keren tegen verbranding.

Dus een gietijzeren en een keramische versie zou ideaal zijn.
Wil je vooral onder stralingswarmte: gietijzeren deflector: grillen maar dan minder snel.
Wil je meer homogene warmte verdeling: keramiek. (bakken)

ik doe bij een pizza /brood een keramische deflector én een pizza steen op de gietijzeren grilplaat want pizza moet vooral van boven verhit worden anders fikt de bodem zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 08:38
Zeddicius schreef op maandag 8 juni 2020 @ 17:26:
[...]

Dank voor je antwoord! Ik vind het prijsverschil nog vrij fors, zeker voor een eerste bbq....Als ik voor de non-premium versie ga, is het dan later nog mogelijk om bijvoorbeeld een kolenring of heat deflector toe te voegen?
Volgens mij zijn die helaas niet los te krijgen. Niet van Weber in elk geval. Dat hebben ze natuurlijk wel slim bedacht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@copykat of je vult je gietijzer op met zand.
Dan is de natuurkunde weer gebroken😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:00:
Kan, maar niet handig
Ik moet nog wel eens de deflector verwijderen ( omschakelen naar direct )
Dan is een hete gietijzeren onderdeel, met hete losse vulling A> onhandig en B> levensgevaarlijk

Maar hou me ten goede, als jij/iemand gietijzer als deflector wil gebruiken is het allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:00:
of nat zand vertraagt het nog meer. (totdat het droog is.. :+ )
:*)
Maar dan ga je meer op de aanpassings mogelijkheden van een "pan" doelen.
water/ zand, nat zand, reuk olie? (geur afgifte van iets), er zijn ook keramische pannen waar je dat ook weer mee kan doen.

Het ging mij meer om het feit dat een pan ombouwen tot deflector niet het zelfde is als de keramische "setterplate" qua werking.

soms is de (gietijzeren) pan beter weet ik bijna zeker, zeker qua opvangen lekvet.
Moet eerst effe mijn setterplate met frame hebben(uitverkocht) kan ik daar ook mijn "pannetje" op zetten als ik dat wil. (tot dan gebruik ik aluminium kuipjes op mijn keramische deflector.)

:)

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 08-06-2020 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand ervaring met de thermopro smoke wireless?
Overweeg de "leuke" opties zoals grafiekjes en via de cloud te kunnen benaderen op te geven voor degelijkheid en een stabiele verbinding.

Is hij wel eens ergens in de aanbieding? Vind de gebruikelijke 130 euro wel stevig voor de retailprijs van 99 dollar direct bij de leverancier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king_bass
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:17
Ithric schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:51:
Nou ik meld me hier ook even, heb nog niet veel gelezen hier verder. :o

Vrijdag een Boretti Barilo gekocht, vanwege de goede reviews en advies. (oke en een klein beetje looks)
Vandaag was het droog, dus meteen maar geprobeerd.

Moet er nog genoeg mee stoeien, want temperatuur kreeg ik eerst op 175-200* en daarna bleef hij 130*. (ik vermoed een combinatie van luchtroosters te ver open en geen kolen bijvullen.)
Kon wel mooi stoofvlees rustig garen ermee, dus op zich geen probleem en kan lekker proberen ermee.
Zelf ook een hier staan en een mix van briketten/kolen hielp hem op een mooie 180 graden, het is inderdaad wel even spelen met de luchtroosters, maar een mooie chicken on a can mee kunnen maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOuWZ9jLunVPgxl7WS2C7daelhQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o5shrk8V9S2q6ZNfFoZtaPrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
PnD schreef op maandag 8 juni 2020 @ 22:03:
Iemand ervaring met de thermopro smoke wireless?
Overweeg de "leuke" opties zoals grafiekjes en via de cloud te kunnen benaderen op te geven voor degelijkheid en een stabiele verbinding.

Is hij wel eens ergens in de aanbieding? Vind de gebruikelijke 130 euro wel stevig voor de retailprijs van 99 dollar direct bij de leverancier.
Thermoworks bedoel je in plaats van Thermopro denk ik?

ThermoPro TP25 is niet zo duur, de Thermoworks heet wel zo en heeft de prijs die je noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Thermoworks inderdaad! En wil gewoon een die over RF gaat en een dedicated ontvanger heeft ipv de smartphone zoals mijn goedkope Ali meter nu ook heeft.

[ Voor 74% gewijzigd door PnD op 08-06-2020 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
Nog even over het gietijzeren pannentje als deflector en de stralingswarmte die deze afgeeft: Pak hem in in alu folie. Wel met lucht er tussen, dan heb je een prima isolator voor de stralingswarmte. Procureur een uur of 9 er op gehad, en de bovenkant was meer verkleurd dan de onderkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
alaintje schreef op maandag 8 juni 2020 @ 08:23:
[...]

Ik denk dat je quote niet juist geplaatst is?
Je hebt gelijk, quote het verkeerde bericht. Excuses.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zeddicius
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:37

Zeddicius

Conscience do cost

Nelus82 schreef op maandag 8 juni 2020 @ 06:50:
[...]

Ik zal het eens aan mijn vrouw vragen, zij is de grootste fan en expert :P
Maar feitelijk is het niet anders dan een bbq met als extra toevoeging een bouillon waar je groentes en dergelijke in kan klaarmaken. Op het grilgedeelte van de bbq kun je eigenlijk alles wel grillen wat je lekker vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-05 09:33
Zag bij de Hornback een redelijk betaalbare metalen Kamado achtige bbq. Zoekactie hier op het forum gaf geen results helaas.
Iemand bekend met Charbroil?

Ik zag hem staan in de winkel en op het eerste gezicht ziet het er best degelijk uit. Gewoven gasket, voldoende griloppervlakte, heat diffuser, verwijderbare aspan etc. Voor mijn gevoel is die 400 euro een prima prijs maar ik lees nergens nederlandse ervaringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
Die had ik inderdaad gezien. Wat ik heel graag zou willen weten is bijvoorbeeld of deze er ook tegen kan om bijna het hele jaar buiten te staan zoals mijn Weber en hoe deze verder bevalt in dagelijks gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:41:
Die had ik inderdaad gezien. Wat ik heel graag zou willen weten is bijvoorbeeld of deze er ook tegen kan om bijna het hele jaar buiten te staan zoals mijn Weber en hoe deze verder bevalt in dagelijks gebruik.
Mijn Niclan staat al 2 jaar buiten. Zonder bescherming.

De aspan is een waterpan na een regenbui -> dus die eraf nemen is aangeraden. Ik heb het welgeteld 1 keer gedaan. De schroeven van de dome aan het ei zijn van pisbakkenstaal. Enkel de nederlandse vlag heeft een oranjere kleur. De magrietschrijf liet verf los dus die vervangen door een Smokeware SS cap. Het ding trekt valse lucht via de aspan, dus die moet je ook nog voorzien van vilt.

Het ding is extreem gevoelig omdat die geen massa heeft, Vul je die tot de nok vol met dammers dan heb je moeite om die op 110C te houden als die begint te branden omdat dan elk blokje houtskool begint te fikken en je die nooit meer afgekoeld krijgt. Het beste wat je dan kan doen is pizza bestellen of big block Black Ranch gebruiken welke heel moeilijk aan gaat maar dan moet je wel met een looft lighter aan de gang om het aan te steken. HIermee kan je wel de Q op 110C houden met de aspan op 2cm open zelfs.

Houd de weber als het duurbaar moet zijn en als je niet graag naar pizza grijpt omdat je alles gecremeerd hebt. Voor de rest zou ik mijn schoonmoeder de Charbroil cadeau doen, ze gebruikt het toch nooit. Ideaal moederdag cadeau.

Charbroil Kamander is niet hetzelfde als de Char griller Akorn / Niclan

[ Voor 31% gewijzigd door Chevy454 op 09-06-2020 15:06 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Chevy454 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:56:
[...]

Mijn Niclan staat al 2 jaar buiten. Zonder bescherming.

De aspan is een waterpan na een regenbui -> dus die eraf nemen is aangeraden. Ik heb het welgeteld 1 keer gedaan. De schroeven van de dome aan het ei zijn van pisbakkenstaal. Enkel de nederlandse vlag heeft een oranjere kleur. De magrietschrijf liet verf los dus die vervangen door een Smokeware SS cap. Het ding trekt valse lucht via de aspan, dus die moet je ook nog voorzien van vilt.

Het ding is extreem gevoelig omdat die geen massa heeft, Vul je die tot de nok vol met dammers dan heb je moeite om die op 110C te houden als die begint te branden omdat dan elk blokje houtskool begint te fikken en je die nooit meer afgekoeld krijgt. Het beste wat je dan kan doen is pizza bestellen of big block Black Ranch gebruiken welke heel moeilijk aan gaat maar dan moet je wel met een looft lighter aan de gang om het aan te steken. HIermee kan je wel de Q op 110C houden met de aspan op 2cm open zelfs.

Houd de weber als het duurbaar moet zijn en als je niet graag naar pizza grijpt omdat je alles gecremeerd hebt. Voor de rest zou ik mijn schoonmoeder de Charbroil cadeau doen, ze gebruikt het toch nooit. Ideaal moederdag cadeau.

Charbroil Kamander is niet hetzelfde als de Char griller Akorn / Niclan
Klopt, de Niclan heb ik veel over gelezen maar deze lijkt nog weinig over te vinden. Op het oog in de winkel zag dit er heel degelijk uit maar dat vind ik al snel aangezien ik er niet heel veel vanaf weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Gadgeteer schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:26:
[...]

Klopt, de Niclan heb ik veel over gelezen maar deze lijkt nog weinig over te vinden. Op het oog in de winkel zag dit er heel degelijk uit maar dat vind ik al snel aangezien ik er niet heel veel vanaf weet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UqgsfEBbrnrMYTSPxcU-OHpGK_U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vw16qIqRz9Po27bnqrZN15OL.png?f=user_large

Ik was 'in de markt' voor deze ( twee jaar geleden geloof ik )
Tot ik wat horrorverhalen tegenkwam zoals van @Chevy454 , en een "echte" kamado niet eens zo heel veel duurder zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Mooi geel is niet lelijk... :+

Zijn er eigenlijk dubbelwandige webers die hier op lijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
FreshMaker schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:46:
[...]

[Afbeelding]

Ik was 'in de markt' voor deze ( twee jaar geleden geloof ik )
Tot ik wat horrorverhalen tegenkwam zoals van @Chevy454 , en een "echte" kamado niet eens zo heel veel duurder zou zijn.
Die is wel heel anders en ook duurder. Ik denk dat een redelijke keramische kampioen echt wel bijna het dubbele kost. Maar om teleurstelling te voorkomen hoopte ik wat ervaringen te vinden die wel betrouwbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
copykat schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 19:10:

Zijn er eigenlijk dubbelwandige webers die hier op lijken?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Doen jullie de starter altijd in de BBQ zelf aanmaken of zetten jullie hem ergens anders?
Ik zoek nog een mooie oplossing om dit netjes te doen en niet op een oude tegel of zo.
Nu zet ik hem in de BBQ maar als ik extra kooltjes wil voorverwarmen gaat dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 08:38
Crxtreem schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:35:
Doen jullie de starter altijd in de BBQ zelf aanmaken of zetten jullie hem ergens anders?
Ik zoek nog een mooie oplossing om dit netjes te doen en niet op een oude tegel of zo.
Nu zet ik hem in de BBQ maar als ik extra kooltjes wil voorverwarmen gaat dat niet.
In een andere bbq :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ik gebruikte aardewerk plantenschalen.

https://www.intratuin.nl/mega-ceramics-schotel-o11cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• holoX
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-05 23:20
Ik gebruik een aardewerk schaal voor onder een plantenpot. Werkt prima en kun je netjes opbergen. De kamado steek ik overigens met een 1 minute lighter aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
Ik wil voor een verjaardagspartijtje een grote hoeveelheid moink bals gaan maken, en deze alvast kant en klaar invriezen. Dat lukt allemaal wel, maar wat is verstandig om weer op te warmen? De barbecues zijn die dag bezet, dus dat gaat hem niet worden. Is een hapjespan (zoiets) een optie? Vullen met een beetje aangelengde bbq saus, ballen er in en opwarmen maar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@robkrekel dat zou inderdaad prima moeten werken.
Houd er wel rekening mee dat als ze er echt uren inliggen ze er zeker niet op vooruit gaan.
Oven is ook een optie.
Ik heb er laatst zelfs een paar in de magnetron gedaan. Was ook prima.

Maar pannetje met bbq saus is erg goede methode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Is sous vide niet makkelijk, controleerbaar en niet-tijdskritisch?

Ja relatief traag is het nadeel.

Ik maak in mijn kamado aan. Gewoon met een blokje of wokkel. Of meerdere.
Bijsteken doe ik met een 1kW propaanbrander van de Hanos.

[ Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 10-06-2020 13:15 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:15

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Ik zou graag mijn indirecte ruimte op mijn weber 47cm uitbreiden en ik dacht er aan om een pizzasteen te gebruiken als deflector door deze te leggen op de brikettenrails die ik er al standaard bij de bbq heb gekregen.

Dan is er zelfs nog ruimte over voor een lekbakje tussen de steen en het rooster. Klopt mijn redenering dat dit goed kan gaan werken? Moet er natuurlijk wel voor gaan zorgen dat er nog genoeg luchtcirculatie mogelijk is maar met een steen met een diameter van 36 of zelfs 38 cm moet dat wel kunnen denk ik.

Iemand ervaringen of andere ideeën dan hoor ik dat graag!

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
robkrekel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:57:
Ik wil voor een verjaardagspartijtje een grote hoeveelheid moink bals gaan maken, en deze alvast kant en klaar invriezen. Dat lukt allemaal wel, maar wat is verstandig om weer op te warmen? De barbecues zijn die dag bezet, dus dat gaat hem niet worden. Is een hapjespan (zoiets) een optie? Vullen met een beetje aangelengde bbq saus, ballen er in en opwarmen maar?
Magnetron/oven gaat ook prima :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Geen probleem met een looftlighter.. Maar een haardroger werkt ook om de extra kolen aan te steken.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

In een andere bbq
In de braai
Op een vuurschaal die in de tuin staat te roesten
robkrekel schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:57:
Ik zou ze dan eerder gewoon in de oven opwarmen.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-05 13:29
Ik heb in het verleden wel eens posts gezien over kruiden opbergen en in het specifiek een link naar een duits forum van iemand die echt helemaal los gegaan was. wat is jullie ervaring? Ik ben nu aan het kijken naar losse potjes met een half/half deksel (halve maan en gaatjes) en wou kijken of ik hier misschien stickers voor af kon drukken met een dymo, maar kan ook niet echt iets vinden hiervoor, alleen maar stickers voor de zijkant, maar ik wil van bovenaf kunnen zien wat er in zit.

potjes die ik in gedachten heb
https://www.dekruidenbaro...f-100-ml.html?id=20672213

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07:05
Wannial schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:13:
Ik heb in het verleden wel eens posts gezien over kruiden opbergen en in het specifiek een link naar een duits forum van iemand die echt helemaal los gegaan was. wat is jullie ervaring? Ik ben nu aan het kijken naar losse potjes met een half/half deksel (halve maan en gaatjes) en wou kijken of ik hier misschien stickers voor af kon drukken met een dymo, maar kan ook niet echt iets vinden hiervoor, alleen maar stickers voor de zijkant, maar ik wil van bovenaf kunnen zien wat er in zit.

Deze hebben grotere dop om wat op te plakken :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flapperbol
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12:22
Wannial schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 16:13:

Kijk even bij een toko als je die in de buurt hebt, ik heb ze daar een keer voor €0,50 p.s. gehaald

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Goede tip @Flapperbol!

Die heb ik nu al @Martinusz maar dan is de lade zo snel vol, ik wil dus expres wat kleinere en dacht misschien wat labels voor fymo te kunnen vinden voor bijv het klepje van de halve maan strooikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 23:52
@Wannial Of nummeren, eventueel met een afkorting. Zoiets als 7 kl, 8 mz, 9 pp ofzo. Lijkt me meer dan voldoende? Eventueel nog aan de zijkant de volledige benaming.

Of je zet ze in een bak, hanteert een vaste indeling en op het deksel van die bak een inhoudsopgave/tekening zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Crxtreem wat @Koffie en @Dennis1812 zeggen - een oven komt het dichtst bij een BBQ (en andersom) dus gewoon die gebruiken.

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 11-06-2020 00:38 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:20
Voor het kamperen en picknicken (maar nu misschien toch ook stiekem voor in de tuin erbij), mijn WGA weer uit het stof gehaald, schoongepoetst, een kleine modificatie (handvaatjes voor de "lid dampers") aangebracht en het rooster vervangen door gietijzeren roosters en bak-/grillplaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZfRb28GdpVWq3MGHiAT3Ref31o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ohh7olK01UrPDjtQsYporqSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oM3eVLJ0-lATnXjI-qKWZ57w0sk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jBXTVlMlDov8sSjT4CLPmNWz.jpg?f=fotoalbum_large
(oh ja, ook een nieuwe ministarter erbij gekocht)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LBv1HSEs5hwlmFzUYpQoMCoO3i8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYeAiAfbmL1mRhPZm41gVChZ.jpg?f=fotoalbum_large

Morgenavond even testdraaien met een mooie bavette, pofaardappels en groene asperges.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 146599

Cass Casey schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:23:
...

[Afbeelding]

Morgenavond even testdraaien met een mooie bavette, pofaardappels en groene asperges.
da's een mooi roostertje.. heb je toevallig een linkje? O-)

-edit-

thanks @Golf2vr6 . _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 146599 op 11-06-2020 10:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Golf2vr6
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:28
Anoniem: 146599 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 10:05:
[...]

da's een mooi roostertje.. heb je toevallig een linkje? O-)
Ik gok deze: https://www.gussroste.de/...al-masterset-go-char.html

¯\_(ツ)_/¯ Pixel 9 Pro XL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:20

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bootje
  • Laatst online: 13:46
Cass Casey schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 09:23:
een kleine modificatie (handvaatjes voor de "lid dampers") aangebracht en het rooster vervangen door gietijzeren roosters en bak-/grillplaat.
Mooie upgrades! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisVrolijk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 29-04 16:45
Vraagje.

Ik wil een pulled turkey gaan maken. Ik heb al begrepen dat ik rub onder de huid moet smeren (omdat de rub niet door de huid gaat)maar heeft het ook zin om rub of bbq saus over de huid heen te smeren. De huid wordt na bereiding verwijderd en weggegooid. Men zegt dat ik hem beter kan laten zitten tijdens bereiding.

Smeren jullie de rub droog erop of smeer je, je vlees eerst in met wat olijfolie

Dank voor de reactie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nelus82
Wannial schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 18:39:
Goede tip @Flapperbol!

Die heb ik nu al @Martinusz maar dan is de lade zo snel vol, ik wil dus expres wat kleinere en dacht misschien wat labels voor fymo te kunnen vinden voor bijv het klepje van de halve maan strooikant.
Wij hebben het in glazenpotjes met een schoolbordverf op het deksel. Het is even wat werk maar het bevalt nog steeds super. Vooral alles op alfabetische volgorde maakt het vinden erg makkelijk.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6L3lNM8-87IIVN-SzCkBooiUj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pw7hRaTqxlAVi0p1tebocHeb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Nelus82 schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Wij hebben het in glazenpotjes met een schoolbordverf op het deksel. Het is even wat werk maar het bevalt nog steeds super. Vooral alles op alfabetische volgorde maakt het vinden erg makkelijk.[Afbeelding]
Die grote potjes linksboven moest ik 5 van googlen wat je daarmee doet :X :D

De rest klinkt uiteraard bekend (en moet zeggen, ik heb er nog wel meer denk ik). Heb je de deksels zelf gemaakt? Of ergens zo kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Gebruiken jullie ook gietijzeren le Creuset pannen op de BBQ?

Ik gebruik mijn eigen le Creuset pan thuis nu alleen op inductie maar zag een interessant BBQ recept waar ik een grote gietijzeren pan voor nodig heb. Hoewel ik de kans klein acht, ben ik mega bang dat de pan zou vervormen als ik hem op het rooster zou zetten en hij het niet meer doet op een inductieplaat. En ik heb een paar dagen een boze vriendin ;)

Ik dacht er aan om hem wel in mijn kamado te gebruiken, maar dan op een pizzasteen, dan kan er volgens mij weinig mis gaan.

Hebben jullie eventueel ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@Jas-purr ik hen voor de bbq wat goedkope gietijzeren pannen gehaald bij t tuincentrum a max 25 per stuk. Om dat soort dingen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jannick1
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 21:33
ChrisVrolijk schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 17:08:
Vraagje.

Ik wil een pulled turkey gaan maken. Ik heb al begrepen dat ik rub onder de huid moet smeren (omdat de rub niet door de huid gaat)maar heeft het ook zin om rub of bbq saus over de huid heen te smeren. De huid wordt na bereiding verwijderd en weggegooid. Men zegt dat ik hem beter kan laten zitten tijdens bereiding.

Smeren jullie de rub droog erop of smeer je, je vlees eerst in met wat olijfolie

Dank voor de reactie
Waarom niet de huid nadat je deze verwijderd hebt nog even crispy maken door hem op direct vuur nog even uit te bakken, fijn snijden en door de pulled turkey heen mengen?

Persoonlijk vind ik dat erg lekker. Veel smaak en zonde om weg te gooien.. (doe het altijd met mijn pulled chicken wel)

Ik zou de buitenkant ook gewoon in de rub zetten. Kalkoen is best fors dus elk beetje smaak dat hij van buitenaf mee kan pakken is meegenomen!

[ Voor 6% gewijzigd door Jannick1 op 11-06-2020 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelus82
mithras schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:21:
[...]
Die grote potjes linksboven moest ik 5 van googlen wat je daarmee doet :X :D

De rest klinkt uiteraard bekend (en moet zeggen, ik heb er nog wel meer denk ik). Heb je de deksels zelf gemaakt? Of ergens zo kunnen regelen?
Die 5 potjes linksboven zijn van de grote leider, die maakt regelmatig heerlijke baksels (niet op de bbq).

De deksels hebben we helaas zelf moeten schilderen. Het beschrijven hebben we met een kalkstift van securit gedaan, de goedkopere van bijvoorbeeld de Hema werkte niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Jas-purr schreef op donderdag 11 juni 2020 @ 20:23:
Gebruiken jullie ook gietijzeren le Creuset pannen op de BBQ?
Ik heb hetzelfde gedaan als @Dennis1812 , goedkopere gietijzeren pan er op geknald, direct boven vuur ook, maar ik zie er niets aan verder, ze worden natuurlijk wel wat smeriger door alles wat in de bbq ronddwarrelt en daarom heb ik er ook een goedkope pan ingeknald maar verder zie ik niet in wat er fout kan gaan als de pan volledig uit gietijzer bestaat, t kan nogal wat hebben (als je ze goed onderhoud natuurlijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als een Creuset scheurt en een goedkope pan het wel overleefd - dan weet je gewoon dat je teveel betaald hebt toch?

edit: ik zet elke pan op en in het vuur, heb ze van 50 tot 220 euro - gietijzer is uiteindelijk gietijzer.

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 11-06-2020 23:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb alleen geemailleerde le creusets. Die set ik ivm het emaille niet op de kamado.

Op Amazon en horecastyle heb ik een sizzler, een grillpan (5 Of 6 euro) en 2 skillets-zonder-greep gescoord voor op de kamado.

Die grillpan gebruik ik bij de baasvrouw ook in de keuken. Veel fijner dan de 100 euro demeyere van haar :X (wmb de enige miskoop die we van Premium merk keukenzout hebben).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Als de Creuset een mooie rode laklaag heeft aan de buitenkant - dan zou ik die ook niet op open vuur zetten.
Ik ben lomp en heb dus lompe pannen (cousances) - en dat gaat prima samen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

franssie schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:07:
Als de Creuset een mooie rode laklaag heeft aan de buitenkant - dan zou ik die ook niet op open vuur zetten.
Ik ben lomp en heb dus lompe pannen (cousances) - en dat gaat prima samen ;)
marseille-blauw is ook niet opportuun. Duur geintje als je een 6.7 liter pan vern**kt.

Bij BK staat nu een 20cm exemplaar voor 25 in de webwinkel. Daar zou ik het mee durven.
Met een oud stalen exemplaar ook, net als de hackmann die ik ook al 10+ jaar heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
Boudewijn schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 00:15:
[...]
marseille-blauw is ook niet opportuun. Duur geintje als je een 6.7 liter pan vern**kt.

Bij BK staat nu een 20cm exemplaar voor 25 in de webwinkel. Daar zou ik het mee durven.
Met een oud stalen exemplaar ook, net als de hackmann die ik ook al 10+ jaar heb.
wat is BK? Want voor dat geld...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wannial schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:18:
[...]

wat is BK? Want voor dat geld...
nou, ik heb even bk.nl gedaan en dan geselecteerd op braadpan.

BangL https://www.bk.nl/bk-cuisson-dutch-oven-20-cm-red

edit excuus voor het sarcasme maar BK is wel een van de oudere en bekendere merken die in NL pannen verkopen. De Kwaliteit is wisselend maar daar is een apart algemeen pannen topic over.

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 12-06-2020 01:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wannial
excuseer, ik wist niet dat het simpelweg bk.nl was, nog nooit van gehoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Wannial schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 01:26:
excuseer, ik wist niet dat het simpelweg bk.nl was, nog nooit van gehoord :)
het was/is een merk net zo groot als Tefal ooit. maar uiteindelijk is het materiaal belangrijker dan het merk.

edit: excuses zijn niet nodig, als ik het pinnig had geschreven dan komen die van mij

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 12-06-2020 01:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik vond hem op pepper https://nl.pepper.com/aan...cm-nu-voor-25-euro-148923

Leuke deal verder. Maar laten we weer on topic gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Chevy454 schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 15:09:
[...]

.. Maar een haardroger werkt ook om de extra kolen aan te steken.
Bedoel je een föhn? Werkt dat? Die worden niet zo heet toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Gadgeteer schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 08:12:
[...]

Bedoel je een föhn? Werkt dat? Die worden niet zo heet toch?
Maar die wakkert de boel wel aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-05 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kFHfE5KU9Nw-jO4EAaq_u8CBb_s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbIs1tiN8i3CZgrW0HXw2yaj.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam deze gisteren tegen .. iemand zin om te helpen graven?

This space intentionally left blank.

Pagina: 1 ... 90 ... 328 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism