Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 82 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ebbao schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Ik had een procureur van 1,4 kg en is de vorige keer rond 09.30 op de q gegaan om rond 16.00 er weer af te gaan. Een en ander is natuurlijk afhankelijk van hoe goed je de temp stabiel kan houden, en het verschilt ook per stuk vlees (de ene procureur is klaar bij 92 graden, de ander pas rond 95 graden.

Maar, aangezien het vlees zelf heel lang warm blijft, zou ik gewoon lekker vroeg beginnen.
Mijn laatste procureur was 2,8 kg en is om 09:00 op de Weber gelegd, met een 110 graden constante temp. Ik heb hem niet ingepakt en werd om 04:30 gewekt nadat de core temp eindelijk 94 graden was.

Het was niet de bedoeling om deze 's-avonds al te eten, maar wel dat hij voor 24:00 klaar zou zijn :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Zoals @TheoQ aangeeft .. soms zit het tegen ;)

Ik heb het meegemaakt dat er 3 opliggen, en er één al een paar uur eerder in de koelbox kon, en de andere 2 gewoon nog 4u nodig hadden.
Allemaal het 'standaard' gewicht, net geen 4kilo ( Sligro procureurs )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:48
TheoQ schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Mijn laatste procureur was 2,8 kg en is om 09:00 op de Weber gelegd, met een 110 graden constante temp. Ik heb hem niet ingepakt en werd om 04:30 gewekt nadat de core temp eindelijk 94 graden was.

Het was niet de bedoeling om deze 's-avonds al te eten, maar wel dat hij voor 24:00 klaar zou zijn :X
Dat heb ik nog nooit meegemaakt, ik leg ze (zelfde gewicht maar 120 graden) er om een uur of 8:00 op en om 16:00 is hij wel klaar om te pullen. Als ik haast heb dan snij ik hem in blokken van 7 x 7cm en leg die in de marinade in een alu bak, het is een beetje valsspelen maar werkt als een tierelier en de smaak is niet minder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IdieEasy
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 14-09 21:12

IdieEasy

Death comes swiflty.. for me

Vandaag mijn bestelling binnengekregen van Beimer.
Werd goed koel bezorgd, tot aan de deur afgeleverd en het vlees ziet er (wat ik zo snel kon zien) ook goed uit!
Alleen de tomahawk ziet er wat anders uit dan dat ik me had voorgesteld.

Een deel is al naar mijn vader gegaan (~ de helft), de andere helft ligt hier in de koelkast/vriezer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AyFLUQrrORl4RUIKl8d5JKsgu5Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swfoboTgRwnPT4icWgDWYftI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/47UAo9-pc7SmaDW6tEBZ3K54P_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGvchOVa3mZ16lVQIcNYFe9r.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FOIjCTX6pd8-mNhF5VmMqu5XUg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7F0gaFbHJRNxXm8BiPQ4FqTr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmDSlt1g-mf1twtGlkH9DvQzim4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIGiO0LdohaPWzSfObcldQ1l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:19
ziet er goed uit!

ik krijg vanavond een levering met maminha, jodenhaas, iberico ribs, oerhammetjes, bavette :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
Onlangs heb ik een Weber Q 1200 gekregen. Al 2 keer kunnen gebruiken. Heel fijn, snel op temperatuur wat handig is met niet zoveel tijd wegens kleine kinderen. Voor een eerste bbq een fijne ervaring vind ik. In eerste instantie een wegwerp tankje (er bij gekregen) gebruikt maar ik ga binnenkort een hervulbare gasfles gebruiken.

Nu de vraag, over gasfles en eerdere genoemde kinderen. Hoe bewaar je die fles veilig? Ik weet alle regels wel : niet in de zon, geventileerde plek, niet in kelders e.d. In mijn situatie is een plekje uit de zon in de tuin waarschijnlijk prima. Maar : hoe te zorgen dat kinderhandjes er niet aan komen? Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een soort slot wat je op het bovenste deel kunt zetten? Of een afsluitbare kooi? (maar dan klein formaat niet zoiets wat je bij een groothandel zou zien staan)? Tips zijn welkom!

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Omdat je wat moet tijdens Corona heb ik maar de onderdelen ingeslagen om een home made kamado te maken van 2 grote bloempotten. Ik heb een gewone kegelbbq maar die houd z'n temp niet goed vast, eens kijken of het zo beter gaat haha :D

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lenwar
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-09 22:13

lenwar

ni

Hoi,

Ik heb sinds vandaag een Weber Connect in huis, alleen lijkt hij te zijn 'vastgelopen'. Direct nadat ik de app had opgestart en verbonden, ging hij updaten. Dit gaat blijkbaar in een aantal cycli.

Ik heb devolgende versies voorbij zien komen:
1.2_1397_a
1.2_1397_b
1.2_1397_d
1.2_1397_f
1.2_1397_r

Bij het uploaden van de R (de laatste) lijkt het mis te gaan. De app zegt na 'controleren' dat er nog een update nodig is, en zo blijft hij staan. (dus als ik op 'updaten' klik, dan komt diezelfde melding weer een keer terug)

Het apparaat zelf heeft continue vier liggende streepjes op het display. (waar normaal de getallen komen).

Ik heb hem al geprobeerd te resetten (knopje onderop), ook een fabrieksinstellingen reset (knopje 10 seconden ingedrukt), maar het mag allemaal niet baten. Als ik dat laatste doe, dan ga ik dezelfde cyclus weer in met al die updates en eindig ik weer zoals hierboven beschreven.

Ik heb geprobeerd Weber te bellen, maar beide telefoonnummers die ik op hun site/app zie doen het niet. één is in gesprek, en de ander geeft een bandje met 'Test' (computerstem) en hangt daarna op.

Ik heb ook een vraag gesteld via een formulier, maar daar heb ik nog geen antwoord op.

Heeft iemand hier een idee?

Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:32

ST10©DE

Dus.............

Bezulba schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:39:
Omdat je wat moet tijdens Corona heb ik maar de onderdelen ingeslagen om een home made kamado te maken van 2 grote bloempotten. Ik heb een gewone kegelbbq maar die houd z'n temp niet goed vast, eens kijken of het zo beter gaat haha :D
Foto's!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01-09 20:48
Dat vlees ziet er niet slecht uit! Morgen komen ze het hier bezorgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roefje
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-09 15:43
chevsticks schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:55:
[...]

Goede handschoenen kopen, daarmee kan je als je snel werkt zonder problemen die dingen optillen.
eventueel zou je het met een tang kunnen doen, maar dat is vrij irritant vind ik zelf. Valt er snel uit, en dan heb je mooie mozaïek stukken.
Ja, tang zie ik niet echt zitten en die mozaïek stukken ook niet echt.
Dan maar even kijken naar goede handschoenen.
Geen idee waar ik op moet letten, iemand toevallig een idee?
Had nu maar even bij de appie een set gehaald.
m0nk schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 11:00:
[...]

Heb zo'n speciale bbq handschoen en doe er nog een extra theedoek tussen. Ik heb een gietijzeren platsetter van the Bastard, moet dan wel vrij snel zijn anders komt de hitte er nog doorheen.. :P Ik zet hem dan op de grond naast mijn Bastard op een metalen rekje.
Bedankt, metalen rekje is een goed idee :) .
Denk dat ik nog even wacht met het gietijzer, eerst maar even oefenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

mddd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 15:37:
Onlangs heb ik een Weber Q 1200 gekregen. Al 2 keer kunnen gebruiken. Heel fijn, snel op temperatuur wat handig is met niet zoveel tijd wegens kleine kinderen. Voor een eerste bbq een fijne ervaring vind ik. In eerste instantie een wegwerp tankje (er bij gekregen) gebruikt maar ik ga binnenkort een hervulbare gasfles gebruiken.

Nu de vraag, over gasfles en eerdere genoemde kinderen. Hoe bewaar je die fles veilig? Ik weet alle regels wel : niet in de zon, geventileerde plek, niet in kelders e.d. In mijn situatie is een plekje uit de zon in de tuin waarschijnlijk prima. Maar : hoe te zorgen dat kinderhandjes er niet aan komen? Heeft iemand hier ervaring mee? Is er een soort slot wat je op het bovenste deel kunt zetten? Of een afsluitbare kooi? (maar dan klein formaat niet zoiets wat je bij een groothandel zou zien staan)? Tips zijn welkom!
https://www.badkamerwinke...25FACVEAkYBSABEgIg6vD_BwE

Niet het juiste onderdeel, maar een beetje als idee; zoiets tussen de slang zetten en dan de knop kunnen afnemen? Kinderhandjes krijgen die niet zomaar omgedraaid?

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jeej nieuwe bbq.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BPNeUueOi8qQUqKW6dOhr5wTA5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzaTDWi8d78TeeLGPiZEK79Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kla5J4cchzbIAOBPLpMK7uGZGP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z93tJfmhRkTs6lGCuIk4JFTa.jpg?f=fotoalbum_large

Schaamteloze crosspost, maar dat mag wel met zo'n schaamteloze patserbak :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:26

Dennis1812

Amateur prutser

@roefje meestal heeft de action prima handschoenen liggen. Euro of 2 per stuk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

@Hari-Bo wil je mij met ^^ unit toevoegen aan de startpost? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:58
Boudewijn schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:03:
Jeej nieuwe bbq.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Schaamteloze crosspost, maar dat mag wel met zo'n schaamteloze patserbak :P
Dus je hebt een nieuw speeltje, maar je oude speeltje was er niet mee akkoord en heeft het dan maar opgegeten?

Ik zou de BGE even in de hoek zetten. Stoute BGE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online

Ik blijf erbij ...
opvoeding en opletten....
Mijn kinderen zijn vanaf het begin betrokken geweest bij het BBQén en vuurtjes stoken, en al vanaf de wandeltijd streng aangepakt mbt te dichtbij komen.
Zelfs nu ( 12 en 18 ) houden ze hun afstand, als ze niets te zoeken hebben bij de bbq 8)

Verder is opslag simpel, hoog en droog, don't overthink, kooien en sloten ... allemaal investeringen die onnodig zijn.
Als de wederhelft te angstig is ( wat vaak de beweegredenen zijn ) is er maar één oplossing ... DIE mag het beste opletten :+ heb jij je handen vrij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tarkin schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 20:01:
[...]

Dus je hebt een nieuw speeltje, maar je oude speeltje was er niet mee akkoord en heeft het dan maar opgegeten?

Ik zou de BGE even in de hoek zetten. Stoute BGE!
Nee het zegt iets over verhoudingen en wat voor leuke upgrade dit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@FreshMaker Je hebt een punt :) En de bbq blijven ze ook wel van weg, dat het heet is snappen ze wel. Maar ze zijn bij mij nog wat jonger en voor een 5/6 jarige is het concept “Fles onder druk” nog niet echt te snappen. Dus toch aan het kijken of ik het iets meer kan afschermen..

@Paitor Dat is een aardig idee ja. Iets wat je met een sleuteltje open kan draaien. Of, bedenk ik nu, afdoppen met een afsluit moer is ook een optie. Dank voor de inspiratie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

mddd schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:45:
@FreshMaker Je hebt een punt :) En de bbq blijven ze ook wel van weg, dat het heet is snappen ze wel. Maar ze zijn bij mij nog wat jonger en voor een 5/6 jarige is het concept “Fles onder druk” nog niet echt te snappen. Dus toch aan het kijken of ik het iets meer kan afschermen..

@Paitor Dat is een aardig idee ja. Iets wat je met een sleuteltje open kan draaien. Of, bedenk ik nu, afdoppen met een afsluit moer is ook een optie. Dank voor de inspiratie :)
offtopic:
[spuit 11 modus]
Ik denk wel dat je een klein beetje "overbezorgd" bent, als ze het concept "heet dus afblijven" snappen. Dan snappen ze ook het concept "niet aan die fles komen is van Papa". Wij hebben daar nooit kooien, afmoeren of wat dan voor hoeven te doen en bij ons zijn ze opgegroeid in de tuin met een open schuur waar ze zo in konden lopen om hun (tuin)speelgoed te pakken maar ook stroom, gasflessen, gereedschap (Cirkelzaag etc.) staat, maar daar bleven ze (ook op die leeftijd) gewoon van af want was van Papa.
[/spuit 11 modus]

Als je toch het zeker voor het onzekere wilt nemen, kleinere fles nemen en gewoon hoog wegzetten in de schuur, of zorgen dat je kinderen niet in de schuur kunnen komen, slot op de schuur en als ze iets willen dan moeten ze het maar even vragen dan helpt een van jullie wel even, hoe meer jij je best doet om het af te moeren en alle mogelijk risico's probeert af te dekken hoe nieuwsgieriger je kinderen daar naar zijn.

Inmiddels de bevestiging binnen dat mijn MasterBuilt zeker weten gereserveerd is en dat ik hem geleverd ga krijgen, de vraag ernaar schijnt enorm te zijn dat er inmiddels kans is om een "wachtlijst" te gaan hanteren.

Handig voor de mensen die nog in overweging zijn, de batch die in Juni geleverd gaat worden zal volgens de leverancier de laatste zijn (for what it's worth). Het lijkt erop dat dat het succes iets groter is als men verwachtte ( of dat het eerder de verkoopr van de KJ Classic reeks in de weg zit ).

Wachten duurt wel lang, dus ondertussen maar vast een spit besteld :D en zodra het Divide en Conquer systeem weer op voorraad is die ook er nog bij bestellen.

[ Voor 18% gewijzigd door ShadowBumble op 08-05-2020 22:10 ]

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Onlangs heb ik een Weber Q 1200 gekregen. Al 2 keer kunnen gebruiken. Heel fijn, snel op temperatuur wat h
....

Is er een soort slot wat je op het bovenste deel kunt zetten? Of een afsluitbare kooi? (maar dan klein formaat niet zoiets wat je bij een groothandel zou zien staan)? Tips zijn welkom!
Ik heb nog wel een bench te leen welke ik voor mn duitse doggen heb gebruikt, kun je de kinders mooi veilig in opbergen ;-) terwijl jij lekker met de Q en gasfles bezig bent...

zonder gekheid, wat de anderen ook zeggen, kinderen zijn niet dom of gek dus gewoon vertellen wat het is, waarvoor het is en dat ze er verder vanaf moeten blijven omdat het niet van hen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• douwe.nl
Niks te klagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsd3hyNhIZ_00ZJwtPCb37pUA6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnSNhYN1f3QNjMTpzRYelgXB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_N0Wet0m7XWYDxNfkLO7KPDa8C0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NrJmAXLS7D77JTsV2jmtTVIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
ShadowBumble schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:01:
[...]

offtopic:
[spuit 11 modus]
Ik denk wel dat je een klein beetje "overbezorgd" bent, als ze het concept "heet dus afblijven" snappen. Dan snappen ze ook het concept "niet aan die fles komen is van Papa". Wij hebben daar nooit kooien, afmoeren of wat dan voor hoeven te doen en bij ons zijn ze opgegroeid in de tuin met een open schuur waar ze zo in konden lopen om hun (tuin)speelgoed te pakken maar ook stroom, gasflessen, gereedschap (Cirkelzaag etc.) staat, maar daar bleven ze (ook op die leeftijd) gewoon van af want was van Papa.
[/spuit 11 modus]

Als je toch het zeker voor het onzekere wilt nemen, kleinere fles nemen en gewoon hoog wegzetten in de schuur, of zorgen dat je kinderen niet in de schuur kunnen komen, slot op de schuur en als ze iets willen dan moeten ze het maar even vragen dan helpt een van jullie wel even, hoe meer jij je best doet om het af te moeren en alle mogelijk risico's probeert af te dekken hoe nieuwsgieriger je kinderen daar naar zijn.

Inmiddels de bevestiging binnen dat mijn MasterBuilt zeker weten gereserveerd is en dat ik hem geleverd ga krijgen, de vraag ernaar schijnt enorm te zijn dat er inmiddels kans is om een "wachtlijst" te gaan hanteren.

Handig voor de mensen die nog in overweging zijn, de batch die in Juni geleverd gaat worden zal volgens de leverancier de laatste zijn (for what it's worth). Het lijkt erop dat dat het succes iets groter is als men verwachtte ( of dat het eerder de verkoopr van de KJ Classic reeks in de weg zit ).

Wachten duurt wel lang, dus ondertussen maar vast een spit besteld :D en zodra het Divide en Conquer systeem weer op voorraad is die ook er nog bij bestellen.
Waar heb jij hem besteld? (Mag ook in dm hoor)

Ik heb hem ook gereserveerd staan met aanbetaling, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen.
Dat het een laatste batch zou zijn heb ik ook al eerder gehoord, maar of het echt zo is geen idee.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

Martinusz schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 22:25:
[...]

Waar heb jij hem besteld? (Mag ook in dm hoor)

Ik heb hem ook gereserveerd staan met aanbetaling, maar dat hoeft natuurlijk niks te zeggen.
Dat het een laatste batch zou zijn heb ik ook al eerder gehoord, maar of het echt zo is geen idee.
Waar heb jij hem besteld?
Ook benieuwd naar waar @ShadowBumble hem besteld heeft. Ik moet hem nog bestellen namelijk :X

Vuur en Rook kon mij niet de garantie geven dat ik hem uitgeleverd zou krijgen omdat naar hun zeggen de voorraad gedistribueerd zou worden onder alle verkooppunten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:42

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Exigence schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 23:17:
[...]

Waar heb jij hem besteld?
Ook benieuwd naar waar @ShadowBumble hem besteld heeft. Ik moet hem nog bestellen namelijk :X

Vuur en Rook kon mij niet de garantie geven dat ik hem uitgeleverd zou krijgen omdat naar hun zeggen de voorraad gedistribueerd zou worden onder alle verkooppunten.
Misschien even eenvoudiger dan om in plaats van alle dm's :) het hier neer te zetten, ik heb twee bestellingen lopen eentje bij "Vuur en Rook" en eentje bij "Kamado Nederland". Mochten ze allebei geleverd gaan worden gaat de dubbele richting een maatje die zich opwerpt ( onder groot (heel groot) zelfprotest :+ ) om er eentje over te nemen (lees hij was te laat en wilde er ook een). Beide zijn gewoon erkende Kamado Joe dealers.

Het zou kunnen inderdaad dat bij Vuur en Rook inmiddels in de fase zit dat ze er "x" bestelt hebben maar enkel een garantie hebben gehad voor een bepaald aantal. Ik heb namelijk van hun in de mail de bevestiging dat ik gewoon geleverd zou krijgen.

Daarnaast staat er nog een order bij Kamado Nederland waarbij ik te horen heb gekregen dat ik hem "hoogst waarschijnlijk " gewoon geleverd ga krijgen, inmiddels is daar wel de website aangepast van "leverbaar eind mei / begin juni" naar gewoon simpelweg "uitverkocht".

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heeft iemand hier een idee wat voor probes de big green egg remote thermometer gebruikt? Maatje van me heeft een kapotte probe en ik wil wel ff meedenken voor een replacement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
'Fles onder druk' heeft meer nodig dan een kinderhandje hoor
Die dingen kunnen worden gegooid en gesmeten (laden en lossen)
Dus zijn best wel veilig te noemen.

Zelf gebruik ik voor mijn gas-devices Benegas, lekker licht en elke keer een geteste en gekeurde fles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taigu
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-09 13:28
Boudewijn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 00:29:
Heeft iemand hier een idee wat voor probes de big green egg remote thermometer gebruikt? Maatje van me heeft een kapotte probe en ik wil wel ff meedenken voor een replacement.
Op de afbeelding (heb er zelf geen) lijkt het me een probe met standaard aansluiting. Dan kun je bijv. een ikea probe ook gebruiken.

Cling to truth and it turns into falsehood. Understand falsehood and it turns into truth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

IdieEasy schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 14:07:
Vandaag mijn bestelling binnengekregen van Beimer.
Werd goed koel bezorgd, tot aan de deur afgeleverd en het vlees ziet er (wat ik zo snel kon zien) ook goed uit!
Alleen de tomahawk ziet er wat anders uit dan dat ik me had voorgesteld.

Een deel is al naar mijn vader gegaan (~ de helft), de andere helft ligt hier in de koelkast/vriezer

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die tomahawk lijkt wel wat zielig klein ja, of vertekend de foto zo? Het lijkt nu meer bot dan vlees.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
Dit lijkt mij meer de juiste proportie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wotzPEBaRWedzvv_Fq7YqrrWuic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L88Oc1ltBJW7MKVxMsoC6GUm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
Koffie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:47:
[...]

Die tomahawk lijkt wel wat zielig klein ja, of vertekend de foto zo? Het lijkt nu meer bot dan vlees.
Hij is 1,42 [kg] bij @IdieEasy zo te zien op de foto. Ook ik heb bij Beimer besteld maar de TomaHawk viel mij tegen met hoeveel vlees erop zit naar mijn gevoel. Alleen heb ik niet eerder een TomaHawk gezien :9

En het word denk ik zagen, kwam lengte pas hij niet op m'n Grill Guru Compact.

1,29 [kg] met bot, hopelijk zitten er 3 porties aan.. hij is wel iets van 7-8 [cm] dik.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wsUbFHvELGav0FPvxZasXQ6-b6Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sl53LOfJ7TiX4QLsDnKoX5O0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door srdevil op 09-05-2020 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:37

PnD

like in Pinda ^_^

Iemand tips wat te doen met vlees, vriezen of koelkast. Heb ribeye tot 17-5 en eendenfilet tot 21-5 houdbaar. Gaat voor die tijd zeker op, maar is het beter om in te vriezen of in de koelkast te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

srdevil schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:03:
[...]

Hij is 1,42 [kg] bij @IdieEasy zo te zien op de foto. Ook ik heb bij Beimer besteld maar de TomaHawk viel mij tegen met hoeveel vlees erop zit naar mijn gevoel. Alleen heb ik niet eerder een TomaHawk gezien :9

En het word denk ik zagen, kwam lengte pas hij niet op m'n Grill Guru Compact.

1,29 [kg] met bot, hopelijk zitten er 3 porties aan.. hij is wel iets van 7-8 [cm] dik.
[Afbeelding]
thx voor de foto's :Y)

Zal ff wat foto's van tomahawk van de lokale slager posten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwLheD6XgFJvCAblbUSQ1rGWq5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tOGGfwsDurxancINWCjtfgl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgpzMbq-FT1jOxM9Zm9MTKIL_n8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fN6czPGRljSoMRcCM2JO3CNi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4zlx9WjZmStCJUHKEpHseZE6cQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rGYoDymegtqLn9ORdMKn80IY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aIMmL5PqJCr0KuyWorkahc12Zbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e149YX6Ob8KPYOeGGQS98lkx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O-yhgmYwODlvXtIuMzNYDDEVK2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mCf6y2gePNw32sTV4Nm8AADy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y9q5Kc_nwVDKVBjWlFo8DSWRNrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n9vWifjTh7DdnXBNw7QTkAi7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygpNPt9ok2iDhOj0Ka_wxtXy_NQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7BjeyOnaRjZ69jUhOkSx4hq.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
PnD schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 09:08:
Iemand tips wat te doen met vlees, vriezen of koelkast. Heb ribeye tot 17-5 en eendenfilet tot 21-5 houdbaar. Gaat voor die tijd zeker op, maar is het beter om in te vriezen of in de koelkast te houden?
Wanneer ga je ze opeten?
Ik zou beide een dag of een/twee van te voren uit de verpakking halen, goed zouten (of eventueel andere kruiden) en open in de koelkast houden totdat je ze gaat eten.

Vriezen is altijd slecht voor vlees, als het niet nodig is qua datum, zou ik het niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• srdevil
@Koffie , ook bedankt voor jou foto's, ziet er in verhouding wel uit als meer vlees!

Nog even een foto van de zijkant en kant zonder sticker. Echter prijs bij Beimer was ook niet in verhouding met 1tje van de lokale slager gok ik, met een prijs van €15.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru1IoSPMEU1sOaiBRj0RZR6QsEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4TECOSaDK3wEn6RNioJphUp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sij_-j-rxjmx29shb9BzMnahXk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5DuXbudOF4R7Yl5xw1MiDYkr.jpg?f=fotoalbum_large

Picanha, Bavette en T-Bone van Beimer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBJjhFrjAoXvTH4gtlZM3UGOHiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDvSotG88MZ6ncEMISft3yLs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kpg2BliDUSq8MS3GF0DTF2o-UpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bPusWlRwCel7kKQpacreEFP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ZY-5_9E-7tCPetTQnMP1FSF_O0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qitp1PGYyNVO2HtIEW1G6TAY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door srdevil op 09-05-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Niet online
@Verwijderd @ShadowBumble dank voor de feedback. Ik ga een goede middenweg vinden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .SnifraM
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

Koop bij de bouwmarkt een bouwemmer en een zak speelzand. De emmer zet je op zijn kop over de gasfles en de zandzak er vervolgens bovenop. Kinderhandjes kunnen er niet meer bij en waarschijnlijk teveel moeite om de emmer er helemaal af te halen.

lol+lol=hihi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Nog even mijn tomahawk opgemeten aangezien het toch wel wat stof deed opwaaien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b9VTAAqGcmI2EXfCYd65Apem-lc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zE6g0jmguZIU9LOdHJ0M2Thq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VH8OnDTMBRK7u7uvMtenvK97OOs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fNAppa11Qr2haScVZPgXEb7.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat het allemaal wel mee valt, misschien ziet het er door het vacuum wat raar uit.
Als ik hem ga bereiden laat ik het zeker weer even weten!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

IdieEasy schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 12:54:
Nog even mijn tomahawk opgemeten aangezien het toch wel wat stof deed opwaaien:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Denk dat het allemaal wel mee valt, misschien ziet het er door het vacuum wat raar uit.
Als ik hem ga bereiden laat ik het zeker weer even weten!
Mja, ik zie het probleem niet. Tomahawk is niet meer als een "gadget". Ziet er stoer uit door het bot maar eigenlijk is het gewoon een veel te duur stuk rib-eye. Van de 1,3kg houd je 700gram vlees over of iets dergelijks. Das een duur stukje bot dan.

Het kan dus weleens gebeuren dat de ene keer er wat meer of minder vlees aan zit als de andere keer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stukje gimmickvlees en inderdaad heel duur bot. Qua presentatie (wat in de horeca meer speelt dan thuis) snap ik het 100% maar voor thuis vind ik het zonde van de 10 euro aan bot :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 09-05-2020 13:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

Oh absoluut, maar voor de prijs waar ik de rest voor kreeg vond ik het wel een keertje leuk.
Maar inderdaad, duur stukje vlees!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
  • Laatst online: 20:04
Ik heb nu net nieuwe kolen, Grill Guru Premium voor mijn Action Kamado 13",maar ik lijk 'm niet lekker op temperatuur te kunnen krijgen wat doe ik fout?

Stappen die ik genomen heb:
1. gevuld met kolen, zoveel als kon (Xenos deflector pan moest nog passen)
2. Met verfbrander in midden aangestoken + 1 aanmaakblokje tot er vlammen vanaf kwamen
3. dicht gedaan, luchtschuiven onder en boven opengelaten
4. Ondertussen Xenos deflector pan op gasfornuis warmgestookt
5. Kamado was 150gr, toen deflector erop, en deksel dicht, temperatuur stortte in
6. paar minuten gewacht, temp bleef tussen 90 en 100 graden
7. Xenos pan eraf, opnieuw op gasfornuis en opnieuw verfbrander in kamado
8. Pan er weer in, spareribs + rooster erop

Temperatuur blijft tussen 80 en 90 graden nu.

Wat doe ik fout?

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PASware schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:38:
Ik heb nu net nieuwe kolen, Grill Guru Premium voor mijn Action Kamado 13",maar ik lijk 'm niet lekker op temperatuur te kunnen krijgen wat doe ik fout?

2. Met verfbrander in midden aangestoken + 1 aanmaakblokje tot er vlammen vanaf kwamen
5. Kamado was 150gr, toen deflector erop, en deksel dicht, temperatuur stortte in

Wat doe ik fout?
Het deksel niet dicht doen als je hem op temperatuur wil krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Teveel kolen zorgt dat je geen airflow krijgt en dus je kolen niet lekker branden. Dat pannetje knijpt de luchtstroom nog verder.

Zorg even dat je de grote brokken onderop hebt , en dat er makkelijk lucht doorheen kan. Probeer dan opnieuw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• srdevil

Wat doe ik fout?

Volgens mij moet de kamado open blijven totdat de vlammen niet meer van het aanmaakblokje komt. Ook is het goed om een stuk houtskool op het blokje te leggen zodat deze goed heet word.

Als de vlammen weg zijn de klep dicht en rode schuiven volledig open laten.

Net MOINK balls gemaakt, dit was de foto bij kerntemperatuur 60 graden, na het lakken staan ze er niet meer op. De saus was dunner dan voorgaande keer dus bleef wat minder dik erop plakken, maar nog smaakvol genoeg!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZuLsgHMEqcee4FfnLsKnaNxN0Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceX8GMlZTvsLiMNML5zIWwRj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
@Verwijderd ,@srdevil ,@Boudewijn dank voor jullie reacties, lees ze nu pas.

Inmiddels is temperatuur wel goed, rond de 100-110 graden.

Wat ik gedaan heb:
1. Ribs+rooster eraf en even in de heteluchtoven om op temperatuur te houden
2. Xenos pan eraf
3. 2 aanmaakblokjes erin, aangestoken en verdeeld en onder kolen gelegd
4. even opengelaten, zo te lezen niet lang genoeg.
5. deksel dicht gedaan, met schuiven volledig open en margrietschijf helemaal aan de kant geschoven
6. Temperatuur liep snel op naar 250gr
7. Opgewarmde Xenos pan er weer op
8. temp in de gaten gehouden, liep terug naar 150gr
9. Ribs er weer op

Zal volgende keer de deksel langer openlaten totdat de aanmaakblokjes niet meer fikken. De kolen die ik nu gebruik zijn ook veel groter dan de House of Charcoal kolen die hiervoor gebruikte, ook daarmee had ik soms moeite om de Kamado op temperatuur te krijgen/houden.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Zowel op oude als nieuwe kamado geen issues met dichtdoen na het aansteken van het blokje.

Op de oude kamado gebruikte ik een "creme brûlée brander" van de Hanos. Dat ding levert 1.1kW meen ik. En loopt op propaan of butaan (of mengsel).

Een maatje met een restaurant (en meerdere van die bakken) meldde dat je die brander niet in een kamado moet gebruiken ivm luchtjes ed. Witte blokjes en smerige bruine blokjes snap ik, maar je pizzaoven ed loopt toch ook op propaan? Als je daar een volledige verbranding van hebt krijg je toch geen gekke restproducten?
Sterker nog, je richt die vlam nu en dan direct op heerlijke toetjes of zelfs op steaks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PASware Hoe meer je de temperatuur? Die goedkope dome meters zijn niet altijd betrouwbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Laatst online: 22:02

Exigence

dnkroz

@ShadowBumble en @Martinusz : heb nogmaals geinformeerd bij Vuur en Rook, kreeg nu wel de bevestiging dat er meer dan genoeg binnen komen. Heb mijn bestelling daar geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:27
Zijn er hier mensen met een weber q2000 /2200? Wij probeerden pizza te bakken en krijgen hem eigenlijk niet heter dan zo’n 200/220 graden. Terwijl weber aangeeft dat al hun gasbarbecues 500/550f (260/280c) zouden moeten halen.

Grillen gaat verder prima dus hij wordt wel heet... alleen niet zo heet als verwacht dus.

Iemand enig idee of dit normaal is of dat we iets verkeerd doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
franssie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:41:
@PASware Hoe meer je de temperatuur? Die goedkope dome meters zijn niet altijd betrouwbaar.
Met de ingebouwde thermometer, kan mij voorstellen dat die niet zo best is. Tijd voor externe thermometer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Sowieso is de temperatuur bovenin de door vaak hoger dan op roosterniveau. Daarnaast is de ijking wellicht niet goed, los van de kwaliteit van de meter.

Ik heb fantasts, en een IR thermometer voor bbq.
offtopic:
Ook nog 2 vet/suiker thermometers om in een steelpan te hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 15:36:
Zowel op oude als nieuwe kamado geen issues met dichtdoen na het aansteken van het blokje.

Op de oude kamado gebruikte ik een "creme brûlée brander" van de Hanos. Dat ding levert 1.1kW meen ik. En loopt op propaan of butaan (of mengsel).

Een maatje met een restaurant (en meerdere van die bakken) meldde dat je die brander niet in een kamado moet gebruiken ivm luchtjes ed. Witte blokjes en smerige bruine blokjes snap ik, maar je pizzaoven ed loopt toch ook op propaan? Als je daar een volledige verbranding van hebt krijg je toch geen gekke restproducten?
Sterker nog, je richt die vlam nu en dan direct op heerlijke toetjes of zelfs op steaks.
Beetje onzin als je het mij vraagt
BBQ's en Salamanders werken ook met datzelfde gas
Je ruikt het als je aan het branden bent, maar eenmaal de kolen ontstoken, is het zo verdwenen
Die blokjes blijven nog even nasmeulen, en meebranden.

Zo'n simpele creme buleebrander kan je niet inregelen, maar die profistaven van de groothandel, kan je vast wel het luchtmengsel bijstellen ( metalen ring om de uitloop )
Mijn soldeerbrander heeft dat ook, en de wokbrander ook ( al zit die met een schroef aangedraaid )
Ik heb iig nooit iets gemerkt, of klachten gekregen hierover
( wel tijdens branden, maar zoals al geroepen, dat vervliegt snel )

Het enige wat ik wel kan voorstellen, is dat de vlam te heet is, en te snel op het keramiek kan komen
Daar kan zo'n kamado niet zo goed tegen, te snelle temperatuurwisselingen

[ Voor 6% gewijzigd door FreshMaker op 09-05-2020 17:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Boudewijn @FreshMaker lijkt mij ook vreemd. Ik steek het houtskool van mijn kamado aan met butaan uit een Action onkruidbrander. Groente die snel en het gaat, gaat op de propaan gas bbq. Nooit last van smaakjes die er niet horen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
De slachtoffers van Mister Bastard:
  1. Krieltjes, rode ui, knoflook en kruiden
  2. Cote de Beuf - reverse sear
  3. Appeltjes, rozijnen, bastaardsuiker en kaneel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tCbt8A15vXzu4hBjj-Lbr-3kKKk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/syfwDVTB7tXTjxtdAFR1miHX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX4kz43OCtaYA3hkIVp1iucqX2c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxiZMhVMfni8krCDCseK2Obx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G59u0RAkcRjfZBwr4uu4itu0pg0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fdutty99Wcn6WmP4t2oopbgY.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-kjVM_G7fDFEJD1qvZDovxz9F4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNDKxGy6TmcpI3oN6Z5Uq4nO.jpg?f=fotoalbum_tile
:Y)

Trust me - I'm a lawyer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 16:39

backupdevice

Boeh!

Ok , hier was de Burger Quest uitgekomen bij guacamole Burger. Enne die was heerlijk en zeker een blijvertje.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

backupdevice schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:38:
Ok , hier was de Burger Quest uitgekomen bij guacamole Burger. Enne die was heerlijk en zeker een blijvertje.
Maak ons gek met het recept!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

franssie schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 18:53:
[...]

Maak ons gek met het recept!
Guacamole

2 a 3 Avocado’s
1 eetlepel Griekse yoghurt
1 uit geknepen limoen
1 sjalotje

In de mixer om glad te maken.

Daarna 2 tomaten in 4 stukken snijden, al het natte en zachte eruit halen. Daarna vruchtvlees in stukjes snijden en toevoegen aan de guacamole. Beetje cayenne poeder en zout erbij. Optioneel koriander .

Voor op de burger broodje had ik een frisse saus gemaakt van 1 deel mayonaise en 3 delen Griekse Yoghurt.

Dan je burgers op de Q en broodje opbouwen . Eerst de saus , dan blaadje sla, burger erop, flinke schep guacamole , schijf tomaat , sla , saus en top van het broodje.

Eet smakkelijk :9

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

2e keer met de grizzly 👍🏽Entrecote van 1,5 kilo met een rub van gepofte knoflook, rozemarijn, zout en peper. Ca. een uur op 130-135 ging goed! Grillen resultaat was goed, maar zal blij zijn als mijn half moon gietijzeren grill binnen is 🤗

Wat was het lekker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4RapCgvxIObCNXtcjLAIstB_pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtNm70PToItPYyX9B986DQOz.jpg?f=fotoalbum_large

Ps. Iemand nog tips voor een grill clipje voor mijn thermometer? Had nu een ijzerdraadje rond mij rooster gedaan en dat ging wel. Zie op internet wel wat simpele stukjes ijzer voor teveel euro die ervoor bedoeld zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door PnD op 09-05-2020 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
PnD schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:53:
Ps. Iemand nog tips voor een grill clipje voor mijn thermometer? Had nu een ijzerdraadje rond mij rooster gedaan en dat ging wel. Zie op internet wel wat simpele stukjes ijzer voor teveel euro die ervoor bedoeld zijn.
Bij AliExpress voor 4 clips +- €2, waarschijnlijk heb je er maar 1 nodig, maar kwam ze daar toevallig tegen. Zoeken op: probe clip bbq
En dan wachten tot hij binnen is :O

[ Voor 3% gewijzigd door srdevil op 10-05-2020 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
srdevil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:27:
[...]

Bij AliExpress voor 4 clips +- €2, waarschijnlijk heb je er maar 1 nodig, maar kwam ze daar toevallig tegen. Zoeken op: probe clip bbq
Tot die tijd een ui of aardappel :+
Jaren gebruikt, werkt net zo goed

( of een hoekijzer bij de action vandaan, alleen wil je die niet op hele hoge temperaturen hebben, gegalvaniseerd ijzer )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

srdevil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 00:27:
[...]

Gebruik je ze al en handig ze goed? Er is nog keuze 🙈

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FxDsOAtZ_98fYNJDB4CPnQozpfw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOJSvOxGzlRv0V2hF5k2Xehd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNiZvvzkdr1ibGBjI8r1JhF8klw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z2gNdEZaTVWAMIepxvtPjcTz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrcRpaOY9dYe9XcbyXa-Q_BMhFk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z9cQx8WnZt2Ehm1V0kwQ1psQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
PnD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:13:
[...]Gebruik je ze al en handig ze goed? Er is nog keuze 🙈
Deze heb je nodig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3riynIiuasX5Eetw8Y1n8lOL8Zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UDeVEQSBAqEazAuiTp1IJ4pL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 12:12
PnD schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 19:53:
2e keer met de grizzly 👍🏽Entrecote van 1,5 kilo met een rub van gepofte knoflook, rozemarijn, zout en peper. Ca. een uur op 130-135 ging goed! Grillen resultaat was goed, maar zal blij zijn als mijn half moon gietijzeren grill binnen is 🤗

Wat was het lekker...

[Afbeelding]

Ik ga binnenkort verhuizen en dan eindelijk een fatsoenlijk tuin en mag ik mijn Weber uitpakken. Het niveau BBQen van jullie heb ik nog niet maar ben me aan het inlezen.

Deze Entrecote heb je op een grillpan gebakken in de BBQ?
Ziet er overheerlijk uit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Zaratrass schreef op zondag 10 mei 2020 @ 08:48:
[...]

Ik ga binnenkort verhuizen en dan eindelijk een fatsoenlijk tuin en mag ik mijn Weber uitpakken. Het niveau BBQen van jullie heb ik nog niet maar ben me aan het inlezen.

Deze Entrecote heb je op een grillpan gebakken in de BBQ?
Ziet er overheerlijk uit _/-\o_
Nee, de grillpan had ik als druip rek in alu folie en gebruikt om het zizzlend(?) te presenteren. Afgegrild op rvs rek bij gebrek aan gietijzeren grill.

Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor. Gewoon goed voorbereiden en het recept volgen.

[ Voor 20% gewijzigd door PnD op 10-05-2020 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IdieEasy

IdieEasy

PnD schreef op zondag 10 mei 2020 @ 09:42:
[...]

Nee, de grillpan had ik als druip rek in alu folie en gebruikt om het zizzlend(?) te presenteren. Afgegrild op rvs rek bij gebrek aan gietijzeren grill.

Het is allemaal geen hogere wiskunde hoor. Gewoon goed voorbereiden en doen😄

Vandaag dit recept. Kan je eigenlijk altijd gewoon reverse sear doen ipv eerst grillen? Heeft wel mijn voorkeur.
Ik denk dat je vergeten bent het recept te linken.
En gezien je andere foto, willen wij graag het recept hebben! Ziet er uit alsof je goede smaak hebt :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

IdieEasy schreef op zondag 10 mei 2020 @ 10:08:
[...]

Ik denk dat je vergeten bent het recept te linken.
En gezien je andere foto, willen wij graag het recept hebben! Ziet er uit alsof je goede smaak hebt :+
Thanks 😁 ben wel een liefhebber van koken/eten, maar de bbq is nieuw terrein.

Het recept van gisteren:
https://webshop.looman.keurslager.nl/entrecote-reverse-sear

Letterlijk gevolgd toch kerntemp van 45 en kwartier laten rusten tot 48.

En voor vandaag:
https://meatjosja.com/201...-pulled-lam-met-fetasaus/

[ Voor 16% gewijzigd door PnD op 10-05-2020 10:36 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Jullie wilden foto's, nou dan krijgen jullie foto's!

Ik heb een DIY Kamado gemaakt, deze guide gevolgt: https://debuurmanmetdebbq.nl/de-kamado-orange-egg-voor-e30/

en dan krijg je dus dit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFyxWJwbJFT6ixxQ0PwPLubF8Jw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSKkIlVFGrpbBLADrgSOS1u5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KinpPb77TgTxWNtwb-es4EBbHQ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YLGGS1d4BSSO5yqCciELD11g.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UszcxZrxBjvSeT-Snnt00FTE5mM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K3zY4nBKajKIxHaYD2Flcdyr.jpg?f=fotoalbum_tile

Ik heb er net 2 pakketjes met spareribs opliggen, nu een paar uur wachten en dan vanavond lekker smikkelen (hoop ik)

Notes:

Kleiner rekje kopen, hij steekt nu uit :(
Vilt is onderweg uit china, dat vervangt het alu folie
Misschien de luchtgaten iets uitboren (zijn nu 10mm) want hij blijft wel redelijk constant op 170-180graden maar als ik nou meer wil dan is dat lastig.

De guide had het over 30 euro, nou dat is ietsjes meer :P

- 2x pot 35cm diameter a 17.50, 35 euro
- rekje en heatshield (van zo'n ultragoedkope meeneem bbq van de action) 5 euro
- draadeind, moeren, ringen, verfblik en duvels, bij elkaar zo'n 10 euro, heb er nu veel te veel :P
- heatbricks, omdat het kon, 2.50 pp 5 euro totaal
- thermometer, gratisch, komt van m'n oude bolbbq af.

zeg zo'n 60 euro totaal

[ Voor 20% gewijzigd door Bezulba op 10-05-2020 15:51 ]

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
Bezulba schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:27:

Ik heb een DIY Kamado gemaakt, deze guide gevolgt: https://debuurmanmetdebbq.nl/de-kamado-orange-egg-voor-e30/

en dan krijg je dus dit:

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Ik heb er net 2 pakketjes met spareribs opliggen, nu een paar uur wachten en dan vanavond lekker smikkelen (hoop ik)

Notes:

Misschien de luchtgaten iets uitboren (zijn nu 10mm) want hij blijft wel redelijk constant op 170-180graden maar als ik nou meer wil dan is dat lastig.
Wauw, dit ziet er gaaf uit. Ben benieuwd hoe de gerechten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

en dan krijg je dus dit:

Notes:

- 2x pot a 17.50, 35 euro
- draadeind, moeren, ringen, verfblik en duvels, bij elkaar zo'n 10 euro, heb er nu veel te veel :P

zeg zo'n 60 euro totaal
Top!

Bij de BGE werkt het zo dat de gaten onder ongeveer 80% van de temperatuur bepalen en de gaten boven nog 20%. Oftewel, beneden regel ik 100-200-300 graden, boven 20-40-60-80 graden.
Dus weet niet welk bereik je wil hebben, maar zou er met het boren rekening mee houden dat het onder vele malen harder effect heeft dan onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Paitor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:44:
[...]

Top!

Bij de BGE werkt het zo dat de gaten onder ongeveer 80% van de temperatuur bepalen en de gaten boven nog 20%. Oftewel, beneden regel ik 100-200-300 graden, boven 20-40-60-80 graden.
Dus weet niet welk bereik je wil hebben, maar zou er met het boren rekening mee houden dat het onder vele malen harder effect heeft dan onder.
mjah, het moet ook nog afsluitbaar zijn, dus dat is wel een dingetje, en als ik even rondspiek mag ik zelfs met tools uit china flink gaan aftikken voor een mooie gatenzaag van 20cm voor steen.. denk dat ik het gewoon lekker aankijk :)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

Wat doe ik fout?
Ik ben sowieso grote fan van mijn Basterd Ash Tray en kolenmand in m'n green egg. Schoonmaken is veel eenvoudiger, maar ook de airflow is enorm toegenomen.

Nu is het meer de uitdaging om hem niet te warm te laten worden, ik vermoed dat de kolenmand het grootste verschil heeft gemaakt. Gebruik overigens wel altijd grote kolen, nog een beetje aan het spelen tussen de verschillende vaak genoemde merken en geen specifieke voorkeur.

Vorig jaar 1 zak aanmaakblokjes gekocht (90-100 stuks ofzo?) en nu al 40 kg houtskool verstookt... Met zo'n kamado viel me wel op dat aansteken echt een piece of cake is geworden.
Bezulba schreef op zondag 10 mei 2020 @ 15:47:
[...]

mjah, het moet ook nog afsluitbaar zijn, dus dat is wel een dingetje, en als ik even rondspiek mag ik zelfs met tools uit china flink gaan aftikken voor een mooie gatenzaag van 20cm voor steen.. denk dat ik het gewoon lekker aankijk :)
Van onder een open gaatje afsluiten is een stukje aluminiumfolie erin steken toch? En van boven zou dat theoretisch ook wel moeten kunnen? anders kijken of er iets van aardewerk is wat dat kan doen?

[ Voor 13% gewijzigd door Paitor op 10-05-2020 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Paitor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Ik ben sowieso grote fan van mijn Basterd Ash Tray en kolenmand in m'n green egg. Schoonmaken is veel eenvoudiger, maar ook de airflow is enorm toegenomen.

Nu is het meer de uitdaging om hem niet te warm te laten worden, ik vermoed dat de kolenmand het grootste verschil heeft gemaakt. Gebruik overigens wel altijd grote kolen, nog een beetje aan het spelen tussen de verschillende vaak genoemde merken en geen specifieke voorkeur.

Vorig jaar 1 zak aanmaakblokjes gekocht (90-100 stuks ofzo?) en nu al 40 kg houtskool verstookt... Met zo'n kamado viel me wel op dat aansteken echt een piece of cake is geworden.

[...]

Van onder een open gaatje afsluiten is een stukje aluminiumfolie erin steken toch? En van boven zou dat theoretisch ook wel moeten kunnen? anders kijken of er iets van aardewerk is wat dat kan doen?
Oh tuurlijk, er zijn genoeg oplossingen te bedenken maar op dit moment heb ik 10mm duvels en die werken prima. Zat net tussen de 175 en 200graden, so it's all good.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Laatst online: 22:05
Vraagje voor de kenners hier. Wat vinden jullie van de kamado van de kwantum. Is het wat voor dat geld? Of liever investeren in iets anders, meer merk en kwaliteit.

Momenteel bbq ik op een goedkope action bbq. Maar twijfel om over te stappen naar een kamado.

Betreft de volgende: https://www.kwantum.nl/tu...o-mat-zwart-zwart-0552019

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Paitor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:05:
[...]

mooie producten, maar volgens mij zijn ze niet voor de 13" compact formaat Kamado die ik heb.

Uiteindelijk gisteren, toen de ribs de alufolie inmoesten de kolen herverdeeld en nog 2 aanmaakblokjes erin gegooid, toen bleek de temperatuur erna hoger.

Ik heb nog een hoop te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
TheKerremenke schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:54:
Vraagje voor de kenners hier. Wat vinden jullie van de kamado van de kwantum. Is het wat voor dat geld? Of liever investeren in iets anders, meer merk en kwaliteit.

Momenteel bbq ik op een goedkope action bbq. Maar twijfel om over te stappen naar een kamado.

Let ook op het formaat, deze is alsnog niet heel groot qua rooster.
Als je toch wat goedkoper kijkt, kijk naar die van de Gamma of intratuin, ook nog leuke prijzen en groot formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Formaat twijfel ik inderdaad over. Ik zal eens kijken bij de gamma en intratuin. Alhoewel zo’n bastard of kamado Joe ook mooi zijn...

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor

Paitor

TheKerremenke schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:17:
Formaat twijfel ik inderdaad over. Ik zal eens kijken bij de gamma en intratuin. Alhoewel zo’n bastard of kamado Joe ook mooi zijn...
Naast grootte zou ik ook even goed naar de scharnieren kijken hoe ze openen. Dat kan een fragiel punt zijn bij sommige goedkopere merken. Verder of je de luchttoevoer bovenop een beetje makkelijk kunt regelen.

En dan de maat van je rooster & eventueel hoe je indirect gaat koken, liefst heb je een standaardmaat rooster zodat alle Basterd onderdelen erop passen (BGE vind ik persoonlijk erg duur, dus daar koop ik alleen wat ik dan ook echt beter ontworpen vind of speciaal voor de BGE is).

Heb bij een workshop meerdere kamado's geprobeerd en ik moet zeggen dat ik er betrekkelijk weinig verschil in vond zitten, maar dat waren wel BGE, Basterd & Joe. Geen ervaring met de Kwantum variant, hoewel als ik dit jaar mogelijk kamperen ga, ik toch zeker wel zo'n ding bij de lidl ga meepakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• srdevil
TheKerremenke schreef op zondag 10 mei 2020 @ 16:54:

Had je bericht gezien en zie dit net voorbij komen, ter info: https://nl.pepper.com/aan...antum-op-onderstel-145076

Vanaf morgen voor €225

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag eens een techniek van een bbq amateur toegepast :p (Harry Soo).

Ipv rookhout bovenin of in het midden te doen van de stapel houtskool. Helemaal onderin op het rooster en dan het houtskool van boven. En van boven aansteken.

Direct blauwe rook en een schone verbranding 8)7

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
srdevil schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:33:
[...]

Had je bericht gezien en zie dit net voorbij komen, ter info: https://nl.pepper.com/aan...antum-op-onderstel-145076

Vanaf morgen voor €225
Bedankt voor de tip. Vanavond huiswerk te doen. Vergelijken en reviews lezen. Keuzes keuzes

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ennas
  • Laatst online: 26-06 18:21

en dan krijg je dus dit:

Notes:

- 2x pot 35cm diameter a 17.50, 35 euro

zeg zo'n 60 euro totaal
Wat leuk dat je dat hebt gemaakt. @Ennas = debuurmanmetdebbq.
Toen ik hem maakte was mijn doel Max €30,-. Ik ben wel 10 winkels afgegaan om het zo goedkoop te maken. Dat was natuurlijk ook het doel van de blog. Het was mij inderdaad gelukt. Al bevalt hij zo goed dat ik er uiteindelijk wel een beter en duurder rekje in heb gedaan.
Ik ben benieuwd hoe hij bevalt. Ik gebruik hem nog steeds regelmatig. Met name voor low&slow, doet hij het bij mij uitstekend. Zeeuws spek, spareribs, kippetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Paitor schreef op zondag 10 mei 2020 @ 17:26:
[...]

Naast grootte zou ik ook even goed naar de scharnieren kijken hoe ze openen. Dat kan een fragiel punt zijn bij sommige goedkopere merken. Verder of je de luchttoevoer bovenop een beetje makkelijk kunt regelen.

En dan de maat van je rooster & eventueel hoe je indirect gaat koken, liefst heb je een standaardmaat rooster zodat alle Basterd onderdelen erop passen (BGE vind ik persoonlijk erg duur, dus daar koop ik alleen wat ik dan ook echt beter ontworpen vind of speciaal voor de BGE is).

Heb bij een workshop meerdere kamado's geprobeerd en ik moet zeggen dat ik er betrekkelijk weinig verschil in vond zitten, maar dat waren wel BGE, Basterd & Joe. Geen ervaring met de Kwantum variant, hoewel als ik dit jaar mogelijk kamperen ga, ik toch zeker wel zo'n ding bij de lidl ga meepakken :)
Het grootste verschil zit uiteindelijk in de aftersales
Helemaal niet gek dat BGE en KamadoJoe dan zo 'goed' scoren op hun service
Geweldig dat je een vuur-ring geleverd krijgt als hij een keer scheurt in X jaar, maar hoe vaak gaat zoiets werkelijk kapot ?
Mijn vuurkorf IS gescheurd, al een jaar, en er is niets veranderd aan de werking ( behalve dat ik wat voorzichtiger er uitpak ;)
De perikelen die ik lees over de service van harlembbq, neem ik een pass o de procedure, en koop als het écht noodzakelijk is, zelf wel een nieuwe vuurkorf á 79€ tegen die tijd
Die grote 3 betaal je deze dingen simpelweg vooraf ( en het gevoel / status natuurlijk _/-\o_ ) ( en voor iedereen waar het kapot gaat ;) - gedeelde smart )

Het belangrijkste is inderdaad vooraf goed onderzoeken of je jezelf er in kan vinden, scharnieren, beweging en gewicht van de deksels, inhoud en de wel/niet geleverde accessoires

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ennas schreef op zondag 10 mei 2020 @ 19:25:
[...]

Wat leuk dat je dat hebt gemaakt. @Ennas = debuurmanmetdebbq.
Toen ik hem maakte was mijn doel Max €30,-. Ik ben wel 10 winkels afgegaan om het zo goedkoop te maken. Dat was natuurlijk ook het doel van de blog. Het was mij inderdaad gelukt. Al bevalt hij zo goed dat ik er uiteindelijk wel een beter en duurder rekje in heb gedaan.
Ik ben benieuwd hoe hij bevalt. Ik gebruik hem nog steeds regelmatig. Met name voor low&slow, doet hij het bij mij uitstekend. Zeeuws spek, spareribs, kippetje.
Hij bevalt goed! Heb net veel te veel spareribs gegeten *burp* :D

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Taigu schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 08:30:
[...]

Op de afbeelding (heb er zelf geen) lijkt het me een probe met standaard aansluiting. Dan kun je bijv. een ikea probe ook gebruiken.
Ja maar je hebt dus zowel PTCs als NTCs. Meeste zijn NTCs maar wat is de basisweerstand van deze exemplaren? de zijne is wonky/doorgebrand, maar je hebt 100 Ohm-modellen en 1000 Ohm modellen en vast ook nog wel wat exoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 11-09 20:59
Ik heb gister spareribs klaargemaakt volgens de 3-2-1 manier. Echter was het eindresultaat wat droog. Het was het eerste wat ik op mijn kamado heb klaargemaakt dus kan best dat ik wat fout doe. Ik heb de temperatuur proberen te houden op 125 graden en in de gaten gehouden op de thermometer van de kamado.

Iemand misschien een idee wat ik heb fout gedaan? Ze smaakten overigens prima, maar had ze wat sappiger verwacht. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18:58
dimmak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:20:
Ik heb gister spareribs klaargemaakt volgens de 3-2-1 manier. Echter was het eindresultaat wat droog. Het was het eerste wat ik op mijn kamado heb klaargemaakt dus kan best dat ik wat fout doe. Ik heb de temperatuur proberen te houden op 125 graden en in de gaten gehouden op de thermometer van de kamado.

Iemand misschien een idee wat ik heb fout gedaan? Ze smaakten overigens prima, maar had ze wat sappiger verwacht. :P
Te hoge temperatuur en te lang..
De 3-2-1 methode is op 107 (225F), en voor amerikaanse dikke spareribs.
Als je hoger gaat zitten met je temperatuur neemt de bereidingstijd af (logisch toch? :) )

Voor hollandse babyback ribbetjes (ook de dikbevleesde), kun je gerust 2-1,5-0,5 aanhouden wanneer je tussen de 110-120 graden gaat zitten, anders een half uurtje langer ingepakt laten..
Waarbij ik bij stap 2 na 1 a 1,5 uur test of ze mals genoeg zijn (even prikken) indien ze nog niet mals genoeg zijn even 15-20 minuten weer inpakken en opnieuw testen..
Daarna uitpakken en nog even glazen en een beetje laten opdrogen..

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimmak
  • Laatst online: 11-09 20:59
verstappen33 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:31:
[...]

Te hoge temperatuur en te lang..
De 3-2-1 methode is op 107 (225F), en voor amerikaanse dikke spareribs.
Als je hoger gaat zitten met je temperatuur neemt de bereidingstijd af (logisch toch? :) )

Voor hollandse babyback ribbetjes (ook de dikbevleesde), kun je gerust 2-1,5-0,5 aanhouden wanneer je tussen de 110-120 graden gaat zitten, anders een half uurtje langer ingepakt laten..
Waarbij ik bij stap 2 na 1 a 1,5 uur test of ze mals genoeg zijn (even prikken) indien ze nog niet mals genoeg zijn even 15-20 minuten weer inpakken en opnieuw testen..
Daarna uitpakken en nog even glazen en een beetje laten opdrogen..
Duidelijk. Ik dacht dat het misschien zou komen door uitschieters van temperatuur. Maar als ik de gehele rit te hoog zat is het wel logisch.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verstappen33
dimmak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:38:
[...]

Duidelijk. Ik dacht dat het misschien zou komen door uitschieters van temperatuur. Maar als ik de gehele rit te hoog zat is het wel logisch.
1 ding wat ik heb geleerd voor bbq is dat je niet moet uitgaan van tijd maar van kerntemperatuur. uiterlijk en structuur..

Tijd is een richtlijn, geen wetenschap.
De 3-2-1 methode is niets anders dan 3 stappen in de bereiding..
1. Roken tot de bark goed vast zit (ongeveer 2-3 uur bij ribben, 4-5 uur bij pulled pork/brisket etc)
2. Inpakken om te stomen tot het mooi mals is (meestal 1 a 1,5 uur)
3. Even laten opdrogen en voorzien van een mooie glaze. Dit is puur de afwerking, de gaarheid is al goed in mijn geval en duurt ook niet langer dan 20-30 minuten bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

Ik zou een losse thermometer op de grill gebruiken. Zit bij mij toch al snel 20-25 graden verschil tussen t.o.v. de dome thermometer.

Iemand nog tips om cederhouten plankjes te halen? Ik dacht gewoon bij de houthandel, maar daar alleen planken vanaf 25mm en verlijmd :|

[ Voor 34% gewijzigd door PnD op 11-05-2020 09:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
Wat vinden we hier van de hype omtrent brisket? Heb het nu een paar keer gemaakt en dacht dat ik wellicht iets fout deed maar eigenlijk is het resultaat eigenlijk altijd goed geweest en vind ik (en wat vrienden) het gewoon totaal niet boeiend. Zowel textuur als smaak vinden we totaal niet speciaal.

Gisteren een laatste poging gedaan met een prachtige USA grain fed whole packer, vlees was rauw al van dermate kwaliteit dat je het als steak kon eten eigenlijk. Na bereiding een prachtige smoke ring, juicy, doorstond de pull test met verve, mooie bark, gewoonweg perfect maar alsnog zijn er tig stukken vlees die we veel lekkerder vinden.

Bereiding vind ik overigens wel leuk, toch net wat meer aandacht nodig dan bijvoorbeeld pulled pork omdat je een brisket wel echt kan verpesten. Net als de vorige keer gaat ook het restant weer in een chili, veel beter wordt een chili niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:25

zeroday

There is no alternative!

PnD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:09:
Ik zou een losse thermometer op de grill gebruiken. Zit bij mij toch al snel 20-25 graden verschil tussen t.o.v. de dome thermometer.

Iemand nog tips om cederhouten plankjes te halen? Ik dacht gewoon bij de houthandel, maar daar alleen planken vanaf 25mm en verlijmd :|
Ik gebruik daar een zoek machine voor: tik in: cederhout bbq
en potdorie .. ;) laat even weten of het gelukt is. En als dit niet is wat je bedoelt: sorry.

[ Voor 4% gewijzigd door zeroday op 11-05-2020 09:47 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
Malt007 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:40:
Wat vinden we hier van de hype omtrent brisket? Heb het nu een paar keer gemaakt en dacht dat ik wellicht iets fout deed maar eigenlijk is het resultaat eigenlijk altijd goed geweest en vind ik (en wat vrienden) het gewoon totaal niet boeiend. Zowel textuur als smaak vinden we totaal niet speciaal.

Gisteren een laatste poging gedaan met een prachtige USA grain fed whole packer, vlees was rauw al van dermate kwaliteit dat je het als steak kon eten eigenlijk. Na bereiding een prachtige smoke ring, juicy, doorstond de pull test met verve, mooie bark, gewoonweg perfect maar alsnog zijn er tig stukken vlees die we veel lekkerder vinden.

Bereiding vind ik overigens wel leuk, toch net wat meer aandacht nodig dan bijvoorbeeld pulled pork omdat je een brisket wel echt kan verpesten. Net als de vorige keer gaat ook het restant weer in een chili, veel beter wordt een chili niet.
Persoonlijke smaak denk ik..
Ikzelf heb eigenlijk alleen nog maar brisket gegeten in een restaurant (Black Smoke) of als bezoeker op een bbq competitie..
En ik moet zeggen dat ik het wel heel lekker vind.
Maar ik weet ook dat er veel toevoegingen zijn gedaan zoals injectie en ook saus/glaze etc..

Zodra ik mijn kamado heb ga ik het in ieder geval zelf ook eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:10

Vrienden en buren waar ik het wel eens voor gemaakt hebt vonden het dus zo ongeveer het lekkerste dat ze ooit gegeten hadden van de bbq. Ik zit er zelf een beetje tussenin.Vond het zeker wel lekker, maar niet omg dit is het lekkerste ooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PnD

PnD

like in Pinda ^_^

zeroday schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:47:
[...]

Ik gebruik daar een zoek machine voor: tik in: cederhout bbq
en potdorie .. ;) laat even weten of het gelukt is. En als dit niet is wat je bedoelt: sorry.
Johhh..ik ben alleen een zuinige en betaal liever geen 10 euro voor 2 kleine plankjes :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:25

zeroday

There is no alternative!

PnD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:57:
[...]

Johhh..ik ben alleen een zuinige en betaal liever geen 10 euro voor 2 kleine plankjes :p
Ah kijk daar komt de ware bedoeling van de vraag ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebbao
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:43
PnD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 09:57:
[...]

https://www.bbqgenootscha...nken-voorjaar-2020.23233/

3,75 per plankje. Beetje veel inslaan om de portokosten eruit te halen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice

backupdevice

Boeh!

dimmak schreef op maandag 11 mei 2020 @ 08:20:

De 3 -2-1 methode staat niet gelijk aan 3 uur-2 uur -1 uur. De tijdsduur is geheel afhankelijk van de ribs.

Heb je dunne ribs dan zou het zomaar 2-1-.5 kunnen zijn. Dikke ribs zouden wel wel eens 2.5-2-1 kunnen zijn en de volgende keer 2-2.1 . Snap je waar ik heen wil?

Ik check meestal na 1.5 uur hoe de eerste etappe verloopt en besluit dan hoeveel langer voordat ik inpak. En dan in de inpak etappe voel na een 1 uur flexible het vlees is en besluit dan hoeveel langer....

Door veel te oefenen krijg je het vanzelf door hoe en wat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl

Leuk om ook eens een andere ervaring te lezen naast alle super enthousiaste filmpjes blogs enzo. ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar en ga t als er een smoker is ook maar gewoon proberen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Laatst online: 12-09 16:19
douwe.nl schreef op maandag 11 mei 2020 @ 10:46:
[...]

Leuk om ook eens een andere ervaring te lezen naast alle super enthousiaste filmpjes blogs enzo. ik ben er zelf ook heel erg benieuwd naar en ga t als er een smoker is ook maar gewoon proberen. :)
De brisket behoort natuurlijk wel bij iedereen op de to do list te staan, toch een beetje de heilige graal van het bbq'en. Alleen voor mij bleek de hype groter dan het resultaat, zoveel groter dat ik het ondertussen al een x of 5 geprobeerd heb. Zeker 4 van die 5 keer is het prima gelukt maar dacht ik dat het wellicht aan mijn bereiding lag, maar het is gewoon niet voor mij de textuur en smaak. Wel prima hoor daar niet van, maar niet de hype (en ondertussen de prijs) waard.
Pagina: 1 ... 82 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism