Een kennis van me maakt eigen biltong en doet dat in een schoenendoos met een ventilator bij kamertemperatuur.World Citizen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:08:
Mag ik in dit topic ook discuseieren over het drogen van vlees?
Ik zoek wat meningen, ervaringen en "regels" omtrent het drogen van vlees, en zoek eigenlijk gewoon iemand die dat doet, en er ook niet zo moeilijk over doet.
Ik heb nu een aantal keer kleine hoeveelheden rund gedroogd in de oven. Stroken van 10x4x1.5cm ongeveer. Dit noemen ze dan Beef Jerky officieel.
Ik deed dat op 60/70 graden en dat bevalt eigenlijk prima.
Maar nu stond ik bij de slager, en de slager zelf verklaarde mij een beetje voor gek dat ik zulke lage temperaturen deed.
Maar naderhand kwam een medewerker van de slager naar me toe en vertelde dat ze het vroeger op de boerderij ook zo deden. Een uurtje op 60 graden roken, en dan gewoon ergens in kamertemperatuur ophangen tot je de juiste taaiheid hebt.
Dus ondertussen weet ik het ook niet meer
Stel nou dat je supervers rundvlees in een tochtige ruimte legt op 21 graden. Gaat het dan rotten of kan je het dan prima eten.
Ik ben niet zo bang... dus eet rustig over houdbaarheidsdatums heen. Voedselautoriteit marges... neem ik met flinke korels zout.
Voorafgaand aan het drogen pekel en peper ik het voor een 8 uur ongeveer in de koelkast.
Hoe gevaarlijk is vers rundvlees nou eigenlijk?
Dat is verdomd lekker spul
tijd voor wat klusjes!