Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DFFl0gHyotd80sUl9KAbC51ij_I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ep1dVfYUCrvy0nXHcWh7aXDf.jpg?f=fotoalbum_large

Vergeef mij vrienden. maar vanwege nachtdienst en doodgewoon vergeten :+
alleen het eindresultaat.

Hier verderop zit een tuinder, die momenteel de asperges in zijn automaat heeft zitten.
8€ / kilo, geschild en gekoeld opgeslagen in dat ding.

Basilicum, pijnboompitjes, olie en knoflook -> Pesto gemaakt
Pasta afgekookt, wat rauwe ham opgebakken op de plaat en veldsla
Zalm roken tot een onze favoriete kern ( 45/46c - medium )
Dan de GG opstoken onder het gietijzer, en de asperges grillen ( beetgaar )
Roomboter klaren, eitjes koken en hakken.

Wat gemalen peper, fleur de sel ( of Maldon ) en voila ...

Zelfs de moeilijkste eter lust het geheel voor izjn neus ( 18 jarige frikandelbroodjes-eter zonder goedkope powerdrinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Zit zelf een beetje in dubio, ben namelijk aan het twijfelen tussen een kamado (zoals een Black Bastard Medium) en een Weber Master Touch GBS Premium.

Uiteraard best wat verschil, ook zeker in prijs. Het punt is dat ik nog totaal onervaren ben in BBQ-en, nu gebruik ik namelijk onze camping gas-BBQ, maar willen graag thuis op houtskool gaan BBQ-en.

Vanwege mijn beperkte ervaring neig ik zelf naar de Weber, om dan eventueel over een aantal jaar toch een kamado te nemen.

Ook nog een vervolgvraag, wat zijn de must have accessoires die ik naast een houtskool BBQ nog moet kopen? Vanzelfsprekend de houtskool of briketten (;)), aanmaakblokjes, starter, thermometer (zoals Inkbird IBBQ-4T), ...? Nog andere (onmisbare) zaken?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:36

Kraz

Saving the world

RomeoJ schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:29:
Zit zelf een beetje in dubio, ben namelijk aan het twijfelen tussen een kamado (zoals een Black Bastard Medium) en een Weber Master Touch GBS Premium.

Uiteraard best wat verschil, ook zeker in prijs. Het punt is dat ik nog totaal onervaren ben in BBQ-en, nu gebruik ik namelijk onze camping gas-BBQ, maar willen graag thuis op houtskool gaan BBQ-en.

Vanwege mijn beperkte ervaring neig ik zelf naar de Weber, om dan eventueel over een aantal jaar toch een kamado te nemen.

Ook nog een vervolgvraag, wat zijn de must have accessoires die ik naast een houtskool BBQ nog moet kopen? Vanzelfsprekend de houtskool of briketten (;)), aanmaakblokjes, starter, thermometer (zoals Inkbird IBBQ-4T), ...? Nog andere (onmisbare) zaken?
De grootste vraag die je jezelf moet stellen is; Wat wil ik ermee gaan doen?
Als je het alleen voor saté en worstjes koopt, neem dan vooral een Weber.
Zie je jezelf ook allerlei recepten maken en grote stukken vlees bereiden, dan zou je idd de Kamado kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Kraz schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:39:
[...]

De grootste vraag die je jezelf moet stellen is; Wat wil ik ermee gaan doen?
Als je het alleen voor saté en worstjes koopt, neem dan vooral een Weber.
Zie je jezelf ook allerlei recepten maken en grote stukken vlees bereiden, dan zou je idd de Kamado kunnen overwegen.
Ja, vooral dat laatste, maar zeer zeker ook van tijd tot tijd het basic spul.

Let wel dat ik niet een "gewone" Weber heb geselecteerd, hier kan je kennelijk ook redelijk goed op slow-cooken, indirect grillen en je hebt genoeg mogelijkheden om de warmte te beheren – al dan natuurlijk minder goed dan met een kamado.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:35
RomeoJ schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:45:
[...]

Ja, vooral dat laatste, maar zeer zeker ook van tijd tot tijd het basic spul.

Let wel dat ik niet een "gewone" Weber heb geselecteerd, hier kan je kennelijk ook redelijk goed op slow-cooken, indirect grillen en je hebt genoeg mogelijkheden om de warmte te beheren – al dan natuurlijk minder goed dan met een kamado.
Met een Weber kan je in principe ook alles. Dat is echt meer dan prima om mee te beginnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 16:20
Zeker de mastertouch is een prima Q waar je alles prima op kan bereiden. Voor het verschil kan je een hoop vlees kopen.
Neemt waarschijnlijk niet weg dat de kamado er in een later stadium er toch naast komt te staan hoor 😉.
Maar dat geld bijv ook voor een WGA die toch wel heel makkelijk is (tov de andere) voor bijv het snelle grillen van stokjes sate

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Togi schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:03:
Zeker de mastertouch is een prima Q waar je alles prima op kan bereiden. Voor het verschil kan je een hoop vlees kopen.
Neemt waarschijnlijk niet weg dat de kamado er in een later stadium er toch naast komt te staan hoor 😉.
Maar dat geld bijv ook voor een WGA die toch wel heel makkelijk is (tov de andere) voor bijv het snelle grillen van stokjes sate
Behalve als je er na een paar keer klaar mee bent, dan heb je een hoop geld weggegooid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
418O2 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:05:
[...]

Behalve als je er na een paar keer klaar mee bent, dan heb je een hoop geld weggegooid.
Precies daarom adviseer ik ook de Weber MT.
Gewoon een goed ding met voldoende beschikbare accessoires. Kwaliteit is heel goed (kan jaren mee) en is goed in te stellen kwa temp.
En als je de smaak te pakken hebt dan volgen er vanzelf meer soorten Bbq’s. Is het toch niet je ding dan heb je gewoon een goede Q staan om vele jaren worstjes etc op te cremeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Togi schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:03:
Ik ben het met jou en met @418O2 eens, al neig ik iets meer naar hem ;)

Er stond een 57" Premium in de tuin,en kocht een Smokey Joe want er was maar geen uitzicht op een Europees model WGA.
Juist voor dat, snelle kleine dingetjes
na een jaartje of 2 een WGA erbij gekocht, in de aanbieding ( 90€ ) toen ze weer in NL verkrijgbaar waren.
Dolgelukkig ermee ... De Smokey Joe ging naar een oom ( hetzelfde doel, niet de grote bakstenen braai aansteken )

Ik denk dat de WGA nu al zeker 2 jaar onaangeraakt in de schuur staat.
Ik pak toch nog steeds vlot de Kamado, of de kleine lidl-variant ernaast
( Tip van mij - hij is eigenlijk te klein, voor het mooie zou hij een maatje groter moeten zijn ;) )
Maar voor één of twee kipfilets, of een 4tal bbqworstjes gaat het prima.

De Mastertouch is een geweldige bbq, zit volgens mij tegenwoordig ook een heatdeflector in, iets wat enorm helpt.
Verbruik is wat forser, maar je hebt meer keuze ( briketten of kooltjes )

Maar kom niet hier schelden, als je over 2 jaar toch OOK een kamado erbij wlit :+ het is gewoon evolutie
( of je pakt het gelijk groots aan dan, en zet een overkapping met complete braai-installatie, zoals @koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:15
Wat zijn de ervaringen met bbq onder een overkapping?
Wij nemen een overkapping met zijwanden, en ik denk eraan om de bbq daar ook te gaan gebruiken.
Maar hoe zit dat met de Warmte en rook? Heb je dan schoorsteen of iets dergelijks nodig? Of?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Ik heb een DHZ / Budget overkapping ;)
Bij het aansteken komt rook vrij, maar dat verwaaid vlot genoeg
Ik denk dat de volle zon er overdag meer warmte op mijn bitumengolfplaten genereerd, dan de afvoer van de BBQ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
De WGA gaat bij mij mee naar het strand, op vakantie (incl wintersport) en staat dus voor het grijpen
Heb zelf (nog) geen kamado staan om de reden dat ik nu geen goeie plek heb om hem in een buitenkeuken neer te zetten en ik hier 2 zoontjes heb rondlopen waarbij ik niet zeker weet of het onderstel van bijv de Bastard of BGE stevig genoeg is dat ze hem niet omver kegelen (ik weet dat die dingen zwaar zijn maar ik weet ook hoe lomp mijn jongens kunnen zijn ;-) ).
Verder zitten we al 2 jaar aan verhuizen te denken dus geen zin om te investeren in een buitenkeuken
Mijn eerste bbq was een Smokey Joe replica op een balkonnetje. Daarna nog jaren gebruikt als back-up naast een (cheap) Oklahoma smoker hier in de tuin. Toen de smoker het begaf de MT gekocht en toen de smokey joe het begaf de WGA.
Heb getwijfeld over het Lidl eitje maar ben bang dat die 100 euro een beetje weggegooid geld is net zoals die goedkope smoker.

Maar ik bedoel gewoon te zeggen dat in mijn ogen een MT nooit weggegooid is in mijn ogen (ook niet als je na 2 jaar toch een Kamado ernaast zet)

[ Voor 12% gewijzigd door Togi op 20-04-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Nou, ik kan je één ding verzekeren .....
Die onderstellen loop je zomaar niet om, ook op de goedkopere Auplex-Kamado's niet
Gemiddelde gewicht van zo'n "Large" model is rond de 70/90 kilo :+

En daarbij is het een stukje 'opvoeding'
Mijn kinderen zijn 12 en 18, en geen van beiden hebben ooit zonder toezicht dichter bij de apparaten gestaan, dan een halve meter.
Er is altijd duidelijkheid geweest over het gevaar, niet spelen of wild doen als dat ding aanstaat ( net zoals ze niet in zomaar in de keuken (mochten) komen als we aan het koken waren.
Ik weet dat een ongeluk in een klein hoekje zit, en het héél snel kan gebeuren, maar heb ook de mening dat je kinderen al van jongs af aan dingen kan aanleren wat ze wel en niet mogen.

Ik zie soms kinderen zich aan het tafelkleed optrekken, leuk, hij kan al opstaan ....
- maar zie je ( niet persoonlijk ) het gevaar dan niet op de lange duur ?
wat als er dus thee op staat, of een pan met soep ?
Dan doet dat kind dat ook ...
En dan roepen dat ze het niet verwacht hadden ...

Ik heb mijn kinderen altijd alles laten ontdekken, maar wel rekening gehouden met eventueel gevaar.

Het Lidl Ei is speelgoed, je kan er leuke dingen mee doen, maar het is allemaal net iets te beperkt.
In jouw geval zou ik ook wachten tot je er de tuin voor hebt, en er van kan genieten
Togi schreef op maandag 20 april 2020 @ 23:41:

Maar ik bedoel gewoon te zeggen dat in mijn ogen een MT nooit weggegooid is in mijn ogen (ook niet als je na 2 jaar toch een Kamado ernaast zet)
Zeker niet, ik heb de mijne na bijna 10 jaar gebruik aan een kameraad gegeven, die hem nu nog steeds heeft staan

[ Voor 12% gewijzigd door FreshMaker op 21-04-2020 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
Als de q aanstaat komen ze ook echt niet in de buurt.
Nu staat ie veel aan dus dat komt wel goed
Het is meer de jonge lompigheid mbv voetballen in de tuin op de andere momenten.
Ze weten natuurlijk dat het niet de bedoelig is maar ja...
Kan het me ook wel voorstellen, ik voel bijv nog de draai om mij oren die ik kreeg toen ik thuis kwam met de mededeling dat ik weer een ruit bij de buren had ingeschoten (terwijl ik wist dat ik niet tegen hun garage mocht voetballen ;-).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• srdevil
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 04-11-2024
418O2 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 09:47:
Sous vide doe ik ook. Ribs krijg je niet lekkerder dan met sous vide en de q. Challenge me!
[...]
Het hoort misschien niet helemaal in het BBQ topic omdat ik ze heb afgemaakt in de oven, maar dat zal ik de volgende keer niet meer doen :P
Het waren m'n eerste keer spareribs dus voor de veiligheid sous vide en de oven gebruikt.

Er zat zeker nog structuur aan en de botjes kwamen er redelijk schoon vanaf. Ze zaten 24uur op 61graden in de pan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3mOIU6JOv0Q95Y1X987I35nQPc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQsFMNNhGljazVhgjaqNK3ga.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25jj8b9oIVNdnVcKaL5L4CIUCyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6dEv30RSr4bQGL5p0Y0fOmHe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:23
Sinds ik bij een BBQ cursus het verschil tussen de langzame (4-6 uur bij 110C) en de snelle spareribs (~2 uur bij 160C) heb geproefd, maak ik ze eigenlijk alleen nog maar op de snelle methode. Het verschil is echt minimaal, maar toch flink wat minder werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

Vanavond een maishoen van de hanos op de kamado. Welke kerntemp kan ik het beste aanhouden voor goed resultaat? Met Google lees ik variaties van 65 tot 93 graden?
Iemand ervaring mee?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 16:50
backupdevice schreef op zondag 19 april 2020 @ 18:41:
[...]

Zest van een citroen
Knoflook na smaak
Eetlepel peterselie (vers)
Eetlepel rode wijnazijn
Pezo naar smaak

Kippendijen insmeren en 4 a 5 uur in de koelkast.

Dan indirect op de q tot een graat of 70 en dan direct tot 75/80
https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-kippedijen/

Dit recept lijkt er erg op, alleen daar zit oregano bij en dat bevalt mij persoonlijk altijd wel.

Lekkere Griekse salade met feta er bij en wat ook lekker is, is van die rode rijst met tomaat er in.

https://binnenstebuiten.k...ouvlaki-met-griekse-rijst

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• coinman63
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:34
Dennis1812 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:54:
Vanavond een maishoen van de hanos op de kamado. Welke kerntemp kan ik het beste aanhouden voor goed resultaat? Met Google lees ik variaties van 65 tot 93 graden?
Iemand ervaring mee?
Voor de veiligheid moet je toch wel minimaal 70 graden halen. Lager kan als je zeker weet dat je in het koelste deel zit met je thermometer. Veel hoger dan 78 zorgt voor te droog vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

Thanks. Ga ik rond de 70/73 zitten.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
srdevil schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 07:04:
[...]

Het hoort misschien niet helemaal in het BBQ topic omdat ik ze heb afgemaakt in de oven, maar dat zal ik de volgende keer niet meer doen :P
Het waren m'n eerste keer spareribs dus voor de veiligheid sous vide en de oven gebruikt.

Er zat zeker nog structuur aan en de botjes kwamen er redelijk schoon vanaf. Ze zaten 24uur op 61graden in de pan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er prima uit hoor :) Maar de rook van een bbq maakt het toch net even iets interessanter qua gelaagdheid van smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:34

backupdevice

No Risk , Full Push

NoepZor schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:05:
[...]

https://bbq-helden.nl/recepten/griekse-kippedijen/

Dit recept lijkt er erg op, alleen daar zit oregano bij en dat bevalt mij persoonlijk altijd wel.

Lekkere Griekse salade met feta er bij en wat ook lekker is, is van die rode rijst met tomaat er in.

https://binnenstebuiten.k...ouvlaki-met-griekse-rijst
Ja die is het ook 😀 Oregano erbij idd

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Zo inmiddels zijn we weer een tijd verder en ben ik mij ( zoals vorig jaar al aangegeven ) aan het orieteren om de overstap te maken naar een "grote" kamado. Ik ben begonnen met een Lidl ei wat hier nog regelmatig aanstaat en prima zijn werk doet voor de iets kleinere stukken vlees.

Echter ik zie gewoon door de bomen het bos niet meer in Kamado land :) Welk merk is nu goed, waarbij zitten redelijke start toebhoren bij etc. Waar moet ik op letten etc etc.

Kortom wie kan mij even een zetje de juiste richting op geven :D

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-09 08:48
Ik heb zelf sinds het einde van het jaar een Grill Bill Kamado.
Aangeleverd met een hele hoop accessoires. Je kan eventueel gespreid betalen of in 3 delen betalen.
Heel tevreden over in ieder geval.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:14

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ren naar de lidl voor een goedkoop ei, of de dekamarkt voor een goedkope kogel: https://www.dekamarkt.nl/...r-bbq-57cm-per-stuk/56854

speel er eens mee en kijk wat je er van vind ipv direct veel geld uit te geven.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
De vraag is ga je voor premium merk of niet en dan moet je vooral in je portomonnee een beslissing maken.
Maar er zijn ook merken die gewoon goed zijn maar goedkoper, die keuze moet je echt zelf maken.

Zo kwam er laatst een zuster merk van Kamado Joe voorbij, ben even de naam kwijt, maar zoiets kan natuurlijk ook interessant zijn, goedkoper, maar wel uit dezelfde 'familie'.

Edit: volgens mij Masterbuilt kamado.

[ Voor 5% gewijzigd door Martinusz op 21-04-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Dank voor alle antwoorden. Wordt gewaardeerd!

Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:21:
[...]

Zo kwam er laatst een zuster merk van Kamado Joe voorbij, ben even de naam kwijt, maar zoiets kan natuurlijk ook interessant zijn, goedkoper, maar wel uit dezelfde 'familie'.
De Masterbuilt bedoel je waarschijnlijk: https://www.vuurenrook.nl/nl/masterbuilt-kamado-classic.html
Daar heb ik ook naar gekeken, inderdaad ook een alternatief om over na te denken.

[...] wat zijn de must have accessoires die ik naast een houtskool BBQ nog moet kopen? Vanzelfsprekend de houtskool of briketten (;)), aanmaakblokjes, starter, thermometer (zoals Inkbird IBBQ-4T), ...? Nog andere (onmisbare) zaken?
Heeft iemand hier nog op- of aanvullingen op? Ik wil graag goed beslagen ten ijs starten namelijk ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:19

vectormatic

Warlock of the doorlock

@RomeoJ Alu-folie! Ik heb geen kamado ervaring, maar wel met een aardig aantal webers gespeeld, en alu-folie is erg handig om directe hitte af te schermen bijvoorbeeld, voor het betere indirect-werk.

Ik heb zelf een 57 MT GBS, en ik denk dat je de essentials wel hebt, een goeie tang is wel fijn (heb zelf een weber tang en spatel), met gewoon een ketel, starter en briketten/blokjes en een stukje alu-folie kan je al een hele hoop leuks.

(als je een MT GBS koopt krijg je trouwens ook de houtskool-bakjes er bij, die zijn wel handig voor een kippetje oid. zelf heb ik zowel de bakjes als de rekjes)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Noshi schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:41:
Sinds ik bij een BBQ cursus het verschil tussen de langzame (4-6 uur bij 110C) en de snelle spareribs (~2 uur bij 160C) heb geproefd, maak ik ze eigenlijk alleen nog maar op de snelle methode. Het verschil is echt minimaal, maar toch flink wat minder werk.
Klopt, ik vind het 't gedoe ook niet meer waard. Maar sommigen vinden het dagje aanrommelen denk ik gewoon leuk. En het ruikt wat langer lekker in de tuin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

@Martinusz / @RomeoJ MasterBuilt kon ik helemaal niet die zal ik ook zeker eens op "het lijstje" zetten ter vergelijk.

Of het premium of semi is maakt mij eigenlijk geen klap uit als ik eerlijk ben, ik ben van mening dat het vooral goed moet zijn. Dat houd in dit geval dus in of de temperatuur stabiel is, goede onderhouds mogelijkheden en verkrijgbaarheid toebehoren (en welke zijn daarvan echt nuttig) dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ShadowBumble schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:59:
@Martinusz / @RomeoJ MasterBuilt kon ik helemaal niet die zal ik ook zeker eens op "het lijstje" zetten ter vergelijk.

Of het premium of semi is maakt mij eigenlijk geen klap uit als ik eerlijk ben, ik ben van mening dat het vooral goed moet zijn. Dat houd in dit geval dus in of de temperatuur stabiel is, goede onderhouds mogelijkheden en verkrijgbaarheid toebehoren (en welke zijn daarvan echt nuttig) dat soort zaken.
Lol, dus het maakt niet uit of het 2500,- euro kost of 600,-?
Naja pak dan gewoon een Green Egg of Kamado Joe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:03:
[...]

Lol, dus het maakt niet uit of het 2500,- euro kost of 600,-?
Naja pak dan gewoon een Green Egg of Kamado Joe :)
Okay Okay het gaat om de prijs kwaliteits verhouding :) Het gat tussen 2500 en 600 is ook weer het uiterste natuurlijk maar als ik reken op ongeveer 1000 en de marge daarin zit bijvoorbeeld tussen de 1200 en 800 bij wijze van :+

Budget wat ik er in wil steken is dus ongeveer 1000 (zie rekenvoorbeeld) voor ENKEL de kamado.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowBumble op 21-04-2020 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
ShadowBumble schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:06:
[...]

Okay Okay het gaat om de prijs kwaliteits verhouding :) Het gat tussen 2500 en 600 is ook weer het uiterste natuurlijk maar als ik reken op ongeveer 1000 en de marge daarin zit bijvoorbeeld tussen de 1200 en 800 bij wijze van :+

Budget wat ik er in wil steken is dus ongeveer 1000 (zie rekenvoorbeeld) voor ENKEL de kamado.
Dan heb je nog formaat, met of zonder onderstel etc. je kunt best al wat afstrepen als je je wensen duidelijk hebt. Green Egg kun je dus al afschrijven, Kamado Joe ook waarschijnlijk, Bastard komt nog aardig bij je budget in de buurt. En anders alternatieve merken als Grill Guru, Masterbuilt of een merk van een tuincentrum (intratuin/welkoop etc) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:11:
[...]

Dan heb je nog formaat, met of zonder onderstel etc. je kunt best al wat afstrepen als je je wensen duidelijk hebt. Green Egg kun je dus al afschrijven, Kamado Joe ook waarschijnlijk, Bastard komt nog aardig bij je budget in de buurt. En anders alternatieve merken als Grill Guru, Masterbuilt of een merk van een tuincentrum (intratuin/welkoop etc) etc.
Terechte en goede vragen inderdaad, ik wil hem uiteindelijk in een verrijdbare tafel hebben, zo'n grote zodat er genoeg ruimte is voor eventueel snijplank, kruiden etc. Het formaat van de kamado vermoed ik dat ik met een 50 cm genoeg heb, aangezien daar alles prima op gemaakt kan worden.

Is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen de Grill Guru / MasterBuilt & bijvoorbeeld een Bastard ? of ga je pas echt "inboeten" als je bij de bouwmarkt/tuincentra zo'n ding koopt.

Overigens alle 2 van de 3 die merken had ik op mijn "short list staan :D tot jullie vanmorgen MasterBuilt aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
ShadowBumble schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:22:
[...]

Terechte en goede vragen inderdaad, ik wil hem uiteindelijk in een verrijdbare tafel hebben, zo'n grote zodat er genoeg ruimte is voor eventueel snijplank, kruiden etc. Het formaat van de kamado vermoed ik dat ik met een 50 cm genoeg heb, aangezien daar alles prima op gemaakt kan worden.

Is er bijvoorbeeld een groot verschil tussen de Grill Guru / MasterBuilt & bijvoorbeeld een Bastard ? of ga je pas echt "inboeten" als je bij de bouwmarkt/tuincentra zo'n ding koopt.

Overigens alle 2 van de 3 die merken had ik op mijn "short list staan :D tot jullie vanmorgen MasterBuilt aangaven.
Wat ik destijds gedaan heb is een vergelijking gemaakt van wat de prijs is, garanties, en accesoires die je er bij krijgt. zet alles langs elkaar en kijk dan waar je een goed gevoel bijhebt.
Aangezien ik destijds een heel accesoirepakket kreeg bij mijn GrillBill was voor mij die keuze snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxie
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-04 10:19
Heeft iemand hier nog op- of aanvullingen op? Ik wil graag goed beslagen ten ijs starten namelijk ;)
Handschoenen

[ Voor 58% gewijzigd door Faxie op 21-04-2020 14:18 . Reden: netter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
Martinusz schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:11:
[...]

Ik heb net de Medium Bastard 2019 model gekocht voor 800,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
Interessant leesvoer over voedselveiligheid en kerntemperaturen:

https://amazingribs.com/t...safe-serving-temperatures

Samenvatting: het gaat om kerntemperatuur per tijdseenheid.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:56
Onlangs van een appartement naar huis met tuin verhuisd. BBQ altijd leuk gevonden en voor een krat pils een 47cm Weber opgepikt. ondanks dat er in huis nog VEEEL prioriteiten zijn 2 weken terug de eerste poging gedaan.

Ribs van de Deka, wel rauw. Briketten van de buurtsuper en met alufolie een bakje en indirect scherm (heet dat zo) gemaakt maar met een beetje prutsen keurig 140-150 graden dome aangehouden, random wat cherry snippers er bij gesmeten (kreeg ik van een vriend) en na 2,5 uur eigenlijk erg lekker zitten eten!

Tuin gaat nog op de schop en een bbq meubel met smoker gaat er komen maar voorlopig (lees dit jaar ws) blijft het bij de 47cm weber en dat valt helemaal niet tegen. Wel wil ik wat gaan tweaken met een dome thermometer (tips zijn welkom) indirect afscheiding maken (of cheap kopen ? ) en lekker rommelen/ experimenten.

2 plaatjes bij de praatjes:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECDD-rF3j13ohY7fM6wplIhUiX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cpe1MxqAoor23WWX2QekMiPz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YcXT9ia7a_jlAigL3fvNGeRwprI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0qsHoiE50YHLcPyfoxDzxw9t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007

zeroday

There is no alternative!

Dat is ook de reden dat ik me nu minder druk maak over de temperatuur. Ik zorg dat ze er op een bepaalde tijd op de barbeque gaan, de eerste fase daar zorg ik ervoor dat ze niet zwart worden en 3 uur zijn
maar daarna, het inpakken en aflakken .. dat kan heel makkelijk in 1 of 2 uur ..

En ja het kan sneller als ik bijv. die eerste fase inkort, maar ik merk wel dat ie dan mooi 'rokerig' is geworden
qua eerst 2 a 3 milimeter in het vlees.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
Heb je een beschrijving van die 2 uur op 160 graden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-09 14:25
plofkip schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 17:08:
[...]

Heb je een beschrijving van die 2 uur op 160 graden?
letterlijk als je op het woordje snelle klikt in zijn post :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Laatst online: 03-09 19:11
Woops :F

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Aanmaakblokjes - de bruine, niet de witte petrochemische :+
2 langere tangen ( anders blijf je je pollen verbranden )
Iets om een afscheiding te maken ( kolenrooster ) bij de Webers zit zoiets er wel bij meen ik
spuitflesje ( plantenspuit ) om de flareups wat in te tomen ( niet noodzakelijk ) - je kan er ook whisky in doen :P )

Verder groeit je lijstje, en krimpt de opslagruimte
Ik heb ondertussen 4 paar handschoenen, een veelvoud aan tangen, een stapel alu-bakjes in verschillende formaten, als de lidl weer in het seizoen komt, hebben ze leuk alufolie ( breed en DIK ) dus gaan er weer 10 rollen bij de voorraad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FreshMaker schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:01:
[...]

Verder groeit je lijstje, en krimpt de opslagruimte
Ik heb ondertussen 4 paar handschoenen, een veelvoud aan tangen, een stapel alu-bakjes in verschillende formaten, als de lidl weer in het seizoen komt, hebben ze leuk alufolie ( breed en DIK ) dus gaan er weer 10 rollen bij de voorraad
Dat dus! Zodra Lidl en Action de bbq meuk in de schappen gooit : kopen! En alles wat je bevalt : voorraad aan leggen.
Grillmatjes, handschoenen, alu bakkies. Ik trek het allemaal bij e action vandaan. Prima spul voor weinig, alleen moet je een beetje slim inkopen want buiten het seizoen hebben ze het niet.

Was rookhout al genoemd? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-09 14:43
Zo, vandaag een beetje mijn Kamado Joe Classic II inwijden met wat baby back ribs en een gegrilde paprika salade. Ik was dus zojuist, net iets te wild blijkbaar, die paprika wat aan het draaien omscheppen en uiteraard valt er een stuk precies tussen de kamado wand en de firebox. Hier ga ik dus nooit meer bijkomen zonder de firebox er weer uit te halen, kan ik dit laten liggen? Of zal ik toch deze klus moeten gaan ondernemen?

Verdere ervaringen: temperatuurcontrole blijft toch een beetje aanklooien zo'n eerste keer + je bent geneigd bij iedere fluctuatie even aan de knoppen te draaien. Verder echt een topding, enorme upgrade van mijn Weber Compact BBQ!!

n.a.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Cardwizard
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07:11
Proud owner van een Grill Guru Elite sinds dit weekend, dit gaat een hele fijne nieuwe hobby worden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W5sz-SOENRyUtDp13jzkdU_wcuo=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aRWkGg642E1xQaaynCZnSOEE.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzpaMI_R9xQVfzqg4vm_5X0RYn8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/njfeb8OcJu2Ok8bKgAWy1thu.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQW7SLrLvunNTN8LMJa3gWq8wF0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT2gGmqKCw1kPb6qhGRIy5ob.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5yEsQRJp-XrJhpO-vA4CF5-XXWY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H5aWrlOdGDrOlk6KRgdcf6KH.jpg?f=fotoalbum_medium

Cheers 🍻

[ Voor 39% gewijzigd door Cardwizard op 21-04-2020 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
arjen9551 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:20:
Zo, vandaag een beetje mijn Kamado Joe Classic II inwijden met wat baby back ribs en een gegrilde paprika salade. Ik was dus zojuist, net iets te wild blijkbaar, die paprika wat aan het draaien omscheppen en uiteraard valt er een stuk precies tussen de kamado wand en de firebox. Hier ga ik dus nooit meer bijkomen zonder de firebox er weer uit te halen, kan ik dit laten liggen? Of zal ik toch deze klus moeten gaan ondernemen?

Verdere ervaringen: temperatuurcontrole blijft toch een beetje aanklooien zo'n eerste keer + je bent geneigd bij iedere fluctuatie even aan de knoppen te draaien. Verder echt een topding, enorme upgrade van mijn Weber Compact BBQ!!
Zo'n klus is dat toch niet ?
hoeft niet gelijk, maar na 2 of 3x zijn je kolen toch gewoon 'op' en kan je hem gelijk leeghalen
anders haal je bij de Action dit
https://www.toolmax.nl/beta-flexibele-grijper-1713m-500.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
Cardwizard schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 21:48:
Proud owner van een Grill Guru Elite sinds dit weekend, dit gaat een hele fijne nieuwe hobby worden

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Cheers 🍻
Gefeliciteerd, wordt een mooie zomer voor jou :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leon0013
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 15-09 12:31

leon0013

Ooit waren het er twaalf

arjen9551 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:20: Ik was dus zojuist, net iets te wild blijkbaar, die paprika wat aan het draaien omscheppen en uiteraard valt er een stuk precies tussen de kamado wand en de firebox. Hier ga ik dus nooit meer bijkomen zonder de firebox er weer uit te halen, kan ik dit laten liggen? Of zal ik toch deze klus moeten gaan ondernemen?
Lekker laten liggen, die droogt wel uit, en verkoolt en verbrand wel.
Bij mijn kamado deed ik sowieso geregeld een keer na het gebruik alle schuiven open om eens goed schoon te branden.((350+ tot de kolen op waren)
Nooit een asperge of ander stuk groente tegengekomen na zo'n "clean burn".

7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
arjen9551 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:20:

Als je kolen een keer op zijn kan je hem er zo uitpakken.

Je moet er rekening mee houden dat een kamado vooral gebouwd is om temperatuur vast te houden. Op een gegeven moment weet je wel bij welke schuif-settings en welke hoeveelheid kolen je op welke temperatuur zit. Vooral even goed opwarmen is belangrijk voor stabiele temperaturen. Bij het opwarmen heb je nog wel eens wat fluctuaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Morgen komen mijn broer en zusje even langs om te barbecuen. Uiteraard op gepaste afstand, dus de zogeheten anderhalve meter barbecue!

Nu heb ik een lading spareribs gehaald die ik lekker volgens de 3-2-1 methode wil gaan bereiden.
Daarnaast uiteraard de bekende salades, het stokbroodje en wat gekookte aardappelen op tafel.

Het lijkt mij tevens wel lekker om wat Moink balls te serveren. Heb nog een lading gehakt liggen.
Kan ik deze vandaag al maken en morgen even opnieuw opwarmen? En eventueel nog wat bbq saus bijsmeren. Of is dit niet verstandig om te doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
@Yogibeer Vers zijn ze natuurlijk het lekkerst, die ballen, maar als ik te veel heb, warm ik mijn ballen ook wel eens op in de magnetron de volgende dag. Ze zijn naar mijn idee dan altijd wel wat steviger. Maar nog steeds prima te doen. Mijn vriendin doet ze dan nog steeds graag in de mond.

(ik moet echt minder naar "Corona TV" kijken...)

EDIT: En dan gaat 't vandaag ook nog 's over ballen... YouTube: 🦠CORONA TV🦠 Afl. 41 | truc met het rode balletje

[ Voor 22% gewijzigd door Cass Casey op 22-04-2020 10:45 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yogibeer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:30:
Morgen komen mijn broer en zusje even langs om te barbecuen. Uiteraard op gepaste afstand, dus de zogeheten anderhalve meter barbecue!

Nu heb ik een lading spareribs gehaald die ik lekker volgens de 3-2-1 methode wil gaan bereiden.
Daarnaast uiteraard de bekende salades, het stokbroodje en wat gekookte aardappelen op tafel.

Het lijkt mij tevens wel lekker om wat Moink balls te serveren. Heb nog een lading gehakt liggen.
Kan ik deze vandaag al maken en morgen even opnieuw opwarmen? En eventueel nog wat bbq saus bijsmeren. Of is dit niet verstandig om te doen?
Ja joh kan makkelijk, helemaal als je het lekker op de Q opwarmt.
Wat je ook kunt doen: gewoon je moinkballs maken, wel inlakken maar minder dik dan normaal.
Maak vervolgens een lekker bbq saus en zet die in de koelkast.

Volgende dag: neem een gietijzeren pannetje en verwarm voor op de Q. Beetje olie erin. Als hij warm is doe je de moinkballs er in, stokkie omhoog. Rijkelijk overgieten met je saus, er mag een laagje in je pannetje staan.
Lekker warm laten worden en met pannetje en al serveren :Y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YMhCRpv2msVrTjvSO_JpUd3hLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qcuy1B3bZetTDWiN5FXlv5LS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Koffie op 22-04-2020 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Koffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:56:
[...]

Wat je ook kunt doen: gewoon je moinkballs maken, wel inlakken maar minder dik dan normaal.

Volgende dag: neem een gietijzeren pannetje en verwarm voor op de Q. Beetje olie erin. Als hij warm is doe je de moinkballs er in, stokkie omhoog. Rijkelijk overgieten met je saus, er mag een laagje in je pannetje staan.
[Afbeelding]
Potverdorie, wat ik krijg ik daar trek van :9~

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yogibeer
Koffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:56:
[...]

[Afbeelding]
Damn ja! Dit wordt hem! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-08 15:46
De interesse in gietijzer is gewekt :')

Leuk voor de verandering maar minder leuk voor de portemonnee haha.

Als eerste wil ik een gietijzeren bakplaat kopen, hebben jullie nog tips? Ik wil hem gaan gebruiken op de Weber 57 en 47 als dat kan. De DO volgt na de aanschaf van een bakplaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Beun schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:31:

Als eerste wil ik een gietijzeren bakplaat kopen, hebben jullie nog tips? Ik wil hem gaan gebruiken op de Weber 57 en 47 als dat kan. De DO volgt na de aanschaf van een bakplaat.
Die kleine gietijzeren pannetjes zijn niet duur. rond de 7 euro bij de big bazar (wanneer die ze heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Koffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:41:
[...]

Die kleine gietijzeren pannetjes zijn niet duur. rond de 7 euro bij de big bazar (wanneer die ze heeft)
Goede tip. Ik zal eens bij de Big Bazar en Xenos kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Beun schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:31:

Neem dan een skillet zonder steel.
Petromax heeft ze in een paar maten, Van 25cm tot 40cm
Heb Je én een bakplaat, en een skillet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
FreshMaker schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:17:
[...]

Dat zou ook nog een optie zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
  • Laatst online: 18-09 16:14
Macro / Sligro heeft ze ook tot 25 cm voor een voordelige prijs, met nog veel meer leuke BBQ dingen.
En daar kan je ook gelijk goed vlees / vis halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ik probeer langzaam moeders de vrouw warm te krijgen voor een grotere kamado, nu maak ik lekker gebruik van de Action Ei .. Werkt top maar meer dan 2 ribs krijg ik er niet op en de behoefte begint wat groter te worden omdat de kleine man ook meer begint te eten ;)

De vraag: hoeveel extra houtskool heb je nodig als je een keertje wil BBQ-en en de kamado wil gebruiken? Met de Action ei, is er heel weinig nodig, maar hoeveel extra is nodig als je naar en 22 inch of nog grotere kamado wil?

Ik moet namelijk even door de WAF heen ;) Ei van 99 euro of kamado van 900 is een opmerking als: dan zet je er maar 2 extra action eitjes naast ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FreshMaker schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:17:
[...]

Of neem een DO met pootjes op het deksel. Dan kan deze ook als bakplaat dienen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

zeroday schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:49:
Ik probeer langzaam moeders de vrouw warm te krijgen voor een grotere kamado, nu maak ik lekker gebruik van de Action Ei .. Werkt top maar meer dan 2 ribs krijg ik er niet op en de behoefte begint wat groter te worden omdat de kleine man ook meer begint te eten ;)

De vraag: hoeveel extra houtskool heb je nodig als je een keertje wil BBQ-en en de kamado wil gebruiken? Met de Action ei, is er heel weinig nodig, maar hoeveel extra is nodig als je naar en 22 inch of nog grotere kamado wil?

Ik moet namelijk even door de WAF heen ;) Ei van 99 euro of kamado van 900 is een opmerking als: dan zet je er maar 2 extra action eitjes naast ;)
De eerstvolgende als ze op zalando zit te staren zeggen dat ze dan maar 2 paar sandalen van de Wibra moet nemen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 16:28
zeroday schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:49:

Ik heb zowel een Bastard Large als een klein eitje staan. Ik heb niet echt de indruk dat de Bastard extreem meer gebruikt. Het duurt wel wat langer voor hij op temperatuur is, maar mijn kolenverbruik is niet buitensporig vergeleken met het kleine eitje. Er gaat wel veel meer in, maar dat kan je doven en de volgende keer weer aansteken.

En verder: Wat @Koffie zegt. ;)

Ik heb de Bastard Large overigens 2 jaar geleden met vaderdag gekregen van mijn vrouw, dus zo kan het ook. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door DaLass op 22-04-2020 14:03 ]

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Koffie schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:00:
[...]

De eerstvolgende als ze op zalando zit te staren zeggen dat ze dan maar 2 paar sandalen van de Wibra moet nemen :+
Zat ze maar op Zalando dan had ik een argument ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

DaLass schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik heb de Bastard Large overigens 2 jaar geleden met vaderdag gekregen van mijn vrouw, dus zo kan het ook. ;)
Ik zal die hint doorgeven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
DaLass schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:02:
[...]

Ik heb zowel een Bastard Large als een klein eitje staan. Ik heb niet echt de indruk dat de Bastard extreem meer gebruikt. Het duurt wel wat langer voor hij op temperatuur is, maar mijn kolenverbruik is niet buitensporig vergeleken met het kleine eitje. Er gaat wel veel meer in, maar dat kan je doven en de volgende keer weer aansteken.

En verder: Wat @Koffie zegt. ;)

Verbruik valt in mijn ogen alleszins mee, natuurlijk is het meer, maar ik denk dat het relatief gezien minder afwijkt dan je denkt.
s/o naar je signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

418O2 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:34:
[...]

Verbruik valt in mijn ogen alleszins mee, natuurlijk is het meer, maar ik denk dat het relatief gezien minder afwijkt dan je denkt.
s/o naar je signature
ben de laatste paar BBQ rondes erg tevreden over het verbruik en 'geur' van Marabu Black Ranch houtskool
Gezien jullie commentaar en de hoeveelheid die ik daarvan verbruik bied dat perspectieven '=)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
Heb toch elke keer moeite om met de snake methode direct de gewenste temperatuur te bereiken.

Ik maak een mooie snake met kokosbriketten en doe daar 7 a 8 brandende kolen bij. De temperatuur stijgt dan naar zo'n 80-85 graden, maar blijft dan eigenlijk hangen.

Is het simpelweg nu zo dat ik er geen 8 maar 10 hete kolen bij moet doen of kan het zijn dat die snake niet goed functioneert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Yogibeer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:08:
Heb toch elke keer moeite om met de snake methode direct de gewenste temperatuur te bereiken.

Ik maak een mooie snake met kokosbriketten en doe daar 7 a 8 brandende kolen bij. De temperatuur stijgt dan naar zo'n 80-85 graden, maar blijft dan eigenlijk hangen.

Is het simpelweg nu zo dat ik er geen 8 maar 10 hete kolen bij moet doen of kan het zijn dat die snake niet goed functioneert?
Ja zo simpel is het. Meer brandende kolen is meer hitte. En je q moet ook nog opwarmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 08:38
Yogibeer schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:08:

Welk merk gebruik je??
Van de ecobrasa moet ik er wel 15-18 aansteken om tot de 110-120 te komen, ik kan hem dan wel gelijk netjes inregelen op 110 stabiel door met de schuiven te spelen..

Daarnaast doe ik altijd de minion methode, lading koude kolen erin, en 15-18 gloeiende erop..
Schuif onder op 1/4 open, boven op 1/3 en blijft vaak mooi hangen tussen de 110-120.
Dit is op een Weber kettle 57cm met de minion methode..

Zojuist mijn rib ingepakt.. Nog 3 uurtjes geduld.. :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RunX7k7X29_yNuV9YjhElxfLQZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIJTqv1pexVtUXTzF9XGImme.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door verstappen33 op 22-04-2020 15:16 ]

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
verstappen33 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:14:
[...]

Welk merk gebruik je??
Van de ecobrasa moet ik er wel 15-18 aansteken om tot de 110-120 te komen, ik kan hem dan wel gelijk netjes inregelen op 110 stabiel door met de schuiven te spelen..

Daarnaast doe ik altijd de minion methode, lading koude kolen erin, en 15-18 gloeiende erop..
Schuif onder op 1/4 open, boven op 1/3 en blijft vaak mooi hangen tussen de 110-120.
Dit is op een Weber kettle 57cm met de minion methode..

Zojuist mijn rib ingepakt.. Nog 3 uurtjes geduld.. :9
[Afbeelding]
Is die Minion methode wel geschikt voor spareribs middels 3-2-1?
Ik lees overal dat de snake daar het meest voor geschikt is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verstappen33
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-09 08:38
Waarom niet, ik heb mijn BBQ zo ingedeeld.

Links de kolen als minion methode, 2 bakstenen als hitteschild, en rechts genoeg ruimte voor indirecte bereiding..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ufF92dDgBig1LCH2g2F3CH-AQqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O0LlNZEoNKoYHo1OlTU2lWN8.jpg?f=fotoalbum_large

Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

wat doe je als je voor hobby bier brouwt, en een afgelopen project van bier op wijnvaten hebt?
Juist .. rookchunks!!! :D Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UtkkZalM4-y_cah_Me80TElT2Qk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JE2Hdyy2RGMNKy5GzApE6X2E.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Iemand ervaring met de gietijzeren set van de Makro?

https://www.makro.nl/cat/nl/products/product/9027668001001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Yup
Heb hem ooit via VidaXL gekocht ( 49€ )

Maar eigenlijk alleen de skillet en DO nog maar in gebruik.
Ik wil de grillplaat nog wel gaan inzetten in de pizzaoven, als tuscan grill.

Los zijn de onderdelen waarschijnlijk voordeliger te vinden ( als je niet alles zou gebruiken )

Bij VidaXL is het 9 delig ( echt alles wordt los geteld, kist en deksels ook )
En véél te duur, 120€ |:(

[ Voor 14% gewijzigd door FreshMaker op 22-04-2020 21:45 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
Afgelopen weekenden bezig geweest met het maken van een meubel voor m'n Weber :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cg871PwmRY1asnJKWGsRzllxl00=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TkndFiQlhmupddmQb4LMYQS.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aj0Z5THbzO0ScnKb03zZJiUwLAs=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Bdmp42qVJPXNrwXtJCxR2NSx.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TSPems2AdEK9hVpOEL27Q5q-mFQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KG7aftvo1UrTWMlN7pUlJIWf.jpg?f=fotoalbum_medium

Is nu zo goed als af! Nog wat laatste afwerking en ophanging links achter nog even fixen, dat plankje hangt een beetje door hehe
Super blij mee! had altijd een gebrek aan werkruimte.

Straks gaan er spareribs op :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swaxie
Volgens mij heb ik laatst deze set via bol.com gekocht voor iets van 75 of 79 euro ofzo.
prima set vind ik zelf. had nog niks in huis van dit alles.

alleen is de plaat iets te groot en past deze niet in de BBQ dus moet nog maar eens ff kijken hoe we dit kunnen gaan oplossen haha.
ook ik heb alleen de skillet en de DO gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
ruben-e schreef op donderdag 23 april 2020 @ 08:56:
Afgelopen weekenden bezig geweest met het maken van een meubel voor m'n Weber :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is nu zo goed als af! Nog wat laatste afwerking en ophanging links achter nog even fixen, dat plankje hangt een beetje door hehe
Super blij mee! had altijd een gebrek aan werkruimte.

Straks gaan er spareribs op :Y)
Mooi! Ik wil zelf ook zoiets gaan maken, Wat was je ongeveer kwijt aan materiaal e.d.?
Hoe hangt de bbq in het gat? Steunt hij alleen op de handgreep?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beun
miicker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:37:
[...]

Mooi! Ik wil zelf ook zoiets gaan maken, Wat was je ongeveer kwijt aan materiaal e.d.?
Bij de derde foto zie je ook haken naast de handgrepen. Ik denk dat dit voor extra ondersteuning is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruben-e
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-08 16:41
miicker schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:37:
[...]

Vooraan steunt ie voornamelijk op het handvat met 2 haken als ondersteuning. Achteraan hangt ie alleen op 2 haken. Op de tweede foto rechts zie je ze liggen. Die haken passen precies in de omgevouwen rand van de weber. Heb ze met een vijl wel wat minder scherp gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWOwR4uQ3WZEjYIlYmX3DZeB3WE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rT1TcrvZz8PXwNV0faU80YQe.jpg?f=fotoalbum_medium

Het is toch een best gewicht en links achteraan hangt het plankje iets door (3e foto). Dat moet ik nog even fixen door dat plankje onder het blad te bevestigen aan de planken links en rechts ernaast.
Verder hangt het er heel stevig in. Er zit amper speling in de bbq :)

Qua kosten... tja, zoiets pakt altijd duurder uit dan gedacht haha :/ In totaal zo'n 300 euro denk ik.
Heb hout bij de bouwmarkt gekocht. Dat is niet het goedkoopste. En er zit ook veel hout aan. Met een iets ander ontwerp heb je misschien het binnenste frame helemaal niet nodig. Of een wat meer open ontwerp en met / zonder deurtje scheelt ook weer wat. Het hout was het duurst

[ Voor 3% gewijzigd door ruben-e op 23-04-2020 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:33
Vorige week bij mijn duim door mijn neopreen ovenhandschoenen gescheurd. Ben dus op zoek naar nieuwe oven/bbq handschoenen, heeft iemand nog aanraders? Want er zijn er zoveel en allemaal met wisselende recensies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Pompi schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:24:
Vorige week bij mijn duim door mijn neopreen ovenhandschoenen gescheurd. Ben dus op zoek naar nieuwe oven/bbq handschoenen, heeft iemand nog aanraders? Want er zijn er zoveel en allemaal met wisselende recensies.
Ik koop ze gewoon bij de Action :) Prima spul, en als ze dan een keer versleten zijn pak je gewoon je volgende setje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 18:33
Koffie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:28:
[...]

Ik koop ze gewoon bij de Action :) Prima spul, en als ze dan een keer versleten zijn pak je gewoon je volgende setje.
Ik kom eigenlijk nooit in de Action, dus zijn degene die je bedoelt de enigste die ze hebben of moet ik nog naar een bepaalde kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Pompi schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:33:
[...]

Ik kom eigenlijk nooit in de Action, dus zijn degene die je bedoelt de enigste die ze hebben of moet ik nog naar een bepaalde kijken?
Bij mijn weten wel, maar als ik echt heeeeel eerlijk ben: ik stuur mijn vrouw altijd :+
Ligt in het seizoen gewoon bij de bbq spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun
Koffie schreef op donderdag 23 april 2020 @ 14:28:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat ze niet zo goed tegen hitte kunnen? Een warm rooster ging door de handschoen.

Iemand enig idee wat ik met het volgende vlees kan? Het zouden kalfs spareribs moeten zijn. Er zitten twee botten per stuk vlees. Het is zo'n 8 tot 10 cm dik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fciHqoyKMDcKhRueR2HzjkZPEiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DP8Fi3wim4Gyo81KfngMx1jH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FK8LH4sdEfBtxTyVdc5Cq8my_mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1uEIR1SfG1lFjk7HeMWZixy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 65% gewijzigd door Beun op 23-04-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Nu online
Flink kalf dan. Ik vermoed short ribs (beef). Wel lekker.

Ik heb dikke spareribs in de rub staan. Zo de smoker opstarten. Ik gebruik die echt veel te weinig.

[ Voor 47% gewijzigd door Cass Casey op 23-04-2020 16:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Beun schreef op donderdag 23 april 2020 @ 15:38:
[...]

Ik heb ooit ergens gelezen dat ze niet zo goed tegen hitte kunnen? Een warm rooster ging door de handschoen.

Iemand enig idee wat ik met het volgende vlees kan? Het zouden kalfs spareribs moeten zijn. Er zitten twee botten per stuk vlees. Het is zo'n 8 tot 10 cm dik.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op de bbq reverse searen met veel rook en weinig kruiden (heeft heel veel smaak van zich)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

Mag ik in dit topic ook discuseieren over het drogen van vlees?

Ik zoek wat meningen, ervaringen en "regels" omtrent het drogen van vlees, en zoek eigenlijk gewoon iemand die dat doet, en er ook niet zo moeilijk over doet.

Ik heb nu een aantal keer kleine hoeveelheden rund gedroogd in de oven. Stroken van 10x4x1.5cm ongeveer. Dit noemen ze dan Beef Jerky officieel.
Ik deed dat op 60/70 graden en dat bevalt eigenlijk prima.

Maar nu stond ik bij de slager, en de slager zelf verklaarde mij een beetje voor gek dat ik zulke lage temperaturen deed.
Maar naderhand kwam een medewerker van de slager naar me toe en vertelde dat ze het vroeger op de boerderij ook zo deden. Een uurtje op 60 graden roken, en dan gewoon ergens in kamertemperatuur ophangen tot je de juiste taaiheid hebt.

Dus ondertussen weet ik het ook niet meer :)

Stel nou dat je supervers rundvlees in een tochtige ruimte legt op 21 graden. Gaat het dan rotten of kan je het dan prima eten.
Ik ben niet zo bang... dus eet rustig over houdbaarheidsdatums heen. Voedselautoriteit marges... neem ik met flinke korels zout.

Voorafgaand aan het drogen pekel en peper ik het voor een 8 uur ongeveer in de koelkast.

Hoe gevaarlijk is vers rundvlees nou eigenlijk?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

World Citizen schreef op donderdag 23 april 2020 @ 18:08:
Mag ik in dit topic ook discuseieren over het drogen van vlees?

Ik zoek wat meningen, ervaringen en "regels" omtrent het drogen van vlees, en zoek eigenlijk gewoon iemand die dat doet, en er ook niet zo moeilijk over doet.

Ik heb nu een aantal keer kleine hoeveelheden rund gedroogd in de oven. Stroken van 10x4x1.5cm ongeveer. Dit noemen ze dan Beef Jerky officieel.
Ik deed dat op 60/70 graden en dat bevalt eigenlijk prima.

Maar nu stond ik bij de slager, en de slager zelf verklaarde mij een beetje voor gek dat ik zulke lage temperaturen deed.
Maar naderhand kwam een medewerker van de slager naar me toe en vertelde dat ze het vroeger op de boerderij ook zo deden. Een uurtje op 60 graden roken, en dan gewoon ergens in kamertemperatuur ophangen tot je de juiste taaiheid hebt.

Dus ondertussen weet ik het ook niet meer :)

Stel nou dat je supervers rundvlees in een tochtige ruimte legt op 21 graden. Gaat het dan rotten of kan je het dan prima eten.
Ik ben niet zo bang... dus eet rustig over houdbaarheidsdatums heen. Voedselautoriteit marges... neem ik met flinke korels zout.

Voorafgaand aan het drogen pekel en peper ik het voor een 8 uur ongeveer in de koelkast.

Kijk eens bij meneer Wateetons: https://wateetons.com/201...eswaren-op-slagersniveau/

Drogen vlees word al jaren gedaan, ook ver voor de thermometer uitgevonden was.
Zelf verder geen ervaringen mee helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Nu online
@World Citizen Ik doe het soms gewoon op een voedseldroger. Gewoon rauw vlees, gemarineerd en dan drogen. Die haalt bij lange na niet de 60 graden. Nog steeds niet ziek van geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faxie
Na het werk nog even langs de slager gegaan om mijn bestelling op te halen. Dus net wat voorbereidingen getroffen voor het weekend.

Voor zaterdag: low and slow ribs, dus in de rub gezet
Om zondag te roken: beenham, staat nu in de pekel

Ribs:
Basterdsuiker
Paprikapoeder(zoet)
Mosterdpoeder
Korianderpoeder
Knoflookpoeder
UIenpoeder
Snuf zout

Pekel:
Colorozout
Basterdsuiker
Laurierblaadjes
Peperkorrels

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8gTTGePl.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Voor mij staat een prime rib (low and slow) en een picanha (spit) op het programma. Met respectievelijk een beef rub en een chimichurri kruiden. Heb een eerste bestelling bij van Beekum gedaan, ben benieuwd

[ Voor 18% gewijzigd door 418O2 op 23-04-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxie
418O2 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:40:
Voor mij staat een prime rib (low and slow) en een picanha (spit) op het programma. Met respectievelijk een beef rub en een chimichurri kruiden. Heb een eerste bestelling bij van Beekum gedaan, ben benieuwd
Ook een heerlijk weekend voor de boeg dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

[b]World Citizen in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"World Citizen schreef op donderdag 23 april 2020 @i.Stijn

Geen idee, ik koop meestal een kilo (bief) die ik in stukken van 250 gram snij.
250 gram 2x door de gehaktmolen en dan 90 gram filet americain saus erdoor
Hop .. ready. Kan ik 2 a 3 dagen bewaren in de koelkast.

nix aan de hand. verse rundvlees nix mis mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Heb me de Grill Guru Classic Medium besteld bij Albert Heijn. Het lidl eitje om lang een kipje in te vouwen of een broodje te bakken terwijl de medium aan het werk mag voor de rest. Ik heb nog meer zin in de rest van het seizoen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

@Koffie @Cass Casey @zeroday Thanks.

Vandaag gaan we op 40 graden proberen. Als het niets word of ik twijfel eraan.. dan proberen we het gewoon opnieuw :)

[ Voor 3% gewijzigd door World Citizen op 24-04-2020 08:40 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Bundin schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 08:38:
Heb me de Grill Guru Classic Medium besteld bij Albert Heijn. Het lidl eitje om lang een kipje in te vouwen of een broodje te bakken terwijl de medium aan het werk mag voor de rest. Ik heb nog meer zin in de rest van het seizoen :P
Zit daar ook gewoon alle accessoires bij zoals normaal?

Pagina: 1 ... 76 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism