Inmiddels 3 weken verder. SmokeFire denk zo'n 10 keer aangehad. Variërend van high&fast (315C) tot low&slow (100C), rib-eye's, hamburgers, spareribs, kip, pulled pork en buikspek. Nog steeds blij, het is een mooi apparaat. Lichte rooksmaak aan de gerechten die er kort op liggen. Bij langere sessies merk je het beter.
Grease fires heb ik geen last van. Al heb ik met de low&slow sessies ook (net als op mijn eerdere bbq's) gewoon opvangbakjes er onder. Pellets lopen ook mooi door met de nieuwe insert. Maar helaas wel een aantal issues gehad. Grootste probleem is dat er spontaan temperatuurdalingen optreden, in zowel high&fast en low&slow sessies. Gaat dat om bijv. dalingen van +- 115 graden terug naar 75 in 15 minuten tijd. Ene keer komt ie met moeite weer terug of moet je even door de pelletbak "harken/roeren" en dan herstelt ie zich weer en de andere keer herstelt ie zichzelf maar schiet ie door naar 170 graden (temp dan nog steeds op 115 graden ingesteld). De SmokeFire kan actief koelen (ongeveer 10 graden per minuut), dus mocht ie te hoog doorschieten dan zou ie ook weer vlot terug moeten koelen zou je zeggen. Maar als dat issue zich voordoet, dan koelt ie op de een of andere manier ook niet terug.
Als ik zelf temperatuur instel op 315C en daarna naar bijv. 180, dan koelt deze wel actief terug en met 10 a 15 minuten zit je op 180 graden. Technisch kan die het dus allemaal wel.
Op Reddit zijn diverse gebruikers die aangeven dat ze, na het verwijderen van de
fingerguard betere ervaringen hebben. Ik heb mijn vingerbescherming in de pellet bak ook verwijderd en daarna een aantal sessies gedaan. Helaas nog steeds wisselingen in temperatuur,.
Inmiddels ook (goed) contact met de Weber Original Store, waar ik de SmokeFire vandaan heb. Goede ondersteuning vanuit hen. Er schijnt een speciaal team van Weber in Duitsland te zitten die de probleem gevallen behandelt. In Nederland zijn 3 SmokeFires die problemen geven (en er zijn meer dan 3 verkocht

). Conclusie op dit moment is dat ik last heb van het "E3" probleem. Daarvoor zijn inmiddels vervangende onderdelen onderweg, waarvan ze in Amerika goede resultaten lijken te geven. Nog even afwachten dus. WOS heeft ook al aangeboden om de gehele EX6 te vervangen door een nieuwe, alleen in de nieuwe zitten niet de vervangende onderdelen waardoor je in theorie hetzelfde probleem kunt krijgen. Het probleem gaat hoe dan ook opgelost worden.
Ik ben, ondanks de temperatuurschommelingen, nog steeds erg blij met de SmokeFire. Het is een mooi apparaat en lekker veel ruimte. Ik dacht heel even dat 6 dikbevleesde spareribs (die bekende doos van de Makro) misschien toch wat krap zou worden. Maar op het onderste gedeelte passen met gemak 8 slabs en dan boven nog 4 gok ik (en dan heb ik het nog niet over een mooi ribbenrek/dekselhouder van de Ikea die je ook nog kunt gebruiken).
Van een 2-tal sessies heb ik de temperatuur bijgehouden en in Excel gebeukt zodat er een mooi grafiekje gemaakt kan worden. Eerste afbeelding afbeelding betreft een sessie met de spareribs. Tweede afbeelding is alleen nog maar het opstarten van de SmokeFire, dat 45 minuten heeft geduurde voordat die op temperatuur is (normaal zo'n 10 a 15 minuten).
De sessie waar ik pulled pork en rollade heb gemaakt, heb ik gebruik gemaakt van mijn Meater block die zowel de kerntemperatuur als omgevingstemperatuur meten. Hierbij heb ik overigens zelf niet "ingegrepen" maar de SmokeFire zijn ding laten doen om te kijken wat er zou gebeuren.