Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Opening blijf altijd zoals je hem hebt ingesteld. En zo dr de top er af te halen is +350 nog steeds goed te halen.
De meneer aan de telefoon had begrip voor het feit dat ik niet langs kon komen omdat ik in Italië zit. Maar hij heeft een Bastard ( medium compleet ) gereserveerd voor mij en ik mag er volgende week om!
Morgen ga ik dat eens doen. Heb vandaag 9kg kersen pellets gekocht bij vuur en rook.FreshMaker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:21:
Heeft er al iemand eens pellets gebruikt als rookchips ?
Dus niet in een pelletsmoker, maar als losse toevoeging ?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Nu pas? De mijne roest aan de voorgemonteerde schroeven. Voor de rest niks aan de hand. Dan had die maar geen BBQ moeten worden.Apie! schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 19:08:
Ik zag net trouwens al wat roest aan de schroeven van de Niclan
Maar deze moet toch nog 2 zomers meegaan zonder hoes.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Online kon ik geen BB/Guru meer vinden, wel de eigen varianten.R0y. schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:03:
Korting bij de intratuin bij mij. 20% op Kamados (Bastard en grill guru) en 40 % op hun eigen (auplex?) modellen.
De meneer aan de telefoon had begrip voor het feit dat ik niet langs kon komen omdat ik in Italië zit. Maar hij heeft een Bastard ( medium compleet ) gereserveerd voor mij en ik mag er volgende week om!
zelfs 25% korting, volgens de site
Nee dat probeerde ik eerst ook omdat ik op vakantie ben... denk dat het aanbod intratuin specifiek is? Ik wou net ook een platesetter bestellen maar die hebben ze ook niet in de webshop maar wel bij ons in het filiaal..FreshMaker schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 20:30:
[...]
Online kon ik geen BB/Guru meer vinden, wel de eigen varianten.
zelfs 25% korting, volgens de site
Hier ook zo'n tuincentrum met een waanzinnig non-informatieve website
Misschien ergens de GrillGuru scoren voor een auplexprijsje

Deze morgen de Niclan met ecobrasa aangestoken. Voorzichtig het vuurtje met de looftlighter aangestoken en slechts 3 briketten aan. Daarna de schuiven lichtjes open. Uiteindelijk langzaam tot 90C op gekropen, de pizzasteen erin en laten opwarmen.
Daarna de pizzasteen er snel even af en de smoker pot erin gezet. En dan stress... Komt er wel rook uit? Gaat het wel lukken?
De Q is na 90 minuten mooi op 115C. En het vlees kan erop. De smoker pot geeft een mooie geur af al zou ik het deksel wel omgekeerd erop zetten voor snellere vrijgave. (Deze sessie gaat namelijk kort zijn).
Terwijl de Niclan bezig is op het action ei voor de 3de keer het gietijzeren pannetje van de Xenos proberen te seasonen. De eerste keer was dom (wassen en coating erop), de tweede keer was nice try (wassen, coating erop en enkele keren bakken. Het resultaat was een sticky pan)
Deze keer: schrobben, op de Q drogen. Doordat deze warm is met beetje Crisco invegen. En de rest weer eraf halen. Nu op 350F een uur bakken. Daarna afkoelen (dan gaat andere pannetje erop). En herhalen. Vandaag dus 5 uur sessie met seasonen van gietijzer.
Bedankt, gisteren bijna 2 uur lang de BBQ aangehad op een temperatuur die lager dan 100 graden moest zijn volgens de slager voor lamsschouder. Deze heb ik tussen de 78 en 95 weten te houden en bij kern temp van 58c er af gehaald.Flimovic schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:18:
[...]
Temperatuur laat zich lastig regelen met schuifjes. Ik regel de temperatuur grotendeels met de hoeveelheid brandstof die aan is. Met de schuifjes regel ik dan alleen nog de laatste paar graden. Als de temperatuur in je ketel te hoog is, heb je er te veel brandstof op liggen.
En ja, het duurt lang voordat de temperatuur van je bbq reageert als je het schuifje verder open of dicht doet. Dat kan wel een paar minuten duren voordat je het effect ziet.
Dit keer begonnen met 10 briketten waarvan ik er na een tijdje 1 nog van verwijderd heb. Tijdens de 2 uur nog 2x 3 briketten toegevoegd. Wel nog vaak de deksel open gehad om aardappeltjes toe te voegen en in te smeren. dat moet ik de volgende keer anders plannen...
Anoniem: 93986
Niet veel. Tis nu eenmaal pisbakken staal. Vet brand gewoon weg als het zo heet word dus dat bied weinig bescherming. Gewoon zorgen dat het vocht weg kan en dat hij zo droog mogelijk blijft.iscara schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:32:
Oops, met de regen begint mijn UDS wel snel te roesten. En er blijft water in zitten. Daarvoor toch maar een paar gaten in de bodem boren.
Ik had als voorbereiding het vat met kokosolie ingesmeerd en vervolgens de kolen aangedaan en lekker wat rookhout erbij gedaan voor een uur. Ik dacht dat dit voldoende bescherming was, maar toch niet. Wat kan ik nog meer doen?
@Malt007 Eergisteren heb ik een rib-eye geseared op de GG. De GG had ik op het bovenste rooster en de dome thermometer zat ergens tussen 300C-350C. De searmarks kwamen er wel heel duidelijk op, maar de oppervlakte ertussen werd niet geseard zoals ik 'm zou willen:

Edit: de subtiele rook/bbq smaak was wel
In een pan met geklaarde boter krijg ik dit soort resultaten:

Hierbij is dus veel meer oppervlakte gekaramelliseerd. Is dat met de GrillGrate überhaupt mogelijk?
Had ik de GG op het onderste rek, dichter bij het vuur, moeten zetten? Ondersteboven gebruiken zodat er meer contactoppervlakte ontstaat?
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Vind ik ook altijd een dingetje, grillmarks zijn leuk maar meer oppervlak gekarameliseerd heb ik liever..
Je zou met een gloeiend hete giet ijzeren skillet kunnen searen? Dan heb je in ieder geval meer contact.
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Dit is inderdaad een nadeel van de GC. Eigenlijk zijn de methodes van searen altijd een compromis.Apie! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:45:
@Hari-Bo @Chevy454 Nouja, ik zie het nu pas. Misschien was het er al veel langer. Ik had het eigenlijk ook wel verwacht, omdat ie onder een hoes staat, want daar blijft toch meestal vocht onder hangen.
@Malt007 Eergisteren heb ik een rib-eye geseared op de GG. De GG had ik op het bovenste rooster en de dome thermometer zat ergens tussen 300C-350C. De searmarks kwamen er wel heel duidelijk op, maar de oppervlakte ertussen werd niet geseard zoals ik 'm zou willen:
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Hierbij is dus veel meer oppervlakte gekaramelliseerd. Is dat met de GrillGrate überhaupt mogelijk?
Had ik de GG op het onderste rek, dichter bij het vuur, moeten zetten? Ondersteboven gebruiken zodat er meer contactoppervlakte ontstaat?
- Bij GC heb je de beste marks en de minste kans op flare-ups en daarmee geen verbranding. Je hebt wel de looks en ze worden in het wedstrijdcircuit door iedereen gebruikt (tenminste bij de youtube kanalen die ik kijk).
- Bij een pan een grote searoppervlakte maar je mist de bbq-smaak (wat je zou kunnen oplossen door het vlees eerst te roken).
- Bij een gietijzeren rooster heb je iets mindere marks dan bij GC, maar doordat het vet op de kolen lekt wel flare ups waardoor er kans is op verbranding.
Je zou dus zeggen dat een gietijzeren rooster/pan ideaal is voor een reverse sear, maar toch heeft het niet mijn voorkeur. Weet niet precies hoe het zit, maar de sear van de grillmarks voegt toch net wat meer toe qua smaak dan de wat minder intense sear van de pan. Ik blijf trouwens alle methodes gewoon gebruiken, maar net wat ik op dat moment leuk vind om te doen.
De grillmarks zijn altijd leuk voor het oog maar aarzel vooral niet om je steak wat vaker te verschuiven op de bbq.Apie! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 10:45:
@Hari-Bo @Chevy454 Nouja, ik zie het nu pas. Misschien was het er al veel langer. Ik had het eigenlijk ook wel verwacht, omdat ie onder een hoes staat, want daar blijft toch meestal vocht onder hangen.
[afbeelding]
[afbeelding][afbeelding]
Daarnaast is wat je nu aan het doen bent met appels en peren vergelijken. Jij wilt het resultaat uit de pan met de bbq bereiken. Zo werkt dat natuurlijk niet. Beide methodes hebben hun eigen smaak. Als ik een bbq grillsmaak wil hebben dan gebruik ik de bbq. Wil ik dat niet dan bak ik hem in de pan. Simpel.
Wat ik nog wel eens doe met vlees dat wat minder vet is, is het even dopen in geclarifieerde boter. Goed laten uitlekken en dan op de bbq.
Ik bereik sowieso het beste resultaat door mijn vlees een uur of 4 in het voren te zouten en onafgedekt in de koelkast te zetten. Dan krijg je de knapperigste korst doordat je het vocht uit de bovenste laag trekt en het zout karamelliseert mooi op de bbq. Dat werkt ook perfect voor in de pan.

Stoofvlees met bruin bier.
Hiervoor dat stuk rundermuis wat ik had liggen gebruikt. Pezo en kersenhout voor een goed uur.
Daarna dat van de Q gehaald, in stukken gesneden en dan terug op de Q om alles dicht te schroeien.
Volgende keer maak ik de stukken op voorhand kleiner -> meer oppervlak om rook op te nemen.
De Ikea Senior op de Q voor verwarmen. Dan uitjes stoven, vlees erin. Rozijnen, bruine suiker, appelstroop.
Bruin bier.. nog meer bruin bier... wat laurier en pruttelen maar totdat we draadjesvlees hebben.
Nu net gekeken en het vlees begint uit elkaar te vallen.
[ Voor 65% gewijzigd door Chevy454 op 16-08-2018 14:03 ]
https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/oosterse-beenham/
Float like a butterfly, sting like a bee.
Maar dan krijg je toch juist minder searmark op meer plaatsen?Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:31:
[...]
De grillmarks zijn altijd leuk voor het oog maar aarzel vooral niet om je steak wat vaker te verschuiven op de bbq.
De volgende keer ga ik 't proberen met omgekeerde GG en de ribeye ingevet met geklaarde boter.
Blown past falling sands
Cool! Ik heb dit inderdaad vaker gezien (stoofvlees in Dutch Oven op een bbq), maar wat voegt de bbq hier toe t.o.v. "regulier" stoven?Chevy454 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 13:17:
Stoofvlees met bruin bier.
Hiervoor dat stuk rundermuis wat ik had liggen gebruikt. Pezo en kersenhout voor een goed uur.
Daarna dat van de Q gehaald, in stukken gesneden en dan terug op de Q om alles dicht te schroeien.
Volgende keer maak ik de stukken op voorhand kleiner -> meer oppervlak om rook op te nemen.
De Ikea Senior op de Q voor verwarmen. Dan uitjes stoven, vlees erin. Rozijnen, bruine suiker, appelstroop.
Bruin bier.. nog meer bruin bier... wat laurier en pruttelen maar totdat we draadjesvlees hebben.
Nu net gekeken en het vlees begint uit elkaar te vallen.
Mijn interesse is iig gewekt.
Je had de geribbelde kant nu naar boven? Door de GG om te draaien (de vlakke kant naar boven) zou deze als plancha moeten functioneren. Maar dat is ook maar van horen en lezen.Apie! schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 14:18:
De volgende keer ga ik 't proberen met omgekeerde GG en de ribeye ingevet met geklaarde boter.
@FreshMaker vandaag de rookpellets gebruikt in de BBQ Delight smoker pot. Vanwege het gietijzer een kleine vertraging tov alu folie. Maar je rook het duidelijk aan de schoorsteen dat de pellets aan het roken waren. Nadien heb je dus hagelslag a like resten.
Wat ik vandaag heb gezien met de smoker pot tov folie of chunks, het is een zuivere rook. Geen grijze of blauwe rook maar gewoon doorzichtige rook. Je moet echt aan de rook ruiken om de geur waar te nemen.
Rooksmaak aan het vlees. Maar dat kan je ook gewoon door het vlees op de Q te maken en daarna op het vuur te laten pruttelen.Jas-purr schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:11:
Cool! Ik heb dit inderdaad vaker gezien (stoofvlees in Dutch Oven op een bbq), maar wat voegt de bbq hier toe t.o.v. "regulier" stoven?
Mijn interesse is iig gewekt.
Maar ik moet zeggen dat het vlees hier veel meer rook mag hebben. De rozijnen overheersen hier meer als de rooksmaak. Komt mede omdat ik de smoker pot op conservatief had ipv meer rook (deksel moet dan onderste boven staan), dit omdat het allemaal nieuw is.
Zou ik volgende keer weer stoofvlees maken op de Q? Zeker maar eerst een grotere pan. En wat beter indelen. De pizzasteen eruit bij het stoven van de uien, scheelt brandstof en je bent sneller aan het werk. En de pan lager zien te krijgen wat kan door een weber asrooster te gebruiken.
De entrecote met 40€/kilo was me te prijzig.
Dan maar een dry aged picancha van John Stone meegenomen.
En wat mergpijpen om morgen (hopelijk) een goede (rode wijn) saus te maken.
Hopelijk gaat het dit weekend door, anders zit ik alleen met 1,5 Kilo picancha
Gisteren ook pizza's gemaakt op de weber.
De beste smaak tot nu toe, saus was goed gekruid, ander type meel gebruikt, alleen de bodem scheurde een beetje makkelijj, wellicht meer kneden.
Moet alleen nu dus weer wel iets tussen de steen en de kolen plaatsen, gezien de bodem harder ging dan de korst, vorige keer andersom.
Of ik moet de brandstof in het midden mijden, maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
De black ranch houtskool werkte trouwens als vuurwerk tijdens t aansteken, nu al de 3de keer dat ik dekking heb moeten zoeken en de deksel heb moeten gebruiken met aansteken.
De tweede foto is na ongeveer 20 seconden, en de 3de is na ongeveer 2 minuten genomen. Toen was de pizza klaar. Met de deksel er op had ik regelmatig een dome temp van 300, in hoeverre de dome temp accuraat is (gezien de steen een hoop warmte blokkeert. Een ronde steen zou echt een toevoeging zijn.
Deze steen is te groot eigenlijk.
Laatste pizza alleen gaar gemaakt en 's avonds in de oven op gril stand heet gemaakt, net zo lekker.
pizza 2 | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Niet de beste en meeste foto's excuses, het blijft lastig om van je eten af te blijven en foto's te maken.
Zo ben ik de onderkant vergeten die echt super was.
[ Voor 44% gewijzigd door alaintje op 16-08-2018 16:55 . Reden: foto's toegevoegd ]
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Anoniem: 36835
Iemand dit wel eens gezien ergens in Nederland?
Dit probeer ik ook altijd te doen als ik tijd heb. Dat is dry-brining: Minimaal 2uur van te voren zout erop (ligt er ook aan hoe dik het vlees is) en gewoon onafgedekt in de koelkast neer zetten om het wat te laten drogen. Verder wil ik vooral geen grill-marks, de verbrande lijnen die niet goed gegrild vlees omlijsten. Dus het vlees reverse searen (en af en toe verplaatsen) op een normaal barbecue rooster met zo dun mogelijke stijlen en dan bij een kern van 45°C boven de vlammen nog even lekker afgrillen.Anoniem: 93986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 12:31:
[...]
De grillmarks zijn altijd leuk voor het oog maar aarzel vooral niet om je steak wat vaker te verschuiven op de bbq.
[...]
Ik bereik sowieso het beste resultaat door mijn vlees een uur of 4 in het voren te zouten en onafgedekt in de koelkast te zetten. Dan krijg je de knapperigste korst doordat je het vocht uit de bovenste laag trekt en het zout karamelliseert mooi op de bbq. Dat werkt ook perfect voor in de pan.
Die dry aged picanha van de sligro is de beste die ik tot nu toe heb gehad. Van picanha kan je ook prima steaks snijden dus het hoeft niet in 1 keer op.alaintje schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 15:53:
De dry aged dunne lende aan bot heb ik niet kunnen vinden bij de Sligro, zou geen standaard product zijn dunkt me.
De entrecote met 40€/kilo was me te prijzig.
Dan maar een dry aged picancha van John Stone meegenomen.
En wat mergpijpen om morgen (hopelijk) een goede (rode wijn) saus te maken.
Hopelijk gaat het dit weekend door, anders zit ik alleen met 1,5 Kilo picancha, vervelend zeg.
En de sligro is een groothandel voor horeca die toevallig ook consumenten bediend. Als het niet in de vitrine ligt betekent niet het er niet is.
Nu krijg ik er alleen maar meer zin inAnoniem: 93986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:44:
[...]
Die dry aged picanha van de sligro is de beste die ik tot nu toe heb gehad. Van picanha kan je ook prima steaks snijden dus het hoeft niet in 1 keer op.
En de sligro is een groothandel voor horeca die toevallig ook consumenten bediend. Als het niet in de vitrine ligt betekent niet het er niet is.Als een restaurant die entrecote besteld dan leveren ze dat gewoon.

Nee dat begrijp ik dat niet alles in hun schappen ligt, want zo'n dunne lende wordt denk ik apart voor je op maat gesneden en schoon gemaakt waar je bij staat. Maar was al want onzeker over het aantal eters dus ben maar voor wat vacuum vlees gegaan met een goede tht datum en bekende bereidingswijze.
Nu even de jus/saus voorbereiden, hopelijk krijg ik een soort gelatine jus getrokken van de merg.
foto's toegevoegd hierboven
[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 16-08-2018 16:54 ]
http://www.kamadobbq.nl/divide-conquer.htmlAnoniem: 36835 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:05:
Ik wil graag wokken boven direct vuur op mijn BGE Large, en daarvoor wil ik graag een "Spider". Alleen kan ik deze alleen vinden op een webshop in USA, waarbij ik 60$ shipping costs naar Nederland betaal.
[afbeelding]
Iemand dit wel eens gezien ergens in Nederland?
kan je hier iets mee ?
*
Zelf de knoop doorgehakt, geen auplex-prijsje, maar toch acceptabel
Vandaag de Grill Guru Large besteld, 699.-
https://www.barbecuexxl.n...ic-Large-Grey-Kamado-BBQ-
Met erbij :
En ook inclusief de volgende gratis accessoires en BBQ pakket!
Regenhoes
Plate Setter
Grill Verhoger
Aspook
Inkbird IBT-2X geleverd met
2 probes
1 roosterclip
Met BT inkbird ...
Die wilde ik toch al wel bij d'n Ali bestellen ... dus al met al toch goede aanschaf ...
Nu mijn afdakje bedenken en inplannen ( handig, met mijn laatste vakantiedag morgen
[ Voor 33% gewijzigd door FreshMaker op 16-08-2018 17:48 ]

Het stoofvlees in de gietijzeren pan naar de schoonouders en dan 30 minuten later eten. Het was nogal een klusje om deze daar te krijgen maar het nog lekker warm (eigenlijk ideaal van temperatuur) en het heeft heerlijk gesmaakt.
De rundermuis was heerlijk van smaak, normaal is runderstoofvlees altijd wat droog van smaak Geen idee of het door het stuk vlees komt. Of door de low and slow garen van het vlees alvorens deze tot draadjesvlees te verwerken.
Veel meerwaarde van de Q hebben we niet echt gemerkt maar desalniettemin heel leuk om te doen en wordt herhaald. Al was het maar om het de volgende keer beter te doen.
Als ik een tip mag geven, zou je stoofvlees met varkenswangen kunnen proberen.Chevy454 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 20:36:
[afbeelding]
Het stoofvlees in de gietijzeren pan naar de schoonouders en dan 30 minuten later eten. Het was nogal een klusje om deze daar te krijgen maar het nog lekker warm (eigenlijk ideaal van temperatuur) en het heeft heerlijk gesmaakt.
De rundermuis was heerlijk van smaak, normaal is runderstoofvlees altijd wat droog van smaak Geen idee of het door het stuk vlees komt. Of door de low and slow garen van het vlees alvorens deze tot draadjesvlees te verwerken.
Veel meerwaarde van de Q hebben we niet echt gemerkt maar desalniettemin heel leuk om te doen en wordt herhaald. Al was het maar om het de volgende keer beter te doen.
Eerst de varkenswangen op lage temperatuur roken en nadien gewoon het klassieke recept volgen.
Gewone of iberico? Ik wil het wel eens proberen (maar dan mag de vrouw het niet weten haha)BlackShadow schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:17:
Als ik een tip mag geven, zou je stoofvlees met varkenswangen kunnen proberen.
Eerst de varkenswangen op lage temperatuur roken en nadien gewoon het klassieke recept volgen.
Zeg dat het gewoon varkensstoofvlees is ;-) Ik heb beiden al geprobeerd, kleine voorkeur voor Iberico, maar naar mijn idee de meerprijs niet waard.Chevy454 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 21:20:
[...]
Gewone of iberico? Ik wil het wel eens proberen (maar dan mag de vrouw het niet weten haha)
Het lange garen zorgt ervoor dat ze echt botermals worden. Echt draadjesvlees heb ik er nog niet van gemaakt, maar moet volgens mij ook lukken.
Edit: Ik heb het zelf zo nog niet geprobeerd, maar ik zou misschien zelfs de wangen volledig garen op de BBQ en ondertussen de saus maken. Je zal wat aanbaksel in de pan missen, maar die smaak wordt gecompenseerd door de rooksmaak.
Als biertje gebruik ik graag een donkere trappist (Westmalle dubbel of st. Bernardus) of combinatie Kriek/Donkere trappist, in dat laatste geval kan je wel wat andere zoetigheden schrappen.
[ Voor 28% gewijzigd door BlackShadow op 16-08-2018 21:33 ]
Mooi. Prima deal toch? Veel plezier ermee!FreshMaker schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 17:45:
[...]
http://www.kamadobbq.nl/divide-conquer.html
kan je hier iets mee ?
*
Zelf de knoop doorgehakt, geen auplex-prijsje, maar toch acceptabel
Vandaag de Grill Guru Large besteld, 699.-
https://www.barbecuexxl.n...ic-Large-Grey-Kamado-BBQ-
Met erbij :
En ook inclusief de volgende gratis accessoires en BBQ pakket!
Regenhoes
Plate Setter
Grill Verhoger
Aspook
Inkbird IBT-2X geleverd met
2 probes
1 roosterclip
Met BT inkbird ...
Die wilde ik toch al wel bij d'n Ali bestellen ... dus al met al toch goede aanschaf ...
Nu mijn afdakje bedenken en inplannen ( handig, met mijn laatste vakantiedag morgen)

De dome thermometer gaf 250C aan. Even niet kijken naar het gebrek aan hamburger-maak-skills, maar er is veel meer karamellisatie dan aan de andere kant. Vanmiddag eens met een rib-eye proberen
Blown past falling sands
ik volg dit topic al een tijdje ondertussen.
Gisteren de inkbird IBT-6X besteld op amazon.de voor +- 45 euro.
Volgende vrijdag plan ik een volgende low en slow sessie (ribbetjes via de 3-2-1 methode). ik zal jullie laten weten hoe de thermometer meevalt
Vrouwlief kwam een BBQ-tent tegen ... "alles in de tent 50%" bij de Multimate
'Is dit iets ....?' via de app.

Dit is de tijdelijke plaats ( denken we )
De muur erachter is al jaren een probleemkindje, staat op instorten, maar de buurman wil niet meedoen met vervangen, want hij is van plan te verhuizen .... wanneer dan ...! .. maar goed, ik zit te denken over een enkel schuttingdeel ervoor te plaatsen, kost me 20€ en klaar met het jaarlijkse mosgedoe.
( oversmeren met stuc/cement whatever is al een paar keer geprobeerd, ik vraag me soms echt af hoe zijn kant eruit ziet, nu de voegen er bijna helemaal uitbrokkelen .. die muur tussen ons is al zeker 30j oud )
[ Voor 56% gewijzigd door FreshMaker op 17-08-2018 10:13 ]
Zeker weten, ik heb in de loop der tijd een aardige band opgebouwd met de slager bij de plaatselijke Sligro, wat er in resulteert dat ie regelmatig leuke "restjes"heeft liggen tegen nog veel leukere prijzenAnoniem: 93986 schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:44:
[...]
En de sligro is een groothandel voor horeca die toevallig ook consumenten bediend. Als het niet in de vitrine ligt betekent niet het er niet is.Als een restaurant die entrecote besteld dan leveren ze dat gewoon.
Hebben ze het zelfs achter niet liggen, dan is het binnen 2 dagen binnen.
Zo dat ziet er netjes uit! Planning was deze zomer om een overkapping te maken maar ik zit toch te twijfelen... zo iets zou mooi een tijdelijke oplossing zijn.FreshMaker schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:09:
Overkapping word uitgesteld
Vrouwlief kwam een BBQ-tent tegen ... "alles in de tent 50%" bij de Multimate
'Is dit iets ....?' via de app.
[afbeelding]
Dit is de tijdelijke plaats ( denken we )
De muur erachter is al jaren een probleemkindje, staat op instorten, maar de buurman wil niet meedoen met vervangen, want hij is van plan te verhuizen .... wanneer dan ...! .. maar goed, ik zit te denken over een enkel schuttingdeel ervoor te plaatsen, kost me 20€ en klaar met het jaarlijkse mosgedoe.
( oversmeren met stuc/cement whatever is al een paar keer geprobeerd, ik vraag me soms echt af hoe zijn kant eruit ziet, nu de voegen er bijna helemaal uitbrokkelen .. die muur tussen ons is al zeker 30j oud )
Hier de verpakking, gezien het vergeelde distributielabel op de zijkant, en de 'staat' van de verpakking, is het niet een nieuw item

Wij hebben er 135€ voor betaald hier, originele prijs was 249,- en de vorige schapprijs was 149€.
Ik wilde ook een overkapping maken, maar gezien de afmetingen ( nagenoeg gelijk aan wat ik wilde maken ) ga ik toch een andere planning maken hiervoor.
Ik wilde nl. 2m x 1m80 als oppervlak maken tegen de schuur.
Nu ik dit zo heb staan, is dat me nét te klein
Misschien zomaar 3 of 4m uit de schuur laten komen ( de 1m80 is een vrij vaste, omdat dat de aanzet van muur - schuurdeur is )
Mijn 'droom' is zo'n BBQhok die we hier in het topic al eerder voorbij zagen komen, maar realiteit van een huurhuis is dat je niet zomaar alles weg kan/wil zetten.
Wel wil ik tzt een opberghokje maken voor de Guru en 56er, zo'n kliko-betimmering, waar ze alletwee in zouden kunnen gezet worden.
Zoiets als dit :

@Hari-Bo : Ja..ja... maak me gek ....
[ Voor 40% gewijzigd door FreshMaker op 17-08-2018 11:57 ]
Afgelopen jaar heb ik onderstaande kapschuur geplaatst met een oppervlakte van 7x3 meter. Je kan dan mooi met gezelschap de BBQ gebruiken en er zitten.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Die picanha heb ik vorige week ook meegenomen, echt topkwaliteit. Heb ooit een wagyu picanha gehad die minimaal het 3 dubbele koste, maar veel beter was die niet.alaintje schreef op donderdag 16 augustus 2018 @ 16:48:
[...]
Nu krijg ik er alleen maar meer zin in. Het is trouwens de John Stone dry aged Picancha.
Weet alleen niet wat er dry-aged aan zou moeten zijn. Gewoon helder rood vlees, heel veel vocht, geen donkere randen en ook duidelijk dat er niks is weggesneden. Als je echt dry-aged vlees eet is de smaak ook compleet anders.
Wij krijgen volgende maand ook een overkapping, maar dan aan het huis vast, over de hele breedte van het huis (6 meter)Hari-Bo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 11:28:
@FreshMaker Bij een huurhuis zou ik dat ook niet zo 123 doen inderdaad, tenzij je weet dat je er de komende 10+ jaar blijft.
Afgelopen jaar heb ik onderstaande kapschuur geplaatst met een oppervlakte van 7x3 meter. Je kan dan mooi met gezelschap de BBQ gebruiken en er zitten.![]()
[afbeelding]
Ik kan ook echt niet wachten om daar droog onder te kunnen BBQ'n !
Zoiets:

Just the way I like it! Door de karamellisatie èn de rook beduidend beter dan in een pan. De dome thermometer zat op 265C.
Door het vetrandje was ie wel een beetje kromgetrokken waardoor de onderkant niet optimaal geseard was, maar afgezien daarvan was ie heerlijk

Blown past falling sands
Ziet er goed uit, ga het ook eens zo proberen. Moet wel de onderkant nog een beetje seasonen denk ik.Apie! schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 14:17:
Nou, net de rib-eye op de omgekeerde GrillGrate gedaan :
[afbeelding]
Just the way I like it! Door de karamellisatie èn de rook beduidend beter dan in een pan. De dome thermometer zat op 265C.
Door het vetrandje was ie wel een beetje kromgetrokken waardoor de onderkant niet optimaal geseard was, maar afgezien daarvan was ie heerlijk [afbeelding]
Als je zo'n vetrand aan de buitenkant hebt is het handig als je dit op 1 of 2 plekken even insnijdt, dan trek hij niet zo krom.
Mooi, heb er al een paar jaar 1 staan, echt heerlijk. Daar ga je veel plezier aan beleven.So_Surreal schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 13:13:
[...]
Wij krijgen volgende maand ook een overkapping, maar dan aan het huis vast, over de hele breedte van het huis (6 meter)van metaal & polycarbonaat.
Ik kan ook echt niet wachten om daar droog onder te kunnen BBQ'n !
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Ik heb beide kanten van de GG voor gebruik een beetje ingevet met geklaarde boter.
Blown past falling sands
Wat is er mis met deze dan ( behalve de prijs )Hari-Bo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 12:33:
[...]
Ik vind het wel een groot minpunt de andere margrietschijven van gietijzer of metaal op mijn kamado's kan ik met high & fast gewoon nog met de hand bedienen. En ik vind het persoonlijk niet esthetisch bij een keramiek kamado, dat is een kwestie van smaak.
https://www.vuurenrook.nl...ntrol-tower-top-vent.html
Mijn vent op mijn Joe begint ook te roesten
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

@backupdevice Dat model is iets anders als welke ik bedoelde, mijn ervaring is met de Smokeware RVS chimney Cap. En zeg nou zelf de standaard gietijzeren margrietschijf staat in mijn smaak mooier als het RVS model, het steekt enorm af.

[ Voor 38% gewijzigd door Hari-Bo op 17-08-2018 18:57 ]
Absoluut. Nekschot en afvoerenHari-Bo schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:47:
Vandaag even wat zalm gerookt en daarvoor 6 uur in de rub. Omdat ik zelf geen fan ben van briketten (mis de houtskool toevoeging) de WSM eens met houtskool geprobeerd. En dat werkt prima, de temperatuur bleef perfect stabiel en eigelijk geen groot verschil enkel dat je in verhouding tot briketten wat meer houtskool moet gebruiken.
@backupdevice Dat model is iets anders als welke ik bedoelde, mijn ervaring is met de Smokeware RVS chimney Cap. En zeg nou zelf de standaard gietijzeren margrietschijf staat in mijn smaak mooier als het RVS model, het steekt enorm af.
[afbeelding]
Ben ik het niet mee eensbackupdevice schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 18:51:
Absoluut. Nekschot en afvoeren
Deze cap is de basis geweest voor jouw kamado joe Kontrol Tower vent met het verschil dat de KJ gelakt is en (zou) bladeren.
Deze cap is van RVS en heeft dat probleem niet. Hij is wel aanwezig maar dat maakt het niet minder functioneel (in feite meer want door de overhang kan er ook geen regen inkomen). Tevens blijft deze ook op dezelfde stand staan tov een magrietschijf.
Maar sommigen hebben liever vorm over functie
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 17-08-2018 19:05 ]
[ Voor 86% gewijzigd door backupdevice op 17-08-2018 19:25 ]
Dat bladderen is alleen bij de eerste lichting geweest en daarna is het productieproces aangepast waardoor het niet meer voorkomt.Chevy454 schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 19:02:
[...]
Ben ik het niet mee eens![]()
Deze cap is de basis geweest voor jouw kamado joe Kontrol Tower vent met het verschil dat de KJ gelakt is en (zou) bladeren.
Maar sommigen hebben liever vorm over functie
Iedereen die er last van heeft/had, kreeg ook een nieuwe.
Ik heb destijds ook gekeken naar de aluminium variant. De margrietschijf gaf vaak problemen dat deze dichtklapt bij het openen/sluiten.
Voor mij was het een function over form optie.
Uiteindelijk niet gedaan omdat hij tien niet goed beschikbaar was in NL en te duur om te importeren.
Inmiddels in het bezit van een KJ Classic II
Ja en er sommigen die aan hun x exemplaar zitten. Die kijken daarom ook naar de RVS versie van de pro joe. Maar er zou een nieuw procédé zijn, het aantal posts over bladerende Kontrol Towers zijn flink verminderd.Kraz schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 23:55:
Dat bladderen is alleen bij de eerste lichting geweest en daarna is het productieproces aangepast waardoor het niet meer voorkomt.
Iedereen die er last van heeft/had, kreeg ook een nieuwe.
Nu gaan de problemen vooral over de iKamand.
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 18-08-2018 02:23 ]
Ik vind de standaard margriet en de Control Tower wel beter passen. Ze zijn wat compacter en de kleur past beter, maar mijn bbq's staan vaak buiten in de regen de puffen en dan vind ik de overhang inderdaad een pluspunt tov de looks.
Overigens hoeft een margrietschijf ook niet van zijn stand te gaan als je de dome open doet, als je de basis naar de juiste richting roteert bij het stellen, maar dat moet je dus iedere keer doen en slijt ook het vilt onder de margrietschijf sneller.
Blown past falling sands
Een paar YT filmpjes gekeken, maar ik haak al af bij de verbinding.Chevy454 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 00:37:
[...]
Nu gaan de problemen vooral over de iKamand.
Je hebt de KJ-servers nodig om te laten werken
Ik wil dolgraag aan een wifi-oplossing om de Q in de gaten te houden, maar ik wil zelf bepalen OF en Wanneer het online gegooid moet worden.
( hoe goed, betrouwbaar en lief ze ook bij enig bedrijf zijn )
Hoe lager hoe beter ....
Technisch gezien een paar graden boven de gewenste gaarheid ( maar dan duurt het echt lang
Ik doe mijn stoverijen tussen 120/150 afhankelijk van de 'tijd'
Het is maar klein stoofpotjeFreshMaker schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 12:34:
Stoofpotjes zijn low en slow
Hoe lager hoe beter ....
Technisch gezien een paar graden boven de gewenste gaarheid ( maar dan duurt het echt lang)
Ik doe mijn stoverijen tussen 120/150 afhankelijk van de 'tijd'
De wijzen komen uit het Oosten!
Broodjes beenham doen het hier altijd goed op verjaardag, heb je niet veel werk mee en kost ook niet veel.NoepZor schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:06:
Even een vraagje: over enkele weken hoop ik weer te mogen verjaren. Nu lijkt het me leuk om in plaats van het worst kaas scenario af te stappen en de BBQ aan te steken. Doelstelling is goedkope, simpele, maar wel lekkere hapjes. Ik zat te denken aan MOINK balls, chicken wings en mini saté. Hebben jullie nog meer tips of recepten voor een lekker hapje? Publiek is voornamelijk bierzuipende quasiboeren (Tukkers), dus heel delicaat hoeft het niet te worden
Nacho mountain en Chicken wings vind ik zelf het ultieme pub grub. (in het Nacho Mountain recept laat ik meestal de bonen achterwege en gebruik ik de goedkoopste plakjes nep cheddar die ik kan vinden van de LIDL of ALDI, het is de lijm van het recept die het zo leuk maakt om er steeds stukje af te trekken - spelen met je eten!)
edit: en inderdaad de beenham, super simpel maar toch smaakvol. Je kan los op een heerlijke rub en bbq-saus of gewoon een pot pindasaus kopen
[ Voor 37% gewijzigd door franssie op 18-08-2018 15:25 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik weiger vervolgens altijd om er mayonaise en curry bij te zetten. Die rommel eet je dan maar weer thuis.
Regel een pas van de Sligro voor goede worsten of laat je slager iets regelen. in de supermarkt is niets fatsoenlijks te vinden in ieder geval.
[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 93986 op 18-08-2018 15:54 ]
Weet ik maar het hoort niet op een hot dog.franssie schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:57:
Er is niets mis met Van Wijngaarden mayo als je het niet zelf wilt maken
Klinkt erg lekker! Maar wel wat veel werk en ik wil het meer als hapjes serveren.Anoniem: 93986 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:44:
Echt goede hot dogs met lekkere sauzen, kaas, kool, gefrituurde uitjes en verse broodjes. Dus niet die rommel uit de supermarkt.
En eindelijk ook maar even tijd gemaakt voor de bekvam mod. Nu alleen deze in de beits zetten.

Ik ga ook maar eens op het gemakje naar zo iets op zoek. Dan zou ik in ieder geval met slecht weer droog kunnen staan.FreshMaker schreef op vrijdag 17 augustus 2018 @ 10:33:
@R0y.
Hier de verpakking, gezien het vergeelde distributielabel op de zijkant, en de 'staat' van de verpakking, is het niet een nieuw item( niet nieuw, als in dit jaar voor het eerst in de schappen )
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wij hebben er 135€ voor betaald hier, originele prijs was 249,- en de vorige schapprijs was 149€.
Ik wilde ook een overkapping maken, maar gezien de afmetingen ( nagenoeg gelijk aan wat ik wilde maken ) ga ik toch een andere planning maken hiervoor.
Ik wilde nl. 2m x 1m80 als oppervlak maken tegen de schuur.
Nu ik dit zo heb staan, is dat me nét te klein
Misschien zomaar 3 of 4m uit de schuur laten komen ( de 1m80 is een vrij vaste, omdat dat de aanzet van muur - schuurdeur is )
Mijn 'droom' is zo'n BBQhok die we hier in het topic al eerder voorbij zagen komen, maar realiteit van een huurhuis is dat je niet zomaar alles weg kan/wil zetten.
Wel wil ik tzt een opberghokje maken voor de Guru en 56er, zo'n kliko-betimmering, waar ze alletwee in zouden kunnen gezet worden.
Zoiets als dit :
[afbeelding]
@Hari-Bo : Ja..ja... maak me gek ....
De ideeen m.b.t. de overkapping tot nu toe. Aanschouw mijn bouwtekening hieronder de lap tekst!
Links is de huidige situatie.
Eerst zat ik te denken om het stuk rechts boven tussen de garage en de schuur te gebruiken. Dit is namelijk loze ruimte die wij nergens voor gebruiken. Mijn BBQ zou daar dus mooi onder kunnen staan (zie middelste tekening).
Daarna kwam het idee om aan de garage een overkapping te maken. Eerst klein maar daarna wat groter. Waarom? Dan kan je daar lekker onder zitten in de winter. Barretje eronder en klaar! Enkel ben ik bang dat:
A. het in de zomer warmte gaat vast houden. Wij hebben een tuin op het zuiden en het is op warme dagen (nog geen eens de hittegolf van afgelopen tijd..) niet uit te houden op de lounge set.
B. Dat ik voor het zicht een soort smalle tuin ga creeren (met dat stuk van de garage naar de schuur)

O ja en het is niet op schaal
Sowieso zou het een houten overkapping worden aangezien ik dit zelf met een vriend zou kunnen neerzetten.
Maarrrr..
Vandaag de Bastard opgehaald (20% korting!). Ik kreeg er een leren schort bij en direct maar een plate setter erbij gekocht.
Hij staat nu mooi te wezen in de garage (let niet op de troep).

Wat mij opviel is dat als ik goed ga kijken ik hele kleine scheurtjes zie overal op de buitenkant. Is dit iets om zorgen over te maken? Ik zag het natuurlijk pas toen het geheel in elkaar stond... De binnenkant ziet er gewoon goed uit en daar zijn nergens scheurtjes te bekennen o.i.d.

@R0y. Ik zou voor optie 3 gaan
[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 18-08-2018 19:21 ]
Die plank zit geschroefd. Die blokjes heb ik nog niet eruit gehaald.franssie schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:13:
@Chevy454 kan je de middelste plank niet naar boven zetten door wat gaten te boren? Oogt strakker. (edit en heeft Ikea daar olie op zitten? Dan zou ik dat blijven gebruiken).
[ Voor 47% gewijzigd door Hari-Bo op 18-08-2018 19:30 ]
Gelukkig. Maakte mij al zorgen!Hari-Bo schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:29:
@R0y. De krakelee bij de Bastard is normaal. Daar zit het prijsverschil oa in tegenover een Big Green Egg welke dit niet heeft.
Wat wel jammer is... ik heb pas vrijdag tijd om het apparaat aan te gooien
Qua werking maakt het gelukkig geen verschil, maar ja het oog wil ook wat.R0y. schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:32:
[...]
Gelukkig. Maakte mij al zorgen!
Wat wel jammer is... ik heb pas vrijdag tijd om het apparaat aan te gooien
Dat heet geloof ik krakelee. Is heel normaal voor keramiek. Het geeft zelfs de goede eigenschap dat t keramiek eronder iets kan uitzetten en krimpen zonder dat de buitenlaag kapot gaat.R0y. schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 18:56:
[...]
Wat mij opviel is dat als ik goed ga kijken ik hele kleine scheurtjes zie overal op de buitenkant. Is dit iets om zorgen over te maken? Ik zag het natuurlijk pas toen het geheel in elkaar stond... De binnenkant ziet er gewoon goed uit en daar zijn nergens scheurtjes te bekennen o.i.d.
Ik heb het bij Green Egg destijds niet gezien, maar mijn Kamado Joe Classic II heeft het ook.
Gisteren ook de Bekvam gehaald, staat nu in de schuur te drogen na een greywash beurtjeChevy454 schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 17:54:
En eindelijk ook maar even tijd gemaakt voor de bekvam mod. Nu alleen deze in de beits zetten.
[afbeelding]
Enige 'mods' die daaraan komen, zijn een rolhouder, en 2 metalen mandjes die ik bij de Action heb opgepikt.
Verder is/blijft het een sidetable.
Ach, ik heb besteld, betaald en een factuur ontvangen.R0y. schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 19:32:
[...]
wel jammer is... ik heb pas vrijdag tijd om het apparaat aan te gooien
Daarna contact met de verkoper, die aangaf de GG afg. vrijdag opnieuw op voorraad te hebben.
Maar helaas ... nog geen bericht over de uitlevering.
In het meest gunstige geval lijkt me woensdag ( als hij me morgen contacteert ) en anders inderdaad hier ook pas vrijdag a.s

Langste dagen ooit, maar dat had mijn collega al voorspeld, die kreeg bevestiging na bevestiging van uitstel ( BGE )
[ Voor 38% gewijzigd door FreshMaker op 19-08-2018 10:45 ]
Een veel beter scenario inderdaad! Zelf doe ik dit ook al enige jaren. De laatste jaren heb ik meerdere malen lekker pulled pork gemaakt. Makkelijk, en je voorziet (met een redelijk formaat bbq) eenvoudig 30 a 40 mensen van een lekkere maaltijd.NoepZor schreef op zaterdag 18 augustus 2018 @ 15:06:
Even een vraagje: over enkele weken hoop ik weer te mogen verjaren. Nu lijkt het me leuk om in plaats van het worst kaas scenario af te stappen en de BBQ aan te steken. Doelstelling is goedkope, simpele, maar wel lekkere hapjes. Ik zat te denken aan MOINK balls, chicken wings en mini saté. Hebben jullie nog meer tips of recepten voor een lekker hapje? Publiek is voornamelijk bierzuipende quasiboeren (Tukkers), dus heel delicaat hoeft het niet te worden

Mijn bekvam is inmiddels alweer 2 jaar oud. En nu het ei erin staat weet ik wat ik wil. Meer plaatsFreshMaker schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:38:
Gisteren ook de Bekvam gehaald, staat nu in de schuur te drogen na een greywash beurtje
Enige 'mods' die daaraan komen, zijn een rolhouder, en 2 metalen mandjes die ik bij de Action heb opgepikt.
Verder is/blijft het een sidetable.
Deze bekvam heeft een nieuw blad nodig. Is een paar keer nat geworden en heeft wat scheurtjes zag ik. In de winter wat schuren en verven. Misschien dat het dan in zijn geheel weg kan/mag.
Iedere hobbyist zijn droom en wens
* FreshMaker heeft gisteren de oude tuinset kort en klein geslagen, en de achtertuin wat opgeruimd.
Stiekem WIL ik die massieve tuinset van steigerhout helemaal niet opbouwen .... véééél te groot, maar we willen ook wel eens buiten eten
[ Voor 7% gewijzigd door FreshMaker op 20-08-2018 08:18 ]
pichancha john stone | ||
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Was 1.6 kg dus heb een dik stuk afgesneden. Niet helemaal juist, ik had beter met de richting van de draad mee kunnen snijden als het goed is?
Ik had zelf op de foto het langste stuk en dat was teveel vet. Maar het vlees was echt super mals en had veel smaak.
De picancha heb ik vacuum verpakt eerst een 30-40 minuten in water van 17-18 graden laten liggen, toen was het vlees echt al enorm soepel geworden (t.o.v. de 2 graden uit de koeling, waarbij het vet dan hard is).
Dome temp zou zo rond 140 moeten zitten maar de lucht die er uit kwam was 110 volgens de thermo.
Heeft een uur geduurd voordat ik op 40 graden zat, nog een beetje op laten komen tot 41/42. Kwartier op het bord laten liggen en het vuur op laten komen (had hem net zo goed aan de zijkant kunnen laten liggen eigenlijk).
Het vlees lijkt meer richting rare op de foto, maar het zat meer richting medium aan (zeker 45+, als het niet 50 was)
Voor de wijnsaus heb ik de volgende keer meer botten nodig om gelatine van te maken, had nu maar 2 mergpijpen gebruik en de jus was niet dik geworden, was meer bouillon, maar wel heel smaakvol. Of ik had langer moeten inkoken. Dus beetje allesbinder voor bruine sauzen nodig gehad.
De rode wijnsaus zelf was wat wrang, want de wijn was ook erg wrang, die hebben we niet opgedronken zo wrang was die.
Volgende keer maar echt een merlot voor gebruiken voor een wat vollere saus.
Aardappels, 1 kilo doormidden gesneden, flink olijfolie en grof zee zout en wat rozemarijn over gesprenkeld.
Aardappels gingen af en toe ook ietsje te hard, maar dat probleem heb je wel eens met houtskool en de deksel optillen.
Ehh, ten eerste: de BGE heeft hier (uiteindelijk) ook last van. En ten tweede heeft BGE het keramiek niet in samenwerking met NASA ontwikkeld. (Wel heeft BGE gebruik gemaakt van materialen die oorspronkelijk door NASA zijn ontwikkeld).Hari-Bo schreef op zondag 19 augustus 2018 @ 10:32:
En de rede waarom Big Green Egg hier geen last van heeft is dat deze keramiek in samenwerking met de NASA is ontwikkeld en gepatendeerd waardoor er geen krakelee standaard inzit zoals de andere merken.
Je hebt gelijk omtrent het BGE en ontwikkeling van de NASA (even gecheckt op het www, verkeerd onthoudenSam100 schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:20:
[...]
Ehh, ten eerste: de BGE heeft hier (uiteindelijk) ook last van. En ten tweede heeft BGE het keramiek niet in samenwerking met NASA ontwikkeld. (Wel heeft BGE gebruik gemaakt van materialen die oorspronkelijk door NASA zijn ontwikkeld).
En de krakelee heb ik tot op heden nog niet terug gezien in mijn BGE's de oudste is nu 5 jaar en van een maat van me is deze 10+ en ook nog steeds helemaal strak. Het is natuurlijk keramiek wat krimpt en uitzet dus uiteindelijk zal het wel komen waarschijnlijk, maar dat is wat anders als fabriek af.
Super lekker vlees!alaintje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:18:
Ik had zelf op de foto het langste stuk en dat was teveel vet. Maar het vlees was echt super mals en had veel smaak.
Wat ik zelf altijd doe is het vet diagonaal insnijden tot aan het vlees, zodat je blokjes krijgt. Dan bij een kern temperatuur van 40 met de vet kant direct op de kolen zodat het een krokant bruin laagje wordt. Let op dat je dan wel de deksel dicht maakt zodat het vet niet gaat branden.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik had volgens mij een malbec, straks eens kijken.Paganstars schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:06:
@alaintje ik zou geen merlot pakken maar nog zwaarderPinot noir/Malbec/Syrah
Het was inderdaad een Malbec. Volgende keer maar een andere kopen. Dit was ook gewoon een fles uit de kelder, daar niet van
Maar denk dat die wijn specifiek gewoon kei wrang en vlak was. Tevens had ik niet eens genoeg gebruikt achteraf, maar blij dat ik er niet meer wijn bij had gedaan...
Achja, alleen zo kom je er achter
Dat was inderdaad ook gewoon een optie geweest. Maar afgrillen gaat ook heel snel hoor. Zodra er een beetje vet en vocht op het vuur druipt is die in no-time bruin. Ook langs het vuur.m3nt0s schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 15:42:
[...]
Super lekker vlees!
Wat ik zelf altijd doe is het vet diagonaal insnijden tot aan het vlees, zodat je blokjes krijgt. Dan bij een kern temperatuur van 40 met de vet kant direct op de kolen zodat het een krokant bruin laagje wordt. Let op dat je dan wel de deksel dicht maakt zodat het vet niet gaat branden.
Het insnijden was ik zelf ook even vergeten te doen, doe ik volgende keer zeker wel denk ik.
[ Voor 61% gewijzigd door alaintje op 20-08-2018 17:44 ]
Kolen variant: 50 eu ipv 100 eur.
Gas variant 130eur ipv 170 eur.
Ze hadden er nog 5-10 liggen.
Geen ander BBQ spul wat flink afgeprijst was helaas.
Anoniem: 738905
Ik kwam dit tegen: YouTube: De Smaakpolitie S02E04
Vanaf 18 minuten en 30 seconden gaat het over het schoonmaken van een soort bbq grilplaat. Nu gebruikt deze vrouw op Tenerife varkensvet, ze zegt dat het gratis te krijgen is bij de slagerij en het werkt erg goed.
Heeft iemand ervaring met deze manier van het schoonmaken van de bbq?
Soms wil het ook werken als je de wijn decanteert maar in dit specifieke geval; hoe rook hij? En zat er kurk, schroefdop of kunstofkurk op?alaintje schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:31:
[...]
Ik had volgens mij een malbec, straks eens kijken.
Het was inderdaad een Malbec. Volgende keer maar een andere kopen. Dit was ook gewoon een fles uit de kelder, daar niet van.
Maar denk dat die wijn specifiek gewoon kei wrang en vlak was. Tevens had ik niet eens genoeg gebruikt achteraf, maar blij dat ik er niet meer wijn bij had gedaan...
Achja, alleen zo kom je er achter.
[...]
Dat was inderdaad ook gewoon een optie geweest. Maar afgrillen gaat ook heel snel hoor. Zodra er een beetje vet en vocht op het vuur druipt is die in no-time bruin. Ook langs het vuur.
Het insnijden was ik zelf ook even vergeten te doen, doe ik volgende keer zeker wel denk ik.
Ik heb op de zaak aardig wat BGE's voorbij zien komen die het ook hebben, het grote verschil is alleen dat BGE het onder garantie vervangt, maar uiteindelijk betaal je daar natuurlijk ook voorHari-Bo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:25:
[...]
Je hebt gelijk omtrent het BGE en ontwikkeling van de NASA (even gecheckt op het www, verkeerd onthouden). Maar Big Green Egg is zover ik weet de enige die deze formule van de NASA mag gebruiken.
En de krakelee heb ik tot op heden nog niet terug gezien in mijn BGE's de oudste is nu 5 jaar en van een maat van me is deze 10+ en ook nog steeds helemaal strak. Het is natuurlijk keramiek wat krimpt en uitzet dus uiteindelijk zal het wel komen waarschijnlijk, maar dat is wat anders als fabriek af.
Anyhoes
Vraag is natuurlijk wat je met je wijnsaus wilt. Wil je donker fruit in je wijnsaus, dan kun je kijken naar een Cabernet Sauvignon of Malbec van minimaal 5 jaar oud. Maar misschien is een Zuid-Italiaanse wijn op basis van Primitivo of Negroamaro wel een leuke en ook best wel goedkope oplossing. Absoluut tannine, maar niet zo rauw als bijvoorbeeld in een jonge Malbec of Cabernet
Wil je een frisse wijnsaus met rood fruit, dan zou je kunnen kijken naar wijnen van ietwat jongere Sangiovese (Chianti) of als je het heel fris wil hebben, naar Beaujolais met de Gamay druif (soms smaken deze naar aardbeisnoepjes).
Zo veel leuke combinaties, maar ik zou voor de volle fruitige wijnen gaan en de complexe (vaak ook duurdere) wijnen overslaan.
Pinot Noir is in de meeste gevallen beduidend minder zwaar dan Merlot en vooral complexer dan Merlot en door de bank genomen ook prijziger dan een Merlot. Vind het niet de meest geschikte wijn om saus van te maken (zonde ook). Malbec is daarentegen bijna per definitie een flinke meneer. En Syrah is niet per definitie zwaarder.Paganstars schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 16:06:
@alaintje ik zou geen merlot pakken maar nog zwaarderPinot noir/Malbec/Syrah
Kortom: gewoon proeven voordat je het in de saus gooit
Kan inderdaad zijn dat je gelijk hebt dat het 'af fabriek' bij BGE niet of minder voorkomt. Maar na gebruik wel, zie bijvoorbeel ook deze voorbeelden:Hari-Bo schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 14:25:
[...]
Je hebt gelijk omtrent het BGE en ontwikkeling van de NASA (even gecheckt op het www, verkeerd onthouden). Maar Big Green Egg is zover ik weet de enige die deze formule van de NASA mag gebruiken.
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=9471.15
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=5331.0
Heb het zelf ook bij mijn BGE, maar inderdaad geen 'last' van.
Overigens wel super tevreden over BGE garantie. Heb mijn ei nu ongeveer vier jaar, en afgelopen voorjaar kon ik onder garantie gratis overstappen op het nieuwe model scharnier/band/handvat ('spring assisted band'), waadoor de overbeet na hele warme (pizza) sessies nu zo goed als verdwenen is. Vond ik echt top service.
Je hebt gelijk. En zwaarder is misschien niet het goede woordrighthand schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:05:
@alaintje Dat wrange is waarschijnlijk de rauwe taninne die je hebt geproeft (alsof je een sterk getrokken zwarte thee zit te drinken). Regel (in ieder geval met goede wijn) is dat hoe langer op de fles, hoe minder rauw de tannine. Tannine kan op ene gegeven zelfs een mooie toevoeging geven aan de wijn.
Anyhoes
Vraag is natuurlijk wat je met je wijnsaus wilt. Wil je donker fruit in je wijnsaus, dan kun je kijken naar een Cabernet Sauvignon of Malbec van minimaal 5 jaar oud. Maar misschien is een Zuid-Italiaanse wijn op basis van Primitivo of Negroamaro wel een leuke en ook best wel goedkope oplossing. Absoluut tannine, maar niet zo rauw als bijvoorbeeld in een jonge Malbec of Cabernet
Wil je een frisse wijnsaus met rood fruit, dan zou je kunnen kijken naar wijnen van ietwat jongere Sangiovese (Chianti) of als je het heel fris wil hebben, naar Beaujolais met de Gamay druif (soms smaken deze naar aardbeisnoepjes).
Zo veel leuke combinaties, maar ik zou voor de volle fruitige wijnen gaan en de complexe (vaak ook duurdere) wijnen overslaan.
[...]
Pinot Noir is in de meeste gevallen beduidend minder zwaar dan Merlot en vooral complexer dan Merlot en door de bank genomen ook prijziger dan een Merlot. Vind het niet de meest geschikte wijn om saus van te maken (zonde ook). Malbec is daarentegen bijna per definitie een flinke meneer. En Syrah is niet per definitie zwaarder.
Ik wacht ondertussen nog even op mijn thermometer (levering pas eind september

Ondertussen ligt er al wat rookhout klaar en verzamel ik wat kruiden voor de rub, ik wil het wel goed doen
Enig advies om die "homp" vlees optimaal te ontdooien voor ik het op de Weber gooi?
De laatste 1,5 week redelijk wat slaapgebrek nu met 2 koters. Gisteren even de Caliber (zonder krakelee
Was een kunstofkurk, de fles staat volgens mij al een aantal jaartjes in de kelder en is vast wel eens verplaatst.Paganstars schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 09:02:
[...]
Soms wil het ook werken als je de wijn decanteert maar in dit specifieke geval; hoe rook hij? En zat er kurk, schroefdop of kunstofkurk op?
De wijn zelf was volgens mij nog wel goed, rook wel sterk maar dat zal de alcohol zijn geweest, kan het niet super goed inschatten want meestal gaat een fles wijn meteen op die ik koop. En zo heel vaak drink ik niet wijn, want wat moet je alleen met een fles doordeweeks.
Bedankt voor de uitgebreide omschrijving. Om specifiek te zijn heb ik de wijn weer even opgezocht: Château Grand Chêne cahors 2013.righthand schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 10:05:
@alaintje Dat wrange is waarschijnlijk de rauwe taninne die je hebt geproeft (alsof je een sterk getrokken zwarte thee zit te drinken). Regel (in ieder geval met goede oplegwijn) is dat hoe langer op de fles, hoe minder rauw de tannine. Tannine kan dan op een gegeven moment zelfs een mooie toevoeging en complexiteit geven aan de wijn.
Anyhoes
[...]
Pinot Noir is in de meeste gevallen beduidend minder zwaar dan Merlot en vooral complexer dan Merlot en door de bank genomen ook prijziger dan een Merlot. Vind het niet de meest geschikte wijn om saus van te maken (zonde ook). Malbec is daarentegen bijna per definitie een flinke meneer. En Syrah is niet per definitie zwaarder.
Volgens vivino een van de slechtere wijn die er beschikbaar is, vast een cadeau geweest van iemand geweest
Volgende keer dus een wijn er in doen die ik bij voorbaat al lekker vind, had niet verwacht dat er zoveel van de wijn zou meekomen uiteindelijk.
Voor te drinken hadden we een lindemans shiraz cabernet sauvignon 2015 van 5 euro van de ah (deze week 3,5€ zie ik).
En die was toch wel echt wat lekkerder volgens mij zelf en de gasten, maar waarschijnlijk wel te slap voor de saus.
Volgende keer gewoon een degelijke wijn kopen aan de hand van jou post
Maar nu gaan we wel redelijk offtopic.
edit:/ het smaakte inderdaad echt naar een kop pure zwarte thee die ik 's morgens heet heb gezet, ben vergeten en na het werk weer aantref waar je gezicht meteen strak van staat
[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 21-08-2018 13:27 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism