Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 7 ... 331 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s3n
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:45

s3n

miicker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:02:
Ik heb een week terug mijn eerste BBQ gekocht oOo
Een Weber Original Kettle Premium:

[afbeelding]
Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issue :X, vandaar. Pas na het installeren de handleiding bekeken en de poten correct geinstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
s3n schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issue :X, vandaar. Pas na het installeren de handleiding bekeken en de poten correct geinstalleerd.
Jep, is bij mij ook al verholpen :P

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:07
s3n schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:13:
[...]

Welk handvat zit aan de verkeerde kant, ik zie niet wat er mis is op de foto :+ ?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 09:59
Ik krijg binnenkort een aantal vegetariërs op bezoek. Nu heb ik al niet het beste bbq materiaal, maar dat zegt natuurlijk niet dat we niet gaan proberen er wat van te maken. Met een goedkoop ding (wel met deksel :D) en houtskool, enige tips voor bereiding en wat lekker is? Ik dacht aan wat courgette/aubergine/paprika met een lading olijfolie, zout en peper grillen op zo'n aluminium schaal over 't vuur? En dan waarschijnlijk een aantal (goede) vleesvervangers. Beetje standaard, maar toch wel wat anders dan vlees wat je zelf kunt marineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Zo zit dat handvat bij mij ook al jaren, nooit de moeite genomen om het op te lossen, gebruik nu alleen nog maar mijn kamado's (action eitje of de 21" Auplex voor het grotere werk)

[ Voor 3% gewijzigd door tjeerdoo op 08-08-2018 12:18 ]

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjeerdoo
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-08-2020
Zebby schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:15:
Ik krijg binnenkort een aantal vegetariërs op bezoek. Nu heb ik al niet het beste bbq materiaal, maar dat zegt natuurlijk niet dat we niet gaan proberen er wat van te maken. Met een goedkoop ding (wel met deksel :D) en houtskool, enige tips voor bereiding en wat lekker is? Ik dacht aan wat courgette/aubergine/paprika met een lading olijfolie, zout en peper grillen op zo'n aluminium schaal over 't vuur? En dan waarschijnlijk een aantal (goede) vleesvervangers. Beetje standaard, maar toch wel wat anders dan vlees wat je zelf kunt marineren.
Kijk hier eens https://bbq-helden.nl/recept/vegetarisch/

http://www.tjeerdoo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:09
@Zebby

groene asperges in bladerdeeg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
Zebby schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:15:
Ik krijg binnenkort een aantal vegetariërs op bezoek. Enige tips voor bereiding en wat lekker is?
Vorige maand 3 weken op rij bezoek bezoek gehad met vegetariërs, telkens onderstaande recepten gemaakt.
Iedereen vond het lekker :) ! Zelfs ik als niet vegetariër. :o
https://www.ah.nl/allerha...350/stoere-groentespiesen

https://www.ah.nl/allerha...sammayonaise-en-komkommer

https://www.ah.nl/allerha...jes-en-geroosterde-paksoi

https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1185703/tempeh-sate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:47

Kraz

Saving the world

MM99 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:21:
Ik zit laatste tijd te kijken om een Kamado Joe Classic II te kopen. en dan de stand alone versie. Hiervoor heb ik een vergelijking gemaakt van verschillende webshops. Ik dacht onder de mom van sharing is caring:

LIJST

Je ziet dat er paar webwinkels zijn die met cadeaus je lokken, maar uiteindelijk betaal je er zelf voor. Ook zijn er twee winkels die laagste prijs garantie garanderen. Als er ergens anders goedkoper is, mag je ze bellen. Bijzonder is dat op deze twee sites identiek zelfde tekst hebben op de website, alleen andere telefoonnummer. Misschien als je belt, dat je dus lagere prijs kan krijgen.

Ik heb het gesorteerd op totaal prijs van laag naar hoog.

Waarschijnlijk heeft niemand iets aan deze informatie behalve ik. :+

Edit: voor de geintereseerde, ik heb de lijst opgebouwd door op de officiele komadojoe website, één voor één de dealers in Nederland langs te gaan. Er waren nog handvol webshops die het voor 1369 euro aanboden, maar na 3 zag ik de meerwaarde niet van in om ze aan de lijst toe te voegen.
De webshops die geen Standalone verkopen heb ik achterwege gelaten. Haarlembbq heb ik nog een mail gestuurd of ze toevallig nog de standalone kunnen leveren en voor hoeveel, maar ik heb nog geen antwoord.
backupdevice schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 07:37:
[...]

Ik zweer bij het luxe buitenleven
Second that!

Erik (eigenaar) zal je zijn persoonlijk advies geven en komt eerlijk uit voor de voor- en nadelen van de producten.

Ik heb zelf mijn Classic II ook bij hem gekocht. Hij is hem zelfs persoonlijk komen brengen! (hangt wel van je locatie af, maar hij gaat ver ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220060

Kraz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

[...]

Second that!

Erik (eigenaar) zal je zijn persoonlijk advies geven en komt eerlijk uit voor de voor- en nadelen van de producten.

Ik heb zelf mijn Classic II ook bij hem gekocht. Hij is hem zelfs persoonlijk komen brengen! (hangt wel van je locatie af, maar hij gaat ver ;) )
Ook hier prima ervaringen met Het luxe buitenleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:25

backupdevice

Boeh!

Kraz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
[...]

[...]

Second that!

Gaat heel ver. Hij was bij mij om 9 uur smorgens. Hij was om 07.00 vertrokken.

Zelf 18 maanden later kan je hem via WhatsApp contacteren en meestal krijg je binnen een uur bericht of belt hij je op.

Echt, deze man verdient je centen.

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
Ja luxe buitenleven heb ik ook iedereen aangeraden. Snel reactie en goede service. Topvent was binnen 3 dagen omgeruild en kreeg ook daarna nog even nieuw stukje fiber gasket opgestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Laatst online: 18:06
Hier ook erg goede ervaringen met mijn naam genoot.
Paar jaar terug eerste bastard bijnhem gekocht, aantal weken terug een Joe junior. Ik gunde het hem gewoon! Eerlijke vent, je kan hem altijd bereiken heeft in het weekend altijd zijn q aan staan met een stukje vlees er op :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 09:57
Gisteren Coté-du-Beouf op de bbq gehad.
Ging erg goed, veel rook vanaf het rookhout en een goede temp in de dome die geleide opliep tot 125C.

Maar ik loop toch tegen wat issues aan. Of ik gebruik nog steeds te veel briketten, of ik heb een ander probleem. Ik lees hier geregeld, dat mensen de briketten een 2e dag hergebruiken. Of beter gezegd de bbq smoren. HOE???
Ik had dus bijvoorbeeld gisteren het vlees om 19:00 van de bbq, maar stond om 22:00 nog buiten om de briketten te verpulveren om de boel uit en koel te krijgen. (Wij zetten de bbq 's nachts binnen voor het geval dat er minder prettige figuren er mee aan de haal gaan.)
Hoe kan ik de briketten al om 19:00 uur doven/uitkrijgen zodat ik ze de volgende keer weer kan gebruiken?

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

HMaster_II schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:50:
Hoe kan ik de briketten al om 19:00 uur doven/uitkrijgen zodat ik ze de volgende keer weer kan gebruiken?
Alle luchttoevoer sluiten. Maar dat vereist dan wel een BBQ waarbij dat kan. Als je Q aan alle kanten kiert, dan wordt dat uiteraard lastig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 06-06 16:11
Ik heb een Weber 57cm en schuif boven en onder de regelschijven helemaal dicht. De BBQ smoort dan redelijk snel. De restanten kun je dan zo met wat nieuwe briketten weer opnieuw aansteken in de brikettenstarter.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Wat is jullie go-to manier om steaks te searen?

Voorheen deed ik dat in de KJJ of Niclan, maar sinds ik heb ontdekt dat ghee in een pan in de keuken constantere- en betere resultaten levert, doe ik dat tegenwoordig. Dat doe ik bij zowel een reverse sear als bij sous vide.

Geen tijdsverlies met het vuur opstoken en ik krijg zo een betere korst met een stuk minder - zo goed als geen - rook ontwikkeling.

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

HMaster_II schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:50:
Gisteren Coté-du-Beouf op de bbq gehad.
Ging erg goed, veel rook vanaf het rookhout en een goede temp in de dome die geleide opliep tot 125C.

Maar ik loop toch tegen wat issues aan. Of ik gebruik nog steeds te veel briketten, of ik heb een ander probleem. Ik lees hier geregeld, dat mensen de briketten een 2e dag hergebruiken. Of beter gezegd de bbq smoren. HOE???
Ik had dus bijvoorbeeld gisteren het vlees om 19:00 van de bbq, maar stond om 22:00 nog buiten om de briketten te verpulveren om de boel uit en koel te krijgen. (Wij zetten de bbq 's nachts binnen voor het geval dat er minder prettige figuren er mee aan de haal gaan.)
Beetje afhankelijk welke bbq je hebt. Een Weber go anywhere is wat lastiger omdat die schuifjes niet zo goed afsluiten. Elke andere weber is simpelweg alles dicht doen en klaar. Dat zal met een nieuwe ook wat lastiger gaan omdat je dan nog minder aanslag van vet en roet hebt wat ervoor zorgt dat het deksel goed afsluit. Niet teveel schoonmaken dus. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Apie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:58:
Wat is jullie go-to manier om steaks te searen?

Voorheen deed ik dat in de KJJ of Niclan, maar sinds ik heb ontdekt dat ghee in een pan in de keuken constantere- en betere resultaten levert, doe ik dat tegenwoordig. Dat doe ik bij zowel een reverse sear als bij sous vide.

Geen tijdsverlies met het vuur opstoken en ik krijg zo een betere korst met een stuk minder - zo goed als geen - rook ontwikkeling.
Veel mee geëxperimenteerd en mijn voorkeur gaat naar grillgrates bij een temperatuur van 350-400 graden. Deze grates geven echt de mooiste grillmarks, geen flare-ups en het snelst zonder te verbranden. Heter dan 400 vond ik geen succes, dan zijn de grillmarks echt verbrand,

Op een goed geseasonde gietijzerenplaat in de bbq krijg je ook mooie resultaten, vergelijkbaar met in een pan natuurlijk. Enige wat ik jammer vind is dat die goudgele knapperige korst grotendeels verdwijnt tijdens het rusten, zelfs als je niet inpakt wordt het toch minder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

Wootlock

Evilution

De KJ Junior is eindelijk geleverd.
Van het weekend deze eens aansteken en kijken of ik er een paar ribben op kan maken :)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Malt007 Grillmarks doen mij eigenlijk niet zoveel. Ik vind het belangrijker dat zo veel mogelijk van het vlees en het vet lekker is gekaramelliseerd. Ik pak het vlees ook nooit in tijdens het rusten. Gewoon 5~7 minuten op een houten plank en heb eigenlijk nooit gemerkt dat het knapperige verdwijnt?

@Wootlock Yes, you can d:)b

Speaking of the KJJ: ik moet de vuurkorf nog steeds maken met een stuk ijzerdraad :/ Meh, de sous vide krijgt de meeste aandacht de laatste tijd.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-06 16:55
Apie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:04:
@Malt007 Grillmarks doen mij eigenlijk niet zoveel. Ik vind het belangrijker dat zo veel mogelijk van het vlees en het vet lekker is gekaramelliseerd. Ik pak het vlees ook nooit in tijdens het rusten. Gewoon 5~7 minuten op een houten plank en heb eigenlijk nooit gemerkt dat het knapperige verdwijnt?
Een grillgrate of gietijzeren rooster geeft voor mij de beste combinatie van caramelisatie en rooksmaak, dat mis je wel echt als je in een pan of plaat in de bbq roostert. De sappen die op de kolen lekken geven de meeste smaak.

Ik pak vlees ook niet in maar toch verdwijnt het echt knapperige van de korst voor het grootste gedeelte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Vlees op een rooster leggen zodat er lucht rondom kan blijven gaan. Zo blijf je het meeste korst behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

technopeuter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:37:
https://www.action.com/nl-nl/p/plantenonderzetter-/

past op een minikamado, wieltjes eraf, schoonmaken/schuren, en seazonen
Hoe bevalt deze oplossing je nu? Ik ben net terug van vakantie en zie dat de link niet meer werkt. Uitverkocht misschien?

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:00
Sinds gister een BBQer erbij, een gezonde zoon Mika.
Vandaag eens cake maken op de Green Egg. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 17:16
@Hari-Bo gefeliciteerd, alles goed met moeder en zoon. En niet te vergeten met de papa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:20
Hari-Bo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:35:
Mooie klanken 8) ik vind het nu al een topvent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Gefeliciteerd met je Zoon. Geniet ervan. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Hier vandaag weer eens buikspek op de BBQ liggen. Schoonvader komt langs en had wel zin in buikspek. Was hen goed bevallen de vorige keer. En schoonvaders neemt TBonesteaks en entrecote mee. Altijd goed.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Gefeliciteerd @Hari-Bo !
Wij zijn net terug van een lange/verre vakantie dus het jeukte flink om de BBQ's aan te slingeren.

Op de weber 47 ligt nu een 2e lading MOINK balls voor de eerste fase met appelhout. Het meeste vries ik in voor later gebruik / fase twee.

Op de Action Kamado gaat zo een beenhammetje met hickory/beukenhout. Ik lak 'm af met een mosterd maple syrup sausje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Lekker weer drie spareribs op de Joe, het wordt al wat!

Ondertussen maar eens mijn kruiden uitgezocht en alles wat te ver over datum was weg gegooid en meteen nieuwe besteld....zo weer een €75 verder maar dan kan je ook weer wat maken 😀

Hari-Bo, gefeliciteerd!

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 220060 op 11-08-2018 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:30
Anoniem: 220060 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:41:
Lekker weer drie spareribs op de Joe, het wordt al wat!

Ondertussen maar eens mijn kruiden uitgezocht en alles wat te ver over datum was weg gegooid en meteen nieuwe besteld....zo weer een €75 verder maar dan kan je ook weer wat maken 😀

Hari-Bo, gefeliciteerd!
Gooien jullie steeds weg wat "over tijd" is qua kruiden? Ik heb de ervaring dat kruiden jaren na datum nog steeds goed smaken en ruiken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fladder80
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22-11-2024
BlackShadow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:07:
[...]

Gooien jullie steeds weg wat "over tijd" is qua kruiden? Ik heb de ervaring dat kruiden jaren na datum nog steeds goed smaken en ruiken...
Ik niet, gedroogde kruiden zijn net als thee wat mij betreft, blijft "eeuwig" goed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Fatal
Hier gaan kruiden ook niet weg. Datum moet vanwege de wet. Niet vanwege dat de smaak er af is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Malt007 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:56:
[...]

Een grillgrate of gietijzeren rooster geeft voor mij de beste combinatie van caramelisatie en rooksmaak, dat mis je wel echt als je in een pan of plaat in de bbq roostert. De sappen die op de kolen lekken geven de meeste smaak.

Ik pak vlees ook niet in maar toch verdwijnt het echt knapperige van de korst voor het grootste gedeelte.
Ja, die rooksmaak mis ik wel uit de pan. Voor een snelle hap is searen in de pan voor mij prima, maar ik heb toch ook maar een grillgrate besteld voor dagen dat ik niet lui ben wat minder aan tijd gebonden ben :P

[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 12-08-2018 09:54 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben er net achtergekomen dat het action ei niet in de regen mag laten want hij heeft geen glazuurlaag. Ergens ook wel logisch. Maar hij was dus afgelopen regenbui buiten, nu even die warm stoken en "drogen". Inmiddels al een kleine 2 uur op 225C. -> het zal vast wel i.O zijn.

Maar er lag iig geen plas water erin :+ De niclan moet ik nog eens controleren :X

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Apie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:04:
<knip/>

Speaking of the KJJ: ik moet de vuurkorf nog steeds maken met een stuk ijzerdraad :/ Meh, de sous vide krijgt de meeste aandacht de laatste tijd.
Sjips, ik wilde de vuurkorf dus maken door er wat gaten in te boren en de boel met ijzerdraad bij elkaar te houden, maar ten eerste is dat keramiek best hard, ik kwam er bijna niet doorheen. Ten tweede stootte ik, toen ik er eenmaal doorheen was, door en stootte daarmee nog een stuk van de al kapotte vuurkorf af :')

Toen heb ik maar besloten de nieuwe vuurkorf uit de doos te halen en die te gebruiken.

Blown past falling sands

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Fatal
Apie! schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:13:
[...]

Sjips, ik wilde de vuurkorf dus maken door er wat gaten in te boren en de boel met ijzerdraad bij elkaar te houden, maar ten eerste is dat keramiek best hard, ik kwam er bijna niet doorheen. Ten tweede stootte ik, toen ik er eenmaal doorheen was, door en stootte daarmee nog een stuk van de al kapotte vuurkorf af :')

Toen heb ik maar besloten de nieuwe vuurkorf uit de doos te halen en die te gebruiken.
Ik heb mijn vuurkorf van de bastard ook zo gemaakt. Heb toen een glasboor gebruikt. Dat ging prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Gefeliciteerd! Mooie naam ook!

Hopelijk gaat alles prima en zullen gebroken nachten wel meevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-06 13:02
Ik wil mezelf een BBQ-kookboek cadeau doen. Dacht aan t BGE boek, maar dat is (logischerwijs) bedoeld voor de kamado die ik niet heb. Zag toen de boeken van Jord Althuizen, “Smokey Goodness”. Iemand deze in huis? Of andere tips? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
Ik wil mezelf een BBQ-kookboek cadeau doen. Dacht aan t BGE boek, maar dat is (logischerwijs) bedoeld voor de kamado die ik niet heb. Zag toen de boeken van Jord Althuizen, “Smokey Goodness”. Iemand deze in huis? Of andere tips? :)
Een mooi boek om te beginnen met een kamado vond ik hete kolen.
Heb ook geen bge maar wel het boek cadeau gekregen. Vond hete kolen leuker omdat daar de gehele opbouw van de bbq in meegenomen word/ uitgelegd word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Eens, echter gemalen kruiden worden echt wel wat minder en soms wat muf.
Ik had er nog met houdbaarheidsdatim 2010 staan, die toch maar weg gedaan :)
Fladder80 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:24:
[...]

Ik niet, gedroogde kruiden zijn net als thee wat mij betreft, blijft "eeuwig" goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
Jep, gekregen voor mijn verjaardag laatst. Leuk boek om te lezen, mooie foto's en, nog belangrijker, een aantal leuke recepten voor Rubs en marinades.

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:20
Het eerste deel van Smokey Goodness is erg mooi. De opvolgende delen vond ik persoonlijk 3x niks. De recepten uit SG zijn best fijn, maar vaak wel erg uitgebreid. Houd daar dus rekening mee.

Je kan ook een boek van Steven Raichlen gebruiken. Minder mooi, maar wel wat diverser

https://www.bol.com/nl/p/...l6FAJw.1.2.ProductPageUrl

[ Voor 10% gewijzigd door Misha op 13-08-2018 08:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
De BBQbijbel. https://www.bol.com/nl/f/...AEgI-E_D_BwE&gclsrc=aw.ds

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 05-06 17:08
Toevallig recent de BBQ Bijbel van Julias Jaspers aangeschaft. Veel recepten, van makkelijk tot moeilijk, en erg divers. Daarnaast kan je er ook wat andere info bbq info in vinden maar ook wat over fileren en snijden.

Edit binnen 1 minuut dezelfde aanbeveling, moet goed zitten dus ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 13-08-2018 08:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:09
@Hari-Bo Gefeliciteerd kerel!
De boeken van Steve Raichlen zijn imho de beste boeken, gedeelde 2e plek die van Myron Mixon en Tuffy Stone!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:18

skoozie

SCSI

Ik heb wat advies nodig met de temperatuur van de bbq,

Voor in een tuinhuis op een tuintjes complex een kegel BBQ gekocht. Omdat het niet altijd gebruikt kon worden vond ik en Weber en een Kamado helemaal te duur. het is een Tenneker Dark Moon 57 cm.
in het boekje werd inbranden 2 uur op 100C en vervolgens 1 uur op 200C aangeraden.
Ik had nog wat supermarkt briketten en houtskool van de BBQ op voet. 15 briketten in de starter, grijs laten worden. in het midden van de BBQ, Fantast op het rooster om te zien hoe die zich verhoud met de dome thermometer. bij een temperatuur van 90C onderste inlaat halverwege gezet, bij 110C (kwartier later) onderin helemaal dicht bij 130C boven half dicht, bij 150C boven helemaal dicht. (was toen al een uur bezig) toen begon de temp heel langzaam te zakken.
bij 110C boven weer helemaal open, bij 100C onder half bij 90C helemaal open. bij 70C alle briketten aan 1 kant wat extra briketten er bij en toen liep het langzaam aan op naar de 95C. maar was toen al 2 uur onderweg. Hierna houtskool toegevoegd op de hoop, omdat dat heter brand en langzaam aan ging de temp naar 185C maar had daar ook ongeveer een uur voor nodig.
Hierna een druipbakje water in de BBQ en wat hamburgertjes er op om toch nog wat te eten te hebben.

Leerpunten voor de volgende keer die ik al wel heb:
- kolen rooster inpakken met alu folie voor airflow en alu folie over kolen verdeler als vlambreker. (of eventueel baksteen in alu folie)
- fantast met de magneet niet op de BBQ plakken |:( nu heb ik een fantast zonder magneet welke lastig op de timer stand te zetten is... een 2e was toch al de wens zodat rooster en vlees appart afgelezen kunnen worden.
- probe die tussen rooster gevallen is welke 185C aan geeft niet met de handjes er tussen uit plukken.

Nu mijn vragen die ik na het rondneuzen op google heb, ik weet dat ik nog veel moet oefenen, maar ben opzoek naar wat start tips:
Is het normaal dat temperatuur zo langzaam te regelen is?
Moet je altijd koude briketten in je BBQ hebben om het te kunnen regelen?
15 briketten is dat veel te weinig voor een stabiele temperatuur?
Hoe kan ik direct een temperatuur van 100 graden uit komen? een lading koude briketten met daarop een stuk of 6 als de minion methode?

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:01

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

skoozie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:11:
Ik heb wat advies nodig met de temperatuur van de bbq,

Voor in een tuinhuis op een tuintjes complex een kegel BBQ gekocht. Omdat het niet altijd gebruikt kon worden vond ik en Weber en een Kamado helemaal te duur. het is een Tenneker Dark Moon 57 cm.
in het boekje werd inbranden 2 uur op 100C en vervolgens 1 uur op 200C aangeraden.
Ik had nog wat supermarkt briketten en houtskool van de BBQ op voet. 15 briketten in de starter, grijs laten worden. in het midden van de BBQ, Fantast op het rooster om te zien hoe die zich verhoud met de dome thermometer. bij een temperatuur van 90C onderste inlaat halverwege gezet, bij 110C (kwartier later) onderin helemaal dicht bij 130C boven half dicht, bij 150C boven helemaal dicht. (was toen al een uur bezig) toen begon de temp heel langzaam te zakken.
bij 110C boven weer helemaal open, bij 100C onder half bij 90C helemaal open. bij 70C alle briketten aan 1 kant wat extra briketten er bij en toen liep het langzaam aan op naar de 95C. maar was toen al 2 uur onderweg. Hierna houtskool toegevoegd op de hoop, omdat dat heter brand en langzaam aan ging de temp naar 185C maar had daar ook ongeveer een uur voor nodig.
Hierna een druipbakje water in de BBQ en wat hamburgertjes er op om toch nog wat te eten te hebben.

Leerpunten voor de volgende keer die ik al wel heb:
- kolen rooster inpakken met alu folie voor airflow en alu folie over kolen verdeler als vlambreker. (of eventueel baksteen in alu folie)
- fantast met de magneet niet op de BBQ plakken |:( nu heb ik een fantast zonder magneet welke lastig op de timer stand te zetten is... een 2e was toch al de wens zodat rooster en vlees appart afgelezen kunnen worden.
- probe die tussen rooster gevallen is welke 185C aan geeft niet met de handjes er tussen uit plukken.

Nu mijn vragen die ik na het rondneuzen op google heb, ik weet dat ik nog veel moet oefenen, maar ben opzoek naar wat start tips:
Is het normaal dat temperatuur zo langzaam te regelen is?
Moet je altijd koude briketten in je BBQ hebben om het te kunnen regelen?
15 briketten is dat veel te weinig voor een stabiele temperatuur?
Hoe kan ik direct een temperatuur van 100 graden uit komen? een lading koude briketten met daarop een stuk of 6 als de minion methode?
Temperatuur laat zich lastig regelen met schuifjes. Ik regel de temperatuur grotendeels met de hoeveelheid brandstof die aan is. Met de schuifjes regel ik dan alleen nog de laatste paar graden. Als de temperatuur in je ketel te hoog is, heb je er te veel brandstof op liggen.

En ja, het duurt lang voordat de temperatuur van je bbq reageert als je het schuifje verder open of dicht doet. Dat kan wel een paar minuten duren voordat je het effect ziet.

[ Voor 3% gewijzigd door Flimovic op 13-08-2018 09:19 ]

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iscara
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Oops, met de regen begint mijn UDS wel snel te roesten. En er blijft water in zitten. Daarvoor toch maar een paar gaten in de bodem boren.
Ik had als voorbereiding het vat met kokosolie ingesmeerd en vervolgens de kolen aangedaan en lekker wat rookhout erbij gedaan voor een uur. Ik dacht dat dit voldoende bescherming was, maar toch niet. Wat kan ik nog meer doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 21:44

tha_crazy

Mafketel

@Hari-Bo Gefeliciteerd!

Hier van het weekend spiced maple bacon gemaakt.
Dit heeft 6 dagen in de pekel gelegen en daarna 2 dagen in de koelkast liggen drogen
Met een uurtje of 3.5 was de kerntemperatuur 65 graden en konden de hamburgers erop (broodje hamburger-bacon)
En wat resulteerde was een heerlijk stuk bacon met een heerlijk rokerige smaak eraan :9

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6MvWnMrl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/cwKPVB3l.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/M1QP42ol.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xstvx8Ml.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-06 21:40
Van het weekend z'n water melon ham proberen te maken aan de hand van het filmpje wat rond gaat.
Natuurlijk hadden we niet alle ingredienten zoals smoked oak ash, dus heb ik zelf maar een simpelen dry rub gemaakt. Maar het result was wel verassend. Je verwacht de smaak van water meloen maar dat is het niet meer dan.

Afbeeldingslocatie: https://bettyskitchen.nl/wp-content/uploads/2018/08/smoked_watermelon_ham_recept_%C2%A9-bettys_kitchen_DSC_0173-340x225.jpg

en het uiteindelijk resultaat

Afbeeldingslocatie: https://bettyskitchen.nl/wp-content/uploads/2018/08/smoked_watermelon_ham_recept_%C2%A9-bettys_kitchen_DSC_0218-340x225.jpg

het hele recept kun je hier terug vinden https://bettyskitchen.nl/smoked-watermelon-ham-recept/

Geen idee waarom de plaatjes het niet doen als je er op klikt doen ze het wel.

[ Voor 24% gewijzigd door aegis op 13-08-2018 10:07 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronster
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17:23
Gisteren Grieks gemaakt op de BGE.
Was heel erg lekker al zeg ik het zelf.

2 recepten van bbq helden: Souvlaki (van gehakt) en Aubergine bruschetta, Tzatziki van BBC good food en Souvlaki van varkenshaas.

Grieks op BGE

XBox: Ronsterrrrr || Meta Quest: Ronsterrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
om ook nog een duit in het zakje te doen, Het Vuur de Baas. Een leuk boek wat ook veel tijd uittrekt voor de bbq zelf, technieken en veel basis dingen
https://www.bol.com/nl/f/het-vuur-de-baas/9200000072563816/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

De GrillGrate (18.5" Kettle) is binnen en past prima op de Niclan:

Op het gewone rooster:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2iZDysk0V5O5W7dyuAoigUG9/medium.jpg

Op het lagere rooster met het middenstuk er tussen uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gvI5LBuvCfNo8jmdHacF2SW5/medium.jpg

*O*

Edit : Als het nu nog ook even ophoudt met heel hard regenen -O-

[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 13-08-2018 18:55 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
@Apie! heel erg mooi! Waar heb je die GG vandaan?

Bij de weg, welke cap had je weer op de Niclan gezet? Mijn originele cap begint blank te worden :')

[ Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 13-08-2018 20:30 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
De BBQBijbel van Julius Jaspers is een heel compleet boek. Met de basis, veel recepten en een stuk omtrent wedstrijden. Het vuur de baas heb ik ook even doorgebladerd in de bieb, basis is redelijk gelijk maar recepten zijn zeer beperkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 13-08-2018 21:09 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Die GG komt bij Fonq vandaan. Wellicht is ie ergens anders iets goedkoper, maar zij leveren meestal de volgende dag. De cap is deze Smokeware Chimney Cap. Het vilt dat ik ervoor heb gebruikt is het Big Green Egg Vervangings Vilt XXL/XL/L. (Een laag om de zwarte buis van de Niclan en een laag aan de binnenkant van de Smokeware cap zodat de twee lagen vilt tegen elkaar aan drukken en zo de cap op zijn plaats houden.)

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@DCNY Met @Hari-Bo koop die van Japsers - niet duur en echt alles staat erin.
Jord is wat heel veel over het paard getilt (haha wel groenten in de inhoudepogave maar niet in het boek, dan ben ik klaar met zo'n type - stoer hoor). Jord is ook echt alleen maar op vlees en moeilijk doen.
Julius Jaspers is echt veel toegankelijker en beter toepasbaar.

edit:// dus al iemand nog tegen verzendkosten een bbq goodness boek wil hebben stuur een DM, ik heb er niets aan.
edit was een cadeau van de vriendin (die hier geen account heeft) dus blijft nog even in de kast :+

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 15-08-2018 23:06 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jelmer_g
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17:27
franssie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:11:
@DCNY Met @Hari-Bo koop die van Japsers - niet duur en echt alles staat erin.
Jord is wat heel veel over het paard getilt (haha wel groenten in de inhoudepogave maar niet in het boek, dan ben ik klaar met zo'n type - stoer hoor). Jord is ook echt alleen maar op vlees en moeilijk doen.
Julius Jaspers is echt veel toegankelijker en beter toepasbaar.
In mijn ogen zijn het verschillende boeken met een verschillend doel, ondanks dat in beide recepten staan. Vergelijken is dus niet echt mogelijk. Wil je een boek puur en alleen voor recepten, neem de BBQ Bijbel en je kunt voorlopig vooruit. Wil je een beeld krijgen van de bbq-scène in verschillende landen met verschillende manieren van bereiden waar toevallig wat (gruwelijk lekkere en soms unieke) recepten in staan, kies een exemplaar van Jord en leg hem bij wijze van spreke op de salontafel. Ik heb ze beide met plezier op de plank in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:53:
@Chevy454 Die GG komt bij Fonq vandaan. Wellicht is ie ergens anders iets goedkoper, maar zij leveren meestal de volgende dag. De cap is deze Smokeware Chimney Cap. Het vilt dat ik ervoor heb gebruikt is het Big Green Egg Vervangings Vilt XXL/XL/L. (Een laag om de zwarte buis van de Niclan en een laag aan de binnenkant van de Smokeware cap zodat de twee lagen vilt tegen elkaar aan drukken en zo de cap op zijn plaats houden.)
Die cap past ook op de KJJ? Ik heb nu 2 action eitjes en die voldoen eigenlijk voor de meeste zaken. Maar mochten die ooit kapot gaan dan komt er een KJJ voor terug. Toch wel een ideale maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Voor de KJJ moet je de Smokeware Adapter Minimax er bij hebben. Hou er wel rekening mee dat die adapter maar een paar jaar mee gaat. Ik weet niet precies mee hoe lang. Ik heb er in het vorige topic iets over gepost geloof ik.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:39:
@Chevy454 Voor de KJJ moet je de Smokeware Adapter Minimax er bij hebben. Hou er wel rekening mee dat die adapter maar een paar jaar mee gaat. Ik weet niet precies mee hoe lang. Ik heb er in het vorige topic iets over gepost geloof ik.
Klopt inderdaad. Laatst heb ik deze geprobeerd op de BGE Large. Werkt prima wordt alleen enorm heet vergeleken met de gietijzeren margrietschijf. En ik vind het persoonlijk er totaal niet uitzien op een keramieke kamado. Gelukkig was deze tweedehands en weer snel doorverkocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Ik heb zowel Smokey Goodness Al's BBQ Bijbel thuis liggen. SG heeft vooral erg mooie foto's maar aantal recepten valt beetje tegen. Ook staan er paar gerechten voor bij open vuur, dat normale mens niet gaat na doen. (Zoals een hele lam op een metale kruis hangen en dat bij een grote open camping vuur zetten. ziet er prachtig uit, maar niet realistisch)
Maar er staan wel paar leuke recepten voor sausen en rubs.

BBQ Bijbel daarin tegen is echt een hele goeie praktische boek. Zeer veel recepten die goed na te maken zijn en erg goed smaken. Deze kan ik zeker aanbevelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Laatst online: 06-06 16:11
Momenteel niet verkrijgbaar, maar de Xenos heeft een BBQ boek van Steven Raichlen voor een leuk prijsje. Niet erg veel recepten, maar wel duidelijk stap voor stap beschreven met foto's en uitgebreide uitleg over diverse technieken, ook voorzien van foto's.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Het begin is er, een controllerprint met de benodigde componenten om zelf een wifi controller te maken op basis van een raspberry pi met touchscreen. Nu nog ff alles erop bakken, heb ik wat te doen in de vakantie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wG3gCF2IiwRFYDTN2kvB23CR/full.jpg

Alle credits zijn voor: https://www.grillsportver...-mit-raspberry-pi.181768/

[ Voor 19% gewijzigd door fxs81 op 14-08-2018 10:41 . Reden: Credits naar de juiste mensen. ]

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:29
Wellicht interessant voor mensen die een kleine kamado hebben, bij de Big Bazaar ligt een aardig schapje met gietijzeren pannen e.d. en ook 1 met mooi formaat om als deflector te werken. (en schappelijke prijzen uiteraard, geloof 6 euro voor pannetje)

[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 14-08-2018 10:59 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Fatal
fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:39:
Het begin is er, een controllerprint met de benodigde componenten om zelf een wifi controller te maken op basis van een raspberry pi met touchscreen. Nu nog ff alles erop bakken, heb ik wat te doen in de vakantie.

[afbeelding]

Oh leuk! Kan je daar wat meer over vertellen? Ben ook wel eens bezig geweest met als basis een pi. Maar door tijd gebrek niks meer mee gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Hari-Bo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:45:
[...]

Klopt inderdaad. Laatst heb ik deze geprobeerd op de BGE Large. Werkt prima wordt alleen enorm heet vergeleken met de gietijzeren margrietschijf. En ik vind het persoonlijk er totaal niet uitzien op een keramieke kamado. Gelukkig was deze tweedehands en weer snel doorverkocht.
Hij wordt inderdaad warm, maar ik heb ook niet de neiging om 'm aan te raken tenzij ik 'm anders wil instellen, en dan raak ik alleen het rubberen dingetje aan. Bij high&fast gebruik ik een handschoen of een tang, maar dat is dan meer om de hete lucht die er langs stroomt.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Apie! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:26:
[...]

Hij wordt inderdaad warm, maar ik heb ook niet de neiging om 'm aan te raken tenzij ik 'm anders wil instellen, en dan raak ik alleen het rubberen dingetje aan. Bij high&fast gebruik ik een handschoen of een tang, maar dat is dan meer om de hete lucht die er langs stroomt.
Ik vind het wel een groot minpunt de andere margrietschijven van gietijzer of metaal op mijn kamado's kan ik met high & fast gewoon nog met de hand bedienen. En ik vind het persoonlijk niet esthetisch bij een keramiek kamado, dat is een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Hmmm, voor zover ik me kan herinneren was de gietijzeren margrietschijf ook geen pretje met hogere temperaturen (160C+). Daarvoor gebruikte ik ook een tang of iets dergelijks.

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

[afbeelding]

He, dat is een goed idee. Ik ga eens kijken of ik op basis van een esp8266 en wat thermometer niet goedkoop iets in elkaar kan zetten.

Iemand die hiermee toevallig ervaring heeft? Ik heb mijn huis al wel volhangen met een aantal esp8266 + ds18b20 om verschillende temperaturen te meten. Alleen is de ds18b20 niet geschikt voor >250 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

The Fatal schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
[...]

Oh leuk! Kan je daar wat meer over vertellen? Ben ook wel eens bezig geweest met als basis een pi. Maar door tijd gebrek niks meer mee gedaan.
Bij het zoeken naar wlan controller kwam ik via hackaday.io uit bij een knappe zelfbouw controller, op het duitse bbq forum is er echt verschrikkelijk veel info over te vinden, via daar ook het printje besteld. Kijk maar eens in de link van mijn vorige bericht.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ennas
  • Laatst online: 28-01 21:36
Ik heb een recensie geschreven over de BBQ bijbel van Julius Jaspers. Misschien geeft dat inspiratie. Hier de link naar DeBuurManMetDeBBQ:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wootlock

Wootlock

Evilution

Afgelopen zondag de KJ JR aangestoken en ribs gemaakt 8)
Helaas wat kleine ribs, maar de smaak was goed !

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/w84av9.jpg
Gerubt en smokehout wat nat gemaakt (doe ik niet meer, werkt niet handig)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2myuse8.jpg
Lekker roken, rekje was een goede tip !

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2ymirfc.jpg
Bijna klaar :)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2uopgns.jpg
Smakelijk ! :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:43
DesDuke schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:03:
Laatst voor mijn 30e verjaardag een BGE large gekregen van de hele familie, na bijna 10 jaar op een simpel (klein formaat) webertje geploeterd te hebben!!

Besloten om dan maar ook serieuze stukken vlees te gaan low and slowen om mee te beginnen; beef short ribs..

Man man man waar moet ik beginnen... Enkel zout en peper en dan een uur of 6-7 op 100 graden met wat rookhout, prachtige rook ring aan de binnenkant, sap liep er aan alle kanten uit. Dit is echt BBQ op en top.. Dit is echt een aanrader, imho nog veel beter dan spareribs.. Zo lekker dat ik niet eens aan foto toekwam van de binnenkant........

(vlees besteld bij een welbekende online slager)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch? Die heb ik namelijk cadeau gekregen voor vaderdag en ik zoek wel eens wat meer te doen dan het standaard BBQ chipolata worstje ofzo.
Wootlock schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:12:
Afgelopen zondag de KJ JR aangestoken en ribs gemaakt 8)
Helaas wat kleine ribs, maar de smaak was goed !

[afbeelding]
Gerubt en smokehout wat nat gemaakt (doe ik niet meer, werkt niet handig)

[afbeelding]
Lekker roken, rekje was een goede tip !

[afbeelding]
Bijna klaar :)

[afbeelding]
Smakelijk ! :9~
Met wat voor soort (makkelijk te maken) dingen krijg je eigenlijk die ribbetjes zo glazig?

Ik ben nu die Weber wat aan het leren kennen en ik vind het al "moeilijk genoeg" om het vlees goed te krijgen. Vorige keer had ik bv. heel wat moeilijkheden om 'm op temperatuur te houden, dat ging opeens pijlsnel naar beneden (was de eerste keer).

Zonet ook die Inkbird thermometer besteld om binnenkort ook eens wat grotere stukken vlees te proberen. Al doende leert men zeker?

[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 14-08-2018 15:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Ja. Geen probleem. Alles wat je met een ei kan, kan je ook prima met een Weber ketel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootlock

Wootlock

Evilution

HyperBart schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch? Die heb ik namelijk cadeau gekregen voor vaderdag en ik zoek wel eens wat meer te doen dan het standaard BBQ chipolata worstje ofzo.

[...]

Met wat voor soort (makkelijk te maken) dingen krijg je eigenlijk die ribbetjes zo glazig?

Ik ben nu die Weber wat aan het leren kennen en ik vind het al "moeilijk genoeg" om het vlees goed te krijgen. Vorige keer had ik bv. heel wat moeilijkheden om 'm op temperatuur te houden, dat ging opeens pijlsnel naar beneden (was de eerste keer).

Zonet ook die Inkbird thermometer besteld om binnenkort ook eens wat grotere stukken vlees te proberen. Al doende leert men zeker?
Ik stond zelf ook te kijken van het resultaat.
De glaze is gemaakt met: smokey BBQ saus van Remia / klein scheutje witte wijn azijn / gedroogde peterselie.
Het geheel warm laten worden en goed roeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:09
@fxs81 Als je ergens de tijd kunt vinden om er een uitgebreide post over te maken is dat wel echt super interessant!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
Ik maak mijn glaze altijd met:
- een bbq saus, maakt niet uit welke, als er maar suiker in zit
- 2 eetlepels ketjap
- 1 Eetlepel Honing
- 1 theelepel Ras el Hanout

Maar zoals met alles: er zijn echt 1000 glaze recepten, probeer gewoon uit wat je lekker vindt :)

[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 14-08-2018 17:05 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

m3nt0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:03:
@fxs81 Als je ergens de tijd kunt vinden om er een uitgebreide post over te maken is dat wel echt super interessant!
Ja hoor dat kan wel. Daar gaat nog wel wat tijd overheen, de rest van de spullen moeten nog binnenkomen en ik moet nog even uitzoeken hoe e.e.a. te programmeren. Als het zover is slinger ik wel wat online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:22
Help!

Ik heb zojuist 5 spareribs en 2 hele kippen besteld. Die ga ik woensdagavond of donderdag ochtend ophalen om donderdag avond te serveren.

Nu zit ik een beetje met de planning en hoe ik dit ga doen.

De spareribs ga ik minimaal 4 uur marineren en 4 uur in de oven op 80(?!) graden voorgaren. Deze zullen uiteindelijk op open vuur afgebakken moeten worden.

De twee kippen twijfel ik over. Eigenlijk wil ik die ook wel voorgaren, kan dat tegelijk met de spareribs? Of gaan smaken dan teveel mixen? De kippen kan ik onder een kleine bolbarbecue doen.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo

[afbeelding]

Leuk project! Hoe is deze zelfbouw tegenover de heatermeter kit qua kosten en mogelijkheden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

Hari-Bo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:07:
[...]

Leuk project! Hoe is deze zelfbouw tegenover de heatermeter kit qua kosten en mogelijkheden?
Ik verwacht zo rond de 100 euro uit te komen inclusief fan, raspberry en touchscreen plus nog wat klein spul en een powerbank. Ik ken niet precies de mogelijkheden van de heatermeater maar de software hebben ze inmiddels redelijk ver door ontwikkelt, er kan zelfs een servo op aan worden gesloten om de top (of bottom) vent automatisch te laten regelen. en als mijn duits een beetje klopt zou je zelfs een kerntemp in kunnen stellen en dat ding regelt het dan zelf binnen opgegeven parameters maar dat zien we wel als het zover is. Heb er wel zin in, weer wat te knoeien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

LED-Maniak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:00:
Help!

Ik heb zojuist 5 spareribs en 2 hele kippen besteld. Die ga ik woensdagavond of donderdag ochtend ophalen om donderdag avond te serveren.

De spareribs ga ik minimaal 4 uur marineren en 4 uur in de oven op 80(?!) graden voorgaren. Deze zullen uiteindelijk op open vuur afgebakken moeten worden.

De twee kippen twijfel ik over. Eigenlijk wil ik die ook wel voorgaren, kan dat tegelijk met de spareribs? Of gaan smaken dan teveel mixen? De kippen kan ik onder een kleine bolbarbecue doen.
De spareribs zou ik op 105C-135C in de oven doen. 80C is te laag en blijft het vlees te lang in de 'danger zone' (bacteriegroei).
Edit: of de ribs na 4 uur klaar zijn weet ik niet. Dat verschilt per keer. Je kunt de bend test, twist test of toothpick test doen.

De kippen zou ik pekelen :
Per 500 gram gewicht 2 uur te pekelen. (niet te lang want anders wordt het te zout)
Per liter water neemt je 50 gram zout en 25 gram suiker.

En dan gevlinderd op de barbecue: ruggengraat er uit knippen en plat maken die kip.

[ Voor 9% gewijzigd door Apie! op 15-08-2018 08:07 ]

Blown past falling sands

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:43:
[...]

Ik verwacht zo rond de 100 euro uit te komen inclusief fan, raspberry en touchscreen plus nog wat klein spul en een powerbank. Ik ken niet precies de mogelijkheden van de heatermeater maar de software hebben ze inmiddels redelijk ver door ontwikkelt, er kan zelfs een servo op aan worden gesloten om de top (of bottom) vent automatisch te laten regelen. en als mijn duits een beetje klopt zou je zelfs een kerntemp in kunnen stellen en dat ding regelt het dan zelf binnen opgegeven parameters maar dat zien we wel als het zover is. Heb er wel zin in, weer wat te knoeien.
Dat is niet gek, de heatermeter build is een stuk duurder. En op het forum te lezen kan deze exact hetzelfde. Leuk project, we zien graag de progressie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
bartbh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
He, dat is een goed idee. Ik ga eens kijken of ik op basis van een esp8266 en wat thermometer niet goedkoop iets in elkaar kan zetten.

Iemand die hiermee toevallig ervaring heeft? Ik heb mijn huis al wel volhangen met een aantal esp8266 + ds18b20 om verschillende temperaturen te meten. Alleen is de ds18b20 niet geschikt voor >250 graden.
Je kan dan beter de ESP32 gebruiken, de analoge input daarvan is stukken beter. Met een spanningsdeler en een NTC probe kan je dan de temperatuur meten. Displaytje eraan, webpagina erop programmeren en je hebt een Wifi thermometer voor weinig.
Daarnaast kan je ook eenvoudig een PID controller ervan bouwen, mocht je daar behoefte aan hebben. Het algoritme ervan is online wel te vinden, en een ventilatortje aansturen is ook niet ingewikkeld. Ben je voor minder dan 25 euro klaar... Zelf nooit begrepen waarom mensen er een Raspberry Pi voor gebruiken, dat is veel te overpowered voor een thermometer, en ook nog eens foutgevoeliger. Zodra onverwacht de stroom uitvalt (en dat gebeurt nog wel eens op een powerbank) loop je het risico dat je SD kaartje corrupt raakt. Heb je bij een ESP32 geen last van. Maar dat is just my 2 cents.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81

fxs81

Julianadorp

elhopo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Zelf nooit begrepen waarom mensen er een Raspberry Pi voor gebruiken
Eerlijk gezegd gewoon omdat het kan, absoluut geen ervaring met de raspberry's maar gewoon een leuk project, hij komt op de kamado te zitten wat natuurlijk toch al niet echt nodig is, die houdt zichzelf toch al de hele nacht stabiel, gewoon voor de leuk dus maar bedankt voor de tip met de powerbank, misschien toch gewoon een adapter gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

LED-Maniak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:00:
Help!

Spareribs niet marineren. Dat is vloeken in de kerk. Gewoon een droge rub erop, in huishoudfolie pakken (eigenlijk liever niet omdat je wilt dat het vocht eruit kan maar anders wordt het misschien een zooitje in de koelkast) en een nachtje in de koelkast in laten trekken. Heb je die tijd niet, maakt niets uit. Als het babyback-ribs zijn (wat je hier in NL meestal bij de slager krijgt) zijn ze na 4uur op ~110°C wel klaar. Hou anders dit recept van Noskos aan dan worden ze niet droog en grill dan af de laatste 30min...60min de volgende dag.

Kippen zou ik niet voorgaren op een lage temperatuur, ik denk dat het velletje dan rubberachtig wordt en dat komt niet meer goed zegt m'n gevoel. Daarom: Kippen vlinderen (als je geen tijd hebt hoef je niet te pekelen, wel lekker, maar kost nogal wat tijd als je het goed doet, 24u in de pekel en dan 24u op laten drogen in de koelkast. Zie hier een recept) wat ik zelf ook gedaan heb; kip is niet zout na 24u. Dan 45min vol gas (dwz dome temperatuur >180°C) indirect. Hoge temperatuur geeft lekker korstje. Zorg dat het dikste stuk vlees een kerntemp. heeft van 72°C voordat je de kip eraf haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 15-08-2018 16:15 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
@Apie! bedankt voor je hulp voor de cap.

Vandaag bij Vuur en Rook geweest omdat ik in de buurt moest zijn. Handig zo een feestdag in BeLux. De BBQ Delight smoker pot gehaald met 9kg kersen pellets. Wat crisco en klein grut. En in de hoek zag ik de Smokeware UFO staan. Je kan het moeilijk een cap noemen als die niet gemonteerd is.

En op het juiste moment gekocht denk ik, de cap van de Niclan begint te bladeren. Dus ideaal moment om die te upgraden.

Morgen van de rundermuis die sinds zondag aan het ontdooien is (zal nu wel klaar zijn :+) stoofvlees maken met de Ikea geëmailleerde gietijzeren stoofpan. Dit keer met ecobrasa briketten in een brede snake om het eens te proberen ipv Dammers. Gewoon voor de fun.

@Hari-Bo het ziet er vreemd uit maar het is functioneel in de regen. Geeft wel een mooi upgraden gevoel maar dat is voor elk anders.

[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:22
immetjes schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:41:
[...]

Spareribs niet marineren. Dat is vloeken in de kerk. Gewoon een droge rub erop, in huishoudfolie pakken en een nachtje in de koelkast in laten trekken. Heb je die tijd niet, maakt niets uit. Als het babyback-ribs zijn (wat je hier in NL meestal bij de slager krijgt) zijn ze na 4uur op ~110°C wel klaar. Hou anders dit recept van Noskos aan dan worden ze niet droog en grill dan af de laatste 30min...60min de volgende dag.
https://www.meerdanvlees....en/spareribs/sparerib-dik
https://www.meerdanvlees....latte-ribben-met-borstlap

Deze jongens heb ik besteld. 800 gram per stuk, dik vlees. In mijn beleving is een droge rub hetzelfde als marinade. :+
Omdat het dik vlees is wil ik ze eerst in de oven doen en daarna op een open BBQ afgrillen.

Idee is een hete marinade en een honing marinade.
Kippen zou ik niet voorgaren op een lage temperatuur, ik denk dat het velletje dan rubberachtig wordt en dat komt niet meer goed zegt m'n gevoel. Daarom: Kippen vlinderen (als je geen tijd hebt hoef je niet te pekelen, wel lekker, maar kost nogal wat tijd als je het goed doet, 24u in de pekel en dan 24u op laten drogen in de koelkast. Zie hier een recept) wat ik zelf ook gedaan heb; kip is niet zout na 24u. Dan 45min vol gas (dwz dome temperatuur >180°C) indirect. Hoge temperatuur geeft lekker korstje. Zorg dat het dikste stuk vlees een kerntemp. heeft van 72°C voordat je de kip eraf haalt.
Goed idee dat pekelen! De barbecue is niet groot genoeg voor twee kippen, vandaar dat ik hem eerst een tijd in de oven wil doen en daarna afgrillen op de BBQ. In weze lijkt mij dat een vergelijkbaar effect geven toch? Wellicht wat minder rook smaak.

Eerst pekelen en dan een aantal uur met rozemarijn, mosterd, citroensap en knoflook marineren. Bedankt voor de link!

[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 15-08-2018 15:14 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Chevy454 Voor de Niclan is het zeker een mooie upgrade, dat kan ik me goed verstellen. Maar voor de keramieken Kamado's onder ons zie ik niet veel toegevoegde waarde. Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 06-06 18:36

immetjes

HIER is BERN-E

LED-Maniak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:12:
[...]
In mijn beleving is een droge rub hetzelfde als marinade. :+
[...]
Een droge rub is zeker niet hetzelfde als een marinade. Een droge rub geeft veel meer smaak aan het vlees dan een marinade. Omdat een marinade nat is moet je BBQ ook nog eens eerst de vloeistof in de marinade verdampen voordat er zich een lekker korstje kan vormen (als dat überhaupt nog gebeurt). Als de marinade ook nog eens een zuur (zoals azijn) bevat kan het vlees klef worden wanneer er te lang gemarineerd wordt.

Een marinade is wel nodig als je de smaak van een vloeistof aan je vlees wil geven (bier, wijn, ketjap). Ik gebruik het daarom wel met satés, om de smaak van ketjap a/h vlees te krijgen.

Marinade op spareribs (en ander dikker vlees) is een verspilling van olie en azijn en vertraagt het vormen van een lekker korstje.

Ik zou de kip ook absoluut niet gaan marineren na het zouten. Ik zou de kruiden die je noemt er gewoon opsmeren en even laten drogen.

Lees anders dit even over marineren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Hari-Bo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:16:
@Chevy454 Voor de Niclan is het zeker een mooie upgrade, dat kan ik me goed verstellen. Maar voor de keramieken Kamado's onder ons zie ik niet veel toegevoegde waarde. Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak. :)
De beste upgrade van de Niclan is vervangen door een BKK :*)

* Chevy454 is door het wetgeving aan het gaan.
Een tuinhuis van 40m2 mag normaal gezien gezet worden *O* nu nog de financiën -O-

@Apie! turbo butt

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2018 18:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ennas
  • Laatst online: 28-01 21:36
HyperBart schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:56:
[...]

Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch?

Ik heb op mijn barbecueblog een post geschreven over het op temperatuur houden van een weber. Wellicht helpt je dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:11:
[...]

De beste upgrade van de Niclan is vervangen door een BKK :*)
Dit d:)b

@Apie! turbo butt

[video]
Ja, ik had het gezien. Ik houd zelf meer van een droge bark, maar vind het wel de moeite waard om te proberen.

Ik zag net trouwens al wat roest aan de schroeven van de Niclan :/

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@Apie! Lekker dan, de natte maanden moeten nog komen. Dan zal volgend jaar er voldoende roestbruine Niclans op marktplaats worden aangeboden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heeft er al iemand eens pellets gebruikt als rookchips ?
Dus niet in een pelletsmoker, maar als losse toevoeging ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@FreshMaker Ja kan ook prima gebruikt worden, zelf doe ik deze dan in alu folie met wat gaten erin. Maar tegenwoordig gebruik ik alleen middelgrote brokken hout om te roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik ga van de week een kamado bestellen, en die heeft zoals Monolith een chipfeeder in de zijkant.
Heb van een kennis nog wat pellets liggen, die kan ik dan gebruiken.
Ik dacht dat ze echt alleen voor warmte zouden zijn nl.

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-kWTivvrujk8/W3Rd4hYX_fI/AAAAAAAABlc/w7O_-hLFCGADAQxPxXMqq-o_jQjcFGdaACHMYCw/s0/chrome_2018-08-15_19-07-45.png
Pagina: 1 ... 7 ... 331 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism