Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issuemiicker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:02:
Ik heb een week terug mijn eerste BBQ gekocht
Een Weber Original Kettle Premium:
[afbeelding]

Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issuemiicker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:02:
Ik heb een week terug mijn eerste BBQ gekocht
Een Weber Original Kettle Premium:
[afbeelding]
Jep, is bij mij ook al verholpens3n schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:13:
[...]
Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issue, vandaar. Pas na het installeren de handleiding bekeken en de poten correct geinstalleerd.
I haven’t slept for three days, because that would be too long.
Welk handvat zit aan de verkeerde kant, ik zie niet wat er mis is op de fotos3n schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 10:13:
[...]
Het handvat zit aan de verkeerde kant. Ik had hetzelfde issue, vandaar. Pas na het installeren de handleiding bekeken en de poten correct geinstalleerd.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
[ Voor 3% gewijzigd door tjeerdoo op 08-08-2018 12:18 ]
Kijk hier eens https://bbq-helden.nl/recept/vegetarisch/Zebby schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:15:
Ik krijg binnenkort een aantal vegetariërs op bezoek. Nu heb ik al niet het beste bbq materiaal, maar dat zegt natuurlijk niet dat we niet gaan proberen er wat van te maken. Met een goedkoop ding (wel met deksel) en houtskool, enige tips voor bereiding en wat lekker is? Ik dacht aan wat courgette/aubergine/paprika met een lading olijfolie, zout en peper grillen op zo'n aluminium schaal over 't vuur? En dan waarschijnlijk een aantal (goede) vleesvervangers. Beetje standaard, maar toch wel wat anders dan vlees wat je zelf kunt marineren.
Vorige maand 3 weken op rij bezoek bezoek gehad met vegetariërs, telkens onderstaande recepten gemaakt.Zebby schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 12:15:
Ik krijg binnenkort een aantal vegetariërs op bezoek. Enige tips voor bereiding en wat lekker is?
MM99 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:21:
Ik zit laatste tijd te kijken om een Kamado Joe Classic II te kopen. en dan de stand alone versie. Hiervoor heb ik een vergelijking gemaakt van verschillende webshops. Ik dacht onder de mom van sharing is caring:
LIJST
Je ziet dat er paar webwinkels zijn die met cadeaus je lokken, maar uiteindelijk betaal je er zelf voor. Ook zijn er twee winkels die laagste prijs garantie garanderen. Als er ergens anders goedkoper is, mag je ze bellen. Bijzonder is dat op deze twee sites identiek zelfde tekst hebben op de website, alleen andere telefoonnummer. Misschien als je belt, dat je dus lagere prijs kan krijgen.
Ik heb het gesorteerd op totaal prijs van laag naar hoog.
Waarschijnlijk heeft niemand iets aan deze informatie behalve ik.
Edit: voor de geintereseerde, ik heb de lijst opgebouwd door op de officiele komadojoe website, één voor één de dealers in Nederland langs te gaan. Er waren nog handvol webshops die het voor 1369 euro aanboden, maar na 3 zag ik de meerwaarde niet van in om ze aan de lijst toe te voegen.
De webshops die geen Standalone verkopen heb ik achterwege gelaten. Haarlembbq heb ik nog een mail gestuurd of ze toevallig nog de standalone kunnen leveren en voor hoeveel, maar ik heb nog geen antwoord.
Second that!
Anoniem: 220060
Ook hier prima ervaringen met Het luxe buitenleven!Kraz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
[...]
Second that!
Erik (eigenaar) zal je zijn persoonlijk advies geven en komt eerlijk uit voor de voor- en nadelen van de producten.
Ik heb zelf mijn Classic II ook bij hem gekocht. Hij is hem zelfs persoonlijk komen brengen! (hangt wel van je locatie af, maar hij gaat ver)
Gaat heel ver. Hij was bij mij om 9 uur smorgens. Hij was om 07.00 vertrokken.Kraz schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
[...]
Second that!
Erik (eigenaar) zal je zijn persoonlijk advies geven en komt eerlijk uit voor de voor- en nadelen van de producten.
Ik heb zelf mijn Classic II ook bij hem gekocht. Hij is hem zelfs persoonlijk komen brengen! (hangt wel van je locatie af, maar hij gaat ver)
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
The S in IOT stands for security.
Alle luchttoevoer sluiten. Maar dat vereist dan wel een BBQ waarbij dat kan. Als je Q aan alle kanten kiert, dan wordt dat uiteraard lastig.HMaster_II schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:50:
Hoe kan ik de briketten al om 19:00 uur doven/uitkrijgen zodat ik ze de volgende keer weer kan gebruiken?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De wijzen komen uit het Oosten!
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Anoniem: 93986
Beetje afhankelijk welke bbq je hebt. Een Weber go anywhere is wat lastiger omdat die schuifjes niet zo goed afsluiten. Elke andere weber is simpelweg alles dicht doen en klaar. Dat zal met een nieuwe ook wat lastiger gaan omdat je dan nog minder aanslag van vet en roet hebt wat ervoor zorgt dat het deksel goed afsluit. Niet teveel schoonmaken dus.HMaster_II schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:50:
Gisteren Coté-du-Beouf op de bbq gehad.
Ging erg goed, veel rook vanaf het rookhout en een goede temp in de dome die geleide opliep tot 125C.
Maar ik loop toch tegen wat issues aan. Of ik gebruik nog steeds te veel briketten, of ik heb een ander probleem. Ik lees hier geregeld, dat mensen de briketten een 2e dag hergebruiken. Of beter gezegd de bbq smoren. HOE???
Ik had dus bijvoorbeeld gisteren het vlees om 19:00 van de bbq, maar stond om 22:00 nog buiten om de briketten te verpulveren om de boel uit en koel te krijgen. (Wij zetten de bbq 's nachts binnen voor het geval dat er minder prettige figuren er mee aan de haal gaan.)
Hoe kan ik de briketten al om 19:00 uur doven/uitkrijgen zodat ik ze de volgende keer weer kan gebruiken?
Veel mee geëxperimenteerd en mijn voorkeur gaat naar grillgrates bij een temperatuur van 350-400 graden. Deze grates geven echt de mooiste grillmarks, geen flare-ups en het snelst zonder te verbranden. Heter dan 400 vond ik geen succes, dan zijn de grillmarks echt verbrand,Apie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 11:58:
Wat is jullie go-to manier om steaks te searen?
Voorheen deed ik dat in de KJJ of Niclan, maar sinds ik heb ontdekt dat ghee in een pan in de keuken constantere- en betere resultaten levert, doe ik dat tegenwoordig. Dat doe ik bij zowel een reverse sear als bij sous vide.
Geen tijdsverlies met het vuur opstoken en ik krijg zo een betere korst met een stuk minder - zo goed als geen - rook ontwikkeling.
"Don't let your dreams be memes"
Blown past falling sands
Een grillgrate of gietijzeren rooster geeft voor mij de beste combinatie van caramelisatie en rooksmaak, dat mis je wel echt als je in een pan of plaat in de bbq roostert. De sappen die op de kolen lekken geven de meeste smaak.Apie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:04:
@Malt007 Grillmarks doen mij eigenlijk niet zoveel. Ik vind het belangrijker dat zo veel mogelijk van het vlees en het vet lekker is gekaramelliseerd. Ik pak het vlees ook nooit in tijdens het rusten. Gewoon 5~7 minuten op een houten plank en heb eigenlijk nooit gemerkt dat het knapperige verdwijnt?
Hoe bevalt deze oplossing je nu? Ik ben net terug van vakantie en zie dat de link niet meer werkt. Uitverkocht misschien?technopeuter schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 09:37:
https://www.action.com/nl-nl/p/plantenonderzetter-/
past op een minikamado, wieltjes eraf, schoonmaken/schuren, en seazonen
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Mooie klankenHari-Bo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:35:
Sinds gister een BBQer erbij, een gezonde zoon Mika.
Vandaag eens cake maken op de Green Egg.
Gefeliciteerd met je Zoon. Geniet ervan.Hari-Bo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:35:
PSN - M4uSzi // -
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 220060 op 11-08-2018 16:43 ]
Gooien jullie steeds weg wat "over tijd" is qua kruiden? Ik heb de ervaring dat kruiden jaren na datum nog steeds goed smaken en ruiken...Anoniem: 220060 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 16:41:
Lekker weer drie spareribs op de Joe, het wordt al wat!
Ondertussen maar eens mijn kruiden uitgezocht en alles wat te ver over datum was weg gegooid en meteen nieuwe besteld....zo weer een €75 verder maar dan kan je ook weer wat maken 😀
Hari-Bo, gefeliciteerd!
Ik niet, gedroogde kruiden zijn net als thee wat mij betreft, blijft "eeuwig" goed.BlackShadow schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 19:07:
[...]
Gooien jullie steeds weg wat "over tijd" is qua kruiden? Ik heb de ervaring dat kruiden jaren na datum nog steeds goed smaken en ruiken...
Ja, die rooksmaak mis ik wel uit de pan. Voor een snelle hap is searen in de pan voor mij prima, maar ik heb toch ook maar een grillgrate besteld voor dagen dat ik niet lui ben wat minder aan tijd gebonden benMalt007 schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:56:
[...]
Een grillgrate of gietijzeren rooster geeft voor mij de beste combinatie van caramelisatie en rooksmaak, dat mis je wel echt als je in een pan of plaat in de bbq roostert. De sappen die op de kolen lekken geven de meeste smaak.
Ik pak vlees ook niet in maar toch verdwijnt het echt knapperige van de korst voor het grootste gedeelte.
[ Voor 3% gewijzigd door Apie! op 12-08-2018 09:54 ]
Blown past falling sands
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Sjips, ik wilde de vuurkorf dus maken door er wat gaten in te boren en de boel met ijzerdraad bij elkaar te houden, maar ten eerste is dat keramiek best hard, ik kwam er bijna niet doorheen. Ten tweede stootte ik, toen ik er eenmaal doorheen was, door en stootte daarmee nog een stuk van de al kapotte vuurkorf afApie! schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:04:
<knip/>
Speaking of the KJJ: ik moet de vuurkorf nog steeds maken met een stuk ijzerdraadMeh, de sous vide krijgt de meeste aandacht de laatste tijd.
Blown past falling sands
Ik heb mijn vuurkorf van de bastard ook zo gemaakt. Heb toen een glasboor gebruikt. Dat ging primaApie! schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 15:13:
[...]
Sjips, ik wilde de vuurkorf dus maken door er wat gaten in te boren en de boel met ijzerdraad bij elkaar te houden, maar ten eerste is dat keramiek best hard, ik kwam er bijna niet doorheen. Ten tweede stootte ik, toen ik er eenmaal doorheen was, door en stootte daarmee nog een stuk van de al kapotte vuurkorf af
Toen heb ik maar besloten de nieuwe vuurkorf uit de doos te halen en die te gebruiken.
Gefeliciteerd! Mooie naam ook!Hari-Bo schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 12:35:
Een mooi boek om te beginnen met een kamado vond ik hete kolen.DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
Ik wil mezelf een BBQ-kookboek cadeau doen. Dacht aan t BGE boek, maar dat is (logischerwijs) bedoeld voor de kamado die ik niet heb. Zag toen de boeken van Jord Althuizen, “Smokey Goodness”. Iemand deze in huis? Of andere tips?
Fladder80 schreef op zaterdag 11 augustus 2018 @ 22:24:
[...]
Ik niet, gedroogde kruiden zijn net als thee wat mij betreft, blijft "eeuwig" goed.
Jep, gekregen voor mijn verjaardag laatst. Leuk boek om te lezen, mooie foto's en, nog belangrijker, een aantal leuke recepten voor Rubs en marinades.DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
Ik wil mezelf een BBQ-kookboek cadeau doen. Dacht aan t BGE boek, maar dat is (logischerwijs) bedoeld voor de kamado die ik niet heb. Zag toen de boeken van Jord Althuizen, “Smokey Goodness”. Iemand deze in huis? Of andere tips?
K to the KillaZ
Het eerste deel van Smokey Goodness is erg mooi. De opvolgende delen vond ik persoonlijk 3x niks. De recepten uit SG zijn best fijn, maar vaak wel erg uitgebreid. Houd daar dus rekening mee.DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[ Voor 10% gewijzigd door Misha op 13-08-2018 08:14 ]
De BBQbijbel. https://www.bol.com/nl/f/...AEgI-E_D_BwE&gclsrc=aw.dsDCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
PSN - M4uSzi // -
Toevallig recent de BBQ Bijbel van Julias Jaspers aangeschaft. Veel recepten, van makkelijk tot moeilijk, en erg divers. Daarnaast kan je er ook wat andere info bbq info in vinden maar ook wat over fileren en snijden.DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 13-08-2018 08:39 ]
De boeken van Steve Raichlen zijn imho de beste boeken, gedeelde 2e plek die van Myron Mixon en Tuffy Stone!DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Temperatuur laat zich lastig regelen met schuifjes. Ik regel de temperatuur grotendeels met de hoeveelheid brandstof die aan is. Met de schuifjes regel ik dan alleen nog de laatste paar graden. Als de temperatuur in je ketel te hoog is, heb je er te veel brandstof op liggen.skoozie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 09:11:
Ik heb wat advies nodig met de temperatuur van de bbq,
Voor in een tuinhuis op een tuintjes complex een kegel BBQ gekocht. Omdat het niet altijd gebruikt kon worden vond ik en Weber en een Kamado helemaal te duur. het is een Tenneker Dark Moon 57 cm.
in het boekje werd inbranden 2 uur op 100C en vervolgens 1 uur op 200C aangeraden.
Ik had nog wat supermarkt briketten en houtskool van de BBQ op voet. 15 briketten in de starter, grijs laten worden. in het midden van de BBQ, Fantast op het rooster om te zien hoe die zich verhoud met de dome thermometer. bij een temperatuur van 90C onderste inlaat halverwege gezet, bij 110C (kwartier later) onderin helemaal dicht bij 130C boven half dicht, bij 150C boven helemaal dicht. (was toen al een uur bezig) toen begon de temp heel langzaam te zakken.
bij 110C boven weer helemaal open, bij 100C onder half bij 90C helemaal open. bij 70C alle briketten aan 1 kant wat extra briketten er bij en toen liep het langzaam aan op naar de 95C. maar was toen al 2 uur onderweg. Hierna houtskool toegevoegd op de hoop, omdat dat heter brand en langzaam aan ging de temp naar 185C maar had daar ook ongeveer een uur voor nodig.
Hierna een druipbakje water in de BBQ en wat hamburgertjes er op om toch nog wat te eten te hebben.
Leerpunten voor de volgende keer die ik al wel heb:
- kolen rooster inpakken met alu folie voor airflow en alu folie over kolen verdeler als vlambreker. (of eventueel baksteen in alu folie)
- fantast met de magneet niet op de BBQ plakkennu heb ik een fantast zonder magneet welke lastig op de timer stand te zetten is... een 2e was toch al de wens zodat rooster en vlees appart afgelezen kunnen worden.
- probe die tussen rooster gevallen is welke 185C aan geeft niet met de handjes er tussen uit plukken.
Nu mijn vragen die ik na het rondneuzen op google heb, ik weet dat ik nog veel moet oefenen, maar ben opzoek naar wat start tips:
Is het normaal dat temperatuur zo langzaam te regelen is?
Moet je altijd koude briketten in je BBQ hebben om het te kunnen regelen?
15 briketten is dat veel te weinig voor een stabiele temperatuur?
Hoe kan ik direct een temperatuur van 100 graden uit komen? een lading koude briketten met daarop een stuk of 6 als de minion methode?
[ Voor 3% gewijzigd door Flimovic op 13-08-2018 09:19 ]
Steam/Discord: Flimovic
[ Voor 24% gewijzigd door aegis op 13-08-2018 10:07 ]
om ook nog een duit in het zakje te doen, Het Vuur de Baas. Een leuk boek wat ook veel tijd uittrekt voor de bbq zelf, technieken en veel basis dingenDCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[ Voor 6% gewijzigd door Apie! op 13-08-2018 18:55 ]
Blown past falling sands
[ Voor 50% gewijzigd door Chevy454 op 13-08-2018 20:30 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
De BBQBijbel van Julius Jaspers is een heel compleet boek. Met de basis, veel recepten en een stuk omtrent wedstrijden. Het vuur de baas heb ik ook even doorgebladerd in de bieb, basis is redelijk gelijk maar recepten zijn zeer beperkt.DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
[ Voor 10% gewijzigd door Hari-Bo op 13-08-2018 21:09 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten
Blown past falling sands
[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 15-08-2018 23:06 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In mijn ogen zijn het verschillende boeken met een verschillend doel, ondanks dat in beide recepten staan. Vergelijken is dus niet echt mogelijk. Wil je een boek puur en alleen voor recepten, neem de BBQ Bijbel en je kunt voorlopig vooruit. Wil je een beeld krijgen van de bbq-scène in verschillende landen met verschillende manieren van bereiden waar toevallig wat (gruwelijk lekkere en soms unieke) recepten in staan, kies een exemplaar van Jord en leg hem bij wijze van spreke op de salontafel. Ik heb ze beide met plezier op de plank in ieder geval.franssie schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 22:11:
@DCNY Met @Hari-Bo koop die van Japsers - niet duur en echt alles staat erin.
Jord is wat heel veel over het paard getilt (haha wel groenten in de inhoudepogave maar niet in het boek, dan ben ik klaar met zo'n type - stoer hoor). Jord is ook echt alleen maar op vlees en moeilijk doen.
Julius Jaspers is echt veel toegankelijker en beter toepasbaar.
Die cap past ook op de KJJ? Ik heb nu 2 action eitjes en die voldoen eigenlijk voor de meeste zaken. Maar mochten die ooit kapot gaan dan komt er een KJJ voor terug. Toch wel een ideale maat.Apie! schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 21:53:
@Chevy454 Die GG komt bij Fonq vandaan. Wellicht is ie ergens anders iets goedkoper, maar zij leveren meestal de volgende dag. De cap is deze Smokeware Chimney Cap. Het vilt dat ik ervoor heb gebruikt is het Big Green Egg Vervangings Vilt XXL/XL/L. (Een laag om de zwarte buis van de Niclan en een laag aan de binnenkant van de Smokeware cap zodat de twee lagen vilt tegen elkaar aan drukken en zo de cap op zijn plaats houden.)
Blown past falling sands
Klopt inderdaad. Laatst heb ik deze geprobeerd op de BGE Large. Werkt prima wordt alleen enorm heet vergeleken met de gietijzeren margrietschijf. En ik vind het persoonlijk er totaal niet uitzien op een keramieke kamado. Gelukkig was deze tweedehands en weer snel doorverkocht.Apie! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:39:
@Chevy454 Voor de KJJ moet je de Smokeware Adapter Minimax er bij hebben. Hou er wel rekening mee dat die adapter maar een paar jaar mee gaat. Ik weet niet precies mee hoe lang. Ik heb er in het vorige topic iets over gepost geloof ik.
Ik heb zowel Smokey Goodness Al's BBQ Bijbel thuis liggen. SG heeft vooral erg mooie foto's maar aantal recepten valt beetje tegen. Ook staan er paar gerechten voor bij open vuur, dat normale mens niet gaat na doen. (Zoals een hele lam op een metale kruis hangen en dat bij een grote open camping vuur zetten. ziet er prachtig uit, maar niet realistisch)DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
De wijzen komen uit het Oosten!
[ Voor 19% gewijzigd door fxs81 op 14-08-2018 10:41 . Reden: Credits naar de juiste mensen. ]
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
[ Voor 14% gewijzigd door Martinusz op 14-08-2018 10:59 ]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Oh leuk! Kan je daar wat meer over vertellen? Ben ook wel eens bezig geweest met als basis een pi. Maar door tijd gebrek niks meer mee gedaan.fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:39:
Het begin is er, een controllerprint met de benodigde componenten om zelf een wifi controller te maken op basis van een raspberry pi met touchscreen. Nu nog ff alles erop bakken, heb ik wat te doen in de vakantie.
[afbeelding]
Alle credits zijn voor: https://www.grillsportver...-mit-raspberry-pi.181768/
Hij wordt inderdaad warm, maar ik heb ook niet de neiging om 'm aan te raken tenzij ik 'm anders wil instellen, en dan raak ik alleen het rubberen dingetje aan. Bij high&fast gebruik ik een handschoen of een tang, maar dat is dan meer om de hete lucht die er langs stroomt.Hari-Bo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 06:45:
[...]
Klopt inderdaad. Laatst heb ik deze geprobeerd op de BGE Large. Werkt prima wordt alleen enorm heet vergeleken met de gietijzeren margrietschijf. En ik vind het persoonlijk er totaal niet uitzien op een keramieke kamado. Gelukkig was deze tweedehands en weer snel doorverkocht.
Blown past falling sands
Ik vind het wel een groot minpunt de andere margrietschijven van gietijzer of metaal op mijn kamado's kan ik met high & fast gewoon nog met de hand bedienen. En ik vind het persoonlijk niet esthetisch bij een keramiek kamado, dat is een kwestie van smaak.Apie! schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:26:
[...]
Hij wordt inderdaad warm, maar ik heb ook niet de neiging om 'm aan te raken tenzij ik 'm anders wil instellen, en dan raak ik alleen het rubberen dingetje aan. Bij high&fast gebruik ik een handschoen of een tang, maar dat is dan meer om de hete lucht die er langs stroomt.
Blown past falling sands
He, dat is een goed idee. Ik ga eens kijken of ik op basis van een esp8266 en wat thermometer niet goedkoop iets in elkaar kan zetten.fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:39:
Het begin is er, een controllerprint met de benodigde componenten om zelf een wifi controller te maken op basis van een raspberry pi met touchscreen. Nu nog ff alles erop bakken, heb ik wat te doen in de vakantie.
[afbeelding]
Bij het zoeken naar wlan controller kwam ik via hackaday.io uit bij een knappe zelfbouw controller, op het duitse bbq forum is er echt verschrikkelijk veel info over te vinden, via daar ook het printje besteld. Kijk maar eens in de link van mijn vorige bericht.The Fatal schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:11:
[...]
Oh leuk! Kan je daar wat meer over vertellen? Ben ook wel eens bezig geweest met als basis een pi. Maar door tijd gebrek niks meer mee gedaan.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB
Ik heb een recensie geschreven over de BBQ bijbel van Julius Jaspers. Misschien geeft dat inspiratie. Hier de link naar DeBuurManMetDeBBQ:DCNY schreef op zondag 12 augustus 2018 @ 21:33:
Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch? Die heb ik namelijk cadeau gekregen voor vaderdag en ik zoek wel eens wat meer te doen dan het standaard BBQ chipolata worstje ofzo.DesDuke schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:03:
Laatst voor mijn 30e verjaardag een BGE large gekregen van de hele familie, na bijna 10 jaar op een simpel (klein formaat) webertje geploeterd te hebben!!
Besloten om dan maar ook serieuze stukken vlees te gaan low and slowen om mee te beginnen; beef short ribs..
Man man man waar moet ik beginnen... Enkel zout en peper en dan een uur of 6-7 op 100 graden met wat rookhout, prachtige rook ring aan de binnenkant, sap liep er aan alle kanten uit. Dit is echt BBQ op en top.. Dit is echt een aanrader, imho nog veel beter dan spareribs.. Zo lekker dat ik niet eens aan foto toekwam van de binnenkant........
(vlees besteld bij een welbekende online slager)
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Met wat voor soort (makkelijk te maken) dingen krijg je eigenlijk die ribbetjes zo glazig?Wootlock schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:12:
Afgelopen zondag de KJ JR aangestoken en ribs gemaakt
Helaas wat kleine ribs, maar de smaak was goed !
[afbeelding]
Gerubt en smokehout wat nat gemaakt (doe ik niet meer, werkt niet handig)
[afbeelding]
Lekker roken, rekje was een goede tip !
[afbeelding]
Bijna klaar
[afbeelding]
Smakelijk !
[ Voor 32% gewijzigd door HyperBart op 14-08-2018 15:59 ]
Anoniem: 93986
Ik stond zelf ook te kijken van het resultaat.HyperBart schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:56:
[...]
Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch? Die heb ik namelijk cadeau gekregen voor vaderdag en ik zoek wel eens wat meer te doen dan het standaard BBQ chipolata worstje ofzo.
[...]
Met wat voor soort (makkelijk te maken) dingen krijg je eigenlijk die ribbetjes zo glazig?
Ik ben nu die Weber wat aan het leren kennen en ik vind het al "moeilijk genoeg" om het vlees goed te krijgen. Vorige keer had ik bv. heel wat moeilijkheden om 'm op temperatuur te houden, dat ging opeens pijlsnel naar beneden (was de eerste keer).
Zonet ook die Inkbird thermometer besteld om binnenkort ook eens wat grotere stukken vlees te proberen. Al doende leert men zeker?
[ Voor 23% gewijzigd door KillaZ op 14-08-2018 17:05 ]
K to the KillaZ
Ja hoor dat kan wel. Daar gaat nog wel wat tijd overheen, de rest van de spullen moeten nog binnenkomen en ik moet nog even uitzoeken hoe e.e.a. te programmeren. Als het zover is slinger ik wel wat online.m3nt0s schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 17:03:
@fxs81 Als je ergens de tijd kunt vinden om er een uitgebreide post over te maken is dat wel echt super interessant!
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Leuk project! Hoe is deze zelfbouw tegenover de heatermeter kit qua kosten en mogelijkheden?fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 10:39:
[afbeelding]
Ik verwacht zo rond de 100 euro uit te komen inclusief fan, raspberry en touchscreen plus nog wat klein spul en een powerbank. Ik ken niet precies de mogelijkheden van de heatermeater maar de software hebben ze inmiddels redelijk ver door ontwikkelt, er kan zelfs een servo op aan worden gesloten om de top (of bottom) vent automatisch te laten regelen. en als mijn duits een beetje klopt zou je zelfs een kerntemp in kunnen stellen en dat ding regelt het dan zelf binnen opgegeven parameters maar dat zien we wel als het zover is. Heb er wel zin in, weer wat te knoeien.Hari-Bo schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:07:
[...]
Leuk project! Hoe is deze zelfbouw tegenover de heatermeter kit qua kosten en mogelijkheden?
De spareribs zou ik op 105C-135C in de oven doen. 80C is te laag en blijft het vlees te lang in de 'danger zone' (bacteriegroei).LED-Maniak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:00:
Help!
Ik heb zojuist 5 spareribs en 2 hele kippen besteld. Die ga ik woensdagavond of donderdag ochtend ophalen om donderdag avond te serveren.
Nu zit ik een beetje met de planning en hoe ik dit ga doen.
De spareribs ga ik minimaal 4 uur marineren en 4 uur in de oven op 80(?!) graden voorgaren. Deze zullen uiteindelijk op open vuur afgebakken moeten worden.
De twee kippen twijfel ik over. Eigenlijk wil ik die ook wel voorgaren, kan dat tegelijk met de spareribs? Of gaan smaken dan teveel mixen? De kippen kan ik onder een kleine bolbarbecue doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Apie! op 15-08-2018 08:07 ]
Blown past falling sands
Dat is niet gek, de heatermeter build is een stuk duurder. En op het forum te lezen kan deze exact hetzelfde. Leuk project, we zien graag de progressie.fxs81 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:43:
[...]
Ik verwacht zo rond de 100 euro uit te komen inclusief fan, raspberry en touchscreen plus nog wat klein spul en een powerbank. Ik ken niet precies de mogelijkheden van de heatermeater maar de software hebben ze inmiddels redelijk ver door ontwikkelt, er kan zelfs een servo op aan worden gesloten om de top (of bottom) vent automatisch te laten regelen. en als mijn duits een beetje klopt zou je zelfs een kerntemp in kunnen stellen en dat ding regelt het dan zelf binnen opgegeven parameters maar dat zien we wel als het zover is. Heb er wel zin in, weer wat te knoeien.
Je kan dan beter de ESP32 gebruiken, de analoge input daarvan is stukken beter. Met een spanningsdeler en een NTC probe kan je dan de temperatuur meten. Displaytje eraan, webpagina erop programmeren en je hebt een Wifi thermometer voor weinig.bartbh schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 13:21:
[...]
He, dat is een goed idee. Ik ga eens kijken of ik op basis van een esp8266 en wat thermometer niet goedkoop iets in elkaar kan zetten.
Iemand die hiermee toevallig ervaring heeft? Ik heb mijn huis al wel volhangen met een aantal esp8266 + ds18b20 om verschillende temperaturen te meten. Alleen is de ds18b20 niet geschikt voor >250 graden.
Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.
Eerlijk gezegd gewoon omdat het kan, absoluut geen ervaring met de raspberry's maar gewoon een leuk project, hij komt op de kamado te zitten wat natuurlijk toch al niet echt nodig is, die houdt zichzelf toch al de hele nacht stabiel, gewoon voor de leuk dus maar bedankt voor de tip met de powerbank, misschien toch gewoon een adapter gebruiken.elhopo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:21:
[...]
Zelf nooit begrepen waarom mensen er een Raspberry Pi voor gebruiken
Spareribs niet marineren. Dat is vloeken in de kerk. Gewoon een droge rub erop, in huishoudfolie pakken (eigenlijk liever niet omdat je wilt dat het vocht eruit kan maar anders wordt het misschien een zooitje in de koelkast) en een nachtje in de koelkast in laten trekken. Heb je die tijd niet, maakt niets uit. Als het babyback-ribs zijn (wat je hier in NL meestal bij de slager krijgt) zijn ze na 4uur op ~110°C wel klaar. Hou anders dit recept van Noskos aan dan worden ze niet droog en grill dan af de laatste 30min...60min de volgende dag.LED-Maniak schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 19:00:
Help!
Ik heb zojuist 5 spareribs en 2 hele kippen besteld. Die ga ik woensdagavond of donderdag ochtend ophalen om donderdag avond te serveren.
Nu zit ik een beetje met de planning en hoe ik dit ga doen.
De spareribs ga ik minimaal 4 uur marineren en 4 uur in de oven op 80(?!) graden voorgaren. Deze zullen uiteindelijk op open vuur afgebakken moeten worden.
De twee kippen twijfel ik over. Eigenlijk wil ik die ook wel voorgaren, kan dat tegelijk met de spareribs? Of gaan smaken dan teveel mixen? De kippen kan ik onder een kleine bolbarbecue doen.
[ Voor 6% gewijzigd door immetjes op 15-08-2018 16:15 . Reden: typo ]
[ Voor 16% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2018 14:29 ]
https://www.meerdanvlees....en/spareribs/sparerib-dikimmetjes schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 11:41:
[...]
Spareribs niet marineren. Dat is vloeken in de kerk. Gewoon een droge rub erop, in huishoudfolie pakken en een nachtje in de koelkast in laten trekken. Heb je die tijd niet, maakt niets uit. Als het babyback-ribs zijn (wat je hier in NL meestal bij de slager krijgt) zijn ze na 4uur op ~110°C wel klaar. Hou anders dit recept van Noskos aan dan worden ze niet droog en grill dan af de laatste 30min...60min de volgende dag.
Goed idee dat pekelen! De barbecue is niet groot genoeg voor twee kippen, vandaar dat ik hem eerst een tijd in de oven wil doen en daarna afgrillen op de BBQ. In weze lijkt mij dat een vergelijkbaar effect geven toch? Wellicht wat minder rook smaak.Kippen zou ik niet voorgaren op een lage temperatuur, ik denk dat het velletje dan rubberachtig wordt en dat komt niet meer goed zegt m'n gevoel. Daarom: Kippen vlinderen (als je geen tijd hebt hoef je niet te pekelen, wel lekker, maar kost nogal wat tijd als je het goed doet, 24u in de pekel en dan 24u op laten drogen in de koelkast. Zie hier een recept) wat ik zelf ook gedaan heb; kip is niet zout na 24u. Dan 45min vol gas (dwz dome temperatuur >180°C) indirect. Hoge temperatuur geeft lekker korstje. Zorg dat het dikste stuk vlees een kerntemp. heeft van 72°C voordat je de kip eraf haalt.
[ Voor 3% gewijzigd door LED-Maniak op 15-08-2018 15:14 ]
Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl
Een droge rub is zeker niet hetzelfde als een marinade. Een droge rub geeft veel meer smaak aan het vlees dan een marinade. Omdat een marinade nat is moet je BBQ ook nog eens eerst de vloeistof in de marinade verdampen voordat er zich een lekker korstje kan vormen (als dat überhaupt nog gebeurt). Als de marinade ook nog eens een zuur (zoals azijn) bevat kan het vlees klef worden wanneer er te lang gemarineerd wordt.LED-Maniak schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:12:
[...]
In mijn beleving is een droge rub hetzelfde als marinade.![]()
[...]
De beste upgrade van de Niclan is vervangen door een BKKHari-Bo schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:16:
@Chevy454 Voor de Niclan is het zeker een mooie upgrade, dat kan ik me goed verstellen. Maar voor de keramieken Kamado's onder ons zie ik niet veel toegevoegde waarde. Het blijft een kwestie van persoonlijke smaak.
[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 15-08-2018 18:21 ]
Ik heb op mijn barbecueblog een post geschreven over het op temperatuur houden van een weber. Wellicht helpt je dat.HyperBart schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 15:56:
[...]
Hallo zeg! Is zoiets niet te doen op bv. een Weber Master Touch?
Ik ben nu die Weber wat aan het leren kennen en ik vind het al "moeilijk genoeg" om het vlees goed te krijgen. Vorige keer had ik bv. heel wat moeilijkheden om 'm op temperatuur te houden, dat ging opeens pijlsnel naar beneden (was de eerste keer).
DitChevy454 schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 18:11:
[...]
De beste upgrade van de Niclan is vervangen door een BKK
Ja, ik had het gezien. Ik houd zelf meer van een droge bark, maar vind het wel de moeite waard om te proberen.
Blown past falling sands
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq