Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 6 ... 332 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:03:
@Chevy454 zou kunnen, ik koop het wel gewoon in de Carrefour in Frankrijk. edit: voor een ordinair lage prijs, dat wel. edit2 of hapert mijn sarcsme radar? gebeurt ook wel eens ;)
Niks mis met je sarcasme radar. België is een ontwikkelingsland in Europa. :') Ik had de kans om te ontsnappen maar mrs Chevy454 wilt er blijven.

In Frankrijk is ongelet wel bekender ja. Maar daar willen ze af en gebruikmaken van gradaties. Aldus mijn Franse collega's.

[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2018 22:10 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:45
Chevy454 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:10:
[...]

Niks mis met je sarcasme radar. België is een ontwikkelingsland in Europa. :') Ik had de kans om te ontsnappen maar mrs Chevy454 wilt er blijven.

In Frankrijk is ongelet wel bekender ja. Maar daar willen ze af en gebruikmaken van gradaties. Aldus mijn Franse collega's.
Volgens de Jerre is het makkelijk te krijgen, gewoon een belletje naar de slager :+
https://dagelijksekost.ee...kers-en-pommes-allumettes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29

franssie

Save the albatross

[...]
<> België is een ontwikkelingsland in Europa.<>
Ik vind BE juist het ultieme samenkomen van de NL nuchterheid en het zuinig gebruik van kruiden waar FR juist alles smoort in kaas omdat die kaas bij de wijn moet passen.
Belgen hebben bier en koken daar ook naar, net iets subtieler maar ook niet smakeloos Van der Valk eten.

Italië is kooktechnisch mijn favoriet maar Spanje spreekt me meer aan omdat ze niet zo hysterisch doen als die Italianen.

Longhaas heeft de gemiddelde NL slager ook niet in de toonbank liggen, gaat in het gehakt tenzij je ze vraagt het apart te houden (en dan moet je al een slager hebben die dat kan, veel en veel meer wordt aangeleverd omdat zelf slachten erg moeilijk is geworden).

BlackShadow schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:14:
[...]
Volgens de Jerre is het makkelijk te krijgen, gewoon een belletje naar de slager :+
Lijkt me een smakelijke saus, eens proberen!

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 31-07-2018 22:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlackShadow schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:14:
Hij wel met zijn slotdogs :F
Piet huizentrut was nog grappig om te bekijken. Net als het oude 1000 seconden. Maar die meus.?
franssie schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:19:
Belgen hebben bier en koken daar ook naar, net iets subtieler maar ook niet smakeloos Van der Valk eten.
Aye
Longhaas heeft de gemiddelde NL slager ook niet in de toonbank liggen, gaat in het gehakt tenzij je ze vraagt het apart te houden (en dan moet je al een slager hebben die dat kan, veel en veel meer wordt aangeleverd omdat zelf slachten erg moeilijk is geworden)
Niet op voorraad kan ik begrijpen. Maar toen ik ging vragen voor bavette of vinkenlap kreeg ik een blik van de slager, die heeft water zien branden. Picanha? Staartstuk? Ik kwam van Mars volgens hem.

Breek me de bek niet open over de gemiddelde slager in België.

[ Voor 47% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2018 22:25 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
[...]
Chevy454 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:20:
[...]

Hij wel met zijn slotdogs :F
Piet huizentrut was nog grappig om te bekijken. Net als het oude 1000 seconden. Maar die meus.?
Ach ach, beetje positiever over België. Culinair zijn we zeker geen ontwikkelingsland.
Het gras lijkt elders soms groener, maar is het vaak niet.

En Jeroen Meus, jah, daar heb je gelijk in :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlackShadow schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:25:
Ach ach, beetje positiever over België. Culinair zijn we zeker geen ontwikkelingsland.
Het gras lijkt elders soms groener, maar is het vaak niet.
Culinair? Steppegras en stoofvlees met chocolade. En mosselen natuurlijk. Echt heel veel heeft de Belgische keuken niet om het lijf.

Mijn Belgische vrouw(!) heeft veel liever Indonesisch wat in België onbekend is. Ze is nu ook inmiddels half Nederlands *; Alleen pindasaus krijgen we nog niet goed doorheen. Ketjap gaat met de liters.

Maar terug over BBQ, de gemiddelde slager in België kent zijn vak niet (meer) omdat de mensen het niet meer willen omdat ze het niet kennen.

[ Voor 22% gewijzigd door Chevy454 op 31-07-2018 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Chevy454 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:30:
[...]

Culinair? Steppegras en stoofvlees met chocolade. En mosselen natuurlijk. Echt heel veel heeft de Belgische keuken niet om het lijf.
Dit is een grap, toch? :X
Chevy454 schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 22:30:
Maar terug over BBQ, de gemiddelde slager in België kent zijn vak niet (meer) omdat de mensen het niet meer willen omdat ze het niet kennen.
Het is een kwestie van een goede slager te vinden, de slager hier in de buurt kweekt zijn eigen koeien en versnijdt alles zelf en eventueel hoe ik het vraag zelfs als hij het stuk niet kent (Nederlands of (Zuid)Amerikaanse benamingen).

De gemiddelde klant vraagt ook niet naar Picanha, kan je een lokale slager het dan kwalijk nemen dat hij dit niet kent? Ondertussen ook genoeg zéér hoge kwaliteits online slagers in BE die aan huis leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-06 21:44

tha_crazy

Mafketel

[...]

Heb ik het toch beter geregeld, Mrs. Crazy is juist naar nederland gekomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:09
@Chevy454 Waar zit je ergens in B? Praat anders eens met Dave en Guy Heyninck van Traiteur Heyninck/BBQ Team laurentius. Zij zitten in St. Niklaas, zij weten zeker waar je "ongewone" cuts kan krijgen!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Ik woon inmiddels 35 jaar in B
Het is een kwestie van een goede slager te vinden
Die zijn net zo zeldzaam als bekwame vakmensen. Ik heb elke slager in 10km omtrek gevraagd en die trokken allemaal grote ogen.
De gemiddelde klant vraagt ook niet naar Picanha, kan je een lokale slager het dan kwalijk nemen dat hij dit niet kent?
Daar zit het grote verschil. Waarom zou je voor een enkeling nog moeite doen? Als je 99,9% van de omzet uit een magere biefstuk kunt krijgen. Dat ze even achter hun oren moet krabben om de stukken op te zoeken of te bestellen is geen probleem. Maar dat kost te veel moeite. Sterker nog: een keer vroeg ik voor een T-bone en kreeg ik een entrecote... Een Porterhouse had ik nog begrepen :+
Ondertussen ook genoeg zéér hoge kwaliteits online slagers in BE die aan huis leveren.
Ik heb de hoop al lang opgegeven. Makro kaart en in Nuth vlees halen of online in NL bij de voorgenoemde shops. Gustor.be mag misschien goed zijn, de Belgische post heb ik nog minder vertrouwen in als PostNL. Ik zou in Beringen naar een groothandel kunnen gaan maar dat is me te ver.

De beste opties voor vlees zijn de online slagers in Nederland :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2018 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Chevy454 schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 09:05:
[...]

Ik woon inmiddels 35 jaar in B
Al 35 jaar met serieuze oogkleppen als die gerechten de enige zijn die je bij gebleven zijn.
Die zijn net zo zeldzaam als bekwame vakmensen. Ik heb elke slager in 10km omtrek gevraagd en die trokken allemaal grote ogen.

Daar zit het grote verschil. Waarom zou je voor een enkeling nog moeite doen? Als je 99,9% van de omzet uit een magere biefstuk kunt krijgen. Dat ze even achter hun oren moet krabben om de stukken op te zoeken of te bestellen is geen probleem. Maar dat kost te veel moeite. Sterker nog: een keer vroeg ik voor een T-bone en kreeg ik een entrecote... Een Porterhouse had ik nog begrepen :+
Het grote verschil? Met Nederland? Lijkt mij dat dit in Nederland net hetzelfde is en niet iets typisch Belgisch.

Ik heb de hoop al lang opgegeven. Makro kaart en in Nuth vlees halen of online in NL bij de voorgenoemde shops. Gustor.be mag misschien goed zijn, de Belgische post heb ik nog minder vertrouwen in als PostNL. Ik zou in Beringen naar een groothandel kunnen gaan maar dat is me te ver.

De beste opties voor vlees zijn de online slagers in Nederland :Y)
Op de algemene online markt is NL heer en meester, dat klopt, maar stilaan komt daar verandering in.

Wat betreft slagers zijn er genoeg mogelijkheden, zowel online als lokaal.
Maar je moet het op zijn minst een kans willen geven.

Dierendonck, beter vind je niet, vele toprestaurants gebruiken deze slager en plaatsen hem met veel trots op de kaart.
Online aanbod is beperkt, maar zeker een kans te geven.
https://www.dierendonck.shop/collections

Nog een voorbeeldje in Antwerpen: http://www.thebutchersstore.com/nl/

Bovendien is de verzender verantwoordelijk voor het transport niet de ontvanger. Nogmaals: ook hier genoeg alternatieve bedrijven die pakjes leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
BlackShadow schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 11:10:
Al 35 jaar met serieuze oogkleppen als die gerechten de enige zijn die je bij gebleven zijn.
Over smaak valt niet te twisten :) Ik sta open voor heel veel dingen aangezien ik (vroeger toch ;( ) 3 keer per week op restaurant ging met mijne maten kan ik zeggen dat ik vele menu kaarten heb gezien. Het record stond op 120 bezoeken in een jaar :+ (en +15kg en een boze dokter :X )
Het grote verschil? Met Nederland? Lijkt mij dat dit in Nederland net hetzelfde is en niet iets typisch Belgisch.
Dat is toch meer mijn gevoel want aangezien ik in 2 drielandenpunten woon kan ik beter vergelijken.
Met Nederland, Duitsland en Belgie en dan nog eens met Frankrijk, Luxemburg en België vergelijken. Mijn referentiekader is daarbij groot :)

Het komt er vooral op neer dat je een gepassioneerd iemand moet vinden met liefde voor het vak.
Deze soort mensen zijn een uitstervend ras. Dat is een algemene tendens helaas.
Wat betreft slagers zijn er genoeg mogelijkheden, zowel online als lokaal.
Maar je moet het op zijn minst een kans willen geven.
Zoek eventjes in het vorig draadje :)
Daarnaast is mijn ervaring met de Belgische post dra-ma-tisch.
Ongeacht wie verantwoordelijk is, dat is ook beleving en een belangrijk aspect in het geheel.
Paganstars schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:56:
@Chevy454 Waar zit je ergens in B? Praat anders eens met Dave en Guy Heyninck van Traiteur Heyninck/BBQ Team laurentius. Zij zitten in St. Niklaas, zij weten zeker waar je "ongewone" cuts kan krijgen!
Dat is de andere kant van het land.

[ Voor 47% gewijzigd door Chevy454 op 01-08-2018 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
Paganstars schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 08:56:
Thx, heb hen een berichtje gezonden.
Woon daar zelf niet zo ver uit de buurt, meer richting Brussel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RwXGizZ.jpg

:9
Morgen de buikspek inpakken voor een week pekelen.
Smaak gaat worden Spiced Maple.

Ribs om ze daar eens te proeven :9

[ Voor 52% gewijzigd door tha_crazy op 01-08-2018 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
+1 voor BlackShadow.
ik denk ook dat je wat bij de verkeerde slagers geweest bent, hier (Brugge) zijn er al 2 slagers waar Longhaas, gewoon te kiezen is uit het aanbod, ook speciale stukken kun je zo bestellen.
+1 voor Dierendonck, sinds de zoon het overgenomen heeft is het een topzaak geworden die inderdaad leveren aan vele top restaurants...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Makro leest met ons mee.

Na de discussie van gisteren hebben ze t/m 14/8 Runderlonghaas in de aanbieding.
Stuk ca 1 kilo voor 8,47 euro per kilo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 14:09
nokiaan958GB schreef op woensdag 1 augustus 2018 @ 21:42:
Makro leest met ons mee.

Na de discussie van gisteren hebben ze t/m 14/8 Runderlonghaas in de aanbieding.
Stuk ca 1 kilo voor 8,47 euro per kilo.
Thanks!! Ik houd die aanbiedingen te weinig in de gaten, die gaan we mee pakken :Y) .

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Voor de visliefhebbers is de Noorse Zalmfilet bij de Sligro in de aanbieding
13.99 (excl) per kilo.

Vanavond even een kilo halen. (en proberen niet weer te veel geld uit te geven :X )
Hoewel ik nog wel wat rookhout erbij moet hebben.
En misschien nog wat sausjes.
En even kijken welke kruiden nog aangevuld moeten worden......

O-)

Over dat vis trouwens gesproken..... in 't boek staat dat zo een zalmfile met vel rechtstreeks op het rooster moet, echter heb ik daar mijn twijfels bij.
Doen nog meer mensen dat?

[ Voor 50% gewijzigd door tha_crazy op 02-08-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
tha_crazy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:29:
Voor de visliefhebbers is de Noorse Zalmfilet bij de Sligro in de aanbieding
13.99 (excl) per kilo.

Vanavond even een kilo halen. (en proberen niet weer te veel geld uit te geven :X )
Hoewel ik nog wel wat rookhout erbij moet hebben.
En misschien nog wat sausjes.
En even kijken welke kruiden nog aangevuld moeten worden......

O-)

Over dat vis trouwens gesproken..... in 't boek staat dat zo een zalmfile met vel rechtstreeks op het rooster moet, echter heb ik daar mijn twijfels bij.
Nop. Ik leg hem op een cedarhouten rookplankje. :)

Maar vind je wel in meer soorten. Kersen enz

[ Voor 3% gewijzigd door M4uSzi op 02-08-2018 09:49 ]

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackShadow
Waar kopen jullie ceder plankjes? Diegene die ik al tegen gekomen ben vind ik heel duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
tha_crazy schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 08:29:
Vel op het rooster zodat de vis niet uit elkaar valt.
Maar omdat we hier een cedar plankje gebruiken hebben we dat probleem niet ;)
Alternatief is natuurlijk een visklem.

[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 02-08-2018 10:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:11
BlackShadow schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:01:
Waar kopen jullie ceder plankjes? Diegene die ik al tegen gekomen ben vind ik heel duur.
Ik koop ze bij het. BBQgenootschap daar zijn de prijzen nog redelijk. Vorig jaar 20 stuks gekocht, nog 19 op voorraad. :)

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb een week terug mijn eerste BBQ gekocht oOo
Een Weber Original Kettle Premium:

Afbeeldingslocatie: https://preview.ibb.co/fyYJVe/Weber.png

Ik heb hem nu één keer gebruikt en dat ging perfect. Nu heb ik hier al het e.e.a. gelezen over het kiezen van de juist briketten. Nu heb ik briketten van de Action gebruikt, dat ging op zich prima. Het smaakte er in ieder geval niet minder lekker door. Maar nu wil ik toch wel briketten waar ik lekker lang op door kan gaan, maar ik wil er niet enorm veel voor betalen, hebben jullie tips waar ik briketten kan halen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlackShadow
miicker schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:02:

[afbeelding]

Ik heb hem nu één keer gebruikt en dat ging perfect. Nu heb ik hier al het e.e.a. gelezen over het kiezen van de juist briketten. Nu heb ik briketten van de Action gebruikt, dat ging op zich prima. Het smaakte er in ieder geval niet minder lekker door. Maar nu wil ik toch wel briketten waar ik lekker lang op door kan gaan, maar ik wil er niet enorm veel voor betalen, hebben jullie tips waar ik briketten kan halen met een goede prijs/kwaliteit verhouding?
Mooie aankoop!

Ik koop briketten en houtskool bij een lokale handelaar.
Houtskool: Dammers (16,5 euro voor 10KG) en nu eens een zak Flamenco geprobeerd (21 euro voor 15KG)
Briketten: Ecobrasa (21 euro voor 10KG)

In mijn Weber combineer ik regelmatig briketten en houtskool, ik leg een basislaag briketten en daar bovenop leg ik stukken houtskool, hier min of meer te zien: http://www.foodprints.be/chicken-on-the-rotisserie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Chevy454 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 10:19:
[...]

Vel op het rooster zodat de vis niet uit elkaar valt.
Maar omdat we hier een cedar plankje gebruiken hebben we dat probleem niet ;)
Alternatief is natuurlijk een visklem.
Kan ik ook nog even voor kijken, anders doen we hem inderdaad gewoon op het vel op de bbq
En dan hopen dat we hem er in 1 stuk af krijgen :P

[afbeelding]

Leuk ding!
Ik gebruik voor mijn langdurige setties Hi Q CoCo Kokosbriketten.
Is ook op de weber goed te regelen, maar verwacht geen temperaturen van 200+ (wat ook nergens voor nodig is)
Voor gewoon simpel bbq'en (en hamburgers dichtschroeien in de vlammen) gebruik ik Echt briketten van de Formido.

[ Voor 53% gewijzigd door tha_crazy op 02-08-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
maar ik wil er niet enorm veel voor betalen
Zoals bij vele dingen zijn goedkope dingen ook precies dat, goedkoop. Kwaliteit kost geld. En dat uit zich in een paar dingen zoals rookvorming bij het ontbranden, as vorming, de mogelijkheid tot ontbranden.

Het zijn net de eisen die jezelf aan de kolen stelt. Velen zullen zeggen dammers of ecobrasa of greek fire. Maar dan zit je al in een dure klasse van top brandstof.

Je kan ook fire up gebruiken. Ik heb daar mijn laatste zak Cocos van gebruikt in de niclan. En toen wist ik weer waarom ik deze als reserve had. Die stinken enorm bij het ontbranden en laten veel as achter in vergelijking met ecobrasa. Maar ze doen het wel goed en lang.

Enige handvat die je hier kan vinden is dat je vooral zelf moet gaan experimenteren wat voor jouw noden voldoende is. En veel testen.

Als je enkel gaat grillen van dunne stukken vlees: neem houtskool zou ik zeggen want dat brandt heter. Ga je low and slow voor uren dan zou ik voor briketten gaan in een ketel.

[ Voor 8% gewijzigd door Chevy454 op 02-08-2018 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18

[afbeelding]

Weber briketten zijn nu in de aanbieding bij de gamma, De nieuwe types die ze nu hebben zijn echt stukken beter dan die oude longlasting vind ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Gister even aan het klussen geweest voor de Grill guru. In plaats van de traditionele bekvam mod ben ik voor een applarö mod gegaan. Vanwege het gewicht moest er wel flink wat verstevigd worden aan dit relatief wankele meubel maar eind goed al goed. Hierbij nog even een kleine impressie.

Aflakken van het plateau staat nog op de to-do.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/aoXGpnI.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Kapteynn op 02-08-2018 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Nice, nog iemand met de Grill Guru :)

K to the KillaZ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-04 10:09

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

KillaZ schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:23:
Nice, nog iemand met de Grill Guru :)
Voor €314 bij de Hornbach kon ik hem niet laten staan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:40
Kapteynn schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 14:34:
[...]

Voor €314 bij de Hornbach kon ik hem niet laten staan :)
Dat is een klap minder dan dat ik betaald heb ;)

Veel plezier ermee! :)

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-06 13:08

chem

Reist de wereld rond

Bij de AH hier hebben ze zo'n bastard display waar ze in liggen.

Ik vond ze ook duur, maar gebruik 1 plankje nu al 4x (bij elkaar 2,5h op het vuur gelegen dus). Dus het is niet in 1x op zeg maar.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:40
Ik heb vorig jaar een hele voorraad ingeslagen bij de Aldi-outlet in Groningen. Daar waren ze geloof ik €1,- per 2 stuks. Je moet dus mazzel hebben en ergens een keer een aanbieding treffen.
Chevy454 schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 11:47:
[...]

Zoals bij vele dingen zijn goedkope dingen ook precies dat, goedkoop. Kwaliteit kost geld. En dat uit zich in een paar dingen zoals rookvorming bij het ontbranden, as vorming, de mogelijkheid tot ontbranden.

Het zijn net de eisen die jezelf aan de kolen stelt. Velen zullen zeggen dammers of ecobrasa of greek fire. Maar dan zit je al in een dure klasse van top brandstof.

Je kan ook fire up gebruiken. Ik heb daar mijn laatste zak Cocos van gebruikt in de niclan. En toen wist ik weer waarom ik deze als reserve had. Die stinken enorm bij het ontbranden en laten veel as achter in vergelijking met ecobrasa. Maar ze doen het wel goed en lang.

Enige handvat die je hier kan vinden is dat je vooral zelf moet gaan experimenteren wat voor jouw noden voldoende is. En veel testen.

Als je enkel gaat grillen van dunne stukken vlees: neem houtskool zou ik zeggen want dat brandt heter. Ga je low and slow voor uren dan zou ik voor briketten gaan in een ketel.
@miicker Fire-up kokos is inderdaad ook prima, echter betaal je voor 3 kg bij de karwei €6,49, en daarmee zijn ze per kilo niet echt goedkoper. Je gebruikt er echter wel meer van. Zelf gebruik ik Ecobrasa, en daarvan heb ik er minder nodig dan voorheen van fire-up. Dus per keer ben ik goedkoper uit. Dat komt ook doordat je de niet opgebruikte briketten gewoon weer kan aansteken en hergebruiken. Voor een simpele grillsessie, gebruik ik maar 10 tot 15 blokjes Ecobrasa. (op een 47 cm Weber, die is wel zuiniger dan m'n 57 cm)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Thanks voor de tips iedereen! In de toekomst ga ik het e.e.a. uitproberen, voor nu even snel 10kg Golden Flame gekocht, wat volgens mij echt rommel is, maar voor net geen euro per kg maakt het ook niet zo veel uit, had geen zin om naar tal van winkels te moeten gaan. Wel een Weber Firestarter gekocht, daar zit 2 kg Weber briketten bij, dus die ga ik ook nog opstoken.

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wild Chocolate schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:50:
@miicker Fire-up kokos is inderdaad ook prima, echter betaal je voor 3 kg bij de karwei €6,49, en daarmee zijn ze per kilo niet echt goedkoper.
Je hebt vaak 2+1 gratis of dergelijke acties. Dan zijn ze wel goedkop(er). Maar het grote voordeel is dat je deze om de hoek kunt kopen. Ecobrasa enkel bij de gespecialiseerde shops.

Maar wat we vooral niet weten is met welk doel? Voor low and slow stel je andere eisen als met high and fast. Dat laatste doe ik niet graag met ecobrasa maar met houtskool.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wizard91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-12-2023
Wat een leuk topic is dit toch, kijk er iedere dag met veel plezier in en heb dan nu toch de knoop doorgehakt en besloten ook een barbecue te halen. Enig nadeel is dat ik geen kolen barbecue kan aanschaffen hier (Woonachtig in Australie maar de wijk waar ik woon heeft eventueel gevaar met bosbranden etc). Heb dus mijn oog laten vallen op de Weber Q of de Weber Baby Q, dit zijn weliswaar gas barbecues maar voldoen denk ik prima aan mijn eisen. Af en toe een burger of een lekkere T-bone erop.

Is er iemand in dit topic die deze toevallig heeft en zijn ervaring wil delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
@Wizard91 shite net te laat, vriendinnetje vloog gisteren net terug naar OZ, zij had nog een australische WGA gasser over.

Ik weet niet waar de gassers in Australie op draaien, maar ik ben zelf altijd wel Fan van gassers voor het snelle grill werk! Ongeacht het merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:53
Wild Chocolate schreef op donderdag 2 augustus 2018 @ 17:50:

@miicker Fire-up kokos is inderdaad ook prima, echter betaal je voor 3 kg bij de karwei €6,49, en daarmee zijn ze per kilo niet echt goedkoper.
Ze hebben ook zakken van 10kg voor 19,99. Deze heb ik laatst gekocht in de 2+1 actie en doen het prima. Ik heb wel geconstateerd dat de briketten in de 10kg zakken groter zijn dan die in de 3kg zakken. Branden wel een uurtje of 4 op goede temperatuur. Tijdje geleden BBQ aangestoken rond 17.00 en 21.30 kon je bij wijze van nog een biefstuk bakken. (Weber MT 57)

[ Voor 14% gewijzigd door NoepZor op 03-08-2018 09:45 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

:9
Vandaag in de pekel, helaas maar 6 dagen ipv 7.
Was even vergeten dat het bevroren geleverd zou worden _O-
en wil wel graag een window van 2 dagen om het te grillen (zaterdag/zondag)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YYusu5sl.jpg

Tevens ook de thermometer van ibood binnen *O*

[ Voor 64% gewijzigd door tha_crazy op 03-08-2018 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvd79
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 16:54
@Hari-Bo in de topic-start staat over koud roken een termperatuur tussen 60-65 graden, dit is volgens mij niet goed. Koud roken is altijd onder de 25 graden, alles daarboven is warm roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@klaasvd79 technisch gezien heb je gelijk, echter kan je bijv jerky maken op 60~65c. Ik raad dit overigens niet aan met je kaas of zalm/forel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 09:57
Mensen even een stomme vraag.
Ik wil volgende week de bbq aanzetten en een Coté-du-beouf en/of Spareribs er op klaarmaken, maar ik heb om het huis niet veel schaduw. Nu wil ik wel low-and-slow doen, maar ben bang dat de hitte van de zon teveel op de bbq instraalt.
Zou een parasol er naast voor schaduw nut hebben? Of knalt de bbq toch veel te snel naar standje inferno?
Hebben jullie tips? De bbq heeft moeite om aan het eind snel af te koelen/te stikken om kolen/briketten te sparen. :/

Ik heb een vorige versie van deze bbq Ik ga de deksel afdichten met vilt :P

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
waterpan met ijs evt als hij echt te hard gaat doet wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

HMaster_II schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:25:
Ik wil volgende week de bbq aanzetten en een Coté-du-beouf en/of Spareribs er op klaarmaken, maar ik heb om het huis niet veel schaduw. Nu wil ik wel low-and-slow doen, maar ben bang dat de hitte van de zon teveel op de bbq instraalt.
Zou een parasol er naast voor schaduw nut hebben? Of knalt de bbq toch veel te snel naar standje inferno?
Hebben jullie tips? De bbq heeft moeite om aan het eind snel af te koelen/te stikken om kolen/briketten te sparen. :/

Die van mij staat ook vol in de zon (weber)
Ik heb er tot op heden toe nog geen problemen mee gehad.
Misschien dat alleen de thermometer in het deksel wat onbetrouwbaarder wordt, maar dat is die sowieso al :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HMaster_II
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-06 09:57
Dat van de dome-thermometer, kan ik begrijpen. Daar maar even een losse sonde voor gebruiken.

Kan Coté-du-bouf trouwens goed low-and-slow?

The S in IOT stands for security.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
jep! er goed zelfs, reverse searen; eerst naar kern brengen van 47~48c daarna even snel streepje erop zetten tot 51~52c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvd79
  • Laatst online: 17-03 16:54
@Paganstars klopt dat dat kan, maar je geeft een garing aan je vlees op die temperatuur en zit je rond Medium, en dus warm roken. Is ook maar enkele dagen tot 2 week houdbaar.

Koud roken geef je geen garing aan het product. mits goed uitgevoerd, maanden houdbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
warm roken kan hetzelfde bewerkstelligen, kijk bijv naar rookworst.

Even iets anders; heeft er hier iemand ooit biltong gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Geen longhaas bij de Makro. Wel bavette dus dat dan maar gehaald. Vrouwlief heeft me overtuigd om dit weekend zo een grill pakket te kopen. Zonde om een heerlijke Picanha te maken die Well done moet zijn... En ze heeft gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 12:49:
warm roken kan hetzelfde bewerkstelligen, kijk bijv naar rookworst.

Even iets anders; heeft er hier iemand ooit biltong gemaakt?
Ja ik tijdens mijn zoektocht wat ik lekkerder vond biltong of beef jerkey, uiteindelijk bij het laatste blijven hangen.
Biltong maakte ik in een speciale droogkast op 32 graden en dan enkele dagen lang het vlees laten drogen, het grootste nadeel vond ik dat je met azijn of andere zuren moest werken om de bacteriën te voorkomen omdat je deze lage temperatuur gebruikt. Met beek jerkey vind ik de mogelijkheden qua smaakbeleving een stuk leuker om mee te spelen.

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-06 09:20
HMaster_II schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 11:25:

Dat is geen probleem joh. Die extra warmte zorgt er alleen maar voor dat je iets minder kolen hoeft aan te steken ;) gewoon lekker langzaam starten en zien wat de temperatuur je brengt. Ik heb er nog nooit een echt probleem mee gehad!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Wagyu short ribs zijn zo duur nog niet... Als de temperatuur weer wat zakt dan laat ik PostNL weer wat leveren.

En eens bij herefords.nl voorbij gaan. Zitten half om de hoek.

[ Voor 23% gewijzigd door Chevy454 op 03-08-2018 23:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:17

fxs81

Julianadorp

Afgelopen donderdag eindelijk weer een dagje vrij, vakantieplanning sucks, dus maar wat vrienden uitgenodigt voor een borrel en een bbq. Vooraf wat MOINKS en gevulde pepers gemaakt, als hoofdgerecht een tri-tip, cavemenstyle aangezet en daarna indirect, geserveerd met wat chimmichurie en maldonzout.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/dPMWKDh2kcy4WuK3ogiG4FVx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fvXHd5XuKtyS5cPAe2CJPioc/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ErTZM7ZnzU21DQd2szX9Bwa0/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TSgPE1SyYGkjMnjqiojQ9q1u/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iA28gXZT4yhynXKshzFKhpC6/full.jpg

Gisteren de leftovers even opgewarmd op de Q voor de lunch, daarna weer werken. Was nog steeds erg lekker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oHX0RNOVRgbsqN1m32oCUpcq/full.jpg

Nu weer 5 nachtdiensten, nog 10 diensten totaal en dan eindelijk vakantie.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alt10
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-06 15:51
*knip* spam

[ Voor 90% gewijzigd door naitsoezn op 04-08-2018 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
fxs81 schreef op zaterdag 4 augustus 2018 @ 12:12:
Afgelopen donderdag eindelijk weer een dagje vrij, vakantieplanning sucks, dus maar wat vrienden uitgenodigt voor een borrel en een bbq. Vooraf wat MOINKS en gevulde pepers gemaakt, als hoofdgerecht een tri-tip, cavemenstyle aangezet en daarna indirect, geserveerd met wat chimmichurie en maldonzout.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Gisteren de leftovers even opgewarmd op de Q voor de lunch, daarna weer werken. Was nog steeds erg lekker.

[afbeelding]

Nu weer 5 nachtdiensten, nog 10 diensten totaal en dan eindelijk vakantie.
Ziet er goed uit. Leef met je mee. Zit in het zelfde schuitje zo'n beetje. Nog 3 weken werken en dan eindelijk vakantie. Maar vanavond toch even tijd om de Bastard aan te steken. Voor het eerst. Sinds ik hem heb opgehaald. :$

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greatgonzo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:30

greatgonzo

schit-te-rend!

iemand een tip voor een goede wifi/bt thermometer?
Gevoelsmatig zou ik voor een Weber Igrill2 gaan, maar ik lees slechte ervaringen met de app, die continu aan moet staan. Zijn er nog goede alternatieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:14

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

greatgonzo schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:39:
Gevoelsmatig zou ik voor een Weber Igrill2 gaan, maar ik lees slechte ervaringen met de app, die continu aan moet staan. Zijn er nog goede alternatieven?
Niet de Weber nemen nee. Heb ik ook en pennetjes gaan snel stuk, app en verbinding sub-optimaal ook.

Een goed alternatief weet ik zo niet :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:17

fxs81

Julianadorp

Ik heb zelf de iGrill2 op android alweer een jaar of wat, toen was het nog van iConnect ipv Weber, en die doet het nog steeds perfect, ik gebruik wel een oude versie van de weber app, daar heb ik geen problemen mee, de nieuwe app is en blijft ruk, snap ook niet dat ze daar niets aan doen bij weber. Volgens mij is de Grill Eye Pro + wel een goed alternatief, of als je een beetje handig bent kun je er ook zelf 1 maken op basis van raspberry pi of arduino ;-)

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Na enkele jaren op een weber kettle 57cm gewerkt te hebben wil ik dit najaar of winter toch eens kijken naar een kamado Joe of BGE.

Gezin 4 personen + af en toe 2-4 eters erbij. Geen grote partijen etc.

Nu twijfel ik welke uitvoering ik zal nemen. De Joe of de Big Joe. Of bij de BGE de L of de XL.

Wat is jullie ervaring?
De extra ruimte toch handig of overbodig?
Heeft het grotere model veel meer brandstof /tijd nodig om op temperatuur te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
Anoniem: 35872 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 16:25:
Na enkele jaren op een weber kettle 57cm gewerkt te hebben wil ik dit najaar of winter toch eens kijken naar een kamado Joe of BGE.

Gezin 4 personen + af en toe 2-4 eters erbij. Geen grote partijen etc.

Nu twijfel ik welke uitvoering ik zal nemen. De Joe of de Big Joe. Of bij de BGE de L of de XL.

Wat is jullie ervaring?
De extra ruimte toch handig of overbodig?
Heeft het grotere model veel meer brandstof /tijd nodig om op temperatuur te komen?
Ik ben sinds deze week in bezit van de Bastard Large. Komt overeen met de Kamado Joe Classic en BGE Largre. Maar deze is groot genoeg voor het aantaal mensen waarvoor jij dan kookt. Meer dan genoeg ruimte. Anders moet je ze keertje in het echt gaan bekijken. Dat gaf voor mij ook een direct doorslag. Alleen wou ik voor KJC gaan. Alleen kwam ik voor een leuke prijs de Basterd tegen.

Anders had hier ook een KJC gestaan. Deze heel erg compleet geleverd. Met alles erop en eraan. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
greatgonzo schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 14:39:
ik heb deze;
https://www.barbecuexxl.nl/Inkbird-IBT-6X
Naar aanleiding van een tip in dit topic en hij werkt echt perfect.
Via diverse chineze site te krijgen voor een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:14
De 21 dagen gerijpte dunne lende is in de aanbieding bij Sligro, 20 euro/kilo, met bot.
Die gaat sowieso low en slow de weber op, maar heeft iemand ervaring met hoeveel het bot uiteindelijk weegt? c.q. hoeveel vlees houd ik over?
De vorige keer had ik 400 gram ribeye p.p. dat was iets teveel (en te vet, entrecote is dat minder), dus reken nu 400 per persoon met gewicht van het bot denk ik?

Daarnaast een rode wijnsaus maken en nog wat sidedish zoeken >:) . Leren ze ten minste eens wat anders dan grillen en cremeren :+ .

[ Voor 14% gewijzigd door alaintje op 05-08-2018 19:21 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Vandaag mijn verjaardag en huwelijkserjaardag gevierd met een BBQ. Aangezien het allemaal gewone mensen zijn het bbq pakket genomen ipv Pulled pork en weet ik het. Maar aangezien ik ook iets lekkers wou hebben maar een bavette genomen.

De bavette was heerlijk op direct vuur op 200C gegrild. Ongeveer 3 tot 4 minuten per kant. Heerlijk medium.

Doorgesneden en voor het gezelschap terug op de Q tot well done }:| ;( Ze vonden de smaak heerlijk maar ze hebben er nooit van gehoord. Wat de boer niet kent eet die niet.

Wel een wijze les gehad met de Niclan die in 2 zones was ingedeeld. Als je inferno los laat cremeer je alles... Gelukkig zijn enkel de speklappen eraan gegaan. De rest was gelukkig goed gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:56

backupdevice

Boeh!

Gisteren BBQ ala Griek gedaan.

Lekkere Gyros gemaakt , lams koteletten, eigen gemaakte tzaziki en Griekse salade. Simpel, smaakvol en heerlijk op een zomeravond

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tha_crazy

tha_crazy

Mafketel

Van het weekend zalm gemaakt, had anderhalve kilo gekocht bij de sligro.
In totaal is er denk ik 1kg op de bbq gegaan voor 5 man, en dat was op.
Volgens iedereen was het erg lekker, ik ben geen vis eter dus ik moet ze maar geloven :+

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2upw3JVl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jDTw9Kdl.jpg

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Van het weekend eindelijk tijd gehad om mijn nieuwe bovenfrees te gebruiken om m'n Ikea Bekvam aan te passen.

Ik heb een diameter van 30cm genomen en zoveel mogelijk in 1 hoek de cirkel gemaakt. Zodat er nog bruikbare ruimte overblifjt voor alles en nog wat.
Ben er wel blij mee:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Fk712ZL.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/NC6UxPi.png

Nu nog wat betere wielen onder de bekvam. En een soort van asvanger

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Chevy454 schreef op zondag 5 augustus 2018 @ 22:10:
Vandaag mijn verjaardag en huwelijkserjaardag gevierd met een BBQ. Aangezien het allemaal gewone mensen zijn het bbq pakket genomen ipv Pulled pork en weet ik het. Maar aangezien ik ook iets lekkers wou hebben maar een bavette genomen.

De bavette was heerlijk op direct vuur op 200C gegrild. Ongeveer 3 tot 4 minuten per kant. Heerlijk medium.

Doorgesneden en voor het gezelschap terug op de Q tot well done }:| ;( Ze vonden de smaak heerlijk maar ze hebben er nooit van gehoord. Wat de boer niet kent eet die niet.
Daar houd ik dus geen rekening meer mee. Mijn feestje dus ik bepaal wat we eten. Zodra het hun feestje is loop ik ook niet te zeiken dat ze weer stukjes vlees aan het cremeren zijn. Dan pas ik mij dus ook aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:09
Toevallig dit weekend ook zalm gemaakt van de Sligro op een cederhouten rookplankje.
Super simpel en lekker, jammer genoeg vergeten foto's te maken.

Instructies uit een bbq boek:
  • Plankje uurtje in het water
  • Zalm kruiden met zeezout en de huidzijde vol leggen met citroen schijven
  • Plankje direct boven de kolen leggen tot het begint te roken en verkleurd
  • Plankje omdraaien en indirect leggen
  • Zalm met de huid en citroen aan de bovenkant op de plank
  • Deksel dicht tot een kern temperatuur van 57 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walterworld
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 20:43
m3nt0s schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:12:
Toevallig dit weekend ook zalm gemaakt van de Sligro op een cederhouten rookplankje.
Super simpel en lekker, jammer genoeg vergeten foto's te maken.

Instructies uit een bbq boek:
  • Plankje uurtje in het water
  • Zalm kruiden met zeezout en de huidzijde vol leggen met citroen schijven
  • Plankje direct boven de kolen leggen tot het begint te roken en verkleurd
  • Plankje omdraaien en indirect leggen
  • Zalm met de huid en citroen aan de bovenkant op de plank
  • Deksel dicht tot een kern temperatuur van 57 graden
Met de huidzijde bedoel je de schubben? trekt het citroen en zeezout door de schubben heen?
Hopelijk heb je niet alles opgegeten, kan je er vanavond nog eens lekker van eten. Volgende keer "pics or it didn't happen" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Anoniem: 93986 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 09:11:
Daar houd ik dus geen rekening meer mee. Mijn feestje dus ik bepaal wat we eten. Zodra het hun feestje is loop ik ook niet te zeiken dat ze weer stukjes vlees aan het cremeren zijn. Dan pas ik mij dus ook aan.
Principieel ben ik het ermee eens maar om een picanha well done te serveren. Dat krijg ik echt niet over mijn hart. En het is ook gewoon zonde van het geld dan. Dus dan maar goedkoop gedaan en ook veel plezier gehad.

Moet ook wel zeggen dat het qua tijdsplanning ook wel fijn was een BBQ pakket. 1 Q op 250C en de andere op 120C. En dan afgrillen en warm houden.Ging op zich wel lekker.

Met een low and slow feestje moest ik dan om middernacht beginnen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3nt0s
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 06-06 22:09
Met de huidzijde bedoel je de schubben? trekt het citroen en zeezout door de schubben heen?
Hopelijk heb je niet alles opgegeten, kan je er vanavond nog eens lekker van eten. Volgende keer "pics or it didn't happen" ;)
Inderdaad "schubben" aan de bovenkant, had ook mijn bedenkingen. Beide zeiden van de vis wel gekruid maar citroen komt er inderdaad door heen. Schoonfamilie was in ieder geval onder de indruk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Met dit weer was ik toe aan een frisse hap. Naast het standaard barbecue geweld eens rabarber compote gemaakt. Dat is echt heerlijk icm yoghurt/ijs. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-04 08:11
Heb je een receptje Hari-Bo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Jazeker, het recept wijkt wel af. Niet enorm veel suikers maar een paar eetlepels agave siroop. Lekker frisse rabarber smaak en een klein beetje zoetigheid.

rabarber compote

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M4uSzi
Hari-Bo schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 11:33:
Met dit weer was ik toe aan een frisse hap. Naast het standaard barbecue geweld eens rabarber compote gemaakt. Dat is echt heerlijk icm yoghurt/ijs. :9~
Zag hem staan op je site. Ga deze ook eens proberen. Lijkt me lekker verfrissend. :)

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jas-purr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Afgelopen weekend zalm gerookt tot een kern van net geen 50 graden. Kamado was rond de 90-95 graden, heeft er zon 45 - 50 minuten ingelegen.

Ik ben zelf geen super vis eter maar mijn vriendin vond hem heerlijk. Tot de volgende dag. We zijn beide 2 dagen erg ziek geworden en verdenken de zalm er van. Komt van de visboer en in hindsight "geurde" die ook al wat.

Hebben jullie wel eens soortgelijke ervaringen? Qua temperatuur zou dit juist OK moeten zijn voor zalm toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartenvanUrk
Jas-purr schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:33:
Afgelopen weekend zalm gerookt tot een kern van net geen 50 graden. Kamado was rond de 90-95 graden, heeft er zon 45 - 50 minuten ingelegen.

Ik ben zelf geen super vis eter maar mijn vriendin vond hem heerlijk. Tot de volgende dag. We zijn beide 2 dagen erg ziek geworden en verdenken de zalm er van. Komt van de visboer en in hindsight "geurde" die ook al wat.

Hebben jullie wel eens soortgelijke ervaringen? Qua temperatuur zou dit juist OK moeten zijn voor zalm toch?
Hoe vers was de vis bij de visboer weg? Als je zegt dat het geurde, is het al niet goed. Verse vis ruik je niet namelijk. Zelf houd ik zo'n 45 -50 graden aan voor de zalm dus dat is prima hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
laatst voor het eerst st.louis style ribs gemaakt, gewoon volgens de traditionele 3-2-1.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lTPLt3TsmblzDtQB8BClb1rE/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/j4PRHGTq7c96VbkbjFqUHIoW/thumb.jpg
waren niet specialer als normale ribs, maar uiteraard wel erg lekker en weer is wat anders :)

en ja ik weet dat me bbq schoongemaakt moet worden, maar dat gebeurd deze week als mijn nieuwe aanvulling arriveert :D
Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/bbqtime.nl/wp-content/uploads/2018/04/s-l1600-2-6.jpg?fit=850%2C850&ssl=1
vandaag ook nog wat nieuws binnen gekregen;
Afbeeldingslocatie: https://static.mijnwebwinkel.nl/winkel/rookoven/image/cache/full/a7d52d514e354ac5883c7e9c2698abbd97111421.jpg
dus die gaan we straks ook meteen even testen. hoop dat de temperatuur dan iets beter verdeeld is, nu scheelt het 10 graden van rechts naar links.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-05 21:15

Apie!

Newer, better & confusinger

Na meer dan een maand niet te hebben gebarbecued, heb ik gisteren de Niclan weer eens aangestoken.

De thermometer van de Niclan is compleet waardeloos nu. Gisteren bleef ie stabiel op 135C, maar de Meater probe steeg daarna tot 180C terwijl de Niclan thermometer rond de 140C zat. Nou weet ik dat je die thermometers niet kunt vertrouwen, maar dit was geheel nieuw gedrag.

Vanmorgen heb ik er een Boston Butt met PeZo samen met wat appel- en kersenhout op gedaan en gewapend met de wetenschap dat die thermometer nu dus waardeloos is, bleef ik de temperatuur monitoren met de Meater app. Dat ging prima, totdat de iPad vastliep door de hitte. Op mijn iPhone leek alles nog goed te gaan en het duurde dus even voordat ik zag dat de Meater probe 194C registreerde :X Dat is niet echt de temperatuur waarop je Pulled Pork wilt maken, maaaaar ik zat nog rond het eerste uur en varkensschouder is gelukkig erg vergevingsgezind. Na 3 uur heb ik het vlees gewrapped en afgerond in de oven @130C omdat de Niclan gewoon te warm was (160C).
Uiteindelijk was het notabene de lekkerste PP die ik ooit heb gemaakt :9

Geen foto's, want te lekker :+

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DesDuke
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 11:53
Laatst voor mijn 30e verjaardag een BGE large gekregen van de hele familie, na bijna 10 jaar op een simpel (klein formaat) webertje geploeterd te hebben!!

Besloten om dan maar ook serieuze stukken vlees te gaan low and slowen om mee te beginnen; beef short ribs..

Man man man waar moet ik beginnen... Enkel zout en peper en dan een uur of 6-7 op 100 graden met wat rookhout, prachtige rook ring aan de binnenkant, sap liep er aan alle kanten uit. Dit is echt BBQ op en top.. Dit is echt een aanrader, imho nog veel beter dan spareribs.. Zo lekker dat ik niet eens aan foto toekwam van de binnenkant........

(vlees besteld bij een welbekende online slager)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Uts2igu.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rENkdLy.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kkmDdey.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
DesDuke schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:03:
Laatst voor mijn 30e verjaardag een BGE large gekregen van de hele familie, na bijna 10 jaar op een simpel (klein formaat) webertje geploeterd te hebben!!

Besloten om dan maar ook serieuze stukken vlees te gaan low and slowen om mee te beginnen; beef short ribs..

Man man man waar moet ik beginnen... Enkel zout en peper en dan een uur of 6-7 op 100 graden met wat rookhout, prachtige rook ring aan de binnenkant, sap liep er aan alle kanten uit. Dit is echt BBQ op en top.. Dit is echt een aanrader, imho nog veel beter dan spareribs.. Zo lekker dat ik niet eens aan foto toekwam van de binnenkant........

(vlees besteld bij een welbekende online slager)

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Ziet er heeeerlijk uit. Water komt mij al in de mond. Maar gelukkig net langs de Sligro geweest. En daar lag nog een mooi stuk voor mij. Dus deze kan ik binnenkort ook eens proberen.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MM99
  • Laatst online: 20-05 23:16

MM99

That is the way I am!

Ik zit laatste tijd te kijken om een Kamado Joe Classic II te kopen. en dan de stand alone versie. Hiervoor heb ik een vergelijking gemaakt van verschillende webshops. Ik dacht onder de mom van sharing is caring:

WebwinkelAanschaf kostenWaarde cadeauNettoDirect link
barbecue-exclusief€ 1.250€ 0€ 1.250http://www.barbecue-exclu...-joe-classic-ii-copy.html
Kamado-xl€ 1.345€ 0€ 1.345https://kamado-xl.nl/shop...sic-ii-stand-alone-46-cm/
Kamado Nederland (laagste prijs garantie)€ 1.345€ 0€ 1.345https://www.kamado-nederl...e-classic-ll-stand-alone/
Kookpunt€ 1.369€ 101€ 1.268https://www.kookpunt.nl/k...d-alone/nl/product/37991/
Houtstookenzo€ 1.369€ 0€ 1.369https://www.houtstookenzo...joe-classic-2-stand-alone
Barbecuexxl€ 1.369€ 60€ 1.309https://www.barbecuexxl.nl/Kamado-Joe-Classic-II-Vrijstaand
rookovens-online€ 1.370€ 0€ 1.370https://www.rookovens-onl...uw-model-2017-standalone/
hetluxebuitenleven€ 1.374€ 100€ 1.274https://www.hetluxebuitenleven.nl/kj-classic-ii.html
Boomstamtafel (laagste prijs garantie)€ 1.374€ 0€ 1.374https://www.boomstamtafel.nl/product/stand-alone/
kamadowinkel€ 1.375€ 190€ 1.185https://www.kamadowinkel....oe-classic-ii-vrijstaand/
Cookers and Grills€ 1.375€ 95€ 1.280https://www.cookersandgri...oe-classic-ii-stand-alone
KamadoSheriff€ 1.385€ 0€ 1.385https://kamadosheriff.nl/...e-stand-alone-iii-72.html

Je ziet dat er paar webwinkels zijn die met cadeaus je lokken, maar uiteindelijk betaal je er zelf voor. Ook zijn er twee winkels die laagste prijs garantie garanderen. Als er ergens anders goedkoper is, mag je ze bellen. Bijzonder is dat op deze twee sites identiek zelfde tekst hebben op de website, alleen andere telefoonnummer. Misschien als je belt, dat je dus lagere prijs kan krijgen.

Ik heb het gesorteerd op totaal prijs van laag naar hoog.

Waarschijnlijk heeft niemand iets aan deze informatie behalve ik. :+

Edit: voor de geintereseerde, ik heb de lijst opgebouwd door op de officiele komadojoe website, één voor één de dealers in Nederland langs te gaan. Er waren nog handvol webshops die het voor 1369 euro aanboden, maar na 3 zag ik de meerwaarde niet van in om ze aan de lijst toe te voegen.
De webshops die geen Standalone verkopen heb ik achterwege gelaten. Haarlembbq heb ik nog een mail gestuurd of ze toevallig nog de standalone kunnen leveren en voor hoeveel, maar ik heb nog geen antwoord.

[ Voor 7% gewijzigd door MM99 op 06-08-2018 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:02:
Na meer dan een maand niet te hebben gebarbecued, heb ik gisteren de Niclan weer eens aangestoken.

De thermometer van de Niclan is compleet waardeloos nu. Gisteren bleef ie stabiel op 135C, maar de Meater probe steeg daarna tot 180C terwijl de Niclan thermometer rond de 140C zat. Nou weet ik dat je die thermometers niet kunt vertrouwen, maar dit was geheel nieuw gedrag.
Dat is wel jammer. Hier de Niclan nog op standje cremeren gehad.. en die werkt :+
Uiteindelijk was het notabene de lekkerste PP die ik ooit heb gemaakt :9

Geen foto's, want te lekker :+
De turbo butt methode schijnt ook lekker te zijn, dat moet niet altijd low and slow zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

@Chevy454 Och, nu ik het weet kan ik me er niet zo druk om maken. De turbo butt kende ik nog niet. Toch eens opzoeken straks. Ik heb laatst wel een aantal high&fast brisket filmpjes gezien op YT. Dat lijkt me ook wel leuk om te doen. Helemaal aangezien ik voorlopig alleen maar vlees eet. Ik hoef dus niet bang te zijn dat er te veel vlees is. Op komt het sowieso Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3d69fa03a4db0bf96fe4b5feb8044de1/full.gif

Blown past falling sands

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Apie! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:34:
@Chevy454 Och, nu ik het weet kan ik me er niet zo druk om maken. De turbo butt kende ik nog niet. Toch eens opzoeken straks. Ik heb laatst wel een aantal high&fast brisket filmpjes gezien op YT. Dat lijkt me ook wel leuk om te doen. Helemaal aangezien ik voorlopig alleen maar vlees eet. Ik hoef dus niet bang te zijn dat er te veel vlees is. Op komt het sowieso [afbeelding]
Medische reden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apie!

Apie!

offtopic:
@MM99 Soort van. Gebrek aan resultaat met, en het niet eens zijn met de 'trial & error behandeling' van gangbare medische zorg. (We weten niet wat de oorzaak is van je symptomen, maar we pompen je vol met medicijnen in de hoop dat je lichaam opgeeft te reageren op wat er dwars zit 8)7 )
Ik ben begonnen met het Carnivore Diet, een eliminatie dieet. Basically : Meat + salt + water = Carnivore diet.
Of het me medisch nou daadwerkelijk wat op gaat leveren weet ik niet, maar sowieso is het niet eten van koolhydraten een blessing. Geen sugarcravings meer \o/

Blown past falling sands

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hari-Bo
Zoals in het nieuws te lezen was, waren er gratis tomaten af te halen. Mijn broer is even op pad geweest en heeft 45kg gehaald. Vandaag de BGE L en Caliber Pro Kamado de hele middag aan om de tomaten direct te grillen om daarna tomatensoep ervan te maken. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/8xeoxNR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/m7FylAV.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 18:34:
@Chevy454 Och, nu ik het weet kan ik me er niet zo druk om maken. De turbo butt kende ik nog niet. Toch eens opzoeken straks. Ik heb laatst wel een aantal high&fast brisket filmpjes gezien op YT. Dat lijkt me ook wel leuk om te doen. Helemaal aangezien ik voorlopig alleen maar vlees eet. Ik hoef dus niet bang te zijn dat er te veel vlees is. Op komt het sowieso [afbeelding]
Been there done that, lost weight!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartenvanUrk
Heeft iemand de gerookte watermeloen gezien ?
https://www.facebook.com/...k/videos/283814905366163/

[ Voor 41% gewijzigd door MartenvanUrk op 07-08-2018 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MM99

MM99

That is the way I am!

Ja! Een maand of 2 geleden voor het eerst gemaakt. Smaakt opvallend goed moet ik zeggen. Leuk als dessert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06-06 12:45
Jas-purr schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 12:33:

Dat is vervelend...
Verse zalm kun je rauw eten, de kerntemperatuur is eigenlijk dus slechts een kwestie van smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Chevy454 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:47:
[...]

Dat is wel jammer. Hier de Niclan nog op standje cremeren gehad.. en die werkt :+
Jep gewoon volle bak rammen op 200+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:18
Zie die vlogger nu niet echt genieten nadat ze t gegeten heeft. Volgens mij is die versie niet te eten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renall
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 20:46
Ik zie net dat de inkbird met 4 probes in de aanbieding is voor 35 euro. Helaas heb ik vandaag die met 2 probes ontvangen waar ik 30 voor betaald heb :|
https://m.banggood.com/In...RS__KbEWXg3hoCffgQAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:11
*knip* Nee, geen V&A in het topic. Ook niet verkapt.

[ Voor 91% gewijzigd door naitsoezn op 08-08-2018 19:21 ]

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• backupdevice
  • Laatst online: 22:56

backupdevice

Boeh!

MM99 schreef op maandag 6 augustus 2018 @ 17:21:
Ik zit laatste tijd te kijken om een Kamado Joe Classic II te kopen. en dan de stand alone versie. Hiervoor heb ik een vergelijking gemaakt van verschillende webshops. Ik dacht onder de mom van sharing is caring:

WebwinkelAanschaf kostenWaarde cadeauNettoDirect link
barbecue-exclusief€ 1.250€ 0€ 1.250http://www.barbecue-exclu...-joe-classic-ii-copy.html
Kamado-xl€ 1.345€ 0€ 1.345https://kamado-xl.nl/shop...sic-ii-stand-alone-46-cm/
Kamado Nederland (laagste prijs garantie)€ 1.345€ 0€ 1.345https://www.kamado-nederl...e-classic-ll-stand-alone/
Kookpunt€ 1.369€ 101€ 1.268https://www.kookpunt.nl/k...d-alone/nl/product/37991/
Houtstookenzo€ 1.369€ 0€ 1.369https://www.houtstookenzo...joe-classic-2-stand-alone
Barbecuexxl€ 1.369€ 60€ 1.309https://www.barbecuexxl.nl/Kamado-Joe-Classic-II-Vrijstaand
rookovens-online€ 1.370€ 0€ 1.370https://www.rookovens-onl...uw-model-2017-standalone/
hetluxebuitenleven€ 1.374€ 100€ 1.274https://www.hetluxebuitenleven.nl/kj-classic-ii.html
Boomstamtafel (laagste prijs garantie)€ 1.374€ 0€ 1.374https://www.boomstamtafel.nl/product/stand-alone/
kamadowinkel€ 1.375€ 190€ 1.185https://www.kamadowinkel....oe-classic-ii-vrijstaand/
Cookers and Grills€ 1.375€ 95€ 1.280https://www.cookersandgri...oe-classic-ii-stand-alone
KamadoSheriff€ 1.385€ 0€ 1.385https://kamadosheriff.nl/...e-stand-alone-iii-72.html

Je ziet dat er paar webwinkels zijn die met cadeaus je lokken, maar uiteindelijk betaal je er zelf voor. Ook zijn er twee winkels die laagste prijs garantie garanderen. Als er ergens anders goedkoper is, mag je ze bellen. Bijzonder is dat op deze twee sites identiek zelfde tekst hebben op de website, alleen andere telefoonnummer. Misschien als je belt, dat je dus lagere prijs kan krijgen.

Ik heb het gesorteerd op totaal prijs van laag naar hoog.

Waarschijnlijk heeft niemand iets aan deze informatie behalve ik. :+

Edit: voor de geintereseerde, ik heb de lijst opgebouwd door op de officiele komadojoe website, één voor één de dealers in Nederland langs te gaan. Er waren nog handvol webshops die het voor 1369 euro aanboden, maar na 3 zag ik de meerwaarde niet van in om ze aan de lijst toe te voegen.
De webshops die geen Standalone verkopen heb ik achterwege gelaten. Haarlembbq heb ik nog een mail gestuurd of ze toevallig nog de standalone kunnen leveren en voor hoeveel, maar ik heb nog geen antwoord.
Ik zweer bij het luxe buitenleven

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
@coelho Advertenties kunnen hier geplaatst worden.
*knip* (verkapte) spam.

[ Voor 92% gewijzigd door naitsoezn op 08-08-2018 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
@Hari-Bo zo verrekte verleidelijk die Traeger....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
Paganstars schreef op woensdag 8 augustus 2018 @ 09:54:
@Hari-Bo zo verrekte verleidelijk die Traeger....
Het is een ideaal apparaat set and forget en op het eind het vlees eraf. Maar tussen mijn Kamado geweld is het too much en moet ik wat inslinken. Hoe kan ik je over de streep halen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Haha gratisch? :P Nee ik heb voorlopig genoeg aan 1 ketel, 1 watersmoker en de niclan. Ik twijfel nog over nog een niclan misschien

Pagina: 1 ... 6 ... 332 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism