Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 52 ... 352 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Chefferson
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 15-12-2025
Ben redelijk nieuw op dit forum en in het bezit van een weber 57. Het is inderdaad een gedoe om deze te starten voor een kleine maaltijd voor 2 (burgers etc.) Ook lees ik her en der wat over zgn. deflectors. Kan dit mij helpen en zo ja, welke raden jullie aan?

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-01 17:57
Wat is een gedoe?
Kolen/briketten moet je sowieso aansteken, klein of groot.
Vul gewoon 1 kolenbakje en gooi daar wat burgers op.

• StealthyPeanut
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-01 15:47
Chevy454 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 18:25:
[...]

Dan neem je een grotere envolope of maak je er 2 en leg je die gespreid.

Ansich maakt het niet uit of het chunks of snippers zijn. Ik gebruik beiden naargelang het doeleinde (en wat er op voorraad ligt).

Doe ik high and fast dan meng ik de snippers er tussen. Doe ik low and slow dan 2 ingepakte chunks of 3 envelopes gespreid.

Mensen maken het gewoon te moeilijk omdat we hier op tweakers zitten. Net alsof de 225F een harde grens is die je absoluut niet mag overshooten.
Nha, niet moeilijker maken denk ik. Ik heb 1 smokebox en vind het gewoon lastig om een stabiele rookoutput te krijgen bij langere sessies (waar ik de klep dus zo min mogelijk open wil hebben). Dus smokebox op de kolen of juist niet (ivm te snelle verbranding bijvoorbeeld), snippers of chunks, box of enveloppe etc etc.

Daarbij ben ik nog redelijk nieuw met deze hobby, dus lees ik graag over de ervaringen en tips van meer ervaren q'ers. Ik dacht dat dat het doel was van een forum en zulke topics :+.
Chefferson schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 20:47:
Ben redelijk nieuw op dit forum en in het bezit van een weber 57. Het is inderdaad een gedoe om deze te starten voor een kleine maaltijd voor 2 (burgers etc.) Ook lees ik her en der wat over zgn. deflectors. Kan dit mij helpen en zo ja, welke raden jullie aan?
Gedoe? Gooi gewoon wat houtskool of 10 briketten in de starter. 2 aanmaakblokjes erin, half uurtje laten staan et voila. Leegkiepen in 1 van de kolenbakken en ready 2 go.

[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 28-06-2019 21:27 ]

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Looflighter of een vergelijkbaar product? Verfbrander?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Koop de action of Lidl kamado. De weber 57 is veels te onpraktisch voor 2 personen. Geloof me want sinds ik de action kamado heb heeft de Weber een jaar onaangeroerd gestaan. Zelfs de Niclan werd bijna niet meer gebruikt.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 28-06-2019 22:33 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10-01 20:44
Zojuist een 2.4KG varkensnek in de rub gezet en in de koelkast gelegd. Morgen om 06:00 de wekker om voor het eerst pulled pork te maken, ben benieuwd!

Ga hem op een Weber MT garen, gebruik appel hout en richt op 110 °C. Wat schatten jullie in kwa eind tijd? Zal morgen updaten.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

• Chevy454
  • Niet online
Tiwazz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:16:
Zojuist een 2.4KG varkensnek in de rub gezet en in de koelkast gelegd. Morgen om 06:00 de wekker om voor het eerst pulled pork te maken, ben benieuwd!

Ga hem op een Weber MT garen, gebruik appel hout en richt op 110 °C. Wat schatten jullie in kwa eind tijd? Zal morgen updaten.
Heel lang. Kijk op bbq-nl.com van Noskos zijn wedstrijd pulled pork. Dan heb je die nog tegen 19.00 klaar.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• ndonkersloot
Chevy454 schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:22:
[...]

Heel lang. Kijk op bbq-nl.com van Noskos zijn wedstrijd pulled pork. Dan heb je die nog tegen 19.00 klaar.
Thanks! Ik had een soort gelijk idee maar ga nu dit als leidraad gebruiken.

• Apie!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08-01 17:53

Apie!

Newer, better & confusinger

Wat is 'gedoe' voor jou? Het aansteken? Het verdelen van de kolen? Het goed bereiden van het vlees?

Ik heb gisteren nog twee hamburgers (168gr) klaar gemaakt op mijn Kamado Joe Junior. Daarbij heb ik de wokkel niet in het midden, maar iets meer naar de zijkant aangestoken, zodat de kolen maar aan een kant aan zijn en ik een soort van directe en indirecte setup heb.
De wokkel laten branden duurt 7-8 minuten. Af en toe kijk ik van een afstandje of ik nog een vlam zie branden. Zo niet, dan loop ik er naar toe om het rooster er in, de deksel dicht en de schuiven open te zetten.
Eenmaal op temperatuur (200C-250C) gingen de hamburgers eerst 3 minuten aan iedere kant boven het vuur. Door het vet leverde dit wel wat vlammen op als ik de deksel open deed en de burgers flipte, maar die gingen ook zo weer uit als de deksel weer dicht ging.
Na 6 minuten heb ik de temperatuur gemeten en nog 1 minuutje boven het vuur om en om gedaan. Daarna heb ik ze verschoven naar het indirecte deel en er wat kaas er op gelegd zodat dat kon smelten.

De hamburgers waren heerlijk gecaramelliseerd en sappig (Hereford hamburgers).

Als je nu 'Kamado Joe Junior' vervangt door 'weber 57'. Is er dan nog 'gedoe' voor jouw gevoel?

My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands

• StealthyPeanut
Chevy454 schreef op vrijdag 28 juni 2019 @ 22:30:
[...]

Koop de action of Lidl kamado. De weber 57 is veels te onpraktisch voor 2 personen. Geloof me want sinds ik de action kamado heb heeft de Weber een jaar onaangeroerd gestaan. Zelfs de Niclan werd bijna niet meer gebruikt.
Wat vind je er onpraktisch aan? Ik gooi in minn GBS Touch mijn kolenbakje gewoon vol en heb een kleine directe bakplaats en genoeg ruimte voor indirect.

• ndonkersloot
Nou hij ligt er al even op hoor ;) . Ben benieuwd :+ .

Mijn MT heeft zo'n smoke ring en diffuser plate die ik nu natuurlijk ook handig gebruik. Twijfel alleen of het dan nog nodig is om een lekbak met water toe te voegen, iemand ervaring mee?

Gebruik kokosbriketten en die branden sowieso lekker rustig.. Heb er een lekbak onderstaan dus kan altijd nog wat vocht toevoegen was mijn gedachte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/g1sFXvfMsHDv6ZQ0AtlYybCK/medium.jpg
Er zit (nu) natuurlijk ook een probe in het vlees.

[ Voor 22% gewijzigd door ndonkersloot op 29-06-2019 07:49 ]

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-01 17:57
Bak met water = sappen opvangen (minder schoonmaak erna), stabielere temp rond de 100C houden en meer vocht in de bbq (en dus vlees) houden.

• ndonkersloot
NeutraleTeun schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 08:26:
Bak met water = sappen opvangen (minder schoonmaak erna), stabielere temp rond de 100C houden en meer vocht in de bbq (en dus vlees houden).
Echt toevallig net water erbij gekieperd :+ . Thanks.

Edit: en nu blijft hij de komende uurtjes dicht.

[ Voor 7% gewijzigd door ndonkersloot op 29-06-2019 08:30 ]

• Chefferson
Kleine update. Meubel begint al aardig vorm te krijgen. Even opgeschuurd en de multiplex platen erin. Vandaag worden de domino's bezorgt en kan ik aan de ombouw beginnen. De Weber hangt nu aan vier beugels en ligt er super stabiel in. Ondanks het fors toegenomen gewicht rijdt het meubel nog zeer soepel. In het midden komt een keramische 60x60 tegel en rechts een 2 putter voor sauzen etc.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2mze4k5.jpg

• Chevy454
  • Niet online
StealthyPeanut schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 07:42:
Wat vind je er onpraktisch aan? Ik gooi in minn GBS Touch mijn kolenbakje gewoon vol en heb een kleine directe bakplaats en genoeg ruimte voor indirect.
Ik had de combinatie MT57, OTP47, Niclan, en de Action Kamado.
Sinds de Action Kamado stond de MT57 en de OTP47 een jaar lang ongebruikt.

De Action kamado is veel gemakkelijker voor 2 personen, zoals gemeld door @Stinger_Ventura hier

De Weber 57cm is een alles kunner maar daardoor ook ongeschikt voor alles goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door Chevy454 op 29-06-2019 09:44 ]

• Chefferson
Apie! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 06:55:
[...]

Wat is 'gedoe' voor jou? Het aansteken? Het verdelen van de kolen? Het goed bereiden van het vlees?

Ik heb gisteren nog twee hamburgers (168gr) klaar gemaakt op mijn Kamado Joe Junior. Daarbij heb ik de wokkel niet in het midden, maar iets meer naar de zijkant aangestoken, zodat de kolen maar aan een kant aan zijn en ik een soort van directe en indirecte setup heb.
De wokkel laten branden duurt 7-8 minuten. Af en toe kijk ik van een afstandje of ik nog een vlam zie branden. Zo niet, dan loop ik er naar toe om het rooster er in, de deksel dicht en de schuiven open te zetten.
Eenmaal op temperatuur (200C-250C) gingen de hamburgers eerst 3 minuten aan iedere kant boven het vuur. Door het vet leverde dit wel wat vlammen op als ik de deksel open deed en de burgers flipte, maar die gingen ook zo weer uit als de deksel weer dicht ging.
Na 6 minuten heb ik de temperatuur gemeten en nog 1 minuutje boven het vuur om en om gedaan. Daarna heb ik ze verschoven naar het indirecte deel en er wat kaas er op gelegd zodat dat kon smelten.

De hamburgers waren heerlijk gecaramelliseerd en sappig (Hereford hamburgers).

Als je nu 'Kamado Joe Junior' vervangt door 'weber 57'. Is er dan nog 'gedoe' voor jouw gevoel?
Gedoe is inderdaad een beetje kort door de bocht. Ik bedoel met name dat de Weber best wat kolen nodig heeft voordat de hitte goed het rooster raakt. Dus met gedoe bedoel ik met name het hoge verbruik en daarmee de lange starttijd. Vervolgens twee burgers en de broodjes. 15 minuten gebruik met een voorbereidingtijd van 30 minuten. Daarna handig te gebruiken als kachel omdat de kolen nog 2 uur branden.

• koesie
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb toch wat advies nodig over de temp regeling van de GGC.
Dus aan de ervarings deskundigen met een kamado en liever nog met een GGC.
Doel temperatuur is low en slow dus rond de 110

-op welke temperatuur (dome of rooster) beginnen jullie de GGC te knijpen?
-hoe open/dicht is je schuif onder en je margriet boven om de ~110 vast te houden.

Heb al een paar test runs gedaan en ook wat gegrild.
De temp goed krijgen lukte niet echt naar tevredenheid.
Maar ik heb een paar dik bevleesde ribben liggen die smeken om gemaakt te worden vandaag.

• Apie!

Apie!

@Chefferson Dan zul je een manier moeten verzinnen om de kolen te verhogen of het rooster te verlagen. lijkt me?

Of, zoals @Chevy454 ook al zei : Koop de action of Lidl kamado. Voor dat geld kun je je er echt geen buil aan vallen. Het is dat ik mijn barbecue-quotum (voor de rest van mijn leven, denk ik) al ruim overschreden heb, en ik 'm niet meer durf te kopen :+

Blown past falling sands

• Chefferson
Apie! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:35:
@Chefferson Dan zul je een manier moeten verzinnen om de kolen te verhogen of het rooster te verlagen. lijkt me?

Of, zoals @Chevy454 ook al zei : Koop de action of Lidl kamado. Voor dat geld kun je je er echt geen buil aan vallen. Het is dat ik mijn barbecue-quotum (voor de rest van mijn leven, denk ik) al ruim overschreden heb, en ik 'm niet meer durf te kopen :+
Precies, vandaar mijn vraag. Of mensen vergelijkbare ervaringen hebben en wat zij daar eventueel aan gedaan hebben.

Wat betreft de Kamado zit dat er ook voor mij even niet in. Eerst mijn buitenkeuken afmaken.

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 05-01 09:35
koesie schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:30:
Ik heb toch wat advies nodig over de temp regeling van de GGC.
Dus aan de ervarings deskundigen met een kamado en liever nog met een GGC.
Doel temperatuur is low en slow dus rond de 110

-op welke temperatuur (dome of rooster) beginnen jullie de GGC te knijpen?
-hoe open/dicht is je schuif onder en je margriet boven om de ~110 vast te houden.

Heb al een paar test runs gedaan en ook wat gegrild.
De temp goed krijgen lukte niet echt naar tevredenheid.
Maar ik heb een paar dik bevleesde ribben liggen die smeken om gemaakt te worden vandaag.
Specifieke ervaring met een. GGC heb ik niet, heel veel ervaring ook niet. Maar wat bij mij werkt:
1. wokkel tussen de kolen, wachten tot die is uitgebrand.
2. Deksel dicht met alle schuiven en de schoorsteen wijd open.
3. Wachten tot de temperatuur ongeveer 10-5 graden onder je doeltemperatuur zit.
4. Luchtschuif (onder) dicht tot ongeveer 1 cm tot een halve centimeter. Margrietschijf (boven) een paar millimeter open.

Wachten, wachten, wachten. Kijken of hij stabiliseert of licht bijstellen wanneer nodig.

Laat 'm daarna wel een tijdje branden voor het vlees erop gaat, anders smaakt het wel heel heftig :)

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:26

vhal

ಠ_ಠ

Zojuist op zoek geweest naar zo'n deflector voor de Lidl kamado, dit bleek toch wat lastiger dan gedacht. De lokale Xenos had niks meer liggen (alleen een ovaal ding), hetzelfde voor de Action. Vervolgens een dorp verder gereden om te kijken bij de Blokker en die hadden helemaal niks liggen. Toen kwam ik tot de ontdekking dat daar ook een Big Bazaar was en die hadden nog wel wat liggen. Helaas waren de 20cm ovenschalen op maar ze hadden dus nog wel een koekenpan met een steel die ik nog even eraf moet "beunen" :+

Strava

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:28
Tiwazz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 00:16:

110 is wat laag. Ga naar 120, en je kan vrij zeker zijn dat die klaar is. Inpakken als je in the zone rond de 70 graden zit helpt ook.

Sony A7 iv en wat recycled glas

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
vhal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:55:
Zojuist op zoek geweest naar zo'n deflector voor de Lidl kamado, dit bleek toch wat lastiger dan gedacht. De lokale Xenos had niks meer liggen (alleen een ovaal ding), hetzelfde voor de Action. Vervolgens een dorp verder gereden om te kijken bij de Blokker en die hadden helemaal niks liggen. Toen kwam ik tot de ontdekking dat daar ook een Big Bazaar was en die hadden nog wel wat liggen. Helaas waren de 20cm ovenschalen op maar ze hadden dus nog wel een koekenpan met een steel die ik nog even eraf moet "beunen" :+
Was dat goed te doen? En kon je hem er gewoon 'inleggen', of moest je nog iets bij de Gamma halen ofzo?
Foto?

Er is hier een Big Bazar, ga ik misschien ook wel even langs.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

anandus schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 12:11:
[...]

Was dat goed te doen? En kon je hem er gewoon 'inleggen', of moest je nog iets bij de Gamma halen ofzo?
Foto?

Er is hier een Big Bazar, ga ik misschien ook wel even langs.
Het plaatsten staat nog op de actielijst voor vandaag, ik kwam tot de ontdekking dat ik alleen een simpel ijzerzaagje heb :+ Ik zal zodadelijk nog wel even een foto maken :)

Strava

• ndonkersloot
@Tommie12
Heb hem alsnog hoger gezet zo rond de 120 idd. Net eraf gehaald om in te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wIgSeQhGWVXiTmchyhVEzOq6/medium.jpg

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009

vectormatic

Warlock of the doorlock

Chefferson schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:58:
[...]

Gedoe is inderdaad een beetje kort door de bocht. Ik bedoel met name dat de Weber best wat kolen nodig heeft voordat de hitte goed het rooster raakt. Dus met gedoe bedoel ik met name het hoge verbruik en daarmee de lange starttijd. Vervolgens twee burgers en de broodjes. 15 minuten gebruik met een voorbereidingtijd van 30 minuten. Daarna handig te gebruiken als kachel omdat de kolen nog 2 uur branden.
Gewoon de luchtschuiven dicht en de boel laten doven, kan je de kooltjes/briketten de volgende keer weer gebruiken. Ik begin meestal met de oude restjes in de starter mikken, en er dan een paar verse briketten bij te gooien. Scheelt ook aardig in het verbruik in vergelijking met alles elke keer op laten fikken.

Zou trouwens dat de lidl kamado niet meer op de website staat, ergens jammer, maar is weer een verleiding minder :P

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Apie!

Apie!

Net even wat kalfsspareribs gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jl1SxcIJe9F9pBYk9wcazL98/medium.jpg

Normaal gesproken gaan die er zo'n 5,5 uur op en zijn ze botermals, maar ik las laatst op bbq-nl dat ze maar 3,5 uur hoeven en dan nog een bite hebben. Dat heb ik nu ook eens geprobeerd en ze hadden mij toch iets te veel bite. Ze gaan er de volgende keer weer gewoon 5,5, uur op.

Blown past falling sands

• ndonkersloot
Nou mijn aller eerste pulled pork avontuur is aan zijn einde gekomen. Hij lag er om half 8 op een ging er rond kwart over 4 af met een kern temp van 94, toen wasie pas boter mals.

Volgens mij had het niet beter kunnen gaan, ik kan zelf geen verbeterpunten verzinnen. Was enorm lekker en daar ben je dan natuurlijk best trots op O-) . Dank voor de tips allen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2Cmn3jPtU4RiyJIvw7dSrE6d/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nrTw7fyRIggksPyyUBf8KYIM/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNgQGLWya9AY2yY5IGR6Do0H/medium.jpg

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Vanavond voor het eerst pizza op de steen gemaakt. Kamado opgestookt richting de 350 graden. Recept uit de topicstart (1 day dough) en vervolgens een pizza met salami en gehakt gemaakt. Gehakt was de eerste, net te lang erop gelegen waardoor de onderkant wat te donker was. De salami was aan de onderkant precies goed. Wel de rand wat te dik gemaakt en daardoor wat minder mooi bruin, dus dat volgende keer wat minder doen. Smaak wel heel goed, dus zeker voor herhaling vatbaar. En daarna meteen maar ff het rooster nog schoongebrand :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WJCxDUTk9wGtqL5N9MrQeJzh/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GSNI6wzx16FsEXba3YRGqCWP/full.png

NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | BMW i5 Touring | Volvo EX30 Plus SMSR

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@anandus Zie hier, 3 RVS stoelhoekjes van 25mm en wat M4 boutjes/moertjes/ringen. Van het pannetje heb ik de steel afgezaagd. Hij ligt nu ook wat dieper in de korf waardoor het rooster niet meer wiebelt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/T41OrEmiiaMDF6VXryQiNwIH/full.jpg

Een eerste run is al achter de rug, gewoon een simpele saté van kippendijen. Er gingen 8 stokjes op wat voor ons meer dan genoeg is :)

Misschien dat ik nog een "oogje" maak in het midden van de deflector zodat deze makkelijker uitgenomen kan worden.

Strava

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
vectormatic schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 14:40:
Zou trouwens dat de lidl kamado niet meer op de website staat, ergens jammer, maar is weer een verleiding minder :P
Ligt hier (wezep/zwolle) nog in de winkel :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zXIwbfzbR9QH6Sul0WGbkkYh/medium.jpg
Vandaag ook pizza gemaakt op de bastard. 275 graden. Mooie krokante korst en bodem ook mooi krokant.

• anandus
  • Niet online
vhal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:58:
@anandus Zie hier, 3 RVS stoelhoekjes van 25mm en wat M4 boutjes/moertjes/ringen. Van het pannetje heb ik de steel afgezaagd. Hij ligt nu ook wat dieper in de korf waardoor het rooster niet meer wiebelt.

[Afbeelding]

Een eerste run is al achter de rug, gewoon een simpele saté van kippendijen. Er gingen 8 stokjes op wat voor ons meer dan genoeg is :)

Misschien dat ik nog een "oogje" maak in het midden van de deflector zodat deze makkelijker uitgenomen kan worden.
Mooi man!
Ging dat zagen van die steel een beetje? (Dan fiets ik morgen of maandag even langs de Big Bazar)

Gewoon een pan van 20cm doorsnee?

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 29-06-2019 21:12 ]

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

anandus schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 21:12:
[...]
Mooi man!
Ging dat zagen van die steel een beetje? (Dan fiets ik morgen of maandag even langs de Big Bazar)

Gewoon een pan van 20cm doorsnee?
Ja, dat ging best met een ijzerzaag, het boren van de gaatjes voor de beugeltjes ging ook zonder problemen. Volgens mij hebben ze twee soorten 20cm pannen, één met een steel en de andere met 2 handvatten (ovenschaal). De laatste hadden ze niet in mijn filiaal.

Strava

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-01 16:20
Die met 2 handvatten kun je er zo inhangen :)
vhal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 20:58:

[Afbeelding]

Met een vijl nog ff die drie plaatjes in de korf uitvijlen en hij valt mooi gelijk met vuurkorf ;)

[ Voor 89% gewijzigd door Martinusz op 29-06-2019 22:11 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Martinusz ik laat het maar even zo, die plaatjes vallen gelukkig precies in het rooster :)

Overigens had ik voor nood een zak Weber houtskool (premium lumbwood ofzo) gehaald. Ik moet zeggen dat de grootte van de stukken mij wat tegen viel. Er zaten veel stukjes in van rond de 2-4 cm waarmee je eigenlijk niet zoveel me kan.

Strava

• Kapotto
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:13
Eerste keer pizza maken op de ggc is een beetje uit de hand gelopen, waardoor de pizza steen nogal aangebrand is.
Weet iemand hoe je een pizza steen (ggc) schoonmaakt?

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:12
Kapotto schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:46:
Eerste keer pizza maken op de ggc is een beetje uit de hand gelopen, waardoor de pizza steen nogal aangebrand is.
Volgende keer als hij heet is met een metalen spatel even krabben?

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:33

vanDaal

-ismeereentje

Martinusz schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:08:
Die met 2 handvatten kun je er zo inhangen :)
Ja precies. In de Big Bazar in Nieuwegein hadden ze ook alleen de ovale en de ronde met steel.

Gisteravond ook de eerste sessie gehad met de Lidl kamado. Wat een verademing! Met mijn oude Smokey Joe was ik altijd aan het hannesen met de tempatuur. Dat is hier, letterlijk, een eitje. En ik was een beetje bang dat het te klein zou zijn voor ons gezin (3 kleine kinderen), maar op hoge temperatuur (250-300) is alles snel genoeg klaar om niet enorm te hoeven wachten.
Ik ben zelf aan het overwegen om er eentje extra te halen; één voor het snelle werk en één voor het langzame werk.

[ Voor 15% gewijzigd door vanDaal op 30-06-2019 09:13 ]

• StealthyPeanut
Vandaag op tijd begonnen! Eerste keer een brisket op de GBS Touch.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ezfhaf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/dmtjye.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2u4hgcx.jpg

Teruggevallen op een bekende rub, omdat ik niet helemaal de juiste kon vinden voor een brisket. Iets voor de volgende keer om van tevoren beter te onderzoeken. Zit veel zwarte peper in, maar weet niet of het genoeg is voor een donkere "bark".

Helaas geen tijd meer gehad om chunks hout te halen, dus dan maar wat meer snippers erop.

[ Voor 7% gewijzigd door StealthyPeanut op 30-06-2019 09:30 ]

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-01 15:55
Kapotto schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 22:46:
volgende keer ovenpapiertje eronderleggen ;)

• anandus
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2019 @ 08:34:
[...]

Ik ben zelf aan het overwegen om er eentje extra te halen; één voor het snelle werk en één voor het langzame werk.
Moet je snel zijn, online is hij al uitverkocht.

• vanDaal
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:33

vanDaal

-ismeereentje

anandus schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:21:
[...]

Moet je snel zijn, online is hij al uitverkocht.
Ja, klopt. Ik had er al eentje besteld en vervolgens eentje in de winkel gehaald. Ik probeerde de bestelling te annuleren, maar dat was te laat. Dus er is er sowieso eentje onderweg ;)

• anandus
  • Niet online
vanDaal schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:38:
[...]

Ja, klopt. Ik had er al eentje besteld en vervolgens eentje in de winkel gehaald. Ik probeerde de bestelling te annuleren, maar dat was te laat. Dus er is er sowieso eentje onderweg ;)
Wat een pech! :o
:P

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:23

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bouw update :)
Tegels zitten er in, wandje aan de voorkant met kozijn en raam gemaakt en erin geplaatst. Gisteren hadden we een groot tuinfeest dus toen direct wat mannen aan het werk gezet om de braai op zijn plek te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/30-06-2019/original-8c9ff65520309b383b8c3b768a251387.jpg

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/30-06-2019/original-f459488f28a7c41c54cfcb040d41c1c4.jpg

Tijd voor een nieuwe sig..

• Apie!

Apie!

@Koffie Wat een beest van een braai. Hoe breed is-tie wel niet?

Blown past falling sands

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Apie! schreef op zondag 30 juni 2019 @ 09:49:
@Koffie Wat een beest van een braai. Hoe breed is-tie wel niet?
160-ish :+

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Gister een braadkuikentje op de GBS gegooid, tegen verwachtingen in zat binnen 40 minuten de kerntemperatuur al ruim boven de 70, dus was snel eten :) Verder courgette/paprika/knoflook spiesjes er bij en wat aardappel-gratin, allemaal uit de ketel. En nu was inderdaad goed te merken dat ik nu WEL de ruimte had voor een volledige maaltijd, in tegenstelling tot met de 47cm weber :)

Overigens ook voor het eerst rookhout gebruikt, een halve smokerbox vol met kersensnippers, en dat gaf best een lekker rooksmaakje aan de kipje, gaan we vaker doen!

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• mrooding
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-01 14:22
Chefferson schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 09:41:
Kleine update. Meubel begint al aardig vorm te krijgen. Even opgeschuurd en de multiplex platen erin. Vandaag worden de domino's bezorgt en kan ik aan de ombouw beginnen. De Weber hangt nu aan vier beugels en ligt er super stabiel in. Ondanks het fors toegenomen gewicht rijdt het meubel nog zeer soepel. In het midden komt een keramische 60x60 tegel en rechts een 2 putter voor sauzen etc.

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ik ben zelf ook al een tijd van plan om een meubel te bouwen voor zowel de Weber GBS als de BGE small. Met welke beugels heb jij de weber vast gehangen?

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2025

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Apie! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 15:15:
Net even wat kalfsspareribs gemaakt:
[Afbeelding]

Normaal gesproken gaan die er zo'n 5,5 uur op en zijn ze botermals, maar ik las laatst op bbq-nl dat ze maar 3,5 uur hoeven en dan nog een bite hebben. Dat heb ik nu ook eens geprobeerd en ze hadden mij toch iets te veel bite. Ze gaan er de volgende keer weer gewoon 5,5, uur op.
klinkt alsof er nog ruimte is voor een gulden middenweg...ik gok....4,5 uur?? ;)

• Chefferson
mrooding schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:38:
[...]

Ziet er goed uit! Ik ben zelf ook al een tijd van plan om een meubel te bouwen voor zowel de Weber GBS als de BGE small. Met welke beugels heb jij de weber vast gehangen?
Gewoon 4 simpele stoelhoeken. Even op maat geslepen en vastgezet.

• Apie!

Apie!

Zoiets dacht ik al. Die van mij is 130 breed en de roosters zijn maar 37x47 en dat vind ik eigenlijk te dicht op de vuurkorf zitten. Ik wil de warmte van onderen laten komen en niet vanaf de zijkant waar het 4x zo warm is.
Bij mij gaat het 91.2cm rooster er binnenkort in en ik bestel er nog eentje bij, denk ik. Dan kan ik in de breedte en in de hoogte werken.

Maar om eerlijk te zijn vind ik dit weer helemaal geen weer om voor zo'n gloeiende braai te staan. Dat wordt meer een herfst/winter dingetje, denk ik.
jabberwock schreef op zondag 30 juni 2019 @ 10:46:
[...]

klinkt alsof er nog ruimte is voor een gulden middenweg...ik gok....4,5 uur?? ;)
Ohja, dat zou ook nog kunnen :)

Blown past falling sands

• Chevy454
  • Niet online
Apie! schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 10:35:
Het is dat ik mijn barbecue-quotum (voor de rest van mijn leven, denk ik) al ruim overschreden heb, en ik 'm niet meer durf te kopen :+
Vraag je buurman dat hij het koopt als bedankje voor een klusje? Met een briefje erbij :+

Niks mis mee toch? :p

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:51
Ik ken het probleem, dit weekend zijn de vier BGE's afgeleverd. Ze zijn wel voor de verkoop maar vrouwlief vond het wel weer een aardig bedrag wat ik zomaar even uitgaf. :D

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/T9jpMu4.jpg
Wel een mooi stel samen :P

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Karpertjuh
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 02-11-2025
Sinds vandaag mag ik ook deelnemen aan deze bbq club ;-) met mijn BGE minimax.

Vraagje voor de ervaren kamado mannen.
Als mijn ei op temp is en ik het vlees erop leg zakt de temp weer ver terug en duurt het wel een half uur voordat ik de juiste temp haal en ligt mijn vlees dus ee half uur op de verkeerde temp op de bbq. Hebben jullie handige tips? Ik snap dat je het deksel zo snel mogelijk dicht moet doen maar met een kilo chicken wings erop leggen lukt dat nou eenmaal niet.

psn: Arco1981

• Hari-Bo
@Karpertjuh Zelf heb ik ook de Minimax en door het compacte model is het wel bekend dat de lucht trek niet optimaal is. Zelf heb ik het gietijzeren kolenrooster vervangen door een RVS rooster welke veel meer lucht doorlaat. Hierdoor heb ik niet meer de temperatuur dips. En welke houtskool gebruik je hiervoor? Zelf gebruik ik wat zachtere houtskool soort met deze Kamado deze loopt sneller op qua temperatuur.

Bos Digitale Autoservice Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Karpertjuh
@haribo Ik gebruik Marabu, volgens de verkoper ook een wat zachtere houtskool.
Heb jij zo kolenmandje nu en dan het gietijzerenrooster er uit gehaald?

• Hari-Bo
@Karpertjuh Je zou ook voor de KickAshBasket kunnen gaan is ideaal om het as eruit te kloppen. Ik heb echt enkel het rooster gedeelte. En het gietijzerenrooster heb je dan inderdaad niet meer nodig.

• Karpertjuh
@haribo Thx voor de tip!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Apie! schreef op zondag 30 juni 2019 @ 13:05:
[...]

Zoiets dacht ik al. Die van mij is 130 breed en de roosters zijn maar 37x47 en dat vind ik eigenlijk te dicht op de vuurkorf zitten. Ik wil de warmte van onderen laten komen en niet vanaf de zijkant waar het 4x zo warm is.
Bij mij gaat het 91.2cm rooster er binnenkort in en ik bestel er nog eentje bij, denk ik. Dan kan ik in de breedte en in de hoogte werken.

Maar om eerlijk te zijn vind ik dit weer helemaal geen weer om voor zo'n gloeiende braai te staan. Dat wordt meer een herfst/winter dingetje, denk ik.

[...]

Ohja, dat zou ook nog kunnen :)
Ik heb een enkele keer met een braai bij mijn bbq-maatje gespeeld, maar niet meer dan dat. Moet het dus nog allemaal even leren en ontdekken :)
Bij mij zit er een breed rooster bij en een bakplaat. Waarschijnlijk ga ik nog wel een keer een rooster bestellen / laten maken zodat ik de kolenmaker uiterst aan de zijkant heb en dan 1 groot rooster over de hele breedte.

• Savalizz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:22
Zo juist ook in het bezit gekomen van de Lidl kamado. Ik had eigenlijk besloten dat ik zou wachten tot de tuin is opgeknapt volgende jaar. Maar voor die 50 euro kon ik het toch niet laten. Gelukkig stonden er nog een paar bij het filiaal in de buurt.
Vriendlief moest wel lachen, maar hij is van het snelle grillen en ik wil juist low and slow gaan doen. Dus deze is voor mij. <3 Van de week maar op zoek naar iets wat als een deflector kan dienen.

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 17:11

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Vandaag maar weer gyros gemaakt. Blijft lekker. Gebruikt varkens procureur van 2,5 kilo. Marinade van olie, van beekum gyros kruiden en paar teentjes knoflook en uitje fijngesneden. Plakjes gesneden en aan spit rijgen ;-)

Dit keer aluminium bakje aangepast dat hier zand in kan (voor opvangen van vocht) en gelijk als afscheiding voor de kolen. Minder rook ontwikkeling etc. Q op 150 graden..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LQIvd3fiSUSrt5YgCpIZ8yqT/full.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Daan_ op 01-07-2019 15:09 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Vandaag voor het eerst pizza van de bbq geprobeerd. Normaal kan ik best een goed pizza-tje bakken, maar dit is toch wat anders dan de oven. bij de eerste twee was de bodem van onder compleet zwart, daarna heb ik wat alu-folie onder de steen gelegd, en dat werkte prima. Ik merk wel dat ik toch moeite heb om de GBS echt goed heet te stoken, ik heb de deksel thermo niet boven de 250 gekregen, en de pizza ging ook niet zo hard als in de oven..

Afijn, leermomentje denken we dan maar.

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

afgelopen weekend m'n wlanthermo uitgeprobeerd en met een sensor bij het vlees de temperatuur gemeten. Deze had ik aangehouden voor 3-2-1 spareribs. Deze is 10-20 graden koeler dan de dome-thermometer. Dus 95C aangehouden tegenover 120C dome-thermometer.

Resultaat: droge ribs.... Terwijl ik met 100C dome temperatuur altijd lekker fall of the bones ribs had... Moet dus weer een tijdje oefenen...

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

• Powermage
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2025
vectormatic schreef op zondag 30 juni 2019 @ 20:40:
Vandaag voor het eerst pizza van de bbq geprobeerd. Normaal kan ik best een goed pizza-tje bakken, maar dit is toch wat anders dan de oven. bij de eerste twee was de bodem van onder compleet zwart, daarna heb ik wat alu-folie onder de steen gelegd, en dat werkte prima. Ik merk wel dat ik toch moeite heb om de GBS echt goed heet te stoken, ik heb de deksel thermo niet boven de 250 gekregen, en de pizza ging ook niet zo hard als in de oven..

Afijn, leermomentje denken we dan maar.
Ik heb een pizza ring voor mijn Weber gekocht, dat scheelt een hoop.
Normaal stook ik extra hout bovenop de houtskool, dan gaat hij enorm hoog, echter was dit op, dus gisteren alleen (veel) houtskool erin, dat werkte goed voor de temperatuur maar zorgde ook voor veel warmte onder de steen (en zwarte bodems van de 1e pizza's)
ik had het nu opgelost door t aan de rand hoog op te stapelen en in t midden zo leeg mogelijk en vervolgens t oude Weber Go anywhere Gas rooster (heb die bbq gemod, dus niet meer in gebruik) eronder gelegd, dat hielp.
Heb al een 2e pizza steen geregeld die ik met koppelbouten gewoon bovenop de andere steen ga leggen, eens kijken hoe dat werkt.

Join the club

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-01 22:34

Tuxie

En WeL nU!

Voor pizzas op de Weber strooi ik eerst maismeel op de pizzasteen. Dat maismeel wordt dan zwartgeblakerd, maar je pizza niet....

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag even naar Barbecue Experience in Roosendaal geweest, erg leuke winkel en je kan even goed voelen en kijken naar de producten.

Ook even met de verkoper/adviseur staan praten en we zijn even alle modellen langs gegaan, begonnen bij de Kamado Joe en The Bastard Large. Verkoper gaf aan dat Kamado Joe naar zijn mening iets te snel wilt innoveren en de kwaliteit niet heeft. Het scharnier wordt iets te snel lam waardoor hij niet blijft hangen, de deksel klem breekt iets te vaak af en het mesh laat los. Dat was ook duidelijk te zien bij de Classic III, daar liet het mesh al los en hing het half op de grond.

The Bastard was hij meer over te spreken met het 2019 model, wat minder innovatie maar wel goed afgewerkt. Het probleem met de dop was ook bekend, wel een minpunt.

Ook nog even gesproken over de verhouding tussen die twee modellen en een Big Green Egg. De BGE wint het vooral op garantie en service, afhandeling gaat een heel stuk sneller. Daarnaast is de kwaliteit met het nieuwe model ook goed, de top cap voelt heel solide aan en valt niet meer zomaar open.

Je raad het al, ik ga de BGE Large kopen :+

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
Dus een verkoper raadt de duurste aan? Goh.

Haters everywhere but I don’t really care

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-01 16:53
Zaterdag eens m'n Aldi Kamado ingewijd met een hele kip. Ging eigenlijk prima. Stukje grilfolie eronder en zo'n 75 min laten garen op 180°C. Kerntemp was na 60min al zo'n 80°C, maar toen waren de poten nog niet helemaal gaar.

De kipmarinade van de AH voegde niet zoveel toe had ik het idee (nachtje laten trekken). Kip was echter mals en had een lekker rooksmaakje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oZDmgYFxMyvFPO4ObIEAmdpR/full.jpg
:9

_██_
(ಠ_ృ)

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

matthijst schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:30:
Je verwacht het niet :+

Al begon ik wel als eerste over de BGE, zijn voorkeur ging naar The Bastard. Maar als je dan de BGE er naast ziet dan is dat toch net een klasse beter heb ik het idee. Waarom dan niet de BGE nemen?

[ Voor 36% gewijzigd door Tsurany op 30-06-2019 23:47 ]

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Vanavond mijn Ikea reckske YouTube: Chickenwing Rekske!! Voice Over Deel 12 (205Records) gebruikt voor sparerib en kipspiesjes. Ging prima 45min garen op 100 graden. (had voorgegaarde spareribs) De platesetter is nu wel zwart aangebrand want ik heb geen lekbak tussen het rooster en plate setter kwijt gekund. Ook nog procureur erop gehad. Ik merkte wel nu met plate setter dat de temperatuur steady bleef op 100 graden en niet echt hoger meer wilde uiteindelijk. De eerste keer grillen zonder liep ie makkelijk op tot 250 graden en hoger.

Al met al een prima bbq avond gehad. Een volgende keer ga ik een hele kip proberen en dan al eerder erop gooien.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:30:
Tsurany schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:43:
[...]

Je verwacht het niet :+

Al begon ik wel als eerste over de BGE, zijn voorkeur ging naar The Bastard. Maar als je dan de BGE er naast ziet dan is dat toch net een klasse beter heb ik het idee. Waarom dan niet de BGE nemen?
Boy en Joey zijn dan wel de verkopers, maar ik ken ze goed genoeg dat ze eerlijk zijn over het product ;)
Paar keer op de experience geweest, en ze zijn echt bevlogen van BBQ ( kijk maar naar het assortiment )
Aftersales telt ook, je kan ze altijd bellen/mailen voor vragen en tips

• Chevy454
  • Niet online
Tsurany schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:43:
Al begon ik wel als eerste over de BGE, zijn voorkeur ging naar The Bastard.
Logisch, daar hebben ze de grootste marge op.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-01 13:56
vhal schreef op zaterdag 29 juni 2019 @ 11:55:
Zoiets? Big Bazar bij mij in de buurt had niks meer van 20 cm, deze online gevonden.
Afbeeldingslocatie: https://mb.fcdn.nl/square3410ng/534684/.jpg

7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A + extra baterij onderweg, wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Japie.G
  • Nu online

Japie.G

Colour Classic

Als je het alleen als deflector gebruikt haal dan gewoon een terracotta bordje van de intratuin. Doe ik hier ook en werkt perfect. Foto staat wel ergens in dit topic geloof ik.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

• Chaker
  • Laatst online: 13-01 18:34
Joosie200 schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:59:
Vanavond mijn Ikea reckske YouTube: Chickenwing Rekske!! Voice Over Deel 12 (205Records) gebruikt voor sparerib en kipspiesjes. Ging prima 45min garen op 100 graden. (had voorgegaarde spareribs) De platesetter is nu wel zwart aangebrand want ik heb geen lekbak tussen het rooster en plate setter kwijt gekund. Ook nog procureur erop gehad. Ik merkte wel nu met plate setter dat de temperatuur steady bleef op 100 graden en niet echt hoger meer wilde uiteindelijk. De eerste keer grillen zonder liep ie makkelijk op tot 250 graden en hoger.

Al met al een prima bbq avond gehad. Een volgende keer ga ik een hele kip proberen en dan al eerder erop gooien.
Das gewoon goeien handel

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-01 09:02
Chefferson schreef op maandag 24 juni 2019 @ 10:57:
Zijn de pasjes van Sligro/Hanos uit te lenen? Of moet je je legitimeren bij de kassa? Helaas niet in het bezit ervan maar door jullie opmerkingen zou ik het graag eens proberen.
Ik gebruik stocard om alle pasjes bij mij te hebben en daar heb ik de pas van mijn dochter voor de Sligro ook in zitten werk prima .

De slager van mijn Sligro die heeft vaak nog wat speciaal liggen en hij weet dat ik er van hou dat dan bied hij dat altijd aan.
En wil ik een paar Spareribs uit een doos dan haalt hij er gewoon een paar uit een topslager voor mij. :)

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-01 09:02
Als je alleen 2 burgers doet kun je ook een starter nemen aansteken hier een rooster en gaan met de burgers :P

• DarkAllMan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-01 10:12
Gisteren voor het eerst eens een Picanha erop gegooid (voor mij de 1e keer). Kon ik gelijk mn nieuwe Herq EasyBBQ Pro uitproberen. Op de Patton Kamado Grill 15", een indirecte zone gemaakt. BBQ op ongeveer 140 graden naar een kern temperatuur gewerkt van 48 graden. (vet kruislings ingesneden en naar boven op de BBQ)
Vlees eraf gehaald en even ingepakt laten rusten, terwijl ik de BBQ ontdoe van de indirecte zone en opstook naar de 280 graden.
Dan weer terug erop met het vet naar onder en werken naar een kern temperatuur van 54/55 graden.... op het eind nog heel even omgedraaid (veel rook en vlam werk).

Het resultaat was super.... tevreden gasten en een tevreden chef!

BBQ
BBQ
Picanha1Picanha2Picanha3

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

JBS schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 07:50:
Heb deze pizza set gekocht https://www.amazon.de/Ede...Thermometer/dp/B01N0J2Q69

Zou iemand met een Weber 57cm en vergelijkbare set me wat tips kunnen geven over het gebruik van het hout om de temperatuur in orde te krijgen?

Ik las al de tips kolen en hout niet onder de steen te leggen. Wat voor hout wordt geadviseerd? Hoe groot en hoeveel? Hoe steek ik het hout beste aan? Doe ik dat door ze simpelweg op de kolen te leggen? Wanneer is het aangestoken hout "klaar" om de steen en daarna pizza er daadwerkelijk in te leggen?

De algemene stappen vond ik online, deze wat meer detail zaken niet. Als iemand me tips zou willen geven, heel graag!
Gisteren deze dan eindelijk voor het eerst geprobeerd. Zeer zeker voor herhaling vatbaar, prima resultaat voor een eerste keer. Wel wat aandachtspunten voor de volgende keer:
  • De temperatuur zakte vrij snel terug naar 250 graden, wellicht beter hout gebruiken een volgende keer, of de totale sessie inkorten waar mogelijk (bruggetje naar punt twee)
  • Het meest lastige vond ik de pizza na het beleggen op de pizzaschep krijgen, ondanks dat ik op de schep ook wat bloem had gestrooid. De tijd tussen het beleggen en het op de schep schuiven/scheppen was wat opgelopen: de bloem onderop de pizza (aanwezig door het rollen van het deeg) deed z'n werk daarom niet meer zo goed. Ik zeg daarom, omdat ik vermoed dat de wat langere tijd hierin een/de oorzaak is. Op Youtube zag ik, op 't oog, omgekeerde plastic bakken als werkbank voorbij komen waarop de bol plat gerold werd. Iemand hierin nog tips, met als belangrijkste punt dat de pizza losjes blijft liggen en dus beter op de schep te krijgen is?
    (Eenmaal op de schep was het eraf schuiven op de pizzasteen geen enkel probleem. Ook het weer van de pizzasteen halen ging probleemloos.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Qw1NIf0.jpg

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ruim bloem gebruiken (eventueel een pizzaschep met gaatjes gebruiken zodat je geen overtollige bloem mee in de oven en op je bord krijgt) en toch ook de tijd niet te lang maken tussen beleggen en op de schep schuiven. Probleem als je te lang voor het bakken belegd is namelijk dat door de saus en ingrediënten de pizzabodem altijd een beetje vochtig en daarmee pakkerig wordt als deze te lang ligt.

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

@JBS Ik maak mijn pizzas altijd gewoon op de schep, weet ik zeker dat ze ook passen, en geen gedoe met van een werkblad de schep op laden. Mijn oven/bbq is ook maar groot genoeg voor 1 pizza, en binnen de baktijd van pizza n, maak ik vanaf een bolletje deeg pizza n+1 helemaal klaar, gewoon doorlopende productie.

Soms is het dan wel weer hannessen om de pizza van de schep af te schuiven, maar dat is voornamelijk een kwestie van voldoende bloem, en dunnetjes beleggen.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05:06

St@m

@ Your Service

DarkAllMan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:59:
Gisteren voor het eerst eens een Picanha erop gegooid (voor mij de 1e keer). Kon ik gelijk mn nieuwe Herq EasyBBQ Pro uitproberen. Op de Patton Kamado Grill 15", een indirecte zone gemaakt. BBQ op ongeveer 140 graden naar een kern temperatuur gewerkt van 48 graden. (vet kruislings ingesneden en naar boven op de BBQ)
Vlees eraf gehaald en even ingepakt laten rusten, terwijl ik de BBQ ontdoe van de indirecte zone en opstook naar de 280 graden.
Dan weer terug erop met het vet naar onder en werken naar een kern temperatuur van 54/55 graden.... op het eind nog heel even omgedraaid (veel rook en vlam werk).

BBQ
BBQ
[Afbeelding: Picanha1][Afbeelding: Picanha2][Afbeelding: Picanha3]
Mooi gelukt, maar ik zie geen vetlaag :?

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• DarkAllMan
St@m schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:57:
[...]

Mooi gelukt, maar ik zie geen vetlaag :?
Klopt.... die zie je niet op de foto's. Op de eerste twee foto's zie je die niet, want hij ligt erop. Op de laatste foto zie je de eerste snede, waar net geen vet op zat, omdat hij eigenlijk net iets te groot was (1600g).
Hierna kwam een mooie vetlaag van ruim 1CM te voorschijn.

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-01 06:55

Wootlock

Evilution

DarkAllMan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 13:59:
[...]

Klopt.... die zie je niet op de foto's. Op de eerste twee foto's zie je die niet, want hij ligt erop. Op de laatste foto zie je de eerste snede, waar net geen vet op zat, omdat hij eigenlijk net iets te groot was (1600g).
Hierna kwam een mooie vetlaag van ruim 1CM te voorschijn.
Maar een vetlaag hoor je te zien op een picanha en die hoort niet naar te voorschijn te komen :+
Zag ook picanha liggen bij de jumbo, zonder vetkap :/

"Don't let your dreams be memes"

• DarkAllMan
Wootlock schreef op maandag 1 juli 2019 @ 15:43:
[...]

Maar een vetlaag hoor je te zien op een picanha en die hoort niet naar te voorschijn te komen :+
Zag ook picanha liggen bij de jumbo, zonder vetkap :/
Geloof me...... er zat een behoorlijke vetlaag op.... alleen op de rand waar ik begon met snijden net niet.
Das was meteen ook droog en taai.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Nadat ik in deel 3 vorig jaar deze post al een keer geplaatst had van de compromie met een nieuwe BBQ, kan ik vandaag thuis en toen stond de "Mini Kamado" opeens op de keukentafel. Vrouwlief had het initiatief genomen _/-\o_ om die maar vast te halen want "Dan konden we op deze proberen of het beviel" wat een hele grote stap is van de post van vorig jaar. :9~

Afbeeldingslocatie: https://www.lidl-shop.nl/media/d913a91117446590bc7421998471d70c.jpeg

Ook gelijk maar even langs de BigBazaar voor het gietijzeren pannetje maar helaas alleen de 20CM variant ( met handvaten) die ze nog hadden toch voor de zekerheid maar meegenomen.

Tijd om het topic eens goed door te lezen en wat recepten etc op te zoeken.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-01 16:20
ShadowBumble schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:44:
Ook gelijk maar even langs de BigBazaar voor het gietijzeren pannetje maar helaas alleen de 20CM variant ( met handvaten) die ze nog hadden toch voor de zekerheid maar meegenomen.
Lol, dat is juist de makkelijkste, die hang je er zo in :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Martinusz schreef op maandag 1 juli 2019 @ 16:51:
[...]

Lol, dat is juist de makkelijkste, die hang je er zo in :)
Daar kom ik ook zojuist achter, |:( |:( , bij het in elkaar zetten :) Toch morgen maar even terug om nog een pannetje daarvan te halen.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Apie!

Apie!

Chevy454 schreef op zondag 16 juni 2019 @ 21:48:
[...]

Dat is een interessant artikel maar je moet kijken naar je noden en toestellen.

Een enkele Big Block BR past niet eens in een WGA. Dammers in mijn keramische action kamado gaat geweldig, die BR stukken passen er niet eens in 8)7. De Dammers in mijn metalen Niclan kamado is vragen voor een low and slow drama omdat die kleine stukken te zacht zijn en ik van low and slow naar hellevuur in 3 minuten kan gaan. Gebruik ik 3 Big Block BR stukken in de niclan, retestabiel op 110C.
Mijn beterwood charcoal heeft fijne stukken, heel fijn voor een keramische kamado, niet geschikt voor de Niclan.

Het is een goede leidraad maar misschien ook niet van toepassing als je kleine kamado of WGA hebt.
Wat is Big Block BR? Black Ranch Quebracho? Ik heb nu een zak Kamado Joe Big Block liggen en die bevalt me eigenlijk wel. Ja, er zitten een paar stukken van formaatje boomstam in, maar voor de rest zijn het goed bruikbare stukken. Ook in de Kamado Joe Junior.

Voorheen had ik European Oak & Beech van houtskool.nl. Ook mooie stukken, maar het rookte me te veel.

Blown past falling sands

• Tommie12
Tsurany schreef op zondag 30 juni 2019 @ 23:18:
Vandaag even naar Barbecue Experience in Roosendaal geweest, erg leuke winkel en je kan even goed voelen en kijken naar de producten.

Ook even met de verkoper/adviseur staan praten en we zijn even alle modellen langs gegaan, begonnen bij de Kamado Joe en The Bastard Large. Verkoper gaf aan dat Kamado Joe naar zijn mening iets te snel wilt innoveren en de kwaliteit niet heeft. Het scharnier wordt iets te snel lam waardoor hij niet blijft hangen, de deksel klem breekt iets te vaak af en het mesh laat los. Dat was ook duidelijk te zien bij de Classic III, daar liet het mesh al los en hing het half op de grond.

The Bastard was hij meer over te spreken met het 2019 model, wat minder innovatie maar wel goed afgewerkt. Het probleem met de dop was ook bekend, wel een minpunt.

Ook nog even gesproken over de verhouding tussen die twee modellen en een Big Green Egg. De BGE wint het vooral op garantie en service, afhandeling gaat een heel stuk sneller. Daarnaast is de kwaliteit met het nieuwe model ook goed, de top cap voelt heel solide aan en valt niet meer zomaar open.

Je raad het al, ik ga de BGE Large kopen :+
Ik heb daar mijn Kamado Joe II gekocht, maar je raadt het al, ze duwden graag in de richting van de BGE.

Nu heb ik de mijne sinds maart, en die is al meer dan een paar keer warm geweest. Ook heb ik bij deze shop een workshop gedaan op de BGE.

Net bij de KJ heb ik veel meer de indruk dat de kwaliteit goed zit.
- lam scharnier : de mijne bleef niet helemaal open als het echt koud was. Sleuteltje er op, en nu staat die perfect.
- Mesh of vilt... : als je een paar keer pizza's doet, dan zien die dichtingen af. Vilt moet je dan om de 1-2 jaar vervangen, en dat is een rotklusje. De mesh lijm je terug vast met een busje hittebestendige lijm van 15€
- Topvent van KJ is vele malen precieser dan die klep van de BGE
- Toen mijn vrouw de BGE open deed op de workshop ... wat een gewicht man, dan is onze bbq véél makkelijker
- deksel klem... die moet je toch stevig mishandelen om kapot te krijgen.
- service: zit bij KJ ook goed als je de forums leest. Ik heb ze nog niet nodig gehad.
- KJ II is 500€ goedkoper dan de BGE, en wordt nog eens veel completer geleverd met plate setter en deflector.

En inderdaad, een verkoper verkoopt graag duur spul, en ze worden waarschijnlijk goed gesponsord door BGE vermits al hun workshops daarop gegeven worden.

Wat wel echt goed is is de houtskool die ze daar verkopen. Dikke brokken, en ze gaan echt langer mee dan de houtskool uit je tankstation of dhz zaak.

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-01 14:33
DarkAllMan schreef op maandag 1 juli 2019 @ 12:59:

BBQ
BBQ
[Afbeelding: Picanha1][Afbeelding: Picanha2][Afbeelding: Picanha3]
Hoe bevalt de thermometer? Toevallig net besteld, komt woensdag binnen. Zat nog te twijfelen voor de inkbird (4 nog iets) maar iedereen is zo positief over dat ding.

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag gat in het dak gemaakt voor het rookkanaal van de braai. Wat een gevloek en getier leverde dat op zeg :o
Ik heb wel 6 of 7 zaagjes met de decoupeerzaag vernaggeld op die dakpanplaten :/ Stuk of 4 keer in mn uppie de ladder op en neer met die pijp. Maarrrr hij zit erop!
Daarna direct ff test fikkie gedaan natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: https://zooi.oostindie.com/image.uploads/01-07-2019/original-0001649cbd3ad892dc34fa34f8a6ef58.jpg

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 17:56:
[...]

Ik heb daar mijn Kamado Joe II gekocht, maar je raadt het al, ze duwden graag in de richting van de BGE.

Nu heb ik de mijne sinds maart, en die is al meer dan een paar keer warm geweest. Ook heb ik bij deze shop een workshop gedaan op de BGE.

Net bij de KJ heb ik veel meer de indruk dat de kwaliteit goed zit.
- lam scharnier : de mijne bleef niet helemaal open als het echt koud was. Sleuteltje er op, en nu staat die perfect.
- Mesh of vilt... : als je een paar keer pizza's doet, dan zien die dichtingen af. Vilt moet je dan om de 1-2 jaar vervangen, en dat is een rotklusje. De mesh lijm je terug vast met een busje hittebestendige lijm van 15€
- Topvent van KJ is vele malen precieser dan die klep van de BGE
- Toen mijn vrouw de BGE open deed op de workshop ... wat een gewicht man, dan is onze bbq véél makkelijker
- deksel klem... die moet je toch stevig mishandelen om kapot te krijgen.
- service: zit bij KJ ook goed als je de forums leest. Ik heb ze nog niet nodig gehad.
- KJ II is 500€ goedkoper dan de BGE, en wordt nog eens veel completer geleverd met plate setter en deflector.

En inderdaad, een verkoper verkoopt graag duur spul, en ze worden waarschijnlijk goed gesponsord door BGE vermits al hun workshops daarop gegeven worden.

Wat wel echt goed is is de houtskool die ze daar verkopen. Dikke brokken, en ze gaan echt langer mee dan de houtskool uit je tankstation of dhz zaak.
Het vervelende is vooral dat de twee Kamado Joe demo modellen, de Classic 2 en Classic 3, beiden de problemen vertoonden. De Classic 2 had een wat lam scharnier waardoor hij niet open bleef hangen en bij de Classic 3 liet het mesh los terwijl die gloednieuw zou moeten zijn.

Maar het blijft lastig om een keuze te maken. Je hoort overal andere verhalen, uiteindelijk wil ik gewoon de beste BBQ kiezen en of dat nou een Kamado Joe Classic 2 van 1500 euro is of de Big Green Egg Large van 2000 euro maakt me dan niet veel uit, ik heb vooral geen zin in gezeik en wil voor dat bedrag gewoon het beste.

• man_rot
  • Laatst online: 23:05
een lam scharnier op de kamado Joe is een kwestie van de bouten aandraaien dus dat hebben ze gewoon in de winkel niet gedaan dan kun je ook heel makkelijk zeggen dat het niet goed is. juist omdat je de bouten kan aandraaien kan je zelf heel goed instellen hoe makkelijker deksel omhoog gaat en waar die blijft staan.

Groetjes Manfred

• Tommie12
@Tsurany
Dat lamme scharnier is 1 minuut een schroefje aandraaien. Lijkt wel dat ze er om doen.

Vilt vervangen is veel meer gezeik dan mesh vastplakken.

Maar als je liever groen dan rood ziet, en je voelt je geruster bij BGE, dan vooral doen.
Ik wil alleen zeggen dat de argumenten niet echt kloppen omdat zij liever BGE verkopen.

• MM99
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-01 13:16

MM99

That is the way I am!

Ik kon het toch niet laten :+ vandaag bij de Lidl in onze wijk gehaald
Afbeeldingslocatie: http://anna99nas.myqnapcloud.com/images/minikamado1.jpg

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Tommie12 schreef op maandag 1 juli 2019 @ 20:23:
@Tsurany
Dat lamme scharnier is 1 minuut een schroefje aandraaien. Lijkt wel dat ze er om doen.

Vilt vervangen is veel meer gezeik dan mesh vastplakken.

Maar als je liever groen dan rood ziet, en je voelt je geruster bij BGE, dan vooral doen.
Ik wil alleen zeggen dat de argumenten niet echt kloppen omdat zij liever BGE verkopen.
Ik wil vooral geen spijt hebben achteraf, welk merk het wordt maakt me niet echt uit. Wellicht nog eens een andere winkel bezoeken, kijken wat daar de ervaringen zijn.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:53
In die klasse koop je volgens mij heus geen slechte kamado. Mocht met zo'n kamado je picanha/spareribs/hotdogs mislukken, dan komt dat vooral door jouw geklungel en kan je niet het materiaal de schuld geven :+

Dus gewoon kopen waar je jezelf lekker bij voelt en je daarna vooral niet meer druk maken of het magrietwieltje van een andere kamado nèt dat beetje lekkerder werkt, of dat de rem van het wieltje van het onderstel net wat degelijker is bij weer een andere. Gewoon lekker aan het kokkerellen slaan. Die paar honderd euro die je eventueel extra hebt betaald voor de kamado van je keuze, ben je na 2 weken weer vergeten. Die kamado staat er na jaren nog steeds en het is belangrijk dat je er met een glimlach gebruik van maakt!

Pieker ook niet te lang, want dan mis je cruciale BBQ-tijd :+ Dit is ook niet een gevalletje van "het bezit van de zaak, is het einde van het vermaak", maar juist het begin van het vermaak.

Ga ervoor! :)

• feen
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 31-10-2023
@Tsurany, zelf in het bezit van een Kamado Classic 2, nu ruim 2 jaar. De argumenten van de verkoper kan ik mij echt niet in vinden. Scharnier is te stellen, mesh zit nog steeds vast en mocht het loslaten krijg je direct nieuwe vanuit garantie. Te snel innoveren, dat lijkt inderdaad wel ingefluisterd door green egg (toch apart dat green egg nu met het nieuwe model met dezelfde innovaties komt als kamado met de classic 2 al jaren geleden deed). Garantie afhandeling is overigens top en snel. Zijn er dan geen minpunten? Jawel, de verf van de top vent liet los dus daar heb ik een nieuwe voor gehad. Als ik nu een keuze moest maken zou ik voor de classic 3 alleen gaan voor het onderstel, zet je hem in een meubel dan classic 2.

Maar kamado joe, Bge of bastard, je vlees zal er niet anders door gaan smaken. Succes met je keuze!
Pagina: 1 ... 52 ... 352 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism