MiKeZZa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:10:
Vrijdag spareribs gemaakt, met bavette. Na alle tips hier toch maar de spareribs eerst afgemaakt en later de bavette.
Dus dat ging prima zo. De spareribs nog steeds niet fall of the bone, maar wel beter.Temp dit keer zo'n 130, bijna 3 uur gerookt, bijna 2 uur in de verpakking en toen nog afgelakt. Geen idee wat ik zou moeten doen om de botjes er echt uit te laten vallen....
Wel een andere vraag die veel belangrijker is; ik had 4 ribs, 3 zijn goed gelukt. 1 kwam volledig zwart aan de onderzijde uit het folie. Allemaal tegelijk er in, dezelfde behandeling enz.. Iemand een idee wat hier mis gegaan kan zijn? Ik heb het niet ontdekt, maar het is wel erg jammer (en opmerkelijk).
Direct zou ik niet durven zeggen waardoor er eentje niet goed gelukt is.
Echter vraag ik me af of je het volgende doet, misschien heb je het wel ergens benoemd maar toch de vraag.
In de eerste fase, de 3, doe jij hier ook om zeg het half uurtje of zo, de ribs sprayen? Dit om ze vochtig te houden en tegen uitdroging te beschermen?
Verder bij stap 2, de 2, doe ik altijd wat appelsap/appelazijn mix in de folie erbij. Niet veel maar een klein beetje. Ik doe geen boter erbij zoals sommigen. Vocht is wederom puur voor het stoom effect en uitdroging te voorkomen.
Verder goed om te weten, de meeste ribben die wij hier in NL kopen, zijn niet het formaatje USA ribs
Dus ik hou me wel aan de 3 uur, daarna gaat het bij mij meestal max 1,5 uur en de laaste stap is ergen tussen het kwartier en 30 minuten max. Ik heb echt fall of the bone als ik dit doe. Wil ik ze een keer met wat meer bite eraan hebben, dan doe ik niet sprayen.
In het begin heb ik het sprayen overgeslagen en te weinig vocht in de folie gedaan, kreeg toen wat jij beschrijft bij je ene verpeste rib. Dus wellicht toch het vocht gehalte wat niet goed was.
Ik heb ze op 110 en op 130 graden gemaakt, zonder verschil in het stukje fall of the bone.
Meestal zit ik rond de 110-120 graden. Meer is niet nodig.