Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 366 ... 370 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26

ozzynator

Nevermind.

copykat schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 10:09:
Heeft iemand deze wel eens geprobeerd?

https://www.smartlife-dom...N7_4S3bFubRkaAvwfEALw_wcB.

Electronica en 250graden dome lijkt me niet goed samen gaan..

Ander vraagje, large (21inch) roosters zijn 46cm Diameter normaal toch?
Die kan wel 300+ aan. Gebruik zon ding al 2 jaar, ook met pizza's bakken.

Moette doen.

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:38
Vrijdag spareribs gemaakt, met bavette. Na alle tips hier toch maar de spareribs eerst afgemaakt en later de bavette.

Dus dat ging prima zo. De spareribs nog steeds niet fall of the bone, maar wel beter.Temp dit keer zo'n 130, bijna 3 uur gerookt, bijna 2 uur in de verpakking en toen nog afgelakt. Geen idee wat ik zou moeten doen om de botjes er echt uit te laten vallen....

Wel een andere vraag die veel belangrijker is; ik had 4 ribs, 3 zijn goed gelukt. 1 kwam volledig zwart aan de onderzijde uit het folie. Allemaal tegelijk er in, dezelfde behandeling enz.. Iemand een idee wat hier mis gegaan kan zijn? Ik heb het niet ontdekt, maar het is wel erg jammer (en opmerkelijk).

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

MiKeZZa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 08:10:
Vrijdag spareribs gemaakt, met bavette. Na alle tips hier toch maar de spareribs eerst afgemaakt en later de bavette.

Dus dat ging prima zo. De spareribs nog steeds niet fall of the bone, maar wel beter.Temp dit keer zo'n 130, bijna 3 uur gerookt, bijna 2 uur in de verpakking en toen nog afgelakt. Geen idee wat ik zou moeten doen om de botjes er echt uit te laten vallen....

Wel een andere vraag die veel belangrijker is; ik had 4 ribs, 3 zijn goed gelukt. 1 kwam volledig zwart aan de onderzijde uit het folie. Allemaal tegelijk er in, dezelfde behandeling enz.. Iemand een idee wat hier mis gegaan kan zijn? Ik heb het niet ontdekt, maar het is wel erg jammer (en opmerkelijk).
Het hoeft ook niet aan jou te liggen; de ene rib is niet de andere. Vaak genoeg 2 ribben en 1 boterzacht en de andere mwah.
Die zwarte misschien net te veel warmte tov de rest. Ik leg ze altijd met de botkant naar onder, dan blijft het vlees in ieder geval goed.

Moette doen.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:32

copykat

Good copy isn't bad

@MiKeZZa ik maak t mn zelf gemakkelijk.

1 roken op 100graden oid.goed laag houden ( das t lastigst want je hebt altijd een moment dat de kooltjes "aanspringen " tijdens t branden vh rookhout en die moet je counteren met dichter schuiven vd vents ) Gewoon totdat rook ophoud. 30 min tot 1 uur.

Dan in pakken in dubbellaags folie, ( lidl heeft lekkere dikke grote rollen.) Met wat appelsap, echte boter en een beetje van je "eindsmaakje" pittig, hotnsweat, smokey. Als saus toevoegen. ( de aflak smaak dus)

Kamado iets laten op lopen naar 120-130 graden.Ik leg ze als bakstenen op elkaar met een probe er tussen, 2 lagen dus. En dan halverwege onder boven wisselen. Meestal is 1 uurtje genoeg.wissel en 30min na garen.

Dan uitpakken, ( sap bewaren.) Kan je pulled pork maken van de stukken die je overhoud.. ;-)

Nog even drogen op t rooster in t rekje en aflakken naar wens. 20min 30min.

Totaal 3 uur denk ik. En je schud t vlees zo van t botje. 😍

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ozzynator schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Die kan wel 300+ aan. Gebruik zon ding al 2 jaar, ook met pizza's bakken.
Ok dat is goed nieuws, ik had nog een review van smoking dad gekeken. En die had een paar goede reden. Inderdaad t is een vrij lompe bonk op je dome. Sluit niet echt mooi aan. De probedraden hangen in de weg als je de dome opent. Kans op blijven haken en uit de connector trekken met connectie problemen als mogelijk gevolg.

Als ze 2 modules hadden gemaakt.

1 alleen voor dome meting en een display. Plus bt. En 1 als controle unit met groter display ernaast met 4 probe ingangen dan waren die mindere eigenschappen meteen opgelost.

Mn huidige methode met de lidl bbqmeister 1 in de topvent hangen en 1 op de rand van t rooster, werkt op zich goed.

Ik kwam deze tegen als verbetering van de cookperfect. ( altijd je mobiel moeten kijken met vette vingers enz. Is best irritant.)

int-12e-bw, alleen alweer je moet ook een simpele one point hebben voor je rooster temp en voor de kleine stukjes vlees. Maar geen (dikke) kabel,snoer dat je fibergasket vervormd, geen draadbreukrisico door continue verhitting vd kabel,snoer. Een display remote én op je mobiel als je even naar de supermarkt gaat en makkelijk met instellen aan t begin. Zit te bedenken waarom je er 4 zou moeten hebben...

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:27

Lagere temperatuur, 130 is geen low and slow.
2,5 uur in de rook bij 105-110C.
2,5 uur in de folie met wat cola of appelsap.
0,5 uur lakken, 2 keer een laagje saus.
Lag die ene aan de zijkant in de hete luchtstroom misschien en de rest boven het hitteschild?

• ASS-Ware
copykat schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:31:
Kamado iets laten op lopen naar 120-130 graden.Ik leg ze als bakstenen op elkaar met een probe er tussen, 2 lagen dus. En dan halverwege onder boven wisselen. Meestal is 1 uurtje genoeg.wissel en 30min na garen.
Je doet de probe tussen de 2 ingepakte ribs?
En wat meet je dan?

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

ASS-Ware schreef op zondag 14 juni 2026 @ 12:13:
[...]

Je doet de probe tussen de 2 ingepakte ribs?
En wat meet je dan?
De temperatuur van t pakket inplaats van de de hete lucht die er langs gaat. De rooster/hete lucht meet ik ook met een andere probe. En als je zo'n multi met ambient probe heb kan je die ook zo gebruiken. Multi er tussen en achter kant vd probe er buiten.

Door t pakket te meten meet je eigelijk ook de vleestemp. Ongeveer dan. Onderzijde vh pakket is fractioneel warmer dan boven zijde ( te zien aan je rooster probe.) Straling vd deflectorplate, vandaar halverwege omkeren vd pakketten. In hoogte en kant.( dus ook pakket omkeren boven beneden

Ik leg ze plat zodat de sappen meer oppervlakte pakken en instomen.

Dus rek voor roken en drogen. Ik had dit bedacht door mn compact en beperkte roosterruimte maar nu ik een grote heb ga ik er mee door denk ik. 😊

Oh ja de 120-130 is dan dicht op t rooster. Overigens ging dit bij mn compact van zelf vaak ondanks dat ik hem bijna dicht had. Ik aim in t begin op 100-110 rooster temp en die wandeld vaak langzaam maar zeker naar 120...plus. ( vermoedelijk door de compacte kolenplek en ik moest kolen toevoegen.) Ben benieuwd of mn grotere voorraad ruimte in de large minder last heeft van die opstuwing. Ik gebruikte al hardere houtsoorten omdst dan bijvullen minder een ding is. ( iemand vertelde me ooit kamados moeten van boven naar beneden opbranden. En met bijvullen gooi je nieuw op brandende kooltjes waardoor t vuur van onder naar boven gaat. => minder beheersbaar.)

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 14-06-2026 12:33 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:51

Dennis1812

Amateur prutser

@MiKeZZa heb je vocht gebruikt bij inpakken?
Ik doe meestal scheut appelsap, roomboter en klein beetje appelazijn en wat saus.

Door het vocht krijg je stoom en gaart het tot fall of the bone.
Zelf rook ik wat korter met de standaard ribben. 90 minuten heb ik altijd al een goede rooksmaak met ook rookring zichtbaar.
Uurtje of 2 ingepakt. Daarna indrogen en aflakken doe ik op gevoel en geen standaard tijd. Kan 15 minuten zijn of 20-30. Ook afhankelijk van temperatuur. Vooral niet te hoog laten komen.

Roken doe ik rond de 100 graden. Stomen/garen rond de 110-120. Aflakken en indrogen met wat de bbq dan heeft rond dat moment. Soms 120. Soms 160. Daar kijk ik niet te nauw naar.

Je kan garing testen door je folie open te vouwen en aan een botje te wiebelen. Nog niet naar je zin? Langer stomen. Extra vocht en door..

1 zwart heeft die waarschijnlijk meer hitte gehad. Deflectors gebruikt neem ik aan? Lag die rib onderop? Meer suikerhoudende kruiden erop?
Lag die zwarte kant op de bbq? Of stonden de ribs rechtop?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

Esumontere

Floep, banaan.

@MiKeZZa had je ze tijdens het garen in de folie met de vleeskant maar boven of naar beneden liggen?

• MiKeZZa
Ik had ze alle 4 ingepakt in dubbele laag folie, ze lagen in de boter, appelsap en wat bruine suiker.

Ik had ze alle 4 apart gelegd, naast elkaar, wellicht lag de 'zwarte' het meest aan de zijkant waar de warmte langs het hitteschild kwam. Maar dat blijft toch best gek aangezien als je ze alle 4 naast elkaar legt (beetje in een rondje) dan zou je eerder verwachten dat ze allemaal een zwart deel hebben en een deel niet. Maar er waren er 3 goed en 1 helemaal zwart. Blijft apart.

Qua temp; 1e fase volgende keer lager, die is genoteerd.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je zou kunnen overwegen om 1 pakket te maken. En dus gewoon te stapelen. Scheelt je een hoop folie. Uiteindelijk gaart het hetzelfde.

Maar dat verklaart niet je garing of zwarte rib.

• MiKeZZa
Maar dan liggen ze toch niet allemaal in de boter/sap?

En idd; mijn probleem staat er los van, dus ben super nieuwsgierig of iemand een idee heeft :)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die sap doet weinig als sap naar mijn idee. Doet meer als stoom.
Ik stapel meestal. Nooit het idee dat er 1 malser/steviger/andere smaak heeft eigenlijk.

Meestal leg ik ze vleeszijde omlaag en doe ik per rib een beetje boter.

Maar ik ben geen chef, alleen hobby en daarin houdt ik vooral het KISS principe aan. Liever simpel en niet te moeilijk gedacht. Als het werkt werkt het.

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-07 08:15
Dutch oven voor mijn verjaardag gekregen. Gisteren pulled chicken mee gemaakt. Dit recept gevolgd. Minder bbq saus gebruikt dan volgens het recept. Prima gelukt al zeg ik het zelf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8n14J0u8iuzTQfYKHnj5r7g_v4c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nePKO6XXB4zNP1GOX30s9e4o.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wGQy8E3fxyqT3SQj-kYnZnso14=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8jPQ0Us8LdWw4C4jwd7Qj9u.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIm-OwfCB_a28gsBplwA6-zhibU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gIqm2OQAoB5BqCHQHE2wZFVV.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dv2-MfsvTbIyJjYY2Qb-_xuSa3w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SasRiEp9CU7SDXJAN3x6mlDO.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9e1EC-aSmVLXRDE3QcsnNUZaEE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YcrE6X9RL7jDgxJTmTfdFYal.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Hulleman op 14-06-2026 20:13 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• ASS-Ware
Hulleman schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:11:
Dutch oven voor mijn verjaardag gekregen. Gisteren pulled chicken mee gemaakt. Dit recept gevolgd. Minder bbq saus gebruikt dan volgens het recept. Prima gelukt al zeg ik het zelf.

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Cool, dat wil ik ook gaan maken, de Dutch oven pas geleden aangeschaft.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:14
MiKeZZa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:18:
Ik had ze alle 4 ingepakt in dubbele laag folie, ze lagen in de boter, appelsap en wat bruine suiker.

Ik had ze alle 4 apart gelegd, naast elkaar, wellicht lag de 'zwarte' het meest aan de zijkant waar de warmte langs het hitteschild kwam. Maar dat blijft toch best gek aangezien als je ze alle 4 naast elkaar legt (beetje in een rondje) dan zou je eerder verwachten dat ze allemaal een zwart deel hebben en een deel niet. Maar er waren er 3 goed en 1 helemaal zwart. Blijft apart.

Probeer de volgende keer eens een kleine scheut appelsap en verder niets. Het is niet de bedoeling dat je de ribs verzuipt als je ze inpakt met aluminium folie, eigenlijk hoeft er helemaal niets bij perse. Denk dat ik 20% van een pakje appelsap gebruik per slab.

Als je baby back ribs gebruikt dan is 2 uur voldoende op +/- 110c.

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 14-06-2026 21:19 ]

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:16
Ik moet wel een klein beetje grinniken dat jullie “Dutch oven” gebruiken voor iets wat hier gewoon een braadpan heet O-) .

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 23:36
warzaw schreef op zondag 14 juni 2026 @ 21:45:
Ik moet wel een klein beetje grinniken dat jullie “Dutch oven” gebruiken voor iets wat hier gewoon een braadpan heet O-) .
Ho ho, een Dutch oven is een braadpan MET een stevige deksel :p

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Een Dutch oven is vrijwel altijd van gietijzer en vuurbestendig. De gemiddelde braadpan zou ik zelf niet op de bbq zetten

• elektriekert
418O2 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:06:
[...]

Een Dutch oven is vrijwel altijd van gietijzer en vuurbestendig. De gemiddelde braadpan zou ik zelf niet op de bbq zetten
We willen dat emaille wel zien springen natuurlijk :+

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

elektriekert schreef op zondag 14 juni 2026 @ 23:12:
[...]

We willen dat emaille wel zien springen natuurlijk :+
En de kolen blijven ook maar matig liggen op een bolle deksel

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Er is een overeenkomst, ze mogen beide niet in de vaatwasser....

En als de deksel op je teen valt dan....

[ Voor 25% gewijzigd door copykat op 15-06-2026 00:36 ]

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Hulleman schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:11:

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Lekker! Heb gisteren exact hetzelfde gedaan met 2,5 kg kippendij.. :9

• Hulleman
Een braadpan is wel veel verfijnder afgewerkt, ook van binnen. Mijn dutch oven is vrij ruw. Meer gietijzeren feel. Daarnaast kan ik de deksel van de dutch over als grilplaat gebruiken. Wordt met de deksel van de braadpan wel lastig. Maar het concept is inderdaad hetzelfde.

Bij 'Dutch oven' moest ik in eerste instantie aan wat anders denken :7

[ Voor 14% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2026 08:30 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Apple TV 4K 2022 | Playstation 5 Pro | Playstation Portal |

• Hulleman
[...]

Volgens de handleiding van The Bastard dutch oven is de pan geëmailleerd. Het voelt wel echt heel anders dan mijn Staub braadpan met emaille afwerking van binnen. Maar idd, ik zou een mooie braadpan ook niet op de bbq zetten. Qua hitte kan ie dat wel aan (ze kunnen ook in de oven). Maar ik denk dat je een mooie gekleurde braadpan op een gegeven moment van buiten niet meer goed schoon krijgt als je hem regelmatig op de bbq zet.

[ Voor 25% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2026 09:00 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:16

Esumontere

Floep, banaan.

[...]

Mijn blauwe BK geëmailleerde braadpan doet het anders prima op de kamado hoor.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 08:23
MiKeZZa schreef op zondag 14 juni 2026 @ 19:18:

Wanneer een van je ribben zwart is geworden tijdens het ingepakte deel, kan er wellicht een kier/scheur/opening in je folie hebben gezeten? Heb ik hier ook wel eens gehad (lekker balen).

Daarom controleer ik tegenwoordig altijd dat er niet teveel rook/geur vrijkomt wanneer ze ingepakt liggen. Als ze goed ingepakt zijn zou dat alles zoveel mogelijk in de folie moeten blijven.

• MiKeZZa
Gadgeteer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:29:
[...]

Wanneer een van je ribben zwart is geworden tijdens het ingepakte deel, kan er wellicht een kier/scheur/opening in je folie hebben gezeten? Heb ik hier ook wel eens gehad (lekker balen).

Daarom controleer ik tegenwoordig altijd dat er niet teveel rook/geur vrijkomt wanneer ze ingepakt liggen. Als ze goed ingepakt zijn zou dat alles zoveel mogelijk in de folie moeten blijven.
Dit is ook het enige wat ik kon bedenken. Maar goed, je ziet pas dat hij zwart is na het openscheuren en dan is iets sowieso al gescheurd.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-07 08:23
MiKeZZa schreef op maandag 15 juni 2026 @ 09:58:
[...]

Dit is ook het enige wat ik kon bedenken. Maar goed, je ziet pas dat hij zwart is na het openscheuren en dan is iets sowieso al gescheurd.
Klopt. En het moment dat je je folie opentrekt en je rib(ben) is/zijn zwart is echt zo'n rot moment :S.

• MiKeZZa
Gadgeteer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:02:
[...]

Klopt. En het moment dat je je folie opentrekt en je rib(ben) is/zijn zwart is echt zo'n rot moment :S.
Klopt. Zeker als je kinderen al heerlijk hebben zitten smikkelen en je gasten nog moeten eten :>

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 11:38

Direct zou ik niet durven zeggen waardoor er eentje niet goed gelukt is.
Echter vraag ik me af of je het volgende doet, misschien heb je het wel ergens benoemd maar toch de vraag.

In de eerste fase, de 3, doe jij hier ook om zeg het half uurtje of zo, de ribs sprayen? Dit om ze vochtig te houden en tegen uitdroging te beschermen?
Verder bij stap 2, de 2, doe ik altijd wat appelsap/appelazijn mix in de folie erbij. Niet veel maar een klein beetje. Ik doe geen boter erbij zoals sommigen. Vocht is wederom puur voor het stoom effect en uitdroging te voorkomen.

Verder goed om te weten, de meeste ribben die wij hier in NL kopen, zijn niet het formaatje USA ribs :D
Dus ik hou me wel aan de 3 uur, daarna gaat het bij mij meestal max 1,5 uur en de laaste stap is ergen tussen het kwartier en 30 minuten max. Ik heb echt fall of the bone als ik dit doe. Wil ik ze een keer met wat meer bite eraan hebben, dan doe ik niet sprayen.

In het begin heb ik het sprayen overgeslagen en te weinig vocht in de folie gedaan, kreeg toen wat jij beschrijft bij je ene verpeste rib. Dus wellicht toch het vocht gehalte wat niet goed was.

Ik heb ze op 110 en op 130 graden gemaakt, zonder verschil in het stukje fall of the bone.
Meestal zit ik rond de 110-120 graden. Meer is niet nodig.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ik gebruik meestal die boter staven das makkelijk doseren , 5mm plakje, wat vd aflaksaus en scheutje appelsap met wat azijn. Wat soms ook lekker is is snippers rode verse peper,( bijna pureren)

Ik koop soms de kant en klare vomar babyribs.( zo van morgen heb ik tijd impulsiefje.) Het is hit en mis met het vlies. Soms is ie er zo af en soms lijkt of het er al af is en zit er nog een heel dun vlies die je niet los krijgt zonder je vlees te slopen. Die snij ik dan maar een beetje in tussen de botjes zodat de bariëre doorbroken is.

Als je helemaal lui wilt zijn hebben ze de gemarineerde versie. Beetje goed kijken welke je pakt maar die zijn eigenlijk best te knagen. En ik ga er van uit dat ze ontvliest zijn...😅

Meestal als ik donkere punten heb komt t door te kleine deflectorplate voor de stukken waardoor de hitte vd vlammen teveel direct langs t vlees gaan ( compact kamado). ( mooiste is als de hete lucht via de dome terug dwarrelt en dan naar buiten kan. ( boven zijde bijna dicht.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FtWgGUXnWkOaaseDbOeOa9__qOs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t2RsLY8UqfCWugxwt7mOZD4p.jpg?f=fotoalbum_large

Binnenkort mn large eens gebruiken voor spareribs..

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 24-07 14:39
Zijn er hier ervaringen met mensen die weleens beef Wellington hebben gemaakt met diamanthaas ipv ossenhaas?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

wel met frikandellen, maar das weer een ander verhaal.

Moette doen.

• Hulleman
Van het weekend was ik bij de Nettorama (zit hier sinds kort ipv de Boni) en daar hebben ze mooie stukken vlees voor de bbq. Procureur voor net geen tientje per kg. 2 pakken (ruim 4kg) meegenomen. Ook mooie dikke ribben (900g) voor nog geen € 8. Ook meegenomen. Ben benieuwd!

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 11:38
Hulleman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:46:
Van het weekend was ik bij de Nettorama (zit hier sinds kort ipv de Boni) en daar hebben ze mooie stukken vlees voor de bbq. Procureur voor net geen tientje per kg. 2 pakken (ruim 4kg) meegenomen. Ook mooie dikke ribben (900g) voor nog geen € 8. Ook meegenomen. Ben benieuwd!
Heb je een Makro pasje of ken je iemand met eentje?
Zo ja, dan kan je daar geregeld voor 6,50 inc btw procureur per kg krijgen.
Puur even een tip :)

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-07 07:36
Hulleman schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:46:
Ben benieuwd ;) Hier ook net een Nettorama ipv Boni. Heb ook nog beschikking tot een Sligro pas.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Nettorama heeft ook erg goede picanha of andere grote steaks.
Procureur en buikspek ook van goede kwaliteit.
Fijne winkel.

Sligro ook erg fijn maar Nettorama zit om de hoek ongeveer.

• onne
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:09
Vandaag pizza 🇮🇹🍕

Deze setup werkt bij mij het best, platesetter op het rooster, hoekprofielen daarop en dan de pizza steen. Daarmee ligt de pizza hoog (dichtbij de hitte van bovenaf, en wordt de steen niet te heet (graad of 300) waardoor de bodem niet verbrandt 👌

Deegbolletjes van de supermarkt overigens 🤐
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jmYjVHjuOVWMqF_jwxdh2u3BstA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIv0YDRqMSTemtadm76XxC3E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3M3WDsTygf3oMdlzKkMc3zw1bOk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCwlkxIT1Bt9GV4uv5aBt0Fw.jpg?f=fotoalbum_large

• Hulleman
Dennis1812 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:48:
Fijne winkel.

Klinkt goed! Zag ook een mooie cote de boeuf liggen van 1kg voor €20. Picanha zag ik zo niet liggen. Wil ik ook graag eens klaarmaken. Iig leuke prijzen om eens wat te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hulleman op 15-06-2026 22:21 ]

• Terrie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:05

Terrie

Titelspecialist Tweakers Partners
-edit-verkeerde topic...

[ Voor 93% gewijzigd door Terrie op 16-06-2026 09:09 ]

Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26

MiBe

Communitymanager
Voor straf vanavond de BBQ aan zodat je je post kunt editen en je creatie kunt tonen ;)

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

MiBe schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:12:
[...]

Voor straf vanavond de BBQ aan zodat je je post kunt editen en je creatie kunt tonen ;)
Crew on crew violence!

• elektriekert
Dennis1812 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 17:48:
Fijne winkel.

Wel stukken van 750 gram voor de procureur zie ik.
Wordt de "bark" verhouding wat groter en de bereidingsrijd korter.

Zijn niet echt nadelig verwacht ik.
Het scheelt de helft met de keurslager met de huidige aanbieding

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 16-06-2026 13:33 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Procureur hebben ze van 750g tot 2kg+, heb 2 weken geleden een stuk van 2300gram meegenomen.

Toevallig toen ook een clubsteak meegenomen, die smaakte ook erg goed.

• elektriekert
Dennis1812 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:33:
Procureur hebben ze van 750g tot 2kg+, heb 2 weken geleden een stuk van 2300gram meegenomen.

Toevallig toen ook een clubsteak meegenomen, die smaakte ook erg goed.
Ik ga zo maar de Ghettorama dus ik zal eens kijken.
De actie in de folder gaat specifiek om vacuüm verpakte stukken.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ja, alle stukken zijn vacuüm verpakt. Maar wisselend in formaat.

Mocht je kleiner willen hebben diverse vestigingen (waaronder Gemert) ook nog een eigen slagerij. Daar willen ze het vaak wel herverpakken voor je.

Er ligt voor ieder wel wat wils qua formaat meestal.
Tip doe gelijk al je week boodschappen. Betere prijzen dan de AH/Jumbo. Ook speciaalbier scheelt echt euros in vergelijking met de AH.

• Hulleman
elektriekert schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:35:
[...]

Ik ga zo maar de Ghettorama dus ik zal eens kijken.
De actie in de folder gaat specifiek om vacuüm verpakte stukken.
Ik heb vorige week 2x ruim 2kg procureur meegenomen. Ging om vacuüm verpakte stukken

• elektriekert
Dennis1812 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 13:48:
Ja, alle stukken zijn vacuüm verpakt. Maar wisselend in formaat.

Mocht je kleiner willen hebben diverse vestigingen (waaronder Gemert) ook nog een eigen slagerij. Daar willen ze het vaak wel herverpakken voor je.

Er ligt voor ieder wel wat wils qua formaat meestal.
Tip doe gelijk al je week boodschappen. Betere prijzen dan de AH/Jumbo. Ook speciaalbier scheelt echt euros in vergelijking met de AH.
Het zit in een ander dorp, wij hebben er eens een boodschappenlijstje naast gehouden en omdat wij niet heel veel A-merken kopen valt het mee qua prijsverschil. Maar voor dit vlees ben ik er langs geweest en helaas was het al 2 dagen niet geleverd.

Het is mijn winkel niet maar voor dat vlees wil ik dan wel een uitzondering maken, maar helaas.

Uiteindelijk heb ik het bij de slagerij gehaald, en na betaling een kwartiertje in een hoekje van de winkel gehuild :')

[ Voor 6% gewijzigd door elektriekert op 16-06-2026 15:50 ]

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Het is een hele andere discussie, maar net als met beimer, sommige prijzen zijn te laag, dat kan haast niet helemaal zuiver zijn. Nu kan je daar waarde aan hechten of niet, maar steak van onder de 20 euro per kilo of procureur van minder dan een tientje per kilo is wel heel erg goedkoop

• MiKeZZa
Jij kent de exacte prijzen van de hele keten?

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

MiKeZZa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:15:
Jij kent de exacte prijzen van de hele keten?
Nee. Maar ik ken de prijzen van slagers wel. En die draaien echt geen gigantische marges. Dus als je de helft van hun kan vragen dan moet dat wel ergens vandaan komen

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:57

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
BaBoK schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:23:
Zijn er hier ervaringen met mensen die weleens beef Wellington hebben gemaakt met diamanthaas ipv ossenhaas?
Geen ervaring mee maar moet kunnen toch? In theorie iets minder mals maar dat hangt toch met name van de kwaliteit van je stuk vlees af denk ik.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Nee. Maar ik ken de prijzen van slagers wel. En die draaien echt geen gigantische marges. Dus als je de helft van hun kan vragen dan moet dat wel ergens vandaan komen
Jumbo heeft ook procureur lapjes van een tientje per kilo zie ik. Maar dat ziet er meer uit als reststukjes met lekker veel vet mee gesneden dan knappe procureur.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MiKeZZa
418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:18:
[...]

Als ik kijk hoeveel arbeid er bij de slagers die ik ken zit v.s. de efficiëntie van een stuk vlees afkomstig van een grote supermarkt met landelijke dekking dan denk ik dat dat echt wel een fors deel van het verschil kan verklaren.

Let op; ik zeg niet dat je hiermee geen gelijk heb, want wellicht zit er ook nog een stuk in iets anders, maar ik weet oprecht niet of het onmogelijk is.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

MiKeZZa schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:43:
[...]

Als ik kijk hoeveel arbeid er bij de slagers die ik ken zit v.s. de efficiëntie van een stuk vlees afkomstig van een grote supermarkt met landelijke dekking dan denk ik dat dat echt wel een fors deel van het verschil kan verklaren.

Let op; ik zeg niet dat je hiermee geen gelijk heb, want wellicht zit er ook nog een stuk in iets anders, maar ik weet oprecht niet of het onmogelijk is.
Het uitbenen zal het verschil niet echt maken toch? Wellicht de schaal wel.

Tot in hoeverre het allemaal te proeven is in het eindproduct is kan je je ook afvragen. Ik vermoed dat het komt uit wat meer massaproductie, misschien dieren uit lagelonenlanden die het wellicht iets minder goed hebben, meer/langer ingevroren zijn.

Ik haal zelf vrijwel altijd lokaal vlees van de markt hier voor de bbq. En heel soms bij een lokale slager

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:53:
[...]

Het uitbenen zal het verschil niet echt maken toch? Wellicht de schaal wel.

Tot in hoeverre het allemaal te proeven is in het eindproduct is kan je je ook afvragen. Ik vermoed dat het komt uit wat meer massaproductie, misschien dieren uit lagelonenlanden die het wellicht iets minder goed hebben, meer/langer ingevroren zijn.

Ik haal zelf vrijwel altijd lokaal vlees van de markt hier voor de bbq. En heel soms bij een lokale slager
Herkomst zal zeker een factor zijn. Een goede slager heeft vaak vlees met een verhaal, bij de online barbecue shops moet het al snel Iberico of Livar zijn.
Maar bij Beimer kan ik niets vinden over een ras of herkomst, het is gewoon een stuk procureur en meer niet. Als er verder geen eisen aan een stuk vlees zitten wordt het al heel snel veel goedkoper is mij opgevallen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:17:
[...]

Herkomst zal zeker een factor zijn. Een goede slager heeft vaak vlees met een verhaal, bij de online barbecue shops moet het al snel Iberico of Livar zijn.
Maar bij Beimer kan ik niets vinden over een ras of herkomst, het is gewoon een stuk procureur en meer niet. Als er verder geen eisen aan een stuk vlees zitten wordt het al heel snel veel goedkoper is mij opgevallen.
https://www.beimer.nl/en/
Daar leggen ze het wel uit. Veel uit Duitsland en Oost Europa dus. En ze kopen melkkoeien, die zijn natuurlijk ook goedkoper

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:22:
[...]

https://www.beimer.nl/en/
Daar leggen ze het wel uit. Veel uit Duitsland en Oost Europa dus. En ze kopen melkkoeien, die zijn natuurlijk ook goedkoper
Mja dat zegt me niet zoveel, varkens worden niet zo veel gemolken bijvoorbeeld. ;)

Het klinkt een beetje als de dubbeldoelkoe maar dan via zo goedkoop mogelijke inkoopkanalen en grotere schaal. Zijn het dan ook specifiek rassen voor dubbeldoel of kopen ze gewoon afgedankte melkkoeien? Dat is nogal een verschil in kosten, kwaliteit en duurzaamheid.

Nou ja, voor de gemiddelde barbecuer misschien minder interessant maar er zit een beetje wereld van nuance en marketing achter al die aanbieders.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 22:33:
[...]

Mja dat zegt me niet zoveel, varkens worden niet zo veel gemolken bijvoorbeeld. ;)

Het klinkt een beetje als de dubbeldoelkoe maar dan via zo goedkoop mogelijke inkoopkanalen en grotere schaal. Zijn het dan ook specifiek rassen voor dubbeldoel of kopen ze gewoon afgedankte melkkoeien? Dat is nogal een verschil in kosten, kwaliteit en duurzaamheid.

Nou ja, voor de gemiddelde barbecuer misschien minder interessant maar er zit een beetje wereld van nuance en marketing achter al die aanbieders.
Je weet wel dat als ze er niet heel duidelijk over zijn, het van ver komt. Want anders schreeuwen ze het van de daken.

• MiKeZZa
Laten we het woord 'marketing' wat meerdere keren valt inderdaad niet uitvlakken. Ik proef het niet én ik kan van alle dingen waar ik gevoelsmatig wel wat moeite mee heb helaas ook onmogelijk bepalen of het bij de lokale slager niet ook zo is gegaan met het beestje... Dus ik koop gewoon een betaalbaar stuk vlees (voor zover dat bestaat).

• Gonadan

Gonadan

MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:51:
Laten we het woord 'marketing' wat meerdere keren valt inderdaad niet uitvlakken. Ik proef het niet én ik kan van alle dingen waar ik gevoelsmatig wel wat moeite mee heb helaas ook onmogelijk bepalen of het bij de lokale slager niet ook zo is gegaan met het beestje... Dus ik koop gewoon een betaalbaar stuk vlees (voor zover dat bestaat).
Dat je het bij een lokale slager niet kunt bepalen is natuurlijk niet waar, dat is niet meer dan een slager kiezen die daar transparant over is. Zijn ze dat niet dan weet je genoeg, zijn ze dat wel dan kan je de keten beoordelen. En dan nog speelt marketing inderdaad een grote rol, dus daar moet je goed doorheen prikken. In tijden waar veel mensen meer waarde hechten aan korte keten, duurzaamheid of diervriendelijkheid zijn schakels in de keten natuurlijk niets te beroerd om hun verhaal wat op te poetsen. :P

Maar goed, om dan maar te zeggen dat het niet te doen is en je daarom net zo goed de goedkoopste kunt halen vind ik wel weer erg makkelijk geredeneerd. :)

Overigens zie je het ook sterk aan de andere kant van het spectrum waar het zuiver gaat om zogenaamde kwaliteit en smaak. Daar waar gesmeten wordt met rassen, landen en speciale hippe barbecuetermen voor iets wat we al jaren schoenzool noemen. Zet er dan graangevoerd en een exotisch land bij en je betaalt het dubbele waarbij hele hordes beweren dat het zes keer zo lekker is.
Als je die keten en producten kritisch gaat bekijken blijft er ook lang niet altijd wat van het verhaal over, soms wel, maar vaker niet. En als je dat zes keer zo lekkere stuk dubbelblind laat proeven zal er ook een stuk minder van het verschil over blijven (of niets).

Ach ja, het is een stukje beleving en daar wordt op ingespeeld. De één door hippe termen en exotische afkomst, de ander door afgedankte ossen een goed leven in een kruidenveld te geven. En het wordt je niet altijd makkelijk gemaakt om claims te valideren, moet je ook maar net zin in hebben. Kost je toch weer tijd die je ook aan barbercuren en bier drinken had kunnen besteden.
Het zijn dingen die je niet altijd in de smaak terug ziet, maar die een barbecuer wel net een stukje meer plezier in zijn hobby kunnen geven. Een goed gevoel is ook wat waard. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ozzie
  • Laatst online: 13-07 18:44
Bij de Makro kost procureur vaak ook maar 6 a 7 euro/kg. Dat is gewoon Nederlandse varken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ozzie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:51:
Bij de Makro kost procureur vaak ook maar 6 a 7 euro/kg. Dat is gewoon Nederlandse varken.
En we kennen de omstandigheden waaronder die leven natuurlijk. Ik koop ook zo af en toe wel eens shoarma in de aanbieding (guilty pleasure), maar je weet dat dat geen fraai leven heeft gehad

De marktslager (zo heet het bedrijf) is heel transparant. In de kraam hangt meestal een bordje met daarop de naam van de boerderij waar de runderen deze week vandaan komen. En ze hebben enkel een lokaal ras dat ze steunen (blaarkoppen). Ik kies daar liever voor.

Maar dat neemt niet weg dat als iemand een stuk vlees van beimer oid wil kopen dat ik vind dat ze dat vooral lekker moeten doen.

Ik heb ook wel eens wat meer uitgegeven aan procureur voor pulled pork, maar dat kan ik ook niet aan mezelf vergoelijken. Fijn dat het beest een langer en fijn leven heeft gehad, maar om daar nu letterlijk drie keer zoveel voor te betalen...

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 17-06-2026 10:07 ]

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 24-07 16:56
Komende zaterdag is er een happen en tappen feestje bij ons in het dorp en gezien het mooie weer zullen we er zaterdagmiddag waarschijnlijk wel rond lopen. Fijne is dat het gewoon open en toegankelijk is en aangezien de vriezer nog vol ligt met wat vlees lijkt het mij ook een prima idee om wat ribfingers en burned ends klaar te maken.

Nu is het praktisch om de hoek en zou het zo te timen zijn dat als het vlees klaar is ik dat binnen 10 minuten wel op het terrein weet te krijgen, dus vrijdag de bbq alvast inrichten en klaar maken, de ribfingers in een Aziatische marinade / rub en de buikspek voorbereiden. Zaterdagochtend de bbq maar aanslingeren zodat we de middag als we gaan een lekker warm snackje hebben op het picknick kleed.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:06:
[...]

Ik heb ook wel eens wat meer uitgegeven aan procureur voor pulled pork, maar dat kan ik ook niet aan mezelf vergoelijken. Fijn dat het beest een langer en fijn leven heeft gehad, maar om daar nu letterlijk drie keer zoveel voor te betalen...
Volgens mij heeft geen enkel dier wat speciaal doorgefokt is op bepaalde eigenschappen een fijn leven, hoeveel marketing je er ook tegenaan gooit. En inderdaad, je betaald die onzin wel. Dubbeldoelkoe? Laat me niet lachen, eerst tot in perfectie gefokt voor zoveel mogelijk melkproductie (de melk die oorspronkelijk voor het kalf is wat na 3 minuten bij moeder weggehaald wordt) en dan nog even een half jaar vetmesten om er nog wat restwaarde voor te krijgen. Topleven hoor, heerlijk!!

Ik let meestal op de kwaliteit en dan pas kijk ik naar de prijs. Waar het beest vandaan komt of hoe het eventueel heeft geleefd (wat je toch nooit weet) boeit me niet heel erg.

Moette doen.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

ozzynator schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Volgens mij heeft geen enkel dier wat speciaal doorgefokt is op bepaalde eigenschappen een fijn leven, hoeveel marketing je er ook tegenaan gooit. En inderdaad, je betaald die onzin wel. Dubbeldoelkoe? Laat me niet lachen, eerst tot in perfectie gefokt voor zoveel mogelijk melkproductie (de melk die oorspronkelijk voor het kalf is wat na 3 minuten bij moeder weggehaald wordt) en dan nog even een half jaar vetmesten om er nog wat restwaarde voor te krijgen. Topleven hoor, heerlijk!!

Ik let meestal op de kwaliteit en dan pas kijk ik naar de prijs. Waar het beest vandaan komt of hoe het eventueel heeft geleefd (wat je toch nooit weet) boeit me niet heel erg.
Dat is helemaal prima, dat zeg ik toch ook steeds? Het hele principe van vlees eten is hoe dan ook hypocriet. Enige wat je nog zou kunnen rechtpraten is wild dat wordt geschoten in beheer.

• Gonadan

Gonadan

ozzynator schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:31:
Ieder zijn keuze daarin, maar waarom moet je initiatieven weer zo ridiculiseren om je keuze te onderbouwen?
Diervriendelijk vlees eten bestaat niet maar een koe eerst inzetten voor zuivel en kalveren en daarna voor de vleesconsumtie is toch alweer beter (of minder slecht?) dan de melkkoe tot kattenvoer draaien en nog een extra koe opkweken en zo snel mogelijk weer slachten voor de barbecue. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ozzynator

ozzynator

Nevermind.

Ik ridiculiseer niets, het is ridicuul.

[ Voor 47% gewijzigd door ozzynator op 17-06-2026 11:22 ]

Moette doen.

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 06:54
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:43:
[...]Het hele principe van vlees eten is hoe dan ook hypocriet.
Waarom?

"Biologisch en evolutionair gezien is de mens een omnivoor (alles-eter). Dit betekent dat ons lichaam is aangepast om zowel voedingsstoffen uit dierlijke producten (vlees) als uit plantaardige producten (groenten) te verteren en op te nemen"

Dit zijn natuurlijk opmerkingen die in een bbq topic nogal reacties kunnen krijgen.

Iets met kat en spek.

Wat me er aan herinnert dat ik de buikspek nog uit de vriezer moet halen, die moet er volgende week aan geloven na een weekje pekelen.

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• Gonadan

Gonadan

Zondag vaderdag zie ik, dat klink als een goed excuus. :Y)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

robkrekel schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 11:35:
[...]

Waarom?

"Biologisch en evolutionair gezien is de mens een omnivoor (alles-eter). Dit betekent dat ons lichaam is aangepast om zowel voedingsstoffen uit dierlijke producten (vlees) als uit plantaardige producten (groenten) te verteren en op te nemen"

Dit zijn natuurlijk opmerkingen die in een bbq topic nogal reacties kunnen krijgen.

Iets met kat en spek.

Wat me er aan herinnert dat ik de buikspek nog uit de vriezer moet halen, die moet er volgende week aan geloven na een weekje pekelen.
Hypocriet omdat we allemaal (of althans velen) het liefst zouden willen dat de dieren het allemaal goed hebben, maar dat dat onmogelijk is voor betaalbare prijzen

• Gonadan

Gonadan

Betaalbaar is relatief. Als ik zie wat men aan barbecues en accessoires uitgeeft dan vind ik het ook weer wat hypocriet als de ingrediënten dan ineens niets extra mogen kosten.

Maar onder de streep moet iedereen natuurlijk gewoon lekker kiezen wat hij/zij zelf wil, ieder heeft zijn eigen prioriteiten. Ik wil daar ook niet te veel over oordelen, zolang het een oprechte keuze is en geen kromme redenatie dat is het gewoon ieder zijn ding lijkt mij. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Ik ken een leuke boerderij waar ze de varkens met vijf stuks in een groot weiland laten lopen en pas slachten bij 2.5 jaar. Dan is een kilo procureur 35 euro. Dat is mij wat te gek.

• elektriekert
Salv schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 10:18:
Komende zaterdag is er een happen en tappen feestje bij ons in het dorp en gezien het mooie weer zullen we er zaterdagmiddag waarschijnlijk wel rond lopen. Fijne is dat het gewoon open en toegankelijk is en aangezien de vriezer nog vol ligt met wat vlees lijkt het mij ook een prima idee om wat ribfingers en burned ends klaar te maken.

Nu is het praktisch om de hoek en zou het zo te timen zijn dat als het vlees klaar is ik dat binnen 10 minuten wel op het terrein weet te krijgen, dus vrijdag de bbq alvast inrichten en klaar maken, de ribfingers in een Aziatische marinade / rub en de buikspek voorbereiden. Zaterdagochtend de bbq maar aanslingeren zodat we de middag als we gaan een lekker warm snackje hebben op het picknick kleed.
Is het dan niet de bedoeling dat je op het terrein flink consumeerd in plaats van dat je "niemand maakt het zo lekker als je zelf" eten meeneemt? :9~

• elektriekert
Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:13:
Betaalbaar is relatief. Als ik zie wat men aan barbecues en accessoires uitgeeft dan vind ik het ook weer wat hypocriet als de ingrediënten dan ineens niets extra mogen kosten.

Maar onder de streep moet iedereen natuurlijk gewoon lekker kiezen wat hij/zij zelf wil, ieder heeft zijn eigen prioriteiten. Ik wil daar ook niet te veel over oordelen, zolang het een oprechte keuze is en geen kromme redenatie dat is het gewoon ieder zijn ding lijkt mij. :)
BBQ accessoires zijn ook veelal asociaal duur voor wat het is vind ik.
En wie heeft er nou een grillrooster nodig van 8mm dik. Het hoeft geen valbeveiliging te zijn :+

Maar dat is natuurlijk een ander verhaal.
Inmiddels ligt de procureur op in de Kamado.

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:36:
Ik ken een leuke boerderij waar ze de varkens met vijf stuks in een groot weiland laten lopen en pas slachten bij 2.5 jaar. Dan is een kilo procureur 35 euro. Dat is mij wat te gek.
Tja, da's een keuze, velen betalen nog vele malen meer voor een stukje vlees bij de maaltijd. Ik zeg niet dat ik het lachend zou doen, maar alles is relatief. Livar zit er wellicht wat tussenin qua verhaal maar ook qua prijs, het is uiteindelijk ook net hoe ver je wilt gaan. ;)

Soms moet je ook een beetje mazzel hebben. Ik heb in de buurt een kleine boerderij waar de ossen vrij in een ruim kruidenweiland lopen, die denkt niet aan schaalgrootte en slacht. Gewoon af en toe is er eentje aan de beurt en dat worden een x aantal gemengde vleespakketten en op is op. Die is qua prijs vrij schappelijk en een eerlijk verhaal.
Voor varkens is het lastiger, veel van die boerderijen doen hele pakketten en dan kan je niet even een los nekkie halen. De lokale slager heeft Heyde Hoeve wat ook een mooi verhaal probeert te vertellen maar in mijn optiek niets bijzonders is op dat vlak. Dus dan maar Livar of zo, dat lijkt nog ergens op. Wat maak ik het mijzelf eigenlijk moeilijk hè? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Volgens mij hadden we ook een periode dat stiertjes net na t kalf afzijn als rundvlees werd verkocht zonder dat ze ooit buiten geweest waren. Want dat vlees was zo heerlijk zacht....kistkalveren heette dat. Dat mocht niet meer dus duwde ze ze de wei in voor een paar uur. Probleem opgelost. Maar je kocht eigenlijk kalfsvlees plus 1 week. Stickertje kon rund melden. Dus klanten hoefde niet schuldig te voelen dat ze kalfs vlees aten.

Sec gesproken heb je niks aan stierenvlees schijnt, t schijnt een zwaardere smaak te hebben door hun testosteronlevels en mensen vinden t niet lekker. ( schiet me niet af als dit onzin is. Ik heb dit een keer gehoord van een oude slachter. Daarom moesten stieren gecastreert worden als ze langer door gefokt werden om op te vetten.)

Persoonlijk vind ik dat de EU en NL de minimale waarde van diervriendelijkheid moeten reguleren. Controles uitvoeren, en positief belonen van vleesproducenten die proactief zijn in hun product zo netjes mogelijk maken. Dan zal ik gewoon vlees kopen dat er lekker uitziet en hopelijk ook zo smaakt. Als t duurder is koop ik minder vaak. Budget is budget tenslotte.

• MiKeZZa
Ik vraag me ook altijd af wat het probleem met kalf is. Kalf is klein dus lief dus zielig ofzo? Maar een kalf groot laten worden en dan opeten is niet zielig?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kalfsvlees is heerlijk. Misschien van het weekend een stukje kalf bereiden.
Of lam.

* Dennis1812 heeft wat minder van die zielig gevoelens.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Hier staat Texels lam ook op het menu voor dit weekend hoor.

Een stukje bewustzijn is wat anders dan zielige gevoelens

[ Voor 33% gewijzigd door 418O2 op 17-06-2026 19:12 ]

• Ozzie
copykat schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:39:

Persoonlijk vind ik dat de EU en NL de minimale waarde van diervriendelijkheid moeten reguleren. Controles uitvoeren, en positief belonen van vleesproducenten die proactief zijn in hun product zo netjes mogelijk maken. Dan zal ik gewoon vlees kopen dat er lekker uitziet en hopelijk ook zo smaakt. Als t duurder is koop ik minder vaak. Budget is budget tenslotte.
Dat doet de EU ook, alleen wat de 'minimale waarde van diervriendelijkheid' zou moeten zijn is niemand het over eens. Ik vind 3 sterren beter leven biologische kippeneieren nog een te slecht leven hebben dus die koop ik niet, maar andere wel.

Voor varkens zijn dit de minimale omstandigheden:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/welzijnseisen-dieren/huisvesting-verzorging/varkens

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Gonadan

Gonadan

MiKeZZa schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:51:
Ik vraag me ook altijd af wat het probleem met kalf is. Kalf is klein dus lief dus zielig ofzo? Maar een kalf groot laten worden en dan opeten is niet zielig?
Tja wanneer we van de week in de krant lezen dat een schoolklas aangereden is dan doet het lot van de kinderen mensen toch vaak meer dan dat van de volwassenen. Dat principe zal hier ook wel werken, een leven wat al redelijk voltooid is vinden we minder erg als het eindigt dan wanneer het pas net begint.

Plus je krijgt natuurlijk gewoon heel veel meer vlees van een volwassen dier. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ozzie
Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:14:
[...]

Tja wanneer we van de week in de krant lezen dat een schoolklas aangereden is dan doet het lot van de kinderen mensen toch vaak meer dan dat van de volwassenen. Dat principe zal hier ook wel werken, een leven wat al redelijk voltooid is vinden we minder erg als het eindigt dan wanneer het pas net begint.

Plus je krijgt natuurlijk gewoon heel veel meer vlees van een volwassen dier. :9
Een vleeskoe word gewoon met 16 maanden naar de slacht gebracht. Maar dat weten de meeste mensen niet.

• Gonadan

Gonadan

copykat schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 15:39:
Volgens mij hadden we ook een periode dat stiertjes net na t kalf afzijn als rundvlees werd verkocht zonder dat ze ooit buiten geweest waren. Want dat vlees was zo heerlijk zacht....kistkalveren heette dat. Dat mocht niet meer dus duwde ze ze de wei in voor een paar uur. Probleem opgelost. Maar je kocht eigenlijk kalfsvlees plus 1 week. Stickertje kon rund melden. Dus klanten hoefde niet schuldig te voelen dat ze kalfs vlees aten.

Sec gesproken heb je niks aan stierenvlees schijnt, t schijnt een zwaardere smaak te hebben door hun testosteronlevels en mensen vinden t niet lekker. ( schiet me niet af als dit onzin is. Ik heb dit een keer gehoord van een oude slachter. Daarom moesten stieren gecastreert worden als ze langer door gefokt werden om op te vetten.)
Ik zal niet beweren dat de beste man ongelijk heeft maar er zit wel wat meer nuance in. Die praktijken bestaan gerust maar er zijn gelukkig ook veel boeren die een stierkalf daadwerkelijk nog een leven bieden. (waaronder degene die ik noemde)

Castreren moet sowieso als je geen levensgevaarlijke situaties wilt creëren, de smaak is bij veel rassen sowieso wel goed. Je wilt als boer ook gewoon veilig de stal of weiland in kunnen en wanneer je nog stieren hebt (dus geen ossen) en er staat verderop een tochtige koe dan banjeren ze rustig door alle hekken en sloten heen en staan drie weilanden verderop. Dat moet je ook niet hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Ozzie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:18:
[...]

Een vleeskoe word gewoon met 16 maanden naar de slacht gebracht. Maar dat weten de meeste mensen niet.
Ook dat hangt er maar weer helemaal van af.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:20:
[...]

Ook dat hangt er maar weer helemaal van af.
De lokale blaarkoppen krijgen 2.5 jaar geloof ik. Maar dat is ook een ras dat meer voor de romantiek wordt gefokt dan omdat ze zo vreselijk snel groeien of vet zijn. Ze waren bijna uitgestorven en zijn nu teruggebracht.

• Gonadan

Gonadan

Ja het is allemaal niet in uniforme waarheden of hokjes te vatten. Dat maakt het ook zo lastig voor de consument die graag wil weten wat voor keuzes hij maakt.
Hetzelfde geldt overigens als je op zoek bent naar een specifieke kwaliteit, de kans dat je ergens in een verhaal tuint is aanzienlijk gezien al die YT-ers en bloggers.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ozzie
418O2 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:24:
[...]

De lokale blaarkoppen krijgen 2.5 jaar geloof ik. Maar dat is ook een ras dat meer voor de romantiek wordt gefokt dan omdat ze zo vreselijk snel groeien of vet zijn. Ze waren bijna uitgestorven en zijn nu teruggebracht.
Een kleine boerderij die een bijzonder ras houdt voor de hobby of niet als hoofdinkomsten bron heeft wat meer ruimte om dat te doen en dan zullen de dieren inderdaad eerder richting de 2,5 - 3 jaar gaan voordat ze naar de slacht gaan.
Ik was laatst op een boerderij waar ze Texas Longhorn's houden en daar slachten ze er ook eens in de zoveel tijd een als die 2,5 - 3 jaar is. Maar daar is de koe maar een van de producten. Ze geven ook barbecue workshops, je kan er rondleidingen doen, ze verhuren mini's en andere unieke vervoersmiddelen. Dan hoeven dus dieren dus ook niet perse in die bio industrie molen en hebben de koeien inderdaad een beter leven.

Wat ik zei geldt vooral voor de koe die in de supermarkt ligt met 1, 2, 3 - sterren beter leven keurmerk. Die dieren worden echt niet ouder dan 2 jaar.

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Zijn wel serieuze boeren hoor. Veel lokale horeca serveren het ook

Which reminds me, moet nog eens waterbuffel halen hier in de buurt

• firecaps30
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:28
Is er iemand die een green egg medium heeft verzonken in een blad en wat zou kunnen nameten?

Zelf bezig met een buitenkeuken maar wegens een achterwand en diepte werkblad van 70cm weet ik niet of ik uit ga komen met de dome als deze open gaat.

Heb me helaas vergist en geen rekening gehouden met de achterwand…

Rood: afstand bovenkant blad tot het punt waar de reggulator het meeste naar achteren uitsteekt wanneer de dome open is.

Blauw: afstand hart egg tot het punt waar de reggulator het meeste naar achteren uitsteekt wanneer de dome open is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VJ8TjBXTlDEzxfrbQtox1vwL2yc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yJlkJApbJaMcqyPNVtab3kIj.jpg?f=fotoalbum_large

Voor de situatie, egg zal links komen. Kan maar 1x zagen in het blad en wil dat graag in een keer goed doen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl9p-Ry7fMsKGuQvfMJuSoxMdeo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/btG1ZtkYgBrhmtSq7A0iczLl.jpg?f=fotoalbum_large

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:05
firecaps30 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:25:
Is er iemand die een green egg medium heeft verzonken in een blad en wat zou kunnen nameten?

Zelf bezig met een buitenkeuken maar wegens een achterwand en diepte werkblad van 70cm weet ik niet of ik uit ga komen met de dome als deze open gaat.

Heb me helaas vergist en geen rekening gehouden met de achterwand…

Rood: afstand bovenkant blad tot het punt waar de reggulator het meeste naar achteren uitsteekt wanneer de dome open is.

Blauw: afstand hart egg tot het punt waar de reggulator het meeste naar achteren uitsteekt wanneer de dome open is.

[Afbeelding]

Voor de situatie, egg zal links komen. Kan maar 1x zagen in het blad en wil dat graag in een keer goed doen :+
[Afbeelding]
Kun je hier wat mee? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPTqLW2ECbTgDPss87feZ2rb-BM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GzorrA0XX1guEH4JoQRdoCd2.jpg?f=user_large

• firecaps30
Dankje, die had ik ook gevonden. Er staat rechtsonder 2017 en als ik het goed heb is in 2018 het scharnier iets aangepast en de reggulator geintroduceerd. Weet niet of dat van invloed is geweest op de buitenmaten. Recentere officiële maatvoeringen heb ik niet kunnen vinden..

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:08
Tip van de dag: groter gat zagen kan altijd!

• firecaps30
mc_maarten schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:14:
Tip van de dag: groter gat zagen kan altijd!
Zeker! Wil het wel graag op de juiste plek hebben

• Gonadan

Gonadan

firecaps30 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:23:
[...]

Zeker! Wil het wel graag op de juiste plek hebben
Waarom wacht je dan niet tot het ei er is? Kan je het precies uitmeten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 418O2
  • Niet online

418O2

u mad?

Wel een goeie om rekening mee te houden lol. Ga zelf binnenkort ook bouwen, had hier niet aan gedacht

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-07 06:54
Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:00:
Zondag vaderdag zie ik, dat klink als een goed excuus. :Y)
Dan staat er al een hot&fast speklapjes verbranden op de nieuw gasbbq (Weber Q 2800N+) van mijn schoonouders op de planning ;(
Is hier ook een beetje knap op te low en slowen? Iemand ervaring met dit ding?

7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming

• bvsteyn
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:55
Gisteren weer lekker bezig geweest met de bbq. Het menu was BBQ Shotgun shells met wortels op een bed van pijnboompitten puree (dank @Mollos_ voor de tip) en een lekkere rijstsalade. Was weer heerlijk!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUyaRwqBlBEJbdkqjALGXxsbbLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dI8BBKIMJE3xCmHoNM8i6Uam.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsqE01Nw_5t65SLug2PosLdP4Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KqDo8xp7mzq5yr5h5mIaj1Jq.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 366 ... 370 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism