WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 364 365 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• xyonix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:55
PhrancK schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:54:
[...]

hahaha herkenbaar, ik heb gisteren ook een setje opgepikt bij Toolstation obv aanbevelingen hier. Ik bestel een setje "las"handschoenen, zegt die man achter de balie; je kan het vlees ook gewoon met een tang omdraaien he :+
Ik hoop toch voor die man dat hij doorheeft dat we het vlees niet met die handschoenen omdraaien maar de roosters etc :D

• Kaasdipje
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:27
Orion84 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:18:
GG large wordt zo te zien standaard geleverd met een kolen ‘rooster’. Dikke metalen plaat met gaten die onderin de vuurschaal ligt.

Had ik op mijn Compact ook. Daar gebruik ik nu een mandje van Monolith als ik het me goed herinner.
Zoiets heb ik bij de Kamado Joe Classic ook.

Ik heb wel gezien dat er een kolenmand beschikbaar is. Deze heb ik nog niet aangeschaft.

Ik heb mijn nieuwe BBQ afgelopen zaterdag ingebrand en aanstaande woensdag hoop ik mijn eerste vlees er op te kunnen doen. Ik wil graag pulled chicken maken dmv een Dutch Oven.

Heb afgelopen jaar 1x een BBQ avondje gedaan bij Kolenboertje, en nu voor het eerst solo iets maken. Ben zeer benieuwd!

• xyonix
olivier2222 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
Dit weekend mijn Grill Guru large ontvangen! Past precies in het schuurtje dus dat is perfect. Nu was ik aan het kijken voor een kolenmand, maar die van GG zelf vind ik erg aan de prijs. Heeft er iemand ervaring met een alternatief merk wat goed in het model met de firebox uit losse delen past?
Jaren geleden een "alternatief" merk besteld, paste toch helaas niet.
Toen maar over stag gegaan en de originele besteld. Werkt nog steeds perfect, dus investeer keertje en heb er jaren plezier van zou ik willen zeggen.

Meesten worden met alleen het rooster geleverd.
Zelfs mijn Monolith heeft het rooster standaard en moet je de kolenmand los bij kopen.

PS gg large en monolith 55 is de GG kolenmand uitwisselbaar :) even leuk weetje

• xyonix
iMode schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 21:10:
[...]

Je gaat er zelf over door dus dan komt toch echt even mijn antwoord. Dat jij andere ervaringen hebt kan, de bedrijven, plaatsen, Offshore plants, booreilanden, olieraffinaderijen etc etc waar ik geweest ben, en dat zijn er echt heel veel, wereldwijd, is het onmogelijk om iets af te rekenen uit een magazijn. Dat is gewoon vragen / pakken en hup werken. Meenemen naar huis voor eigen gebruik is dus zoals eerder aangegeven door een andere tweaker inderdaad gewoon diefstal.
Moet die hele opsomming nu meer indruk maken?

Ik heb mensen in mijn vrienden/familie kring die werken bij twee grote multinationals die wereldwijd opereren en die meesten wel zullen kennen in de sector.
Daar kan je als personeel het gewoon laten inhouden op je loon als je wat wilt meenemen. Geldt ook voor apparatuur.

Jouw opsomming zegt dus net niks helaas. Het verschilt gewoon per bedrijf, groot/klein maakt niet uit. Heb zelfs meegemaakt dat de baas bij zo'n bedrijf tegen het personeel zegt, "we hebben weer een vervanginsronde van alle boormachines, is afgeschreven, of jullie nemen het mee of het gaat de kliko in."

Maar laten we inderdaad lekker over gerechten praten en tips met elkaar delen.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:17
xyonix schreef op maandag 8 juni 2026 @ 10:39:
[...]

Moet die hele opsomming nu meer indruk maken?

Ik heb mensen in mijn vrienden/familie kring die werken bij twee grote multinationals die wereldwijd opereren en die meesten wel zullen kennen in de sector.
Daar kan je als personeel het gewoon laten inhouden op je loon als je wat wilt meenemen. Geldt ook voor apparatuur.

Jouw opsomming zegt dus net niks helaas. Het verschilt gewoon per bedrijf, groot/klein maakt niet uit. Heb zelfs meegemaakt dat de baas bij zo'n bedrijf tegen het personeel zegt, "we hebben weer een vervanginsronde van alle boormachines, is afgeschreven, of jullie nemen het mee of het gaat de kliko in."

Maar laten we inderdaad lekker over gerechten praten en tips met elkaar delen.
Dat is natuurlijk totaal anders en niet waar het hier over gaat. Haha om indruk te maken? Ik vertel het hoe het bij 9 van de 10 bedrijven gaat. Leuk hoor maar totaal niet relevant waar je vrienden werken.

Nogmaals, ik heb het over meenemen vanuit het magazijn. Zelfs het meenemen van een koffiekopje of een pen is gewoon diefstal.

Doe dat idd lekker en stop de discussie.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Op een kolenmand (en eigenlijk roosters) moet je eigenlijk niet besparen. het heeft best wat te lijden natuurlijk. Mijn originele bastard was na zes jaar op. Heb nu de nieuwe, die is veel steviger en net wat hoger. Dat is met name handig bij gebruik van de verdeler (voor indirect of spit)

• elektriekert
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13:51
olivier2222 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 09:11:
Dit weekend mijn Grill Guru large ontvangen! Past precies in het schuurtje dus dat is perfect. Nu was ik aan het kijken voor een kolenmand, maar die van GG zelf vind ik erg aan de prijs. Heeft er iemand ervaring met een alternatief merk wat goed in het model met de firebox uit losse delen past?
Ik heb er ook eentje laatst ontvangen.
Ben toch voor het origineel gegaan zodat ik zeker weet dat de passing context is.
Een ander white label merk is ook gewoon 50€ voor een simpel RVS gelast rekje.
Dan liever iets meer uitgeven dat zeker weten past en geen problemen gaat opleveren.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
Wat voor houtskool gebruiken jullie? Ik heb net een zak Quebracho van Bastard aangeschaft. De zak ziet er premium uit, maar de reviews op Internet zijn niet echt overtuigend (veel gruis, Kamado komt niet boven de 150 graden). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan er nog geen oordeel over vellen.

Zijn er nog specifieke merken om links te laten liggen of juist aanraders?

• PhrancK
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:17
Ik ben absoluut geen kenner en pas 'net begonnen' met BBQ'en op de Kamado, maar met vriend meegereden naar Ralph de Kok zijn winkel en o.a. deze zak gekocht:
https://ralphdekok.nl/producten/mushara-houtskool-van-ralph-de-kok/

Grote stukken, die iets lastiger aangaan dan normaal houtskool, maar eenmaal aan, gaan als een banaan en weinig as. Kamado gaat zonder enkel probleem naar >250 graden.
N=1, maar zover goede ervaringen hier.

• elektriekert
Ik heb Dammers Acacia houtskool.
Nu pas 2x gebruik en ben nog aan het inbranden.

Advies volgens grill guru is rond de 100 graden de luchtschuif en Margrietschijf aan te passen maar als ik dit meteen doe dipt ie al gauw weer omlaag i.p.v. naar 110-120 graden te kruipen.

Dit zou ook nog kunnen komen dat ik bij de luchtschuif wel het gaatjes rooster ervoor schuif (is ook weer minder oppervlakte)

Ik vind de reactie vooral traag, en dat is natuurlijk niet heel gek als je van een ketel BBQ afkomt zonder temp meter en gewoon een hele gaffel brandende briketten erop gooit en er klaar mee bent.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
warzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:
Wat voor houtskool gebruiken jullie? Ik heb net een zak Quebracho van Bastard aangeschaft. De zak ziet er premium uit, maar de reviews op Internet zijn niet echt overtuigend (veel gruis, Kamado komt niet boven de 150 graden). Ik heb het zelf nog niet geprobeerd dus kan er nog geen oordeel over vellen.

Veel geprobeerd en terecht gekomen bij Black Ranch Marabu.
Zakken van 15kg, relatief iets goedkoper dan 10kg zakken van andere soorten, allrounder, weinig smaak zodat ik de smaak zelf kan bepalen middels rookhout en kruiden, wordt heet zat.

Dit was met hitteschild:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c3NyFONfdudK1csyNj5mBHpvCq0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yjRVzPUnFIhcVkOXtIdQzox.jpg?f=fotoalbum_large

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:33

Esumontere

Floep, banaan.

warzaw schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:44:

Ik gebruik altijd marabu. Veel verschillende merken geprobeerd (Bastard, Dammers, Gamma, Makro, etc.) en de conclusie is dat er altijd kleine en grote stukken in zitten. Varieert ook veel per zak. Echter, dat heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd, behalve dat het kleine grut een stuk sneller opgefikt is.

Tegenwoordig haal ik altijd 15 kg zakken bij de Makro, zijn erg voordelig en over het algemeen goed, groot spul met weinig troep erbij.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13:33

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:00:
[...]

Veel geprobeerd en terecht gekomen bij Black Ranch Marabu.
Zakken van 15kg, relatief iets goedkoper dan 10kg zakken van andere soorten, allrounder, weinig smaak zodat ik de smaak zelf kan bepalen middels rookhout en kruiden, wordt heet zat.

Dit was met hitteschild:

[Afbeelding]
Lekker warm, was je pizza aan het bakken? :Y)

• ASS-Ware
  • Nu online
Esumontere schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:01:
[...]

Lekker warm, was je pizza aan het bakken? :Y)
Nee, er zat veel vet in het BBQ, dus even flink opgestookt tot hij klaar was met roken, en roken deed ie flink, duurde wel een minuut of 30.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
elektriekert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 12:55:
Ik heb Dammers Acacia houtskool.
Nu pas 2x gebruik en ben nog aan het inbranden.

Advies volgens grill guru is rond de 100 graden de luchtschuif en Margrietschijf aan te passen maar als ik dit meteen doe dipt ie al gauw weer omlaag i.p.v. naar 110-120 graden te kruipen.

Dit zou ook nog kunnen komen dat ik bij de luchtschuif wel het gaatjes rooster ervoor schuif (is ook weer minder oppervlakte)

Ik vind de reactie vooral traag, en dat is natuurlijk niet heel gek als je van een ketel BBQ afkomt zonder temp meter en gewoon een hele gaffel brandende briketten erop gooit en er klaar mee bent.
Dat vind ik vrij snel dicht zetten inderdaad. Zoals ik het geleerd heb (volgens mij ooit van smoking dad, die Canadese houthakker):
  • wokkels/kolen in de fik, deflectors aan de kant schuiven (pizzapunt opening), klep open tot de was er uit is en de kolen zelf gaan branden
  • klep dicht met alles open tot de koepel ook daadwerkelijk flink warm aan begint te voelen, zit dan meestal al op 200 graden koepeltemperatuur
  • dan deflectors goed leggen en schuiven naar de stand die je wilt, hij zakt dan initieel flink in maar zal goed te sturen zijn naar waar je wilt zijn.
Althans dat is nu mijn werkwijze en werkt eigenlijk redelijk vlekkeloos.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• elektriekert
Gonadan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:46:
[...]

Dat vind ik vrij snel dicht zetten inderdaad. Zoals ik het geleerd heb (volgens mij ooit van smoking dad, die Canadese houthakker):
  • wokkels/kolen in de fik, deflectors aan de kant schuiven (pizzapunt opening), klep open tot de was er uit is en de kolen zelf gaan branden
  • klep dicht met alles open tot de koepel ook daadwerkelijk flink warm aan begint te voelen, zit dan meestal al op 200 graden koepeltemperatuur
  • dan deflectors goed leggen en schuiven naar de stand die je wilt, hij zakt dan initieel flink in maar zal goed te sturen zijn naar waar je wilt zijn.
Althans dat is nu mijn werkwijze en werkt eigenlijk redelijk vlekkeloos.
Wellicht dat mijn "probleem" is dat ze bij de eerste 3x inbranden de temperatuur niet te hoog op willen laten lopen wat dus meteen zorgt voor een aardige dip.

Overigens ben ik over de wokkels wel te spreken.
Brand super vlot, en de Dammers houtskool gaat ook vlot aan moet ik zeggen.

• 418O2
  • Niet online
elektriekert schreef op maandag 8 juni 2026 @ 13:51:
[...]

Wellicht dat mijn "probleem" is dat ze bij de eerste 3x inbranden de temperatuur niet te hoog op willen laten lopen wat dus meteen zorgt voor een aardige dip.

Overigens ben ik over de wokkels wel te spreken.
Brand super vlot, en de Dammers houtskool gaat ook vlot aan moet ik zeggen.
Je moet er echt rekening mee houden dat er initieel best veel hitte wordt opgenomen door de bbq zelf. Voor die "heat soaked" is ben je wel even verder. Het kan ook zijn dat je net ff wat meer kolen moet aansteken dan je denkt. Daar ga ik na al die jaren ook nog wel eens de mist mee in

[ Voor 4% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2026 13:55 ]

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:38

Dennis1812

Amateur prutser

Ik had de KJ kolenmand gekocht en gebruikt. En later weer verkocht. Vond het 0 toegevoegde waarde hebben.
Met de aspook wat rondroeren en daarna aslade legen was voor mij net zo snel eigenlijk.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• 418O2
  • Niet online
Dennis1812 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:37:
Ik had de KJ kolenmand gekocht en gebruikt. En later weer verkocht. Vond het 0 toegevoegde waarde hebben.
Met de aspook wat rondroeren en daarna aslade legen was voor mij net zo snel eigenlijk.
Dat wil inderdaad wel dan, veel kamados hebben geen aslade, dan is een kolenmand wel handig. Anders krijg je je as er niet uit

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In mijn KJ heb ik wel een kolenmand, ik vind het evengoed wel makkelijk om even te schudden en alles ligt bij de lade. Die schijf met gaatjes die je krijgt laat toch een stuk minder door, moet ik weer gaan roeren en zo. Maar ben inderdaad wel dolblij met de aslade, moet er niet aan denken dat ik zou moeten scheppen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASS-Ware
  • Nu online
Gonadan schreef op maandag 8 juni 2026 @ 14:46:
In mijn KJ heb ik wel een kolenmand, ik vind het evengoed wel makkelijk om even te schudden en alles ligt bij de lade. Die schijf met gaatjes die je krijgt laat toch een stuk minder door, moet ik weer gaan roeren en zo. Maar ben inderdaad wel dolblij met de aslade, moet er niet aan denken dat ik zou moeten scheppen. :P
Ik ben gestopt met schudden, omdat er aardig wat kleine stukjes kolen uitvallen die je net zo goed kan opbranden.
Gewoon een vers laagje kolen er op en de fik er in.
Dat kleine stukjes de luchtstroom tegenhouden, och, nergens last van bij een kolenmand, want er kan lucht langs de zijkanten omhoog en zo overal bij de brandende kolen komen.
Pagina: 1 ... 364 365 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism