Ok. Maar is dat een acceptabele status voor een nieuw product? Wat mij betreft mag je wat anders verwachten.
Ik zou zelf genoegen nemen met korting (100 euro ofzo) en wat koud emaille om het te fiksen. Maar je kan ook een nieuwe deksel vragen. Of alles terugsturen. Net wat je wil en de leverancier wil doenMiKeZZa schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 13:51:
[...]
Ok. Maar is dat een acceptabele status voor een nieuw product? Wat mij betreft mag je wat anders verwachten.
Mja, het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een kras op de voet van een nieuwe TV. Als ik een nieuwe TV van 2000 euro koop en er een kras in de voet zit, breng ik hem terug. Ookal beïnvloedt het de werking niet.
Ben benieuwd hoe de leverancier het oplost.
Is dat houtskool nog een beetje het geld waard bij de Gamma of is het de gebruikelijke rotzooi?
blup
Vind ik iets heel anders. Maar dat maakt niet uit, je moet kijken of je er samen uitkomt en anders stuur je hem terug.Esumontere schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Mja, het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld een kras op de voet van een nieuwe TV. Als ik een nieuwe TV van 2000 euro koop en er een kras in de voet zit, breng ik hem terug. Ookal beïnvloedt het de werking niet.
Ben benieuwd hoe de leverancier het oplost.
Hoe is dit anders dan? Het is cosmetische schade aan een gloednieuw product in een vergelijkbare prijscategorie. Ik heb het niet over de craquelé, maar over de afgebroken stukjes emaille.418O2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:00:
[...]
Vind ik iets heel anders. Maar dat maakt niet uit, je moet kijken of je er samen uitkomt en anders stuur je hem terug.
[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 20-05-2026 14:19 ]
Ongeveer 1/3e van de inhoud v.d. zakken bij de bouwmarkten zijn m.i. erg kleine stukken en niet (prettig) geschikt genoeg voor de kamado's. Maar soms is het wel zo goedkoop dat je gerust wat selectief kunt zijn in wat je in de kamado doet en wat in een afvalzak gaat.Bezulba schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:00:
Is dat houtskool nog een beetje het geld waard bij de Gamma of is het de gebruikelijke rotzooi?
Het is een beetje persoonlijke voorkeur.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
Dat hangt een beetje van de maat van je kamado af. Ik heb een compact en daar is het heel goed voor. Ik zit niet te wachten op stikken van 25cm. Vorig jaar 2 zakken bij de Gamma gehaald en een bij de welkoop, beide goed.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ongeveer 1/3e van de inhoud v.d. zakken bij de bouwmarkten zijn m.i. erg kleine stukken en niet (prettig) geschikt genoeg voor de kamado's. Maar soms is het wel zo goedkoop dat je gerust wat selectief kunt zijn in wat je in de kamado doet en wat in een afvalzak gaat.
8* sunpower max5ac 415 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW; Homey Pro2026
Ik denk dat iedereen zijn eigen afweging maakt. Als ik ongeveer 15 of 1600 uitgeef en er zitten 2 beschadigingen op, dan neem ik geen genoegen met een korting. De leverancier regelt het dan maar en heb gelijk ook ?? bij een kwaliteitscontrole
Ik blijf me irriteren en heb geen zin in opmerkingen van anderen... kijk er zit.een beschadiging op je nieuwe kamado...
Ik blijf me irriteren en heb geen zin in opmerkingen van anderen... kijk er zit.een beschadiging op je nieuwe kamado...
Dat is normaal en ontkom je niet aan met die “glazuur” laag. Hebben al mijn glimmende kamado’s ook. Dat pitje is een ander verhaal en zou ik zeker aankaarten bij de verkoper. Terugsturen hoeft niet maar hij zou je zeker korting of wat andere spullen moeten kunnen aanbieden voor die schade.PhrancK schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:29:
Zo nou tijdje volgen ook een kamado gekocht die zojuist bezorgd is (monolith classic pro 2.0).
Na het openen van de doos valt meteen op dat heel veel haarscheurtjes zichtbaar zijn al is dat blijkbaar niet erg. Maar deksel is ook op 1 punt (licht?) beschadigd.
Het is nogal gedoe om dat hele ding retour te krijgen. Zou dit kwaad kunnen en wat zouden jullie doen/adviseren?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan moet je dat van ze vragen, het is allemaal niet zo moeilijkLayumi schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 17:04:
Ik denk dat iedereen zijn eigen afweging maakt. Als ik ongeveer 15 of 1600 uitgeef en er zitten 2 beschadigingen op, dan neem ik geen genoegen met een korting. De leverancier regelt het dan maar en heb gelijk ook ?? bij een kwaliteitscontrole
Je reageert nu op iemand anders😅418O2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 18:14:
[...]
Dan moet je dat van ze vragen, het is allemaal niet zo moeilijk
Ik zie door de houtskool bomen even het bos niet meer. Ik heb mijn Weber Master Touch in een relatief kleine tuin staan en wil daarom zo ‘schoon’ mogelijk stoken om geen commentaar van de buren te krijgen. Welk houtskool past daar het beste bij wat jullie betreft? Qua briketten heb ik Ecobrasa, maar voor het snelle grillwerk zoek ik naar geschikt houtskool.
Rook is vooral suboptimaal aansteken. Denk dat je met een starter al gauw goed zit. Alleen dan geen houtskool met al te grote stukken nemenNiku schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 21:39:
Ik zie door de houtskool bomen even het bos niet meer. Ik heb mijn Weber Master Touch in een relatief kleine tuin staan en wil daarom zo ‘schoon’ mogelijk stoken om geen commentaar van de buren te krijgen. Welk houtskool past daar het beste bij wat jullie betreft? Qua briketten heb ik Ecobrasa, maar voor het snelle grillwerk zoek ik naar geschikt houtskool.
In het specifieke geval van Van Beekum, heb ik het idee dat het allemaal sponsorwerk is. Dat merk is zo extreem commercieel en schreeuwerig in hun socials. Tijdje terug nog zo'n reclamefilmpje waarin iemand (eigenaar?) even wou laten zien wat voor auto hij rijdt.MiKeZZa schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 21:04:
Ik lees overal dat de bloggers verwijzen naar Van Beekum specerijen. Is dit omdat het heel speciaal is? Of zit er voor hun gewoon een verdienmodel achter?
En in hoeverre is een potje standaard paprikapoeder van de supermarkt (huismerk of de A-merken) daadwerkelijk anders dan een potje van Van Beekum?
Uiteraard zijn de prijzen bij grote hoeveelheden wel interessant(er)...
Eerder heb ik wel eens het assortiment bekeken, toen verkochten ze vooral rubs met buitengewoon veel zout. Ik ben daarop afgehaakt. Meer PR dan smaak wat mij betreft.
Paprikapoeder (of andere losse kruiden/specerijen) haal ik meestal bij Amazing Oriental (Aziatische supermarkt) of op de markt. Paprikapoeder van de Supermarkt is niet wezenlijk anders dan die van Van Beekum of andere merken.
Afvalzak? Dan moet het wel heel fijn zijn, alles groter dan 2 cm kan prima. Niet helemaal vol gieten daarmee, maar gewoon een beetje bovenop om mee aan te steken is top.True schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:29:
[...]
Ongeveer 1/3e van de inhoud v.d. zakken bij de bouwmarkten zijn m.i. erg kleine stukken en niet (prettig) geschikt genoeg voor de kamado's. Maar soms is het wel zo goedkoop dat je gerust wat selectief kunt zijn in wat je in de kamado doet en wat in een afvalzak gaat.
7x 410 pw 15° op zuid met enphase IQ8M -- Marstek A 4.2 kWh wellicht pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Volgens mij creer je eigenlijk meer rook met een starter.418O2 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 22:14:
[...]
Rook is vooral suboptimaal aansteken. Denk dat je met een starter al gauw goed zit. Alleen dan geen houtskool met al te grote stukken nemen
Wanneer je een bergje kolen maakt en daar 2-3 bundels half insteekt je daarmee de minste rook maakt.
De houtskaal gaat dan aan van boven naar beneden.
Minste rook ervaar ik bij aansteken met de gasbrander (su-v gun). Wellicht dat van die elektrische hetelucht dingen (looft lighter) ook goed werken, daar heb ik geen ervaring mee.
Wokkels (en veel andere aanmaakblokjes) walmen van zichzelf sowieso al wat.
Wokkels (en veel andere aanmaakblokjes) walmen van zichzelf sowieso al wat.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Zo'n elektrische lighter (ik heb die van Grill guru) rookt inderdaad bijna niet. Van die wokkels(met was oid) die roken altijd meer.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Klopt! Vergeet elke keer dat die er ook nog zijn. Maken wel weer redelijk wat geluid natuurlijkTerrie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:13:
Zo'n elektrische lighter (ik heb die van Grill guru) rookt inderdaad bijna niet. Van die wokkels(met was oid) die roken altijd meer.
Eens, ik gebruik mijn one-minute lighter (looft is een merk die ze - vrij duur - op de markt heeft gebracht) en dat rookt nauwelijks. Tenzij er nog een half opgebrand stukje rookhout in de kolen ligtTerrie schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:13:
En bewaar je kolen goed droog. Een losse zak in de schuur kan al makkelijk vocht oppikken en dat merk je ook.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De WGA is in de aanbieding op Amazon.nl https://www.amazon.nl/Weber-Go-Anywhere-Houtskoolbarbecue-Draagbare-Ge%C3%ABmailleerde/dp/B00GYUN5ZM?ref_=ast_sto_dp, nu twijfel ik of het echt een meerwaarde is omdat ik ook een Outr Medium 40 cm heb die opzich ook wel mee te nemen is. Heeft de WGA dan alsnog erg veel voordeel?
@impactftw ja een wga tilt iets makkelijker en is veel makkelijker voor het snelle bbq werk, dat is neem ik aan waarom je hem mee wil nemen?
Moette doen.
Jep ff snel als je bij iemand wil gaan BBQen die geen BBQ heeft of mee op kameraden weekendozzynator schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:54:
@impactftw ja een wga tilt iets makkelijker en is veel makkelijker voor het snelle bbq werk, dat is neem ik aan waarom je hem mee wil nemen?
En daarbij zijn er veel veel (third party) accessoires voor de wga. Ook wel een leuk ding voor naast de kamado, als je wat groente wil maken terwijl je low and slow wil ofzo. Of even een steak wil afgrillen
[ Voor 51% gewijzigd door 418O2 op 21-05-2026 11:14 ]
Dat laatste durf ik best te betwisten, er is onderzoek gedaan naar zaken als bijv. paprikapoeder van bijvoorbeeld Verstegen en ook andere grote merken, zit vol met pesticiden waarvan meerdere niet toegestaan zijn in de EU, het zit er wél in. Dat gezegd hebbende, daarom koop ik het ook liever bij de toko/Turkse supermarkt. Niet dat het daar niet in zit. Dat kan ik immers niet aantonen maar ik heb wel eens begrepen dat het juist in die grotere hoeveelheden die je daar kunt kopen nogal eens mee lijkt te vallen. Verstegen komt er hier in elk geval niet meer in. Zeker als het om mix gaat, betaal je voor 70% zout en rotzooi.Gadgeteer schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 08:10:
[...]
In het specifieke geval van Van Beekum, heb ik het idee dat het allemaal sponsorwerk is. Dat merk is zo extreem commercieel en schreeuwerig in hun socials. Tijdje terug nog zo'n reclamefilmpje waarin iemand (eigenaar?) even wou laten zien wat voor auto hij rijdt.
Eerder heb ik wel eens het assortiment bekeken, toen verkochten ze vooral rubs met buitengewoon veel zout. Ik ben daarop afgehaakt. Meer PR dan smaak wat mij betreft.
Paprikapoeder (of andere losse kruiden/specerijen) haal ik meestal bij Amazing Oriental (Aziatische supermarkt) of op de markt. Paprikapoeder van de Supermarkt is niet wezenlijk anders dan die van Van Beekum of andere merken.
Adjust non olet, plerumque...
Heb je daar enig bewijs van?
Ben zelf erg fan van van Beekum. Zou valt vaak wel mee (niet veel anders dan andere merken) en ze hebben ook heel veel zoutloze mix tegenwoordig
Ben zelf erg fan van van Beekum. Zou valt vaak wel mee (niet veel anders dan andere merken) en ze hebben ook heel veel zoutloze mix tegenwoordig
nog vers van de pers418O2 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:17:
https://www.foodwatch.org...nd-in-rice-tea-and-spices
Een WGA of vergelijkbaar is gewoon veel lichter om mee te nemen en heb je relatief veel "Real estate" waar zo'n mini Kamado vooral veel aardewerk is en weinig oppervlak. Op vakantie, voor wat lekkere kippendij saté, ga ik niet een kamado pakken maar zoneer ik een WGA imitatie. Op vakantie ga ik écht niet low & slow dingen doen en ik verklaar mensen die dat wél doen met zo'n mini-kamado voor gek of heel hardcore.impactftw schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 10:51:
De WGA is in de aanbieding op Amazon.nl https://www.amazon.nl/Weber-Go-Anywhere-Houtskoolbarbecue-Draagbare-Ge%C3%ABmailleerde/dp/B00GYUN5ZM?ref_=ast_sto_dp, nu twijfel ik of het echt een meerwaarde is omdat ik ook een Outr Medium 40 cm heb die opzich ook wel mee te nemen is. Heeft de WGA dan alsnog erg veel voordeel?![]()
[Afbeelding]
Adjust non olet, plerumque...
https://www.tubantia.nl/binnenland/onderzoek-verboden-pesticiden-in-paprikapoeder-rijst-en-thee-van-nederlandse-supermarkten~a9307de2/418O2 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:17:
En de originele bron: https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/verboden-pesticiden-in-rijst-thee-en-kruiden-bij-albert-heijn-en-jumbo
[ Voor 20% gewijzigd door Esumontere op 21-05-2026 11:36 ]
Probleem is dat je als consument niet kunt zien/ ruiken in welke producten die pesticiden zitten. Zo kun je volgens mij als leek ook niet beoordelen of het paprikapoeder van de toko beter of slechter is dan die van Van Beekum. Ik zie alleen (behoorlijke) prijsverschillen. Ook bij de toko verkopen ze paprikapoeder in zakken van een kilo in prijs variërend van 11,65 tot 17,85. Welke beter/ slechter is en welke wel/ geen pesticiden? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat je een dief van je eigen portemonnee bent wanneer je kruiden in de supermarkt koopt.Esumontere schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:35:
[...]
https://www.tubantia.nl/binnenland/onderzoek-verboden-pesticiden-in-paprikapoeder-rijst-en-thee-van-nederlandse-supermarkten~a9307de2/
En de originele bron: https://www.foodwatch.org/nl/current-nieuws/verboden-pesticiden-in-rijst-thee-en-kruiden-bij-albert-heijn-en-jumbo
En tav de opmerking over het hoge zoutgehalte bij van Beekum: dat geldt voor nagenoeg alle rubs die je koopt. Een groot deel van de rubs is zout en suiker. Dat is juist voor mij de reden om grotere hoeveelheden kruiden te kopen. Dan kan ik zelf de rubs maken en zelf beslissen hoeveel suiker en zout ik toevoeg.
This train carries saints and sinners
Gelukkig is Verstegen een outlier en is het praktisch gezien niet "erg", maar ik zal het nu zeker niet meer kopen (niet dat ik ooit iets van ze heb gekocht)
Inderdaad.. nagenoeg alle. Die nagenoeg alle koop ik dus niet.sjors123 schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 11:57:
[...]
Probleem is dat je als consument niet kunt zien/ ruiken in welke producten die pesticiden zitten. Zo kun je volgens mij als leek ook niet beoordelen of het paprikapoeder van de toko beter of slechter is dan die van Van Beekum. Ik zie alleen (behoorlijke) prijsverschillen. Ook bij de toko verkopen ze paprikapoeder in zakken van een kilo in prijs variërend van 11,65 tot 17,85. Welke beter/ slechter is en welke wel/ geen pesticiden? Ik weet het niet. Ik weet alleen dat je een dief van je eigen portemonnee bent wanneer je kruiden in de supermarkt koopt.
En tav de opmerking over het hoge zoutgehalte bij van Beekum: dat geldt voor nagenoeg alle rubs die je koopt. Een groot deel van de rubs is zout en suiker. Dat is juist voor mij de reden om grotere hoeveelheden kruiden te kopen. Dan kan ik zelf de rubs maken en zelf beslissen hoeveel suiker en zout ik toevoeg.
Ook hier maken we graag zelf onze rubs. Maar we kopen ook wel kant en klare als we iets vinden met een lager zoutpercentage. In Groningen (vast ook wel elders in het land) staat op de markt (Vismarkt) ook altijd een kraam met kruiden. Deze verkoopt alles zoutloos. Ook hier halen we geregeld een voorraadje verschillende rubs.
Mijn ervaring is dat het beter is tot 96 graden te laten liggen.MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:37:
Afgelopen weekend pulled pork. De stale duurde wel erg lang dus uiteindelijk met 92 er afgehaald en wat moeizaam te pullen.
maar smaakte wel erg lekker.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Altijd boter zacht.
En het voordeel van de WGA is dat als je het rooster in tweeën slijpt je er de mini firestarter met een zakje briketten in kan doen. Ernaast nog plek voor wat aanmaak blokjes, handschoenen en tang en thermometer en je hebt 1 koffertje met alles wat je nodig hebt (behalve vlees en bier)
Helaas mag je waar wij naar toe gaan met vakantie niet meer op kolen stoken, dus was zelf op zoek naar een leuke aanbieding voor een WGA op gas maar die aanbiedingen komen niet zo vaak langs helaas.
Helaas mag je waar wij naar toe gaan met vakantie niet meer op kolen stoken, dus was zelf op zoek naar een leuke aanbieding voor een WGA op gas maar die aanbiedingen komen niet zo vaak langs helaas.
Hoe lang heb je het er uiteindelijk op gehad?MiKeZZa schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 19:37:
Afgelopen weekend pulled pork. De stale duurde wel erg lang dus uiteindelijk met 92 er afgehaald en wat moeizaam te pullen.
maar smaakte wel erg lekker.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hier speel ik wel eens vals door het vlees al op tijd in te pakken in folie (nog voor de stall) maar als we niets op de planning hebben, probeer ik het vlees er 's morgens / 's nachts al op tijd op te leggen. Soms even vervelend wanneer de wekker ergens rond een uur of 4 of 5 in de ochtend afgaat maar zo creëer ik wel tijd om de hele sessie zonder inpakken te doen. Zodra de (vorige dag voorbereide) bbq de juiste temp heeft, gaat rookhout tussen de kolen en vlees erop. Thermometer instellen en weer op bed.
Uurtje of 9. Was de vorige keren meer dan voldoende. Maar nu was het haasten en iets vaker dan me lief is de temp checken.Gadgeteer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:33:
[...]
Hoe lang heb je het er uiteindelijk op gehad?
Hier speel ik wel eens vals door het vlees al op tijd in te pakken in folie (nog voor de stall) maar als we niets op de planning hebben, probeer ik het vlees er 's morgens / 's nachts al op tijd op te leggen. Soms even vervelend wanneer de wekker ergens rond een uur of 4 of 5 in de ochtend afgaat maar zo creëer ik wel tijd om de hele sessie zonder inpakken te doen. Zodra de (vorige dag voorbereide) bbq de juiste temp heeft, gaat rookhout tussen de kolen en vlees erop. Thermometer instellen en weer op bed.
In het topic Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2026 worden bij woningen waarbij de tech er af spat, foto's geplaatst met de opmerking 'Welke Tweaker....?'
In dit geval moet ie eigenlijk in dit topic want:

Welke Tweaker...?
(link naar bericht: https://gathering.tweaker...message/85315018#85315018)

Welke Tweaker...?
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Uurtje of 9 niet echt heel lang. Haal hier voor pulled porc (meestal 2 tot 2,5 kilo) makkelijk 12 uur of langer.MiKeZZa schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:42:
[...]
Uurtje of 9. Was de vorige keren meer dan voldoende. Maar nu was het haasten en iets vaker dan me lief is de temp checken.
Wanneer ik een snellere manier gebruik (vroegtijdig inpakken) dan zit ik al snel op 8-9 uur en is het resultaat echt wel iets minder dan gewoon.
Wel verschilt het per stuk vlees. Soms 10 uur voor 2 kilo, soms 12 uur voor 2 kilo.. Geen touw aan vast te knopen.
Ligt wel heel erg aan welk vlees je gebruikt. Procureur is na een uur of 8 al boterzacht, boston butt moet echt veel langer.Gadgeteer schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:54:
[...]
Uurtje of 9 niet echt heel lang. Haal hier voor pulled porc (meestal 2 tot 2,5 kilo) makkelijk 12 uur of langer.
Wanneer ik een snellere manier gebruik (vroegtijdig inpakken) dan zit ik al snel op 8-9 uur en is het resultaat echt wel iets minder dan gewoon.
Wel verschilt het per stuk vlees. Soms 10 uur voor 2 kilo, soms 12 uur voor 2 kilo.. Geen touw aan vast te knopen.
Ik doe pulled pork gewoon een dag van te voren. Scheelt een hoop gedoe met dingen op tijd af hebben.
Warm om het de volgende dag weer op, smaakt altijd perfect
Warm om het de volgende dag weer op, smaakt altijd perfect
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Bijzonder matige apparaten voor de afbouw imo.TheOmen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:51:
In het topic Wat er nou weer voor een pand te koop staat... Jaargang 2026 worden bij woningen waarbij de tech er af spat, foto's geplaatst met de opmerking 'Welke Tweaker....?'
[Afbeelding]
Welke Tweaker...?
Dat had ik idd ook anders verwacht. Als je zo'n complete afbouw hebt, waarom dan als hoofdtoestel een middenklasse gasbbq? En een medium (gok ik) kamado. Lijkt wel een bge te zijn.
Dan zou je daar toch eigenlijk een L of XL kamado verwachten (of andere inbouw kolenbbq), met evt een kookplaat ernaast voor het gemak en de bijgerechten. En als je dan al gasbbq doet, dan zijn er ook wel mooiere inbouwtoestellen te krijgen.
Ik vind het een prachtige buitenkeuken qua inrichting en voorzieningen, maar door de keuze van bbq's net niet af.
Middenklasse gasbbq?Raymond schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Dat had ik idd ook anders verwacht. Als je zo'n complete afbouw hebt, waarom dan als hoofdtoestel een middenklasse gasbbq? En een medium (gok ik) kamado. Lijkt wel een bge te zijn.
Dan zou je daar toch eigenlijk een L of XL kamado verwachten (of andere inbouw kolenbbq), met evt een kookplaat ernaast voor het gemak en de bijgerechten. En als je dan al gasbbq doet, dan zijn er ook wel mooiere inbouwtoestellen te krijgen.
Ik vind het een prachtige buitenkeuken qua inrichting en voorzieningen, maar door de keuze van bbq's net niet af.
Wat is er mis met Napoleon?
En waarom zou je daar een L of XL kamado verwachten?
Misschien kookt hij/zij daar alleen bijgerechten op en kookt hij/zij hoofdzakelijk graag op gas.
Je zou idd wel een dikke sizzleplaat enzo verwachten. Ondertussen wel een dikke horeca afzuiginstallatie. Lijkt allemaal wel goed afgewerkt, dat wel!Raymond schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:34:
[...]
Het is van Napoleon een middenklasse model, je hebt van napoleon ook "hogere" lijnen. En er is voor gekozen om een losse bbq ertussen te plaatsen (rogue serie lijkt het). Terwijl Napoleon ook hele mooie inbouw bbq's heeft. Dat zou mijn eerste keuze zijn, zeker als je voor de rest alles zo mooi hebt opgebouwd.ASS-Ware schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:37:
[...]
Middenklasse gasbbq?
Wat is er mis met Napoleon?
En waarom zou je daar een L of XL kamado verwachten?
Misschien kookt hij/zij daar alleen bijgerechten op en kookt hij/zij hoofdzakelijk graag op gas.
[ Voor 9% gewijzigd door Raymond op 22-05-2026 10:49 ]
Denk dat ze dat al hadden en de rest er om hebben gebouwd.Raymond schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:47:
[...]
Het is van Napoleon een middenklasse model, je hebt van napoleon ook "hogere" lijnen. En er is voor gekozen om een losse bbq ertussen te plaatsen (rogue serie lijkt het). Terwijl Napoleon ook hele mooie inbouw bbq's heeft. Dat zou mijn eerste keuze zijn, zeker als je voor de rest alles zo mooi hebt opgebouwd.
Het was procureur...Esumontere schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:05:
[...]
Ligt wel heel erg aan welk vlees je gebruikt. Procureur is na een uur of 8 al boterzacht, boston butt moet echt veel langer.
Bijzonder, ik maak toch regelmatig grote stukken procureur (2 kg+) klaar voor pulled pork en ze hebben er nog nooit langer dan 9 uur op gelegen tot een kern van 93 °C. Ik hou mijn kamado dan rond de 110 - 120 °C. Toch een ander type varken wellicht.
[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 22-05-2026 10:59 ]
uiteindelijk blijft het een tussenwoning....TheOmen schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:51:
[Afbeelding]
Welke Tweaker...?
Moette doen.
Dank voor de reacties, adviezen en meningen .PhrancK schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 09:29:
Zo nou tijdje volgen ook een kamado gekocht die zojuist bezorgd is (monolith classic pro 2.0).
Na het openen van de doos valt meteen op dat heel veel haarscheurtjes zichtbaar zijn al is dat blijkbaar niet erg. Maar deksel is ook op 1 punt (licht?) beschadigd.
Het is nogal gedoe om dat hele ding retour te krijgen. Zou dit kwaad kunnen en wat zouden jullie doen/adviseren?
Even kort ter afsluiting gezien het nog redelijk wat reacties triggerde. Winkel en monolith zelf hebben er naar gekeken. Voor die 2 plekjes sturen ze een lakstift om het weg te werken en plancha twv 80 euro voor het ongemak. Kan ik dit weekend iig lekker aan de slag met al t vlees wat ik al in huis had gehaald
Ik heb het 2x een kans gegeven, het rookt best veel en stinkt ook een beetje, ook veel geknetter en vonken etc. Ook zat er veel plastic in(!?), allemaal slierten, en lees nu in de reviews dat meer mensen daar last van hebben (ook van de rook en het stinken trouwens):Pixelmagic schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 22:38:
De Marabu en Quebracho is weer in de aanbieding, 10 kilo voor €17,96. Gebruik deze sinds een jaar of twee op de kamado en Weber, prima spul en mooi grote stukken.
Morgen even langs om een paar zakken te halen voor dit seizoen.
Goedkope oplossing, als jij er oké mee bent prima natuurlijk. Ik had de boel geretourneerd en elders besteld. Maar goed, het is prachtig weer, veel BBQ plezier!PhrancK schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 23:25:
[...]
Dank voor de reacties, adviezen en meningen .
Even kort ter afsluiting gezien het nog redelijk wat reacties triggerde. Winkel en monolith zelf hebben er naar gekeken. Voor die 2 plekjes sturen ze een lakstift om het weg te werken en plancha twv 80 euro voor het ongemak. Kan ik dit weekend iig lekker aan de slag met al t vlees wat ik al in huis had gehaald
Wel af en toe eens een sliertje wat lijkt op iets wat in een bigbag zit, roken geen last van en knetteren wel eens gehad maar was naar mijn mening vocht doordat de zak open had gestaan.iMode schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 04:55:
[...]
Ik heb het 2x een kans gegeven, het rookt best veel en stinkt ook een beetje, ook veel geknetter en vonken etc. Ook zat er veel plastic in(!?), allemaal slierten, en lees nu in de reviews dat meer mensen daar last van hebben (ook van de rook en het stinken trouwens):
[Afbeelding]
Het blijft natuurlijk gokken wat ze er aan de andere kant van de wereld instoppen, maar zeker voor deze prijs ga ik het halen.
Heb de laatste paar keer 'Echt' gehaald, maar daarvoor had ik deze een paar keer. Is mij toen zeer prima bevallen.Pixelmagic schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 09:19:
[...]
Wel af en toe eens een sliertje wat lijkt op iets wat in een bigbag zit, roken geen last van en knetteren wel eens gehad maar was naar mijn mening vocht doordat de zak open had gestaan.
Het blijft natuurlijk gokken wat ze er aan de andere kant van de wereld instoppen, maar zeker voor deze prijs ga ik het halen.
Heb deze kokosbriketten gekocht: https://grillfanatics.nl/kokos-briketten-10kg/ meer mensen hier ervaring mee? Heb ze er gisteren voor het eerst op gehad, beviel goed.
Die bevallen hier ook goed. Heb ze vorig jaar besteld bij van Beekum, samen met wat kruiden.Niku schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 15:40:
Heb deze kokosbriketten gekocht: https://grillfanatics.nl/kokos-briketten-10kg/ meer mensen hier ervaring mee? Heb ze er gisteren voor het eerst op gehad, beviel goed.
Vandaag met een vriend naar macro geweest voor een bavette te halen is me de bastard in me klauwen gevallen... classic large voor 768 invl bezorgen. Dinsdag komt die.
:strip_exif()/f/image/6iCGFXuFl5YzSS5PiYthYk8F.jpg?f=fotoalbum_large)
komt de bastard mooi naast mijn action large bbq erbij heerlijk! Eindelijk beetje degelijk merk voor de sessies😀
:strip_exif()/f/image/6iCGFXuFl5YzSS5PiYthYk8F.jpg?f=fotoalbum_large)
komt de bastard mooi naast mijn action large bbq erbij heerlijk! Eindelijk beetje degelijk merk voor de sessies😀
[ Voor 31% gewijzigd door Jthem op 23-05-2026 18:31 ]
Ik heb net op de site Van Beekum gekeken... Bijna alle kruiden mixen hebben opgeteld tussen de 45%-70% suiker+zout als ingredient. (die 2 opgeteld dus)Muse schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:17:
[...]
Die bevallen hier ook goed. Heb ze vorig jaar besteld bij van Beekum, samen met wat kruiden.
Dat is helaas bij veel andere mixen en leveranciers ook zo, maar dat maakt het beter/goed
1 positieve uitzondering:
https://www.vanbeekumspec...ero-rub.html?id=316464058
If I agreed with you, we'd both be wrong.
https://www.vanbeekumspec...ps_tab=products&ps_page=2Loft schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Ik heb net op de site Van Beekum gekeken... Bijna alle kruiden mixen hebben opgeteld tussen de 45%-70% suiker+zout als ingredient. (die 2 opgeteld dus)
Dat is helaas bij veel andere mixen en leveranciers ook zo, maar dat maakt het beter/goed![]()
Vandaag eens wat nieuws geprobeerd; curry van gegrilde groente, met gebraden kip, van de kamado. Naan erbij, weer eens wat anders dan rijst. Naar recept van Ralph de Kok, volledig bereid op de kamado.
De curry is fantastisch, bijzonder lekker gegeten. Kip mag de volgende keer wat minder zout. Kennelijk was ik uitgeschoten.
De curry is fantastisch, bijzonder lekker gegeten. Kip mag de volgende keer wat minder zout. Kennelijk was ik uitgeschoten.
![]() | ![]() |
Ik bestel vaker via de www.kruidenbaron.nlLoft schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Ik heb net op de site Van Beekum gekeken... Bijna alle kruiden mixen hebben opgeteld tussen de 45%-70% suiker+zout als ingredient. (die 2 opgeteld dus)
Dat is helaas bij veel andere mixen en leveranciers ook zo, maar dat maakt het beter/goed![]()
De spareribs mix ben ik zeer tevreden over
Goede tip! Een paar met weinig suiker, maar toch nog een flink aantal met 15%-20% suiker
Diegene zonder suiker en zout zijn wel mooi om te proberen
Ben echt benieuwd met de bastard classic. Ik weet vele vinden blinkende kamado niet zo mooi maar ben tevreden met de aankoop de bastard voor 760 euro. Hopelijk veel plezier mee.
Die site doet het (nu) nietSianixi schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:26:
[...]
Ik bestel vaker via de www.kruidenbaron.nl
De spareribs mix ben ik zeer tevreden over
Ik vind hun sate mix echt top, dat is echt een aanrader.Loft schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:34:
[...]
Goede tip! Een paar met weinig suiker, maar toch nog een flink aantal met 15%-20% suiker
Diegene zonder suiker en zout zijn wel mooi om te proberen
Vandaag weer een heerlijke tri-tip op het vuur met de "beef it up" rub van the meatlovers.
BBQ op 100/110, chunk met kersenhout en een uurtje later zat hij op 50.
Even afgedekt en toen opgestookt tot 200/250 om beide zijden nog even dicht te schroeien.
Het was weer erg lekker, alleen konden ze niet wachten dus wat te snel aangesneden, had eigenlijk nog wat langer moeten rusten.
:strip_exif()/f/image/1JdmYFwRJxi0uxv5SmSH2pGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Even afgedekt en toen opgestookt tot 200/250 om beide zijden nog even dicht te schroeien.
Het was weer erg lekker, alleen konden ze niet wachten dus wat te snel aangesneden, had eigenlijk nog wat langer moeten rusten.
:strip_exif()/f/image/1JdmYFwRJxi0uxv5SmSH2pGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Gister toevallig ook voor het eerst eens zalm met mosterd en basterdsuiker gemaakt… was benieuwd, maar het smaakte prima!ASS-Ware schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 21:59:
Vrouw had zalm gekocht, daar wilde ze aardappelschijfjes bij en ze zou zelf de groentjes bereiden.
Nou, dat moet dan maar.
Lekker gegeten.
Overigens naast dorade en puntpaprika en groene asperges 🎉
Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins
Morgen ga ik voor de spareribs. Ga er meerdere maken en zou er graag 1 maken die niet naar bbq saus smaakt. Iemand tips/aanbeveling voor een alternatief lakje?
Oh en een rookie mistake; geen appelsap in huis om in te sprayen. Zijn daar alternatieven voor?
Oh en een rookie mistake; geen appelsap in huis om in te sprayen. Zijn daar alternatieven voor?
[ Voor 23% gewijzigd door MiKeZZa op 24-05-2026 10:39 ]
Mijn dochter: "Papa ik ruik vuur!". Ja dat hoop ik wel ja.
Ik zou er op tijd uit om getrokken varken te gaan maken maar ben net wakker. Benieuwd hoe laat we eten. Is gelukkig niet een heel groot stuk.
Ik zou er op tijd uit om getrokken varken te gaan maken maar ben net wakker. Benieuwd hoe laat we eten. Is gelukkig niet een heel groot stuk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon heter stoken 😉Gonadan schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:33:
Mijn dochter: "Papa ik ruik vuur!". Ja dat hoop ik wel ja.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Appelazijn werkt ook. Of whiskey.MiKeZZa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:21:
Morgen ga ik voor de spareribs. Ga er meerdere maken en zou er graag 1 maken die niet naar bbq saus smaakt. Iemand tips/aanbeveling voor een alternatief lakje?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dat is altijd een optie inderdaad, heb het vaak genoeg met meer dan 110 oid gedaan.
Hij ligt er onderhand op met 130 ongeveer, maar even kijken hoe het zich ontwikkelt. Het ene stuk is het andere niet en met dit weer is een mediterraans schema ook prima.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gewoon niet inspuiten is ook een alternatief.MiKeZZa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:21:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik bestel daar al mijn kruiden voor in de keuken, niet alleen kruidenmixen. Al ben ik wel fan van de bamikruiden, speklapjeskruiden en tex mex mix. Hun rubs heb ik nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd.Loft schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:45:
[...]
Maar als je weinig zout en suiker wil gebruiken, dan kun je het ook zelf maken toch? Ze verkopen ook lege bussen om je rub dan in te bewaren. Dan kun je je eigen voorraad maken.
Mooi alles tegelijk! Watvoor receptje had je gebruikt?Esumontere schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 19:17:
Vandaag eens wat nieuws geprobeerd; curry van gegrilde groente, met gebraden kip, van de kamado. Naan erbij, weer eens wat anders dan rijst. Naar recept van Ralph de Kok, volledig bereid op de kamado.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Sprayen kan ook met water.MiKeZZa schreef op zondag 24 mei 2026 @ 10:21:
Bij het inpakken doe ik er altijd cola in.
Dit recept, beetje aangepast naar kippenbout in plaats van hele kip. De curry is genoeg voor 2-3 personen. De rub op de kip is niet nodig, de kruidenolie tussen huid en vlees is zat.Terrie schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:42:
[...]
Mooi alles tegelijk! Watvoor receptje had je gebruikt?
Een beetje zuur is belangrijk, cola of appelsap werkt inderdaad prima. Alternatief werkt een scheutje azijn of sinaasappelsap ook.ASS-Ware schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:45:
[...]
Sprayen kan ook met water.
Bij het inpakken doe ik er altijd cola in.
Hoe kun je bij dit soort vlees zien hoe de structuur van het vlees loopt? Voor mijn gevoel lijken de draden alle kanten op te gaan.JackBigBoss schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 20:43:
Vandaag weer een heerlijke tri-tip op het vuur met de "beef it up" rub van the meatlovers.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, klopt. Ik weet sinds kort dat ik diabetes 2 heb. Volledig eetpatroon omgegooid (en nog meer bewegen en krachtraining) en dan ga je er ineens meer opleeten en blijkt dat er heeeel veel suiker in veel producten zit, terwijl dat niet nodig is. Het is een makkelijk en goedkoop ingredient.Muse schreef op zondag 24 mei 2026 @ 11:23:
[...]
Ik bestel daar al mijn kruiden voor in de keuken, niet alleen kruidenmixen. Al ben ik wel fan van de bamikruiden, speklapjeskruiden en tex mex mix. Hun rubs heb ik nog nooit geprobeerd eerlijk gezegd.
Maar als je weinig zout en suiker wil gebruiken, dan kun je het ook zelf maken toch? Ze verkopen ook lege bussen om je rub dan in te bewaren. Dan kun je je eigen voorraad maken.
Zelf maken is zeker een optie, maar gelukkig moet ik juist zouter eten (je je hoort het niet vaak
Suiker arm, zelf maken.. Gelukkig zijn er mooie opties en staat vlees op het menu voor diabetes patienten
De impact van suiker in rubs vind ik persoonlijk niet echt boeiend. Per saldo krijg je daar als het goed is toch niet veel binnen. Maargoed, met diabetes is dat anders
Dat is geheel afhankelijk van hoe je vlees gekruid is. Vooral bewerkt vlees (worsten e.d.) zit stiekem meer suiker in dan je denkt. Zetmeel heeft hetzelfde effect op je bloedsuikerspiegel als suiker, dus dat telt ook mee.418O2 schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:14:
De impact van suiker in rubs vind ik persoonlijk niet echt boeiend. Per saldo krijg je daar als het goed is toch niet veel binnen. Maargoed, met diabetes is dat anders
@Paganstars ondertussen ligt hij al te rusten. Vond het wel een eigenwijs stuk, bleef stevig aanvoelen tot zo'n 99 graden. Maar ruim op tijd klaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Diabetes type 2 hier..Loft schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:12:
[...]
Ja, klopt. Ik weet sinds kort dat ik diabetes 2 heb. Volledig eetpatroon omgegooid (en nog meer bewegen en krachtraining) en dan ga je er ineens meer opleeten en blijkt dat er heeeel veel suiker in veel producten zit, terwijl dat niet nodig is. Het is een makkelijk en goedkoop ingredient.
Zelf maken is zeker een optie, maar gelukkig moet ik juist zouter eten (je je hoort het niet vaak), althans natrium innnemen. dus dat is voor mij geen issue.
Suiker arm, zelf maken.. Gelukkig zijn er mooie opties en staat vlees op het menu voor diabetes patienten
Suiker in een rub doet eigelijk vrij weinig met mijn waardes. Gezien je bij een bbq voornamelijk vlees eet en geen koolhydraten zou ik mij daar niet zo druk om maken.
“Probeer anders het carnivoor dieet”
Ik doe tegenwoordig 2,5/2,5/0,5.coob schreef op zondag 24 mei 2026 @ 19:50:
Eerste keer spareribs op de kamado. 3-2-1 methode. Het vlees viel zo van het bot.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Extra lang ingepakt.
Fall off the bone blijft geweldig.
Ik heb mezelf ook niet zo precies aan de tijden gehouden maar het vlees was echt heel zacht. Ik kon de botjes er zo uit trekken.ASS-Ware schreef op zondag 24 mei 2026 @ 20:06:
[...]
Ik doe tegenwoordig 2,5/2,5/0,5.
Extra lang ingepakt.
Fall off the bone blijft geweldig.
Heb je het laatste uur "open" niet nodig om de ribs te drogen en de lak in te laten dikken?
Van het laatste uur heb ik eerst een half uur gedroogd, daarna gelakt en dat weer een half uur in laten dikken.
In een halfuurtje kan je ze prima droog krijgen en er saus op klaaien. Afhankelijk van hoe droog je de boel wil hebben.
Ik heb laatst de Easterwood methode gedaan en dat vind ik eigenlijk wel prima (2-2.5 uur op 175). Beste blijft sous Vide natuurlijk
https://www.bbq-nl.com/snelle-spareribs/
Ik heb laatst de Easterwood methode gedaan en dat vind ik eigenlijk wel prima (2-2.5 uur op 175). Beste blijft sous Vide natuurlijk
https://www.bbq-nl.com/snelle-spareribs/
[ Voor 9% gewijzigd door 418O2 op 24-05-2026 20:28 ]
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/QGdg6duTls68KrhJccRSeJ3A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fG1z0ijdOoIv0dR1JzMXbVHn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AGa8TfdmpIj8yUWgFXMoerZr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/w4cxBuDeY6mga56k5xR6f9ZU.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/4VvfkxsWhT4A85YNKC7xJAAn.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/FWLldWdbB3qYY52hIH1HGgln.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sJ8VvTmKvFE9nfyxrz1dS5Ka.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/03ni1Su1cVhi8xQMAZMT44OW.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Kb4dEX4mvESrin5jeZV2ivpo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nHj462UEp3i9rU0mdXCityhn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2RjPJoXdNBzOlqXI1HDgNaOs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b70H0kAVVzYPi5L1m570u7Rx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BUahse5LKiJbxqMim40yOQ2D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/M4WhgMrg2TLK3TvDpkaOdMEs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PACc9mi2Sd9fLv4AytJZXhJp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rq1TybuDl7AsldKPEtsrv6i9.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ouK9U4cKamtJapFA1PuXeZgm.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/R28qdGDJ1BVkwG7UX7LM1rT3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WteYCQQq6rVo99Q8yXENWNkf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DrRKTR5d9EjA21F9jPlDPa6o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZQ7hRch0a2zsSsMGbRoXuFmz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fukvagaCs38d0Ff7vEYdV0au.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cWVMqHvGGDoosnyNxPeLijlT.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e80ZqDBiclwlkrvu7isovw97.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kY0nS0l4GsDnz47CYuztDZZA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nYz5Lw8iHNXH6AIkP8DQM4gM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Up6MIDphOnFdrTGI3pAU2Owe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1e8aOB8JumkLfM2eFYfyRZUZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yKBheWI7f9OrWnlEqCryvdT7.jpg?f=fotoalbum_large)