One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Normaal bbqt? Definieer normaal bbq'en en wellicht wordt je vraag dan beantwoord.Powermage schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Ik snap dat je voor indirect een platesetter gebruikt, maar ik neem niet aan dat iedereen hier "normaal" bbqt met een platesetter er tussen?
Je kunt zonder platesetter prima grillen als je dat bedoelt.
Verwijderd
daar zit dus ook weer verschil in de ene heeft hem wel de andere niet . ik mag max 2 weken geduld hebben....pyrofielo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:01:
Gisteren de Grill Guru Compact opgehaald bij de lokale appie. Ik had gebeld om hem te reserveren en blijkbaar wist ie zelf niet dat ie hem had
Maar goed was ook de enige die hij ontvangen had dus ik heb zo het idee dat er niet bijster veel zijn. Viel me wel tegen dat idd de platesetter er niet bij zat. Ik heb hem juist gekocht voor spare-ribs en dergelijke.
Nu twijfel ik dus een beetje of ik die platesetter moet bestellen of die gietijzeren deflector. Voorlopig is het geen BBQ weer dus heb nog even om te puzzelen...
online besteld
ik durfde niet ivm ruzie met de vrouw
Ik woon tegenover de forelkolk.Raymond schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 18:47:
Zwolle zuid (forelkolk) heeft er eentje staan. Ik had hem bijna meegenomen
ik durfde niet ivm ruzie met de vrouw![]()
Heb de compact voor 180 euro net gehaald bij de hornbach. Ze matchen de prijs en geven 10% korting
Chill. Maar heb je nu dan ook alleen een kale versie, of heb je de platesetter er ook nog bij?Joosie200 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:09:
[...]
Ik woon tegenover de forelkolk.
Heb de compact voor 180 euro net gehaald bij de hornbach. Ze matchen de prijs en geven 10% korting
Ik ben toch overstag gegaan. En the bastard compact gehaald inplaats van de GG. Stond toch mooier naast the bastard Large.
[ Voor 15% gewijzigd door M4uSzi op 21-05-2019 19:41 ]
PSN - M4uSzi // -
Dat is de hamvraag. Het demomodel stond wel inclusief platesetter opgesteld. Maar dat was voor een rek met accessoires. Waaronder pizzasteen, plate setter ed.M4uSzi schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 19:40:
[...]
Chill. Maar heb je nu dan ook alleen een kale versie, of heb je de platesetter er ook nog bij?
Ik sta nu op de bus te wachten om hem thuis te krijgen. Kom er maar op 1 manier achter.
Staat niet meer online. Zullen hem vast eruit gegooit hebben.
Of zouden ze voor die prijs nog bestellen?

Ik heb me een breuk gezeuld met dit ding van de bushalte 500m verderop naar huis. Maar it's totally worth it
https://www.hornbach.nl/s...pact/6571308/artikel.htmlNeutraleTeun schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:37:
Lucky Bastard.
Staat niet meer online. Zullen hem vast eruit gegooit hebben.
Of zouden ze voor die prijs nog bestellen?
@Joosie200 dus met platesetter?
[ Voor 5% gewijzigd door Raymond op 21-05-2019 20:59 ]
Ik zie 3 stuks direct leverbaar?NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:01:
Ja. Niet bestelbaar en niet reserveerbaar.
Wel natuurlijk enkel te reserveren om op te halen, niet zo direct via de webshop
Jup inclusief:Raymond schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 20:58:
[...]
https://www.hornbach.nl/s...pact/6571308/artikel.html
@Joosie200 dus met platesetter?
https://www.kamadoshop.nl...plate-setter-compact.html
+
Beschermhoes
[ Voor 53% gewijzigd door Joosie200 op 21-05-2019 21:18 ]
Dat zal het wel zijn. Ging al overstag door maar 180 kwijt te zijn ipv 200. Maar plate setter erbij en hoes is verdomde fijn. Kost je anders 65 euro. Dus zelfs al leverden ze hem kaal mee bij Hornbach: heb je voor 45 euro alles erbij tov de AH. Bespaar je je toch nog 100 euro. (Tov nieuwprijs kaal)NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:18:
Verschil in locatie dan waarschijnlijk.
misschien morgen eens opweg naar huis een ommetje naar de Hornbach maken, kijken of ze er nog eentje hebben staan dan
Maar een online reservering geplaatst, morgen eens kijken wat ze zeggen over de prijs.
Verwijderd
https://www.probbqshop.nl/grill-guru-grillverhoger.html
[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2019 21:40 ]
Kun je een fotootje van de bon uploaden eventueel?
Mijn idee ook.NeutraleTeun schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 21:59:
Op de site claimen ze wel prijsgarantie, ook op kortingen. Dus zou elk filiaal wel moeten doen lijkt mij.
Kun je een fotootje van de bon uploaden eventueel?
Als ik weer thuis ben en de bon erbij kan pakken doe ik dat.
Ze draaien de webpagina uit, nieten deze aan het formulier dat ze zelf invullen voor bij de kassa. Prijs wordt dan de prijs van bedrijf x - 10%.
Maargoed, feitelijk heeft de AH een uitgeklede versie, dus vergelijkbaar zijn ze officieel niet.mgizmo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:28:
Hornbach geeft inderdaad laagste prijsgaratie. Je loopt met het product naar een balie en geeft aan dat je deze goedkoper hebt gezien bij bedrijf x. Ze gaan dan kijken of het op de website van x staat. Proberen te matchen op ean code of beschrijving.
Ze draaien de webpagina uit, nieten deze aan het formulier dat ze zelf invullen voor bij de kassa. Prijs wordt dan de prijs van bedrijf x - 10%.
Je kan dus geluk hebben "dat ze erin trappen" of niet ;-)
Nee, daar trappen ze niet in. Het EAN nummer moet overeenkomen.Powermage schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:54:
[...]
Maargoed, feitelijk heeft de AH een uitgeklede versie, dus vergelijkbaar zijn ze officieel niet.
Je kan dus geluk hebben "dat ze erin trappen" of niet ;-)
De AH GG heeft een andere EAN, dus is niet hetzelfde
Die gingen er in als zoete koek bij de mensen op de verjaardag
Voor herhaling vatbaar !
Een paar posts terug is het schijnbaar iemand wel gelukt gezien die hem voor 180 euro mee had bij de Hornbach ;-)R20141016 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Nee, daar trappen ze niet in. Het EAN nummer moet overeenkomen.
Daarom dus ook "of ze erintrappen"
[ Voor 5% gewijzigd door Powermage op 22-05-2019 09:38 ]
Zo is het inderdaad gegaan. Ze matchen het op basis van een printscreen van de site, foto van het model. En toen is er een aparte factuur aangemaakt met prijs - 10% = verkoopprijs. Werd nog gevraagd om fiat van de afdelingsbaas en bij de kassa nogmaals. Maar ook daar stemden ze in en zo liep ik naar buiten.mgizmo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 22:28:
Hornbach geeft inderdaad laagste prijsgaratie. Je loopt met het product naar een balie en geeft aan dat je deze goedkoper hebt gezien bij bedrijf x. Ze gaan dan kijken of het op de website van x staat. Proberen te matchen op ean code of beschrijving.
Dus ze hebben meerdere checks en op elk punt kan een ander filiaal (of Zwolle vanaf nu ook door aanloop/extra interesse) het afketsen.
Zouden ze niet moeten inderdaad, maar het gebeurd wel door onervarenheid van de specifieke medewerker en wellicht dat overtuigingskracht van de klant al kan helpen.R20141016 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:07:
[...]
Nee, daar trappen ze niet in. Het EAN nummer moet overeenkomen.
Ik had een hogedrukreiniger gepakt die bij bol.com 1 euro goedkoper was. Vervolgens keek de medewerker op bol.com, kwam de juiste variant tegen (maar zonder extra accessoires). Die prijs wilde hij hanteren en ik was dan zo eerlijk om aan te geven dat het niet dezelfde is. Het had mij nog zo'n 40-50 euro gescheeld. Het kan dus wel.
Wij hebben dit even goed voor u nagekeken en ook de leverancier voor u gebeld.
De "grill Guru" die wij hebben staan in de Classic en de AH heeft de compact gewoon staan zonder accessoires (aspook en Regenhoes)
Dus helaas kunnen we u niet helpen aan een laagste prijs garantie.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dat ligt eraan wat je wil. Wat zijn je verwachtingen?DennusB schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:46:
Ik ben op zoek naar een goede BBQ voor bij ons op het balkon. Ik zat in eerste instantie te kijken naar een Weber Q1200 met onderstel, maar toen zag ik opeens die Grill Guru Compact voorbij komen, hoewel dat iets heel anders is... wat raden jullie nou aan?
Verwijderd
Een mooie kans in rook op.gegaanMisha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:02:
[...]
Slim om te mailen. Nu weet je zeker dat er een mailtje wordt gestuurd naar alle filialen
Zucht
Hoe weet je dat zeker dan? Die gasten krijgen ws. 100'en mailtjes per dag, niet alles zal domweg geforward wordenMisha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:02:
[...]
Slim om te mailen. Nu weet je zeker dat er een mailtje wordt gestuurd naar alle filialen
Zucht

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Het aansteken van een Weber of een Kamado is toch gewoon hetzelfde...vhal schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:04:
Ik merk dat ik mijn Weber 57cm GBS premium ding eigenlijk niet gebruik en zit te denken om over te stappen naar een ander systeem zoals een kleinere kamado die je toch wat makker aansteekt. Zijn er mensen die zijn overgestapt? Volgens mij kan je met beide systemen wel goed uit de voeten voor de incidentele grill en/of slow-sessie.
Ofwel gebruik je een starter, ofwel een paar bio aanmaakblokjes.
Voor een slow sessie scoort een Kamado beter doordat je temperatuur stabieler blijft, en het verbruik aan houtskool een stuk lager is.
Koken op een Kamado is zeker niet minder 'gedoe' dan op een Weber, je kan (een beetje) meer.
Als je echt gaat om comfort, dan moet je eerder aan een gasbbq denken.
Maar daar is het nog moeilijker om iets 'low and slow' te doen. Dat is eerder goed om te grillen.
Sony A7 iv en wat recycled glas
Zoals jullie weten zijn er ondertussen tientallen kamado merken op de markt, waarvan de meeste een auplex kamado is. Van de niet auplex kamado's zijn er paar grote, die een andere klei gebruiken en iets andere innovatie hebben. Sommige zien er iets anders uit (zoals Komodo Kamado en Primo Oval) terwijl andere zich meer richten op innovatie.
Die maakt het kiezen niet makelijk. Vooral gezien de prijzen soms erg uit elkaar kunnen liggen.
Nu vroeg ik me af, is de prijsverschil nou echt in praktijk moeite waard? Ik geef even een voorbeeld:
The Bastard Large 2019 model (compleet), kosten: 1250 euro
Komado Joe Classic 3, kosten: 1950 euro
dat is een prijs verschil van 700 euro, voor een keramische bbq. Beide zijn niet Auplex Kamado's, maar van mooie kwaliteit. Beide bieden goede service.
Natuurlijk zijn er her en daar verschillen. Maar ik vraag me af, zijn de verschillen 700 euro waard? Als je het dagelijks gebruikt, denk je, had ik mag 700 euro extra uitgegeven als je The Bastard hebt?
Nou ik vind het leuk om te koken en wil dat dus uitbreiden naar de barbecue. Nu zou ik kolen in principe niet doen, maar met zo’n snelstarter is dat alsnog snel warm en ready to go volgens mij! Zal hem zeker niet dagelijks gebruiken maar in de zomer misschien wel elk weekend!Misha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:00:
[...]
Dat ligt eraan wat je wil. Wat zijn je verwachtingen?
Als je met enig gemak leuke bbq gerechten wil maken en low & slow koken zou ik zeker voor de Grill guru gaan.DennusB schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Nou ik vind het leuk om te koken en wil dat dus uitbreiden naar de barbecue. Nu zou ik kolen in principe niet doen, maar met zo’n snelstarter is dat alsnog snel warm en ready to go volgens mij! Zal hem zeker niet dagelijks gebruiken maar in de zomer misschien wel elk weekend!
Wat bedoel je precies met 'kolen in principe niet doen' ? Een kamado stook je op houtskool en niet met brikketen of andere meuk.
zelfde discussie:MM99 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:48:
Open discussie
Zoals jullie weten zijn er ondertussen tientallen kamado merken op de markt, waarvan de meeste een auplex kamado is. Van de niet auplex kamado's zijn er paar grote, die een andere klei gebruiken en iets andere innovatie hebben. Sommige zien er iets anders uit (zoals Komodo Kamado en Primo Oval) terwijl andere zich meer richten op innovatie.
Die maakt het kiezen niet makelijk. Vooral gezien de prijzen soms erg uit elkaar kunnen liggen.
Nu vroeg ik me af, is de prijsverschil nou echt in praktijk moeite waard? Ik geef even een voorbeeld:
dat is een prijs verschil van 700 euro, voor een keramische bbq. Beide zijn niet Auplex Kamado's, maar van mooie kwaliteit. Beide bieden goede service.
Natuurlijk zijn er her en daar verschillen. Maar ik vraag me af, zijn de verschillen 700 euro waard? Als je het dagelijks gebruikt, denk je, had ik mag 700 euro extra uitgegeven als je The Bastard hebt?
Jaguar XJ 123.110 euro
Bentley Continental 230.567 euro
Beide prima auto's, beide kunnen van A naar B, beide zitten stampensvol met features, beide hebben een premium feel en bijpassende service. Is dat een verschil van ruim een ton waard?
Het is maar wat de koper er voor gevoel bij heeft en het bijpassende prijskaartje wil betalen.
Goede discussie.MM99 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:48:
Open discussie
Is een beetje als : voor 20k heb je een Dacia, voor 35k een VW Passat, en voor 45k een BMW 3.
Voor de ene is die dat waard, voor de andere niet. Met allemaal geraakt je waar je wil met 4 personen in redelijke condities.
Persoonlijk heb ik voor de KJ Classic II gekozen (1500€) omdat die erg compleet geleverd wordt, een fiberdichting heeft, een goede topvent en de airlift, en omdat ik me dat kon en wou permitteren.
Mijn ribben gaan niet beter of lekkerder zijn dan op een Bastard, dat besef ik maar al te goed.
Je moet ze zeker eens in de winkel gaan bekijken, en liefst naast elkaar. Dan kan je zelf de verschillen zien, en beslissen.
Van: Interne Communicatievhal schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:17:
[...]
Hoe weet je dat zeker dan? Die gasten krijgen ws. 100'en mailtjes per dag, niet alles zal domweg geforward worden
Aan: Filiaalhouders
Onderwerp: Belangrijk: Laagste prijsgarantie bij een Grill Guru
Hi collega's,
Blijkbaar heeft de Albert Heijn een aanbieding met een Grill Guru Compact. Dit is een andere dan dat wij in het assortiment hebben. We matchen deze dus niet qua prijs. We gaan er vanuit dat jullie de betreffende medewerkers van de servicebalie hier goed over informeren.
Groetjes,
Een mailtje naar je filialen is zo gepiept hoor
Met een starter ben je nog steeds een kwartier verder. Gas is een stukje sneller. Als je dus rap wil grillen, dan is die Weber een betere keusDennusB schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:58:
[...]
Nou ik vind het leuk om te koken en wil dat dus uitbreiden naar de barbecue. Nu zou ik kolen in principe niet doen, maar met zo’n snelstarter is dat alsnog snel warm en ready to go volgens mij! Zal hem zeker niet dagelijks gebruiken maar in de zomer misschien wel elk weekend!
Wil je ook gewoon stiekem telkens fikkie steken, dan moet je voor de Grill Guru gaan
Er zijn natuurlijk ook nog wat andere voordelen. Op de Grill Guru kun je ook low & slow gaan. Bij die Weber gaat dat geloof ik niet
Verwijderd
of met een 1minuut aanstekerMisha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Met een starter ben je nog steeds een kwartier verder. Gas is een stukje sneller. Als je dus rap wil grillen, dan is die Weber een betere keus
Wil je ook gewoon stiekem telkens fikkie steken, dan moet je voor de Grill Guru gaan
Er zijn natuurlijk ook nog wat andere voordelen. Op de Grill Guru kun je ook low & slow gaan. Bij die Weber gaat dat geloof ik niet
Grappig dat @Tommie12 soort gelijke voorbeeld heeft. Ik ben wel met jullie eens dat de vergelijking met auto's redelijk opgaat. Maar de vraag is beetje, wat vinden mensen hier op de forum. Is het verschil van 700 euro het waard?jabberwock schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:29:
[...]
zelfde discussie:
Jaguar XJ 123.110 euro
Bentley Continental 230.567 euro
Beide prima auto's, beide kunnen van A naar B, beide zitten stampensvol met features, beide hebben een premium feel en bijpassende service. Is dat een verschil van ruim een ton waard?
Het is maar wat de koper er voor gevoel bij heeft en het bijpassende prijskaartje wil betalen.
Mijn mening tot nu toe is, eigenlijk is het niet waard. Maar goed, ik zou denk ik ook van de Jaguar zijn gegaan ipv van Bentley als ik het kon betalen.
Mag ik vragen welke recept jij daarvoor gebruikt heb?So_Surreal schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 08:18:
Afgelopen zondag 80 moink balls gemaakt.
Die gingen er in als zoete koek bij de mensen op de verjaardag
Voor herhaling vatbaar !
Persoonlijk vond ik de KJII wel zijn 1500€ waard tov een Bastard, maar zo lang je die niet eens vastgenomen hebt voel je dat niet.MM99 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Grappig dat @Tommie12 soort gelijke voorbeeld heeft. Ik ben wel met jullie eens dat de vergelijking met auto's redelijk opgaat. Maar de vraag is beetje, wat vinden mensen hier op de forum. Is het verschil van 700 euro het waard?
Mijn mening tot nu toe is, eigenlijk is het niet waard. Maar goed, ik zou denk ik ook van de Jaguar zijn gegaan ipv van Bentley als ik het kon betalen.
En de keuze tussen de Bentley en de Jag is simpel: een dikke Volvo.
Als het goed is is hier maar 1 recept voor: https://www.bbq-nl.com/moink-balls/Frid0 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Mag ik vragen welke recept jij daarvoor gebruikt heb?
Uiteraard:Frid0 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:32:
[...]
Mag ik vragen welke recept jij daarvoor gebruikt heb?
Ik heb gewoon die van Noskos gevolgd:
https://www.bbq-nl.com/moink-balls/
Alleen heb ik een aantal dingen anders gedaan.
Zelf vind ik ontbijtspek al gauw te zout, dus heb maar een derde van het zout in het gehakt gedaan.
Verder heb ik ook nog Italiaanse kruiden toegevoegd aan het gehakt zelf.
Ook heb ik een kant een klare rub gebruikt dit lekker zoet is: https://www.vuurenrook.nl...bbq-a-touch-of-sweet.html
Verder heb ik een kant en klare BBQ-sauce gebruikt:
https://www.vuurenrook.nl...e-garden-honey-melon.html
Deze heb ik nog iets zoeter gemaakt door er ook nog een derde deel frambozen jam doorheen te roeren
Voor 700 euro kan je vrij veel aluminium folie kopen. Maar voor mij is dat een afknapper.MM99 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:48:
De Large 2019 lekt bij de top vent namelijk
Dan heb je dat rooster van 7mm RVS wat niet deelbaar is, dat vind ik wel een gemis.
Hier een topic van Noskos:
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20830.0
Beter naar de kamado's kijken en dan zie je de verschillen.
Ik zou dan voor de KJ1 gaan ipv de Bastard 2019.
[ Voor 12% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2019 19:45 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Maar helaas niet gelukt.
Maar... Bij de AH is deze weer te bestellen.
En volgens mij alweer uitverkochtNeutraleTeun schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:14:
Haha. Op een gegeven moment 3 medewerkers hier bij de Hornbach.
Maar helaas niet gelukt.
Hoeveel mensen? Wat maak je klaar? De Q1200 is lekker compact, de GGC weegt rond de 30kg meen ik.DennusB schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 12:46:
Ik ben op zoek naar een goede BBQ voor bij ons op het balkon. Ik zat in eerste instantie te kijken naar een Weber Q1200 met onderstel, maar toen zag ik opeens die Grill Guru Compact voorbij komen, hoewel dat iets heel anders is... wat raden jullie nou aan?
Staat je vooral niet blind op deze aanbieding van de GGC. Ik zou eigenlijk vooral op marktplaats kijken voor een Q1200.
Daar ben ik het niet mee eens. Met een kamado met haal je het rooster eruit. Dan maak je even de vuurkorf leeg. En daarna vers houtskool erbij en aansteken. Gedurende de 15 minuten van opwarmen even met wat staalwol het rooster schoon schrobben in de wasbak.Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 13:44:
Het aansteken van een Weber of een Kamado is toch gewoon hetzelfde...
Ofwel gebruik je een starter, ofwel een paar bio aanmaakblokjes.
Daarna rookhout erbij, plate setter in, rooster erop en gaan.
Bij de Weber: even schoon borstelen. Daarna houtskool of briketten in minion of snake doen. Vervolgens de starter aansteken. En dan gedurende de 15 minuten het rooster schrobben en de waterkoker aanzetten.
Na de 15 minuten warme briketten bij de rest doen. Daarna met alufolie het kolenrooster afdekken (bij minion kan dit gedurende de 15 minuten). Een waterbak erin, inhoud waterkoker erbij. Rookhout erbij en dan rooster met vlees erop. Extra waterbak boven de minion met water.
Bij een ketel heb iets meer werk nodig wil je die voor low and slow inrichten. Met een kamado heb je dat niet nodig maar wel bij een ketel voor goed resultaat
Een looftlighter maakt het wat sneller maar de waterbak en de folie blijf je keer op keer nodig hebben.
Maar er is niks mis met een ketel, een kamado is momenteel een hype. Denk dat mensen beter het geld dan uitgeven aan betere kwaliteit vlees dan aan een kamado om wat saté, hamburgers, en dunne steaks te grillen.
[ Voor 57% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2019 22:26 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Dan heb ik dus mazzel gehad.Misha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:32:
[...]
Een mailtje naar je filialen is zo gepiept hoor
Vandaag overigens de 10 euro el cheapo Action bbq benut om te grillen. De grill guru compact ga ik voor het eerst inzetten voor pizza en slow. Dus die twee vullen elkaar prima aan nu. Snel grillen van goedkoop spul op de el cheapo. Langzaam garen van hele kip/goed stuk spareribs of ander duur vlees op de ggc. En vooral pizza bakken
Zeker weten, heb ik ook gedaan 10 jaar geleden, maar 4 jaar terug toch verkocht en voor een large gegaan. Niet omdat we met een groot gezin zijn, maar Met low and slow leg je er niet nig even een nieuwe ronde vlees op.iPhoneSE schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:59:
Onze Weber 57 van 4 jaar oud verkocht via marktplaats, morgen gaan we een Big Green Egg Medium aanschaffen : )
De Q1200 is een gasBBQ - houtskool zal een klein issue gevenChevy454 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:10:
[...]
Bij de Weber: even schoon borstelen. Daarna houtskool of briketten in minion of snake doen. Vervolgens de starter aansteken. En dan gedurende de 15 minuten het rooster schrobben en de waterkoker aanzetten.
edit: nvm - het ging over aansteken ... tisnogvroeg

[ Voor 8% gewijzigd door FreshMaker op 23-05-2019 07:07 ]
Koffie?FreshMaker schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 07:05:
De Q1200 is een gasBBQ - houtskool zal een klein issue geven
edit: nvm - het ging over aansteken ... tisnogvroeg
Een gassert mis ik zelf ook nog wel maar dan zou ik wel voor een WGA gaan denk ik ipv een Q1200.
Maar beiden zijn mobiel... gelukkig dat ik nog een 2de action kamado heb
Ja, noodzaak ...Chevy454 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:06:
[...]
Koffie?
Een gassert mis ik zelf ook nog wel maar dan zou ik wel voor een WGA gaan denk ik ipv een Q1200.
Hier regelmatig de WGA aan, gewoon omdat het kan inderdaad.
Wokbrander onderweg, zo'n 7.5 / 9 kW op gasfles, en van het weekend mijn afdakje weer eens af gaan maken voor de buitenopstelling.
Maximaal een mannetje of 4/5 op een zomerse avond gok ik. Zal voornamelijk wat standaard dingetjes zijn denk ik, wat satetjes, wat worstjes of hamburgertjes, dat soort spul!Chevy454 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:10:
[...]
Hoeveel mensen? Wat maak je klaar? De Q1200 is lekker compact, de GGC weegt rond de 30kg meen ik.
Staat je vooral niet blind op deze aanbieding van de GGC. Ik zou eigenlijk vooral op marktplaats kijken voor een Q1200.
Dus terug vertaald naar bbq's: Je adviseert dus een Action kamado?Tommie12 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 15:44:
[...]
En de keuze tussen de Bentley en de Jag is simpel: een dikke Volvo.
Eens. Ik heb me deze keer ook ingehouden om die Grill Guru in de aanbieding te halen. Leek me leuker om voor die 200 euro aan vlees en kolen te halen en mn weber GBS eens wat beter te leren gebruikenChevy454 schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 22:10:
Maar er is niks mis met een ketel, een kamado is momenteel een hype. Denk dat mensen beter het geld dan uitgeven aan betere kwaliteit vlees dan aan een kamado om wat saté, hamburgers, en dunne steaks te grillen.
en als ik echt kriebels krijg, kan ik altijd nog de BGE large van m'n ouders lenen, dus dat speelde ook wel mee
M'n vader heeft een WGA en ik heb een Q100 (voorloper van de 1000). De Q is toch wel een fijner dingetje, imho. En als je geen haast hebt en aanbiedingen kan afwachten: Elk seizoen zie ik die wel voor 150-175 euro voorbij komen, prima betaalbaar.Chevy454 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:06:
Ik gebruik hem express met die kleine gasflesjes, dan blijft'ie ook lekker mobiel. Kost een eurootje extra per keer aan gas, maar dat is het waard.
De gasbusjes die je bij de Hornbach kan kopen, passen erop. Scheelt een paar euro per busje.
Ik heb een tijdje terug nog mijn spareribs "low & slow" gedaan op de weber, en dat kan net zo goed met andere stukken hoor. Ja, de isolatie is een stuk minder, maar goed genoeg blijkbaar. Echt "professioneel" roken kan met weer een wat duurder model, maar dan praat je over <400 euro, niet >1000.Misha schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 14:35:
[...]
Met een starter ben je nog steeds een kwartier verder. Gas is een stukje sneller. Als je dus rap wil grillen, dan is die Weber een betere keus
De eggs doen het beter en makkelijker, veel meer hands-off. Bij de Weber moet je wel iets actiever je temperatuur monitoren, maar het kan dus wel.
Met zo'n 30 euro bouwmarkt barbecue zou ik het niet proberen
Kijk eens welke Weber hij wil kopenZebby schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:53:
[...]
Ik heb een tijdje terug nog mijn spareribs "low & slow" gedaan op de weber, en dat kan net zo goed met andere stukken hoor. Ja, de isolatie is een stuk minder, maar goed genoeg blijkbaar. Echt "professioneel" roken kan met weer een wat duurder model, maar dan praat je over <400 euro, niet >1000.
De eggs doen het beter en makkelijker, veel meer hands-off. Bij de Weber moet je wel iets actiever je temperatuur monitoren, maar het kan dus wel.
Met zo'n 30 euro bouwmarkt barbecue zou ik het niet proberen
De Go Anywhere is op gas te halen en is rechthoekig. Het “onderstel”, voor zover je het dat kan noemen, kun je er eenvoudig afhalenconsole schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 10:29:
Weet iemand waar ik een BBQ op gas kan kopen zonder onderstel? Ik wil zelf een buitenkeuken gaan maken en ben alleen opzoek naar een BBQ 'bovenkant'. Het moet wel een rechthoekig model zijn.
Dat is rap! Ik heb hem zaterdag besteld maar heb nog niks ontvangenVerwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:16:
zondag de grill guru via de ah besteld . net geleverd
Verwijderd
idd had ik ook nog niet verwachtMisha schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:24:
[...]
Dat is rap! Ik heb hem zaterdag besteld maar heb nog niks ontvangen
Mwa, ik gok dat het om iets groters gaat.Misha schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:07:
[...]
De Go Anywhere is op gas te halen en is rechthoekig. Het “onderstel”, voor zover je het dat kan noemen, kun je er eenvoudig afhalen
@console zoek eens op inbouw bbq 😉 (of built-in), bv Napoleon.
[ Voor 3% gewijzigd door NeutraleTeun op 23-05-2019 12:47 ]
Welk Hornbach filiaal?NeutraleTeun schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 20:14:
Haha. Op een gegeven moment 3 medewerkers hier bij de Hornbach.
Maar helaas niet gelukt.
Hier ook zondag besteld en nog niks gehoord. Heb je van te voren een e-mail of iets dergelijks gehad of stonden ze opeens op de stoep? En gewoon levering via postnl?Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:16:
zondag de grill guru via de ah besteld . net geleverd
bij mij kwam die met beentjes transport.impressive schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:59:
[...]
Hier ook zondag besteld en nog niks gehoord. Heb je van te voren een e-mail of iets dergelijks gehad of stonden ze opeens op de stoep? En gewoon levering via postnl?
heel grappig, want die mensen bezorgen voor mijn werk ook, dus ik dacht die komt iets voor werk brengen.
tovert die ineens een grill guru tevoorschijn
trouwens compleet zonder aankondiging van levering. wel een mailtje gehad dat de bestelling is afgerond, maar meer ook niet.
Verwijderd
zelfde als de de boven buurman aleen hier kwam die met thijs transport lokale partijimpressive schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:59:
[...]
Hier ook zondag besteld en nog niks gehoord. Heb je van te voren een e-mail of iets dergelijks gehad of stonden ze opeens op de stoep? En gewoon levering via postnl?
hellemaal niks geen mail geen telefoon niks
Check z'n postNeutraleTeun schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 12:38:
[...]
Mwa, ik gok dat het om iets groters gaat.
@console zoek eens op inbouw bbq 😉 (of built-in), bv Napoleon.
Minder gokken, meer ff lezen waar het om gaat
Kolen aangestoken met wat houtkrullen. Duurde eventjes alvorens de boel lekker brandde, maar daarna de plate setter geplaatst en toen de temperatuur zo rond de 150c was mijn varkenshaasje geplaatst.
De temperatuur liep heel langzaam op en was door mij niet laag te houden. Sterker nog, na een uur liep het op naar een temperatuur van 300 graden en dat bleef vervolgens ruim 2 uur zo.
Te veel kolen? Te laat de lucht invoer geknepen?
Hoe dan ook; mijn varkenshaasje was na 30 minuten prima op een temperatuur van 62c en zodoende best lekker!
Hoe had je je schuiven staan? Hoeveel houtkrullen heb je gebruikt?Yogibeer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:37:
Gisteren m'n eerste fatsoenlijke stukje vlees van mijn kamado gehad, al ging het nog steeds niet van harte.
Kolen aangestoken met wat houtkrullen. Duurde eventjes alvorens de boel lekker brandde, maar daarna de plate setter geplaatst en toen de temperatuur zo rond de 150c was mijn varkenshaasje geplaatst.
De temperatuur liep heel langzaam op en was door mij niet laag te houden. Sterker nog, na een uur liep het op naar een temperatuur van 300 graden en dat bleef vervolgens ruim 2 uur zo.
Hoe dan ook; mijn varkenshaasje was na 30 minuten prima op een temperatuur van 62c en zodoende best lekker!
Te veel kolen lijkt me niet. ik pleur mijn kamado altijd vol of ik nou ene lage of hoge temp wil.
Als je doel temperatuur 150C is, moet je eerder knijpen, niet pas als je al op 150C zitYogibeer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:37:
Gisteren m'n eerste fatsoenlijke stukje vlees van mijn kamado gehad, al ging het nog steeds niet van harte.
Als hij daarna blijft oplopen, dan nog verder knijpen, beneden schuif staat bij mij soms ook bijna helemaal dicht, idem boven. Als je merkt dat je te veel knijpt, schuifje klein beetje verder open.
Als je het eenmaal door hebt, weet je steeds hoe de schuiven ongeveer moeten staan
Float like a butterfly, sting like a bee.
Als ik op mijn Weber rook, dan weet ik inmiddels hoeveel kolen ik er in moet doen (afhankelijk van de duur), hoe ik ze moet neerleggen, hoeveel ik er moet aansteken en dat ik zo'n 20 graden voor de gewenste temperatuur de schuifjes op een bepaalde stand moet zetten. Dan vlakt hij mooi af op de gewenste temperatuur en blijft hij daar steady op. Maar ik heb er veel voor moeten experimenteren
Dat experimenteren klinkt als veel gedoe, maar ik vind dat juist ontzettend leuk
Dat ligt aan hoeveel aanmaakmateriaal je gebruikt. Wat Misha zegt is dat je ongeveer 20 graden voordat je de beoogde temperatuur hebt bereikt je schuiven behoorlijk knijpt en dan loopt de temp nog geleidelijk zo'n 20 graden op.Yogibeer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:12:
Moet je er ongeveer vanuit gaat dat je kolen +- 20 minuten nodig hebben om op temperatuur te komen. Oftewel: Duurt het twintig minuten voordat je kolen 'aan' gaan?
Ik zet hem aan en gebruik een themometer om de temperatuur in de gaten te houden. Zodra hij 20 graden onder de gewenste temp komt, gaat er een piepje af en stel ik hem bij
De kolen zijn wel aan, maar de hitte-afgifte heeft een bepaald niveauYogibeer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:12:
Moet je er ongeveer vanuit gaat dat je kolen +- 20 minuten nodig hebben om op temperatuur te komen. Oftewel: Duurt het twintig minuten voordat je kolen 'aan' gaan?
Als je de kolen met een blokje/wolletje eenmaal hebt ontstoken moeten ze nog even pakken.
Aan de hand van de zuurstof-toevoer ligt het aan het te verwarmen oppervlak wanneer de juiste temperatuur bereikt is.
Het is geen rocket science, je moet het niet te 'eenlijnig' benaderen, maar gewoon in de gaten houden, en leren van je pogingen.
Zodra je de kap sluit, sluit je het zuurstof af, en ben je afhankelijk van de onderste en bovenste openingen.
Hou je thermometers in de gaten, en je weet wanneer je moet knijpen/toevoegen.
Het is geen gasfornuis
En een 46cm kamado duurt nu eenmaal even voor hij doorgewarmd is
Een beetje geduld hebben inderdaad. Slow and steady wins the race. Het is makkelijker de temperatuur omhoog te doen dan omlaag.Yogibeer schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:18:
Ik denk dat ik dan teveel houtkrullen heb gebruikt. Het rookte ook gigantisch. Geduld is waarschijnlijk het toverwoord.
En als je eenmaal de juiste temperatuur hebt... if you're lookin', you ain't cookin'. Deksel dicht houden dus
Dat lukt mij vrij aardig tot dat mijn schoonvader langskomt en denk "Goh ruikt goed wat ligt er onder * Klep open*
Ik begrijp wat je zegt alleen ben ik het er niet altijd mee eens. Afhankelijk van je houtskool wil je namelijk soms wel degelijk de temperatuur eerst hoger hebben om afvalstoffen uit je houtskool te krijgen.Martinusz schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 13:51:
[...]
Als je doel temperatuur 150C is, moet je eerder knijpen, niet pas als je al op 150C zit
Als hij daarna blijft oplopen, dan nog verder knijpen, beneden schuif staat bij mij soms ook bijna helemaal dicht, idem boven. Als je merkt dat je te veel knijpt, schuifje klein beetje verder open.
Als je het eenmaal door hebt, weet je steeds hoe de schuiven ongeveer moeten staan
Voornamelijk bij het gebruik van veel zuid-amerikaanse houtskool is het echt van belang om dit eerst te doen om te voorkomen dat je een petroleum achtige lucht krijgt in je BBQ.
Dat je er uiteindelijk gevoel mee krijgt klopt, maar geduld en de tijd er voor nemen is naar mijn inzicht nog belangrijker. Gewoon lekker relaxt, en als je lang genoeg de zuurstof toevoer knijpt dan gaat de temperatuur vanzelf naar beneden (mits het goed afsluit natuurlijk maar dat moet bij een nieuwe geen probleem zijn)
Valt allemaal wel mee ...
Die paar seconden de kap open maakt echt het verschil niet
Je bent geen souflé aan het maken
Gebeurd dat niet al in de fase waarin je de deksel nog open hebt staan bij het aansteken?pepijnm1984 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:28:
[...]
Ik begrijp wat je zegt alleen ben ik het er niet altijd mee eens. Afhankelijk van je houtskool wil je namelijk soms wel degelijk de temperatuur eerst hoger hebben om afvalstoffen uit je houtskool te krijgen.
Voornamelijk bij het gebruik van veel zuid-amerikaanse houtskool is het echt van belang om dit eerst te doen om te voorkomen dat je een petroleum achtige lucht krijgt in je BBQ.
Dat je er uiteindelijk gevoel mee krijgt klopt, maar geduld en de tijd er voor nemen is naar mijn inzicht nog belangrijker. Gewoon lekker relaxt, en als je lang genoeg de zuurstof toevoer knijpt dan gaat de temperatuur vanzelf naar beneden (mits het goed afsluit natuurlijk maar dat moet bij een nieuwe geen probleem zijn)
Ik laat de mini kamado altijd even tijdje helemaal openstaan, zodat alles goed aan is, dan gaat deksel dicht en schuifjes verder dicht, en dan is het dus 'sturen' naar de juiste temperatuur.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Een enkele keer maakt echt niet uit hoorKapteynn schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 14:26:
[...]
Dat lukt mij vrij aardig tot dat mijn schoonvader langskomt en denk "Goh ruikt goed wat ligt er onder * Klep open*
Zolang je temperatuur goed zit en je niet teveel hout op je kolen hebt gelegd, kan er weinig mis gaan. Gewoon lekker laten liggen. Het is niet ineens weg
VOLVO = KJ Classic IIjabberwock schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:54:
[...]
Dus terug vertaald naar bbq's: Je adviseert dus een Action kamado?
Action = Dacia (en daar is niks mis mee als je verwachtingen in de juiste lijn liggen)
Als de KJ Classic II de Volvo voor moet stellen, dan ben ik benieuwd welke Kamado jij als de "Rolls Royce" ziet?Tommie12 schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:05:
[...]
VOLVO = KJ Classic II
Action = Dacia (en daar is niks mis mee als je verwachtingen in de juiste lijn liggen)
Green Egg is bij lange na niet meer de 'beste' kamado. Ze zijn al even ingehaald/geëvenaard door KJ en misschien zelfs black bastard.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism