My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Moet nog even wennen aan de hoeveelheid kolen (Heb Weber houtkolen), maar krijg ze moeilijk allemaal fijn aan.
Enfin, de kolen aangestoken met aanmaakhoutkrullen erbij. Even laten gaan en toen de deksel gesloten met de luchtinlaat en de margietschijf volledig open. Toen de vlammen gedoofd waren, de kolen begonnen te gloeien en de temperatuur zo rond de 200 graden was de heat detector geplaatst.
Vervolgens de margietschijf en de luchtinlaat iets geknepen en daarna de kippenboutjes via het rooster op de kamado gelegd.
De temperatuur bleef zo ongeveer 3 kwartier constant. Daarna begon deze langzaam te zakken en na een ongeveer 70 minuten was deze nog maar 110 graden.
De kip had na 70 minuten nog maar een kerntemperatuur van +- 65c.
Er gaat dus nog iets niet helemaal lekker
Verwijderd
Onderkant regel je de temperatuur grof mee.Yogibeer schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:26:
Gisteren de BBQ opgestookt (inclusief plate setter).
Moet nog even wennen aan de hoeveelheid kolen (Heb Weber houtkolen), maar krijg ze moeilijk allemaal fijn aan.
Enfin, de kolen aangestoken met aanmaakhoutkrullen erbij. Even laten gaan en toen de deksel gesloten met de luchtinlaat en de margietschijf volledig open. Toen de vlammen gedoofd waren, de kolen begonnen te gloeien en de temperatuur zo rond de 200 graden was de heat detector geplaatst.
Vervolgens de margietschijf en de luchtinlaat iets geknepen en daarna de kippenboutjes via het rooster op de kamado gelegd.
De temperatuur bleef zo ongeveer 3 kwartier constant. Daarna begon deze langzaam te zakken en na een ongeveer 70 minuten was deze nog maar 110 graden.
Bovenkant (margrietschijf), is voor de fijnere afregeling..
Waarschijnlijk heb je het niet goed in balans, ik zou boven altijd iets "te wijd open" laten staan en juist met de onderste schuiven de temperatuur constant zien te krijgen..
Je moet een soort "trek" door je bbq zien te krijgen die lucht langs je kolen laat gaan. En dat gaat vaak beter wanneer je bovenin niet teveel knijpt..
Daarnaast de houtskool goed verdelen zodat er ook makkelijk lucht tussendoor kan, dus niet te compact erin stoppen.. probeer een mix van wat grotere stukken met kleinere stukken zodat alles elkaar ook goed raakt en elkaar kan aansteken..
En zorg ook voor voldoende houtskool, ik weet niet hoe het bij jou opgebrand is, maar vooral kleinere stukken branden sneller op, en dan kan na 1-2 uur de temperatuur inderdaad ineens kelderen..
Ik heb zelf geen kamado, maar mijn kameraad heeft een Green Egg die start hem als volgt op:
- Houtskool 3/4 vol
- 2 aanmaak wokkels (10cm uit elkaar)
- wanneer het vuur erin zit nog een lading houtskool erop, vooral middelgrote stukken.
- heat deflector erop
- deksel dicht, schuif onderin volledig open, margrietschijf op 50%
- temperatuur oplaten komen tot 80-85 graden, onderste schijf op 40% open. margrietschijf op 25%
- temperatuur loopt dan langzaam op
- Bij 100-105 graden onderste schuif nog iets dichter.
- laatste 5-10 graden afregelen door de onderste schuif nog iets verder dicht te zetten (temp lager) of de margriet schijf juist verder open te zetten (temp hoger), maar dit is om de laatste 5-10 graden in te regelen.
Het is een beetje fingerspitzen gefuhl die je moet ontwikkelen... Makkelijkste is onder te beginnen met inregelen, margrietschijf alleen voor de fijne afstelling gebruiken..
Dit geld natuurlijk ook voor hogere temperaturen..
-
Verwijderd
heb me zelf verwend met de grill eye proJozzle schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 11:08:
Ik gebruik de Inkbird (Ali express oid). 2 Sensoren, 1 klem je op het rooster voor bbq temp en 1 steek je in je gerecht. Er is een prima app voor die via bleutooth inzicht geeft en meldingen geeft als je onder of boven de ingestelde temp komt. Prima ding! Geloof dat de Ikea er ook een goed alternatief heeft.
@Remko24 zorg voor een goede flow
ik gooi hem voor 80% vol aansteken met zon soort verfbrander
voor de AH bbq bonus aktie dit is een op=op product er zijn er maar een X aantal ingekocht landelijk . en je mag die 200 bij de AH aftikken
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2019 09:36 ]
Weber heeft een Premium versie van de Master Touch uitgebracht.
an sich best wel een paar aardige upgrades waarbij ik hoop dat de kolenring en platesetter eigenlijk gewoon een accessoire word, aangezien je die volgens mij ook prima in elke willekeurige Master Touch kan gebruiken.
Verwijderd
Ik vind het voor korte indirecte sessies een ideale toevoeging..
Echter passen er maar beperkt kolen/houtskool onder de platesetter, en bijvullen betekent: rooster eraf, en platesetter eraf...
Er is geen handige manier om bij te vullen..
Sessies tot 4-5 uur lijken geen probleem, maar bij hogere kolen verbruik, of langere sessies toch een beetje lastig..
Dan zou ik liever gaan voor de bbq dragon grill stone voor de weber:
Hij is er ook ideaal voor, alleen moet je er wel de juiste accessoires bijkopen.Misha schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 15:29:
[...]
De platesetter zat er niet bij toch?
Dan vind ik deze flyer echt heel erg misleidend.
[...]
Net als bij auto's. Sommigen zijn ideaal voor het slepen van een caravan maar dan moet je wel eerst een trekhaak kopen.
Moet wel bekennen dat ik de aanbieding laat lopen omdat het er niet bijgeleverd wordt.
Ik mag toch aannemen dat je bedoeld dat als je 200+ graden nodig hebt dat je hem dan opvoert tot die temperatuur? Maar heb je minder dan toch niet?Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:27:
[...]
ik gooi hem voor 80% vol aansteken met zon soort verfbranderen laat de eerste 10min alles open staan.,maar doe zodra het een beetje brand wel al gelijk de deksel dicht en de schuiven vol open . dan is hij met een min of 20 toch al snel richting de 200+ vanaf dat punt ga je met de toevoer spelen tot je de juiste temp hebt. goodluck
Ik ga mijn kleine action kamado niet tot 200+ opvoeren als ik maar 125 / 150 graden nodig heb.
Ik heb gemerkt dat bij dat kleine ding de temperatuur ontzettend lang hoog blijft en het houtskook verbruik belachelijk laag. ;-)
There are no secrets, only information you do not yet have
Ach, zon ring en verdeelplaat zijn ook prima zelf te klussen. kwestie van een plaatje Alu van de bouwmarkt en wat zaagwerk, twee boutjes/popnagels om de ring dicht te maken en klaar is kees. Zat er ook al aan te denken om zon constructie in de smokey joe te maken.Powermage schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:40:
https://bbq-helden.nl/review-weber-master-touch-gbs-premium/
Weber heeft een Premium versie van de Master Touch uitgebracht.
an sich best wel een paar aardige upgrades waarbij ik hoop dat de kolenring en platesetter eigenlijk gewoon een accessoire word, aangezien je die volgens mij ook prima in elke willekeurige Master Touch kan gebruiken.
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Meet je de dome temperatuur met ingebouwde thermometer? Of roostertemperatuur? Die eerste wil nog wel eens afwijken namelijk.Yogibeer schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 08:26:
Gisteren de BBQ opgestookt (inclusief plate setter).
En als je de deflector plaatst daalt de temperatuur ook nog een stuk, dus zou hem daarna nog niet direct knijpen.
Verwijderd
Ja idd dat spreekt voor zich toch.zeroday schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:11:
[...]
Ik mag toch aannemen dat je bedoeld dat als je 200+ graden nodig hebt dat je hem dan opvoert tot die temperatuur? Maar heb je minder dan toch niet?
Ik ga mijn kleine action kamado niet tot 200+ opvoeren als ik maar 125 / 150 graden nodig heb.
Ik heb gemerkt dat bij dat kleine ding de temperatuur ontzettend lang hoog blijft en het houtskook verbruik belachelijk laag. ;-)
En ik heb een basterd small
Nou .. in de wereld van 'support' voeren mensen vaak uit exact wat je zegt en rekenen je daar op afVerwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:18:
[...]
Ja idd dat spreekt voor zich toch.
En ik heb een basterd small
Verwijderd
Haha .zeroday schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:20:
[...]
Nou .. in de wereld van 'support' voeren mensen vaak uit exact wat je zegt en rekenen je daar op af
Ik was net bij intratuin kijken of hun mee gingen in die prijs van de ah aktie . Daar kunnen wij hem niet eens voor inkopen.
M'n vrouw heeft net een Gas BBQ voor 99 euro bij de Hanos gevonden .. Dat past in het financiele straatje .. (was 169 euro (wel excl. btw)). Alle andere BBQ's op gas waren +250 euro en dan was ik niet blij met hoe die schoongemaakt moest worden.Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 11:51:
[...]
Haha .
Ik was net bij intratuin kijken of hun mee gingen in die prijs van de ah aktie . Daar kunnen wij hem niet eens voor inkopen.
Dus we hebben nu een action Kamado die ik kan gebruiken voor slow .. en vrouw kan in de zomer lekker snel iets klaar maken in de 'buitenkeuken' .. Uiteindelijk alle twee nu blij
We hadden geen zin om na het 'GrandHall debacle' welke na 3 jaar compleet verroest was weer 400 euro neer te tellen voor iets wat lastig schoon te maken is en weer naar misschien 3 of 4 jaar weg kon .. (ook een regenhoes helpt niet echt). en een grote schuur is er helaas niet.
(PS. het debacle aan ons zelf te wijten omdat we de emaille platen die boven het vuur hangen hadden ingepakt in zilverfolie zodat ze lekker snel schoon zouden zijn, alleen onder zeer hoge temperaturen brandt dat de emaille weg). Hierdoor levensduur met x jaren verkort .. )
En toch is het morgen voor het eerst dat ik pork belly ga maken, in dit geval pork belly burn ends. Daarnaast nog gerookte aardappels en oerhammetjes
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Op de website staat "alleen in de winkel", een beetje verwarrend.Verwijderd schreef op vrijdag 17 mei 2019 @ 09:27:
[...]
voor de AH bbq bonus aktie dit is een op=op product er zijn er maar een X aantal ingekocht landelijk . en je mag die 200 bij de AH aftikken

Verwijderd
Via de ah website ?Bracha25 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 07:37:
De grill guru compact net besteld. Kan nu al via ah.nl/tickets Doe er je voordeel mee😉
Zou iemand met een Weber 57cm en vergelijkbare set me wat tips kunnen geven over het gebruik van het hout om de temperatuur in orde te krijgen?
Ik las al de tips kolen en hout niet onder de steen te leggen. Wat voor hout wordt geadviseerd? Hoe groot en hoeveel? Hoe steek ik het hout beste aan? Doe ik dat door ze simpelweg op de kolen te leggen? Wanneer is het aangestoken hout "klaar" om de steen en daarna pizza er daadwerkelijk in te leggen?
De algemene stappen vond ik online, deze wat meer detail zaken niet. Als iemand me tips zou willen geven, heel graag!
Hier ook in de pocket. Thx!
Verwijderd
Zo maar eens bestellen dan . Moest je gelijk afrekenen?NeutraleTeun schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:24:
Nee niks van nummer. Kunt gewoon bestellen.
Hier ook in de pocket. Thx!
Wordt binnen 2 weken verzonden. Yay.
[ Voor 19% gewijzigd door NeutraleTeun op 18-05-2019 08:52 ]
Keuzes, keuzes, keuzes...
Verwijderd
hier ook een besteld . twijfelde tussen een M en de compact maar voor 200 euro ivp 999 lach je rot .NeutraleTeun schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 08:51:
Jup. Via AH site betalen. Dan naar Guru om voucher in te wisselen en adres gegevens.
Wordt binnen 2 weken verzonden. Yay.
heb er naast nog een small staan van the bastard . dus prima zo. die kosten samen niet eens de helft .
samen zijn ze net zo groot en het vlees snijden we wel passend
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2019 09:13 ]
Ik twijfelde ook voor een ander. Want "maar" 200-300 duurder. Maar het is wel weer duurder. En daar wil je ook weer iets extra's bij enz, waardoor uiteindelijk het toch een stuk meer is dan maar een paar honderd duurder.
En als je het dan gaan vergelijken met die €200, dan is het procentueel gezien toch een flink verschil.
Zelf toen gekozen voor de Joe Jr. gaan spijt van. Dit kwam mede de garantie die ze op de keramiek geven. En dat deze net iets completer geleverd werd. Dit doorrekenen scheelde het uiteindelijk niet zo heel veel. Het Luxe buiten leven heeft wel de standaard prijs, maar wellicht vind je de keuze uit één van de twee pakketen iets?Misha schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 09:06:
Hmmm ik twijfel nu. De Grill Guru of voor de Kamado Joe Jr gaan? Die is nu 470 bij Kamado-Nederland en komt wel met platesetter. Prijsverschil met Grill Guru komt dan uit op 200 euro. Voor die prijs omzeil ik Harlem BBQ, heb ik beter materiaal en levenslange garantie. Maarja, voor 200 euro kun je ook veel vlees halen...
Kamado-Nederland mijd ik zelf. Niet zo'n prettige ervaringen meegehad recentelijk. Betaal liever wat meer wetende dat ik netjes geholpen wordt.
[ Voor 10% gewijzigd door Daan_ op 18-05-2019 09:25 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Verwijderd
En meteen de platesetter maar meebesteld. Anders ga ik daar spijt van krijgen
[ Voor 55% gewijzigd door Misha op 18-05-2019 09:53 ]
Ik heb nu 3kg ribs in een hoisin marinade (gebasseerd op de Chinatown ribs van noskos) in de sous vide liggen, morgen even roken en aflakken.
Bedankt voor de tip, net mezelf een vroeg verjaardagscado gedaanBracha25 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 07:37:
De grill guru compact net besteld. Kan nu al via ah.nl/tickets Doe er je voordeel mee😉
Ohja als iemand nog een mooi plekje weet waar we een gietijzer rooster voor de compact vandaan kunnen halen dan horen we het graag
Svp niet dubbel posten, maar je post editten.
[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 19-05-2019 18:57 . Reden: Posts samen gevoegd, ]
[ Voor 76% gewijzigd door Ardana op 19-05-2019 18:57 ]
Binnenkort de overkapping aanpakken en een meubel voor de buitenkeuken maken, zal dan zeker even een paar foto's plaatsen!

ook een nieuwe gimmick gekocht deze week

dry aging zakken, volgens youtube werkt het redelijk, dus ik ben super benieuwd.
aankomende week komen een paar kilo entrecote en ribeye en dan een klein maandje geduld nodig
mocht het voor geen meter werken dan moet ik toch gaan sparen voor een dry aging kast.
Of zijn die zakken van een speciaal membraan materiaal dat wel vocht laat ontsnappen, maar geen lucht bij het vlees laat?
Edit: ah, iets speciaals dus:
https://drya.nl/2019/04/13/is-drya-een-vacuumverpakking/#
Ben benieuwdDrya is geen vacuumverpakking, het is een zak dat zorgt voor een gecontroleerde atmosfeer. De zak zorgt ervoor dat er geen bacterie van buitenaf binnen kan dringen, maar zorgt er gelijk voor dat het vocht eruit kan. Met vacuumverpakken ga je het vlees Wet-Agen dit techniek zorgt voor een heel ander smaak dan Dry-Agen. Daarom is het belangrijk dat je deze twee producten niet met elkaar verward.
[ Voor 120% gewijzigd door Orion84 op 18-05-2019 14:14 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Welke? Deze? https://www.grillguru.nl/...u-compact-accessoire-set/Kapotto schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 10:39:
[...]
Bedankt voor de tip, net mezelf een vroeg verjaardagscado gedaan. Pizzasteen en platesetter erbij gekocht. Ben eens benieuwd of het pizzas bakken bij 350-400 graden een wezenlijk smaak verschil gaat opleveren.
Edit: Volgende week ook bij AH:

[ Voor 10% gewijzigd door Odeklontje op 18-05-2019 14:19 ]
Het setje inderdaad van 59 euro op de site van gg.Odeklontje schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:13:
[...]
Welke? Deze? https://www.grillguru.nl/...u-compact-accessoire-set/
Edit: Volgende week ook bij AH:
[Afbeelding]
Verwijderd
Die van de bastaard compact past gewoonJohnStaakke schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 13:29:
Ik heb de voucher ook in de pocket. Nu maar platesetter erbij nemen denk. Is de pizzasteen groot genoeg voor een paar redelijke pizza’s denken jullie? 33cm is niet heel groot toch ?

Leuk dat van vuurenrook wat extra krijgt bij je bestelling
nou antwoorden is al niet meer nodig, je hebt het zelf al perfect opgezochtOrion84 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:02:
Uhh, dat is dan gewoon wet aging toch?
Of zijn die zakken van een speciaal membraan materiaal dat wel vocht laat ontsnappen, maar geen lucht bij het vlees laat?
Edit: ah, iets speciaals dus:
https://drya.nl/2019/04/13/is-drya-een-vacuumverpakking/#
[...]
Ben benieuwd
en ik zal uiteraard het resultaat posten
Met het gebruik wat ik voor ogen hebt, dan is de kans op ellende iets te groot. Dus ga ik voor de KJJ. Die 200 euro is veel geld maar de kans dat je een andere Grill Guru compact vind in geval van problemen is klein / onbestaande.Misha schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 09:06:
Hmmm ik twijfel nu. De Grill Guru of voor de Kamado Joe Jr gaan? Die is nu 470 bij Kamado-Nederland en komt wel met platesetter. Prijsverschil met Grill Guru komt dan uit op 200 euro. Voor die prijs omzeil ik Harlem BBQ, heb ik beter materiaal en levenslange garantie. Maarja, voor 200 euro kun je ook veel vlees halen...
Als je een beetje serieus (elk weekend aan) wilt gebruiken zou ik de KJJ kiezen. Maar hier komt de KJJ pas als het action ei kapot is. Of als de Niclan me echt de keel uithangt een KJ2
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 18-05-2019 18:19 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Geleverd door 200FHari-Bo schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:23:
kwaliteit en service
Even zonder geintjes, de AH deal is een mooie deal zonder meer. Maar 200F vind ik een afknapper door hun te groot portfolio in kamados en de magere garantie afhandeling.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
afgelopen week de review gezien van bbq rheinhessen, die had entrecote en filet gebruikt.Denniz0229 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:00:
ik heb er ook een besteld, totaal niet nodig, maar voor dat geld kon ik het niet laten
[Afbeelding]
dry aging zakken, volgens youtube werkt het redelijk, dus ik ben super benieuwd.
aankomende week komen een paar kilo entrecote en ribeye en dan een klein maandje geduld nodig
mocht het voor geen meter werken dan moet ik toch gaan sparen voor een dry aging kast.
zijn conclusie, werkt prima, maar teveel 'verlies' op het geheel
Hij kocht 1.5 kilo vlees, en hield 800gr over om en nabij
Zijn conclusie was dat hij dan liever naar de slager ging, en op dat moment een al ge-agede steak kocht
YouTube: Fleischreifung im Reifebeutel - Dry Aging zuhause
ja toen ik dat soort video's zag begreep ik ineens ook waarom dry-aged vlees zo duur isFreshMaker schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:45:
[...]
afgelopen week de review gezien van bbq rheinhessen, die had entrecote en filet gebruikt.
zijn conclusie, werkt prima, maar teveel 'verlies' op het geheel
Hij kocht 1.5 kilo vlees, en hield 800gr over om en nabij
Zijn conclusie was dat hij dan liever naar de slager ging, en op dat moment een al ge-agede steak kocht
YouTube: Fleischreifung im Reifebeutel - Dry Aging zuhause
maar ik denk dat het uiteindelijk goedkoper is als dry-aged vlees direct kopen, de punten waar ik het kan kopen zijn echt fors aan de prijs en het is natuurlijk ook leuk projectje.
Ik vond het ook super interessant om te zien.
Maar ook zoals hij aal aangaf, 3 kilo vlees kopen, om over 21 dagen te gebruiken
Ik ben ongeduldig, en 'snap' dat ik bij de slager ook die 3 weken moet 'betalen'
Laatst 2 forse steaks bij de Sligro meegenomen, ( 30€ anderhalve kilo ) maar wil best stellen dat ik dan net zo lief ( eenmalig) de rest van de week alleen macaroni ga eten
Zijn er hier gasten die wel eens een 'marinade' als basis voor het aflakken heeft gebruikt?
bijv. voor spareribs?
ik zie zelf alleen om in de basis de vlees in de marinade te leggen (bijv. 24 uur van te voren) maar ik zie nergens en referentie dat je de marinade dan ook zou kunnen gebruiken om bijv. voor het aflakken te gebruiken .. ben benieuwd of dat werkt
Verwijderd
klopt maar we gaan het zienHari-Bo schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 18:23:
@Chevy454 Dat was voor mij ook de reden om voor de BGE Minimax te gaan. Dit zijn leuke aanbiedingen dat zeker. Maar bij gebruik meerdere keren per week is kwaliteit en service ook een belangrijk onderdeel.
Als ik ribben vooraf marineer in appelsap met wat kruiden, dan doe ik dat vocht in een pan, doe er nog kruiden en wat bruine suiker, ketchup en pezo bij.zeroday schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 22:21:
Misschien een hele domme vraag, maar wellicht zijn er mensen met ervaring.
Zijn er hier gasten die wel eens een 'marinade' als basis voor het aflakken heeft gebruikt?
bijv. voor spareribs?
ik zie zelf alleen om in de basis de vlees in de marinade te leggen (bijv. 24 uur van te voren) maar ik zie nergens en referentie dat je de marinade dan ook zou kunnen gebruiken om bijv. voor het aflakken te gebruiken .. ben benieuwd of dat werkt
Dan wat inkoken, en daarmee lak ik de ribben.
Niks gaat verloren!
Sony A7 iv en wat recycled glas
Ziet er hetzelfde uit als het eitje van Action. Maar is deze wel geglazuurd? Want weerbestendige coating.
[ Voor 7% gewijzigd door Joosie200 op 19-05-2019 10:57 ]
methode vandaag voor de spareribs op het action eitje .
en als je afvraagt hoeveel spareribs gaan daar op .

dit Dus ..
en omdat ie zo vol ligt even een ikea temperatuurmeter om de binnenkant goed te meten.
Heb nog een andere in bestelling om op het onderliggend rekje een probe te gaan hangen ..
Probeer het barbequetje tussen de 120 en 135 graden te houden .. da's even spelen met het lucht ..
update, inmiddels zijn de spareribs ingepakt in zilverfolie met een scheut natuurlijke appelsap (ongefilterd) en weer terug geplaatst op de BBQ, omdat het dan grote pakketjes zijn, boven op elkaar.
Straks worden ze op een Gas BBQ afgelakt voor het laatste uurtje, want dat gaat met 4 stukken niet lukken op de kamado ..
update ..
nou het laatste uurtje hoefde niet, het was voldoende om het vlees weer warm te krijgen en nog 1x te lakken
ik heb vaak goede spareribs gemaakt, maar mijn eerste keer 3-2-1 op het eitje was wel een zeer groot succes !
Voor herhaling vatbaar !
ook aflakken met het opgevangen vocht en de marinade was een topidee
[ Voor 174% gewijzigd door zeroday op 20-05-2019 07:32 ]
Het komt zo nauw niet. Je hebt net een hoop vlees in een kleine bbq gestoken. Heel normaal dat de temperatuur gaat dippen. Je moet nu juist vooral van die schuiven blijven als die is ingeregeld, dat komt vanzelf wel weer goed.zeroday schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:11:
Probeer het barbequetje tussen de 120 en 135 graden te houden .. da's even spelen met het lucht ..
* Chevy454 heeft vandaag alle bbq roosters eens onder handen genomen. Met wat staalwol en een sopje warm water liggen schrobben.
De roosters van de Fornetto zijn nu ook weer brandschoon in de mate van het mogelijke.
De Niclan de binnenkant even met het staalwol en een nat doekje schoongemaakt. Alle creosote eraf geveegd. Wat black ranch houtskool erin en vanavond de fik erin. Ik heb er echt een haat liefde relatie mee met die Niclan.
Dan Bras sateh van de procureur wat de vrouw in de diepvries vond. Ze dacht eerst dat het picanha was, wat een domper maar snel een oplossing gevonden met Dan Bras Sateh.
[ Voor 45% gewijzigd door Chevy454 op 19-05-2019 11:38 ]
Teveel vleesoppervlakte met als gevolg over smoked vlees voor de eerste keer. Een wijze les weeral.
Dus: welke blunders hebben jullie al gehad?
[ Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 19-05-2019 17:55 ]
ja klopt.. in het begin schoot ie even door naar 170, toen schuiven dicht en ging die redelijk makkelijk terug en daarna heb ik hem continue tussen de 120 en 150 graden gehouden ..Chevy454 schreef op zondag 19 mei 2019 @ 11:32:
[...]
Het komt zo nauw niet. Je hebt net een hoop vlees in een kleine bbq gestoken. Heel normaal dat de temperatuur gaat dippen. Je moet nu juist vooral van die schuiven blijven als die is ingeregeld, dat komt vanzelf wel weer goed.
Werkte perfect .. Ik weet nu dat het schommelen van de temperatuur niet zo erg is, uiteindelijk valt het vlees van het bot heb ik germerkt en dat was het doel.
Na het bakken het eitje weer even vol gas gegeven, kwam dit keer tot 350 graden en hop .. beetje rook voor de buren maar alles werd mooi weggebrand en ik kon zonder problemen het as er later vanavond ervanaf halen .. gietijzeren pannetje weer iets ingevet met zonnebloemolie en klaar ..

De standaard is ook een 1 op 1 met die van de Grill Guru:
https://www.welkoop.nl/wi...nderstel-compact-_1302509
vs
https://www.grillguru.nl/...-level-stand-for-compact/
Dus mocht de Welkoop nog een keer iets van acties/kortingen doen, zou je misschien iets goedkoop voor de Guru kunnen scoren.
(9 maanden geleden stond de GG voor €250 te koop bij de Welkoop)
[ Voor 13% gewijzigd door NeutraleTeun op 19-05-2019 21:40 ]
Maar door alle mooie aanbiedingen al een tijdje aan t twijfelen voor een kamado, neem ik een mini kamado van een 100 euro erbij, of de Grill Guru van de AH nu, of toch een auplex large variant...
Een ding wat ik mij nu echt afvraag eigenlijk (stomme vraag waarschijnlijk) in mijn Weber heb ik bijna altijd bij normaal bbqen alle kolen aan 1 kant om dingen rustig te laten garen en daarna af te bakken (of andersom, eerst dicht schroeien daarna nog even garen als t nodig is)
Zelfs een compact zoals de AH nu heeft lijkt mij daar vrij klein voor, of kan je doordat je beter met lucht/temperatuur kan stoeien alles gewoonweg boven de kolen leggen omdat t dan niet verbrand?
Maar om van direct en indirect te gaan dien je de platesetter te gebruiken.
Dit is dus eigenlijk wel een must have om aan te schaffen.
Ben zelf erg benieuwd aangezien dit mijn eerste kamado gaat zijn.
Heb tot nu toe verschillende Webers in gebruik en een UDS
Verwijderd
volgens je kunt ook een rooster verhoger krijgen voor deze maat of van grill guru zelf of van the bastard deze zijn onderling het zelfde in maat voeringkoesie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:31:
Ik heb zelf (nog) geen kamado, de AH aanbieding is wel aangekocht.
Weet niet heel zeker of het dezelfde is. Er zijn toch een paar noemenswaardige verschillen:NeutraleTeun schreef op zondag 19 mei 2019 @ 21:36:
Ik was vandaag even in de Welkoop en zag daar iets vrij bekends staan, echter onder een andere naam.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De standaard is ook een 1 op 1 met die van de Grill Guru:
https://www.welkoop.nl/wi...nderstel-compact-_1302509
vs
https://www.grillguru.nl/...-level-stand-for-compact/
Dus mocht de Welkoop nog een keer iets van acties/kortingen doen, zou je misschien iets goedkoop voor de Guru kunnen scoren.
(9 maanden geleden stond de GG voor €250 te koop bij de Welkoop)
- Handvaten
- Meer schroefjes
- Ander ventilatiegat beneden
- De margrietschijf is anders
- De bolling in de deksel onderaan lijkt ronder, maar dat kan optisch bedrog zijn. De grill guru is duidelijk plat
Dat een extra accessoire 1:1 gelijk is is natuurlijk opmerkelijk, maar het kan prima zijn dat hij enkel op dat vlak identiek is
Grill Guru, Grizzly Grills en Bastard zijn allemaal producten van 200Fahrenheit.Misha schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:32:
[...]
Weet niet heel zeker of het dezelfde is. Er zijn toch een paar noemenswaardige verschillen:
- Handvaten
- Meer schroefjes
- Ander ventilatiegat beneden
- De margrietschijf is anders
- De bolling in de deksel onderaan lijkt ronder, maar dat kan optisch bedrog zijn. De grill guru is duidelijk plat
Dat een extra accessoire 1:1 gelijk is is natuurlijk opmerkelijk, maar het kan prima zijn dat hij enkel op dat vlak identiek is
Grizzly Grills en Grill Guru zijn volgens mij hetzelfde, alleen Grizzly Grills richt (of richtte) zich voornamelijk op de Duitse markt.
Heb een aantal keer met 200F te maken gehad vanwege een paar defecten aan mijn Grill Guru Elite Large, maar keer op keer perfect geholpen door de klantenservice. Elke klacht is keurig en snel afgehandeld en omdat het probleem zich vaker voor deed (gebroken vuur ring) een zak houtskool en een aspook kado gekregen bij de nieuwe vuur ring. Wat mij betreft niets dan lof voor 200F.
Als ik het zo terug lees lijkt het wel of ik er werk, dat is niet het geval. Ben gewoon erg blij me hoe ze me geholpen hebben.
[ Voor 33% gewijzigd door revolised op 20-05-2019 11:37 ]
Ik heb binnenkort vakantie en wil gaan experimenteren met het low&slow (Pulled Pork etc) en dan mag een draadloze thermometer niet ontbreken. In dit topic komen er heel veel voorbij, maar vaak wel richting de 100 euro of meer. Ik heb deze gevonden;
https://www.bol.com/nl/p/...HLHxOAg.1.14.ProductTitle
Iemand heel toevallig ervaring mee? Ziet er prima uit denk ik en heeft 2 meetpunten. Ik ben pas een beginner, dus wil niet direct meer dan 100 euro uitgeven aan een thermometer. Een app is geen must voor me trouwens, vind een extra kastje met alarm prima. Of is het in deze prijsklasse: goedkoop = duurkoop?
Deze springt er ook wel positief uit na een YT video te hebben bekeken (en heb ik in dit topic ook al voorbij zien komen);
https://www.barbecuexxl.n...81wjt9iao2KsaAiOZEALw_wcB
[ Voor 19% gewijzigd door StealthyPeanut op 20-05-2019 11:59 ]
Ik snap dat je voor indirect een platesetter gebruikt, maar ik neem niet aan dat iedereen hier "normaal" bbqt met een platesetter er tussen?koesie schreef op maandag 20 mei 2019 @ 10:31:
Ik heb zelf (nog) geen kamado, de AH aanbieding is wel aangekocht.
daarom beetje de vraag, kan je met en Kamado gewoon veel beter je temp regelen waardoor alles vol bovenop je kolen geen probleem is wat met een Weber vaak niet lukt of is het zinvoller gewoon voor een "large" te gaan zodat je meer ruimte hebt in je bak.
www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II
Ik moet aankomende zaterdag aan de slag voor 11 man. Het vlees wordt geleverd. De rubs zijn binnen. De roosters zijn schoon.
Echter bedacht ik me dat ik de binnenkant van de smoker (deksel) en 2 bbq's moet schoonmaken. Ze beginnen de bekende zwarte schilfers af te geven.
Waarmee doen jullie dat? Ik dacht aan groene zeep, en daarna de boel even goed opstoken om er zeker van te zijn dat de ribjes geen groene zeep rub hebben
Tips?
Zaterdag
Bacon burn ends . Eerste keer

Oerhammetjes
Zondag
Pizza
Maandag - Vrijdag
Balansen
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 20-05-2019 12:37 ]
Ik probeer een beeld te krijgen van wat je hier beschrijft maar dat is best moeilijkMisha schreef op zondag 19 mei 2019 @ 18:11:
Ik heb een keer gerookte makreel gemaakt wat begon als kip

Verwijderd
ik heb hem er wel a.tijd tussenPowermage schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:52:
[...]
Ik snap dat je voor indirect een platesetter gebruikt, maar ik neem niet aan dat iedereen hier "normaal" bbqt met een platesetter er tussen?
daarom beetje de vraag, kan je met en Kamado gewoon veel beter je temp regelen waardoor alles vol bovenop je kolen geen probleem is wat met een Weber vaak niet lukt of is het zinvoller gewoon voor een "large" te gaan zodat je meer ruimte hebt in je bak.
voor die gene die handig vinden bij van cranenboek verkopen ze de variant van de 1 minuut aansteker voor 12.50 ik heb die ook maar mee genomen voor dat geld
Beste Tweakers,Denniz0229 schreef op zaterdag 18 mei 2019 @ 14:00:
ik heb er ook een besteld, totaal niet nodig, maar voor dat geld kon ik het niet laten
[Afbeelding]
Heel gaaf dat ik hier onze zakken zie, we verkopen de zakken al een tijdje maar onze webshop is pas net open
Even in een paar stappen mijn ervaring:
Het stuk komt van het nekvlees van een scharrelslagerij en betreft een Nederlands Blond d’aquitaine rund. De keuze voor nekvlees was gelijk namelijk mijn test; ik wilde vooral zien of je van goedkoop vlees (lees €12,- per kg) mooie dry-aged steaks kan maken.
http://www.patatouille.be/ckfinder/userfiles/images/patatouil/WK-vlees%2C%20vis%2C%20wild%2C%20gevogelte/koe.png
Het vlees kwam rond nummer 3 of 11 of 14 vandaan, in ieder geval niet echt je typische biefstuk. Wat dit vlees wel heeft is voldoende vet, en dat is belangrijk bij het dry-aging proces. Het vet geeft de smaak af dus vandaar dit stuk van 3.2 kg.
De eerste dagen gaat het best snel, het vlees verkleurd in hoog tempo, mij was ook echt aangeraden om het de eerste week te laten liggen in de koelkast en het niet te verplaatsen.
Foto 1: Na 2 dagen in de koeling is het vlees vuurrood en zie je dat het begint vast te plakken.

Het membraan moet namelijk hechten aan het vlees om goed te werken. Dit gebeurd in de eerste week. In deze eerste week zie je het vlees ook verkleuren, het gaat van felrood naar bruinachtig rood.
Foto 2: Na 5 dagen begint het vlees ook duidelijk donkerder te worden.

Na de eerste week heb ik er voor gekozen om het vlees in mijn normale koelkast te leggen. Mijn koelkast in de schuur flipte door de temperatuurwisselingen in de buitenlucht en werd daardoor veel te koud (tot -6 in de nacht). De temperatuur is wel van belang bij deze zakken.
Je moet het vlees tussen de 1 en 4 graden laten dry-dagen, zelf heb ik eerst met een kernthermometer de temperatuur in de koelkast gemeten maar ben al snel overgestapt op een Elgato Eve Weather. Deze heb ik normaal buiten hangen voor de buitentemperatuur in mijn domotica, echter leek me dit wel een mooie tool om de temperatuur goed te loggen. En daarbij gingen de knoopcelbatterijen van mijn kernthermometer erg snel leeg bij continue gebruik.

Zoals te zien is in dit screenshot van de Eve Weather, schommelt de temperatuur (ook logisch bij normaal gebruik van de koelkast en kleine kindjes die de koelkast niet direct sluiten). Maar alsnog is het binnen de marge. Soms schiet het ’s nachts even onder 0 maar het vlees is dik genoeg om van binnen niet te bevriezen.
Bij langdurige temperaturen onder het vriespunt blijft het dry-aging process ook stilstaan, er gebeurt dan niks in het vlees.
Ok, ik heb het een aantal dagen aangekeken, de temperatuur in de normale koelkast blijft stabiel en het vlees ligt er mooi bij. Na 10 dagen haal ik het vlees er eens uit voor een nieuwe foto.
Direct voel ik een verandering in het vlees, het voelt harder, stijver en stugger aan. Daarnaast zijn de stukken met vet al echt heel hard geworden. De kleuren in het vlees variëren tussen donkerrood, paars en soms bruinachtig. Er is nog niet echt schimmelvorming te zien.
Foto 3: Na 10 dagen is het vlees al harder aan de buitenkant en voelt het stugger aan.

Naast de verkleuring en verharding van het vlees begin ik ook te merken dat het vlees kleiner wordt. Dus na 2 weken ga ik het vlees eens wegen; tot nu toe is er al +-350 gram aan vacht verdampt

En de kleur, ja het wordt steeds donkerder.
Mijn geduld wordt nu wel op de proef gesteld zeg. Het is best apart; er komt een soort beef jerky gekruist met kaas luchtje van het vlees af. Het is niet storend maar als je echt aan het vlees gaat snuffelen dan ruik je het wel. Er is dus echt een process aan de gang in het vlees.
Ondertussen ligt het vlees 20 dagen te drogen, en officieel is het process na 21 dagen voltooid. Hierna is het enkel persoonlijke voorkeur en smaak. Hoe langer je het laat dry agen, hoe dieper de dry aged smaak doordringt in het vlees vanaf de randen.
Foto 4: Na 20 dagen zit er een complete korst rondom het vlees.

Die rand is nu verpakt met een korst (of bast) en die is nu wel compleet. Het vlees voelt solide en hard aan, het is duidelijk dat deze korst er straks goed vanaf gesneden moet worden maar dat het vlees ondertussen goed beschermd is.
Dag 37, het is nu zaterdag en ik kan niet langer wachten; het vlees ziet er super dry aged uit dus laat het uitpakken en snijden maar beginnen. Nog even een laatste foto, nu het vlees nog in de zak zit:

Het uitpakken stap voor stap
Eerst begin ik met het schoonmaken van het werkoppervlak, mijn gereedschap en mijn handen grondig te wassen. Tevens kies ik er (altijd) voor om met handschoenen aan te werken.
Vervolgens snij ik de zak open en pak ik het vlees uit:

Dit ziet er al goed uit, de korst is echt heel hard en glimt mooi. De zak zat erg goed vast maar is goed los te trekken. Dus het hechtingsproces in de eerste dagen is goed gelukt.
De volgende stap is het snijden van het vlees in steaks:

Ok je moet wel een echt scherp mes hebben en goed kracht zetten (want die korst is serieus hard) maar wat is dit gaaf zeg. De kleur is fenomenaal en het vlees voelt supermals aan.
Hierna snij ik het vlees in 5 grote steaks, dit doe ik bewust om ervoor te zorgen dat ik het goed kan bereiden zonder dat het vlees beschadigd tijdens de bereiding. Daarnaast probeer ik zo goed mogelijk “glad te snijden” dus recht en zonder karteltjes (lukt best goed trouwens). Hier wordt ik wel vrolijk van, 5 grote dikke malse dry-aged steaks uit eigen koelkast

Nu nog de korst er af snijden, hierbij moet je wel opletten. Eerder heb ik van een dry-aged steak te veel er vanaf gesneden. Dat is erg jammer want de mooiste (nootachtige smaak) zit juist dicht bij de rand.
Dus is het van belang om net de harde rand weg te snijden, maar echt niks meer. Dus zodoende heb ik het vlees “getrimd”, de restanten van de korst heb ik bewaard in een vacuumzak in de diepvries (daar kan je nog van alles mee doen).

Ik heb vervolgens alle steaks los verpakt in vacuum, aangezien de steaks ongeveer 350 gram per stuk wegen en we vandaag geen bezoek hebben ga ik niet alle steaks in een keer op eten. Dus even allemaal gesealed en terug in de koeling.
Eindelijk de bereiding
De stap waar ik bijna 40 dagen op heb gewacht :)Voor de bereiding kies ik voor een reverse sear op 110 graden in mijn Kamado BBQ.
Als houtskool heb ik gekozen voor een Argentijnse houtskool van Black Ranch.
Na het ei (de kamado bbq) rustig opgestookt te hebben en anderhalf uur heb laten rusten en het rooster geborsteld en geolied is mag het vlees er op.
Natuurlijk weer zuiver werken dus met handschoentjes aan.

Zoals je kan zien heb ik de reflectorplate er in liggen in dit gedeelte van de bereiding. Het vlees laat ik tot een kerntemperatuur van 49 graden celsius komen, gedurende deze gering van ongeveer een half uur is het vlees 4 keer gedraaid, dus 2 keer aan iedere kant.
Dit is ook de reden dat ik kies voor deze dikte; het is niet dusdanig dik dat je de zijkanten nog apart moet garen.
Nadat de 49 graden bereikt is haal ik het vlees van de bbq af en leg ik het in een voorverwarmd bakblik (150 graden hetelucht, 10 min) en dik ik het af met 2 lagen aluminiumfolie. Dit laat ik ongeveer 10 minuten rusten terwijl ik de bbq opstook.
De reflector plate er af, de schuifjes open en de fik er in
Ik plaats het rooster ook laag (deze stond op een verhoging) en olie het nog een keer extra in met een arachide olie die ik zelf op smaak heb gebracht met kruiden.
En nu het mooie en snelle stuk: 4 keer 10 seconden op hoge temperatuur; snel en precies werken voor het mooiste resultaat en een mooi grillpatroon.

Nou als je dit vervolgens ruikt… echt heel lekker. En de malsheid maakt het bijna moeilijk om het te draaien. Het vet en het vlees laten elkaar ondertussen helemaal los. Nu nog even rusten alvorens ik er een soort beef sashimi van snij, dunne plakjes en alleen een beetje zeezout en zwarte peper er over heen.

Volgens mijn 4 jarig zoontje was dit “het lekkerste vlees ooit” , en ik heb alleen maar zitten genieten. De smaak is zo vol en aromatisch; vooral aan de randen. En het is echt extreem mals, en als je dan bedenkt dat dit €12,- per kg nekvlees is, ja dat is moeilijk voor te stellen.
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groeten,
Pepijn
[ Voor 100% gewijzigd door pepijnm1984 op 20-05-2019 12:52 . Reden: verkeerde link naar afbeelding ]
En bedankt, nu ben ik ook nieuwsgierig gewordenpepijnm1984 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:51:
[...]
Beste Tweakers,
Heel gaaf dat ik hier onze zakken zie, we verkopen de zakken al een tijdje maar onze webshop is pas net openHierbij even een verhaal van mijn persoonlijke ervaring met de zakken, en als iemand vragen heeft over de zakken dan help/denk ik graag mee.
Het stuk komt van het nekvlees van een scharrelslagerij en betreft een Nederlands Blond d’aquitaine rund. De keuze voor nekvlees was gelijk namelijk mijn test; ik wilde vooral zien of je van goedkoop vlees (lees €12,- per kg) mooie dry-aged steaks kan maken.
http://www.patatouille.be/ckfinder/userfiles/images/patatouil/WK-vlees%2C%20vis%2C%20wild%2C%20gevogelte/koe.png
Het vlees kwam rond nummer 3 of 11 of 14 vandaan, in ieder geval niet echt je typische biefstuk. Wat dit vlees wel heeft is voldoende vet, en dat is belangrijk bij het dry-aging proces. Het vet geeft de smaak af dus vandaar dit stuk van 3.2 kg.
De eerste dagen gaat het best snel, het vlees verkleurd in hoog tempo, mij was ook echt aangeraden om het de eerste week te laten liggen in de koelkast en het niet te verplaatsen.
Foto 1: Na 2 dagen in de koeling is het vlees vuurrood en zie je dat het begint vast te plakken.
[Afbeelding]
Het membraan moet namelijk hechten aan het vlees om goed te werken. Dit gebeurd in de eerste week. In deze eerste week zie je het vlees ook verkleuren, het gaat van felrood naar bruinachtig rood.
[Afbeelding]
Na de eerste week heb ik er voor gekozen om het vlees in mijn normale koelkast te leggen. Mijn koelkast in de schuur flipte door de temperatuurwisselingen in de buitenlucht en werd daardoor veel te koud (tot -6 in de nacht). De temperatuur is wel van belang bij deze zakken.
Je moet het vlees tussen de 1 en 4 graden laten dry-dagen, zelf heb ik eerst met een kernthermometer de temperatuur in de koelkast gemeten maar ben al snel overgestapt op een Elgato Eve Weather. Deze heb ik normaal buiten hangen voor de buitentemperatuur in mijn domotica, echter leek me dit wel een mooie tool om de temperatuur goed te loggen. En daarbij gingen de knoopcelbatterijen van mijn kernthermometer erg snel leeg bij continue gebruik.
[Afbeelding]
Zoals te zien is in dit screenshot van de Eve Weather, schommelt de temperatuur (ook logisch bij normaal gebruik van de koelkast en kleine kindjes die de koelkast niet direct sluiten). Maar alsnog is het binnen de marge. Soms schiet het ’s nachts even onder 0 maar het vlees is dik genoeg om van binnen niet te bevriezen.
Bij langdurige temperaturen onder het vriespunt blijft het dry-aging process ook stilstaan, er gebeurt dan niks in het vlees.
Ok, ik heb het een aantal dagen aangekeken, de temperatuur in de normale koelkast blijft stabiel en het vlees ligt er mooi bij. Na 10 dagen haal ik het vlees er eens uit voor een nieuwe foto.
Direct voel ik een verandering in het vlees, het voelt harder, stijver en stugger aan. Daarnaast zijn de stukken met vet al echt heel hard geworden. De kleuren in het vlees variëren tussen donkerrood, paars en soms bruinachtig. Er is nog niet echt schimmelvorming te zien.
Foto 3: Na 10 dagen is het vlees al harder aan de buitenkant en voelt het stugger aan.
[Afbeelding]
Naast de verkleuring en verharding van het vlees begin ik ook te merken dat het vlees kleiner wordt. Dus na 2 weken ga ik het vlees eens wegen; tot nu toe is er al +-350 gram aan vacht verdamptdat is dus 350gram meer smaak
[Afbeelding]
Mijn geduld wordt nu wel op de proef gesteld zeg. Het is best apart; er komt een soort beef jerky gekruist met kaas luchtje van het vlees af. Het is niet storend maar als je echt aan het vlees gaat snuffelen dan ruik je het wel. Er is dus echt een process aan de gang in het vlees.
Ondertussen ligt het vlees 20 dagen te drogen, en officieel is het process na 21 dagen voltooid. Hierna is het enkel persoonlijke voorkeur en smaak. Hoe langer je het laat dry agen, hoe dieper de dry aged smaak doordringt in het vlees vanaf de randen.
[Afbeelding]
Die rand is nu verpakt met een korst (of bast) en die is nu wel compleet. Het vlees voelt solide en hard aan, het is duidelijk dat deze korst er straks goed vanaf gesneden moet worden maar dat het vlees ondertussen goed beschermd is.
Dag 37, het is nu zaterdag en ik kan niet langer wachten; het vlees ziet er super dry aged uit dus laat het uitpakken en snijden maar beginnen. Nog even een laatste foto, nu het vlees nog in de zak zit:
[Afbeelding]
Eerst begin ik met het schoonmaken van het werkoppervlak, mijn gereedschap en mijn handen grondig te wassen. Tevens kies ik er (altijd) voor om met handschoenen aan te werken.
[Afbeelding]
Dit ziet er al goed uit, de korst is echt heel hard en glimt mooi. De zak zat erg goed vast maar is goed los te trekken. Dus het hechtingsproces in de eerste dagen is goed gelukt.
[Afbeelding]
Ok je moet wel een echt scherp mes hebben en goed kracht zetten (want die korst is serieus hard) maar wat is dit gaaf zeg. De kleur is fenomenaal en het vlees voelt supermals aan.
Hierna snij ik het vlees in 5 grote steaks, dit doe ik bewust om ervoor te zorgen dat ik het goed kan bereiden zonder dat het vlees beschadigd tijdens de bereiding. Daarnaast probeer ik zo goed mogelijk “glad te snijden” dus recht en zonder karteltjes (lukt best goed trouwens). Hier wordt ik wel vrolijk van, 5 grote dikke malse dry-aged steaks uit eigen koelkast
[Afbeelding]
Nu nog de korst er af snijden, hierbij moet je wel opletten. Eerder heb ik van een dry-aged steak te veel er vanaf gesneden. Dat is erg jammer want de mooiste (nootachtige smaak) zit juist dicht bij de rand.
Dus is het van belang om net de harde rand weg te snijden, maar echt niks meer. Dus zodoende heb ik het vlees “getrimd”, de restanten van de korst heb ik bewaard in een vacuumzak in de diepvries (daar kan je nog van alles mee doen).
[Afbeelding]
Ik heb vervolgens alle steaks los verpakt in vacuum, aangezien de steaks ongeveer 350 gram per stuk wegen en we vandaag geen bezoek hebben ga ik niet alle steaks in een keer op eten. Dus even allemaal gesealed en terug in de koeling.
Eindelijk de bereiding
De stap waar ik bijna 40 dagen op heb gewacht :)Voor de bereiding kies ik voor een reverse sear op 110 graden in mijn Kamado BBQ.
Na het ei (de kamado bbq) rustig opgestookt te hebben en anderhalf uur heb laten rusten en het rooster geborsteld en geolied is mag het vlees er op.
[Afbeelding]
Zoals je kan zien heb ik de reflectorplate er in liggen in dit gedeelte van de bereiding. Het vlees laat ik tot een kerntemperatuur van 49 graden celsius komen, gedurende deze gering van ongeveer een half uur is het vlees 4 keer gedraaid, dus 2 keer aan iedere kant.
Dit is ook de reden dat ik kies voor deze dikte; het is niet dusdanig dik dat je de zijkanten nog apart moet garen.
Nadat de 49 graden bereikt is haal ik het vlees van de bbq af en leg ik het in een voorverwarmd bakblik (150 graden hetelucht, 10 min) en dik ik het af met 2 lagen aluminiumfolie. Dit laat ik ongeveer 10 minuten rusten terwijl ik de bbq opstook.
Ik plaats het rooster ook laag (deze stond op een verhoging) en olie het nog een keer extra in met een arachide olie die ik zelf op smaak heb gebracht met kruiden.
En nu het mooie en snelle stuk: 4 keer 10 seconden op hoge temperatuur; snel en precies werken voor het mooiste resultaat en een mooi grillpatroon.
[Afbeelding]
Nou als je dit vervolgens ruikt… echt heel lekker. En de malsheid maakt het bijna moeilijk om het te draaien. Het vet en het vlees laten elkaar ondertussen helemaal los. Nu nog even rusten alvorens ik er een soort beef sashimi van snij, dunne plakjes en alleen een beetje zeezout en zwarte peper er over heen.
[Afbeelding]
Volgens mijn 4 jarig zoontje was dit “het lekkerste vlees ooit” , en ik heb alleen maar zitten genieten. De smaak is zo vol en aromatisch; vooral aan de randen. En het is echt extreem mals, en als je dan bedenkt dat dit €12,- per kg nekvlees is, ja dat is moeilijk voor te stellen.
Hopelijk hebben jullie iets aan mijn verhaal, en mochten er vragen zijn dan hoor ik het wel.
Groeten,
Pepijn
Ziet eruit als een leuk project om in ieder geval een keer geprobeerd te hebben.
jij bent dus (mede)eigenaar/werknemer bij drya.nl?pepijnm1984 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:51:
[...]
Beste Tweakers,
Heel gaaf dat ik hier onze zakken zie, we verkopen de zakken al een tijdje maar onze webshop is pas net openHierbij even een verhaal van mijn persoonlijke ervaring met de zakken, en als iemand vragen heeft over de zakken dan help/denk ik graag mee.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naast de verkleuring en verharding van het vlees begin ik ook te merken dat het vlees kleiner wordt. Dus na 2 weken ga ik het vlees eens wegen; tot nu toe is er al +-350 gram aan vacht verdamptdat is dus 350gram meer smaak
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eindelijk de bereiding
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Groeten,
Pepijn
wel leuk om het hele proces zo te zien, hoop over een maandje en wat dagen hier ook zo iets lekkers te kunnen posten
(nog even een tip, zet er bij de zakken even bij dat je die vacuum strips erbij krijgt, dit was mij niet helemaal duidelijk of dit bij de zakken inbegrepen zat, maar gelukkig bleek dit wel zo te zijn)
Jazeker, ik richt me op het hele online gedeelte en zodoende dus ook de nieuwe webshop. Hierin zit nog wel wat werk dus ik neem je suggestie mee in de productpaginas (mijn dank voor de tip).Denniz0229 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:05:
[...]
jij bent dus (mede)eigenaar/werknemer bij drya.nl?
wel leuk om het hele proces zo te zien, hoop over een maandje en wat dagen hier ook zo iets lekkers te kunnen posten
(nog even een tip, zet er bij de zakken even bij dat je die vacuum strips erbij krijgt, dit was mij niet helemaal duidelijk of dit bij de zakken inbegrepen zat, maar gelukkig bleek dit wel zo te zijn)
En ik zie graag je ervaring over een maand; met foto’s, temperaturen, gewichten etc 👍
[Instagram: Prepping for the weekend. Ribs in a hoisin-based marinade. #bbq #ribs]
Ribs ongeveer 44 uur in de sous vide gehad met een hoisin marinade. Daarna nog een half uurtje gerookt en gelakt. Perfect op smaak en mooi gaar, met een goede structuur. Waren echt heerlijk
[Instagram: They done. Heaven! #ribs #bbq #sousvide]
En toen 2 Ribeyes caveman style gemaakt. Dat was echt zo lekker. Heb nog nooit zo'n lekkere steak gehad. Denk niet dat ik het ooit nog anders ga maken
[Instagram: #Caveman style #ribeye. Holy cow. That's tasty #bbq @jamalbedijn]
Veel te hard zitten roken. Had een paar kippenpoten, zoete marinade er op en indirect voor een paar uurtjes erop. Maar had er veel te veel hout op gedaan, waardoor het continu heeft zitten roken. Je proefte helemaal geen kip meer. Alleen maar rook hahaGadgeteer schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:36:
[...]
Ik probeer een beeld te krijgen van wat je hier beschrijft maar dat is best moeilijk
Ik had het mijn buurman laten proeven en die zei: "Hey, wist niet dat je ook gerookte markeel kon maken op de BBQ!"
- Het is kip
Oh...
Ik ben er ook wel tevreden over, had een keer een kapotte box in mn kamado (dat is die keramieken pot). Ik belde op een donderdag dat dat ding kapot was, en ze wouden een ander sturen onder garantie. Ik had dat weekend alleen een BBQ dus had hem snel nodig. Kreeg ik de contactgegevens van hun warenhuis ergens in de buurt van Uithoorn, dat ik hem daar kon halen. Zo gezegd zo gedaan, vrijdag die kant op gereden, en dat weekend kon ik BBQenrevolised schreef op maandag 20 mei 2019 @ 11:34:
[...]
Heb een aantal keer met 200F te maken gehad vanwege een paar defecten aan mijn Grill Guru Elite Large, maar keer op keer perfect geholpen door de klantenservice. Elke klacht is keurig en snel afgehandeld en omdat het probleem zich vaker voor deed (gebroken vuur ring) een zak houtskool en een aspook kado gekregen bij de nieuwe vuur ring. Wat mij betreft niets dan lof voor 200F.
Ik spuit metalen delen in met ovenreiniger, en laat dat intrekken. Dan later, als het schuim weg is, gewoon nog een keer inspuiten. Weer laten weken. Meestal spoel je alles weg met water, soms moet je nog even wat schuren voor de pitjes e.d. Werkt ook goed voor roosters en andere delen.ixl85 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 12:16:
Echter bedacht ik me dat ik de binnenkant van de smoker (deksel) en 2 bbq's moet schoonmaken. Ze beginnen de bekende zwarte schilfers af te geven.
Waarmee doen jullie dat? Ik dacht aan groene zeep, en daarna de boel even goed opstoken om er zeker van te zijn dat de ribjes geen groene zeep rub hebben
Tips?
Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.
Verwijderd
Pom pom pom,
Verwijderd in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Verwijderd in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
Vond ik het uiteindelijk de moeite waard? Nee, eigenlijk niet. Gekeken naar wat het totaal heeft gekost, zakken, gewichtsverlies, kan je net zo goed zelf een dry aged stuk vlees kopen. De nootachtige smaak waar men het over heeft krijg je dus niet met de vacuümzakken. Die typische smaak krijg je wel in een droogkast waar de diverse schimmels hun werk kunnen doen.
Was het leuk om te doen en voor herhaling vatbaar? Ja!
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2019 13:20 ]
ik heb nog wel een oud roostertje wat je mag hebben voor nop hoor418O2 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:15:
En toen 2 Ribeyes caveman style gemaakt. Dat was echt zo lekker. Heb nog nooit zo'n lekkere steak gehad. Denk niet dat ik het ooit nog anders ga maken
[Embed: #Caveman style #ribeye. Holy cow. That's tasty #bbq @jamalbedijn]
maar na 48 uur sous vide is the bite er wel een beetje van af of niet? heb het idee dat het dan meer pulled pork ribs worden

Denniz0229 schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:21:
[...]
ik heb nog wel een oud roostertje wat je mag hebben voor nop hoor![]()
maar na 48 uur sous vide is the bite er wel een beetje van af of niet? heb het idee dat het dan meer pulled pork ribs worden
De bite zit we dan zeker nog in hoor. Ligt heel erg aan de temperatuur. Ik heb het op 65c/68c gedaan.
Verwijderd
Mijn steaks gaan er zolang in totdat het vlees overal de gewenste temperatuur heeft bereikt. Geen 12 uur dus. Dat heeft het simpelweg niet nodig.
Nog een tip voor de nootachtige smaak en meer schimmels. De goeie zakken (en zo te lezen heb je Umaidry uit de VS besteld dus die maken ook gebruik van het Tublin membraan) functioneren al bij een vacuüm van 85%.Verwijderd schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:18:
@pepijnm1984 @Gadgeteer @Denniz0229
Pom pom pom,
Verwijderd in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Verwijderd in "Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2"
Vond ik het uiteindelijk de moeite waard? Nee, eigenlijk niet. Gekeken naar wat het totaal heeft gekost, zakken, gewichtsverlies, kan je net zo goed zelf een dry aged stuk vlees kopen. De nootachtige smaak waar men het over heeft krijg je dus niet met de vacuümzakken. Die typische smaak krijg je wel in een droogkast waar de diverse schimmels hun werk kunnen doen.
Was het leuk om te doen en voor herhaling vatbaar? Ja!
Wanneer je een minder sterk vacuüm creëert (dus zo rond die 85%) zul je zien dat er plekken zijn waar de zak niet vast zit aan het vlees. Op deze plekken zullen schimmels meer gaan groeien en krijg je ook meer het "kaas-luchtje".
Wat hier wel bij nodig is, is vlees met veel vet en het liefste op celniveau. Wat dat is nou eenmaal echt nodig om de juiste processen op gang te brengen en de meeste smaak toe te voegen,
Een licht vacuüm kun je trouwens ook zonder vacuummachine creëren, het is met de meeste vacuummachines namelijk niet mogelijk om "minder vacuüm" in te stellen.
dry-aging-zak-hack
Wat heb je nodig:
Emmer of een bak
tyraps
1: Je pakt een emmer/bak en die vul je met water (groot genoeg om het vlees helemaal erin te doen).
2: Je doet het vlees in de drya zak en een tyrap los om de opening van de zak.
3: Je laat het vlees in het water zakken waardoor het water alle lucht uit de zak duwt.
4: Masseer de zak om er zeker van te zijn dat alle lucht eruit is.
5: Als alle lucht eruit is kan je de tyrap aantrekken zodat er niet weer lucht in kan.
6: Voor de zekerheid een tweede tyrap erboven vastmaken .
7: Als laatste de zak goed droog maken voordat je de vlees in de koeling plaatst.
Ik had het over ribs he. Niet over steak.Misha schreef op maandag 20 mei 2019 @ 13:25:
Seriouseats had dat eens getest. Lijkt me toch wat zonde hoor...
[Afbeelding]
Ah! Dan had ik het verkeerd gelezen. De ribs zelf nooit langer gedaan dan 6 uur en verder nooit iets gelezen :-)
Ik vind sous vide een uur voor steak al genoeg. Ribs zijn wel wat vreemd door dat laagje tussen het vlees en het botMisha schreef op maandag 20 mei 2019 @ 14:40:
[...]
Ah! Dan had ik het verkeerd gelezen. De ribs zelf nooit langer gedaan dan 6 uur en verder nooit iets gelezen :-)
Zat even te twijfelen of ik er ook een zou nemen, het action-ei vind ik toch aan de krappe kant maar gelukkig was er nog maar 1. Scheelt me weer een discussie met de wederhelft
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Dus die maat van je heeft nu geen Grill Guru en jij wel?leon0013 schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 09:51:
Gisteren voor een maatje de laatste Grill guru uit de lokale AH gesleept, bij hem waren ze allemaal uitverkocht en de voucher was ook al op.
Zat even te twijfelen of ik er ook een zou nemen, het action-ei vind ik toch aan de krappe kant maar gelukkig was er nog maar 1. Scheelt me weer een discussie met de wederhelft
Voor nu hou ik het op 't mini ei en m'n Weber 47 compact... daarmee kom ik voorlopig ook een heel eind.
7x185 Wp mono op Growatt 1500s; 4x250Wp mono op Growatt 1000s; 4x2 75Wp CdTe op Steca 500
Verder een hoop kruiden, rookhout en andere accessoires gekregen, dus ik kan er weer lekker tegenaan
Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings
Maar goed was ook de enige die hij ontvangen had dus ik heb zo het idee dat er niet bijster veel zijn. Viel me wel tegen dat idd de platesetter er niet bij zat. Ik heb hem juist gekocht voor spare-ribs en dergelijke.
Nu twijfel ik dus een beetje of ik die platesetter moet bestellen of die gietijzeren deflector. Voorlopig is het geen BBQ weer dus heb nog even om te puzzelen...
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Huh? Is er een regel waar ik niets van af weet? BBQ is toch niet weers afhankelijk?pyrofielo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:01:
Voorlopig is het geen BBQ weer ...
Ben ik met je eens maar heb geen afdakje ofzojabberwock schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 11:51:
[...]
Huh? Is er een regel waar ik niets van af weet? BBQ is toch niet weers afhankelijk?
Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid
Goed gereedschap hangt altijd onder een afdak!pyrofielo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Ben ik met je eens maar heb geen afdakje ofzo
Mijn vriendin is het daar niet mee eens, gewoon een goede hoes kopenYogibeer schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:06:
[...]
Goed gereedschap hangt altijd onder een afdak!
Als de weber 57 verkocht (inclusief meubel) wil ik hier nog wel zo'n action ei voor er naast (hopelijk worden ze nog eens 50 euro zoals vorig jaar). Grill guru compact is leuk maar qua prijs heb ik dat er niet voor over voor er naast.
Goed gereedschap roest niet.Yogibeer schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:06:
[...]
Goed gereedschap hangt altijd onder een afdak!
Ik ook niet...wel een deksel.pyrofielo schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 12:05:
[...]
Ben ik met je eens maar heb geen afdakje ofzo
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism