Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 323 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35
Iemand toevallig ervaring met deze ashtray i.c.m. grill guru large en nieuw vuurschaal (losse delen). Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een ashtray, maar heb er nog nooit eentje kunnen vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knlmnhb9I8XToWcUYSnJDmY7xg0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gsd4jXDFvvFcZkVczs1K6xlc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Deze lijkt wel heel erg op de astray die ik bij mijn Grill Guru Large Elite heb zitten.

Maar zoals met veel dingen in het leven: Meten is weten ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Panzer Dean
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 21:58
Ik zou even wachten, vanochtend stond de Grill Guru Large Ashtray op de website van GG zelf te koop. Nu uitverkocht. Maar ook BBQvillage.nl verkocht ze vanochtend nog. Heb 'm zelf ook aangeschaft, ik gok dat ze met een paar weken overal de verkoop in gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 11:41

f.h

Hoe wassen jullie trouwens de barbecue handschoenen?
Ik heb nu een setje feuermeister handschoenen een kleine twee jaar in gebruik (heb nog een 2e set die ik ook gebruik) en die moeten nodig eens gewassen worden, omdat ze best vies zijn. Ze doen het nog wel perfect.

Ik lees wat dingetjes over in de vaatwasser (?) een pasta van baking soda en azijn of met ph neutraal wasmiddel in de biotex.

Wat zijn jullie tips/trucs/ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:43
MaStar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:44:
[...]

“Leven en laten leven” typisch een uitspraak van mensen die zelf overlast geven en geen rekening houden met de ander ;)

Beetje respect, ook met je bbq, mag best. En al helemaal met krijsende kids.

Ot: prima BBQ weer !
Je kan mijn post ook met een knipoog lezen, maar zuur reageren is blijkbaar leuker.
Mijn kind krijst niet en luide muziek speel ik niet buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:23
Hoi iedereen, ik heb een buitentafel voor mijn twee kamado's besteld - 2m45cm lang, 90 breed. Ik vind er echter geen hoezen voor - de verkoper heeft er zelf ook geen; hij doet het in bijberoep. Is er iemand die weet waar ik zo een grote hoes zou kunnen vinden of een alternatief gebruikt? Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flanger
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

flanger

That Guy

S4NDERR schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:56:
Hoi iedereen, ik heb een buitentafel voor mijn twee kamado's besteld - 2m45cm lang, 90 breed. Ik vind er echter geen hoezen voor - de verkoper heeft er zelf ook geen; hij doet het in bijberoep. Is er iemand die weet waar ik zo een grote hoes zou kunnen vinden of een alternatief gebruikt? Thanks!
Misschien een generieke motorhoes eens bekijken? Zullen ongeveer die afmetingen zijn https://www.auto5.be/nl/p...cral-maat-xl-2405283.html

Just because I rock, doesn't mean im made of stone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S4NDERR
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-09 16:23
flanger schreef op woensdag 23 april 2025 @ 23:06:
[...]

Misschien een generieke motorhoes eens bekijken? Zullen ongeveer die afmetingen zijn https://www.auto5.be/nl/p...cral-maat-xl-2405283.html
Super tip, daar kan ik dan toch al zeker even mee verder als de maten overeen komen.
Als er nog iemand suggesties heeft, hoor ik ze graag!

[ Voor 6% gewijzigd door S4NDERR op 23-04-2025 23:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Eric H schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:14:
Deze lijkt wel heel erg op de astray die ik bij mijn Grill Guru Large Elite heb zitten.

Maar zoals met veel dingen in het leven: Meten is weten ;)
@Mich007 Eens met @Eric H , dit is bijna zeker de ashtray die ook in mijn GG elite met nieuwe type vuurschaal zit. Optisch is dit hem in elk geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:36

Esumontere

Floep, banaan.

f.h schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:25:
Ik heb nu een setje feuermeister handschoenen een kleine twee jaar in gebruik (heb nog een 2e set die ik ook gebruik) en die moeten nodig eens gewassen worden, omdat ze best vies zijn. Ze doen het nog wel perfect.

Ik lees wat dingetjes over in de vaatwasser (?) een pasta van baking soda en azijn of met ph neutraal wasmiddel in de biotex.

Een papje met baking soda en azijn is nutteloos; gezien baking soda een base is en azijn een zuur heft dat elkaar op. Schuimt wel leuk.

Ik zou ze gewoon in de handwas doen met een klein beetje wasmiddel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemonO
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19-09 07:57
Zelf geen ervaring mee, maar ik kwam een tijdje terug deze tegen: https://www.bootzeil.nl/nl/hoezen/buitenkeuken-en-barbecue/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Ik las of hoorde laatst ergens iemand die had het over een hoes van zo'n bakfiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-09 19:11
plofkip schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:05:
Aangezien ik een Grilleye thermometer heb die nu waardeloos is geworden omdat ze de stekker uit het cloud gedeelte hebben getrokken, ben ik aan het kijken naar een nieuwe thermometer.

Een aantal zaken die ik wel graag terug wil zien in de nieuwe thermometer:
- Draadloos
- Waterdicht, dus vaatwasmachine bestendig
- WiFi (het liefst ook te gebruiken zonder cloud i.v.m. wat er nu met Grilleye is gebeurd, maar dan blijven er weinig over)
- Kern + ambient in 1 voeler

Momenteel heb ik er 2 op het oog;
- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual

@Avalaxy ik zag dat jij de Typhur hebt, hoe bevalt ie? Je had het erover dat je een melding kreeg dat het te heet werd, was dat een incident of is het vaker voorgekomen?

Meerdere personen hebben volgens mij de INT-12-BW, hoe bevalt die? Ik las her en der dat de accuraatheid nog weleens te wensen over laat, met name van de ambient temperatuur sensor?
Ben toch maar voor de Typhur gegaan, een onder- en bovengrens instellen voor de omgevingstemp vind ik wel een must en bij de Inkbird kan dat dus niet voor zover ik begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Nu online
Martijn1990 schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:48:
Ik ben een beetje op zoek naar een bbq meubel voor de GG large en kwam deze tegen: https://steigerhoutje.nl/...-bouwpakket-kamado-model/

Goeie reviews van de winkel en erg netjes geprijsd vergeleken met andere meubels. Wil hem dan zelf in elkaar zetten. Had al gezocht in dit topic, maar zag geen ervaringen met deze winkel. Iemand toevallig toch ervaringen of meningen hierover? Wil alleen vragen of die 200cm breed kan, ipv 220cm. Volgens de site maken ze alles op maat op verzoek.
Inmiddels een meubel besteld bij ze. Een iets aangepaste versie omdat 220cm net te breed is.

In principe dezelfde als uit de link, maar dan met iets smallere zij kastjes waardoor die 200cm wordt, met black wash, nano coating, kamado pootjes en toch besteld als voor gemonteerde modules. Ben heel benieuwd als die staat!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
f.h schreef op woensdag 23 april 2025 @ 21:25:

Ik heb ze 1 keer apart gewassen en het sopje was enorm vies, dus ik zou ze niet met de rest mee wassen.
Verder kwam de binnenkant los te zitten, dus geen succes.
Pleur ze weg en koop elke 2 jaar nieuwe.
Kost je 30 euro per 2 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:16

Dennis1812

Amateur prutser

ASS-Ware schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 02:16:
[...]

Ik heb ze 1 keer apart gewassen en het sopje was enorm vies, dus ik zou ze niet met de rest mee wassen.
Dat kan 3 euro worden als je overstapt naar die van de action

Werken echt helemaal top. Heb altijd een voorraadje liggen. Soms doe ik ze in de wasmachine. Heb wel het idee dat het niet zo goed is voor de handschoenm kan daarna beduidend minder hitte aan

Maar om koken uit de bak te pakken zodat handen schoon blijven zijn ze daarna prima

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:33
Dennis1812 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 03:01:
[...]

Dat kan 3 euro worden als je overstapt naar die van de action

Werken echt helemaal top. Heb altijd een voorraadje liggen. Soms doe ik ze in de wasmachine. Heb wel het idee dat het niet zo goed is voor de handschoenm kan daarna beduidend minder hitte aan

Maar om koken uit de bak te pakken zodat handen schoon blijven zijn ze daarna prima
Klopt, volgens mij gaat die hittebestendige werking / laag dan “kapot”. Ik werkte vroeger wel eens bij TaTaSteel en Offshore, mocht ik de kleding zelf niet van wassen (niet dat je dat in je wasmachine wilde hebben😂)

Gewoon 1x in de zoveel tijd nieuwe kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

jeroenkb schreef op woensdag 23 april 2025 @ 09:07:
[...]

Of je woont in een buurt met mensen die wel rekening met elkaar houden en niet elke dag keiharde muziek aanzetten, de BBQ opstoken, honden getraind worden zodat ze niet continue blaffen en bij krijsende kinderen er ingegrepen wordt door de ouders..

Zal wel een sociaal-economische achtergrond hebben...dat hele leven en laten leven mantra
het is natuurlijk niet of/of he?
Je kan rekening houden met elkaar, maar overlast is bijna onvermijdelijk in een dichtbevolkt land.. dus hoe je daar mee omgaat is belangrijk.. dus ff ontspannen in plaats van er meteen bovenop te springen is voor iedereen fijner..
Heeft weinig met sociaal-economische achtergrond te maken IMHO
Of je tegen wil en dank overlast veroorzaakt is natuurlijk een ander verhaal..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:35
ASS-Ware schreef op woensdag 23 april 2025 @ 22:37:
[...]

Je kan mijn post ook met een knipoog lezen, maar zuur reageren is blijkbaar leuker.
Mijn kind krijst niet en luide muziek speel ik niet buiten.
Dat komt niet over op een forum. Je kan er ook een knipoog bijzetten, in plaats van een cynisch poppetje dat huilt van het lachen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19-09 11:41

f.h

ASS-Ware schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 02:16:
[...]

Is ook, maar iets nieuws kopen is altijd al zo gemakkelijk en verleidelijk dat ik het op zijn minst gevraagd wil hebben ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 10:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Handschoenen mogen vies worden. Ze zijn er om je handen te beschermen, niet om mooi te wezen. Ik heb oude die al wat versleten zijn in mijn kolenbak liggen, die gebruik ik specifiek om kolen te graaien. En dan heb ik nog een lederen setje wat ik dan gebruik om hete dingen te verplaatsen. Die zitten onder de vetvlekken en zolang er geen haar op groeit vind ik het best.

Enige waar je mee op moet letten is vocht, dat geleidt warmte en kan ervoor zorgen dat de isolerende werking van de stof minder wordt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Iemand die ook een grill guru compact heeft toevallig en die weet wat ik fout doe?

Er moet nog 1 stukje tussen, maar dat lijkt onmogelijk. In de instructievideo is er veel meer ruimte…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zK9umMSYRk3235tnjjlLEEQmwlU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNkXPx7ZCChdtLGqXTDEieCh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35
Mich007 schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:03:
Iemand toevallig ervaring met deze ashtray i.c.m. grill guru large en nieuw vuurschaal (losse delen). Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een ashtray, maar heb er nog nooit eentje kunnen vinden.

[Afbeelding]
Voor wie toevallig ook geïnteresseerd is: hij past perfect in de grill guru large. Ik had geen zin om te wachten op GG en daarom de "gok" maar genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

tcc90 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:26:
Iemand die ook een grill guru compact heeft toevallig en die weet wat ik fout doe?

Er moet nog 1 stukje tussen, maar dat lijkt onmogelijk. In de instructievideo is er veel meer ruimte…

[Afbeelding]
Één of twee stukken omhoog trekken, die derde ertussen en dan alles tegelijk laten zakken?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco Tr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 22:42
Wat is nou de nieuwste Bastard urban. 2022 of is er een 2024?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turbojonny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-09 23:26
Zou je daar iets van aanraden? Zo ja wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wren
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 10:34
turbojonny schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:07:
[...]

Ik vind het prima spul hoor,zeker voor de prijs (marabu en quebracho)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Ik heb vorig jaar marabu gekocht en dat bevalt prima, was toen 15 euro per zak. Ook goeie wokkels daar

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 25-04-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 19-09 12:19
Zelf vind ik de wokkels van de Hornbach weer beter
Maar houtskool is idd prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Gonadan schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:31:
[...]

Één of twee stukken omhoog trekken, die derde ertussen en dan alles tegelijk laten zakken?
Dank voor je reactie, dat lukt helaas niet.

Het gekke is dat in het instructiefilmpje (https://brandfolder.com/g...et/k9mqgxkg3j2zt957fp97n8) het helemaal niet zo strak zit allemaal. Terwijl bij mij het laatste stuk er niet in past… of ik doe iets fout, of het is een productfout.

Grill guru kun je niet bellen en ze zeggen na 5-10 dagen te reageren 😅😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickertNL
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-09 20:38
Misschien die moertjes in die ringen wat lasser draaien? Was volgens mij toen bij mn bastard wel.
tcc90 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:35:
[...]

Het gekke is dat in het instructiefilmpje (https://brandfolder.com/g...et/k9mqgxkg3j2zt957fp97n8) het helemaal niet zo strak zit allemaal. Terwijl bij mij het laatste stuk er niet in past… of ik doe iets fout, of het is een productfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 22:15
plofkip schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:05:

@Avalaxy ik zag dat jij de Typhur hebt, hoe bevalt ie? Je had het erover dat je een melding kreeg dat het te heet werd, was dat een incident of is het vaker voorgekomen?
Goed apparaat. Altijd een hele stabiele verbinding en doet wat ie moet doen. De te heet melding heb ik niet meer gehad, maar sindsdien ook niet echt dingen op hoge temperatuur meer gedaan... Enige nadeel eraan vind ik dat je (zover ik weet) geen alert kunt zetten op ambient temperatuur. Ik wil welliswaar weten wanneer de kerntemperatuur goed is, maar ik wil óók weten of de ambient temperatuur ineens te hoog is. Misschien kan het wel maar heb ik het nog niet kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Avalaxy schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:38:
[...]

Goed apparaat. Altijd een hele stabiele verbinding en doet wat ie moet doen. De te heet melding heb ik niet meer gehad, maar sindsdien ook niet echt dingen op hoge temperatuur meer gedaan... Enige nadeel eraan vind ik dat je (zover ik weet) geen alert kunt zetten op ambient temperatuur. Ik wil welliswaar weten wanneer de kerntemperatuur goed is, maar ik wil óók weten of de ambient temperatuur ineens te hoog is. Misschien kan het wel maar heb ik het nog niet kunnen vinden...
Typhur zegt dat dat wel kan, heb ik expliciet nagevraagd.
Ik kan alleen niet zoeken naar de Sync Dual in de app, dus ik kan hem nog niet koppelen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Scary Gil
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:07
Ik lees hier al enige tijd mee. Vandaag maar eens een post. Gisteren op de Weber voor het eerst spareribs gemaaktAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3J7dINgdGDWnlABhNSfli3XsPnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8qfpw9jExE92mzqIiHFKLMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TaYv2ldfW2-bG7Zd9RinIVBhSmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5GrrZyKWTuAwZlst46sZ5PsI.jpg?f=fotoalbum_large

Ze smaakte zeer goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

tcc90 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 09:35:
[...]

De tip van @nickertNL vind ik wel een goede. Het lijkt alsof je die ring kunt spannen. Dus zo los mogelijk, stenen erin en daarna weer aandraaien als dat gewenst is. Zou het sowieso niet te strak doen, het heeft ruimte nodig bij temperatuurverschillen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
Gonadan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:23:
[...]

De tip van @nickertNL vind ik wel een goede. Het lijkt alsof je die ring kunt spannen. Dus zo los mogelijk, stenen erin en daarna weer aandraaien als dat gewenst is. Zou het sowieso niet te strak doen, het heeft ruimte nodig bij temperatuurverschillen.
Het heeft enigszins geholpen, dank aan de kenners hier, altijd fijn. Het is wel nog anders dan op het filmpje, maar dat is misschien een Chinees verschilletje. Morgen maar eens voor het eerst wat eten bereiden op de kamado!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:03
Mooi stuk Ribeye van 670 gram. Had eigenlijk het idee om er 2 steaks van te snijden maar twijfel nu tussen eerst indirect en dan afgrillen....wat zouden jullie doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dersan schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 21:09:
Mooi stuk Ribeye van 670 gram. Had eigenlijk het idee om er 2 steaks van te snijden maar twijfel nu tussen eerst indirect en dan afgrillen....wat zouden jullie doen?
Onder de 3CM direct, anders reverse sear.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-09 14:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Helaas niet zoveel foto's, maar afgelopen dagen was er iedere avond een flinke dot shampoo nodig om de rokerige lucht uit mijn haren te krijgen.
Vrijdag en zaterdag stonden we op de markt met onze pulled pork en pulled chicken. Aangezien we alles zelf met de hand doen en dit niet ter plekke gedaan kan worden had dit de nodige voorbereidingen :+
Eventjes 40 kilo kip grillen bijvoorbeeld :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_L-Fhv08wKdMbXiHUoKsH4cZck=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4O0n0WGdB1WN65W99QiTJAqt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq0M6ilafb_bfevjUFX23DCWSjw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vysa4MSN6ICtdJt8otAVg9KE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U7GOIbJc7_PMwNhin_R0mbMibg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NkMyWCKtURkm0LoACSCih88u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pGG1yllrdx_yDWjkZNvbjU8NS8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a0aoaiL9rW7dYD2ZjMDdHFsV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SRcPODXjPC1m566CPnNWS0WrIdg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/06UQMCqGw4pNWOHesuVyHetZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lm1wAxt-DaEKpDTMPiXR8Z6kjq0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cxMPIag7TE8CNVzGaFXPm1O2.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2B_Tps2AgI7ayxFvxyuGTSv0nM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVayBBtngmRnfwhc4DBIpJE6.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik kan het niet uit de foto halen, maar je kip doe je die in zn geheel of reeds versneden op je bbq ?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Yalopa schreef op zondag 27 april 2025 @ 09:46:
Ik kan het niet uit de foto halen, maar je kip doe je die in zn geheel of reeds versneden op je bbq ?
We doen alles met kippendijen. Eerst in de rub en dan zo op de grill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Laatst online: 19-09 19:46
Allen, ik mag binnenkort een aantal kaarsjes uitblazen en m’n wederhelft vond het tijd voor een Kamado. Keuze lijkt nu uit te gaan naar een Monolith Classic Pro 2.0. Nu adviseerde mijn zwager om voor een groot/XL model te gaan. Ik heb wel eens of de Green Egg XL van m’n zwager het eea klaargemaakt. Erg fijn die ruimte/capaciteit maar gevoelsmatig verloor deze ook best wat warmte bij openen.
Uiteindelijk wil ik capaciteit hebben voor m’n gezin en wat gasten.

Wat adviseren jullie en is de Monolith dan nog steeds de goede keuze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik kan je budget niet ruiken. Evenmin als je wensen, wat je ermee gaat doen en of je vrouw of jij nog kleur voorkeur heeft (rood, groen, zwart?)
Je wil capaciteit voor gasten. Maar voor hoeveel? Alleen vlees of complete maaltijden?

Maar met open doen krijg je juist meer warmte omdat je meer zuurstof toevoegt. Dus dat gevoel klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Laatst online: 19-09 19:46
Dennis1812 schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:09:
Ik kan je budget niet ruiken. Evenmin als je wensen, wat je ermee gaat doen en of je vrouw of jij nog kleur voorkeur heeft (rood, groen, zwart?)
Je wil capaciteit voor gasten. Maar voor hoeveel? Alleen vlees of complete maaltijden?

Maar met open doen krijg je juist meer warmte omdat je meer zuurstof toevoegt. Dus dat gevoel klopt niet.
Budget tussen de 1000-2000; liefst een zo compleet mogelijke set. Een kleur diepte veel opvalt heeft de voorkeur. Qua capaciteit, ehm lastig, ik wil op z’n minst wel 8 hamburgers tegelijkertijd kunnen bereiden, verder een maaltijd voor met z’n 4en. Vlees maar een pizza zou ik graag ook eens willen proberen. Een 3 uur gegaarde hele knolselderij gaf ook een fraai resultaat.

De keren dat ik de kamado van m’n zwager gebruik is doorgaans in de wintermaanden/kerst. Niet dat m’n bereiding continue temperatuur vereiste maar bij het insmeren elk halfuur van de knolselderij duurde het weer voordat de temperatuur weer naar 150/170 graden was geklommen. Dus die drop heeft misschien meer te maken met de buitentemperatuur

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Je verschil in buitentemperatuur is ~25 graden op een koude winterdag versus een warme zomerdag.
Op een bbq van 170 graden is dat niet bijster groot.

Met je budget kun je eigenlijk alle A merken wel meenemen en zal het meer in voorkeur zitten.
Ik zal zeggen koop een mooie Kamado Joe, veruit het mooiste met krachtig rood kleurtje.
Er zullen ook mensen zijn die zeggen, Nee! Koop een Big green Egg. Pas dan wordt je een echte man en ga je leven. Anders hoor je er niet bij.
En een ander roept Bastard is the best!

En een enkeling heeft een Monolith en is daar weer blij mee.
Met allen doe je geen miskoop en zijn er genoeg accessoires beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Thinlanet schreef op zondag 27 april 2025 @ 13:04:
Allen, ik mag binnenkort een aantal kaarsjes uitblazen en m’n wederhelft vond het tijd voor een Kamado. Keuze lijkt nu uit te gaan naar een Monolith Classic Pro 2.0. Nu adviseerde mijn zwager om voor een groot/XL model te gaan. Ik heb wel eens of de Green Egg XL van m’n zwager het eea klaargemaakt. Erg fijn die ruimte/capaciteit maar gevoelsmatig verloor deze ook best wat warmte bij openen.

Open doen verliest tijdelijk warmte maar trekt snel bij. Liefst beperk je wel hoe vaak hij open moet natuurlijk.
Voordeel van een grotere is meer warmtecapaciteit dus sneller weer stabiel, en meer ruimte voor verschillende zones. Persoonlijk vind ik de grootste maat meestal een beetje overdreven. Zelf heb ik gewoon 'large', weet niet precies hoe de stappen van monolith zijn daarin.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Erg fijn die ruimte/capaciteit maar gevoelsmatig verloor deze ook best wat warmte bij openen.
Dat doen ze allemaal he, warmte gaat omhoog, klep open en je helpt global warming een beetje 😏.

Maar over je vraag, ik denk dat je met alle bekende merken geen slechte aankoop doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02:41
418O2 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 21:11:
[...]

Ik heb vorig jaar marabu gekocht en dat bevalt prima, was toen 15 euro per zak. Ook goeie wokkels daar
Deze gebruik ik ook altijd. Zeer tevreden mee. Grote stukken en gaat lang mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Laatst online: 19-09 11:55

Alaksandus

Vae puto deus fio

[...]

Het is al eerder genoemd, maar ik gebruik Marabu voor de reguliere bbq sessies en White Quebracho voor low en slow.

Afgelopen weekend nog 24u een brisket op de bbq gehad en de mand was naderhand nog bijna voor de helft gevuld. Met beide kolen ben ik erg tevreden.`

Zelf ben ik in het bezit van een Monolith CLASSIC PRO Serie 2.0. Bevalt me erg goed en opening aan de voorkant voor extra rook snippers vind ik erg fijn.

Laatst was de ring van de deksel los komen te zitten. Ondertussen had ik de bbq 3 jaar in bezit, maar ik kreeg netjes een hele nieuwe bbq opgestuurd.

[ Voor 56% gewijzigd door Alaksandus op 28-04-2025 16:54 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plofkip
Vandaag de Grill Guru Large besteld :-D
Nog zaken om rekening mee te houden? Ik weet dat ik hem eerst een paar keer rustig moet opstoken tot +/- 200 graden. Verder nog bijzonderheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
plofkip schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:18:
Nog zaken om rekening mee te houden? Ik weet dat ik hem eerst een paar keer rustig moet opstoken tot +/- 200 graden. Verder nog bijzonderheden?
Ik gebruik dezelfde met veel plezier! Heb wel de versie met de oude fire box welke snel stuk gaat (maar iedere keer zonder problemen vervangen onder garantie). Verder weinig bijzonderheden, gewoon lekker gebruiken en genieten :D Je eerste Kamado?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
Ik ontvang binnenkort een houten meubel voor m’n Grill Guru Large, hierbij staat die op het meubel, waardoor de regenhoes dus te groot is. Als ik hem er toch overheen doe sluit die helemaal af en het lijkt me niet goed als die geen lucht krijgt? Zeker in de natte wintermaanden (geen overkapping).

Iemand hier ervaring daarmee? Hoes inkorten of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
plofkip schreef op maandag 28 april 2025 @ 20:18:
Ik zou doen wat de handleiding zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Martijn1990 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:19:
Ik ontvang binnenkort een houten meubel voor m’n Grill Guru Large, hierbij staat die op het meubel, waardoor de regenhoes dus te groot is. Als ik hem er toch overheen doe sluit die helemaal af en het lijkt me niet goed als die geen lucht krijgt? Zeker in de natte wintermaanden (geen overkapping).

Mijn ervaring is dat een regenhoes meer kwaad dan goed doet. Ik gebruikte hem eigenlijk niet meer

Ben wel benieuwd hoe een houden meubel zich houdt zonder overkapping. Zou hem wel goed beitsen

[ Voor 7% gewijzigd door 418O2 op 28-04-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 12:25
Die urban chef van intratuin, is dat wat als eerste kamado?
Voorheen had ik een bbq zonder deksel dus ben helemaal nieuw hierin maar wil het wel avonturen.
Wat zou ik een of bij moeten hebben?
Alvast bedankt.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Nu online
418O2 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:29:
[...]

Mijn ervaring is dat een regenhoes meer kwaad dan goed doet. Ik gebruikte hem eigenlijk niet meer

Ben wel benieuwd hoe een houden meubel zich houdt zonder overkapping. Zou hem wel goed beitsen
Ik heb hem ook een poos niet gebruikt, maar merkte toen wel aanzienlijk meer schimmelvorming in de kamado dan zonder hoes. Andere optie is vaker opstoken in de wintermaanden natuurlijk.

En ben ook benieuwd naar het meubel, hij wordt geleverd met beits en een nano coating. In principe staan een houten schuur of overkapping ook gewoon buiten in weer en wind natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Martijn1990 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 06:34:
[...]

Ik heb hem ook een poos niet gebruikt, maar merkte toen wel aanzienlijk meer schimmelvorming in de kamado dan zonder hoes. Andere optie is vaker opstoken in de wintermaanden natuurlijk.
De luchtschuiven een tikkie open zetten voordat de hoes erover gaat helpt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Esumontere schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:26:
[...]

De luchtschuiven een tikkie open zetten voordat de hoes erover gaat helpt ook.
Dat is sowieso belangrijk, ik heb de onderste altijd op een kier.

Ik heb nooit het idee gehad dat die hoes heel veel deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

418O2 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:16:
[...]

Dat is sowieso belangrijk, ik heb de onderste altijd op een kier.

Ik heb nooit het idee gehad dat die hoes heel veel deed.
Als je ze allebei op een kier zet heb je een luchtstroom, dat helpt tegen schimmel. Maar 1 schuif openzetten doet niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:52
Ik wil komende vrijdag met een groep eten en ik overweeg om het volgende op tafel te gooien;
  1. Burnd Ends (moet echt nog van een stuk buikspek af) als klein hapje op tafel als iedereen aanschuift voor het 1e biertje
  2. Pulled pork
  3. Spare ribs
  4. Skillet met groenten (YouTube: Bijgerecht van GROENTEN op de BBQ | Groenten Skillet! 🔥)
  5. Hamburger/worstje voor de kids
Nou kom ik er an sich wel uit met het maken van deze gerechten (en heb ook de oude ketelbbq nog achter de hand mocht dat nodig zijn qua ruimte of temp voor hamburgers/worstje). Maar ik worstel een beetje met wat ik wanneer maken zal en de temperaturen.

Voor mijn gevoel kunnen zowel de burnd ends als de spareribs en de pulled pork mooi samen op zo'n 130 graden de hele (mid)dag liggen en dan komt dat goed. Alleen dan zit ik met wat ruimtegebrek denk ik, dus misschien verstandig om wat dingen van te voren te maken.

Daarnaast geeft het recept van die groentepan aan dat ze 200 graden aanhouden; fors warmer dus....

Zodoende de vraag voor de pro's; wat zouden jullie doen? Bijvoorbeeld fase 1+2 van de spareribs én de pulled pork al op vrijdagochtend?

En dan zoiets aanhouden:
Ochtend/begin middag; spareribs 1+ 2 en pulled pork garen
Einde ochtend; burnd ends er op
Rond 17:00; groentepan + pulled pork in een skillet afmaken op 160 graden oid
Rond 17:30; spareribs er op voor 3
Rond 18:30; indien nog honger wat hamburgers e.d. er op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:54:
Ik wil komende vrijdag met een groep eten en ik overweeg om het volgende op tafel te gooien;
  1. Burnd Ends (moet echt nog van een stuk buikspek af) als klein hapje op tafel als iedereen aanschuift voor het 1e biertje
  2. Pulled pork
  3. Spare ribs
  4. Skillet met groenten (YouTube: Bijgerecht van GROENTEN op de BBQ | Groenten Skillet! 🔥)
Nou kom ik er an sich wel uit met het maken van deze gerechten (en heb ook de oude ketelbbq nog achter de hand mocht dat nodig zijn qua ruimte of temp voor hamburgers/worstje). Maar ik worstel een beetje met wat ik wanneer maken zal en de temperaturen.

Voor mijn gevoel kunnen zowel de burnd ends als de spareribs en de pulled pork mooi samen op zo'n 130 graden de hele (mid)dag liggen en dan komt dat goed. Alleen dan zit ik met wat ruimtegebrek denk ik, dus misschien verstandig om wat dingen van te voren te maken.

Daarnaast geeft het recept van die groentepan aan dat ze 200 graden aanhouden; fors warmer dus....

Zodoende de vraag voor de pro's; wat zouden jullie doen? Bijvoorbeeld fase 1+2 van de spareribs én de pulled pork al op vrijdagochtend?

En dan zoiets aanhouden:
Hoe groot is je groep? ;)

Hou er rekening mee dat Nederlandse spare-ribs veel kleiner zijn dan de Amerikaanse (waar de 3-2-1 methode voor ontwikkeld is). Ik hou meestal 2 uur roken, 1 uur garen en 20 min aflakken aan, werkt imho uitstekend.

Je kunt de pulled pork ook de dag van tevoren maken en opwarmen met wat appelsap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Esumontere schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:33:
[...]

Als je ze allebei op een kier zet heb je een luchtstroom, dat helpt tegen schimmel. Maar 1 schuif openzetten doet niks.
Dan heb je alleen ook dat er regen in je margrietschijf kan regenen. Sinds ik hem onder op een kier hou, heb ik geen schimmel meer.

Volgens mij ben ik dit gaan doen nav een tip van noskos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mollos_
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16-09 10:14
Gisteren maar eens gebruik gemaakt van dat mooie weer en de kamado aangestoken voor ons avondmaal. Spitskool met olijfolie, paprikapoeder, knoflookgranulaat, chilivlokken, peper en zout. Entrecôte met chimichurri.

Volgende keer de spitskool nog iets harder aanpakken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pC2kDQVxcPfwFXXrn_bAiki6ZZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rkgUHb3UsESn7Cxghr6BQww5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8ma_n0uI4GUP4U2xPr54PJ9pJZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k8S9VCMtZ7jiP22U0bYzXFBM.jpg?f=fotoalbum_large

Strava profiel | Bewust + Bourgondisch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• plofkip
Martijn1990 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:16:
[...]

Ik gebruik dezelfde met veel plezier! Heb wel de versie met de oude fire box welke snel stuk gaat (maar iedere keer zonder problemen vervangen onder garantie). Verder weinig bijzonderheden, gewoon lekker gebruiken en genieten :D Je eerste Kamado?
Yes m'n eerste kamado. Heb hiervoor alles op de weber 57 gedaan en ik hoop vooral dat low & slow net ff wat makkelijker gaat op de kamado :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
418O2 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:28:
[...]

Ik zou doen wat de handleiding zegt
Dat mag je doen... :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Ze zetten het er niet voor niks in :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
plofkip schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:39:
[...]

Yes m'n eerste kamado. Heb hiervoor alles op de weber 57 gedaan en ik hoop vooral dat low & slow net ff wat makkelijker gaat op de kamado :D
Vooral bedenken dat een kamado's sterke punt ook een punt is om rekening mee te houden; afkoelen is heel lastig. Dus niet te hard opstoken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
418O2 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:06:
[...]

Ze zetten het er niet voor niks in :P
Tsja, ik heb hem helaas nog niet, dus geen handleiding voor handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:52
Esumontere schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:24:
[...]

Hoe groot is je groep? ;)

Hou er rekening mee dat Nederlandse spare-ribs veel kleiner zijn dan de Amerikaanse (waar de 3-2-1 methode voor ontwikkeld is). Ik hou meestal 2 uur roken, 1 uur garen en 20 min aflakken aan, werkt imho uitstekend.

Je kunt de pulled pork ook de dag van tevoren maken en opwarmen met wat appelsap.
8 volwassenen en 6 kids (van 4 tot 12).

De dag er voor zit ik wat lastig omdat ik van huis ben. Voor mijn gevoel kan de pulled prok ook vrij gemakkelijk er overdag op, omdat het buikspek voor de burnt ends er ook al uren op moet op zo ongeveer dezelfde temp. Ik zit juist meer met etenstijd, dan is het wellicht wat veel van het goede tegelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:24:
[...]

8 volwassenen en 6 kids (van 4 tot 12).

De dag er voor zit ik wat lastig omdat ik van huis ben. Voor mijn gevoel kan de pulled prok ook vrij gemakkelijk er overdag op, omdat het buikspek voor de burnt ends er ook al uren op moet op zo ongeveer dezelfde temp. Ik zit juist meer met etenstijd, dan is het wellicht wat veel van het goede tegelijk...
Klinkt als veel vlees voor zo'n groep. Waarom maak je het jezelf zo moeilijk en wil je 3 low and slow gerechten maken? Je kunt ook alleen burnt ends en pulled pork doen, en de spareribs achterwege laten. Met een rack of 4 ligt je kamado zo vol namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:33:
[...]

Hoe krijg je dan een luchtstroom met die hoes er overheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  2. Pulled pork
  3. Spare ribs

En dan zoiets aanhouden:
Ik ben geen pro, maar ik zou de pulled pork een dag eerder maken.
Spare ribs en groenten kun je op tijd bereiden, maar dan wel in 2 aparte BBQ’s.
Die burnt ends kunnen wel bij de ribs, als je die ruimte hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:44:
[...]

Hoe krijg je dan een luchtstroom met die hoes er overheen?
Mijn hoes heeft mesh aan de bovenkant, maar weet niet of alle hoezen dat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
418O2 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 10:07:
[...]

Vooral bedenken dat een kamado's sterke punt ook een punt is om rekening mee te houden; afkoelen is heel lastig. Dus niet te hard opstoken
Onder dicht, boven op een kier, dat koelt redelijk af, maar niet zo snel als een ketel idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
  2. Pulled pork
  3. Spare ribs

En dan zoiets aanhouden:
Ketels opstoken tot 165~175C, timings;

Aansteken ketels om 8:30

uitgaande van boston butt +/- 6kg incl bot moet deze er rond 9:15 op

Burned ends om 11:00

spareribs om 12:00 erop

als je boston butt enigzins mooie bark heeft wrappen en terug plaatsen

Spare ribs rond 14:30 controleren op doneness (4 rib met tang pakken en kijken hoe die breekt) als cuisson goed is, wrappen met honing, bruine suiker, saus en boter

gelijktijdig je bacon candy controleren op doneness

ketel terug temperen naar 130c

rond 16:00 controleren op doneness van alles, indien klaar, in de oven/hotbox op 70c

ketel opstoken naar 180~200c voor groentes en kids stuff

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lord_fh
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08:22

lord_fh

PS5

Ola,

nieuw hier in dit topic, ik heb mijn 1e kamado aangeschaft :o :o
Ik had een vuurkacheltje (met zon pijp erop) waar een bbq grill (30cm) in kon, maar sinds ik ben verhuisd en een fijnere tuin heb, ben ik toch maar voor wat anders gegaan. Het is de 21" kamado vd Action geworden, leek me prima om mee te starten (mijn ouders hebben een hele mooie rode Kamado Joe zo'n grote, maargoed dat komt ooit wel }:O ).

https://shop.action.com/n...2duhPZEAQYASABEgJagfD_BwE

gelukkig heeft die wel al deflectors, ivm bijv. ook pizzas erop bakken enzo, echter nu vraag ik mij af, is een kolen mandje handig ? mijn pa gebruikt het wel maar ik weet niet goed of zonder ook prima kan. En zo ja, wat zou dan een mandje zijn dat past ? kan je elk mandje van 21" kopen ? of moet ik echt gaan meten ?

sorry, echt een leek op dit moment >:)

[ Voor 3% gewijzigd door lord_fh op 29-04-2025 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

lord_fh schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 12:27:
Ola,

nieuw hier in dit topic, ik heb mijn 1e kamado aangeschaft :o :o
Ik had een vuurkacheltje (met zon pijp erop) waar een bbq grill (30cm) in kon, maar sinds ik ben verhuisd en een fijnere tuin heb, ben ik toch maar voor wat anders gegaan. Het is de 21" kamado vd Action geworden, leek me prima om mee te starten (mijn ouders hebben een hele mooie rode Kamado Joe zo'n grote, maargoed dat komt ooit wel }:O ).

https://shop.action.com/n...2duhPZEAQYASABEgJagfD_BwE

gelukkig heeft die wel al deflectors, ivm bijv. ook pizzas erop bakken enzo, echter nu vraag ik mij af, is een kolen mandje handig ? mijn pa gebruikt het wel maar ik weet niet goed of zonder ook prima kan. En zo ja, wat zou dan een mandje zijn dat past ? kan je elk mandje van 21" kopen ? of moet ik echt gaan meten ?

sorry, echt een leek op dit moment >:)
Een kolenmand is handig, niet noodzakelijk. Je kunt gewoon beginnen zonder, en kan altijd later eentje aanschaffen als het niet bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Elac schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:41:
Voorheen had ik een bbq zonder deksel dus ben helemaal nieuw hierin maar wil het wel avonturen.
Alvast bedankt.
Dat is een prima toestel voor een prima prijs
Ze hebben er ook wat leuke accessoires bij
Zoals een pizzasteen of een halve plate
Dan kom je al een heel eind
Ik denk niet dat je dan al snel een andere wil
Mij bevalt hij prima, en netjes aan de prijs, ipv het dubbele of meer voor een plaatje met een merknaam

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visitor.q
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 16:01
Martijn1990 schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:19:

Ik heb ook een GG-L op een buitenkeukenmeubel staan. Hier heb ik een aparte hoes voor gekocht, die gaat over de bbq en het hele meubel heen. Een regenachtig weekje kan het geheel zo wel hebben maar voor de wintermaanden staat hij dus mooi beschermd. En als ik in de winter toch een keer pulled pork wil maken is die hoes er ook zo afgetrokken. Ik heb geen gekke dingen gezien doordat hij geheel was afgesloten (onder de hoes zet ik de schuifjes meestal een beetje open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-09 15:35
Familie komt bij mij lekker eten en nu wil ik bavet als hoofdgerecht doen en wat anders als voorgerecht/bites, nu heb ik helaas geen erg grote kemado, kan ik gerechten wanneer ze gereed zijn in de oven doen bijv om ze puur warm te houden zonder dat het verder doorgaart?
Op welke temperatuur zou dat dan moeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-09 21:43
Elac schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 00:41:
Alvast bedankt.
Ik heb deze ook gekocht in de vorige actie (eind Maart) als eerste kamado.
Dus inmiddels een maand in gebruik en bevalt me goed!
Kwalitatief lijkt het ook allemaal goed in elkaar te zitten.
Ben gegaan voor de gladde groene variant met een extra kolenmand.
Tip: koop de as-opvangbak niet van Intratuin, past slecht en werkt voor geen meter als je het mij vraagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
BaBoK schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:31:
Familie komt bij mij lekker eten en nu wil ik bavet als hoofdgerecht doen en wat anders als voorgerecht/bites, nu heb ik helaas geen erg grote kemado, kan ik gerechten wanneer ze gereed zijn in de oven doen bijv om ze puur warm te houden zonder dat het verder doorgaart?
Op welke temperatuur zou dat dan moeten?
Dat kan zeker.
2 weken geleden nog met pulled chicken gedaan.
Gemaakt om ongeveer 15:00 daarna pullen en afkoelen om 17:30 nog even in de oven en serveren maar.

Dus niet uren in de oven, maar gewoon even opwarmen.

Andere voorbeelden zijn:

- burnt ends
- chicken wings

Gewoon lekker in de ochtend / middag klaar maken en daarna even in de oven gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Christ1000 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:59:
[...]

Ik heb deze ook gekocht in de vorige actie (eind Maart) als eerste kamado.
Dus inmiddels een maand in gebruik en bevalt me goed!
Kwalitatief lijkt het ook allemaal goed in elkaar te zitten.
Ben gegaan voor de gladde groene variant met een extra kolenmand.
Tip: koop de as-opvangbak niet van Intratuin, past slecht en werkt voor geen meter als je het mij vraagt!
Ik ben voor de Grill Guru gegaan omdat ik heb gelezen dat de Urban Chef andere maatvoering hanteert dan anderen, waardoor er minder compatibiliteit is qua accessoires.
Maarja, dat heb ik gelezen :+

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

CeesKees

I rest my Kees

Ik ga toch even de picanha van afgelopen zondag laten zien.

Reversed sear, en even affakkelen. Daarna een kwartier oid gerust.

Om door een rietje te zuigen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aQ5i3OqLuc0u61fKt9XhhGRw2o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5l7oUSqqZV6VIBSyv9u5UlS3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMh0DOiNOrgGLLCC2PA8mwDP6dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N1OgK45wPqkbedQpJ7mpxuRt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gRE7c65-oaDVgu83yagNO1kI5X0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hIY9Nkk1yDG10e8ku58Aopgw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bltLvnJZV0L4MM8xf6WfPWgxrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cf56jEN1WUSS8OOwmYI56OVg.jpg?f=fotoalbum_large

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Hebben jullie wel eens zelf rookafzuiging geknutseld? Mijn kamado staat in het tuinhuis net achter de drempel. Dat werkt in principe prima maar soms blijft er wel wat rook hangen en gaat dan alle kanten op.
Ik dacht als ik nou een soort afzuigkap knutsel die het via een en pijpje omhoog ergens verderop afblaast dan scheelt dat misschien ook veel rook in de tuinen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zaterdag een feestje.
Ik heb 4.5kg procureur gehaald. Ik weet dat een dag van te voren ideaal is. Maar dan komt het plan technisch niet goed uit.
Zou donderdag roken, garen en pullen een goed idee zijn als ik ze daarna vacuüm en koud bewaar in koelkast tot zaterdagmiddag? Of zit dat op het randje met houdbaarheid en beter planning omgooien en vrijdag bereiden?

De dag zelf wil ik nog wat pulled chicken maken ivm moslim gasten die dus geen varkensvlees nuttigen.
Iemand nog lekkere tips? Ik maak eigenlijk nooit pulled chicken. Altijd pork.

Ik heb kippendijen als vlees ervoor. Dutch oven/RVS/gietijzer/spit etc allemaal beschikbaar.

Verder leg ik er donderdagmiddag nog 2 mooie strengen spareribs op die we donderdag gaan nuttigen.
Mooi vlees in aantocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Nu online
Gonadan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 17:03:
Hebben jullie wel eens zelf rookafzuiging geknutseld? Mijn kamado staat in het tuinhuis net achter de drempel. Dat werkt in principe prima maar soms blijft er wel wat rook hangen en gaat dan alle kanten op.
Ik dacht als ik nou een soort afzuigkap knutsel die het via een en pijpje omhoog ergens verderop afblaast dan scheelt dat misschien ook veel rook in de tuinen.
Heel low tech, maar een (tafel)ventilator misschien?

Denk dat de gemiddelde afzuigkap te weinig trek genereert om de wind de baas te zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06:10
Dennis1812 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:53:
Zaterdag een feestje.
Ik heb 4.5kg procureur gehaald. Ik weet dat een dag van te voren ideaal is. Maar dan komt het plan technisch niet goed uit.
Zou donderdag roken, garen en pullen een goed idee zijn als ik ze daarna vacuüm en koud bewaar in koelkast tot zaterdagmiddag? Of zit dat op het randje met houdbaarheid en beter planning omgooien en vrijdag bereiden?

De dag zelf wil ik nog wat pulled chicken maken ivm moslim gasten die dus geen varkensvlees nuttigen.

Ik heb kippendijen als vlees ervoor. Dutch oven/RVS/gietijzer/spit etc allemaal beschikbaar.

Verder leg ik er donderdagmiddag nog 2 mooie strengen spareribs op die we donderdag gaan nuttigen.
Mooi vlees in aantocht.
Gewoon vacuümverpakt in warm water opwarmen… werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Zaterdag een feestje.

Mooi vlees in aantocht.
Je kunt pulled pork uitstekend invriezen, en daarna opwarmen in de oven met een scheutje appelsap. Wordt ie enkel lekkerder van!

Een hoop pagina's terug staat het pulled chicken recept van @Koffie . Die is uitstekend zeg ik uit eigen ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Esumontere schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:34:
[...]

Je kunt pulled pork uitstekend invriezen, en daarna opwarmen in de oven met een scheutje appelsap. Wordt ie enkel lekkerder van!

Een hoop pagina's terug staat het pulled chicken recept van @Koffie . Die is uitstekend zeg ik uit eigen ervaring!
Zou invriezen nodig zijn voor anderhalve dag is meer waar ik over twijfel.
Ik maak het dus donderdag, donderdagavond laat klaar en koud. Vrijdag hele dag koelkast. Zaterdagmiddag 17;00 eten we.

Dat recept ga ik even terugzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dennis1812 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:01:
[...]

Zou invriezen nodig zijn voor anderhalve dag is meer waar ik over twijfel.
Ik maak het dus donderdag, donderdagavond laat klaar en koud. Vrijdag hele dag koelkast. Zaterdagmiddag 17;00 eten we.

Dat recept ga ik even terugzoeken.
Neuh dan zou ik het in een bak in de koelkast zetten idd. Opwarmen blijft hetzelfde advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Esumontere ik zie een recept uit november met bock bieren.
Paar paginas terug had hij wel een foto en hij ging het eten. Maar geen recept.

Bedoelde je die foto? Of het recept met de Bock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dennis1812 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:06:
@Esumontere ik zie een recept uit november met bock bieren.
Paar paginas terug had hij wel een foto en hij ging het eten. Maar geen recept.

Bedoelde je die foto? Of het recept met de Bock?
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80325918

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Iets verder terug nog dus.
Thanks.

Deze staat nu vereeuwigd in mijn recepten in OneNote. Dus gelijk op 3 devices zelfs.

Wordt zaterdag uitgeprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Technofreakz schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:29:
[...]

Gewoon vacuümverpakt in warm water opwarmen… werkt perfect!
Koud water. Dat ontdooit alsnog heel veel sneller dan zonder water maar minder kans op bederf van de buitenkant omdat die al langdurig warm is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Zaterdag een feestje.

Mooi vlees in aantocht.
Pulled chicken recept had je al gevonden zag ik. Wil je de boel versnellen dan doe het een kwartier in een instantpot met hoge druk functie :+

De pulled pork gewoon op donderdag maken en ook pullen. Mijn tip: als je de procureur zo rond de 70 graden gaat inpakken, leg 'm dan in een ovenschaal oid en pak dat in met alufolie.
Wanneer de procureur gaar is, giet je het opgevangen vocht af in een apart potje/bakje en dit bewaar je apart. Pull je procureur vervolgens zonder toevoeging van vocht, saus of rub. Bewaar het gepullde vlees in een ziplock.

Op zaterdag doe je de pulled pork in een grote ovenschaal en dit laat je op jq bbq op temperatuur komen. Voeg pas als het warm is wat van het bewaarde vocht en rub toe (evt wat cola).
Op deze manier is je pulled pork heerlijk smeuïg en denken je gasten dat je dit ter plekke hebt staan bereiden.

Voor de chicken eigenlijk hetzelfde: na het grillen in een DO (of pan op het vuur, of snelkookpan) en de kip met met een schuimspaan uit het vocht halen, beetje uitlekken en in een bak leggen. Pull je kip en stop in een ziplock. Bewaar al het vocht waar het in heeft staan pruttelen.
Ook dit op zaterdag op de bbq in een bak en op temperatuur laten komen. Later doe je een beetje vocht en rub erbij.

Mijn recept voor coleslaw die altijd bij iedereen in de smaak valt: https://recepten.oostindie.com/recipe/coleslaw/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elac
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-09 12:25
@Hunegaart @Christ1000 dank voor de info.
Heb vanmiddag een opgehaald en even lopen spelen met de kolen bak van de bastard, die past er in. Nu alleen nog een asbakje.
Ben begonnen een tafel te bouwen om hem in te zetten, is wel zwaar om steeds naar binnen te dragen.

8* sunpower max5ac 410 enphase iq7A & 13 jinko 420wp enphase iq8+ ; Zappi ; ME LN 3,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Elac schreef op woensdag 30 april 2025 @ 01:06:
@Hunegaart @Christ1000 dank voor de info.
Heb vanmiddag een opgehaald en even lopen spelen met de kolen bak van de bastard, die past er in. Nu alleen nog een asbakje.
Ben begonnen een tafel te bouwen om hem in te zetten, is wel zwaar om steeds naar binnen te dragen.
Waarom geen onderstel er bij gekocht?
Desnoods op MP
Sjouwen met zo’n ding is geen doen
En als je struikelt……

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Gonadan schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:27:
[...]

Koud water. Dat ontdooit alsnog heel veel sneller dan zonder water maar minder kans op bederf van de buitenkant omdat die al langdurig warm is.
Het gaat om gegaarde niet bevroren pulled pork.
Zaterdag een feestje.
Pagina: 1 ... 323 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism