Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 322 ... 324 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:53

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

sten123 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:49:
[...]

Hierbij een foto van hoe het is geworden.
Zelf ben ik tevreden aangezien dit de 1e keer is dat ik het zelf gedaan had.
Alles was opzich goed te doen maar wat een werk was dat infrezen van die tegel.
[Afbeelding]
Super mooi geworden. heb je alles bij een houthandel op maat laten maken al? Of ben je zelf met de afkortzaag in de weer geweest? had al gezien waar je de bouwtekening vandaan had. Denk dat ik deze ook ga bouwen alleen zou ik de twee linker vakken willen omdraaien zodat de bbq helemaal links staat en je dus een grotere werkruimte aan één stuk hebt.

ps. op wat voor pootjes staat je bbq op die tegel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
Chrosser schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:43:
[...]

Super mooi geworden. heb je alles bij een houthandel op maat laten maken al? Of ben je zelf met de afkortzaag in de weer geweest? had al gezien waar je de bouwtekening vandaan had. Denk dat ik deze ook ga bouwen alleen zou ik de twee linker vakken willen omdraaien zodat de bbq helemaal links staat en je dus een grotere werkruimte aan één stuk hebt.

ps. op wat voor pootjes staat je bbq op die tegel?
Heb bij de lokale zagerij inderdaad hout besteld (Douglas). zoals op de bestellijst aangegeven en dan thuis met een afkortzaag de juiste lengtes gemaakt.

De pootjes heb ik als volgt.

https://kamadogrills.nl/products/keramische-voetjes-zwart

en dan heb ik hem op 4 pootjes staan.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:19
En zoals het hoort inclusief bieropener! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 21:53
Ik heb deze stalen outdoor BBQ trolley met poedercoating en ik vroeg me af wat de beste manier is om hem te beschermen tegen krassen. Ik verwacht er spullen op te leggen zoals metalen keukengerei, hete schoorsteenstarter en zelfs hete grillroosters. Ik weet zeker dat als ik het gebruik zoals het is, de poedercoating er snel af zal krassen en dat het zal gaan roesten en er lelijk uit zal zien.
Zou het zinvol zijn om het te bedekken met iets als deze BBQ-mat?

Deze matten zijn meestal gemaakt van siliconen, teflon of glasvezel. Of zijn er misschien andere ideeën om de bovenkant te beschermen? Het moet hittebestendig zijn en gemakkelijk schoon te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Who_og7jVM03oODJEEYaS4Fuvik=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/ny11KBgOcwroc6EkDSZiGWIv.gif?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-04 21:08
gisteren de Piro voor de eerste keer uitgetest maar kreeg de temperatuur niet hoger dan 275 graden :(

denk dat ik volgende keer meer kolen in het mandje zal moeten gooien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:11

Tomatoman

Fulltime prutser

carefree7 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 22:36:
Ik heb deze stalen outdoor BBQ trolley met poedercoating en ik vroeg me af wat de beste manier is om hem te beschermen tegen krassen. Ik verwacht er spullen op te leggen zoals metalen keukengerei, hete schoorsteenstarter en zelfs hete grillroosters. Ik weet zeker dat als ik het gebruik zoals het is, de poedercoating er snel af zal krassen en dat het zal gaan roesten en er lelijk uit zal zien.
Zou het zinvol zijn om het te bedekken met iets als deze BBQ-mat?

Deze matten zijn meestal gemaakt van siliconen, teflon of glasvezel. Of zijn er misschien andere ideeën om de bovenkant te beschermen? Het moet hittebestendig zijn en gemakkelijk schoon te maken.

[Afbeelding]
Je kunt bij IKEA en Action rollen met transparant plastic matten kopen om onderin een lade te leggen, zodat de spullen in de lade niet gaan glijden. Zo'n mat kun je gemakkelijk op maat snijden op knippen en is behoorlijk robuust.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:21
pina schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:36:
gisteren de Piro voor de eerste keer uitgetest maar kreeg de temperatuur niet hoger dan 275 graden :(

Dat is die pizza oven rotisserie unit?

Voor zulke hoge temperaturen moet je echt lomp veel kolen aan hebben idd. 5 wokkels in een volle basket is niet overdreven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:23
418O2 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 09:03:
[...]

Voor zulke hoge temperaturen moet je echt lomp veel kolen aan hebben idd. 5 wokkels in een volle basket is niet overdreven
De Big Green Egg vlam ik altijd even aan met de föhn. Als ik daarna het deksel dicht doe en de schuiven open zet vliegt hij zo naar de 300+ als je niet uit kijkt.. Gebruik altijd de zelfde hoeveelheid houtskool, de vuurkorf vol tot onder de binnenring (fire ring).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feirFaEPvHBbzGyD-Ossfi7vW24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pl597u6vFYbDT5k8trgOd4nL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iTyJFmUB-czFANNia3qrG-GZZ2Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vy9naEgOkQXRiVdqElkYVuoA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
pina schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 07:36:

Wat @iMode zegt gebeurd bij mij ook, 3/4e gevuld, aansteken, deksel dicht en de schuif en schoorsteen helemaal open. Flesje pils drinken en dan ineens alles boven de 300. Eventueel kun je ook nog het raampje van de Piro even open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
[...]

klopt idd :Y

Voor ik die Piro had, vulde ik ook mijn mandje goed vol en zat ik gemakkelijk aan 400 graden, wat wel te veel is. Hoe krijgen jullie de temperatuur dan stabiel bij de Piro eens die bv 300 graden bereikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Ik gebruik nooit meer dan één wokkel, daar hangt de temperatuur niet van af. Wel een flinke bult kolen en alles open inderdaad, zodat het goed in de fik raakt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:59

Esumontere

Floep, banaan.

Gonadan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:32:
[...]

Ik gebruik nooit meer dan één wokkel, daar hangt de temperatuur niet van af. Wel een flinke bult kolen en alles open inderdaad, zodat het goed in de fik raakt.
Ik gebruik altijd 3 aanmaakblokjes (van die bruine), onafhankelijk van de temperatuur inderdaad. Voor 300 °C+ is het een kwestie van véél kolen, alles open en geduld :)

Edit: oeps, verkeerde gequote. Nuja.

[ Voor 5% gewijzigd door Esumontere op 18-04-2025 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pina
Het nadeel bij de piro is wel dat de pizza lager ligt. Toen ik zonder Piro mijn pizza bakte, kon ik mijn pizzasteen hoger in de dome plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
pina schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:15:
[...]

klopt idd :Y

Voor ik die Piro had, vulde ik ook mijn mandje goed vol en zat ik gemakkelijk aan 400 graden, wat wel te veel is. Hoe krijgen jullie de temperatuur dan stabiel bij de Piro eens die bv 300 graden bereikt?
Onderste schuif bjjna dicht doen. Net zoals je andere temperatuur stabiel houdt. Alleen wat later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ozzynator schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:40:
[...]

Onderste schuif bjjna dicht doen. Net zoals je andere temperatuur stabiel houdt. Alleen wat later.
Nou, om hem op 300+ graden te houden heb je wel meer zuurstof nodig dan bijna dicht. Ik heb hem bij pizza's meestal half open staan, en de topcap op de meest open stand (maar niet eraf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:56
Ik dacht dat aansteken het beste kon met het deksel open??? Maar ik lees hier allemaal dat jullie hem dicht doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MiKeZZa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:57:
Ik dacht dat aansteken het beste kon met het deksel open??? Maar ik lees hier allemaal dat jullie hem dicht doen?
Wat ik doe is aansteken met deksel open, wachten totdat de aanmaakblokjes/wokkels uitgefikt zijn en daarna de deksel dicht met de schuif open en de topcap volledig open. Dan gaat 'ie trekken als een schoorsteen en wordt je dome mooi warm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59

Christiano007

Ich bin der champion

MiKeZZa schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:57:
Lijkt mij dat het op de volgende manier moet:

Wokkel erin, aansteken met alles open. Tot de wokkel opgebrand is de deksel dicht doen en de schuiven bijna dicht doen. Afhankelijk van hoe warm je het wil hebben de schuiven reguleren.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Esumontere schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:58:
[...]

Wat ik doe is aansteken met deksel open, wachten totdat de aanmaakblokjes/wokkels uitgefikt zijn en daarna de deksel dicht met de schuif open en de topcap volledig open. Dan gaat 'ie trekken als een schoorsteen en wordt je dome mooi warm. :)
Dit inderdaad. Doordat die topcap eraf is trekt hij als een malle, het plafond van mijn tuinhuis krijgt het er warm van. :D

Overigens laat ik met pizza altijd alles open, dan kan ik lekker op zo'n 450+ bakken en krijg je van die mooie napolitaanse randen. Hooguit dat ik hem na een paar pizza's onderin nog wat beperk als hij echt door trekt, maar die blafhete luchtstroom is juist wel wat je toppings mooi gaart.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Christiano007 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 12:59:
[...]

Lijkt mij dat het op de volgende manier moet:

Wokkel erin, aansteken met alles open. Tot de wokkel opgebrand is de deksel dicht doen en de schuiven bijna dicht doen. Afhankelijk van hoe warm je het wil hebben de schuiven reguleren.
Schuiven zou ik pas reguleren doen als je dichtbij je target temp bent. Anders krijg je hem niet op temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carefree7
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-04 21:53
Tomatoman schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 08:52:
[...]

Je kunt bij IKEA en Action rollen met transparant plastic matten kopen om onderin een lade te leggen, zodat de spullen in de lade niet gaan glijden. Zo'n mat kun je gemakkelijk op maat snijden op knippen en is behoorlijk robuust.
Interessante suggestie. Maar die matten van IKEA zijn toch niet hittebestendig? Dus als ik er een heet grillrooster of houtskoolschoorsteen op leg, zouden ze dan niet smelten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

carefree7 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:35:
[...]

Interessante suggestie. Maar die matten van IKEA zijn toch niet hittebestendig? Dus als ik er een heet grillrooster of houtskoolschoorsteen op leg, zouden ze dan niet smelten?
Dat klopt, ze zijn niet hittebestendig. Mocht je dat willen, kijk dan eens of je kurk kunt vinden, bijvoorbeeld in de vorm van kurken wandtegels. Dit is wat Hornbach aanbiedt. Voor ruim een tientje hebt je een plaat kurk van 50x100 cm.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 18-04-2025 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 13:10
Voor echt lekkere pizza is 300 graden nog veel te weinig. Ik stook mijn pizza oven op tot boven de 500. Maar dan moet je er wel bij blijven want anderhalve minuut later zijn ze klaar :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:47
Gonadan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 11:32:
[...]

3 wokkels op 3 verschillende plekken geeft wel sneller een hogere temperatuur.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:18
Vandaag stond er stoofvlees op het menu. Rond 12.30 begonnen.
Eerst riblappen en ui gerookt voor een uurtje.
(Daar geen foto's van helaas).
Vervolgens de Dutch oven in de kamado gezet, de riblappen in stukken gesneden en heel even aangebakken.
De riblappen, gerookte ui, donker biertje, runder bouillon, en diverse kruiden toegevoegd, en na een half uurtje ook de kruidnagel en laurier toegevoegd.
De planning was rond 17.30 aan tafel, dat werd 18.45.
Ook nog even op het laatste half uurtje gebakken champignons gemaakt op de skillet.
Bij gebrek aan speculaas, Bastogne koek doorheen gekruimeld....
Heerlijk gegeten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4pKc2FHtc9hV9sZrzf505HTDls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HroH9JJmrd3ACMfDbcsAO63H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i03GF6pwCqABoU75QMM2vqztmNw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IOatiE76TgCYDgWfrJOpRrVm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Is3Gh6Nli2mmP-7nvp4Qa5-2TCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kD7j07Wz33D8h8E1oNZqIEhd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ppAO5QWkHLSEI5fL9oha11MJg7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4kMu57w5bl13KyNq9JQoWSN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eW1op3Xd0TGVHfXXUiXyYDi2z0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f71kAZmF9o9Z82hOS6kiHBiJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:07
Misschien een hele stomme vraag, maar is het voordeel van van een Dutch oven op een kamado? Behalve dat je lekker buiten met de kamado aan t koken bent heeft het toch weinig meerwaarde dan in de oven of fornuis?
Ik zie bijvoorbeeld recepten van pulled chicken voorbij komen, even grillen op de bbq en daarna in de pan op de bbq....
Ben net begonnen met de kamado, dus dit is absoluut geen kritiek maar een oprechte vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tinus1982 schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 21:00:
Misschien een hele stomme vraag, maar is het voordeel van van een Dutch oven op een kamado? Behalve dat je lekker buiten met de kamado aan t koken bent heeft het toch weinig meerwaarde dan in de oven of fornuis?
Ik zie bijvoorbeeld recepten van pulled chicken voorbij komen, even grillen op de bbq en daarna in de pan op de bbq....
Ben net begonnen met de kamado, dus dit is absoluut geen kritiek maar een oprechte vraag.
"Het gevoel"

Ik doe het ook niet. Dat gevoel is mij de moeite niet waard

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 17:18
Geen dome vraag, zeker niet als je net ben begonnen...
Het is voor mij precies dat: heerlijk buiten koken. Soms wil ik gewoon een gerecht maken waar ik een pan bij nodig heb: gietijzer doet het erg fijn op de kamado.
Het 1e uur vlees + ui roken geeft in dit geval de barbecue smaakt, de Dutch oven voegt die niet meer toe.

Overigens word het steeds leuker om verschillende technieken te gebruiken:
Gietijzeren rooster
Rvs rooster
Dutch oven
Spit
Pizza steen
Skillet
Rvs gril mand
Directe bereiding
Indirecte bereiding
Temperatuur sensoren
Rook plank
Warm roken
Koud roken
Ect.
Juist omdat je heerlijk buiten staat, en eigenlijk alles met de kamado kunt is het leuk om steeds meer uit te breiden (is mijn ervaring)...

[ Voor 5% gewijzigd door Tim123 op 18-04-2025 21:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:06
Ik dacht dat ook altijd, maar maak tegenwoordig geregeld kip fajitas (recept van BBQ Junkie) en chili (recept van Mele Best) op de bbq en die worden grotendeels in de Dutch oven bereid. Maar toch merk ik veel smaak toevoeging door de bbq/kamado.

Bij de kip fajitas is het vooral de gril smaak van de kip, die eerst op direct vuur op gietijzer wordt gegrild. Bij de Chili voeg ik hickory rookhout toe met een open Dutch oven, ook duidelijk te proeven.

Daarnaast is het ook gewoon leuk, dus zelfs zonder smaak beleving vind ik het leuk om zo te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ASS-Ware schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 18:35:
3 wokkels op 3 verschillende plekken geeft wel sneller een hogere temperatuur.
Absoluut. Als het je om snelheid te doen is dan lekker veel wokkels erin draaien.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Gonadan schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 13:04:
[...]

Dit inderdaad. Doordat die topcap eraf is trekt hij als een malle, het plafond van mijn tuinhuis krijgt het er warm van. :D

Overigens laat ik met pizza altijd alles open, dan kan ik lekker op zo'n 450+ bakken en krijg je van die mooie napolitaanse randen. Hooguit dat ik hem na een paar pizza's onderin nog wat beperk als hij echt door trekt, maar die blafhete luchtstroom is juist wel wat je toppings mooi gaart.
Bij de piro wordt gezegd tijdens het bakken topvent volledig sluiten, en venster altijd open laten

Ik ben eerder geneigd om hem op temperatuur te laten komen van bv 300 graden, dan rooster, hitteschilden en pizzasteen erop plaatsen. Of plaatsen jullie al van in het begin de hitteschilden en pizzasteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06:13
Los van het buiten koken wat anderen al aangaven kun je ook rook smaak toevoegen.

Een mooi voordeel van zo’n pan in een Kamado is dat de warmte van alle kanten komt t.o.v. de pan op de kookplaat binnen. Dus je stoofpotje heeft veel sneller mals vlees (uiteraard afhankelijk van hoe warm de Kamado is).

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

pina schreef op vrijdag 18 april 2025 @ 23:39:
Bij de piro wordt gezegd tijdens het bakken topvent volledig sluiten, en venster altijd open laten

Ik ben eerder geneigd om hem op temperatuur te laten komen van bv 300 graden, dan rooster, hitteschilden en pizzasteen erop plaatsen. Of plaatsen jullie al van in het begin de hitteschilden en pizzasteen?
Nee bij opstoken alleen rooster inderdaad, pas als ook de koepel warm wordt ga ik de opstelling bouwen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Ronald_O schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 07:19:
[...]

Los van het buiten koken wat anderen al aangaven kun je ook rook smaak toevoegen.

Een mooi voordeel van zo’n pan in een Kamado is dat de warmte van alle kanten komt t.o.v. de pan op de kookplaat binnen. Dus je stoofpotje heeft veel sneller mals vlees (uiteraard afhankelijk van hoe warm de Kamado is).
Die warmte van alle kanten heb je ook als je je gietijzeren pan in de oven zet. Bovendien vraag ik me af of dat invloed heeft op het sneller mals worden van het vlees. Ik maak stoofpotten gewoon op het fornuis op een heel laag standje en dat gaat altijd perfect. Nooit problemen gehad dat het vlees niet mals genoeg is. En anders is er nog de slowcooker, die is helemaal ideaal voor zulke gerechten :)

Maar als je lekker wil buiten koken is het natuurlijk helemaal prima.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
Ik was even bij Sligro, wat eend halen. Schrok me een hoedje van wat er weer stond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6FunebzULVFLwz2zI1yhVYyTwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsqAkxiXNqw6IvIwh2v6aPn7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q6bGa5FhZiuyLtSXni9y8KplZ6k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ht8B4RqTz6pfJI5ggKxpfP0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een lelijk ding, emaille aan de buitenkant, binnenkant maar niet bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ozzynator schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:26:
Ik was even bij Sligro, wat eend halen. Schrok me een hoedje van wat er weer stond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Soort Weber summit toch? Wat is er mis mee? Waarschijnlijk een prima geïsoleerde smoker. Wel een erg beperkte scope van toepassing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
@418O2 het ziet er niet uit, misschien is het wel het beste apparaat ooit, maar die looks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05:55
Ozzie schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 11:19:
[...]

Die warmte van alle kanten heb je ook als je je gietijzeren pan in de oven zet. Bovendien vraag ik me af of dat invloed heeft op het sneller mals worden van het vlees. Ik maak stoofpotten gewoon op het fornuis op een heel laag standje en dat gaat altijd perfect. Nooit problemen gehad dat het vlees niet mals genoeg is. En anders is er nog de slowcooker, die is helemaal ideaal voor zulke gerechten :)

Maar als je lekker wil buiten koken is het natuurlijk helemaal prima.
https://www.seriouseats.c...e-stove-and-crack-the-lid

Sneller mals worden is natuurlijk onzin. Maar met een deksel erop is een Kamado een (goede) oven

[ Voor 6% gewijzigd door Jaspervl op 19-04-2025 16:55 ]

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

In de wijkapp meldde mijn buurman dat er een pauw over zij terras wandelde, waarna de onvermijdelijke discussie volgde met hulpvaardige suggesties waar hij vandaan kan zijn gekomen.

Zojuist heb ik met een foto gemeld dat het probleem met de pauw inmiddels is opgelost O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wS5Za4FlUpe3uMXktw7x3SST4yQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4RlFz3aDC4l0S03CE7dD6I4m.jpg?f=user_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Prachtig weer hier in 't zonnige zuiden, dus tijd om de Bastard weer op te stoken! Vandaag op het menu: hertenbiefstuk (van Grutto.com) met gegrilde pastinaak en aardappeltjes in de roomboter!

De hertenbiefstuk eerst sous vide gegaard bij 48 °C, ondertussen de kamado opgestookt. Pastinaken geschild en ingesmeerd met een marinade van grove mosterd, honing, olijfolie en salie. Krielaardappelen in stukjes gesneden en met zout, peper en gerookte paprika bestrooid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LSzaVMbS1di27BNAJdRXXAr0n0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IQAGadJo7w1gjJCroBZYQIV5.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de aardappelen in een dikke laag gesmolten roomboter in de skillet, en de pastinaak op verhoogd rooster neergelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJvMu3qR6YUxWkAvW3q6KL0nBnU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSRZVzvyXLrD2zPgGpRwFVcs.jpg?f=fotoalbum_large

Na een klein half uurtje (met regelmatig de aardappeltjes omscheppen) de hertenbiefstuk erbij (afgedept en bestrooid met wat zout). Tussendoor even een deflector onder de pastinaak gelegd want het dunne gedeelte ging wel erg hard. Paar minuutjes aan elke kant om de mooie kleuring te krijgen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBPXikdHmOuLToYcb17osOUKH30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RsvSLFJYtRSz2Y46MCN31ZMG.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje! Eerst het vlees nog even laten rusten, uiteraard. Fantastisch gegeten, wat een traktatie! De biefstuk was mooi medium rare en het mes gleed er doorheen als boter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xABztoC3l7rDy8_UWj4QBU6IEAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/roTkjP9PQWBbmx5Wcbygqy1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:23
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ktXVIzrWXKRaEm2sWRWEdTfQSU0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lWqtoVNL27H4I5HyZ3CKWaqE.jpg?f=fotoalbum_large

Iberico spare ribs.
Met Franse frietjes en Griekse salade.

Gemaakt door 3 uur op 130 graden.
Laatste 30 minuten gelakt met bbq sauce.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanchez92
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 29-04 22:51
Vandaag de knoop doorgehakt en besloten om The Bastard Urban Large te bestellen. Nu wil ik graag een pizzasteen en een thermometer. Zit er veel verschil op het gebied van pizzastenen? Momenteel heeft Welkom 20% korting op een zogenoemde ‘Grizzy Grills’ pizzasteen of toch maar kiezen voor een van The Bastard zelf?

Daarnaast twijfel ik om een thermometer met wifi en Bluetooth te nemen. Er zijn misschien ook momenten dat je niet bij de bbq bent, maar op afstand de temperatuur wilt monitoren. Wordt dit gebruikt door jullie in de praktijk en welke thermometer?

Fijne Paasdagen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
sanchez92 schreef op zondag 20 april 2025 @ 21:39:
Vandaag de knoop doorgehakt en besloten om The Bastard Urban Large te bestellen. Nu wil ik graag een pizzasteen en een thermometer. Zit er veel verschil op het gebied van pizzastenen? Momenteel heeft Welkom 20% korting op een zogenoemde ‘Grizzy Grills’ pizzasteen of toch maar kiezen voor een van The Bastard zelf?

Daarnaast twijfel ik om een thermometer met wifi en Bluetooth te nemen. Er zijn misschien ook momenten dat je niet bij de bbq bent, maar op afstand de temperatuur wilt monitoren. Wordt dit gebruikt door jullie in de praktijk en welke thermometer?

Fijne Paasdagen!
Altijd voor wifi kiezen, als je op de plek van de BBQ goede ontvangst hebt.
Ik moest met BT altijd even van mijn huiskantoor naar de woonkamer lopen om de temperatuur te checken omdat BT niet zo ver reikte, daar heb ik nu geen last meer van (Inkbird IBBQ-4BW).
En laat je niet gek maken met 5GHz Wifi, dat is nergens voor nodig, voegt niets toe).

[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 20-04-2025 21:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rox92
  • Laatst online: 17:22

Fijne Paasdagen!
Met betrekking tot de pizzasteen maakt het niet veel uit. Persoonlijk zou ik wel kijken naar een zo dik mogelijke pizza steen. Ze duren wat langer om op te warmen maar houden wel beter de warmte vast waardoor je sneller meer pizza's achter elkaar kan bakken. Daarom toen gekozen voor een pizza steen van the bastard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Fijne Paasdagen!
Ik heb een Grillmeister pizzasteen van de Lidl. Niet heel dik maar werkt uitstekend. Trekt een klein beetje krom maar daar heb je bij het bakken geen last van.

Ik gebruik een 4-probe thermometer van Makro voor temperatuurcontrole. Zonder bluetooth of wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:59

Christiano007

Ich bin der champion

Maakt het indelen van de indirecte plate setter halve maan nog uit voor de kamado joe qua temperatuur?

Je kunt deze namelijk laag plaatsen en een verdieping hoger, maar maakt dat nog uit als je heel hoog stookt en die plate setter in de laagste positie zet? Of is er dan kans dat je hem breekt door de hoge temperaturen.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:41

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vandaag lekker uitgebreide paaslunch met de familie op de panning. Daar hoort natuurlijk ook een stukje bbq bij :+
Gisteren alvast at pulled chicken gemaakt en een stukje buikspek langzaam gegaard met aziatische rub.
Vanochtend de kamado heeel voorzichtig aangestoken en een mooie zalmzijde erop gelegd die indirect langzaam gerookt word op cederhout.
Vanmiddag nog even mini hamburgertjes afgrillen en dan is er meer dan genoeg keuze denk ik zo :)

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:29
Gisteren ook de green egg aangedaan.
maar super veel last van rook, kan dit zijn door vochtigheid in de kamado of koolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Beide zijn mogelijk ja.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:26

Fijne Paasdagen!
Pizzasteen: Ik heb de oude van de Weber kogelbbq in gebruik, nadeel is dat je hem niet vast kan zetten, waardoor het erop en eraf halen van de pizza wel een uitdaging is, die van Bastard zelf is een tikje dikker.

Thermometer: Heb zelf een Meater 2, prima product, al is het jammer dat de eindtijd voorspelfunctionaliteit in de app erg slecht werkt.

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Koffie schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:47:
Vandaag lekker uitgebreide paaslunch met de familie op de panning. Daar hoort natuurlijk ook een stukje bbq bij :+
Gisteren alvast at pulled chicken gemaakt en een stukje buikspek langzaam gegaard met aziatische rub.
Vanochtend de kamado heeel voorzichtig aangestoken en een mooie zalmzijde erop gelegd die indirect langzaam gerookt word op cederhout.
Vanmiddag nog even mini hamburgertjes afgrillen en dan is er meer dan genoeg keuze denk ik zo :)
Gisteren een picanha met chimmichurri en gebakken krieltjes gemaakt op de Green Egg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CF2ZmdaIFzD4WNWJVrblIO_p82Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qtd8iv68BU2uYG1A1Q3ZPuYU.png?f=user_large

Momenteel ligt er een stukje buikspek op en straks leg ik er nog 4 sateetjes bij van brasvar-varken.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b4Djo1ApCQC34pG_MrjubYBJnCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9VmoyGCXYKeOh0jclt8NxcX.jpg?f=fotoalbum_large

Moinkballs en ham rollade.

Kalkoen rollade ligt in de SV.
Moinkballs blijven lekker.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-04 21:23
Nu bij Lidl

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adNe8zpcg55Kn6KwQz_cHS4efJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWzd54FJJYalLdpPEX3kL7L2.jpg?f=fotoalbum_large

Maktub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Gisteravond met de Piro pizza’s gebakken. Wisselend succes, weet zelf niet goed wat ik fout deed.

Mandje zo goed als vol met kolen gegooid. Temperatuur zonder accessoires op 350 graden gebracht. Daarna roosters, hitteschilden en piro geplaatst. Ik kreeg hem maar niet hoger dan 350 graden. Na een achttal pizza’s begon de temperatuur te zakken. Maar ik vond vooral dat de baktijd van een pizza vrij lang duurde. Ik zie hier mensen spreken van 2 minuten, bij mij waren het eerder 10 minuten

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zeg: een geslaagde lunch!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AVELWnmhpXGGSgGz25J1cnX1DqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmW4dO0ysABpCVhlGNAiy7v7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16:04

Shrien

frequent snoozer

Is er een stoeltje voor volgend jaar te reserveren? O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

pina schreef op maandag 21 april 2025 @ 16:38:
Gisteravond met de Piro pizza’s gebakken. Wisselend succes, weet zelf niet goed wat ik fout deed.

Mandje zo goed als vol met kolen gegooid. Temperatuur zonder accessoires op 350 graden gebracht. Daarna roosters, hitteschilden en piro geplaatst. Ik kreeg hem maar niet hoger dan 350 graden. Na een achttal pizza’s begon de temperatuur te zakken. Maar ik vond vooral dat de baktijd van een pizza vrij lang duurde. Ik zie hier mensen spreken van 2 minuten, bij mij waren het eerder 10 minuten
Gokje: te lage temperatuur op je pizzasteen. Als je wat bloem op je steen gooit moet dat binnen een 10-tal seconden lichtbruin kleuren. Gebeurt dat niet, dan is je steen te koud en duurt het idd een minuut of 10. Kan ook aan de dikte van je bodems liggen.

Over je temperatuur; na 8 pizza's zijn je kolen een heel eind op. En had je alle schuiven helemaal open staan? En welke houtskool gebruik je? Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld marabu heel heet en goed brandt, en dat dat met eik wat minder gaat.

[ Voor 6% gewijzigd door Esumontere op 21-04-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:27
Aangezien ik een Grilleye thermometer heb die nu waardeloos is geworden omdat ze de stekker uit het cloud gedeelte hebben getrokken, ben ik aan het kijken naar een nieuwe thermometer.

Een aantal zaken die ik wel graag terug wil zien in de nieuwe thermometer:
- Draadloos
- Waterdicht, dus vaatwasmachine bestendig
- WiFi (het liefst ook te gebruiken zonder cloud i.v.m. wat er nu met Grilleye is gebeurd, maar dan blijven er weinig over)
- Kern + ambient in 1 voeler

Momenteel heb ik er 2 op het oog;
- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual

@Avalaxy ik zag dat jij de Typhur hebt, hoe bevalt ie? Je had het erover dat je een melding kreeg dat het te heet werd, was dat een incident of is het vaker voorgekomen?

Meerdere personen hebben volgens mij de INT-12-BW, hoe bevalt die? Ik las her en der dat de accuraatheid nog weleens te wensen over laat, met name van de ambient temperatuur sensor?

[ Voor 12% gewijzigd door plofkip op 21-04-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edozat1
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:30

Waar en wanneer heb je de temperatuur gemeten? Zoals al gezegd kan de steen niet warm genoeg zijn geweest, maar je moet ook lang genoeg wachten tot het keramiek loeiheet is. Voor pizza moet je de dome met je blote hand niet meer kunnen vasthouden, zodat de pizza ook van boven wordt verwarmd met stralingswarmte (zoals in een pizzaoven). Het kan goed dat de thermometer 350 aangeeft doordat de vlammen tegen de sensor komen, terwijl het keramiek nog niet voldoende is opgewarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
Esumontere schreef op maandag 21 april 2025 @ 19:57:
[...]

Gokje: te lage temperatuur op je pizzasteen. Als je wat bloem op je steen gooit moet dat binnen een 10-tal seconden lichtbruin kleuren. Gebeurt dat niet, dan is je steen te koud en duurt het idd een minuut of 10. Kan ook aan de dikte van je bodems liggen.

Over je temperatuur; na 8 pizza's zijn je kolen een heel eind op. En had je alle schuiven helemaal open staan? En welke houtskool gebruik je? Mijn ervaring is dat bijvoorbeeld marabu heel heet en goed brandt, en dat dat met eik wat minder gaat.
edozat1 schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:28:
[...]

Waar en wanneer heb je de temperatuur gemeten? Zoals al gezegd kan de steen niet warm genoeg zijn geweest, maar je moet ook lang genoeg wachten tot het keramiek loeiheet is. Voor pizza moet je de dome met je blote hand niet meer kunnen vasthouden, zodat de pizza ook van boven wordt verwarmd met stralingswarmte (zoals in een pizzaoven). Het kan goed dat de thermometer 350 aangeeft doordat de vlammen tegen de sensor komen, terwijl het keramiek nog niet voldoende is opgewarmd.
Ik gebruik de Smokin' Flavours - Marabu Houtskool

Temperatuur van de pizzasteen heb ik idd niet gemeten, totaal vergeten |:(
Maar ik ga ervan uit dat hij wel warm genoeg zou geweest zijn op een bepaald moment aangezien de temperatuur naar 350 graden ging in de dome en daarna weer zakte, niet? Kan mij wel voorstellen dat bij de eerste pizza’s het mogelijk zou geweest zijn dat de steen nog niet warm genoeg is geweest.

Ik heb vorig jaar pizza’s gemaakt met enkel een verhoogd pizzasteen in de kamado en toen ging het moeiteloos naar 400 graden+. Heb de indruk dat er iets is met de Piro waardoor ik het niet hoog genoeg krijg. Alsof er te veel weerstand is of zo.

[ Voor 28% gewijzigd door pina op 21-04-2025 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

pina schreef op maandag 21 april 2025 @ 21:20:
[...]

[...]

Ik gebruik de Smokin' Flavours - Marabu Houtskool

Temperatuur van de pizzasteen heb ik idd niet gemeten, totaal vergeten |:(
Maar ik ga ervan uit dat hij wel warm genoeg zou geweest zijn op een bepaald moment aangezien de temperatuur naar 350 graden ging in de dome en daarna weer zakte, niet? Kan mij wel voorstellen dat bij de eerste pizza’s het mogelijk zou geweest zijn dat de steen nog niet warm genoeg is geweest.

Ik heb vorig jaar pizza’s gemaakt met enkel een verhoogd pizzasteen in de kamado en toen ging het moeiteloos naar 400 graden+. Heb de indruk dat er iets is met de Piro waardoor ik het niet hoog genoeg krijg. Alsof er te veel weerstand is of zo.
Zo'n stuk keramiek heeft een behoorlijke warmtecapaciteit, het duurt altijd langer dan ik verwacht. Zeker als je er steeds een koude vochtige lap deeg op legt.

Ik heb geen ervaring met de piro, in hoeverre blokkeert die je luchtstroom? Ik leg altijd mijn steen op het rooster (of eigenlijk deflectors - ballen alufolie - pizzasteen) en dan gaat het als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@pina meten is weten. Zonder dat blijf je bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Christiano007 schreef op maandag 21 april 2025 @ 10:42:
Maakt het indelen van de indirecte plate setter halve maan nog uit voor de kamado joe qua temperatuur?

Je kunt deze namelijk laag plaatsen en een verdieping hoger, maar maakt dat nog uit als je heel hoog stookt en die plate setter in de laagste positie zet? Of is er dan kans dat je hem breekt door de hoge temperaturen.
Op de laagste stand heb je minder luchtstroom dan hoger, wat van invloed kan zijn op de temperatuur.
Maar als je alleen een halve gebruikt, dan maakt het geen fluit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Als je een zalm op cederhout rookt, dan heb je toch best wat warmte nodig?
Hoezo dan heel voorzichtig?
Bij een lage temperatuur gaat dat plankje niet roken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
syntesia schreef op maandag 21 april 2025 @ 11:18:
Gisteren ook de green egg aangedaan.
maar super veel last van rook, kan dit zijn door vochtigheid in de kamado of koolen?
Of resterend vet.
Of aanmaakwokkels die niet genoeg lucht krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware

Waarom een hitteschild als er al een pizzasteen in gaat?
(Ik heb nog nooit pizza gemaakt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:23:
[...]

Waarom een hitteschild als er al een pizzasteen in gaat?
(Ik heb nog nooit pizza gemaakt)
Dat is een beproefde methode, omdat je pizzasteen snel oververhit raakt als je dat niet doet. Ik doe hetzelfde (zonder piro of dergelijke) als ik pizza bak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

ASS-Ware schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:18:
[...]

Als je een zalm op cederhout rookt, dan heb je toch best wat warmte nodig?
Hoezo dan heel voorzichtig?
Bij een lage temperatuur gaat dat plankje niet roken.
Ik had tijd zat dus wilde echt heel rustig en laag roken. De zalm zelf lag niet op een plank, ik gebruik stukjes cederhout tussen de kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:25
ozzynator schreef op zaterdag 19 april 2025 @ 13:26:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Deze staat op mijn lijstje om mijn WSM's en PBC te vervangen. Voordeel van dit soort UDS'en is hot and fast! ook schoonmaken is sneller dan mijn PBC.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:34
plofkip schreef op maandag 21 april 2025 @ 20:05:
Aangezien ik een Grilleye thermometer heb die nu waardeloos is geworden omdat ze de stekker uit het cloud gedeelte hebben getrokken, ben ik aan het kijken naar een nieuwe thermometer.

- Draadloos
- WiFi (het liefst ook te gebruiken zonder cloud i.v.m. wat er nu met Grilleye is gebeurd, maar dan blijven er weinig over)

- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual

@Avalaxy ik zag dat jij de Typhur hebt, hoe bevalt ie? Je had het erover dat je een melding kreeg dat het te heet werd, was dat een incident of is het vaker voorgekomen?

Meerdere personen hebben volgens mij de INT-12-BW, hoe bevalt die? Ik las her en der dat de accuraatheid nog weleens te wensen over laat, met name van de ambient temperatuur sensor?
Ik heb de Inkbird. De voornaamste keuze voor mij was dat de probe draadloos is i.v.m. rottiserie. Over de batterijduur ben ik zeer tevreden. De probes worden automatisch opgeladen als je ze weer in het doosje plaatst. Tot nu toe (heb hem denk ik +/- 20 uur gebruikt) geeft de batterijstatus nog steeds 90% aan.
Nadeel vind ik dat je de probe met omgevingstemperatuur de dikkere probe is. Om toch gebruik te maken van de omgevingstemperatuur en de dunne probe had ik de dikkere probe in een aardappel gestopt en die op de BBQ gelegd. Bijkomend voordeel is dan wel weer dat je de sensor goed kan positioneren waar je hem wilt hebben. Overschakelen van Bluetooth naar Wifi gaat automatisch en prima.

Alhoewel ik zonder mijn rottiserie wens eerder zou gaan voor bedrade probes.

The best thing about UDP jokes is that I don't care if you get them or not.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Remco schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:07:
[...]

Alhoewel ik zonder mijn rottiserie wens eerder zou gaan voor bedrade probes.
Dat is wel een interessante opmerking na een vrij positief verhaal? Waarom zou je toch liever voor bedraad gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Remco schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:07:
[...]
Overschakelen van Bluetooth naar Wifi gaat automatisch en prima.
Waarom zou je dat gebruiken en niet gewoon op wifi blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-04 13:32
Het lekker buiten bezig zijn is natuurlijk al een groot voordeel.

Ik heb zelf onlangs pulled chicken gemaakt in de DO door de kip eerst een poosje te roken in de DO zonder deksel en daarna de deksel erop gelegd. Zo geef je het toch die specifieke bbq smaak mee.

Verder, als je echt hitte wilt, een bbq haal met gemak hogere temperaturen dan een kookplaat (een kookplaat stop bij 250 graden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer

- Draadloos

- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual

Voor zover ik weet, wijken de ambient sensors van alle merken af.
Ik heb mijn INT-14BW sinds afgelopen weekend. Ik heb alleen nog geen tijd gehad deze te gebruiken.

De prijs van de Inkbird (heb 138euro betaald) is wel lekker concurrerend. Koppelen met telefoon was in 5 tellen geregeld.

Elk merk zal zo zijn voor en nadelen hebben. Zodra ik tijd heb zal ik de mijne eens uitgebreid gaan uitproberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gadgeteer op 22-04-2025 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
ASS-Ware schreef op maandag 21 april 2025 @ 23:19:
[...]

Of resterend vet.
Of aanmaakwokkels die niet genoeg lucht krijgen.
Ah ja, heb hem ook goed van binnen even schoongemaakt toen die nog lekker warm was, lag inderdaad een goede laag vet op de heatshield en randjes van de firebox. Hopen dat hij de volgende keer minder hard rookt.
buren waren er niet al te blij mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
plofkip schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:27:
[...]

Dat is wel een interessante opmerking na een vrij positief verhaal? Waarom zou je toch liever voor bedraad gaan?
Ik vind de probes dik en dat ik een aardappel moet gebruiken om de omgevingstemperatuur wil meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco
ASS-Ware schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:38:
[...]

Waarom zou je dat gebruiken en niet gewoon op wifi blijven?
Tja, dat is een goede. Ik heb nog niet gezocht of ik dat als voorkeur kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:25
Heeft er toevallig iemand een tekening voor een Houtenmeubel waar een gasBBQ in geplaatst kan worden?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
Gadgeteer schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:05:
[...]

Voor zover ik weet, wijken de ambient sensors van alle merken af.
Ik heb mijn INT-14BW sinds afgelopen weekend. Ik heb alleen nog geen tijd gehad deze te gebruiken.

De prijs van de Inkbird (heb 138euro betaald) is wel lekker concurrerend. Koppelen met telefoon was in 5 tellen geregeld.

Elk merk zal zo zijn voor en nadelen hebben. Zodra ik tijd heb zal ik de mijne eens uitgebreid gaan uitproberen.
Ben benieuwd naar je ervaringen! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fingie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:52

- Draadloos

- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual
Met Black Friday vorig jaar kon ik heel goedkoop de Inkbird INT-14-BW krijgen via een contact in de VS. 2 Weken geleden kon ik hem daarom pas (eindelijk) in ontvangst nemen en heb hem al meerdere malen gebruikt. Naast deze heb ik ook een Inkbird IBBQ-4T (die is niet draadloos).

Omdat ik ook regelmatig een spit gebruik, wilde ik een draadloze thermometer hebben. Naast of ipv de bedrade. Het is deze INT-14-BW geworden. Het koppelen aan de app/wifi/bluetooth was heel snel gedaan. Het geheel voelt heel stevig en degelijk aan. De probes zijn wel een stuk dikker als bij de IBBQ-4T. Maar hinderlijk vind ik dit tot nu toe niet. Ik vraag me meer af of het haalbaar is om de probe altijd tot aan de markering in het product te steken voor juiste meting. De probe meet op meerdere punten, daarom moet hij er volledig in. Bij de andere thermometer was de meting alleen in de punt en hoefde je dus niet een bepaald stuk in het product te stoppen. Dit ga ik nog ervaren.

Elke probe meet zowel kerntemperatuur als omgevingstemperatuur. Heb nog niet het nut ervaren van op meerdere plekken op 1 bbq de omgevingstemperatuur zijn, maar zie wel voordelen bij bv gecombineerd gebruik tussen BBQ en oven voor maaltijd (wat ik ook wel eens doe). Jammer is dan wel dat in de app geen alarm gezet kan worden op deze omgevingstemperatuur. Dat kon bij de vorige wel, en gebruikt ik door die op een bandbreedte te zetten voor bereiding en daarop te alarmeren. Het lijkt mij dat dit een app kwestie is, dus op te lossen zou moeten zijn.

Al met al ben ik erg tevreden met de draadloze thermometer, maar ik verwacht hem regelmatig in combinatie met de bedrade te gebruiken vanwege bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1nsane
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:53
sten123 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:02:
Heeft er toevallig iemand een tekening voor een Houtenmeubel waar een gasBBQ in geplaatst kan worden?
Even los van de discussie of gas BBQ'en is, er bestaan er duizenden. Dit is niet bepaald specifiek qua maatgeving wat je zoekt..

Adjust non olet, plerumque...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
syntesia schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:27:
[...]

Ah ja, heb hem ook goed van binnen even schoongemaakt toen die nog lekker warm was, lag inderdaad een goede laag vet op de heatshield en randjes van de firebox. Hopen dat hij de volgende keer minder hard rookt.
De één heeft krijsende kinderen, de ander heeft luide muziek en een derde heeft een BBQ.
Ik heb ze alle 3 🤣
Leven en laten leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Remco schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:58:
[...]

Tja, dat is een goede. Ik heb nog niet gezocht of ik dat als voorkeur kan instellen.
Auto switch uitschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0Sb7bBuXKN0OaQ0VGBK2zB3u_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lquy0gliZA7jfCc5qQtiteHe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

syntesia schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 10:27:
[...]

Toen ik verhuisde heb ik ik op dag 1 mijn BBQ aangestoken, onmiddellijk aan de praat met de buren, en direct uitgenodigd. ik hoor niemand klagen als het eens fout gaat :p

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• speedy15
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:25

- Draadloos

- De INKBIRD INT-12-BW
- De Typhur Sync Dual

Ben nu nog in het bezit van een Inkbird IBBQ-4BW (waarvan 2 sondes overleden zijn). Maar heb afgelopen week een wlanthermo Mini (https://wlanthermo.de/) besteld. Wilde niet meer afhankelijk zijn van de Tuya cloud.
De wlanthermo is uiteraard draadloos, maar zonder cloud. Gewoon een eigen webpagina vanuit de ESP32 en eventueel te integreren in Homeassistant oid. Wat ik gelezen heb is het mogelijk om met 1 sonde 2 temperaturen te meten, wel extra bij bestellen. Is wel wat duurder dan de Inkbird, maar heb dat graag over voor iets wat lokaal werkt en door een "soort van mede-tweaker" gemaakt is.

Hopelijk klaar ik deze volgende week binnen en dan eens goed proberen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 07:12
ASS-Ware schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:53:
[...]

De één heeft krijsende kinderen, de ander heeft luide muziek en een derde heeft een BBQ.
Ik heb ze alle 3 🤣
Leven en laten leven.
“Leven en laten leven” typisch een uitspraak van mensen die zelf overlast geven en geen rekening houden met de ander ;)

Beetje respect, ook met je bbq, mag best. En al helemaal met krijsende kids.

Ot: prima BBQ weer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 07:12
Yalopa schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:18:
[...]

Toen ik verhuisde heb ik ik op dag 1 mijn BBQ aangestoken, onmiddellijk aan de praat met de buren, en direct uitgenodigd. ik hoor niemand klagen als het eens fout gaat :p
Dat is slim d:)b

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

MaStar schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:44:
[...]
“Leven en laten leven” typisch een uitspraak van mensen die zelf overlast geven en geen rekening houden met de ander ;)
  • Ik BBQ
  • Wij hebben een hond, een hond blaft
  • Mijn buurman zijn kind huilt
  • De andere buurman is klusliefhebber en heeft (veel) kippen
  • Aan de overkant van de straat zit een buitenbar waar elk weeken kinderen spelen overdag en nachts feesten zijn
  • 3 huizen verder zit een jeugdbeweging
We kunnen met zn allen 3 kanten op:
  1. leven en laten leven
  2. continue op elkaars nek zitten bij de minste overlast
  3. BBQ weg, hond weg, kippen weg, niet meer klussen, kind weg, jeugdbeweging weg, bar weg
Als je niet tegen buren kan, dan ga je maar in het hol van pluto gaan wonen, wij kiezen voor leven en laten leven..

[ Voor 5% gewijzigd door Yalopa op 22-04-2025 21:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syntesia
ASS-Ware schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 19:53:
[...]

Ik heb ze alle 3 🤣
Leven en laten leven.
Ik heb er 2 van, we staan er al om bekend hier 😁

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Mijn buren wisten al van mijn BBQ's voor ze me uberhaupt ontmoet hadden :+
Aangrenzende buurvrouw vind het al helemaal best, zeker omdat ik al direct aangaf de plek van de braai graag in overleg met haar te doen ivm rook.
Maar de algemene consensus is wel dat ze in de gaten houden aan de geur of het tijd is om te komen als ik straks ga bbqen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14:54
Koffie schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:48:
Maar de algemene consensus is wel dat ze in de gaten houden aan de geur of het tijd is om te komen als ik straks ga bbqen.
Komen met een vorkje om mee te prikken,
of komen met een eind hout om te meppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hunegaart schreef op woensdag 23 april 2025 @ 05:43:
[...]

Komen met een vorkje om mee te prikken,
of komen met een eind hout om te meppen?
haha .. om een vorkje mee te prikken dus :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Yalopa schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:19:
[...]
  • Ik BBQ
  • Aan de overkant van de straat zit een buitenbar waar elk weeken kinderen spelen overdag en nachts feesten zijn
  1. leven en laten leven
  3. BBQ weg, hond weg, kippen weg, niet meer klussen, kind weg, jeugdbeweging weg, bar weg
Als je niet tegen buren kan, dan ga je maar in het hol van pluto gaan wonen, wij kiezen voor leven en laten leven..
Of je woont in een buurt met mensen die wel rekening met elkaar houden en niet elke dag keiharde muziek aanzetten, de BBQ opstoken, honden getraind worden zodat ze niet continue blaffen en bij krijsende kinderen er ingegrepen wordt door de ouders..

Zal wel een sociaal-economische achtergrond hebben...dat hele leven en laten leven mantra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gadgeteer
Yalopa schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 21:19:
[...]
  • Ik BBQ
  1. leven en laten leven
Ik BBQ en mijn buurman heeft veel kippen... ik zie een goede vriendschap aankomen :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gadgeteer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:48:
[...]

Ik BBQ en mijn buurman heeft veel kippen... ik zie een goede vriendschap aankomen :o
Die is dan wel eindig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:23
speedy15 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:18:
[...]

Ben nu nog in het bezit van een Inkbird IBBQ-4BW (waarvan 2 sondes overleden zijn). Maar heb afgelopen week een wlanthermo Mini (https://wlanthermo.de/) besteld. Wilde niet meer afhankelijk zijn van de Tuya cloud.
De wlanthermo is uiteraard draadloos, maar zonder cloud. Gewoon een eigen webpagina vanuit de ESP32 en eventueel te integreren in Homeassistant oid. Wat ik gelezen heb is het mogelijk om met 1 sonde 2 temperaturen te meten, wel extra bij bestellen. Is wel wat duurder dan de Inkbird, maar heb dat graag over voor iets wat lokaal werkt en door een "soort van mede-tweaker" gemaakt is.

Ben benieuwd naar je ervaring hiermee, zou je dit hier willen terugkoppelen zodra het relevant is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brothermaynard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-04 21:39
gebraden buurman lijkt me toch niet lekker :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plofkip
speedy15 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 20:18:
[...]

De v3 dan gok ik? Ben benieuwd naar je ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Gadgeteer schreef op woensdag 23 april 2025 @ 10:48:
[...]

Ik heb 12 eieren in de broedmachine liggen. Hoop dat er 8-10 uitkomen en als dan de helft haan is heb ik 4-5 kippen voor op de barbecue :P

Alleen mijn vrouw was niet zo enthousiast over dat idee, maar die moet dan maar even een weekendje weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
Ozzie schreef op woensdag 23 april 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb 12 eieren in de broedmachine liggen. Hoop dat er 8-10 uitkomen en als dan de helft haan is heb ik 4-5 kippen voor op de barbecue :P

Alleen mijn vrouw was niet zo enthousiast over dat idee, maar die moet dan maar even een weekendje weg.
En dan mooi 4-5 hanen over om vrinden te worden met je buren... ;)
Pagina: 1 ... 322 ... 324 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism