Direct en met 1 wolletje aangemaakt. Pas later de setter er in.ASS-Ware schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:21:
[...]
Hoe heb je hem opgestookt?
Direct of indirect?
Op hoeveel punten aangestoken?
PS5 User ;-) ...
Direct en met 1 wolletje aangemaakt. Pas later de setter er in.ASS-Ware schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:21:
[...]
Hoe heb je hem opgestookt?
Direct of indirect?
Op hoeveel punten aangestoken?
PS5 User ;-) ...
[ Voor 25% gewijzigd door supernova op 12-04-2025 19:01 ]
PS5 User ;-) ...
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ziet er goed uit.MiKeZZa schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 19:44:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Beer can checken of beter gezegd kip op de sitter. Lekker gegeten 🍴
PS5 User ;-) ...
Is helemaal goedgekomen. Uiteindelijk alles echt op een kiertje en temp bleef redelijk constant, had hm gewoon nog te veel open gelaten. Wel altijd de deksel dicht gehouden (alleen bij inpakken na 5 uur even open). Pulled pork was na ca 8 uur klaar. Heb nog geen referentie behalve wat festival broodjes, maar deze was prima. Al had ik er iets meer van verwacht misschien, nog malser en de rooksmaak vond iets te heftig, had hier nog een zakje liggen met snippers met geen idee wat t is. Kan alleen maar beter worden.Tinus1982 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:04:
Vanmorgen begonnen aan de pulled pork. Rustig opgestoken, en vlees er op toen ik dacht dat deze constant op ca 125 graden stond. Blijft alleen nu heel langzaam oplopen, inmiddels 143 graden. Alles staat bijna dicht..
Een goede grap mag vrienden kosten.
En alles aangestoken? Voor lage temperaturen hoeft er echt niet veel aan. Ik gebruik dan vaak maar twee aanmaakwokkelssupernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:20:
[...]
Maandje helemaal vol gedaan.
Ziet er lekker uit.
Nou fijn dat ze het vervangen, toch?Micha_NL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:45:
[...]
Geen idee wat je met deze provocerende opmerking wilt bereiken?
Nouja, gezien het meest voorkomende argument voor bepaalde kamadomerken de garantievoorwaarden en garantie-afhandeling is, vind ik het goed om te benoemen dat Bastard dit netjes oplost. Beetje vreemd en onnodig om dat nou ineens weer in twijfel te trekken.Dennis1812 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:10:
Het had in de basis niet kapot moeten zijn. Zo interpreteerde ik de eerst post van @Boudewijn ook eigenlijk.
Waar ik het overigens mee eens ben. Maar gezien de TW ga ik niet op dat gladde ijs zitten.
Het vervangen is een wettelijke verplichting onder de garantie termijn. Dus of dat goede service of fijn is.. fijn dat je het zo hebt ervaren en het fijn contact was.
Maar als ze de wettelijke verplichting niet hebben vraag ik mij af of je hetzelfde gesprek had.
Dus je legt je hitteschild er koud in, en meteen het vlees erboven? Dat lijkt me suboptimaal, zo'n deflector moet ook een eind opwarmen en zo gaart je vlees zeker in het begin vrij ongelijkmatig.supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:18:
[...]
Het hitteschild heb ik pas erop gelegd toen de buikspek er op ging en hij ging meteen naar beneden, daarna bleef de temperatuur erg constant moet ik zeggen. Wel blijven spelen met de bovenste schuif.
Bastard geeft 20 jaar garantie op het keramiek.Dennis1812 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:25:
Niet alleen afhandeling. Vooral de verlengde wordt als argument gebruikt.
Zelfs de Lidl en action weten mij prima garantie te geven binnen afgesproken termijnen.
Maar merken kamado joe en big Green Egg hebben langere of ik meen zelfs levenslang garantie geboden.
Kamado joe 20 jaar uit mijn hoofd.
Basterd zit behoorlijk veilig maar zoals zogezegd zit je dat bij de action ook.
Het kwam cynisch over, laten we het zo stellen haha. Maar laten we uit gaan van het goede, excuses! Het is zeker goed dat ze het vervangen en erkennen.
Dus niet op de topvent.Esumontere schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:26:
[...]
Bastard geeft 20 jaar garantie op het keramiek.
Het is gietijzer. Als je past dan past ie, als ie lekt dan lekt ie. Heb je geen 20 jaar voor nodig om dat te ontdekken.
[ Voor 18% gewijzigd door Esumontere op 12-04-2025 21:32 ]
Buikspek is ook droog geworden helaas, mijn spareribs waren weer heerlijk. Maar de spareribs heb ik erna gedaan.Esumontere schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:25:
[...]
Dus je legt je hitteschild er koud in, en meteen het vlees erboven? Dat lijkt me suboptimaal, zo'n deflector moet ook een eind opwarmen en zo gaart je vlees zeker in het begin vrij ongelijkmatig.
[ Voor 10% gewijzigd door supernova op 13-04-2025 17:33 ]
PS5 User ;-) ...
Heb maar 1 aanmaakwokkel gebruikt.418O2 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 20:41:
[...]
En alles aangestoken? Voor lage temperaturen hoeft er echt niet veel aan. Ik gebruik dan vaak maar twee aanmaakwokkels
En bedanktwas ook weer lekker
PS5 User ;-) ...
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Er is niet zoiets als 'wettelijke 2 jaar garantie'. Dus ze mogen helemaal zelf weten hoe lang ze garantie geven op die onderdelen. Bij BGE is dat bijvoorbeeld 5 jaar.Esumontere schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:29:
[...]
Het is gietijzer. Als je past dan past ie, als ie lekt dan lekt ie. Heb je geen 20 jaar voor nodig om dat te ontdekken.
Overigens bieden BGE en Kamado Joe ook de wettelijke 2 jaar garantie op losse onderdelen als roosters, topvents, etc.
Bij Kamado Joe ook:De onderdelen van metaal, roestvrij staal en gietijzer van de EGG (zoals de metalen banden, het scharniermechanisme, margrietschijf, rEGGulator, rooster, vuurkorf, bodemplaat en regelschuif) hebben een beperkte garantie van vijf (5) jaar voor de oorspronkelijke koper
En ook The Basterd hanteert diezelfde termijn:Kamado Joe® garandeert dat de belangrijkste metalen en gietijzeren onderdelen die gebruikt zijn in deze Kamado Joe® grill en rookoven vrij zijn van materiaal- en fabricagefouten voor een periode van vijf (5) jaar.
Geen idee hoe het bij de talloze andere merken geregeld is.De onderdelen van metaal, roestvrij staal en gietijzer van The Bastard (zoals de metalen banden, het scharniermechanisme, metalen deksel met twee functies, rooster en ventilatie) kennen een garantie van 5 jaar. De garantieperiode start vanaf het moment van aankoop.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Zonder ventilatie gaat je vlam uit en pomp je je bbq vol met gas…. Niet een ideaal resultaat..Christiaan.. schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:39:
Ik heb een vraag over mijn Grandhall G4 inbouw gas bbq. Aan de achterzijde zit een behoorlijk grote opening; vermoedelijk voor ventilatie?
Ik merk echter dat het mij veel gas kost om de oven op temperatuur te houden; zelfs bij het roken van vis. De kamado's zijn allemaal potdicht af te sluiten en de luchttoevoer is prima te regelen. Ik heb gisteren 'de ballen van Frits' weer eens gemaakt met de achterkant wat afgedekt.
Conclusie: de oven blijft met 1 pit op 'low' al zo goed als op temperatuur en het rookte lekker.
Waarom is die achterkant zo open gelaten terwijl een oven toch juist goed moet werken als ie helemaal afgesloten is? De 1e foto is mijn zelfgemaakte (zonder tekening) buitenkeuken met de bbq geplaatst. De 2e foto is de achterzijde waar het dus om gaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Samsung Qled | Sonos Arc Ultra; Sub 2nd en 2x Era100 | PS5 | DS218+ | TRÅDFRI | Iptv | B&W 607s3 | NAD C338 | Argon tt4SE|
Ventilatie is noodzakelijk in gasbarbecues. Je gasconsumptie gaat niet omlaag als je je ventilatie-opening (gedeeltelijk) afsluit, je brengt alleen jezelf in gevaar. Niet doen dus!..Christiaan.. schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:28:
Ah, op die manier. Dan dek ik het deels af. Nu is de opening wel erg groot en kost het mij gewoon veel gas om de boel op temperatuur te houden; helemaal met pizza's bakken.
Ik snap nu wel de gedachte erachter. Dank!
Bij welke temperatuur ging het hitteschild er in en wat deed je toen met de lucht in- en uitlaat?supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 18:53:
[...]
Direct en met 1 wolletje aangemaakt. Pas later de setter er in.
Het punt is dat als je een koud hitteschild plaatst, dat het eten alleen door de dome wordt verwarmd, van boven dus.supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 21:29:
[...]
Buikspek is ook droog geworden helaas, mijn spareribs waren weer heerlijk. Maar de spareribs heb ik erna gedaan.
Ach zo leer je het wel. Volgende keer weer beter en ga dan zeker de deflector opwarmen. Maar na het plaatsen van de deflector bleef de temperatuur wel goed.
Is de eerste keer dat ik een kamado gebruik en moet er nog even aan wennen.
Als het vuur uitgaat dan kan er zicht gas ophopen onder je deksel en dat is vrij link...Christiaan.. schreef op zondag 13 april 2025 @ 09:39:
Ik heb een vraag over mijn Grandhall G4 inbouw gas bbq. Aan de achterzijde zit een behoorlijk grote opening; vermoedelijk voor ventilatie?
Ik merk echter dat het mij veel gas kost om de oven op temperatuur te houden; zelfs bij het roken van vis. De kamado's zijn allemaal potdicht af te sluiten en de luchttoevoer is prima te regelen. Ik heb gisteren 'de ballen van Frits' weer eens gemaakt met de achterkant wat afgedekt.
Conclusie: de oven blijft met 1 pit op 'low' al zo goed als op temperatuur en het rookte lekker.
Waarom is die achterkant zo open gelaten terwijl een oven toch juist goed moet werken als ie helemaal afgesloten is? De 1e foto is mijn zelfgemaakte (zonder tekening) buitenkeuken met de bbq geplaatst. De 2e foto is de achterzijde waar het dus om gaat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hitteschild ging er op 190 graden in en beneden stond bijna dichten boven op een kier.ASS-Ware schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:26:
[...]
Bij welke temperatuur ging het hitteschild er in en wat deed je toen met de lucht in- en uitlaat?
Mocht je toch doorschieten:
Onder dicht en boven op een kier, dan gaat het vuur minder branden en kan de warmte boven weg.
PS5 User ;-) ...
Bedankt, ga ik eens naar kijken. Op deze manier leer ik het wel.ASS-Ware schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:34:
[...]
Het punt is dat als je een koud hitteschild plaatst, dat het eten alleen door de dome wordt verwarmd, van boven dus.
Pas als het hitteschild opwarmt, krijgt het eten ook warmte van onderen.
Zoek op youtube eens naar filmpjes van Smoking Dad BBQ.
Hij laat o.a. op een kamado Joe zien dat hij na het aansteken diect de 2 halve hitteschilden plaatst, maar ze uit elkaar schuift (pizza pie configuration noemt hij dat).
Zo kan de BBQ warm worden, is er veel airflow en warmen ook de 2 halve hitteschilden op.
Zodra hij dan de 2 halve hitteschilden tegen elkaar legt, zakt de temperatuur met zo'n 50C en kun je hem goed gaan inregelen.
PS5 User ;-) ...
Dan zakt de temperatuur hoogstens naar 140C, de dome is volledig opgewarmd en dan krijg je hem zeker niet snel naar 120C.supernova schreef op zondag 13 april 2025 @ 12:47:
[...]
Hitteschild ging er op 190 graden in en beneden stond bijna dichten boven op een kier.
Maar vermoed dat hij langs de kap lekt. Gisteren was hij te heet om er wat aan te doen, dus vandaag even alufolie gebruiken.
Probleem waar ik tegen aan liep was dat ondanks hij onder op een spleet open stond en boven bijna dicht (kon nog geen satéprikker tussen), hij heel snel op 190 stond.ASS-Ware schreef op zondag 13 april 2025 @ 13:13:
[...]
Dan zakt de temperatuur hoogstens naar 140C, de dome is volledig opgewarmd en dan krijg je hem zeker niet snel naar 120C.
Probeer de volgende keer het hitteschild bij 140-150C te plaatsen, dan kan ie naar 100-110 zakken en kun je hem rustig op 120C inregelen.
Of je knijpt beneden, of boven, knijpen aan beide kanten heeft niet zoveel zin.
Ik heb de schuif beneden altijd op 2 vingers open staan en regel boven.
PS5 User ;-) ...
Wat voor houtskool heb je gebruikt? Als je hem onder helemaal open hebt staan dan kan het wel hard gaan ja.supernova schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:12:
[...]
Probleem waar ik tegen aan liep was dat ondanks hij onder op een spleet open stond en boven bijna dicht (kon nog geen satéprikker tussen), hij heel snel op 190 stond.
Maar zal het onthouden.
Klopt, omdat je hem in het begin te hoog hebt laten oplopen.supernova schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:12:
[...]
Probleem waar ik tegen aan liep was dat ondanks hij onder op een spleet open stond en boven bijna dicht (kon nog geen satéprikker tussen), hij heel snel op 190 stond.
Maar zal het onthouden.
[ Voor 10% gewijzigd door ASS-Ware op 13-04-2025 16:25 ]
Dat is wat te kort door de bocht.Esumontere schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:33:
[...]
Wat voor houtskool heb je gebruikt? Als je hem onder helemaal open hebt staan dan kan het wel hard gaan ja.
Klopt... Tenzij je de deksel open laat staan of vaak opent.ASS-Ware schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:27:
[...]
Dat is wat te kort door de bocht.
Onder volledig open en boven bijna dicht is weinig trek en dus een lage temperatuur.
Gewoon van bastard , naar beneden stond hij alleen vol open tijdens het aansteken en toen het houtwol op was, nog even open laten staan en bij 20 graden onder gewenste temperatuur dicht gezet.Esumontere schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:33:
[...]
Wat voor houtskool heb je gebruikt? Als je hem onder helemaal open hebt staan dan kan het wel hard gaan ja.
PS5 User ;-) ...
Als hij geen valse lucht aanzuigt zou dat zo moeten zijn, maar dat lukte dus niet.ASS-Ware schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:27:
[...]
Dat is wat te kort door de bocht.
Onder volledig open en boven bijna dicht is weinig trek en dus een lage temperatuur.
PS5 User ;-) ...
Meestal zijn gas bbqs sowieso niet echt gebouwd op langdurig temperatuur houden maar meer op snel grillen of gasfornuis functie hebben...Christiaan.. schreef op zondag 13 april 2025 @ 10:51:
Nou, echtwel. Ik kon 'm gisteren met 1 pit op low prima op temperatuur houden. Deels afgesloten maar lang niet helemaal. Ik zal 't eens in de gaten houden.
Tippie van mij:Esumontere schreef op zondag 13 april 2025 @ 16:33:
[...]
Klopt... Tenzij je de deksel open laat staan of vaak opent.
Lamsracks? Of valt dit ook onder rood vlees?Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Geen varkensvlees vanuit moslim geloof.
Geen liefhebbers van rood vlees. (Jammer, er ligt nog 1.5kg picanha en 1.5kg cote d boueff...)
Iemand nog de gouden tip behalve kip aan spit of kip aan stok?
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Ik eet heel graag rood vlees. Hoe meer hoe liever.Henkie schreef op zondag 13 april 2025 @ 22:01:
[...]
Lamsracks? Of valt dit ook onder rood vlees?
Of shortribs?
Soms vraag ik me af waarom mensen toch willen barbequeuen als ze geen (rood) vlees eten. (Dit is niet naar jou gericht!)
[ Voor 17% gewijzigd door Philip Ross op 13-04-2025 22:21 ]
Varkensvlees kan eventueel toch voor diegene die geen moslim zijn?Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Geen liefhebbers van rood vlees. (Jammer, er ligt nog 1.5kg picanha en 1.5kg cote d boueff...)
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Inderdaad, normaal met spek van het varken.Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 23:01:
Denk dat het shortribs met kippendijen cake wordt.
Al wikkel je die laatste meestal om met bacon natuurlijk. Dat lukt dan even niet. Maar vast genoeg recepten waarbij dat niet hoeft.
Als iedereen van lam houdt (of genoeg mensen) dan is lamsschouder ook erg lekker.Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Tja, jij vraagt of iets een goed idee is, men zegt hier: "nee is gevaarlijk", en dan ben je boos op ons... Bijzonder...Christiaan.. schreef op zondag 13 april 2025 @ 19:25:
Met zo'n vaart zal het echt niet lopen hoor maar toch bedankt dat je als 4e of 5e reageerder nog even hetzelfde wil zeggen hierover.
Ik laat dit topic wel wat meer links liggen met zulke antwoorden op gewoon een serieuze vraag.
Doei.
[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 14-04-2025 07:32 ]
Moinkballs, maar in plaats van spek, runderrookvlees gebruiken voor het omwikkelen van de gehaktballen?Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
You don't need eyes to see, you need vision
Precies! Dan heb je je tot snot gegaarde kip en is het nog lekker ookTechnofreakz schreef op maandag 14 april 2025 @ 08:06:
maak gewoon pulled chicken?
Pulled pork. Met 150-175 gram per broodje kom je een eind. Je krijgt er wel een stuk van 5 kilo op, heeft iedereen een broodje. Een groter stuk wil ook wel, hebben de grote mannen wat meerSo_Surreal schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:12:
Wat vinden jullie goede en makkelijke gerechten voor op een Kamado Joe Large voor een verjaardag met ongeveer 25 gasten?
Ik zou er 3 procureurs opgooien en pulled pork maken. Zou je ook prima van te voren kunnen maken en opwarmen in de oven. Broodjes vers afbakken en iedereen is blij. 25 man is best veel, dan wil je niet te moeilijk doen, ook niet met het opmaken van de borden.So_Surreal schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:12:
Wat vinden jullie goede en makkelijke gerechten voor op een Kamado Joe Large voor een verjaardag met ongeveer 25 gasten?
hmm, als ik de BBQ niet te heet laat worden en teveel kolen gebruik kan ik 120 graden prima volhouden met de onderschuif ongeveer een vinger breedte open en de top vent net iets minder dan één streep (kamado joe classic 2).Gonadan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:36:
[...]
Bijna dicht is relatief. Wat noem jij bijna dicht?
Een paar millimeter voor de onderschuif beschouw ik bijvoorbeeld als flink open.
Voor 120 o.i.d. zit ik op een millimeter denk ik? Soms iets meer maar soms ook minder.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Wat ik recent gedaan heb was 3 gerechten(wel voor maar 8 man) Pulled pork de week van tevoren klaar gemaakt.So_Surreal schreef op maandag 14 april 2025 @ 11:12:
Bevalt die nog steeds? zie hem steeds vaker opduiken overal?Arrien schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 20:02:
[...]
Ja bevalt heel goed. Aanzetten, binnen een paar minuten gaat hij roken en dan minuut of 6 daarna kan je vlees erop.
Ik heb tot nu toe alleen snelle dingen gemaakt (zalm, kip, burgers)
Volgende keer ga ik zalm roken op lage temperatuur.
Ik maak de laatste tijd regelmatig kalfspicanha, dit valt volgens mij niet onder rood vlees?Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Daily driver | Ford Fanta ST | 280pk 420Nm | Orange Fury | Performance Pack
Vis. Verreweg de meeste kinderen vinden zalm lekker. Voor de volwassenen: neem een stevig stuk witvis dat niet snel uiteenvalt zoals zeewolf, portioneer in eenpersoons porties van 100 gram en grill op indirect vuur. Maak er van tevoren een mooie saus bij, die je erbij serveert, samen met wat groenten van de barbecue.Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Een goede grap mag vrienden kosten.
In mijn optiek geen probleem. Staat hier vooralsnog ook niet onder een overkapping en staat er nog prima bij. Bij iets langere tijd van geen gebruik zit er wel een beschermingshoes om.sanchez92 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:22:
Ik lees het forum al enige weken met veel interesse. Ik ben aan het overwegen om een Bastard Large Compleet te kopen voor voornamelijk slow cooking (spareribs). Laagste prijs is momenteel €1.399. Enige waar ik nog over twijfel is naast een mogelijke actie is dat ik geen overkapping heb. Wat is jullie ervaring van het gebruik van een Kamado als het regent en je geen overkapping hebt? Daarnaast wil ik wel ter bescherming een hoes kopen, maar zou deze dan binnen een aantal jaar al roesten (chassis bijv.).
Als je een goed stukje vlees haalt en dit in blokjes snijdt en aan een spies doet. Ruim van te voren marineren en in de koelkast doen, dan maakt het niet uit als je het doorbakt zal nog steeds goed smaken.Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Deze tekst had ik precies zo kunnen schrijven. Was eigenlijk aan het wachten op een goede "paas aanbieding" maar zie eigenlijk overal dezelfde prijzen.sanchez92 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:22:
Ik lees het forum al enige weken met veel interesse. Ik ben aan het overwegen om een Bastard Large Compleet te kopen voor voornamelijk slow cooking (spareribs). Laagste prijs is momenteel €1.399. Enige waar ik nog over twijfel is naast een mogelijke actie is dat ik geen overkapping heb. Wat is jullie ervaring van het gebruik van een Kamado als het regent en je geen overkapping hebt? Daarnaast wil ik wel ter bescherming een hoes kopen, maar zou deze dan binnen een aantal jaar al roesten (chassis bijv.).
Als je ze meteen los op de BBQ legt, is de kans groot dat de "cake" uit elkaar valt voordat de buitenkant de kans heeft gehad om stevig te worden. De vorm houdt alles bij elkaar tijdens dat eerste gedeelte van het garen.ASS-Ware schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:53:
Ik ga morgen de eerste poging doen voor een kippendijencake.
De recepten die ik tot nu toe heb gevonden doen allemaal de eerste x minuten het spul in de cakevorm op de BBQ, maar ik zou liever zonder cakevorm beginnen.
Wat zou de reden zijn dat de meesten met die cakevorm beginnen, zou het uit elkaar vallen ofzo?
En ook daarnaLostInNight schreef op maandag 14 april 2025 @ 21:20:
[...]
Als je ze meteen los op de BBQ legt, is de kans groot dat de "cake" uit elkaar valt voordat de buitenkant de kans heeft gehad om stevig te worden. De vorm houdt alles bij elkaar tijdens dat eerste gedeelte van het garen.
Het zit ook wel in de naam.. een cake, die maak je in een cakevormASS-Ware schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:53:
Ik ga morgen de eerste poging doen voor een kippendijencake.
De recepten die ik tot nu toe heb gevonden doen allemaal de eerste x minuten het spul in de cakevorm op de BBQ, maar ik zou liever zonder cakevorm beginnen.
Wat zou de reden zijn dat de meesten met die cakevorm beginnen, zou het uit elkaar vallen ofzo?
Hier een Grill Guru buiten zonder overkapping, in de winter wordt die weinig gebruikt, dan kan die best beschimmeld raken van binnen, maar dat is er ook wel weer zo uitgebrand. Verder geen roest of zo. Heb er een hoes bij, maar die zit er niet altijd omheen.sanchez92 schreef op maandag 14 april 2025 @ 19:22:
Zo heb ik het ook lang gedaan. Inmiddels wel een overkapping en merk dat de drempel veel lager ismaster1104 schreef op maandag 14 april 2025 @ 20:28:
Hier ook geen overkapping maar wel een kamado. Als het echt regent dan zet ik de parasol er boven en kan ik droog staan als ik met de kamado aan de gang ben.
Overkapping is mooi, maar zeker geen voorwaarde voor een lekkere kamado sessie 😁
Ter land, ter zee en in de kroeg
En ook geen vis, dus…?Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Geen liefhebbers van rood vlees.
[ Voor 8% gewijzigd door MrMrq op 15-04-2025 11:39 ]
Maktub
Als je vega wilt zijn gebakken plakken bloemkool met kerrie ook erg lekker!MrMrq schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:34:
[...]
En ook geen vis, dus…?
Zelf zou ik dan al snel naar vega gaan… Ik heb in dit optic ooit wel suggesties gedeeld (biet, perzik).
Of verschillende alu bakjes voor verschillende mensen, dan kun jij toch fatsoenlijk eten
Dit recept is voor mij standaard iets op terug te vallen (zeker omdat je kan variëren met het gehakt)Dennis1812 schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:57:
Tweede paasdag.
Bbq voor:
8 volwassenen
2 kinderen van 5
1 kind van 3
1 kind van 2
Zo doe ik het.supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:21:
Ben dus bezig met me bastard, maar hij blijft rond de 190 staan, terwijl alles dicht zit. Geen idee waarom ik hem niet rond de 120 kan houden.
Even een temperatuur sensor er in gehangen om te kijken of de thermostaat wel klopt, maar die geeft de temperatuur goed aan.
Kolen branden ook niet allemaal, heb mijn sparerib rack er nog niet instaan.
Zeker! Gaat hier nog steeds elke week wel aan.KRC schreef op maandag 14 april 2025 @ 15:25:
[...]
Bevalt die nog steeds? zie hem steeds vaker opduiken overal?
http://www.avfoto.nl
Bedankt voor je duidelijke uitleg, de plate setters zo uit elkaar leggen zal wat lastiger worden op de bastard. Die liggen een beetje vergrendeld in de plate setter. Maar ga eens kijken wat ik er mee kan doen, anders is het een heel klein kiertje.ASS-Ware schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 17:51:
[...]
Zo doe ik het.
Hitteschild er in, maar uit elkaar.
[Afbeelding]
Zodra het aanmaakblokje op is en de kolen gloeien, de klep dicht en zoveel mogelijk lucht geven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zodra het deksel wat warm wordt en de naald van zijn plaats komt doe ik de dop er op.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een temperatuur van zo’n 180C kon het hitteschild normaal worden gelegd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De temperatuur zakte.
[Afbeelding]
En de luchtschuiven zo zetten dat de temperatuur zo bleef.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PS5 User ;-) ...
Je kunt er ook 1 opleggen tijdens het opwarmen, of ze plaatsen als de dome goed heet is (als je je hand er niet langer dan een paar seconden op kunt leggen).supernova schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:40:
[...]
Bedankt voor je duidelijke uitleg, de plate setters zo uit elkaar leggen zal wat lastiger worden op de bastard. Die liggen een beetje vergrendeld in de plate setter. Maar ga eens kijken wat ik er mee kan doen, anders is het een heel klein kiertje.
Top vent dicht houdenTim123 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:45:
Vraag aan iedereen die hun kamado buiten heeft staan zonder hoes:
Hoe voorkomen jullie dat er (regen)water via de topvent in de kamado komt?
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
Hierbij een foto van hoe het is geworden.Bulligan schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:21:
[...]
Goed bezig👍🏼. Ik moet nog beginnen, waar heb je het hout besteld als ik vragen mag en heb je alles op maat laten zagen en aanleveren of heb je dat zelf gedaan? Anders pb, wellicht gaan we beetje offtopic hiermee.
Denk dat ik zelf een bovenfrees zou gebruiken, maar dat zie ik wel als ik zover ben🤣.
PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+
In dat geval een regenhoes.Tim123 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 08:51:
[...]
[Afbeelding]
Wellicht is dit gewoon een dom ontwerp topvent, maar al is hij dicht, het regenwater komt er gewoon in.
Die gebruik ik inderdaad ook. Maar wil eigenlijk gewoon zonder hoes kunnen.
Geen vrienden met 3D-printer die een topcap cover kan printen?Tim123 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:03:
[...]
Die gebruik ik inderdaad ook. Maar wil eigenlijk gewoon zonder hoes kunnen.
Nu is dat lastig omdat de kolen dan nat worden..
Ik wou hem al van RVS laten maken, dat is dus wellicht de oplossing gewoonEsumontere schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:07:
[...]
Geen vrienden met 3D-printer die een topcap cover kan printen?
Je kan ze ook op elkaar leggen, dan dek je niet je hele vuurkorf af en is er wel meer luchtstroom mogelijk.supernova schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 22:40:
[...]
Bedankt voor je duidelijke uitleg, de plate setters zo uit elkaar leggen zal wat lastiger worden op de bastard. Die liggen een beetje vergrendeld in de plate setter. Maar ga eens kijken wat ik er mee kan doen, anders is het een heel klein kiertje.
of je kijkt of je niet gewoon een andere topvent kan monterenTim123 schreef op woensdag 16 april 2025 @ 09:09:
[...]
Ik wou hem al van RVS laten maken, dat is dus wellicht de oplossing gewoon
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq