Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 320 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
418O2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:49:
Hij zegt dat "even snel opstoken voor zalm" al wat veel moeite is, dan is low and slow ook niets voor je. Lijkt me redelijk vanzelfsprekend allemaal
Dat had ik ook gelezen inderdaad, mmaar ik vraag mij ook af of dat in relatie was tot de discussie over medium vs. large of in het algemeen.
Qua formaat zou het geen belemmering moeten zijn, maar als je dat in het algemeen al zonde zou vinden dan zit je hier gewoon verkeerd inderdaad.
Dus ook hier is het wat mij betreft weer afhankelijk van de context die @MaStar bedoelde. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Eric H schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:50:
[...]

Om nog maar te zwijgen van vetspetters die werkelijk over je hele fornuis, achterwand en aanrecht verspreid worden ;)
Hahaha ja dat was ik nog vergeten. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Grimmie187 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:57:
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je gaat maken idd..

Met voldoende voorbereiding en planning kun je zonder veel omkijken heerlijke low-and-slow gerechten maken maar als ik even snel iets wil grillen of bakken (focaccia/pizza) vergis ik me toch vaak in de opwarm/instel tijd van de kamado. Dan is het fornuis of de oven vaak eenvoudiger/sneller (smaak even buiten beschouwing gelaten).
Om eerlijk te zijn duurt het opwarmen van een oven of een blok gietijzer ook best wel lang. (al mijn pannen zijn dik en lomp) Het enige voordeel is dat ik geen kolen hoef te scheppen.

En omdat je burgers toch wel direct doet hoef je ook niet te wachten tot de hele koepel mooi op termperatuur is zoals je voor low en slow wel wil.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2025 12:24 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-09 13:25
418O2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 08:39:
Je moet een kamado niet nemen voor de snelheid of het gemak. Dan kan je beter kijken naar een gasbbq met eventuele grillplaat
Ik heb een Bastard Large voor de low&slow. Spareribs bv gaan daar om 13:00 op, en kunnen we om 18:30 aan tafel. Beercan Chicken iets minder lang, maar mag er ook wel even over doen.

En voor de burgers heb ik nog een Weber GoAnywhere. Lekker compact en snel warm. Ook voor yakitori en zo.

Beiden staan naast elkaar onder de overkapping. Dat was voor mij de oplossing om niet een hele kamado warm te hoeven stoken, voor iets dat maar een paar minuten nodig heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:29
*never mind*

[ Voor 96% gewijzigd door 418O2 op 09-04-2025 12:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:01

Esumontere

Floep, banaan.

KRC schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:08:
Nu de Boretti ceramica flink in de aanbieding is begint het toch te kriebelen, ook omdat vrouwlief deze mooist vind en daarom over te halen is tot de aankoop :+

Ik kan alleen nog weinig online erover vinden, vooral qua duurzaamheid. Iemand daarvan wat meer ervaring hiermee?

prijs is nu vergelijkbaar met GrillGuru Large, waarvoor veel online te vinden is. Vraag mij af hoe deze zich tot elkaar verhouden. De Boretti is normaal veel duurder maar daar zal stukje "merk" inzitten.
Ik vind het een mooie barbecue, en ik heb hele goede ervaringen met de stalen houtskoolbarbecues van Boretti (ik heb een Terzo in de schuur staan, inmiddels werkloos ivm de Bastard Large maar heel veel gebruikt). Geen idee hoe hun kamado's zijn van kwaliteit. Wordt wel goed compleet geleverd, zelfs met gietijzeren roosters én rvs roosters zo te zien. Topcapsysteem ziet er wel aardig uit, ben benieuwd hoe dat werkt. Bottom vent aan de zijkant is een interessante keuze maar werkt vast prima. Plus, wie wil er nou niet een knalgele kamado? :*)

Ik vind de reclamefilmpjes wel hilarisch overigens, een te knappe man die random op een balkon aan zee op een overduidelijk ongebruikte en koude kamado met spierwitte binnenkant kip aan het "roosteren" is... :+

[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 09-04-2025 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
KRC schreef op woensdag 9 april 2025 @ 12:08:
Nu de Boretti ceramica flink in de aanbieding is begint het toch te kriebelen, ook omdat vrouwlief deze mooist vind en daarom over te halen is tot de aankoop :+

Ik kan alleen nog weinig online erover vinden, vooral qua duurzaamheid. Iemand daarvan wat meer ervaring hiermee?

prijs is nu vergelijkbaar met GrillGuru Large, waarvoor veel online te vinden is. Vraag mij af hoe deze zich tot elkaar verhouden. De Boretti is normaal veel duurder maar daar zal stukje "merk" inzitten.
Nice die boretti, jammer dat er nog geen reviews zijn. Het ziet er wel erg netjes uit. Ik twijfel nu tussen een bastard compact of een boretti compact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:17
Esumontere schreef op woensdag 9 april 2025 @ 13:00:
[...]

Ik vind het een mooie barbecue, en ik heb hele goede ervaringen met de stalen houtskoolbarbecues van Boretti (ik heb een Terzo in de schuur staan, inmiddels werkloos ivm de Bastard Large maar heel veel gebruikt). Geen idee hoe hun kamado's zijn van kwaliteit. Wordt wel goed compleet geleverd, zelfs met gietijzeren roosters én rvs roosters zo te zien. Topcapsysteem ziet er wel aardig uit, ben benieuwd hoe dat werkt. Bottom vent aan de zijkant is een interessante keuze maar werkt vast prima. Plus, wie wil er nou niet een knalgele kamado? :*)

Ik vind de reclamefilmpjes wel hilarisch overigens, een te knappe man die random op een balkon aan zee op een overduidelijk ongebruikte en koude kamado met spierwitte binnenkant kip aan het "roosteren" is... :+

[YouTube: Boretti Ceramica - Kamado Barbecue]
Dat is best knap. Om 0.16 / 0.30 van de promo halen ze kip uit de kamado.
Maar die hele kamado en dripplate zijn helemaal schoon. >:)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Deze heeft magnetronfunctie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22:42
Ik kan het merk Boretti sowieso niet uitstaan omdat ze net doen alsof ze een premium Italiaans merk zijn maar het is gewoon Nederlands en de producten worden waarschijnlijk gewoon in China gemaakt.

Maar ze spelen wel lekker in op het idee dat Italianen lekker kunnen koken.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:54
Na (te) lang twijfelen toch maar een Bastard large besteld welke morgen wordt bezorgt. Vrijdagavond eerst even een testje doen en zaterdag maar pulled pork proberen te fabriceren, ben benieuwd...
Ideeën voor een eenvoudig en bij voorkeur niet 16uur durend recept zijn welkom. Wilde bij de Makro een procureur halen van 3kg, al hoeft deze er niet gelijk in 1 keer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22:42
Tinus1982 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:48:
Na (te) lang twijfelen toch maar een Bastard large besteld welke morgen wordt bezorgt. Vrijdagavond eerst even een testje doen en zaterdag maar pulled pork proberen te fabriceren, ben benieuwd...
Ideeën voor een eenvoudig en bij voorkeur niet 16uur durend recept zijn welkom. Wilde bij de Makro een procureur halen van 3kg, al hoeft deze er niet gelijk in 1 keer op.
Zo'n stuk van 3kg zou in een uur of 8 wel klaar moeten zijn. Dus dat is al de helft van 16 uur :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@Tinus1982 ga maar alvast ergens van die extra brede aluminiumfolie halen. Je gaat er met dit soort stukken achter komen hoe smal een gewone rol is. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:02:
@Tinus1982 ga maar alvast ergens van die extra brede aluminiumfolie halen. Je gaat er met dit soort stukken achter komen hoe smal een gewone rol is. :P
En extra dikke.

Of slagerspapier, dat is nog beter

En lees de handleiding over het opstookprotocol :) succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:18
Ik speel met het idee om beer can chicken te gaan maken. Maar ik ben de enige in huis die van bier houdt, dus ik overweeg een alternatief. Ik zat te denken aan bouillon. Iemand daar een mening over of tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat bier proef je toch eigenlijk amper?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:39

Dennis1812

Amateur prutser

Blik water heeft hetzelfde effect. Of een chicken sitter waarbij het lijkt dat je kip aan het fietsen is oid .

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-09 11:39
Blik bier drinken als je daar van houdt, dan vullen met water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Ik heb een sitter, maar vroeg me af of vullen met bier waarde heeft boven een andere vulling. Want er zijn veel verschillende geluiden over of je het bier proeft… Maar wat vocht is niet gek lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:52:
Ik speel met het idee om beer can chicken te gaan maken. Maar ik ben de enige in huis die van bier houdt, dus ik overweeg een alternatief. Ik zat te denken aan bouillon. Iemand daar een mening over of tips?
Of je nou bier, wijn, water of niets in het blik doet, proef je niet.
Het is een gimmick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
MiKeZZa schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:31:
Ik heb een sitter, maar vroeg me af of vullen met bier waarde heeft boven een andere vulling. Want er zijn veel verschillende geluiden over of je het bier proeft… Maar wat vocht is niet gek lijkt me.
Je gaart de kip tot 72C … dat vocht gaat niet stomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ASS-Ware schreef op woensdag 9 april 2025 @ 21:40:
[...]

Je gaart de kip tot 72C … dat vocht gaat niet stomen.
Niet voor niets steekt het blik of de staander altijd een beetje uit. Als de omgevingstemperatuur hoog genoeg ligt kan dat stomen dan prima gebeuren lijkt mij. Vocht wat kan circuleren in een bakje warmt toch een stuk makkelijker op dan een dik stuk vlees.

Maar goed, ik zie de toegevoegde waarde zelf ook niet zo. Leuk om eens te doen, en dan moet je een hele kip eten en dat is vreselijk veel werk. Voor demonteren van dieren heb ik een slager. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Gonadan op 09-04-2025 22:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Het heeft juist een tegengesteld effect. Het water koelt de kip waardoor hij nog onevener gaart dan zonder water (koelt de romp waardoor de poten nog eerder gaar zijn tov de romp). En qua smaak doet het echt niet. Dit is door velen getest, dat water wordt niet warmer dan 65c ofzo

Butterfly is het beste voor gelijkmatige garing (als je geen spit hebt).

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 09-04-2025 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 22:05:
[...]

Niet voor niets steekt het blik of de staander altijd een beetje uit. Als de omgevingstemperatuur hoog genoeg ligt kan dat stomen dan prima gebeuren lijkt mij. Vocht wat kan circuleren in een bakje warmt toch een stuk makkelijker op dan een dik stuk vlees.

Maar goed, ik zie de toegevoegde waarde zelf ook niet zo. Leuk om eens te doen, en dan moet je een hele kip eten en dat is vreselijk veel werk. Voor demonteren van dieren heb ik een slager. :P
Check youtube, er zijn metingen verricht, dat vocht gaat niet koken of stomen.
Het grootste deel van het blik en het vocht zit binnen in de kip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:52
Ik ben aan het kijken naar een (gas) BBQ voor in de tuin. Ben geen expert, hoef niet veel poes pas, maak er geen speciale dingen op.

Heb mijn oog op deze;

https://www.coolblue.nl/p...6/weber-spirit-e-210.html

Wil wel een fatsoenlijke die gewoon lang meegaat.
Maar ik vroeg mij af, als ik zo'n hoes erbij koop. Kan ik hem dan zonder problemen gewoon in de tuin laten staan in weer en wind? Of gaat dat op termijn nog problemen geven als het nat/vochtig wordt bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 10 april 2025 @ 01:03:
[...]

Check youtube, er zijn metingen verricht, dat vocht gaat niet koken of stomen.
Het grootste deel van het blik en het vocht zit binnen in de kip.
Klopt, En toch verdampt er wel heel wat vocht

Om dit zelf te testen kun je water warm maken tot bijvoorbeeld 70° en dat in een grote vriezer zetten: dan zie je mooi hoeveel waterdamp er condenseert boven je bak met water = waterdamp wat dus ruim voordat je water kookt ook al verdampt :P

Zelf tijdens winterkamperen met -25° veelvuldig meegemaakt: dan denk je dat je water al kookt omdat je dampen ziet, maar dan is het nog niet eens 50°
Bij normale temperaturen zie je die dampen zelf niet maar die is er wel degelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Ozzie schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:30:
Ik kan het merk Boretti sowieso niet uitstaan omdat ze net doen alsof ze een premium Italiaans merk zijn maar het is gewoon Nederlands en de producten worden waarschijnlijk gewoon in China gemaakt.

Maar ze spelen wel lekker in op het idee dat Italianen lekker kunnen koken.
Nou en? Het zijn barbecues, geen sportauto's...

En de Italiaanse keuken is dan ook uitstekend. Al zit er traditioneel weinig bbq bij.

[ Voor 9% gewijzigd door Esumontere op 10-04-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Tinus1982 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 19:48:
Ik ben fan van dit recept van Noskos. 16 uur er op is inderdaad nergens voor nodig. Ik heb een keer de 24 uur aangetikt, en proefde vrijwel geen verschil met deze. Belangrijkste is dat je op tijd begint. Een uur of 2 rusten in de koelbox met een handdoek om het vlees gewikkeld is geen probleem. Denken dat ie om 17:00 klaar is, terwijl dat dan 20:00 wordt is best vervelend kan ik je vertellen 8)7. Helemaal omdat het rusten toch wel belangrijk is. Het vriest ook prima in trouwens, mocht je hem maken maar het niet opkrijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
Hoe zit het met accessoires bij de Boretti?
Hij wordt nu redelijk compleet geleverd maar wat gebeurd er als er iets kapot gaat over bijv 3 jaar, is het dan nog leverbaar?
Of is de maatvoering zo dat je gebruik kan maken van andere merken.
Hij gaan ze om met garantie?
Een kamado koop je voor minimaal een jaar of 15 en langer dus je wilt gewoon dat je over 15 jaar ook nog onderdelen kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Laatst online: 19-09 12:19
Xqlus1ve schreef op woensdag 9 april 2025 @ 06:28:
[...]

- Aan tafel! De kamado gaat aan.
- Oeh wat gaan we eten?
- 3-2-1 Spareribs :P

Klinkt gezellig hoor maar ik denk dat een gemiddeld huishouden pas aan tafel schuift als het eten klaar is.
De vraag ging over een zalmpje
Neem aan dat jij die niet volgens de 321 methode 5 uur aan het bereiden bent (buiten koud roken om) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
Aschtra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:23:
Maar ik vroeg mij af, als ik zo'n hoes erbij koop. Kan ik hem dan zonder problemen gewoon in de tuin laten staan in weer en wind? Of gaat dat op termijn nog problemen geven als het nat/vochtig wordt bijv.
Ik heb ook een gas barbecue van camping gaz , naast mijn kamado
Maar ik laat ‘m echt niet buiten staan dan had ik nu nog een hoop roest op wielen ( ook niet onder een hoes)
Zo’n ding wordt heet en koelt later weer af dat trekt altijd wat vocht aan op die manier
En dan kan het buiten best hard gaan ben ik bang
Bij mij staat ie dus in de schuur
De branders zijn wat roestig maar dat mag ook wel na 10 jaar

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Blackouts
  • Laatst online: 19-09 09:25
Als je bier gebruikt, wel Brand bier gebruiken, dan gaan je kolen niet zo snel uit.

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Aschtra schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:23:
Ik ben aan het kijken naar een (gas) BBQ voor in de tuin. Ben geen expert, hoef niet veel poes pas, maak er geen speciale dingen op.

Heb mijn oog op deze;

https://www.coolblue.nl/p...6/weber-spirit-e-210.html

Mijn gas grill staat 24x7 in weer en wind onder een hoes, de hoes is 1 maal vervangen (slijtage) en de gas grill is nog tip top in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Leipo schreef op donderdag 10 april 2025 @ 07:32:
[...]

Klopt, En toch verdampt er wel heel wat vocht

Om dit zelf te testen kun je water warm maken tot bijvoorbeeld 70° en dat in een grote vriezer zetten: dan zie je mooi hoeveel waterdamp er condenseert boven je bak met water = waterdamp wat dus ruim voordat je water kookt ook al verdampt :P

Zelf tijdens winterkamperen met -25° veelvuldig meegemaakt: dan denk je dat je water al kookt omdat je dampen ziet, maar dan is het nog niet eens 50°
Bij normale temperaturen zie je die dampen zelf niet maar die is er wel degelijk
Ja, en dat houdt je kip lekker vochtig?
Dream on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 22:32

KRC

https://www.columbusgrills.com/nl/columbus-kamado-keuzehulp/

Iemand ervaring met dit merk? Erg goed geprijsd en paar plus punten zoals fiber ipv filt en multi level systeem standaard.

En 20 jaar garantie.

[ Voor 6% gewijzigd door KRC op 10-04-2025 18:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
KRC schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:53:

Iemand ervaring met dit merk? Erg goed geprijsd en paar plus punten zoals fiber ipv filt en multi level systeem standaard.

En 20 jaar garantie.
Netjes geprijsd, en 20 jr garantie is niet niks
Amargard is een onderdeel van zandbestellen.nl
Ze gaan dus verbreden in assortiment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nooit van gehoord, 20 jaar klinkt veel, en als ze dat kunnen waarmaken zou ik niet twijfelen, alleen je kan geen 20 jaar in de toekomst kijken om te zien als ze dan nog bestaan of als het de zoveelste kloon uit China is die na 2 jaar niet meer te bereiken is.

Dat het ding enkel bij 1 shop te koop is, is voor mij een vlag. Aan de andere kant voor die prijs kan je er 3 verslijten van de zogenaamde premium merken.

Ik zou het wel durven, zeker als roosters van andere merken hier ook op passen.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
KRC schreef op donderdag 10 april 2025 @ 18:53:

En 20 jaar garantie.
Maatje van me heeft er 1; prima ding. Geen A-merk uiteraard gezien de prijs, maar wel mooie uitstraling en niet slechter dan vele andere vergelijkbaar geprijsde Chinese dingen. Ding is al jaren te koop… Staan hier in het topic zat vragen over uit het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

MiKeZZa schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:46:
[...]

Maatje van me heeft er 1; prima ding. Geen A-merk uiteraard gezien de prijs, maar wel mooie uitstraling en niet slechter dan vele andere vergelijkbaar geprijsde Chinese dingen. Ding is al jaren te koop… Staan hier in het topic zat vragen over uit het verleden.
Ohw dat scheelt dat die niet pas net op de markt is, geeft alweer wat vertrouwen. Bedrijf erachter bestaat ook al jaren. Wellicht dat ik ook de gok waag, mooi bedrag. Ga nog even uitzoeken welke roosters erop passen al bieden ze zelf al hoop aan.

Zal topic nog eens doorspitten! Dank je wel voor de tip.

[ Voor 13% gewijzigd door KRC op 10-04-2025 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
KRC schreef op donderdag 10 april 2025 @ 20:42:
[...]

Ohw dat scheelt dat die niet pas net op de markt is, geeft alweer wat vertrouwen. Bedrijf erachter bestaat ook al jaren. Wellicht dat ik ook de gok waag, mooi bedrag. Ga nog even uitzoeken welke roosters erop passen al bieden ze zelf al hoop aan.

Zal topic nog eens doorspitten! Dank je wel voor de tip.
Heb er zelf eens naar gekeken, maar vond 750 voor de Large in verhouding tot 1100 waar ik de Bastard Urban voor zag staan toch een reden om de Columbus te laten staan. 1100 voor iets wat ik veel mooier vond, meer/betere garantieopties én zaken zoals het halve rooster systeem dat ook op hoogte kan enzo was aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
418O2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 20:51:
[...]

Of slagerspapier, dat is nog beter
Dat is nogal een stelling, en daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld.

https://www.bbqgenootscha...eratuur.34392/post-491274

[ Voor 16% gewijzigd door robkrekel op 11-04-2025 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
robkrekel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:19:
[...]

Dat is nogal een stelling, en daar zijn de meningen behoorlijk over verdeeld.

https://www.bbqgenootscha...eratuur.34392/post-491274
Lijkt me wel een stuk beter voor het milieu. Maargoed, ik zou het in elk geval proberen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
418O2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:36:
[...]

Lijkt me wel een stuk beter voor het milieu. Maargoed, ik zou het in elk geval proberen
Je verstookt kilo's houtskool per jaar, vaak verscheept vanuit de andere kant van de wereld, en gaat mierenneuken over een beetje alu folie?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
1. Geen bierblik of ander soortig blik gebruiken met print; de inkt kan carcinogeen worden bij verhitting
2. Het vocht voegt geen smaak toe of extra vocht, zorgt alleen voor ongelijkmatige garing
3. Je verstookt meer brandstof doordat je vocht moet laten koken

Mijn tip is spatchcock garing,

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
robkrekel schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:40:
[...]

Je verstookt kilo's houtskool per jaar, vaak verscheept vanuit de andere kant van de wereld, en gaat mierenneuken over een beetje alu folie?
Ja. Ik kies mijn houtskool ook uit op basis van hoe "goed" het is, relatief. En ik eet lokaal vlees ipv dat het de halve wereld over moet, ook als dat ten koste gaat van de smaak.

[ Voor 25% gewijzigd door 418O2 op 11-04-2025 08:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Paganstars schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:44:
[...]

1. Geen bierblik of ander soortig blik gebruiken met print; de inkt kan carcinogeen worden bij verhitting
2. Het vocht voegt geen smaak toe of extra vocht, zorgt alleen voor ongelijkmatige garing

1. Alles kan carcinogeen worden bij verhitting. Kolen ook. Overigens eens dat je beter geen bierblik kunt gebruiken, maar dat heeft meer te maken met de plastic liner in dat blikje die verschrompelt en waar allerlei weekmakers uit dampen.
2. Eens dat het geen vocht/smaak toevoegt, maar de bewering dat het voor ongelijkmatige garing zorgt zie ik nergens bewezen.
3. Onzin. Als jij een kamado van 100 kg op temperatuur moet houden met kolenvuur, dan gaan die 200 ml water in dat blikje echt geen verschil van verbruik opleveren.

[ Voor 20% gewijzigd door Esumontere op 11-04-2025 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Esumontere schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:49:
[...]

1. Alles kan carcinogeen worden bij verhitting. Kolen ook.
2. Eens dat het geen vocht/smaak toevoegt, maar de bewering dat het voor ongelijkmatige garing zorgt zie ik nergens bewezen.
3. Onzin. Als jij een kamado van 100 kg op temperatuur moet houden met kolen, dan gaan die 200 ml water in dat blikje echt geen verschil van verbruik opleveren.
Iemand heeft het wel eens getest met 2 standaarden, 1 met vocht en 1 zonder, de kip zonder vocht gaarde gelijkmatiger. Kan dat nu natuurlijk niet terugvinden

en echt op een blik zetten zou ik ook echt niet doen. Aluminium en lining hoef ik persoonlijk niet in de buurt van mijn vlees te hebben. Een keramische standaard kost ook de wereld niet als je het graag wil proberen. Enige reden waarom ik die nog wel eens gebruik is voor de ruimtebesparing, maar dan wel zonder vocht dus

[ Voor 5% gewijzigd door 418O2 op 11-04-2025 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC

KRC

MiKeZZa schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 07:51:
[...]

Heb er zelf eens naar gekeken, maar vond 750 voor de Large in verhouding tot 1100 waar ik de Bastard Urban voor zag staan toch een reden om de Columbus te laten staan. 1100 voor iets wat ik veel mooier vond, meer/betere garantieopties én zaken zoals het halve rooster systeem dat ook op hoogte kan enzo was aantrekkelijker.
Snap ik, al heeft Columbus nu ook multi level systeem zag ik. Moet zeggen die 1100 is wel erg scherp dat zie je nu echt niet meer.

Had je bij de Bastard ook zoveel accessoires?

[ Voor 5% gewijzigd door KRC op 11-04-2025 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• supernova
  • Laatst online: 22:20

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Ga van het weekend eens proberen om spareribs klaar te maken op mijn nieuwe bastard kamado...
Afgelopen weekend een workshop gevolgd en nu kijken of ik alles nog weet. :-)

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 13:47
[...]

Precies, ik heb toen ik mijn kamado net had ook beercan chicken gemaakt maar het is echt meer een gimmick..

Niet egaal gaar en het vocht/bier voegt niets toe qua smaak. Sindsdien doe ik ook altijd spatchcock als ik een hele kip maak, veel beter te marineren/rubben en betere garing! (y)

In een van de boeken van Jord Althuizen staat een super lekker smoked chicken met alabama white sauce recept, aanrader! Kan zijn exacte recept niet linken, maar komt neer op: https://overthefirecookin...with-alabama-white-sauce/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kip blijft het lekkerste aan het spit mijn inziens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Dennis1812 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:32:
Kip blijft het lekkerste aan het spit mijn inziens.
Absoluut, maar als je een spit hebt dan overweeg je geen bcc lijkt me.

Ik rijg er morgen weer een paar aan. Denk dat wel eens aan moeilijke dingen, maar een hele kip van het spit is gewoon echt heel erg lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
418O2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:54:
[...]

Iemand heeft het wel eens getest met 2 standaarden, 1 met vocht en 1 zonder, de kip zonder vocht gaarde gelijkmatiger. Kan dat nu natuurlijk niet terugvinden

en echt op een blik zetten zou ik ook echt niet doen. Aluminium en lining hoef ik persoonlijk niet in de buurt van mijn vlees te hebben. Een keramische standaard kost ook de wereld niet als je het graag wil proberen. Enige reden waarom ik die nog wel eens gebruik is voor de ruimtebesparing, maar dan wel zonder vocht dus
Ik heb het getest met bier, wijn, water en leeg, 0 verschil.
Ik heb zelfs een keer een hele enthousiaste BBQ-er laten proeven.
Deze mevrouw beweerde dat ze witte wijn en bepaalde kruiden en specerijen proefde, terwijl het blik toen leeg was.
De kip gaart gewoon gelijkmatig, niets mis mee.

Er zijn ook zat proeven te vinden op youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Grimmie187 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 11:18:
[...]

Precies, ik heb toen ik mijn kamado net had ook beercan chicken gemaakt maar het is echt meer een gimmick..

Niet egaal gaar en het vocht/bier voegt niets toe qua smaak. Sindsdien doe ik ook altijd spatchcock als ik een hele kip maak, veel beter te marineren/rubben en betere garing! (y)

In een van de boeken van Jord Althuizen staat een super lekker smoked chicken met alabama white sauce recept, aanrader! Kan zijn exacte recept niet linken, maar komt neer op: https://overthefirecookin...with-alabama-white-sauce/
En doe jij je spatchcock indirect of direct?
En bij welke dometemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 13:47
ASS-Ware schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 12:30:
[...]

En doe jij je spatchcock indirect of direct?
En bij welke dometemperatuur?
Indirect, roken op fruithout (appel of kers). Dometemperatuur van 150-160c tot de kip in de dij een kerntemperatuur van 70-75c heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

ik heb er zo'n soort ding voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iL5zBUpVJqgPJkFXJB7yWdcIJm8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/7saTQ3ktZFbmyljqY3S1A7zl.png?f=user_large
kip erop drukken en klaar :)
makkelijker dan spatchcock ;)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

Ik heb deze ooit gekregen.
Grappig voor een keertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
ToolkiT schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:01:
[...]

ik heb er zo'n soort ding voor.
[Afbeelding]
kip erop drukken en klaar :)
makkelijker dan spatchcock ;)
Kan ook!

Wat betreft bcc en (semi)wetenschappelijke onderbouwing

https://amazingribs.com/b...science/beer-can-chicken/
Esumontere schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:49:
[...]

1. Alles kan carcinogeen worden bij verhitting. Kolen ook. Overigens eens dat je beter geen bierblik kunt gebruiken, maar dat heeft meer te maken met de plastic liner in dat blikje die verschrompelt en waar allerlei weekmakers uit dampen.
3. Onzin. Als jij een kamado van 100 kg op temperatuur moet houden met kolenvuur, dan gaan die 200 ml water in dat blikje echt geen verschil van verbruik opleveren.
Niet iedereen gebruikt een kamado…

[ Voor 39% gewijzigd door Paganstars op 11-04-2025 13:39 ]

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Paganstars schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:37:
[...]

Niet iedereen gebruikt een kamado…
Goed, rephrase: Het volume en de hittecapaciteit van een half leeg blikje vloeistof is insignificant ten opzichte van de rest dat je opwarmt, ongeacht welk type verwarming en/of welk type barbecue je gebruikt.

Ik ben het eens dat beer can chicken meer een gimmick is, en dat er betere manieren zijn om kip te bereiden. En het verhaal dat het zorgt voor minder goede garing is zeker geloofwaardig. Maar dat neemt niet weg dat ik "beer can chicken" (van een chicken sitter zonder vloeistof) gewoon lekker vind. Als je de geschikte materialen gebruikt (een chicken sitter dus, en geen blikje) is het ook zeker geen slecht idee.

Je hebt ook gietijzeren chicken sitters, wellicht zorgen die juist voor betere garing als het gietijzer heet wordt? :+

[ Voor 51% gewijzigd door Esumontere op 11-04-2025 13:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Telt grillen/bakken op houtvuur ook? Ik heb een Stokem (tuin)kachel staan, laatste tijd wat groenten op bereid in een skillet en op de grill, gaat echt prima :) Wel meer rooksmaak dan met briketten of houtskool.

Binnenkort misschien eens wat briketten of houtskool op het houtvuur gooien (de rooksmaak overal aan begint wat te vervelen op een gegeven moment), goed of slecht idee?

[ Voor 41% gewijzigd door souljah1h op 11-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

souljah1h schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:46:
Binnenkort misschien eens wat briketten of houtskool op het houtvuur gooien (de rooksmaak overal aan begint wat te vervelen op een gegeven moment), goed of slecht idee?
Wat denk je daarmee te bereiken? Houtskool/briketten worden typisch gebruikt als brandstof, niet voor de smaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Esumontere schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:05:
[...]

Wat denk je daarmee te bereiken? Houtskool/briketten worden typisch gebruikt als brandstof, niet voor de smaak.
Eigenlijk wou ik gewoon wat hout stoken, dit hout laten smeulen, dan wat briketten erbij. Zodat de rooksmaak niet gaat overheersen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

souljah1h schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:13:
[...]

Eigenlijk wou ik gewoon wat hout stoken, dit hout laten smeulen, dan wat briketten erbij. Zodat de rooksmaak niet gaat overheersen.
Tja, geen idee eigenlijk. Ik zou zeggen probeer het en laat ons de resultaten weten :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Esumontere schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:13:
[...]

Tja, geen idee eigenlijk. Ik zou zeggen probeer het en laat ons de resultaten weten :D
Wel goed idee :P Morgen 23 graden, dus wel tijd voor bbq eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

souljah1h schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 14:13:
[...]

Eigenlijk wou ik gewoon wat hout stoken, dit hout laten smeulen,
dit is wat ze in Zuid afrika bij een Braai doen.. ze gebruiken daar wel speciaal rooikrans hout voor omdat dat mooi gloeit..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-09 19:13
Yalopa schreef op donderdag 10 april 2025 @ 19:37:
Nooit van gehoord, 20 jaar klinkt veel, en als ze dat kunnen waarmaken zou ik niet twijfelen, alleen je kan geen 20 jaar in de toekomst kijken om te zien als ze dan nog bestaan of als het de zoveelste kloon uit China is die na 2 jaar niet meer te bereiken is.

Dat het ding enkel bij 1 shop te koop is, is voor mij een vlag. Aan de andere kant voor die prijs kan je er 3 verslijten van de zogenaamde premium merken.

Ik zou het wel durven, zeker als roosters van andere merken hier ook op passen.
mee eens , ik doe hetzelfde met Patton kamado, 21.inch daar past heel veel op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het probleem is een beetje dat het internet rammetje vol staat met allerlei experimenten, reviews en videos van mensen die iets proberen. Zelden van het niveau dat je er echt conclusies aan kunt verbinden en voor elke mening is vaak wel onderbouwing te vinden.
Ik beschouw het internet als handige bron voor informatie en ervaringen, maar uiteindelijk is mijn eigen ervaring het enige wat telt. Dus als ik wil weten of iets wel of niet goed werkt ga ik het gewoon proberen.

(dit onderwerp heb ik niet geprobeerd, dus verder ook geen mening over ;) )

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:18:
[...]

Het probleem is een beetje dat het internet rammetje vol staat met allerlei experimenten, reviews en videos van mensen die iets proberen. Zelden van het niveau dat je er echt conclusies aan kunt verbinden en voor elke mening is vaak wel onderbouwing te vinden.
Ik beschouw het internet als handige bron voor informatie en ervaringen, maar uiteindelijk is mijn eigen ervaring het enige wat telt. Dus als ik wil weten of iets wel of niet goed werkt ga ik het gewoon proberen.

(dit onderwerp heb ik niet geprobeerd, dus verder ook geen mening over ;) )
Meen je niet joh?

Natuurlijk weet ik dat. Zo heel complex is dit vraagstuk ook weer niet. En zonder dat je zelf die "testen" hebt gezien is dit referaat ook vrij waardeloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

418O2 schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:25:
Meen je niet joh?

Natuurlijk weet ik dat. Zo heel complex is dit vraagstuk ook weer niet. En zonder dat je zelf die "testen" hebt gezien is dit referaat ook vrij waardeloos
Nee integendeel. Het punt is dat schermen met "Iemand heeft het getest." nul komma nul onderbouwing van een standpunt is. De stelling "Er zijn video's van het tegendeel." is niets sterker overigens.

En als ik de test wel had gezien dan zegt mij dat nog niets. Ik heb al honderden video's over barbecueën gezien en als er één ding duidelijk is dan is dat er amper consensus is. Waar de één bij de ene bereiding concludeert dat die veel lekkerder is concludeert de ander dat weer bij een andere bereiding.

Ik geloof het allemaal wel en kijk gewoon dingen die prettig kijken en beschouw het als inspiratie. Daarom waardeer ik nog het meest degenen die hun ervaringen gewoon delen en het allemaal niet meteen als wetmatigheid neerleggen. (daarom wel fan van Ralph bijv.)
En uiteindelijk concludeer ik wat ik zelf het prettigst vind werken en wat het lekkerst is. Wat dan weer niet per se strookt met de mening van anderen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27
[...]

Ik ben van mening dat de kip dus wel wat sappiger blijft met gebruik van blik of houder gevuld met water dan wel bier. Het bier proef je sowieso niet terug in de kip. Hard maken kan ik het niet en dat is ook absoluut niet mijn bedoeling, maar dat is gewoon mijn ervaring en smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:44

Animal_X

Rodin

Iemand ervaring met de 21 inch Kamado die momenteel bij de Action webshop te krijgen is? 499 lijkt mij een nette prijs, maar ik kan maar weinig reviews vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3gOR-BrHTEVs4WbolgBI0hghNI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nS3mFWwW0ellwc7n9UPU3J06.jpg?f=user_large

https://shop.action.com/n...agLhlmMCcRvUaAjAWEALw_wcB

[ Voor 19% gewijzigd door Animal_X op 12-04-2025 09:39 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-09 12:34

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Animal_X schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:38:
Iemand ervaring met de 21 inch Kamado die momenteel bij de Action webshop te krijgen is? 499 lijkt mij een nette prijs, maar ik kan maar weinig reviews vinden.

[Afbeelding]

Ik denk dat het allemaal best prima zal werken, maar als ik zelf de keuze moest maken zou ik voor 699,00 voor de grillguru gaan. Ik vind de nieuwe vuurschaal van Grillguru fijner dan die vaste (die toch wel vaker scheuren). En daarnaast zijn er meer accessoires verkrijgbaar voor de Grillguru. Dat is opzich in het begin geen grote must maar heb het voor de langere termijn wel aangepakt en eigenlijk totaal geen spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tinus1982
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:54
Vanmorgen begonnen aan de pulled pork. Rustig opgestoken, en vlees er op toen ik dacht dat deze constant op ca 125 graden stond. Blijft alleen nu heel langzaam oplopen, inmiddels 143 graden. Alles staat bijna dicht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Ben dus bezig met me bastard, maar hij blijft rond de 190 staan, terwijl alles dicht zit. Geen idee waarom ik hem niet rond de 120 kan houden.

Even een temperatuur sensor er in gehangen om te kijken of de thermostaat wel klopt, maar die geeft de temperatuur goed aan.
Kolen branden ook niet allemaal, heb mijn sparerib rack er nog niet instaan.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:57
supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:21:
Ben dus bezig met me bastard, maar hij blijft rond de 190 staan, terwijl alles dicht zit. Geen idee waarom ik hem niet rond de 120 kan houden.

Even een temperatuur sensor er in gehangen om te kijken of de thermostaat wel klopt, maar die geeft de temperatuur goed aan.
Mogelijkheden:

- teveel kolen gebruiken, dan is het lastiger om het vuur laag te houden
- de barbecue te heet laten worden (oftewel het vuur te groot) voordat je gaat afknijpen. Een kamado is zoals je merkt lastig omlaag te krijgen als de temps eenmaal omhoog gaan.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Luuk1983 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:25:
[...]

Mogelijkheden:

- teveel kolen gebruiken, dan is het lastiger om het vuur laag te houden
- de barbecue te heet laten worden (oftewel het vuur te groot) voordat je gaat afknijpen. Een kamado is zoals je merkt lastig omlaag te krijgen als de temps eenmaal omhoog gaan.
Heb het maandje vol gedaan, maar als ik kijk, zijn de kolen rustig.
Hij blijft vanaf het begin al oplopen, met de schuifjes gespeeld, maar liep alsnel naar de 150 i.p.v. 120.
Stopte wel bij de 190, maar dat is wel erg warm voor de spareribs.

Volgende keer zal ik het maandje minder vol doen en kijken wat hij dan doet.

Is wel wat anders dan bij een kamado workshop, om het thuis te doen. Maar afdoende leert men.

Grootste probleem nu is om hem omlaag te krijgen. :-(

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tinus1982 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:04:
Vanmorgen begonnen aan de pulled pork. Rustig opgestoken, en vlees er op toen ik dacht dat deze constant op ca 125 graden stond. Blijft alleen nu heel langzaam oplopen, inmiddels 143 graden. Alles staat bijna dicht..
Bijna dicht is relatief. Wat noem jij bijna dicht?

Een paar millimeter voor de onderschuif beschouw ik bijvoorbeeld als flink open. :P

Voor 120 o.i.d. zit ik op een millimeter denk ik? Soms iets meer maar soms ook minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Gonadan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:36:
[...]

Bijna dicht is relatief. Wat noem jij bijna dicht?

Een paar millimeter voor de onderschuif beschouw ik bijvoorbeeld als flink open. :P

Voor 120 o.i.d. zit ik op een millimeter denk ik? Soms iets meer maar soms ook minder.
Nou gewoon dicht, dus zelfs geen millimeter nu. :)
Maar snap wat je bedoelt, in het begin had ik hem ter grote van een pink open staan. Zo ongeveer.

Tja krijg je voor de eerste keer.

[ Voor 14% gewijzigd door supernova op 12-04-2025 13:40 ]

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat is meer dan bijna dicht inderdaad. Maar niet kijken, elke keer dat je hem open trekt is weer een bak zuurstof.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:08
Animal_X schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 09:38:

[Afbeelding]

Ik denk dat je de kwaliteit moet verwachten voor die prijs. Action staat niet bekend om top komados maar dat kan ook niet voor die prijs. Het zal niet 50% minder presteren dan een Bastard, maar het verschil zal je merken in stabiliteit , degelijkheid en constantheid .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Voortaan wat minder cesium-137 aan de kolen toevoegen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:29:
[...]

Hij blijft vanaf het begin al oplopen, met de schuifjes gespeeld, maar liep alsnel naar de 150 i.p.v. 120.

Is wel wat anders dan bij een kamado workshop, om het thuis te doen. Maar afdoende leert men.

Ik lees op internet dat de topcap van de Bastard nog wel eens niet helemaal sluit (speling).
zag op youtube dat je dat op kan lossen met wat aluminium folie er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Chrosser schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:58:
[...]

Ik lees op internet dat de topcap van de Bastard nog wel eens niet helemaal sluit (speling).
Oké, ga er eens naar kijken.
Mocht je de link hebben, dan scheelt het mij zoeken. :)

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:00:
[...]

Gewoon wat folie tussen het plaatje en de buis? Lijkt me toch niet zo lastig :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chrosser

Chrosser

[...]

YouTube: Beef-X Pit News - REVIEW Bastard Urban Large na ruim 1 jaar intensie...

hierbij de link. Is een review maar gaat in het begin over de topcap

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
[...]

Hoeveel kolen had je aangemaakt?

Vandaag spitkipjes. Lekker bruin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kSgfEP1WfTLJY6zaDdjeCpxqMu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kLVAferTjdFfoHix0z8EYnHD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

418O2 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 14:16:
[...]

Hoeveel kolen had je aangemaakt?
Maandje helemaal vol gedaan.

Ziet er lekker uit. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door supernova op 12-04-2025 14:22 ]

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Dat moet haast wel een lekkende topcap zijn. De bovenste ring moet redelijk strak om de onderste ring zitten, anders lekt hij. Garantiegeval als hij idd lek is, krijg je zo een nieuwe opgestuurd.

Mijn Bastard had er ook last van. Met een nieuwe topcap alle problemen verholpen. Ik krijg hem op elke temperatuur stabiel, of dat nou 80 of 250 °C is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

En wat zegt jouw vriend over jou? “Ben nu bezig met me chick”?

Sorry, ik word altijd een beetje melig als mensen me schrijven in plaats van mijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NDK0j7DXE3nZ5I99XgYzemawyo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GqBtm8iBYNVLbQUDxRj12kL6.jpg?f=user_large
Op dit moment heb ik een mooi stukje iberico varkensnek op de kamada liggen om pulled pork van te maken. Dit vlees is zo smaakvol en dooraderd met vet dat ik er voor de verandering alleen een droge rub op heb gedaan, verder helemaal niets. Niet vooraf injecteren, niet tussendoor bevochtigen, gewoon helemaal niets.

Bij 73 °C heb ik het vlees ingepakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pl_MLH5FKqG7UjtwQG97-eGOLV0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aVNq9iLWJFR7eAFi6YFjxXco.jpg?f=user_large

Nu nog even geduld hebben.

[ Voor 68% gewijzigd door Tomatoman op 12-04-2025 16:56 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:27

In principe moet het niet uitmaken hoe vol je je mand doet. Ik gooi hem altijd vol tot de rand. Zodra gewenste temperatuur is bereikt gooi je de kleppen zo goed als dicht en ga je wat spelen. Onderste schuif is gas (voor de grote temperatuur verschillen) topvent is de rem (voor de kleinere temperatuur sprongen). Gaat ie hard omhoog, onderste klep dichter zetten en vice versa. Met kleinere sprongen speel je wat meer met de topvent. 10/15 minuten op constante temperatuur en you’re ready to go. Uiteraard deksel zo veel mogelijk dicht laten.

Heb je je hitteschild er wel al inhangen, want dat kan er ook voor zorgen dat je temp flink wat graden zakt. Meestal begin ik met 140/150 graden. Dan de settler met schilden en roosters erin, dan gaat de temperatuur snel naar beneden richting 110.

[ Voor 11% gewijzigd door Bulligan op 12-04-2025 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
Chrosser schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:58:
[...]

Heb dit probleem zelf ook gehad. Na wat heen en weer gemaild te hebben met de klantenservice netjes een nieuwe toegestuurd gekregen. Was wel lang wachten, meen een week of 8 dat ik heb moeten wachten. Maar probleem was daarna wel verholpen en geen geklooi meer met aluminium folie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Micha_NL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:49:
[...]

Heb dit probleem zelf ook gehad. Na wat heen en weer gemaild te hebben met de klantenservice netjes een nieuwe toegestuurd gekregen. Was wel lang wachten, meen een week of 8 dat ik heb moeten wachten. Maar probleem was daarna wel verholpen en geen geklooi meer met aluminium folie :)
Heb ze ook een bericht gestuurd, afwachten dus.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:15
supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:15:
[...]

Heb ze ook een bericht gestuurd, afwachten dus.
Mijn ervaring was dat ze redelijk snel reageerden. Moest wel even een filmpje en foto’s opsturen maar toen het echt duidelijk was was het snel geregeld. Volgens mij is het ook een bekend probleem bij ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Bulligan schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:23:
[...]

In principe moet het niet uitmaken hoe vol je je mand doet. Ik gooi hem altijd vol tot de rand. Zodra gewenste temperatuur is bereikt gooi je de kleppen zo goed als dicht en ga je wat spelen. Onderste schuif is gas (voor de grote temperatuur verschillen) topvent is de rem (voor de kleinere temperatuur sprongen). Gaat ie hard omhoog, onderste klep dichter zetten en vice versa. Met kleinere sprongen speel je wat meer met de topvent. 10/15 minuten op constante temperatuur en you’re ready to go. Uiteraard deksel zo veel mogelijk dicht laten.

Heb je je hitteschild er wel al inhangen, want dat kan er ook voor zorgen dat je temp flink wat graden zakt. Meestal begin ik met 140/150 graden. Dan de settler met schilden en roosters erin, dan gaat de temperatuur snel naar beneden richting 110.
Het hitteschild heb ik pas erop gelegd toen de buikspek er op ging en hij ging meteen naar beneden, daarna bleef de temperatuur erg constant moet ik zeggen. Wel blijven spelen met de bovenste schuif.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supernova

supernova

Zabbix specialist 7 ;-)

Micha_NL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:17:
[...]

Mijn ervaring was dat ze redelijk snel reageerden. Moest wel even een filmpje en foto’s opsturen maar toen het echt duidelijk was was het snel geregeld. Volgens mij is het ook een bekend probleem bij ze.
Laat het weten als het lukt.

PS5 User ;-) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Micha_NL schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 17:17:
[...]

Fijn he zo'n A-merk :P

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
Tinus1982 schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 11:04:
Onder dicht en boven op een kier, dan gaat het vuur minder branden en kan de warmte boven weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online

Hoe heb je hem opgestookt?
Direct of indirect?
Op hoeveel punten aangestoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:29:
[...]

Ik werk altijd met een volle mand, zodat ik altijd weet hoe de BBQ reageert.
Voor een lage temperatuur op 1 punt aansteken.
Zodra de wokkel op is, gaat de klep dicht, luchtschuiven vol open.
Zodra ik op 100C zit gaat de schuif onder op 2 vingers en boven half open.
Bij 110 schuif ik boven naar een kwart open en dan landt hij op 120C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
supernova schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 13:38:
[...]

Nou gewoon dicht, dus zelfs geen millimeter nu. :)
Maar snap wat je bedoelt, in het begin had ik hem ter grote van een pink open staan. Zo ongeveer.

Tja krijg je voor de eerste keer.
Dat kan ook makkelijk, als je boven dan maar knijpt.
Als er weinig lucht uit kan, dan kan er ook maar weinig in.
Pagina: 1 ... 320 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism