Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 319 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Esumontere schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:43:
[...]

Maar hout is imho wel een stuk mooier dan van die plastic dingen. Gewoon droog houden, in de winter binnen leggen en 1x per jaar in de olie. Weinig moeite.
Ik heb aluminium zij tafels

Dat blijft ook mooi zonder binnen te halen.

Af en toe een doekje tegen de stof.

Plastic lijkt mij zeer onpraktisch ook. Kan je niks heets opleggen of een pan opzetten ofzo? Dat smelt toch?

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 11:33
luuk66 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 13:28:
Onder het motto durf te vragen, heeft er toevallig hier iemand recentelijk zijn bastard large onderstel met eventueel zijtafels over vanwege het inbouwen? Heb een leuke solo aanbieding kunnen scoren maar nu wel opzoek naar een onderstel.

Binnenkort me ook maar eens hier melden met gerechten! Veel terug gelezen van ieder zijn tips en gerechten waarvoor dank!
Hi Luuk, puur toevallig, ik heb een heel onderstel nieuw in de doos. (Maar wel al 3 jaar)
Als je interesse hebt, stuur maar een PB-tje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Laatst online: 11:33
DaWayne schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:08:
[...]

Hi Luuk, puur toevallig, ik heb een heel onderstel nieuw in de doos. (Maar wel al 3 jaar)
Als je interesse hebt, stuur maar een PB-tje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yalopa schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:42:
De variant zonder houten zijtafels nemen. Die dingen zijn overpriced, nutteloos en snel stuk.
Ze zijn overpriced maar wel echt handig vind ik. Ik gebruik ze altijd, en ze zijn er net een week afgeweest en daar baalde ik van.
In die week heb ik ze geschraapt en opnieuw in de olie gezet. Na 4-5 jaar zijn die acaciahouten units van BGE wel een beetje op, dus ik ga van bankirai ofzo zelf nieuwe maken.

Plastic wordt ook lelijk, en ik vind hout mooi en heb de materialen om het te onderhouden.
Wel vind ik 225 euro erg veel geld voor wat je krijgt.

[ Voor 12% gewijzigd door Boudewijn op 05-04-2025 14:41 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-09 15:34
Het lijkt dan dus echt of ik dus pech heb, iets fout doe of Grill Guru gewoon écht ondermaats is.

Ik heb er zo de balen van dat ik vandaag serieus ben gaan kijken naar gasbarbecues. En ja, fikkie stoken is leuk, maar zo'n Napoleon heeft ook wel wat. De Grill Guru gaat dit jaar zéér waarschijnlijk vervangen worden. Door een Kamado Joe of een Napoleon. Daar moet ik toch nog eens goed over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-09 19:38

Tomatoman

Fulltime prutser

Yalopa schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 12:42:
De variant zonder houten zijtafels nemen. Die dingen zijn overpriced, nutteloos en snel stuk.
Je bedoelt: ze werden er bij mij standaard bijgeleverd, zijn extreem nuttig (ik gebruik ze altijd) en zijn behoorlijk degelijk.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
MiKeZZa schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 10:46:
Ik heb topmerk Bastard, geen centje pijn. Kan het me bij B-merken wel voorstellen ;)
Top ding die van mij stamt nog uit de tijd dat het een Black Bastard mocht heten.
Er is geen betere ;)

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Mijn grill guru large elite staat het hele jaar buiten. Wel een hoes in de winter, maar toch ook regelmatig een regenbui op de kop. Houten tafeltjes haal ik na gebruik bij vochtig weer naar binnen, die zien er nog als nieuw uit. Als ik de snijplanken in de bijenwas zet dan neem ik de tafeltjes altijd even mee.

Enige wat ik na twee jaar aan degradatie zie is roest aan de wieltjes van het onderstel. En die zijn door GG vakkundig van garantie uitgesloten 😅

Maar al met al zeker geen klachten over dit merk 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
Als iemand nog een Kamado Joe Classic onderstel en/of de Kamado Joe Classic zijtafels nodig heeft, laat het mij weten. Voor dit forum zo ter overname.

Groningen stad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 13:18:
[...]

Kamado Joe kopen. Dan zit je niet met hout te kutten.
Het metaal van de top control vent en de metalen planken zien er naar 3 jaar ook niet helemaal lekker meer uit kan ik je zeggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zviXCq6_nsrRk0R0KH_0UWnMibA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JeMt8IXikm2PeTJavrZuEPb0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BotJXotzdxj_07BXoq8Ik_WqBl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4Tf0XBPsRYy1prfweyBJzcL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Luuk1983 op 05-04-2025 17:58 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb de andere top vent nog. Maar dezelfde tafels. En na 6 jaar buiten zien de mijne er toch nog veel mooier uit. Met intensief gebruik en vaak hete pannen of roosters erop.

Bijzonder dat verschil. Zit je misschien meer aan zee? Dat je zout inwerking hebt? Of doe je er gekke dingen mee?

Overigens schrob ik mijn top vent 2x per jaar schoon en eventuele roest plekjes weg. En zet hem dan in de olie.

[ Voor 16% gewijzigd door Dennis1812 op 05-04-2025 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:23
Heb deze week bij Makro een grote buikspek zonder zwoerd meegenomen; neem vaak iets uit de aanbieding mee en verzin dan wel wat te doen; vind ik een leuke manier van mezelf uitdagen.

Maar nu heb ik een groot stuk buikspek liggen die ik pas 1 maal gemaakt heb; toen op oosterse wijze en achteraf gezien met een vrij forse laag vet. Vond hem niet zo lekker toen.

Maar goed, nu is de vraag; hoe kan ik daar iets anders mee doen? Zou hem graag krokant maken (ben echt gek op speklappen waar je je tanden op kan breken), maar veel van die recepten gaan uit van met zwoerd; misschien maakt dat veel verschil? En waar eet je zoiets mee? Ik zie het veelal als ding op zichzelf of met zuurkool… Geloof dat ik open sta voor betere suggesties 😝

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Het zwoerd wordt inderdaad wel het krokante stuk. Lekkere crackling.

Zonder zwoerd is wat sneller zachter.
Je kan er echt alle kanten mee op. Van fijnsnijden voor spekblokjes tot burnt ends tot Italiaans tot oosters.

Van pasta tot rijst erbij of een lekker stuk brood. Net ook wat je ervan gaat maken natuurlijk.
Maar neem in het vervolg met zwoerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sulie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 05-04 21:14
Dag allemaal, na jarenlang mijn grill skills te hebben geperfectioneerd op goedkope barbeques, leek het me een goed idee eindelijk iets kwalitatiefs te halen. In mijn zoektocht naar een barbeque kwam ik op dit draadje terecht. Het zit als volgt, ik zoek een barbeque waar ik lekker door het jaar heen low en slow kan smoken en direct te grillen. Daarnaast zoek ik ook een grill die groot genoeg is om te gebruiken wanneer familie en vrienden over de vloer komen. Ik zat eerst te kijken naar de oklahoma joe achtige smokers waar je in theorie beide zou kunnen doen, maar ben daar toch van afgestapt. Iets te veel moeite qua smoken. Sinds een tijdje aan het verdiepen in de kamado’s waar ik beide op kan doen. Specifiek de Bastard large complete is eentje die ik op het oog heb. Icm cadeaubonnen via de ing kan ik deze bij wehkamp met 12,5% korting fixen voor ong 1120 euro. Scherpe prijs als ik zo online kijk.

Hoe kijkt iedereen tegen de bastard aan? Is dat een kwalitatief goede kamado? Volgens mij zit hij qua kwaliteit onder de grote jongen als de BGE. Maar hoeveel verschilt deze kwalitatief van bijvoorbeeld een grillguru? Ik lees daar namelijk wisselende verhalen over. Is het prijsverschil het waard om toch de bastard te nemen? Hoor graag ook andere suggesties die rond dit prijspunt zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:42
sulie schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:06:
Dag allemaal, na jarenlang mijn grill skills te hebben geperfectioneerd op goedkope barbeques, leek het me een goed idee eindelijk iets kwalitatiefs te halen. In mijn zoektocht naar een barbeque kwam ik op dit draadje terecht. Het zit als volgt, ik zoek een barbeque waar ik lekker door het jaar heen low en slow kan smoken en direct te grillen. Daarnaast zoek ik ook een grill die groot genoeg is om te gebruiken wanneer familie en vrienden over de vloer komen. Ik zat eerst te kijken naar de oklahoma joe achtige smokers waar je in theorie beide zou kunnen doen, maar ben daar toch van afgestapt. Iets te veel moeite qua smoken. Sinds een tijdje aan het verdiepen in de kamado’s waar ik beide op kan doen. Specifiek de Bastard large complete is eentje die ik op het oog heb. Icm cadeaubonnen via de ing kan ik deze bij wehkamp met 12,5% korting fixen voor ong 1120 euro. Scherpe prijs als ik zo online kijk.

Hoe kijkt iedereen tegen de bastard aan? Is dat een kwalitatief goede kamado? Volgens mij zit hij qua kwaliteit onder de grote jongen als de BGE. Maar hoeveel verschilt deze kwalitatief van bijvoorbeeld een grillguru? Ik lees daar namelijk wisselende verhalen over. Is het prijsverschil het waard om toch de bastard te nemen? Hoor graag ook andere suggesties die rond dit prijspunt zitten.
Wat zal je vaker gaan doen? Ik zeg altijd het volgende :
- kegel voor grillen en af en toe low en slow.
- kamado voor low en slow en af en toe grillen.

Een kamado kan je meer zien als een oven met grill functie en een kegel als een pan op het fornuis.
Bedenk dan eerst wat je met gaat doen en bepaal dan wat je aanschaft.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:44
Vandaag kregen we gasten, dus de BBQ maar weer uit het stof getrokken en een variant gemaakt op het gehaktbrood wat ik een tijdje geleden voor het eerst heb gemaakt.
Deze keer met gekookte eieren er in en ontbijtspek er omheen.

De ingredienten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nG0NOc4ziHuTYyNOFNq1NhsNHyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg7CFJya7xxQVcymm0GR0lZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Eerst de eitjes koken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHMDT4lOgMlFxeFCH-FqcWcTbSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KioIzDeHCli8I1LB3fGFLfmN.jpg?f=fotoalbum_large

De ingredienten in het gehakt.
Een matje van ontbijtspek maken, een laagje gehakt er op, eitjes er in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-9e4Zz2hsuW5A3CXALRO2VBWHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOU0GQg8UZlfBHBUhEoKJPTs.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van het gehakt er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwbM5gqGzANFv0vCCEqioyb_E78=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gzFYnOw0hTwBaI67blwe01m.jpg?f=fotoalbum_large

En dichtvouwen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teNltm77OPRHIseWBWtz2FhK78c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5SJLjqwcOz10SP5sIt0APDH.jpg?f=fotoalbum_large

Aardappelen met een beetje slaolie in de aluminiumfolie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWJwvRO28xujaBtScFljjoxUlYc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UDYA5FP6wjV21tzNh1gCqkjC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWoAAbbA6-kgAdg1816EeIcXvvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aX9ywd0BcSISGCgPesCQOhjk.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 150C en het vlees er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ksm9jRJKgmOz1fGcIDLMzYrBg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0WtJQn5PvxuOAJ4vxTlL3OB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMAen_Cp-ZqtCV5QrNclm_4Rw_A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UXIzAH4ruY0TjIBjPiWDwnMi.jpg?f=fotoalbum_large

Na een half uur de aardappelen er bij en na een uur even likkie lakkie doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uEBl6bGs5p0dvPD2lPg6d5eWuzI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcG2aads39h517mLjzOwz3Jv.jpg?f=fotoalbum_large

Na 1,5 uur nog een keer likkie lakkie en na 2,5 uur zat de kern op 72C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t887Sk3mdIDitPoBkWAmAcqhr9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNroo65zmpFm8dBSKKSj9Psv.jpg?f=fotoalbum_large

10 min laten rusten en aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2ZmLcBZzO90rnty-CeQ4IEKZhY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sLsKWVjhyDWmy2ofGbvnF4sV.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mt0SFW6z65kpW5suWXfPDTrc4mQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X245SZxJ06obogp5umUgcNm5.jpg?f=fotoalbum_large

En banaan met chocolade en marshmallows als toetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_sphtslq_7zwSDVTKGrNCLZopU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PVWhm3UZmfYgk896cH8Aodye.jpg?f=fotoalbum_large

Heerlijk gegeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:26

Esumontere

Floep, banaan.

sulie schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:06:

Ik heb een jaar geleden om dezelfde redenen en met dezelfde ervaring een Bastard Urban Large gekocht. Ik heb geen seconde spijt gehad van die beslissing. Uitstekende kamado, qua kwaliteit zeer goed. Keramiek en garantievoorwaarden vergelijkbaar met Kamado Joe, iets minder dan BGE maar daarbij dus ook een stuk goedkoper.

Overigens is Grill Guru een goedkoper merk van het moederbedrijf van Bastard (200° Fahrenheit). Ook prima kamado's, maar met mindere garantievoorwaarden en geen cordoriet keramiek. Kan je echter nog steeds goed op koken, en hebben veel mensen heel veel plezier van.

Ik heb een El Fuego offset smoker gehad (vergelijkbaar met Oklahoma Joe), die heb ik regelmatig gebruikt voor spareribs, gerookte zalm en dergelijke zaken. Conclusie: dit was een beetje een miskoop. Te dun staal waardoor de temperatuurcontrole waardeloos was. Daarnaast blijft het een beetje een one trick pony; direct grillen is niet echt een optie.

Ik ben na mijn aanschaf van een kamado alleen maar meer van gaan bbqen. Waar ik voorheen ~een keer per maand de bbq aanstak gaat hij nu minimaal 1x per week aan. Veel variatie mogelijk en eigenlijk voor alles geschikt.

Van een Bastard ga je geen spijt krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Esumontere op 05-04-2025 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:41:
Keramiek en garantievoorwaarden vergelijkbaar met Kamado Joe, iets minder dan BGE maar daarbij dus ook een stuk goedkoper.
Wat vind/vond jij dan minder dan bij BGE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:43:
[...]

Wat vind/vond jij dan minder dan bij BGE?
De garantievoorwaarden van Bastard zijn wat minder coulant. Bijvoorbeeld: 20 jaar (Bastard) vs levenslang (BGE) voor de buitenschil. Garantie via bedrijf zelf ipv de aankooplokatie. Ze schijnen ook wat moeilijker te doen met garantie gevallen, al is dat niet mijn ervaring toen mijn topcap vervangen moest worden.

Aan de andere kant: een BGE wordt zeer kaal geleverd, alles moet los bijgekocht worden. Een Bastard en een Kamado Joe komen veel completer (denk aan deflectors, zijtafels, roosters, etc.) voor veel minder geld.

In mijn geval was de WAF ook nog een ding; mijn vrouw vindt KJ afzichtelijke dingen, terwijl mat grijs wel mooi werd bevonden .... d:)b

[ Voor 27% gewijzigd door Esumontere op 05-04-2025 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

ik verwacht niet dat ze nog gaan veranderen van kleur. Mijn vrouw vond groen dan weer geen goede kleur om in de tuin te zetten de planten zijn al groen barbecue wil ze graag een andere kleur hebben. Gelukkig zijn er inmiddels genoeg zwarte alternatieven te verkrijgen.

[ Voor 66% gewijzigd door Dennis1812 op 06-04-2025 00:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 22:04:
Vandaag kregen we gasten, dus de BBQ maar weer uit het stof getrokken en een variant gemaakt op het gehaktbrood wat ik een tijdje geleden voor het eerst heb gemaakt.
Deze keer met gekookte eieren er in en ontbijtspek er omheen.

De ingredienten.

[Afbeelding]

Eerst de eitjes koken.

[Afbeelding]

De ingredienten in het gehakt.
Een matje van ontbijtspek maken, een laagje gehakt er op, eitjes er in.

[Afbeelding]

De rest van het gehakt er op.

[Afbeelding]

En dichtvouwen.

[Afbeelding]

Aardappelen met een beetje slaolie in de aluminiumfolie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

BBQ op 150C en het vlees er op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na een half uur de aardappelen er bij en na een uur even likkie lakkie doen.

[Afbeelding]

Na 1,5 uur nog een keer likkie lakkie en na 2,5 uur zat de kern op 72C.

[Afbeelding]

10 min laten rusten en aansnijden maar.

[Afbeelding]

Mijn bordje.

[Afbeelding]

En banaan met chocolade en marshmallows als toetje.

[Afbeelding]

Heerlijk gegeten.
Alsof jouw kamado ooit stof vangt.... Ziet er weer fantastisch uit, je geeft me inspiratie _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 23:46:
[...]

De garantievoorwaarden van Bastard zijn wat minder coulant. Bijvoorbeeld: 20 jaar (Bastard) vs levenslang (BGE) voor de buitenschil. Garantie via bedrijf zelf ipv de aankooplokatie. Ze schijnen ook wat moeilijker te doen met garantie gevallen, al is dat niet mijn ervaring toen mijn topcap vervangen moest worden.

Aan de andere kant: een BGE wordt zeer kaal geleverd, alles moet los bijgekocht worden. Een Bastard en een Kamado Joe komen veel completer (denk aan deflectors, zijtafels, roosters, etc.) voor veel minder geld.

In mijn geval was de WAF ook nog een ding; mijn vrouw vindt KJ afzichtelijke dingen, terwijl mat grijs wel mooi werd bevonden .... d:)b
Hehehe, mijn vrouws lievelingskleur is rood 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Esumontere schreef op zondag 6 april 2025 @ 00:08:
[...]

Alsof jouw kamado ooit stof vangt....
😏
Ziet er weer fantastisch uit, je geeft me inspiratie _/-\o_
Wat leuk, dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:01
Ik weet dat er veel over geschreven is, maar zit momenteel zelf in een denkproces over een Bastard Medium versus Large. Wij zijn met z’n tweeën, met twee kinderen onder de twee. En het is niet dat we heel vaak met grotere groepen eten.

Ik weet dat de large, op termijn handiger is als je twee zones wilt gebruiken, of tegelijkertijd iets wilt bereiden. Aan de andere kant is de large ook gelijk een groot ding in je tuin. En voor even een stuk vlees, kippetje, spareribs etc. Voor large ook veel kolen.

Zijn er hier ook mensen die met de medium zijn begonnen? En dat ook als goede keuze ervaren hebben. Of is het advies, zoals ik veel lees toch echt gelijk voor een large te gaan.

Wat me daarin tegenhoudt is dat het voor ons tweeën misschien net even te groot is. We zullen namelijk vaker met z’n tweeën iets lekkers bereiden dan met veel bezoek. Af en toe een lekker stukje vleesgaren, spareribs, groentjes etc.

[ Voor 21% gewijzigd door MaStar op 06-04-2025 08:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Over een jaar of 2 verwachten je kinderen ook vergelijkbare porties op hun bord. Zeker van wat ze lekker vinden.
Je bent dus met 4 op korte termijn.

Wil je enkel een stukje vlees maken --> medium
Wil je hele maaltijden gaan bereiden of vaker grote stukken bereiden --> large

Nu een medium kopen en over een jaar een large omdat hij toch wat klein is, is zonde van je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dennis1812 schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:16:
Over een jaar of 2 verwachten je kinderen ook vergelijkbare porties op hun bord. Zeker van wat ze lekker vinden.
Je bent dus met 4 op korte termijn.

Wil je enkel een stukje vlees maken --> medium
Wil je hele maaltijden gaan bereiden of vaker grote stukken bereiden --> large

Nu een medium kopen en over een jaar een large omdat hij toch wat klein is, is zonde van je geld.
Dank! En voor nu is het vooral een stukje vlees maken. Zoals spareribs, een brisket of een kip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Briskets kunnen wel serieus groot zijn.

Heb je vrienden met een medium misschien waar je kan uitproberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:37
MaStar schreef op zondag 6 april 2025 @ 08:12:
Ik weet dat er veel over geschreven is, maar zit momenteel zelf in een denkproces over een Bastard Medium versus Large. Wij zijn met z’n tweeën, met twee kinderen onder de twee. En het is niet dat we heel vaak met grotere groepen eten.

Ik weet dat de large, op termijn handiger is als je twee zones wilt gebruiken, of tegelijkertijd iets wilt bereiden. Aan de andere kant is de large ook gelijk een groot ding in je tuin. En voor even een stuk vlees, kippetje, spareribs etc. Voor large ook veel kolen.

Zijn er hier ook mensen die met de medium zijn begonnen? En dat ook als goede keuze ervaren hebben. Of is het advies, zoals ik veel lees toch echt gelijk voor een large te gaan.

Wat me daarin tegenhoudt is dat het voor ons tweeën misschien net even te groot is. We zullen namelijk vaker met z’n tweeën iets lekkers bereiden dan met veel bezoek. Af en toe een lekker stukje vleesgaren, spareribs, groentjes etc.
Gewoon een large kopen. Dan zit je in alle gevallen goed. Het verschil in grootte valt ook wel mee, zodra die er staat ben je er aan gewend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Zoals al meer benoemd: gewoon een large kopen. T is ook niet alsof de medium een klein ding is in je tuin...

Daarnaast verbruikt een kamado, ongeacht het formaat, juist heel weinig brandstof. En je kunt hergebruiken; als je klaar bent schuiven dicht, dan gaan de kolen uit. Volgende keer stook je gewoon dezelfde kolen opnieuw op.

[ Voor 8% gewijzigd door Esumontere op 06-04-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik raad een large aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 06-04-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
Dennis1812 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:50:
Het zwoerd wordt inderdaad wel het krokante stuk. Lekkere crackling.

Zonder zwoerd is wat sneller zachter.
Je kan er echt alle kanten mee op. Van fijnsnijden voor spekblokjes tot burnt ends tot Italiaans tot oosters.

Van pasta tot rijst erbij of een lekker stuk brood. Net ook wat je ervan gaat maken natuurlijk.
Maar neem in het vervolg met zwoerd.
Ja.. Ik kom o.a. porchetta tegen. Misschien is dat een idee. Maar gevoelsmatig is het heel wat 2 kilo met het risico dat het niets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Waarom zou een large te groot zijn?

Als ik een stuk of 6 hamburgers en broodjes op het rooster heb liggen, dan ben ik wel blij met de extra ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

MiKeZZa schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:39:
[...]

Ja.. Ik kom o.a. porchetta tegen. Misschien is dat een idee. Maar gevoelsmatig is het heel wat 2 kilo met het risico dat het niets is.
Je mag mij wakker maken voor een goede porchetta. Heerlijk.

Maar waarom snijd je hem niet een keer door en maak je 2 bereidingen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

In de vriezer had ik nog een stukje sous vide gegaard buikspek met zwoerd liggen. Dat is gisteren op de barbecue gegaan. De kipfilet in het tweede bakje had ik gemarineerd in sojasaus en wat Japans getinte specerijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9odWtfMdLyJWMVgFYBVoHHsyZA8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/flXxBtDfdldgi1QFjECV7ugz.jpg?f=user_large

Verder twee Franse eendenborsten. De Franse smaken altijd een stuk beter dan Nederlandse. Tot slot voorgekookte garnalen met avocado-aïoli.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk2QcFgfL_azOedsxEwdKysALlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/57Tt2oxLztQBben0CuHCXR49.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7vq6Rx00aYrYNq2LIABlW1ADrE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PcfI7o0svyJz7iVjQj1OhByL.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 12:16
MiKeZZa schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:39:
[...]

Porchetta zonder zwoerd is geen Porchetta imho.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/54433448876_231f3bde0a_z.jpg

Misschien Parijs buikspek? Dat is zo lekker, maar ook in ramen, burritos etc

[ Voor 13% gewijzigd door Jaspervl op 06-04-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:09
Ik zou er burnt ends van maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of in bao buns. Ook heerlijk.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dat is een pleonasme he :)

(bao is chinees voor broodje).

Ik heb gisteren rond 1900-1930 de brisket van de kamado afgehaald en om 2100 aangesneden. Exacte tijden zijn wat troebel ivm enige consumpties.
Mijn excuses voor de bijzonder onsmakelijke foto door het afgekloven bord, maar niemand had echt interesse in foto's toen de brisket op tafel stond.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0plDjL1pO7MMhPZwjkflVvz4AWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pGTpjKbYtXZuQpYUIcTGNI5.jpg?f=fotoalbum_large

Zowel flat als point goed gekregen, ik denk dat er 1.5kg over is. Alsnog best ernstig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Haha, kwam mn voorspelling toch nog uit.

Restjes zijn altijd lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Boudewijn schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:31:
[...]

Dat is een pleonasme he :)

(bao is chinees voor broodje).
Lekker hoor, zo'n bao bun broodje :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Dennis1812 schreef op zondag 6 april 2025 @ 12:37:
Haha, kwam mn voorspelling toch nog uit.

Restjes zijn altijd lekker.
Zeker, ik heb 1085 gram product over. Wel blij dat ik dus niet voor een 6kg brisket ben gegaan.
5 heren en 2 dames van +-65kg. Stiekem dus best wel doorgegeten, ook omdat er nogal wat kip en brood is gegeten tussendoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
ASS-Ware schreef op zondag 6 april 2025 @ 10:40:
[...]

Waarom zou een large te groot zijn?
Omdat we maar met 2 zijn thuis ! Dus geen enorme hoeveelheden .

[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 06-04-2025 15:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MiKeZZa
MaStar schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:49:
[...]

Nee, je bent met 4. Alleen 2 gaan pas over een paar jaar serieus mee eten. Tegen die tijd heb je de kamado nog steeds staan. Dus is een large handiger. Maar je bent op zoek naar iemand die zegt dat je prima een medium kan pakken…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Een kamado koop je niet om een jaartje in de tuin te zetten.
Zodra die koters uit huis gaan staat hij er waarschijnlijk nog steeds en willen je kleinkinderen ook graag eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Bedenk wel dat een grotere kamado duurdere accessoires betekent en meer verbruik. Ik heb juist een minimax gekocht omdat ik de xl vrij stevig vind qua brandstofverbruik. Voor alleen een tartaartje/burgertje/kip doe ik de kleine aan. Bij veel aubergine oid de grote, puur omdat je dan serieus veel oppervlak wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Wij zijn ook met 2 (en daar komt niets meer bij) en hebben een BGE large het is een comfortabele maat waar je vlees en bijgerechten samen kan bereiden. Ik zou het niet kleiner willen eigenlijk. Er is ook een mini egg en dat gebruik ik als ik enkel een kleine hoeveelheid vlees zonder bijgerecht wil maken. Typisch in de winter.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 22:48
Altijd large nemen, daarvan krijg je nooit spijt. Van een medium waarschijnlijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dank voor het advies ! We gaan voor de large.

Btw. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een stukje zalm. Is dit anders of lekkerder van de kamado dan de Oven ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Sowieso, je kan het roken op de Kamado. Dat maakt alles (bijna) beter.

En je kan hem ook koud roken eventueel. Mits buitentemperatuur het toelaat. Nu in de nacht kan het nog prima. Overdag met de zon erop zou ik het niet meer goed durven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
MaStar schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:07:
Dank voor het advies ! We gaan voor de large.

Btw. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een stukje zalm. Is dit anders of lekkerder van de kamado dan de Oven ?
Ik eet geen zalm, maar de chef hier thuis wel. En mijn 1e zalmpje werd al benoemd tot ‘een van de allerlekkerste ooit’. Dus ik denk het wel….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Dennis1812 schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:12:
Sowieso, je kan het roken op de Kamado. Dat maakt alles (bijna) beter.

En je kan hem ook koud roken eventueel. Mits buitentemperatuur het toelaat. Nu in de nacht kan het nog prima. Overdag met de zon erop zou ik het niet meer goed durven.
En is een zalm voor 2 personen, voldoende om de kamado mee op te stoken ? Qua hoeveelheid ?

Dat is meer mijn beeld . Dat je de large niet even aangooit voor bijvoorbeeld een stuk zalm of vlees met z’n tweeen .

[ Voor 12% gewijzigd door MaStar op 06-04-2025 17:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die afweging kan alleen jij maken.

Ik stook hem ook op voor een paar burgers met broodje. Die kolen komen de keer erna wel weer op.
Genoeg kolen op voorraad hier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

MaStar schreef op zondag 6 april 2025 @ 17:25:
[...]

En is een zalm voor 2 personen, voldoende om de kamado mee op te stoken ? Qua hoeveelheid ?

Dat is meer mijn beeld . Dat je de large niet even aangooit voor bijvoorbeeld een stuk zalm of vlees met z’n tweeen .
Mijn Bastard large gaat aan voor alles waar we zin in hebben, of dat nou 2 biefstukjes zijn of een 12 uur durende low and slow sessie. Opstoken is zo gedaan, ding is in een half uur op temperatuur. Kolen zijn zoals eerder gezegd herbruikbaar.

Ik probeer meestal wel hele gerechten te maken, zoals bijvoorbeeld een stukje zeebaarsfilet van de rookplank met een groentepakket, of biefstuk met gepofte aardappelen en gegrilde groene asperges. Of smash burgers van de plancha.

Op de website van BGE staan uitstekende recepten die toepasbaar zijn op elke kamado, goed begin om eens rond te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
MaStar schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:49:
[...]

Waarom is een laag aantal personen een reden om een BBQ te groot te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Welja joh, aanmaakwokkel er in en gaan.
De kolen kun je zo weer hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HiBe
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-09 13:29
Boudewijn schreef op zondag 6 april 2025 @ 15:08:
[...]

Zeker, ik heb 1085 gram product over. Wel blij dat ik dus niet voor een 6kg brisket ben gegaan.
5 heren en 2 dames van +-65kg. Stiekem dus best wel doorgegeten, ook omdat er nogal wat kip en brood is gegeten tussendoor.
hoeveel was de brisket die je er nu op hebt gedaan? en hoe lang en op welke temperatuur heb je deze erop gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ASS-Ware schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:09:
[...]

Welja joh, aanmaakwokkel er in en gaan.
De kolen kun je zo weer hergebruiken.
Ja je kunt er natuurlijk prima morgen weer mee barbecueën, maar een grote kamado heeft echt meer houtskool nodig om op temperatuur te komen dan een kleine. Daar is niets mis mee, maar dat was voor mij wel een reden om de minimax te kopen, het verbaast me altijd hoe weinig die verbruikt.

Overigens zou ik houtskool niet per se herbruikbaar noemen. Het is meer dat het deel dat niet verbruikt is alsnog later verbruikt kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

HiBe schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:12:
[...]

hoeveel was de brisket die je er nu op hebt gedaan? en hoe lang en op welke temperatuur heb je deze erop gehad?
7 kilo.

19 uur erop op ongeveer 120c. De kamado is 2x uitgegaan, dus het is niet een heel strakke temperatuurcurve geworden. Niet ingepakt overigens. Daarna anderhalf a twee u laten rusten.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

In de categorie doe eens wat anders: appeltaart van de kamado! Zo'n 75 minuten op 170 °C, en hij is prachtig geworden! Morgen mee naar kantoor en genieten :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHS0l2Mgduz6w_QDQrhzgHVaOnw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UC1asHYfkboQFvfFk9FiKR9m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYy6a0FXmYfjfNcKeagq7hZThGo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwazJ8fnX8shtUL4Ct1zf7eP.jpg?f=fotoalbum_large

Conclusie van de collega's: Erg lekker :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 12:09
Esumontere schreef op zondag 6 april 2025 @ 19:19:
In de categorie doe eens wat anders: appeltaart van de kamado! Zo'n 75 minuten op 170 °C, en hij is prachtig geworden! Morgen mee naar kantoor en genieten :D

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor rookhout heb je er bij gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Technofreakz schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:37:
[...]

Wat voor rookhout heb je er bij gedaan?
Geen rookhout. Gewoon op marabu kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 13:19
MiKeZZa schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:43:
Heb deze week bij Makro een grote buikspek zonder zwoerd meegenomen; neem vaak iets uit de aanbieding mee en verzin dan wel wat te doen; vind ik een leuke manier van mezelf uitdagen.

Maar nu heb ik een groot stuk buikspek liggen die ik pas 1 maal gemaakt heb; toen op oosterse wijze en achteraf gezien met een vrij forse laag vet. Vond hem niet zo lekker toen.

Maar goed, nu is de vraag; hoe kan ik daar iets anders mee doen? Zou hem graag krokant maken (ben echt gek op speklappen waar je je tanden op kan breken), maar veel van die recepten gaan uit van met zwoerd; misschien maakt dat veel verschil? En waar eet je zoiets mee? Ik zie het veelal als ding op zichzelf of met zuurkool… Geloof dat ik open sta voor betere suggesties 😝
https://www.bbq-nl.com/bacon-brisket/

Bacon Brisket/Parijs Buikspek valt hier altijd zeer goed in de smaak. Geen knapperig korstje maar dat wordt zonder zwoerd denk ik sowieso wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
NielsOo schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:43:
[...]

https://www.bbq-nl.com/bacon-brisket/

Bacon Brisket/Parijs Buikspek valt hier altijd zeer goed in de smaak. Geen knapperig korstje maar dat wordt zonder zwoerd denk ik sowieso wel een uitdaging.
Dat ziet er goed uit. Zou weleens een optie kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Esumontere schreef op zondag 6 april 2025 @ 20:46:
[...]

Geen rookhout. Gewoon op marabu kolen.
Ziet er goed uit! Ik zou ook zeker geen rookhout bij deegwaar doen.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Hier is de kamadoi afgelopen weekend ook nog even twee keer aan geweest.

Zaterdag hadden we een etentje met vrienden en heb ik het dessert op de kamado gemaakt.
Ging om een clafoutis.

Situatie na 20 minuten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afaRCzRSKJx_SOzikm1jF2ZTJM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLqdRID8C56izriuXCpCGwQu.jpg?f=fotoalbum_large

Eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aWUqVCIk16m_3huUDcMUdHCVas=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbNjS7NLDTft0VVyo8LlYgP3.jpg?f=fotoalbum_large

En op het bord met een bolletje vanille roomijs en een bijbehorend glaasje kriekbier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wdDzkx8UzSx4WlFVmFUWwTgQsrQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8DHPmrdjoklugXWfIlPsVt5v.jpg?f=fotoalbum_large

En gisteravond nog even een bakje smores gemaakt voor de vrouw en kinderen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lzTa7Z7AJuyApwC7EhjHLeSbdXY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pCA04n1cHwi3a9MBNNyQ8BPZ.jpg?f=fotoalbum_large

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sten123
  • Laatst online: 19-09 22:28
Bulligan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 23:12:
[...]

Dit is van dezelfde waar ik mijn tekening vandaan heb. Zeer gedetailleerde beschrijving, bestellijst en zaaglijst. Als je verder een beetje handig ben is het echt een aanrader. Uitgebreide beschrijving en uitleg.

[Afbeelding]

Even een voorbeeldje van wat je kunt verwachten
Heb nu het meubel staan alleen nog de tegels infrezen. Wat is de makkelijkste manier om dit te doen? met een bovenfrees of zoals gezegd word, met een cirkelzaag en uitbeitelen?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 22:35
Heb een breekbrood gemaakt van een Turks brood ,met salami ,home made pesto, mozzarella, roomboter en knoflook en geraspte jonge kaas.

Hapt heerlijk weg zo,n luchtig hartig brood met een biertje erbij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q-JegKCrFQUvYUwe5Gjo63MwPM0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1bVzRdGONli4iVwtWM2Dkvjn.png?f=fotoalbum_large

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20-09 08:27
Gisteren een groot stuk entrecote op de Kamado bereid. Helaas viel het qua malsheid tegen – het vlees was behoorlijk stug, ondanks dat we het eerst doormidden hadden gesneden en daarna tegen de draad in in kleine stukjes hebben gesneden.

We hebben het eerst indirect gegaard tot een kerntemperatuur van 48°C, bij een BBQ-temperatuur van ongeveer 150°C. Daarna hebben we het afgebakken tot zo’n 54°C kern.🫣😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 18:29
impactftw schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:38:
Gisteren een groot stuk entrecote op de Kamado bereid. Helaas viel het qua malsheid tegen – het vlees was behoorlijk stug, ondanks dat we het eerst doormidden hadden gesneden en daarna tegen de draad in in kleine stukjes hebben gesneden.

We hebben het eerst indirect gegaard tot een kerntemperatuur van 48°C, bij een BBQ-temperatuur van ongeveer 150°C. Daarna hebben we het afgebakken tot zo’n 54°C kern.🫣😅
Het gaart nog best wel door he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
impactftw schreef op maandag 7 april 2025 @ 19:38:

Ik zou doorgaan tot kern 52C, maar 2 graadjes meer is geen wereld van verschil.
Maar ja, het blijft een biologisch product en niet elke koe is hetzelfde.
Ik heb diverse keren een ribeye of een ribeye steak op dezelfde manier bereid en het resultaat was steeds anders.
Ook met een Iberico varkensrekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 18:20
sten123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:11:
[...]

Heb nu het meubel staan alleen nog de tegels infrezen. Wat is de makkelijkste manier om dit te doen? met een bovenfrees of zoals gezegd word, met een cirkelzaag en uitbeitelen?
Ik zou een sponningfrees nemen om het verdiepte stuk uit te frezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ASS-Ware schreef op maandag 7 april 2025 @ 20:53:
[...]

Ik zou doorgaan tot kern 52C, maar 2 graadjes meer is geen wereld van verschil.
Maar ja, het blijft een biologisch product en niet elke koe is hetzelfde.
Ik heb diverse keren een ribeye of een ribeye steak op dezelfde manier bereid en het resultaat was steeds anders.
Ook met een Iberico varkensrekje.
Het ligt echt heel erg aan de dikte en hoeveel vet er aan zit. Met goed vers vlees zit ik liever wat lager qua temp. Indirect tot 48, even laten rusten en dan keihard afbranden

[ Voor 10% gewijzigd door 418O2 op 07-04-2025 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 22:27
sten123 schreef op maandag 7 april 2025 @ 11:11:
[...]

Goed bezig👍🏼. Ik moet nog beginnen, waar heb je het hout besteld als ik vragen mag en heb je alles op maat laten zagen en aanleveren of heb je dat zelf gedaan? Anders pb, wellicht gaan we beetje offtopic hiermee.

Denk dat ik zelf een bovenfrees zou gebruiken, maar dat zie ik wel als ik zover ben🤣.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
Ik had de dikke vet laag eraf gesneden.. of had dat juist niet gemoeten alleen een beetje bijsnijden zodat het niet te dik was?
418O2 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:24:
[...]

Het ligt echt heel erg aan de dikte en hoeveel vet er aan zit. Met goed vers vlees zit ik liever wat lager qua temp. Indirect tot 48, even laten rusten en dan keihard afbranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
impactftw schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:27:
Ik had de dikke vet laag eraf gesneden.. of had dat juist niet gemoeten alleen een beetje bijsnijden zodat het niet te dik was?

[...]
Nooit doen vooraf! Vet isoleert en bedruipt het vlees. Alleen echt harde stukken kan je vooraf wegsnijden, want die renderen niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

impactftw schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:27:

[...]
Bij entrecote zeker laten zitten. Alleen de extremen een beetje trimmen. Als je hem vetkant boven legt bedruipt het nog mooi.
En als je hem op een plancha hebt met vetkant naar over wordt het vet lekker krokant en de rest wat smelt kan je hem mooi in bakken. Geen andere vetstof nodig. Op een normaal rooster opletten voor vlammen. Indirect is wel belangrijk. Of er continue bij blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• impactftw
Reden om het later nog een x te proberen. Was trouwens een stuk van een kilo in 1x op de bbq. 😉
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 02:03:
[...]

Bij entrecote zeker laten zitten. Alleen de extremen een beetje trimmen. Als je hem vetkant boven legt bedruipt het nog mooi.
En als je hem op een plancha hebt met vetkant naar over wordt het vet lekker krokant en de rest wat smelt kan je hem mooi in bakken. Geen andere vetstof nodig. Op een normaal rooster opletten voor vlammen. Indirect is wel belangrijk. Of er continue bij blijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sten123
  • Laatst online: 19-09 22:28
Bulligan schreef op maandag 7 april 2025 @ 23:21:
[...]

Goed bezig👍🏼. Ik moet nog beginnen, waar heb je het hout besteld als ik vragen mag en heb je alles op maat laten zagen en aanleveren of heb je dat zelf gedaan? Anders pb, wellicht gaan we beetje offtopic hiermee.

Denk dat ik zelf een bovenfrees zou gebruiken, maar dat zie ik wel als ik zover ben🤣.
Heb het besteld bij onze houtzagerij om de hoek (Bulthuis in Oldenzaal).
heb het volgens de bestellijst laten komen en dan thuis op maat gezaagd met een afkortzaag.

Stuur maar een PB als je vragen heb. zal vanmiddag als ik hem klaar heb een foto`tje in de groep zetten.

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcc90
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 12-05 22:59
Heb jarenlang een gas bbq gehad, maar sporadisch gebruikt. Mis toch echt de bbq geur en uiteindelijk de smaak.

Dus nu op zoek naar een kamado:

We zijn geen grote eters, dus voornamelijk gaan we het gebruiken voor een visje, af en toe een stukje vlees en wat groenten. We zijn met 2 personen, dus een medium kamado lijkt me veel te groot.

Dit topic en internet een beetje afgezocht, en ben tot de conclusie dat een Bastard Small toch wel de beste keuze lijkt als het gaat om prijs kwaliteit. Nu voor €340 te koop zag ik. Mochten jullie betere alternatieven weten, hoor ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Christ1000
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-09 17:34
tcc90 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 10:26:
Heb jarenlang een gas bbq gehad, maar sporadisch gebruikt. Mis toch echt de bbq geur en uiteindelijk de smaak.

Dus nu op zoek naar een kamado:

We zijn geen grote eters, dus voornamelijk gaan we het gebruiken voor een visje, af en toe een stukje vlees en wat groenten. We zijn met 2 personen, dus een medium kamado lijkt me veel te groot.

Dit topic en internet een beetje afgezocht, en ben tot de conclusie dat een Bastard Small toch wel de beste keuze lijkt als het gaat om prijs kwaliteit. Nu voor €340 te koop zag ik. Mochten jullie betere alternatieven weten, hoor ik het graag.
Ik heb deze overstap ook zeer recent gemaakt en ben toch (voor gezin van 2 volwassen en 1 jong kind) voor een Large gegaan (Urban Chef van Intratuin, maar dat terzijde).
Merk na een paar weken gebruik al dat dit toch de goede keuze is geweest. Zeker gezien je ook bijgerechten en groente etc kunt bereiden naast je vlees/vis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 20-09 16:52

Het hangt vooral af van wat je precies op je kamado wilt bereiden, een grotere kamado is ook meteen duurder.

Zelf heb ik een Compact, die meestal voldoende is (ook als we met zes personen zijn), maar zodra hier wat groters op ligt past er echt niks meer bij. Soms zou extra ruimte handig zijn om verschillende gerechten tegelijk te bereiden. Wil je vaker grotere stukken vlees bereiden of tegelijk verschillende dingen klaarmaken voor meerdere mensen, dan raad ik minimaal een Medium aan en neig ik zelfs naar een Large.

Maar als jullie voornamelijk met z'n tweeën (en af en toe met de kinderen) koken, kan een Medium al snel voldoende zijn. Met wat creativiteit kun je hier veel uit halen, zonder meteen veel kolen te gebruiken of een grote kamado in je tuin te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 12:37

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
[...]

Als je een dergelijke gerecht de moeite niet vindt om hem aan te steken dan zal je dat met een medium net zo goed vinden vermoed ik. Qua moeite is er geen verschil, en die paar kooltjes extra zijn qua kosten te verwaarlozen op de aanknoop van zo'n ding.
En als je er op uit komt dat je het meerdere keren per week gaat doen is de business case voor een tweede kleinere erbij vast ook snel gemaakt. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Boudewijn schreef op zondag 6 april 2025 @ 18:13:
Ja je kunt er natuurlijk prima morgen weer mee barbecueën, maar een grote kamado heeft echt meer houtskool nodig om op temperatuur te komen dan een kleine. Daar is niets mis mee, maar dat was voor mij wel een reden om de minimax te kopen, het verbaast me altijd hoe weinig die verbruikt.
Je ziet inderdaad veel mensen met een kleine variant, maar wel altijd voor naast een grote. Ik ken eigenlijk niemand die alleen een kleintje heeft.

En het advies bij één barbecue is altijd om een grote te nemen. Kan je ook beter met zones werken mocht je dat willen want dan gaat de ruimte hard.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 02:03:
[...]

Ah, daar gaan we weer, bedruipt het vlees.
Nee, het smelt en loopt er via de zijkant van af.
Het dringt het vlees niet binnen.

[ Voor 66% gewijzigd door ASS-Ware op 08-04-2025 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
418O2 schreef op maandag 7 april 2025 @ 21:24:
[...]

Dan kom je toch ook op 52 uit?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 15:04
Afgelopen Zaterdag weer een mooie Picanha op het bordje gekregen.
Op de Weber MT GBS.

Eerst met SPG special rub in de koelkast
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gQ8DBLTKxzA7m6vynZnv8gaytzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TE9zngxWzC1wFwWyB13w6bIP.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna indirect naar 48graden, (temp op grates ca. 120). Rookhout erbij, whisky oak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9YIacf2l9fmbRfVJBWs7cChGgV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TEv342B27HQMxhZ1GDZXWaOD.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk direct affakkelen naar 52 graden, (grates temp 250 graden) en dan genieten!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVLT7jC-uKSfc04i1gNyStV5a5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UJohj1fSaFxYGD23MQ0g7ARw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door JackBigBoss op 08-04-2025 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
ASS-Ware schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 16:55:
[...]

Dan kom je toch ook op 52 uit?
Ja. Maar als je tot 54 kern grillt dan schiet hij naar 56+ door

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-09 12:19
[...]

Ik zie niet waarom niet
Mijn ervaring is dat de bereiding kwa tijd niet veel meer tijd kost dan gewoon koken, het eten vaak wel 😉
Je gooit een wokkel erin en gaat met de voorbereidingen aan de slag en de bijgerechten maken (of prepareren als je ze op de Q bereidt).
Tafel dekken en je eten op de Q bereiden
In de tussentijd lekker aan tafel zitten en genieten van het moment.
Ik merk zelf dat wanneer ik eten op de bbq bereidt ik en mijn gezin meer tijd aan tafel besteed en dus met elkaar dan wanneer ik gewoon kook.
Dan is het gauw naar binnen werken en zitten ze weer te gamen of tv te kijken.
Dus als je niet gezellig wil tafelen dan zou ik geen kamado nemen 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:03

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Togi schreef op dinsdag 8 april 2025 @ 22:16:
[...]

Ik zie niet waarom niet
Mijn ervaring is dat de bereiding kwa tijd niet veel meer tijd kost dan gewoon koken, het eten vaak wel 😉
Je gooit een wokkel erin en gaat met de voorbereidingen aan de slag en de bijgerechten maken (of prepareren als je ze op de Q bereidt).
Tafel dekken en je eten op de Q bereiden
In de tussentijd lekker aan tafel zitten en genieten van het moment.
Ik merk zelf dat wanneer ik eten op de bbq bereidt ik en mijn gezin meer tijd aan tafel besteed en dus met elkaar dan wanneer ik gewoon kook.
Dan is het gauw naar binnen werken en zitten ze weer te gamen of tv te kijken.
Dus als je niet gezellig wil tafelen dan zou ik geen kamado nemen 😉
- Aan tafel! De kamado gaat aan.
- Oeh wat gaan we eten?
- 3-2-1 Spareribs :P

Klinkt gezellig hoor maar ik denk dat een gemiddeld huishouden pas aan tafel schuift als het eten klaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
Je moet een kamado niet nemen voor de snelheid of het gemak. Dan kan je beter kijken naar een gasbbq met eventuele grillplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik nam een kamado juist wel voor het gemak. Low en slow hoef je een stuk minder bij op te letten dan bij mijn oude ketel. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:09:
Ik nam een kamado juist wel voor het gemak. Low en slow hoef je een stuk minder bij op te letten dan bij mijn oude ketel. ;)
Als je gemak wil dan ga je geen low and slow doen natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Waarom niet? Dat is op een kamado toch juist puur gemak?
1x goed instellen en het blijft nagenoeg continue op dezelfde temperatuur.

Paar uur later kan je eten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
Dit topic is toch niet voor zulke woordspelletjes? De een noemt low en slow op een kamado gemak want je hebt er relatief weinig omkijken naar als het spul gaat en ander noemt low en slow geen gemak want snel een speklap cremeren is veel makkelijker (sneller). We snappen toch allemaal wat @418O2 bedoelde te zeggen...?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@MiKeZZa ik denk wel te begrijpen wat hij bedoelt, maar ben het er niet helemaal mee eens. Het is allemaal relatief.
Stellen dat een Kamado per definitie niet voor het gemak is kan je niet zonder de juiste context te schetsen.

Hamburgers doe ik bewust in de Kamado, want dat is meer 'gemak' dan gewoon in de keuken. Het is wachten tot hij heet is, dan burgers er op, kaas mag er gewoon vanaf zeiken bij het smelten en achteraf is het schoonmaken niet meer dan even doorfikken en borsteltje erover.
Dat is een stuk minder gedoe dan wachten tot de grillpan heet is, burgers erop, kaas proberen te smelten zo goed als het gaat, de gelekte kaas weghalen anders krijg je nog meer blauwe damp, en achteraf moet je die pan helemaal schrobben en staat je benedenverdieping nog uren blauw. :D

Maar in de kern heeft @418O2 wel een punt dat wanneer je puur voor snelheid en gemak komt je in dit topic waarschijnlijk aan het verkeerde adres bent. We zoeken wel ons gemak maar in de basis blijft het een hobby die tijd en moeite mag kosten. :)
418O2 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 10:13:
Als je gemak wil dan ga je geen low and slow doen natuurlijk.
Juist wel, hoef je amper naar om te kijken. Waarom denk je dat stoven en slowcookers zo populair zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edozat1
  • Laatst online: 12:03
Gonadan schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:37:
Dat is een stuk minder gedoe dan wachten tot de grillpan heet is, burgers erop, kaas proberen te smelten zo goed als het gaat, de gelekte kaas weghalen anders krijg je nog meer blauwe damp, en achteraf moet je die pan helemaal schrobben en staat je benedenverdieping nog uren blauw. :D
Als ik zo hamburgers zou bakken, werd ik ook verbannen naar de tuin... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
@MiKeZZa ik denk wel te begrijpen wat hij bedoelt, maar ben het er niet helemaal mee eens. Het is allemaal relatief.

[...]

Juist wel, hoef je amper naar om te kijken. Waarom denk je dat stoven en slowcookers zo populair zijn. :P
Hij zegt dat "even snel opstoken voor zalm" al wat veel moeite is, dan is low and slow ook niets voor je. Lijkt me redelijk vanzelfsprekend allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 19-09 18:19
@MiKeZZa ik denk wel te begrijpen wat hij bedoelt, maar ben het er niet helemaal mee eens.

Om nog maar te zwijgen van vetspetters die werkelijk over je hele fornuis, achterwand en aanrecht verspreid worden ;)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 13:47
Ligt er natuurlijk een beetje aan wat je gaat maken idd..

Met voldoende voorbereiding en planning kun je zonder veel omkijken heerlijke low-and-slow gerechten maken maar als ik even snel iets wil grillen of bakken (focaccia/pizza) vergis ik me toch vaak in de opwarm/instel tijd van de kamado. Dan is het fornuis of de oven vaak eenvoudiger/sneller (smaak even buiten beschouwing gelaten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KRC
  • Laatst online: 09:26

KRC

Nu de Boretti ceramica flink in de aanbieding is begint het toch te kriebelen, ook omdat vrouwlief deze mooist vind en daarom over te halen is tot de aankoop :+

Ik kan alleen nog weinig online erover vinden, vooral qua duurzaamheid. Iemand daarvan wat meer ervaring hiermee?

prijs is nu vergelijkbaar met GrillGuru Large, waarvoor veel online te vinden is. Vraag mij af hoe deze zich tot elkaar verhouden. De Boretti is normaal veel duurder maar daar zal stukje "merk" inzitten.
Pagina: 1 ... 319 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism