Ik zie weer een boel lekkere dingen langskomen
* Orion84 had zich er dit kerstdiner ook niet makkelijk afgemaakt. Achteraf niet zo handig, aangezien ik al de hele week met een blessure aan mijn voet rondstrompel, maar uiteindelijk mijn plan toch helemaal uit kunnen voeren
We verdelen de gangen van het diner altijd over de familie (ouders, broertje, zusje en ik en wat er dat jaar nog aan aanhang bij hoort) en hangen een en ander dan op aan een thema. Dit jaar "Latijns-Amerika" en ik trok het lootje voor het hoofdgerecht
Dat bood dus genoeg ruimte om uit te pakken met iets van de BBQ. Eerste gedachte ging uit naar iets als Picanha of Bavette met dan wat bijgerechten. Uiteindelijk uitgekomen op tacos. Dus:
De basis:
• Zelf kleine maistortillas gemaakt. Eigenlijk best eenvoudig met zo'n pers en een beetje oefenen met hoe heet je de pan wilt hebben en zo.
Het vlees:
• Pulled pork gemaakt van een mooi stukje Iberico procureur. Dat was voor mij een first, dus voor de zekerheid op maandag al helemaal gemaakt, gepulled en dan gevacumeerd de koelkast in. Op woensdag even in een pan water opgewarmd.
• Jerk Chicken gemaakt van kippendijen met een marinade van Jerk rub, olie en limoensap.
• Bavette van Uruguay Black Angus, simpel even wat grof zout er op en onafgedekt een half uurtje in de koelkast laten staan terwijl de bbq op temperatuur kwam en dan direct gegrild.
De garnering:
• Blokjes verse ananas
• Mayonaise met jerk rub en limoensap
• Rode ui ingelegd in rijstazijn
• Pico de Gallo van tomaten, ui, jalapeño peper en limoensap
• Chimmichurri
• guacamole
• Rauwkost
• Verse koriander (even apart geserveerd aangezien niet iedereen daar fan van is)
• limoenpartjes
• BBQ saus
Behalve de BBQ saus en de kant en klare rauwkost alles zelf vers gemaakt.
Het eindresultaat (heb helaas geen foto's van tacos, iedereen had het veel te druk met opscheppen en smullen

)
Heel erg tevreden met het resultaat en hoeveelheden waren ook goed ingeschat. Ik had 3 tacos per persoon gebakken, zodat iedereen één taco met kip, één taco met pulled pork en één taco met steak kon maken en dat kwam prima uit, met nog wat restjes vlees over die ook binnen no-time verorberd waren
Wat work in progress foto's:
Pulled pork op de Masterbuilt Portable. Stuk van 800g, dus dat ging wat vlotter dan de meeste recepten aangeven. Na ongeveer 2 uurtjes roken rond de 120ºC zat de kerntemperatuur al tussen de 70-74ºC en heb ik 'm in een foliebootje gelegd (zodat de bovenkant nog wel wat meer korst kon ontwikkelen, maar ik niet te veel sappen meer zou verliezen). Tijdens het roken regelmatig even besproeid met een mengsel van appelsap en appelazijn (50/50).
Na nog eens 3 uurtjes garen (5u totaal dus) zat ie overal tussen de 90-95º en kon ik de thermometer er overal makkelijk in prikken, klaar dus om te rusten.
Pullen maar
Bavette op de GG Compact en ondertussen lag de kip al op de Masterbuilt.
Kip nog even wat extra kleur geven boven direct vuur:
En aangezien ik dus toch met de pulled pork bezig was, op maandag ook nog maar even een paar stukken zalm koud gerookt

Een stuk hebben we woensdag bij de brunch opgegeten, de andere ligt in de vriezer voor een later moment.