Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 310 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09:48
liedetector schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:59:
[...]

of die fatcap gewoon uitbakken en dat gesmolten vet gebruiken....
Zie ook "beef love" op https://amazingribs.com/t...better-steakhouse-steaks/

(ik verzamel hier vet voor in de vriezer als ik een kwalitatief goed stuk vlees heb)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:54
Alles kan met de fatcap en iedereen moet er gewoon meedoen wat hij/ zij fijn vindt. Ik blijf erbij dat het vet extra smaak geeft aan het vlees.

Maar zoals ook eerder gezegd: het beste resultaat krijg je door de picanha aan het spit te doen.

Verder: doe het lekker zoals je zelf wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
sjors123 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:42:
Alles kan met de fatcap en iedereen moet er gewoon meedoen wat hij/ zij fijn vindt. Ik blijf erbij dat het vet extra smaak geeft aan het vlees.

Maar zoals ook eerder gezegd: het beste resultaat krijg je door de picanha aan het spit te doen.

Verder: doe het lekker zoals je zelf wilt ;)
eens hoor, meestal laat ik zitten krijg het gewoon knapperig en snij je op bord stukje vlees weg en eet dat lekker, net wat je wil

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:42
Ben voor mn BGE large op zoek naar een rotisserie. Vraag 1: wat maakt t dat die dingen allemaal rond de €200 zijn? Wat ijzer dat rond draait, zoveel techniek zit er toch niet in?

Vraag 2: welke adviseren jullie en waarom? Uiteraard zelf ook al onderzoek gedaan en uitgekomen op de LetzQ large:

https://www.greeneggtotaa...big-green-egg-spit-large/

Ben ook nog een Grill Guru tegengekomen, maar dat is volgens mij enkel het spit + motortje, en hang je aan de rand van de kamado. Wel of niet doen?

https://www.hornbach.nl/p/grill-guru-rotisserie/10224726/?

Bovenstaande heb je ook nog zonder merkje van tussen de 50,- en 70,-.

En nee ik neem niet de BGE variant, ik ben blij met mn Skodavelgen op mn Audi
https://kamadoexpress.nl/...een-egg-rotisserie-large/?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:46

Dennis1812

Amateur prutser

DCNY schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:15:
Ben voor mn BGE large op zoek naar een rotisserie. Vraag 1: wat maakt t dat die dingen allemaal rond de €200 zijn? Wat ijzer dat rond draait, zoveel techniek zit er toch niet in?

Vraag 2: welke adviseren jullie en waarom? Uiteraard zelf ook al onderzoek gedaan en uitgekomen op de LetzQ large:

Ben ook nog een Grill Guru tegengekomen, maar dat is volgens mij enkel het spit + motortje, en hang je aan de rand van de kamado. Wel of niet doen?

Ik heb de LetzQ op de Kamado Joe naar volle tevredenheid.
Destijds was hij wat goedkoper. Was wel met Black Friday en voor de debiele inflatie. Meen €150 ofzo
Heb er ook een spiezen set bij, die gebruik ik heel vaak. Heb ook een basket erbij. Die is nog nagenoeg ongebruikt.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjors123

Ik heb de Joetisserie van kamado Joe. Ben er wel blij mee. Volgens mij zit een deel van het prijsverschil in de sterkte van het motortje. Dat is bij de joetisserie dik in orde, maar weet dat niet van andere merken. Ik vond het gewoon fijn om het spit van hetzelfde merk als mijn kamado te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 00:31

Ik zou de eerste doen, die van Green Egg totaal, nu nog in de aanbieding ook.

2e is bagger, draai je vast op je dure Kamado.

3e is te duur voor je, gezien je reactie.

Succes met je keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door iMode op 08-11-2024 14:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09:39
iMode schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:49:
[...]

Ik zou de eerste doen, die van Green Egg totaal, nu nog in de aanbieding ook.

2e is bagger, draai je vast op je dure Kamado.

3e is te duur voor je, gezien je reactie.

Succes met je keuze!
2de heb ik en werkt goed. Er zat een rand bij die je over je Kamado legt met uitsparingen erop voor de spies en waar het motortje aan hangt.

Toch klein beetje anders zie ik, excuses.

[ Voor 4% gewijzigd door Arjantje72 op 08-11-2024 14:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb de LetzQ Large en die bevalt mij prima. Het voelt allemaal degelijk aan. Door de wigvorm past hij netjes onder de dome, zonder kieren. De motor van het spit is vrijwel onhoorbaar. Het enige wat ik niet zo handig vind zijn de bouten waarmee je de vorken vastzet op de spitpen - er is een aandraaisleuteltje bijgeleverd, maar dat had handiger ontworpen kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TXFLRzPRF6cVcCDzNP2G72qL8k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AixK8dTneWKRdgsMnU4tYK5K.jpg?f=user_large

Met zelf geknutselde druippan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yqg1WuSYwkcz8nx37tp2ab_8rcc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CGEtl2O8eziN3c2uripaJYwA.jpg?f=user_large

Er is trouwens ook een basket te koop voor dingen zoals kipkluifjes en groenten. Werkt uitstekend, zolang je hem niet te vol stopt. Doordat het volledig rvs is, kun je hem goed schoonboenen onder de kraan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zY37n7DmbgReDEsccPsTnhtgkzo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R9FbLINQyTS6UCHDtmjrn8Bn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClFcslJpobjQefMO2_XWUpwR1qo=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WkSYqfeI9sEiDXICk6yBKuAG.jpg?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 08-11-2024 16:45 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Of gewoon in de vaatwas gooien. Dan wordt hij ook schoon.
Alles wat past gaat daarin van rvs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
Dank voor alle antwoorden! Wordt de LetzQ dan toch :)

Hoeveel kg picanha gaat er eigenlijk tegelijk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mede afhankelijk ook hoe dik je ze snijdt natuurlijk. Maar er gaat genoeg aan hoor:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 19:41
Even een gekke vraag....dinsdag komt mijn zwarte schoft ....maar bedacht me ner ik heb geen thermometer...

Je kan op twee manieren meten...er in prikken of dmv een staaf via Bluetooth die op meerdere plekken meer ]

Prikken is punt meting...

Wat is wijsheid om te leren / gemakkelijk ?

Benieuwd naar jullie verhalen en wat is een goede thermomether ??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
Gandalf68 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:
Even een gekke vraag....dinsdag komt mijn zwarte schoft ....maar bedacht me ner ik heb geen thermometer...

Je kan op twee manieren meten...er in prikken of dmv een staaf via Bluetooth die op meerdere plekken meer ]

Wat briljant. Een vraag over een onderwerp dat helemaal nooit is besproken in dit topic.
Of eh …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gandalf68 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 12:51:

Wat ga je ermee doen?

M'n thermapen one gebruik ik het meest en zou ik niet zonder willen.
Draadloze is wel handig erbij natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Jaspervl schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 14:15:
[...]

Wat ga je ermee doen?

M'n thermapen one gebruik ik het meest en zou ik niet zonder willen.
Draadloze is wel handig erbij natuurlijk
Beide zijn handig. Ik vind een thermapen heel fijn, ben ook al mijn tweede bezig... Maar voor wen lange garing is het onhandig.

Maar de vraagsteller kan zelf lekker teruglezen wmb.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
Thermapen en meater (diverse)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
Tomatoman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 16:43:
[...]

Ik heb de LetzQ Large en die bevalt mij prima. Het voelt allemaal degelijk aan. Door de wigvorm past hij netjes onder de dome, zonder kieren. De motor van het spit is vrijwel onhoorbaar. Het enige wat ik niet zo handig vind zijn de bouten waarmee je de vorken vastzet op de spitpen - er is een aandraaisleuteltje bijgeleverd, maar dat had handiger ontworpen kunnen worden.

[Afbeelding]

Met zelf geknutselde druippan:

[Afbeelding]

Er is trouwens ook een basket te koop voor dingen zoals kipkluifjes en groenten. Werkt uitstekend, zolang je hem niet te vol stopt. Doordat het volledig rvs is, kun je hem goed schoonboenen onder de kraan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
waar heb je die mooi kleine kippetjes vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
chimera2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:03:
[...]

lijken me kwartels bijna

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

chimera2 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 18:03:
[...]

Die zijn poussins (piepkuikens) van de poulier van Hanos; ik denk dat ik deze een keer bij Hanos Amsterdam heb meegenomen. Ze smaken en je bereidt ze zoals kip, maar ze zijn veel leuker dan kip om als eenpersoons porties op te dienen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Zo ondertussen een Thermopen gekocht via Amazon, ook tot 300 graden en daar moeten we het mee doen voorlopig .... van de week dat ding maar eens gaan opstoken voor de 1e keer ...

Ga nog wel goed nadenken over een rubberen mat er onnder ivm evt vetvlekken en as op mijn nieuwe tegels ...

Heb nu een duthc oven, gietijzeren halve maan, een gietijzeren halve maan plancha / grill fijne ribbels met vetopvang, handschoenen, borstel, Thermometer , kolen uiteraard, aanmaak wokkels, tang, en onderhouds spray, en een skillet met een aparte handschoen voor de skillet , oh ja een pizza steen ook nog..., hmm dan moet ik nog een schep ervoor op de kop tikken.... voldoende startklaar of vergeet ik iets essentieels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Gandalf68 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:06:
Heb nu een duthc oven, gietijzeren halve maan, een gietijzeren halve maan plancha / grill fijne ribbels met vetopvang, handschoenen, borstel, Thermometer , kolen uiteraard, aanmaak wokkels, tang, en onderhouds spray, en een skillet met een aparte handschoen voor de skillet , oh ja een pizza steen ook nog..., hmm dan moet ik nog een schep ervoor op de kop tikken.... voldoende startklaar of vergeet ik iets essentieels
Iets lekkers om er op te leggen? :9 Klinkt aardig compleet, ik vind dit ook nog wel een handig accessoire. Makkelijk om een heet rooster er uit te tillen zonder je klauwen te verbranden of een ovenwant vies te maken. Ze zijn er van een hoop merken, functioneren allemaal het zelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gandalf68 schreef op zondag 10 november 2024 @ 16:06:
Zo ondertussen een Thermopen gekocht via Amazon, ook tot 300 graden
Mocht je een Thermapen bedoelen, weet dan dat hij tot 300C kan meten, maar dat de behuizing daar vast niet tegen kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
ASS-Ware schreef op zondag 10 november 2024 @ 18:58:
[...]

Mocht je een Thermapen bedoelen, weet dan dat hij tot 300C kan meten, maar dat de behuizing daar vast niet tegen kan.
nee als hij dat wel kan heb je goud in handen , en niet alleen voor de Thermopen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gandalf68 schreef op zondag 10 november 2024 @ 19:05:
[...]

nee als hij dat wel kan heb je goud in handen , en niet alleen voor de Thermopen :)
Thermapen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Rond kerst wil ik voor 12 man een etentje organiseren en daar voornamelijk de barbecue daarbij te gaan gebruiken.

Als hoofdgerecht heb ik 5kg buikspek. Dit ga ik langzaam garen met een lekker sausje enzo. Dat komt wel goed.

Maar qua voorgerecht ben ik nog beetje zoekende. Het liefste iets wat ik van te voren kan klaarmaken en dan nog even kan opwarmen. Liever geen pulled pork, dat heb ik vaak genoeg gehad.

Wat verschillende hapjes zie ik denk ik wel zitten, maar dan is de vraag wat kan ik al eerder klaar maken. Ideeën en suggesties?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02:53
MrVegeta schreef op zondag 10 november 2024 @ 20:32:
Rond kerst wil ik voor 12 man een etentje organiseren en daar voornamelijk de barbecue daarbij te gaan gebruiken.

Als hoofdgerecht heb ik 5kg buikspek. Dit ga ik langzaam garen met een lekker sausje enzo. Dat komt wel goed.

Maar qua voorgerecht ben ik nog beetje zoekende. Het liefste iets wat ik van te voren kan klaarmaken en dan nog even kan opwarmen. Liever geen pulled pork, dat heb ik vaak genoeg gehad.

Wat verschillende hapjes zie ik denk ik wel zitten, maar dan is de vraag wat kan ik al eerder klaar maken. Ideeën en suggesties?
bbq baked beans? Of zelf gemaakte carpaccio?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlackShadow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:31

Loaded nachos met pulled beef of chicken, cheddar, pepertjes, salsa,...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Gerookte zalm met geblakerde prei op een toastje!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:25
Esumontere schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:36:
[...]

Gerookte zalm met geblakerde prei op een toastje!
In dat kader……

Gisteren complete zalmzijde van de kamado. Eerst ingerubd met de Garlic rub van LetzQ.
Kamado naar 120 graden, rookhout toegevoegd en vervolgens setup met zalm in de kamado laten zakken.
Temperatuur rond de 80 graden gebracht en vervolgens zalm naar kerntemperatuur van 55 graden.

Op de Q

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94RGP4v8kK_7A-mMguWrd4g_VC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lqsspCoNmpYwn9WUIqUC9ngV.jpg?f=fotoalbum_large

Klaar voor consumptie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwidMOTDkngS5-FudKPiSrf4SzA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9pLGBwrGnhnE3iuS5XxqeGHh.jpg?f=fotoalbum_large

Halfuurtje later :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LY4w27gWEuZjMtvxYIXK1sNjm2s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tCJuljuMINr58FrqhhOvK6aA.jpg?f=fotoalbum_large

Was voor mij de eerste keer hele zalmzijde van de kamado, maar deze komt zeker op repeat.
Ook de ‘kritische’ pubers hadden niets te klagen.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turiya
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-07 10:30
Eric H schreef op maandag 11 november 2024 @ 06:09:
[...]
Temperatuur rond de 80 graden gebracht en vervolgens zalm naar kerntemperatuur van 55 graden.
Mooi stuk zalm! Hier thuis vinden we zalm al bij 50 graden klaar. Zelfs de "ik lust geen vis" schoonmoeder smult ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Zo dat ziet er goed uit, die zalm is om op te eten....

Mjin Thermapen is binnen en meteen even getest , binnen een seconden keurig de 100 Graden van kokend water aangetikt maar wel een stuk goedkoper dan bij de BBQ zaken ... lees ..ruim 70 euro om aan andere leuke dingen te besteden ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Gandalf68 schreef op maandag 11 november 2024 @ 19:51:
Zo dat ziet er goed uit, die zalm is om op te eten....

Mjin Thermapen is binnen en meteen even getest , binnen een seconden keurig de 100 Graden van kokend water aangetikt maar wel een stuk goedkoper dan bij de BBQ zaken ... lees ..ruim 70 euro om aan andere leuke dingen te besteden ....
Dan ook een ander merk gok ik.
De echte thermapen is gewoon prijzig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gandalf68
Dennis1812 schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:29:
[...]

Dan ook een ander merk gok ik.
De echte thermapen is gewoon prijzig.
Ja klopt en voor 30 euro kon ik het niet laten, doet het goed voor zover ik kon zien en anders ging hij gewoon retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Moet zeggen dat ik die van Grill Guru toch wel erg traag vind (ooit opgepikt voor een zeer laag prijsje bij de AH).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
Gandalf68 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 07:25:
[...]

Ja klopt en voor 30 euro kon ik het niet laten, doet het goed voor zover ik kon zien en anders ging hij gewoon retour.
Welke heb jij gekocht dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
DennisCle schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:11:
Moet zeggen dat ik die van Grill Guru toch wel erg traag vind (ooit opgepikt voor een zeer laag prijsje bij de AH).
Ik heb die van inkbird, is ook niet de snelste, maar kan er wel mee leven. Ik frituur af en toe kip en dan gebruik ik hem om de olie te meten, dan merk ik wel dat hij echt traag is. Maar daar moet ik eigenlijk even zon meter voor hebben die je op de pan klikt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hier 2 van inkbird (verkrijgbaar bij o.a. amazon), die doen het snel zat, en kosten ook zo rond de 20-30.
deze bijv: https://www.amazon.de/-/e...of-External/dp/B09D3B4D5K

[ Voor 33% gewijzigd door defusion op 12-11-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:11
- Moink balls
- ABT's
- Rib fingers
- Gerookte zalm

Of kijk hier eens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
Zo de 1e keer net aangestoken , nu zo rond de 150 graden en iets laten zakken en hopen dat hij rond de 120 ko.t en hem daar ong 2 uur op laten ,dan uit doen en morgen zelfde riedel ...

Oké de benedenschuif iets meer geknepen want
De temperatuur zat op 190 a 180 graden... dat regelen is wel even wennen ...

Dan zaterdag 1e gebruik...met vlees

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Gandalf68 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:
Zo de 1e keer net aangestoken , nu zo rond de 150 graden en iets laten zakken en hopen dat hij rond de 120 ko.t en hem daar ong 2 uur op laten ,dan uit doen en morgen zelfde riedel ...

Zonde van de brandstof ;). Waarom gooi er niet nu al iets lekkers op?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Mich007 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:18:
[...]

Advies van de zaak waar ik mijn kamado heb gekocht:
In het geval van een kamado; Steek de kamado aan en laat hem de eerste keer ongeveer 2 uur op 200 graden draaien zodat eventuele lijm en verfrestjes kunnen verbranden. Het zou zonde zijn als dit in je eerste gerecht terecht komt

• Gandalf68
ASS-Ware schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:39:
[...]

Advies van de zaak waar ik mijn kamado heb gekocht:
In het geval van een kamado; Steek de kamado aan en laat hem de eerste keer ongeveer 2 uur op 200 graden draaien zodat eventuele lijm en verfrestjes kunnen verbranden. Het zou zonde zijn als dit in je eerste gerecht terecht komt
Precies dat en kanjer meteen wennen aan temperatuur beheersing bouw hem nu rustig op qua temperatuur ,

Onderste schuif helemaal open en boven op een kiertje .... en dan lekker laten branden en uit doen, als hij op temperatuur is de hitteschild er op en langzaam laten afkoelen...

Die 2 a 3 tientjes bij wijze van spreken voor een zak kolen is peanuts op de levensverwachting .

Zaterdag denk ik moinkballs maken...iemand nog suggesties voor erbij als hoofdmaaltijd ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gandalf68
Mich007 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:18:
[...]

Geduld is een schone zaak eh in dit geval smaak 😉

• ASS-Ware
Gandalf68 schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:06:
[...]

Precies dat en kanjer meteen wennen aan temperatuur beheersing bouw hem nu rustig op qua temperatuur ,

Onderste schuif helemaal open en boven op een kiertje .... en dan lekker laten branden en uit doen, als hij op temperatuur is de hitteschild er op en langzaam laten afkoelen...

Die 2 a 3 tientjes bij wijze van spreken voor een zak kolen is peanuts op de levensverwachting .

Zaterdag denk ik moinkballs maken...iemand nog suggesties voor erbij als hoofdmaaltijd ?
Longhaas is mijn favoriet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

Esumontere

Floep, banaan.

Gandalf68 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 18:41:

Gefeliciteerd en veel plezier met je nieuwe kamado! Oefenen met temperatuurcontrole kan zeker geen kwaad; omhoog is makkelijk en omlaag kost tijd :)

Na 1x opstoken zijn echt alle fabricage resten wel weg. Als je hem morgen opstookt zou ik er gewoon iets op gooien, al zijn het maar frikandellen! ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Modbreak:Hoe vaak moeten we het nog herhalen? Geen steken over en weer over merken. Ook niet onder water. Ook niet onder de gordel. Ook niet als geintje. Gewoon niet doen. Zo moeilijk kan het niet zijn.

Ik heb beetje rigoureus alle posts hierover verwijderd.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 14-11-2024 22:38 ]

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik weet het, ik heb recentelijk nog varkenshaasjes gepost, maar ik wil deze toch even laten zien, want beter dan deze garing wordt het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrkwOIcEZO752fP9LsSKLoo-k-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q389tsl5pYN72BtFE1el5BJf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFYZctIubl4_fTcHXSwC9Y1GRY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uJcIUeHuRhZ1bkMXgvwHh4q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2kIsk5_LgoVQ58PVRaMP8Coyycc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qmiItnDM53sNZM8sOJMsyZNS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNP0qj74Q7zw7FRTSQdUP7em7O8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2FmWFNxxXevE8KIkfkF4QxD3.jpg?f=fotoalbum_large

Zo mooi rozé en zoooooo lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 19:49
ASS-Ware schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 23:00:
Ik weet het, ik heb recentelijk nog varkenshaasjes gepost, maar ik wil deze toch even laten zien, want beter dan deze garing wordt het niet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo mooi rozé en zoooooo lekker.
Het water loopt in de mond! Nog tips, waarom lukte het deze keer zo goed? Hoe heb je het gedaan? BBQ temp?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
borgdaville schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 21:35:
[...]

Het water loopt in de mond! Nog tips, waarom lukte het deze keer zo goed? Hoe heb je het gedaan? BBQ temp?
Ze lukken altijd wel hoor, maar altijd iets lichter rozé dan deze keer.
Ik ben deze keer met een lagere temperatuur begonnen, 150C ipv 180C.
Eerst 4 x 1 min direct, rooster op de laagste stand, kwart slag draaien, omdraaien, je kent het wel.
Daarna 1 halve maan hitteschild er in en met 150C doorgaren tot een kern van 60C, rooster op de hoogste stand.
5 min laten rusten onder aluminiumfolie.

[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 17-11-2024 11:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Even snel 3 stukjes kippendij op de vlakke plaat.
Zo lekker kan simpel zijn.
Het mag eigenlijk geen BBQ-en heten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XA2e966q3XzXGjpE0bTH-x-Y1CQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8YwZuANK9WPi5pa1IfPFYopE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tq9WFSyHKBKIlqWyDXU4PvE4INY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pYZ1IRso8M1VoUvGVJIUCT3f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MOj3gIpteh-HjRxBpPFsWb3hts=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MRZ7kMNbEftdweruw10EFZqF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pWmnywWL7yF_5AEIpW0P8Svsn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EnxSiZoWSPfMrEgvGEDE3nUi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNlb7l8Ib4R5dfsQQ9lTbi4ICko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t4gAg7so85QxPw4q8Y6NugYe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3O2t0fBkOg6anO5RGIkD4CBfxm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ueZrwRkUfwyEaDrojLIdObYY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VW3IW7KCOKg-jo0V7KfXZb5KnhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3U7bTclTEnkVMglzxwG0SUO1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k25XOjMf0preQKZo1UJlrvk5x3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98a7GMpURDe2eiu8EvXB1KCU.jpg?f=fotoalbum_large

Back to basic met de goedkoopste ribs ever (makro, 4,49 kg ex).

Algemene rub en bbq saus.

2-2-0,25 fall of the bone als je erna kijkt.

Voor mij net te ver, maar in het gezin hier favoriet.

Volgende keer naked voor papa 😃

[ Voor 14% gewijzigd door borgdaville op 17-11-2024 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:34
borgdaville schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:04:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Back to basic met de goedkoopste ribs ever (makro, 4,49 kg ex).

Algemene rub en bbq saus.

2-2-0,25 fall of the bone als je erna kijkt.

Voor mij net te ver, maar in het gezin hier favoriet.

Volgende keer naked voor papa 😃
Bedoel je niet black to basic :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borgdaville
MiKeZZa schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:21:
[...]

Bedoel je niet black to basic :9
Op de foto komt het e zwarter uit dan in het echt, ze waren zeker niet verbrand.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Vanavond had ik een prachtige Argentijnse picanha op de kamado. Ik had in dit topic gelezen dat mensen hem aan het spit hadden gehangen en dat heb ik een keer geprobeerd. Mijn conclusie: geweldig, dat ga ik vaker doen _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ww5QAi0GiTAGZfLhq1YDFC0u4fQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZP1T9gXszbSqHVcEn9AOAouU.jpg?f=user_large

Het is lang geleden dat ik zo’n goed gelukte picanha heb bereid – de combinatie van goede kwaliteit vlees, een uitstekende bijpassende rub (Oakridge Carne Crosta) en een goede bereiding leverden een prachtig hoofdgerecht op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOARNmO2AULuJZbvUdbV8124BJM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vg2g9GEtejtit4PmndNdti8B.jpg?f=user_large

De bijgerechten (naast 1300 g picanha voor 4 personen): gepofte aardappel met crème fraîche met spekjes en bieslook uit de tuin (nog steeds geen nachtvorst gehad :)), 3 bereidingen van ui en pompoenblokjes uit de oven. De drank: een Bordeaux uit 2006, die helaas een beetje tegenviel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAEtANG7Z2yKWU_PfevpVkK9zqg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/r5IkBFAgLaK38jrLIVRTFbf7.jpg?f=user_large

Richting het eind van de kooktijd heb ik de top en bottom vent van de kamado even vol opengegooid. Helaas gaf de app van de draadloze Meater+ temperatuurprobe wel aan dat dat al heel snel tot vlammen met heel hoge temperatuur leidde (want druipend vet), maar duurde het minstens een minuut voordat dat niet alleen op de display van mijn iPad zichtbaar werd (dat verscheen direct met een roodgekleurd scherm), maar duurde het daarna zeker een minuut voordat de iPad luid begon te waarschuwen met een luchthoorn. Gelukkig zag ik het rode scherm vanuit mijn ooghoek en kon ik snel ingrijpen, maar de temperatuurprobe kwam al snel boven de toegestane 285 °C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TlqPTXc5TbzkUctY60fcOshF9w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/6mWobnXABkduyzkfAM7GC8Si.jpg?f=user_large

Gelukkig is de draadloze probe ook ditmaal niet overleden, maar ik vind die temperatuurlimiet van 275 °C wel problematisch. Met open vlammen zit je daar al snel overheen. Daarom overweeg ik de volgende generatie Meater te kopen: de Meater Pro met 1 probe of de Meater Pro XL met 4 probes, die allebei een temperatuur tot 550 °C aankunnen. Bijkomend voordeel is dat ze dunner zijn en dus een kleiner gat in het vlees prikken.

Welk van beide Meater Pro varianten zouden jullie kiezen, die met 1 of met 4 temperatuurprobes? En waarom? Ik ben niet geïnteresseerd in andere merken, omdat de app van Meater mij – ondanks de verlate geluidswaarschuwing van vandaag – beter bevalt dan de app van Inkbird.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik ben gegaan voor 1 probe. Met de meerdere sensoren is hij al nauwkeuriger qua waar je hem precies prikt en ik heb zelden meerdere probes nodig. Wanneer ik meer plekken of stukken wil meten heb ik nog een thermapen, en die ene probe bewaakt dan de grote lijnen.
En het scheelt ook serieus knaken natuurlijk. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@Tomatoman ziet er heerlijk uit!
Meestal snijd ik enkele dikke steaks aan het spit. Dan heb je meer oppervlakte met korst en pezo.
Al is dit natuurlijk ook heerlijk.

Maar misschien een tip om ook eens te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
borgdaville schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:45:
[...]

Op de foto komt het e zwarter uit dan in het echt, ze waren zeker niet verbrand.
Wat voor rub/saus heb je gebruikt?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08:25
Gisteren bezoek en dus de kamado maar weer eens aangegooid.
Voor de eerste keer MOINK balls gemaakt.

Balletjes gemaakt (33 gram p/s) en bestrooid met rub (ben even kwijt welke rub ik heb gebruikt :X )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVCHxOlRbDxoJKVTmnjnsMpODrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zoYxRBRS19KgkTO2IikW8TsG.jpg?f=fotoalbum_large

Setup klaar om de bbq op te gaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/97jEp54EMkPFuVRj3Rlgi47Nj3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXCC4FuKQc6ln706BWTXztvy.jpg?f=fotoalbum_large

In de rook op de BBQ.
En daar kwam gelijk de meerwaarde van de chipsfeeder om de hoek.
Ik was namelijk vergeten om het rookhout toe te voegen voordat ik de setup in de bbq liet zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JlfS914-Bu94twOfg-Q3eOhtZOo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mc3bwBkdQvnxWfCnyDFvzlu3.jpg?f=fotoalbum_large

Het eindresultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e55BnOpqycdC9w2SA7kuyoAZ71Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/94ToKb2YbKnxoLum126yEdGE.jpg?f=fotoalbum_large

Vielen goed in de smaak, wederom iets om veel vaker te maken.
Qua recept de NOSKOS receptuur aangehouden.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
418O2 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:59:
[...]

Wat voor rub/saus heb je gebruikt?
Rub; all purpose rub, heb ik ooit een kg van gekocht van 1 van de kruidenwebsite.

Saus; de 2 linkse met ketchup, de rechtse in Sweet Baby Ray's - Honey Chipotle.

Sauzen gingen voor het inpakken overheen, samen met beetje applesap, paar klontjes boter en een beetje bruine bastard suiker.

Na het uitpakken afgelakt met de vloeistof in het folie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiKeZZa
Tomatoman schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:25:
Vanavond had ik een prachtige Argentijnse picanha op de kamado. Ik had in dit topic gelezen dat mensen hem aan het spit hadden gehangen en dat heb ik een keer geprobeerd. Mijn conclusie: geweldig, dat ga ik vaker doen _/-\o_

[Afbeelding]

Het is lang geleden dat ik zo’n goed gelukte picanha heb bereid – de combinatie van goede kwaliteit vlees, een uitstekende bijpassende rub (Oakridge Carne Crosta) en een goede bereiding leverden een prachtig hoofdgerecht op.

[Afbeelding]

De bijgerechten (naast 1300 g picanha voor 4 personen): gepofte aardappel met crème fraîche met spekjes en bieslook uit de tuin (nog steeds geen nachtvorst gehad :)), 3 bereidingen van ui en pompoenblokjes uit de oven. De drank: een Bordeaux uit 2006, die helaas een beetje tegenviel.

[Afbeelding]

Richting het eind van de kooktijd heb ik de top en bottom vent van de kamado even vol opengegooid. Helaas gaf de app van de draadloze Meater+ temperatuurprobe wel aan dat dat al heel snel tot vlammen met heel hoge temperatuur leidde (want druipend vet), maar duurde het minstens een minuut voordat dat niet alleen op de display van mijn iPad zichtbaar werd (dat verscheen direct met een roodgekleurd scherm), maar duurde het daarna zeker een minuut voordat de iPad luid begon te waarschuwen met een luchthoorn. Gelukkig zag ik het rode scherm vanuit mijn ooghoek en kon ik snel ingrijpen, maar de temperatuurprobe kwam al snel boven de toegestane 285 °C.

[Afbeelding]

Gelukkig is de draadloze probe ook ditmaal niet overleden, maar ik vind die temperatuurlimiet van 275 °C wel problematisch. Met open vlammen zit je daar al snel overheen. Daarom overweeg ik de volgende generatie Meater te kopen: de Meater Pro met 1 probe of de Meater Pro XL met 4 probes, die allebei een temperatuur tot 550 °C aankunnen. Bijkomend voordeel is dat ze dunner zijn en dus een kleiner gat in het vlees prikken.

Welk van beide Meater Pro varianten zouden jullie kiezen, die met 1 of met 4 temperatuurprobes? En waarom? Ik ben niet geïnteresseerd in andere merken, omdat de app van Meater mij – ondanks de verlate geluidswaarschuwing van vandaag – beter bevalt dan de app van Inkbird.
Ik krijg heel vaak honger van wat ik hier allemaal langs zie komen, maar zoveel honger als bij het zien van deze Picanha heeft dit topic nog niet opgeroepen bij mij :Y)

Ik had dit weekend een avondje met vrienden dus wilde ook wat maken van de kamado. Helaas wat te weinig tijd voor grootste dingen dus gekozen voor Teriyaki gehaktballetjes en Chicken Honey Pops.

Die Chicken Honey Pops waren érg lekker. In alle drukte had ik de gehaktballetjes verpest, de Teriyaki saus er doorheen gemengd in plaats van tijdens het grillen. Iets met teveel dingen aan het hoofd...

Ook zo druk dat ik geen foto's gemaakt heb, ongekend...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
Dennis1812 schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:57:
@Tomatoman ziet er heerlijk uit!
Meestal snijd ik enkele dikke steaks aan het spit. Dan heb je meer oppervlakte met korst en pezo.
Al is dit natuurlijk ook heerlijk.

Maar misschien een tip om ook eens te proberen.
Ziet er idd heerlijk uit! Ik snij net als Dennis1812 de picanha inderdaad altijd in steaks van ca 5 cm voor ik ze aan het spit doe. Waarbij ik de steaks in een U 'vouw' voor ik ze aan het spit doe. En je zou ook nog kunnen overwegen om de vetkant kruislings in te snijden. Dan komt pezo of een eventuele rub beter terecht op het vlees.

Maar ook dit ziet er meer dan prima uit. Mooie garing!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 08:26
Vorige week voor de eerste keer picanha klaar gemaakt. De picanha kwam van bij de lokale slager die zijn eigen veestapel heeft. Dit is dus echt 'korte keten'.

Het ging hier om een picanha van Belgisch wit-blauw, grasgevoeder rund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KahbSRqJLONOD7RxnvkHBhz3xI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tGKXTaPzCITyAGXIQOyNNIdH.jpg?f=user_large

Ik heb deze klaargemaakt volgens de reverse sear methode.
Eerst indirect tot een kerntemperatuur van 48°, daarna laten rusten en ondertussen de BBQ opstoken tot een dome-temperatuur van ergens tussen de 200 & 250° om 'm daarna een aantal minuten direct te grillen.
Toen ik de picanha van het vuur haalde had deze een kerntemperatuur van ongeveer 54°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S3wyCKmC4OPE5mlXSbtqlUb5NWY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xC5jmfPXvkNcB2O7rCl7bytQ.jpg?f=user_large

Geserveerd met frietjes een een magnifieke Rioja uit 2018 daarbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nKNG9BXEhyZdSumB2zTfOjvCCnQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nmIyASDb04xv5wo0myBEutYc.jpg?f=user_large

Conclusie: Picanha is lekker, maar ik had er eerlijk gezegd nog iets meer van verwacht. Misschien komt het omdat het een grasgevoederd rund was, en er dus minder intramusculair vet was dan bij een graangevoederd rund, of misschien was het omdat ik meer van de 'hype' had verwacht.
(Of misschien moest ik 'm van één of andere rub voorzien hebben; deze was enkel van peper & zout voorzien)

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 18-11-2024 12:00 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wat viel je tegen eraan? Smaak of structuur?

Ik persoonlijk doe ook enkel pezo bij Picanha. Soms een lekker pepersausje erbij. Maar soms ook niet.

Structuur is mijn beleving altijd enorm mals.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Ik heb niet gezegd dat het tegenviel; eerder dat ik er iets meer van had verwacht. Mals was het zeker; smaak was goed, maar ik had nog net dat ietsje meer verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:37
Wie heeft er ervaring met brisket style picanha?

Ik wil dit binnenkort eens gaan proberen, Picanha van de lokale slager gekregen met een minimale vetkap. Hij gaf aan dat deze ideaal was om helemaal door te garen dus vandaar dat ik het eens wilde proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36
Bijzonder lekker recept gemaakt:
Mie gekookt, olijfolie en citroensap, peper, zeezout, dille saffraan en citroenrasp toegevoegd.
Dit even laten staan.

Zalm op de huid op de kamado gedaan, de zalm van te voren met zout, peper, dille, paprikapoeder, saffraan olijfolie en citroensap "gemarineerd"

Tijdens het bbq en nog extra citroensap toegevoegd, en ook rechtstreeks op de kolen gegoten voor de rook ervaring van de citroen.

Champignons hard aangebakken in een koekenpan in boter, deze toegevoegd aan de mie.

De mie met champignons in een diep bord gedaan, hier overheen een klein beetje balsamico crème classic gegoten.

Hier de gebakken zalm op gelegd, en daar sojasaus overheen gedaan.

Vervolgens gebakken uitjes en peterselie er overheen gestrooid.

De smaak was erg lekker:

Zout
Zuur
Umami

Daarnaast de verschillende hardheid van de ingrediënten combineerde erg lekker.
Niet slecht voor een kwartiertje werk.
Helaas geen foto's gemaakt, het was op voor ik eraan dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
Recept / pekel vraagstuk.

Ik wil 2kg shortribs nat pekelen met nitrietzout.
Nu lees ik wisselende verhalen over de hoeveelheid zout die ik moet gebruiken.

Ik heb nitrietzout 0,6%.

Chatgpt geeft aan dat ik 12g zout nodig heb.
De gewenste zoutconcentratie in de pekel (0,6%) bepaalt hoeveel nitrietzout je oplost in de totale hoeveelheid water.
1. Nitrietzout (0,6%): Dit betekent dat er 0,6 gram nitrietzout per 100 ml pekelwater nodig is.
2. Water en vleesverhouding: Een verhouding van 1:1 (water:vlees) is gangbaar, maar je kunt meer water gebruiken als dat nodig is om het vlees volledig onder te dompelen.
3. Hoeveelheid pekelwater: Voor 2 kg shortribs is 2 liter water meestal voldoende.

Je hebt dus 12 gram nitrietzout nodig voor 2 liter water. Dit is je pekeloplossing.
Dit recept geeft 100g nitrietzout aan.
https://www.julescooking....ious-kimchi-shortrib-dish

Iemand ervaring /guidance?

[ Voor 90% gewijzigd door SquareOne op 18-11-2024 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
@SquareOne je zoutpercentage hangt ook af van de grootte van het te pekelen eten en de tijd. Hoe hoger je percentage hoe korter het vaak is. Zie bijvoorbeeld modernist cuisine.
Het recept van Jules cooking gaat uit van 2,5% zout in je vlees. Is chatgtp er niet vanuit gegaan dat je een 0,6% oplossing wil maken? Zo lees ik het namelijk.

[ Voor 25% gewijzigd door El-Vder op 18-11-2024 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:16
In dat
El-Vder schreef op maandag 18 november 2024 @ 20:33:
@SquareOne je zoutpercentage hangt ook af van de grootte van het te pekelen eten en de tijd. Hoe hoger je percentage hoe korter het vaak is. Zie bijvoorbeeld modernist cuisine.
Het recept van Jules cooking gaat uit van 2,5% zout in je vlees. Is chatgtp er niet vanuit gegaan dat je een 0,6% oplossing wil maken? Zo lees ik het namelijk.
Bedankt. Ik kwam ook deze link nog tegen:
https://www.bbqgenootscha...ns-de-eu-richtlijn.21222/

Daar wordt e.e.a. geschreven over het maximale nitrietgehalte zoals voorgeschreven in de EU. Dat is maximaal 150 ppm (150 mg/kg).

Er staat ook
Als je met vlees rekent waar het bot nog in zit (maximaal 20% van het gewicht vlees +bot) reken dan met 120 ppm als maximaal, om in totaal onder de 150 ppm te blijven[/quote]
[quote]

Dit is in mijn geval van toepassing. Bot zit nog in de shortribs. Een stuk van 2KG ca. 5cm dik.

Om dit onder water te zetten heb ik 3L water nodig.

De formule bij 120 ppm:
(GEWICHT GETRIMDE VLEES (gram) + VLOEISTOFFEN (gram)) x 0,020 = COLOROZO (gram) Nitriet gehalte: 120 ppm, Zoutgehalte 2,0%.

Ik kom dan uit op 5KGx0,02 = 100g nitrietzout?

Daarnaast zie ik dat men aanbeveelt om tussen de 2,5% a 3% zout te gebruiken om te pekelen.
Nog aanvullen dan met 25-50g keukenzout?

[ Voor 17% gewijzigd door SquareOne op 18-11-2024 20:46 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
SquareOne schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:56:
Geen ervaring maar heb ook even zitten zoeken. Veel verschillende recepten op het internet, je wilt niet aankloten met nitriet. ChatGPT voor recepten gebruiken doe ik zelf liever niet, helemaal met dit soort dingen. Het blijft een voorspelling van woorden achter elkaar.

Ik ga er van uit dat een pekel voor pastrami ook te gebruiken is voor short ribs. Dit recept gebruikt 10 gram pink curing salt op 4 liter water. Pink curing salt bevat 6,25% nitriet, de rest is normaal zout.
Per liter pekel zit er 10/4*0.0625=0,156g nitriet in.
In de 4 liter pekel zit in totaal 200+10*(1-0.0625)=209,4g of 52,35g zout/L.
Het nitrietzout dat je hebt bevat 0,6% nitriet, de rest is hier ook normaal zout neem ik aan.
Er van uit gaande dat 2 liter water inderdaad genoeg is voor 2 kilo shortrib wil je dus 0,312g nitriet in 2 liter pekel hebben.
0,312/0,0006=52g nitrietzout.
Om de pekel even zout te maken als die van de pastrami wil je in 2 liter pekel 104,7g zout hebben en moet je dus nog 104,7-52*0,994=53,012g zout toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:01
@SquareOne hier ook nog in interessante link van meneer wateetons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
SquareOne schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:56:

Ik wil 2kg shortribs nat pekelen met nitrietzout.
Nu lees ik wisselende verhalen over de hoeveelheid zout die ik moet gebruiken.

Ik heb nitrietzout 0,6%.

Chatgpt geeft aan dat ik 12g zout nodig heb.

[...]

Dit recept geeft 100g nitrietzout aan.
https://www.julescooking....ious-kimchi-shortrib-dish

Ehhh, waarom wil je nat pekelen, en waarom met nitrietzout? Voor de kleur? Ik heb het recept ff doorgelezen, maar ik zie het voordeel er niet direct van in, zeker niet voor kort pekelen.

Ik zou verder uitgaan van de tips van het bbqgenootschap. Alleen zit je een beetje met de botten. Die tellen niet mee als vlees veronderstel ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Nitriet zorgt er voor dat de kleur mooi blijft idd.

Ik zou wel opletten met te denken dat nitriet even zout smaakt als keukenzout (NaCl). De keren dat ik pastrami gemaakt heb vond ik het veel te zout. Zout toevoegen kan altijd, zout wegnemen kan niet meer.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Even afspoelen na het pekelen helpt wel weer wat.
whoami schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:10:
Ik heb niet gezegd dat het tegenviel; eerder dat ik er iets meer van had verwacht. Mals was het zeker; smaak was goed, maar ik had nog net dat ietsje meer verwacht.
Dat kan ik me wel voorstellen hoor, het is namelijk gewoon kaal rundvlees, meer is het niet. Nu heb je gerust verschillen in smaak en malsheid, al dan niet ingegeven door lichaamsdeel, ras, voeding en levenswijze, maar het blijft gewoon kaal rundvlees.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
whoami schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:10:
Hij lijkt inderdaad wel erg mager. Misschien als je de vetkap wat had ingesneden dat hij zichzelf had bedruipt. Picanha is mijn favoriet, maar ik ben niet vies van wat steviger vlees. Haal zelf ook altijd lokaal rund, niet zo vet als import maar daar heb ik dan weer ethische problemen mee.

Over pekelen: nitrietzout kan je volgens mij beter niet eten, dus wel even echt afspoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:49:
[...]

Hij lijkt inderdaad wel erg mager. Misschien als je de vetkap wat had ingesneden dat hij zichzelf had bedruipt. Picanha is mijn favoriet, maar ik ben niet vies van wat steviger vlees. Haal zelf ook altijd lokaal rund, niet zo vet als import maar daar heb ik dan weer ethische problemen mee.

Over pekelen: nitrietzout kan je volgens mij beter niet eten, dus wel even echt afspoelen
Het idee is dat het nitriet in het vlees trekt. Afspoelen zal mi weinig doen.

(persoonlijk gebruik ik nitrietzout alleen voor charcuterie zoals guanciale ed. en dan een equilibrium dry brine).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
Jaspervl schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:14:
[...]

Het idee is dat het nitriet in het vlees trekt. Afspoelen zal mi weinig doen.

(persoonlijk gebruik ik nitrietzout alleen voor charcuterie zoals guanciale ed. en dan een equilibrium dry brine).
Je hebt het dan meestal in een bad toch?

Ik heb vorig jaar 2x zelf pastrami gemaakt. Moet bekennen dat ik dat niet zo heel bijzonder vond + het kost een hoop moeite. Verder is er in de bbq-wereld weinig wat pekelen vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
[...]

Hij lijkt inderdaad wel erg mager. Misschien als je de vetkap wat had ingesneden dat hij zichzelf had bedruipt.
Daar gaan we weer, bedruipen.
Een deel van het vet smelt en valt omlaag ... zonder in het vlees te trekken.
Dat voegt toch niets toe man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:24:
[...]

Daar gaan we weer, bedruipen.
Een deel van het vet smelt en valt omlaag ... zonder in het vlees te trekken.
Dat voegt toch niets toe man.
Oke. Ik heb andere ervaringen.

Sowieso kan je het beter insnijden omdat het anders samentrekt

[ Voor 14% gewijzigd door 418O2 op 19-11-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:22:
[...]

Je hebt het dan meestal in een bad toch?

Ik heb vorig jaar 2x zelf pastrami gemaakt. Moet bekennen dat ik dat niet zo heel bijzonder vond + het kost een hoop moeite. Verder is er in de bbq-wereld weinig wat pekelen vereist.
Nee, dry brine is zonder water. Ik trek het vacuüm in een zak. Guanciale rook ik koud na het pekelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
418O2 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 14:29:
[...]

Oke. Ik heb andere ervaringen.

Sowieso kan je het beter insnijden omdat het anders samentrekt
Klopt, en ook dan trekt het vet niet in het vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
[...]

De vetkap had ik wel ingesneden; was naar mijn gevoel wel een kleine / dunne vetkap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Nu online
whoami schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:39:
[...]

De vetkap had ik wel ingesneden; was naar mijn gevoel wel een kleine / dunne vetkap.
Ja. normaliter bedekt het het hele stuk wel en is het meer een driehoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 15-09 23:22
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:28:
[...]

Klopt, en ook dan trekt het vet niet in het vlees.
De vetkap speelt wel degelijk een rol in het eindresultaat, zij het op een indirecte manier.

Tijdens het smelten kan het vet over het vlees lopen, wat zou kunnen zorgen voor een sappiger eindresultaat. Dit effect hangt echter af van hoe het vlees op de barbecue wordt gepositioneerd. Verder kan de vetkap helpen om uitdroging van het vlees te voorkomen, wat ook weer de sappigheid en smaak ten goede komt.

De bewering dat vet "niets toevoegt" is mijn inziens kort door de bocht. Je hebt gelijk dat vet op zichzelf niet letterlijk "in" het vlees trekt, omdat de spiervezels van vlees geen olieachtige stoffen zoals vet absorberen. Vet smelt en druipt deels weg.

(Verder kunnen we ook niet vergeten dat als je de vetkant knapperig maakt (bijvoorbeeld door indirect grillen gevolgd door kort direct grillen), voegt dit textuur en extra smaaklagen toe...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
LostInNight schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:09:
[...]

De vetkap speelt wel degelijk een rol in het eindresultaat, zij het op een indirecte manier.

Tijdens het smelten kan het vet over het vlees lopen, wat zou kunnen zorgen voor een sappiger eindresultaat. Dit effect hangt echter af van hoe het vlees op de barbecue wordt gepositioneerd. Verder kan de vetkap helpen om uitdroging van het vlees te voorkomen, wat ook weer de sappigheid en smaak ten goede komt.

De bewering dat vet "niets toevoegt" is mijn inziens kort door de bocht. Je hebt gelijk dat vet op zichzelf niet letterlijk "in" het vlees trekt, omdat de spiervezels van vlees geen olieachtige stoffen zoals vet absorberen. Vet smelt en druipt deels weg.

(Verder kunnen we ook niet vergeten dat als je de vetkant knapperig maakt (bijvoorbeeld door indirect grillen gevolgd door kort direct grillen), voegt dit textuur en extra smaaklagen toe...)
Ik heb er al tig bereid op kamado en ketel BBQ, ik weet hoe ze smaken, maar ik ben echt van mening dat die vetkap niets toevoegt.
Dat vet smelt deels ja, en loopt dan via de zijkanten langs het vlees, raakt dus weinig oppervlak, en valt omlaag.
Tijdens het eten zit je op het stukje vlies, wat tussen het vlees en de vetkap zit, te kauwen en dat vinden wij hier wat minder aan dit lekkere stukje vlees.
Binnenkort haal ik het vet er eens af, inclusief het vlies, vóór het bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Als je die vetkap weghaalt, in wat verschilt die picanha dan nog van rosbief ?
Anyway, benieuwd naar jouw experiment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
whoami schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:48:
Als je die vetkap weghaalt, in wat verschilt die picanha dan nog van rosbief ?
Rosbief kan worden gesneden uit verschillende delen van het rund, de picanha niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 15-09 23:22
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:48:
[...]

Ik heb er al tig bereid op kamado en ketel BBQ, ik weet hoe ze smaken, maar ik ben echt van mening dat die vetkap niets toevoegt.
Dat vet smelt deels ja, en loopt dan via de zijkanten langs het vlees, raakt dus weinig oppervlak, en valt omlaag.
Tijdens het eten zit je op het stukje vlies, wat tussen het vlees en de vetkap zit, te kauwen en dat vinden wij hier wat minder aan dit lekkere stukje vlees.
Binnenkort haal ik het vet er eens af, inclusief het vlies, vóór het bereiden.
Ik snap je punt, het klinkt alsof je veel ervaring hebt met BBQ'en. Toch blijf ik denken dat je te snel tot een conclusie ben gekomen. Het is zo dat niet iedereen dezelfde voorkeuren heeft. Daar zit juist de charme in van het experimenteren met bereidingen. Wat voor jou misschien niets toevoegt, kan voor een ander net dat verschil maken. Gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Dan zou het snel saai worden.

Natuurlijk kun je het vlies verwijderen, daar ben ik het helemaal mee eens, maar de vetkap in z’n geheel afschrijven als ‘voegt niets toe’ is gewoon kort door de bocht. Misschien is het een idee om je eigen ervaring met een open mind naast andere methoden te zetten, wie weet ontdek je alsnog iets wat je positief (of negatief) verrast. Nu klinkt het alsof je dat wilt gaan doen door het vet bij een volgende bereiding eraf te halen. Ik ben benieuwd naar je ervaring, maar ik moet er wel bij zeggen, dat de vetkap juist het geen is dat een picanha, zo bijzonder maakt, de smaak van het vet in combinatie met het vlees is uniek en herken ik meteen aan de geur. Als je een picanha koopt en vervolgens de vetkap verwijdert (dus niet als experiment), mis je een belangrijk deel van wat dit stuk vlees zo bijzonder maakt. In dat geval zou een magerder stuk rundvlees beter gepast zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik zag laatst een stukje Iberico vlees in de vriezer van een winkel, ik kende het niet, dus mijn interesse was gewekt.
Het heet Mogote Iberico Congelado.
Iberico is bekend, Congelado blijkt bevroren te zijn en als ik zoek op Mogote, dan kom ik op procureur, gewei en nek zonder bot uit.
Procureur (nek) dus.
Nu heb ik vaak zat pulled pork gemaakt en ik heb nog wat pulled pork in de vriezer liggen, dus ik wil hier wat anders mee doen.
Steaks of in zijn geheel, daar ben ik nog niet over uit.
Wie heeft er ervaring met dit stukje vlees?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jl5tu-rtUsFzaOU6D7Yb1hbRZYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5fMkZ1ZGqZTbFuW6U2U2srbl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
ASS-Ware schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 21:16:
Ik zag laatst een stukje Iberico vlees in de vriezer van een winkel, ik kende het niet, dus mijn interesse was gewekt.
Het heet Mogote Iberico Congelado.
Iberico is bekend, Congelado blijkt bevroren te zijn en als ik zoek op Mogote, dan kom ik op procureur, gewei en nek zonder bot uit.
Procureur (nek) dus.
Nu heb ik vaak zat pulled pork gemaakt en ik heb nog wat pulled pork in de vriezer liggen, dus ik wil hier wat anders mee doen.
Steaks of in zijn geheel, daar ben ik nog niet over uit.
Wie heeft er ervaring met dit stukje vlees?

[Afbeelding]
Ik heb een keer saté van procureur gemaakt, was nog in mijn "Weber" tijd ;). Erg lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
https://harriesvlees.nl/assortiment/picanha-bestellen
Vacuüm, per picanha verpakt. Circa 2 tot 5 kg per stuk.
Wat moet de schofthoogte van een koe zijn om er één stuk picanha van 5 kilo uit te snijden? Een meter of 4?
Lees ik dit nu verkeerd of betaal je idd picanha prijs voor een stuk vlees waarvan slechts een kilo of anderhalf daadwerkelijk picanha is. Zo groot worden die Blonde d'Aquitaine toch ook weer niet?

[ Voor 7% gewijzigd door ImNotnoa op 20-11-2024 12:10 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 13:41
Yalopa schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 07:59:
Nitriet zorgt er voor dat de kleur mooi blijft idd.

Ik zou wel opletten met te denken dat nitriet even zout smaakt als keukenzout (NaCl). De keren dat ik pastrami gemaakt heb vond ik het veel te zout. Zout toevoegen kan altijd, zout wegnemen kan niet meer.
Tsjah. Ik zou nitirietzout nooit alleen voor de kleur gebruiken, en dus nooit in korte pekelbaden. Ik doe mijn bacon ermee, maar dat ligt dan ook een week in de droge pekel.
En door de grillworst. Ook voor de kleur, maar met name omdat het goed conserveert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
ImNotnoa schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:09:
https://harriesvlees.nl/assortiment/picanha-bestellen

[...]

Wat moet de schofthoogte van een koe zijn om er één stuk picanha van 5 kilo uit te snijden? Een meter of 4?
Lees ik dit nu verkeerd of betaal je idd picanha prijs voor een stuk vlees waarvan slechts een kilo of anderhalf daadwerkelijk picanha is. Zo groot worden die Blonde d'Aquitaine toch ook weer niet?
Tot is een ruim begrip. Zo kan ik me 2 tot 300x opdrukken.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
ozzynator schreef op woensdag 20 november 2024 @ 19:54:
[...]

Tot is een ruim begrip. Zo kan ik me 2 tot 300x opdrukken.
Klopt, maar 2 kg is al heel veel, een beetje picanha zit zo tussen de 1200 tot 1500 gram

Try SCE to Aux

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag een kalfs achtermuis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fYw6XrKbRSyZubQholfGZMNhBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKzKGF22btLRCYdFSF1bZOrl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4UFKLr5kQwQ1CC_wUKChmz1D7Tc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O74SklWO1OTxkETnVNVQHk4M.jpg?f=fotoalbum_large

Slechts Pezo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pvX1sT9vNMm62S0j3ITSQmMz4tI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Gl6arT5c82R8IYTa3mp3sFN.jpg?f=fotoalbum_large

Indirect, chunks Whiskey barrel in de kolen, BBQ op 150C, tot een kern van 48C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifKS7t3HwEDufAmJHXYOH4aWPAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU0W3talolUqhIhpzQ7bxioq.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna direct, het rooster op de laagste stand, 4 x 1 min.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fc73c6MuFeAr6j_7T8VmWJLexJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lN8jsY2t4OPqA3mCUwgLOgL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7KDuB4GBWNjOZZub7ZZ1kEWKl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7wqcixEM8rAbW67NI3ffONv.jpg?f=fotoalbum_large

10 min laten rusten onder folie en aansnijden maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73FA57vehtFR-eZz40YPUhEIJoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qeV4eZ9UHP559dd6b7KIC1zN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vro2rfl56hl_O5FQeO8y2m_CiZA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M9II5u7fRhx6qD3yFomdl1cd.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/va8d-IP4gp0USvkjWbZ8GW2To0w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAzL5yX1fQgjgPpKl8JI9GGn.jpg?f=fotoalbum_large

En nog een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQ5XCIxrw9QmOH4d-VdvI1rtHPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BfYF15rweYTVeaVBZHzhF3Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind dit geen verkeerde rookring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8msU0OkRQ6FNsdgMNk6hBY6AaBs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T1sUqe2K7JQx5QXVNvWkvcNG.jpg?f=fotoalbum_large

Zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Prachtig. Wat een heerlijk stuk vlees. Krijg er meteen honger van :9~

• MiKeZZa
Vraagje voor mensen hier met een Bastard; is een half moon gietijzeren rooster te gebruiken als onderdeel van het multilevelsysteem? Want ik dacht dat dat de manier zou zijn, maar hier leggen ze hem er gewoon op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9qhxuflIXEczUPKasfaqb-dg7uY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/HETUP3SgEZvH992JnzhsTdQo.jpg?f=user_large

Als dat de werkwijze is kan ik er ook 1 nemen die net iets kleiner is dan de benodigde 48 CM en zo best wat besparen op de aankoop.

Ik wil namleijk een Griddle én een rooster, maar ik kom sowieso niet 1 winkel tegen waar ik beide kan vinden voor een normale prijs. Bijna geen 1 heeft ze uberhaupt beide voor de Large.

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07:42

_AN

MiKeZZa schreef op donderdag 21 november 2024 @ 19:48:
Vraagje voor mensen hier met een Bastard; is een half moon gietijzeren rooster te gebruiken als onderdeel van het multilevelsysteem? Want ik dacht dat dat de manier zou zijn, maar hier leggen ze hem er gewoon op:

[Afbeelding]

Als dat de werkwijze is kan ik er ook 1 nemen die net iets kleiner is dan de benodigde 48 CM en zo best wat besparen op de aankoop.

Ik wil namleijk een Griddle én een rooster, maar ik kom sowieso niet 1 winkel tegen waar ik beide kan vinden voor een normale prijs. Bijna geen 1 heeft ze uberhaupt beide voor de Large.
Ja, die kan je gewoon gebruiken in het multilevelsysteem.

• whoami
Over roosters enzo gesproken.
Ik ben me ook aan het afvragen wat eigenlijk het handigst is; een 'volledige' of een 'halve' gietijzeren rooster.

Is zo'n halve groot genoeg ? Mijn eerste idee was om een 'volledig' rooster aan te schaffen, maar ik heb ondertussen geleerd dat het misschien makkelijker is om bij een reverse sear als volgt te werk te gaan:
Onderaan in mijn BGE conveggtor basket een halve maan gietijzeren rooster plaatsen en een halve maan deflector.
Daarboven dan de RVS grill.

Bij het klaarmaken van een cote a l'os / picanha / .... is dit dan een makkelijke opbouw. Na het indirect garen is het dan gewoon een kwestie van het RVS rooster weg te nemen, en het vlees op het gietijzer rooster te leggen dat er al in lag en dus ook al zeker warm genoeg is.

Heeft er hier iemand een volledig rond gietijzeren rooster ? Is het een meerwaarde tov een halve maan ?

Pagina: 1 ... 310 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism