Vanavond had ik een prachtige Argentijnse picanha op de kamado. Ik had in dit topic gelezen dat mensen hem aan het spit hadden gehangen en dat heb ik een keer geprobeerd. Mijn conclusie: geweldig, dat ga ik vaker doen
Het is lang geleden dat ik zo’n goed gelukte picanha heb bereid – de combinatie van goede kwaliteit vlees, een uitstekende bijpassende rub (
Oakridge Carne Crosta) en een goede bereiding leverden een prachtig hoofdgerecht op.
De bijgerechten (naast 1300 g picanha voor 4 personen): gepofte aardappel met crème fraîche met spekjes en bieslook uit de tuin (nog steeds geen nachtvorst gehad

), 3 bereidingen van ui en pompoenblokjes uit de oven. De drank: een Bordeaux uit 2006, die helaas een beetje tegenviel.
Richting het eind van de kooktijd heb ik de top en bottom vent van de kamado even vol opengegooid. Helaas gaf de app van de draadloze Meater+ temperatuurprobe wel aan dat dat al heel snel tot vlammen met heel hoge temperatuur leidde (want druipend vet), maar duurde het minstens een minuut voordat dat niet alleen op de display van mijn iPad zichtbaar werd (dat verscheen direct met een roodgekleurd scherm), maar duurde het daarna zeker een minuut voordat de iPad luid begon te waarschuwen met een luchthoorn. Gelukkig zag ik het rode scherm vanuit mijn ooghoek en kon ik snel ingrijpen, maar de temperatuurprobe kwam al snel boven de toegestane 285 °C.
Gelukkig is de draadloze probe ook ditmaal niet overleden, maar ik vind die temperatuurlimiet van 275 °C wel problematisch. Met open vlammen zit je daar al snel overheen. Daarom overweeg ik de volgende generatie Meater te kopen: de Meater Pro met 1 probe of de Meater Pro XL met 4 probes, die allebei een temperatuur tot 550 °C aankunnen. Bijkomend voordeel is dat ze dunner zijn en dus een kleiner gat in het vlees prikken.
Welk van beide Meater Pro varianten zouden jullie kiezen, die met 1 of met 4 temperatuurprobes? En waarom? Ik ben niet geïnteresseerd in andere merken, omdat de app van Meater mij – ondanks de verlate geluidswaarschuwing van vandaag – beter bevalt dan de app van Inkbird.
Een goede grap mag vrienden kosten.