Klopt. Mijn vrouw heeft ze liever zonder saus, dus dat heb ik er voor mezelf achteraf op gedaan.MiKeZZa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:25:
[...]
Ziet er goed uit. Moink balls niet afgelakt zo te zien? Dacht dat dat alleen bij ons thuis goed scoorde
Ik heb hem kort geleden schoongebrand.whoami schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:11:
[...]
Hoe komt dat dat die binnenkant van de kamado nog zo mooi wit is ?
Wilde het eens proberen.
Sorry, maar als je je een beetje verdiept in het verhaal van de MOINK balls, dan zou je deze onzin niet spuien.Gonadan schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 18:20:
[...]
Ziet eruit als de oerhollandse gehaktballetjes met spek. Wat je in je jeugd al op de barbecue gooide voordat één of andere barbecue nerd er vanalles door- en overheen ging mieteren en zich de naam moinkbal toeeigende.
Had je geïnjecteerd? Wat nog wel eens wil helpen is tallow gebruikenAvalaxy schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:55:
Bleh. Gisteren een 4.5 kilo brisket gemaakt. Low en slow, precies zoals de vorige keer. Gekookt tot een interne temp van 94 graden. Snijd ik hem open, is ie helemaal droog en hardWas een ander soort vlees dan de vorige keer. Destijds was het van Amerikaanse koe, nu volgens mij van Belgische. Zat nauwelijks vet in het vlees.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Mijn kamado staat eigenlijk continue buiten in weer en wind; niet onder een overkapping ofzo.
Gisteren zat ik er aan te denken om zo'n beschermhoes of zo'n dome cover te kopen.
Iemand ervaring mee ? Is dat zijn geld waard of niet nodig ?
Gisteren zat ik er aan te denken om zo'n beschermhoes of zo'n dome cover te kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door whoami op 28-10-2024 08:48 . Reden: waarom worden er hier geen markdown urls ondersteund :P ]
https://fgheysels.github.io/
Ik heb bij mijn KJC een cover gekregen ik gebruik hem bij slecht weer inderdaad. Zet wel altijd de schuiven open om de schimmel te beperken. Of het nodig is, geen idee, maar hij ziet er altijd weer piekfijn uit als ik de cover eraf haal.whoami schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:46:
Mijn kamado staat eigenlijk continue buiten in weer en wind; niet onder een overkapping ofzo.
Zucht...
Je rookt je kipfilet koud?Dennis1812 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:43:
Het is sowieso ook wel erg warm om koud te roken. Misschien speelt dat mee.
Hoe stonden je schuiven? Zelf maar 1 klein stukje aangestoken neem ik aan?
Had je een thermometer erbij liggen zodat je weet tot welke temp je bent gekomen?
Welk product heb je geprobeerd? Misschien is je product nog te redden door nu een hete bereiding te geven. Als het boter was bijvoorbeeld is het lastiger want dat is simpelweg gesmolten.
Zout zou weinig kwaad kunnen denk ik.
Kipfilet zou ik weggooien.
Enigszins. Ik snijd de overtollige stukken vet van de buitenkant eraf, smelt die in een pan, en die injecteer ik dan weer in het vlees. In dit geval was dat echter niet zoveel vet omdat dat ding behoorlijk mager was.Paganstars schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:22:
[...]
Had je geïnjecteerd? Wat nog wel eens wil helpen is tallow gebruiken
Het is bewerkelijk
https://www.bbqgenootscha.../koud-gerookte-kip.13541/
Maar ik heb het 1x gedaan. Gaf een lekker mals resultaat met mooie rooksmaak.
Wel veel werk. Want je moet wel je kerntemp halen natuurlijk.
Vind dit wel lekkerder dan warm roken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ah, ja. op die manier. Je gaart ze achteraf dus. Had het draadje wel een gelezen, ben ook al een tijdje lid van het genootschap.Dennis1812 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Het is bewerkelijk
https://www.bbqgenootscha.../koud-gerookte-kip.13541/
Maar ik heb het 1x gedaan. Gaf een lekker mals resultaat met mooie rooksmaak.
Wel veel werk. Want je moet wel je kerntemp halen natuurlijk.
Vind dit wel lekkerder dan warm roken.
Het verhaal erachter is mij al bekend, maar ik ben wel benieuwd wat jij dan onwaar vindt aan mijn stelling.ASS-Ware schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:12:
Sorry, maar als je je een beetje verdiept in het verhaal van de MOINK balls, dan zou je deze onzin niet spuien.
Een combinatie van varken en rund als balletje bestaat al eeuwen, dat heeft de bedenker van de moink bal niet bedacht. Hij heeft er alleen een variant op bedacht en daar een naam aan gehangen en ineens zitten er spelregels aan vast. Waarna Noskos zich ermee ging bemoeien en het ineens weer half aan zijn naam kleeft (is ook een klassiekertje bij die knakker).
Onder de streep beschouw ik een gehaktbal met spek dus als de basisklassieker, en is het moink idee een specifiek recept. Waarmee ik dus alles wat afwijkt van het moink recept niet meer als moink bal beschouw maar gewoon als variant op de klassieke gehaktbal met spek.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als hij te mager is, zou ik sowieso niet trimmen, muv hard vet voor tallowAvalaxy schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 09:34:
[...]
Enigszins. Ik snijd de overtollige stukken vet van de buitenkant eraf, smelt die in een pan, en die injecteer ik dan weer in het vlees. In dit geval was dat echter niet zoveel vet omdat dat ding behoorlijk mager was.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Mijn Amerikaanse kamado staat in Nederland de hele winter buiten onder de meegeleverde beschermhoes, in weer en wind. Ik heb nog nooit problemen gehad met veroudering of schimmelvorming. Ik vermoed dat dit mede komt doordat hij nooit langer dan een paar weken blijft staan voordat hij weer gebruikt wordt.whoami schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 08:46:
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik heb helaas wel af en toe schimmelvorming in mijn kamado, maar ik heb helaas ook deze afgelopen periode minder kunnen barbecueën dan gewild.Tomatoman schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:07:
[...]
Mijn Amerikaanse kamado staat in Nederland de hele winter buiten onder de meegeleverde beschermhoes, in weer en wind. Ik heb nog nooit problemen gehad met veroudering of schimmelvorming. Ik vermoed dat dit mede komt doordat hij nooit langer dan een paar weken blijft staan voordat hij weer gebruikt wordt.
Een hoes eromheen in de natte periode helpt daar maar beperkt tegen. Denk dat hij best in weer en wind kan staan als je goed schoonmaakt na gebruik en regelmatig genoeg aanzet.
Ziet er op zich ok uit, zou ik zeggen. Heb zelf wel een keer gehad dat ik bij het aansteken ook de buitenkant van de volgende baan geraakt had, waardoor het vuurtje ook dwars de hele spiraal doortrok in plaats van langzaam rond. Dus dat is wel iets om goed op te letten bij het aansteken.Rox92 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:37:
Hij lijkt goed afgevuld toch zo? Had hem ook een paar keer getikt om in te klinken.
[Afbeelding]
Het rookmot/meel wat je gebruikt ziet er alleen wel heel fijn uit? In elk geval een stukje fijner dan wat ik zelf gebruik (wat vuur&rook in combinatie met hun rookspiraal verkoopt): Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 28-10-2024 16:43 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het rookmot is inderdaad behoorlijk fijn. Ik heb de rookmot van Weber gekocht omdat noskos die aanraadde. Maar die gebruikt dan ook de Weber csgOrion84 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 16:39:
[...]
Ziet er op zich ok uit, zou ik zeggen. Heb zelf wel een keer gehad dat ik bij het aansteken ook de buitenkant van de volgende baan geraakt had, waardoor het vuurtje ook dwars de hele spiraal doortrok in plaats van langzaam rond. Dus dat is wel iets om goed op te letten bij het aansteken.
Het rookmot/meel wat je gebruikt ziet er alleen wel heel fijn uit? In elk geval een stukje fijner dan wat ik zelf gebruik (wat vuur&rook in combinatie met hun rookspiraal verkoopt): Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Ik zag nog ergens de tip voorbij komen om met aluminiumfolie de banen te scheiden. Ik denk dat ik dat de volgende keer ga proberen.
Ik gebruik de CSG en de rookmot van rookplankje.nl en heb daar nooit gezeur mee.Rox92 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Het rookmot is inderdaad behoorlijk fijn. Ik heb de rookmot van Weber gekocht omdat noskos die aanraadde. Maar die gebruikt dan ook de Weber csg![]()
Ik zag nog ergens de tip voorbij komen om met aluminiumfolie de banen te scheiden. Ik denk dat ik dat de volgende keer ga proberen.
Ik hoef ook niets te scheiden met aluminiumfolie of ander gedoe.
heeft er hier iemand ervaring met een verhoger waarmee het grill oppervlak vergroot kan worden? ik heb een BGE en hiervoor is een 2-delig multi-level rack beschikbaar (https://www.biggreenegg.e.../2-piece-multi-level-rack), ik neem aan dat er andere kamado's zijn die een soortgelijke oplossing hebben.
Het gaat mij er vooral om dat ik some net te weinig oppervlakte heb, daar zou dit bij kunnen helpen. Maar wat doet dit voor de temperatuur? ik neem aan dat er een andere temperatuur is op iedere laag, maar hoe groot is dit verschil in de praktijk?
Het gaat mij er vooral om dat ik some net te weinig oppervlakte heb, daar zou dit bij kunnen helpen. Maar wat doet dit voor de temperatuur? ik neem aan dat er een andere temperatuur is op iedere laag, maar hoe groot is dit verschil in de praktijk?
Dat pekelen ben ik ook benieuwd naar! Is je mes scherp trouwens, vlees ziet er bijna half gescheurd uit.
Ik heb altijd begrepen dat het wordt gebruikt om je eten 'warm te houden' en een beetje verder te garen, maar niet veel. Het is ver weg genoeg om de directe hitte te mijden van je normale grill. Ik heb het nog niet gebruikt voor lange sessies. Maar wel bbq met veel mensen, en dan beetje wisselen met wat 'te snel' gaat of al nagenoeg gaar is.HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
heeft er hier iemand ervaring met een verhoger waarmee het grill oppervlak vergroot kan worden? ik heb een BGE en hiervoor is een 2-delig multi-level rack beschikbaar (https://www.biggreenegg.e.../2-piece-multi-level-rack), ik neem aan dat er andere kamado's zijn die een soortgelijke oplossing hebben.
Beetje zoals dit
nee joh bovenin heet genoeg en gebruik het soms kn er prima groente etc op makenMillie-ano schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 10:12:
[...]
Ik heb altijd begrepen dat het wordt gebruikt om je eten 'warm te houden' en een beetje verder te garen, maar niet veel. Het is ver weg genoeg om de directe hitte te mijden van je normale grill. Ik heb het nog niet gebruikt voor lange sessies. Maar wel bbq met veel mensen, en dan beetje wisselen met wat 'te snel' gaat of al nagenoeg gaar is.
Beetje zoals dit
(geen bge maar ljijkt me zelfde)
Als er een conveggtor of ander hitteschild tussen zit en de topvent staat niet te hard open dan zou de temp niet teveel mogen afwijken boven of onder denk ik.
You don't need eyes to see, you need vision
Werkt echt fantastisch, veel meer kook opervlakte, ik gebruik hem eigenlijk altijd, geen verschil met warmte (bij gebruik van de conveggtor natuurlijk).HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
Geen ervaring met die specifieke BGE accessoire, ziet er wel erg handig uit met zo'n schuif mechanisme, maar wel ervaring met een vergelijkbare oplossing in mijn GG Compact. Bevalt mij prima om extra oppervlak te creëren. Zie ook:HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Ook handig voor extra ruimte bij koud roken:
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Voor extra ruimte bij koud roken gebruik ik altijd het rekje van de braadslede van ikeaOrion84 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:59:
[...]
Geen ervaring met die specifieke BGE accessoire, ziet er wel erg handig uit met zo'n schuif mechanisme, maar wel ervaring met een vergelijkbare oplossing in mijn GG Compact. Bevalt mij prima om extra oppervlak te creëren. Zie ook:
Ook handig voor extra ruimte bij koud roken:
Heb ‘m deze zomer voor mijn verjaringsproces gekregen. Prima ding voor als je meerdere mensen moet bedienen. Hij staat er hier 75% van de tijd in.HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
Bedankt. Deze (en voorgaande) reacties geven me genoeg vertrouwen om de stap te wagen. Zoals alles bij BGE, niet goedkoop... dus vandaar dat ik eerst wilde checken.Shrien schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:03:
[...]
Heb ‘m deze zomer voor mijn verjaringsproces gekregen. Prima ding voor als je meerdere mensen moet bedienen. Hij staat er hier 75% van de tijd in.
Ik heb een roosterverhoger, maar nooit het verschil in temperatuur gemeten.HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:57:
Ja hoor, vlijmscherp.Mother_lepard schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:58:
[...]
Dat pekelen ben ik ook benieuwd naar! Is je mes scherp trouwens, vlees ziet er bijna half gescheurd uit.
Ik kon de stukjes vlees ook zonder moeite uit elkaar trekken, misschien dat het daardoor komt.
<knip> Aanbiedingen horen in het aanbiedingen-topic.HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Bedankt. Deze (en voorgaande) reacties geven me genoeg vertrouwen om de stap te wagen. Zoals alles bij BGE, niet goedkoop... dus vandaar dat ik eerst wilde checken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 29-10-2024 21:17 ]
Ik wist niet dat intratuin ook BGE accessoires heeft. interessant, we gaan donderdag even kijken.
[ Voor 19% gewijzigd door Ardana op 29-10-2024 21:18 ]
Hangt er wel vanaf bij welke vestiging bedenk ik mij nu, hier 2 dorpen verder bijvoorbeeld wel maar bij Halsteren weer niet. Anders even bellen voor je gaat rijden.HiBe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:55:
[...]
Ik wist niet dat intratuin ook BGE accessoires heeft. interessant, we gaan donderdag even kijken.
Voor de mensen (zoals ik) die nog een Kamado Joe IKAMAND in de schuur hebben liggen en ook nog Home Assistant draaien. Er is een integratie voor de IKAMAND beschikbaar. Ik zal deze eens gaan testen....
https://github.com/plmilord/Hass.io-custom-component-ikamand
https://github.com/plmilord/Hass.io-custom-component-ikamand
ehhhh..HOI
Bij voorbaat excuses want ik heb deze vraag al vaker voorbij zien komen, maar kan het zo niet terug vinden.
Wat gebruiken de tweakers om halve plate setters, speksteen, gietijzer grill ding op te bergen? Ik ben op zoek naar een rekje voor buiten om op te hangen aan een muur.
https://www.bol.com/nl/nl...PoEfLD9NE7RgaAqylEALw_wcB
Dit bijvoorbeeld. Al is deze wel flink groot.
Wat gebruiken de tweakers om halve plate setters, speksteen, gietijzer grill ding op te bergen? Ik ben op zoek naar een rekje voor buiten om op te hangen aan een muur.
[ Voor 43% gewijzigd door MrVegeta op 30-10-2024 15:30 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidappMrVegeta schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:28:
Bij voorbaat excuses want ik heb deze vraag al vaker voorbij zien komen, maar kan het zo niet terug vinden.
Ik heb zoiets, maar dan van Amazon.
foutje
[ Voor 98% gewijzigd door 418O2 op 30-10-2024 16:12 ]
https://products.thebasta...ard-essentials-rack-large

ik heb deze. Mooi stevig ding. Komt met een beugeltje zodat je hem aan de muur kan hangen

ik heb deze. Mooi stevig ding. Komt met een beugeltje zodat je hem aan de muur kan hangen
[ Voor 11% gewijzigd door 418O2 op 30-10-2024 16:13 ]
Ik zet ze gewoon rechtop in zo'n vaker langskomende Ikea bak waar je ook houtskool in kwijt kunt. En dan mijn losse meuk ernaast.MrVegeta schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 15:28:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jij mag er ook best wezenMillie-ano schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:12:
Mooie fatcap
Dat is een hele mooie, inderdaad!ASS-Ware schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:37:
Bolletje Picanha. Lekker zeg!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bij een lokale slager, of online ergens?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Deze kwam van de Makro.Jan_V schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:12:
[...]
Dat is een hele mooie, inderdaad!
Bij een lokale slager, of online ergens?
Dat is goed nieuws. Ik heb er ook nog zo een in de vriezer liggen. Zat nog te bedenken wat ik dit weekend op de bastard kan leggen, dit is wel een goede, zeker nu mini-me het weekend weg is (blijft er eindelijk genoeg over voor de vrouw en mijzelf).
* walteij loopt naar de vriezer om de picanha naar de koelkast te verplaatsen.
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Ik wou ook een picanha maken vandaag, maar er was er geen te verkrijgen bij de lokale slager.
Het werd dan maar een cote à l'os van een Blanc Blue Belge.
Best een dik stukje.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ic5aeWmNg70sjvFjCZcM1PEO.jpg?f=user_large)
Geen rub gebruikt, gewoon wat zeezout op gedaan kort voor het op de BBQ ging, en toen het van de BBQ ging wat zwarte peper op gestrooid.
Bereid volgens de reverse sear methode. Nu is het wel zo dat ik mijn BBQ te warm heb laten worden. Ik wou het vlees indirect garen op een temperatuur van 120°, maar de BBQ was tot 150° gegaan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/duiAzRodDRZTxFqgSO0Bbmz0.jpg?f=user_large)
Na iets minder dan een uur had het vlees een kerntemperatuur van 45°.
Het vlees wat laten rusten en ondertussen de BBQ opgestookt tot een 250° a 270° voor de directe fase.
Jammer genoeg heb ik nog geen gietijzeren grill, dus heb ik het met het RVS rooster moeten doen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XheAJFihIQFaQ2DeMN8Vwau5.jpg?f=user_large)
2 minuutjes aan beide zijden.
Nadien de cote à l'os nog een aantal minuten laten rusten voor ik het heb aangesneden. Als ik het me goed herinner had het toen een kerntemperatuur van ongeveer 53°.
Het werd dan maar een cote à l'os van een Blanc Blue Belge.
Best een dik stukje.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ic5aeWmNg70sjvFjCZcM1PEO.jpg?f=user_large)
Geen rub gebruikt, gewoon wat zeezout op gedaan kort voor het op de BBQ ging, en toen het van de BBQ ging wat zwarte peper op gestrooid.
Bereid volgens de reverse sear methode. Nu is het wel zo dat ik mijn BBQ te warm heb laten worden. Ik wou het vlees indirect garen op een temperatuur van 120°, maar de BBQ was tot 150° gegaan.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/duiAzRodDRZTxFqgSO0Bbmz0.jpg?f=user_large)
Na iets minder dan een uur had het vlees een kerntemperatuur van 45°.
Het vlees wat laten rusten en ondertussen de BBQ opgestookt tot een 250° a 270° voor de directe fase.
Jammer genoeg heb ik nog geen gietijzeren grill, dus heb ik het met het RVS rooster moeten doen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XheAJFihIQFaQ2DeMN8Vwau5.jpg?f=user_large)
2 minuutjes aan beide zijden.
Nadien de cote à l'os nog een aantal minuten laten rusten voor ik het heb aangesneden. Als ik het me goed herinner had het toen een kerntemperatuur van ongeveer 53°.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/GrUwr7akZfHZksE87EEp6BUE.jpg?f=user_large)
Ik zie dat je de picanha tijdens de indirecte fase met het vet richting de kolen hebt liggen.ASS-Ware schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:37:
Op de meeste sites lees ik dat je beter de vetcap bovenaan hebt. Wat is de reden dat jij 'm zo hebt gelegd ?
Hoe kom je daar nou bij?whoami schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:14:
[...]
Ik zie dat je de picanha tijdens de indirecte fase met het vet richting de kolen hebt liggen.
Op de meeste sites lees ik dat je beter de vetcap bovenaan hebt. Wat is de reden dat jij 'm zo hebt gelegd ?
Vandaag weer eens een lekker stukje shortribs.
:strip_exif()/f/image/CNvK31yl0u6szaMhMtxFphoA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A6S5yebdmKv5G8tYmH9xOcFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst even schoonmaken.
:strip_exif()/f/image/EQiwI2z1FxxgfTRz2XZubH0E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QTCAfatpnL6jVYZFbfZNqUII.jpg?f=fotoalbum_large)
PeZo er op.
:strip_exif()/f/image/OpiRUA8K1NpivWTiQ0jy2GU3.jpg?f=fotoalbum_large)
Indirect op de BBQ, rooster op 110C en een paar chunks Hickory er bij.
:strip_exif()/f/image/mVBvw2uP1mogjiFUwxQ3q7Yg.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 4 uur en een kwartier was de kern eindelijk 70C, dus toen inpakken.
:strip_exif()/f/image/VTjrw2KGO1DG2XoewGaCebsi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/US03Hhv4VpOlZARidzOKvNEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens gewacht tot de kerntemperatuur op 98C stond en het vlees boterzacht was, na 6 uur en 45 min.
YouTube: 31 October 2024
Toen 3 kwartier laten rusten en uitpakken maar.
Wow wat was dat lekker.
:strip_exif()/f/image/rRrsC7H9duGgceqG3uzQaAGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mr3FP8vReWj4UXVa3ZjqKGs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ouskxkRfJ1vLasq9dYdiYH3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ck5Lgf97elEfE4jGzNptv0SX.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal geweldig.
:strip_exif()/f/image/CNvK31yl0u6szaMhMtxFphoA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A6S5yebdmKv5G8tYmH9xOcFd.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerst even schoonmaken.
:strip_exif()/f/image/EQiwI2z1FxxgfTRz2XZubH0E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QTCAfatpnL6jVYZFbfZNqUII.jpg?f=fotoalbum_large)
PeZo er op.
:strip_exif()/f/image/OpiRUA8K1NpivWTiQ0jy2GU3.jpg?f=fotoalbum_large)
Indirect op de BBQ, rooster op 110C en een paar chunks Hickory er bij.
:strip_exif()/f/image/mVBvw2uP1mogjiFUwxQ3q7Yg.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 4 uur en een kwartier was de kern eindelijk 70C, dus toen inpakken.
:strip_exif()/f/image/VTjrw2KGO1DG2XoewGaCebsi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/US03Hhv4VpOlZARidzOKvNEV.jpg?f=fotoalbum_large)
Vervolgens gewacht tot de kerntemperatuur op 98C stond en het vlees boterzacht was, na 6 uur en 45 min.
Toen 3 kwartier laten rusten en uitpakken maar.
Wow wat was dat lekker.
:strip_exif()/f/image/rRrsC7H9duGgceqG3uzQaAGe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mr3FP8vReWj4UXVa3ZjqKGs8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ouskxkRfJ1vLasq9dYdiYH3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ck5Lgf97elEfE4jGzNptv0SX.jpg?f=fotoalbum_large)
Helemaal geweldig.
Ik moest ook even zoeken. Hier gaat ie indirect op een weber, en ik doe ook de fatcap naar boven. Maar kan allebei. Verschil volgens bbg-helden.whoami schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 21:14:
[...]
Ik zie dat je de picanha tijdens de indirecte fase met het vet richting de kolen hebt liggen.
Vet zorgt wel voor een hele goede isolatie en bescherming van het vlees voor directe hitte. Daarom zou je bijvoorbeeld bij een bereiding op een kamado kunnen kiezen om de vetzijde aan de onderzijde te leggen. Zo zal het vlees nog langzamer opwarmen wat resulteert in sappiger vlees. En wie wil dat nou niet.
Met het vet naar boven gebeurt er wel wat anders. Omdat je het vet ingesneden hebt met een ruitvorm zal het smeltende vet niet bovenop blijven liggen maar wegvloeien. Zo zal de bovenkant van het vet droger worden en de kans krijgen om een beetje uit te bakken en met een beetje mazzel krokant worden.
Mijn voorkeur heeft het inderdaad om de picanha met het vet naar beneden te leggen. Ik heb mijn vlees liever wat sappiger dan een krokante korst, wanneer ik moet kiezen. Maar dat is een persoonlijke keuze.Millie-ano schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:59:
[...]
Ik moest ook even zoeken. Hier gaat ie indirect op een weber, en ik doe ook de fatcap naar boven. Maar kan allebei. Verschil volgens bbg-helden.
[...]
Wat mij betreft het beste resultaat krijg je met picanha aan het spit. Dat is het beste van twee werelden.
Ik zal het eens proberen, fatcap omlaag, al denk ik dat het geen moer uitmaakt.sjors123 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:57:
[...]
Mijn voorkeur heeft het inderdaad om de picanha met het vet naar beneden te leggen. Ik heb mijn vlees liever wat sappiger dan een krokante korst, wanneer ik moet kiezen. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Wat mij betreft het beste resultaat krijg je met picanha aan het spit. Dat is het beste van twee werelden.
Een reden is dat je vlees met het vet in contact komt (arroser) als de fat cap bovenaan zit doordat het vet langs het vlees naar beneden loopt.
Ik reageerde op:BlackShadow schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:37:
[...]
Een reden is dat je vlees met het vet in contact komt (arroser) als de fat cap bovenaan zit doordat het vet langs het vlees naar beneden loopt.
Mijn vraag was: Hoe kom je daar nou bij?
Dan heb ik je verkeerdelijk gequoted.ASS-Ware schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:03:
[...]
Ik reageerde op:
Mijn vraag was: Hoe kom je daar nou bij?
Ik reageerde namelijk inhoudelijk op de discussie rond fat cap omlaag of omhoog.
[ Voor 6% gewijzigd door BlackShadow op 02-11-2024 11:56 ]
Fatcap omhoog of omlaag, sja, ik denk dat dat ook niet zoveel uitmaakt.BlackShadow schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:36:
[...]
Dan heb ik je verkeerdelijk gequoted.
Ik reageerde namelijk inhoudelijk op de discussie rond fat cap omlaag of omhoog.
Als de fatcap omhoog ligt en het gaat deels smelten, dan loopt het langs de zijkanten omlaag.
Nou en?
Daar wordt het vlees niet sappiger van ofzo, dat trekt er echt niet in.
Vraagje ..
mijn kamado joe gasket kit laat los. De tape heeft dus geen hechting meer. De fiber is verder nog goed. Welk soort tape kan ik het beste gebruiken en waar te verkrijgen? Dat is allicht goedkoper dan een nieuwe fiber/gasket kit kopen ..
iemand it al eens gedaan?
mijn kamado joe gasket kit laat los. De tape heeft dus geen hechting meer. De fiber is verder nog goed. Welk soort tape kan ik het beste gebruiken en waar te verkrijgen? Dat is allicht goedkoper dan een nieuwe fiber/gasket kit kopen ..
There are no secrets, only information you do not yet have
Ik zou contact opnemen met het BBQ Experience Center, zij verkopen de hittebestendige lijm die je er voor kan gebruiken.zeroday schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:50:
Vraagje ..
je bracht me op een spoor.. Ik heb het gevonden: Permatex Ultra CopperASS-Ware schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:40:
[...]
Ik zou contact opnemen met het BBQ Experience Center, zij verkopen de hittebestendige lijm die je er voor kan gebruiken.
Waarom de vetkap er niet af snijden ná garing? Je mist nu zo veel smaak..ASS-Ware schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:16:
Het was weer eens tijd voor een lekkere entrecote.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wow, wat is het toch een lekker stukje vlees.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Er zijn zelfs mensen die die vetkap na het meebakken gewoon lekker opetenHenkie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:50:
[...]
Waarom de vetkap er niet af snijden ná garing? Je mist nu zo veel smaak..
Na wat wikken en wegen hier dan een trotse nieuwe eigenaar van een Bastard vx Large geworden.
Uiteraard wat dingen erbij gekocht, een gietijzeren halve maan, een hele en halve druippan, borstel,houtskool, handschoenen en care spray. En uiteraard een hoes.
Ja en dan wil je nog wat meer als je zo rond loopt ...dus kwam er een skillet bij, een pizzasteen een hamburger press en een dutch oven.
Nu nog wachten op de levering en voorzichtig aan gaan leren werken ermee...gelukkig een goed boek gekocht met veel info en recepten.
Uiteraard wat dingen erbij gekocht, een gietijzeren halve maan, een hele en halve druippan, borstel,houtskool, handschoenen en care spray. En uiteraard een hoes.
Ja en dan wil je nog wat meer als je zo rond loopt ...dus kwam er een skillet bij, een pizzasteen een hamburger press en een dutch oven.
Nu nog wachten op de levering en voorzichtig aan gaan leren werken ermee...gelukkig een goed boek gekocht met veel info en recepten.
Omdat dat een heel dik vlies was, geen vetkap.Henkie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:50:
[...]
Waarom de vetkap er niet af snijden ná garing? Je mist nu zo veel smaak..
Gefeliciteerd! Lekker geïnvesteerd 🫢Gandalf68 schreef op zondag 3 november 2024 @ 08:41:
Na wat wikken en wegen hier dan een trotse nieuwe eigenaar van een Bastard vx Large geworden.
In mijn beleving de mooiste bbq gekocht die op de markt is, maar dat is persoonlijk…
Heeft dat goede boek ook een titel en schrijver?
jazeker ,
Het ultieme Kamadoboek , leer koken op een keramische BBQ , uitgeverij pig Butts Roosendaal isbn 9789083139807
Zowie tak.
ik vindt het een mooi boek en heb er 30 euro voor betaald, ik zal even de inhoudsopgave laten zien dan kan je zelf oordelen:strip_exif()/f/image/j1ZL8Te0rcugscePR7TotSXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K7luQNVZCrTKQ8vjmkmzFgdz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HE9INxJNchrEfj36uz5P2Bud.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1hwgxlDLB5UDKX0IJnK31yQG.jpg?f=fotoalbum_large)
[URL="https://tweakers.net/i/I-C3brjQeUOVVH8MzEVTHEs3cro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xMLPGUuX6VzgTBtRJOFp0zh3.jpg?f=user_large",,"1"]
[/URL
heb het zelf bij BBQ experiencenter gekocht, maar met de info hierboven kan je het denk ik ook wel vinden.
Heb zeker geinvesteerd... maar dan moet ik naar een ander topic gaan verwijzen om de regels niet te overtreden
Het ultieme Kamadoboek , leer koken op een keramische BBQ , uitgeverij pig Butts Roosendaal isbn 9789083139807
Zowie tak.
ik vindt het een mooi boek en heb er 30 euro voor betaald, ik zal even de inhoudsopgave laten zien dan kan je zelf oordelen
:strip_exif()/f/image/j1ZL8Te0rcugscePR7TotSXi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/K7luQNVZCrTKQ8vjmkmzFgdz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HE9INxJNchrEfj36uz5P2Bud.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1hwgxlDLB5UDKX0IJnK31yQG.jpg?f=fotoalbum_large)
[URL="https://tweakers.net/i/I-C3brjQeUOVVH8MzEVTHEs3cro=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/xMLPGUuX6VzgTBtRJOFp0zh3.jpg?f=user_large",,"1"]
:strip_exif()/f/image/xMLPGUuX6VzgTBtRJOFp0zh3.jpg?f=fotoalbum_large)
heb het zelf bij BBQ experiencenter gekocht, maar met de info hierboven kan je het denk ik ook wel vinden.
Heb zeker geinvesteerd... maar dan moet ik naar een ander topic gaan verwijzen om de regels niet te overtreden
De vrouw is een week weggeweest, dus wat vaker ge-BBQ-ed de afgelopen dagen, maar vanavond is ze weer terug.
Ik zag gisteren een mooi varkenshaasje liggen en ik had nog 2 strookjes ontbijspek en 2 plakjes pittige cheddar.
Dus dan maar even een simpele maar lekkere lunch maken.
Schoonmaken hoefde niet, beetje spek er omheen.
:strip_exif()/f/image/E0b0yJDtv0xY2jjHBRMsXnrn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dha3l4Yj8MCGYuc6HGAZ58kF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ba4suzRGtv2iY0BQ7OROJ3Fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Even boven direct vuur.
:strip_exif()/f/image/rSchElDr4SJoiOOBPM1kIK5T.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de kaas er op en indirect door.
:strip_exif()/f/image/gbELPgR2nfkQbTbdeNDEp2JE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat smelt lekker.
:strip_exif()/f/image/4GiqCiNOMqH59Jk42cvTyZLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3qEzwbrYKLKqWTNENmhknMi.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/fEAJDSqkN1xW7aeR8MWObre4.jpg?f=fotoalbum_large)
Yum.
Ik zag gisteren een mooi varkenshaasje liggen en ik had nog 2 strookjes ontbijspek en 2 plakjes pittige cheddar.
Dus dan maar even een simpele maar lekkere lunch maken.
Schoonmaken hoefde niet, beetje spek er omheen.
:strip_exif()/f/image/E0b0yJDtv0xY2jjHBRMsXnrn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dha3l4Yj8MCGYuc6HGAZ58kF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ba4suzRGtv2iY0BQ7OROJ3Fa.jpg?f=fotoalbum_large)
Even boven direct vuur.
:strip_exif()/f/image/rSchElDr4SJoiOOBPM1kIK5T.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna de kaas er op en indirect door.
:strip_exif()/f/image/gbELPgR2nfkQbTbdeNDEp2JE.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat smelt lekker.
:strip_exif()/f/image/4GiqCiNOMqH59Jk42cvTyZLc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L3qEzwbrYKLKqWTNENmhknMi.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/fEAJDSqkN1xW7aeR8MWObre4.jpg?f=fotoalbum_large)
Yum.
Vandaag was het wederom bbq avond.
Varkenshaas eerst rondom op gietijzer, daarna indirect in butcher paper. Kerntemperatuur 60 graden.
Kippenpoten, ook eerst direct op het gietijzer, daarna ook indirect.
Ik had nog een ribeye liggen, ook maar gepakt en als laatste op een erg heet rooster gegrild.
Tussendoor boontjes gekookt in een bakje van aluminium folie en vervolgens de boontjes even op het rooster gegrild.
Ook courgette en aubergine gegrild en vervolgens opzij gelegd in een bakje van aluminium folie .
Als laatste toevoeging een paar rösti rondjes gebakken, en indirect warm laten worden.
Heerlijk zo'n multi level indeling!
Wat een leuke/lekkere hobby hebben we toch...
:strip_exif()/f/image/n0NYVVW4vMe8PDdymdq6tKwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QmTgmTteDEOYVjVqtMr7Gp9C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u7GwdR5gFzwrLIopIr23I8Ir.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cAJl0S4a5hkXE8taS8wOi0Cd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e47OylCs19YmTiLeAMstpntD.jpg?f=fotoalbum_large)
Varkenshaas eerst rondom op gietijzer, daarna indirect in butcher paper. Kerntemperatuur 60 graden.
Kippenpoten, ook eerst direct op het gietijzer, daarna ook indirect.
Ik had nog een ribeye liggen, ook maar gepakt en als laatste op een erg heet rooster gegrild.
Tussendoor boontjes gekookt in een bakje van aluminium folie en vervolgens de boontjes even op het rooster gegrild.
Ook courgette en aubergine gegrild en vervolgens opzij gelegd in een bakje van aluminium folie .
Als laatste toevoeging een paar rösti rondjes gebakken, en indirect warm laten worden.
Heerlijk zo'n multi level indeling!
Wat een leuke/lekkere hobby hebben we toch...
:strip_exif()/f/image/n0NYVVW4vMe8PDdymdq6tKwu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QmTgmTteDEOYVjVqtMr7Gp9C.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u7GwdR5gFzwrLIopIr23I8Ir.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cAJl0S4a5hkXE8taS8wOi0Cd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/e47OylCs19YmTiLeAMstpntD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1oWs3tBOqBRKp0lfau29gAeU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Tim123 op 03-11-2024 20:26 ]
Ik denk dat ik van de winter maar door moet bbqen, vandaag ff mn vriezers uitgeruimd, helaas veel weg moeten mikken..
Veel had ik na de verhuizing bevroren meegenomen maar door drukte (nog verbouwen en een dochtertje van 2), lang niet alles klaar kunnen maken maar wat er nog over is na de schifting:
Voorraad
2,8kg entrecote
910gr Bavette
310gr Wagyu Picanha
1kg buffel ribeye
500gr Wagyu Biefstuk
1,6kg zalm
400gr casselrib
870gr spareribs k&k
230gr Guanciale
270gr eendenborstfilet
730gr pulled chicken k&k
850gr sweet&spicy suri kip k&k
250gr cevapi k&k
1kg cevapi
830gr runderkebabs
500gr kipkebab k&k
400gr eendenlever
200gr ganzenlever
270gr yakitori
800gr massalakip k&k
400gr koolvis
470gr kipshoarma
900gr Picanha
Alles met k&k is door mij klaargemaakt en in vacuum ingevroren, eigenlijk vacumeer ik alles zelf en dan met beschrijving en datum erop de vriezer in
Veel had ik na de verhuizing bevroren meegenomen maar door drukte (nog verbouwen en een dochtertje van 2), lang niet alles klaar kunnen maken maar wat er nog over is na de schifting:
Voorraad
2,8kg entrecote
910gr Bavette
310gr Wagyu Picanha
1kg buffel ribeye
500gr Wagyu Biefstuk
1,6kg zalm
400gr casselrib
870gr spareribs k&k
230gr Guanciale
270gr eendenborstfilet
730gr pulled chicken k&k
250gr cevapi k&k
1kg cevapi
830gr runderkebabs
500gr kipkebab k&k
400gr eendenlever
200gr ganzenlever
270gr yakitori
800gr massalakip k&k
400gr koolvis
470gr kipshoarma
900gr Picanha
Alles met k&k is door mij klaargemaakt en in vacuum ingevroren, eigenlijk vacumeer ik alles zelf en dan met beschrijving en datum erop de vriezer in
Adjust non olet, plerumque...
Zonde dat je veel weggegooid hebt. Reden van weggooien?
Met vacuüm krijg je toch geen vriesbrand o.i.d erop? En is het prima erg lang houdbaar?
Met vacuüm krijg je toch geen vriesbrand o.i.d erop? En is het prima erg lang houdbaar?
@Tim123 mooie actie foto's van je DenC gebruik.
Word de indirect op dat lagere niveau niet net zo heet als de andere open zijde?
Word de indirect op dat lagere niveau niet net zo heet als de andere open zijde?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Dank je.copykat schreef op zondag 3 november 2024 @ 22:08:
@Tim123 mooie actie foto's van je DenC gebruik.
Je merkt wel temperatuur verschil tussen de 2 niveaus. Ook is het "lastig" om bij de spullen op het onderste niveau te komen.
Ik leg daar de spullen die eigenlijk niet kunnen mislukken:
Vlees waar ik de kerntemperatuur in de gaten houdt, en zoals nu de kippenpoten. Ook is het een prima plek voor bijvoorbeeld uitbakken van speklapjes. Verbranden gebeurt eigenlijk niet doordat het indirect is.
Voor groenten, of aardappelen, die je toch meer moet draaien en in de gaten houden vind ik het bovenste gedeelte fijner. Nog meer indirect, en iets minder warm.
Sodeju, dat zijn me een partij dode dieren. Zonde.1nsane schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:23:
Voorraad
2,8kg entrecote
910gr Bavette
310gr Wagyu Picanha
1kg buffel ribeye
500gr Wagyu Biefstuk
1,6kg zalm
400gr casselrib
870gr spareribs k&k
230gr Guanciale
270gr eendenborstfilet
730gr pulled chicken k&k
250gr cevapi k&k
1kg cevapi
830gr runderkebabs
500gr kipkebab k&k
400gr eendenlever
200gr ganzenlever
270gr yakitori
800gr massalakip k&k
400gr koolvis
470gr kipshoarma
900gr Picanha
Als hij dat lekker op eet is er toch niks zonde aan?Avalaxy schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:09:
[...]
Sodeju, dat zijn me een partij dode dieren. Zonde.
Mijn vriezer is meestal enigzins vergelijkbaar. Maar geen vis maar juist wat meer vlees producten.
Ik doelde op het wegmikken.Dennis1812 schreef op zondag 3 november 2024 @ 23:11:
[...]
Als hij dat lekker op eet is er toch niks zonde aan?
Volgens mij leest men niet helemaal goed. De enorme lijst is (zoals ik het dus lees) wat er nog over is.1nsane schreef op zondag 3 november 2024 @ 20:23:
maar wat er nog over is na de schifting:
Voorraad
[...]
ik kijk persoonlijk helemaal niet naar datums van mijn spullen in de vriezer: ruikt het nog goed wanneer ontdooit dan zal ik het gewoon bereiden en opeten.
beetje vriesbrand? wegsnijden als het echt heel erg is, maar afhankelijk van de bereiding is het helemaal geen punt: als het in een stoof gaat dan komt dat vocht gewoon weer terug in het vlees
enige uitzondering die ik laatst geleerd heb: kroketten en frikandellen, die zijn niet meer te redden als ze teveel vriesbrand hebben
beetje vriesbrand? wegsnijden als het echt heel erg is, maar afhankelijk van de bereiding is het helemaal geen punt: als het in een stoof gaat dan komt dat vocht gewoon weer terug in het vlees
enige uitzondering die ik laatst geleerd heb: kroketten en frikandellen, die zijn niet meer te redden als ze teveel vriesbrand hebben
[ Voor 16% gewijzigd door Leipo op 04-11-2024 13:21 ]
FTFYLeipo schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:20:
De bbq is hier echt al maanden niet aan geweest en met dit warme/vochtige/zon-loze weer is de bbq wel aardig tot leven gekomen, op schimmel niveau.
Dus eerst maar eens vol gooien en schoonfikken, want momenteel is het niet veilig binnen 1 meter van mijn biotoop helaas

Daar heb ik ook een hekel aan maar even voor de duidelijkheid, die lijst is niet wat ik weg heb gegooid, dit is allemaal nog eetbaar en ga ik komende tijd oppeuzelen
Het weggegooide bestond uit wat bakjes met zut die vriesdood was, vooral wat klaargemaakte spullen. Een stuk rund van 450gr dat wat groenige plekken had en nog wat divers spul (lempers, 1 zak zelfgemaakte kippensoep waar de zak van lek was dus zag er ook niet meer best uit). Al met al denk ik 2,5kg aan spullen. Maargoed, dat is veel en vind ik veel.
Enfin ik had hier ook veel eerder aan willen werken maarja, een dochtertje, vorig jaar een huis gekocht en zelf verbouwd, heeft wel even geduurd om in rustig vaarwater te komen
Dit dusf.h schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:55:
[...]
Volgens mij leest men niet helemaal goed. De enorme lijst is (zoals ik het dus lees) wat er nog over is.
FTFYNomad schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:13:
De bbq is hier echt al maanden niet aan geweest en met dit warme/vochtige/zon-loze heerlijke barbecueweer is de bbq wel aardig tot leven gekomen, op schimmel niveau.
Geen idee waar jij woont, maar hier in het Noord-Brabant gaat nog steeds elk weekend de barbecue aan zonder enig probleem
Maakt dat uit waar iemand woont?Esumontere schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:41:
[...]
FTFY
Geen idee waar jij woont, maar hier in het Noord-Brabant gaat nog steeds elk weekend de barbecue aan zonder enig probleem
Wij BBQ-en ook in de sneeuw, hagel en regen.
Dus niet die lijst, dat is juist nog heelDennis1812 schreef op zondag 3 november 2024 @ 21:40:
Zonde dat je veel weggegooid hebt. Reden van weggooien?
Elk zijn idee hierover, soms maken (op het eerste zicht) details uiteindelijk wel het verschil.ASS-Ware schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:11:
[...]
Fatcap omhoog of omlaag, sja, ik denk dat dat ook niet zoveel uitmaakt.
Als de fatcap omhoog ligt en het gaat deels smelten, dan loopt het langs de zijkanten omlaag.
Nou en?
Daar wordt het vlees niet sappiger van ofzo, dat trekt er echt niet in.
Voor en snelle hap en bij voorverpakt vlees lijken mij die details inderdaad waarschijnlijk geen verschil te maken.
Maar arroseren is niet voor voor niets een klassieke kooktechniek lijkt mij.
Het arroseren van vlees of vis is een garingstechniek en wordt gedaan tijdens het braden in een koekenpan of braadslee. Men schept voortdurend (en in hoog tempo) heet vet (boter of olie) plus het braadvocht over het stukje vlees of vis om het gelijkmatig te laten garen. Vlees of vis hoeven hierbij niet gekeerd te worden. Arroseren in een braadslee in de oven zorgt voor betere bruining van vlees, vis of gevogelte.BlackShadow schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:13:
[...]
Elk zijn idee hierover, soms maken (op het eerste zicht) details uiteindelijk wel het verschil.
Voor en snelle hap en bij voorverpakt vlees lijken mij die details inderdaad waarschijnlijk geen verschil te maken.
Maar arroseren is niet voor voor niets een klassieke kooktechniek lijkt mij.
Het gaat hier over BBQ-en.
Maar als je wilt, verklaar je nader.
En wat heeft dit te maken met fatcap omhoog of omlaag?
[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 04-11-2024 20:25 ]
Ik heb daar weinig aan toe te voegen.ASS-Ware schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:24:
[...]
Het arroseren van vlees of vis is een garingstechniek en wordt gedaan tijdens het braden in een koekenpan of braadslee. Men schept voortdurend (en in hoog tempo) heet vet (boter of olie) plus het braadvocht over het stukje vlees of vis om het gelijkmatig te laten garen. Vlees of vis hoeven hierbij niet gekeerd te worden. Arroseren in een braadslee in de oven zorgt voor betere bruining van vlees, vis of gevogelte.
Het gaat hier over BBQ-en.
Maar als je wilt, verklaar je nader.
En wat heeft dit te maken met fatcap omhoog of omlaag?
Als een stuk vlees urenlang in een oven (of BBQ) gaart, wordt/kan het vlees uiteraard ook niet voortdurend bedropen, maar om de x tijd, anders zou het vlees niet garen omdat de oven de hele tijd open zou staan.
Door het vet bovenaan te houden, loopt het vet langs de zijkant naar beneden en wordt dit effect benaderd.
Dat is ook wat aan een spit gebeurt, het vet loopt voortdurend rondom het vlees.
Ik gaf ook aan dat dit een van de redenen kan zijn om het vet naar de bovenkant te leggen, de vraag waarom onder of boven werd namelijk gesteld.
Als de fat cap naar beneden ligt, druipt het vet gewoon weg zonder contact, heb je dat liever of vind je het geen verschil maken, prima.
Waarom klassieke technieken niet van toepassingen zouden zijn bij een BBQ (waar je in dit voorbeeld een oven effect nabootst) ontgaat me volledig. Wil je het effect vergroten en klassieker gaan, dan kan je er een ovenschaal onder zetten en extra bedruipen voor een groter effect. Het voortdurend bedruipen komt in talloze BBQ boeken/recepten voor (sauskwast/mop/...) zij het met marinade, saus, boter,.....
Braadvocht of fond bijvoorbeeld zal zo door de hitte inkoken op het vlees (zelfs groenten) en voor extra caramelisatie effect zorgen.
Elke klassiek geschoold kok wordt ingepeperd om vlees/vis te bedruipen met boter/braadvocht/...
Arroser betekent letterlijk bedruipen, in elke zin van het woord, zelfs flamberen wordt arroser genoemd in de klassieke keuken, als bvb arroseren of overgieten met geflambeerde Calvados.
EDIT:
Hier stond afgelopen weekend roadkill chicken op het menu.
Gewoon lekker met appelmoes en gebakken aardappelen.

[ Voor 4% gewijzigd door BlackShadow op 04-11-2024 22:04 ]
Nadeel van de fatcap is het dikke vlies tussen het vlees en het vet.. dat maakt de eetervaring niet zo prettig. Haal hem er vaak na het bereiden vanaf.ASS-Ware schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:37:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klopt, dat vet is wel lekker, maar dat vlies niet.dbzfan schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:
[...]
Nadeel van de fatcap is het dikke vlies tussen het vlees en het vet.. dat maakt de eetervaring niet zo prettig. Haal hem er vaak na het bereiden vanaf.
Ja hoor, dat houdt het veel lekker sappig. Het grootste oppervlak is de kant waar de fatcap niet zit en daar loopt het vet niet langs.Door het vet bovenaan te houden, loopt het vet langs de zijkant naar beneden en wordt dit effect benaderd.
Dat is ook wat aan een spit gebeurt, het vet loopt voortdurend rondom het vlees.
En dan nog, het kruipt echt niet in het vlees.
Oh absoluut, ik heb ook genoeg gebikkeld in de kou bij de bbq. Nee door prive omstandigheden komen we niet aan barbecuen en door het weer is de bbq nu een eigen biotoopEsumontere schreef op maandag 4 november 2024 @ 14:41:
[...]
FTFY
Waarom na en niet vóór?dbzfan schreef op maandag 4 november 2024 @ 22:18:
[...]
Nadeel van de fatcap is het dikke vlies tussen het vlees en het vet.. dat maakt de eetervaring niet zo prettig. Haal hem er vaak na het bereiden vanaf.
Zijn er hier nog tips voor bijvoorbeeld rubs of rookhout als je morgen toch bij de Intratuin bent of online gaat bestellen rondom de 20% korting op bijna alles? https://www.intratuin.nl/kortingsdag
Wanneer je de fatcap erop laat zitten, bedruipt deze het vlees tijdens de bereiding. Zorgt voor veel smaak. Zonde om deze voor de bereiding weg te snijden en niet te gebruiken.
“Bedruipt het vlees”.sjors123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:50:
[...]
Wanneer je de fatcap erop laat zitten, bedruipt deze het vlees tijdens de bereiding. Zorgt voor veel smaak. Zonde om deze voor de bereiding weg te snijden en niet te gebruiken.
Kom op zeg, een klein deel van het vet smelt en loopt via de zijkanten omlaag, dat trekt echt niet het vlees in en al zeker niet door het vlies onder de vetkap.
je zou in theorie dus ook het vlies kunnen verwijderen en het vet er daarna weer bovenop leggen. dan heb je geen last van het vlies (Want daar heb ik hier ook aal gezinsleden over klagen), maar wel het voordeel van de fatcap.sjors123 schreef op donderdag 7 november 2024 @ 21:50:
[...]
of die fatcap gewoon uitbakken en dat gesmolten vet gebruiken....HiBe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 08:25:
[...]
je zou in theorie dus ook het vlies kunnen verwijderen en het vet er daarna weer bovenop leggen. dan heb je geen last van het vlies (Want daar heb ik hier ook aal gezinsleden over klagen), maar wel het voordeel van de fatcap.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism