Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee kijk niet constant, maar gebruik het wel voor voorspelbaarheid. Maar dat is vanwege wedstrijdenozzynator schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
Even voor mijn beleving, zitten jullie dan constant op de telefoon of tablet de temperatuur in de gaten te houden?
Ik zet de mijne aan, hou het even in de gaten, als het dan buiten range of gaar is, hoor ik de piepjes wel. Ga meestal tussendoor wat anders doen. Steak en zo zonder thermometer, kip doe ik gewoon op tijd en dan een keertje prikken.
Je moet het voor jezelf niet moeilijker maken dan dat het is.
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Wat fantastisch dat hij op 4 verschillende punten meet en daarvan het gemiddelde pakt, het bereik is helemaal geweldig! Vanaf mijn Big Green Egg naar de keuken is het ruim 35 meter, haalt hij zonder problemen! Met mijn iGrill moest ik mijn telefoon bij het raam van de achterdeur houden😅
Een vriend van mij die op bezoek was was zo enthousiast dat hij er ook 1 heeft besteld
?Dennis1812 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
En jouw vrouw kookt op een kamado Joe neem ik aan?
Volgens mij kennen wij elkaar niet?liedetector schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 03:12:
[...]
Die heeft zoveel ervaring, geen meater nodig
[ Voor 22% gewijzigd door iMode op 18-10-2024 20:14 ]
Slimme oplossing! en een goede tip! Dan kan ik hem zelfs buitenshuis gebruiken.Gonadan schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:57:
[...]
De vorige versie heb ik nooit gehad dus ik kan het niet vergelijken, maar ook de pro kan weg vallen ben ik al achter. Mijn kamado staat dan wel achterin de tuin maar ik heb maar een gewoon rijtjeshuis en als ik naar toilet of bovenverdiepingen zo gaan dan blijft de verbinding meestal wel maar ik kan er ook weer niet echt op vertrouwen. Dus ik heb gewoon een tablet in de woonkamer die de verbinding heeft en mijn telefoon gaat dan via de cloud.
Maar kan wel het verschil geven tussen mmm lekker en wow precies goed!Yalopa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:55:
Mijn meter is al meer dan een jaar stuk en ik heb sindsdien geen nieuwe gekocht. BBQ hoeft geen exacte wetenschap tot op de graad en minuut te zijn, daar hebben we een sous vide voor
Goed uitgelegd in dit filmpje van de vrienden van Beef Exclusief: YouTube: BEEF X PIT NEWS MEATER 2 PLUS REVIEW
YouTube: MEATER Pro / 2 Plus | The No. 1 Wireless Smart Meat Thermometer
Maar doe je het dan helemaal op gevoel of prik je stiekem toch af en toe met een andere thermometer?Yalopa schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:55:
Mijn meter is al meer dan een jaar stuk en ik heb sindsdien geen nieuwe gekocht. BBQ hoeft geen exacte wetenschap tot op de graad en minuut te zijn, daar hebben we een sous vide voor
Voor mij persoonlijk is de draadloze thermometer niet per se om heel exact te werken. Het is meer dat mijn barbecue dan achter in de tuin gewoon dicht kan blijven en ik niet meer met de verrekijker van mijn dochter de boel in de gaten moet houden.
Kwestie van gemakzucht dus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar bij stukken vlees die je gaar wil hebben maar eigenlijk niet te gaar kunnen worden (denk pulled en fall of the bone) doe ik dat niet meer, dikwijls is dat gewoon ervaring.
Bij vis zie je het zo aan de vis..
Ik mis het grote meater gat in m’n vlees dus niet.
You don't need eyes to see, you need vision
Grote Meater gat heb je bij de Meater Pro geen last meer van. De Pro is 30% dunnerYalopa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:52:
@Gonadan afhankelijk van wat het is prik ik wel eens, bvb grote stukken steak wil ik graag bleu hebben, maar door te duwen opbergen steak week ik het ook wel.
Maar bij stukken vlees die je gaar wil hebben maar eigenlijk niet te gaar kunnen worden (denk pulled en fall of the bone) doe ik dat niet meer, dikwijls is dat gewoon ervaring.
Ik vindt hem echt fantastisch! Normaal 4 kinderen die vragen hoe laat de Big Green Egg klaar is, die kijken nu gewoon zelf even op de iPad Pro en zien de geschatte eindtijd (bedankt voor de tip @ Gonadan).
Goed excuus.Gonadan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Maar doe je het dan helemaal op gevoel of prik je stiekem toch af en toe met een andere thermometer?
Voor mij persoonlijk is de draadloze thermometer niet per se om heel exact te werken. Het is meer dat mijn barbecue dan achter in de tuin gewoon dicht kan blijven en ik niet meer met de verrekijker van mijn dochter de boel in de gaten moet houden.

Draadloze probe is vooral met een rotisserie makkelijk.
Draadloze verbinding met een bedrade probe en controlkastje is vooral handig met langere sessies.
Slow cooking. Kan je ondertussen iets anders gaan doen in de buurt en als je cloud verbinding hebt zelfs wat in de supermarkt halen. Voor grillen en uurtje werk vrijwel zinloos.(ja alarm als je net in de keuken in huis staat zodat je snel naar buiten kan om t probleem op te lossen.)
Ik gebruik voor de gewone sessies waar ik zegmaar bij blijf of de thermopen of de lidle probe op wireles. (geen BT).
Kastje bij de BBQ en kastje mee. Geen mobiel nodig. Nadeel penlite's schijnen altijd op te zijn.....😅
Mn perfectcook ding op mobile app is alleen met grotere stukken vlees of sudder bakjes fijn.
Lapje vlees proven is best wel een groot gat prikken. \4 punts invlees 1 punts omgevings temp.
Maar ik heb al tijden geen serieus stuk vlees gedaan.
Laatste 4 keer was 2 uur vt voren naar de vomar om de hoek wat 3 halen 2 betalen spul halen. Puur op spontaan we hebben zin en tijd om even in de tuin te eten.
Je weet wel de bbq stelling, beetje kruiden, broodjes klaar maken, kamado opschonen en aansteken.
Vloeken dat je batterijen weer op zijn en je dingen niet kan vinden....
Wat worstjes, hamburgers, kippedijen er op nog wat gril groente er bij en weer uitdoven want we zitten vol.
vaatwasser vullen en door.
En daar is een thermopen voldoende. Probe gebruik ik dan als rooster temperatuur meter.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik vind het knap handig om te weten wanneer mijn varkensrekje de juiste kerntemperatuur heeft.copykat schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:25:
[...]
Goed excuus.buren gluren......
![]()
Draadloze verbinding met een bedrade probe en controlkastje is vooral handig met langere sessies.
Slow cooking. Kan je ondertussen iets anders gaan doen in de buurt en als je cloud verbinding hebt zelfs wat in de supermarkt halen. Voor grillen en uurtje werk vrijwel zinloos.
Dat is meestal rond een uur.
En ook met kip wil ik niet gokken, ook ongeveer een uur.
Ik doe er gewoon altijd een probe in.
Wist je dat er een foto van jou op internet staat terwijl je de barbecuethermometer afleest?Gonadan schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 20:18:
[...]
Het is meer dat mijn barbecue dan achter in de tuin gewoon dicht kan blijven en ik niet meer met de verrekijker van mijn dochter de boel in de gaten moet houden.

Een goede grap mag vrienden kosten.
Ik heb meerdere van die goedkope bedrade dingen, en ik had nog een goedkope IP camera die ook op geluid meldingen kan geven. Die zet ik dan naast het kastje, op het display gericht, als de temp bereikt wordt en hij gaat piepen, krijg ik een melding en kijk ik evencopykat schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:25:
[...]
Goed excuus.buren gluren......
![]()
Slow cooking. Kan je ondertussen iets anders gaan doen in de buurt en als je cloud verbinding hebt zelfs wat in de supermarkt halen. Voor grillen en uurtje werk vrijwel zinloos.(ja alarm als je net in de keuken in huis staat zodat je snel naar buiten kan om t probleem op te lossen.)
Ik gebruik voor de gewone sessies waar ik zegmaar bij blijf of de thermopen of de lidle probe op wireles. (geen BT).
Kastje bij de BBQ en kastje mee. Geen mobiel nodig. Nadeel penlite's schijnen altijd op te zijn.....😅
Mn perfectcook ding op mobile app is alleen met grotere stukken vlees of sudder bakjes fijn.
Lapje vlees proven is best wel een groot gat prikken. \4 punts invlees 1 punts omgevings temp.
Maar ik heb al tijden geen serieus stuk vlees gedaan.
Laatste 4 keer was 2 uur vt voren naar de vomar om de hoek wat 3 halen 2 betalen spul halen. Puur op spontaan we hebben zin en tijd om even in de tuin te eten.
Je weet wel de bbq stelling, beetje kruiden, broodjes klaar maken, kamado opschonen en aansteken.
Vloeken dat je batterijen weer op zijn en je dingen niet kan vinden....
Wat worstjes, hamburgers, kippedijen er op nog wat gril groente er bij en weer uitdoven want we zitten vol.
vaatwasser vullen en door.
En daar is een thermopen voldoende. Probe gebruik ik dan als rooster temperatuur meter.
Adjust non olet, plerumque...
Ja varkens rekje doe ik met een goedkope probe want mn 4 punts past niet in t vlees.ASS-Ware schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:12:
[...]
Ik vind het knap handig om te weten wanneer mijn varkensrekje de juiste kerntemperatuur heeft.
Dat is meestal rond een uur.
En ook met kip wil ik niet gokken, ook ongeveer een uur.
Ik doe er gewoon altijd een probe in.
Gewoon met een max temp alarm .
En kip is ook met goedkope probe en thermopen.
(niet de app versie ik heb al apps genoeg op mn mobiel. 😋
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NMjCn6uC8iFSvuLGnFtEKcLf.jpg?f=user_large)
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qEBHZGE3nck0sSbk1aKf34NS.webp?f=user_large)
[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 20-10-2024 16:27 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
[ Voor 93% gewijzigd door Ardana op 21-10-2024 12:14 ]
[ Voor 97% gewijzigd door Outerspace op 23-10-2024 17:29 ]
Frozen had er nog een mooi liedje over.
Op gevoel kan ook prima inderdaad, maar dan is het meer bij benadering. Een steak voelen kan, maar afhankelijk van het stuk vlees kan je er nog best wel naast zitten.Yalopa schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 08:52:
@Gonadan afhankelijk van wat het is prik ik wel eens, bvb grote stukken steak wil ik graag bleu hebben, maar door te duwen opbergen steak week ik het ook wel.
Dat is niet per se erg, maar ook niet altijd wat je wilt. Net als dat het volledig tot snot laten garen van een stuk nek ook niet per se is wat je wilt. Zeker niet als het je een paar uur kan schelen als je weet dat hij al in de stall zit of al klaar is.
Echter begon ik zelf wel met een thermapen, want dat nut zag ik veel meer dan een draadloze meter. Die gebruik ik dan ook veel meer dan ik dacht. Ook simpele dingen die ik vaak op gevoel deed prik ik nu gewoon even, denk aan hamburgers of gehaktballen. Niet omdat het per se moet, maar zo kan ik het wel gewoon beter timen. Een balletje of burger is sappiger wanneer je hem er op tijd uit haalt in plaats van voor de zekerheid extra lang bakt.
De meater kwam later ook. Is gewoon makkelijk dat ik er niet op hoef te letten en ik ook gewaarschuwd word als de kamado toch niet zo stabiel was als ik dacht. Is het onmisbaar of noodzakelijk? Nee zeker niet, natuurlijk kan het zonder. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn ook gewoon Tweakers en gevoelig voor gadgets toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je dat in werkelijk elke post die je post zet, kan dat voor gaan komen.Gonadan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:34:
Als ik zeg dat ik voor mijn thermapen dezelfde kleur heb gekozen als mijn rode vriend gaan jullie dan ook tegen mij zo flauw doen?
zeker, zeker
Er blijven nou eenmaal mensen die beweren dat ze het perfect kunnen voelen.Gonadan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:34:
Als ik zeg dat ik voor mijn thermapen dezelfde kleur heb gekozen als mijn rode vriend gaan jullie dan ook tegen mij zo flauw doen?
[...]
Op gevoel kan ook prima inderdaad, maar dan is het meer bij benadering. Een steak voelen kan, maar afhankelijk van het stuk vlees kan je er nog best wel naast zitten.
Los van dat ik dat niet geloof, want elk stuk vlees is inderdaad anders, moet je dan ook steeds je deksel openen en verlies je weer warmte of komt er zuurstof bij en gaat je temperatuur weer omhoog.
Die discussie ga je niet winnen.
Precies.ASS-Ware schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Er blijven nou eenmaal mensen die beweren dat ze het perfect kunnen voelen.
Los van dat ik dat niet geloof, want elk stuk vlees is inderdaad anders, moet je dan ook steeds je deksel openen en verlies je weer warmte of komt er zuurstof bij en gaat je temperatuur weer omhoog.
Daarom gebruikt zo wat elk sterrenrestaurant sous-vide om vlees te garen. Altijd precies goed en geen kans op human error
en op die manier weet je ook dat je op tijd kan serveren, heeft dus wel meer redenenjeroenkb schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
Precies.
Daarom gebruikt zo wat elk sterrenrestaurant sous-vide om vlees te garen. Altijd precies goed en geen kans op human error
In mijn jongere jaren heb ik een horeca opleiding gedaan en bij veel restaurants stage gelopen cq gewerkt. Tevens bij enkele sterren zaken op bezoek geweest tijdens de opleiding. Vlees werd gewoon gebakken / gegrild etc.jeroenkb schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 07:41:
[...]
Precies.
Leuk weetje, Herman den Blijker was vroeger mijn leidinggevende.. en raadt eens wat wij daar in de keuken gebruikte? 💚
Precies..ASS-Ware schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Er blijven nou eenmaal mensen die beweren dat ze het perfect kunnen voelen.
Filet Amercian eten wij hier niet, dat terzijde.ozzynator schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 13:52:
[...]
Als je dat in werkelijk elke post die je post zet, kan dat voor gaan komen.Want het ging niet om dat zakje van de slager met filet American (die ook 12 vestigingen heeft, dus ook niets bijzonders, maar dat terzijde) maar om te zeggen dat het op het groene ei gaat.
Het ging er om wat er bereid ging worden, maar inderdaad, als er zo kinderachtig gereageerd wordt laat ik het. Het smaakte heerlijk, de Meater Pro is zich lekker aan het terug verdienen.
[ Voor 6% gewijzigd door iMode op 23-10-2024 10:36 ]
Precies! Tevens komen er voor mij 2 fantastische hobby’s samen, gadgets & Kamado koken💚Gonadan schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 11:34:
[...]
Op gevoel kan ook prima inderdaad, maar dan is het meer bij benadering. Een steak voelen kan, maar afhankelijk van het stuk vlees kan je er nog best wel naast zitten.
Dat is niet per se erg, maar ook niet altijd wat je wilt. Net als dat het volledig tot snot laten garen van een stuk nek ook niet per se is wat je wilt. Zeker niet als het je een paar uur kan schelen als je weet dat hij al in de stall zit of al klaar is.
Echter begon ik zelf wel met een thermapen, want dat nut zag ik veel meer dan een draadloze meter. Die gebruik ik dan ook veel meer dan ik dacht. Ook simpele dingen die ik vaak op gevoel deed prik ik nu gewoon even, denk aan hamburgers of gehaktballen. Niet omdat het per se moet, maar zo kan ik het wel gewoon beter timen. Een balletje of burger is sappiger wanneer je hem er op tijd uit haalt in plaats van voor de zekerheid extra lang bakt.
De meater kwam later ook. Is gewoon makkelijk dat ik er niet op hoef te letten en ik ook gewaarschuwd word als de kamado toch niet zo stabiel was als ik dacht. Is het onmisbaar of noodzakelijk? Nee zeker niet, natuurlijk kan het zonder. Maar laten we eerlijk zijn, we zijn ook gewoon Tweakers en gevoelig voor gadgets toch?
Dat zou kunnen, maar dat stond er dus niet bij. Alleen dat zakje en iets over iets groens. Je bind de kat ook wel erg op het spek door elke keer alle merknamen te noemen of ernaar te refereren. Daar gaan mensen niet zo goed op.iMode schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:32:
Het ging er om wat er bereid ging worden,
Het staat ook gewoon onderaan de topic warning "De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism"
Maar ik hoop dat wat er ook in het zakje zat lekker bereid is op de q, en het gesmaakt heeft!
en toch ben je doodvermoeiendiMode schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Filet Amercian eten wij hier niet, dat terzijde.
Het ging er om wat er bereid ging worden, maar inderdaad, als er zo kinderachtig gereageerd wordt laat ik het. Het smaakte heerlijk, de Meater Pro is zich lekker aan het terug verdienen.
dat jij een keer of 10 negeert dat er gewoon toipcwarnings zijn en er zelfs onderaan nu een tekst staat om dit tegen te gaan is wel vriendelijk?
Voor mij persoonlijk verpest dat best de sfeer en ja ik ben dus iemand die al een paar keer een melding heeft gemaakt
[ Voor 16% gewijzigd door liedetector op 23-10-2024 11:00 ]
Leuk om te lezen dat je zo tevreden bent met je [insert merk] barbecue. Echter, je enthousiasme wordt door sommigen als fanboyism ervaren.iMode schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:32:
[...]
Filet Amercian eten wij hier niet, dat terzijde.
Verschillende forumleden hebben op diverse manieren geprobeerd je te laten weten dat dit storend kan zijn. Misschien is het een goed moment voor zelfreflectie, in plaats van te reageren met gespeelde onschuld of verbazing.
Vriendelijkheid en eerlijkheid brengt je verder in het leven. Vraag je zelf af, hoe zou ik zelf aangesproken willen worden?liedetector schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
dat jij een keer of 10 negeert dat er gewoon toipcwarnings zijn en er zelfs onderaan nu een tekst staat om dit tegen te gaan is wel vriendelijk?
Voor mij persoonlijk verpest dat best de sfeer en ja ik ben dus iemand die al een paar keer een melding heeft gemaakt
“Ik heb al een paar keer melding gemaakt” Als je iets dwars zit, had je mij dan niet beter zelf vriendelijk aan kunnen spreken? Je hoeft trouwens niet alles te lezen hè? Lees er over heen en door..
Je merkt het ook wel aan de reacties. Leuk dat er een Big Green Egg is met een Meater 2 Pro Plus Max en alleen originele Big Green Egg accessoires. Maar dat boeit niemand inderdaad. Ik vind het leuker en belangrijker dat men met hun eigen grei (goedkoop of duur) lekker aan het knutselen is, de mooiste en meest smaakvolle gerechten maakt en leert. Of dat op een Kamado van 100 euro gebeurt of eentje van 10k, het zal men aan hun reet roesten.liedetector schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:59:
[...]
Als je een nieuwe BBQ of Kamado hebt of nieuwe gadgets, dat is leuk! En ik kijk altijd graag naar foto's van deze nieuwe producten als deze geplaatst worden, maar daarna? Al die berichten waar het over gaat lijken wel gesponsord man

Net zoals het plaatsen van een zakje van een (dure? geen idee, niet de moeite genomen om het op te zoeken) slager zonder ook maar iets over de inhoud te vertellen of het resultaat te laten zien. Ja, dan doe je het er ook gewoon om.
[ Voor 10% gewijzigd door SgtElPotato op 23-10-2024 11:22 ]
Zucht...
Haha, dan zijn de berichten wel van goede kwaliteit als het gesponsord lijkt, daar moet ik misschien wat mee gaan doen 😉SgtElPotato schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:20:
[...]
Als je een nieuwe BBQ of Kamado hebt of nieuwe gadgets, dat is leuk! En ik kijk altijd graag naar foto's van deze nieuwe producten als deze geplaatst worden, maar daarna? Al die berichten waar het over gaat lijken wel gesponsord man
Maar duidelijk, zand er over mannen💚
Gefeliciteerd met de zwangerschap/ouderschap!Ozzie schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Je bent vooral gewoon irritant, maar als je je daar prettig bij voelt, doe je ding. Lijkt af en toe wel alsof je ingehuurd ben om BGE en Meater te promoten ofzo.
Hopelijk smaakte de filet americain in ieder geval, hier iemand in huis die al 8 maanden niet kan wachten tot ze het weer kan eten, maar nog een klein maandje en dan is het zo ver.
Aramiss schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:39:
[...]
Gefeliciteerd met de zwangerschap/ouderschap!
Dankjewel allemaalDennis1812 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:29:
[...]
Proficiat! Dan zien we je wel in het ouderschapstopic
Daar gaat het niet over groene eieren. Maar over slaapschapen en babyfoons enzo.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik ben aan oriënteren op de vx large ,dat model blijft voropig heb ik gehoord.
Pas workshop gedaan en dat was super
Ook als ze worden vervangen voor een nieuwe model zal het voornamelijk optisch zijn gok ik.Gandalf68 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:55:
Zo en nu weer on topic ...the bastard 2025 model gezien ...die bladen vindt ik echt spuuglelijk..
Ik ben aan oriënteren op de vx large ,dat model blijft voropig heb ik gehoord.
Pas workshop gedaan en dat was super
Ik zie tegenwoordig ook steeds meer Kamado's voorbij komen met een 'tree' in het midden waar je rookhout in kan leggen om het vervolgens op de kolen te gooien. Een 'wood chip feeder'. Iemand daar ervaring mee?
In veel gevallen zit dat ding best hoog en mis je dus de mogelijkheid om je grill / deflectorplates laag in de kamado te leggen:
:strip_exif()/f/image/9nRD9KRVI3syWu3ktCHeQK18.png?f=user_large)
Iemand ervaring mee?
Zucht...
ja al een paar jaar een kamado die dat heeft en bevalt prima, scheelt roosters en platsetters weghalen en ding open doen, chipfeeder vullen en zo op je kolen gooien, ik ben er blij mee en zit bij mij niet hoog, dus zit nooit in de wegSgtElPotato schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Ook als ze worden vervangen voor een nieuwe model zal het voornamelijk optisch zijn gok ik.
Ik zie tegenwoordig ook steeds meer Kamado's voorbij komen met een 'tree' in het midden waar je rookhout in kan leggen om het vervolgens op de kolen te gooien. Een 'wood chip feeder'. Iemand daar ervaring mee?
In veel gevallen zit dat ding best hoog en mis je dus de mogelijkheid om je grill / deflectorplates laag in de kamado te leggen:
[Afbeelding]
Iemand ervaring mee?
Nee, maar het lijkt me ook geen voordeel hebben, want beperkt in waar je je hout er in doet.
zeker, zeker
Ongeveer een maand nadat ik mijn Grill Guru large had gekocht kwam de elite versie uit die de feeder ook heeft..SgtElPotato schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Ook als ze worden vervangen voor een nieuwe model zal het voornamelijk optisch zijn gok ik.
[Afbeelding]
Iemand ervaring mee?
Had de optie graag gehad, scheelt veel gedoe met verplaatsen van grill en plates inderdaad!
Zucht...
Valt wel mee. Als ik een goed stapeltje er op leg en de deksel niet open doe (waardoor er teveel zuurstof bij komt en ze in de fik vliegen) kan ik er prima 30-60 minuten mee roken.Xqlus1ve schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:39:
Zijn chips niet vrij snel opgebrand (zelf enkel ervaring met chunks)?
Zucht...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag de chipfeeder in mijn kamado had gehad. Ik vind het een mooie optie.SgtElPotato schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:55:
[...]
Valt wel mee. Als ik een goed stapeltje er op leg en de deksel niet open doe (waardoor er teveel zuurstof bij komt en ze in de fik vliegen) kan ik er prima 30-60 minuten mee roken.
Ik zie Ralph de Kok het ook vaak gebruiken in zijn filmpjes wanneer hij de monolith gebruikt. Ook dat vind ik overigens een erg mooie bbq. Ben erg tevreden met mijn Kamado Joe. Maar wanneer ik nog een keer had moeten kiezen, zou ik zo maar voor de Monolith kunnen kiezen.
Ik vind het ook een mooie functie, maar Ralph gebruikt het vooral omdat het erin zit. Ik gooi mijn chunks altijd net naast de brandende houtskool voordat ik de platesetter (evt met convectors) erop zet, en heb nog nooit problemen gehad. Ook toevoegen is simpel omdat ik halve maan-roosters en halve maan-convectors heb. Eentje optillen, chunk erin, neerleggen en klaar. Of ik vraag mijn vrouw om even te helpen (dan til ik de gehele platesetter eruit en gooit zij er een chunk bij).sjors123 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:30:
[...]
Ik moet eerlijk zeggen dat ik graag de chipfeeder in mijn kamado had gehad. Ik vind het een mooie optie.
Ik zie Ralph de Kok het ook vaak gebruiken in zijn filmpjes wanneer hij de monolith gebruikt. Ook dat vind ik overigens een erg mooie bbq. Ben erg tevreden met mijn Kamado Joe. Maar wanneer ik nog een keer had moeten kiezen, zou ik zo maar voor de Monolith kunnen kiezen.
Als ik dat lees, lees ik alleen maar argumenten dat zo'n chipfeeder wel handig is
Geen hulp van je vrouw nodig, geen noodzaak om deksel open te doen
Goed punt! Ik verdeel meestal mn chunks zo rond het vuur dat ze om de beurt beginnen te roken. Hoef vrijwel nooit bij te vullen.Raymond schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:42:
@Esumontere
Als ik dat lees, lees ik alleen maar argumenten dat zo'n chipfeeder wel handig is
Geen hulp van je vrouw nodig, geen noodzaak om deksel open te doen

Je hebt helemaal gelijk hoor. Is zeker geen need to have, meer een nice to have. Werk hier ook altijd met chunks en dat gaat prima. Vind het gewoon een mooie optie. Net als dat ze ook een halve dutch oven hebben die je in je rek naast je rooster kunt hangen. Zou dat ook graag in mijn KJ zien.Esumontere schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:14:
[...]
Ik vind het ook een mooie functie, maar Ralph gebruikt het vooral omdat het erin zit. Ik gooi mijn chunks altijd net naast de brandende houtskool voordat ik de platesetter (evt met convectors) erop zet, en heb nog nooit problemen gehad. Ook toevoegen is simpel omdat ik halve maan-roosters en halve maan-convectors heb. Eentje optillen, chunk erin, neerleggen en klaar. Of ik vraag mijn vrouw om even te helpen (dan til ik de gehele platesetter eruit en gooit zij er een chunk bij).
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad
https://www.amazon.nl/BBQ...ooster%2Caps%2C142&sr=8-1Paganstars schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:06:
Stomme graag, weet iemand toevallig waar je 47cm halve roosters kan krijgen? Ik kan ze nergens vinden. Ben al bij vuur en rook geweest etc, maar daar kwamen ze met het idee met de slijptol aan de gang te gaan… Maar toen bedachten ze dat ik en grote gevaarlijke machines geen goed idee is
Regelmatig wat besteld van dit merk, goede kwaliteit voor normale prijs.
zeker, zeker
Dit zou ook moeten passen in een Bastard Large gok ik... Interessant! Of net te klein?ozzynator schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:22:
[...]
https://www.amazon.nl/BBQ...ooster%2Caps%2C142&sr=8-1
Iemand dit gedaan?
[ Voor 3% gewijzigd door MiKeZZa op 23-10-2024 19:37 ]
Bedoel je gewoon de standaard roosters die ook bij een KJC zitten? Of bedoel je echt gietijzeren?Paganstars schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:06:
Stomme graag, weet iemand toevallig waar je 47cm halve roosters kan krijgen? Ik kan ze nergens vinden. Ben al bij vuur en rook geweest etc, maar daar kwamen ze met het idee met de slijptol aan de gang te gaan… Maar toen bedachten ze dat ik en grote gevaarlijke machines geen goed idee is
Zucht...
Nog een vraagje over de piro: kan ik een andere pizzasteen gebruiken dan die is aangeleverd?ozzynator schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Is combinatie van, brandstof raakt op een gegeven moment op icm het openen van de deksel.
Ik gooi de mand meestal helemaal vol en haal dan 12 pizza's, maar gebruik een Piro. Voordat ik die had moest ik ook na 7 of zo bijvullen en even wachten. Temperatuur van de dome hou ik rond de 300, steen meet ik nooit.
Hoe is je set-up daar dan bij? Heat deflector boven de kolen dan? Nu doe ik het door de pizzasteen verhoogd op de heat deflectors te plaatsen met beetje tussenruimte
Toen ik hem kocht zat er nog geen steen bij, dus gebruik een normale ronde. Pak meestal gewoon een goedkope, als hij dan te zwart en niet meer goed schoon te krijgen is, mag hij weg en komt er een nieuwe.pina schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 00:15:
[...]
Nog een vraagje over de piro: kan ik een andere pizzasteen gebruiken dan die is aangeleverd?
Hoe is je set-up daar dan bij? Heat deflector boven de kolen dan? Nu doe ik het door de pizzasteen verhoogd op de heat deflectors te plaatsen met beetje tussenruimte
Ik gebruik geen heatdeflector en leg de pizasteen pas er op als de bbq rond de 300 graden is, anders wordt die te heet en brand de 1e pizza er aan vast.
zeker, zeker
Ik heb een Pit barrel en ik ben zelf niet zo'n fan van gietijzer op Hot and fast.ozzynator schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 19:22:
[...]
https://www.amazon.nl/BBQ...ooster%2Caps%2C142&sr=8-1
Ja zoits, maar kan niet achterhalen wat de maat is.SgtElPotato schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 20:36:
[...]
Bedoel je gewoon de standaard roosters die ook bij een KJC zitten? Of bedoel je echt gietijzeren?
mag ik vragen waarom niet?Paganstars schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Ik heb een Pit barrel en ik ben zelf niet zo'n fan van gietijzer op Hot and fast.
[...]
Die van KJC zijn 46cm. Maar kan hem als je iwlt nog wel even exact opmeten vanavond.Paganstars schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:24:
[...]
Ik heb een Pit barrel en ik ben zelf niet zo'n fan van gietijzer op Hot and fast.
[...]
Ja zoits, maar kan niet achterhalen wat de maat is.
[ Voor 9% gewijzigd door SgtElPotato op 24-10-2024 10:37 ]
Zucht...
Gewoon voorkeur, vind het persoonlijk niet heel lekker werken op langere runs (lees rond de 4 uur)
Graag!SgtElPotato schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Die van KJC zijn 46cm. Maar kan hem als je iwlt nog wel even exact opmeten vanavond.
maar dat is dan ook geen hot&fast tochPaganstars schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:42:
[...]
Gewoon voorkeur, vind het persoonlijk niet heel lekker werken op langere runs (lees rond de 4 uur)
[...]
Graag!
Zeker wel, ik ram full packer briskets op 168~175c in ongeveer 6 uur gaar. Boston butts doe ik in ongeveer 4,5liedetector schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:05:
[...]
maar dat is dan ook geen hot&fast toch
dan hebben wij verschillende defninities en daar zou ik ook niet snel gietijzer voor gebruiken neePaganstars schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 11:44:
[...]
Zeker wel, ik ram full packer briskets op 168~175c in ongeveer 6 uur gaar. Boston butts doe ik in ongeveer 4,5
Hot and Fast is garen rond de 168C. De meeste drum smokers zoals Hunsacker, PitBarrel, Gateway etc gebruiken hot and fast om allerhande soorten vlees te garen. Op een WSM kan ook het ook, mits je je waterpan niet vult met water.
Grillen daarentegen is a whole different beast. Ik zou je niet aanraden om een whole packer brisket of een boston butt te grillen.
https://www.bbq-nl.com/hot-and-fast-brisket/
dat zeg ik onze definitie daarin was anders, maar ik snap je en dan is gietijzer vast niet fijn nee, met affakkelen/grillen is het ideaalPaganstars schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 13:30:
Grillen en H&F bbq zijn 2 verschillende dingen.
Hot and Fast is garen rond de 168C. De meeste drum smokers zoals Hunsacker, PitBarrel, Gateway etc gebruiken hot and fast om allerhande soorten vlees te garen. Op een WSM kan ook het ook, mits je je waterpan niet vult met water.
Grillen daarentegen is a whole different beast. Ik zou je niet aanraden om een whole packer brisket of een boston butt te grillen.
https://www.bbq-nl.com/hot-and-fast-brisket/
Dat is vreemd, dacht dat je sowieso een heat deflector moet plaatsen…ozzynator schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:08:
[...]
Toen ik hem kocht zat er nog geen steen bij, dus gebruik een normale ronde. Pak meestal gewoon een goedkope, als hij dan te zwart en niet meer goed schoon te krijgen is, mag hij weg en komt er een nieuwe.
Ik gebruik geen heatdeflector en leg de pizasteen pas er op als de bbq rond de 300 graden is, anders wordt die te heet en brand de 1e pizza er aan vast.
Het klinkt onnozel, maar vooral het venster van de Piro lijkt mij een grote meerwaarde om de hitte te behouden. Wat mij stoort aan de dojoe is de opening die altijd open staat en een invloed kan hebben op de temperatuur
Ook met het spit, na een uur draaien even op stop, raampje open om de kip te temperaturen en dan weer door. Of de kip er vanaf.
zeker, zeker
Het past allemaal maar net lijkt het..MiKeZZa schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 18:38:
Vandaag van mijn grijze vriendpulled chicken gemaakt. Daarna uitje gefruit in de skillet, teriyaki saus er door. Was echt erg lekker…
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Is het een medium of is die pan zo groot?
Dat moet ook, ik durf een link naar de uitleg alleen niet meer te plaatsen haha.pina schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:42:
[...]
Dat is vreemd, dacht dat je sowieso een heat deflector moet plaatsen…
Het klinkt onnozel, maar vooral het venster van de Piro lijkt mij een grote meerwaarde om de hitte te behouden. Wat mij stoort aan de dojoe is de opening die altijd open staat en een invloed kan hebben op de temperatuur
JaiMode schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:34:
[...]
Het past allemaal maar net lijkt het..
Is het een medium of is die pan zo groot?
Want? (dat moeten dan....)iMode schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:35:
[...]
Dat moet ook, ik durf een link naar de uitleg alleen niet meer te plaatsen haha.
zeker, zeker
Ziet er goed uit. Moink balls niet afgelakt zo te zien? Dacht dat dat alleen bij ons thuis goed scoordeASS-Ware schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:01:
Vandaag maar eens MOINK balls, veggies, aardappelen en leftover worstjes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Maar helaas de dag is al volgeboekt. Moet klussen.
Geen tijd om dingen voor te bereiden en de bereiden.
* copykat komt straks nog wel even buurten om de foto's van anderen te zien.
Gisteren nog eens pizza’s gemaakt en deze keer kon ik er ook gemakkelijk meer dan 10 makenozzynator schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:15:
Dat venster is idd de grootste meerwaarde. Ik bak er met gemak 12 of 14 voordat er brandstof bij moet. Want alles blijft constant rond de 300 graden.
Ook met het spit, na een uur draaien even op stop, raampje open om de kip te temperaturen en dan weer door. Of de kip er vanaf.

Na 10 pizza’s zat de temperatuur nog steeds op meer dan 350 graden
Nog meer houtskool gebruikt deze keer, mandje tot de nok vol gestoken.
Vervelend!Avalaxy schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:55:
Bleh. Gisteren een 4.5 kilo brisket gemaakt. Low en slow, precies zoals de vorige keer. Gekookt tot een interne temp van 94 graden. Snijd ik hem open, is ie helemaal droog en hardWas een ander soort vlees dan de vorige keer. Destijds was het van Amerikaanse koe, nu volgens mij van Belgische. Zat nauwelijks vet in het vlees.
Hoe zou je zoiets kunnen oplossen? Paar klonten boter er op smeren tijdens het garingsproces?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik ben geen expert, maar denk dat slecht vlees moeilijk valt te compenseren. Mijn eerste (en tot nu toe enige) brisket was ook niet goed gelukt vond ik, terwijl de stappen redelijk goed doorlopen waren. Denk bij nader inzien dat ik ook vlees met te weinig vet had (volgende keer toch maar voor US grain fed gaan).Jan_V schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:38:
[...]
Vervelend!
Hoe zou je zoiets kunnen oplossen? Paar klonten boter er op smeren tijdens het garingsproces?
Hoe stonden je schuiven? Zelf maar 1 klein stukje aangestoken neem ik aan?
Had je een thermometer erbij liggen zodat je weet tot welke temp je bent gekomen?
Welk product heb je geprobeerd? Misschien is je product nog te redden door nu een hete bereiding te geven. Als het boter was bijvoorbeeld is het lastiger want dat is simpelweg gesmolten.
Zout zou weinig kwaad kunnen denk ik.
Kipfilet zou ik weggooien.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dacht dat het vanaf 25 graden kon zelfs?Dennis1812 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:43:
Het is sowieso ook wel erg warm om koud te roken. Misschien speelt dat mee.
Hoe stonden je schuiven? Zelf maar 1 klein stukje aangestoken neem ik aan?
Had je een thermometer erbij liggen zodat je weet tot welke temp je bent gekomen?
Welk product heb je geprobeerd? Misschien is je product nog te redden door nu een hete bereiding te geven. Als het boter was bijvoorbeeld is het lastiger want dat is simpelweg gesmolten.
Zout zou weinig kwaad kunnen denk ik.
Kipfilet zou ik weggooien.
Hier is het momenteel "maar" 15 graden.
Schuiven klein stukje open maar vermoed toch iets teveel. Ik heb het met een storm aansteker op een klein hoekje aangestoken. Ik had zalm, kaas en cashewnoten. Ik leg het gewoon allemaal in de koelkast en dan zie ik het wel. Geen thermometer naast gelegd (goede tip!) maar de dome gaf 40 graden aan...
In de schaduw is het wel wat frisser.
Plaats bij voorkeur in de schaduw. Schuiven uit de wind en inderdaad iets verder dicht.
De noten kan je sowieso wel eten. De rest is even afwachten denk ik.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dank voor de tips. Wel balen maar het is niet anders. Ik leg ze wel in de koelkast om te rusten. Weggooien kan altijd nog.Dennis1812 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:43:
In het zonnetje is het behoorlijk warm en warmt een kamado best wel wat op en zit je snel 20+ denk ik.
In de schaduw is het wel wat frisser.
Plaats bij voorkeur in de schaduw. Schuiven uit de wind en inderdaad iets verder dicht.
De noten kan je sowieso wel eten. De rest is even afwachten denk ik.
Herkenbaar. Ik had laatst een stuk brisket dat iemand voor me had meegenomen van een Brabantse slager en daar zat ook nauwelijks vet in en op. Droog en hard was het niet, maar de kwaliteit was niet de vergelijken met de schitterende brisket van regiorund (te koop bij Hanos).Avalaxy schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:55:
Bleh. Gisteren een 4.5 kilo brisket gemaakt. Low en slow, precies zoals de vorige keer. Gekookt tot een interne temp van 94 graden. Snijd ik hem open, is ie helemaal droog en hardWas een ander soort vlees dan de vorige keer. Destijds was het van Amerikaanse koe, nu volgens mij van Belgische. Zat nauwelijks vet in het vlees.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Volgende keer toch maar weer gewoon een lekkere vette Amerikaanse obesitas-koeTomatoman schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:27:
[...]
Herkenbaar. Ik had laatst een stuk brisket dat iemand voor me had meegenomen van een Brabantse slager en daar zat ook nauwelijks vet in en op. Droog en hard was het niet, maar de kwaliteit was niet de vergelijken met de schitterende brisket van regiorund (te koop bij Hanos).
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Arr7tm4RjMnjhxYrxAh6TaaL.jpg?f=user_large)
De zalm eerst royaal van zeezout en bruine suiker voorzien en die zo 4 uur laten pekelen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/rD137daZUuxXyVhXKAsZmG3J.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wbIUvpZ8k1j3BNIvMig134EH.jpg?f=user_large)
Wat appelhout chunks in het ei en gedurende 20 minuten laten roken op 90°, tot een kerntemperatuur van 50°.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vo8UJ9MqEOh5GEUfHtXiGYoi.jpg?f=user_large)
Ik vond het heel lekker, maar mijn kritische gezinsgenoten vonden het te zoutig. Volgende keer dan maar wat minder zout gebruiken.
[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 27-10-2024 18:06 ]
https://fgheysels.github.io/
Hoe komt dat dat die binnenkant van de kamado nog zo mooi wit is ?ASS-Ware schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:01:
Vandaag maar eens MOINK balls, veggies, aardappelen en leftover worstjes.
[Afbeelding]
https://fgheysels.github.io/
Ziet eruit als de oerhollandse gehaktballetjes met spek. Wat je in je jeugd al op de barbecue gooide voordat één of andere barbecue nerd er vanalles door- en overheen ging mieteren en zich de naam moinkbal toeeigende.MiKeZZa schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 09:25:
Ziet er goed uit. Moink balls niet afgelakt zo te zien? Dacht dat dat alleen bij ons thuis goed scoorde
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 3% gewijzigd door Yalopa op 27-10-2024 19:45 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism