Hier vanavond de Griekse smashburgers op de speksteen gemaakt. Retesimpel maar toch verrassend lekker.
![]() | ![]() |
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/GFuP79AUAGSuRxvCcqKPbUm7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MAYnRVgAmhlm3Cx0yytwfOYL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7nvAwmuBGpWbJoGI9kJeEqej.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZJAHfhTVRyVYI0ebZIbJEYKD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Esumontere op 21-09-2024 19:58 ]
Nice, van waar is dit?JBS schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 18:35:
Hier ook de Bekvam vervangen door een op maat laten maken meubel. In twee delen op wielen om de BBQ of pizzaoven onder de overkapping uit te kunnen rijden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
:strip_exif()/f/image/2kh4seZ8MlSPralEWxf59E7F.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij wordt direct pikzwart en wanneer je het vaker gelezen 'gewoon even schrobben met een schuurspons' toepast dan wordt hij wel schoon maar schrob je ook de zachtere delen uit de steen. Aan één zijde is hij dus onderhand niet meer glad.

De andere kant mag dan maar wel vlekken hebben. Misschien dat ik de vernaggelde kant ooit nog opnieuw ga polijsten maar ik gebruik waarschijnlijk toch maar één kant dus denk het niet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Klopt vond het ook een onding om schoon te maken. Laat nu echter de bbq het werk doen en draai de steen om na gebruik en laat hem nog een 15-30 minuten schoon branden (net hoe vies hij is). Dan de volgende keer de eventuele nog vieze kant naar beneden.Gonadan schreef op zondag 22 september 2024 @ 11:52:
Nou even een tip met betrekking tot het gebruik van de speksteen. Hij wordt vlekvrij genoemd en makkelijk schoonmaken maar daar sta ik iets anders in.
Hij wordt direct pikzwart en wanneer je het vaker gelezen 'gewoon even schrobben met een schuurspons' toepast dan wordt hij wel schoon maar schrob je ook de zachtere delen uit de steen. Aan één zijde is hij dus onderhand niet meer glad.
De andere kant mag dan maar wel vlekken hebben. Misschien dat ik de vernaggelde kant ooit nog opnieuw ga polijsten maar ik gebruik waarschijnlijk toch maar één kant dus denk het niet.
De steen wordt wel echt heet dus zorg dat je snel bent of hem even ergens veilig neer kan leggen om de handschoenen tussendoor af te laten koelen
Had een buikspek in de koeling liggen en heb besloten dit dan ook er van te gaan maken :-)f.h schreef op zaterdag 21 september 2024 @ 22:18:
Ik heb vandaag weer eens pork belly burnt ends gemaakt. Een van onze 'makkelijke go to' recepten. Weet goed gelukt en heerlijk zacht en sappig 😁
:strip_exif()/f/image/DILGgh85AzFHcq23oLq0mBjK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wFS8dx9VGMbk1mv8cJLZEMko.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: klaar :-)
:strip_exif()/f/image/7Z7T7rIFsT5c9fHt2YMsCta1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door thido op 22-09-2024 19:08 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
't Was lekker, maar we vonden het toch iets te zoet. Volgende keer met andere BBQ saus proberen en wat minder suiker.
Frikandellen van mosterd en rub voorzien.
Eerst een halfuurtje roken (met beukenhout).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YRl8jckLnCP0xOlWVlpXqaA1.jpg?f=user_large)
Daarna nog een halfuurtje verder garen met boter, bbq saus en suiker.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ZanBTij1pfZR4okyxx1ltbtd.jpg?f=user_large)
Gemaakt volgens [deze](https://www.bbq-nl.com/frikandel-burnt-ends/) methode.
[ Voor 9% gewijzigd door whoami op 22-09-2024 20:15 ]
https://fgheysels.github.io/
Sorry, was de foto’s vergeten te uploaden 🫣ASS-Ware schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 22:06:
[...]
Bij mijn gas bbq is de rubberen slang gewoon over een pijpje aan de binnenkant geschoven.
Laat eens zien wat voor aansuiting jij hebt.
Foto van totaalplaatje met ‘Europese’ slang gemonteerd:
:strip_exif()/f/image/SIatXD7cJxzz2DJMYap2X8aG.jpg?f=fotoalbum_large)
En foto van slang en aansluiting (hier dus alleen grotere ‘schroef’ voor over de aansluiting verkrijgbaar).
:strip_exif()/f/image/YtHjcH4EIzt5W0fw8AeGsmvt.jpg?f=fotoalbum_large)
Heeft de lokale gamma of technische installatie boer geen verloopje, zoals deze: https://multiflame.nl/product/usa-canada-benelux-adapter/bavara schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:34:
[...]
Sorry, was de foto’s vergeten te uploaden 🫣
Foto van totaalplaatje met ‘Europese’ slang gemonteerd:
[Afbeelding]
En foto van slang en aansluiting (hier dus alleen grotere ‘schroef’ voor over de aansluiting verkrijgbaar).
[Afbeelding]
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Dat heb ik meteen al gedaan maar dat doet vrij weinig. Ik denk dat het een kwestie is van accepteren dat hij zwart is, zolang de losse meuk er maar af is.Ronald_O schreef op zondag 22 september 2024 @ 15:59:
Klopt vond het ook een onding om schoon te maken. Laat nu echter de bbq het werk doen en draai de steen om na gebruik en laat hem nog een 15-30 minuten schoon branden (net hoe vies hij is). Dan de volgende keer de eventuele nog vieze kant naar beneden.
Hij blijft vooral lang heet. Ik had hem ernaast gelegd op een rooster om af te koelen maar moest serieus tot laat in de avond wachten voordat ik hem met blote handen vast kon pakken.De steen wordt wel echt heet dus zorg dat je snel bent of hem even ergens veilig neer kan leggen om de handschoenen tussendoor af te laten koelen
Overigens moet ik eens kijken of ik mijn handschoenen kan wassen. Officieel mag het niet maar er is na het gebruik van mijn draaispit laatst nogal wat vet ingetrokken en ik heb zo het gevoel dat je daarmee een prima warmtegeleider in de handschoen hebt ingebouwd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Je kunt ze sowieso wel uitspoelen met een handwasje.Gonadan schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:20:
[...]
Dat heb ik meteen al gedaan maar dat doet vrij weinig. Ik denk dat het een kwestie is van accepteren dat hij zwart is, zolang de losse meuk er maar af is.
[...]
Hij blijft vooral lang heet. Ik had hem ernaast gelegd op een rooster om af te koelen maar moest serieus tot laat in de avond wachten voordat ik hem met blote handen vast kon pakken.
Overigens moet ik eens kijken of ik mijn handschoenen kan wassen. Officieel mag het niet maar er is na het gebruik van mijn draaispit laatst nogal wat vet ingetrokken en ik heb zo het gevoel dat je daarmee een prima warmtegeleider in de handschoen hebt ingebouwd.
Volgens het waslabel niet, maar dat ga ik toch maar gewoon negeren denk ik.Esumontere schreef op maandag 23 september 2024 @ 09:27:
[...]
Je kunt ze sowieso wel uitspoelen met een handwasje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Doelde ook meer op het schoonmaken de originele kleur krijg je niet terug inderdaad. Maar net wat je zegt als de meuk er maar af is en hij weer goed is voor het volgende wat je wil schroeien.Gonadan schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:20:
[...]
Dat heb ik meteen al gedaan maar dat doet vrij weinig. Ik denk dat het een kwestie is van accepteren dat hij zwart is, zolang de losse meuk er maar af is.
Top, deze heb ik direct besteld. Ben volgende week in NL, kan ik hem meenemen. Hopen dat het allemaal past, maar de beschrijving is vrij rechttoe rechtaan.Jan_V schreef op zondag 22 september 2024 @ 22:37:
[...]
Heeft de lokale gamma of technische installatie boer geen verloopje, zoals deze: https://multiflame.nl/product/usa-canada-benelux-adapter/
Ik heb hier 5 winkels bezocht en niemand kwam met deze oplossing. Zal het eens met ze delen.
Veel dank!
Ik zag dat je al een verloopje hebt besteld in NL ondertussen, maar toch:bavara schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 20:30:
Ik hoop dat ik met een vraag over een gas-BBQ me hier mag vertonen... (zoals in de OP staat: Het blijft een discussie of gas barbecueen of koken is)
Ik heb gezocht op dit forum omdat ik ongetwijfeld niet de eerste ben met deze vraag, maar helaas zonder resultaat.
Ik ben voor een paar jaar naar Curaçao verhuisd en heb mijn Weber Spirit meegenomen. De gasflessen hier kan ik niet aansluiten op de slang die ik uit Europa heb meegenomen.
De medewerker van de lokale Gamma vertelde me dat hij regelmatig Europeanen met deze vraag over de vloer krijgt. Het verschil zit in Europese vs Amerikaanse aansluiting (links vs. rechtsdraaiende aansluiting?). Hoe dan ook: het past niet. Hij raadde aan om een vervangende slang te kopen die door te snijden en de slang uit Europa ook. Koppelstuk ertussen en het moet werken.
Klinkt logisch, en met - pak 'm beet - een waterslang zou ik dat aandurven, maar gas vind ik toch iets minder DIY-waardig. Hij drukte me op het hart dat dit veilig was. Maar aangezien de veiligheidsnormen hier nog wel eens met een korreltje zout worden genomen wil ik graag bij jullie chekcen: hoe zien jullie dit?
Even mijn ervaring met Scouting, waar we tientallen van die gas kooktoestellen en sterbranders hadden op gasflessen: het is eigenlijk altijd een kwestie van slang die over een nippel is geschoven. Bij jouw eigen BBQ zie je dat ook, en dan vastgeklemd met een metalen klemmetje.
Dat is echt meer dan prima. Dus je zou je slang helemaal bij de fles koppeling kunnen doorsnijden, een passende koppeling kopen voor de flessen daar, en dan je slang gewoon over de nippel op die nieuwe koppeling duwen (met een beetje WD40). Universele slangklem erop voor de zekerheid, en je bent klaar.
Bedankt voor je hulp, ondanks dat ik inderdaad al een verloop heb besteld. Goed om te weten dit, ik ben met gas altijd toch wel extra voorzichtig. Wist ook niet of er nog andere verschillen waren, bijvoorbeeld druk of iets dergelijks.Dirtbiter schreef op maandag 23 september 2024 @ 21:49:
[...]
Ik zag dat je al een verloopje hebt besteld in NL ondertussen, maar toch:
Even mijn ervaring met Scouting, waar we tientallen van die gas kooktoestellen en sterbranders hadden op gasflessen: het is eigenlijk altijd een kwestie van slang die over een nippel is geschoven. Bij jouw eigen BBQ zie je dat ook, en dan vastgeklemd met een metalen klemmetje.
Dat is echt meer dan prima. Dus je zou je slang helemaal bij de fles koppeling kunnen doorsnijden, een passende koppeling kopen voor de flessen daar, en dan je slang gewoon over de nippel op die nieuwe koppeling duwen (met een beetje WD40). Universele slangklem erop voor de zekerheid, en je bent klaar.
Overigens is een slang met goede aansluiting hier zo'n beetje net zo duur als de verloopstekker in Nederland, dus wat dat betreft is het verloopje een prima alternatief. Alleen moet ik er een week op wachten
Na die ronde drukregelaar die rechtstreeks op je fles zit, is het allemaal heel lage druk.bavara schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 01:43:
[...]
Bedankt voor je hulp, ondanks dat ik inderdaad al een verloop heb besteld. Goed om te weten dit, ik ben met gas altijd toch wel extra voorzichtig. Wist ook niet of er nog andere verschillen waren, bijvoorbeeld druk of iets dergelijks.
Overigens is een slang met goede aansluiting hier zo'n beetje net zo duur als de verloopstekker in Nederland, dus wat dat betreft is het verloopje een prima alternatief. Alleen moet ik er een week op wachten
Op die camping gas kooktoestellen en branders zitten intern vaak zelfs verbindingen dat gewoon ijzeren buisjes zijn, zonder klemmen of afdichtrubbers. Die rekenen op de 'flow' van het gas.
Precies, de standaarddruk op een gasleiding voor bbq of campinggasstel is 30 mbar. Daarvoor is een rubberen slang op een nippel geen enkel probleem.Dirtbiter schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 09:33:
[...]
Na die ronde drukregelaar die rechtstreeks op je fles zit, is het allemaal heel lage druk.
Op die camping gas kooktoestellen en branders zitten intern vaak zelfs verbindingen dat gewoon ijzeren buisjes zijn, zonder klemmen of afdichtrubbers. Die rekenen op de 'flow' van het gas.
Wij zijn bezig met de bouw van ons nieuwe huis en hebben al heel leuk contact met de bestaande 'buren' en de aanstaande buren van de kavels naast ons die ook gaan bouwen.
Je wil toch vaak even weten wie er nu naast je komt te wonen, dus men was mij ook even gaan googlen en kwamen al snel erachter dat toch wel iets met bbq doe.
En zo geschiedde dat we vorig weekend een buurt bbq hadden met mensen die nog geen buren van elkaar zijn, maar het wel heel gezellig met elkaar konden vinden
Op het menu:
Moinkballs
Thaise kipsaté
Warm gerookte zalm
Stoofpot van pulled shortrib
Voor de vega's hadden we ook nog lekkere gerechten:
Gegrilde groenteballetjes
Couscous met gegrilde groenten
cheeseburger wrap obv plantbased smashburger
Luxe tosti van de grillplaat
Als toetje hebben we cinnamon rolls en apple crumble gemaakt.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Tijd voor een nieuwe sig..
Lijkt op speksteen.
Weet niet of dit wat is is voor de hobbyisten hier.
Ik ga het proberen . 😁
Gooi hem gewoon op het rooster van mijn weber
Leuk voor wat sateetjes 😀
Prijs valt mee
Gewoon proberen.
https://www.jouwoutlet.nl...n-voor-fr2260-fr2270.html
Goed bbq weekend allemaal.
[ Voor 16% gewijzigd door almere op 27-09-2024 23:09 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Hou alsjeblieft de deksel dicht bij de eerste paar keer verhitten. In natuursteen kan vocht zitten, als je dat opwarmt kan het letterlijk exploderen.almere schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:35:
Net een stuk steen besteld.
Lijkt op speksteen.
Weet niet of dit wat is is voor de hobbyisten hier.
Ik ga het proberen . 😁
Gooi hem gewoon op het rooster van mijn weber
Leuk voor wat sateetjes 😀
Prijs valt mee
Gewoon proberen.
https://www.jouwoutlet.nl...n-voor-fr2260-fr2270.html
Goed bbq weekend allemaal.
Edit: ik zie nu dat Fritel een barbecuemerk is. Ik mag hopen dat ze dit op orde hebben dan.
[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 28-09-2024 12:51 ]
Ik heb ook nog een heel stuk overgebleven brisket van de vorige keer in de vriezer liggen. Heeft iemand nog goede tips voor wat daarmee te doen? Ik heb al brisket taco's gemaakt, dat was erg lekker. Met het restant zou ik wat anders willen doen
een gedeelte kun je klein snijden, mengen met mayonaise en een scheutje wittewijn azijn, uitje augurkje fijngesneden, witte en zwarte peper en zeezout of runderbouillon poedererdoorheen. dan heb je bief salade!😋 voor een magerder variant kun je ook een deel skyr 0.0 erbij doen per deel mayoAvalaxy schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 14:07:
Na de verbrande spareribs, morgen weer een nieuwe poging. Deze keer met m'n nieuwe Typhur thermometer
Ik heb ook nog een heel stuk overgebleven brisket van de vorige keer in de vriezer liggen. Heeft iemand nog goede tips voor wat daarmee te doen? Ik heb al brisket taco's gemaakt, dat was erg lekker. Met het restant zou ik wat anders willen doenHet is ongeveer een halve kilo, dus nog aardig wat vlees.
[ Voor 5% gewijzigd door pinotgrigio1 op 28-09-2024 14:37 ]
Ok zal ik doen.Esumontere schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 12:50:
[...]
Hou alsjeblieft de deksel dicht bij de eerste paar keer verhitten. In natuursteen kan vocht zitten, als je dat opwarmt kan het letterlijk exploderen.
Edit: ik zie nu dat Fritel een barbecuemerk is. Ik mag hopen dat ze dit op orde hebben dan.
Thnx voor de tip.
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Heeft iemand hier ervaring mee?
En je hebt erg weinig aan de kern temp.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Kijk even in de specs wat de max temperaturen zijn.
Kan het niet dat je uiteinde onderaan/tegen het rooster zit en zo directe hitte krijgt?
:strip_exif()/f/image/6pZvX1N0h8IKC1RfAMj1uhhu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Yr1iKyYcHKedAKIOr94uIu2D.jpg?f=fotoalbum_large)
Nee, die stak in de lucht. De max temp zou "300C voor 2 minuten" moeten zijn. Daar heb ik weinig aan... Betekent dat dat 168C voor 2 uur prima isNeutraleTeun schreef op zondag 29 september 2024 @ 16:58:
@Avalaxy
Kijk even in de specs wat de max temperaturen zijn.
Kan het niet dat je uiteinde onderaan/tegen het rooster zit en zo directe hitte krijgt?
Anyway! Het resultaat van mijn tweede poging om ribs te maken op de kamado:
:strip_exif()/f/image/h8m50V1Qyq3NkXj8n3CuLEAb.jpg?f=fotoalbum_large)
Conclusie:
Visueel: mooie rode rookring in het vlees.
Smaak: erg lekker. Goede smaak van het roken, de rub en van de sweet baby rays saus (kan ook eigenlijk niet fout gaan).
Textuur: die was wat minder. Het vlees was vrij crunchy en droog. Ik hou meer van fall off the bone. Volgende keer toch maar een ander recept. Deze was op vrij hoge temperatuur, en bij dit recept was er ook tussendoor geen gesproei met appelsap en dergelijken. Volgende keer toch maar wel proberen. Ik had er wel een drip tray onder die allemaal mooie sappen heeft opgevangen. Daar had ik mee kunnen basten, maar dat was zo'n gedoe want dan moet de kamado open en de ribben en het rooster eruit.
Oja, en de zelfgemaakte patat was voortreffelijk
https://fgheysels.github.io/
Ik ken jouw specifieke thermometer niet, maar bij de Combustion thermometer zit er verschil tussen de interne temperatuursensors en de ambient (aan één uiteinde van de pen). De interne hebben een veel lagere maximum temperatuur, wat betekent dat je je pen helemaal in het vlees moet hebben, en dat hij dus niet mag uitsteken. Misschien is dit bij jouw sensor ook het geval?Avalaxy schreef op zondag 29 september 2024 @ 20:33:
[...]
Nee, die stak in de lucht. De max temp zou "300C voor 2 minuten" moeten zijn. Daar heb ik weinig aan... Betekent dat dat 168C voor 2 uur prima is
Dit dus. 168 is veulste warm, zeker voor fall of the bone.whoami schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:05:
Als je fall of the bone wil, moet je gewoon de tijd nemen. Een uur of 5 op 110, max 120 graden. (Maar dan ik 3 fasen, roken ,stomen en grillen
zeker, zeker
Zou goed kunnen inderdaad. Aangezien spareribs dun zijn, zat alleen de punt in het vlees.RemonO schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:09:
[...]
Ik ken jouw specifieke thermometer niet, maar bij de Combustion thermometer zit er verschil tussen de interne temperatuursensors en de ambient (aan één uiteinde van de pen). De interne hebben een veel lagere maximum temperatuur, wat betekent dat je je pen helemaal in het vlees moet hebben, en dat hij dus niet mag uitsteken. Misschien is dit bij jouw sensor ook het geval?
Mja, op dat moment gaf de barbecue zelf (dus die ingebouwde thermometer in het deksel) zo'n 120C aan geloof ik... En volgens mij is dat ook de temperatuur die de meeste recepten gebruiken, niet de ambient temperatuur direct boven de gril. Zit nogal een groot verschil in wáár je de temperatuur meet.ozzynator schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:23:
[...]
Dit dus. 168 is veulste warm, zeker voor fall of the bone.
In de ribben zelf heb ik nog nooit een thermometer gehad, alles aan de hand van de omgevingstemperatuur. Vroeger met mn Weber op het rooster, nu met de dome thermometer.
zeker, zeker
Ik vind onder andere farofa, online. Heeft iemand daar ervaring mee?
Maktub
Geen gerecht, maar ananas van de barbecue vind ik daar persoonlijk een goede hit bij. Ik marineer em van tevoren altijd in wat donkere rum (ik heb nog bananenrum, goeie combi), bruine suiker en een beetje kaneel. Is ook wel in de spirit van churrasco.MrMrq schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:34:
Zijn hier leuke tips voor een goed bijgerecht bij picanha met chimichurri?
Misschien feijoada erbij als side. En natuurlijk zelfgemixte caipirinha's
[ Voor 10% gewijzigd door Avalaxy op 30-09-2024 21:01 ]
Feijoada is heerlijk maar ook wel wat zwaar doorgaans en naast de bonen vooral nog meer vleesch. Maargoed in dezelfde categorie zou je er ook surf&turf van kunnen maken en dus een lading garnalen erbij, ik doe ze dan altijd met knoflook, chili’s gerookt paprikapoeder en olijfolie in van die tapasbakjes, verse platte peterselie om te garneren.Avalaxy schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:59:
[...]
Geen gerecht, maar ananas van de barbecue vind ik daar persoonlijk een goede hit bij. Ik marineer em van tevoren altijd in wat donkere rum (ik heb nog bananenrum, goeie combi), bruine suiker en een beetje kaneel. Is ook wel in de spirit van churrasco.
Misschien feijoada erbij als side. En natuurlijk zelfgemixte caipirinha's
Adjust non olet, plerumque...
Van de VvE mag je geen BBQ gebruiken op je parkeerplaats voor je huis. Ik heb momenteel zo'n George Foreman elektrische gril. Hoewel dat apparaat prima werkt is echt een rotklus om schoon te maken en zoek naar een alternatief. Ik zat nu dus te kijken naar zo'n grilplaat (bijv. zo'n dubbelzijdige).
Bij mijn boretti gasfornuis zat er 1 bij en gebruik het redelijk vaak, heel mooi zwaar ding met een gootje er omheen. Nog nooit gehad dat er iets plakte en gebruik m boven 1 van de wokbranders op niet al te hoge stand meestal. Gooi er eigenlijk vanalles op en resultaat is altijd prima, maar totaal niet te vergelijken met BBQ. wat ook wel veel gebruik is mn cameron rookoventje voor bv eendenborst oid en grill ik daarna dan af op die plaat.alienfruit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:32:
Heeft er iemand hier ervaring met een grilplaat (griddle plate) om een gasfornuis? Moet je eigenlijk nog ergens op letten bij de aanschaf? Ik neem dat ze allemaal wel gaan roesten bij slecht onderhoud net zoals de gietijzeren pannen.
Van de VvE mag je geen BBQ gebruiken op je parkeerplaats voor je huis. Ik heb momenteel zo'n George Foreman elektrische gril. Hoewel dat apparaat prima werkt is echt een rotklus om schoon te maken en zoek naar een alternatief. Ik zat nu dus te kijken naar zo'n grilplaat (bijv. zo'n dubbelzijdige).
zo'n soort ding dus, maar dan een andere maat
:strip_exif()/f/image/IuwfjFtVWnTMgjpfra1ea6FO.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een brij grote die over 2 pitten past. Dus kan evt 1 kant warmer maken dan de ander.alienfruit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 01:32:
Heeft er iemand hier ervaring met een grilplaat (griddle plate) om een gasfornuis? Moet je eigenlijk nog ergens op letten bij de aanschaf? Ik neem dat ze allemaal wel gaan roesten bij slecht onderhoud net zoals de gietijzeren pannen.
En dubbelzijdig. Ene kant glad, andere kant ribbels.
Is gietijzer. Dus n f afwassen smeer ik hem licht in met olie.
Gebruik hem erg vaak. Past ook veel op.
Mijn ronneby buck ronde grillpan gebruik ik nagenoeg niet meer sindsdien
Welk merk heb je @Dennis1812? Misschien zoiets als dit is misschien handig? https://www.amazon.co.uk/...ouble-sided/dp/B0CP3TL81T
https://www.amazon.co.uk/...Rectangular/dp/B08M31Q5W3
Kan order bevestiging even niet vinden. Maar het zou zo maar eens dezelfde kunnen zijn.alienfruit schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 11:27:
Ja, momenteel heb ik zo'n pizzastaal. In theorie kan ik die volgens mij ook op het gasfornuis slingeren maar dan zit je weer met vet en ander spul dat er mogelijk afloopt en problemen veroorzaakt.
Welk merk heb je @Dennis1812? Misschien zoiets als dit is misschien handig? https://www.amazon.co.uk/...ouble-sided/dp/B0CP3TL81T
https://www.amazon.co.uk/...Rectangular/dp/B08M31Q5W3
Er staan er genoeg op AliExpress voor een tientje maar moet ik nog ergens op letten voor een goede?
Ik had eerst ook een goedkope variant, maar deze was zo snel stuk, dat ik nu voor de Ziva smoking gun pro ben gegaan , en die bevalt erg goed. Ik had van mijn kapotte smoker nog de glazen stolp om producten onder te roken, de slang van de ziva past daar evengoed precies op.Rox92 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:35:
Nu het weer kouder word wil ik graag eens koud roken proberen en ben ik op zoek naar een cold smoke generator.
Er staan er genoeg op AliExpress voor een tientje maar moet ik nog ergens op letten voor een goede?
https://www.sousvidekenne...moking-gun-pro-koudroker/
Ik heb hem hier gehaald
Bedoelde eigenlijk meer zo'n spiraal ding die je in de bbq zet maar dit kan natuurlijk ook. Ik ga er eens naar kijken!pinotgrigio1 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 13:23:
[...]
Ik had eerst ook een goedkope variant, maar deze was zo snel stuk, dat ik nu voor de Ziva smoking gun pro ben gegaan , en die bevalt erg goed. Ik had van mijn kapotte smoker nog de glazen stolp om producten onder te roken, de slang van de ziva past daar evengoed precies op.
https://www.sousvidekenne...moking-gun-pro-koudroker/
Ik heb hem hier gehaald
ah okay, nou dan zou ik hem denk ik liever gewoon op amazon bestellen, maar dat is persoonlijk ;-)Rox92 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 14:06:
[...]
Bedoelde eigenlijk meer zo'n spiraal ding die je in de bbq zet maar dit kan natuurlijk ook. Ik ga er eens naar kijken!
https://www.amazon.nl/Enc...smoker%2Caps%2C188&sr=8-3
https://www.amazon.nl/UQT...moker%2Caps%2C114&sr=8-28
Het werd 2700 gram picanha (twee stukken), reversed sear, met maïskolf en farofa. Farofa bleek super eenvoudig, bijpassend én lekker en ga ik zéker vaker maken.MrMrq schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:34:
Zijn hier leuke tips voor een goed bijgerecht bij picanha met chimichurri?
:strip_exif()/f/image/ciDnyPvZ8RCCUmzPosEQFyEe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kSQUvCB7DaEH82ED8SFIn3V4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door MrMrq op 06-10-2024 00:35 ]
Maktub
https://rookplankje.nl/pr...met-cold-smoke-generator/Rox92 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:35:
Nu het weer kouder word wil ik graag eens koud roken proberen en ben ik op zoek naar een cold smoke generator.
Die komt net zo hard uit China
Vlees was heerlijk, maar de vetkap blijft taai, te taai om te kauwen. Is dit een bekend probleem? is de enige oplossing om de vetkap weg te snijden na bereiding? of is er nog een andere mogelijkheid/oplossing?
Dat is exact hetzelfde ding als wat je via AliExpress kunt bestellen. Voordeel van AliExpress: beduidend goedkoper. Voordeel van Amazon: snelle levering.
Pas bij Amazon wel op dat je niet bij een dropshipper bestelt, want die stuurt jouw bestelling linea recta door naar AliExpress, waarna je alsnog geleverd krijgt vanuit China, maar dan tegen een flink hogere prijs.
Hoe dan ook: dit is een prima ding
Een goede grap mag vrienden kosten.
:strip_exif()/f/image/6JMiCny6q1NjoYjuqFSYcvNn.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een actiefoto van 5min geleden.
Wil de zo'n 1,5 tot 2 uur laten liggen en dan aflakken. Ben benieuwd!
:strip_exif()/f/image/GJnumfebqgGt6bHqcKKr9tbe.jpg?f=fotoalbum_large)
Van de bbq wacht ik tot hij bloedheet is en schrob ik met een borstel, maar de smoker wordt meestal niet warmer dan 100-110c, dus die haalt niet de temperaturen dat ik alleen borstelen genoeg vind. En half uitstekend in de keuken dat alles zwart wordt is ook niet zo handig.
Waarom wil je de roosters elke keer schoon hebben?Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:35:
Praktische vraag, maar hoe maken jullie de roosters schoon die veel te groot zijn voor een spoelbak?
Van de bbq wacht ik tot hij bloedheet is en schrob ik met een borstel, maar de smoker wordt meestal niet warmer dan 100-110c, dus die haalt niet de temperaturen dat ik alleen borstelen genoeg vind. En half uitstekend in de keuken dat alles zwart wordt is ook niet zo handig.
Als ik alle smokers in de USA zie zijn ze ook niet schoon, maar het eten wel heerlijk.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
ik gebruik een flex met een staalborstel er op.Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:35:
Praktische vraag, maar hoe maken jullie de roosters schoon die veel te groot zijn voor een spoelbak?
De rest schrob ik met een borstel en klaar.
Beetje olie erop en uitwrijven.
Wij gebruiken tegenwoordig het Traeger grill cleaner, top spul!Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:35:
Voor de niet-Vlamingen onder ons: een flex is een haakse slijper, toch?Technofreakz schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:59:
[...]
ik gebruik een flex met een staalborstel er op.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb zo’n slakkenhuis van AliE, werkt prima MAAR de rookmot is wel goed om op te letten.Rox92 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 12:35:
Zo had ik een zak mot die vrij fijn was en keurig smeulde. Toen daarna een zak die wat grover was, dus meer zuurstof, dus het werd meer warmroken
Ik heb een cementbak die op de bodem zo groot is als het rooster, fles Dasty erin en een dagje marineren, komt alles er zo af met een harde borstel of soms staal.Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:35:
Om mezelf even te quoten, zojuist de spareribs op en ze waren 'ok'. Maar vooral de kwaliteit van de spareribs zelf viel me heel erg tegen... Het was meer bot dan vlees, vooral de sparerib waar ik het hierboven over had. Ben dus ook wel voornemens om even contact op te nemen met Meatlovers maar aangezien het mijn allereerste bestelling was bij hun heb ik geen idee of het normaal is of niet. Het gaat over de volgende spareribs: https://themeatlovers.nl/products/iberico-spareribs-spanjeFaeshaas schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:13:
Ik ga vandaag voor het eerst spareribs maken op de hot&fast manier, op 160 graden. Nu heb ik voor het eerst spareribs van de meatlovers en bij een van de 2 viel het me op dat er, zo lijkt het, 2x zoveel botjes inzitten. Ik heb dit zelf nooit eerder gezien, heeft dat met een bepaald soort spareribs te maken?
[Afbeelding]
En nog een actiefoto van 5min geleden.
Wil de zo'n 1,5 tot 2 uur laten liggen en dan aflakken. Ben benieuwd!
[Afbeelding]
In Friesland is een flex ook een haakse slijper.Orion84 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Voor de niet-Vlamingen onder ons: een flex is een haakse slijper, toch?
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Dat is precies wat ik ook doe.1nsane schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 17:48:
[...]
Ik heb een cementbak die op de bodem zo groot is als het rooster, fles Dasty erin en een dagje marineren, komt alles er zo af met een harde borstel of soms staal.
Als we klaar zijn met de Bastard gaat het rooster in een laagje water met wat dasty in de speciekuip.
Paar dagen in de zon en je spoelt hem zo schoon.
Of de volgende dag even met een sponsje afvegen als we weer mogen.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Helaas viel de smaak wat tegen. Ze waren lekker sappig en goed gekruid, maar de rook was te aanwezig en nogal bitter. Volgende keer maar weer een chunk in plaats van chips die al jaren in de kast staan...
:strip_exif()/f/image/ZvbFw6ze98tLQE64HcVDgIb6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Iq8W79fVE4IpOIDcov9R1IoV.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet elke keer, maar eens in de zoveel tijd, en zeker als hij een tijd niet aan is geweestHenkie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:54:
[...]
Waarom wil je de roosters elke keer schoon hebben?
Als ik alle smokers in de USA zie zijn ze ook niet schoon, maar het eten wel heerlijk.
Ik heb nog wel een redelijk grote oranje bak die gebruikt is voor iets van stuc, die past misschien beter, dank voor de tips!
Noskos is fan van de houtmot van Weber en laat die net hier bij de lokale gamma in het assortiment zitten.
Als ik hem een tijdje niet gebruikt heb stook ik hem even op, 150/200c, even kort schrobben met whatever ik heb, schuurspons / borstel.Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
Niet elke keer, maar eens in de zoveel tijd, en zeker als hij een tijd niet aan is geweest
Ik heb nog wel een redelijk grote oranje bak die gebruikt is voor iets van stuc, die past misschien beter, dank voor de tips!
De grote vette aanslag die aan het rooster blijft hangen schrob ik er na de sessie gelijk even af.
Zucht...
Mijn go-to recept voor PC, ook voor cateringklussen doe ik dit zo. Aardig bewerkelijk maar het geduld waard. Bij grote hoeveelheden doe ik de ene avond grillen en de volgende dat in de pan.Esumontere schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:23:
Vanavond eens pulled chicken geprobeerd. Drie kippendijen gerubt en indirect gegaard met beukenhoutrook, keertje ingesmeerd met bbq saus tussendoor.
Helaas viel de smaak wat tegen. Ze waren lekker sappig en goed gekruid, maar de rook was te aanwezig en nogal bitter. Volgende keer maar weer een chunk in plaats van chips die al jaren in de kast staan...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- kippendijen in de rub
- Bewaar alle te kleine stukjes kip en leg apart
- direct grillen boven houtskool tot ze 72 graden halen
- Bak de apart gehouden stukjes kip aan in een het DO
- Fruit een paar uien en knoflook aan in de DO
- Vul de DO met water en bbq saus (beetje op de gok/smaak, verhouding rond de 1:1)
- Voeg naar smaak bouillonblokjes, siracha en worcestersaus saus toe. Evt nog wat versgemalen peper
- Voeg alle gegrilde kip toe
- Laat 2 tot 3 uur pruttelen tot de kip uit elkaar valt
- Schep de kip eruit en pull 'm
- Bewaar wat saus voor het serveren
Je kunt de tijd aanzienlijk verkorten door een instantpot/snelkookpan gebruiken.
Eerst op sauté, aan fruiten, vocht erin, instellen op een kwartier pressure cook met 10 minuten keep warm. De kip valt dan letterlijk uit elkaar als je het aanraakt.
Kip eruit scheppen en nieuwe lading kip in hetzelfde vocht.
Kolenboertje doet indirect en direct op 180C.HiBe schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 11:37:
gisteravond een Picanha op de BGE gehad, vetkap in ruitvorm ingesneden, SPG rub gebruikt en indirect gegaard op 110-115 graden (gemeten met Grilleye thermometer naast het vlees) tot een kerntemperatuur van 48 graden, daarna met directe opstelling naar 55 graden gebracht.
Vlees was heerlijk, maar de vetkap blijft taai, te taai om te kauwen. Is dit een bekend probleem? is de enige oplossing om de vetkap weg te snijden na bereiding? of is er nog een andere mogelijkheid/oplossing?
In 1 van hun filmpjes ziet de vetcap er veel beter uit dan wat ik altijd heb gehad.
Ik gebruik altijd houtmot, altijd zo’n 10-12 uur rook.Tomatoman schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 12:00:
[...]
Dat is exact hetzelfde ding als wat je via AliExpress kunt bestellen. Voordeel van AliExpress: beduidend goedkoper. Voordeel van Amazon: snelle levering.
Pas bij Amazon wel op dat je niet bij een dropshipper bestelt, want die stuurt jouw bestelling linea recta door naar AliExpress, waarna je alsnog geleverd krijgt vanuit China, maar dan tegen een flink hogere prijs.
Hoe dan ook: dit is een prima ding. Let wel op dat je er houtmeel in doet, fijne houtmot is niet fijn genoeg om het smeulen van het hot langere tijd gaande te houden.
Gewoon de borstel er overheen na gebruik.Zebby schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 15:35:
Het is een BBQ he, geen vitrinekast.
Bacteriën overleven boven de 75C toch niet.
https://mobiel.voedingsce...cyclopedie/bacterien.aspx

Toch nog enkele vragen:
- Ik heb de vents voortdurend volledig open gezet om een maximale warmte te bekomen, klopt dat?
- Op hoeveel graden verwarmen jullie de pizzasteen voor de 1e pizza erop gaat?
- Is het bij jullie ook zo dat de pizzabodem na het bakken echt stijf is? Bij mij wel altijd maar weet niet of dat eigenlijk soepeler zou moeten zijn
- hoeveel gram zijn jullie pizzabollen? Ik hou ze altijd slechts op 150g want heb toch graag een dunne bodem. Volgens italieplein moeten ze zelfs 200 tot 280g zijn wat mij wel veel lijkt?
- Hoeveel pizza’s kunnen jullie maken? De 8e pizza ging toch al wat trager dan de 1e, heet toch een kwartier geduurd want de temperatuur zakte wat door het voortdurend open en dicht te doen van de kamado. Ik heb eigenlijk aan de lopende band de pizza’s erin gestoken, dus heb niet echt naar de dome temperatuur gekeken. Zou het eerder daar aan liggen of had ik gewoon nieuwe kolen moeten toevoegen?
[ Voor 21% gewijzigd door pina op 06-10-2024 21:44 ]
Gisteren schoongemaakt, dikke vlies verwijderd, touwtjes er omheen, rub er op en in de aluminiumfolie terug de koelkast in.
:strip_exif()/f/image/mNXKObYbX0gQ4XYw7Yr2b6GM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/UFCJoTWTKAhvv3mZBWhT4udS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcnzZ2nURMshyvU7fmmu1KaK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VJmVcK9LEDXSCttVrkZHreis.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ag60Xw5kLl7HFkIADZxXWTwE.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag bij een roostertemperatuur van 110C eerst 4 uur gerookt.
Toen zag hij er zo uit.
:strip_exif()/f/image/OLkQ3r17RFywFtZ1QnFzvt0A.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna in de aluminiumfolie gewikkeld om door te garen tot een kern van 96C.
:strip_exif()/f/image/pGK6oNgusBv8cNFIIzcEwSjG.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 10 uur mocht hij er af.
:strip_exif()/f/image/f5CWMCIAPLIoullN62LrkzvL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mfuSzAqQNLisOpAfbtjGNvKq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qeyJskC8hMWM4O5HC6cG2JFo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hldBfrCQOY1uhxZi5ngAonjF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het duurt 10 uur, maar God wat was dat lekker en mals zeg. Ik haalde de touwtjes weg en tilde het bot zo uit het vlees.
Super.
Bedankt voor de tips en het recept! Gaan we proberenKoffie schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:39:
[...]
Mijn go-to recept voor PC, ook voor cateringklussen doe ik dit zo. Aardig bewerkelijk maar het geduld waard. Bij grote hoeveelheden doe ik de ene avond grillen en de volgende dat in de pan.
- kippendijen in de rub
- Bewaar alle te kleine stukjes kip en leg apart
- direct grillen boven houtskool tot ze 72 graden halen
- Bak de apart gehouden stukjes kip aan in een het DO
- Fruit een paar uien en knoflook aan in de DO
- Vul de DO met water en bbq saus (beetje op de gok/smaak, verhouding rond de 1:1)
- Voeg naar smaak bouillonblokjes, siracha en worcestersaus saus toe. Evt nog wat versgemalen peper
- Voeg alle gegrilde kip toe
- Laat 2 tot 3 uur pruttelen tot de kip uit elkaar valt
- Schep de kip eruit en pull 'm
- Bewaar wat saus voor het serveren
Je kunt de tijd aanzienlijk verkorten door een instantpot/snelkookpan gebruiken.
Eerst op sauté, aan fruiten, vocht erin, instellen op een kwartier pressure cook met 10 minuten keep warm. De kip valt dan letterlijk uit elkaar als je het aanraakt.
Kip eruit scheppen en nieuwe lading kip in hetzelfde vocht.
Ander vraagje voor de bbq bazen en bazinnen op dit forum: ik heb momenteel (nog) geen gietijzeren Dutch Oven. Echter heb ik nog wel een oude BK Fortalit Dutch Oven (zo'n geëmailleerde met blauwe binnenkant) staan in prima staat, behalve dat de bodem krom is en hij dus niet goed werkt op mijn inductiekookplaat. Heeft iemand ervaring met een dergelijke pan op een kamado? Gaat dat goed of is het vragen om problemen?
Kun je ook prima gebruiken hoorEsumontere schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:27:
[...]
Bedankt voor de tips en het recept! Gaan we proberen
Ander vraagje voor de bbq bazen en bazinnen op dit forum: ik heb momenteel (nog) geen gietijzeren Dutch Oven. Echter heb ik nog wel een oude BK Fortalit Dutch Oven (zo'n geëmailleerde met blauwe binnenkant) staan in prima staat, behalve dat de bodem krom is en hij dus niet goed werkt op mijn inductiekookplaat. Heeft iemand ervaring met een dergelijke pan op een kamado? Gaat dat goed of is het vragen om problemen?
Hij is alleen wat dunner dan een gietijzeren DO, dus wellicht even opletten met direct boven het vuur (aanbranden). Maar verder prima pan.
Bij zoveel pizzas is mijn gok dat je simpelweg kolen moest bijvullen. Je wil graag 300+;zitten. 400 o.i.d. dat kost gewoon heel veel brandstof. (Sommige gaan nog heter dan 400. Maar dat vind ik niet nodig)pina schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:37:
Gisteren voor de 1e keer pizza’s gemaakt op de kamado joe: pizzasteen verhoogd op de hitteschilden. Waren zeer goed gelukt.![]()
Toch nog enkele vragen:
- Ik heb de vents voortdurend volledig open gezet om een maximale warmte te bekomen, klopt dat?
- Is het bij jullie ook zo dat de pizzabodem na het bakken echt stijf is? Bij mij wel altijd maar weet niet of dat eigenlijk soepeler zou moeten zijn
- hoeveel gram zijn jullie pizzabollen? Ik hou ze altijd slechts op 150g want heb toch graag een dunne bodem. Volgens italieplein moeten ze zelfs 200 tot 280g zijn wat mij wel veel lijkt?
- Hoeveel pizza’s kunnen jullie maken? De 8e pizza ging toch al wat trager dan de 1e, heet toch een kwartier geduurd want de temperatuur zakte wat door het voortdurend open en dicht te doen van de kamado. Ik heb eigenlijk aan de lopende band de pizza’s erin gestoken, dus heb niet echt naar de dome temperatuur gekeken. Zou het eerder daar aan liggen of had ik gewoon nieuwe kolen moeten toevoegen?
Gewoon gebruiken, niks mis meeEsumontere schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 22:27:
[...]
Bedankt voor de tips en het recept! Gaan we proberen
Bacteriën niet, maar die creëren op hun beurt gifstoffen (toxins), en laten die nou de kou en hitte niks interesserenASS-Ware schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
Gewoon de borstel er overheen na gebruik.
Het is een BBQ he, geen vitrinekast.
Bacteriën overleven boven de 75C toch niet.
https://mobiel.voedingsce...cyclopedie/bacterien.aspx
Anders hadden we alles kunnen eten dat bevroren en/of gekookt is geweest, maar helaas kan dat niet.
Ik ben in 2009 begonnen met BBQ-en, ik gooi na het BBQ-en de borstel over het rooster en zet de boel weg, en ik leef nog.Zebby schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 08:53:
[...]
Bacteriën niet, maar die creëren op hun beurt gifstoffen (toxins), en laten die nou de kou en hitte niks interesseren
Anders hadden we alles kunnen eten dat bevroren en/of gekookt is geweest, maar helaas kan dat niet.
Dapper! Ik ben niet zo avontuurlijk ingesteld.almere schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:17:
Gisteren Octopus gekookt en gemarineerd en net op de bbq afgegrild.[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Congratulations! New fear unlocked.. level 1; Trypophobia

Zeiss Distagon 21 f/2.8
- Ik heb de topvent meestal voor een kwart dicht staan. Maar dat is afhankelijk van wat voor houtskool ik gebruik. Soms idd helemaal open.pina schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:37:
Gisteren voor de 1e keer pizza’s gemaakt op de kamado joe: pizzasteen verhoogd op de hitteschilden. Waren zeer goed gelukt.![]()
Toch nog enkele vragen:
- ik stook de bbq meestal op tot 350 - 400 graden en wacht tot de steen zo'n 300 graden warm is. Dat levert nij mij de beste kwaliteit pizza's op.
- Bij mij buigen ze wel wat door, maar de bodem is redelijk stijf. Dat vinden wij het lekkerste.
- Mijn pizzabollen zijn ca. 230 gram. Dat heb ik ook wel nodig om de pizza groot genoeg te krijgen en zonder dat de bodem te dun wordt/ risico op gaten groter wordt.
- Ik vul mijn kolenmand tot de rand en daar kan ik 4 pizza's mee maken. Mijn ervaring is dat pizza maken op de kamado veel brandstof verbruikt en daarmee best kostbaar is. Daarom ben ik nu dan ook aan het kijken naar een pizza-oven. Ik moet alleen nog beslissen welke het gaat worden. Wanneer ik 8 pizza's zou willen maken, dan zou ik tussendoor kolen moeten bijvoeren. Maar dan moet je een best hete installatie uit de bbq halen en zakt je temperatuur dus ook tijdelijk.
Is combinatie van, brandstof raakt op een gegeven moment op icm het openen van de deksel.pina schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 21:37:
• Hoeveel pizza’s kunnen jullie maken? De 8e pizza ging toch al wat trager dan de 1e, heet toch een kwartier geduurd want de temperatuur zakte wat door het voortdurend open en dicht te doen van de kamado. Ik heb eigenlijk aan de lopende band de pizza’s erin gestoken, dus heb niet echt naar de dome temperatuur gekeken. Zou het eerder daar aan liggen of had ik gewoon nieuwe kolen moeten toevoegen?
[/list]
Ik gooi de mand meestal helemaal vol en haal dan 12 pizza's, maar gebruik een Piro. Voordat ik die had moest ik ook na 7 of zo bijvullen en even wachten. Temperatuur van de dome hou ik rond de 300, steen meet ik nooit.
zeker, zeker
Vroeger gingen mijn ouders zonder gordels in de auto, zelfs als kind, en ze leven ook nog!ASS-Ware schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 10:26:
[...]
Ik ben in 2009 begonnen met BBQ-en, ik gooi na het BBQ-en de borstel over het rooster en zet de boel weg, en ik leef nog.
Jammer van die honderden, zo niet duizenden die zijn gestorven zonder.
Zoals ik al zei, bij BBQ doe ik dat ook meestal, maar die wordt heet. 300c+ is heel wat anders dan 100c voor dit soort zaken.
Lijkt mij idd wel het voordeel van zo een dojoe, dat je niet elke keer het deksel volledig opent waardoor het niet afkoelt… Ik vind het zelf wel wat te kostelijk daarvoorozzynator schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 12:44:
[...]
Is combinatie van, brandstof raakt op een gegeven moment op icm het openen van de deksel.
Ik gooi de mand meestal helemaal vol en haal dan 12 pizza's, maar gebruik een Piro. Voordat ik die had moest ik ook na 7 of zo bijvullen en even wachten. Temperatuur van de dome hou ik rond de 300, steen meet ik nooit.
https://www.smokeybasterd...ond-16-november-2024.html
Jij doet e.e.a voor smokey Bastards toch?
Ik twijfel om erheen te gaan. Menu klinkt mooi. Leuke Food market etc. Gewoon fijn avondje weg.
Maar best een stuk rijden. En best prijzig uiteindelijk.
....Dennis1812 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:55:
@Koffie ben jij hier ook bij?
Ik twijfel om erheen te gaan. Menu klinkt mooi. Leuke Food market etc. Gewoon fijn avondje weg.
[ Voor 17% gewijzigd door sjors123 op 08-10-2024 11:01 ]
<knip> Humor is erg persoonlijk, deze was te onduidelijk en daardoor onvriendelijk.sjors123 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:09:
[...]
Ik ben hier 2 jaar geleden eens geweest. Was toen ergens in de bossen in de buurt van Apeldoorn. Ik vond het een erg geslaagde avond. Wel leuker om met een groep(je) te doen.
[ Voor 16% gewijzigd door Ardana op 09-10-2024 13:21 ]
Nee sorry, geen flauw ideeDennis1812 schreef op maandag 7 oktober 2024 @ 20:55:
@Koffie ben jij hier ook bij?
Ik ben zelf van Smoke&BBQ
<knip> Dien liever een TR in dan zelf reageren.
[ Voor 38% gewijzigd door Ardana op 09-10-2024 13:16 ]
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism