Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 303 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:10

Dennis1812

Amateur prutser

borgdaville schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:27:
[...]

Hebben ze volgens mij hier in NL, i.i.g. Breda niet staan en is ook niet op wielen toch?
Ik heb hem online besteld.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjhih7FlQZbVcLgFGMWxJ2qpC0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MygqMiUVNqBnhPBdmYQs6cyA.jpg?f=fotoalbum_large

Geen wielen idd

Keter unity XL is misschien nog een idee. Die heeft wel 2 wielen. Had ik hiervoor.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 15:27
ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:02:
[...]

Heb je 3 uur, 2 uur, 1 uur gedaan of heb je dit aangepast?
Rookhout?
Rub, saus?
Fall off the bone?
Iets aangepast, ik begreep van de verschillende video's die ik bekeken had dat 3 uur / 2 uur / 1 uur met de in Nederland verkrijgbare spareribs (die wat kleiner / dunner zijn dan in de VS) wat aan de lange kant was, dus heb 75% van de tijd aangehouden (2 uur en een kwartier / anderhalf uur / 45 min).

Rookhout: Appel (& appelsap in de druippan)
Rub: Not Just BBQ Smokehouse BBQ rub
Saus: Eddy's Original BBQ sauce

Ze vielen zeker van het bot af (nog beter dan verwacht eigenlijk), kwam ik gelijk achter toen ik de eerste iets te enthousiast van de barbecue probeerde te pakken met mijn tang :9

Ga volgende keer proberen om zowel mijn eigen rub als saus te maken, ben benieuwd hoe dat gaat :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:10
Dennis1812 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:57:
[...]

Ik heb hem online besteld.
[Afbeelding]

Geen wielen idd

Keter unity XL is misschien nog een idee. Die heeft wel 2 wielen. Had ik hiervoor.
Nice, maar ik ben tevreden IKEA bror, prima prijs kwaliteit, heb hem goed getest om de winkel. Wielen kunne ene klein drempeltje aan en algemene indruk is stevig.

Alleen hoe behandel ik best dat grenen triplex? Hardhout olie?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16-09 11:34
M_G_ schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Die peper en zout versie ziet er wel goed uit zeg, is dat ook de helft die je niet hebt ingesmeerd met Sweet Baby Rays? Helemaal plain dus...? Ik heb nog een rib in de vriezer en die moet nodig op de bbq >:)
Ja, dat is inderdaad die helft. Smaakte erg goed, ga ik zeker vaker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:50
Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:49:
Heb nog een leuk stukje nek liggen maar wel een beetje groot. Misschien maar zaterdag de ene helft tot pulled pork verwerken en dan zondag de andere helft gebruiken voor gyros van het spit. :9

[Afbeelding]
Is 2,2KG groot?
Ik heb laatst 3KG gemaakt, een deel opgegeten en de rest geportioneerd en ingevroren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ASS-Ware schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 20:31:
[...]

Is 2,2KG groot?
Ik heb laatst 3KG gemaakt, een deel opgegeten en de rest geportioneerd en ingevroren.
Voor twee volwassenen en een incidentele gast wel. Althans, ik kan het wel weer invriezen maar dan kan ik er alsnog zo drie of meer keer van eten. Kan wel natuurlijk, maar hij is ook groot genoeg om twee gerechten mee maken dus waarom niet dacht ik bij mijzelf. Het hóeft niet in één keer toch?

Pulled pork is wel goed te bewaren, maar gyros van het spit is vers toch wel verreweg het lekkerst is mijn inschatting. En dan is 2,2kg wel veel. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:16
Dan heb je te weinig vrienden :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Of te weinig trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Haha true, ik zou ook vrienden kunnen vragen om te helpen. Maar hoeveel gyros zou jij in je eentje naar binnen stampen dan @ASS-Ware? Pondje of anderhalf? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 20:01
Afgelopen weekend was onze dochter jarig. Om haar verjaardag te vieren komen de grootouders, broers, zussen etc... altijd langs. Dan zorgen we voor taart en als het weer meezit is er ook een BBQ.
Dat was dus dit jaar ook zo, en dit jaar voor het eerst met een kamado.

Op zaterdag ben ik al bezig geweest met het klaarmaken van MOINK balls, zalmbonbons en ribbetjes. (Zie ook mijn vraag van enkele dagen geleden). Ik had dat dus vorige week ofzo al eens getest: ribbetjes volgens de 3-2-1 methode, waarbij ik de rook- en stoom-fase de dag voordien heb uitgevoerd, en het grillen de dag zelf. Dat was best goed gelukt, en het resultaat was OK, al vonden we de ribs een beetje 'droog'. Dit weekend dus alle fases op dezelfde dag, en dat was best wel spannend om alles gecombineerd te krijgen.

Op zaterdag dus de ribben ontvliest en in de rub gezet, en deze een nachtje in de koelkast laten trekken.
Op diezelfde dag een stuk zalmrug gekocht. Het vel hing er nog aan, dus dat nog even moeten verwijderen. Een marinade gemaakt op basis van sojasaus, wasabi pasta, limoen en chili-peper. De zalm in stukken gesneden en ook een nacht in de marinade.

(Dit recept gevolgd):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjRQfFddqU_roqDgGVkM65wc8FM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bYecFJ7IjTTcOLsDpkLMKMBP.jpg?f=user_large

Daarna ook nog MOINK balls gemaakt. (Rundergehakt, parmezaan, sjalot, knoflook, oregano, etc...). Balletjes van gedraaid en deze nadien nog eens voorzien van een kruidenmengel bestaande uit een potje 'BBQ kruiden' dat ik nog terugvond, kardemon & komijn. Nadien een plakje ontbijtspek errond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uot-hD8bZHMz3VNNEvixB-dhqcY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oVikYg0KQhkJBthuNoAzuKtC.jpg?f=user_large

Op zondagmorgen de BBQ aangestoken om de ribs te roken & te stomen. Ik wou daar eigenlijk om 9 uur mee beginnen, maarja .... 't Is zondag, 't is de verjaardag van mijn dochter, dus het was toch al 10u30 tegen dat de ribs op de BBQ lagen voor de rookfase (met beukenhout).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMETcm9CHw7JoOk_FOuJCTrwv9c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71UDDvIUEkJFeVnnSSr5p5hq.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XMMdyFmcNEYzEHaeMiBWUI5OeUM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zmZBKqr9n5iorWeBsnEvoHyJ.jpg?f=user_large

Ik heb die 2,5 uur laten roken daarna van de BBQ gehaald en klaargemaakt om te stomen: Rib ingepakt in aluminium-folie voorzien van honing & bruine suiker, de rib daarop geplaatst, en dan nog wat Cola over de rib. Ik geloof dat ik die anderhalf uur ~ 1u45 heb laten stomen. Van de BBQ gehaald, laten afkoelen en nadien in de koelkast. Het was de bedoeling om 's avonds tegen 18u30 a 19u te kunnen eten.

Terwijl de ribs gerookt werden op een temperatuur van 110 à 120° heb ik ook de moink balls een uurtje 'voorgegaard'.

In de vroege avond de BBQ dan opnieuw opgestookt naar 160° om de zalmbonbons op cederhouten plankjes klaar te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv3AFw_zUAL7VIKtXt8PAj5v-i4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JbG2sHwmxHrTp3rvY2g43vq3.jpg?f=user_large

Even later waren die klaar, en konden ze gedresseerd worden met een stukje gember en wasabi-mayonaise:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVyrDsT6Uo14bsCLvhJV00Q_Xcc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sDEDawtREFtplQbeCvhV2n0X.jpg?f=user_large

Nadien was de beurt om de ribben en de MOINK balls af te grillen. Hiervoor moest het hitteschild opnieuw in de BGE, wat goed uitkwam, want ik moest de dome-temperatuur terug naar 110 ~ 120 ° krijgen.
De ribs gelakt met BBQ saus en de MOINK balls ook even ingesmeerd met een sausje gemaakt op basis van balsamico azijn & aardbeienconfituur. Beide nog een halfuurtje ongeveer in de BBQ en die waren klaar.
Ondertussen hadden we ook nog hasselback aardappelen voorzien. Die lagen ook al een uurtje op mijn oude BBQ te garen. Die heb ik van stal moeten halen wegens plaatsgebrek op de BGE.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fhhyvIbbIGUJEmI0RrpUXjj0pXE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FSpzTLfigBNqyIc8OHq2bnEe.jpg?f=user_large.
(Daar kwamen ook nog enkele klassieke BBQ worsten bij, maarja, geen foto's van :) ).

Als toetje ook nog 2 varkens cote à l'os op de Green Egg gemikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8_lp_KEVOxoJ4ncF97dIzi76fA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPmWFmmzrtQfTCaHmr5es1f4.jpg?f=user_large

Al met al een geslaagde BBQ sessie :)
Door het druk bezig zijn ben ik hier en daar vergeten van een foto te nemen, maar het eten was lekker en dat is belangrijker dan foto's :+

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gonadan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:26:
Haha true, ik zou ook vrienden kunnen vragen om te helpen. Maar hoeveel gyros zou jij in je eentje naar binnen stampen dan @ASS-Ware? Pondje of anderhalf? :D
Geen idee, maar ik ben geen kleine eter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
borgdaville schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:03:
[Afbeelding]

Als tussenoplossing, ik spaar en zoek nog een echte bbq buitenkeuken, heb ik deze als bbq werktafel gekocht, het blad is onbehandeld grenen triplex, weet iemand hoe ik deze plank het beste kan behandelen zodat vlekken er minder snel intrekken.

Ik heb nog een blik van deze staan: https://www.tenco.nl/defa...ageid=35&artdetail=110610 zou dat kunnen werken?
Ik heb hem zelf ook, fijne kar.
Ik heb er niks aan gedaan, en als het me begint te irriteren maak ik er wel een nieuw blad in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
whoami schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 23:45:
Afgelopen weekend was onze dochter jarig. Om haar verjaardag te vieren komen de grootouders, broers, zussen etc... altijd langs. Dan zorgen we voor taart en als het weer meezit is er ook een BBQ.
Dat was dus dit jaar ook zo, en dit jaar voor het eerst met een kamado.

Op zaterdag ben ik al bezig geweest met het klaarmaken van MOINK balls, zalmbonbons en ribbetjes. (Zie ook mijn vraag van enkele dagen geleden). Ik had dat dus vorige week ofzo al eens getest: ribbetjes volgens de 3-2-1 methode, waarbij ik de rook- en stoom-fase de dag voordien heb uitgevoerd, en het grillen de dag zelf. Dat was best goed gelukt, en het resultaat was OK, al vonden we de ribs een beetje 'droog'. Dit weekend dus alle fases op dezelfde dag, en dat was best wel spannend om alles gecombineerd te krijgen.

Op zaterdag dus de ribben ontvliest en in de rub gezet, en deze een nachtje in de koelkast laten trekken.
Op diezelfde dag een stuk zalmrug gekocht. Het vel hing er nog aan, dus dat nog even moeten verwijderen. Een marinade gemaakt op basis van sojasaus, wasabi pasta, limoen en chili-peper. De zalm in stukken gesneden en ook een nacht in de marinade.

(Dit recept gevolgd):

[Afbeelding]

Daarna ook nog MOINK balls gemaakt. (Rundergehakt, parmezaan, sjalot, knoflook, oregano, etc...). Balletjes van gedraaid en deze nadien nog eens voorzien van een kruidenmengel bestaande uit een potje 'BBQ kruiden' dat ik nog terugvond, kardemon & komijn. Nadien een plakje ontbijtspek errond.

[Afbeelding]

Op zondagmorgen de BBQ aangestoken om de ribs te roken & te stomen. Ik wou daar eigenlijk om 9 uur mee beginnen, maarja .... 't Is zondag, 't is de verjaardag van mijn dochter, dus het was toch al 10u30 tegen dat de ribs op de BBQ lagen voor de rookfase (met beukenhout).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb die 2,5 uur laten roken daarna van de BBQ gehaald en klaargemaakt om te stomen: Rib ingepakt in aluminium-folie voorzien van honing & bruine suiker, de rib daarop geplaatst, en dan nog wat Cola over de rib. Ik geloof dat ik die anderhalf uur ~ 1u45 heb laten stomen. Van de BBQ gehaald, laten afkoelen en nadien in de koelkast. Het was de bedoeling om 's avonds tegen 18u30 a 19u te kunnen eten.

Terwijl de ribs gerookt werden op een temperatuur van 110 à 120° heb ik ook de moink balls een uurtje 'voorgegaard'.

In de vroege avond de BBQ dan opnieuw opgestookt naar 160° om de zalmbonbons op cederhouten plankjes klaar te maken.

[Afbeelding]

Even later waren die klaar, en konden ze gedresseerd worden met een stukje gember en wasabi-mayonaise:
[Afbeelding]

Nadien was de beurt om de ribben en de MOINK balls af te grillen. Hiervoor moest het hitteschild opnieuw in de BGE, wat goed uitkwam, want ik moest de dome-temperatuur terug naar 110 ~ 120 ° krijgen.
De ribs gelakt met BBQ saus en de MOINK balls ook even ingesmeerd met een sausje gemaakt op basis van balsamico azijn & aardbeienconfituur. Beide nog een halfuurtje ongeveer in de BBQ en die waren klaar.
Ondertussen hadden we ook nog hasselback aardappelen voorzien. Die lagen ook al een uurtje op mijn oude BBQ te garen. Die heb ik van stal moeten halen wegens plaatsgebrek op de BGE.

[Afbeelding].
(Daar kwamen ook nog enkele klassieke BBQ worsten bij, maarja, geen foto's van :) ).

Als toetje ook nog 2 varkens cote à l'os op de Green Egg gemikt.
[Afbeelding]

Al met al een geslaagde BBQ sessie :)
Door het druk bezig zijn ben ik hier en daar vergeten van een foto te nemen, maar het eten was lekker en dat is belangrijker dan foto's :+
Goed bezig, ziet er heerlijk uit, leuke inspiratie voor feestje bbq menu. Ga ik zeker onthouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barryvdh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:31
Wat is nu het grote voordeel van de Weber Master Touch tov van de Original Kettle?

Als ik kijk naar bij deze vergelijking.

https://www.coolblue.nl/v...9737/828396/825683/826087

Is het voornaamste verschil tussen de basis Original Kettle en de duurdere, dat de as/vet opvangbak dicht is. En de Master Touch heeft meer accessoires en uitbreidingsmogelijkheden (GBS systeem).

Is de BBQ an sich verder grotendeels hetzelfde? Ik verwacht niet dat ik hele spannende dingen ga doen voorlopig, en weet niet hoe belangrijk die gesloten asbak is, voor 249 ipv 159 lijkt dat een groot verschil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
Barryvdh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:44:
Wat is nu het grote voordeel van de Weber Master Touch tov van de Original Kettle?

Is het voornaamste verschil tussen de basis Original Kettle en de duurdere, dat de as/vet opvangbak dicht is. En de Master Touch heeft meer accessoires en uitbreidingsmogelijkheden (GBS systeem).

Is de BBQ an sich verder grotendeels hetzelfde? Ik verwacht niet dat ik hele spannende dingen ga doen voorlopig, en weet niet hoe belangrijk die gesloten asbak is, voor 249 ipv 159 lijkt dat een groot verschil?
Ik zou de Master Touch nemen, vangt netjes het as op. Bij de Original ligt alles door je tuin heen en bij een windvlaag alles op de kleding van jou en je gezin.

Prima BBQ trouwens, gehad voor mijn Big Green Egg’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19:48

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Als het verschil een aspan is dan zou ik die zelf toevoegen. Ik vind het een grote plus in ieder geval. Ik heb zelf de aspan eronder gezet: Mr.Viper in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Goed bezig, @whoami :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20

ik gebruik de weber niet zo heel vaak meer, maar ik heb eerlijk gezegd de aspan nog nooit gemist.
Het door de hele tuin wat mensen hier schetsen heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt, maar heb m onder vaak ook niet wagenwijd openstaan, misschien dat dat scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:50

De master touch is idd net wat luxer uitgevoerd. Is in het echt wat makkelijker te zien dan op de plaatjes. Dus een aspan, maar ook een makkelijker dekselhouder en wat meer losse accessoires. Toen ik de mijne kocht, was het onderstel ook wat steviger dan dat van de original kettle. Maar dan praat je over alweer wat jaren terug.
Het is aan jezelf om te bepalen of je het die €90 waard vindt.
Ikzelf vind die aspan wel heel makkelijk. Zo'n weber brandt altijd helemaal leeg en dan ros ik al die as even in die pan, die ik daarna leegkieper in de vuilnisbak. Het steviger onderstel vond ik ook wel fijn.

Maargoed, ik heb de mijne ooit als demo voor €150 oid gekocht, dus ik heb die afweging nooit hoeven maken :)

Ik gebruik hem nog wel steeds naast de kamado. Die 57cm diameter oppervlak is toch wel erg makkelijk met grotere groepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
die master touch deksel is ook iets hoger dan de kettle toch? ik heb zelf een one touch pro gehad en dat hield niet echt over qua hoogte, dat is nog iets om te letten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• f.h
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:23

f.h

Tof, ziet er goed uit en zo pakken wij de verjaardagen ook graag aan.
Wat heb je voor bak/schaal zitten onder je BGE? Wat is het nut?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
f.h schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:57:
[...]

Tof, ziet er goed uit en zo pakken wij de verjaardagen ook graag aan.
Wat heb je voor bak/schaal zitten onder je BGE? Wat is het nut?
Bedoel je dat alu-bakje op de conveggtor ? Dat heb ik geplaatst als opvangbakje om het meeste vet op te vangen, zodat het niet op de conveggtor valt.

Ah, of je bedoelt die 'schaal' onder de kamado zelf ?
Dat is onderdeel van deze set. Als ik de as uit de BGE haal, dan gaat die daarin. Een opvang-schaal voor de assen dus. Beetje alternatief voor dit.

Als ik trouwens toch ergens mag over klagen als het om de BGE gaat, dan is het wel de manier waarop je de as uit je kamado moet halen. Dat hadden ze toch ondertussen beter kunnen oplossen (bv dmv een asla ofzo).
Je moet die as er uitpeuteren en dan moet je ze wat over dat opstandje doen, maar dan komt er altijd as terecht in de sleuf / geleider van je zuurstof-schuif. (Wellicht dat dit wel gedeeltelijk opgelost wordt als je die 'ash removal pan' gebruikt, want ik vermoed dat je die vasthaakt aan die geleider. Maarja, ik dacht: die ash removal pan, weeral iets extra om op te bergen (en niet meer weten waar ik het achterlaat), dus laat ik maar dat ander ding kopen, dat zit gewoon altijd op zijn plaats.

[ Voor 65% gewijzigd door whoami op 27-08-2024 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
whoami schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Bedoel je dat alu-bakje op de conveggtor ? Dat heb ik geplaatst als opvangbakje om het meeste vet op te vangen, zodat het niet op de conveggtor valt.

Dat is onderdeel van deze set. Als ik de as uit de BGE haal, dan gaat die daarin. Een opvang-schaal voor de assen dus. Beetje alternatief voor dit.

Als ik trouwens toch ergens mag over klagen als het om de BGE gaat, dan is het wel de manier waarop je de as uit je kamado moet halen. Dat hadden ze toch ondertussen beter kunnen oplossen (bv dmv een asla ofzo).
Je moet die as er uitpeuteren en dan moet je ze wat over dat opstandje doen, maar dan komt er altijd as terecht in de sleuf / geleider van je zuurstof-schuif. (Wellicht dat dit wel gedeeltelijk opgelost wordt als je die 'ash removal pan' gebruikt, want ik vermoed dat je die vasthaakt aan die geleider. Maarja, ik dacht: die ash removal pan, weeral iets extra om op te bergen (en niet meer weten waar ik het achterlaat), dus laat ik maar dat ander ding kopen, dat zit gewoon altijd op zijn plaats.
Lang leve de asla in de Kamado Joe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:59
whoami schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Is dit mogelijk iets voor jou?

https://www.bbqexperiencecenter.nl/kick-ash-can/

Zelf heb ik een Kamado Joe en vind de as la ok.
Zit er zelf aan te denken om zo een bakje te halen als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17:30

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

borgdaville schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Nice, maar ik ben tevreden IKEA bror, prima prijs kwaliteit, heb hem goed getest om de winkel. Wielen kunne ene klein drempeltje aan en algemene indruk is stevig.

Alleen hoe behandel ik best dat grenen triplex? Hardhout olie?
Ik denk dat je iets anders moet gebruiken. Hardhoutolie is niet waterafstotend. Dat grenen triplex is zo weggerot ben ik bang. Ik zou een potje botenlak halen. Daar blijven de druppels echt op staan en zorgt voor een waterafstotende coating. Glimt wel een klein beetje.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een rvs blad op maat laten maken en dan de randen laten omvouwen. Als je er iets van eten op bereid is het allemaal wat makkelijker schoon te vegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 20:32
Chrosser schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Ik denk dat je iets anders moet gebruiken. Hardhoutolie is niet waterafstotend. Dat grenen triplex is zo weggerot ben ik bang. Ik zou een potje botenlak halen. Daar blijven de druppels echt op staan en zorgt voor een waterafstotende coating. Glimt wel een klein beetje.

Wat je ook nog zou kunnen doen is een rvs blad op maat laten maken en dan de randen laten omvouwen. Als je er iets van eten op bereid is het allemaal wat makkelijker schoon te vegen.
Een RVS blad op maat laten maken is duurder dan dat hele meubel.

Gewoon lekker in olieen dat blad, en als die aan vervanging toe is een nieuwe plaat multiplex erin. Dat zou ik doen in ieder geval. Maar in mijn eigen buitenkeuken heb ik voor een granieten werkblad gekozen. Op marktplaats een gebruikte keukenblad gevonden wat precies de juiste maat was.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Anders ook even op Marktplaats kijken.
Die Webers gaan levenslang mee en met een beetje hitte en sopje is die weer als nieuw.
Een Master Touch zou je eenvoudig voor onder de 150 moeten kunnen vinden, zeker nu in de nazomer.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[Afbeelding]

Als tussenoplossing, ik spaar en zoek nog een echte bbq buitenkeuken, heb ik deze als bbq werktafel gekocht, het blad is onbehandeld grenen triplex, weet iemand hoe ik deze plank het beste kan behandelen zodat vlekken er minder snel intrekken.

Ik heb nog een blik van deze staan: https://www.tenco.nl/defa...ageid=35&artdetail=110610 zou dat kunnen werken?
Dit hout is niet bepaald geschikt voor buiten. Ook niet in de zon zetten.

Elke olie zal wel kunnen. Ikea verkoopt zelf ook olie die je voor hun houtfineer aanrechtbladen kunt gebruiken. Goedkope gekookte lijnzaadolie kan ook maar daar krijgt je hout een doffere en donkerdere tint van.
Het in de olie zetten kun je het beste elk jaar even herhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
Aramiss schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:54:
[...]

Is dit mogelijk iets voor jou?

https://www.bbqexperiencecenter.nl/kick-ash-can/

Zelf heb ik een Kamado Joe en vind de as la ok.
Zit er zelf aan te denken om zo een bakje te halen als alternatief.
Lijkt wel interessant. Nadeel is wel dat je die as er pas op die manier kunt uithalen, als er geen houtskool meer in je BBQ zit. (Of je moet die er ook uithalen). Bij iedere BBQ sessie die ik start heb ik nog wat kolen liggen van de vorige keer :)

Waarom wil je zo'n bakje als alternatief voor de asla van de KJ ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[Afbeelding]

Tussen greenen en hardhout zit een wereld van verschil. Ik zou bij de houthandel een beschermende wax halen, (of nog beter, ik zou de houthandel vragen wat zij denken)

For now pak wat je hebt tot het kapot is en ga dan naar de houthandel om een stuk deftig hout voor buiten...

[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 27-08-2024 21:21 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Juist de aslade van de KJ is geweldig. En werkt echt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
whoami schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:00:
[...]

Lijkt wel interessant. Nadeel is wel dat je die as er pas op die manier kunt uithalen, als er geen houtskool meer in je BBQ zit. (Of je moet die er ook uithalen). Bij iedere BBQ sessie die ik start heb ik nog wat kolen liggen van de vorige keer :)

Waarom wil je zo'n bakje als alternatief voor de asla van de KJ ?
Als je ook een kolenmand plaatst in je bge, dan kan je ook makkelijk het kolenrestantje eruit halen (en ff shaken om het gruis eruit te halen).
Dan valt dan mooi in die aspan, die je daarna leeggooit.

Zo stel ik me dat iig voor, in de praktijk zal het wel tegenvallen.

Iig is het niet gratis, voor dat geld heb je ook heel wat kg aan spareribs en bavettes :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Raymond schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:41:
[...]

Als je ook een kolenmand plaatst in je bge, dan kan je ook makkelijk het kolenrestantje eruit halen (en ff shaken om het gruis eruit te halen).
Dan valt dan mooi in die aspan, die je daarna leeggooit.

Zo stel ik me dat iig voor, in de praktijk zal het wel tegenvallen.

Iig is het niet gratis, voor dat geld heb je ook heel wat kg aan spareribs en bavettes :+
Je hebt kamado joe toch? Als je een classic hebt mag je de basket best overnemen.
Ik vind het een zinloze accesoires. Dan mag je een DM doen.
Ik heb classic 1. Maar die past ook in classic 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Ik vind hem juist wel makkelijk. Je kunt er even mee schudden en alles er zo even uit pakken. Heb dat van de week nog gedaan zodat ik hem even extra schoon kon maken qua as en dan zet je daarna de kolen er weer zo in. En je kunt er nog een verdeler in zetten als je maar de helft wilt.

Op zich handig maar ik zou het zeker geen must-have noemen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
Dennis1812 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 21:48:
[...]

Je hebt kamado joe toch? Als je een classic hebt mag je de basket best overnemen.
Ik vind het een zinloze accesoires. Dan mag je een DM doen.
Ik heb classic 1. Maar die past ook in classic 2.
Da's aardig! Ik heb een bge-L, ik denk niet dat dat gaat passen.

Ik heb er bewust niet eentje. Ik red me prima zonder, dat geld gaat naar iets anders :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Inmiddels weg. Ook al is dit geen V&A. Die gaat vaak toch sneller :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:40

Esumontere

Floep, banaan.

Gonadan schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 22:56:
Ik vind hem juist wel makkelijk. Je kunt er even mee schudden en alles er zo even uit pakken. Heb dat van de week nog gedaan zodat ik hem even extra schoon kon maken qua as en dan zet je daarna de kolen er weer zo in. En je kunt er nog een verdeler in zetten als je maar de helft wilt.

Op zich handig maar ik zou het zeker geen must-have noemen. :P
Zit inderdaad ook standaard in de Bastard (asbak en kolenmand). Vind het ideaal, dat geklooi dat ik gezien heb in filmpjes van de BGE lijkt me maar onhandig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• borgdaville
nokiaan958GB schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 20:58:
[...]

Dit hout is niet bepaald geschikt voor buiten. Ook niet in de zon zetten.

Elke olie zal wel kunnen. Ikea verkoopt zelf ook olie die je voor hun houtfineer aanrechtbladen kunt gebruiken. Goedkope gekookte lijnzaadolie kan ook maar daar krijgt je hout een doffere en donkerdere tint van.
Het in de olie zetten kun je het beste elk jaar even herhalen.
Bedankt voor jouw en alle andere reacties.

Het komt niet buiten te staan maar onder een dichte overkapping met glazen schuifwanden, met een overdekt deel waar ik hem naartoe kan rijden voor overdekt bbqen en weer een stukje verder rijden als ik de open lucht wil bbqen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k60K86lN8Fvbjg5FoWUToyX7zBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LUD66YKlw26EJoq5EnDC3f8e.png?f=fotoalbum_large

Ik ga het gewoon proberen, en anders nieuwe plaat erin en proberen het gewoon opnieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:42
Asbak is wel een gemis in mijn Grill Guru Large idd, heb wel een kolenmand maar daaronder zit een ronde schijf met gaatjes waar de as doorheen valt en onderin de kamado terecht komt. Vervolgens moet ik met een aspook en een vuilniszak onder de schuif de boel leeghalen.

Vanwege de constructie van de Grill Guru is er ook niet echt een alternatief denkbaar (behalve misschien een aszuiger op het schuifgat zetten).

Afbeeldingslocatie: https://kamadoexpress.nl/wp-content/uploads/2023/09/Grill-Guru-Original-Large-BBQ-Direct-12-300x300.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/3b940ec9-8624-4ffd-ac7b-4af78b5e0e18-jpeg.2155/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-09 18:19
Grimmie187 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:10:
Asbak is wel een gemis in mijn Grill Guru Large idd, heb wel een kolenmand maar daaronder zit een ronde schijf met gaatjes waar de as doorheen valt en onderin de kamado terecht komt. Vervolgens moet ik met een aspook en een vuilniszak onder de schuif de boel leeghalen.

Vanwege de constructie van de Grill Guru is er ook niet echt een alternatief denkbaar (behalve misschien een aszuiger op het schuifgat zetten).

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dan ben ik toch wel blij met mijn GG Large Elite.
Deze kwam inclusief kolenmand (met devider) en asopvangbak.

Voor iedere sessie even de kolenmand doorroeren met de pook, daarna even schudden voor de zekerheid.
Vervolgens met de aspook de as naar buiten trekken op een aspan (voor 19,95 bij Bol besteld) en klaar is klara.

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeZaag
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 20-09 20:32
borgdaville schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:41:
[...]

Bedankt voor jouw en alle andere reacties.

Het komt niet buiten te staan maar onder een dichte overkapping met glazen schuifwanden, met een overdekt deel waar ik hem naartoe kan rijden voor overdekt bbqen en weer een stukje verder rijden als ik de open lucht wil bbqen.
[Afbeelding]

Ik ga het gewoon proberen, en anders nieuwe plaat erin en proberen het gewoon opnieuw.
Wat je ook zou kunnen doen is het hout vervangen door hetzelfde hout van de overkapping. Ik heb dezelfde tafel en een nieuw blad gemaakt van enkele planken van de overkapping.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Aramiss
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:59
DeZaag schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

Wat je ook zou kunnen doen is het hout vervangen door hetzelfde hout van de overkapping. Ik heb dezelfde tafel en een nieuw blad gemaakt van enkele planken van de overkapping.
Als je username 'DeZaag' is dan weet jij waar je het over hebt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:10
Hi, ik heb een vraag: A.s. zondag vlieg ik naar Malaga naar een vriend van mij. Ik heb voor hem hier een Grill Guru One Minute lighter liggen. Ik ben van plan om deze mee te nemen in mijn handbagage. Volgens Easyjet mag dit (geen warme, explosie of wapen). Hebben jullie ervaring of tips om zeker te zijn dat dit geen gedonder gaat geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
konehead schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:38:
Hi, ik heb een vraag: A.s. zondag vlieg ik naar Malaga naar een vriend van mij. Ik heb voor hem hier een Grill Guru One Minute lighter liggen. Ik ben van plan om deze mee te nemen in mijn handbagage. Volgens Easyjet mag dit (geen warme, explosie of wapen). Hebben jullie ervaring of tips om zeker te zijn dat dit geen gedonder gaat geven?
geen ervaring, zolang er maar geen batterij inzit dan is het geen probleem, maar wil je extra zekerheid haal hem uit de doos en neem hem los mee en zeg dat het een fohn is.

Van de Transavia website:
Elektrische apparaten zonder lithium-batterij

Neem je een elektrisch apparaat zonder lithium-batterij mee, zoals een elektrisch scheerapparaat? Geen probleem, je mag dit apparaat zowel meenemen in je bagage in de cabine als is in je ruimbagage. Hetzelfde geldt voor je föhn, krultang en waterkoker. De enige voorwaarde is dat deze apparaten met een stekker werken.
edit: ik hoop niet dat ze je vragen te fohn te testen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 18:35
Hoe gaan jullie om met voorbereiden van bijvoorbeeld short ribs tijdens werk? In het weekend begin ik meestal al vroeg met de Kamado op te warmen om ze vervolgens een uurtje of 9-10 (of langer) op de BBQ te garen tot een kern van 90c. Nu gaat dat, tot nu toe, altijd goed zonder gemekker of fouten.

Maar wat nu als ik de Kamado in de ochtend aan wil steken, op temp brengen, Short Ribs erop en naar mijn werk ga? De meater kan ik in principe wel volgen via internet als die gekoppeld is aan de iPad.

Wat als het fout gaat? Weet niet of ik mijn vriendin ermee kan vertrouwen :+

Alternatief is Sous Vide de SR voorgaren, maar nog 0,0 ervaring mee.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

watercoolertje

Untertitel

SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:59:
Hoe gaan jullie om met voorbereiden van bijvoorbeeld short ribs tijdens werk? In het weekend begin ik meestal al vroeg met de Kamado op te warmen om ze vervolgens een uurtje of 9-10 (of langer) op de BBQ te garen tot een kern van 90c. Nu gaat dat, tot nu toe, altijd goed zonder gemekker of fouten.

Maar wat nu als ik de Kamado in de ochtend aan wil steken, op temp brengen, Short Ribs erop en naar mijn werk ga? De meater kan ik in principe wel volgen via internet als die gekoppeld is aan de iPad.

Alternatief is Sous Vide de SR voorgaren, maar nog 0,0 ervaring mee.
Zoiets: https://kookgekfilip.nl/w...isc-027bw-bbq-controller/

Heb er zelf (nog) geen ervaring mee maar zoiets staat op mijn verlanglijstje :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-09 13:45

Bergie

Lekker belangrijk...

watercoolertje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Wi-Fi en Bluetooth dubbele verbindingsmodi om het grillen van smartphones te controleren
Nou, die hoef ik niet hoor :P Ik wil mijn smartphone niet grillen :+

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
watercoolertje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Dat is opzich wel handig. Maar eens een keer uitproberen. Ik heb vrijwel geen moeite met de temps op mijn Kamado Joe Classic 3 en ook lange sessie zijn geen enkel probleem, maar dan ben ik wel altijd in de buurt. Het voelt toch wat huiverig om hem aan te hebben staan terwijl je zelf aan het werk bent die dag.

Maar dat is wellicht nog een beetje de onzekerheid denk ik.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• konehead
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:10
borgdaville schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:47:
[...]

geen ervaring, zolang er maar geen batterij inzit dan is het geen probleem, maar wil je extra zekerheid haal hem uit de doos en neem hem los mee en zeg dat het een fohn is.

Van de Transavia website:
Elektrische apparaten zonder lithium-batterij

Neem je een elektrisch apparaat zonder lithium-batterij mee, zoals een elektrisch scheerapparaat? Geen probleem, je mag dit apparaat zowel meenemen in je bagage in de cabine als is in je ruimbagage. Hetzelfde geldt voor je föhn, krultang en waterkoker. De enige voorwaarde is dat deze apparaten met een stekker werken.
edit: ik hoop niet dat ze je vragen te fohn te testen 8)7
Dank! hahahah, ik zet hem wel ff aan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:45

watercoolertje

Untertitel

Bergie schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Nou, die hoef ik niet hoor :P Ik wil mijn smartphone niet grillen :+
Had bewust geen link naar amazon want die vertaling was waardeloos, maar dit is niet veel beter idd (zie wel meer rare zinnen) :+
SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:30:

Dat is opzich wel handig. Maar eens een keer uitproberen.
De vraag is inderdaad of het je probleem oplost als je eigenlijk geen echt probleem hebt.

Onzekerheid kan je wel oplossen, door het vaak/vaker te doen, in principe zou je op een gegeven moment wel vertrouwen moeten hebben.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
watercoolertje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:41:
De vraag is inderdaad of het je probleem oplost als je eigenlijk geen echt probleem hebt.

Onzekerheid kan je wel oplossen, door het vaak/vaker te doen, in principe zou je op een gegeven moment wel vertrouwen moeten hebben.
Ik denk inderdaad dat dat het probleem ook niet oplost, maar ik ben qua BBQ wel iemand die graag alles perfect wilt hebben qua vlees haha. Gebruik nu een Meater om bijvoorbeeld de steaks consistent op de 'perfecte' temp te krijgen. Maar goed, die hoeven natuurlijk ook niet zo lang.

Stukje vlees is voor vrijdag, dus ik denk dat het gelijk een mooie test is om van mijn 'onzekerheid' af te komen. En mocht het nou echt verkeerd gaan dan maar wat meer salade of een ander stukje vlees, maar dat zien we dan wel weer haha..

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Ik denk inderdaad dat dat het probleem ook niet oplost, maar ik ben qua BBQ wel iemand die graag alles perfect wilt hebben qua vlees haha. Gebruik nu een Meater om bijvoorbeeld de steaks consistent op de 'perfecte' temp te krijgen. Maar goed, die hoeven natuurlijk ook niet zo lang.

Stukje vlees is voor vrijdag, dus ik denk dat het gelijk een mooie test is om van mijn 'onzekerheid' af te komen. En mocht het nou echt verkeerd gaan dan maar wat meer salade of een ander stukje vlees, maar dat zien we dan wel weer haha..
Perfect bestaat niet, dat kan je alvast wel loslaten. En een paar graden meer of minder maakt ook weinig uit hoor.

Ik heb die inkbird ook, heb hem alleen nog niet veel gebruikt. Onder de drie uur geloof ik het wel, dan gaat het wel goed. Maar voor echt lange sessies is het wel fijn om niet na te hoeven denken en te kunnen zien wat er gebeurd. Temp fluctuaties hou je toch, er zal een keer een blok meer of minder brander, wordt het vlees niet veel anders van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
418O2 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:09:
[...]

Perfect bestaat niet, dat kan je alvast wel loslaten. En een paar graden meer of minder maakt ook weinig uit hoor.

Ik heb die inkbird ook, heb hem alleen nog niet veel gebruikt. Onder de drie uur geloof ik het wel, dan gaat het wel goed. Maar voor echt lange sessies is het wel fijn om niet na te hoeven denken en te kunnen zien wat er gebeurd. Temp fluctuaties hou je toch, er zal een keer een blok meer of minder brander, wordt het vlees niet veel anders van.
Daarom ook mijn 'perfect' tussen aanhalingstekens. Voor de makkelijkere stukken vlees zoals een tomahawk / ribeye etc eigenlijk al niet meer nodig, maar toch fijn om die bevestiging te krijgen van je meater dat het goed gaat en gelukt is.

Het zou voor mij inderdaad echt voor de lange sessies gaan en dan vooral te sessies waar je bijvoorbeeld gewoon aan het werk bent. Nou denk ik dus onder de streep dat het allemaal ook wel meevalt. Temperatuur regelen en onder controle houden is het probleem ook niet bij een Kamado (dat lukte met geduld en rustig aan doen) het eerste weekend al perfect (alleen toen had ik er te weinig houtskool in gedaan waardoor het mandje vrij vlot leeg was). Het is puur de controle als je van huis bent.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:59:

Ik ken je vriendin niet (denk ik) maar het is geen raketwetenschap. Als je die uitlegt wat ze moet doen als jij alarm krijgt van je meater, zal dat toch wel goed gaan?

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:18:
[...]

Daarom ook mijn 'perfect' tussen aanhalingstekens. Voor de makkelijkere stukken vlees zoals een tomahawk / ribeye etc eigenlijk al niet meer nodig, maar toch fijn om die bevestiging te krijgen van je meater dat het goed gaat en gelukt is.

Het zou voor mij inderdaad echt voor de lange sessies gaan en dan vooral te sessies waar je bijvoorbeeld gewoon aan het werk bent. Nou denk ik dus onder de streep dat het allemaal ook wel meevalt. Temperatuur regelen en onder controle houden is het probleem ook niet bij een Kamado (dat lukte met geduld en rustig aan doen) het eerste weekend al perfect (alleen toen had ik er te weinig houtskool in gedaan waardoor het mandje vrij vlot leeg was). Het is puur de controle als je van huis bent.
Ik heb een paar inkbirds gehad en nu een meater. Voor steaks gebruik ik ze zelden, ik blijf er gewoon bij staan. Voor spare ribs, short ribs en brisket zijn ze redelijk handig. Ik heb een heel stabiele kamado en ik gebruik de thermometer met name om de keteltemperatuur te meten, tot de vleestemperatuur in de buurt komt van de doeltemperatuur. In de praktijk kun je ook elk half uur even naar je kamado lopen om de thermometer te checken. Het maakt mij daarbij niet zoveel uit of die thermometer 145 of 155 aangeeft.
Zodra de vleestemperatuur in de buurt komt van de doeltemperatuur ga ik elke 15 minuten gewoon checken, en een brisket of short rib is klaar zodra het handgevoel/veerkracht goed is. Is mijn brisket op temperatuur maar voelt hij niet mals genoeg aan? Dan blijft hij zo nog een aantal minuten (of kwartier) liggen. Als mijn keteltemperatuur 150 graden is weer ik dat dat een relatief voorspelbare temperatuurstijging teweegbrengt in het vlees, daar gebruik die gadgets voor.

Voor kippenvleugels en dergelijke werk ik gewoon op tijd, en geen heel gekke keteltemps.

[ Voor 6% gewijzigd door Boudewijn op 28-08-2024 17:39 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Eric H schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:33:
[...]

Dan ben ik toch wel blij met mijn GG Large Elite.
Deze kwam inclusief kolenmand (met devider) en asopvangbak.

Voor iedere sessie even de kolenmand doorroeren met de pook, daarna even schudden voor de zekerheid.
Vervolgens met de aspook de as naar buiten trekken op een aspan (voor 19,95 bij Bol besteld) en klaar is klara.
klinkt nog steeds als gedoe.
ik haal kolenmand omhoog schud, trek de bak er rechtop ut, leeg m zet terug en kolenmand terug en klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
liedetector schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:50:
[...]

klinkt nog steeds als gedoe.
ik haal kolenmand omhoog schud, trek de bak er rechtop ut, leeg m zet terug en kolenmand terug en klaar
Ik doe nog iets minder.
Ik haal de kolenmand omhoog, schud, zet de kolenmand terug, trek de asla er uit, leeg deze en doe de asla terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Boudewijn schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Ik heb een paar inkbirds gehad en nu een meater. Voor steaks gebruik ik ze zelden, ik blijf er gewoon bij staan. Voor spare ribs, short ribs en brisket zijn ze redelijk handig. Ik heb een heel stabiele kamado en ik gebruik de thermometer met name om de keteltemperatuur te meten, tot de vleestemperatuur in de buurt komt van de doeltemperatuur. In de praktijk kun je ook elk half uur even naar je kamado lopen om de thermometer te checken. Het maakt mij daarbij niet zoveel uit of die thermometer 145 of 155 aangeeft.
Zodra de vleestemperatuur in de buurt komt van de doeltemperatuur ga ik elke 15 minuten gewoon checken, en een brisket of short rib is klaar zodra het handgevoel/veerkracht goed is. Is mijn brisket op temperatuur maar voelt hij niet mals genoeg aan? Dan blijft hij zo nog een aantal minuten (of kwartier) liggen. Als mijn keteltemperatuur 150 graden is weer ik dat dat een relatief voorspelbare temperatuurstijging teweegbrengt in het vlees, daar gebruik die gadgets voor.

Voor kippenvleugels en dergelijke werk ik gewoon op tijd, en geen heel gekke keteltemps.
Ik gebruik ze zelf ook alleen voor ribs / short ribs / boston butt en dat soort dingen. Tomahawk kan prima op gevoel, maar stop hem er op het laatst altijd nog even in voor de zekerheid (ben ook snel afgeleid). De hamburgers / kippenvleugels en dergelijke gaan allemaal terwijl je erbij staat op de 'ouderwetse' manier.
ozzynator schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Ik ken je vriendin niet (denk ik) maar het is geen raketwetenschap. Als je die uitlegt wat ze moet doen als jij alarm krijgt van je meater, zal dat toch wel goed gaan?
Ze geniet erg van de BBQ, maar van het resultaat. Ik ben de aangewezen persoon voor het bedienen en daar wilt ze dan ook niks mee te maken hebben :+

[ Voor 12% gewijzigd door SgtElPotato op 28-08-2024 18:38 ]

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
SgtElPotato schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 18:33:
[...]

Ik gebruik ze zelf ook alleen voor ribs / short ribs / boston butt en dat soort dingen. Tomahawk kan prima op gevoel, maar stop hem er op het laatst altijd nog even in voor de zekerheid (ben ook snel afgeleid). De hamburgers / kippenvleugels en dergelijke gaan allemaal terwijl je erbij staat op de 'ouderwetse' manier.
Ik vind het wel fijn om de temperatuur een beetje in de gaten te kunnen houden zonder dat ik zelf bij dat ding in de buurt ben. Ben in de tussentijd vaak andere dingen aan het doen en als de temperatuur om wat voor reden dan ook te ver zakt of stijgt (gebeurt gelukkig niet vaak, maar mocht dit toch het geval zijn) gaat mijn telefoon af.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35
Grimmie187 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:10:

[Afbeelding] [Afbeelding]
'Moet' die zwarte plaat er niet uit?
Althans, ik hem mijn kolenmand erin zonder die zwarte plaat. Is me ooit verteld dat je dan betere trek krijgt tussen je kolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:15

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Mich007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Althans, ik hem mijn kolenmand erin zonder die zwarte plaat. Is me ooit verteld dat je dan betere trek krijgt tussen je kolen.
Ik heb hem ook zonder die zwarte plaat inderdaad, de kolenmand vervangt die.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:41
Iemand een idee hoeveel spareribs er op een Basterd Urban L kunnen (icm het IKEA rekje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:40

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 19:55:
Iemand een idee hoeveel spareribs er op een Basterd Urban L kunnen (icm het IKEA rekje)
Stuk of 4 racks in het rekje, 5/6 als je ze doormidden snijdt en om het rekje heen legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 20:58
Voor wat het waard is. Op de grill guru large kreeg ik er 6 op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A95YBhjcO-I8hNZLStaRvCQkd5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXP38A0BEOFZFYpFul3B5Cb4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou zonder rekje doen als je voor serieuze hoeveelheden gaat en simpelweg stapelen.
Moet je alleen soms een keer door wisselen in je stapelen en opletten met lakken.

Maar i.p kan dat gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Solid11 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:01:
[...]

[Afbeelding]
Als je echt wil kunnen er nog twee op en twee naast, dus plek zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-09 09:36
Te weinig info om echt te kunnen zeggen. Ik heb op mijn L er eens 12 tegelijk gemaakt. 3 vlak op het onderste rek van de D&C, 3 vlak op het bovenste rek, en met behulp van het rek uit de braadslee van ikea nog een verdieping er op met het ikea rekje met 6 ribs. Was ff klooien met moppen, wat ik toen nog wel eens deed, maar ging prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Ondertussen mijn eigen plan getrokken met de short ribjes. Heb ze gisterenavond voorgegaard op de BBQ op 100c tot ze intern een graadje of 58/60 waren. Dat duurde een kleine 2,5u. Even voorgeproefd en het smaakte al intens lekker. Heb ze in de koeling gezet om vanavond alleen nog even op te warmen en af te grillen.

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 09:53
SgtElPotato schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:35:
Ondertussen mijn eigen plan getrokken met de short ribjes. Heb ze gisterenavond voorgegaard op de BBQ op 100c tot ze intern een graadje of 58/60 waren. Dat duurde een kleine 2,5u. Even voorgeproefd en het smaakte al intens lekker. Heb ze in de koeling gezet om vanavond alleen nog even op te warmen en af te grillen.
Ben benieuwd hoe het wordt. Short ribs gaar je meestal door tot een graadje of 90/95, verglijkbaar met brisket, omdat het vlees anders vrij taai wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
Jorizzz schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Ben benieuwd hoe het wordt. Short ribs gaar je meestal door tot een graadje of 90/95, verglijkbaar met brisket, omdat het vlees anders vrij taai wordt.
Klopt, met boston butt etc doe ik het ook altijd.

Maar schijnbaar als je een goed stukje short rib hebt moet het ook zeer prima zijn als je hem medium gaart. Een hoop vet blijft dan ook in het vlees zitten. Gisteren uiteraard voorgeproefd en wat dat betreft was het erg mals. Alleen even kijken hoe het gaat bij het opwarmen vanavond.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sithlord76
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:21
Ik ga met vrienden (met gezinnen) bbqen en iedereen maakt een gerecht. Nu wil ik een kippendijencake maken. Volgens dit recept: https://melebest.nl/kippendijencake/ . Nu is de BBQ niet bij mij thuis en kan pas een uurtje voor aanvang daar terrecht. Wat is het handigste te doen. Geheel af maken en weer wat opwarmen of klaar maken tot ik de glace er overheen gaan doen en tot de juiste kerntemperatuur brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
SgtElPotato schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Klopt, met boston butt etc doe ik het ook altijd.

Maar schijnbaar als je een goed stukje short rib hebt moet het ook zeer prima zijn als je hem medium gaart. Een hoop vet blijft dan ook in het vlees zitten. Gisteren uiteraard voorgeproefd en wat dat betreft was het erg mals. Alleen even kijken hoe het gaat bij het opwarmen vanavond.
Ik vind dat laatste restje vet nu precies het lekkerste, doet me denken aan draadjesvlees met friet bij oma.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
Sithlord76 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:57:
Ik ga met vrienden (met gezinnen) bbqen en iedereen maakt een gerecht. Nu wil ik een kippendijencake maken. Volgens dit recept: https://melebest.nl/kippendijencake/ . Nu is de BBQ niet bij mij thuis en kan pas een uurtje voor aanvang daar terrecht. Wat is het handigste te doen. Geheel af maken en weer wat opwarmen of klaar maken tot ik de glace er overheen gaan doen en tot de juiste kerntemperatuur brengen.
Thuis maken en goed inpakken of zelfs in een koelbox vervoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Solid11 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 00:01:
[...]

[Afbeelding]
Hoe doe je dit daarna met aflakken? Haal je ze er dan uit om ze af te lakken en leg je ze daarna weer terug in het rekje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
MiBe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Hoe doe je dit daarna met aflakken? Haal je ze er dan uit om ze af te lakken en leg je ze daarna weer terug in het rekje?
/Beetje erop klaaien en uitsmeren met een kwastje. Beetje geklooi maar is wel te doen. Het druipt in principe naar beneden, dus als je ze zo neerlegt dat ze scheef liggen en de vleeszijde naar boven zit dan komt het wel goed

[ Voor 17% gewijzigd door 418O2 op 30-08-2024 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grimmie187
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15:42
Mich007 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:18:
[...]

Volgens mij niet, de plaat houd de losse delen van de vuurschaal ook beter bij elkaar.

Ik heb met plaat + kolenmand geen last van slechte airflow in ieder geval, alleen het leegmaken van de as onderin de kamado blijft een dingetje.

Het kan natuurlijk wel, als de kolenmand goed klemt tussen de losse delen van de vuurschaal is de plaat in principe niet nodig. Misschien toch een keer testen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
MiBe schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Ik haal ze met zo'n BBQ tang uit het rekje, hou ze zo vast en smeer er wat spul op, en plaats ik ze terug.
Eerste keer dat ik dat deed, liet ik het rekje gewoon in de BBQ zitten, en dus stond dat deksel best lang open. Dat doe ik niet meer :+ Nu haal ik het rekje er af, dome terug dicht, alles insmeren, en dan terugplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
robkrekel schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:27:
[...]
Was ff klooien met moppen, wat ik toen nog wel eens deed, maar ging prima.
moppen ? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abbeyrules
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:24
Inkwasten (met bbq-saus). Lakken is een andere term die vaak gebruikt wordt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sithlord76
Gisteren een kippendijencake gemaakt volgens https://melebest.nl/kippendijencake/
Die smaakte heerlijk, alleen na het aansnijden viel de plak wel uit elkaar. Nog eens kijken hoe ik dat beter krijg. Mogelijk toch nog harde aandrukken o.i.d.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UsSCTME9vBAS7r_1oKL1XPlU2DI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L50NAX3vIX7kFBNBTfJVqSoI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps8PDrJrdcm0nGV0FeMySMiM-1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OLeq5AE6qF65z9Zka3HWX5fY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rprcBzsSeujKKxokJY_-S_ktljE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tu1rEzORn3ws8GVkfPLTzM1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOd66DSPacpaALzN9zdkjLFvpeY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eYgvL8evFa3vlcbm9VZdJyv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dXa6DwbC1eyRQQQrA_q9sMLkyQA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MgHQKNTjbv5UIxZTZPEn5XVx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RvVJibOo0ylofDtAgW6SDReFJRY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGLWRPXHYCFPst5clCorKTVt.jpg?f=fotoalbum_large

@418O2 jou tip betreft het warmhouden werkte prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Sithlord76 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:03:
Gisteren een kippendijencake gemaakt volgens https://melebest.nl/kippendijencake/
Die smaakte heerlijk, alleen na het aansnijden viel de plak wel uit elkaar. Nog eens kijken hoe ik dat beter krijg. Mogelijk toch nog harde aandrukken o.i.d.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat een mooie schone KJ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sithlord76
Tjs staat hier sinds dinsdag en pas 3x aan geweest :) Maar wat geweldige bbq, deze zal nog vaak gebruikt gaan worden. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:47
Sithlord76 schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 12:03:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Nog nooit van gehoord maar ziet er goed uit komt op mijn lijstje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Bavette bij de slager gehaald, aangevuld met hassleback aardappelen uit de AirFryer (kreeg de temp gevoelsmatig niet zodat het samen in de kamado kon).

De foto’s wat minder mooi, met opmaak helemaal niet bezig geweest maar wel lekker gegeten. In ieder geval het vlees; de aardappels waren ongekend flauw. Dat moet de volgende keer anders.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jbWsLphA5FcetNTXRFuX2lbZvmo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XeEfPF0WX2HfC7UIm66oXSvb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rAOnSnNCxHWDCaUWWVJ9v-6y_XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T5aq3ExsSPFQyj97EQYR0Xv5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vjbww_4YveYVzfBUQs0GFw_kkko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LsTFR6pUaTqIc4TL4wS6MG5I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/60Ow6s9Cac5Wim2WgL9N0t3GIwM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC5FrKcwwL9rKwbdqB11rqxh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
Hmm lekker weer een teleurstelling.

Wil pizza’s bakken op de bge en had nog een zak Houtskool Quebracho staan.

Houtskool is bijna niet aan te krijgen zo hard en hij blijft roken als een stoomtrein.
Over de pizza zit een hele zwarte gloed van de rook.
Oven maar weer aan en kolen in de kliko. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
Crxtreem schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:25:
Hmm lekker weer een teleurstelling.

Wil pizza’s bakken op de bge en had nog een zak Houtskool Quebracho staan.

Houtskool is bijna niet aan te krijgen zo hard en hij blijft roken als een stoomtrein.
Over de pizza zit een hele zwarte gloed van de rook.
Oven maar weer aan en kolen in de kliko. |:(
Hoe maak je ze aan? Ik gebruik soms wel eens Marabu, maar met een looflighter is dat echt geen probleem. Starten duurt wat langer, maar als ze eenmaal branden stoppen ze niet :P

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
SgtElPotato schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:58:
[...]

Hoe maak je ze aan? Ik gebruik soms wel eens Marabu, maar met een looflighter is dat echt geen probleem. Starten duurt wat langer, maar als ze eenmaal branden stoppen ze niet :P
Ik gebruik ook een looft lighter.
Het zijn wel hele grote stukken.
Als ze eenmaal branden en haal de looft lighter weg lijkt het alsof er direct een laag met as op komt en de boel gesmoord wordt.

Nu uit frustratie alles open gezet en hij staat nu op 300+ te loeien zonder rook. :?

Deze zak is wel van vorig jaar maar heeft in een Ikea box gezeten.
De zak Marabu die ik ook heb heeft dit probleem niet.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Voor pizza gebruik ik graag gewoon gemengd spul. Gaat minder lang mee maar wordt wel lekker heet.

Na het verruilen van een ruggegraat voor een Joetisserie moest ik van het weekend maar eens gyros van het spit proberen. Dat is eigenlijk waar ik hem voor gekocht heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwsFIVKmSMalZWirUhG-nDqHRJE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Np6AUVTnKDYdt1IpFrPioXcq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTsGicqytKnwMxRsqJwK1jddD0I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEDIsljXVVqcrZxwt4eqYxYV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnsJ9nz-X6uYLWEXJMUKYWIFnT0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgvgjfYfMObgaBg2W2e5KonC.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0c4s_VjkxF5G--_dq_d2GXE8Sg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3R9VhpcdxuFqN9y6MTNeAVLh.jpg?f=fotoalbum_tile

Livar procureur in lapjes, beetje inspiratie van Ralph, marinade bouwen, lapjes aan het spit, steeds afsnijden en doorgaren en nu vreselijk uitbuiken. Kolere wat is dat lekker zeg. _O_

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
MiKeZZa schreef op zondag 1 september 2024 @ 17:14:
Bavette bij de slager gehaald, aangevuld met hassleback aardappelen uit de AirFryer (kreeg de temp gevoelsmatig niet zodat het samen in de kamado kon).
Ik zou het toch geprobeerd hebben op de kamado; die aardappelen doe ik op de kamado, en soms zelfs op mijn 'gewone' bbq, waar ik niet eens een temp meter heb :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
SgtElPotato schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:58:
[...]

Ik heb tot op heden altijd 'gewone' houtskool gebruikt van beukenhout, en heb geen ervaring met die exotischere soorten; maar als je nu een mix zou doen van houtskool die makkelijker ontbrandt met die hardere soort, zou dat niet beter lukken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
whoami schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:48:
[...]
Ik zou het toch geprobeerd hebben op de kamado; die aardappelen doe ik op de kamado, en soms zelfs op mijn 'gewone' bbq, waar ik niet eens een temp meter heb :)
Mijn vlees moest op 110 graden en daarna op 250. Dat leken mij geen echt geschikte temperaturen voor de aardappels…

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pLabel
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:41
Gistermiddag een knappe picanha gescoord en vandaag op het spit geregen. Eindresultaat was super, met een heerlijke chimichurru
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YsG4MHTgNyydp5uVoMvKc_wLmns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dkOcpTDjQeZf4hUQmUriQms1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eE2xBf_Z6mpcM5IZZlMlTKUwZeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IRxvnwqoNRMqjVgfabwBEIYk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0P4WO5uzgSkgbarEBlnhMciV6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sninhttl0DkxC1lRBDzgt76G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Naar een idee van NasQ BBQ, iets aangepast.

Gisteren 3 stukjes kipfilet in de marinade gezet, 24 uur in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ycTUihm0awQu8rDaAOhSjW44rdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRItSfxVSmoknRut05cRzjtr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yXOnlFYyvm0TumXskosmhDRKc4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PaNnOKCPpn0JdhHIMrmPHyFo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VLqcaQNW9535_iUjwOfelX5dS8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVXxD5drn6pTZGA3rNcf29Yg.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag een gietijzeren pannetje boven direct vuur heet gemaakt, toen de kipfilets er in, beide kanten 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gZAFSaNDSFPGnyl5mtU6V-sI88=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TBd5bgB0gGd4Hu4arIjlQHqp.jpg?f=fotoalbum_large

De rest van de marinade gebruikt voor de groentjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QncwXM_4MLdxPuT3oaboF5-r-UY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8RC8oUf9OCh6XjBNDks2BLcs.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2 x 5 min in de pan de kipfilets indirect gelegd en de groentjes direct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB0JIHuo1nCvY3W2q6dYtrQaJrI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVlRhs4PBtgEj1FXlMHK43Ge.jpg?f=fotoalbum_large

De noodles alvast gekookt en in de pan gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKLAr9otQHy4BflbBbvT7Vpwkrg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rbDZBTBOhZ32FijtzVF2Eh39.jpg?f=fotoalbum_large

Toen alles klaar was kon ik de kip snijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chAwNqHgEq5eOfkKkhtXkPuwl7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9AZzkodBwLK9355n4WLBiYPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aqi_P6yLyI4C19Em0ukvVEYWbZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOCrxGgFDemav4w6Q7CAOSzP.jpg?f=fotoalbum_large

Alles door elkaar gooien en eten maar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FKEKBqOj2foDgHFvlWFpapNFPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CIb5JCKFlJv5Rwg757jkXN06.jpg?f=fotoalbum_large

Super lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
whoami schreef op zondag 1 september 2024 @ 20:49:
[...]

Ik heb tot op heden altijd 'gewone' houtskool gebruikt van beukenhout, en heb geen ervaring met die exotischere soorten; maar als je nu een mix zou doen van houtskool die makkelijker ontbrandt met die hardere soort, zou dat niet beter lukken ?
Ja zeker. Het zachtere hout ontbrandt dan een stuk sneller en zal het hardere hout aansteken. Als ik echt alleen maar grote stukken heb gooi ik er wat standaard houtskool in voor de starters, maar in 99/100 gevallen echt geen probleem met het aankrijgen.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:53
ASS-Ware schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:24:
Naar een idee van Noskos, iets aangepast.

Gisteren 3 stukjes kipfilet in de marinade gezet, 24 uur in de koelkast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vandaag een gietijzeren pannetje boven direct vuur heet gemaakt, toen de kipfilets er in, beide kanten 5 minuten.

[Afbeelding]

De rest van de marinade gebruikt voor de groentjes.

[Afbeelding]

Na 2 x 5 min in de pan de kipfilets indirect gelegd en de groentjes direct.

[Afbeelding]

De noodles alvast gekookt en in de pan gedaan.

[Afbeelding]

Toen alles klaar was kon ik de kip snijden.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Alles door elkaar gooien en eten maar.

[Afbeelding]

Super lekker.
oei...ik waardeer je fotos en uitleg, begrijpe niet verkeerd, maar het kippetje lijkt wel heel
erg zwart?....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• parawaus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Heb even een vraag, meer om mijn twijfel weg te nemen.

Volgende week vrijdag hebben we een buurtfeest/bbq waar ik met mijn generic kamado Large vlees van de slager ga bakken.
Er zijn per persoon 5 stukjes vlees.
Heb redelijk ervaring met de bbq alleen zijn het nu wat meer personen dan ik gewend ben.
15 personen gaat opzich aardig alleen zijn het er nu 40.
Ga ik dat bolwerken met mijn kamado is eigenlijk mijn vraag of moet ik iemand vragen om mee te bakken op een 2de bbq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
MiKeZZa schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:01:
[...]

Mijn vlees moest op 110 graden en daarna op 250. Dat leken mij geen echt geschikte temperaturen voor de aardappels…
In alufolie kunnen ze best wat hebben hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
pinotgrigio1 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:49:
[...]

oei...ik waardeer je fotos en uitleg, begrijpe niet verkeerd, maar het kippetje lijkt wel heel
erg zwart?....
Kijk eens naar de kleur van de marinade 😏
Zie de eerste foto, toen lag de kip er net in.

[ Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 01-09-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

parawaus schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:50:

Volgende week vrijdag hebben we een buurtfeest/bbq waar ik met mijn generic kamado Large vlees van de slager ga bakken.
Heb redelijk ervaring met de bbq alleen zijn het nu wat meer personen dan ik gewend ben.
Ga ik dat bolwerken met mijn kamado is eigenlijk mijn vraag of moet ik iemand vragen om mee te bakken op een 2de bbq?
Afhankelijk wat je maakt.
Brisket of pulled pork voorbereiden en enkel opwarmen. Moink balls als voorgerecht.
Brood of fret als side zou ik wel in de oven doen

Wil je speklap,. slavink kip etc zou ik een 2e kettle lenen van iemand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:33
parawaus schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:50:

Voor 40 personen hoe groot is je large? Zit per merk nogal een verschil tussen.

Ik zou als je met stukjes pp werkt nog minimaal 1 of 2 kettles van 22,5" bij lenen.

Als je met grote stukken werkt eens met @Dennis1812

Je zou eventueel partyribs kunnen maken, scheelt enorm veel ruimte en tijd!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Pagina: 1 ... 303 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism