Vrijdag ging ik langs de Makro om spareribs te halen. Toen zag ik daar "wide cut" spareribs liggen, dus die heb ik meegenomen. Hoofdreden was dat vrouwlief de vorige spareribs teveel vlees vond bevatten. Gister de ribs op de bbq gelegd. Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor ribs dit daadwerkelijk zijn.
Volgens de filmpjes die ik heb gekeken heb je er 3:
- Baby back
- St Louis cut
- Spare rib
En geen van allen zien er precies uit als de ribs die ik uit de doos haalde:
Na de ervaring van de vorige keer zou ik een 3-1.5-0.5 schema aanhouden, maar dat zou voor baby backs zijn. Planning dus iets gewijzigd naar 3-2 en dan even kijken of ik ze nog langer erop wilde (werd 15 minuten).
Eentje enkel peper en zout, de ander ook met wat chili vlokken, om te experimenteren:
Ik heb beech chunks liggen, maar dat zorgde vorige keer voor dikke witte walmen. Die had ik nu nog maar eens een keer geprobeerd, maar dit zorgde weer voor een plaatselijke pausverkiezing, dus die er maar weer afgehaald. Mesquite snippers van Weber erin gegooid en die zorgden een korte tijd voor wat extra witte rook:
Op de bbq. Ik had maar 1,5 kg kokosbriketten liggen, en wist niet of dat voldoende was. Bleek van niet, maar was niet zo erg, want ik had nog een andere zak briketten rondslingeren. De heat gun van de Lidl is echt een uitkomst om die direct aan te krijgen.
Na 3 uur de ribs eraf gehaald. De peper en zout versie opgedeeld in tweeën, de ene met enkel boter verpakt en de ander met boter, suiker en agavesiroop.
De versie met chilivlokken in zijn geheel in buiter, suiker en agavesyroop verpakt.
Na twee uur er weer af. Voor allemaal een foil raft gemaakt en ze daar omgekeerd in gezet. Een van de peper en zout helften lekker zo gelaten, de ander ingesmeerd met Sweet Baby Rays. De chili vlokken rib ingesmeerd met chili saus gemengd met agavesiroop.
En toen weer 10-15 minuten op de bbq, tot de saus er ietsje minder vloeibaar uit zag.
Daarna was het smullen geblazen:
Alle varianten waren heerlijk, maar vooral de enkel peper en zout versie sprong er wat mij betreft uit. Die was erg lekker. Ook de sweet chili variant is een aanrader. Mijn dochter vond ze allemaal "de lekkerste van de hele wereld", en dat is de eerste keer dat ze dat zei, dus ik ben aardig trots.
De ribs waren wat "droger" dan de vorige keer. Dit lijkt mij te komen doordat er een heel stuk minder vlees aan zit. Daarnaast was de rib die ik niet door de helft had gesneden ook wat malser dan de twee helften apart. Sowieso kwam het vlees zo los van het bot, dus er was niks mis mee. Volgende keer een volledige peper en zout rib in ieder geval.