Ik heb recent deze aangeschaft bij de Makro. Voor 2 tientjes 4 probes met display. Geen alarmen of wifi, maar hij werkt uitstekend.
Was ie al oud dan?borgdaville schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:55:
[...]
wow, hier wordt ik wel hebberig van, wist niet dat deze bestond.
Mijn grootste zorg is dat ik ooit ben begonnen met een hele simpele inkbird, maar die bleek ontzettend af te wijken en had ook geen optie tot calibratie. Viel me tegen omdat ik dacht dat het toch een gerenommeerd merk is.
Zo niet, dan had je toch garantie?
Het zijn 4 probes. Het is alleen de 2e versie.DCNY schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
2 probes en geen display voor €379
4 probes en wel een display voor €140 (ok zonder aanbieding €200
Wat maakt de Meater de meerprijs waard?
Ik heb geen vergelijking gemaakt tussen deze 2. Ik heb de eerste Meater Plus en die vind ik geweldig werken. Dit is de nieuwe versie die aardig wat verbeteringen heeft en ik zou meerdere probes kunnen waarderen. Overigens ga ik deze op dit moment niet aanschaffen en wacht ik op een aanbieding. (een spit wordt de volgende aankoop)
Ah foutje, maar dan nog steeds 2x zo duur. Een spit staat bij mij ook nog op t lijstje, even MP in de gaten houden nu t regenseizoen weer begintStefmeister8 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:16:
[...]
Het zijn 4 probes. Het is alleen de 2e versie.
Ik heb geen vergelijking gemaakt tussen deze 2. Ik heb de eerste Meater Plus en die vind ik geweldig werken. Dit is de nieuwe versie die aardig wat verbeteringen heeft en ik zou meerdere probes kunnen waarderen. Overigens ga ik deze op dit moment niet aanschaffen en wacht ik op een aanbieding. (een spit wordt de volgende aankoop)
En bedankt he? Dit heeft mij nu weer 140 euro gekost!DCNY schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 09:30:
En meer voor t aanbiedingentopic: hij is nu als je de coupon toepast €140 ipv €200
Zonder gekheid: ik was al langer aan het kijken naar een draadloze thermometer, en deze lijkt perfect te zijn, bedankt voor de tip!
http://www.avfoto.nl
Haha Tweakers kost mij ook geregeld een hoopArrien schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 14:16:
[...]
En bedankt he? Dit heeft mij nu weer 140 euro gekost!![]()
Zonder gekheid: ik was al langer aan het kijken naar een draadloze thermometer, en deze lijkt perfect te zijn, bedankt voor de tip!
Maar graag gedaan! Zie de review wel tegemoet
Na net verhuisd te zijn ben ik op zoek naar een passende kamado bbq omdat ik graag langer op lagere temperatuur vlees wil bereiden.
Ik zal de kamado nauwelijks gebruiken voor grotere groepen dan 4-5 personen en veelal met 2 personen, daarom heb ik denk ik ook geen erg groot kookoppervlak nodig. Ik denk zelf aan een grilloppervlak diameter van iets van 35-40cm maar twijfel of zo'n kleinere modellen wel goed werken ivm grotere van bijvoorbeeld 46cm. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n kleinere modellen ? Werkt het langzaam laag garen daar ook goed mee en wordt het niet snel te warm in zo'n kleinere keramische pot? Maakt het iets uit voor het grillen als de keramische pot minder hoog is of kleiner is in diameter?
Als een grotere functioneel beter werkt twijfel ik om toch een grotere te halen.
Ik zal de kamado nauwelijks gebruiken voor grotere groepen dan 4-5 personen en veelal met 2 personen, daarom heb ik denk ik ook geen erg groot kookoppervlak nodig. Ik denk zelf aan een grilloppervlak diameter van iets van 35-40cm maar twijfel of zo'n kleinere modellen wel goed werken ivm grotere van bijvoorbeeld 46cm. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n kleinere modellen ? Werkt het langzaam laag garen daar ook goed mee en wordt het niet snel te warm in zo'n kleinere keramische pot? Maakt het iets uit voor het grillen als de keramische pot minder hoog is of kleiner is in diameter?
Als een grotere functioneel beter werkt twijfel ik om toch een grotere te halen.
[ Voor 8% gewijzigd door illuvattarr op 16-08-2024 15:45 ]
Ik zou altijd minimaal 21 inch (53 cm) minimaal nemen, het maakt het zoveel makkelijker om te spelen met direct en indirect grillen, groenten en vlees tegelijk te gebruiken etc groeter stukken vlees goed te kunnen plaatsten (denk aan lange spareribs) etcilluvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:27:
Na net verhuisd te zijn ben ik op zoek naar een passende kamado bbq omdat ik graag langer op lagere temperatuur vlees wil bereiden.
Ik zal de kamado nauwelijks gebruiken voor grotere groepen dan 4-5 personen en veelal met 2 personen, daarom heb ik denk ik ook geen erg groot kookoppervlak nodig. Ik denk zelf aan iets van 35-40cm maar twijfel of zo'n kleinere modellen wel goed werken ivm grotere van bijvoorbeeld 46cm. Wat zijn jullie ervaringen met zo'n kleinere modellen ? Werkt het langzaam laag garen daar ook goed mee en wordt het niet snel te warm in zo'n kleinere keramische pot? Maakt het iets uit voor het grillen als de keramische pot minder hoog is of kleiner is in diameter?
Snap ik maar ik vraag me vooral af of zo'n wat kleiner model goed een lage temperatuur vasthoudt. Daar gaat het me vooral om. De andere dingen die je noemt zijn voor mij niet zo toepasbaar.pinotgrigio1 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:41:
[...]
Ik zou altijd minimaal 21 inch (53 cm) minimaal nemen, het maakt het zoveel makkelijker om te spelen met direct en indirect grillen, groenten en vlees tegelijk te gebruiken etc groeter stukken vlees goed te kunnen plaatsten (denk aan lange spareribs) etc
Dat dacht ik eerst ook, maar wat ben ik toch blij dat ik voor een large bent gegaan. Flinke stuk spareribs of groot vlees, de meerdere verdiepingen, wat een gemak en niet hoeven te hannessen ivm een kleine diameter.illuvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
[...]
Snap ik maar ik vraag me vooral af of zo'n wat kleiner model goed een lage temperatuur vasthoudt. Daar gaat het me vooral om. De andere dingen die je noemt zijn voor mij niet zo toepasbaar.
Heb geen idee wat je ermee wilt uitspoken, enkel een paar hamburgers of wat klein vlees zal prima lukken, maar als je gaat slow cookenet grote stukken vlees (procereur van 1,5kg, Picanha ala 1,5 a 2 kg, paar repen spareribs, etc) dan is een large echt welkom.
Waar je echt even naar moet kijken is de heat deflector en welke ruimte er boven de heat deflector over blijft. Dat is echt niet veel bij kleinere modellen.illuvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
[...]
Snap ik maar ik vraag me vooral af of zo'n wat kleiner model goed een lage temperatuur vasthoudt. Daar gaat het me vooral om. De andere dingen die je noemt zijn voor mij niet zo toepasbaar.
Beide dus 4 probes. De probes van deze gloednieuwe Meater Pro XL hebben 5 interne meetpunten en 1 externe (Inkbird 1 intern, 1 extern) en het externe meetpunt van de nieuwe Meater probes gaat tot 550°C ipv 300 voor de Inkbird probes.DCNY schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:21:
[...]
2 probes en geen display voor €379
4 probes en wel een display voor €140 (ok zonder aanbieding €200
Wat maakt de Meater de meerprijs waard?
Op basis van hun eigen claims zijn de probes van Meater ook accurater (0.3°C vs 1°C), niet bijster relevant voor BBQ misschien, maar toch.
Meater block heeft overigens ook een display, maar wel wat beperkt inderdaad (scheelt wel weer in batterijgebruik).
Daarnaast is het bij dit soort producten ook wel belangrijk om naar de app te kijken. Die van de Meater staat voor zover ik weet goed aangeschreven, incl. ook een Apple watch app die ik persoonlijk in elk geval best wel handig vindt. Die van Inkbird ken ik niet, maar wel iets om even de reviews op na te lezen als je in de markt bent voor zoiets.
Blijft het alsnog inderdaad een fors prijsverschil, maar de Meater heeft naast de naam en premium looks ook wel wat daadwerkelijke voordelen.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Die 300/500 grens is overigens wel een ding; op het spit heb ik nogal eens een piepende app gehad met flareups (Picanhavet goes brrrr )
De OG Meater Block is overigens 199, dat kan ook een overweging zijn
De OG Meater Block is overigens 199, dat kan ook een overweging zijn
Als je spareribs en grotere stukken vlees niet toepasbaar vindt op jouw situatie, waarom wil je dan een kamado? Hamburgers en speklappen hoef je niet langzaam te garen, en als je kleine stukjes vlees op je kamado legt dan is de grens tussen goed en snotgaar wel heel beperkt.illuvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
[...]
Het algemene advies hier is de large variant (diameter 45 - 50 cm ofzo), voor 2 - 6 personen is dat ideaal. Je kunt effectief koken voor 2 man, maar als je een keer meer ruimte nodig hebt omdat je vrienden komen eten dan past dat ook. Bij een medium is dat vaak al passen en meten.
Ik heb 3 jaar gedaan met een BGE mini (25 cm diameter) en mits wat creativiteit is dat prima doenbaar met 2 personen. Ik heb sindsdien nu ook een tuin en dus een large erbij. Uiteraard is dat comfortabeler, maar het kan wel.
Als je plek hebt, pak toch maar de large
Als je plek hebt, pak toch maar de large
[ Voor 9% gewijzigd door Yalopa op 16-08-2024 16:34 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Als je paar Posts terug zoekt dan zie je dat ik gisteren een beenham heb gemaakt op een 13” bbq. Dus de kleinste maat volgens mij en de temperatuur is prima te regelen. Wel moet je hem niet te vaak open trekken dan zakt het snel terug. Maar met wat spelen met de schuifjes is ie snel weer op temperatuur.illuvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:27:
Wel verlang ik nog naar een grotere maat want heb de smaak flink te pakken.
Momenteel ligt er een lekkere varkenshaas in bacon op de bbq, ingesmeerd met bbq saus. Hopelijk lukt deze net zo goed als die van gisteren.
:strip_exif()/f/image/FHuPJgc8KPLno8HpfcjKUVbo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9gVZrlb3uE4itPhxKRDkHOWP.jpg?f=fotoalbum_large)
Nadeel aan de kleine maat is dus in dat ik nu niet direct kan grillen en de laatste paar minuten de plate setter eruit moet trekken.
Ik begon ook ooit met een compact, maar een keer een uit de kluiten gegroeide mooie kip op een standaard ging al niet (de luchtuitlaat zat toen semi verstopt ) , toen was de lol er wel een beetje af en moest er wat groters komen (toen wist ik wel dat ik een kamado dus intensief zou gebruiken en het geen weggegooid geld zou zijn), dus mijn advies is ook (zeker omdat er nu best leuke betaalbare alternatieven zijn) om gewoon voor een large te gaan418O2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 16:08:
[...]
Waar je echt even naar moet kijken is de heat deflector en welke ruimte er boven de heat deflector over blijft. Dat is echt niet veel bij kleinere modellen.
[ Voor 3% gewijzigd door liedetector op 16-08-2024 17:15 ]
Als je wil kijk of bbqen wat voor je is zou ik nog eerder een 47/57cm kogel aanraden dan een small kamado. Je kan namelijk met een kogeltje ook alles welliedetector schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:14:
[...]
Ik begon ook ooit met een compact, maar een keer een uit de kluiten gegroeide mooie kip op een standaard ging al niet (de luchtuitlaat zat toen semi verstopt ) , toen was de lol er wel een beetje af en moest er wat groters komen (toen wist ik wel dat ik een kamado dus intensief zou gebruiken en het geen weggegooid geld zou zijn), dus mijn advies is ook (zeker omdat er nu best leuke betaalbare alternatieven zijn) om gewoon voor een large te gaan
temperatuur goed houden kunnen in principe alle kamados, sommige duurdere modellen met dikker kersmiek wat beter, maar als je een 21inch met voldoende kolen gebruikt is het hele zaakje best stabielilluvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:52:
[...]
edit: excuus je had het over het kleine model, die heb ik niet vaak genoeg gebruikt om te zeggen of deze meer of minder stabiel is
[ Voor 10% gewijzigd door pinotgrigio1 op 16-08-2024 18:15 ]
aanvullend op mijn eerdere post over de BGE mini, ja die houd zn temperatuur goed stabiel..
Ik heb ook geen fotos gemaakt. Was het te lekker voor.Koffie schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 07:35:
[...]
Nope, het was @MueR
Helaas weinig mooie/smakelijke foto's gemaakt.
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
staat nog een weber 57 naast, maar vind ik echt een andere toepassing418O2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:45:
[...]
Als je wil kijk of bbqen wat voor je is zou ik nog eerder een 47/57cm kogel aanraden dan een small kamado. Je kan namelijk met een kogeltje ook alles wel
[ Voor 3% gewijzigd door liedetector op 17-08-2024 07:19 ]
Eens, met een Weber kogel kan je alles, maar op temperatuur houden voor lange sessies is wel serieus lastiger dan met een kamado. Als je echter regelmatig "ouderwets" wilt barbecuen is het wel een goede keus natuurlijk.418O2 schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 17:45:
[...]
Als je wil kijk of bbqen wat voor je is zou ik nog eerder een 47/57cm kogel aanraden dan een small kamado. Je kan namelijk met een kogeltje ook alles wel
Ik heb mijn Boretti Terzo ook nog staan, die gaat vanavond naast de kamado aan om even wat groente te grillen en aardappels te poffen. Lekker makkelijk, dan kan de kamado mooi dicht blijven voor de picanha
Ik zeg ook, als je wil kijken of bbqen wat voor je is. Een kogel is vele malen makkelijker dan een klein ei, op eigenlijk alle vlakken. Alleen echt lange sessies niet, maar die zijn op een klein ei ook niet ideaal, plus, wat voor cut kan je op een klein ei kwijt dat echt lang nodig heeft? Een kilo brisket is met een uur of drie ook wel klaar vermoed ikliedetector schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:17:
[...]
staat nog een weber 57 naast, maar vind ik echt een andere toepassing
ik denk dat je me nu verward met iemand die een kamado overwoog, maar thnx info kan voor andere mensen wel een toevoeging zijn.418O2 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 10:01:
[...]
Ik zeg ook, als je wil kijken of bbqen wat voor je is. Een kogel is vele malen makkelijker dan een klein ei, op eigenlijk alle vlakken. Alleen echt lange sessies niet, maar die zijn op een klein ei ook niet ideaal, plus, wat voor cut kan je op een klein ei kwijt dat echt lang nodig heeft? Een kilo brisket is met een uur of drie ook wel klaar vermoed ik
(zelf ondertussen een redelijke collectie spul staan inclusief een toffe zwitserse versie van een draaiend spit met een soort fan die door hitte gaat draaien, meer mensen hier zoiets?)
https://www.bbqgenootschap.nl/attachments/124x93-jpg.50038/
[ Voor 16% gewijzigd door liedetector op 17-08-2024 10:40 ]
'k Heb dat gisteren eens geprobeerd met een Big Green Egg, maar dat lukt toch niet zo goed.Luuk1983 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:31:
[...]
Overigens kan je als je bbq lang aan staat ook gewoon chips in de as-la stoppen. De hete stukjes kolen die erop vallen zorgen dat ze gaan smeulen en roken. Zo kan je bijvullen zonder het deksel open te doen als je geen chipfeeder hebt.
Je hebt bij een BGE jammergenoeg geen asla, en de ruimte waar de assen in vallen is toch groot, dus wordt het moeilijk om extra rookhout op de juiste plaats te steken.
https://fgheysels.github.io/
lijkt me niet ideaal iddwhoami schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:05:
[...]
'k Heb dat gisteren eens geprobeerd met een Big Green Egg, maar dat lukt toch niet zo goed.
Je hebt bij een BGE jammergenoeg geen asla, en de ruimte waar de assen in vallen is toch groot, dus wordt het moeilijk om extra rookhout op de juiste plaats te steken.
wat dat betreft is de woodchipper een van de leukste toevoegingen op BBQs van nu
Hallo mede BBQ fans.
Ook deze zomer weer mogen genieten van deze prachtige hobby. Met zorgvuldig gekozen kwaliteitsvlees toch het 'hot cuisine' niveau weer op weten te krikken ten opzichte van vorig jaar.
Ik zie hier prachtige foto's voorbij komen en ja, dan doe je even mee natuurlijk.
Hier enkele shots voor jullie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tslQJEMbLFLHXehaDtYiVvh1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S9qO0kYM1bFjOmOu0z4ztlXc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8NMSsqMWDvfMBdX6bH64d8k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycG6jlA4CBoenMPT2DXGsdrf.jpg?f=user_large)
Qua hardware zijn er nog wat verbeter puntjes te bewerkstelligen. Zo ben ik nog op zoek naar een temperatuur meter en naar een manier om beter een rook zone te kunnen inrichten. De rook trok nu door de hele buurt en concentreerde zich niet echt op het vlees. Resultaat was opzich best goed, maar kan beter.
Ik heb deze meter op het oog:
https://www.themeatboys.nl/product/meater-block-4-meaters/
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hKwkj4kpxnIs5mrdqQn6fzSd.jpg?f=user_large)
Hiermee hoop ik een beter beeld te krijgen wat er qua temperatuur in het vlees gebeurd. De sparerib smaakte prima maar was nog rauw van binnen en ben daardoor toch weer 3 dagen best ziek geweest. Heb begin dit jaar een soortgelijke ervaring gehad, toen was de buitenkant over gaar (zwart) maar binnen ook rauw. Heb toen een salmonella vergiftiging gehad helaas...
Deze meters zijn echter aardig aan de prijs. Maar schijnen verder wel erg goed te zijn. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met dit product?
Ook deze zomer weer mogen genieten van deze prachtige hobby. Met zorgvuldig gekozen kwaliteitsvlees toch het 'hot cuisine' niveau weer op weten te krikken ten opzichte van vorig jaar.
Ik zie hier prachtige foto's voorbij komen en ja, dan doe je even mee natuurlijk.
Hier enkele shots voor jullie:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tslQJEMbLFLHXehaDtYiVvh1.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S9qO0kYM1bFjOmOu0z4ztlXc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/p8NMSsqMWDvfMBdX6bH64d8k.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ycG6jlA4CBoenMPT2DXGsdrf.jpg?f=user_large)
Qua hardware zijn er nog wat verbeter puntjes te bewerkstelligen. Zo ben ik nog op zoek naar een temperatuur meter en naar een manier om beter een rook zone te kunnen inrichten. De rook trok nu door de hele buurt en concentreerde zich niet echt op het vlees. Resultaat was opzich best goed, maar kan beter.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hKwkj4kpxnIs5mrdqQn6fzSd.jpg?f=user_large)
Hiermee hoop ik een beter beeld te krijgen wat er qua temperatuur in het vlees gebeurd. De sparerib smaakte prima maar was nog rauw van binnen en ben daardoor toch weer 3 dagen best ziek geweest. Heb begin dit jaar een soortgelijke ervaring gehad, toen was de buitenkant over gaar (zwart) maar binnen ook rauw. Heb toen een salmonella vergiftiging gehad helaas...
Deze meters zijn echter aardig aan de prijs. Maar schijnen verder wel erg goed te zijn. Is er toevallig iemand die ervaring heeft met dit product?
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Knip, producten mogen worden aangeboden in V&A overig of Marktplaats, niet hier.
[ Voor 91% gewijzigd door Taro op 17-08-2024 15:54 ]
zeker, zeker
@FrambozenTaart Gebruik sinds een half jaar een 'meater', lijkt prima spul te zijn.
Knip
Knip
[ Voor 29% gewijzigd door Taro op 17-08-2024 15:56 ]
Knip
[ Voor 95% gewijzigd door Taro op 17-08-2024 15:56 ]
zeker, zeker
Knip, volgende keer graag rapporteren ipv reageren
[ Voor 92% gewijzigd door Taro op 17-08-2024 15:55 ]
Knip, dat is ook niet de bedoeling
[ Voor 107% gewijzigd door Taro op 17-08-2024 15:55 ]
zeker, zeker
Bieten ook indirect neem ik aan?MrMrq schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:13:
[Afbeelding]
De bieten liggen vandaag op het rooster, met een beetje rookhout.
Aardappels kunnen tegelijkertijd mooi indirect mee voorgaren.
Straks komt er witlof met spek bij, en de spiezen met gemarineerde kippendij. Bij dit alles een kerrie/curry saus (recept Joris Bijdendijk).
Zelf een paar dagen geleden een meater 2 plus aangeschaft. Prima apparaat, fijne app en ook praktisch op mijn Apple Watch. Voor mij zijn 4 probes een beetje overkill, een tweede zou eventueel wel handig zijn in de toekomst.FrambozenTaart schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 11:41:
[Afbeelding]
Paar Posts terug werd er ook door iemand interessante thermometer geplaatst. Ook met 4 probes. Leek een beetje op de meater en veel vriendelijkere prijs. Misschien ook interessant om even te bekijken en te vergelijken.
[ Voor 8% gewijzigd door Bulligan op 17-08-2024 15:22 ]
Maakt voor mij niet veel uit. Ze mogen net als bij caveman-style best wel geschroeid zijn, de schil gaat er toch nog af.
Maktub
Hier mag hij zo ook weer aan.MrMrq schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:43:
[...]
Goed gespot. Fijn apparaat, mooi compleet.
:strip_exif()/f/image/x2WeIB55IDzZbCjlCMveVXbD.jpg?f=fotoalbum_large)
zeker, zeker
Dat is toch heerlijk omprutsen op deze mooie dag, geniet ervan en eet zeer smakelijk voor straksMrMrq schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:13:
[Afbeelding]
De bieten liggen vandaag op het rooster, met een beetje rookhout.
Aardappels kunnen tegelijkertijd mooi indirect mee voorgaren.
Straks komt er witlof met spek bij, en de spiezen met gemarineerde kippendij. Bij dit alles een kerrie/curry saus (recept Joris Bijdendijk).
A man who fears suffering is already suffering from what he fears.
Ook een mooi ding zeg. Zeer compleet ook. Nu weet ik helemaal niet meer wat ik kiezen moet🤦🏻♂️. IQ, Monolith of toch maar Green Egg😂😂. Keuzes, keuzes, keuzesozzynator schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:47:
[...]
Hier mag hij zo ook weer aan.[Afbeelding]
Vandaag de schoonfamilie op bezoek, dus maar eens goed uitgepakt! Om 4 uur bij de borrel spareribs en gerookte grillworst, dat was zo'n groot succes dat zelfs mijn vrijwel altijd vegetarische schoonmoeder de ribben niet kon weerstaan. Mijn nichtje van 2 vond de grillworst veel te lekker...
Daarna als hoofdgerecht een mooie picanha en pittige zalm (recept van Julius Jaspers), met gegrilde groente, gepofte aardappelen en eigen gebakken maisbrood. De picanha was bijzonder goed gelukt, maar mijn vrouw vond hem iets te vet. Gelukkig werd hij verder wel goed gewaardeerd!
Als toetje de keuze tussen banaan met chocola en Schrobbelèr en appel met kaneelsuiker en rum, beiden van de grill.
Al met al een zeer geslaagde middag, heerlijk gegeten!
:strip_exif()/f/image/d458i9Y5L3q9jgW6z2B3iubt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VB4WxRIxZN36AawAq4nj2nb3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJ63oOZTC96b97dTK0p1VEhh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ObmF2FO3FiiuVRKeuYwtYtK6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KUfCOQppl2mXICM1tvMkMHVd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YdkdVM1myTeuSIl1BoWvQJ1u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PiiiTAF2wwrSucXgn85SgY5T.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna als hoofdgerecht een mooie picanha en pittige zalm (recept van Julius Jaspers), met gegrilde groente, gepofte aardappelen en eigen gebakken maisbrood. De picanha was bijzonder goed gelukt, maar mijn vrouw vond hem iets te vet. Gelukkig werd hij verder wel goed gewaardeerd!
Als toetje de keuze tussen banaan met chocola en Schrobbelèr en appel met kaneelsuiker en rum, beiden van de grill.
:strip_exif()/f/image/d458i9Y5L3q9jgW6z2B3iubt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VB4WxRIxZN36AawAq4nj2nb3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kJ63oOZTC96b97dTK0p1VEhh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ObmF2FO3FiiuVRKeuYwtYtK6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KUfCOQppl2mXICM1tvMkMHVd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YdkdVM1myTeuSIl1BoWvQJ1u.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PiiiTAF2wwrSucXgn85SgY5T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bJD5IciukdgbUOSj5Dc1LNyc.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed bezig! Heb je een recept van het brood? En de grillworst (of komt die van de slager)?Esumontere schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:24:
Vandaag de schoonfamilie op bezoek, dus maar eens goed uitgepakt! Om 4 uur bij de borrel spareribs en gerookte grillworst, dat was zo'n groot succes dat zelfs mijn vrijwel altijd vegetarische schoonmoeder de ribben niet kon weerstaan. Mijn nichtje van 2 vond de grillworst veel te lekker...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben er inmiddels uit dat de gezochte saus nog het meest lijkt op teryaki woksaus... wat overigens fantastisch is als laksaus voor de spareribsSparkiezz schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 12:12:
Op vakantie heb ik op de camping een heerlijke bbq saus op. Het probleem is, de saus was merkloos en kwam van de groothandel, zo vertelde de campingeigenaar mij. Ik heb wel de ingrediënten lijst kunnen bemachtigen maar zowel Google als chatgpt hebben mij nog niet aan de juiste saus of recept kunnen helpen.
Wellicht heeft hier iemand een idee. De ingrediënten waren: Water, Suiker, BBQ-poeder (Gemodificeerd tapiocazetmeel, Kleurstof (karamel), Suiker, Zout, Rookaroma, Gistextract, Uienpoeder, Knoflookpoeder, Gemalen kruiden (Chili, Zwarte peper ), Zonnebloemolie), Witte wijnazijn, Tomatenpuree.
Ik ben op basis van de ingrediënten wat gaan proberen maar het resultaat was vrij goor...😅
De saus die ik zoek is zoet en hartig en in tegenstelling tot veel bbq sauzen niet zuur...
Dat ziet er allemaal verdomde lekker uit. De appel maken wij ook wel eens, maar nog nooit met rum geprobeerd. Goede tip 👍🏼Esumontere schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:24:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Even een vraagje als je zoveel maakt. Doe je dat gewoon gedurende gehele dag of is het meeste al voorgegaard en hoeft het alleen maar “opgewarmd” worden op de grill? Wil zelf ook graag met een verjaardag van alles en nog wat voorschotelen, maar is nog een aardige planning volgens mij tenzij je het meeste al klaar hebt staan (wat lang moet garen dan).
De grillworst komt van de Makro (volgens mij deze). Afbakken tot 72°C kan natuurlijk prima naast de spareribs tijdens het roken!MiKeZZa schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 20:50:
[...]
Goed bezig! Heb je een recept van het brood? En de grillworst (of komt die van de slager)?
Het brood maak ik in de broodbakmachine, met meel van het Limburgs Bakwinkeltje (deze om precies te zijn). Ik volg het recept dat op de zak staat (uit mijn hoofd 500 g meel, 290 ml water, 10 gram zout, 7 gram droge gist en 25 gram boter). Ik heb ook wel eens zitten klooien met maïsmeel en bloem maar zonder echt succes. Ik gebruik deze meelmix ook regelmatig om maisbroodjes van de bakken (een halve kilo meel = 8 bollen). Doet het uitstekend met pulled pork!
Ik bak om de dag een vers brood waar we 2 dagen van eten, doe ik al jaren. Bij dat Limburgs Bakwinkeltje hebben ze veel verschillende meelmixen van uitstekende kwaliteit, dus dat kan ik zeker aanraden als je interesse hebt in brood bakken (ook zonder machine).
De spareribs gingen er om half 12 op, rauw (maar gisteren gekruid). Na 2 uur roken en een uurtje in de folie nog even afgelakt en rond 3 uur klaar. Picanha hoeft maar een uurtje te garen bij 140°C dus die daarna erop tot kern 48°C en vervolgens in de voorverwarmde koelbox in handdoeken. Zalm in een half uurtje naar kern 55°C, daarna nog ff de picanha affakkelen en om 6 uur aan tafelBulligan schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:04:
[...]
Dat ziet er allemaal verdomde lekker uit. De appel maken wij ook wel eens, maar nog nooit met rum geprobeerd. Goede tip 👍🏼
Even een vraagje als je zoveel maakt. Doe je dat gewoon gedurende gehele dag of is het meeste al voorgegaard en hoeft het alleen maar “opgewarmd” worden op de grill? Wil zelf ook graag met een verjaardag van alles en nog wat voorschotelen, maar is nog een aardige planning volgens mij tenzij je het meeste al klaar hebt staan (wat lang moet garen dan).
[ Voor 32% gewijzigd door Esumontere op 19-08-2024 11:26 ]
Ik heb nu een jaar een Grill Guru compact en kan beamen dat die prima werkt voor hetgeen jij bedoelt. Normaal zijn wij met twee en twee kleine kinderen (standaard: hamburger) dus de “Hollandse bbq” is te doen, maar ook een groter stuk vlees en dan bij de reverse sear methode de hamburgers er bij.illuvattarr schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 15:27:
Eén groot stuk vlees kan ook, ik heb nu al een paar keer een stuk van 1,5 kilo er op gehad. 5 spareribs lukken ook nog wel in een rekje of gestapeld en een hele kip past net, maar dat is wel op het randje.
Het enige nadeel is dat je maar een gerecht tegelijk kan bereiden. Als de kinderen ouder zijn en volwaardig mee eten dan ga ik wel overstappen naar een large model zodat ik hele maaltijden kan bereiden.
Anyway, dat is mijn ervaring en menig. Hopelijk kun je er iets mee.
Geheel off-topic, waarvoor excuses maar welke broodbakmachine gebruik je?Esumontere schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 21:06:
[...]
De grillworst komt van de Makro (volgens mij deze). Afbakken tot 72°C kan natuurlijk prima naast de spareribs tijdens het roken!![]()
Het brood maak ik in de broodbakmachine, met meel van het Limburgs Bakwinkeltje (deze om precies te zijn). Ik heb ook wel eens zitten klooien met maïsmeel en bloem maar zonder echt succes. Ik gebruik deze meelmix ook regelmatig om maisbroodjes van de bakken (een halve kilo meel = 8 bollen). Doet het uitstekend met pulled pork!
Ik bak om de dag een vers brood waar we 2 dagen van eten, doe ik al jaren. Bij dat Limburgs Bakwinkeltje hebben ze veel verschillende meelmixen van uitstekende kwaliteit, dus dat kan ik zeker aanraden als je interesse hebt in brood bakken (ook zonder machine).
[...]
De spareribs gingen er om half 12 op, rauw (maar gisteren gekruid). Na 2 uur roken en een uurtje in de folie nog even afgelakt en rond 3 uur klaar. Picanha hoeft maar een uurtje te garen bij 140°C dus die daarna erop tot kern 48°C en vervolgens in de voorverwarmde koelbox in handdoeken. Zalm in een half uurtje naar kern 55°C, daarna nog ff de picanha affakkelen en om 6 uur aan tafel
Een Panasonic!Vinnocchio schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 08:13:
[...]
Geheel off-topic, waarvoor excuses maar welke broodbakmachine gebruik je?
Kak, vergeten een foto te maken… Net als van de gekaramelliseerde ananas (met wat vanille ijs) die er na kwam.MrMrq schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:13:
[Afbeelding]
Vandaag een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Moinkballs met een maïskolf. Ik leg ze ook graag even direct, voor een net wat steviger bite.
:strip_exif()/f/image/PlEUIFpSUryJHHsHeLaplFEG.jpg?f=fotoalbum_large)
Met daarbij een in een gietijzeren broodpan gebakken maisbrood.
:strip_exif()/f/image/GAHUnx3k54Oj8vO4rfiDyYaL.jpg?f=fotoalbum_large)
Maktub
2 weken geleden voor het eerst een pulled pork geprobeerd te maken.
Bij de slager 1,5kg procureur gehaald.
Weber kettle een snake aan gebracht.
In het begin ging de temp veelste hard ( een inkbird Bt4 aangeschaft om te kunnen monitoren).
Uiteindelijk de temp stabiel gekregen en na een 7 - 7.5 uur een mooi stukje vlees op tafel. ( zeker voor de eerste keer zoiets gedaan te hebben).
Ik denk dat ik in het begin teveel briketten heb gebruikt.
:strip_exif()/f/image/ZOPdtmscAjzkdtEurDxRnvpd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qqi4QEuvlserrgKnCVEZ2qrt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S40yWnwK51emLEldZEKtVJw5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i2Zu28FB2wO5DkSp4rBD6Jza.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BGqqx2YKbmzobeupRzp1v7ww.jpg?f=fotoalbum_large)
In het begin ging de temp veelste hard ( een inkbird Bt4 aangeschaft om te kunnen monitoren).
Uiteindelijk de temp stabiel gekregen en na een 7 - 7.5 uur een mooi stukje vlees op tafel. ( zeker voor de eerste keer zoiets gedaan te hebben).
:strip_exif()/f/image/ZOPdtmscAjzkdtEurDxRnvpd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qqi4QEuvlserrgKnCVEZ2qrt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/S40yWnwK51emLEldZEKtVJw5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i2Zu28FB2wO5DkSp4rBD6Jza.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BGqqx2YKbmzobeupRzp1v7ww.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3bUzCcGKkTitAESjQHZXEfzN.jpg?f=fotoalbum_large)
Keep it calm...en lek mig de zuk
Nu gaat het begin altijd wat harder maar als ik jouw foto bekijk lijkt het mij idd dat je iets te veel aangestoken hebt.
Ik deed er meestal een stuk of 5 en misschien dat je kan kijken naar de snake methode als je een echte lange sessie hebt.
Ik gebruikte meestal de minion voor kortere bereidingen en half lange zoals spareribs
Ik deed er meestal een stuk of 5 en misschien dat je kan kijken naar de snake methode als je een echte lange sessie hebt.
Ik gebruikte meestal de minion voor kortere bereidingen en half lange zoals spareribs
het is niet zo goed te zien, maar dat is wel een hele dikke snake, en een snake start je volgens mij normaal door gewoone en aanmaakblokje bij het begin te leggen.kromme schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:49:
2 weken geleden voor het eerst een pulled pork geprobeerd te maken.
In het begin gin de temp veelste hard ( een inkbird Bt4 aangeschaft om te kunnen monitoren).
Uiteindelijk de temp stabiel gekregen en na een 7 - 7.5 uur een mooi stukje vlees op tafel. ( zeker voor de eerste keer ,zoiets gedaan te hebben).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
ik wil het weekend patat maken op de bbq. welke aardappelen zijn daar het geschikts voor?
op google lees ik allemaal tegenstrijdige berichten.
Friet aardappelen natuurlijk
Ik snij altijd iets kruimige aardappen in 4-en of 8-en, beetje slaolie, indirect op 180-200C, half uur, erg lekker.
Leg je ze dan op het rooster? Of in een braadslee / schaal?ASS-Ware schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:04:
Ik snij altijd iets kruimige aardappen in 4-en of 8-en, beetje slaolie, indirect op 180-200C, half uur, erg lekker.
Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...
Op het roosterborgdaville schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:11:
[...]
Leg je ze dan op het rooster? Of in een braadslee / schaal?
Ik snap dat snake methode nooit zo. Als je alles op een hoop pleurt kun je hem toch ook laag houden? Ik heb afgelopen weekend 2.5kg shortribs gedaan 7u @ 115C (weber 57cm). Ik heb gewoon een berg briketten achterin gepleurd en de vanaf het begin de zuurstof flink geknepen.Togi schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:57:
Nu gaat het begin altijd wat harder maar als ik jouw foto bekijk lijkt het mij idd dat je iets te veel aangestoken hebt.
Wel de deksel laten liggen natuurlijk.
What ? Mijn kinderen vroegen me vanavond: kan je ook frieten maken op de BGE ?chimera2 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 21:48:
ik wil het weekend patat maken op de bbq. welke aardappelen zijn daar het geschikts voor?
Mijn antwoord natuurlijk; nee, dat moet met de frietpot.
Blasphemy !!11
... ook maar eens proberen.
https://fgheysels.github.io/
Nee, patat.whoami schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:37:
[...]
What ? Mijn kinderen vroegen me vanavond: kan je ook frieten maken op de BGE ?
Blasphemy !!11
Frieten niet hoor.
Dutch Oven met wat olie erin op je bbq en je hebt een frituurpanwhoami schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:37:
[...]
Blasphemy !!11
de rest is allemaal eigenlijk ovenfriet / aardappels / airfryer-achtig
ook lekker, maar geen friet
Zie:whoami schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 23:37:
[...]
Blasphemy !!11
Dan moet je wel een spit en mandje hebben
[ Voor 12% gewijzigd door chimera2 op 20-08-2024 08:09 ]
Heb je eens de tijd om de divide en conquer systeem in gebruik te laten zien?ozzynator schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 15:47:
[...]
Hier mag hij zo ook weer aan.[Afbeelding]
Ik probeer me een beeld te vormen hoe dat nu in praktijk werkt. Half wissel in hoogte verschil en zo.
Met bijv. Kippedijen of steaks of hamburgers en speklappen. Maar ook met grotere stukken vlees
Parkeer plek, broodjes even aan roosteren, reverse sear, dus eerst garen en dan even carameliseren.
Kookzones hebben zegmaar
Met mn HBBy compact kamado moet ik serieel bakken en is mn rooster eigenlijk altijd op 1 hoogte.
Dat houd dus in regelen met de schuif en blijven bewegen als vetflaming begint.
Een kleine platesetter gebruik ik ook weleens om de hitte iets te blokken zodat aanbranden minder mogelijk is. Nadeel buiten zijde van de toch al beperkte roosterzone is onbruikbaar.
Ander minder geslaagd moment is als je kamado gaat roken door vet dat valt, de 45graden stand vd dome zorgt er voor dat je gezicht midden in een naar je toe komende kolom zit.
(misschien is de topvent verkeerd om gemonteerd. Schuif klapt dicht met open doen.)
Tis vrij actief zeg maar door de gefixeerde hoogte en beperkte temperatuurzones zeg maar 1 temperatuurzone
Wat wel wel fijn is is de "pauze" stand die met een luchtdichte kamado mogelijk is.
Even schuiven dicht, kan je zelf ook even eten zonder dat je heen en weer moet lopen tussendoor.
En dan weer even open, je onkruidbrander er op om de boel weer op te starten en je kan verder.( doordat de keramiek warmte vast houd is hij zo weer op temperatuur
Ook handig als 1 van je gezinsleden later thuis komt en ook nog wat wilt knagen.
Zo'n masterbuild gravity heeft geen luchtdichte pauze stand, die blijft door fikken totdat ie op is. Dat is eigenlijk zn grootste nadeel.
Heeft wel door de altijd indirecte vuurpot een minder risico op vetflaming en betere controle op de warmte op je vlees maar ik vind de weerbaarheid, roest niet, van een kamado levensduur technisch toch wel een fijne eigenschap. (Als die gravity de weber coating had en de weber kwaliteit in levensduur is het al een andere vergelijking.
Ook de manier van hitte overdracht, minder luchtstroom en meer straling door keramiek, die uitdrogen van je vlees minder maakt is met kamado vs de hete lucht blowers vd indirecte grill vermoedelijk ook een win voor de kamado.
Als mn tuin gedaan is komt er een andere en ik twijfel tussen een large IQ, 22inch.
Een medium bastard urban, (met DenC) omdat we niet vaak met veel mensen zitten is een grote BBQ misschien overkill. Met 4 mensen is je sessie toch snel over. Omdat je vol zit. En dan is de large kwa opwarm energie en tijd misschien minder effectief.
En de comfort/gemak van zo'n zelf regulerende electronische hot air gril zoals die masterbuilds.
Nee geen gas. Ondanks dat die 3 zone's met 3 branders best een plus is in de tuin. Zeker met de side brander er naast maar dan is het eigenlijk gewoon koken en bakken in de tuin.
Zo'n roterserie lijkt me dan ook weer iets leuks.
Draaispit.
Keuzes keuzes.
En mn vrouw wil geen 2 BBQ's in de tuin hebben staan laat staan 3.
Dus een large en een electrische grilplaat zou wel kunnen maar 2 mediums zoals de bastard medium en een masterbuild AI 545 er naast zal lastig door de WAF te duwen zijn.
(tactische punt mn compact zou kunnen blijven staan totdat ie stuk is dus 500 euro is dan een stuk minder dan 2000....als argument.)
Ik kwam eigenlijk weinig video's tegen die een hele sessie van verschillende manieren van gebruik vd DenC laten zien
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
goed idee zeg....Leipo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 07:58:
[...]
Dutch Oven met wat olie erin op je bbq en je hebt een frituurpan
de rest is allemaal eigenlijk ovenfriet / aardappels / airfryer-achtig
ook lekker, maar geen friet
Ga ik regelen!copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:52:
[...]
Heb je eens de tijd om de divide en conquer systeem in gebruik te laten zien?
zeker, zeker
Ik heb een Bastard Large, voor (meestal) 3 personen, en dat bevalt prima. Blij dat ik geen medium heb,copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:52:
[...]
Ik probeer me een beeld te vormen hoe dat nu in praktijk werkt. Half wissel in hoogte verschil en zo.
Dat gezegd hebbende: ik heb geen officiele D&C, maar gebruik de kamado wel met een soortgelijke constructie. Meestal heb ik dan 1 (halve) platesetter met daarboven een half rooster, en op de plek waar de andere platesetter zou liggen, ligt dan óf een gietijzeren rooster, of ook weer een half rooster. Dan kan ik dus vrij dicht op de kolen (direct) grillen, maar heb ook een indirect deel waar dingen kunnen nagaren of roken. En daarbij kan de deksel ook gewoon dicht, maar dat ligt beetje ook aan de omvang van het vlees: grote stukken kunnen wat meer hebben dan yakitori...
Dat is trouwens ook meteen het voordeel van een large: je hebt de ruimte om een direct en een indirect deel te maken. Dat is met een small of medium toch lastiger...
Dat dus , ik ben bang dat medium formaat net niet voldoende toevoegt om een asmand devider en halvemaan zo te gebruiken dat het indirect is of praktisch zo'n klein bruikbaar rooster oppervlakte oplevert dat je eigenlijk alleen in noodgevallen splitlevel maakt.
Nu is het uitjes met kastanjechampions aanbakken dan die giet ijzeren skillet opzij zetten met folie er over.(blijft hopelijk warm genoeg tot ik klaar ben.) soms zet ik mn deflector met een smeulend houtskooltje er op en een roostertje op de pootjes waarop ik de skillet zet als "warmhoudplaatje"
Dan t vlees garen en afgrillen ook dat even parkeren in de folie.
Broodjes aan roosteren.
Vervolgens nog even snel wat groente daarná roosteren.
En dan snel alles naar de eettafel brengen om samen te voegen
Zoete aardappel kan niet want te dicht bij t vuur onder t rooster en er op past niet.
Dus airfryer moet dat doen.
Tis te doen voor ons zelf maar met gasten/vrienden is dat gewoon te ingewikkeld.
De kans dat iets mislukt in timing is dan erg groot en dan heb je helemaal geen tijd om je aandacht vd gril te halen.
Daarom wil ik meer rooster oppervlakte en ook wat plekken met andere hitte. In de hoogte en of breedte.
Nu is het uitjes met kastanjechampions aanbakken dan die giet ijzeren skillet opzij zetten met folie er over.(blijft hopelijk warm genoeg tot ik klaar ben.) soms zet ik mn deflector met een smeulend houtskooltje er op en een roostertje op de pootjes waarop ik de skillet zet als "warmhoudplaatje"
Dan t vlees garen en afgrillen ook dat even parkeren in de folie.
Broodjes aan roosteren.
Vervolgens nog even snel wat groente daarná roosteren.
En dan snel alles naar de eettafel brengen om samen te voegen
Zoete aardappel kan niet want te dicht bij t vuur onder t rooster en er op past niet.
Dus airfryer moet dat doen.
Tis te doen voor ons zelf maar met gasten/vrienden is dat gewoon te ingewikkeld.
De kans dat iets mislukt in timing is dan erg groot en dan heb je helemaal geen tijd om je aandacht vd gril te halen.
Daarom wil ik meer rooster oppervlakte en ook wat plekken met andere hitte. In de hoogte en of breedte.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Nou mijn ruggengraat heeft het begeven onder een mooie aanbieding en ik ben nu dus een speksteen en Joetisserie rijker.
Nu nog eens bedenken wat ik daar eigenlijk mee ga doen. Misschien maar een nekje ontdooien om gyros van te maken.
Nu nog eens bedenken wat ik daar eigenlijk mee ga doen. Misschien maar een nekje ontdooien om gyros van te maken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Friet mandje? Anders een patatmandje?Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:29:
Nou mijn ruggengraat heeft het begeven onder een mooie aanbieding en ik ben nu dus een speksteen en Joetisserie rijker.
Repen bavette of
https://grillbillbbq.com/...recept-van-de-kamado-bbq/
* copykat wil ook zo'n joetisserie hebben maarja je koopt ook geen lichtmetalen velgen voor een auto die je nog niet hebt........
[ Voor 11% gewijzigd door copykat op 20-08-2024 14:40 ]
Zondag ook lekker gebbqed voor mijn verjaardag, 4 kilo Beef rib fingers gemaakt waren bij de makro in de aanbieding. Voor de helft Salt/Peper/Garlic en andere helft een zoete mix met een glace. Ze waren goed op smaak maar uit eindelijk wel wat droog, dit kwam mede door gewoon een drukke voorbereiding waar de focus niet 100% op de BBQ lag.
![]() | ![]() |
Jammer dat Alkmaar dan weer compleet uit de richting is.. anders zou ik mijn portomonnee daar wel leeg kunnen maken.Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:29:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Hi, sowieso #teampatat, maar ook nog een serieuze vraag:
Wij hebben onlangs weer eens een kip van het spit gemaakt. Hoewel hij erg lekker was vond de dame het iets teveel een "rooksmaak" hebben. Ik begrijp wel waar ze vandaan komt, het had idd wat rokerigs.
Enig idee hoe we de rooksmaak wat kunnen minderen? Wij gebruiken een Bastard compact met (in dit geval) Grill Guru kolen en een spit on fire spit. Verder een normale kiprub en 40-50 minuten aan het spit.
Worthless without pics, toch?
Wij hebben onlangs weer eens een kip van het spit gemaakt. Hoewel hij erg lekker was vond de dame het iets teveel een "rooksmaak" hebben. Ik begrijp wel waar ze vandaan komt, het had idd wat rokerigs.
Enig idee hoe we de rooksmaak wat kunnen minderen? Wij gebruiken een Bastard compact met (in dit geval) Grill Guru kolen en een spit on fire spit. Verder een normale kiprub en 40-50 minuten aan het spit.
:strip_exif()/f/image/ICyszAZrFbUkR07JO1nzdWIU.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 40% gewijzigd door Halfkakkende op 20-08-2024 16:19 ]
Misschien dom idee. Zou hij niet minder rokerig zijn zonder de dome te sluiten?
Of de kip schraapt dan langs de dome en wordt de rook smaak mogelijk niet minder omchimera2 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:22:
Misschien dom idee. Zou hij niet minder rokerig zijn zonder de dome te sluiten?
Lag er mogelijk nog rest rookhout tussen de kolen? Heb je eventueel ook nog andere houtskool tot je beschikking? Marubu hout is vaak neutraal rook smaak waar ik zelf goede ervaringen mee heb.
Bij verschillende tuincentra (Intratuin) heb ik het regelmatig zien liggen: Dammers Marubu houtskool.
Zorgen dat de kolen al goed aan en warm zijn. Scheelt rookontwikkeling.
Zorgen voor neutrale kolen (of die je juist lekker vind).
Droge kolen gebruiken
Plate setter eventueel zodat je geen vet flare ups krijgt waardoor je weer meer rook krijgt.
Zorgen voor neutrale kolen (of die je juist lekker vind).
Droge kolen gebruiken
Plate setter eventueel zodat je geen vet flare ups krijgt waardoor je weer meer rook krijgt.
Vang je het vet wel op?
Halfkakkende schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:18:
[Afbeelding]
inderdaad de vetdruppels die flare ups veroorzaken, dus een plate setter en/of druippan gebruiken.Halfkakkende schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:18:
[Afbeelding]
Maktub
Ik zal even kijken of ik er nog wat heb, van mijn IQ Grill, maar ik vrees van niet.copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:52:
[...]
Ik vind het echt een uitkomst, al blijft het even zoeken.
Dit weekend maakte ik bijvoorbeeld witlof, aardappelen én vlees van de bbq, voor vier personen.
Fijn dat je dan twee helften hebt (voor gietijzer en rvs, direct of indirect, dichtbij of ver van de kolen).
Maar feitelijk heb je één temperatuur in je dome en dat is toch wat beperkend. En een half rooster kan ook te klein zijn voor bijv. twee spareribs.
Daarbij ben ik een redelijk chaotische bakker. Mijn spiezen gooi ik bijvoorbeeld snel op één grote alu wegwerp bak, maar daarna merk ik pas dat die met te breed is voor een half rooster, waarna de twee helften ‘overlappen.’
Ik zou om dit soort redenen altijd voor large gaan, en zelfs dan vind ik een bbq soms te klein voor vier personen.
Maktub
Misschien heeft @copykat toevallig zijn kofferbak al volgeladen?Pusherman_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:29:
[...]
Alle Joetisserie al weg, wel nog een stapel Dojoes.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:30:
[...]
Misschien heeft @copykat toevallig zijn kofferbak al volgeladen?

Was er 8 minuten vandaan..... Er lagen er nog 2 dus precies genoeg om 2 mensen blij te maken....
Sorry.@Pusherman_ .

Wilde mijn vrouw ook niet.copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 08:52:
En mn vrouw wil geen 2 BBQ's in de tuin hebben staan laat staan 3.
Jammer joh.
[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 20-08-2024 20:49 ]
Welke houtskool?Halfkakkende schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:18:
[Afbeelding]
Dat is wel hard gegaan dan.copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:45:
[...]
![]()
Was er 8 minuten vandaan..... Er lagen er nog 2 dus precies genoeg om 2 mensen blij te maken....
Sorry.@Pusherman_ .
Maar ja, zo'n Joetisserie is wel typisch een ding wat velen graag willen maar bijna iedereen eigenlijk te duur vindt. Als je hem dan nu voor ruim minder dan wat 3rd party normaal kost kunt krijgen dan verdampen er wel een hoop ruggengraten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Woon er een 20 minuten vandaan. Was na het eten even koekeloeren, maar helaas waren de Joetisseries op. Even naar Zaandam gebeld want daar hadden ze er nog twee op voorraad (en nog 3 in Nieuw-Vennep). Gereserveerd en direct opgehaald na half uurtje rijden. Ik ben blij, thanks voor de tip @Gonadan.copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:45:
[...]
![]()
Sorry.@Pusherman_ .
Ja, ik zat vorige week nog te verkondigen hoe blij ik was met mijn spit.Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:57:
[...]
Dat is wel hard gegaan dan.
Maar ja, zo'n Joetisserie is wel typisch een ding wat velen graag willen maar bijna iedereen eigenlijk te duur vindt. Als je hem dan nu voor ruim minder dan wat 3rd party normaal kost kunt krijgen dan verdampen er wel een hoop ruggengraten.
Maar bij de laatste sessie is de mantel rondom de kabels losgelaten. Heb nu de 2 aders deels bloot liggen. Werkt prima nog.
Maar ik vertrouw het niet bij regen, vochtig weer of vorst ofzo. Dus dit kwam als geroepen.
Ruggengraat was sterk genoeg om geen speksteen erbij te doen. Ook al wil ik die wel graag.
Maar ik ben @copykat wel heel dankbaar.
Speksteen volgt nog wel een keer. Merk dat ze overal weer wat beter leverbaar worden.
Black Friday of kerst ofzo.
Daar ook 50% kunnen krijgen overal?Shrien schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:58:
[...]
Woon er een 20 minuten vandaan. Was na het eten even koekeloeren, maar helaas waren de Joetisseries op. Even naar Zaandam gebeld want daar hadden ze er nog twee op voorraad (en nog 3 in Nieuw-Vennep). Gereserveerd en direct opgehaald na half uurtje rijden. Ik ben blij, thanks voor de tip @Gonadan.
Klopt, want alle Ranzijn filialen stoppen met de verkoop ervan vertelde de manager.
dat wel ja, het enige is de stralingswarmte van de gloeiende kooltjes die afneemt naarmate je verder van de kooltjes af komt maar dan word de lucht warmte weer hoger als de dome dicht is.MrMrq schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:00:
[...]
Ik zal even kijken of ik er nog wat heb, van mijn IQ Grill, maar ik vrees van niet.
Ik vind het echt een uitkomst, al blijft het even zoeken.
Dit weekend maakte ik bijvoorbeeld witlof, aardappelen én vlees van de bbq, voor vier personen.
Fijn dat je dan twee helften hebt (voor gietijzer en rvs, direct of indirect, dichtbij of ver van de kolen).
Maar feitelijk heb je één temperatuur in je dome en dat is toch wat beperkend. En een half rooster kan ook te klein zijn voor bijv. twee spareribs.
Ik ben ook niet echt een systematische BBQ'er.Daarbij ben ik een redelijk chaotische bakker. Mijn spiezen gooi ik bijvoorbeeld snel op één grote alu wegwerp bak, maar daarna merk ik pas dat die met te breed is voor een half rooster, waarna de twee helften ‘overlappen.’
Ik zou om dit soort redenen altijd voor large gaan, en zelfs dan vind ik een bbq soms te klein voor vier personen.
Misschien dag er voor bedenken welke rub en recept stukkie vlees er bijbedenken wat knaag voer want vrouwen willen graag een maatlijd. * copykat vind stiekum ook dat alleen vleesch saai is en vind experimenteren met groente op de bbq best leuk.
Tig keer heen en weer lopen om alle spullen om je kamado te leggen.
Blikje open?
Rust, even relaxed de kamado laten komen. En dan begint het goochelen met rooster ruimte en vuurhoogte. Ergens altijd plek te kort, vuur te heet of te laag, te vroeg klaar, duurt langer dan gedacht waardoor iets anders eigenlijk te veel afkoelt.
Alufolie is mijn vriend bij veel dingen..
Ik heb nog een 2pits inductie plaat op stekker en die wil ik uiteindelijk buiten zetten als de zijbrander voor sausjes, en andere bijgerechten op de bereiden, gekookte groente of zo..
Zo'n vierkante grilplaat heeft vaak wel een efficiëntere leg dan rond maar rond heeft wel weer een gelijkmatigere hittebeeld... Rechthoekig is dan weer beter in vlakke zones te organiseren.
Ook de tweede rij is efficiënter in recht dan rond.
Het is dat die ovalen kamado's vrij prijzig zijn want misschien zijn die wel de ideale mutatie.
Hihi ik woon ook 8min van ranzijn zaandam als de busbrug open is....Shrien schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:09:
[...]
Klopt, want alle Ranzijn filialen stoppen met de verkoop ervan vertelde de manager.
* copykat zit aan de ruggegraat van @Dennis1812 te zagen......😂
Enne als ik iemand blij kan maken vind ik t vaak een kleine moeite. De wereld is al commercieel genoeg met ikke en rest kan ....... Zoekt het zelf maar uit. Vriendelijk zijn kost niks zeg ik altijd tegen mn kinderen en het levert vaak wat op op termijn.
[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 20-08-2024 21:31 ]
Ja @Dennis1812 ik zou die speksteen gewoon nemen hoor, dief van je portemonnee als je dit laat liggen. Hij is wel erg dik en zwaar en past wel heel mooi heb ik net even bekeken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zag net de gewone prijs van de kj classic.....
50%.......
* copykat krijgt jeuk..... Als ik morgen naar huis rij en daar binnen loop weet ik niet of ik niet een rode aardbei vormige "plantenbak" bestel/koop als ze er nog zijn.

Bij Alkmaar waren ze niet opgevallen.
50%.......
* copykat krijgt jeuk..... Als ik morgen naar huis rij en daar binnen loop weet ik niet of ik niet een rode aardbei vormige "plantenbak" bestel/koop als ze er nog zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door copykat op 20-08-2024 22:15 ]
Heb je keuze uit meerdere classics? Of staat er nog 1 model?copykat schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:14:
Ik zag net de gewone prijs van de kj classic.....
50%.......
* copykat krijgt jeuk..... Als ik morgen naar huis rij en daar binnen loop weet ik niet of ik niet een rode aardbei vormige "plantenbak" bestel/koop als ze er nog zijn.![]()
Want beetje vooronderzoek wat voor Kamado Joe wil gaan aanschaffen vooral met 50% korting kan geen kwaad (beter wordt het niet).
https://www.ranzijn.nl/kamado-joe-classic-iAramiss schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:28:
[...]
Heb je keuze uit meerdere classics? Of staat er nog 1 model?
Want beetje vooronderzoek wat voor Kamado Joe wil gaan aanschaffen vooral met 50% korting kan geen kwaad (beter wordt het niet).
Ik had gebeld naar zaandam maar de classic 1 op de website van Ranzijn is op 0 omdat ze de webwinkel opheffen.
En in de winkel hebben ze alleen nog maar de huismerk dingen. Geen kamado Joe's meer op de stelling in de aanbieding. Alleen op accessoires blijkbaar.
Ze hebben elk jaar 25% gehele assortiment vlak voor zomervakantie of na seizoen dus als dan de KJ classic 1 en wat assorti er bij kancje voordeel lekker oplopen.
Edit laat net in zaandam mn achterband proppen was lek als in liep leeg in 10 min.
Moet naar heemskerk.... Zaandam ranzijn...... Hmmmmm,, ik heb een blackbox en het is net te vroeg voor mn lunch........
Maar ja indien geen 50% op de kamado, wat ik overigens als het wel was een vreemde beslissing zou vinden, hoef ik er niet heen.
Volgend jaar wil ik kopen en als de tuin nog een jaar opschuift....
[ Voor 23% gewijzigd door copykat op 21-08-2024 11:12 ]
Nu nog een Meater+ voor de helft en ik ben wel klaar voor dit jaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:01:
Nu nog een Meater+ voor de helft en ik ben wel klaar voor dit jaar.

Ik spreek je @ tag je in december.........
Wedje maken?
Ff wat anders mn gietijzeren rooster was flink gaan roesten in mn schimmelbakkie , jaja moet ik maar bbq'en.
Schoon gepoetst en opnieuw met kokos olie in gewalmd
Maar hij plakt toch nog een beetje en word dus snel vuil.
Wat doe ik verkeerd met seasonnen?
Ik doen meestal kamado op 150 graden insmeren en dan op laten lopen totdat hij gaat walmen en dan wachten totdat de walm ophoud.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism