Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 299 ... 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Technofreakz schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:46:
[...]
als fanboy maak je toch alleen het beste van het beste?

Succes met het zoeken naar een kapoen.
Damn
https://www.poelierdijksh...product/kapoen-a-~-4-kilo

Voor dat geld heb je een mooie Wagyu steak.

@Yalopa eigenlijk wel een goed idee. Bestel 1 scharrelkip en 1 maiskip en ga ze verder gewoon hetzelfde behandelen en het verschil eens proeven en ervaren.
Will be continued

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:04
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

Nogmaals
[Afbeelding]

Is gewoon dezelfde link als jouw screenshot maar 1 luttele alinea verder.
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? Ik heb het over inbranden wat hier genoemd wordt, dus deze “onzin”:
ASS-Ware schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Gefeliciteerd.

Het advies voor het eerste gebruik van je kamado: minstens drie keer heel langzaam naar een temperatuur van ongeveer 100 graden Celsius brengen en hem hierop een uur lang laten branden. Bij de derde keer kun je de temperatuur eventueel tot 200 graden Celsius laten stijgen.
Inbranden van een Kamado is het proces waarbij ongewenste stoffen en vocht worden verwijderd. Alle onderdelen van de grill kunnen bovendien op deze manier wennen aan de hoge temperaturen. Zo voorkom je dat het keramiek scheurt en kun je extra lang van je aankoop genieten.

Zeggen ze ... ik heb dit advies opgevolgd.

• iMode
ozzynator schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:39:
[...]
Hou maar op, win je toch niet. Want als je een groen ei hebt, heb je de kennis in pacht.
Onzin, ik vertel gewoon hoe het zit.
Ik heb er trouwens zelfs 2, dus dubbel gelijk in jou visie🤪

Nukkige sfeer om niks, iemand gelijk geven is blijkbaar moeilijk.. De A merken hoeven niet ingebrand te worden, punt.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:38
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

En dan dacht ik een fanboy te zijn..

Hier gaan aankomende week weer 2 kippen aan het spit. Meestal pak ik gewoon standaard scharrel kippen.
Maar is een maiskip bijvoorbeeld, die gele, de meerprijs waard? Iemand ervaring met andere "rassen"?
Ik pak de maiskip wel eens bij Sligro. Vind het vlees veel steviger dan van een normale kip. Kip is ook groter. Ook wel eens poulet noir daar gekocht, idem maar wat kleiner.

zeker, zeker

• ozzynator
iMode schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:07:
[...]

De A merken hoeven niet ingebrand te worden, punt.
Dit dus haha.

zeker, zeker

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-11 22:12
Dennis1812 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

En dan dacht ik een fanboy te zijn..

Hier gaan aankomende week weer 2 kippen aan het spit. Meestal pak ik gewoon standaard scharrel kippen.
Maar is een maiskip bijvoorbeeld, die gele, de meerprijs waard? Iemand ervaring met andere "rassen"?
Dat hangt er van af.
Ga je de kippen eerst inbranden, of niet?

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:51

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Dat hangt er van af.
Ga je de kippen eerst inbranden, of niet?
Het zijn A+++ merk kippen dus dat hoeft niet.

Vandaag doradefilet klaargemaakt op de rookplank van mijn B(astard)-merk kamado. Lichtjes bestrooid met dille, zout en peper en goed heet een klein kwartiertje op de plank. Heerlijk!

[ Voor 28% gewijzigd door Esumontere op 06-08-2024 21:37 ]

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08-11 22:15
Esumontere schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:35:
[...]

Het zijn A+++ merk kippen dus dat hoeft niet.

Vandaag doradefilet klaargemaakt op de rookplank van mijn B(astard)-merk kamado. Lichtjes bestrooid met dille, zout en peper en goed heet een klein kwartiertje op de plank. Heerlijk!
Wat voor rookplanken gebruik jij? Kan je deze meerdere keren gebruiken?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

iMode schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 21:04:
[...]

Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? Ik heb het over inbranden wat hier genoemd wordt, dus deze “onzin”:

[...]
Kap eens ff met je gram halen. Jij bent degene die begint dat een groen ei niet ingebrand hoeft te worden, en dat moet wel. Klaar. En nu weer bbqen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

jordy89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:46:
[...]

Ik heb ooit deze gekocht en die gebruik ik nog steeds. Hebben al zeker 10x op de bbq gelegen.

• jordy89
Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Ik heb ooit deze gekocht en die gebruik ik nog steeds. Hebben al zeker 10x op de bbq gelegen.
Wat doe je ermee nadat je hem hebt gebruikt? Ruikt het dan niet naar vis?

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

jordy89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:08:
[...]

Wat doe je ermee nadat je hem hebt gebruikt? Ruikt het dan niet naar vis?
Goed schoonmaken (de huid blijft vaak plakken). Ik gebruik ze eigenlijk uitsluitend voor vis dus dat ze naar vis ruiken vind ik niet zo erg.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Esumontere schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Oh wacht :/

Heb je je thermometers geijkt met een pannetje kokend water? Dit is namelijk wel vreemd.

Overigens lijkt je thermometer op je foto tegen de kip (?) aan te liggen, dat zorgt ook voor afwijkingen.

EDIT: Ik zie dat de grill-temperatuur vaak juist hoger is dan de dome, zie https://help.thebastard.c...uurverschil-dome-vs-grill
Bij direct grillen wel ja, maar bij gebruik van een hitteschild zal het bij de koepel eerder hoger zijn dan lager ten opzichte van het rooster.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:37
Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:27:
[...]

Goed schoonmaken (de huid blijft vaak plakken). Ik gebruik ze eigenlijk uitsluitend voor vis dus dat ze naar vis ruiken vind ik niet zo erg.
Ook voor de eerste keer in water gedaan? Of moet dat elke keer?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-11 19:54

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:43:
[...]

Bij direct grillen wel ja, maar bij gebruik van een hitteschild zal het bij de koepel eerder hoger zijn dan lager ten opzichte van het rooster.
Dat ligt er ook nog wel aan hoe lang je de BBQ hebt laten opwarmen voor je je hitteschild plaatste.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Ik week ze elke keer een kwartiertje.

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:46:
[...]

Dat ligt er ook nog wel aan hoe lang je de BBQ hebt laten opwarmen voor je je hitteschild plaatste.
Hoe zie je dat voor je? Overigens ga ik er wel vanuit dat men hier werkt met een kamado die daadwerkelijk gebruiksklaar is, dus koepel goed verzadigd.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• iMode
Koffie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:03:
[...]

Kap eens ff met je gram halen. Jij bent degene die begint dat een groen ei niet ingebrand hoeft te worden, en dat moet wel. Klaar. En nu weer bbqen.
Moeilijk begrijpend lezen? Nogmaals, bij Big Green Egg hoeft het niet.

Vanavond gaat inderdaad de BGE aan, BBQ-en doe ik op vakantie, op een Weber.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:04:
[...]

Hoe zie je dat voor je? Overigens ga ik er wel vanuit dat men hier werkt met een kamado die daadwerkelijk gebruiksklaar is, dus koepel goed verzadigd.
De vraag is dus of die aanname valide is :P

Verder zijn er misschien nog wel meer variabelen die een rol spelen. Dikte van het hitteschild, diameter hitteschild vs. diameter rooster (dat verschilt ook nog wel van merk tot merk heb ik het idee), afstand rooster tot vuur vs. afstand rooster tot dome etc.

Daarnaast is het ook heel makkelijk om meetfouten te maken doordat je roosterprobe en/of de dome thermometer te dicht bij het vlees zit en daardoor een afwijking omlaag heeft.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

supercop7373 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:40:
[...]

Maar krijg je dan überhaupt rook van die plankjes? Het idee is toch juist dat die aan de onderkant gaan smeulen? Dan haal je de 10x volgens mij niet?

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:50:
De vraag is dus of die aanname valide is :P

Verder zijn er misschien nog wel meer variabelen die een rol spelen. Dikte van het hitteschild, diameter hitteschild vs. diameter rooster (dat verschilt ook nog wel van merk tot merk heb ik het idee), afstand rooster tot vuur vs. afstand rooster tot dome etc.

Daarnaast is het ook heel makkelijk om meetfouten te maken doordat je roosterprobe en/of de dome thermometer te dicht bij het vlees zit en daardoor een afwijking omlaag heeft.
Tuurlijk kan er meer mee spelen, daarom stelde ik het ook niet zo zwart wit.
Heb je een slo-roller dan creëer je weer bewust convectie om verschillen te voorkomen.

Maar wanneer het hitteschild goed zijn werk doet zie ik in het gros van de scenarios toch wel degelijk eerder een hogere temperatuur bovenin dan een lagere.
Stook je een beetje normaal en rustig aan dan zijn de verschillen ook weer niet zo groot is mijn ervaring. En we willen toch wel die gadgets dus meten is weten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
Maar krijg je dan überhaupt rook van die plankjes? Het idee is toch juist dat die aan de onderkant gaan smeulen? Dan haal je de 10x volgens mij niet?
Één keer max lijkt mij, als je het inderdaad als rookplankje gebruikt. Wanneer je ze kunt hergebruiken is het geen rookhout meer maar heb je ze meer als bakplaat gebruikt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:01

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Modbreak:Ik ben die discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is een beetje beu. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism

[ Voor 4% gewijzigd door Outerspace op 07-08-2024 11:01 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:52:
[...]
Dat ligt er natuurlijk aan hoe heet je barbecue gestookt is. Ik leg de vis erop als de koepeltemperatuur zo'n 230 - 250 °C is, en mijn plankjes verkolen en roken wel degelijk. Het gaat echter wel langzamer, waardoor je ze meerdere keren kan gebruiken.

[ Voor 7% gewijzigd door Esumontere op 07-08-2024 11:24 ]

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 09:18
Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 07:22:
[...]

Ik ben de laatste keer naar de Raab Kärcher geweest (soort bouwmarkt) en heb 2 meter Red Cedar gekocht. Wordt normaal gebruikt voor boeidelen van een woning, maar werkt ook prima als rookhout/plank. Was me een pak goedkoper dan 2 plankjes van de Weber... :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik gebruik de plankjes eigenlijk alleen voor decoratie/presentatie/transport en om te voorkomen dat de vis niet op het rooster plakt.
De rooksmaak voeg ik toe door kleine stukjes cederhout rechtstreeks in de kolen te mikken.

Volgende keer wil ik proberen met het inpakken van de plank met butcherpaper. Gaan ze nog langer mee en stinken ze niet naar vis :)

• 418O2
  • Registratie: November 2001
Koffie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 11:36:
Ik gebruik de plankjes eigenlijk alleen voor decoratie/presentatie/transport en om te voorkomen dat de vis niet op het rooster plakt.
De rooksmaak voeg ik toe door kleine stukjes cederhout rechtstreeks in de kolen te mikken.

Volgende keer wil ik proberen met het inpakken van de plank met butcherpaper. Gaan ze nog langer mee en stinken ze niet naar vis :)
Dan kan je ze toch net zo goed in een (gietijzeren) pannetje doen? Zit je gelijk niet meer met druppen :P

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:37
Grappig om alle reacties te lezen. Ik heb stukken zalm in de vriezer liggen maar vraag me echt af of bereiding op een plankje of (gietijzer) pannetjes zoveel verschil gaat maken. Zeker als je de voordelen van een plankje alleen maar de eerste keer zou ervaren. Dan zijn het dure plankjes toch?

• Gonadan

Gonadan

De laatste keer dat ik het deed was het op een plankje en kreeg ik als reactie van mijn gezin: het smaakt naar vis, bleh.
Dus wat mij betreft maakt het allemaal weinig uit. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20:45
Ik doe het zo:
Plankjes weken in water voor ongeveer een half uur, dan de zalm erop, en dan indirect op de bbq.
De stoom/smaak die onstaat proef ik wel degelijk aan de zalm. Daarnaast is het inderdaad erg handig om de zalm in 1 keer van de bbq te krijgen, en zo uit te serveren.
Als je nadien de plankjes met de afwasborstel en alleen water goed schoonmaakt zit er geen smaak van de zalm meer aan.
Ik heb een plankje van cederhout, en de geur blijft x op x aanwezig.
Ik gebruik ze dus niet zozeer voor de rook ervaring, die krijg je wel als je het plankje direct boven de kolen legt, maar dan is het na een paar keer wel klaar met het plankje.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:06:
De laatste keer dat ik het deed was het op een plankje en kreeg ik als reactie van mijn gezin: het smaakt naar vis, bleh.
Dus wat mij betreft maakt het allemaal weinig uit. :+
Volgende keer aardbeien roken op cederhout dan, misschien gaat dat er beter in?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7rMyVxoBLyJ5YwREiKed3Vgcfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yf2ZFS7OiJTcDeFaGwMnOCNY.jpg?f=fotoalbum_large

Heb dat vorig jaar gegeten in een restaurant (op een camping nota bene, de enige avond dat we niet zelf de BBQ aan hadden), erg lekker. Staat nog steeds op de kaart: https://restaurant-amour....592aece200a3c3d68eb28.pdf
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6CN97WY6OmxLecIpQmL4iFwHG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mng5iojuiCIV6un7Gw4FAvaD.jpg?f=fotoalbum_large

Moet dat nog steeds zelf een keer proberen ook.

[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2024 13:15 ]

• Gonadan

Gonadan

Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

Volgende keer aardbeien roken op cederhout dan, misschien gaat dat er beter in?

[Afbeelding]

Heb dat vorig jaar gegeten in een restaurant (op een camping nota bene, de enige avond dat we niet zelf de BBQ aan hadden), erg lekker. Staat nog steeds op de kaart: https://restaurant-amour....592aece200a3c3d68eb28.pdf
[Afbeelding]

Moet dat nog steeds zelf een keer proberen ook.
Ja waarom niet, heb nu nog een ongebruikt plankje liggen.
Ik neem aan dat het ijs er na het roken bij moet?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Gonadan schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:19:
[...]

Ja waarom niet, heb nu nog een ongebruikt plankje liggen.
Ik neem aan dat het ijs er na het roken bij moet?
Als je het bij het eindresultaat nog in bevroren vorm wilt hebben lijkt me dat verstandig ja :+

• ozzynator
Orion84 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:21:
[...]

Als je het bij het eindresultaat nog in bevroren vorm wilt hebben lijkt me dat verstandig ja :+
of gewoon koud roken :P

zeker, zeker

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Tim123 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:28:
Ik doe het zo:
Plankjes weken in water voor ongeveer een half uur, dan de zalm erop, en dan indirect op de bbq.
De stoom/smaak die onstaat proef ik wel degelijk aan de zalm. Daarnaast is het inderdaad erg handig om de zalm in 1 keer van de bbq te krijgen, en zo uit te serveren.
Als je nadien de plankjes met de afwasborstel en alleen water goed schoonmaakt zit er geen smaak van de zalm meer aan.
Ik heb een plankje van cederhout, en de geur blijft x op x aanwezig.
Ik gebruik ze dus niet zozeer voor de rook ervaring, die krijg je wel als je het plankje direct boven de kolen legt, maar dan is het na een paar keer wel klaar met het plankje.
Ik leg de plank wel altijd direct boven de kolen, anders is het echt enkel stomen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:53
jordy89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 06:46:
[...]

Ik heb onlangs voor het eerst rookplankjes gebruikt; cedar plankjes van barbecook.
Na het 2de gebruik is de onderkant helemaal zwart geblakerd; misschien heb ik een te hoge temperatuur gebruikt die 2de keer.
Denk niet dat ik dat plankje nog kan gebruiken ?

https://fgheysels.github.io/

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

whoami schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Ik heb onlangs voor het eerst rookplankjes gebruikt; cedar plankjes van barbecook.
Na het 2de gebruik is de onderkant helemaal zwart geblakerd; misschien heb ik een te hoge temperatuur gebruikt die 2de keer.
Hoezo niet? Zolang de structurele integriteit van je plankje nog intact is zie ik geen probleem. Mijn planken zijn allemaal gitzwart.

• ASS-Ware
Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:54:
[...]

Ik week ze elke keer een kwartiertje.
Waarom zou je?
Dan krijg je toch alleen maar stoom in het begin?

• Makaja
whoami schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:10:
[...]

Ligt aan de dikte van je plank. Dat het zwart geblakerd is aan de onderkant, is juist verwacht gedrag: je gaat immers vlees, vis of aardbeien roken. Dan moet het hout wel beetje verbranden. Anders geen rook.

Ik gebruik de plankjes meestal max 5 keer. Dan worden ze te broos en breekbaar. Maar zolang de bovenkant nog goed is (na afkoelen wel even schoonmaken), kan dat prima.

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

ASS-Ware schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Waarom zou je?
Vertraagt het rookproces een beetje inderdaad, heb eigenlijk nooit geprobeerd zonder weken.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:43
Toch nog even een vraag hier. Gisteren na een lange periode van niet gebruiken de Bastard opgestookt, roosters schoongemaakt (door de vele regen was er wat schimmel ontstaan) en alles klaargemaakt voor gebruik.

Eerst zalm gemaakt op cederhout met mosterd en bruine basterdsuiker (Bobby Flay). Bastard zeer stabiel op 180 graden. Ongeveer 30 minuten van te voren al en ook tijdens het maken van de zalm (plus wat groentespiezen). De laatste paar minuten er ook alvast wat hamburgers bijgelegd voor de kids. Hierna (toen de zalm er af was) kroop de temperatuur vrij snel naar de 200 graden en heb ik als een malle moeten knijpen om de temperatuur niet verder omhoog te laten schieten. Is dit logisch? Ik vind het niet gek dat het druipende vet van de hamburgers voor meer vlammen en dus een hogere temperatuur zorgt (plus het tussendoor er afhalen van de zalm en de groentespiezen waardoor het deksel wat langer openstond dan gepland door wat gehannes om de rookplank er af te krijgen), maar heb toch steeds de illusie dat hij ook met directe hitte en wat vet van hamburgers/biefstuk/worstjes/whatever zeer stabiel zou moeten blijven.

Is dit gewoon te verwachten en tussentijds knijpen de oplossing? Of doe ik iets verkeerd? Of had ik toch de Big Green Egg moeten kopen en hebben de fanatici hier gelijk 😜?

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59
@donleone83 door deksel opendoen komt er extra zuurstof bij. Daar moet je idd rekening mee houden. Ik doe altijd schuifje dicht bij opendoen deksel.

• iMode
donleone83 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:52:
Toch nog even een vraag hier. Gisteren na een lange periode van niet gebruiken de Bastard opgestookt, roosters schoongemaakt (door de vele regen was er wat schimmel ontstaan) en alles klaargemaakt voor gebruik.

Eerst zalm gemaakt op cederhout met mosterd en bruine basterdsuiker (Bobby Flay). Bastard zeer stabiel op 180 graden. Ongeveer 30 minuten van te voren al en ook tijdens het maken van de zalm (plus wat groentespiezen). De laatste paar minuten er ook alvast wat hamburgers bijgelegd voor de kids. Hierna (toen de zalm er af was) kroop de temperatuur vrij snel naar de 200 graden en heb ik als een malle moeten knijpen om de temperatuur niet verder omhoog te laten schieten. Is dit logisch? Ik vind het niet gek dat het druipende vet van de hamburgers voor meer vlammen en dus een hogere temperatuur zorgt (plus het tussendoor er afhalen van de zalm en de groentespiezen waardoor het deksel wat langer openstond dan gepland door wat gehannes om de rookplank er af te krijgen), maar heb toch steeds de illusie dat hij ook met directe hitte en wat vet van hamburgers/biefstuk/worstjes/whatever zeer stabiel zou moeten blijven.

Is dit gewoon te verwachten en tussentijds knijpen de oplossing? Of doe ik iets verkeerd? Of had ik toch de Big Green Egg moeten kopen en hebben de fanatici hier gelijk 😜?
Eenmaal goed afgesteld zijn hier beide eieren altijd op constante temperatuur.

Haha, bij Beef Exclusief kan je hem altijd nog inruilen op een BGE🤪
https://www.beefexclusief.nl/pages/inruilen-kamado

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@donleone83 houdt er ook rekening mee dat die rookplank (met zalm er op) een boel directe hitte tegenhoudt. Dus los van extra zuurstof door het open staan en vlammen door druppend vet zal het weghalen van die plank ook de dome-temp beïnvloeden.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 07-08-2024 15:17 ]

• Makaja
Zie bovenstaande modbreak (is gepinned), discussies over wat een a+, b, of x merk is is niet relevant

[ Voor 86% gewijzigd door Outerspace op 07-08-2024 15:50 ]

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06-11 16:35
Zie modbreak en TW

Ik heb zowel een Green Egg (Large) als een Bastard (Medium) en beide kennen zo hun voor- en nadelen. En beide zijn erg goede Kamado's. Laat je vooral niet beïnvloeden door ervaringen van anderen en probeer het zelf te ervaren voor je een aankoop doet.

[ Voor 49% gewijzigd door Outerspace op 07-08-2024 15:56 ]

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
PdeBie schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 20:58:
Nog tips voor een Kamado beginner (behalve dit topic doorlezen? ;) )
Zelf vond ik de eerste video's van SmokingDadBBQ op Youtube een mooie bron van informatie voor Kamado Joe gebruikers.
Kolen, aansteken, temperatuurbeheersing, indirect grillen etc komt dan allemaal aan bod.

Zelf zou ik vooral ook bedenken wat je leuk vind om erop te maken. Een hele kip, pulled pork, spare ribs etc zijn leuk om je in te verdiepen. Voor alleen hamburgers heb je hem waarschijnlijk niet gekocht.

En of het nu nodig om hem in te branden of niet: Het is leuk om de eerste keer te experimenteren welke temperatuur past bij welke stand van de schuiven. De temperatuur omhoog krijgen is vaak makkelijk, voor omlaag moet je veel meer geduld hebben. Aanpassingen moet je dus rustig doorvoeren. Veel plezier.

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

ASS-Ware schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Waarom zou je?
Als rookhout of rookplankjes vochtig zijn, zal het minder snel branden en krijgt het daardoor meer kans om rooksmaak af te geven. Stel je voor dat het direct in de fik zou vliegen: dan heeft het geen enkele kans om rustig te roken.

Bijkomend voordeel bij low and slow: je verkleint dat kans dat alle rookhout opeens keihard gaat fikken en een temperatuurpiek in de barbecue veroorzaakt.

Mocht je grote chunks onderin tussen de houtskool hebben liggen dan is dit waarschijnlijk niet zo’n issue, maar als je met kleinere snippers werkt en die over de kolen strooit, maar maakt een paar minuten weken in water echt een verschil.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• donleone83
Tomatoman schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:05:
[...]

Als rookhout of rookplankjes vochtig zijn, zal het minder snel branden en krijgt het daardoor meer kans om rooksmaak af te geven. Stel je voor dat het direct in de fik zou vliegen: dan heeft het geen enkele kans om rustig te roken.

Bijkomend voordeel bij low and slow: je verkleint dat kans dat alle rookhout opeens keihard gaat fikken en een temperatuurpiek in de barbecue veroorzaakt.

Mocht je grote chunks onderin tussen de houtskool hebben liggen dan is dit waarschijnlijk niet zo’n issue, maar als je met kleinere snippers werkt en die over de kolen strooit, maar maakt een paar minuten weken in water echt een verschil.
Weken of niet zijn de meningen sterk over verdeeld. Toen ik 40 werd had mijn vrouw een soort kamadoworkshop bij mij thuis geregeld voor met een paar goede vrienden. Was superleuk en heerlijk gegeten. De kerel die dat deed zei dat rookplankjes weken vooraf inmiddels achterhaald was omdat je eerst vooral stoom ontwikkeld ipv houtrook en dat stoom niets doet. Uiteindelijk krijg je dan een mindere houtsmaak zelfs omdat je effectief minder houtrook hebt.

Maar ik ben absoluut geen pro en herhaal hier ook alleen maar wat mij verteld is.

• 418O2
Op de stapel met beer-can-chicken dus met die plankjes!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

418O2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:33:
Welke stapel? Ik mis hier de context denk ik :Y)

Of ze nou smaak geven op niet, ze zijn nog steeds heel handig om vis te bakken gezien die op een rooster makkelijk uit elkaar valt.

• Bulligan
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Na jaren gebruik te hebben gemaakt van een weber mastertouch en ik het nut niet echt inzag van een kamado is de kogel toch door de kerk. Mijn vrouw kwam laatst met een BluMill aanzetten, 27,2cm. Ook om hem mee te kunnen nemen met de boot. Lekker goedkoop dingetje en leuk om even mee te experimenteren, maar ik ben helemaal om. Wat een genot en makkelijk om de temperatuur te regelen en te behouden. Nu moet er dus ook een grote komen en mijn oog is gevallen op een Monolith Classic Pro 2.0. Mede omdat ie redelijk compleet geleverd word en de glasvezel afdichting lijkt me praktischer dan vilt. Ook het chipfeeder systeem en de smart grid spreken me erg aan.

Zijn er mensen hier met deze kamado en wat is jullie ervaring?

• Micha_NL
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-11 23:01
iMode schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 18:56:
[...]

Big Green Egg is een A+++ merk
Kamado Joe & Primo A.
Overige merken zijn echt B merken, ja ook de Bastard.

Nogmaals:

[Afbeelding]
Nevermind.. is al een modreactie op geweest om iedereen in hun waarde te laten met zijn of haar keuzes..

[ Voor 12% gewijzigd door Micha_NL op 07-08-2024 18:31 ]

• ASS-Ware
Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:30:
[...]

Vertraagt het rookproces een beetje inderdaad, heb eigenlijk nooit geprobeerd zonder weken.
Ik week het plankje nooit en leg hem altijd bij een dome van 150C boven direct vuur, rooster op de laagste stand.
Bij een lagere temperatuur heb ik te weinig rook, vind ik, en bij een hogere temperatuur is de zalm te snel gaar, en dus ook te weinig rook gekregen.
Just my 2 cents.

• ASS-Ware
donleone83 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 14:52:

Ik doe hamburgers nooit direct, maar als ik de BBQ langer open doe, dan doe ik de luchtschuif beneden dicht om de trek van zuurstof te beperken.

• ASS-Ware
418O2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:33:
Neenee, die beercan chicken blijven we doen, maar we gooien het bier niet weg, we drinken het blikje leeg en de kip gaat op het lege blikje.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Esumontere schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 16:50:
[...]

Of ze nou smaak geven op niet, ze zijn nog steeds heel handig om vis te bakken gezien die op een rooster makkelijk uit elkaar valt.
Vis grill je als je beer can fish :Y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_rM-0_7G0cvjiH7EwbBSwBsMhEk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YT1KK41s4oVxDfDF35PRW9MR.jpg?f=user_large

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

[...]

Als je die dan met alu of butcherpaper inpakt word hij dus helemaal niet vies.

Verder met de tip die ik eerder hier las: zorg dat je ergens anders goedkoper cederhout kan kopen en gebruik die als rookchunks.

• jordy89
Raymond schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 15:07:
@donleone83 door deksel opendoen komt er extra zuurstof bij. Daar moet je idd rekening mee houden. Ik doe altijd schuifje dicht bij opendoen deksel.
Doe je dit echt altijd? Bij mij is dat nooit nodig hoor. Temperatuur blijft altijd redelijk stabiel. Vooral niet te lang openhouden.

• 418O2
ASS-Ware schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

Neenee, die beercan chicken blijven we doen, maar we gooien het bier niet weg, we drinken het blikje leeg en de kip gaat op het lege blikje.
Dan zit je alsnog met verf en liner. Vlinderen is dan alsnog beter :)

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

jordy89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Doe je dit echt altijd? Bij mij is dat nooit nodig hoor. Temperatuur blijft altijd redelijk stabiel. Vooral niet te lang openhouden.
Schuifje dicht heeft niet zoveel toegevoegde waarde meer als je de dome volledig open hebt.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:59
jordy89 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:12:
[...]

Nou, als ik eraan denk wel.
Maar of het veel scheelt, durf ik niet te zeggen. Ik heb de tip "ergens" gelezen en pas hem toe. Intussen is het gewoonte van me geworden.
Ik denk dat Koffie gelijk heeft, dat het niet echt wat uitmaakt.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Eenmaal deksel volledig open vliegt de temperatuur gewoon omhoog.
Immers voeg je bakken met zuurstof toe.

En die temperatuur daalt best lastig. Dus zorg dat je reverse seat doet.
Of een burger gewoon accepteren dat t ding loeiheet is.

• Gonadan

Gonadan

Raymond schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:41:
[...]

Nou, als ik eraan denk wel.
Maar of het veel scheelt, durf ik niet te zeggen. Ik heb de tip "ergens" gelezen en pas hem toe. Intussen is het gewoonte van me geworden.
Ik denk dat Koffie gelijk heeft, dat het niet echt wat uitmaakt.
Even vooraf wat temperen kan wel zorgen dat hij minder hard oploeit wanneer de deksel open gaat. Maar het schuifje dicht en tegelijk de deksel open zal niet veel doen inderdaad. Gewoon niet vaker doen dan nodig.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ASS-Ware
418O2 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Dan zit je alsnog met verf en liner. Vlinderen is dan alsnog beter :)
Daar is genoeg over te vinden, die verf etc komt niet los bij BBQ temperaturen.

• ASS-Ware
Koffie schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:36:
[...]

Schuifje dicht heeft niet zoveel toegevoegde waarde meer als je de dome volledig open hebt.
Het scheelt wel degelijk.

• Makaja
[...]

Op de stapel met 'methodes waarover niet iedereen het eens is, of het wel verschil maakt'.

Ik zag laatst ook een filmpje, waarbij gekeken werd naar verschil tussen beercan-chicken en gewone kip, en daar bleek er betrekkelijk weinig verschil te zijn. Daar werd dus geconcludeerd dat het niet uitmaakte en dat je kip niet extra sappig wordt of dat je het bier terugproeft in de kip.

Voor de beleving alleen al, vind ik het een leuke methode. Of het daadwerkelijk geen verschil maakt: geen idee...

• ozzynator
Makaja schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Op de stapel met 'methodes waarover niet iedereen het eens is, of het wel verschil maakt'.

Ik zag laatst ook een filmpje, waarbij gekeken werd naar verschil tussen beercan-chicken en gewone kip, en daar bleek er betrekkelijk weinig verschil te zijn. Daar werd dus geconcludeerd dat het niet uitmaakte en dat je kip niet extra sappig wordt of dat je het bier terugproeft in de kip.

Voor de beleving alleen al, vind ik het een leuke methode. Of het daadwerkelijk geen verschil maakt: geen idee...
Als je geen spit hebt is het een fijne oplossing om je kip rondom gaar te krijgen. Ook handig als stop als je je kip met groente vult. Voor de rest kun je inderdaad net zo goed een leeg Fanta blikje pakken.

zeker, zeker

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Of een leuke kiphouder van een kip op een motor o.i.d
Maak er wat moois van.

Het bier doet in elk geval compleet niets.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:45
Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 10:45:
Of een leuke kiphouder van een kip op een motor o.i.d
Maak er wat moois van.

Het bier doet in elk geval compleet niets.
Plus het inkt is niet hittebestendig of voedsel veilig. Ik sluit niet uit dat de inkt zelfs carcinogeen kan worden bij verhitting

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik heb deze kiphouder van Makro:

Afbeeldingslocatie: https://cdn.metro-group.com/nl/nl_pim_607529001001_01.png

Hij kost € 5,38 inclusief BTW. Werkt perfect, als je geen spit hebt. De kip past ermee ook in een full size oven en wordt rondom mooi gaar en krokant, net als bij het gebruik van een bierblik.

• donleone83
Tomatoman schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:19:
Ik heb deze kiphouder van Makro:

[Afbeelding]

Hij kost € 5,38 inclusief BTW. Werkt perfect, als je geen spit hebt. De kip past ermee ook in een full size oven en wordt rondom mooi gaar en krokant, net als bij het gebruik van een bierblik.
Krokant velletje is mij op mijn oude Weber nog nooit gelukt. Maar at laatst bij een maat van mij kip van de kamado en die had een megakrokant velletje wat ik echt heel lekker vind.

Ligt dat aan het type sitter? Of zou het gewoon moeten kunnen? Dan probeer ik het deze week gewoon op een leeg blikje in plaats van dat ik nu halsoverkop een gietijzeren chicken sitter aanschaf.

• Paganstars
donleone83 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Krokant velletje is mij op mijn oude Weber nog nooit gelukt. Maar at laatst bij een maat van mij kip van de kamado en die had een megakrokant velletje wat ik echt heel lekker vind.

Ligt dat aan het type sitter? Of zou het gewoon moeten kunnen? Dan probeer ik het deze week gewoon op een leeg blikje in plaats van dat ik nu halsoverkop een gietijzeren chicken sitter aanschaf.
De huid met een jaccard prikken, en je ketel hoger stoken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/esHO-n-0uSj9YdsqhD7129I2m30=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9Qqp55PJ0ZksVQPTpwyBurbz.jpg?f=user_large

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En pekelen van te voren helpt naar mijn idee ook.

Persoonlijk doe ik bijna alleen kip aan spit.
Mijn zwager gebruikt een sitter in de vorm van een motor. Best geinig. Maar ik vind het niet lekkerder dan spit.

• donleone83
Paganstars schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

De huid met een jaccard prikken, en je ketel hoger stoken!

[Afbeelding]
Inmiddels al een aantal jaar een kamado en ga hem daarop maken. Vriend van mij had de hele kip ingesmeerd met olijfolie en dan een simpele rub er over heen. 170 graden, 50 minuten. Denk dat ik dat ook eerst maar ga proberen.

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[...]

Ligt dat aan het type sitter? Of zou het gewoon moeten kunnen?
Het type standaard zal geen enkel verschil maken, zolang de kip maar rond vrij in de het lucht hangt. Je zou de suggestie van @Dennis1812 om te pekelen eens kunnen volgen.

• Paganstars
donleone83 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Inmiddels al een aantal jaar een kamado en ga hem daarop maken. Vriend van mij had de hele kip ingesmeerd met olijfolie en dan een simpele rub er over heen. 170 graden, 50 minuten. Denk dat ik dat ook eerst maar ga proberen.
brine en jaccard en hoge temp. Het vet moet uit de huid renderen. Tijdens wedstrijden doen wij volgende;

6hr brine
alle huidjes met jaccard
rub
hot and fast 178c
daarna boterbad en lakken

voor prive

3hr brine
jaccard
hot and fast
lak

• donleone83
Doen jullie de hele kip met zo’n jaccard en door het vlees heen? Nog nooit iets over gehoord dus zeker wel geïnteresseerd!

• borgdaville
  • Laatst online: 08-11 19:37
[...]

Het wonder recept en de techniek voor krokant vel op hele kip (aan spit of op zo'n kiphouder) heb ik ook nog steeds niet. Lukt wel aardig door de temperatuur flink op te stoken de laatste 10 minuten.

Gek eigenlijk want als ik gewoon kippen poten of drumstickss indirect voorgaar en daarna direct op het rooster afgrill is het wel altijd perfect.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Paganstars
donleone83 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 13:49:
Doen jullie de hele kip met zo’n jaccard en door het vlees heen? Nog nooit iets over gehoord dus zeker wel geïnteresseerd!
Alleen de huid, dus trekken alles eraf (netjes)

Zal nog even zoeken van een foto van wat wij inleveren tijdens wedstrijden

[ Voor 11% gewijzigd door Paganstars op 08-08-2024 14:12 ]

• ASS-Ware
Vandaag een stukje procureur voor een lekkere portie pulled pork.

Er hoefde weinig aan schoongemaakt te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVvLICY16LhXsdR1dGcbfoffBCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQQonMOmteboBAmMcqVKcZC0.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteren even een nieuwe rub gehaald die ik nog niet kende.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SD4FDw4y2fhgwZGR8dfV0ICsHEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbJsYmYeCxQTd55e6newFWQu.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker rubben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bXHhuOZnabImivea6tN3aYcOofs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JM9wtjNJUNbAI65QgNXtzSl.jpg?f=fotoalbum_large

En op de BBQ.
Rooster rond 115C gehouden, bij 2, 3, 4 en 5 uur gesprayd met appelsap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NfQ5-p5Nwp5bMrpBm2AnecfZIJY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeBS3BxCU0QHWUtYBX4eiR4r.jpg?f=fotoalbum_large

Na 5 uur was de kern 66C en toen zag hij er zo uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_unNCC8ArdaB624NZMO1Sp2vWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Prhi946HV0SnH04NWgW1MZtT.jpg?f=fotoalbum_large

Toen ingepakt in een braadslede en doorgegaard.
Bij een kern van 100C ging de Thermapen er pas in als in boter, eerder was er nog teveel weerstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DkLCO4N3p8p-rVmxkCOQQzt_9P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q36XqQz1rMVyrCSvkwh23UOD.jpg?f=fotoalbum_large

Even laten uitstomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hysU4hWkOTavGJLHe80e9Ql3mJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvhTatnM0HiJ3Y8Z1drcdioi.jpg?f=fotoalbum_large

Toen weer ingepakt en een uur laten rusten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x6bIDFICkqFIQ42AGoPQfpgejh4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSwY7rJWft7Q6sHrBzxXO34J.jpg?f=fotoalbum_large

Toen pullen, kijk eens wat een rookring.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQgzt4ynsF0axXPoFrH4-logSDY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdiilxoY6oyedxgKjiE5JGXp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wG5A3B4lD3mxumU7i5b2SAtC_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wdQ9GilNMYkWJvRqvsKjl0Kn.jpg?f=fotoalbum_large

Dit gaat straks deels de koelkast in voor zondag en de rest vriezen we in.

• borgdaville
ASS-Ware schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 21:40:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker rubben.

[Afbeelding]

En op de BBQ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij een kern van 100C ging de Thermapen er pas in als in boter, eerder was er nog teveel weerstand.

[Afbeelding]

Even laten uitstomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Thanks, ik heb hem hier om 7:00 erop gelegd, twijfelde nog even over der aanpak, maar ik denk dat ik jouw voorbeeld ga volgen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pwyJfaPO0PjMCu4dXQ16b997q34=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PoCnCOBUH4prYKP6EQN1svkF.png?f=fotoalbum_large

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:21
Direct of indirect? En kolen half als dammetje?
Dennis1812 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:02:
En pekelen van te voren helpt naar mijn idee ook.

Persoonlijk doe ik bijna alleen kip aan spit.
Mijn zwager gebruikt een sitter in de vorm van een motor. Best geinig. Maar ik vind het niet lekkerder dan spit.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

impactftw schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:55:
Direct of indirect? En kolen half als dammetje?

[...]
Nee, kolen gewoon verspreid.
Direct.

Werkt prima voor mij. 160/170 graden en heerlijke kip

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:31

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker rubben.

[Afbeelding]

En op de BBQ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even laten uitstomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker ook z'n bak vol met sap en zodra alles gepulled is heeft het vlees weer alles opgenomen O+.

Het is wel stuk hogere temp dan ik vaak doe, zal volgende keer ook wel eens proberen om iets langer te laten liggen, ff checken of het dan beter is!
borgdaville schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 07:44:
[...]

Thanks, ik heb hem hier om 7:00 erop gelegd, twijfelde nog even over der aanpak, maar ik denk dat ik jouw voorbeeld ga volgen:
[Afbeelding]
Zie dat jij de procureur niet in de braadslee zelf ligt, heb je ook wel eens gedaan dat het vlees er wel in ligt en zo ja, merkte je verschil?

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 09-08-2024 09:15 ]

• borgdaville
SirMemeAlot schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:13:
[...]

Zie dat jij de procureur niet in de braadslee zelf ligt, heb je ook wel eens gedaan dat het vlees er wel in ligt en zo ja, merkte je verschil?
Nee, in principe doe ik normaal helemaal geen braadslee, maar heb in deze (MB Gravity 800) bbq toch wel wat last van dat ik er fik in krijg, dus vandaar tegenwoordig op deze manier.

In de braadslee kan de rook er toch een stuk minder bij is mijn redenering.

En voor deze keer, omdat ik denk ik een klein beetje in tijdsnood kom zal ik hem net als ASS-Ware rond de 65-70 Graden / 5 uur in de slee doen en afdekken.

Ik heb er overigens nog na de foto een flinke laag kokend water in gegoten, dan is ie straks makkelijk en snel schoon en er zijn mensen die geloven dat een "waterpan" bijdraagt aan de juiciness en temperatuur stabiliteit (alhowel, dat laatste is bij de MB nooit een issue).

Laatste keer had ik overigens ook heel mooi resultaat met gewoon set & forget, niet inpakken, gewoon laten liggen tot de gewenste termp, maar dan ga je met een stuk als deze snel richting de 12 uur, en dan nog 2 uur rusten, dan is het vanavond om 10:00 klaar :?

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

borgdaville schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:26:
[...]

Nee, in principe doe ik normaal helemaal geen braadslee, maar heb in deze (MB Gravity 800) bbq toch wel wat last van dat ik er fik in krijg, dus vandaar tegenwoordig op deze manier.

In de braadslee kan de rook er toch een stuk minder bij is mijn redenering.
Daarom eerst gewoon op het rooster en bij de stall/inpakken pas in een bak of braadslee. Zo heb je genoeg warmte en rook aan je product en vang je ook genoeg sap op.

• borgdaville
Koffie schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Daarom eerst gewoon op het rooster en bij de stall/inpakken pas in een bak of braadslee. Zo heb je genoeg warmte en rook aan je product en vang je ook genoeg sap op.
precies, enige wat ik nog twijfel, en mij niet 100% duidelijk is vanuit de cook van @ASS-Ware is of er nog iets van vocht / boter / oid wordt toegevoegd zodra hij de braadslee in gaat en wordt afgedekt?!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

borgdaville schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

precies, enige wat ik nog twijfel, en mij niet 100% duidelijk is vanuit de cook van @ASS-Ware is of er nog iets van vocht / boter / oid wordt toegevoegd zodra hij de braadslee in gaat en wordt afgedekt?!
Kan, maar hoeft niet. Je kan een beetje sprayen met appelsap of whisky maar tbh doe ik dat nog zelden.
Een procureur heeft zó ontzettend veel vocht, dat je bij het pullen eerder te veel vocht overhoud (wanneer je het opvangt) dan te weinig.

• ASS-Ware
borgdaville schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Ik spray met appelsap bij 2, 3, 4 en 5 uur.
Na 5 uur pak ik in en heeft hij de laatste spray gehad.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:00

The Legend

*Plop*

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker rubben.

[Afbeelding]

En op de BBQ.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even laten uitstomen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In een braadslee en die afdekken is wel de oplossing voor mijn probleem dat ik het _altijd_ voor elkaar krijg om het folie lek te prikken aan de onderkant zodat ik al het vocht kwijt ben 8)7

Ik ben toch malle pietje niet!

• borgdaville
ASS-Ware schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:08:
[...]

Ik spray met appelsap bij 2, 3, 4 en 5 uur.
Na 5 uur pak ik in en heeft hij de laatste spray gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXtohwsfb8MTrZjZSoAoQvepEH4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AvBp7h5yoSTG8RsXsPhdbJrW.png?f=fotoalbum_large
Het is precies volgen plan klaar, net even geprikt hij is er bijna, om 3 uur gaat ie eraf en dan ga ik hem ben naar vijgen uit elkaar trekke .

• borgdaville
The Legend schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

In een braadslee en die afdekken is wel de oplossing voor mijn probleem dat ik het _altijd_ voor elkaar krijg om het folie lek te prikken aan de onderkant zodat ik al het vocht kwijt ben 8)7
Dat is ook echt mijn ontdekking van dit jaar ook voor de ribs, die IKEA schaaltjes trek je eenvoudig dicht met folie!

• ASS-Ware
borgdaville schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

[Afbeelding]
Het is precies volgen plan klaar, net even geprikt hij is er bijna, om 3 uur gaat ie eraf en dan ga ik hem ben naar vijgen uit elkaar trekke .
Dat is wel heel erg snel naar de 120C en rete stabiel.
Bij mij gaat ie altijd wel een beetje op en neer.

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:56
Masterbuilt ftw :)

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

The Legend schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:40:
[...]

Daarom dubbel wrappen :) Een braadslee zorgt namelijk wel voor slechtere opname van rook tijdens het eerste gedeelte.

• borgdaville
Esumontere schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Daarom dubbel wrappen :) Een braadslee zorgt namelijk wel voor slechtere opname van rook tijdens het eerste gedeelte.
Je kan hem toch prima in de eerste fase gewoon op het rooster leggen en dan in een braadslee en dichtmaken ipv stappen. Ik merk geen verschil, en werkt veel makkelijker.

• borgdaville
ASS-Ware schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Dat is wel heel erg snel naar de 120C en rete stabiel.
Bij mij gaat ie altijd wel een beetje op en neer.
Masterbuilt is qua controle en gebruikersgemak het beste, 0% stress. En. En met wifi hoef je niet eens thuis te blijven. Het is wel een beetje saai…

• ASS-Ware
Esumontere schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 15:35:
[...]

Dubbel wrappen lost dat niet op, als je door de onderkant prikt, dan ga je ook door 2 lagen.
Die braadslee is alleen voor de wrapped fase, daarna rusten en je kan er in pullen.

• Dhr. Satoshi
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06-11 19:45
Beste leden. Welk formaat Grill Guru is aan te raden als je voornamelijk alleen of met 2 personen wil eten.
Vereiste is wel dat er voor 1 persoon een complete maaltijd op kan (aardappels, groente, vlees).

Gr. Einzel Guru
Pagina: 1 ... 299 ... 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism