Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 297 ... 348 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-11 19:37
copykat schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:52:
[...]

* copykat is tot de conclusie gekomen dat hij 3 systemen wilt.
1 een kleine 2 pitter op gas voor hamburgers, satetjes worstjes enz bij kleine hoeveelheden.
2 een gravity serie masterbuilt voor de lui en simpel smoker , spareribs, enz. Set and forget principe.
3 een kamado voor de oven functie en "ik ben de pitmaster" beleving te krijgen met een dagje koken/bbq'en om een maaltijd te maken.

Nu nog ff een tuin die die dingen kan opslaan zonder in de weg te staan, een vrouw die het goed vind en het geld om t te kopen.
1 vd 3 zou net kunnen maar alle drie de kikkers in de kruiwagen krijgen.....🤔

_O-
precies mijn lijstje met hoofd bbqs, al heb ik wel voor een iets grotere gas BBQ (3 brander Weber Genesis LX RVS 8) ) gekozen omdat die gewoon lekker makkelijk is, kun je alles op maken en met 3 branders, kun je er 1 op minimaal zetten en heb je een hoop ruimte om dingen warm te houden en/of te pauzeren. Mocht ik hem ooit vervangen, ga ik voor nog een maatje groter, maar helaas gaan die dingen een leven mee.....

Ik heb mijn ouders een Spirit 2 brander gegeven, dat is inderdaad een prima ding voor het simpele bbq, en met een pizza steen erin, is hij ideaal voor pizza,s in paar minuten is hij ruim 250 C.

Ik ben wel wat enthousiaster over de gas bbq optie, het is wel meer dan buitenkoken zonder pannen...de drippings die op de deflectors vallen en verbranden zorgen wel degelijk voor een extra (BBQ) smaak, al ben ik het met je eens dat er niets boven houtskool gaat.

Over de kosten van gas vs houtskool, ik dacht altijd dat Gas veel duurder was, aangezien die eerste fles een hoop centjes kost, maar nu ik al geruime tijd zowel gas en houtskool gebruik denk ik dat het niet veel uit maakt. Goede houtskool is ook duur, en een gaslfles gaat best wel lang mee (zeker in een 2 brander bbq). Mijn tip is wel om gewoon een grote fles te halen en als je de mogelijkheid hebt in Belgie, omdat ze daar wat goedkoper zijn(vergelijk een paar jaar geleden). Wel meteen eerste fles in Belgie kopen want ze hebben een ander systeem en flessen uit Nederland kun je volgens mij niet daar uilen en omgedraaid.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:25

copykat

Good copy isn't bad

@borgdaville
De 2pits gas kan tegenwoordig misschien , vermoedelijk 1 op 1, vervangen worden voor electra.
Iets minder flexibel omdat je een verlengsnoer nodig hebt.
En ik heb eerlijk gezegd nog niet gekeken of er electrische zijn met 2 of 3 apart geregelde velden.
Zo'n setje die je om kan bouwen tot planca./ dichte gietijzeren plaat.
(Deze versies ideaal ook op vakantie of om mee te nemen naar vrienden)

Rookhout is iets dat voornamelijk alleen met houtskool echt lekker werkt.
(er zijn gas bbq's die een rookhoutkamer/bakje hebben maar dat is denk ik toch een mindergoed werkende versie dan in je houtskool.)

De Masterbuilt AutoIgnite Series 545 is zo'n interessante hybrid.
Grootste nadeel is je kan de hopper niet afsluiten om te smoren dus alle brandstof fikt op.
Je moet dus een beetje "zuinig" vullen in korte sessies.
De andere is hoe lang zal die electronica werken in de Nederlandse buitenlucht en roest hij niet snel weg?
Het concept is erg aantrekkelijk op zich. En is door de fan aansturing en minder massa dan bijv. een Kamado een redelijk snelle delta T. Wat wisselende temperaturen instellen tijdstechnisch een voordeel is.
Nadeel meer verlies van warmte dus onzuiniger op langere sessies.

En ja de Kamado is en blijft een alles kunner. (als je de tijd hebt.)
Opwarmen duurt langer, afkoelen duurt langer, dus snel wisselen tussen temperaturen betekend een large met een level divider nodig hebben. (heb ik nog nooit mee gewerkt dus ik heb eerlijk gezegd geen idee of dit goed werkt of een beetje lastig is om te gebruiken.)
Ander nadeel van een large is "even snel een broodje hamburger met wat sitedish" fixen is lastig.
Hij moet toch even 30minuutjes de tijd krijgen om op temperatuur te komen en met mijn kleintje, compact, is het vaak dat hij net lekker gaat als ik klaar ben en weer uit mag. (ja ongeduldig te vroeg beginnen.)

Dat is eigenlijk de hoofd reden waarom ik nog steeds niet een large koop voor veel geld.
(en de tuin moet nog gerenoveerd worden dus ik kan hem nog niet echt netjes kwijt.)

Ach voorlopig maar gewoon mn HBBY compact gebruiken als ik wat wil.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• borgdaville
copykat schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:29:
@borgdaville
De Masterbuilt AutoIgnite Series 545 is zo'n interessante hybrid.
Grootste nadeel is je kan de hopper niet afsluiten om te smoren dus alle brandstof fikt op.
Je moet dus een beetje "zuinig" vullen in korte sessies.
De andere is hoe lang zal die electronica werken in de Nederlandse buitenlucht en roest hij niet snel weg?
Ik heb een masterbuilt gravity 800, fantastisch apparaat (sneller warm als een gas bbq en op de graad nauwkeurig en stabiel zo lang je wil en zolang je de hopper blijft vullen), nu ruim een jaar (sinds april 2023), maar duurzaamheid is wel een probleem, zeker vergeleken met mijn Weber Genesis (die heeft de eerste 3 jaar in weer en wind buiten gestaan zonder hoes gestaan, en is nog in nieuwstaat, er zit 1 heel klein roestplekje op het frame, maar Weber heeft al een nieuw frame gestuurd, 10 jaar garantie).

De masterbuilt staat bij mij overdekt en als ik hem langere tijd niet gebruik ook onder de bijgeleverde hoes, toch zitten er heel wat roest plekjes op, oppervlakkig als ik het goed zie, zal echt niet zomaar doorroesten, en ben van plan om hem komende winter even uit elkaar te halen om de roestplekjes bij te werken. Vwb de electronica, denk dat die wel blijft werken zolang hij overdekt staat, en mocht hij toch een keer kapotgaan, dan is een nieuwe controller niet zo heel duur (https://www.masterbuilt.c...JrP5eHgDJQrCOTN9xrYR805Uc).

Er is overigens een nieuwe gravity (https://international.mas...tal-charcoal-grill-smoker) welke veel duurzamer (en nog wat andere voordelen) doordat de materialen en afwerking van hogere kwaliteit zou moeten zijn, maar hij is ook wel een stukje duurder.

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-10 17:10
Na het minder gelukt project met de pulled pork van vorige week, wilde ik afgelopen zaterdag opnieuw oefenen. Het mocht dit keer geen pulled pork zijn, maar bij de supermarkt van mijn vrouw hadden ze wel spareribs liggen voor een redelijk lage prijs (€8 de kilo ongeveer). Als ik vergeleek met de YT filmpjes die ik hiervoor had bekeken waren dit baby backs, alleen dan wel met een extra bonk vlees nog bovenop de ribben.

Zo zagen ze eruit na een nacht ontdooien in de koelkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wg4PyZDQVamHLwSbKPTQrdWtB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ht3Avaa5eP14S9Br5cv5cY1R.jpg?f=fotoalbum_large

De vorige keren, zowel de wat kortere als de lange cook van de pulled pork, had ik vrij uitgebreide rub recepten online opgezocht. Maar omdat ik niet tevreden was met de vorige keren, ben ik dit keer spaarzaam begonnen. Alleen zout, peper en knoflookpoeder. Zo zag het eruit op de bbq:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lNigWVDWGkTdQHImWpFTReAMO5I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IIPwxokoTfxPSTlmi5qVz0mc.jpg?f=fotoalbum_large

De bbq die ik had gekocht heb ik bij de Lidl vandaan, en pas daarna online gezocht hoe bbq'en eigenlijk werkt. Niet heel handig. Bekend onder een aantal namen overigens, onder andere Tepro Toronto. Wat ik de vorige keren heb gemerkt is dat de temparatuur maar matig gecontroleerd kan worden. Ik vermoedde dat dit kwam doordat er best een hoop luchtgaten zijn, onder andere tussen de kap en de body. Hiertussen heb ik wat vilt geplakt die ik bij de Hornbach vond. Dit lijkt te werken! In ieder geval kan ik nu door de lucht af te knijpen de temperatuur niet verder op laten lopen. Zakken wil het niet echt, maar goed.

Dit keer heb ik ook een zakje Weber kokosbriketten gekocht, in plaats van de Golden Flame die ik had. Die laatste veroorzaakte een nieuwe paus elke keer als er vuur bij kwam. Heel de buurt blauw om de bbq aan te kunnen steken. Dat hadden de eerdere Weber briketten niet, en deze kokosbriketten ook niet. De briketten in een soort slang gelegd, wat prima werkte.

Ik deed ruwweg de 321 methode, ook al zag ik anderen aangeven dat dit niet de allerbeste methode was omdat het vlees papperig zou worden. De eerste 3 uur liep de temperatuur langzaam op van 105 tot 135 graden. Daarna voelden de ribs nog vrij stevig. Ik heb ze in aluminiumfolie gewikkeld, met wat boter en toen weer 2 uur laten liggen. De temperatuur liep na het open staan van de klep op tot 145 graden, maar bleef daar wel op hangen.

Mijn vrouw is geen fan van bbq saus, maar ik wilde kijken wat voor verschil het zou maken. Ik heb de ene wel ingesmeerd met Sweet Baby Ray's Honey Chipotle (lichtelijk verdund met appelazijn) en de ander niet. Het omdraaien was wel moeilijk, want het leek steeds alsof de botjes los zouden komen. Het voelde wel een beetje papperig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3vJw5I60bBEGxU0mdMol4ujc9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcEMpHbnthIu7shcuULU1vXJ.jpg?f=fotoalbum_large

De rib zonder saus heb ik elke 15 a 20 minuten bespoten met water. Overigens liep de temperatuur wel weer op tot 150 graden nadat de klep open was geweest. Dit was de laatste stijging tot de ribs eraf konden overigens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6erwSLjpR8t51q3d4XWikK54Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2U5dp9kFlCHKufmU3rP36o0.jpg?f=fotoalbum_large

Na het laatste uurtje waren de ribs weer steviger geworden. Ik heb alleen een foto (van dichtbij) van de rib met saus. Die was erg lekker. Het bot kwam er schoon uit en de smaak was perfect. We hebben er alle drie erg van genoten. De andere rib, zonder saus, was minder goed. Erg droog, de buitenkant was hard. Het vlees tussen de botten was op zich prima, zij het wat smaakloos. Het vlees bovenop was droog en hard. Eetbaar, maar niet erg lekker.

De volgende keer dus wel alles sauzen. Daarnaast zou ik de tweede fase van de 321 wat korter maken. 2 uur voelde als veel. Wellicht het laatste stuk ook wat korter dan. Dan wordt het meer 3-1,5-0,5 ofzo. In ieder geval een geslaagde dag!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-11 19:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

purplevendetta schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:53:
<knipper de knipper> verhaal over ribs zonder saus
Ik ben geen fan van ribs met saus, kleverige rotzooi die te vaak gebruikt wordt om de mindere kwaliteit vlees/slechte manier van bereiden te maskeren.

Ik gebruik echt zelf een recept zonder BBQ saus die wel mals en lekker en geweldig eruit komt:

https://bbq-helden.nl/recepten/memphis-barbecue-rub/ deze rub

deze manier om te bereiden: https://rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/

En dus niet heel veel affikken aan het einde want er zit immers geen laagje saus op, maar genoeg om even het vocht weg te krijgen wat erop ligt.

blup

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
copykat schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:52:
[...]

Smoking dad heeft een TY filmpje hoe hij een brisket trimmed zodat deze variabele minder voorkomt.
Kan hem ff niet vinden maar hij sneed veel vet weg dat hij vervolgens smolt/renderde voor de injectiespuit.
Zodat de dikte geschillen wat minder waren.
En hij gebruikte een aluminium "boat" om de dunnere point(?) om die te beschermen tegen te veel warmte en te vroeg klaar zijn ten opzichte van het dikkere gedeelte.

* copykat heeft een 16inch dus brisket is geen optie als in een hele valt over de randen.

Gister op een GasBBQ wat geproduceerd voor een samen zijn.(eerste keer met gas ge'bbqt ik was blijkbaar de pitmaster vh gezelzschap.)
Effe snel een kern thermometer gehaald bij de Appie want zonder enige temperatuurs indicatie is het best lastig. (vlammen zitten onder het vet dakje) dus connectie knop -vuur=> hitte was mij onduidelijk.
En als vlees ook nog eens vriezer/koelkast is , is je gaar moment van de buitenkant nog lastiger te bekijken.
Donker van buiten en rauw van binnen is zo gebeurd als je niet weet hoe koud de kern nog is.

Bbq'en met gas opzich is relaxed
Het is een beetje als koken op je fornuis zonder pannen.
Niet heel moeilijk opzich maar een rooster en "doom" temperatuurmeter zou het een stuk meer controleerbaar maken in op welke manier je je vlees gaart.
Voordeel is dat je met elke "gang" even t gas laag kan zetten of zelfs uit zodat je zelf ook even mee kan eten aan tafel in plaats van een beetje bij je bbq staand vh bordje knagen. En je hoeft niet continu de ene na de andere gang er op te gooien omdat je BBQ brand.
Nadeel is natuurlijk de gasfles, steeds minder wisselpunten, en prijs? Geen idee of gas duurder is dan kolen/briketten.

Met een kamado kan je natuurlijk ook tussendoor even knijpen maar de delta T is een stuk minder snel.
Gelukkig is een kamado erg zuinig op temperatuur dus gewoon aan laten staan is niet heel "duur".

* copykat is tot de conclusie gekomen dat hij 3 systemen wilt.
1 een kleine 2 pitter op gas voor hamburgers, satetjes worstjes enz bij kleine hoeveelheden.
2 een gravity serie masterbuilt voor de lui en simpel smoker , spareribs, enz. Set and forget principe.
3 een kamado voor de oven functie en "ik ben de pitmaster" beleving te krijgen met een dagje koken/bbq'en om een maaltijd te maken.

Nu nog ff een tuin die die dingen kan opslaan zonder in de weg te staan, een vrouw die het goed vind en het geld om t te kopen.
1 vd 3 zou net kunnen maar alle drie de kikkers in de kruiwagen krijgen.....🤔

_O-
Masterbuilt Gravity ... ik heb hem al van mijn verlanglijstje geschrapt. De kwaliteit schijnt op zijn zachtst gezegd belabberd te zijn. Kijk voor de lol eens op Reddit naar de ervaringen van mensen die hem een poosje hebben. Het leek me zo'n leuk ding maar zelfs de duurste variant (XT) valt de mensen tegen v.w.b. de kwaliteit.
Jammer dat MB het patent heeft op dit type bbq, de komende jaren zal er niets vergelijkbaars komen vrees ik.

• purplevendetta
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18-10 17:10
Bezulba schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Ik ben geen fan van ribs met saus, kleverige rotzooi die te vaak gebruikt wordt om de mindere kwaliteit vlees/slechte manier van bereiden te maskeren.

Ik gebruik echt zelf een recept zonder BBQ saus die wel mals en lekker en geweldig eruit komt:

https://bbq-helden.nl/recepten/memphis-barbecue-rub/ deze rub

deze manier om te bereiden: https://rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/

En dus niet heel veel affikken aan het einde want er zit immers geen laagje saus op, maar genoeg om even het vocht weg te krijgen wat erop ligt.
Dat laatste uur heeft de rib zonder saus geen goed gedaan, inderdaad. Want daarvoor voelde het wel mals. Ik heb je links gebookmarked voor de volgende keer.

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-11 22:12
purplevendetta schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:53:
De volgende keer dus wel alles sauzen. Daarnaast zou ik de tweede fase van de 321 wat korter maken. 2 uur voelde als veel. Wellicht het laatste stuk ook wat korter dan. Dan wordt het meer 3-1,5-0,5 ofzo. In ieder geval een geslaagde dag!
Grappig, ik heb laatst 2-3-1 gedaan en denk dat ik dat blijf doen.
Ik kon de botjes er zo uit trekken en het vlees was heerlijk mals, maar niet papperig.
Daarbij moet ik wel melden dat ik de temperatuur netjes op 120C kon houden.

• sten123
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-11 20:38
Zondag is het weer tijd voor een BBQ sessie met vrienden. allemaal grote eters dus veel vlees!
Nu ga ik het volgende maken:

https://bbq-helden.nl/recepten/georgia-style-karbonades/
https://bbq-helden.nl/rec...ijen-gemarineerd-in-bier/
https://bbq-helden.nl/recepten/adobo-bbq-saus/
https://bbq-helden.nl/rec...churri-met-verse-oregano/
bavette rollade met Chimichurri
1KG spareribs.

en een Gerookte Aardappelsalade met spekjes en bosui, dressing van mayo en mosterd.

nu zit het vlees rond de 130/150 graden indirect. kan ik dit voor de aardappelsalade ook aanhouden of zou ik die van te voren vast wat voorroken/garen?

PSN: MisterxBee : PS5 Pro :Samsung Zfold6:Synology DS220+

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Gadgeteer schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:12:
[...]

Masterbuilt Gravity ... ik heb hem al van mijn verlanglijstje geschrapt. De kwaliteit schijnt op zijn zachtst gezegd belabberd te zijn. Kijk voor de lol eens op Reddit naar de ervaringen van mensen die hem een poosje hebben. Het leek me zo'n leuk ding maar zelfs de duurste variant (XT) valt de mensen tegen v.w.b. de kwaliteit.
Jammer dat MB het patent heeft op dit type bbq, de komende jaren zal er niets vergelijkbaars komen vrees ik.
Nou dat dus.
Iemand had hier sergeant crispy, een metalen "kamado" misschien kan deze luitenant Croky genoemd worden... :+

Ik zag die grote 850 een jaar of 2 geleden bij de Ranzijn en die moest aan alle kanten gemodificeerd worden volgens de Amerikaanse YT'ers. Ook de flimsy electronica bedrading leek me buiten een dingetje.
Dus die liet ik maar schieten.

De nieuwere versie was op vele punten verbeterd stond op de site. Bekeken bij fonteyn waar iktoevallig hem zag staan en mn interresse wekte
En die autoignite is op de auto ignite functie na, (die schijnt niet zo "auto" te werken :+ ) zag t er een stuk steviger uit. Ook de electronica hing wat minder swingend onder t traytje.
En heeft opzich best enthousiaste reviews.(de durability word niet echt diepgaand besproken wat ontwijkend gedrag zou kunnen zijn :) )
Als ze de weber coating kunnen toepassen en wat dingen als een dichte grilplaat toevoegen is het een mooi alternatief voor de gas pitters. Simpel te bedienen snel en toch ook mogelijk om te slow and low.
(geen 70 graden vrees ik(ik dacht ergens rond de 100 graden.) dus een gerookte zalm langzaam laten komen is wat moeiilijker. Maar voldoende veelzijdig.
(edit: Een pizza oven en er schijnt een Rotisserie voor beschikbaar te zijn.😍)
Misschien dat type 2 eh 3 straks wel de deze minpunten aan gepakt heeft of inderdaad dat Weber een variant maakt.

Misschien zijn we verwend geraakt met lifetime garantie bij de kamado's. Maar ik vind dat een BBQ gewoon buiten moet kunnen staan het hele jaar door. Of in de onverwarmde schuur. Regen zou geen invloed moeten hebben op het staal. (webers hebben een uitstekende reputatie in roestbestendigheid dus het kan wel.) Een hoes is eigenlijk een vocht /stoom tent met zon en regen dus puur een dakje erboven is beter. Als mn overkapping er staat zou in principe ook een minder weersbestendige bbq kunnen staan.

:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@purplevendetta
De 123 of 321 methode, ben altijd kwijt hoe t heet, is eerst een rooksessie op lage temperatuur.
100 graden rooster of zo. En liefst indirect. (wat met jou apparaat wat lastiger is, wat je zou kunnen proberen is 2 bakstenen er in zetten met er tussen je briketten en dan een grote pizzasteen er op leggen onder je rooster. Blokje of 2 rookhout schurkend tegen een briket voor de rook.)

Uurtje is meestal max omdat dan je rookhout meestal weg is en na 1 uur op opname van rookringen stuk minder word dus langer voor de rook smaak is redelijk nutteloos heb ik begrepen.
Kersen, eiken , whiskey nogwat of hickory is zwaarder op de smaak dan bij voorbeeld appelhout of beuken.
Zware smaak is alleen lekker met zoete hete lak en als je lichte zoete appelsmaak wilt die je vlees niet teveel camoufleert is appelhout een fijne keuze.

Dan inpakken met folie met stuk echte boter en wat gekneuste knoflookteen en appelsap of wat sojasaus/ketjap manis (en die andere versie waar ik nu even niet op kan komen.) als je orientaal wilt gaan. En afhankelijk van je zoet smaak een beetje donkere basterdsuiker. (dit is het moment dat je kan experimenteren met kruiden. Tijmtakjes of laurierblaadjes, gerookte paprika poeder? Verse peper, (adjuma is erg lekker) ) een bbq saus met je favoriete smaak kan ook. Eentje zelf maken.

Deze fase is je fell of the bone zacht maken tijd dus de kruiden kunnen in je vlees trekken.
de folie zorgt er voor dat het gestoomd word en gesudderd en dus niet opdroogt.
Afhankelijk van je temperatuur 100 110 120 graden is mooi, hoger loop je t risico dat je aankoeking/verbranding krijgt.
Afhankelijk vd dikte 1, 5- 2 uur in de folie plat leggen met de holle kant naar boven op t rooster. Zodat de sappen zoveel mogelijk contact maken met je vlees.
Af en toe even prikken van boven om de zachtheid te meten.
Bijna geen weerstand? Dan ben je klaar voor de volgende ronde.

Het opstijven/ korstje/de bite te maken.
Dit kan je gebruiken om nog wat af te lakken om een korstje te krijgen of je laat t zo en droogt t alleen iets op met een rooster gril smaakje.
Wil je achter af toch een hot versie? Beetje van je favorite hotsause er over lakken, ( niet dicht schilderen!)
120 140 graden rooster temp en als je briketten al wat in gestort zijn gewoon je pizza plaat er uit vissen en een beetje direct en goed opletten dat het niet verbrand.

Elke bbq heeft een andere aanpak. Spareribs zijn behoorlijk vergevings gezind zolang je de prik test maar doet. :)

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

3-2-1.
Maar het is niet perse 3uur, 2 u en 1u.
2uur roken, anderhalf garen en half uurtje afgrillen is meestal dikke prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 07-11 12:48
Togi schreef op maandag 29 juli 2024 @ 01:02:
[...]

Gegrilde mais (een hele kan soms als teveel overkomen door ze in 3 of 4en te delen en op een kleine satéprikker te doen krijg je een soort van lolly) simpel met alleen boter en zout, zoet met honing, met pesto, of spicy met een beetje cayenne of varieer met verschillende smaken

Baked beans
Coleslaw
Patato salad
Deze kan op basis van mayo met aardappelschijfjes maar ook lekker met kwart (jonge) aardappeltjes in schil en dan een dressing obv olijfolie
Bread pudding
Sticky toffee pudding
Smorres
Goeie suggesties. Bread pudding nooit gemaakt, maar zal eens ff kijken, is wel echt een klassieker.

De brisket is overigens besteld. Wilde eerst alleen de point van 3,3 kg kopen, maar die was niet meer op voorraad dus is een whole packer van 5,5 kg geworden, haha. Misschien de point wel ff afsnijden en bewaren.

[ Voor 12% gewijzigd door DennisCle op 29-07-2024 22:11 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:31:
3-2-1.
Maar het is niet perse 3uur, 2 u en 1u.
2uur roken, anderhalf garen en half uurtje afgrillen is meestal dikke prima.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat na 1 uur de garing een soort seal creëert en dus de rookringen niet meer vermeerderen. En de rook alleen nog iets invloed hebben op de buiten zijde als die nog vochtig is.
Vandaar dat ik meestal als de rook stopt omdat het hout op (meestal 2 chunks of iets vochtige snippers) is gewoon over ga op fase 2. Ongeacht of het 45 min of 1,5/2 uur is.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

copykat schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:33:
[...]

Ik meen ergens gelezen te hebben dat na 1 uur de garing een soort seal creëert en dus de rookringen niet meer vermeerderen. En de rook alleen nog iets invloed hebben op de buiten zijde als die nog vochtig is.
Vandaar dat ik meestal als de rook stopt omdat het hout op (meestal 2 chunks of iets vochtige snippers) is gewoon over ga op fase 2. Ongeacht of het 45 min of 1,5/2 uur is.
Amerika komt de 3 uur natuurlijk vandaan.
Daar gebruiken ze geen spareribs. Maar buik ribben meen ik. In elk geval fors groter en dikker en meer vlees en grotere botten.
Die mag je gerust langer roken. Die heeft de tijd nodig om het goed op te nemen.
Die mini ribs in Nederland heb je met een 3 kwartier ook wel een rook ring op.

Overigens spray ik elk half uur o.i.d een keer met appelsap. Soms met een scheut whisky erin. Afhankelijk of de kinderen mee eten.

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:36:
[...]

Overigens spray ik elk half uur o.i.d een keer met appelsap. Soms met een scheut whisky erin. Afhankelijk of de kinderen mee eten.
De whisky, is dat vanwege de kinderen dat ze dat niet lekker vinden of de alcohol?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Xqlus1ve schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:06:
[...]

De whisky, is dat vanwege de kinderen dat ze dat niet lekker vinden of de alcohol?
Beide, en ik wil liever niet dat ze de smaak leren kennen op 4 en 2 jarige leeftijd.
Alcohol verdampt grotendeels wel. Maar blijkt uit genoeg onderzoeken in een pan stoofvlees wel degelijk alcohol achter te blijven.

Ribs bbq zal minder onderzoek naar zijn.
Maar ookal zit er geen alcohol in. Dan nog doe ik het niet als de kinderen mee eten. Wil ze die smaken proberen voorlopig bij weg te blijven.

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-10 23:10
Dennis1812 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 23:36:
[...]

Amerika komt de 3 uur natuurlijk vandaan.
Daar gebruiken ze geen spareribs. Maar buik ribben meen ik. In elk geval fors groter en dikker en meer vlees en grotere botten.
Die mag je gerust langer roken. Die heeft de tijd nodig om het goed op te nemen.
Die mini ribs in Nederland heb je met een 3 kwartier ook wel een rook ring op.

Vorige week spareribs gemaakt op de frits-methode. Spareribs uurtje of 2.5/3 op 135/140 graden, daarna nog half uurtje afgelakt. Waren voor mij echt perfect. Ik wil graag ribbetjes met een bite en niet van die zuigdingen. Dit is wel een blijvertje :9 .

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Even een hele stomme vraag die ik niet gevonden krijg…
Wat is het verschil tussen de Bastars Urban Large compleet 2022 en de 2024 variant?
Alles lijkt hetzelfde, inclusief de accessoires. Is het puur een marketing dingetje?
Intratuin heeft bijvoorbeeld de 2024 variant niet eens?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:40
Atlas schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 07:02:
Even een hele stomme vraag die ik niet gevonden krijg…
Wat is het verschil tussen de Bastars Urban Large compleet 2022 en de 2024 variant?
Alles lijkt hetzelfde, inclusief de accessoires. Is het puur een marketing dingetje?
Intratuin heeft bijvoorbeeld de 2024 variant niet eens?
stomme vraag wellicht, maar was het model in 2022 niet al hetzelfde?
Volgens mij kwam toen pas de urban uit en is het vooral een kleur dingetje

(vooral jammer dat zij nog steeds een vuurbox uti 1 deel hebben, dus viel voor mij af)

[ Voor 14% gewijzigd door liedetector op 30-07-2024 08:19 ]

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
liedetector schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:17:
[...]

(vooral jammer dat zij nog steeds een vuurbox uti 1 deel hebben, dus viel voor mij af)
Ik heb een 2020-model volgens mij, hier is de vuurbox wel één geheel. Maar er zit een sleuf in af-fabriek, dus die zal niet zo snel barsten.

• liedetector
mrwolf schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:24:
[...]

Ik heb een 2020-model volgens mij, hier is de vuurbox wel één geheel. Maar er zit een sleuf in af-fabriek, dus die zal niet zo snel barsten.
was dat ook al een urban? en nog steeds hebben ze vuurbox uit een geheel, ik weet van de sleuf, maar met daarvoor toch problemen heb ik een andere beslissing genomen

• mrwolf
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
liedetector schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:30:
[...]

was dat ook al een urban? en nog steeds hebben ze vuurbox uit een geheel, ik weet van de sleuf, maar met daarvoor toch problemen heb ik een andere beslissing genomen
Nee, geen urban. Dat vond ik de meerprijs niet waard. Hij is al een paar zomers flink mishandeld qua temperaturen, maar de vuurbox geeft (nog) geen krimp (pun intended)

• liedetector
mrwolf schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Nee, geen urban. Dat vond ik de meerprijs niet waard. Hij is al een paar zomers flink mishandeld qua temperaturen, maar de vuurbox geeft (nog) geen krimp (pun intended)
ik dacht namelijk dat de urban pas in 2022 op de markt kwam
Als ik beter ga zoeken al in 2020 dus, grappig, geloof niet dat ik m toen veel tegen kwam in mijn zoektocht

[ Voor 13% gewijzigd door liedetector op 30-07-2024 09:04 ]

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12

Esumontere

Floep, banaan.

Ik heb het 2022 model van de urban, volgens mij is er geen nieuwer model beschikbaar. Als ik het goed heb heeft het 2020 model nog geen halve maan roosters.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:33
Er is geen 2024 model volgens mij. In 2022 is een nieuwe uitvoering op de markt gekomen (en de matte grijze, oftewel urban) en die wordt nu nog aangeboden.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Dan laat ik alvast het 2025-model zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzdXUQpmcosNRhA6xM6X_aukGc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsjUVOJQtl9cfzqotwhnPKv3.jpg?f=user_large

En dit is alvast een sneak preview van het 2026-model:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pzdXUQpmcosNRhA6xM6X_aukGc4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hsjUVOJQtl9cfzqotwhnPKv3.jpg?f=user_large

Een goede grap mag vrienden kosten.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

tiesvts schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 01:40:
[...]

Vorige week spareribs gemaakt op de frits-methode. Spareribs uurtje of 2.5/3 op 135/140 graden, daarna nog half uurtje afgelakt. Waren voor mij echt perfect. Ik wil graag ribbetjes met een bite en niet van die zuigdingen. Dit is wel een blijvertje :9 .
Doe je dan alles open zonder folie op de gril?
of 2 uur a 3 uur meteen in folie?

• MrMrq
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 16:36
Zondag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DK-bZ6y5hI5X5dnZQsSoiX1yvOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvsiMrYS3HHcbusxZjJ34sbi.jpg?f=fotoalbum_large

Een gepoft aardappeltje, los daarbij wat crème fraische. Preien uit de as, los wat dressing met sinaasappel gemaakt. En kabeljauw gestoomd op tomaten met wat bruschetta kruiden en olijf erdoor en wat ui met balsamico ernaast.

Heerlijk gewoon.

Morgen wil ik een pizza maken, first time op de Kamado. Ik wil deze keer snel het kant-en-klaar deeg met tomatensaus gebruiken van Jan. Het wordt namelijk een lange werkdag.

Hou ik de 20min-op-200-graden aan die geadviseerd wordt bij bakken in de oven, of ga ik voor een paar min op 300 graden die dichter bij de Kamado-werkelijkheid zit?

Maktub

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Bij pizza geld imo hoe heter, hoe beter.

You don't need eyes to see, you need vision

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:40
Dennis1812 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 00:09:
[...]

Beide, en ik wil liever niet dat ze de smaak leren kennen op 4 en 2 jarige leeftijd.
Alcohol verdampt grotendeels wel. Maar blijkt uit genoeg onderzoeken in een pan stoofvlees wel degelijk alcohol achter te blijven.

Ribs bbq zal minder onderzoek naar zijn.
Maar ookal zit er geen alcohol in. Dan nog doe ik het niet als de kinderen mee eten. Wil ze die smaken proberen voorlopig bij weg te blijven.
Volgens mij heb je het andersom, bij stoof heb je juist de meeste kans dat het verdampt, simpelweg omdat het veel langere tijd kookt. Het is puur een kwestie van tijd. Na een uur of 4 is het meeste echt wel weg in zo'n pan.
Zie bv: https://www.isu.edu/news/...ngbut-does-it-really.html

"""
15 minutes 40 percent
30 minutes 35 percent
One hour 25 percent
Two hours 10 percent
Two and one-half hours 5 percent

"""

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dus er zit nog 5% tot 10% in bij jouw specifieke link. Van hetgeen origineel toegevoegd.

Dat persoonlijk voer ik mijn kind van 2 en 4 nogsteeds liever niet. En ik geef ze ook liever die smaak nog niet.
Dat mag uiteraard ieder voor zich bepalen.
Ik zelf houd echt van een biertje. Maar ik probeer mijn kinderen daar nog van weg te houden.

Desondanks heb ik van beide een fles hertog Jan Grand Prestige uit t geboortejaar liggen die we samen opentrekken als ze 18 worden.
Maar zeker nu nog niet met 2 en 4.

• Paul!
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17:33
Zojuist iets in elkaar geknutseld, mijn pixel klok Het grote Ulanzi TC001 "Pixel clock" topic toont nu de temperatuur van de barbecue en kerntemperatuur. Het bluetooth-signaal van mijn Inkbird 2X wordt via een ESP32 bluetooth proxy aan Home Assistant doorgegeven.
Zo heb ik ook vanuit binnen zicht op de temperaturen 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOD2tY25oAfOb09YSx5E40vMLCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wVV6CmQ7PWuTAFal3BPjw8wf.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6bhDp-4l4tvUjHpMEnix66ZGY3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJKQfe8PZxlLgnX9A84051EY.png?f=fotoalbum_large

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:35
Eind juni heb ik een rotisserie gekocht voor m'n Weber 57MT. Vanavond eindelijk kunnen proberen... Die hele kip was lekker. :9

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14:35

Shrien

frequent snoozer

Dennis1812 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 20:21:
Desondanks heb ik van beide een fles hertog Jan Grand Prestige uit t geboortejaar liggen die we samen opentrekken als ze 18 worden.
Maar zeker nu nog niet met 2 en 4.
Prachtig idee natuurlijk, maar ik acht de kans klein dat ze op hun 18e gelijk al een barleywine kunnen waarderen. ;)

Let er ook op dat na 18 jaar de smaak flink afgezwakt zal zijn. Volgens de brouwerij zijn ze na 6 jaar bewaren op hun top. Daarna zal het dus minder en minder worden.

OT: Vandaag eindelijk mijn Multi-level rack van BGE uitgepakt en getest op de Large. Werkt heel fijn, vooral als je meerdere eters bediend. Echter had ik het idee dat het bovenste roostertje naar achter ging als je de egg opent. Heb ik dit verkeerd begrepen of gedroomd?

• f.h
  • Laatst online: 10:39

f.h

Shrien schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 21:22:
[...]

Echter had ik het idee dat het bovenste roostertje naar achter ging als je de egg opent. Heb ik dit verkeerd begrepen of gedroomd?
Bedoel je dat je dacht dat die 'automatisch' naar achter open gaat bij openen van de egg? Want voor zover ik kan het bovenste rooster dan inderdaad naar achter schuiten (gegeven dat hem zo 'monteert') maar moet je dat wel handmatig doen.

Hij staat bij mij nog op mijn verlanglijstje. Hoe ben je van plan hem te gaan gebruiken? Met wat voor gerechten etc.?

[ Voor 6% gewijzigd door f.h op 30-07-2024 23:27 ]

• tiesvts
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-10 23:10
copykat schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 10:42:
[...]

Doe je dan alles open zonder folie op de gril?
of 2 uur a 3 uur meteen in folie?
Nee..geen folie. Gewoon 2,5/3 uurtjes indirect op rooster op graad of 135/140. Het is geen exacte wetenschap. Beetje kijken en voelen.. :9

• Gadgeteer
copykat schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:50:
[...]

...

Misschien zijn we verwend geraakt met lifetime garantie bij de kamado's. Maar ik vind dat een BBQ gewoon buiten moet kunnen staan het hele jaar door. Of in de onverwarmde schuur. Regen zou geen invloed moeten hebben op het staal. (webers hebben een uitstekende reputatie in roestbestendigheid dus het kan wel.) Een hoes is eigenlijk een vocht /stoom tent met zon en regen dus puur een dakje erboven is beter. Als mn overkapping er staat zou in principe ook een minder weersbestendige bbq kunnen staan.

Precies dit. Mijn Weber staat ook al bijna 8 jaar buiten zonder hoes en is nog in hele goede staat.
Ik wil echter graag iets erbij en de Masterbuilt leek me een leuke toevoeging. Nu maar weer kijken wat er leuk bij kan en waar ik niet te veel omkijken naar heb.
Kamado vind ik ook geweldig maar moet wel het liefst een hebben die gedurende het hele jaar buiten kan staan (of in ieder geval het hele seizoen, ook in de regen.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

een (deftige) kamado kan winter en zomer buiten staan. Mijn oudste BGE staat al 5 jaar winter en zomer buiten, geen issue, de jongste al 2 jaar...

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 07-11 14:26
Yalopa schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:50:
een (deftige) kamado kan winter en zomer buiten staan. Mijn oudste BGE staat al 5 jaar winter en zomer buiten, geen issue, de jongste al 2 jaar...
Hier met een Grill Guru Large ook nergens last van. Wel met een regenhoes er overheen overigens, maar staat verder niet overdekt. Als hij iets langer niet gebruikt is moet er hooguit even een doekje overheen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

• Gadgeteer
MiBe schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 08:54:
[...]

Hier met een Grill Guru Large ook nergens last van. Wel met een regenhoes er overheen overigens, maar staat verder niet overdekt. Als hij iets langer niet gebruikt is moet er hooguit even een doekje overheen.
Mijn angst is altijd (vooral bij de meer betaalbare modellen) dat de schroeven/scharnieren etc. gaan roesten. Als ik echter jouw bericht (en dat van @Yalopa erboven) lees, is dat niet aan de orde blijkbaar en kan ik hem probleemloos buiten stallen in de winter.

Ik ga toch nog maar eens wat modellen bekijken.

• liedetector
Gadgeteer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Mijn angst is altijd (vooral bij de meer betaalbare modellen) dat de schroeven/scharnieren etc. gaan roesten. Als ik echter jouw bericht (en dat van @Yalopa erboven) lees, is dat niet aan de orde blijkbaar en kan ik hem probleemloos buiten stallen in de winter.

een medium GG staan en al een jaar of 4 probleemloos buiten
jaar of 3 een yakiniku large ook altijd buiten en heb op wielen na het idee dat dat wel wat langer mooi gaat blijven, maar wielen (heb zelf gelukkig nog wel wat liggen ook) zijn enige onderdelen die wat roest hebben
en mn weber 57 staat echt al een jaar of 10 probleemloos buiten op schroefje in luchtvent na die wat roest vertoont

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
Gadgeteer schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 09:50:
[...]

Ik heb de GG large al drie jaar buiten staan. In de winter heb ik er een regenhoes omheen, met mooi weer haal ik die er weer af om het vocht weg te krijgen. Na drie jaar zijn de plankjes wel toe aan een goede schoonmaak beurt of vervanging. Die kan je beter in de winter naar binnen halen.

Scharnieren en boutjes etcetera zijn nog allemaal goed. Wel om de zoveel tijd ff aandraaien.

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-11 15:35
Ik kan even wat advies gebruiken ik ben voor het eerst pulled pork aan het maken en zit met onderstaande issue/onzekerheid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxXQ6F-fE6bQ45g7ZtWOzk9Z4t8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGiLVUFaFkCeZh4wVZpWHmWu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UvL8nqXtMQw_GjdavJ_h6kSIK4E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuVixSIv8fXLpHMrKJynix17.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb twee thermometers in het vlees en 1 probe los in de bbq gelegd.

Vlees temp geloof ik wel maar de losse probe geeft 100 aan en de dome 125 ongeveer.

Wat kan ik nu het beste volgen qua temp

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:03
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het gaat om je vlees. Wat is dan belangrijker, de temperatuur in de buurt van je vlees (rooster dus) of 30-50 verderop (dome)?

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Extrix schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:15:
Ik kan even wat advies gebruiken ik ben voor het eerst pulled pork aan het maken en zit met onderstaande issue/onzekerheid

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vlees temp geloof ik wel maar de losse probe geeft 100 aan en de dome 125 ongeveer.

Heb je de losse probe een keer geijkt (in kokend water gehouden)?

Los daarvan zou ik de probe geloven.

• 418O2
jeroenkb schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:41:
[...]

De temperatuur tussen een rooster en de dome wijkt gewoon af en dat kan best 20-30c schelen

• Extrix
jeroenkb schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Niet gedaan in de koker maar als ik nu kijk naar de temp van flees zit dat nu op 66 graden en heeft ie nog 2 uur 30 min om op 74 te komen.

Dus in die zin lijkt die garing wel goed te gaan

• 418O2
Extrix schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Niet gedaan in de koker maar als ik nu kijk naar de temp van flees zit dat nu op 66 graden en heeft ie nog 2 uur 30 min om op 74 te komen.

Dus in die zin lijkt die garing wel goed te gaan
Als je niet inpakt gaat dat langer duren denk ik, als het stalled. Hoewel, 2,5 uur kan ook. Is altijd beetje gissen.

[ Voor 6% gewijzigd door 418O2 op 31-07-2024 16:04 ]

• Extrix
418O2 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Als je niet inpakt gaat dat langer duren denk ik, als het stalled. Hoewel, 2,5 uur kan ook. Is altijd beetje gissen.
Inpakken komt nog maar zover zijn we nog niet

• ASS-Ware
Extrix schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 15:15:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ga uit van de 109 op je roosterthermometer.
De domethermometer is minder goed geijkt (aanname van mij) en hoger in de dome is de temperatuur hoger.

• Shrien
  • Laatst online: 14:35

Shrien

frequent snoozer

f.h schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 23:27:
[...]

Bedoel je dat je dacht dat die 'automatisch' naar achter open gaat bij openen van de egg? Want voor zover ik kan het bovenste rooster dan inderdaad naar achter schuiten (gegeven dat hem zo 'monteert') maar moet je dat wel handmatig doen.

Hij staat bij mij nog op mijn verlanglijstje. Hoe ben je van plan hem te gaan gebruiken? Met wat voor gerechten etc.?
Haha ja klopt. Ik weet ook niet hoe ik erbij kom. Handmatig gaat het natuurlijk wel, prima handig systeem.

Ik had ‘m letterlijk op mijn verlanglijstje staan, dus kreeg ik ‘m. Logisch ook, het hele huishouden heeft er uiteindelijk profijt van, haha. Ik zag voornamelijk voordeel in meerdere pizza’s tegelijk bakken. Maar ook met ‘normaal’ bbq’en heb je gewoon een stuk meer real estate.

Oh ja, nu nog een tweede pizzasteen…

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11:14
Yalopa schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 19:41:
Bij pizza geld imo hoe heter, hoe beter.
absoluut, bij meer hitte heb je het effect dat de bodem meer *grossa* wordt, is mijn ervaring

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Er zijn maar weinig filmpjes over het verbruik van brandstof tussen een gewone bbq en een kamado.

Nu wil ik graag ribs uren lang laten garen en dat kan uiteraard op een gewone ketel bbq , maar een kamado kan de warmte veel beter vasthouden

Hebben mensen ervaring met 6 a 8 uur slow qua verbruik?

Met mijn gas bbq zie ik dit niet zitten, dan is een fles zo leeg

Ter land, ter zee en in de kroeg

• thommich
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-11 20:54

thommich

Belg

Heeft iemand hier ervaring om zelf wielen onder een ofyr island te monteren? Ik weet dat de pro versies dit standaard hebben maar die heb ik dus niet.

Aandachtspunten of tips?
Ik heb de versie in cortenstaal...

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Christiano007

Gaat makkelijk op een kamado, maar wat is je vraag eigenlijk?

[ Voor 14% gewijzigd door Yalopa op 01-08-2024 10:45 ]

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Christiano007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:43:

Ehh, 3 kg erin en na afloop nog 1 kg over, dus effectief 2 kg?
Maar het verbruikt wel verreweg het minste houtskool B)

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Christiano007

Ich bin der champion

Tomatoman schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Ehh, 3 kg erin en na afloop nog 1 kg over, dus effectief 2 kg?

[...]
Gaat dat om een kamado of een ketel ?
Yalopa schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:44:
@Christiano007

Gaat makkelijk op een kamado, maar wat is je vraag eigenlijk?
Zoals een andere tweaker aangeeft met een sessie, 3 kg kooltjes en na 6 a 8 uur nog 1 kg over

Nu is de vraag hoeveel dat met een ketel is qua verbruik en hoeveel dat verbruik is met een kamado. Als je met een ketel 3 kg kooltjes nog maar een 200 gram over houd is dat natuurlijk een enorm verbruik ten opzichte van een kamado die misschien nog wel een kilo over houdt waar je nog een uur of 3 mee kunt bbqen

Ter land, ter zee en in de kroeg

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Christiano007 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

Gaat dat om een kamado of een ketel ?

[...]
Ik had het over een kamado
.

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iNsIs3pAuJf5e5AVBIbIjqHFoQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/13P0z0RwVqscSkF74usI6gKm.jpg?f=fotoalbum_large
Afgelopen weekend erachter gekomen dat de vuurbox van mijn Grill Guru Large gescheurd is.. uiteraard net buiten de garantietermijn (2 jaar volgens GG, mijn kamado is 2 jaar en 3 maanden oud). Volgens mij heb ik hier vroeger hetzelfde voorbij zien komen, en werd zoiets kosteloos door GG vervangen(?). Beetje zuur dat ik 3 maanden te laat ben in dat geval..
Ondertussen hebben ze het model vervangen door een systeem met losse stenen (misschien omdat die niet scheuren?) Ze rekenen daar ruim 160 euro (incl. verzending) voor.

Wat denken jullie, nieuwe aanschaffen of oude 'repareren' (gaatjes boren en met ijzerdraad aan elkaar knopen)?

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Waarom zo moeilijk maken?? gooi het ding vol kolen steek het aan en ga lekker bbqen. Ben je klaar, doe je alles dicht om de kolen te doven. De volgende sessie haal je de as uit je q, gooi je kopen bij en repeat.

Het verbruik is afhankelijk van zover factoren dat daar toch geen zinnig antwoord op te geven valt.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:12

Esumontere

Floep, banaan.

Conteaster schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
[Afbeelding]
Afgelopen weekend erachter gekomen dat de vuurbox van mijn Grill Guru Large gescheurd is.. uiteraard net buiten de garantietermijn (2 jaar volgens GG, mijn kamado is 2 jaar en 3 maanden oud). Volgens mij heb ik hier vroeger hetzelfde voorbij zien komen, en werd zoiets kosteloos door GG vervangen(?). Beetje zuur dat ik 3 maanden te laat ben in dat geval..
Ondertussen hebben ze het model vervangen door een systeem met losse stenen (misschien omdat die niet scheuren?) Ze rekenen daar ruim 160 euro (incl. verzending) voor.

Wat denken jullie, nieuwe aanschaffen of oude 'repareren' (gaatjes boren en met ijzerdraad aan elkaar knopen)?
Ik zou gewoon proberen garantie te claimen, wellicht doen ze aan coulance? Niet geschoten altijd mis.

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11 15:59

jabberwock

XBL:Jabberwocks

Esumontere schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Ik zou gewoon proberen garantie te claimen, wellicht doen ze aan coulance? Niet geschoten altijd mis.
Dat..en verder zou ik het zo laten. het is niet dat die vuurbox nu minder goed doet wat ie moet doen. Toch?

• Bezulba
  • Laatst online: 08-11 19:43

Bezulba

Formerly known as Eendje

Hij mij is hetzelfde gebeurt (ander merk, zelfde euvel) maar die van mij is 4 jaar oud :'(

blup

• Conteaster
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Esumontere schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Geprobeerd, maar coulance kennen ze niet. ;)
Ik ga het lekker zo laten!

• Solid11
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 16:11
Conteaster schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:09:
[Afbeelding]

Zuur zeg:(
Zelfde gehad binnen de garantie. Kreeg toen het ‘nieuwe systeem’ opgestuurd. In de tussentijd toen met ijzerdraad alles aan elkaar gemaakt. Ging toen eigenlijk ook wel goed en merkte weinig verschil.

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:46

Dentheman

Zie signature

Er zijn maar weinig filmpjes over het verbruik van brandstof tussen een gewone bbq en een kamado.

Nu wil ik graag ribs uren lang laten garen en dat kan uiteraard op een gewone ketel bbq , maar een kamado kan de warmte veel beter vasthouden

Ik heb vorige week vrijdag 2,5 KG pulled pork gemaakt in mijn weber 57 CM, op +/- 3kg kokosbrikketten heb ik de barbecue 11 uur lang op 110-120 graden gehad. In de winter heb ik daar 4kg brikketten voor nodig :p

Zie ondertitel

• DennisCle
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4n9hEodGKifNNSwlhnaRmCTVv8k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhsmyyQBH8bGWwqwd2gQxHs4.jpg?f=fotoalbum_large

Gisteravond is de 5,5kg whole packer van Beef en Steak binnengekomen. Hij was bevroren en is nog steeds niet helemaal ontdooid. Gisteravond was het binnen 27graden dus voor de zekerheid 's nachts wel terug de koelkast in. Ga einde dag wel de point eraf snijden want er komen slechts 8 mensen dus 5,5kg vind ik teveel. De point vries ik dan weer terug in.

Heb bij houtskool.nl een keer Black Waffle en European Oak gehaald. Welke is ook alweer beter voor low & slow? Ik dacht harder hout toch en zachter voor hot & fast? Ik denk dat de eik dan beter is qua brandstof. Ik check het even, want heb met deze bbq nog geen 12u gedaan, alleen 8u pulled pork. Volgens mij had ik toen overigens prima genoeg over.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

DennisCle schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:30:
[Afbeelding]

Gisteravond is de 5,5kg whole packer van Beef en Steak binnengekomen. Hij was bevroren en is nog steeds niet helemaal ontdooid. Gisteravond was het binnen 27graden dus voor de zekerheid 's nachts wel terug de koelkast in. Ga einde dag wel de point eraf snijden want er komen slechts 8 mensen dus 5,5kg vind ik teveel. De point vries ik dan weer terug in.

Heb bij houtskool.nl een keer Black Waffle en European Oak gehaald. Welke is ook alweer beter voor low & slow? Ik dacht harder hout toch en zachter voor hot & fast? Ik denk dat de eik dan beter is qua brandstof. Ik check het even, want heb met deze bbq nog geen 12u gedaan, alleen 8u pulled pork. Volgens mij had ik toen overigens prima genoeg over.
Opnieuw invriezen? Ik ben daar zelf altijd een beetje huiverig voor. Het is mij met de paplepel ingegoten om nooit producten meerdere malen opnieuw in te vriezen, met name vlees en vis. Ben wel benieuwd hoe anderen daar in staan (of dit kunnen onderbouwen).

• 418O2
Fairy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:34:
[...]

Opnieuw invriezen? Ik ben daar zelf altijd een beetje huiverig voor. Het is mij met de paplepel ingegoten om nooit producten meerdere malen opnieuw in te vriezen, met name vlees en vis. Ben wel benieuwd hoe anderen daar in staan (of dit kunnen onderbouwen).
Ik heb daar zelf niet zoveel moeite mee, beter dan het nog een week eten tegen heug en meug. En als het niet compleet ontdooit is zal het allemaal wel meevallen lijkt me.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou het eerder wel bereiden en als bereid product invriezen. Vacuüm en wel.

Dan met wat extra opgevangen vet ofzo opwarmen. Of sous vide opwarmen en weer eten.
Of de 2e keer brisket burned ends van maken bijvoorbeeld.

Ik vries liever bereid product in dan ontdooid product wat blijkbaar met 27graden uit de koelkast gelegen heeft.
Sowieso zou ik vlees nooit op 27 graden buiten de koelkast bewaren/ontdooien.
Ontdooien rustig in de koelkast of eventueel in een bak koud water.

Je hebt teveel kans dat de buitenste millimeters te warm worden en er bacterie groei komt als je het in zoon hitte legt.

Of althans, dat is mijn idee. Ik kan het niet onderbouwen.

• DennisCle
Dennis1812 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:56:

Dan met wat extra opgevangen vet ofzo opwarmen. Of sous vide opwarmen en weer eten.

Ik vries liever bereid product in dan ontdooid product wat blijkbaar met 27graden uit de koelkast gelegen heeft.

Je hebt teveel kans dat de buitenste millimeters te warm worden en er bacterie groei komt als je het in zoon hitte legt.

Ik kreeg het gisteravond binnen, was diep bevroren. Heeft denk ik in totaal 3uurtjes buiten de koelkast gelegen. Moet het vanavond trimmen en dergelijke dus was bang dat als ik het in de koelkast zou doen het niet op tijd ontdooid zou zijn. Misschien doe ik inderdaad wel helemaal bereiden en dan een stuk bewaren.

Nog tips over het houtskool?

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dennis1812 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:56:

Bij een snelle search op google kom ik op het volgende. Als je het in de koelkast ontdooit, op langzame snelheid en afgeschermd van evt. ongedierte dan kan het wel.Je kan wel wat vocht en smaak verliezen.

Buiten de koelkast op 27 graden omgeving wordt wel sterk afgeraden.

Bereiden en daarna invriezen wordt inderdaad dan aangeraden zoals jij ook zegt.

Ik weet nog van vroeger dat bij mijn ouders de vriezer er mee stopte, zij hebben toen alles weggegooid uit de vriezer omdat het een beetje ontdooid was. Blijkbaar was dát dus ook niet per sé nodig geweest.

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:31
Fairy schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:03:
[...]

Ik weet nog van vroeger dat bij mijn ouders de vriezer er mee stopte, zij hebben toen alles weggegooid uit de vriezer omdat het een beetje ontdooid was. Blijkbaar was dát dus ook niet per sé nodig geweest.
Ja maar toen bestond Google nog niet. ;)

Volgens mij valt het allemaal wel mee, veel komt bevroren bij de (groot)slagerij van de supermarkt binnen en wordt ontdooit en verwerkt. Daarna vriest iedereen het thuis weer lekker in.

Maar zoals hierboven staat, beter bereiden en vacumeren en dan in de vriezer. Minste kans op buikpijn.

zeker, zeker

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

DennisCle schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:00:
[...]

Ik kreeg het gisteravond binnen, was diep bevroren. Heeft denk ik in totaal 3uurtjes buiten de koelkast gelegen. Moet het vanavond trimmen en dergelijke dus was bang dat als ik het in de koelkast zou doen het niet op tijd ontdooid zou zijn. Misschien doe ik inderdaad wel helemaal bereiden en dan een stuk bewaren.

Nog tips over het houtskool?
Hoe harder hoe geschikter voor low en slow en hoe langer en stabieler het brand.

• borgdaville
ozzynator schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 16:07:
[...]

Ja maar toen bestond Google nog niet. ;)

Volgens mij valt het allemaal wel mee, veel komt bevroren bij de (groot)slagerij van de supermarkt binnen en wordt ontdooit en verwerkt. Daarna vriest iedereen het thuis weer lekker in.

Maar zoals hierboven staat, beter bereiden en vacumeren en dan in de vriezer. Minste kans op buikpijn.
ik houd me in principe ook aan de regel om het rauw niet opnieuw in te vriezen, in de supermarkt staat altijd op de verpakking of het bevroren is geweest en of het geschikt is om in te vriezen, daar houd ik me aan en zo weet ik ook of iets uit de supermarkt vers vers is of ontdooid vers. Al koop ik heel weinig vlees in de supermarkt, ze blijven creatief omgaan met ons eten om hun winst te maximaliseren. Heb wel eens gehoord dat het gehakt, ontdooid afrikaans rundvlees is dat het bij het malen wordt gemengd met nederlandse koeien vet, en dat dit dan wordt gezien als een bewerking die het weer vers vers maakt en dus geschikt voor invriezen.

Ook ik zou het gewoon bereiden en dan invriezen, altijd lekker om iets in de vriezer te hebben dat je alleen maar hoeft op te warmen.

Het verhaal mbt gehakt in de supermarkt van de keuringsdienst van waarde: YouTube: Gehakt - Keuringsdienst van Waarde Classic

[ Voor 22% gewijzigd door borgdaville op 01-08-2024 17:58 ]

• picosuma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-11 09:00
Ik heb mijn spit carrousel maar weer eens te voorschijn gehaald had nog krokante kipfilet haasjes in de vriezer liggen
En blokjes zoete aardappel gehaald witlof had ik ook nog liggen
Aardappeltjes verder niks aan gedaan maar ik denk dat ik krieltjes lekkerder vind
Voor de witlof een bakje gemaakt van aluminium folie had geen bakjes meer liggen 😞 de witlof grof gesneden wat boter en honing erbij en afwachten of dit lukt .
Nou moet zeggen was prima gelukt alleen wat te weinig witlof gemaakt dit was erg lekker 😋
De kipfilet haasjes er wat eerder af gehaald en effe in de oven warm gehouden daarna was de witlof en aardappeltjes ook al gauw klaar maar het smaakte wel weer 😋😀
Nu nog wat foto’s
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4e4k2fD_LKRu7HR6KYc6-mCQyR4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gNXNKQRmVTzwaHeF92vB5Xat.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cnlD067Eg57ndm9gmKcBCZ8xshM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZrJqk0OifVmBugJjNJ8NKOsX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vcchsOvj-VXIS-loGA3WT89IMF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnBCXpmEqyEzF6QXwfU9KIC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlODaTIsLKTABQWVEYypdahtTJc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QplD6on5i5sAS1jjKexsiQms.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8KUxKG-iHXwhUUtBVuvHDgrUi0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LeV0PwHvJ5wI0dOTF1cKvOpa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VudS4-vK_A24S-Ot576em9xjMUw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W0YMxkmA3hLP3pWbbvtd6Otd.jpg?f=fotoalbum_large

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:31

Ik maak regelmatig pulled pork op mijn gas bbq - wel goed 8 tot 10 uurtjes op de bbq, gewoon grote gasfles eraan koppelen dan kan dit makkelijk :)

Ideaal met low en slow is met gas bbq dat het heel eenvoudig op temp te krijgen is en je kijkt er niet meer naar om!

[ Voor 8% gewijzigd door SirMemeAlot op 01-08-2024 19:19 ]

• Henkie
  • Laatst online: 07-11 23:13

Op een ketel, ecobrasa met een dergelijke insert zoals onderstaand en ik kon makkelijk 8+uur door.

https://www.bbqing.nl/diffuser-plate-voor-kettle-o57-cm.html
(past ook gewoon op/in webers)

Op de kamado gebruik ik vaak Best Charcoal - Birch & Aspen, Volle mand is 12u geen probleem op 110c low en slow.

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

• ASS-Ware

6 a 8 uur ging altijd prima met een snake in de Weber en slaat een deukje in de kolen van mijn kamado.

• ASS-Ware
DennisCle schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 13:30:
[Afbeelding]

Zou ik nooit doen, gewoon bereiden en dan invriezen, zoals ook andere zeggen.
Ik neem aan dat je wattle bedoelt, een zachte houtsoort. Gaat snel aan en is snel op.
Hoewel snel, da’s relatief.
Daar kun je prima low and slow mee doen.
Met Oak overigens ook, die is harder.

• DennisCle
Wattle bedoel ik inderdaad, haha. Ben voor de Oak gegaan. Zat het toch goed in mijn hoofd (kon het ff zo snel niet terugvinden op Houtskool.nl)

Heb inderdaad niet meer gesplitst. Sowieso heb ik ruim 1,5kg getrimd dus dat was meer dan ik had gedacht. Nu met een kleine 4kg op de BBQ en zal nog wel wat verlies zijn. Niet genoeg om bevroren in te vriezen dus dan maar zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLc4AkITwDBv-usl4m6WzjIqUbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/19BhQZ7vKfVNHRSurxToZSbi.jpg?f=fotoalbum_large
We zijn van start

• borgdaville
DennisCle schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 06:14:
Wattle bedoel ik inderdaad, haha. Ben voor de Oak gegaan. Zat het toch goed in mijn hoofd (kon het ff zo snel niet terugvinden op Houtskool.nl)

Heb inderdaad niet meer gesplitst. Sowieso heb ik ruim 1,5kg getrimd dus dat was meer dan ik had gedacht. Nu met een kleine 4kg op de BBQ en zal nog wel wat verlies zijn. Niet genoeg om bevroren in te vriezen dus dan maar zo.

[Afbeelding]
We zijn van start
Kan niet wachten op de foto’s van het resultaat

• DennisCle
De brisket ligt er net 2uur op met dome temperatuur 110 graden. Hoe kan de thermometer dan al 77 graden intern aangeven? Voor mijn gevoel kan dat niet kloppen, maar beide geven het aan (Grill Guru thermapen en mijn bedrade).

Wat kan ik doen? Ik ging ervan uit dat het 12u zou duren

• borgdaville
DennisCle schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:18:
De brisket ligt er net 2uur op met dome temperatuur 110 graden. Hoe kan de thermometer dan al 77 graden intern aangeven? Voor mijn gevoel kan dat niet kloppen, maar beide geven het aan (Grill Guru thermapen en mijn bedrade).

Wat kan ik doen? Ik ging ervan uit dat het 12u zou duren
Check je diep genoeg in de kern?

Anyway iets klopt er niet, dit kan nooit in minder 10 uur klaar zijn.

Weet je zeker dat de dome thermometer betrouwbaar is en overeenkomt met de tempo op het rooster?

Heb een grafiek van het veeloop van de temperatuur?

[ Voor 28% gewijzigd door borgdaville op 02-08-2024 08:35 ]

• Wimploo
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-11 22:48
Voor 110 graden lijkt het aan de linkerkant wel aardig hard te gloeien. Maar wellicht is dit normaal, kan het bij een ronde kamado nooit zien met de platesetter erop.

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:45
borgdaville schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 08:32:
[...]

Check je diep genoeg in de kern?

Anyway iets klopt er niet, dit kan nooit in minder 10 uur klaar zijn.

Weet je zeker dat de dome thermometer betrouwbaar is en overeenkomt met de tempo op het rooster?

Heb een grafiek van het veeloop van de temperatuur?
Kan prima, ik ga zondag een 8,7kg whole packer in 6,5 uur doen (hot and fast op 168c)

ik vermoed dat je dome temperatuur meter afwijkt en dat je probes mogelijk niet goed zijn

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 07-11 15:31
Paganstars schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Kan prima, ik ga zondag een 8,7kg whole packer in 6,5 uur doen (hot and fast op 168c)

ik vermoed dat je dome temperatuur meter afwijkt en dat je probes mogelijk niet goed zijn
In 2 uur vanuit de koelkast (als ik het goed lees) naar 77 graden is vrij onwaarschijnlijk imo. Dan wijkt de dome temp wel heel veel af.
Aan de andere kant, als 2 onafhankelijke probes het meten. Ook wat onwaarschijnlij dat die het allebei fout hebben.
@DennisCle Hoe ziet de buitenkant eruit?

[ Voor 15% gewijzigd door Henkie_NtA op 02-08-2024 09:44 ]

• DennisCle
Hij is inmiddels gestalled op 78 graden al een uur. Dus misschien valt het mee. Ik dacht dat ik wel netjes diep genoeg in de kern had gestoken, zal straks nog ff checken.

Heb de bbq nog wel iets verder gesloten, zit nu nog maar een halve centimeter open (standje 0,5 vd 5 op zowel de schoorsteen en gleuf.

Ben alleen wel bang dat ie voor 18.00 klaar is dus ik zal straks ff de bierkoeler voorbereiden om de brisket in te bewaren.

Wel spannend zo de eerste keer. Bark ziet er ook (nog) niet uit zoals ik had gehoopt. Vast ook niet perfect getrimd. Genoeg te leren

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:31
De eerste uren gaan altijd het hardst, met pulled pork denk ik soms wel eens dat ik binnen 5 uurtjes klaar ben, maar dan moet de laatste 15 graden nog wel 4/5/6 uurtjes.

Dus denk niet dat je nu zomaar klaar bent, het kan nu ineens heel langzaam gaan.

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

Sterker nog, het is zelfs mogelijk dat de temperatuur in the stall op een gegeven moment een graad daalt. Niets aan de hand, gewoon geduld hebben :)

• DennisCle
Henkie_NtA schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:42:
[...]

In 2 uur vanuit de koelkast (als ik het goed lees) naar 77 graden is vrij onwaarschijnlijk imo. Dan wijkt de dome temp wel heel veel af.
Aan de andere kant, als 2 onafhankelijke probes het meten. Ook wat onwaarschijnlij dat die het allebei fout hebben.
@DennisCle Hoe ziet de buitenkant eruit?
Hij ligt er nu 5,5 uur op en de temp is iets gezakt naar 75.

Ik denk dat het wel klopt nu ik het met twee thermometers heb geprobeerd.

De korst die ik op filmpjes zie lijkt nog niet echt te ontstaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHrczDAPlmMKqvPjHLnA1ziAZW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OFzzw4ZLkpvbqNPsjv5JAPHB.jpg?f=fotoalbum_large
Wimploo schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:08:
Voor 110 graden lijkt het aan de linkerkant wel aardig hard te gloeien. Maar wellicht is dit normaal, kan het bij een ronde kamado nooit zien met de platesetter erop.
Ja misschien vertekent de foto wat (sowieso slechte camera). Ik had een enkele hotspot gecreëerd en toen die een half uur had gebrand waarvan kwartier met platesetter en de temp stabiel was heb ik het er pas opgelegd.

• Tomatoman
  • Nu online

Tomatoman

Fulltime prutser

DennisCle schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:32:
[...]

Hij ligt er nu 5,5 uur op en de temp is iets gezakt naar 75.
Mijn glazen bol wist al anderhalf uur voordat jij het constateerde dat dit zou gebeuren 8)

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heeft het nut om spareribs te rubben en een avondje in de koelkast te laten staan? Lees her en der dat 3, 2, 1 vaak te lang is. Persoonlijk hou van wat bite, iemand tips? Doet het spritsen met appelsap oid ook nog echt wat of is dat voor de laatste 5 percent? Aka, nauwelijks de moeite waard.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 09:18
MrVegeta schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:10:
Heeft het nut om spareribs te rubben en een avondje in de koelkast te laten staan? Lees her en der dat 3, 2, 1 vaak te lang is. Persoonlijk hou van wat bite, iemand tips? Doet het spritsen met appelsap oid ook nog echt wat of is dat voor de laatste 5 percent? Aka, nauwelijks de moeite waard.
Als ik spareribs maak, gaan ze in de ochtend in de rub. Dan rond 13:00 gaat de kamado aan, naar 110/120 graden. Dan gaan de ribben erop, rond 13:30, met een paar blokjes rookhout.
Rond 17:00 uur begin ik met aflakken, met een saus naar wens. En rond 18:30 zijn ze meestal wel klaar.

Ik pak dus niet in. Doe dit al jaren zo, en dat bevalt goed. Ze worden niet boterzacht, en hebben dus inderdaad nog wat bite. Kwestie van voorkeur?

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-11 08:58

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Makaja schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Als ik spareribs maak, gaan ze in de ochtend in de rub. Dan rond 13:00 gaat de kamado aan, naar 110/120 graden. Dan gaan de ribben erop, rond 13:30, met een paar blokjes rookhout.
Rond 17:00 uur begin ik met aflakken, met een saus naar wens. En rond 18:30 zijn ze meestal wel klaar.

Ik pak dus niet in. Doe dit al jaren zo, en dat bevalt goed. Ze worden niet boterzacht, en hebben dus inderdaad nog wat bite. Kwestie van voorkeur?
Klinkt als een prima hassleproof recept.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-11 09:18
MrVegeta schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:28:
[...]

Klinkt als een prima hassleproof recept.
Ja, vooral als ik die dag ook in de tuin aan het werk ben, komt er af en toe dan zo'n heerlijke geur van rook en vlees langs. En verder is het inderdaad heel makkelijk.

Je hoeft er nauwelijk om te denken, en het enige dat ik af en toe doe, is kijken naar de temperatuur. Meestal steek ik een thermometer door een aardappel of ui, en leg die op het rooster. Vind ik toch nauwkeuriger dan de dome-thermometer. Dan heb je echt de temperatuur ter hoogte van het rooster. Wel even zorgen dat punt van de thermometer niet óp het rooster ligt.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

In het kader van aardappel en ui verspilling heb je daar eventueel ook kleine metalen klemmetjes voor om op t rooster een thermometer te zetten.

Ik gebruik ook zelden de dome.

• DennisCle
Tomatoman schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Mijn glazen bol wist al anderhalf uur voordat jij het constateerde dat dit zou gebeuren 8)
Inmiddels na 7uur door naar 88 graden. Ik mik op 95, maar hij is nog wel stug. Handig om te wrappen om in zijn eigen stoom wat zachter te worden de komende paar uur?

Sorry voor alle vragen, niet zo gewend om zo van een recept af te moeten wijken en first aid te moeten doen.
Pagina: 1 ... 297 ... 348 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism