Ik tref daar liever geen kaas aan hoor, maar ieder zijn ding.purplevendetta schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Alles wat ik zie doet me denken aan haar...
haha.
Daar heb ik geen stem in. Mijn vrouw wil niets met BBQ te maken hebben. De zalm was voor haar...
Doe maar eens een stukje zalm om de BBQ a la Bobby Flay style, dan wil ze niets anders meer.jeroenkb schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:01:
[...]
haha.
Daar heb ik geen stem in. Mijn vrouw wil niets met BBQ te maken hebben. De zalm was voor haar...
Jij bent van team Pindakaas?ASS-Ware schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 11:02:
[...]
Ik tref daar liever geen kaas aan hoor, maar ieder zijn ding.

Laatst voor het eerst zalm (warm) gerookt op de Kamado. Simpel gehouden en zelfs mijn schoonmoeder die écht geen vis lust heeft ervan gesmuld. Kerntemperatuur 50 graden was hier (ruim) voldoende gaar.ASS-Ware schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 12:06:
[...]
Doe maar eens een stukje zalm om de BBQ a la Bobby Flay style, dan wil ze niets anders meer.
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar dat verschilt per keer. De afgelopen 15x heb ik geen kaart hoeven te laten zien. Althans niet bij binnenkomst. Bij de kassa gewoon de digitale uit stocard.Some0ne schreef op maandag 15 juli 2024 @ 22:13:
[...]
Bij de Sligro in Eindhoven niet meer zo gemakkelijk. Hier willen ze de fysieke kaart zien of een legitimatie waarop de naam overeen komt met de naam op de klantenkaart.
Wellicht niet het juiste topic, maar niet geschoten....
Ik ben op zoek naar een dutch oven van max 25x25cm en max 13cm hoog inclusief deksel. Het liefst zonder poten en inhoud minimaal 2 liter. Vierkant of rond maakt niet uit. Tips?
Zelf kan ik echt niks vinden, of het is te hoog, of inhoud is net 1 liter.
Ik ben op zoek naar een dutch oven van max 25x25cm en max 13cm hoog inclusief deksel. Het liefst zonder poten en inhoud minimaal 2 liter. Vierkant of rond maakt niet uit. Tips?
EU DNS: 86.54.11.100
Ziet er lekker uit! Zet ik op mijn lijst…impactftw schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 20:00:
Vorige week voor het eerst de spicy chicken bites gemaakt (noskos recept)👌 🐓
Zijn er hier bbq knutselaars die een hondenbakje hebben omgebouwd tot aslade? Bak die ik er nu in heb is te klein voor de grill guru large en er zit geen gat in de zijkant😅
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vwb die hondenbak; waarom niet zoiets https://www.bbqvillage.nl...hbucket-large-vanaf-2023/ ?
Bij binnenkomst is er geen controle meer. Bij de kassa (ja, heel handig) had ik die controle wel.jabberwock schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:46:
[...]
Ik zeg niet dat het niet zo is, maar dat verschilt per keer. De afgelopen 15x heb ik geen kaart hoeven te laten zien. Althans niet bij binnenkomst. Bij de kassa gewoon de digitale uit stocard.
Andere vraag, iemand nog goede tips om de vriezer te organiseren? Gevacumeerde zakken met diverse etenswaren en gewichten liggen nu verspreidt door de vriezer, maar ik wil dit iets netter hebben. Ik zat zelf te denken aan opberg bakken van de Ikea.
Sowieso alles stickeren.Some0ne schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:32:
[...]
Bij binnenkomst is er geen controle meer. Bij de kassa (ja, heel handig) had ik die controle wel.
Andere vraag, iemand nog goede tips om de vriezer te organiseren? Gevacumeerde zakken met diverse etenswaren en gewichten liggen nu verspreidt door de vriezer, maar ik wil dit iets netter hebben. Ik zat zelf te denken aan opberg bakken van de Ikea.
Wij hebben lades in de vriezer.
1 la voor broodbeleg, sausen, ijsjes, restjes kaas bevroren, ijsklontjes en koelelementen. Dat soort spul.
1 la voor vlees (grootste la)
1 la voor groenten en fruit en soms wat gebak of extra vlees
1 la voor maaltijden reeds gekookt. Dus voor late diensten. Soms extra vlees.
1 la voor brood, hamburger broodjes en andere brood producten.
1 la voor friet en snacks.
Alles wat vacuüm kan zonder kwaliteit verlies van je product (brood) of zonder overdrijven (een doosje frikandelletjes die er max een week liggen). Is vacuüm
En dus met sticker erop met wat het is, gewicht en datum invriezen.
Exact de inhoud staat ook in OneNote gesynchroniseerd tussen alle apparaten thuis. Als iemand iets uitpakt gelijk uit t lijstje halen en dan weet iedereen hoe ver we zijn.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Iemand nog een leuke tip voor een Bastard Large gietijzeren half moon? Ik wil eigenlijk én een rooster én een 'griddle'. Maar samen toch weer 100 euro... Ben het uit blijven geven een beetje zat
Iemand nog andere tips? Want de alternatieven die ik online zie lijken net niet te passen op de Bastard (48 a 48,5 benodigd).
Dankjewel, de halve camping staat me aan te gapen waarom ik zo in een scheur ligpurplevendetta schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:53:
[...]
Alles wat ik zie doet me denken aan haar...
Wachten dat intratuin weer 20% of zo heeft en dan bij wissel nog eens 8% bonnen kopen is samen 28% kortingMiKeZZa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:56:
Iemand nog een leuke tip voor een Bastard Large gietijzeren half moon? Ik wil eigenlijk én een rooster én een 'griddle'. Maar samen toch weer 100 euro... Ben het uit blijven geven een beetje zatIemand nog andere tips? Want de alternatieven die ik online zie lijken net niet te passen op de Bastard (48 a 48,5 benodigd).
Wat is 8% wissel bon korting dan?supercop7373 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Wachten dat intratuin weer 20% of zo heeft en dan bij wissel nog eens 8% bonnen kopen is samen 28% korting
ff Googlen en je hebt je antwoord
Of als je ING hebt via de rentepuntenwinkel intratuin cadeaubonnen kopen met 12,5% korting.supercop7373 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:57:
[...]
Wachten dat intratuin weer 20% of zo heeft en dan bij wissel nog eens 8% bonnen kopen is samen 28% korting
De rib tips liggen op de bbq. 2 en een half uur uur zachtjes roken 120c daarna verder behandelen 3,2,1 methode.
Tot de knars kraak zacht is.
:strip_exif()/f/image/nUmc6VXcM53iFKxMPFjvXT7Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door almere op 18-07-2024 15:47 ]
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Volgende keer beter rechtop zetten, dan komt de rook aan bijna alle kanten. Nu houdt je rooster een hoop tegen.almere schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:34:
De rib tips liggen op de bbq. 2 en een half uur uur zachtjes roken 120c daarna verder behandelen 3,2,1 methode.
[Afbeelding]
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-70154800/ is hier ideaal voor. Smakelijk voor straks!
Maar dan ben ik bang dat de knars nog te hard is. Maar ik hou het in de gaten 😜.418O2 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:47:
Oef, dat vind ik wel lang voor zulke stukjes. denk dat 2-1-0.5 ook wel goed was gekomen
De knars?almere schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:22:
[...]
Maar dan ben ik bang dat de knars nog te hard is. Maar ik hou het in de gaten 😜.
als je ze inpakt dan stomen ze gewoon goed gaar hoor. 3-2-1 is voor spareribs, met kleine baby-back ribs doe je sowieso al een stuk minder, 2-1.5.-0.5 bijvoorbeeld. Maargoed; wellicht werkt het voor jou
Stel nou dat ik ribs sous vide voor wil garen, maar niet zo’n regelbare vibrator heb voor in de pan, maar met een inductie fornuis gewoon de temp op 72 graden hou (of welke andere aan te raden temp voor spare ribs aanhou) hoe lang moet ik dan sous vide garen om naderhand nog af te lakken en een beetje bite te krijgen? (Zeg maar de 2-1 van 3-2-1).
Knars is kraakbeen vind het lekker als die zacht is
Mijn laatste experiment was 12 uur op 68c iirc. Dan is het mooi gaar en nog wel stevig genoeg. Maar het is wel erg afhankelijk van je smaak en het vlees (dikte en vet)loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:30:
Stel nou dat ik ribs sous vide voor wil garen, maar niet zo’n regelbare vibrator heb voor in de pan, maar met een inductie fornuis gewoon de temp op 72 graden hou (of welke andere aan te raden temp voor spare ribs aanhou) hoe lang moet ik dan sous vide garen om naderhand nog af te lakken en een beetje bite te krijgen? (Zeg maar de 2-1 van 3-2-1).
Dat gaat je niet lukken. Je krijgt het zo zolang stabiel. Daar krijg je te grote wisselingen in.loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:30:
Maar reken op 24H. En dus 24H naast je fornuis staan en elke graad regelen. Lukt je echt niet.
Wow. Ik gooi eerlijk gezegd nog liever eten weg dan dat ik het zo aan zou pakken...Dennis1812 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:58:
[...]
Sowieso alles stickeren.
Wij hebben lades in de vriezer.
1 la voor broodbeleg, sausen, ijsjes, restjes kaas bevroren, ijsklontjes en koelelementen. Dat soort spul.
1 la voor vlees (grootste la)
1 la voor groenten en fruit en soms wat gebak of extra vlees
1 la voor maaltijden reeds gekookt. Dus voor late diensten. Soms extra vlees.
1 la voor brood, hamburger broodjes en andere brood producten.
1 la voor friet en snacks.
Alles wat vacuüm kan zonder kwaliteit verlies van je product (brood) of zonder overdrijven (een doosje frikandelletjes die er max een week liggen). Is vacuüm
En dus met sticker erop met wat het is, gewicht en datum invriezen.
Exact de inhoud staat ook in OneNote gesynchroniseerd tussen alle apparaten thuis. Als iemand iets uitpakt gelijk uit t lijstje halen en dan weet iedereen hoe ver we zijn.
Maar wij doen dan ook vrijwel elke dag boodschappen en doen niet (zo vaak) aan restjes invriezen.
Bovenste la: ijsjes, ijsblokjes en koelelementen.
Middelste la: diepvriesgroenten, evt. diepvriespizza en patat/snacks.
Onderste la: ingevroren vlees in originele verpakking, of geportioneerd in vacuum (en dan staat er doorgaans wel op wat erin zit).
Maar waarom is vooraf gemaakte goede maaltijden invriezen dan zo erg maar iets als diepvriespizza wel oke? 
Ik eet tien keer liever een echte maaltijd die ik voor later ingevroren heb dan een diepvriespizza.
Ik eet tien keer liever een echte maaltijd die ik voor later ingevroren heb dan een diepvriespizza.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Laat iedereen lekker eten, invriezen en stickeren wat hij wil…
Ik heb ook best ff gegniffeld om de stickertjes en het bijwerken van een OneNote als ik een ijsje uit de vriezer pak. Heb hem hier thuis zelfs voorgelezen om te zeggen dat ik dan nog best meeval 😆
Maar iedereen kan dat toch lekker doen als hij dat wil? Net als een diepvriesproduct pakken voor het gemak…
Ik heb ook best ff gegniffeld om de stickertjes en het bijwerken van een OneNote als ik een ijsje uit de vriezer pak. Heb hem hier thuis zelfs voorgelezen om te zeggen dat ik dan nog best meeval 😆
Maar iedereen kan dat toch lekker doen als hij dat wil? Net als een diepvriesproduct pakken voor het gemak…
De ijsjes kloppen het vaakst niet hoor.MiKeZZa schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:41:
Laat iedereen lekker eten, invriezen en stickeren wat hij wil…
Het wordt echt wel eens vergeten.
Maar zeker voor de wat meer bijzondere stukken vlees is het fijn enig overzicht te hebben. Scheelt onnodige aankopen. En je eet sneller op wat je hebt. In mijn ervaring althans
Hoevaak neem je een pak gehakt of kipdij mee wat je stiekem nog in de vriezer had liggen?
Maaltijden vind ik ook fijn, zeker met gemiddeld 5 avonddiensten per week kan ik enigzins zien wat ik te eten mee kan nemen.
Maar blij dat ik je kan laten gniffelen
Ieder heeft wel ergens een systeem in. Wij zijn chaotisch in genoeg andere dingen.
Al zou zoon koelkast met camera die dat vanzelf bijhoudt ideaal zijn voor ons.
Groot gelijk man. Lekker doen wat werkt. Maar ik vond het gewoon grappig.Dennis1812 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 21:12:
[...]
De ijsjes kloppen het vaakst niet hoor.
Het wordt echt wel eens vergeten.
Maar zeker voor de wat meer bijzondere stukken vlees is het fijn enig overzicht te hebben. Scheelt onnodige aankopen. En je eet sneller op wat je hebt. In mijn ervaring althans
Hoevaak neem je een pak gehakt of kipdij mee wat je stiekem nog in de vriezer had liggen?
Maaltijden vind ik ook fijn, zeker met gemiddeld 5 avonddiensten per week kan ik enigzins zien wat ik te eten mee kan nemen.
Maar blij dat ik je kan laten gniffelen
Ieder heeft wel ergens een systeem in. Wij zijn chaotisch in genoeg andere dingen.
Al zou zoon koelkast met camera die dat vanzelf bijhoudt ideaal zijn voor ons.
Nu heb je wel halve manen..
Snel garantie claimen dan maar. Wellicht zat er al een scheur in.
Meeste fabrikanten doen niet heel moeilijk. Zeker niet als t zo kort is.
Is een Grill Guru MediumDennis1812 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 22:21:
Nu heb je wel halve manen..
Wellicht een gietijzeren pan erin beter?
Nee, als dit een nieuwe platesetter is moet die gewoon onder garantie vervangen worden.
Daarom heb je garantie.
3x is veel te weinig.
Mijn stenen gaan al 6 jaar mee zonder enig probleem.
Daarom heb je garantie.
3x is veel te weinig.
Mijn stenen gaan al 6 jaar mee zonder enig probleem.
Diepvries organisatie....
Ik koop nagenoeg nooit vlees in een supermarkt. Mijn vlees-adressen zijn oa een bilogische boer met vleespakketten, een grootslagerij en zo nu en dan kan ik wild bemachtigen, maar dan wel in porties van 10 kilo.
Ik partitioneer voor het invriezen. Momenteel liggen er 67 porties in mijn vriezer. (Dat zijn er wel eens bijna 100) Dat is vragen om problemen, want het verkeerde stuk ontdooien is zonde. Ik heb dus zwaar geinvesteerd en een euro of zeven uitgegeven aan plastic schijfjes met een gestanst nummer. Hygienisch, en voorkomt misverstanden. Mijn eerdere poging om met een stift op de portie te schrijven veroorzaakte juist veel misverstanden, maar dit werkt al een jaar of zes prima.
En dit kan alleen met een excel tabel oid. Dus per portie hou ik bij op welke datum het gekocht is, bij welke winkel, wat het precies is, hoeveel het is, en in welke la ik het stop. (en natuurlijk op positie 1 het nummer van het schijfje)
Er staat een bakje bij de PC, waar de gebruikte nummertjes ingaan tot ze afgevoerd zijn van de excel lijst. Met vieze klauwen ga ik dat niet gelijk invoeren op de PC. Meestal doe ik het om de dag even, da's 30 seconde werk. Maar andersom: als ik nasi ga maken, kan ik zo zien wat het oudste pakje kipfilet in de vriezer is, of dat ik beter dat pakje van 300 gram kan pakken omdat we met zijn vieren eten. Of als ik een maaltijd wil verzinnen, kijk ik wat het oudste vlees is, en maak daar een maaltijd mee.
Ik koop nagenoeg nooit vlees in een supermarkt. Mijn vlees-adressen zijn oa een bilogische boer met vleespakketten, een grootslagerij en zo nu en dan kan ik wild bemachtigen, maar dan wel in porties van 10 kilo.
Ik partitioneer voor het invriezen. Momenteel liggen er 67 porties in mijn vriezer. (Dat zijn er wel eens bijna 100) Dat is vragen om problemen, want het verkeerde stuk ontdooien is zonde. Ik heb dus zwaar geinvesteerd en een euro of zeven uitgegeven aan plastic schijfjes met een gestanst nummer. Hygienisch, en voorkomt misverstanden. Mijn eerdere poging om met een stift op de portie te schrijven veroorzaakte juist veel misverstanden, maar dit werkt al een jaar of zes prima.
En dit kan alleen met een excel tabel oid. Dus per portie hou ik bij op welke datum het gekocht is, bij welke winkel, wat het precies is, hoeveel het is, en in welke la ik het stop. (en natuurlijk op positie 1 het nummer van het schijfje)
Er staat een bakje bij de PC, waar de gebruikte nummertjes ingaan tot ze afgevoerd zijn van de excel lijst. Met vieze klauwen ga ik dat niet gelijk invoeren op de PC. Meestal doe ik het om de dag even, da's 30 seconde werk. Maar andersom: als ik nasi ga maken, kan ik zo zien wat het oudste pakje kipfilet in de vriezer is, of dat ik beter dat pakje van 300 gram kan pakken omdat we met zijn vieren eten. Of als ik een maaltijd wil verzinnen, kijk ik wat het oudste vlees is, en maak daar een maaltijd mee.
Vorig weekend pulled pork Griekse stijl gemaakt, dat is wel een aanrader! (Procureur met gyros kruiden op een pita met komkommer, tomaat en tzaziki).
En afgelopen donderdag wat zalm opgepikt, een deel bobby flay stijl en de ander gewoon met viskruiden:
En afgelopen donderdag wat zalm opgepikt, een deel bobby flay stijl en de ander gewoon met viskruiden:
:strip_exif()/f/image/TkWo8X9QaHFSFXNgic8gk51J.jpg?f=fotoalbum_large)
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Gister voor het eerst geprobeerd pulled pork te maken op de bbq. Dat was ook voor het eerst iets langer dan 1 uur erop hebben liggen. Laat ik maar zeggen dat ik nog even moet oefenen.
Het ziet er op zich prima uit:
:strip_exif()/f/image/dzNRN5Kl0gUc4yLufXu7z3jY.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het op temperatuur houden was niet echt een succes en daarbij kwam ook nog een hoop witte rook kijken. De smaak is daar behoorlijk door beïnvloed.
:strip_exif()/f/image/dzNRN5Kl0gUc4yLufXu7z3jY.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar het op temperatuur houden was niet echt een succes en daarbij kwam ook nog een hoop witte rook kijken. De smaak is daar behoorlijk door beïnvloed.
T scheelt dat pulled pork heel vergevingsgezind is qua temperatuur.
Misschien onderste stukje bark wegdoen. Binnenste zal minder beïnvloed zijn denk ik.
Misschien onderste stukje bark wegdoen. Binnenste zal minder beïnvloed zijn denk ik.
Goed excuus om het volgende week weer te maken…purplevendetta schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:10:
Gister voor het eerst geprobeerd pulled pork te maken op de bbq. Dat was ook voor het eerst iets langer dan 1 uur erop hebben liggen. Laat ik maar zeggen dat ik nog even moet oefenen.
[Afbeelding]
Oefening baart kunst 😉
Vandaag porchetta gemaakt, met gevulde aardappels en maïs.
Moet zeggen dat de porchetta enigszins tegenviel, vond hem aan de vette kant. Het was 1,4kg buikspek zonder zwoerd. Heb het gegaard indirect op een temperatuur tussen de 120 en 130 graden tot de kern 63 graden was. Daarna de buitenkant nog even direct afgegrild. Wat zou een manier zijn om het geheel iets minder vettig te laten zijn. Op lagere temperatuur, of juist hoger? Heb het 1x eerder gemaakt en was toen minder vettig maar kan me niet meer herinneren hoe ik het toen heb bereid
Nog wat fotos voor de liefhebbers 😁
Moet zeggen dat de porchetta enigszins tegenviel, vond hem aan de vette kant. Het was 1,4kg buikspek zonder zwoerd. Heb het gegaard indirect op een temperatuur tussen de 120 en 130 graden tot de kern 63 graden was. Daarna de buitenkant nog even direct afgegrild. Wat zou een manier zijn om het geheel iets minder vettig te laten zijn. Op lagere temperatuur, of juist hoger? Heb het 1x eerder gemaakt en was toen minder vettig maar kan me niet meer herinneren hoe ik het toen heb bereid
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Makkelijk antwoord: een magerder stuk vlees pakkenFaeshaas schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:53:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Porchetta is heerlijk, vooral dungesneden op ciabatta met een flinke lik nduja en wellicht een beetje Rucola. Dungesneden in een broodje, is het een andere ervaring.
Adjust non olet, plerumque...
Precies, het vlees zelf was helemaal prima. We hebben er toch een paar broodjes van kunnen eten.Dennis1812 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 14:11:
T scheelt dat pulled pork heel vergevingsgezind is qua temperatuur.
Inderdaad, weer wat geleerd. Ik ben er inmiddels ook wel uit dat rubs met basterdsuiker mij niet zo bevallen.Togi schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:20:
[...]
Goed excuus om het volgende week weer te maken…
Oefening baart kunst 😉
Tja, als dat niet lukt kun je wellicht een magic wand proberen?loewie1984 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:30:
Ik vind dit soort gerechten (net als buikspek) doorgaans koud, op een broodje veel lekkerder.Faeshaas schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:53:
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Deze is 1,8 liter. Fijn ding, ik heb zelf een maat groter.c-nan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:53:
[ Voor 3% gewijzigd door Worra op 23-07-2024 14:50 ]
Bij qvist hebben ze regelmatig leuke DO's te koop.c-nan schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 21:53:
[ Voor 5% gewijzigd door walteij op 23-07-2024 15:55 ]
Check ook onze nieuwe F1 Website racetalk (nee, doe maar niet, die is ff stuk)
Dat is echt een hele mooie kamado, maar wel jammer dat ze hem afgewerkt hebben met vilt i.p.v. zo'n glasvezel band voor het afdichten.nielsn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:04:
Deze ochtend hebben ze mijn Primo Oval XXL afgeleverd:
[Afbeelding]
In het onderstel komt nog een rek.
[Afbeelding]
Banana for scale.
Als een god in Nijmegen.
ben ik het wel mee eens, gemiste kans zeker in dat segmentAlaksandus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Dat is echt een hele mooie kamado, maar wel jammer dat ze hem afgewerkt hebben met vilt i.p.v. zo'n glasvezel band voor het afdichten.
Hier houden ze ook niet van teveel vet in de buikspek.Faeshaas schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:53:
Ik laat hem daarom langer doorgaren (meestal de dome temp tussen 110 en 125 graden)
Rond de 70 graden kerntemperatuur, kom je in 'the stall'. Dit is het moment waarop de hoeveelheid vet aanzienlijk verminderd. Vaak loopt de temperatuur dan ook een poosje terug (vorige week ging ik met 1,6kg buikspek van 70 graden kern naar 64). Als je dan genoeg geduld hebt kun je hem rustig laten doorgaren (het stijgen van de kerntemperatuur gaat nu ook langzamer). Ik ga dan door tot zo'n 75 graden kern temperatuur maar je kan met buikspek ook rustig door tot zo'n 85 graden.
/f/image/EfeZB3byrOUg3JR9MqNwA0BD.png?f=fotoalbum_large)
Wat een enorm prijs verschil. Inmiddels 900 tot 1000 euro voor hetzelfde ding.
Moest een nieuw account bevestigen bij vuur en rook en zag hem ineens staan.
Schrok enigzins van het verschil.
Ik vond dit destijds al duur.
Al ben ik nu aan het sparen voor een konnected joe of big joe. Nog een paar slagen duurder.
Neem voor de grap eens een kijkje op Marktplaats, waar mensen proberen een Classic 1 te verkopen voor prijzen die hoger liggen dan in de winkel.Dennis1812 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:08:
[Afbeelding]
Al ben ik nu aan het sparen voor een konnected joe of big joe. Nog een paar slagen duurder.
Met de wetenschap dat anderen er in het verleden minder voor hebben betaald en nu profiteren van de huidige marktprijzen, lijkt barbecueën een lucratieve bezigheid te zijn geweest.
Zelf ben ik ook aan het rondkijken voor een Kamado Joe Classic (ongeacht het modelnummer), en hier in dit topic zag ik redelijke aankoopprijzen voorbijkomen. De prijzen zijn echter gemiddeld een paar honderd euro gestegen.
Nee hoor dat valt wel mee, je moet gewoon goed zoeken.Dennis1812 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:08:
[Afbeelding]
Hier is hij "gewoon" nog 850 euro.
https://www.kamado-nederl...QRjgxF1OIcbRoCz7EQAvD_BwE
Nogsteeds 110 euro stijging. Terwijl er een nieuw model is. Meestal daalt het dan.
En ik vergeleek met de plek waar ik hem ook gekocht had. Leek mij wel zo eerlijk.
Wellicht was hij destijds ook elders wel net iets goedkoper, geen idee.
En ik vergeleek met de plek waar ik hem ook gekocht had. Leek mij wel zo eerlijk.
Wellicht was hij destijds ook elders wel net iets goedkoper, geen idee.
Alles wordt duurder.. Waar ik enkel jaren geleden een kar vol boodschappen had heb ik nu een half tasje..Dennis1812 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 21:44:
Nogsteeds 110 euro stijging. Terwijl er een nieuw model is. Meestal daalt het dan.
Klopt. Behalve spullen waar vervolg modellen op komen.
Die worden meestal goedkoper en uitgefaseerd langzaamaan
Uitfaseren denken ze al helemaal niet aan en lijkt me niet nodig. Er is een doelgroep voor. Maar ondanks nieuwe versies gaat de prijs omhoog.
Verbaasde mij enigzins
Er is ook geen Lassie toverrijst 2.0 die 1.0 gaat vervangen waardoor de oude in een aanbieding komt.
Spullen die uit het assortiment gaan mag je meestal wel met dikke korting meenemen natuurlijk.
Uitfaseren denken ze al helemaal niet aan en lijkt me niet nodig. Er is een doelgroep voor. Maar ondanks nieuwe versies gaat de prijs omhoog.
Verbaasde mij enigzins
Er is ook geen Lassie toverrijst 2.0 die 1.0 gaat vervangen waardoor de oude in een aanbieding komt.
Spullen die uit het assortiment gaan mag je meestal wel met dikke korting meenemen natuurlijk.
Het is gewoon marktwerking. En zeker bij dit soort producten die lang mee gaan, blijft de basis versie vaak bestaan als nieuw 'instap' model. Daarbij komt ook dat ze het niet op deze manier zouden doen als dit niet winstgevend zou zijn.. het blijven commerciële ondernemingenDennis1812 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:30:
Klopt. Behalve spullen waar vervolg modellen op komen.
Verbaasde mij enigzins
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Ik dacht precies hetzelfde in de showroom. Wanneer deze aan vervanging toe is zal ik eens kijken wat er op de markt is.Alaksandus schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:46:
[...]
Dat is echt een hele mooie kamado, maar wel jammer dat ze hem afgewerkt hebben met vilt i.p.v. zo'n glasvezel band voor het afdichten.
Nice, nog een Primo adept. Ik heb zelf de oval large. Ik vind deze tafel wel mooier dan het rvs-winkelkarretje van de Large. Ik ga in het voorjaar in mijn nieuwe huis een buitenkeuken regelen, staat nu op pallets en ik mis wel wat ruimte om mijn spullen neer te zetten.nielsn schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:04:
Deze ochtend hebben ze mijn Primo Oval XXL afgeleverd:
[Afbeelding]
In het onderstel komt nog een rek.
[Afbeelding]
Banana for scale.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uO3KFEQTAuYPhrsPjWdl4W3U.jpg?f=user_large)
Bij ons vakantiehuis op Kreta hebben we een ouderwetse houtbarbecue (en pizzaoven). Geen houtskool of briketten, maar gewoon caveman style de fik in droog gras, dan kleine twijgen en met steeds dikker wordend hout naar hele stammetjes. Als de takken flink verkoold zijn de verkoolde takken een beetje uit elkaar halen zodat de vlammen vanzelf verdwijnen en barbecueën maar.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iMiW7CLcUVQX00YnElKXiRdk.jpg?f=user_large)
Het hout was hier zo droog dat één vlammetje genoeg was. Geen aanmaakblokjes, helemaal niets. Het deed me weer eens beseffen hoe simpel het in deze omgeving is om een bosbrand te veroorzaken. Op zijn Grieks heb ik gigantische varkenskoteletten gegrild, pancetta (= speklap), puntpaprika en rode ui. Erbij: zelf gemaakte tzatziki, gepofte aardappel en Griekse salade. Met olijfolie uit de olijfgaard naast het huis, minitomaatjes uit de tuin van de verhuurder (hij toverde opeens eens bak vol tomaatjes uit zijn borstzakje
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JpgEd5zXFH9TsYY86w43Zcu5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pqTZyRU5zZtq1IbYlLDX6BFe.jpg?f=user_large)
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ideaal! zo 'heurt' het. Eerlijk etenTomatoman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]
Bij ons vakantiehuis op Kreta hebben we een ouderwetse houtbarbecue (en pizzaoven). Geen houtskool of briketten, maar gewoon caveman style de fik in droog gras, dan kleine twijgen en met steeds dikker wordend hout naar hele stammetjes. Als de takken flink verkoold zijn de verkoolde takken een beetje uit elkaar halen zodat de vlammen vanzelf verdwijnen en barbecueën maar.
[Afbeelding]
Het hout was hier zo droog dat één vlammetje genoeg was. Geen aanmaakblokjes, helemaal niets. Het deed me weer eens beseffen hoe simpel het in deze omgeving is om een bosbrand te veroorzaken. Op zijn Grieks heb ik gigantische varkenskoteletten gegrild, pancetta (= speklap), puntpaprika en rode ui. Erbij: zelf gemaakte tzatziki, gepofte aardappel en Griekse salade. Met olijfolie uit de olijfgaard naast het huis, minitomaatjes uit de tuin van de verhuurder (hij toverde opeens eens bak vol tomaatjes uit zijn borstzakje) en - na een duik in ons zwembad - als afsluiter ouzo van de lokale brouwerij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Vanaf woensdag zit ik weer bij mijn huis op Corfu; met deze foto's is de voorpret met een factor 3 toegenomen.Tomatoman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het hout was hier zo droog dat één vlammetje genoeg was. Geen aanmaakblokjes, helemaal niets. Het deed me weer eens beseffen hoe simpel het in deze omgeving is om een bosbrand te veroorzaken. Op zijn Grieks heb ik gigantische varkenskoteletten gegrild, pancetta (= speklap), puntpaprika en rode ui. Erbij: zelf gemaakte tzatziki, gepofte aardappel en Griekse salade. Met olijfolie uit de olijfgaard naast het huis, minitomaatjes uit de tuin van de verhuurder (hij toverde opeens eens bak vol tomaatjes uit zijn borstzakje) en - na een duik in ons zwembad - als afsluiter ouzo van de lokale brouwerij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
On a sidenote: Houd, zeker in Griekenland, lokale berichtgeving omtrent open vuur en BBQ in de gaten.
Op regelmatige basis worden er vanuit lokale besturen verboden uitgevaardigd en op overtreding staan zware boetes.
Ook zijn Grieken niet vies van het melden van BBQ's en/of open vuur bij lokale autoriteiten.
Ergens wel logisch aangezien de risico's zeer groot zijn mocht het mis gaan. (niet alleen voor natuur, maar ook zeker voor toeristen-inkomsten en dus de lokale economie)
Eric, Signing off !!
Hier ligt de procureur sinds vanochtend half 9 op de Bastard, langzaam te garen totdat het vanavond getrokken gaat worden. Recept komt van Smokey Bastards, uit een van hun kookboeken. Ben heel benieuwd, ik heb pulled pork tot nu toe alleen nog maar uit de slowcooker gegeten.
:strip_exif()/f/image/u0rGQnbJVxoS8wvqxDVjwLUs.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: nog wat fotos!
:strip_exif()/f/image/9EasgXeDCIMA3Dnz9eEaCUEn.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het inpakken (op 69°C kern), na zo'n 4.5 uur roken op appelhout.
:strip_exif()/f/image/r6UhvT5a5otDWncqfJvEq1Cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het pullen.
:strip_exif()/f/image/NgrI4gxDvRQMEAwAhSD5spHa.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eindresultaat! Met 5 man verorberd, en man wat was het lekker! Foto van het bordje vergeten te maken, maar voor het idee: broodje pulled pork met coleslaw op een zachte maisbol. Alles (ook het brood) zelf gemaakt
:strip_exif()/f/image/u0rGQnbJVxoS8wvqxDVjwLUs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9EasgXeDCIMA3Dnz9eEaCUEn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/r6UhvT5a5otDWncqfJvEq1Cm.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor het pullen.
:strip_exif()/f/image/NgrI4gxDvRQMEAwAhSD5spHa.jpg?f=fotoalbum_large)
Het eindresultaat! Met 5 man verorberd, en man wat was het lekker! Foto van het bordje vergeten te maken, maar voor het idee: broodje pulled pork met coleslaw op een zachte maisbol. Alles (ook het brood) zelf gemaakt

[ Voor 53% gewijzigd door Esumontere op 26-07-2024 23:32 ]
Je zegt 4,5 uur roken, maar na 3 kwartier is een chunk meestal wel op.Esumontere schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
Hier ligt de procureur sinds vanochtend half 9 op de Bastard, langzaam te garen totdat het vanavond getrokken gaat worden. Recept komt van Smokey Bastards, uit een van hun kookboeken. Ben heel benieuwd, ik heb pulled pork tot nu toe alleen nog maar uit de slowcooker gegeten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het pullen.
[Afbeelding]
Het eindresultaat! Met 5 man verorberd, en man wat was het lekker!
Hoe voeg jij extra rookhout toe?
Ik had m’n bril niet op en dacht bij de bovenste foto heel even dat je aan tafel zat met een zwarte tanktop en een papieren zak over je hoofdTomatoman schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:56:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik gooi de kolenmand helemaal vol, maar omdat pulled pork op ~115°C gerookt wordt steek ik maar op 1 plek de kolen aan. Als ze goed branden en de hitte in de dome zit leg ik 3 of 4 chunks (afhankelijk van het formaat) van binnen naar buiten op de kolen. Eentje bovenop de vuurhaard en dan steeds een stukkie naar buiten. Tegen de tijd dat de eerste is opgefikt is de tweede goed onderweg, en zo kan ik gerust 4 uur roken. Sterker nog, na de in totaal 6.5 uur dat mijn kamado heeft gewerkt aan de pulled pork had ik nog ruim een chunk over.ASS-Ware schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Je zegt 4,5 uur roken, maar na 3 kwartier is een chunk meestal wel op.
Vandaag de spare ribs eens wat anders, geen 321, maar 231.
2 uur gewoon, geen rookhout gebruikt, 3 uur ingepakt en 1 uur afgelakt.
Heel licht gerubt met Noskos rub.
Op de BBQ, indirect bij 120C.
:strip_exif()/f/image/cOEQPJo6PJ67MfeGk80aYWFt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8WEfVrwQW8d70QlLDON3mQcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 2 uur er afgehaald en ingepakt met wat appelsap.
:strip_exif()/f/image/x0yfqqSgUel1d4SejKnqLyJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yL3XyUxoQ9CGFjIrcz6QPv1h.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 3 uur stomen 1 dun laagje Sweet Baby Ray’s Honey says er op en weer 1 uur op de BBQ.
:strip_exif()/f/image/fsXB0yuuHXBrdFYuErdaOjEL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JlJfmNvGXp3wbv2UkeUJyfIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Een uur later mochten de ribs er van af.
:strip_exif()/f/image/aO4hMmUcaR2PdSWuuOqbD5ma.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/HvQgO75gMBqAYNiY7OzQVqL4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze waren super.
Ik denk dat deze filmpjes wel laten zien hoe gaar ze waren.
YouTube: 26 July 2024
En
2 uur gewoon, geen rookhout gebruikt, 3 uur ingepakt en 1 uur afgelakt.
Heel licht gerubt met Noskos rub.
Op de BBQ, indirect bij 120C.
:strip_exif()/f/image/cOEQPJo6PJ67MfeGk80aYWFt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8WEfVrwQW8d70QlLDON3mQcO.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 2 uur er afgehaald en ingepakt met wat appelsap.
:strip_exif()/f/image/x0yfqqSgUel1d4SejKnqLyJi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yL3XyUxoQ9CGFjIrcz6QPv1h.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 3 uur stomen 1 dun laagje Sweet Baby Ray’s Honey says er op en weer 1 uur op de BBQ.
:strip_exif()/f/image/fsXB0yuuHXBrdFYuErdaOjEL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JlJfmNvGXp3wbv2UkeUJyfIl.jpg?f=fotoalbum_large)
Een uur later mochten de ribs er van af.
:strip_exif()/f/image/aO4hMmUcaR2PdSWuuOqbD5ma.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/HvQgO75gMBqAYNiY7OzQVqL4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze waren super.
Ik denk dat deze filmpjes wel laten zien hoe gaar ze waren.
En
Mooie tip! Stuk praktischer als ouderwets: vlees van rooster, rooster/pltsetter eruit en chunk toevoegen😉Esumontere schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:28:
[...]
Ik gooi de kolenmand helemaal vol, maar omdat pulled pork op ~115°C gerookt wordt steek ik maar op 1 plek de kolen aan. Als ze goed branden en de hitte in de dome zit leg ik 3 of 4 chunks (afhankelijk van het formaat) van binnen naar buiten op de kolen. Eentje bovenop de vuurhaard en dan steeds een stukkie naar buiten. Tegen de tijd dat de eerste is opgefikt is de tweede goed onderweg, en zo kan ik gerust 4 uur roken. Sterker nog, na de in totaal 6.5 uur dat mijn kamado heeft gewerkt aan de pulled pork had ik nog ruim een chunk over.
Welke kerntemperatuur heb jij aangehouden?Esumontere schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor het pullen.
[Afbeelding]
Ik lees daar toch wel wat verschil over:
https://blog.smokeybasterds.nl/pulled-pork-maken-op-de-bbq/
https://www.bbq-nl.com/simpele-pulled-pork/
Ik heb hem van de barbecue afgehaald toen de kerntemperatuur zo'n 88 - 89 °C was.supercop7373 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 08:34:
[...]
Welke kerntemperatuur heb jij aangehouden?
Ik lees daar toch wel wat verschil over:
https://blog.smokeybasterds.nl/pulled-pork-maken-op-de-bbq/
https://www.bbq-nl.com/simpele-pulled-pork/
daar heeft mijn bbq gewoon een sleuf voor aan de voorkant, easyASS-Ware schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Je zegt 4,5 uur roken, maar na 3 kwartier is een chunk meestal wel op.
Hmm, ik zie na het BBQ-en altijd dat het vuur zich naar beneden beweegt ipv opzij.Esumontere schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:28:
[...]
Ik gooi de kolenmand helemaal vol, maar omdat pulled pork op ~115°C gerookt wordt steek ik maar op 1 plek de kolen aan. Als ze goed branden en de hitte in de dome zit leg ik 3 of 4 chunks (afhankelijk van het formaat) van binnen naar buiten op de kolen. Eentje bovenop de vuurhaard en dan steeds een stukkie naar buiten. Tegen de tijd dat de eerste is opgefikt is de tweede goed onderweg, en zo kan ik gerust 4 uur roken. Sterker nog, na de in totaal 6.5 uur dat mijn kamado heeft gewerkt aan de pulled pork had ik nog ruim een chunk over.
Dat klopt, je kunt als je echt lang wilt roken ook je rookhout verticaal in je kolenmand verdelen.ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Hmm, ik zie na het BBQ-en altijd dat het vuur zich naar beneden beweegt ipv opzij.
hahaha ik zie wat je bedoelt😅😂Vinnocchio schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 22:57:
[...]
Ik had m’n bril niet op en dacht bij de bovenste foto heel even dat je aan tafel zat met een zwarte tanktop en een papieren zak over je hoofd
Ik heb wel de overtuiging dat hoe rauwer vlees is, hoe meer ontvankelijk voor rook. Dus als je het mij vraagt kan je sowieso de rook het beste in het begin van je sessie "plannen" in je koolEsumontere schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 23:28:
[...]
Klopt, er wordt maar tot een bepaalde temperatuur rook opgenomen.418O2 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 12:04:
[...]
Ik heb wel de overtuiging dat hoe rauwer vlees is, hoe meer ontvankelijk voor rook. Dus als je het mij vraagt kan je sowieso de rook het beste in het begin van je sessie "plannen" in je kool
En welke temperaturen zijn dat dan, beem aan dat je vlees temperatuur bedoelt?ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:01:
[...]
Klopt, er wordt maar tot een bepaalde temperatuur rook opgenomen.
Ja, dat bedoel ik.Xqlus1ve schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:19:
[...]
En welke temperaturen zijn dat dan, beem aan dat je vlees temperatuur bedoelt?
De ene zegt tot een vleestemperatuur van 60C en de andere zegt tot 45C.
Persoonlijk vind ik het voor mezelf weinig toevoegen, omdat ik de rooksmaak niet meer ruik of proef nadat ik er aan ben blootgesteld als ik vaak bij de BBQ sta.
Eet ik de volgende dag de left-overs, dan ruik en proef ik het wel.
Ik heb ook een nadeel gevonden.
Als ik de kamado opstook tot 120C, dan rookhout toevoeg en bijvoorbeeld ribs op het rooster leg, dan zakt de temperatuur flink en duurt het best lang voor ik weer op 120C zit.
Je kan dan de luchtschuiven wel verder open zetten, maar dan is je rookhout ook zo weg.
Zonder rookhout toe te voegen trekt de kamado veel sneller terug naar 120C.
Dat is uiteraard alleen een probleem als je op tijd kookt, bij op temperatuur koken boeit dat niet.
Dat klinkt alsof je de kamado niet volledig goed op temperatuur laat komen voordat je de ribs erop legt. Ik stook mijn Bastard altijd op tot de gewenste temperatuur en laat de dome ook minimaal een kwartier opwarmen. Daarna zet ik de platesetter met grills (en eventueel deflectors) erin, en ook die laat ook ik op temperatuur komen. Ik hou er rekening mee dat de deflectors de temperatuur zo'n 40 °C lager laat uitkomen.ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:33:
[...]
Ja, dat bedoel ik.
De ene zegt tot een vleestemperatuur van 60C en de andere zegt tot 45C.
Persoonlijk vind ik het voor mezelf weinig toevoegen, omdat ik de rooksmaak niet meer ruik of proef nadat ik er aan ben blootgesteld als ik vaak bij de BBQ sta.
Eet ik de volgende dag de left-overs, dan ruik en proef ik het wel.
Ik heb ook een nadeel gevonden.
Als ik de kamado opstook tot 120C, dan rookhout toevoeg en bijvoorbeeld ribs op het rooster leg, dan zakt de temperatuur flink en duurt het best lang voor ik weer op 120C zit.
Je kan dan de luchtschuiven wel verder open zetten, maar dan is je rookhout ook zo weg.
Zonder rookhout toe te voegen trekt de kamado veel sneller terug naar 120C.
Dat is uiteraard alleen een probleem als je op tijd kookt, bij op temperatuur koken boeit dat niet.
Als ik daarna de dome open om het vlees erop te leggen is hij binnen 2 minuten weer terug op de temperatuur die ik wil!
Hier ook, tenzij ik er rookhout op leg.Esumontere schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 17:59:
[...]
Dat klinkt alsof je de kamado niet volledig goed op temperatuur laat komen voordat je de ribs erop legt. Ik stook mijn Bastard altijd op tot de gewenste temperatuur en laat de dome ook minimaal een kwartier opwarmen. Daarna zet ik de platesetter met grills (en eventueel deflectors) erin, en ook die laat ook ik op temperatuur komen. Ik hou er rekening mee dat de deflectors de temperatuur zo'n 40 °C lager laat uitkomen.
Als ik daarna de dome open om het vlees erop te leggen is hij binnen 2 minuten weer terug op de temperatuur die ik wil!
Misschien minder zuurstof wegens het rook?
Ik laat de BBQ altijd een uur op temperatuur komen en zonder rookhout heb ik er geen last van.
Vandaag 2 Iberico racks bereid
Simpel van de Appie: AH Vakslager iberico rack #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi574672
Mooie rub op gedaan. Met een standaard fancy naampje. Lucifers delight o.i.d.
Stukje appel hout eronder en mooi gerookt en daarna af gegrild op mijn gietijzer rooster.
Gegeten met kern van 60 ongeveer.
Erg sappig, mals en toch stevig. Mooi stukje vlees.
Sowieso zijn die "vakslager" stukken best goed van de Appie voor prima prijzen. En makkelijk mee bezorgd met de boodschappen.
Simpel van de Appie: AH Vakslager iberico rack #AlbertHeijn https://www.ah.nl/producten/product/wi574672
Mooie rub op gedaan. Met een standaard fancy naampje. Lucifers delight o.i.d.
Stukje appel hout eronder en mooi gerookt en daarna af gegrild op mijn gietijzer rooster.
Gegeten met kern van 60 ongeveer.
Erg sappig, mals en toch stevig. Mooi stukje vlees.
Sowieso zijn die "vakslager" stukken best goed van de Appie voor prima prijzen. En makkelijk mee bezorgd met de boodschappen.
Bijzonder, ik merk geen verschil of ik wel of geen rookhout toevoeg.ASS-Ware schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 10:41:
[...]
Hmm, ik zie na het BBQ-en altijd dat het vuur zich naar beneden beweegt ipv opzij.
@ASS-Ware Simpel kan ook heel lekker zijn. Het hoeft niet heel ingewikkeld of op een duur apparaat ;)Fijn weekend, lekker genieten
Iemand hier ervaring met een kleine full packer brisket an 3-3.5 kg? Tot nu toe heb ik een aantal keer een grootte gemaakt 5kg+. Point was elke perfect en flat was redelijk. Bij een nog kleinere brisket is de kans op een droge flat groter lijkt mij. Iemand hiermee ervaring of tips?
bijzonder, iedereens smaak pallet is andersEsumontere schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 20:05:
[...]
Bijzonder, ik merk geen verschil of ik wel of geen rookhout toevoeg.
De slager van Hanos Utrecht/Nieuwegein bood mij een keer aan een halve brisket te nemen. Ik koos de mooiste helft.jordy89 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:51:
Iemand hier ervaring met een kleine full packer brisket an 3-3.5 kg? Tot nu toe heb ik een aantal keer een grootte gemaakt 5kg+. Point was elke perfect en flat was redelijk. Bij een nog kleinere brisket is de kans op een droge flat groter lijkt mij. Iemand hiermee ervaring of tips?
Een goede grap mag vrienden kosten.
Smoking dad heeft een TY filmpje hoe hij een brisket trimmed zodat deze variabele minder voorkomt.jordy89 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 21:51:
Kan hem ff niet vinden maar hij sneed veel vet weg dat hij vervolgens smolt/renderde voor de injectiespuit.
Zodat de dikte geschillen wat minder waren.
En hij gebruikte een aluminium "boat" om de dunnere point(?) om die te beschermen tegen te veel warmte en te vroeg klaar zijn ten opzichte van het dikkere gedeelte.
* copykat heeft een 16inch dus brisket is geen optie als in een hele valt over de randen.
Gister op een GasBBQ wat geproduceerd voor een samen zijn.(eerste keer met gas ge'bbqt ik was blijkbaar de pitmaster vh gezelzschap.)
Effe snel een kern thermometer gehaald bij de Appie want zonder enige temperatuurs indicatie is het best lastig. (vlammen zitten onder het vet dakje) dus connectie knop -vuur=> hitte was mij onduidelijk.
En als vlees ook nog eens vriezer/koelkast is , is je gaar moment van de buitenkant nog lastiger te bekijken.
Donker van buiten en rauw van binnen is zo gebeurd als je niet weet hoe koud de kern nog is.
Bbq'en met gas opzich is relaxed
Het is een beetje als koken op je fornuis zonder pannen.
Niet heel moeilijk opzich maar een rooster en "doom" temperatuurmeter zou het een stuk meer controleerbaar maken in op welke manier je je vlees gaart.
Voordeel is dat je met elke "gang" even t gas laag kan zetten of zelfs uit zodat je zelf ook even mee kan eten aan tafel in plaats van een beetje bij je bbq staand vh bordje knagen. En je hoeft niet continu de ene na de andere gang er op te gooien omdat je BBQ brand.
Nadeel is natuurlijk de gasfles, steeds minder wisselpunten, en prijs? Geen idee of gas duurder is dan kolen/briketten.
Met een kamado kan je natuurlijk ook tussendoor even knijpen maar de delta T is een stuk minder snel.
Gelukkig is een kamado erg zuinig op temperatuur dus gewoon aan laten staan is niet heel "duur".
* copykat is tot de conclusie gekomen dat hij 3 systemen wilt.
1 een kleine 2 pitter op gas voor hamburgers, satetjes worstjes enz bij kleine hoeveelheden.
2 een gravity serie masterbuilt voor de lui en simpel smoker , spareribs, enz. Set and forget principe.
3 een kamado voor de oven functie en "ik ben de pitmaster" beleving te krijgen met een dagje koken/bbq'en om een maaltijd te maken.
Nu nog ff een tuin die die dingen kan opslaan zonder in de weg te staan, een vrouw die het goed vind en het geld om t te kopen.
1 vd 3 zou net kunnen maar alle drie de kikkers in de kruiwagen krijgen.....🤔

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Natuurlijk proef ik wel verschil met rookhout, maar het ging toch om de temperatuurcontrole in je kamado? Daar merk ik geen verschil inXqlus1ve schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 23:16:
[...]
bijzonder, iedereens smaak pallet is anders
---
Nieuwe dag, nieuw moment om te barbecueën! Vandaag 6 kipfilets gepekeld en gerookt op kersenhout. Anderhalf uur in de kamado met een grilltemperatuur van 110 °C, tot een kerntemperatuur van 72 °C. De bedoeling was om ze een kwartier op 64°C+ te houden, maar ik vond ze nog wat bleekjes. Extra rookchunk erop en doorgaren tot 72°C loste dat op. Het resultaat: fantastisch sappige gerookte kipfilets!
Voor nu een lekker broodje lunch en de rest kan de diepvries in voor toekomstig gebruik.
:strip_exif()/f/image/ygtgAV38dIzShPGedSiCgzqe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/09rEvg3qGdCx5jEhryuOZsT4.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ExCmvs9mVeCuEjGyzqQphvZa.jpg?f=fotoalbum_large)
En voor vanavond gaan de zeebaarsfilets op de rookplank! Hmmm nu al zin in
Vrouw verkopen dan maar. Winningcopykat schreef op zondag 28 juli 2024 @ 10:52:
[...]
Smoking dad heeft een TY filmpje hoe hij een brisket trimmed zodat deze variabele minder voorkomt.
Kan hem ff niet vinden maar hij sneed veel vet weg dat hij vervolgens smolt/renderde voor de injectiespuit.
Zodat de dikte geschillen wat minder waren.
En hij gebruikte een aluminium "boat" om de dunnere point(?) om die te beschermen tegen te veel warmte en te vroeg klaar zijn ten opzichte van het dikkere gedeelte.
* copykat heeft een 16inch dus brisket is geen optie als in een hele valt over de randen.
Gister op een GasBBQ wat geproduceerd voor een samen zijn.(eerste keer met gas ge'bbqt ik was blijkbaar de pitmaster vh gezelzschap.)
Effe snel een kern thermometer gehaald bij de Appie want zonder enige temperatuurs indicatie is het best lastig. (vlammen zitten onder het vet dakje) dus connectie knop -vuur=> hitte was mij onduidelijk.
En als vlees ook nog eens vriezer/koelkast is , is je gaar moment van de buitenkant nog lastiger te bekijken.
Donker van buiten en rauw van binnen is zo gebeurd als je niet weet hoe koud de kern nog is.
Bbq'en met gas opzich is relaxed
Het is een beetje als koken op je fornuis zonder pannen.
Niet heel moeilijk opzich maar een rooster en "doom" temperatuurmeter zou het een stuk meer controleerbaar maken in op welke manier je je vlees gaart.
Voordeel is dat je met elke "gang" even t gas laag kan zetten of zelfs uit zodat je zelf ook even mee kan eten aan tafel in plaats van een beetje bij je bbq staand vh bordje knagen. En je hoeft niet continu de ene na de andere gang er op te gooien omdat je BBQ brand.
Nadeel is natuurlijk de gasfles, steeds minder wisselpunten, en prijs? Geen idee of gas duurder is dan kolen/briketten.
Met een kamado kan je natuurlijk ook tussendoor even knijpen maar de delta T is een stuk minder snel.
Gelukkig is een kamado erg zuinig op temperatuur dus gewoon aan laten staan is niet heel "duur".
* copykat is tot de conclusie gekomen dat hij 3 systemen wilt.
1 een kleine 2 pitter op gas voor hamburgers, satetjes worstjes enz bij kleine hoeveelheden.
2 een gravity serie masterbuilt voor de lui en simpel smoker , spareribs, enz. Set and forget principe.
3 een kamado voor de oven functie en "ik ben de pitmaster" beleving te krijgen met een dagje koken/bbq'en om een maaltijd te maken.
Nu nog ff een tuin die die dingen kan opslaan zonder in de weg te staan, een vrouw die het goed vind en het geld om t te kopen.
1 vd 3 zou net kunnen maar alle drie de kikkers in de kruiwagen krijgen.....🤔
nah, te oud brengt niks meer op....
* copykat rent het huis uit......
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
van het weekend eens wat anders gedaan; grillworst gemaakt.
begonnen met varkenssnippers 25% vet, deze gemalen met de 3mm schijf.
Daarna de grillworst kruiden van van beekumspecerijen erdoor gedaan, nitrietzout en een smaakje.
1,5 x "roti" smaak, garam masala en gepureerde madam jeanette pepers
1 x chipotle in adobosaus
2 x klassieke versie
voor de roti versie; 1 eeltepel garam masala en 3 pepers (duim grootte) per kg vlees
chipotle; 1 grote chipotle peper met een eetlepel saus.
overal 35 gram grillworst kruiden en 15 gr nitrietzout per kg vlees, plus 5% koud water.
Dit enige tijd opdraaien/kneden tot je een stevig "deeg" krijgt.
In de kunstdarm stoppen en wellen, 75C, 50 minuten tot een kern van 71C
Daarna direct afkoelen en voor enkele uren in de koelkast laten rusten, daarna kunstdarm verwijderen, rubben en grillen op 180 a 200C op de kamado.
Erg lekker, al zeg ik het zelf.
wel staat er een worstenstopper het verlanglijstje, vullen met de gehaktmolen module op de kitchenaid is niet ideaal.
:strip_exif()/f/image/v011XC5h0yFW6Il9cAaWFCKA.jpg?f=fotoalbum_large)
worstjes gevuld
:strip_exif()/f/image/0G4AzEcEVpxbMqWO2CNIPTcA.jpg?f=fotoalbum_large)
tijd voor een badje, deksel voor gewicht.
De sous-vide stok het het wat zwaar. Water eerst in een pan opgewarmd.
:strip_exif()/f/image/ChxCbRdq0P7n1SyUW8Bxkfqq.jpg?f=fotoalbum_large)
smullen.
begonnen met varkenssnippers 25% vet, deze gemalen met de 3mm schijf.
Daarna de grillworst kruiden van van beekumspecerijen erdoor gedaan, nitrietzout en een smaakje.
1,5 x "roti" smaak, garam masala en gepureerde madam jeanette pepers
1 x chipotle in adobosaus
2 x klassieke versie
voor de roti versie; 1 eeltepel garam masala en 3 pepers (duim grootte) per kg vlees
chipotle; 1 grote chipotle peper met een eetlepel saus.
overal 35 gram grillworst kruiden en 15 gr nitrietzout per kg vlees, plus 5% koud water.
Dit enige tijd opdraaien/kneden tot je een stevig "deeg" krijgt.
In de kunstdarm stoppen en wellen, 75C, 50 minuten tot een kern van 71C
Daarna direct afkoelen en voor enkele uren in de koelkast laten rusten, daarna kunstdarm verwijderen, rubben en grillen op 180 a 200C op de kamado.
Erg lekker, al zeg ik het zelf.
wel staat er een worstenstopper het verlanglijstje, vullen met de gehaktmolen module op de kitchenaid is niet ideaal.
:strip_exif()/f/image/v011XC5h0yFW6Il9cAaWFCKA.jpg?f=fotoalbum_large)
worstjes gevuld
:strip_exif()/f/image/0G4AzEcEVpxbMqWO2CNIPTcA.jpg?f=fotoalbum_large)
tijd voor een badje, deksel voor gewicht.
De sous-vide stok het het wat zwaar. Water eerst in een pan opgewarmd.
:strip_exif()/f/image/ChxCbRdq0P7n1SyUW8Bxkfqq.jpg?f=fotoalbum_large)
smullen.
::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::
Nice! Bewust de plank op het gietijzeren rooster gezet zeker?Esumontere schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:34:
Zo, de avondmaaltijd! Zeebaars van de rookplank met groentepakketjes. Al een paar keer gemaakt en altijd een succes!
Kwartiertje direct op ~230 °C en klaar, ideaal.
Zeker, meer hitte = meer rook. Weet niet of het echt uitmaakt, maar tot nu toe altijd zo gedaan en het resultaat is prima.Wimploo schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:17:
[...]
Nice! Bewust de plank op het gietijzeren rooster gezet zeker?
Ik ga vrijdag voor het eerst brisket maken voor een groep vrienden. ik ken het principe dont cook your first turkey on thanksgiving, maar hoe ga je anders een brisket wegzetten, haha.
Ik wil er een klassieke Amerikaanse bbq van maken dus ik ga wat sides erbij maken. Idee is 6u - 18u de brisket van 18u - 19u nog wat sides maken op de barbecue en parallel een mac&cheese in de oven.
Nog tips voor simpele en klassieke sides en simpel desert? Misschien dat ik het ook nog wat opstook en wat worstjes oid grill voor wat variatie.
Ik wil er een klassieke Amerikaanse bbq van maken dus ik ga wat sides erbij maken. Idee is 6u - 18u de brisket van 18u - 19u nog wat sides maken op de barbecue en parallel een mac&cheese in de oven.
Nog tips voor simpele en klassieke sides en simpel desert? Misschien dat ik het ook nog wat opstook en wat worstjes oid grill voor wat variatie.
Gegrilde mais (een hele kan soms als teveel overkomen door ze in 3 of 4en te delen en op een kleine satéprikker te doen krijg je een soort van lolly) simpel met alleen boter en zout, zoet met honing, met pesto, of spicy met een beetje cayenne of varieer met verschillende smakenDennisCle schreef op zondag 28 juli 2024 @ 22:37:
Ik ga vrijdag voor het eerst brisket maken voor een groep vrienden. ik ken het principe dont cook your first turkey on thanksgiving, maar hoe ga je anders een brisket wegzetten, haha.
Baked beans
Coleslaw
Patato salad
Deze kan op basis van mayo met aardappelschijfjes maar ook lekker met kwart (jonge) aardappeltjes in schil en dan een dressing obv olijfolie
Bread pudding
Sticky toffee pudding
Smorres
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism