Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 334 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jorizzz schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:30:
Eens dat het bewerkelijker is, al vind ik dat zelf dus niet per se erg, er moet wel wat te doen blijven.
Oh maar dat herken ik wel, ik wil ook niet altijd de makkelijkste weg. Wat men nog zelf wil doen en wat niet meer verschilt nogal per persoon en scenario, maar dan moeten we wel transparant zijn over de verschillen anders kan een ander niet bepalen waar zijn grens gaat liggen. :)

Zo vind ik zelf een kamado wel handig zodat ik met een gerust hart in de keuken kan klooien zonder op het vuur te letten, maar sous vide vind ik dan weer niet leuk. (doe ook zelden iets voor groepen) Maar dat gaan anderen ook weer niet met mij eens zijn, zo blijft het. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

whoami schreef op zondag 2 juni 2024 @ 13:09:
Voordeel van een kamado die buiten blijft staan, is natuurlijk wel dat je die meer gaat gebruiken. :)
Je bedoelt ten opzichte van iets wat je steeds weer moet klaarzetten of zo?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorgoB
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-06 13:20
Gister weer Pulled Pork gemaakt van Procureur. Al enkele keren gemaakt, maar ik blijf hem een beetje droog vinden na afloopt.
Eerst laten garen tot hij bleef hangen rond de 70 graden. Hierna ingepakt met appelsap appelazijn en het vlees tot een kerntemp van 95 laten doorgaren. Hierna gepulled en het sap wat in het alluminiumfolie zat samen met BBQ saus gemengt. BBQ saus is echter niet de favo in huis.

Ik haalde wel eens bij een slager pulled pork die ik alleen nog maar hoefde op te warmen. Deze was echter veel sappiger met minder bbq saus. Deze zat er los bij.

Heeft iemand nog een idee hoe ik dit anders kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
pina schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:46:
Ik heb al enkele keren een kip aan het spit gemaakt op mijn kamado. Vlees is perfect maar ik sukkel met het veld dat niet knapperig is. Ik krijg ze niet knapperig want ik gaar het vlees op 180 graden dome temperatuur en het vlees haal ik van het vuur op 70 graden. Ik gebruik de rotisserie

Op een bepaald moment moet ik de temperatuur drastisch verhogen zodat het vel knapperig kan worden maar wanneer is het het beste moment? Ik heb de temperatuur al een verhoogd naar 220 graden maar tegen dat het vlees 70 graden is, is het vel al wat verbrand. Vorige keer deed ik het op 65 graden, en dan was het vel niet voldoende krokant.

Hoe doen jullie het? Het lukt bij mijn schoonbroer wel maar hij meet zelfs niet meer de temperatuur van het vlees: een uur op 180 graden en daarna een half uur op hogere temperatuur maar dat lijkt mij dan weet te veel van het goede
Wat maizena verwerken in je rub. Werkt bij mij prima!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-06 14:34
YorgoB schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:25:
Gister weer Pulled Pork gemaakt van Procureur. Al enkele keren gemaakt, maar ik blijf hem een beetje droog vinden na afloopt.
Eerst laten garen tot hij bleef hangen rond de 70 graden. Hierna ingepakt met appelsap appelazijn en het vlees tot een kerntemp van 95 laten doorgaren. Hierna gepulled en het sap wat in het alluminiumfolie zat samen met BBQ saus gemengt. BBQ saus is echter niet de favo in huis.

Ik haalde wel eens bij een slager pulled pork die ik alleen nog maar hoefde op te warmen. Deze was echter veel sappiger met minder bbq saus. Deze zat er los bij.

Wat doe je als je de 95 graden bereikt hebt? Sowierso moet je eigenlijk even hier en daar prikken met je thermometer, want soms is zelfs 95 graden nog niet ideaal. Maar belangrijker nog is het laten rusten. Wat ik doe is dat ik de folie openvouw, even een minuut of tien laat uitstomen, dan weer inpakken en drie kwartier tot een uur laten rusten. Gaat eigenlijk altijd goed sinds ik die discipline opbreng op een uurtje te wachten. Daarvoor, met verder exact dezelfde bereiding, wisselend.

En uiteraard heeft de kwaliteit van het vlees ook invloed, al is het met procureur niet snel zo dat je te weinig vet erin hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:57

Ik sproei elk uur met appelsap en doe er nooit saus bij, dat mogen de gasten zelf naar smaak doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
ASS-Ware schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:00:
[...]

Ik sproei elk uur met appelsap en doe er nooit saus bij, dat mogen de gasten zelf naar smaak doen.
Sproeien doe ik nooit, maar BBQ saus doe ik er ook niet op, om dezelfde reden als jij. Ik vang eerst het sap uit de folie op, dan ga ik pullen en dan meng ik een deel van het sap door het vlees. Meestal heb ik niet zoveel nodig. Sappig zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:04
Na dit topic gelezen te hebben, ben ik toch wel benieuwd.. enkele jaren geleden heb ik een mooie Weber Kettle BBQ gekocht, maar ik merk dat ondanks ik er meer mee zou willen doen, ik hem vaak niet uit de schuur haal, omdat (los nog van vaak het dramatische weer):

- de hoeveelheid rook die ik zelf binnen krijg tijdens het aansteken (en tijd dat ik zelf boven die rook hang totdat het vlees erop kan), als ik daarna ergens op bekleding ga zitten zit de rookgeur ook direct daar in; of de hele loungeset ruikt ook gelijk helemaal uitgerookt.
- het opruimwerk erna / de volgende dag; vaak erna in ieder geval het rooster proberen schoon te krijgen terwijl de BBQ nog warm is (maar door de warmte komt er ook weer nieuw vet op dat rooster); de dag erna het hele binnenwerk schoonmaken om al de aangekoekte vetresten semi te verwijderen.

Voor een verjaardag met wat grootte eters waar ik dan wel echt nog 1-2 uur uiteindelijk aan het bakken ben, vind ik het nog wel te doen. Alleen als ik er dan uiteindelijk voor ons gezin 1x 15-30 minuten op sta te bakken (wat vlees en wat groente), besluit ik maar gewoon om wat koekenpannen te pakken.

Wellicht is dit gewoon hoe het is, en moet er gewoon veel tijd voor vrijgemaakt worden, of hebben jullie hierin handige tips? Onze tuin is 5x6m en volledig bestraat, dus de barbecue schoonspoelen met water eindigt in vlekken op de tegels :'-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Jorizzz schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:46:
Maar belangrijker nog is het laten rusten. Wat ik doe is dat ik de folie openvouw, even een minuut of tien laat uitstomen, dan weer inpakken en drie kwartier tot een uur laten rusten. Gaat eigenlijk altijd goed sinds ik die discipline opbreng op een uurtje te wachten.
Dit dus!

Ik had ook altijd wisselend resultaat. Maar het mooiste kreeg ik door gewoon te laten rusten. Injecteren doe ik haast ook niet meer, enkel als ik het niet vergeet.

Spritzen, kan helpen om de buitenkant koel te houden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

shinoken__ schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:35:
- de hoeveelheid rook die ik zelf binnen krijg tijdens het aansteken (en tijd dat ik zelf boven die rook hang totdat het vlees erop kan), als ik daarna ergens op bekleding ga zitten zit de rookgeur ook direct daar in; of de hele loungeset ruikt ook gelijk helemaal uitgerookt.
Als je veel rook hebt dan zou ik eens kijken naar ander brandstof en wellicht de manier van aansteken. Er zijn grote verschillen in hoeveelheid rook tussen verschillende soorten houtskool of briketten. Wat gebruik je nu?
- het opruimwerk erna / de volgende dag; vaak erna in ieder geval het rooster proberen schoon te krijgen terwijl de BBQ nog warm is (maar door de warmte komt er ook weer nieuw vet op dat rooster); de dag erna het hele binnenwerk schoonmaken om al de aangekoekte vetresten semi te verwijderen.
Na het barbecuen even met zo'n staalborstel over het rooster, en eventueel een natte doek in een tang om het gelijk af te vegen en het ergste is wel schoon. De ketel zelf hoef je in principe niet schoon te maken.

Heb je het echter heel veel aangekoekt vet in de ketel wat je er niet zomaar uitgebrand krijgt dan klinkt dat alsof je hele stapels speklappen aan het verkolen bent. Dat is wel een recept voor veel rook over het algemeen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan19821
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 21:34
ASS-Ware schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:51:
[...]

Waarom met hitteschild?
Omdat ik geen spit heb.
Excuus, niet goed gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
Gonadan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:49:
[...]

Als je veel rook hebt dan zou ik eens kijken naar ander brandstof en wellicht de manier van aansteken. Er zijn grote verschillen in hoeveelheid rook tussen verschillende soorten houtskool of briketten. Wat gebruik je nu?

[...]

Na het barbecuen even met zo'n staalborstel over het rooster, en eventueel een natte doek in een tang om het gelijk af te vegen en het ergste is wel schoon. De ketel zelf hoef je in principe niet schoon te maken.

Heb je het echter heel veel aangekoekt vet in de ketel wat je er niet zomaar uitgebrand krijgt dan klinkt dat alsof je hele stapels speklappen aan het verkolen bent. Dat is wel een recept voor veel rook over het algemeen. :P
Haha, thanks!

We hebben wel vaak speklapjes erbij, al heb ik ook wel het idee dat hamburgers (die veroorzaken vaak een mooie vlam) ook wel de binnenkant flink vies kunnen maken. Het is niet dat het heel extreem vol ligt daarna, maar het geeft wel wat stank af de dag erna (en dat ruik je als die weer in de schuur staat) en een doekje is dan wel altijd gelijk zwart als je die door de binnenkant haalt, dus er gaan dan wel een paar rollen keukenrol met wat ontvetter er doorheen. :P

Misschien toch de kolen aan de zijkant leggen (het rooster kan je aan beide zijde openklappen) en zo een lekbakje gebruiken?

Voor het aansteken gebruik ik vaak gewoon een standaard zak Briketten van de AH, volgens mij had ik de laatste keer de Kokos variant genomen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Dan een mooi bouwwerk maken en wat van die aanmaakblokjes erin verstoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:59

Dennis1812

Amateur prutser

Een bbq aan de binnenkant mag best vies worden. Daar eet je niet van.
Brand vanzelf weer schoon als hij weer aanstaat.

Lekbak kan helpen
Heet/koude zone ook zeker

Heb je een kolenstarter al geprobeerd? Dan krijg je in elk geval fors minder rook.
En een ander merk kolen/briketten overwegen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YorgoB
Dank voor jullie reacties. Had hem meer dan een uur laten rusten.
Alleen heb ik hem niet laten uitstomen, maar betwijfel of dat iets uitmaakt. Ga het wel testen.

Mocht iemand nog een mooie oplossing weten om alles wat sappiger te maken, dan hoor ik dat graag :9 .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-06 14:42
Gonadan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 08:18:
[...]

Je bedoelt ten opzichte van iets wat je steeds weer moet klaarzetten of zo?
Idd. Als ik iedere keer die BBQ moet uithalen etc... dan is dat een drempel :)

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:40
Na dit topic gelezen te hebben, ben ik toch wel benieuwd.. enkele jaren geleden heb ik een mooie Weber Kettle BBQ gekocht, maar ik merk dat ondanks ik er meer mee zou willen doen, ik hem vaak niet uit de schuur haal, omdat (los nog van vaak het dramatische weer):

Voor een verjaardag met wat grootte eters waar ik dan wel echt nog 1-2 uur uiteindelijk aan het bakken ben, vind ik het nog wel te doen. Alleen als ik er dan uiteindelijk voor ons gezin 1x 15-30 minuten op sta te bakken (wat vlees en wat groente), besluit ik maar gewoon om wat koekenpannen te pakken.

Wellicht is dit gewoon hoe het is, en moet er gewoon veel tijd voor vrijgemaakt worden, of hebben jullie hierin handige tips? Onze tuin is 5x6m en volledig bestraat, dus de barbecue schoonspoelen met water eindigt in vlekken op de tegels :'-)
Rook kan afhankelijk zijn van je brandstof en aanmaakblokjes. Pak een iets betere brandstof dan de standaard supermarkt spullen. Maar het hoeft ook weer niet gelijk dure Ecobrasa of van een of andere Argentijnse boom die alleen boven op de top van de Andes groeit te zijn. Welkoop wordt hier vaak genoemd en heeft prima brandstof.
Als aanmaak blokje kan je beter voor wokkels gaan.
Mbt schoonmaken
Wat ik zelf doe is na gebruik even snel de staalborstel erover heen. Wat er nog opzit haal ik de volgende keer er met de borstel vanaf na het opwarmen en alvorens het vlees er weer op gaat.
Wanneer er echt te veel vet opgebouwd is aan de binnenkant van de schaal dan gooi ik er een keer wat meer brandstof in en steek dit aan en laat hem even een tijdje uitbranden. Meestal doe ik dit schoonbranden 2x per jaar of zo (ergens april en ergens augustus/september).
Mijn koekenpannen schoonmaken kost mij eigenlijk meer tijd ;)

Mbt het doordeweeks gebruiken. Ik zelf merk dat als ik mijn vlees en wat groenten op de bbq bereid we als gezin meer tijd besteden aan het eten.
Ik steek de bbq aan, ga naar binnen voor de voorbereidingen van het vlees, groenten, salade, aardappels etc.
Vaak gaan wij al zitten en beginnen met de salade etc en in de tussentijd bereid ik het vlees en eventuele groente etc op de bbq.
Na afloop blijven we vaak ook wat langer zitten.
Onder aan de streep is de tijd dat ik aan het koken ben niet langer. Maar we zitten veel langer gezamelijk ipv dat de kinderen weer achter een ipad duiken of wijzelf ook weer voor de tv neerploffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
YorgoB schreef op maandag 3 juni 2024 @ 10:47:
Dank voor jullie reacties. Had hem meer dan een uur laten rusten.
Alleen heb ik hem niet laten uitstomen, maar betwijfel of dat iets uitmaakt. Ga het wel testen.

Mocht iemand nog een mooie oplossing weten om alles wat sappiger te maken, dan hoor ik dat graag :9 .
Uitstomen doe je meer om de bark lekker crunchy te houden. Wanneer je hem dicht houd wordt die weer slapper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ben ik de enige die met een brilo spons het rooster schoonmaakt terwijl de Q opwarmt? Dus rooster niet op de q schoonmaken.

[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2024 14:55 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19-06 15:01
Weet ik niet, maar ik haal altijd de staalborstel erover aan het einde van de sessie. Als het low en slow is eerst nog ff opstoken en dan boenen. Voor mij doorgaans wel genoeg.

Overigens is mijn topvent na minder dan een jaar helemaal aan de binnenkant aan het afbladderen. Staat buiten in weer en wind (al heb ik in de wintermaanden er een hoes overheen). Dat ging bij de Grill Guru twee jaar lang gewoon goed, maar deze topvent trekt het niet. Ik ga kijken of ik daar qua garantie nog wat mee kan (zal kijken of ik vanavond een foto kan maken).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware

Gewoon de boel aansteken en weg lopen.
Je hoeft er toch niet boven te gaan hangen?
Ik borstel het rooster direct na gebruik en na het eten maak ik een sopje en haal ik een doekje over de buitenkant.
Meer doe ik niet.
Waarom zou je het hele binnenwerk schoonmaken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• borgdaville
  • Laatst online: 18-06 22:14

Rook en vuur horen bij bbq en daar moet je van houden. Ervan uitgaande dat je goede houtskool gebruikt. Ik vind het wel lekker ruiken.

En bbq moet je gewoon vaak gebruiken, even goed heet stoken, met borstel over het rooster en as eruit. Een kettle is het makkelijkst en minste werk van alle bbqs. Zelf maak ik mijn bbqs gemiddeld 2x per jaar schoon, ook niet als nieuw maar gewoon alles zooi eruit en eraf schrapen.

Ik bbq gemiddeld 3x per week. Veel minder werk en afwas als in de keuken eten bereiden.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• borgdaville
  • Laatst online: 18-06 22:14
Leuk topic, deze ga ik volgen.

Even showen met mijn favoriete bbqs op dit moment:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ZOVo325CxG3dJEmNljf5KIszZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q33vQHiGmqgA8oCjEZfu4gQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agCxoY_ig5PZHXPXJ7whO6o8ajo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EunHaj8G6HBcxHOPzxmi1Fzx.jpg?f=fotoalbum_large

En Masterbuilt gravity 800 in actie. Leuke gadget waar je alles mee kan met een bereik van 65-370 graden.

Weber Genesis II LX voor het buitenkomen. Gewoon lekker makkelijk en altijd top resultaat. Ook makkelijk als warmhouder als niet alles tegen lijk klaar is.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bij het inpakken de procureur in een ovenschaal oid doen, daar de alufolie overheen samen met wat appelsap. Je houd dan meer vocht over.
Tijdens het pullen kun je dan bepalen of en hoeveel vocht je er doorheen wil doen.
Als je de PP pas de volgende dag gaat gebruiken bewaar dan al het vocht.
Ik gebruik bij het pullen vaak een combi van overgebleven vocht, bbq saus en cola.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YorgoB
Koffie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:24:
[...]

Bij het inpakken de procureur in een ovenschaal oid doen, daar de alufolie overheen samen met wat appelsap. Je houd dan meer vocht over.
Tijdens het pullen kun je dan bepalen of en hoeveel vocht je er doorheen wil doen.
Als je de PP pas de volgende dag gaat gebruiken bewaar dan al het vocht.
Ik gebruik bij het pullen vaak een combi van overgebleven vocht, bbq saus en cola.
Ok thx voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Aleen tijdens het aansteken? dan zou je eens kunnen kijken naar de manier waarop je aansteekt.. met die witte blokjes meurt dat idd behoorlijk..
Zelf gebruik ik van die houtschaafselwokkels, dat is al een stuk beter IMHO..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-06 13:56
Ik gebruik zelf wokkels en mijn ervaring is dat als de wokkel niet genoeg zuurstof krijgt hij knetter hard gaat roken omdat hij dan meer smeult dan brandt. Dus: alle schuiven open, de wokkel niet helemaal ingraven, zo groot mogelijke stukken houtskool zodat er voldoende lucht langs kan.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shinoken__
ToolkiT schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:40:
[...]

Aleen tijdens het aansteken? dan zou je eens kunnen kijken naar de manier waarop je aansteekt.. met die witte blokjes meurt dat idd behoorlijk..
Zelf gebruik ik van die houtschaafselwokkels, dat is al een stuk beter IMHO..
Ja als die eenmaal goed aan is, is er niet zoveel rook meer aanwezig, gebruiken die bruine aanmaakblokjes.

Wokkels zal ik eens naar kijken zodra het lekker weer wordt! Wellicht helpt dat wel, want als die blokjes “op zijn” komt er ook altijd nog een hoop rook vrij.

Maken jullie gebruik van zo een starter voor briketten? Zou dat ook nog iets helpen? Wellicht alleen al zodat je niet continu de briketten hoeft te verleggen om alles aan te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 19-06 17:03
Omdat ik nooit deze knoop doorhak ben ik zoals eigenlijk elk voorjaar op zoek naar nieuwe barbecue.

Gas, kolen of pellets? Ik denk dat ik het op kolen blijf doen, dat vind ik toch het mooist.
Ik heb nu een ketel en een compacte kamado maar merk dat ik vooral de kegel gebruik omdat deze groter is. Zelf vind ik de kamado fijner om te gebruiken en ben daarom dus op zoek naar een nieuwe kamado.

Ik zal te kijken tussen de BGE Large en een Primo 400. Zelf neig ik naar de BGE omdat hierbij de accessoires beter verkrijgbaar en goedkoper zijn in verband met de ronde vorm. Kwalitatief zal dit wel met elkaar te vergelijken zijn.

Samengevat: Ik ga binnenkort op zoek naar een Big Green Egg Large in combinatie met een egg frame of corner egg frame zodat deze in toekomst uitgebreid kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
shinoken__ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Ja als die eenmaal goed aan is, is er niet zoveel rook meer aanwezig, gebruiken die bruine aanmaakblokjes.

Wokkels zal ik eens naar kijken zodra het lekker weer wordt! Wellicht helpt dat wel, want als die blokjes “op zijn” komt er ook altijd nog een hoop rook vrij.

Maken jullie gebruik van zo een starter voor briketten? Zou dat ook nog iets helpen? Wellicht alleen al zodat je niet continu de briketten hoeft te verleggen om alles aan te krijgen?
Ja voor de weber gebruikte ik altijd een firestarter.
Maar rook vorming houd je altijd wel.
2 blokjes of wokkels eronder en binnen 15 minuten heb je een prima vuurtje.
Wel steek je maar een deel aan via de starter.
In je bbq leg je een deel niet aangestoken briketten. De aangestoken briketten gooi je hierop.
Ik deelde mijn bbq in 2en. Bijv links de onaangestoken en rechts de firestarter.
De aangestoken briketten links erop. Zo heb je gelijk 2 zones (direct en indirect).
Door veel te doen krijg je vanzelf gevoel hoeveel briketten je moet aansteken en hoeveel je onaangestoken moet hebben voor de sessie die je wilt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik kieperde gewoon altijd alles in de starter, behalve het restant wat er nog lag van de vorige keer. :P
shinoken__ schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:46:

Briketten van de supermarkt zijn over het algemeen hét recept om de buurt blauw te zetten. En inderdaad, een brikettenstarter is daarbij zeker aan te raden. Dan is het snel aan en gelijk goed heet, dat scheelt al heel veel in de rook.

Verder geen witte blokjes gebruiken, dat is gewoon meuk.

En als je zin hebt kijken naar betere briketten (of houtskool). Dat kan ook altijd nog een hoop schelen.

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 04-06-2024 11:23 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 19-06 14:13
Ik was van het weekend bij De Wit Schijndel om wat kampeerspullen te kopen, maar kon natuurlijk ook de barbecue's niet overslaan. Ze hadden Kamado Joe, The Bastard en Big Green Egg staan dus kon ze allemaal even goed naast elkaar bekijken.
Twijfel nu wel heel erg tussen The Bastard Large en Kamado Joe Classic II. BGE valt sowieso af, zie niets wat het prijsverschil van 800+ euro goedmaakt, het enige wat ik beter vind is de bottom vent, maar dat is geen 800 euro waard. De KJ Classic III valt om diezelfde reden af, de extra's t.o.v. de II hebben voor mij weinig meerwaarde.

Dus blijft over The Bastard Large voor 1199 of de KJ Classic II voor 1299... Best een moeilijke keuze want ze hebben beide hun voordelen en nadelen volgens mij. The Bastard is iets goedkoper en Nederlands, bovendien zijn de extra accessoires flink goedkoper dan bij KJ. Echter heb ik meer vertrouwen in het merk KJ en ik vind bovendien de topvent veel beter in elkaar zitten. Alleen heeft die weer geen kolenmand terwijl The Bastard dat wel weer heeft. Geen idee of dat echt veel praktischer is in het gebruik, maar aangezien langzaam maar zeker alle merken er een leveren heeft het vast zijn meerwaarde.

Dus ik ga nog even nadenken over welke ik nou wil :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

KJ kan je evt altijd los nog je kolenmand halen.

My2cents. Nutteloos ding.

Maar velen hier vinden het wel handig. Ik merk er geen tijdswinst of stabilere bbq mee t.o.v geen kolenmand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fanta
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-06 16:50

Fanta

FordPerformance™️

Ozzie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:35:
Ik was van het weekend bij De Wit Schijndel om wat kampeerspullen te kopen, maar kon natuurlijk ook de barbecue's niet overslaan. Ze hadden Kamado Joe, The Bastard en Big Green Egg staan dus kon ze allemaal even goed naast elkaar bekijken.
Twijfel nu wel heel erg tussen The Bastard Large en Kamado Joe Classic II. BGE valt sowieso af, zie niets wat het prijsverschil van 800+ euro goedmaakt, het enige wat ik beter vind is de bottom vent, maar dat is geen 800 euro waard. De KJ Classic III valt om diezelfde reden af, de extra's t.o.v. de II hebben voor mij weinig meerwaarde.

Dus blijft over The Bastard Large voor 1199 of de KJ Classic II voor 1299... Best een moeilijke keuze want ze hebben beide hun voordelen en nadelen volgens mij. The Bastard is iets goedkoper en Nederlands, bovendien zijn de extra accessoires flink goedkoper dan bij KJ. Echter heb ik meer vertrouwen in het merk KJ en ik vind bovendien de topvent veel beter in elkaar zitten. Alleen heeft die weer geen kolenmand terwijl The Bastard dat wel weer heeft. Geen idee of dat echt veel praktischer is in het gebruik, maar aangezien langzaam maar zeker alle merken er een leveren heeft het vast zijn meerwaarde.

Dus ik ga nog even nadenken over welke ik nou wil :)
Mocht je een Welkoop in de buurt hebben, loop dan eens naar binnen om naar de Grizzly Grills Elite Large te kijken.. Zou zomaar in jouw straatje kunnen passen en je steekt nog 200 ballen in je zak die je kan uitgeven aan lekkere stukken vlees.. :P

Daily driver | Ford Fanta | 280PK | Orange Fury | Performance Pack

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 14-06 03:31
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:37:
KJ kan je evt altijd los nog je kolenmand halen.

My2cents. Nutteloos ding.

Maar velen hier vinden het wel handig. Ik merk er geen tijdswinst of stabilere bbq mee t.o.v geen kolenmand.
kolenmand is een must als je een asopvang hebt die je er gewoon uittilt ipv met een pookje alles uit dat openingentje moet peuteren....
mand optillen, beetje schudden wegzetten.
asopvang pakken groenbak opzoeken, leeggooien, terug plaatsen, kolenmand erin, klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Fanta schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Mocht je een Welkoop in de buurt hebben, loop dan eens naar binnen om naar de Grizzly Grills Elite Large te kijken.. Zou zomaar in jouw straatje kunnen passen en je steekt nog 200 ballen in je zak die je kan uitgeven aan lekkere stukken vlees.. :P
Mijn zwager had een grizzly grill en die was daar niet super tevreden over, al was dat denk niet de Elite maar de gewone. Waren al best snel onderdelen aan kapot, al weet ik niet meer precies wat want is al een paar jaar geleden. Bovendien wil ik een barbecue zonder onderstel en zijtafels e.d. en die grizzly is alleen te krijgen met alles erop en eraan, en ook al is die dan goedkoper vind ik dat toch zonde.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nielsn
  • Laatst online: 19-06 17:03
liedetector schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:57:
[...]

kolenmand is een must als je een asopvang hebt die je er gewoon uittilt ipv met een pookje alles uit dat openingentje moet peuteren....
asopvang pakken groenbak opzoeken, leeggooien, terug plaatsen, kolenmand erin, klaar
As van een barbecue mag volgens mij niet bij het GFT afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syntesia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:32
als je niet te veel wilt uitgeven aan een kamado kan je toch ook gewoon voor die grill guru large gaan bij de AH.

https://voordeelshop.ah.n...guru-kamado-large/253685/

Goedkoper ga je geen large kunnen vinden volgens mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

liedetector schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 16:57:
[...]

Kamado joe heeft een prima aslade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:09:
[...]

Kamado joe heeft een prima aslade
Ideaal vind ik hem.
Even de kolenmand schudden, asla er uit trekken en legen, klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
nielsn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:02:
[...]
Klopt, dit moet bij het restafval.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:24
zojuist een pannendekselhouder naast de kamado opgehangen, en aangezien het hier ook al vaker voorbij is gekomen wilde ik het toch even delen

https://www.amazon.nl/dp/...dt_b_product_details&th=1

ik heb deze opgehangen, en is voor mij (KJJ) echt perfect, ik denk echter dat je hier ook prima halve manen van een large in kwijt zou kunnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2UDDA6y0vqssUZtZdDlQ8I82HA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/szUu3hE9N1zwexOSIFR6PvgA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik kan bevestigen dat halve manen er zeer perfect in passen.
Alsof het ervoor gemaakt is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-06 12:21
Sinds een maand eigenaar van een Grizzly grill large elite (zeer tevreden) nu op zoek naar kleine upgrade, kan iemand bevestigen dat de astray van de bastard large ook past in deze Grizzly large elite?

PV opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41
Jorizzz schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Klopt, dit moet bij het restafval.
Oh echt? Nooit geweten.

Geldt voor al het as lijkt me? Ik gooi namelijk ook het as van onze pelletkachel er in, zal dan ook wel niet de bedoeling zijn.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Jan_V schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:59:
[...]

Oh echt? Nooit geweten.

Geldt voor al het as lijkt me? Ik gooi namelijk ook het as van onze pelletkachel er in, zal dan ook wel niet de bedoeling zijn.
https://www.afvalscheidin...nergiecentrale%20verbrand.

Alle as. Dus ook pellet as, peuken as, schoonmoeder as, hout as. Alles wat verast is is restafval of gaat in een urn op de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:01:
[...]

https://www.afvalscheidin...nergiecentrale%20verbrand.

Alle as. Dus ook pellet as, peuken as, schoonmoeder as, hout as. Alles wat verast is is restafval of gaat in een urn op de kast.
Vooral dat schoonmoeder as is lastig om vanaf te komen.

Maar inderdaad, hoort gewoon bij het restafval. Of bij de plantjes in de tuin gooien, schijnt ook goed te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ozzie schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:03:
[...]

Vooral dat schoonmoeder as is lastig om vanaf te komen.

Maar inderdaad, hoort gewoon bij het restafval. Of bij de plantjes in de tuin gooien, schijnt ook goed te zijn.
Juist niet dus door de zogenaamde mogelijke schadelijke stoffen.

Eerlijk? Bbq kolen zijn van goed hout hier en prima kwaliteit.
Ik gooi t bij GFT. Zit geen gek stofje in. Enkel hout + aanmaak wokkel.

Ik kan mij wel indenken dat de meuk van supermarkten of briketten met meer toevoeging minder fijn zijn op een compost hoop of in je tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:42
Dennis1812 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:29:
Ik kan bevestigen dat halve manen er zeer perfect in passen.
Alsof het ervoor gemaakt is
Heb je een foto? Ik heb wel een XL, dus benieuwd of mijn halve manen er ook in passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

jordy89 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 20:41:
[...]

Heb je een foto? Ik heb wel een XL, dus benieuwd of mijn halve manen er ook in passen.
Die heb ik enkele paginas terug nog gepost.
Ga weer even zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Dennis1812 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]

Omdat niet alle roosters erin passen.
2 gietijzeren en 2 RVS.

Een Ikea pannendeksel rekje ophangen werkt perfect.
[Afbeelding]

Zoiets.
Amazon heeft ze ook
Dit was de opstelling destijds.

Er staat bij Ikea pannendeksel. Maar ik twijfel dus of ik de Ikea versie heb of de Amazon versie.
Het idee is uiteraard hetzelfde.

Nu is hij weg. En heb een meubel waar ze goed in hangen en geen andere mooie plek om op te hangen. Boven loungebank is niet fijn omdat je dan al die vuiltjes in je nek krijgt.

[ Voor 22% gewijzigd door Dennis1812 op 04-06-2024 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-06 17:57
Vandaag mijn favoriete kruiden binnengekregen uit canada.
Helaas niet in Nederland verkrijgbaar dus de verzendkosten zijn hoger dan de prijs van de kruiden.
Maar is het geld zeker waard.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTN-HoGFIRpCcJEvDxNDMI2I3ug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zdHgQHszenMq2ABg2oBYkG2L.jpg?f=fotoalbum_large

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-06 18:21

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag de tweede keer mijn Bastard aangestoken, lekkere zeebaarsjes op een rookplankje met gestoomde groenten. Zeker een aanrader!

Wel valt het me op dat ook mijn topvent helaas was speling heeft, en er toch wel wat rook uit lekt als hij dicht is. Wat denken jullie, is dit te veel? Tijdens het filmpje was hij goed heet (~270°C) en stond de bottom vent dicht.

De bovenste cap lijkt enigszins krom te zijn, ik kan hem een beetje wiebelen. Ook is de speling in van links naar rechts zo'n 2 mm, en van voren naar achteren een stuk minder.

Ik zie op de website van The Bastard wel staan dat ze aanraden om hem in te smeren met een lijnzaadolie/koolgruis papje, iemand enig idee of dat helpt?

Tenslotte: als ik de bottom en top vent sluit is de kamado na ~30 minuten vrijwel uit. Echter, toen ik na anderhalf uur even door de kolen roerde zaten er nog wel wat gloeiende puntjes in.

[ Voor 54% gewijzigd door Esumontere op 04-06-2024 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadradial
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15-06 22:57
Esumontere schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:18:
Vandaag de tweede keer mijn Bastard aangestoken, lekkere zeebaarsjes op een rookplankje met gestoomde groenten. Zeker een aanrader!

Wel valt het me op dat ook mijn topvent helaas was speling heeft, en er toch wel wat rook uit lekt als hij dicht is. Wat denken jullie, is dit te veel? Tijdens het filmpje was hij goed heet (~270°C) en stond de bottom vent dicht.

[YouTube: Lekkende Bastard topvent]

De bovenste cap lijkt enigszins krom te zijn, ik kan hem een beetje wiebelen. Ook is de speling in van links naar rechts zo'n 2 mm, en van voren naar achteren een stuk minder.

Ik zie op de website van The Bastard wel staan dat ze aanraden om hem in te smeren met een lijnzaadolie/koolgruis papje, iemand enig idee of dat helpt?

Tenslotte: als ik de bottom en top vent sluit is de kamado na ~30 minuten vrijwel uit. Echter, toen ik na anderhalf uur even door de kolen roerde zaten er nog wel wat gloeiende puntjes in.
Bekend issue, maar na verloop van tijd zal deze dicht slippen met vettigheid
Je kan hem ook een keer invetten en inbranden waardoor die minder rook lekt.

Being offended is feeling your displeasure at the fact that not everyone cares as much about the exact same things as you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
nielsn schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:02:
[...]
nee zoiets las ik laatst ook, geen idee waarom alleen?
ASS-Ware schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:29:
[...]

Ideaal vind ik hem.
Even de kolenmand schudden, asla er uit trekken en legen, klaar.
precies, dus is een kolenmand essentieel dat was mn punt dus precies

[ Voor 37% gewijzigd door liedetector op 05-06-2024 05:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robkrekel
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
sonnypiek schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:25:
zojuist een pannendekselhouder naast de kamado opgehangen, en aangezien het hier ook al vaker voorbij is gekomen wilde ik het toch even delen

Bij Bol hebben ze dezelfde zo lijkt het. Maar even in mijn lijstje gezet voor als de overkapping een feit is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

liedetector schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 05:00:
[...]

[...]

precies, dus is een kolenmand essentieel dat was mn punt dus precies
Zonder kolenmand even porren met je aspook. Aslade eruit en leegmaken en klaar.
Alles wat te groot is om door het rooster te vallen brand volgende sessie wel mee.
Is echt net zo snel hoor.

[ Voor 10% gewijzigd door Dennis1812 op 05-06-2024 06:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
robkrekel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 05:26:
[...]
Bij Bol hebben ze dezelfde zo lijkt het. Maar even in mijn lijstje gezet voor als de overkapping een feit is.
Ook te koop in China ;)

https://a.aliexpress.com/_EyBJbMT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-06 21:57
Esumontere schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:18:

[YouTube: Lekkende Bastard topvent]

Ik moet die van mij nog opbouwen is ivm vakantie nog niet gelukt. Ben benieuwd wat die vent bij mij doet.

Is 270 graden voor de 2e keer niet wat hoog. Op de site van basterd staat dit voor de eerste 3 keer

https://help.thebastard.c...regelen-bij-1e-3x-gebruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-06 18:21

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:20:
[...]

Ik moet die van mij nog opbouwen is ivm vakantie nog niet gelukt. Ben benieuwd wat die vent bij mij doet.

Is 270 graden voor de 2e keer niet wat hoog. Op de site van basterd staat dit voor de eerste 3 keer

https://help.thebastard.c...regelen-bij-1e-3x-gebruik
Interessant, in de handleiding staat alleen de eerste keer tot 200-250°C. Hoe dan ook, het was een foutje, ik moest 200 hebben maar hij schoot wat door. Het keramiek is verder in prima staat trouwens!

[ Voor 4% gewijzigd door Esumontere op 05-06-2024 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19-06 12:25
almere schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:03:
Vandaag mijn favoriete kruiden binnengekregen uit canada.
Helaas niet in Nederland verkrijgbaar dus de verzendkosten zijn hoger dan de prijs van de kruiden.
Maar is het geld zeker waard.

[Afbeelding]
Wat is hier zo bijzonder aan? Ik zie peper, ui en knoflook? Als er geen geheim ingrediënt bij zit, dan zijn dit soort mixen toch heel makkelijk zelf te maken (of in NL te kopen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

liedetector schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 05:00:
Omdat het gemiddeld genomen aardig vervuild is en daarmee niet meer echt geschikt om te composteren. Mochten er überhaupt nog zinvolle voedingsstoffen in zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-06 16:47
Veel opmerkingen over waarom as niet bij het gft kan;
materiaal dat al verbrand is, kan niet meer tot compost worden verwerkt
edit; wat @Gonadan ook zegt , zie ik nu

[ Voor 14% gewijzigd door Ragnar9999 op 05-06-2024 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
barrymossel schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:46:
[...]

Wat is hier zo bijzonder aan? Ik zie peper, ui en knoflook? Als er geen geheim ingrediënt bij zit, dan zijn dit soort mixen toch heel makkelijk zelf te maken (of in NL te kopen)?
Ik zat me ook al af te vragen. Ik heb hier gewoon knoflookpoeder, uienpoeder, peper en zout in de kast staan. Gebruik ik in bijna al mijn kruidenmixen voor op de bbq.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethernety
  • Registratie: Oktober 2014
sonnypiek schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:25:

ik heb deze opgehangen, en is voor mij (KJJ) echt perfect, ik denk echter dat je hier ook prima halve manen van een large in kwijt zou kunnen.

[Afbeelding]
Dankjewel voor het delen van de link. Ik was al een tijdje op zoek naar iets dergelijks en heb deze zojuist besteld. (Had nog een kortingscode voor 10euro van Amazon liggen)
Heb wel een KJ Big Joe 3 dus hopen dat de halve manen er een beetje stabiel in passen. Zo niet, kan geen buil vallen aan 7,50 euro en rekje komt altijd wel ergens van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:42
Ethernety schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:52:
[...]

Dankjewel voor het delen van de link. Ik was al een tijdje op zoek naar iets dergelijks en heb deze zojuist besteld. (Had nog een kortingscode voor 10euro van Amazon liggen)
Heb wel een KJ Big Joe 3 dus hopen dat de halve manen er een beetje stabiel in passen. Zo niet, kan geen buil vallen aan 7,50 euro en rekje komt altijd wel ergens van pas.
Zou je dit even kunnen laten weten? Ik heb BGE XL, us vergelijkbaar met die van jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gonadan schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:22:
Ik kieperde gewoon altijd alles in de starter, behalve het restant wat er nog lag van de vorige keer. :P

[...]

Briketten van de supermarkt zijn over het algemeen hét recept om de buurt blauw te zetten. En inderdaad, een brikettenstarter is daarbij zeker aan te raden. Dan is het snel aan en gelijk goed heet, dat scheelt al heel veel in de rook.

Verder geen witte blokjes gebruiken, dat is gewoon meuk.

En als je zin hebt kijken naar betere briketten (of houtskool). Dat kan ook altijd nog een hoop schelen.
goed punt... ik gebruik al jaren geen briketten meer om die reden.. maar grote brokken houtskool (die ik in bulk inkoop)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
  • Laatst online: 19-06 14:42
Gonadan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 07:57:
[...]

Omdat het gemiddeld genomen aardig vervuild is en daarmee niet meer echt geschikt om te composteren. Mochten er überhaupt nog zinvolle voedingsstoffen in zitten.
https://velt.nu/tip/houta...bijvoorbeeld%20patentkali.

Ik gooi de as ook altijd ergens in een border en werk dit dan in.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

whoami schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:36:
[...]

https://velt.nu/tip/houta...bijvoorbeeld%20patentkali.

Ik gooi de as ook altijd ergens in een border en werk dit dan in.
Als je de hele pagina leest zie je dat het dus inderdaad niet geschikt is voor composteren, én dat het maar heel minimaal in de tuin gestrooid mag worden.
De hoeveelheden die de gemiddelde barbecueër verstookt is veel te veel om in je tuin te gooien.

Nog even los van dat het vaak niet gewoon houtas is maar een vervuild mengsel. Ik noem maar de hierboven genoemde briketten en witte blokjes. Dus nee, het is nog steeds niet geschikt als gft en het structureel in je tuin gooien is gewoon vervuiling. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liedetector
Gonadan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:07:
[...]

Als je de hele pagina leest zie je dat het dus inderdaad niet geschikt is voor composteren, én dat het maar heel minimaal in de tuin gestrooid mag worden.
De hoeveelheden die de gemiddelde barbecueër verstookt is veel te veel om in je tuin te gooien.

Nog even los van dat het vaak niet gewoon houtas is maar een vervuild mengsel. Ik noem maar de hierboven genoemde briketten en witte blokjes. Dus nee, het is nog steeds niet geschikt als gft en het structureel in je tuin gooien is gewoon vervuiling. ;)
Ik gebruik wokkels en gewoon grote chunks houtskool en zit eigenlijk altijd een divider tussen, ik blijf het gewoon in mn groene bak gooien, zal allemaal wel loslopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Hier gaat het ook tussen de planten.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

liedetector schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:12:
Ik gebruik wokkels en gewoon grote chunks houtskool en zit eigenlijk altijd een divider tussen, ik blijf het gewoon in mn groene bak gooien, zal allemaal wel loslopen
Tja, zo zijn er ook mensen die er andere soorten restafval in gooien, of zakken op straat of in een natuurgebied dumpen. Zal voor hen ook allemaal wel los lopen, ze merken de gevolgen toch niet direct.
Ik verzamel de as gewoon in een metalen emmertje en gooi het periodiek met het restafval mee, zoals mijn afvalverwerker graag wil. Kleine moeite, maar doe vooral wat je zelf wilt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Moet dat oordeel nu? Je gooit alle omstandigheden uit het artikel op 1 hoop en destilleert daar een worst case uit om je oordeel te versterken. Misschien is de grond wel te laag in pH en is de as net een verbetering? Misschien gaat het hier om beperkte hoeveelheden die helemaal niet schadelijk zijn?

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Yalopa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:48:
Moet dat oordeel nu? Je gooit alle omstandigheden uit het artikel op 1 hoop en destilleert daar een worst case uit om je oordeel te versterken. Misschien is de grond wel te laag in pH en is de as net een verbetering? Misschien gaat het hier om beperkte hoeveelheden die helemaal niet schadelijk zijn?
Ja dat moet, want het is allemaal ruis. Het ging om een initiële vraag waarom het niet bij het GFT-afval mag. Dan kan je allemaal argumenten gaan zoeken en over je eigen tuin beginnen te filosoferen, maar het mag nog steeds niet bij het GFT-afval.
Prima als je daar maling aan hebt, maar wees dan gewoon eerlijk en zeg dat dergelijke regeltjes je niet interesseren in plaats van een verhaal er omheen te verzinnen om het goed te praten.

Wat je in je eigen tuin doet heb ik geen oordeel over verder, maar een simpele keuze als het per se bij het GFT willen gooien in plaats van restafval kan ik echt geen begrip voor opbrengen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 19-06 17:57
Uit de natuur terug in de natuur.

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

In het aanbiedingentopic zag ik dat zowel de GrillGuru Tabletop als de Weber GA in de aanbieding zijn bij een supermarkt. Maar wat is het voordeel van die GrillGuru dan eigenlijk?
Hij is zonder deksel en dat is nu juist net wat zorgt dat je lekker indirect kunt grillen en meer controle hebt. De GrillGuru is dan wel van keramiek maar dat lijkt mij dan weinig toevoegen in dit geval en wellicht alleen maar een nadeel qua kwetsbaarheid en gewicht.
Voor zo'n formaat is de WGA dan toch gewoon veel handiger, of zie ik iets over het hoofd?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liedetector
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:33:
In het aanbiedingentopic zag ik dat zowel de GrillGuru Tabletop als de Weber GA in de aanbieding zijn bij een supermarkt. Maar wat is het voordeel van die GrillGuru dan eigenlijk?
Hij is zonder deksel en dat is nu juist net wat zorgt dat je lekker indirect kunt grillen en meer controle hebt. De GrillGuru is dan wel van keramiek maar dat lijkt mij dan weinig toevoegen in dit geval en wellicht alleen maar een nadeel qua kwetsbaarheid en gewicht.
Voor zo'n formaat is de WGA dan toch gewoon veel handiger, of zie ik iets over het hoofd?
het is dan ook meer een hibachi dan een portable BBQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

liedetector schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:25:
[...]

het is dan ook meer een hibachi dan een portable BBQ
Ja precies. Leuk om op tafel te zetten in de tuin met een gezelschap, maar een ander gebruiksscenario dan de WGA.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_G_
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-01 13:32
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit topic en ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening. Vorig jaar juli heb ik na veel wikken en wegen (heb ik wel vaker last van) een Grill Guru Compact gekocht en inmiddels aangevuld met véél accessoires. Destijds bewust voor de compact gekozen in combinatie met de bijbehorende tafel omdat (i) deze combinatie werd gehonoreerd door het thuisfront en (ii) om eens te proberen "of het wat is" - zo'n kamado. En ja, dat bevalt heel goed. Overigens had ik als belangrijkste argument aangevoerd dat een kamado aan de buitenkant een stuk minder heet is dan een Weber kogel en dat is wel veilig(er) met twee kleine kinderen ;).

Nu mijn dilemma: is een divide & conquer systeem handig met een compacte kamado?
De grill oppervlakte is al beperkt en daarna helemaal lijkt me. Ik denk dat een D&C alleen handig is voor reverse sear en dat doe ik nu door heel snel de kamado op te stoken en dan het gietijzeren rooster er in te leggen. Dat werkt ook prima. Of zijn er nog andere redenen om een D&C aan te schaffen.

Nog even een plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RRZnXITeTcw-rpefuiofO9GsAFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uoj29nZqwRaq4wZsf6MmoED6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02
Yalopa schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:48:
Het probleem zit hem niet in de toepassing maar het beleid van de afvalverwerkers en overheden. Er is al uit meerdere onderzoeken gebleken zoals https://www.nmi-agro.nl/w...smogelijkheden-Houtas.pdf dat het juist kan helpen bij composteren en diverse andere doeleinden. Echter mag het hier in NL nog steeds niet in de GFT-bak. Hier werkt het goed op onze grond (nieuwbouwwijk) waar we last hebben van zure grond.

Ik strooi het uit in de tuin. En dat werkt prima, kan ook geen kwaad. Ik gooide het ook altijd in de GFT-bak, maar dat mag dus officieel niet. Waarom niet? Geen idee, regeltjes.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02
M_G_ schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:43:
Hoi allemaal,

Ik lees al een tijdje mee op dit topic en ben eigenlijk wel benieuwd naar jullie mening. Vorig jaar juli heb ik na veel wikken en wegen (heb ik wel vaker last van) een Grill Guru Compact gekocht en inmiddels aangevuld met véél accessoires. Destijds bewust voor de compact gekozen in combinatie met de bijbehorende tafel omdat (i) deze combinatie werd gehonoreerd door het thuisfront en (ii) om eens te proberen "of het wat is" - zo'n kamado. En ja, dat bevalt heel goed. Overigens had ik als belangrijkste argument aangevoerd dat een kamado aan de buitenkant een stuk minder heet is dan een Weber kogel en dat is wel veilig(er) met twee kleine kinderen ;).

Nu mijn dilemma: is een divide & conquer systeem handig met een compacte kamado?
De grill oppervlakte is al beperkt en daarna helemaal lijkt me. Ik denk dat een D&C alleen handig is voor reverse sear en dat doe ik nu door heel snel de kamado op te stoken en dan het gietijzeren rooster er in te leggen. Dat werkt ook prima. Of zijn er nog andere redenen om een D&C aan te schaffen.

Nog even een plaatje:
[Afbeelding]
Ik denk dat het redelijk onpraktisch is aangezien er niet super veel ruimte is in de compact. Maar ik ben er super blij mee in mijn Bastard Medium. Ik gebruik het ook om de stroom van hete lucht te 'sturen'. Door een halve plate setter onderop te leggen blokkeer je min of meer de directe warmte en wordt deze naar de andere zijde van de Kamado gestuurd. Het kan ook gemakkelijk zijn om wat rookhout toe te voegen zonder dat alles van je BBQ af moet. Maar dat is meer een luxe dan noodzaak.

Het meeste gebruik ik het toch wel voor de reverse sear zoals jij omschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-06 16:50

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@M_G_ ik heb het wel in mijn GG Compact, maar heb het eigenlijk nog nooit gebruikt om deels direct, deels indirect tegelijk te doen. Vind het systeem dat ik er bij heb gekocht vooral handig omdat het wat meer mogelijkheden geeft voor de hoogte van het rooster en om boven de deflectors nog een druipschaal te plaatsen (zonder dat die direct op de hete deflectors staat). En je kan die halve deflectors er in het begin zo inleggen dat ze de luchtstroom niet al te veel belemmeren, maar wel al mee kunnen opwarmen.

Of om een dubbel indirecte setup te doen, of een gietijzeren pan boven (maar los van) de deflector te zetten, zie ook: Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Ik heb alleen inmiddels een beetje ruzie bij het plaatsen van dat systeem. Volgens mij is de bovenste keramische ring van het binnenwerk van mijn GG niet meer goed rond, maar een beetje ovaal geworden of zo, waardoor dat systeem nogal klemt.

[ Voor 31% gewijzigd door Orion84 op 06-06-2024 16:41 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Morgen ga ik spare ribs burnt ends maken naar het voorbeeld van NasQ BBQ.
YouTube: Snelle Spareribs - Burnt Ends style spareribs op de BBQ!

Nu wil ik ze wel graag fall off the bone hebben, dus ik denk dat ik de fase in de braadslede met een half uur verleng.

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

almere schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:48:
Uit de natuur terug in de natuur.
Heel veel wat eruit gehaald wordt stoppen we gelukkig we niet terug in.

In de basis komt olie ook uit de natuur.
En de stoffen in explosieven ook. Maar beide zien we liever op een gecontroleerde wijze ingeleverd worden.

Waarom ik de regels van as overtreed? Rest kost 17.50 om te legen. Groen is gratis.

Dat is geen stimulans om alles goed te doen.
Alles is hier dus PMD of groen.
Of het gaat naar mijn moeder die haar afval wel gewoon kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 19-06 12:25
Gonadan schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Ja dat moet, want het is allemaal ruis. Het ging om een initiële vraag waarom het niet bij het GFT-afval mag. Dan kan je allemaal argumenten gaan zoeken en over je eigen tuin beginnen te filosoferen, maar het mag nog steeds niet bij het GFT-afval.
Prima als je daar maling aan hebt, maar wees dan gewoon eerlijk en zeg dat dergelijke regeltjes je niet interesseren in plaats van een verhaal er omheen te verzinnen om het goed te praten.

Wat je in je eigen tuin doet heb ik geen oordeel over verder, maar een simpele keuze als het per se bij het GFT willen gooien in plaats van restafval kan ik echt geen begrip voor opbrengen. :)
Het spijt me. Ik gooi ook alle as uit de bbq in de groenbak. Ik heb er maling aan. Verbrand hout. Regels boeien me niet zoveel en de vuilophalers ook niet.
Het gaat serieus om een klein percentage op wat we aan gft storten... Dus eerder positief dan negatief op de gehele composthoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-06 06:49
Aankomend weekend ben ik van plan om een (kleine) brisket te maken en uiteraard kun je er kruiden naar smaak op doen. Echter vind ik best regelmatig dat er ook koffiepoeder gebruikt wordt. Ik ben er zo één die koffie wel lekker vind ruiken, maar de smaak niet kan waarderen. Dus.. voor degenen die wel eens een mix met koffie gebruikt hebben.

Doet koffie in je rub meer voor de smaak of geur?

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24

Tomatoman

Fulltime prutser

Ronald_O schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 06:57:
Aankomend weekend ben ik van plan om een (kleine) brisket te maken en uiteraard kun je er kruiden naar smaak op doen.
Volgens mij ben je het nu al van plan B)
Echter vind ik best regelmatig dat er ook koffiepoeder gebruikt wordt. Ik ben er zo één die koffie wel lekker vind ruiken, maar de smaak niet kan waarderen. Dus.. voor degenen die wel eens een mix met koffie gebruikt hebben.

Doet koffie in je rub meer voor de smaak of geur?
Het gaat om de smaak; zie deze reactie. Aangezien jij niet van koffie houdt, zou ik die simpelweg weglaten.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_O
Tomatoman schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:33:
[...]

Volgens mij ben je het nu al van plan B)

[...]

Het gaat om de smaak; zie deze reactie. Aangezien jij niet van koffie houdt, zou ik die simpelweg weglaten.
Duidelijk, dank u! Dan laat ik het weg inderdaad. Genoeg andere mogelijkheden dus komt vast goed.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Iemand nog een goede tip voor een elektrische pepermolen of iets?
Ik maak bijna altijd mijn eigen rub maar die peper maken schiet maar niet op...

Ik heb de peper Cannon gevonden maar meer dan 50 euro uitgeven aan een pepermolen gaat mij iets te ver....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI
  • Laatst online: 21:45

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Stamper en vijzel gebruiken?

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronald_O
Rox92 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:24:

Ik heb de peper Cannon gevonden maar meer dan 50 euro uitgeven aan een pepermolen gaat mij iets te ver....
Koffiemolen?

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inTIMidate
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 14:52
Ik twijfel:
  • Bij AH een Grill Guru large kopen voor €600 en dan nog een kolenmand en D&C - €750
  • Bij Welkoop met 20% een Grizzly Grill large elite - €800
  • Bij Welkoop met 20% een Grizzly Grill medium elite - €615
Ik dacht dat een medium wel groot genoeg zou zijn, we zijn met z'n 4en en ik ga niet hele maaltijden bereiden.
Past op een medium wel een of meerdere spareribs in z'n geheel?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Dit doe ik, gaat best altijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:03

Princess 221040 Multi Hakmolen – Nat en droog – Roestvrij Staal - 200W
Ik vind dit wel fijn werken. :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

In gebruik mijn bamix staafmixer hiervoor.

Eerste grote schade met mijn xl gehad, de vuurbak binnenin was gebroken op meerdere plekken. Gezien die 570€ kost toch maar ff garantie geprobeerd, en dat kan dus echt. Krijg een nieuwe ihkv levenslange garantie. Lekker hoor van bge :)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

Luvan pepper cannon clone Nog steeds iets meer dan 50 euro, maar geen 200 zoals voor de pepper cannon

Deze heb ik, zeer tevreden mee. een peugeot (waar ik er ook 2 van heb) kunnen net zoveel kosten als deze.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:02
inTIMidate schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:50:
Ik twijfel:
  • Bij AH een Grill Guru large kopen voor €600 en dan nog een kolenmand en D&C - €750
Ik dacht dat een medium wel groot genoeg zou zijn, we zijn met z'n 4en en ik ga niet hele maaltijden bereiden.
Ik heb eerst een medium gehad, en had vrij snel spijt dat ik niet een large hadgenomen. Uiteindelijk is die er ook gekomen. Maak geregeld voor 4-6 man ribs of burgers, daarvoor is een large perfect!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi

Gebruik voor rubs een Tristar koffiemolen
Voor een rub vind ik het niet heel belangrijk dat het heel fijn is of alles optimaal dezelfde grote heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:13

Christiano007

Ich bin der champion

inTIMidate schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:50:
Ik twijfel:
Ik lees hele matige verhalen over de Grizzly Grill, vaak gebroken schalen. Mijn collega heeft er ook een en die gaat al voor de derde keer vervangen worden (onder garantie).

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
co2301 schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 11:02:
[...]

Ik heb eerst een medium gehad, en had vrij snel spijt dat ik niet een large hadgenomen. Uiteindelijk is die er ook gekomen. Maak geregeld voor 4-6 man ribs of burgers, daarvoor is een large perfect!
Dit dus. Ben zelf naar de Primo Large gegaan, nog groter zelfs dan een ovale large.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06 08:17
Heb een koffiemolen van de lidl die ik alleen voor kruiden gebruik. Nadeel is dat je em niet ff kan afspoelen maar dat vind ik met droge kruiden geen probleem
Pagina: 1 ... 288 ... 334 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism