MiKeZZa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:04:
[...]
Afgelopen periode dezelfde overweging gehad (incl. dat lelijke rood komt er niet in) en net The Bastard Urban large aangeschaft. Moet nog veel leren, maar erg blij mee. Weinig vergelijking want is mijn 1e Kamado. Maar voor mijn gevoel best compleet geleverd met degelijke materialen. Maar zoals je een paar pagina's terug kunt lezen (toen ik hetzelfde vroeg) een hoop opties gekregen om aan te schaffen. Er is zoveel mooi spul, van gietijzer pannetjes tot andere roosters enz. enz.. Maar de basisuitrusting is niet gek.
Wat mij in de winkel opviel aan de VX is dat hij nóg robuuster oogt (bijv. de wielen e.d.). Ik vind de vorm ook nog iets mooier en denk dat je er een hoop extra ruimte bij krijgt in de hoogte aan zijkant. Dat kan handig zijn lijkt me... Ook de topvent leek me anders te zijn. Maar was voor mij zeker het prijsverschil niet waard.
Ik heb destijds ook voor de keuze gestaan. Ik wilde voor een KJ gaan, maar na veel vergelijken in de winkel heb ik de VX gekozen, simpel om het feit dat de werkhoogte van de Bastard's iets hoger is. Het was maar een paar cm verschil, maar dat merk ik al heel snel. En stiekem vond ik de VX er wel heel stoer uitzien.
Dat rechte hoekje in de dome is bedoeld om idd wat meer ruimte in de hoogte te bieden aan de zijkanten. En hoewel ik geen vergelijking heb met een "conventioneel" gevormde Kamado, heb ik al wel wat pannetjes etc naast elkaar kunnen zetten met de dome gesloten, dus het werkt wel. De topvent heb ik wel wat issues mee gehad, maar dat is netjes opgelost door Bastard. Ze hebben me een nieuwe gestuurd.
Qua prijs had ik geluk.. hij was 500 euro afgeprijsd bij de Intratuin!
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:16:
Ik wil binnenkort mijn eerste keer spareribs maken. Nu zag ik toevallig dat de Makro een actie heeft met 5 kg Iberico spareribs. Iemand hier bekend mee? Is dit wat? En is dit ook geschikt voor een 1e keer low&slow ribs maken?
Die ribbetjes zijn prima te doen. Ze zijn wat minder dik bevleesd dan "gewone" en ze zijn wat vetter, maar het is ook weer niet zo dat je van die hompen vet zit te eten hoor. Het zorgt juist voor die karakteristieke smaak.
Overigens zou ik deze ribben niet L&S doen, maar gewoon H&F met een simpele SPG rub. Zo worden ze hier altijd gegeten en dat bevalt beter dan uren garen in een zoete sticky rub.
Voor de prijs van zo'n doos hoef je het ook niet te laten..probeer het gewoon!