Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 287 ... 333 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:50
Voor mijn grill guru large ben ik opzoek naar een allround skillet zonder steel ivm ruimte. Welke diameter maat bevelen jullie aan?

Verder zie ik van die clipjes voor op het rooster voorbij komen waar je je temperatuurmeter in kan leggen. Zijn die toevallig ook te koop bij de action? 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:46
MiKeZZa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:16:
Ik wil binnenkort mijn eerste keer spareribs maken. Nu zag ik toevallig dat de Makro een actie heeft met 5 kg Iberico spareribs. Iemand hier bekend mee? Is dit wat? En is dit ook geschikt voor een 1e keer low&slow ribs maken?
Iberico heeft wat meer vet dan gewone varkens, dus uitermate geschikt, want ze drogen minder snel uit.
Je moet wel vaak flink wat moeite doen om ze uit elkaar te halen, want ze zitten in zo'n doos vaak aan elkaar vastgevroren.
Succes en laat wat foto's zien als je klaar bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
impactftw schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:02:
Voor mijn grill guru large ben ik opzoek naar een allround skillet zonder steel ivm ruimte. Welke diameter maat bevelen jullie aan?

Verder zie ik van die clipjes voor op het rooster voorbij komen waar je je temperatuurmeter in kan leggen. Zijn die toevallig ook te koop bij de action? 😅
Die zitten toch gewoon bij je thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:30
Nooit gezien bij de Action. Wel op AliExpress.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElGrandoNeuso
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:35
Ik wil binnenkort mijn eerste keer spareribs maken. Nu zag ik toevallig dat de Makro een actie heeft met 5 kg Iberico spareribs. Iemand hier bekend mee? Is dit wat? En is dit ook geschikt voor een 1e keer low&slow ribs maken?
Was laatst in Nieuwegein en wilde deze meenemen, maar zag dat ze in 2022 al waren ingevroren. Hele voorraad doorgenomen, maar allemaal uit hetzelfde jaar. Zal uiteraard nog wel goed zijn, maar ik heb ze graag toch ‘iets’ minder oud….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51
barrymossel schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:17:
[...]

Nooit gezien bij de Action. Wel op AliExpress.
Ik vraag ze al 2 jaar op verjaardag en vaderdag, inclusief link op de verlanglijst. Helaas tot nu toe niets gekregen 😅

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:47
ElGrandoNeuso schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:21:
[...]

Was laatst in Nieuwegein en wilde deze meenemen, maar zag dat ze in 2022 al waren ingevroren. Hele voorraad doorgenomen, maar allemaal uit hetzelfde jaar. Zal uiteraard nog wel goed zijn, maar ik heb ze graag toch ‘iets’ minder oud….
Ik vind dit wel tricky hoor. Twee jaar oud voelt wel écht heel oud. Het is allemaal niet eeuwig houdbaar, zelfs bij -20 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Jan_V schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:21:
[...]

Ik vraag ze al 2 jaar op verjaardag en vaderdag, inclusief link op de verlanglijst. Helaas tot nu toe niets gekregen 😅
Heb er zojuist, omdat het kan, 8 stuks gekocht. Raak ze nog wel eens kwijt. Komen over 5 dagen binnen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Visitor.q schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 17:01:
Ik heb me weleens afgevraagd of ik voor het bereiden van pizza wellicht ook hout zou kunnen opstoken in de kamado, misschien kun je zelfs wel een rollende vlam voor de bovenwarmte krijgen. Nu liggen hier boven die houtblokken er ook zo suggestief naast. Doet iemand van jullie dit weleens, hout stoken in de kamado?
Niet gedaan. Ik verwacht ook niet dat het een goed idee is.
ff googlen levert me dit:
https://www.reddit.com/r/...kh1/wood_in_a_kamado_joe/

Blijkbaar veel te veel rook (en roet) om er fatsoenlijk eten mee te kunnen bereiden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-06 10:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ooit heb ik eens een projectje geforked om een Meater te connecten met een Raspberry Pi en de data op mqtt te zetten. Werkt prima, set and forget :Y)

Een tijdje geleden stuitte ik echter op deze ESPHome code: https://gist.github.com/M...94d0df41a4425612257b3cabc
Ik heb er alleen nog even kort mee zitten spelen, maar het lijkt goed te werken.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Moeilijk een diameter aan te bevelen, het hangt aan beetje af van je bereiding en de hoeveelheid die je er in wil klaarmaken. Zelf heb ik 2 maten gekocht, klein en medium. Als ze samen op de BGE. Large staan dan kan er niet al teveel vlees meer bij op de gril.

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:30

Dennis1812

Amateur prutser

Persoonlijk vind ik Iberico net iets te vet en de Iberico smaak vind ik aan ribs niet zo lekker.
Voor Iberico secreto of rib vingers ofzo is het heerlijk.

Maar het kluifwerk heb ik liever een standaard varken voor.
Maar smaken verschillen. Het kan zeker prima.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:50
Ben voor de 25 diameter gegaan. Denk een mooie middenweg ;)
Yalopa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:49:
[...]

Moeilijk een diameter aan te bevelen, het hangt aan beetje af van je bereiding en de hoeveelheid die je er in wil klaarmaken. Zelf heb ik 2 maten gekocht, klein en medium. Als ze samen op de BGE. Large staan dan kan er niet al teveel vlees meer bij op de gril.

[ Voor 14% gewijzigd door impactftw op 29-05-2024 05:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dennis1812 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Persoonlijk vind ik Iberico net iets te vet en de Iberico smaak vind ik aan ribs niet zo lekker.

En wij hebben niets liever dan iberico ribs :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-06 17:19
JackBigBoss schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:35:
[...]

Dit zat bij mij ook standaard bij mn Weber Mastertouch
https://weberstore.nl/pro...ter-touch-upgrade-pakket/

Moet toch nog even goed die temp zien te behouden want dat blijft een lastige. Misschien werkt dat een stuk beter met die van @haborym ?

Brisket geprobeerd maar dit vergt continue aandacht, je kunt er eigenlijk bijna niet bij weg. Nadeel is ook dat je met de weber diffuser niet ziet hoeveel brandstof er nog in zit.

Voor mezelf toch serieus aan het kijken of de Venom van Spider Grills een serieuze oplossing gaat zijn voor echt lange low and slow sessies.
Ik heb ook de originele heat diffuser maar die beviel me niet.
Brandstof checken is inderdaad een ding maar is omheen te werken.

De spider grill is echt fantastisch, voor de low en slow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackBigBoss
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:33
haborym schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:39:
[...]

Ik heb ook de originele heat diffuser maar die beviel me niet.
Brandstof checken is inderdaad een ding maar is omheen te werken.

De spider grill is echt fantastisch, voor de low en slow.
Hoe is jouw ervaring met de onlyfire set voor low en slow en temperatuurregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
Dennis1812 schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 00:33:
[...]

Mmm.... Dat maakt me wel zeer aan het twijfelen, in ieder geval over 5 kilo halen :P

Ik denk dat ik daar maar niet doe, ben niet zo dol op vet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 00:13

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik vind de Iberico spareribs smaakvoller subtieler van smaak dan ‘gewone’ spareribs of dikbevleesde spareribs. Wat mij betreft zeker een aanrader. Ik stond gisteren al te twijfelen of ik een doos zou meenemen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13-06 17:19
JackBigBoss schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:46:
[...]

Hoe is jouw ervaring met de onlyfire set voor low en slow en temperatuurregeling?
een stuk constanter. Denk dat het met name komt doordat je er ceramische hitte elementen die je aan de zijkant doet. De invloeden van buitenaf zijn een stuk minder en het verliest minder warmte daardoor. Het lijkt wat meer op een "egg".

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 21:21
De weber gbs premium se e-5775 besteld. Tevens 2 zij tafeltjes .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xGL2v_xBp0v-g-Nx3eaBrwBW8EI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pej5OTnhw6jtx9yQTFSLWvvJ.png?f=fotoalbum_large

Kon niet wennen aan mijn kamado.
Dus lekker weer terug naar mijn vertrouwde weber.

Vandaag boodschappen gedaan en morgen lekker bbqen.

[ Voor 31% gewijzigd door almere op 30-05-2024 17:13 ]

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 15:11

jabberwock

XBL:Jabberwocks

MiKeZZa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:04:
[...]

Afgelopen periode dezelfde overweging gehad (incl. dat lelijke rood komt er niet in) en net The Bastard Urban large aangeschaft. Moet nog veel leren, maar erg blij mee. Weinig vergelijking want is mijn 1e Kamado. Maar voor mijn gevoel best compleet geleverd met degelijke materialen. Maar zoals je een paar pagina's terug kunt lezen (toen ik hetzelfde vroeg) een hoop opties gekregen om aan te schaffen. Er is zoveel mooi spul, van gietijzer pannetjes tot andere roosters enz. enz.. Maar de basisuitrusting is niet gek.

Wat mij in de winkel opviel aan de VX is dat hij nóg robuuster oogt (bijv. de wielen e.d.). Ik vind de vorm ook nog iets mooier en denk dat je er een hoop extra ruimte bij krijgt in de hoogte aan zijkant. Dat kan handig zijn lijkt me... Ook de topvent leek me anders te zijn. Maar was voor mij zeker het prijsverschil niet waard.
Ik heb destijds ook voor de keuze gestaan. Ik wilde voor een KJ gaan, maar na veel vergelijken in de winkel heb ik de VX gekozen, simpel om het feit dat de werkhoogte van de Bastard's iets hoger is. Het was maar een paar cm verschil, maar dat merk ik al heel snel. En stiekem vond ik de VX er wel heel stoer uitzien.

Dat rechte hoekje in de dome is bedoeld om idd wat meer ruimte in de hoogte te bieden aan de zijkanten. En hoewel ik geen vergelijking heb met een "conventioneel" gevormde Kamado, heb ik al wel wat pannetjes etc naast elkaar kunnen zetten met de dome gesloten, dus het werkt wel. De topvent heb ik wel wat issues mee gehad, maar dat is netjes opgelost door Bastard. Ze hebben me een nieuwe gestuurd.

Qua prijs had ik geluk.. hij was 500 euro afgeprijsd bij de Intratuin!
Die ribbetjes zijn prima te doen. Ze zijn wat minder dik bevleesd dan "gewone" en ze zijn wat vetter, maar het is ook weer niet zo dat je van die hompen vet zit te eten hoor. Het zorgt juist voor die karakteristieke smaak.
Overigens zou ik deze ribben niet L&S doen, maar gewoon H&F met een simpele SPG rub. Zo worden ze hier altijd gegeten en dat bevalt beter dan uren garen in een zoete sticky rub.

Voor de prijs van zo'n doos hoef je het ook niet te laten..probeer het gewoon!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 01:22
Absoluut het kijken waard, Big Green Egg 50th Anniversary 1974-2024

YouTube: Big Green Egg 50th Anniversary 1974-2024

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• supercop7373
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:58
zojuist bij de lokale intratuin met 25% korting een Basterd Urban Large gekocht voor €1199. Zaterdag wordt die bezorgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 12-05 14:38
Heeft er iemand al ervaring met dit merk https://grillbillbbq.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:32

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Even teruglezen in dit topic, er is wel het nodige over gepost: Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:40

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:31:
zojuist bij de lokale intratuin met 25% korting een Basterd Urban Large gekocht voor €1199. Zaterdag wordt die bezorgd.
Dat is vanavond ook mijn plan :D 1199 is wel een erg goede deal trouwens, op de website staat 'ie voor 1399.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:37

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Heb even terug gezocht in de topic m.b.t. garantie maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik zelf heb heel erg mijn zinnen gezet op een Bastard Large Urban, mijn vrouw schrikt nogal van de prijs en blijft maar roepen dat een Grill Guru vele malen goedkoper is met tegenwoordig dezelfde garantie van 20 jaar buitenwerk en 2 jaar op binnenwerk. Echter iedereen in mijn kennissen kring en online zie ik dat je dan toch beter voor een Bastard kan gaan en nog liever een KJ.

Zelf ben ik altijd van goedkoop = duurkoop en een GG voelt niet helemaal lekker met angst voor spijt nadat ik hem aanschaft. Echter moet ik het ook wel kunnen onderbouwen naar vrouwlief waarom ik dan toch voor de Bastard wil gaan. Mogelijk dat jullie nog wat beter kunnen vertellen qua garantie of beiden merken hetzelfde leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Esumontere schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Dat is vanavond ook mijn plan :D 1199 is wel een erg goede deal trouwens, op de website staat 'ie voor 1399.
1399 is nu de online aanbieding inderdaad. Echter Was er een speciale koopavond bij deze lokale intratuin gisteren van 18-21. Vooraf even gebeld wat de korting zou zijn, dat kon ik namelijk op de Facebook pagina niet zien. Bleek dus 25% vanaf de adviesprijs (€1599).

Vaak zie je 20% trouwens bij de intratuin als vroege vogel tussen 08.00-10.00 uur. Of landelijk, maar ook dat is vaak 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-06 14:54
supercop7373 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 21:31:
Welke heb je gehaald?
ik zie er meerdere staan, van 2022, van 2021, met en zonder onderstel. Ik twijfel nog over deze of wellicht toch een Kamado Joe.... :9~
Keuzes.. :|

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercop7373
Loft schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:06:
[...]

Welke heb je gehaald?
ik zie er meerdere staan, van 2022, van 2021, met en zonder onderstel. Ik twijfel nog over deze of wellicht toch een Kamado Joe.... :9~
Keuzes.. :|
deze: https://www.intratuin.nl/...et-58-x-149-x-133-cm.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
1 van de 1e Big Green Egg’s, 50 jaar geleden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wthdKx8tR-GFNz65OEP_LmkqJog=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bIN5TSvYN2rCIFp70YobTBlq.jpg?f=user_large

Ed Fisher met de “familie”

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLcv3OCq4jKj85XwqsgCm5cQWcA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7qjm8cCYHV7aEwB8JToQr3QH.jpg?f=fotoalbum_large

Nog een laatste familie shot

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05zM_5L8Xrbs9yxEcMepQs-56hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nAYgIjDNey58csyBOzPfgkK.jpg?f=fotoalbum_large

*;

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 11:48
Begin langzaam het gevoel te krijgen dat BGE een soort cult is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:58
co2301 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:27:
Ze zijn nog niet zo erg als de 'Traeger Family' |:(

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Gamma heeft tot en met zondag de actie 1+1 gratis op houtskool. Heeft iemand ervaring met de verschillende soorten houtskool van Gamma? De Weber houtskool 5 kg heb ik weleens in mijn kamado gebruikt en die vond ik zeer matig: kleine stukken, veel gruis en de houtskool was veel te snel tot as gereduceerd.

[ Voor 13% gewijzigd door Tomatoman op 31-05-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Voor de liefhebbers, de fanshop :P

https://fanshop.biggreenegg.eu/nl/

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 16:14
Ach, uiteindelijk zijn het allemaal grote stukken keramiek, met een gat onderin en een deksel met een gat bovenin.

Ik vind het alleen maar fijn als iemand zo kan genieten van zijn merkje of dingetje. Mij er alleen niet teveel mee lastig vallen :+ .

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• co2301
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13-06 11:48

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:58
Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 11:55:
Echter iedereen in mijn kennissen kring en online zie ik dat je dan toch beter voor een Bastard kan gaan en nog liever een KJ.
En nog liever een BGE ;)

Gewoon kiezen waar je je fijn bij voelt. Ben zelf gezwicht voor de groene kleur maar onder aan de streep zijn t allemaal bbq’s. Kan weinig écht mis mee zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-06 08:38
DCNY schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:59:
[...]

En nog liever een BGE ;)
Hier ben ik het dan weer niet mee eens, als was het alleen maar om het schanier/veer/gasveer verschil met de Kamado Joe Classic 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iMode
Haha.

Laats bij de Big Green Egg Store een zak houtskool gehaald met mijn dochter. Ze zag het Big Green Egg peper en zout vaatje en zei, “kijk papa wat leuk, die krijg je voor vaderdag voor onder de overkapping, op tafel” <3

De overkapping met de Egg’s (en de tafel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2eJI9uYD-4jdvOV_vToekotjyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9QdVNE4fylmgx4ieaSAffjDF.jpg?f=fotoalbum_large

Voor binnen had ik graag de onderzetters, het zeeppompje en de fleecedeken willen hebben, waarop mijn vriendin zei, als je ooit nog wil samenwonen komt die meuk er niet in _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
iMode schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:31:
[...]

Haha.

Laats bij de Big Green Egg Store een zak houtskool gehaald met mijn dochter. Ze zag het Big Green Egg peper en zout vaatje en zei, “kijk papa wat leuk, die krijg je voor vaderdag voor onder de overkapping, op tafel” <3

De overkapping met de Egg’s (en de tafel).

[Afbeelding]

Voor binnen had ik graag de onderzetters, het zeeppompje en de fleecedeken willen hebben, waarop mijn vriendin zei, als je ooit nog wil samenwonen komt die meuk er niet in _O-
Mooie overkapping! Maar blijft de rook daar niet onwijs hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-06 16:10
Tomatoman schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 12:59:
Gamma heeft tot en met zondag de actie 1+1 gratis op houtskool. Heeft iemand ervaring met de verschillende soorten houtskool van Gamma? De Weber houtskool 5 kg heb ik weleens in mijn kamado gebruikt en die vond ik zeer matig: kleine stukken, veel gruis en de houtskool was veel te snel tot as gereduceerd.
Geen ervaring met gamma - maar vaak is de houtskool of de briketten uit zo een winkels nogal basic qua kwaliteit.

Ik bestel het tegenwoordig hier:
https://www.bbqexperiencecenter.nl/brandstof/houtskool/
of
https://www.vuurenrook.nl...ketten-pellets/houtskool/

Dan heb je lekker veel grote stukken wat voor een kamado wel aan te raden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
barrymossel schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:35:
[...]
Mooie overkapping! Maar blijft de rook daar niet onwijs hangen?
Bedankt! Het was voorheen de carport voor de auto, die staat er nu voor haha. Doodlopende weg alleen voor bewoners en met uitzicht op de moestuintjes / natuurgebied.

Nee valt erg mee. Alleen rook met direct grillen / afgrillen en dat gaat over het algemeen goed weg, mocht het windstil zijn zet ik de poort even open waardoor er wat meer trek komt, dan is het zo weg.

Foto vanaf de andere kant, let niet op de beentjes :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ubUkvVB4pMRkn8RU-p9rMsNeEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvuMqG3aBCFCS7KoxU1a3h4q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

chime schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 14:51:
[...]

Geen ervaring met gamma - maar vaak is de houtskool of de briketten uit zo een winkels nogal basic qua kwaliteit.

Ik bestel het tegenwoordig hier:
https://www.bbqexperiencecenter.nl/brandstof/houtskool/
of
https://www.vuurenrook.nl...ketten-pellets/houtskool/

Dan heb je lekker veel grote stukken wat voor een kamado wel aan te raden is.
Die ken ik :). Normaliter koop bij Hanos, Sligro of Makro, de laatste keer bij Vuur en Rook. Het ging me er ook niet zozeer om dat ik nu graag bij Gamma houtskool zou willen kopen, maar vooral dat ik best wel veel positieve beoordelingen zie die totaal niet aansluiten bij mijn beperkte ervaring met de houtskool die Gamma verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nordic_blue
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 25-04 11:28

nordic_blue

P2 PP Void

Ik heb er 1 (Large) en 2 anderen in mijn omgeving ook. Prima bbq. bamboe zijplankjes vinden regen niet zo leuk, maar dat is bij andere merken idem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Zojuist de Bastard Urban Large gehaald bij de Intratuin :D van 't weekend maar eens knutselen!

Ben alvast aan het uitpakken, en de fire ring zit een kaarsrechte scheur in... Nu de vraag: hoort dat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DKTar3tA5szLcdAQ0IM2xlW5vg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0ucYZUevOyhDqP6F1WXhi3m.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sacqc8lWeYZZOb6RvAAYwoS40ZY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/77QQ2XShZhqF0imLEzrqyRbI.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 96% gewijzigd door Esumontere op 31-05-2024 20:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijboer
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Weet niet hoe dat bij de bastard is, maar bij de mijne is het zodat je juist geen scheuren krijgt.
Esumontere schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 19:39:
Zojuist de Bastard Urban Large gehaald bij de Intratuin :D van 't weekend maar eens knutselen!

Ben alvast aan het uitpakken, en de fire ring zit een kaarsrechte scheur in... Nu de vraag: hoort dat?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Vind de oplossing van KJ daarin wel mooier box uit losse onderdelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja dat hoort zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Gietijzeren grillplaat, wat is verstandiger voor een eerste Komado, is dat een halve maan of een hele plaat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Xqlus1ve schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:04:
Gietijzeren grillplaat, wat is verstandiger voor een eerste Komado, is dat een halve maan of een hele plaat?
Ik heb halve maan. En de andere halve maan een open gietijzer rooster.

En de dichte kant is ook draaibaar naar volledig plat (plancha).
Ik vind het juist fijn alle kanten op te kunnen. En doordat er 2 halve manen zijn kan je als je wil ook gewoon alles gietijzer grillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xqlus1ve

Xqlus1ve

Ik roep ook maar wat…

Dennis1812 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 21:29:
[...]

Ik heb halve maan. En de andere halve maan een open gietijzer rooster.

En de dichte kant is ook draaibaar naar volledig plat (plancha).
Ik vind het juist fijn alle kanten op te kunnen. En doordat er 2 halve manen zijn kan je als je wil ook gewoon alles gietijzer grillen.
Ah mooi, je hebt gelijk ook, is wel duurder maar begin gewoon met een halve maan, later kan altijd de 2e nog bijgekocht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:03
Na 20 jaar ge-BBQ'ed te hebben op een 'simpele' Meco BBQ, wordt het eigenlijk wel eens tijd voor wat anders.

Vorig weekend naar een demonstratie geweest van BGE, en ergens ben ik wel verkocht. Alleen: de prijs is wel stevig. Zeker als je er dan nog eens een buitenkeuken ofzo bij koopt, want dat heb je wel nodig bij dat next level BBQ'en.
Een nadeel van zo'n Kamado vind ik ook wel het gebrek aan 'verplaatsbaarheid'. Ik vind het eigenlijk maar niets om zo'n ding het hele jaar door in 't zicht op je terras te hebben en zomer en winter buiten te laten staan. (Ik besef natuurlijk ook wel dat, doordat dat 'ding' buiten binnen bereik blijft staan, je het ook veel meer gaat gaan gebruiken).

Nu was ik toch bijna om, om er één te kopen tot een collega me zei. Maar met een Weber Master Touch kan je toch *bijna* evenveel. Nu weet ik wel dat er toch een verschil is, maar toch, twijfels :+

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

whoami schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:35:
Na 20 jaar ge-BBQ'ed te hebben op een 'simpele' Meco BBQ, wordt het eigenlijk wel eens tijd voor wat anders.

Vorig weekend naar een demonstratie geweest van BGE, en ergens ben ik wel verkocht. Alleen: de prijs is wel stevig. Zeker als je er dan nog eens een buitenkeuken ofzo bij koopt, want dat heb je wel nodig bij dat next level BBQ'en.
Een nadeel van zo'n Kamado vind ik ook wel het gebrek aan 'verplaatsbaarheid'. Ik vind het eigenlijk maar niets om zo'n ding het hele jaar door in 't zicht op je terras te hebben en zomer en winter buiten te laten staan. (Ik besef natuurlijk ook wel dat, doordat dat 'ding' buiten binnen bereik blijft staan, je het ook veel meer gaat gaan gebruiken).

Nu was ik toch bijna om, om er één te kopen tot een collega me zei. Maar met een Weber Master Touch kan je toch *bijna* evenveel. Nu weet ik wel dat er toch een verschil is, maar toch, twijfels :+
De meeste kamados staan toch op wielen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
True, maar het is hier niet vlak. En van het terras naar een tuinberging ofzo moet ik 3 tredes overbruggen, en dat gaat dus niet. Ook niet met wielen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:16

Kraz

Saving the world

whoami schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 22:46:
True, maar het is hier niet vlak. En van het terras naar een tuinberging ofzo moet ik 3 tredes overbruggen, en dat gaat dus niet. Ook niet met wielen.
Als je m over die tredes wilt/moet verplaatsen dan gaat een kamado het niet worden nee. Die dingen zijn gewoon te zwaar daarvoor.

Daarom heeft zon kamado meestal een vaste plek in de tuin. Soms 2; 1 om te koken en 1 om te stallen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:16

Dat klopt, zie filmpjes op youtube.

Met de inzet van onlyfire, houdt de weber de warmte nog een stuk beter vast

De weber met gbs heb ik nog wel voor je voor een zacht prijsje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nog wat van de prijs af weten te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:06:
[...]

Nog wat van de prijs af weten te halen?
Nee helaas niet. Maar wel extra korting via ING rentepunten, cadeaubonnen met 12.5% korting is nooit weg. Hoe dan ook, ik ben blij met mijn aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercop7373
Esumontere schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:07:
[...]

Nee helaas niet. Maar wel extra korting via ING rentepunten, cadeaubonnen met 12.5% korting is nooit weg. Hoe dan ook, ik ben blij met mijn aankoop!
Toch weer €25 verdiend👍.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

supercop7373 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 23:14:
[...]

Toch weer €25 verdiend👍.
50 zelfs, mijn vrouw heeft ook een ING rekening :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:31
Dennis1812 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 20:33:
Vind de oplossing van KJ daarin wel mooier box uit losse onderdelen.
Steeds meer merken doen dat, volgens mij de latere bastards ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De Weber kun je hetzelfde mee bereiden ongeveer ja. Maar de weg erheen is anders en met een Kamado gewoon veel makkelijker. Maar het kan met een Weber wel.

En die till je zo je schuur in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel

Verplaatsbaarheid ga je bij een kamado altijd tegenaan lopen. Maar je hoeft natuurlijk geen BGE te kopen. Voor een stuk minder geld heb je ook gewoon goede kamado's. Zie ook de discussie hierboven ergens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03:31
barrymossel schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 08:35:
[...]

Verplaatsbaarheid ga je bij een kamado altijd tegenaan lopen. Maar je hoeft natuurlijk geen BGE te kopen. Voor een stuk minder geld heb je ook gewoon goede kamado's. Zie ook de discussie hierboven ergens...
de discussie die er altijd is haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz

Ik maak op mijn Weber inderdaad vrijwel alles wat je op een kamado ook kan. Met de juiste skills kun je prima hele lange sessies low & slow doen, hot & fast is ook geen probleem, en alles ertussenin ook niet. Het verschil zit hem voor mij met name in twee dingen.

Ten eerste is een kamado makkelijker stabiel te houden qua temperatuur, met een kettle moet je rekening houden dat je toch net even wat vaker de schuifjes niet bijstellen. Vind ik zelf niet erg. Ik vind een dagje barbecueën namelijk gewoon ook heel leuk, ik hoef niet zonodig zes uur lang weg te kunnen gaan terwijl ik daarmee bezig ben.

Ten tweede kan een kamado hoger in temperatuur, wat vooral handig is om pizza's te kunnen bakken. Voor het searen van een stuk vlees kan een kettle hoog zat.

Het nadeel van bovenstaande is dan weer dat je op een kamado erg moeilijk en langzaam tussendoor kunt afkoelen als je meerdere gerechten maakt op verschillende temperaturen. Daarin werkt een kettle dan weer aanzienlijk beter

Verder zie ik voor mijzelf in de praktijk geen belangrijke verschillen. Ik laat mijn Weber overigens ook in weer en wind buiten staan, dus de verplaatsbaarheid is voor mij geen argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 13:39
iMode schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:06:
[...]

Bedankt! Het was voorheen de carport voor de auto, die staat er nu voor haha. Doodlopende weg alleen voor bewoners en met uitzicht op de moestuintjes / natuurgebied.

Nee valt erg mee. Alleen rook met direct grillen / afgrillen en dat gaat over het algemeen goed weg, mocht het windstil zijn zet ik de poort even open waardoor er wat meer trek komt, dan is het zo weg.

Foto vanaf de andere kant, let niet op de beentjes :P

[Afbeelding]
Ziet er goed uit.
Je zou zo denken dat het het buitenland is :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

[…]
Met een fornuis kun je ook bijna evenveel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Jorizzz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 09:41:
[...]

Ik maak op mijn Weber inderdaad vrijwel alles wat je op een kamado ook kan. Met de juiste skills kun je prima hele lange sessies low & slow doen, hot & fast is ook geen probleem, en alles ertussenin ook niet. Het verschil zit hem voor mij met name in twee dingen.

Ten eerste is een kamado makkelijker stabiel te houden qua temperatuur, met een kettle moet je rekening houden dat je toch net even wat vaker de schuifjes niet bijstellen. Vind ik zelf niet erg. Ik vind een dagje barbecueën namelijk gewoon ook heel leuk, ik hoef niet zonodig zes uur lang weg te kunnen gaan terwijl ik daarmee bezig ben.

Ten tweede kan een kamado hoger in temperatuur, wat vooral handig is om pizza's te kunnen bakken. Voor het searen van een stuk vlees kan een kettle hoog zat.

Het nadeel van bovenstaande is dan weer dat je op een kamado erg moeilijk en langzaam tussendoor kunt afkoelen als je meerdere gerechten maakt op verschillende temperaturen. Daarin werkt een kettle dan weer aanzienlijk beter

Verder zie ik voor mijzelf in de praktijk geen belangrijke verschillen. Ik laat mijn Weber overigens ook in weer en wind buiten staan, dus de verplaatsbaarheid is voor mij geen argument.
Ten derde kan een kamado veel zuiniger werken en met minder airflow toe waardoor het minder uitdroogt.
Ten vierde heeft een kamado een handige scharnier deksel.

Maar je kernpunt dat het met de juiste vaardigheden op allebei gewoon goed kan lukken is zeker waar. Wat overigens ook geldt voor verschillende gerechten op een kamado.
Heb zelf ook jarenlang met plezier op een Weber gewerkt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22:58
Ik probeerde vanochtend zachtjes er een beetje in te masseren bij mijn vrouw dat ik een Kamado Joe erbij wil, naast de Traeger en ze was het er niet eens mee oneens.
Alleen het mag pas in het najaar, want moet eerst een thuiskantoor, babykamer en kinderkamer opknappen thuis. Maar daarna heb ik wel een nieuwe bbq verdiend :)
Al vind ze wel dat ik te dure hobbies heb, maar ach.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ozzie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:47:
Ik probeerde vanochtend zachtjes er een beetje in te masseren bij mijn vrouw
Dat hoort in een heel ander topic hoor :D

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11-06 20:25
ASS-Ware schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 12:46:
[...]

Dat hoort in een heel ander topic hoor :D
Dat ligt er aan, welke rub gebruik je?
🤡

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorizzz
Gonadan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:13:
[...]

Ten derde kan een kamado veel zuiniger werken en met minder airflow toe waardoor het minder uitdroogt.
Ten vierde heeft een kamado een handige scharnier deksel.

Maar je kernpunt dat het met de juiste vaardigheden op allebei gewoon goed kan lukken is zeker waar. Wat overigens ook geldt voor verschillende gerechten op een kamado.
Heb zelf ook jarenlang met plezier op een Weber gewerkt.
Mijn Weber master touch heeft ook een handig scharnier deksel! Dat vlees zou uitdrogen door een hogere airflow heb ik nog niet eerder gehoord, heb je daar iets van een bron van? Zuiniger is het inderdaad wel. Zeker als het wat kouder is, gaat er bij mijn Weber aardig wat brandstof doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ozzie schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 11:47:
Ik probeerde vanochtend zachtjes er een beetje in te masseren bij mijn vrouw dat ik een Kamado Joe erbij wil, naast de Traeger en ze was het er niet eens mee oneens.
Alleen het mag pas in het najaar, want moet eerst een thuiskantoor, babykamer en kinderkamer opknappen thuis. Maar daarna heb ik wel een nieuwe bbq verdiend :)
Al vind ze wel dat ik te dure hobbies heb, maar ach.
Ach, ze heeft vast ook hobbys.

Als je hem nu alvast koopt kan je tijdens het klussen lekker bbqen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

https://www.ad.nl/gezond/...ZlLEp-VA3fqP8vz8JBITTyvRP

Weliswaar achter een paywall. Maar daar weten de meesten wel mee om te gaan.
Sweet baby rays komt weer als beste uit een test. (Al staat AD niet super goed bekend om de testen).

Blijft wel grappig om te lezen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jorizzz schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 14:48:
Mijn Weber master touch heeft ook een handig scharnier deksel!
Dat is wel vooruitgang dan, dat hadden ze vroeger niet en was toen voor mij ook een van de redenen om over te stappen.
Dat vlees zou uitdrogen door een hogere airflow heb ik nog niet eerder gehoord, heb je daar iets van een bron van? Zuiniger is het inderdaad wel. Zeker als het wat kouder is, gaat er bij mijn Weber aardig wat brandstof doorheen.
Dit topic, internet, ervaring. Maar ik ga niet beweren dat ik het dubbelblind ga proeven hoor.
Kamado kan gewoon lekker subtiel en heel rustig en zuinig. Dat is met een ketel wel gewoon bewerkelijker. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Ach, ze heeft vast ook hobbys.
Een vreselijk dure hobby zelfs: een kind :P

Vandaag runder ribfingers, halloumi, maïskolf en puntpaprika – allemaal van de barbecue. Erbij: kant en klare aardappelsalade.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCHyVYzYbWskd81PyOK9y5zLUKs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4Mi5uWjETv4spzxKLORKAozh.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ns4yvyyFyQ5sn2a9xmtHvys40c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9dfJlZd7OrK3SDsUPA6FLxCZ.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:16
Da's wel een excuuspaprikaatje.

"Ja hoor mama, ik eet echt wel al mn groenten"

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dat heb ik ook meestal. De rest is al rauw opgeknaagd, veel lekkerder. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Raymond schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:55:
Da's wel een excuuspaprikaatje.

"Ja hoor mama, ik eet echt wel al mn groenten"

:+
Mijn vrouw liep al te klagen dat ze met deze maaltijd veel te veel punten kwijt was in haar Weight Watchers dieet. Morgen zal ik een puntpaprikasalade opdienen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mais en halloumi is ook gezond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Een koolhydratenbom en kaas, niet per se iets wat goed is voor de lijn.
Gezond is nogal relatief, maar paprika is dan wel een tandje beter als je punten gaat tellen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik dacht dat Halloumi een soort tofu was.
Weer wat geleerd.

Maar mais ligt echt in het groentenschap.
Jammer van de boter erover en zout. Maar kleinigheidje blijf je houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Dennis1812 schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 21:03:
Maar mais ligt echt in het groentenschap.
Jammer van de boter erover en zout. Maar kleinigheidje blijf je houden.
Aardappel ligt er ook, of bataat. Allemaal niet ongezond, maar wel iets wat een risico is als je op je gewicht let. (tofu is dan ook minder goed dan kip bijvoorbeeld)
En de indeling van de supermarkt heeft weinig met gezondheid te maken. Er is zelfs chips met label B. Allemaal marketing.

Maar om het nog enigszins on topic te houden, moet je punten tellen dan is er niks mis met een mooie gegrilde biefstuk. :9~

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Groenten groenten liggen bij groenten. Ik heb het niet over die nieuwe score waardoor je ineens weer chips eet met label A.

Morgen gaat hier de Kamado aan. Wel iets simpels. Lekker sate en naanbrood grillen.
Staat al in marinade
We doen er een paprika, mais en ananas salade bij. En Surinaamse sate saus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere

Esumontere

Floep, banaan.

Vandaag gaat hier ook de kamado aan, die gaan we inwijden met een mooi stukje cote de boeuf, gepofte aardappelen en gegrilde courgette. Ben benieuwd!

Die nieuwe score gaat per productcategorie, dus chips met categorie B is "minder ongezond" dan chips met categorie E. Maakt het nog niet gezond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
Tomatoman schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:53:
[...]

Een vreselijk dure hobby zelfs: een kind :P

Vandaag runder ribfingers, halloumi, maïskolf en puntpaprika – allemaal van de barbecue. Erbij: kant en klare aardappelsalade.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
De halloumi heb je gewoon direct even kort op het rooster gedaan?
Ik maak het vaak in de pan dat de buitenkant een beetje knapperig is. Vind ik lekker. Bij jou zie ik wat grill strepen, dus denk even kort en heet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Gonadan schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 19:15:
Dit topic, internet, ervaring. Maar ik ga niet beweren dat ik het dubbelblind ga proeven hoor.
Kamado kan gewoon lekker subtiel en heel rustig en zuinig. Dat is met een ketel wel gewoon bewerkelijker. :)
Eens dat het bewerkelijker is, al vind ik dat zelf dus niet per se erg, er moet wel wat te doen blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Voordeel van een kamado die buiten blijft staan, is natuurlijk wel dat je die meer gaat gebruiken. :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• almere
Vandaag maar eens weer spare ribs van de bbq met een Thaise saus uit het oosten van Thailand. Met een paar gefrituurde kippenvleugels en gestoomde rijst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oiN9g4j0xW7KGfcrce4nGltcVqI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yY50uXx7e44RpxfybVXdt5af.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:00
Ik heb al enkele keren een kip aan het spit gemaakt op mijn kamado. Vlees is perfect maar ik sukkel met het veld dat niet knapperig is. Ik krijg ze niet knapperig want ik gaar het vlees op 180 graden dome temperatuur en het vlees haal ik van het vuur op 70 graden. Ik gebruik de rotisserie

Op een bepaald moment moet ik de temperatuur drastisch verhogen zodat het vel knapperig kan worden maar wanneer is het het beste moment? Ik heb de temperatuur al een verhoogd naar 220 graden maar tegen dat het vlees 70 graden is, is het vel al wat verbrand. Vorige keer deed ik het op 65 graden, en dan was het vel niet voldoende krokant.

Hoe doen jullie het? Het lukt bij mijn schoonbroer wel maar hij meet zelfs niet meer de temperatuur van het vlees: een uur op 180 graden en daarna een half uur op hogere temperatuur maar dat lijkt mij dan weet te veel van het goede

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
In de Weber ketel deed ik de kip altijd beercan style, kolen links en rechts, kip in het midden, 180C, 1 uur, altijd perfect.
In de kamado, met hitteschild, ook nooit een krokant velletje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
ASS-Ware schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:45:
In de Weber ketel deed ik de kip altijd beercan style, kolen links en rechts, kip in het midden, 180C, 1 uur, altijd perfect.
Probeer eens de kip van te voren te zouten van de buitenkant en dan ongedekt in de koeling voor 12 uur aan laten drogen .
Steek vervolgens met je vinger onder het vel op div plaatsen smeer hem dan rondom in met boter lekker masseren 😀 en nog wat kruiden erop , zodat tijdens het bbqen er lucht bubbels onstaan zodat het velletje crispy word.

Heerlijk velletje

Gr almere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiedjee
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:27
Wij zitten te kijken naar een cobb omdat we op een camping vaak geen "open vuur" mogen gebruiken. De cadac op gas is het niet helemaal en een cobb wordt wel toegestaan/gedoogd.

Ik zie alleen een waslijst aan accessoires, waaronder een BBQ set.
Daar was ik nogal verbaasd over. Even bekeken wat dat is: groter mandje voor de kolen en een ander soort grilrooster. Zou meer een echte BBQ smaak geven...

Iemand ervaring daarmee? Is het een gimmick of heeft het wel echt meerwaarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
pina schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:46:
Ik heb al enkele keren een kip aan het spit gemaakt op mijn kamado. Vlees is perfect maar ik sukkel met het veld dat niet knapperig is. Ik krijg ze niet knapperig want ik gaar het vlees op 180 graden dome temperatuur en het vlees haal ik van het vuur op 70 graden. Ik gebruik de rotisserie

Op een bepaald moment moet ik de temperatuur drastisch verhogen zodat het vel knapperig kan worden maar wanneer is het het beste moment? Ik heb de temperatuur al een verhoogd naar 220 graden maar tegen dat het vlees 70 graden is, is het vel al wat verbrand. Vorige keer deed ik het op 65 graden, en dan was het vel niet voldoende krokant.

Hoe doen jullie het? Het lukt bij mijn schoonbroer wel maar hij meet zelfs niet meer de temperatuur van het vlees: een uur op 180 graden en daarna een half uur op hogere temperatuur maar dat lijkt mij dan weet te veel van het goede
Ik zag een paar weken een filmpje van Guga waar hij baking soda op de kip had gedaan. Uiteraard een heel klein beetje. Resultaat was super. Volgens mij was het een vergelijking met zout, baking soda en niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
almere schreef op zondag 2 juni 2024 @ 16:43:
[...]

Probeer eens de kip van te voren te zouten van de buitenkant en dan ongedekt in de koeling voor 12 uur aan laten drogen .
Steek vervolgens met je vinger onder het vel op div plaatsen smeer hem dan rondom in met boter lekker masseren 😀 en nog wat kruiden erop , zodat tijdens het bbqen er lucht bubbels onstaan zodat het velletje crispy word.

Heerlijk velletje

Gr almere
Dan pak ik liever de Weber weer en doe daar de kip op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Van te voren zouten helpt serieus echt goed.

Pekelen/dry brine. Net hoe je het wil noemen

Maar goed zouten en zorgen voor een droge kip bij start helpt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan19821
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 11-05 21:34
ASS-Ware schreef op zondag 2 juni 2024 @ 15:45:
Waarom met hitteschild? Ik doe altijd aan 1 kant van de kamado de kolen en vervolgens het spit erboven laten draaien op 180 graden. Altijd een knapperig velletje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Daan19821 schreef op zondag 2 juni 2024 @ 23:35:
[...]

Waarom met hitteschild? Ik doe altijd aan 1 kant van de kamado de kolen en vervolgens het spit erboven laten draaien op 180 graden. Altijd een knapperig velletje.
Waarom met hitteschild?
Omdat ik geen spit heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op zondag 2 juni 2024 @ 14:46:

Even voor de zekerheid, er gaan 2 kipvragen door elkaar heen.
Enkel rotisserie toch? Geen heat deflectors meer?

Anders zou ik beginnen met je deflector weghalen.
Met 65 kern was je vel niet goed.
Ga eens naar 60 kern?
En probeer dan.

Uiteraard enige wissel mogelijk tussen ras en gewicht kip.
Korst grillen/krokant grillen reken je zeker een kwartier voor meestal. Zeker bij rotisserie kip.

Oefenen. Oefenen oefenen..
Liever een kip die niet ingevroren is geweest. Dus even langs een boerderij. Die bakken het fijnste.

Pagina: 1 ... 287 ... 333 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism