Mooi rood is niet lelijk.
Klopt is een bekend probleem. Vorig jaar een bastard large gekocht en helaas ook dit probleem. Na een half jaar melding ervan gemaakt en een nieuwe gekregen die dit probleem niet heeft.iMode schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:58:
[...]
Daarom hier 2x Big Green Egg, prachtig & kwaliteit.
Na Big Green Egg zou ik echter altijd Kamado Joe aanraden.
Kwaliteit uit de USA.
Alleen al hierom:
YouTube: Bastard 2019 gaat niet uit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar ben het met je eens. Als je het budget er voor hebt koop een kamado joe! Dat scharnier van kamado joe is next level en voor mij het extra geld waard. Al gebruik ik de bastard wekelijks met plezier!
Dat is destijds keurig opgelost door een nieuwe topvent te leveren. Problem solved.iMode schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:58:
[...]
Daarom hier 2x Big Green Egg, prachtig & kwaliteit.
Na Big Green Egg zou ik echter altijd Kamado Joe aanraden.
Kwaliteit uit de USA.
Alleen al hierom:
YouTube: Bastard 2019 gaat niet uit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Altijd beter dan een overpriced green egg met nul innovatie
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
ervaring met deze?Raymond schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:00:
Inkbird Grillgebläse ISC-027BW, Grillventilator für Temperaturüberwachung mit automatisch einstellbarer Gebläsedrehzahl https://www.amazon.de/dp/...EH9KY9JN7MD33&starsLeft=1
Met €50 kortingscoupon nu 90eur. Dat is een mooie lage prijs
Ik heb hem sinds kort, handig in gebruik hij kan blazen wanneer de temperatuur te laag komt,
je hebt 3 probes voor in vlees, eentje voor op de bbq, deze moet naar het systeempje toe.
hoe aqquraat dit is durf ik nog niet te zeggen, hij schommelde nog aardig tussen de gewenste temperatuur in..
je moet het apparaat de hele tijd van stroom voorzien. (zelf doe ik dat met een powerbank)
Ieder zijn voorkeur. Wij kiezen voor 50 jaar Amerikaanse degelijkheidKoffie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Dat is destijds keurig opgelost door een nieuwe topvent te leveren. Problem solved.
MiKeZZa vroeg naar andere hun mening, na Big Green Egg zou ik dus altijd een Kamado Joe aanraden.
Nogmaals, ieder zijn voorkeur. Met een Bastard kom je uiteindelijk ook van A naar B
hier gisteren ook vis:Ozzie schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:20:
Hier vandaag weer eens zalm van de bbq. Beetje broccoli erbij gebakken en gepofte aardappel. Lekker makkelijk en eten de kinderen ook zonder te piepen, das ook weleens lekker
[Afbeelding] [Afbeelding]
/f/image/OOaPZ1bZfp9bZ9anUcf1hQsO.png?f=fotoalbum_large)
Forel met bacon
recept inspiratie uit: https://www.amazon.co.uk/...en-Raichlen/dp/0761181865
/f/image/13zJmuDaFhbSk5Rhk6aM3j8q.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door ToolkiT op 20-05-2024 16:03 ]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Het was ook niet mijn ding, hoogtepunt was het gouden eichimera2 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:21:
[...]
ik ben vorig jaar geweest en ik vond het wel tegenvallen
kan aan mij liggen
kan ook pech zijn geweest
:strip_exif()/f/image/hOFUytOb3oeDHwF1VgNpBcpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Sorry, ik vind die rode echt niet mooi. Wil daar in mijn fijne tuin absoluut niet tegen aan zitten kijken 😬iMode schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:26:
[...]
Kamado Joe, nu in de aanbieding bij Bol voor slechts 899,-.
Classic 2 elders voor 1349,-
Ik heb al 2 Green Egg’s, mag niks meer bij van de vrouw
Wordt ook gewaardeerd hoor, maar zie hierboven.iMode schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:39:
[...]
Ieder zijn voorkeur. Wij kiezen voor 50 jaar Amerikaanse degelijkheid
MiKeZZa vroeg naar andere hun mening, na Big Green Egg zou ik dus altijd een Kamado Joe aanraden.
Nogmaals, ieder zijn voorkeur. Met een Bastard kom je uiteindelijk ook van A naar B
Mochten jullie de kamado dit jaar nog geen onderhoud hebben gegeven. Bij mijn Masterbuilt moest ik de banden van de dome 1 draadgang volledig bijspannen.
Dus toch maar die kamado nakijken voordat je een dure bloempot hebt de komende maanden.
Dus toch maar die kamado nakijken voordat je een dure bloempot hebt de komende maanden.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Het blijft een balans tussen:ASS-Ware schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:27:
Ik dacht dat het bovenin altijd heter was dan op het rooster. Het is deze keer andersom en beide thermometers zijn geijkt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Warme lucht stijgt
- Hoe dichter bij het vuur, hoe heter.
Welke plek het warmst is is o.a. afhankelijk van direct/indirect, hoogte van het rooster t.o.v. de kolen, type bbq, etc
En blijkbaar ook de temperatuur, want bij een roostertemperatuur van 110C staat de dome thermometer steevast op 120C.Jorizzz schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:55:
[...]
Het blijft een balans tussen:
- Warme lucht stijgt
- Hoe dichter bij het vuur, hoe heter.
Welke plek het warmst is is o.a. afhankelijk van direct/indirect, hoogte van het rooster t.o.v. de kolen, type bbq, etc
Ik heb zelf geen kamado (afgezien van een zelfbouw ding) en ik vind BGE ook duur. Wel heb ik een jaar of 2 geleden een workshop gedaan op hun landgoed, tot in de puntjes verzorgd ook qua ingrediënten.Koffie schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:43:
[...]
Dat is destijds keurig opgelost door een nieuwe topvent te leveren. Problem solved.
Wat die man van BGE zei is dat met name accessoires vrij prijzig zijn ook omdat (wat hij zei), BGE de enige is die écht levenslange garantie geeft en ze je dus na aanschaf als klant kwijt zijn in principe, voor wat het waard is en wat er waar van is.
Adjust non olet, plerumque...
Kamado joe heeft op het keramiek ook levenslange garantie.
Wel enkel voor de originele koper meen ik.
Overige onderdelen wisselt wat.
Rood is ook gewoon mooier dan groen natuurlijk.
Maar dat blijft subjectief en fanboy natuurlijk. Vanuit alle kampen. Met de (duurdere) A merken doe je vrijwel altijd gewoon een aankoop voor de komende 20 jaar minstens.
Wel enkel voor de originele koper meen ik.
Overige onderdelen wisselt wat.
Rood is ook gewoon mooier dan groen natuurlijk.
Maar dat blijft subjectief en fanboy natuurlijk. Vanuit alle kampen. Met de (duurdere) A merken doe je vrijwel altijd gewoon een aankoop voor de komende 20 jaar minstens.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Nog steeds een aanrader.BlackMonkey schreef op zondag 19 mei 2024 @ 19:44:
[...]
Nog steeds een aanrader? Ik overweeg bij mijn Weber nu hetzelfde te doen. Of heeft iemand anders met deze mod ervaring?
Dat was wel een redelijke 'blikvanger'iMode schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:32:
[...]
Het was ook niet mijn ding, hoogtepunt was het gouden ei![]()
[Afbeelding]
Zelf heb ik even een snelle ronde gedaan (was er net voor 11:00 uur) heb een drippan, borstel en tang opgepikt. Oh ja, en 4 zakken houtskool.
Deze heb ik vervolgens met m'n maatje meegezeuld naar de parkeergarage (Roselaar), waarbij mijn maatje om ongeveer de 10 stappen even moest uitrusten
Op het moment dat ik zag dat er met muntjes gewerkt werd, was ik snel weer weg. Heb daar persoonlijk nogal een afkeer van en alle evenementen die ermee werken mijd ik als de pest.
Dus ervoor gekozen om in het centrum van Roosendaal een terrasje op te zoeken en daar, onder het genot van een lekker biertje, te lunchen.
Komend weekend voor het eerst (want pas net in bezit van een large Kamado) pulled pork maken.
Ben benieuwd, want heb de avond/nacht ervoor een bierfestival in de grote kerk van Den Haag

(ja ik weet het.....muntjes.....maar.....ook bier
Eric, Signing off !!
Gisteren voor het eerst Char Siu op de bastard gehad. Dat viel heel niet tegen zeg!
Echt onwijs lekker. Had een stuk procureur van 2 kilo gehaald, en plakken gemaakt van 2 vingers dik.
Marineren duurde wel even, en daar valt nog wel iets te winnen. Maar ben fan, dit gaan we vaker doen.
Volgende keer een beetje vetter vlees scoren.
Echt onwijs lekker. Had een stuk procureur van 2 kilo gehaald, en plakken gemaakt van 2 vingers dik.
Marineren duurde wel even, en daar valt nog wel iets te winnen. Maar ben fan, dit gaan we vaker doen.
Yup, échte Char Siu gaat een hele hoop in qua ingrediënten voor de marinade, niet in de laatste plaats rode gefermenteerde tofu. Maar dan is het ook wel lekker.MikeyMan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:46:
Gisteren voor het eerst Char Siu op de bastard gehad. Dat viel heel niet tegen zeg!
Ja dat was het nu gelukkig ook al.1nsane schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:04:
[...]
Yup, échte Char Siu gaat een hele hoop in qua ingrediënten voor de marinade, niet in de laatste plaats rode gefermenteerde tofu. Maar dan is het ook wel lekker.
Maar sowieso grappig om verschillende soja te proberen. Lichte en donkere Chinese soja smaakt danig anders dan Kikkoman.
Yep en als je echt lekkere lichte wilt, probeer eens Tomasu, uit eigen land, goed spul, wel prijzig.MikeyMan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:10:
[...]
Ja dat was het nu gelukkig ook al.
Maar sowieso grappig om verschillende soja te proberen. Lichte en donkere Chinese soja smaakt danig anders dan Kikkoman.
Haha precies, muntjes ellende.Eric H schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:44:
[...]
Dat was wel een redelijke 'blikvanger'
Zelf heb ik even een snelle ronde gedaan (was er net voor 11:00 uur) heb een drippan, borstel en tang opgepikt. Oh ja, en 4 zakken houtskool.
Deze heb ik vervolgens met m'n maatje meegezeuld naar de parkeergarage (Roselaar), waarbij mijn maatje om ongeveer de 10 stappen even moest uitrusten![]()
Op het moment dat ik zag dat er met muntjes gewerkt werd, was ik snel weer weg. Heb daar persoonlijk nogal een afkeer van en alle evenementen die ermee werken mijd ik als de pest.
Dus ervoor gekozen om in het centrum van Roosendaal een terrasje op te zoeken en daar, onder het genot van een lekker biertje, te lunchen.
Komend weekend voor het eerst (want pas net in bezit van een large Kamado) pulled pork maken.
Ben benieuwd, want heb de avond/nacht ervoor een bierfestival in de grote kerk van Den Haag
(ja ik weet het.....muntjes.....maar.....ook bier)
Voor mij ook veel te druk, ik was er wel pas in de middag.
Ik was nog even de winkel ingegaan, opdat moment was er bij de BGE accessoires een meneer uitleg aan het geven. Terwijl hij een aspook beet hield als of het goud was en trotst stond te vertellen dat dit het best verkochte accessoire was

Jij hebt nog leuke dingen op de kop getikt
Ik ben als troost 2e pinksterdag naar Beef Exclusief geweest kleine BGE tang voor de mini, halfmoon drip pan en grote drip pan voor de large en een zak BGE houtskool gekocht.
Dat is er 1 van Weber uit 2009.f.h schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:23:
[...]
Dat ziet er uit als een degelijke houder, welke is dat?
Ik heb er ooit 2 gekocht.
Na jaren wikken en wegen lijkt de kogel dan toch door de kerk; als het goed is is er een Black Bastard Urban Large onderweg. Kan iemand aangeven wat ik nu ik eindelijk de stap gezet heb voor vaderdag moet gaan vragen?
Oftewel; wat is echt onmisbaar?
Ik heb wat regulier BBQ spul van mijn Weber, dus een schoonmaakborstel e.d. is niet nodig, maar het nodige nog wel.
Ik zelf dacht mogelijk aan een half rooster van Gietijzer en misschien een druippan (zo ja; pak ik dan beter een halve of een hele?). Mis ik dan nog iets? Of is er juist iets wat nog veel belangrijker is?
Ik dacht er zelf aan om een keer bij een budgetketen (Action, Lidl of wat dan ook) een spareribrek en een kipgrill (of hoe je dat ook noemt) te scoren...
Ik heb wat regulier BBQ spul van mijn Weber, dus een schoonmaakborstel e.d. is niet nodig, maar het nodige nog wel.
Ik zelf dacht mogelijk aan een half rooster van Gietijzer en misschien een druippan (zo ja; pak ik dan beter een halve of een hele?). Mis ik dan nog iets? Of is er juist iets wat nog veel belangrijker is?
Ik dacht er zelf aan om een keer bij een budgetketen (Action, Lidl of wat dan ook) een spareribrek en een kipgrill (of hoe je dat ook noemt) te scoren...
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-70154800/ Wel even de plastic dopjes er af halenMiKeZZa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:32:
spareribrek
Ben vandaag bij BBQkopen.nl geweest in Tilburg om de Volt Kamado's te bekijken maar wat me opviel was dat de zijtafels al een beetje schuin naar beneden stonden en het onderstel echt niet stabiel was.
Ik dacht eerst € 599 voor een Volt medium is een goede koop maar neig nu meer naar een Grill Guru large voor € 599 maar die is niet erg compleet.
Liefste zou ik er een met met een kolenmand en een divide en conquer systeem.
The Bastard medium complete heeft dat wel maar dat is al weer ruim 400 duurder.
Met de Grill Guru large en de accessoires erbij ben ik al weer bijna € 800 kwijt. Dus erg moeilijk allemaal
Ik dacht eerst € 599 voor een Volt medium is een goede koop maar neig nu meer naar een Grill Guru large voor € 599 maar die is niet erg compleet.
Met de Grill Guru large en de accessoires erbij ben ik al weer bijna € 800 kwijt. Dus erg moeilijk allemaal
Ik begrijp die rekjes nooit zo goed.robkrekel schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:24:
[...]
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-70154800/ Wel even de plastic dopjes er af halen
In de eerste fase zijn ze handig, in de inpakfase kun je stapelen, dus is zo’n rekje niet nodig en aflakken gaat toch niet in zo’n rekje?
Die rekjes zijn vooral handig wanneer je meer spareribs hebt, dan je bbq-rooster aan kan.ASS-Ware schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:59:
[...]
Ik begrijp die rekjes nooit zo goed.
In de eerste fase zijn ze handig, in de inpakfase kun je stapelen, dus is zo’n rekje niet nodig en aflakken gaat toch niet in zo’n rekje?
Dat gezegd hebbende heb ik ze 1 keer gebruikt in 4 jaar. Dat was omdat we veel eters te gast hadden.
En dan mijn vraag over de aflakfase?sjors123 schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 23:24:
[...]
Die rekjes zijn vooral handig wanneer je meer spareribs hebt, dan je bbq-rooster aan kan.
Dat gezegd hebbende heb ik ze 1 keer gebruikt in 4 jaar. Dat was omdat we veel eters te gast hadden.
Als een large ook goed is is een Kamado Joe classic 1 nog een optie.inTIMidate schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:40:
Ben vandaag bij BBQkopen.nl geweest in Tilburg om de Volt Kamado's te bekijken maar wat me opviel was dat de zijtafels al een beetje schuin naar beneden stonden en het onderstel echt niet stabiel was.
Stabiel, D&C systeem, kolenmand optioneel te bestellen (mijn mening is het niet heel zinvol, Maargoed. Dat is ieder voor zich), gerenommeerd A merk met goede aftersales.
Uitgebreide accesoires te koop.
En mooi rood. Maar ook dat laatste moet je van houden
Geloof dat de classic 1 voor ~900 euro gaat op diverse sites momenteel.
Uitpakken, aflakken en in het rekje plaatsen.ASS-Ware schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 22:59:
[...]
Ik begrijp die rekjes nooit zo goed.
Door divide en conquer en dit (een) rekje kan je er een stuk of 10-12 tegelijk maken mocht je dat willen. Maar ook zonder d&c is het met 3 ribben al prettig werken. Vaak steekt er toch net een puntje buiten de platesetter wat dan net weer droog wordt.
nou bij mij is die afstand echt niet zo dat dat elkaar kan rakenrobkrekel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 07:29:
[...]
Uitpakken, aflakken en in het rekje plaatsen.
Door divide en conquer en dit (een) rekje kan je er een stuk of 10-12 tegelijk maken mocht je dat willen. Maar ook zonder d&c is het met 3 ribben al prettig werken. Vaak steekt er toch net een puntje buiten de platesetter wat dan net weer droog wordt.
My 2cts...inTIMidate schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:40:
Je koopt in je leven 1 goeie kamado, het is jou keuze hoeveel slechte / mediocre je er vooraf koopt
Je hebt al die accessoires niet nodig bij het begin, koop ze waneer je ze denkt nodig te hebben. Een kolenmand heeft mijn BGE niet, al jaren niet, idem devider, idem waardeloze zijtafeltjes. De basis is de kamado op een stabiel onderstel, een rooster, en een heat deflector.
Investeer nu in de basis en ontdek onderweg welke accessoires je echt nodig hebt. Voor mij waren dat:
Gietijzeren gril (direct gekocht)
Enkele skiklets, na een jaar gekocht en nog steeds in gebruik
Een pizzasteen, 2 keer gebruikt, bleek achteraf een nutteloze aankoop,
Ribbenrekje 1 keer gebruikt, was te goedkoop om het nutteloos te noemen, maar zeker geen startersmust..
Meater wireless termometer, kapot na 2 jaar, niet meer vervangen, ik mis hem niet (ik heb een non wireless prik inkbird, dat werkt ook)
You don't need eyes to see, you need vision
Was al even geleden, maar dat ging volgens mij prima. Er valt wel wat van af, maar dat is te overzien. De saus is natuurlijk best dik. Ook leg ik de spareribs zo schuin mogelijk in het rekje. Volgens mij gebruiken vele bbq'ers het met heel veel plezier. Waarbij ik me overigens wel afvraag of Ikea het nog verkoopt, ik kan het zo 1-2-3 niet meer op hun site vinden.
Het ding heet de Variera: klik. Het is eigenlijk een rekje voor pannendeksels, maar werkt ook in mijn ervaring prima als ribrack.sjors123 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:33:
[...]
Was al even geleden, maar dat ging volgens mij prima. Er valt wel wat van af, maar dat is te overzien. De saus is natuurlijk best dik. Ook leg ik de spareribs zo schuin mogelijk in het rekje. Volgens mij gebruiken vele bbq'ers het met heel veel plezier. Waarbij ik me overigens wel afvraag of Ikea het nog verkoopt, ik kan het zo 1-2-3 niet meer op hun site vinden.
Dat is em inderdaad. Zat te zoeken bij afwasdroogrekjes…Jorizzz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 09:07:
[...]
Het ding heet de Variera: klik. Het is eigenlijk een rekje voor pannendeksels, maar werkt ook in mijn ervaring prima als ribrack.
Thanks. Dit staat op het lijstje. Al is dat jaren dromen van een BBQ natuurlijk niet vanwege de groentesChrosser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:39:
@MiKeZZa Ik weet niet of je al iets van een skillet hebt. Altijd fijn om wat groentjes in te bakken of een sausje aan te maken
En is bijvoorbeeld een one minute lighter nodig? Of pak ik gewoon krullen zoals ik in de nodige filmpjes zie?
[ Voor 14% gewijzigd door MiKeZZa op 22-05-2024 21:00 ]
Nodig? Neuh. Handig? Ja!MiKeZZa schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:44:
[...]
En is bijvoorbeeld een one minute lighter nodig? Of pak ik gewoon krullen zoals ik in de nodige filmpjes zie?
Krullen werken prima, maar duurt wat langer. Vind ik wel weer leuker. Maar uiteindelijk kosten ze redelijk wat als je vergelijkt met de soms 15 euro Grill Guru one minute lighters in de aanbieding bij AH.
Duidelijk. Ga ik dat even in de gaten houden; voor de huidige prijzen wokkel ik gewoon evenbarrymossel schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:14:
[...]
Nodig? Neuh. Handig? Ja!
Krullen werken prima, maar duurt wat langer. Vind ik wel weer leuker. Maar uiteindelijk kosten ze redelijk wat als je vergelijkt met de soms 15 euro Grill Guru one minute lighters in de aanbieding bij AH.
Hij komt bij mij onder een (klein) afdak te staan; krijgt dus niet veel regen, maar zal ook niet altijd helemaal droog staan. Is een hoes dan aan te raden? En zit hier aanzienlijk kwaliteitsverschil tussen een merkhoes en de allergoedkoopste die ik vinden kan?
En als ik toch onnoemelijk veel vragen aan het stellen ben; is zo'n drippan aan te raden? Ik lees hier ook veel over die deflectors inpakken. En ik zag dacht ik ook de nodige reacties van mensen die simpelweg schoonmaken als ik het zo las.
[ Voor 14% gewijzigd door MiKeZZa op 22-05-2024 21:50 ]
Onder een afdak zou ik geen regenhoes kopen. En een drippan had ik, maar vrijwel nooit gebruikt. Ik draai de deflectors gewoon een keer om. Worden ze vanzelf schoon.MiKeZZa schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Duidelijk. Ga ik dat even in de gaten houden; voor de huidige prijzen wokkel ik gewoon even![]()
Hij komt bij mij onder een (klein) afdak te staan; krijgt dus niet veel regen, maar zal ook niet altijd helemaal droog staan. Is een hoes dan aan te raden? En zit hier aanzienlijk kwaliteitsverschil tussen een merkhoes en de allergoedkoopste die ik vinden kan?
En als ik toch onnoemelijk veel vragen aan het stellen ben; is zo'n drippan aan te raden? Ik lees hier ook veel over die deflectors inpakken. En ik zag dacht ik ook de nodige reacties van mensen die simpelweg schoonmaken als ik het zo las.
Welke maat is aan te raden op een BGE large? Ik wil niet voor overkill gaan maar ook weer niet te kort komenChrosser schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:39:
@MiKeZZa Ik weet niet of je al iets van een skillet hebt. Altijd fijn om wat groentjes in te bakken of een sausje aan te maken
Wellicht overbodig om te zeggen, maar wel belangrijk: plastic onderdeeltjes/dopjes wel even er af halen voordat je 'm in de bbq zet...Het ding heet de Variera: klik. Het is eigenlijk een rekje voor pannendeksels, maar werkt ook in mijn ervaring prima als ribrack.
Er zijn mensen die het niet fijn vinden dat omlaag druppelend vet verbrandt op het hitteschild, iets met een verbrand luchtje.MiKeZZa schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:45:
[...]
Duidelijk. Ga ik dat even in de gaten houden; voor de huidige prijzen wokkel ik gewoon even![]()
Ik gebruik een rvs dienblad als driptray.
Iets als drippan vind ik zelf wel handig, houd toch je deflector wat schoner. Ik gebruik nu bijv een oude goedkope groente grilpan voor de bbq van de action of zo die ik inpak in alu folie.
Minute lighter gebruik ik zelden (alleen als ik haast heb). Je moet er toch mee gaan staan terwijl je een wokkel aansteekt en je weg kan lopen en je met andere voorbereidingen bezig kan zijn.
Zelf heb ik voor de BGE de Conveggtor maar wat ik zelf wel een beetje mis is de halve maan deflector. Volgens de dealer waar ik hem gekocht had is dat nog wennen (kom van de Weber MT af waar je natuurlijk anders met zones speelt).
Een grill lifter zou ik ook adviseren
Minute lighter gebruik ik zelden (alleen als ik haast heb). Je moet er toch mee gaan staan terwijl je een wokkel aansteekt en je weg kan lopen en je met andere voorbereidingen bezig kan zijn.
Zelf heb ik voor de BGE de Conveggtor maar wat ik zelf wel een beetje mis is de halve maan deflector. Volgens de dealer waar ik hem gekocht had is dat nog wennen (kom van de Weber MT af waar je natuurlijk anders met zones speelt).
Een grill lifter zou ik ook adviseren
Ik lees wat berichten over het gebruik van een dienblad oid als druippan / drippan.
Hebben jullie specifieke voorbeelden van welke aan te raden zijn? Of een linkje naar product?
Ik ben op zoek naar een ronde en halve maan versie voor een Large kamado.
Tnx!
Hebben jullie specifieke voorbeelden van welke aan te raden zijn? Of een linkje naar product?
Tnx!
Gietijzer is zeker een goede, vooral voor steak! Is ook het eerste wat ik voor m’n weber met GBS heb gehaaldMiKeZZa schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:32:
Na jaren wikken en wegen lijkt de kogel dan toch door de kerk; als het goed is is er een Black Bastard Urban Large onderweg. Kan iemand aangeven wat ik nu ik eindelijk de stap gezet heb voor vaderdag moet gaan vragen?
Ik heb deze van Temu, werkt perfect op mijn bastard large.Pusherman_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:07:
Ik lees wat berichten over het gebruik van een dienblad oid als druippan / drippan.
Tnx!
https://share.temu.com/ir0O9us3ClA wel de 35,5 cm variant.
Heb je een plaatje o.i.d.? Want ik heb interesse in dit ding, maar een account op Temu trekt me wat minder...Rox92 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Ik heb deze van Temu, werkt perfect op mijn bastard large.
https://share.temu.com/ir0O9us3ClA wel de 35,5 cm variant.
Ik heb deze 2 voor mijn Big Green Egg Large, 1 volledige en 1 halve:Pusherman_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:07:
Tnx!
https://www.beefexclusief...ak?variant=46906014761289
https://www.beefexclusief...on?variant=46904682086729
Voor de Big Green Egg Mini nog niks officieels kunnen vinden dus die rol ik nu nog elke keer in met aluminiumfolie.
[ Voor 35% gewijzigd door iMode op 24-05-2024 11:31 ]
Voor een ronde, blader even terug.Pusherman_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:07:
Tnx!
https://www.gooshoreca.nl...E4S-ORTvk8DAaAhu6EALw_wcBPusherman_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:07:
Tnx!
Officieel is het een pizza pan.MiKeZZa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 11:28:
[...]
Heb je een plaatje o.i.d.? Want ik heb interesse in dit ding, maar een account op Temu trekt me wat minder...

Kan natuurlijk ook die van de ikea nemen.
https://www.ikea.com/nl/n...izzaplaat-grijs-00456684/
Met link
Met link
[ Voor 52% gewijzigd door amiaima op 24-05-2024 12:21 . Reden: Link toegevoegd ]
Ik zit te kijken voor een nieuwe Kamado en heb de sites in de startposts al doorgekeken en kwam uiteindelijk bij de Bastard (urban) Large uit.
Nu zag ik deze ook op Wehkamp in de actie staan: https://www.wehkamp.nl/th...is-accessoireset-17265391
Is dit een oude versie of wel de nieuwe (met multi lvl systeem)? Kan iemand dat zien?
Ik vraag het hier omdat contact met de klantenservice daar drama is.
Nu zag ik deze ook op Wehkamp in de actie staan: https://www.wehkamp.nl/th...is-accessoireset-17265391
Is dit een oude versie of wel de nieuwe (met multi lvl systeem)? Kan iemand dat zien?
amiaima schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:21:
Kan natuurlijk ook die van de ikea nemen.
Met link
Dankjulliewel!
Ik had idd ook zelf al in de richting van zo'n pizza of paellapan zitten kijken, echter moet ik zeggen dat ik niet zo'n fan ben van zo'n ding met anti-aanbaklaag op een bbq doen die zo heet kan worden.
Vandaar dat ik zo'n RVS schaal wel een prima oplossing vind, ook stuk goedkoper dan die 'officiele' oplossingen van de Kamado fabrikanten.
Of maak ik me te druk om die anti-aanbaklaag en kan dat makkelijk?
Ik had/heb ook de ikea pizzaplaat. Anti aanbak is er inmiddels wel af
Eigenlijk gebruik ik hem alleen maar bij low and slow. Dus komt hij nooit hoger dan 150 graden. Ik vermoed dat hij dat makkelijk moet kunnen hebben.Pusherman_ schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 13:08:
[...]
[...]
Dankjulliewel!
Ik had idd ook zelf al in de richting van zo'n pizza of paellapan zitten kijken, echter moet ik zeggen dat ik niet zo'n fan ben van zo'n ding met anti-aanbaklaag op een bbq doen die zo heet kan worden.
Vandaar dat ik zo'n RVS schaal wel een prima oplossing vind, ook stuk goedkoper dan die 'officiele' oplossingen van de Kamado fabrikanten.
Of maak ik me te druk om die anti-aanbaklaag en kan dat makkelijk?
Nette prijs! Ik vermoed dat het de nieuwe is met multi level systeem. De top cap is namelijk de nieuwste en op foto twee zie je op het rooster twee haakjes. Dat zijn de haakjes waartegen het halve rooster aan ligt.JornA schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:53:
Ik zit te kijken voor een nieuwe Kamado en heb de sites in de startposts al doorgekeken en kwam uiteindelijk bij de Bastard (urban) Large uit.
Je zou ook Kookpunt even kunnen bellen. Geen idee of ze daar een beetje flexibel zijn, maar daar heb ik hem van de week gescoord voor een betere prijsJornA schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 12:53:
[ Voor 3% gewijzigd door MiKeZZa op 24-05-2024 19:38 ]
Ik marineer altijd de avond van te voren. Wij prefereren ook buikspek zonder zwoerd boven procureur.MikeyMan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 11:46:
Wel iets langer op de bbq vanwege het vet.
Check, volgende keer! Zonder zwoerd kan idd ook.Russel88 schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:05:
[...]
Ik marineer altijd de avond van te voren. Wij prefereren ook buikspek zonder zwoerd boven procureur.
Wel iets langer op de bbq vanwege het vet.
Hoewel die procureur echt lekker snel klaar was. Ook geschikt voor grotere groepen zeg maar.
Marinade heb ik hier 24 uur gedaan.
Wat ik altijd doe. Ruim van te voren de buikspek garen. Apart leggen. Als gasten er zijn, lakken en vlees kleuren (hoger vuur).MikeyMan schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:09:
[...]
Check, volgende keer! Zonder zwoerd kan idd ook.
Hoewel die procureur echt lekker snel klaar was. Ook geschikt voor grotere groepen zeg maar.
Marinade heb ik hier 24 uur gedaan.
Hierdoor is je vet super zacht en hoeven je gasten niet zo lang te wachten.
Altijd een toppertje.
Zijn er Tweakers die hier ervaring mee hebben? https://steigerhoutje.nl/product/buitenkeuken-close/
Ik ga over een maandje verhuizen en daar hebben we aanzienlijk meer tuin maar nog geen overkapping. Vraag is of we die überhaupt willen. Maar ik zou wel een keer graag beetje leuke buitenkeuken willen. Dit leek mij dan een aardig compromis. Maar ik lees nogal wat mixed reviews.
Ik ga over een maandje verhuizen en daar hebben we aanzienlijk meer tuin maar nog geen overkapping. Vraag is of we die überhaupt willen. Maar ik zou wel een keer graag beetje leuke buitenkeuken willen. Dit leek mij dan een aardig compromis. Maar ik lees nogal wat mixed reviews.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Wat is de prijs dan waarvoor je hem gescoord had, en met welke accessoires? Dan weten we ook waarnaar we moeten vragenMiKeZZa schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 19:26:
[...]
Je zou ook Kookpunt even kunnen bellen. Geen idee of ze daar een beetje flexibel zijn, maar daar heb ik hem van de week gescoord voor een betere prijsActie is helaas wel voorbij nu, maar wie weet...

Urban large met multi level, voor 1179.luuk66 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 11:08:
[...]
Wat is de prijs dan waarvoor je hem gescoord had, en met welke accessoires? Dan weten we ook waarnaar we moeten vragen
Wat gebruiken jullie als buurbron? Ik heb nu el cheapo lange aanstekers, maar die zijn zo leeg.
Busje navulgas kopen.Russel88 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:12:
Wat gebruiken jullie als buurbron? Ik heb nu el cheapo lange aanstekers, maar die zijn zo leeg.
Doe je er 100x mee.
Hoop dat je nog wat vooraf hebt of erna 😂😁Ozzie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:21:
Komen straks 8 vrienden eten, dus er gaan zo een hele zalm op de barbecue
[Afbeelding]
3,7 kg. Moet genoeg zijn met 10 man.
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Hmmz, zalm is niet heel zwaar op de maag en er gaat ook nog snijafval af hè.Ozzie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:21:
Komen straks 8 vrienden eten, dus er gaan zo een hele zalm op de barbecue
[Afbeelding]
3,7 kg. Moet genoeg zijn met 10 man.
Met steak hou ik altijd aan: alles onder de 500gr pp is geen steak maar carpaccio.
Laten we niet overdrijven. Als er van die 3,7 kg uiteindelijk 2,5 kg aan filets overblijft, is dat prima voor 10 personen. Lang niet iedereen zit op porties van 400 gram vis te wachten.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Da’s waar maar het hangt echt van het publiek af. Het publiek hier is doorgaans in de categorie van mijn stelregelTomatoman schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:01:
Laten we niet overdrijven. Als er van die 3,7 kg uiteindelijk 2,5 kg aan filets overblijft, is dat prima voor 10 personen. Lang niet iedereen zit op porties van 400 gram vis te wachten.
Zalm is ook erg lekker en het ziet er nu al lekker uit op de foto1nsane schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Da’s waar maar het hangt echt van het publiek af. Het publiek hier is doorgaans in de categorie van mijn stelregel
Eetsmakelijk voor straks.
phoe bij spareribs hou ik dat wel aan want veel verlies door de niet eetbare botten, maar steaks van 500gr per persoon? dat is echt veel vind ik zelf. in een restaurant neem ik meestal een stuk van 300gr en dat is ook voldoende, vooral als je nog meer (bij)gerechten hebt1nsane schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Met steak hou ik altijd aan: alles onder de 500gr pp is geen steak maar carpaccio.
Waar bewaren jullie de roosters? Laatst zag ik volgens mij een soort van ikea-hack voorbij komen maar kan t niet meer vinden
In de categorie we gaan op vakantie en ik neem mee:
WGA imitatie ding van Lokkii ooit voor 25,- bij de AH opgepikt en die doet al jaren trouw dienst op vakanties.
Wel met een zakje Marabu erbij
Zie dat hij op Bol nog te krijgen is maar wel een tientje duurder geworden
![]() | ![]() |
WGA imitatie ding van Lokkii ooit voor 25,- bij de AH opgepikt en die doet al jaren trouw dienst op vakanties.
Wel met een zakje Marabu erbij
Zie dat hij op Bol nog te krijgen is maar wel een tientje duurder geworden
[ Voor 3% gewijzigd door 1nsane op 25-05-2024 17:12 ]
Hier komen er gewoon nog Garnalen pilpil/al ajillo bij dan hoorLeipo schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:25:
[...]
phoe bij spareribs hou ik dat wel aan want veel verlies door de niet eetbare botten, maar steaks van 500gr per persoon? dat is echt veel vind ik zelf. in een restaurant neem ik meestal een stuk van 300gr en dat is ook voldoende, vooral als je nog meer (bij)gerechten hebt
![]() | ![]() |
Dit was voor 2 personen. 1200gr entrecote
Ik maak in dit geval de zalm nietalmere schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:50:
[...]
Zalm is ook erg lekker en het ziet er nu al lekker uit op de foto.
Eetsmakelijk voor straks.
🤦 Lol1nsane schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:08:
[...]
Ik maak in dit geval de zalm nietik commente slechts.
Die zalm is natuurlijk maar een deel van de maaltijd, komen ook nog gewoon groenten en bijgerechten bij. Bovendien is het hoofdgerecht van een 3-gangen diner.
Dus ik weet niet hoeveel jullie eten, maar dit is zeker weten meer dan genoeg voor een groep mensen.
Dus ik weet niet hoeveel jullie eten, maar dit is zeker weten meer dan genoeg voor een groep mensen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Welke actie was dat? Voor die prijs heb ik ook interesse namelijk
In de bbq. Of de buitenkast ernaast.DCNY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:45:
Waar bewaren jullie de roosters? Laatst zag ik volgens mij een soort van ikea-hack voorbij komen maar kan t niet meer vinden
Maar ik denk dat je doelt op een tijdschriften houder oid.
Voor een steak misstaat 500 gram zeker niet wat mij betreft. Maar meer dan 200 gram zalm hoeft voor mij dan weer niet.1nsane schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 15:16:
[...]
Da’s waar maar het hangt echt van het publiek af. Het publiek hier is doorgaans in de categorie van mijn stelregel
Gebruik al tijden 35cm doorsnede, past genoeg in en ook nog genoeg ruimte aan de zijkanten over voor de luchtstroom. Wel eentje zonder lang uitstekend handvat natuurlijk.DCNY schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:18:
[...]
Welke maat is aan te raden op een BGE large? Ik wil niet voor overkill gaan maar ook weer niet te kort komen
Zeker wel, ik zei het enkel omdat het echt van het gezelschap afhangt of het voldoende is. Als ik m’n vrienden uitnodig, kom ik daar niet mee weg, met de familie wellicht wel.Ozzie schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 17:22:
Die zalm is natuurlijk maar een deel van de maaltijd, komen ook nog gewoon groenten en bijgerechten bij. Bovendien is het hoofdgerecht van een 3-gangen diner.
In de BBQ.DCNY schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 16:45:
Zodra ik klaar ben borstel ik het rooster schoon en dan gaat het deksel dicht.
Waarom zou je het rooster er uit halen?
Omdat niet alle roosters erin passen.ASS-Ware schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 18:15:
[...]
In de BBQ.
Zodra ik klaar ben borstel ik het rooster schoon en dan gaat het deksel dicht.
Waarom zou je het rooster er uit halen?
2 gietijzeren en 2 RVS.
Een Ikea pannendeksel rekje ophangen werkt perfect.
:strip_exif()/f/image/5rBAObuVoi2rx6t5To7eEnaH.jpg?f=fotoalbum_large)
Zoiets.
Amazon heeft ze ook
wij hebben dezelfde buitenkeuken met kamado ernaast (nwelliswaar Patton) hahaDennis1812 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Omdat niet alle roosters erin passen.
2 gietijzeren en 2 RVS.
[Afbeelding]
Zoiets.
Amazon heeft ze ook
Dat is inderdaad een mooie buitenkeuken. Welk merk / type is dat?pinotgrigio1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:36:
[...]
wij hebben dezelfde buitenkeuken met kamado ernaast (nwelliswaar Patton) haha
Welk rekje is dat precies? Ik kan hem niet zo snel vinden.Dennis1812 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 19:00:
[...]
Omdat niet alle roosters erin passen.
2 gietijzeren en 2 RVS.
[Afbeelding]
Zoiets.
Amazon heeft ze ook
Over zalm - normaliter haalde ik dat per zijde bij de Makro (1.3/2kg per lap), maar die kwaliteit is echt achteruit gegaan. Heel veel vet, roze, slecht de graten eruit.
Ben gisteren weer eens bij de Sligro geweest, en dat was een verademing! Beetje meer oranje, fel van kleur, niet te veel vet, een enkel graatje, en maar 2 euro per kilo duurder (19.75 ex p/kg). Aanrader dus!
Ben gisteren weer eens bij de Sligro geweest, en dat was een verademing! Beetje meer oranje, fel van kleur, niet te veel vet, een enkel graatje, en maar 2 euro per kilo duurder (19.75 ex p/kg). Aanrader dus!
https://www.bol.com/nl/nl...et/9200000055995906/?s2a=CyberThug schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:44:
[...]
Dat is inderdaad een mooie buitenkeuken. Welk merk / type is dat?
wij hadden hem leverbaar via Bol maar nu niet meer leverbaar, lijkt wel leverbaar via andere sites. wijhadden euro 229 maar op sommige sites veel duurder let wel: kunstof onderstel en deuren, metalen blad
![]() | ![]() |
De zalm was een succes. Ik zeg het niet snel over mijn eigen eten maar dit was wel heel erg lekker. Alleen ene helft van de zalm was wel een stukje gaarder dan de andere kant, dus daar moet ik nog iets op bedenken.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Ik heb hem niet meer. Ben geüpgraded naar de Ikea variant van volledig aluminium en rvs bovenkant.pinotgrigio1 schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:36:
[...]
wij hebben dezelfde buitenkeuken met kamado ernaast (nwelliswaar Patton) haha
Foto was puur voor het rekje. (Wat er ook niet meer hangt)
Meter unity XL heette hij meen ik.CyberThug schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:44:
[...]
Dat is inderdaad een mooie buitenkeuken. Welk merk / type is dat?
Ik heb hem enkele jaren terug op Amazon gekocht.iMode schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 21:51:
[...]
Welk rekje is dat precies? Ik kan hem niet zo snel vinden.
Kan zo 1-2-3 de link niet vinden.
Maar ik weet dat Ikea ook diverse deksel houder rekjes dingen heeft. En via Google wellicht nog andere modellen?
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism