Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 283 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 13:32
G-Meister schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:19:
Eind vorig jaar ook bezig geweest met een BBQ ombouw, maar eigenlijk nooit hier gepost. Dus laat ik dat ook maar eens doen :)

Ik wilde een BBQ ombouw hebben, waarbij ik ook genoeg opslagruimte had. Maar om een lade te kunnen maken heb je ook rails nodig en dat is best prijzig wanneer je rails wilt hebben wat veel kilo kan dragen. Daarom heb ik hiervoor server rails gebruikt dat ik van mijn werk heb kunnen meenemen. Paar kleine aanpassingen eraan en het werkte perfect!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit. Hoe bevalt zo'n wokbrander?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Nog even iets over het houtskoolverbruik. Hiermee begon ik toen ik de kamado aanstak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q502jcgobaOLWO9jm7Bj1fv9Ghc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n6EmlCzocTmWU8gHpqwOKSZx.jpg?f=user_large

En dat was er om 15:30 nog van over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tsz0_4wpFCx5m8wkQ1B-iYGfboE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aJMsCEDjnBPtw96RH0ZO2Zin.jpg?f=user_large

Dat is ongeveer de helft van de (forse) portie waarmee ik startte. Het is trouwens marabu van het merk Caribbean (gekocht bij Vuur en Rook, maar inmiddels blijkbaar uit het assortiment).

[ Voor 6% gewijzigd door Tomatoman op 10-05-2024 21:50 ]

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 20:14
jordy89 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 21:33:
[...]
Hoe bevalt zo'n wokbrander?
Heel eerlijk, zovaak gebruik ik hem niet. Wel moet ik zeggen dat het wel een ontzettend stevig ding is en ook flink wat warmte kan geven.

De keren dat ik hem heb gebruikt, heb ik er wel plezier aan gehad. Maar hij staat voornamelijk in 1 van de lades in de BBQ ombouw.

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
Orion84 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:52:
[...]

Dat zou ik alleen dan wel even afwachten voor je er daadwerkelijk je te bereiden product op legt, want de rook die bij dat schoonbranden van oude vetresten etc. vrij komt is niet per se heel bevorderlijk voor de smaak denk ik.
Gewoon bij elke sessie omdraaien, het verbrand dan wel tijdens het opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nickname89 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Thanks.
Net de promo film van de IBBQ-4BW op youtube gekeken. Dit is exact wat ik zoek.
Dat de cloud af en toe wat achterloopt maakt mij niet heel veel uit.
@ASS-Ware Is het dan dat de cloud voor even (minuutjes) achterloopt of heb je dit problemen de hele dag door als dit optreedt?
Ik gebruik hem meer voor de momenten waarop het vlees van smorgens vroeg er op ligt. Als de cloud er even uit ligt dan ga ik gewoon op een later moment naar de garage of zo iets.
Ik zie de grafiek soms 30 min achterlopen.
Alleen de grafiek hoor, de temperaturen niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordy89
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15-09 13:32
G-Meister schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 22:36:
[...]

Heel eerlijk, zovaak gebruik ik hem niet. Wel moet ik zeggen dat het wel een ontzettend stevig ding is en ook flink wat warmte kan geven.

De keren dat ik hem heb gebruikt, heb ik er wel plezier aan gehad. Maar hij staat voornamelijk in 1 van de lades in de BBQ ombouw.
Oke dank voor je reactie. Gebruik je hem ook wel eens om op hoge temperaturen te wokken zoals bij de chinees/woktent? Ik zit te kijken om hem om die reden te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G-Meister
  • Laatst online: 15-09 20:14
jordy89 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:06:
[...]

Oke dank voor je reactie. Gebruik je hem ook wel eens om op hoge temperaturen te wokken zoals bij de chinees/woktent? Ik zit te kijken om hem om die reden te kopen.
Jazeker, daar heb ik hem nu 1x voor gebruikt en dat ging perfect. Mijn wok was wel van gietijzer, maar door alle 3 de ringen aan te zetten op de brander was de pan heel snel heet.

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:59
Orion84 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:35:
[...]

Voor uitlezen op afstand zullen je probes op een of andere manier aan het internet gekoppeld moeten worden. Een directe verbinding tussen thermometer en smartphone die in bebouwde omgeving honderden meters kan overbruggen zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik heb zelf een Meater Block, die via wifi aan het internet hangt en via de clouddienst van Meater vervolgens op afstand uit te lezen is. Als je geen Meater Block wilt aanschaffen kan het met de Meater probes ook door een ander smart device in de buurt van de BBQ achter te laten die de internet link verzorgt.

Andere merken heb ik geen ervaring mee, maar er zijn er vast meer die je via wifi aan het internet kan hangen.
Thermoking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
G-Meister schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 07:40:
[...]

Jazeker, daar heb ik hem nu 1x voor gebruikt en dat ging perfect. Mijn wok was wel van gietijzer, maar door alle 3 de ringen aan te zetten op de brander was de pan heel snel heet.
maar dat is toch meestal met gietijzer dat het gewoon als het heet is heel jheet blijft?
en duurt nooit heel lang....
gebruik zelf wel vaak mn plaatstalen wokken, maar vooral omdat het gewoon veel makkelijker in gebruik is en lichter....
maar ik zou graag zo'n brander hebben

*met als edit

ik gebruik graag plaatstaal omdat het niet gloeiend blijft als je de pit uitdraait

[ Voor 8% gewijzigd door liedetector op 11-05-2024 08:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30
Om je platesetter schoon te houden gebruik ik die BGE opvangbakken. Ze zijn prijzig maar als je ze omwikkelt met alu folie kun je ze vaker hergebruiken. Daarnaast draai ik de platesetter ook iedere sessie om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32
Toevallig heb ik gisteren een drip pan gekocht om de platesetter schoon te houden. Eens kijken hoe dat bevalt.
Het viel me namelijk op dat de platesetter vet begon te zweten.
Bovendien kwam ik een gerecht tegen waarbij een laag appelsap in de drip pan gaat, dus multifunctioneel.

Vanochtend om 7 uur voor het eerst gebruikt. Ik heb er een procureur van 2,3 kilo op gelegd om een voorraadje pulled pork te maken.
Misschien had ik er een laagje aluminiumfolie op moeten leggen bedenk ik me nu.

Ik ben er nog niet helemaal over uit wat het meest handig is en vooral wat het minste werk geeft. Misschien was het met flink opstoken en schoon branden ook wel gelukt.

[ Voor 53% gewijzigd door yorroy op 11-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
ik heb ook de GG drippan.
Bij mij was alle sap die erin zat gaan carameliseren.
Toen moest ik die weer schoonmaken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
sNielz123 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:45:
Om je platesetter schoon te houden gebruik ik die BGE opvangbakken. Ze zijn prijzig maar als je ze omwikkelt met alu folie kun je ze vaker hergebruiken. Daarnaast draai ik de platesetter ook iedere sessie om.
Rvs dienblad, 10 euro online, ook met alu folie er omheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:48
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:28:
[...]

Rvs dienblad, 10 euro online, ook met alu folie er omheen.
Specifieke link? Ik koop nu elke keer die redelijk dure BGE schalen.

[ Voor 12% gewijzigd door iMode op 11-05-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Action bakjes kosten niks.
Action heeft vaak ook bbqs. Rooster kan je als verhoger gebruiken en de onderkant als drippan. Ding kost een tientje ofzo.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Ik ga me er maar eens in verdiepen.
Mijn vriendin vindt die BGE schalen elke keer zonde van het geld.

Ze kwam met deze, schaal na elke sessie in de vaatwasser en klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sywlKVFg23n5lxhYYFAqDRieuJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCqD9Thcn9BoSJ3c8tnRksCU.jpg?f=fotoalbum_large

Maar als het met een standaard RVS schaal net zo werkt voor 1/6 deel van de prijs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
Gisteren mijn Bastard uit de motteballen gehaald. Hele middag laten schoonbranden. Meteen geconcludeerd dat mijn kolen alweer heel eind op zijn en deze zak van Bastard zelf drama was, zoveel klein grut erin. Zelfs 2 stenen :/ Ik blijf het lastig vinden kolen voor allround gebruik te vinden.

Deze week ook 2 halve gietijzeren roosters besteld en een halve druippan. Afgelopen 2 jaar heb ik vooral leren BBQen, het huis/tuin/keuken grillen, het vuur controleren enzo. De komende tijd wil ik toch ook eens beginnen met grotere recepten. Een buikspek, een tomahawk, pulled pork.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
iMode schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Specifieke link? Ik koop nu elke keer die redelijk dure BGE schalen.
Snelle Google levert er 1 op van 13 euro.
https://www.horecatraders...3eDgmQEAQYHiABEgLOf_D_BwE

Zoiets heb ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:14:
Gisteren mijn Bastard uit de motteballen gehaald. Hele middag laten schoonbranden. Meteen geconcludeerd dat mijn kolen alweer heel eind op zijn en deze zak van Bastard zelf drama was, zoveel klein grut erin. Zelfs 2 stenen :/ Ik blijf het lastig vinden kolen voor allround gebruik te vinden.
Marabu van BestCharcoal al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:52
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:18:
[...]

Marabu van BestCharcoal al geprobeerd?
Nee, ik heb hem even opgezocht bij vuurenrook en opgeslagen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16:02

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Vanmorgen om 7:30 een procureur van 2,5kg op de Monolith gelegd met Griekse stijl rub. Dome heb ik rond de 120 graden gehouden, en hij ligt nu mooi in de stall op 64 graden. De meater geeft wel “maar” 89 graden omgevingstemperatuur aan. Moet ik hem toch iets opstoken of gewoon laten? Het einddoel is 93 graden.

GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:58
The GUI schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:08:
Vanmorgen om 7:30 een procureur van 2,5kg op de Monolith gelegd met Griekse stijl rub. Dome heb ik rond de 120 graden gehouden, en hij ligt nu mooi in de stall op 64 graden. De meater geeft wel “maar” 89 graden omgevingstemperatuur aan. Moet ik hem toch iets opstoken of gewoon laten? Het einddoel is 93 graden.
Ik meet altijd op het rooster als het wat nauwkeuriger moet zijn. Bij 200 graden maakt het niet zoveel uit of het 220 of 180 is. Maar bij 110 graden wil ik wat nauwkeuriger meten. Met andere woorden: ik zou persoonlijk de omgevingstemperatuur van de meater aanhouden en de bbq dus iets hoger stoken.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
The GUI schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:08:
Ik meet altijd op het rooster, maar nooit zo dicht bij het product als wat de Meater doet.
Ik denk dat de temperatuur van het product ook invloed heeft op die meater.
Daarnaast is mijn domethermometer geijkt, dus due wil ik ook wel geloven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:05
Ik heb vandaag voor het eerst short ribs gemaakt en moet eerlijk zeggen dat het resultaat me wat tegen viel. Ik heb het nog nooit eerder op en ook nooit eerder gemaakt dus wellicht klopt alles en is het gewoon niet zo mijn ding :+

Ik had 1,4kg short ribs die ik met SPG heb gerubt. Ik heb om 10 uur de ribs op de BBQ gelegd en deze rond de 120 graden gehouden, gemeten boven het rooster. Ik heb er ook nog 2 blokjes hickory hout bijgevoegd. In de lekbak heb ik water gedaan en ik heb ze elk uur even ingekwast met een combinatie van appelsap en appelazijn. Na ongeveer 2,5 uur was de kern 70 graden en bleef ie daarop hangen. Daarna de ribs ingepakt in aluminiumfolie met een paar klontjes roomboter en nog wat appelsap en appelszijn. Uiteindelijk bij een kern van 88 graden het folie open gemaakt en verder laten garen naar 95 graden. Daarna nog een uur laten rusten in aluminiumfolie. Het vlees viel van het bot af, ik vond het alleen echt heel erg vettig. Ook de structuur was een beetje vettig, bijna slijmerig. Ik miste echt heel erg een bite..

Natuurlijk heb ik ook nog wat foto's, maar ben ook wel benieuwd naar jullie feedback :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2a3Dl59yUxrQ4sUI7_Y1irKwguY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nfr5EeKae0NAuoH9UkaTXnd2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu2lVpIXi7QCgVJGExQaBmoPAqA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsrI8w2teDateSzoVL3oinUP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFxXbYlwAYVgwWbrPXfe2dc3HZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4LoVgGQcNgOBGJBKeMpNCgyk.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JYV6Rseu9YHJabl6blmSf-WcqDo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3uGAU9rFQRH6ITUJQjnRs7Jg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiUznuOlChcH1NGMtad1DnOQ9XU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jqR3lS2218UriW6SNpBBmQg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmlHIZxCJbgcbuW2KrVllDqIVTY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s4gSxZYALWPZvN08UN3KX1xX.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO9YEnVWKfdYtCwS5tg6pZzohKg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ttGB0Ni5HNsz8FbdnD5END1.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 13:45
Faeshaas schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:52:
Ik heb vandaag voor het eerst short ribs gemaakt en moet eerlijk zeggen dat het resultaat me wat tegen viel. Ik heb het nog nooit eerder op en ook nooit eerder gemaakt dus wellicht klopt alles en is het gewoon niet zo mijn ding :+

Ik had 1,4kg short ribs die ik met SPG heb gerubt. Ik heb om 10 uur de ribs op de BBQ gelegd en deze rond de 120 graden gehouden, gemeten boven het rooster. Ik heb er ook nog 2 blokjes hickory hout bijgevoegd. In de lekbak heb ik water gedaan en ik heb ze elk uur even ingekwast met een combinatie van appelsap en appelazijn. Na ongeveer 2,5 uur was de kern 70 graden en bleef ie daarop hangen. Daarna de ribs ingepakt in aluminiumfolie met een paar klontjes roomboter en nog wat appelsap en appelszijn. Uiteindelijk bij een kern van 88 graden het folie open gemaakt en verder laten garen naar 95 graden. Daarna nog een uur laten rusten in aluminiumfolie. Het vlees viel van het bot af, ik vond het alleen echt heel erg vettig. Ook de structuur was een beetje vettig, bijna slijmerig. Ik miste echt heel erg een bite..

Natuurlijk heb ik ook nog wat foto's, maar ben ook wel benieuwd naar jullie feedback :)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Het smaakt totaal anders dan lekkere varkens spareribs.

Ik had dezelfde ervaring als jou.

De bereiding ziet er goed uit.

Je moet er van houden denk ik.

En natuurlijk alles uit proberen om er over te kunnen beoordelen.

Voor mij nooit weer runder shortribs .

Hier gaan er morgen lekkere varkens buik spareribs op de bbq. Oud en vertrouwd.

Grtz

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daan19821
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-09 15:30
iMode schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:58:
Ik ga me er maar eens in verdiepen.
Mijn vriendin vindt die BGE schalen elke keer zonde van het geld.

Ze kwam met deze, schaal na elke sessie in de vaatwasser en klaar:

[Afbeelding]

Maar als het met een standaard RVS schaal net zo werkt voor 1/6 deel van de prijs :P
Ik gebruik deze altijd van de Ikea. Bij elke sessie even inpakken in de alu en dat werkt prima. https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=pizzaplaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Faeshaas schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 18:52:

[Afbeelding]
Klinkt mij goed, maar zacht en fall off the bone is wel mijn ding.
Je kan de volgende keer misschien minder ver gaan met de garing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

Luuk1983 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 15:02:
[...]

Ik meet altijd op het rooster als het wat nauwkeuriger moet zijn. Bij 200 graden maakt het niet zoveel uit of het 220 of 180 is. Maar bij 110 graden wil ik wat nauwkeuriger meten. Met andere woorden: ik zou persoonlijk de omgevingstemperatuur van de meater aanhouden en de bbq dus iets hoger stoken.
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:50:
[...]

Ik meet altijd op het rooster, maar nooit zo dicht bij het product als wat de Meater doet.
Dank voor de reacties. Heb de temp toch wat opgeschroefd. 120 graden op de Meater aangehouden. Uiteindelijk kon ik om 18:45 het vlees eraf halen. Na een half uurtje rusten gepulled. We hebben met 8 man heerlijk gesmuld, de bak was helemaal leeg _/-\o_

De volgende keer probeer ik eraan te denken foto’s te maken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Daan19821 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 19:43:
[...]
Ik gebruik deze altijd van de Ikea. Bij elke sessie even inpakken in de alu en dat werkt prima. https://www.ikea.com/nl/nl/search/?q=pizzaplaat
Top die ga ik halen, bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 13:23
vanmiddag op de verjaardag van de jongens kip shoarma het het spit gemaakt, 2 kilo was binnen 5 min op :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:59
Ik denk dat ik ook een bestelling ga plaatsen voor een GG Large. Kamado Joe voelt beter gebouwd en de air hinge is geweldig, maar het prijsverschil is toch te veel. Ik zal het ook niet heel vaak gebruiken, dus 1K is wel erg veel. Nu twijfel ik tussen de GG Large (656 euro met platesetter en hoes) en de Large Elite (899 euro). Als we het cosmetische buiten bescouwing houden, is het enige verschil dan eigenlijk de koolmand en de halve roosters? Is er iets anders met de bouwkwaliteit zelf zoals de scharnieren enzo?

Ik zie nu ook dat alleen de AH de GG Large in het zwart heeft. Is dit een speciale editie?

[ Voor 11% gewijzigd door mister_S op 11-05-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
The GUI schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 20:38:
[...]

[...]

Dank voor de reacties. Heb de temp toch wat opgeschroefd. 120 graden op de Meater aangehouden. Uiteindelijk kon ik om 18:45 het vlees eraf halen. Na een half uurtje rusten gepulled. We hebben met 8 man heerlijk gesmuld, de bak was helemaal leeg _/-\o_

De volgende keer probeer ik eraan te denken foto’s te maken 8)7
En je dome thermometer even ijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
ASS-Ware schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 17:50:
[...]

feit blijft wel dat die hoger zit dan je rooster, dus is de temp daar wat hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:54
mister_S schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 23:02:
Ik denk dat ik ook een bestelling ga plaatsen voor een GG Large. Kamado Joe voelt beter gebouwd en de air hinge is geweldig, maar het prijsverschil is toch te veel. Ik zal het ook niet heel vaak gebruiken, dus 1K is wel erg veel. Nu twijfel ik tussen de GG Large (656 euro met platesetter en hoes) en de Large Elite (899 euro). Als we het cosmetische buiten bescouwing houden, is het enige verschil dan eigenlijk de koolmand en de halve roosters? Is er iets anders met de bouwkwaliteit zelf zoals de scharnieren enzo?

Ik zie nu ook dat alleen de AH de GG Large in het zwart heeft. Is dit een speciale editie?
Heb je de KJ classic 1 ook meegenomen in je overweging ? Die is geregeld rond de 850 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The GUI

The GUI

SaaS > PaaS > IaaS

ASS-Ware schreef op zondag 12 mei 2024 @ 02:13:
[...]

En je dome thermometer even ijken?
Yes, die stond zo’n 30 graden hoger dan de Meater aangaf dus ik heb een goede referentie nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Dersan schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:15:
[...]

Heb je de KJ classic 1 ook meegenomen in je overweging ? Die is geregeld rond de 850 euro.
Ik had een hele tijd geleden de kamado's bekeken, besluit was bijna de KJ2 geworden. Dat geld kon ik tóch niet verantwoorden aan mijn wederhelft :) Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor het gevoel niet veel verschil merkte tussen de KJ1 en de GG Large, of ik weet niet waar ik precies op moet letten. Ik kan voor mezelf niet bedenken waarom ik voor de KJ1 van 899 moet gaan ipv de GG Large van 599. Ik begrijp dat het ander keramiek is, maar zal dit echt veel effect hebben op levensduur?

Dat is het moeilijke in deze voor me. Ik weet niet of het prijsverschil gelijk meer gemak in gebruik en langere levensduur betekent (niet intensief gebruik). Als de KJ1 ook de air hinge had, was de bestelling nu al geplaatst.

[ Voor 14% gewijzigd door mister_S op 12-05-2024 09:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mister_S schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:20:
[...]

Ik had een hele tijd geleden de kamado's bekeken, besluit was bijna de KJ2 geworden. Dat geld kon ik tóch niet verantwoorden aan mijn wederhelft :) Ik moet eerlijk bekennen dat ik voor het gevoel niet veel verschil merkte tussen de KJ1 en de GG Large, of ik weet niet waar ik precies op moet letten. Ik kan voor mezelf niet bedenken waarom ik voor de KJ1 van 899 moet gaan ipv de GG Large van 599. Ik begrijp dat het ander keramiek is, maar zal dit echt veel effect hebben op levensduur?

Dat is het moeilijke in deze voor me. Ik weet niet of het prijsverschil gelijk meer gemak in gebruik en langere levensduur betekent (niet intensief gebruik). Als de KJ1 ook de air hinge had, was de bestelling nu al geplaatst.
KJ1 is rood, mijn inziens mooier dan de rest.
Compleet geleverd. Divide and conquer, aspook, aslade, aluminium zijtafels etc etc.
De GG heeft volgens mij houten tafels. Die blijf je lakken en schuren.

Kamado joe heeft ook zeer goede customer service.
Het is uiteindelijk gewoon het A merk die al een paar vervolg modellen op de markt heeft.
Maar de classic 1 voldoet ruimschoots en is nog uitbreidbaar. (Spit, de topvent, fiberglass vilt, kolenmand, gietijzer roosters, speksteen)
En vast nog veel meer. Maar je hebt wel een heel compleet begin pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMode
Precies, na BGE zou ik zeker voor Kamado Joe gaan. Om de reden die hier boven genoemd zijn.

Z’n BBQ gaat de rest van je leven mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik zou er ook voor BGE nog voor gaan.
Puur voor het sponsoren van de innovatie waar ze aan werken en het mooie design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
De KJ1 is nog een optie, maar de BGE is wel een heel grote stap in euros :) Ik wist niet dat die divide and conquer systeem standaard was bij de KJ1. Dat is toch hetzelfde als bij de GG Large Elite? Zo ja, dan wordt het prijsverschil tussen de KJ1 en de GG Large toch wat verkleind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

mister_S schreef op zondag 12 mei 2024 @ 10:43:
De KJ1 is nog een optie, maar de BGE is wel een heel grote stap in euros :) Ik wist niet dat die divide and conquer systeem standaard was bij de KJ1. Dat is toch hetzelfde als bij de GG Large Elite? Zo ja, dan wordt het prijsverschil tussen de KJ1 en de GG Large toch wat verkleind.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp

889 via Bol inclusief houtskool pakketje zelfs.
RVS rooster zijn 2 halve manen. Plate setter zijn ook 2 halve manen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:00
Inmiddels de bbq in de nieuwe meubel geplaatst en twee sessies gedaan. Ook een 380gr schoonbrand sessie gedaan. Het is niet in vlammen opgegaan. Erg blij met de extra bereiding ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvAWXPWvtftZQ3p0IhmaQabGPv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lz4Oqhml1NLsohw0B5QLlY6W.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sy527TL7ps6TSUipGZAoTT4WHB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2h5TffCLnOiWWqleqqQbG7Y.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IdoSV12w2FQ7OtjnzMiUPNBPnB8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3z3hba8PRQm6XdlJYPV1Vnp6.jpg?f=fotoalbum_tile

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
Ik ben weer eens langs geweest bij de tuincentrum hier, weer eens kamados bekijken. Als geld geen kwestie was, was ik direct voor de KJ2 gegaan. Heeft toch wat goede verbeteringen t.o.v. de KJ1, vooral die scharnier. Dan maar de vergelijking tussen de KJ1 en de GG Large, de GG voelt toch wat gammel aan. De zijplanken zakken makkelijk door, het onderstel lijkt wat slechter en de dome wiebelt wat bij de scharnier. Ik denk dat het de KJ1 wordt, voelt wel een stuk beter gebouwd. Dat die divide and conquer systeem, die ook de GG Elite heeft, gewoon standaard bij de KJ1 is ook wel erg mooi.
Als de vilt van de KJ1 vervangen moet worden, kan ik dan de glasvezel afdichting van de KJ2 gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -pollem-
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

-pollem-

Are you threatening me?

mister_S schreef op zondag 12 mei 2024 @ 14:35:
Als de vilt van de KJ1 vervangen moet worden, kan ik dan de glasvezel afdichting van de KJ2 gebruiken?
Yep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ik ben weer eens langs geweest bij de tuincentrum hier, weer eens kamados bekijken. Als geld geen kwestie was, was ik direct voor de KJ2 gegaan. Heeft toch wat goede verbeteringen t.o.v. de KJ1, vooral die scharnier. Dan maar de vergelijking tussen de KJ1 en de GG Large, de GG voelt toch wat gammel aan. De zijplanken zakken makkelijk door, het onderstel lijkt wat slechter en de dome wiebelt wat bij de scharnier. Ik denk dat het de KJ1 wordt, voelt wel een stuk beter gebouwd. Dat die divide and conquer systeem, die ook de GG Elite heeft, gewoon standaard bij de KJ1 is ook wel erg mooi.
Zeker, heb ik bij die van mij ook gedaan.
Je kan de topvent ook voor de nieuwe versie vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:10
Vraag nog iemand die black ranch marabu gebruikt? Heb twee zakken van mijn zwager overgenomen maar ik vind het maar niks…. Steek twee wokkels tussen de marabu en dan kan ik 30/40 minuten wachten op een kj classic iii eer ik kan bbq’en.

Hiervoor gebruikte ik quebrancho en dat is binnen 15 minuten warm.

Beide klep open en schuif open.
Of ik doe iets fout

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Ik zou het persoonlijk even aankijken. Mijn kj1 is bijna een tiener. Het vilt is versleten maar ik zie nog steeds geen reden om het te vervangen (ligt al wel een aantal jaren klaar ;)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
loewie1984 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:40:
Vraag nog iemand die black ranch marabu gebruikt? Heb twee zakken van mijn zwager overgenomen maar ik vind het maar niks…. Steek twee wokkels tussen de marabu en dan kan ik 30/40 minuten wachten op een kj classic iii eer ik kan bbq’en.

Of ik doe iets fout
Marabu brandt makkelijker dan Quebracho, dus dat is best raar.
Kuiltje maken, 2 wokkels er in, aansteken, stuk houtskool er tegenaan of liefst overheen, maar niet laten stikken.
Altijd goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 13:49
loewie1984 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 15:40:

Of ik doe iets fout
hoe oud zijn de zakken en hoe zijn ze bewaard ?

Gisteren en vandaag bezig geweest om de buitenkeuken weer op orde te krijgen.

Pasgeleden de tegels met een hogedrukreiniger afgespoten, dat was de eerste maar ook gelijk de laatste keer.
Rotzooi zat overal, dus schoonmaken was best een dingetje.

De planning/het idee was om de Grill Guro in de bestaande buitenkeuken in te gaan bouwen, maar dit komt maattechnisch niet zo lekker uit, dus voorlopig blijft ‘ie er los bij staan. Geen straf, want dan kan ik de kleine kamado er ook bij blijven gebruiken.
Misschien in de toekomst (als ik een nieuwe buitenkeuken in elkaar ga beunen) dat ik dit aanpas, maar voorlopig vind ik het prima zo.

Vandaag de Grill Guru zijn eerste ‘in brand-sessie’ gegeven, dus ook een beetje pielen met schuifstanden.
Bij gebrek aan goede houtskool had ik mijn vrouw een zakje van 5 Kg bij het tuincentrum mee laten nemen.
Maar het klopt inderdaad, goedkoop is duurkoop.
Lastiger om op temperatuur te komen en het was weggebrand voordat ik er erg in had. Wel langere tijd de temperatuur op en rond de 200 graden gehad, dus missie geslaag.

Volgende week zondag is er een of andere experience dag in Roosendaal dus daar ga ik wel ff langs met een maatje. Pak ik daar gelijk een paar zakken goede houtskool mee plus wellicht nog wat andere goodies die mij handig lijken.

To do:
* Deurtjes maken en monteren in de buitenkeuken
* Nog twee keer de GG naar 200 graden brengen
* Bouwzeil vervangen voor iets permanents
* Tuinhaard afvoeren

Voorlopige opstelling :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7XG20R6qc9hC6qFaHf79js5orI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XIDhaaTc5RYxulBm1RRFyAk9.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door Eric H op 12-05-2024 18:38 ]

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:11
JeroenNietDoen schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:14:

Deze week ook 2 halve gietijzeren roosters besteld en een halve druippan. Afgelopen 2 jaar heb ik vooral leren BBQen, het huis/tuin/keuken grillen, het vuur controleren enzo. De komende tijd wil ik toch ook eens beginnen met grotere recepten. Een buikspek, een tomahawk, pulled pork.
Ik gebruik voor allround altijd Bestcharcoal Birch en Aspen. Redelijk neutraal hout, erg trevreden mee. Niet te duur, goeie kolen in de zak.

Haal ze altijd lokaal bij https://www.bbqing.nl/best-charcoal-birch-aspen-10-kg.html .

PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Eric H schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:24:
[...]
Pasgeleden de tegels met een hogedrukreiniger afgespoten, dat was de eerste maar ook gelijk de laatste keer.
Rotzooi zat overal, dus schoonmaken was best een dingetje.
Tip:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vw_QHQOyj8pCLi3WdxGT92tKPKU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vj8sHRflorbsZSwJXiIYp7JJ.jpg?f=fotoalbum_large

Nooit meer die zooi overal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 22:02
Voor t eerst pizza op de kamado. Steen van de Basterd. Bodem was nog n beetje slap. Dus doe even de aanname dat de steen nog niet warm genoeg was.

Hoe doen jullie dat? Hoe lang? En conveggtor “op zn kop” zoals ik of normaal? Had m wel iets verhoogd met aluminium bolletjes, volgens mij had ik die tip ook van hier. Dome was 250°.

Fotootje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lDZtNUV-8I0Xw_EfS1u59FVPBfg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K14mzubzbIIOEanffYrAx7TN.jpg?f=fotoalbum_large

Hij smaakte goed overigens :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

ASS-Ware schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:00:
[...]

Marabu brandt makkelijker dan Quebracho, dus dat is best raar.
Kuiltje maken, 2 wokkels er in, aansteken, stuk houtskool er tegenaan of liefst overheen, maar niet laten stikken.
Altijd goed.
Mijn ervaring sluit aan bij die van @loewie1984. Gisteren heb ik marabu gebruikt en was ik drie kwartier bezig voordat de barbecue op temperatuur was. Vandaag een zak goedkope, heet brandende houtskool van Makro en na 20 minuten was de barbecue heet. Het voordeel van die marabu-houtskool heb ik dit weekend laten zien: het vuur blijft extreem lang branden met minimaal houtskoolverbruik.

En dat is precies het verschil tussen houtskool van hardhoutsoorten (en aanverwant) en houtskool van zachtere houtsoorten. Houtskool van hardhout brandt minder fel en gelijkmatiger en gaat daardoor heel lang mee (ideaal voor lange bereidingssessies), terwijl houtskool van zachtere houtsoorten gemakkelijker is aan te steken, sneller heet is en sneller reageert als je de top of bottom vent van een kamado verstelt.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Voor pizza leg Ik mn conveggtor normaal, dan een rooster, en dan de pizzasteen op het rooster. Ik ga zo hoog mogelijk in temp (+350). dat werkt

doe het wel niet veel, ik vind het weinig meerwaarde voor het verbruik

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• almere
Vandaag weer heerlijk de bbq aangehad.

Ik post vandaag mijn favoriete kruiden na heel veel te hebben uitgeprobeerd de afgelopen jaren.

Er is wel moeilijk aan te komen maar Google kan je helpen.

The keg is een steakhouse grill restaurant/bar in amerika en canada
Bestaat meer dan 50 jaar
En heeft een omzet van ongeveer 1 miljard dollar.
En 10000 werknemers in dienst.

De absolute top 3 van mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okrFswgtD1uKNfpbRg6ZYzMFZ04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rA2narhaDP8tpgmMU6rXP1YI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZe5Ez12nl7mFFJtjri6mh0l_0Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GBtWg9BiN7ryAktt7wHn2i8q.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ez-Bgbj63RUxKzy5aglYfTqYDtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WwuH5ycZQ9sDjgPrUQygGZmO.webp?f=user_large

Heb heel veel euro,s uitgegeven aan kruiden en de meeste zijn bar zout en heb op een paar na alles weggegooid.
Maar wil mij. Top 3 met jullie delen.

Gr almere

[ Voor 6% gewijzigd door almere op 12-05-2024 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Tomatoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:44:
[...]

Mijn ervaring sluit aan bij die van @loewie1984. Gisteren heb ik marabu gebruikt en was ik drie kwartier bezig voordat de barbecue op temperatuur was. Vandaag een zak goedkope, heet brandende houtskool van Makro en na 20 minuten was de barbecue heet. Het voordeel van die marabu-houtskool heb ik dit weekend laten zien: het vuur blijft extreem lang branden met minimaal houtskoolverbruik.

En dat is precies het verschil tussen houtskool van hardhoutsoorten (en aanverwant) en houtskool van zachtere houtsoorten. Houtskool van hardhout brandt minder fel en gelijkmatiger en gaat daardoor heel lang mee (ideaal voor lange bereidingssessies), terwijl houtskool van zachtere houtsoorten gemakkelijker is aan te steken, sneller heet is en sneller reageert als je de top of bottom vent van een kamado verstelt.
Ik doe het mandje in de Bastard vullen met houtskool.
Vervolgens doe ik nog wat houtskool in een starter met een paar wikkels eronder.
Eens het houtskool in de starter de smaak te pakken heeft mieter ik het in de Bastard boven op de houtskool die er al in ligt.
Ik gebruik het eiken/beuken uit de groene doos van Flames & Flavour.
Gister weer 18 kilo besteld.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:59
almere schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:58:

Ik post vandaag mijn favoriete kruiden na heel veel te hebben uitgeprobeerd de afgelopen jaren.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb heel veel euro,s uitgegeven aan kruiden en de meeste zijn bar zout en heb op een paar na alles weggegooid.

Gr almere
thnks, ik doe ook wel zelf wat mixen , bijv. met steranijs en kruidnagel erbij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• almere
pinotgrigio1 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:43:
[...]

thnks, ik doe ook wel zelf wat mixen , bijv. met steranijs en kruidnagel erbij
Heb ik ook gedaan in het verleden .
Vrouw des huizes werd gek van alle
potjes 😀 in de kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric H
ASS-Ware schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:47:
[...]

Tip:

[Afbeelding]

Nooit meer die zooi overal.
Geprobeerd, helaas niet krachtig genoeg dus uiteindelijk de vuilfrees moeten gebruiken…. :-(
( ja ik weet het, niet verstandig etc etc….)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:58
Iemand een verklaring waarom een kernthermometer (Napoleon in mijn geval) in een hamburger een te lage kerntemperatuur aangeeft maar in ander vlees het wel goed doet?
samenstelling van het gehakt misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Ragnar9999 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 23:02:
Iemand een verklaring waarom een kernthermometer (Napoleon in mijn geval) in een hamburger een te lage kerntemperatuur aangeeft maar in ander vlees het wel goed doet?
Heel luchtig misschien waardoor er lucht gemeten wordt?
Of te dun waardoor de probe niet diep genoeg kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tomatoman schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:44:
[...]

Marabu is zachter dan Quebracho, dus Marabu zou makkelijker aan moeten gaan, wat ook mijn ervaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Misschien zit je niet exact in de kern?
Een hamburger is niet heel dik, over het algemeen, dus zit je gauw uit het midden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
liedetector schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:55:
[...]

en los daarvan kun je dus ook makkelijker je temperatuur beheersen en als je klaar bent hou je nog kolen over ook....win/win
Hoe zit het dan met de Kamado Joe Konnected Joe?
Die heeft een automatische ontsteking van onderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
ASS-Ware schreef op maandag 13 mei 2024 @ 00:00:
[...]

Hoe zit het dan met de Kamado Joe Konnected Joe?
Die heeft een automatische ontsteking van onderen.
lGoeie vraag nooit in verdiept
las in reviews wel dat de afkoeltijd langer is, waarschijnlijk dus omdat je houtskool van onderaf in de fik staat en dat dus allemaal op fikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 16:09
Hoe weet je dat het in je hamburger te laag is? Is het lager dan verwacht? Is het afwijkend t.o.v. een andere thermometer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 08:29
almere schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:58:

The keg is een steakhouse grill restaurant/bar in amerika en canada
Bestaat meer dan 50 jaar
En heeft een omzet van ongeveer 1 miljard dollar.
En 10000 werknemers in dienst.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gr almere
Je geeft aan dat je genoemde rubs minder zou zijn (of eigenlijk dat een hoop anderen te zout zijn). Wij letten hier ook goed op het zoutpercentage in de rubs. Zou je kunnen aangeven hoe hoog het zoutpercentage in je genoemde rubs is? Ben zelf altijd op zoek naar nieuwe smaken en deze ken ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Donderdag bij Fonteym geweest om te kijken naar véél te dure tuinhuizen met overkapping.
Hout is goud maar je kan ook overdrijven zeg. }:|

Anniehoew, ik zag iets interessants.
De Masterbuilt 545

Niet zo'n lelijke toren er naast maar een kleiner vak onder de klep.
Iemand ervaring met dit ding?
Het leek mij een interessant alternatief voor, misschien naast elkaar, grillen op de kamado.
* copykat heeft nog steeds een oud habbiebabie compact kamado en heeft zichzelf een nieuwe belooft als de tuin met tuin overkapping klaar is. Maar de kosten van een nieuwe tuin zijn behoorlijk gestegen sinds 2020.
:X

Een beetje een mini gravity model zegmaar.
Enkelplaats dat wel dus minder zuinig ga ik van uit.
Electronic geregeld dus lekker lui.
Spareribs zou moeten kunnen en andere low and slow ook.
Misschien moet je tussendoor bijvullen maar klepje omhoog kolen er in en door dus ook niet echt een dingetje. (bij je kamado moet je je hele rek er uit tillen en ergens neer zetten dus dat wil je voorkomen.)
De gravity met smashplate de 800 is eigenlijk te groot als bij product.

Persoonlijk twijfel ik of ik een 22" kamado wel nodig heb en dat dat geen te groot oppervlakte heeft.
Dus dan word het een bastard medium(denk ik), (IQgril heeft alleen de grote/large versies met alles dr op en er aan.) en mn compact is gewoon net te klein, daar moet ik serieel bakken/grillen.

Aan de andere kant ik heb steeds minder grote stukken langdurig vlees, door verschillende redenen: kosten vlees, minder vlees eten door gezin uit milieu redenen(dochter) zoon is gelukkig carnivoor 😁 , tijd gebrek om heel weekend bezig te zijn met een dinner.(kopen voorbereiden seasonnen/brinen enz., bbq sessie, )
Ik hoop als mn tuin wat meer op orde is en de echt grote projecten van huis renovatie minder drukken op mn agenda weer iets meer te kunnen genieten van relaxed BBQ'en in een stoeltje naast je BBQ en met bezoek of een boek tablet te relaxen.

Dus die 545 leek me een mooie balans tussen bbq'en en gemak met aan zetten en gebruik.
Alternatief zou een electrische planket zijn zo'n veredelede tafel grilplaat aka gourmetten, reuze tostieijzer van tefal of zo. Die kan ik nog wel kopen en een nieuwe medium bastard in de toekomst.

De kamado met zn keramiek staat me wel aan. Stabiel, zuinig, niet zomaar uit je tuin te slepen want tering zwaar en onhandig. Maar dat is meteen ook zn negatieve kant, tering zwaar , lomp groot, en onhandige sta in de weg als je hem moet verplaatsen.

Dus mensen, ervaring met die 545?
Blij mee?
Waar ben je minder blij mee?

Thanks

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Ronald.42 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 20:06:
[...]

Ik doe het mandje in de Bastard vullen met houtskool.
Vervolgens doe ik nog wat houtskool in een starter met een paar wikkels eronder.
Eens het houtskool in de starter de smaak te pakken heeft mieter ik het in de Bastard boven op de houtskool die er al in ligt.
Ik gebruik het eiken/beuken uit de groene doos van Flames & Flavour.
Gister weer 18 kilo besteld.
Vind ik ook erg fijne houtskool, alhoewel het verbruik me wel tegenvalt.

Vraagje: waarom gebruik je nog een firestarter? Je kunt de wokkels toch ook gewoon op/ beetje tussen de kolen leggen? Werkt bij mij perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sjors123 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:12:
[...]

Vind ik ook erg fijne houtskool, alhoewel het verbruik me wel tegenvalt.

Vraagje: waarom gebruik je nog een firestarter? Je kunt de wokkels toch ook gewoon op/ beetje tussen de kolen leggen? Werkt bij mij perfect.
De enige reden die waarschijnlijk niet echt zinvol is, is dat ik die hars/was uit die wokkels liever niet in mijn bbq wil hebben.
Waarom daarom.. :')

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Laatst online: 08:29
copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:00:
Donderdag bij Fonteym geweest om te kijken naar véél te dure tuinhuizen met overkapping.

De Masterbuilt 545

Het leek mij een interessant alternatief voor, misschien naast elkaar, grillen op de kamado.
* copykat heeft nog steeds een oud habbiebabie compact kamado en heeft zichzelf een nieuwe belooft als de tuin met tuin overkapping klaar is. Maar de kosten van een nieuwe tuin zijn behoorlijk gestegen sinds 2020.

Misschien moet je tussendoor bijvullen maar klepje omhoog kolen er in en door dus ook niet echt een dingetje. (bij je kamado moet je je hele rek er uit tillen en ergens neer zetten dus dat wil je voorkomen.)

Persoonlijk twijfel ik of ik een 22" kamado wel nodig heb en dat dat geen te groot oppervlakte heeft.
Dus dan word het een bastard medium(denk ik), (IQgril heeft alleen de grote/large versies met alles dr op en er aan.) en mn compact is gewoon net te klein, daar moet ik serieel bakken/grillen.

Aan de andere kant ik heb steeds minder grote stukken langdurig vlees, door verschillende redenen: kosten vlees, minder vlees eten door gezin uit milieu redenen(dochter) zoon is gelukkig carnivoor 😁 , tijd gebrek om heel weekend bezig te zijn met een dinner.(kopen voorbereiden seasonnen/brinen enz., bbq sessie, )
Ik hoop als mn tuin wat meer op orde is en de echt grote projecten van huis renovatie minder drukken op mn agenda weer iets meer te kunnen genieten van relaxed BBQ'en in een stoeltje naast je BBQ en met bezoek of een boek tablet te relaxen.

Dus die 545 leek me een mooie balans tussen bbq'en en gemak met aan zetten en gebruik.
Alternatief zou een electrische planket zijn zo'n veredelede tafel grilplaat aka gourmetten, reuze tostieijzer van tefal of zo. Die kan ik nog wel kopen en een nieuwe medium bastard in de toekomst.

De kamado met zn keramiek staat me wel aan. Stabiel, zuinig, niet zomaar uit je tuin te slepen want tering zwaar en onhandig. Maar dat is meteen ook zn negatieve kant, tering zwaar , lomp groot, en onhandige sta in de weg als je hem moet verplaatsen.

Blij mee?

Thanks
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen met deze BBQ en eventueel de andere modellen in deze serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 15:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:00:

De Masterbuilt 545

Blij mee?

Thanks
Ik heb voor 200 euro een 2de hands tuinhuis gekocht van iemand die hem netjes uit elkaar had gehaald inclusief foto's. Misschien nog een idee als je geen goud geld wil betalen voor nieuw?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
Jorizzz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 08:28:
[...]

Hoe weet je dat het in je hamburger te laag is? Is het lager dan verwacht? Is het afwijkend t.o.v. een andere thermometer?
lager dan verwacht, was meer dan voldoende klaar
gaf 55 graden aan
Ander vlees (BBQ worstjes) gingen naar de 70+ graden zonder problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Bezulba schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:44:
[...]

Ik heb voor 200 euro een 2de hands tuinhuis gekocht van iemand die hem netjes uit elkaar had gehaald inclusief foto's. Misschien nog een idee als je geen goud geld wil betalen voor nieuw?
Ik heb een probleem dat mn achterzijde van mn tuin niet recht is.
Dus een frefab 600x300m past alleen als ik 1 meter bij 4 "weggeef" achter mn schuur laat.
Dan komt mn overkapping een meter dichterbij op mn uitbouw.
Liever niet dat.
Dus ik moet een overkapping 400cm x 300cm en een schuurtje van 200cmx 300cm los van elkaar kunnen neerzetten.
Dat is of de fonteyn module model kopen of zelf construeren. Of twee verschillende modellen van overkapping en schuurtje naast elkaar opbouwen. Wat dus meteen platdak betekend om de overgang mooi te houden.
:)

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Gadgeteer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar ervaringen met deze BBQ en eventueel de andere modellen in deze serie.
Van de oudere gravity series zijn wel wat YT reviews te vinden door Amerikaanse gebruikers.
Deze is volgens mij de opvolger van de alternatief voor de 560 en moet ik nog reviews vinden.
Persoonlijk zou ik eerder die 800 , de grote kiezen tov de 560 wegens die gesloten grillplaat en dubbelwandige kap.
Maar voor de 900 euro vind ik hem wat flimsy in elkaar gezet.
Bedrading is slordig/gevoelig voor vocht, de connectoren zijn niet erg tegen t nederlandse weer beschermt.
Een hoes werk ook niet als daar condens onder komt.
Overkapping, veranda, tuin huis zal helpen.
De toploader scheen te slap te zijn, er zijn modificaties in Amerika op YT.
Hoe aantrekkelijk de formfactor ook is kwa gemaak en gebruike mogelijkheden voor dat geld neig ik eerder naar een keramische kamado..
En mischien wel met deze als compagnion:
https://www.kamado-nederl...lt-draagbare-grill-roker/
Dacht eerst dat het een gas bbq was.
Maar misschien is dit een aardig alternatief voor een electrische tafelgril.

Maar die 545 is ook een mooi formaat. Eerste indruk was voelt aan als een gas bbq.
Maar dan zonder die fles.
Belangrijkste kan je rookhout gebruiken ? Het is een smoker volgens de tekst dus ik vermoed van wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:10
DCNY schreef op zondag 12 mei 2024 @ 19:32:
Voor t eerst pizza op de kamado. Steen van de Basterd. Bodem was nog n beetje slap. Dus doe even de aanname dat de steen nog niet warm genoeg was.

Hoe doen jullie dat? Hoe lang? En conveggtor “op zn kop” zoals ik of normaal? Had m wel iets verhoogd met aluminium bolletjes, volgens mij had ik die tip ook van hier. Dome was 250°.

Fotootje:
[Afbeelding]

Hij smaakte goed overigens :)
Wij bakken redelijk vaak pizza's op de kamado (Grill Guru Large in ons geval). Ik gebruik hierbij de heat deflector en heb de pizzasteen gewoon bovenop mijn rooster liggen. Qua temperatuur ga ik veel hoger, mijn dometemperatuur is zo'n 350 graden. Ook laat ik de pizzasteen echt wel een tijdje opwarmen voor ik er daadwerkelijk pizza's op ga gooien, als die goed is voorverwarmd krijg je een veel stevigere pizzabodem.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Na vier jaar is de grote thermometer van mijn bge gesneveuveld. Hij blijft haken op bepaalde temperaturen en geeft nu 50c aan terwijl de kamado uit staat en niet zo heel warm is.

Nu wil ik hem nog een keer ijken, om te kijken of ik wat dingen los krijg (aangenomen dat eea vast zit). Iemand nog tips?

Ik weet dat je als bge eigenaar een premium betaalt voor accessoires, maar dit is wel echt stevig (reken op 85€)

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@copykat voor lui bbqen kan je ook een Kamado joe Konnected Joe overwegen? Die regelt ook alles voor je. En komt dichter bij een Kamado dan de master built.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:31:
@copykat voor lui bbqen kan je ook een Kamado joe Konnected Joe overwegen? Die regelt ook alles voor je. En komt dichter bij een Kamado dan de master built.
Even gekeken.
https://cookersandgrills....kamado-joe-konnected-joe/
_O- :X :N

Mij iets te prijzig!
Voordat geld verwacht ik er een kok bij. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:42:
[...]

Even gekeken.
https://cookersandgrills....kamado-joe-konnected-joe/
_O- :X :N

Mij iets te prijzig!
Voordat geld verwacht ik er een kok bij. :+
Geen idee, stond geen maximaal budget bij.
T ging enkel van een Kamado naar een master built naar een tafel grill.
Beetje het idee: ik heb geen idee wat ik wil.

Als je een houtskool tafel grill zoekt is de https://www.toppy.nl/prod...UqKxP2q-5xeBoC4EgQAvD_BwE
Nog een keuze. Komt in de buurt van het gourmetten waar je ook over sprak.

Maar eerlijk is het mij onduidelijk wat je nu zoekt en tegen welk budget.
Als je de overkapping weg laat en een schaduwdoek ophangt heb je 10k over en kan de Kamado Joe er komen inclusief mooie stukken vlees :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:43:
[...]
Van de oudere gravity series zijn wel wat YT reviews te vinden door Amerikaanse gebruikers.
En die zijn inderdaad niet allemaal even positief, met name wat betreft bouwkwaliteit/duurzaamheid inderdaad. Qua functionaliteit en prijs zijn het echt wel interessante apparaten. Hopelijk hebben ze een aantal van die problemen opgelost met de nieuwe modellen (545 AutoIgnite en de XT). Sowieso zijn een aantal problemen met die grote houtskool 'hoppers' niet relevant voor de 545 aangezien die een ander ontwerp heeft.
Er zijn ook al wel wat NL youtubers die filmpjes van de 545 hebben, maar dat is natuurlijk vaak wel gesponsord spul en van wat ik me zo herinner gaat dat niet heel diep in op bouwkwaliteit (sowieso zijn dat vaak dingen die pas na een tijdje zichtbaar worden).
En mischien wel met deze als compagnion:
https://www.kamado-nederl...lt-draagbare-grill-roker/
Dacht eerst dat het een gas bbq was.
Maar misschien is dit een aardig alternatief voor een electrische tafelgril.
Die heb ik zelf. Erg leuk ding, maar ik zou 'm niet midden op tafel zetten, tenzij je een hekel hebt aan de mensen aan de andere kant van de tafel :P
Voor tafelgrill is ie echt te groot en je kan 'm (in tegenstelling tot een elektrische grill) ook niet binnen/op een balkon gebruiken, want het blijft natuurlijk gewoon een houtskool BBQ.
Ook van die portable vind ik de kwaliteit een beetje hit&miss. Het zit op zich allemaal wel goed in elkaar, maar de lak op de scharnieren is bij mij gaan bubbelen (laat vooralsnog niet los, dus geloof het wel verder) en de 'hopper' is wat vervormd door de hitte, waardoor het rekje waar je de firestarter in moet doen er nog maar lastig uit komt.
Maar die 545 is ook een mooi formaat. Eerste indruk was voelt aan als een gas bbq.
Maar dan zonder die fles.
Belangrijkste kan je rookhout gebruiken ? Het is een smoker volgens de tekst dus ik vermoed van wel.
Dat kan zeker. Je kan gewoon chips/chunks tussen de kolen mikken in dat bakje, dat werkt in de portable ook prima, dus in de 545 met hetzelfde concept maar grotere 'hopper' zeker :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Dennis1812 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 11:49:
[...]

Geen idee, stond geen maximaal budget bij.
T ging enkel van een Kamado naar een master built naar een tafel grill.
Beetje het idee: ik heb geen idee wat ik wil.

Als je een houtskool tafel grill zoekt is de https://www.toppy.nl/prod...UqKxP2q-5xeBoC4EgQAvD_BwE
Nog een keuze. Komt in de buurt van het gourmetten waar je ook over sprak.

Maar eerlijk is het mij onduidelijk wat je nu zoekt en tegen welk budget.
Als je de overkapping weg laat en een schaduwdoek ophangt heb je 10k over en kan de Kamado Joe er komen inclusief mooie stukken vlees :9
Het idee was een iq large te kopen en toen ging ik we verhuizen naar een huis waar veel aan moest gebeuren inclusief de tuin.
Dus even geen budget en tijd voor nieuwe speeltjes.

Idee was beetje kijken naar alternatieven voor een medium kamado.(large heeft enige weerstand bij de WAF.)

Dit geeft een aardig beeld van die masterbuild 545

Budget is 1000 euro isch indien opties er al bij zitten mag t hoger.
Vandaar die 22inch IQgrill als marker. Eenmalig AU!!!!

Schuttingen en schuur zijn slecht en aan vervanging toe dus ik moet iets neerzetten.
Tafel gril was misschien leuk als go anywere de luxe.
Soort tussen aankoop. En als side qrill (2e plaat) als de kamado aan het low and slowen is.

Je groente grillen of wat voorgerechtjes. Zoiets.
:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eric H
Als je budget '1000 euro-ish' is, waarom dan niet bij de Hornbach de Grill Guru Large Elite oppikken ?
( ja ik heb hem zelf ook.......sinds kort :P )

Ja ik weet het, de WAF heeft weerstand bij een large, maar je houdt budget over om haar een flinke bos bloemen, een fles wijn en een doos bonbons te geven. Just to smoothen the deal 8)

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
MiBe schreef op maandag 13 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Wij bakken redelijk vaak pizza's op de kamado (Grill Guru Large in ons geval). Ik gebruik hierbij de heat deflector en heb de pizzasteen gewoon bovenop mijn rooster liggen. Qua temperatuur ga ik veel hoger, mijn dometemperatuur is zo'n 350 graden. Ook laat ik de pizzasteen echt wel een tijdje opwarmen voor ik er daadwerkelijk pizza's op ga gooien, als die goed is voorverwarmd krijg je een veel stevigere pizzabodem.
wordt de pizza dan niet "te" knapperig rondom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

@Orion84 de bouwkwaliteit van de gas bbq's napoleon'w bijv. is vaak ook hit en mis.
De Kamado's zijn op de chinese cheepshit na allemaal gebouwd op langdurig gebruik.
Lifetime , 20 jaar, 40 jaar. Afhankelijk van hoe je er mee om gaat.

Op zich als hamburger, satee'tjes enz. Grillplaat is jou "tafelmodel" misschien net even fijner dan de go anywere formfactor en de ronde kleine webers.
Als voor erbij grilrooster bedoel ik. Zodat je niet elke keer die bonk keramiek moet opstoken voor wat hamburgers of kippedije of zo.

Kan je het ook gewoon met een wokkel en een aansteker doen? Ofte wel niet dat schuifje er uit halen en zo'n blokje maar er gewoon zo'n wokkel in proppen met je tang/ handen?

En zoals de reviewer melde, je kan het blijkbaar niet smoren zoals met de 800 gravity. (daar heb je twee schuiven die je er in kan duwen om de luchtstroom af te sluiten. 1 voor de zuurstof en 1 om tijdelijk de uitvoer te blokken als je van rooster of zo wissels denk ik.)
Al je kolen branden op in een sessie. Ok het is niet een halve zak die weg brand en tussendoor bijvullen kan makkelijk dus gewoon met weinig beginnen is ook een idee.

Ik zie er wel iets in.
Kamado voor de low and slow dingen en een flexibelere grill er naast voor je bij gerechten en snack's. Quick dinner momenten. De hmm even naar de slager/supermarkt voor wat BBQ prefab vlees en wat grilbare groente scoren en hop uurtje of 2 later kan je je eten klaar hebben om te serveren. Dat lukt ook wel met mn compact als hij schoon en ready to use is,
Die is met grillen ook snel op temperatuur maar 32cm (26cm binnen de deflector) rooster is net ff te klein voor 4 hamburgers met uitjes en bij producten als gegrilde groente.
Dan is éérst de groente grillen en aardappeltjes bakken, lui de airfyer gebruiken is dan vaak de uitkomst voor de aardappeltjes. En die even warm houden onder de folie terwijl je de hamburgers of andere stukjes vlees gaar grilt. In porties van twee.
Met vier nog te doen, met visite word t dat de een al eet en de anderen moet wachten.

(ik las dat 250F isch (120graden celcius) ongeveer t minimum is kwa temp dus low and slow zalm roken op 80/90 graden rooster temp is niet te doen op die Masterbuilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:10
Ragnar9999 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:29:
[...]

wordt de pizza dan niet "te" knapperig rondom?
Nee, eigenlijk geen last van (tenzij ik hem er te lang op laat liggen uiteraard :+). Hoge temperaturen en pizza's gaan prima samen, Napolitaanse pizza's worden zelfs op een nog veel hogere temperatuur gebakken (450C+).

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:09

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:42:
Kan je het ook gewoon met een wokkel en een aansteker doen? Ofte wel niet dat schuifje er uit halen en zo'n blokje maar er gewoon zo'n wokkel in proppen met je tang/ handen?
Bij de portable zit geen "schuifje", onderin het kolenbakje zit een roostertje (waar de kolen dus op liggen met een beugeltje eronder waardoor je een wokkel onder dat rooster kan klemmen. Een wokkel op het rooster leggen en dan kolen er op zal ook best wel werken denk ik ja :)
Zie bijvoorbeeld: YouTube: Masterbuilt Portable Charcoal Grill TEST COOK & FULL REVIEW
En zoals de reviewer melde, je kan het blijkbaar niet smoren zoals met de 800 gravity. (daar heb je twee schuiven die je er in kan duwen om de luchtstroom af te sluiten. 1 voor de zuurstof en 1 om tijdelijk de uitvoer te blokken als je van rooster of zo wissels denk ik.)

Al je kolen branden op in een sessie. Ok het is niet een halve zak die weg brand en tussendoor bijvullen kan makkelijk dus gewoon met weinig beginnen is ook een idee.
Klopt, je kan 'm niet helemaal dicht zetten, enkel de ventilator uitschakelen, maar op natuurlijke trek brandt ie dan nog wel rustig verder. Ik BBQ zelf alleen op locatie (woon in een appartement), dus dan moet ie sowieso aan het eind van elke sessie leeg. Dat smoren en de volgende keer weer hergebruiken doe ik sowieso nooit.
Ik zie er wel iets in.
Kamado voor de low and slow dingen en een flexibelere grill er naast voor je bij gerechten en snack's. Quick dinner momenten. De hmm even naar de slager/supermarkt voor wat BBQ frefab vlees en wat grilbare groente scoren en hop uurtje of 2 later kan je je eten klaar hebben om te serveren. Dat lukt ook wel met mn compact als hij schoon en ready to use is,
Die is met grillen ook snel op temperatuur maar 32cm (26cm binnen de deflector) rooster is net ff te klein voor 4 hamburgers met uitjes en bij producten als gegrilde groente.
Dan is éérst de groente grillen en aardappeltjes bakken, lui de airfyer gebruiken is dan vaak de uitkomst voor de aardappeltjes. En die even warm houden onder de folie terwijl je de hamburgers of andere stukjes vlees gaar grilt. In porties van twee.
Met vier nog te doen, met visite word t dat de een al eet en de anderen moet wachten.

(ik las dat 250F isch (120graden celcius) ongeveer t minimum is kwa temp dus low and slow zalm roken op 80/90 graden rooster temp is niet te doen op die Masterbuilt.
Ik heb op mijn portable laatst spare ribs gemaakt rond de 120°C en daar stond de regelknop nog lang niet op zijn laagst, dus ik denk dat ie best ook nog wat lager kan. Zal ook een beetje afhangen van welke en hoeveel houtskool (of briketten) je gebruikt. Maar aangezien ik dus niet thuis BBQ doe ik ook niet heel veel low&slow. Maar 120°C is in elk geval prima stabiel te houden.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yogibeer
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 04-06 11:57
Wat is vlees toch enorm duur geworden. Ik eet al een stuk minder vlees dan voorheen, maar met de huidige prijzen wordt het er ook niet leuker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Ik las hier weer over een kolenmand ja/nee en toen herinnerde ik me dat ik ongeveer een jaar geleden eens hier naar een ashtray gevraagd had voor de GG large. Deze heb ik nog steeds niet gevonden, maar zou ik nog steeds wel graag willen. Iemand een passend exemplaar kunnen vinden inmiddels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-09 14:11
copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:42:
@Orion84
Op zich als hamburger, satee'tjes enz. Grillplaat is jou "tafelmodel" misschien net even fijner dan de go anywere formfactor en de ronde kleine webers.
Als voor erbij grilrooster bedoel ik. Zodat je niet elke keer die bonk keramiek moet opstoken voor wat hamburgers of kippedije of zo.
Ik heb een Bastard Large voor het Low&Slow, en een Weber GAW voor als ik even snel een burger wil roken/grillen. De GAW krijgt dan kolen aan de rechterkant, zodat ik de linkerkant als 'koude' zone kan gebruiken. Die GAW gaat trouwens ook mee op vakantie. Heeft al heel wat plekken van Europa gezien! Heb er zelfs al eens een beer can chicken in gemaakt.

De spare ribs gaan gewoon op de Bastard. Dat blijft toch een kampioen daarin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Hier zie ik dan toch weer iets dat ik denk, arghh hoe moeilijk kan het zijn om dat goed te maken?
Dat die hopperklep na 1 keer stoken wringt. :?
En een smoorklep maken helpt dan ook niet als de bovenkant kiert. (dunne kamado viltband er op, scharnieren aan passen/stellen. ) Overigens een gietijzeren deksel met greep aan de voorkant zonder scharnieren puur op gewicht had slimmer geweest. Zoals een dutch oven deksel en een dutch oven pan zonder bodem zegmaar. Dat kan uitzetten en krimpen op de zelfde manier.

@Makaja
Mn zoon gaat vaak vissen met BBQ'en in een recreatiegebied in de buurt waar je mag BBQ'en, maar dan doen zij het met hout (en af en toe wat houtskool.)
Nu nog met een action bbq emmer want hout (van dode bomen en takken) stoken tot kool in een WGA lijkt me niet handig.( de supermarkt heeft de WGA bijna elk jaar in de aanbieding. 66-79 euro laatste keer dus deze keer maar eens in de gaten houden als kadootje. (ook handig voor op vakantie.😁)
(Al een keertje geopperd tegen hem eerst kampvuurtje stoken en de verkoolde stukken hout in een BBQ wippen gaar de BBQ langer mee. De handhaving is al een keertje langs geweest en ze mochten doorgaan, omdat ze netjes werken, alleen dode takken gebruiken en netjes alles opruimen en geen plastic achterlaten.(heb ik hem in geprent. Bushcraften, survivortje spelen prima maar niet kloten en slopen en respectvol blijven.)

Nah maar even afwachten wat het model doet de komende tijd bij echte gebruikers. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:19

Tuxie

En WeL nU!

Yogibeer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:15:
Wat is vlees toch enorm duur geworden. Ik eet al een stuk minder vlees dan voorheen, maar met de huidige prijzen wordt het er ook niet leuker op.
Vlees is zwaar gesubsidieerd. Het wordt tijd dat de werkelijke prijs betaald gaat worden. Unpopular opinion maybe op een bbq forum, maar ik zeg altijd tegen mijn eters dat je beter minder vlees kunt eten en als je dat dan wel doet, je beter kunt investeren in kwaliteit en een goed stuk vlees op de bbq....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 16:19
Tuxie schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:46:
[...]

Vlees is zwaar gesubsidieerd. Het wordt tijd dat de werkelijke prijs betaald gaat worden. Unpopular opinion maybe op een bbq forum, maar ik zeg altijd tegen mijn eters dat je beter minder vlees kunt eten en als je dat dan wel doet, je beter kunt investeren in kwaliteit en een goed stuk vlees op de bbq....
Op een plek met vlees liefhebbers is dat denk ik geen unpopular opinion hoor :)

Tenminste ik denk er net zo over, maar ik eet alleen nog vlees als ik barbecue en in de winter rookworst bij de stamppot :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Misschien moeten we eens na gaan denken of dat vlees over de hele wereld heen vervoerennog wel kan en export aantallen die NL blijkbaar heeft verminderen.
Dan word de biologische druk/vervuiling die vlees industrie heet van zelf ook minder.
Als dat meer in balans komt is misschien de werkelijke prijs van vlees in de buurt van je huis meer zichtbaar.
Nu zit er ook "sparerib is hot/populair dus duur" vlees prijzen opslag bij.

Het blijft een geval van menselijke overbevolking, nummerieke aantallen, op deze aardkloot en niet perse ons eet gedrag. Als we allemaal insekten gaan eten moeten die ook in massale aantallen gemaakt worden en zelfde geldt voor groente, bonen, mais, graan, whatever. Alles wat in grote massale hoeveelheden geproduceerd moet worden geeft disbalans en mogelijke schade aan natuurlijke processen.
Wat we nu doen is problemen verplaatsen. (En ja ik weet dat een koe eten veel meer planten kost dan meteen de planten eten.) het is een beetje vooruitschuiven van de problemen net als Amerika hun begrotings tekort elke keer opschuift.

Ik geloof(ooit ergens gelezen kan t fout hebben) dat de aarde ongeveer 4 tot 5 miljard mensen kan herbergen zonder dat de aarde er aan onderdoor gaat op den duur. Zelfs als we (nu) stoppen met fossiele brandstoffen en zo (houtkap?) te gebruiken dalen we af naar het welbekende putje. :+

Ach gegrilde paprika en bloemkool en gourgette's met rodekool hamburgers zijn ook lekker.... 😥

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• almere
copykat schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:34:
[...]

Misschien moeten we eens na gaan denken of dat vlees over de hele wereld heen vervoerennog wel kan en export aantallen die NL blijkbaar heeft verminderen.
Dan word de biologische druk/vervuiling die vlees industrie heet van zelf ook minder.
Als dat meer in balans komt is misschien de werkelijke prijs van vlees in de buurt van je huis meer zichtbaar.
Nu zit er ook "sparerib is hot/populair dus duur" vlees prijzen opslag bij.

Het blijft een geval van menselijke overbevolking, nummerieke aantallen, op deze aardkloot en niet perse ons eet gedrag. Als we allemaal insekten gaan eten moeten die ook in massale aantallen gemaakt worden en zelfde geldt voor groente, bonen, mais, graan, whatever. Alles wat in grote massale hoeveelheden geproduceerd moet worden geeft disbalans en mogelijke schade aan natuurlijke processen.
Wat we nu doen is problemen verplaatsen. (En ja ik weet dat een koe eten veel meer planten kost dan meteen de planten eten.) het is een beetje vooruitschuiven van de problemen net als Amerika hun begrotings tekort elke keer opschuift.

Ik geloof(ooit ergens gelezen kan t fout hebben) dat de aarde ongeveer 4 tot 5 miljard mensen kan herbergen zonder dat de aarde er aan onderdoor gaat op den duur. Zelfs als we (nu) stoppen met fossiele brandstoffen en zo (houtkap?) te gebruiken dalen we af naar het welbekende putje. :+

Ach gegrilde paprika en bloemkool en gourgette's met rodekool hamburgers zijn ook lekker.... 😥
Zoals met bijna alles.

Naar Duitsland toe inkopen doen.

Daar is de schweinennacke prijs de helft van hier.

Hier heet het met een zogenaamd duur woord procureur. Beetje kakkerig en de prijs is dubbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiano007
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:39

Christiano007

Ich bin der champion

[...]

Sorry hoor, maar 300 gram kipfilet kost al bij de jumbo ongeveer €5,50 euro. Dat is echt niet normaal. 3 spiesjes voor de bbq? €4 fucking euro.

En dat is dan nog niet eens "goed" vlees.

Ter land, ter zee en in de kroeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:49
Christiano007 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:45:
[...]
Sorry hoor, maar 300 gram kipfilet kost al bij de jumbo ongeveer €5,50 euro.
Mmmm, 600 gram scharrel is 7 eur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister_S
Maakt het voor KJ garantie eigenlijk uit waar je het koopt? Stel dat er na 3-4 jaar iets kapot gaat, is het dan gewoon direct KJ benaderen en vervangend onderdeel krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

almere schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:38:
[...]

Zoals met bijna alles.

Naar Duitsland toe inkopen doen.

Daar is de schweinennacke prijs de helft van hier.

Hier heet het met een zogenaamd duur woord procureur. Beetje kakkerig en de prijs is dubbel.
Ik heb mn extra vriezertje weer terug nu de nieuwe koelvriescombinatie in de nieuwe keuken staat. En als bonus een extra koelkastje.
Dus aanbiedingen in de gaten houden en invriezen.
Zoiets bijvoorbeeld.
(de makro aanbieding is bij 1,5kg 10 euro goedkoper zal er veel smaak verschil in zitten?.)

Scharrelkipfile in de aanbieding? Meteen 2 kg halen.
Dat soort acties.

[ Voor 4% gewijzigd door copykat op 13-05-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat
  • Nu online

copykat

Good copy isn't bad

Gadgeteer schreef op maandag 13 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Na wat video reviews gekeken te hebben is het een beetje dit in mijn ogen.

Deze video geeft wel een beetje de consensus weer.
Bouwkwaliteit: 3 uit 5, dun staal, vaak verbogen uit de verpakkingsdoos komend, in Amerika dan, gebroken plastic greep meerdere keren gezien. Zo'n chipped bevestiging.
Flimsy parts zoals dat rekje. Gravity voorlopers hadden enorme "home made modificaies".
As tray is niet as dicht en morst nogal en is met een vollehopper te klein. (meerdere video's stippen dit aan.) zal vast een modificatie voorkomen 😁.
Starter, autoignite, is de weber versie met gastankje vast beter. Maar goed iedereen heeft wel een burner en anders is bouwmarkt dichtbij.
Gebruik: Iedereen is wel te spreken over de grill en cook. Nog geen low and slow's gezien maar grillen gaat goed.
Searplate boven de hopper, kan heter maar werkt verder prima.

Onderhoud, de as word overal heen geblazen en ik denk dat de vet vervuiling buildup niet met opstoken kan worden gereinigd. Dus regelmatig even soppen en dan in de vaatwasser lijkt me de oplossing.

Een Bastard medium urban of andere full pakkage 42cm rooster is 3x zo duur.
En vermoedelijk ook 3x zolang heel, betrouwbaar werkend zonder flimsy onderdelen..

Deze vs gasfles bbq? Zeker deze.
Weber gbs vs deze? Oef materiaal technisch is die weber een stuk steviger gebouwd. Alleen manual temp control. GBS Weber en kokos
briketten heb ik ervaring mee bij mn neef. Dat ding vréét diamand cone brikets. 1 zak per dag aan staan geloof ik.

Ik vrees dat ik niet een first adapter zou worden. Als er een aanbieding is met 100 euro er af? Hmmm🤔
Ik vrees dat ik dan iets thuis uit te leggen heb. 😁

Pagina: 1 ... 283 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism