Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 282 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almere
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Orion84 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 15:56:
* Orion84 gebruikt de laatste tijd de Marabu houtskool van Smokin Flavours die ze hier bij een bbq speciaalzaak in de buurt verkopen. Haal het graag daar om dat lokale initiatief te belonen en het bevalt goed.
[Afbeelding]
Niet al te grote stukken, wat wel fijn is in de compacte kamado en masterbuilt portable.
Ik gebruik sinds kort de European oak

Erg tevreden over.

Gelukkig nog een paar zakken kunnen bestellen want ze zijn bijna overall uitverkocht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJsr4TEdZhQxPFnk3wvl2OlQK8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VqTvZ72XDAOm8h9ugcmztvBh.webp?f=fotoalbum_large

I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rox92
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:19
Ragnar9999 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:32:
[...]

[...]

[...]

ok, duidelijk, heb nu Acacia
Zie dat hier juist bij staat "Het geeft exact de juiste geur en smaak af aan het vlees"
en bij de Marabu " Geeft een neutrale geur en smaak af aan het vlees"

Enfin, we gaan het meemaken
Gewoon een kwestie van proberen wat jij het lekkerste vind. Ik was begonnen bij marabu maar dat vond mijn vrouw teveel rooksmaak. Zelf proef ik het verschil niet maar zij wel.

Overigens gaf de marabu tijdens het aansteken met wokkels absoluut meer rookgeur af dan de acacia. Acacia ruik je helemaal niet.

Beide soorten waren van dammers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Halldor
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:56
Dennis1812 schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:40:
[...]

Dank voor de tip! Ik ga een batskar met verhoging bestellen denk ik als vervanging van mijn Keter unity XL ding. Ziet er strakker afgewerkt uit en mijn RVS is aardig versleten.
Heb je de Batskar inmiddels al gekocht? Zo ja wat is je ervaring?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17:27

Dennis1812

Amateur prutser

Halldor schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:12:
[...]

Heb je de Batskar inmiddels al gekocht? Zo ja wat is je ervaring?
Ja ik heb hem in huis.
Mooi ding. In elkaar zetten was typisch Ikea. Deurtjes stellen was een hel. Maar eenmaal klaar is het prima.

Ik heb de verhoging er ook bij genomen, daar heb ik veel rubs en wat roosters staan.
Veel opbergruimte en kwaliteit oogt en voelt degelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DmmKnYVddZXyUp1j9w0vuhFCjTM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sReWmZIbK0wEOtL2VxxaQ4l0.jpg?f=fotoalbum_large

Oudere foto, inmiddels opgeruimd en een mooi snijblok erop.

[ Voor 3% gewijzigd door Dennis1812 op 04-05-2024 15:46 ]

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:54
Michieas schreef op woensdag 10 april 2024 @ 17:23:
Asado de Tira. Heb dit heerlijke stuk vlees in Argentinië gegeten en wil het dus thuis maken. Welk stuk moet ik dan bestellen of welk stuk kan de slager uitsnijden?
Is "Hollands" vlees goed genoeg of zou het perse Argentijns moeten zijn?

Iemand een idee?
[Afbeelding]
Uiteindelijk shortribs (klapstuk) besteld bij de slager. Hij heeft het in 3 stukken gezaagd.
Net een proefstuk op de bbq gemaakt.
En heerlijk smaakvol stuk vlees maar wel iets steviger/taaier. Ik denk dat dit komt omdat het een Hollandse jouw betreft een geen dooraderd graan gevoerde koe.
Heb het gegrild tot 63 graden.
Binnenkort eens even bij bbquality langs. Deze hebben wel wat specifieke stukken liggen zag ik.

Echt een aanrader om te proberen. Ik zou adviseren om de ribben 2 cm dik te zagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UUJ0TyNreUM6AG4tg57bjXi47Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kvc5XhNujK14WM4bjGUMbpWV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2d8lR3-FYN-yAo88NFUKfd1h3jE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FyGhWvahKuSLZeCqBTAlyVlp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QwpF9VGT5MX2zdRsWKgfqQFdKZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rtBLXb9yw77PXrMlXh5RGOgI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:33
Michieas schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Uiteindelijk shortribs (klapstuk) besteld bij de slager. Hij heeft het in 3 stukken gezaagd.
Net een proefstuk op de bbq gemaakt.
En heerlijk smaakvol stuk vlees maar wel iets steviger/taaier. Ik denk dat dit komt omdat het een Hollandse jouw betreft een geen dooraderd graan gevoerde koe.
Heb het gegrild tot 63 graden.
Binnenkort eens even bij bbquality langs. Deze hebben wel wat specifieke stukken liggen zag ik.

Echt een aanrader om te proberen. Ik zou adviseren om de ribben 2 cm dik te zagen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Short ribs moet je toch juist helemaal kapot garen tot 90+ graden?

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
Luuk1983 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:13:
[...]

Short ribs moet je toch juist helemaal kapot garen tot 90+ graden?
De meeste stukken waren iet ssteviger maar wel heel goed van smaak.
Daarom denk ik dat wat meer dooraderd vlees medium gebakken heel erg lekker zal zijn.

Weet ook niet wanneer je het als short ribs hebt of dat een heel stuk ook zo bereid kan worden of dat gezaagde stukken beter geschikt zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Michieas schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:33:
[...]

De meeste stukken waren iet ssteviger maar wel heel goed van smaak.
Daarom denk ik dat wat meer dooraderd vlees medium gebakken heel erg lekker zal zijn.

Weet ook niet wanneer je het als short ribs hebt of dat een heel stuk ook zo bereid kan worden of dat gezaagde stukken beter geschikt zijn.
Qua smaak vast wel, maar het is vooral werkvlees, echt mals zal het niet worden, hoewel je waarschijnlijk er nog wel wat van kan maken als je tegen de draad in plakken snijdt. Maar ik zou short ribs juist goed gaar maken, dat is wel echt heel lekker als het goed zacht is.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
Dit stuk wat ik in Argentinië heb gegeten was toch super mals!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx6JFPu7fZ2eyKLSQ41yYazCtN8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JErx0EcT6SsuHBrY3Vbi3DRi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Michieas schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:05:
Dit stuk wat ik in Argentinië heb gegeten was toch super mals!

[Afbeelding]
Het zou kunnen hoor! Ik weet ook niet alles. Ik weet alleen dat short ribs normaal gesproken tot 90+ graden gegaard worden, maar wie weet kan het ook anders. Bavette is ook werkvlees en dat is één van mijn favorieten als je het goed snijdt en gaart tot een graadje of 55. En dan nog, vooral doen wat je zelf lekker vindt natuurlijk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Zeer lang sous vide op lage temperatuur kan ook. Maar anders inderdaad tot 90+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:59
Dennis1812 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:26:
Zeer lang sous vide op lage temperatuur kan ook. Maar anders inderdaad tot 90+.
inderdaad , 24 uur sous vide, daarna afgrillen. overigens : check even of je een p
asje van de Hanos kunt lenen of zelf hebt: zij hebben regelmatig Tira bief!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michieas
pinotgrigio1 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:16:
[...]

inderdaad , 24 uur sous vide, daarna afgrillen. overigens : check even of je een p
asje van de Hanos kunt lenen of zelf hebt: zij hebben regelmatig Tira bief!
Nice, die kan ik zeker regelen.
Ben al een paar keer bij de nieuwe Hanos in Maastricht geweest.
Binnenkort even keer kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Vandaag de Weber Q2000 bbq weer van zolder gehaald, echter een groot probleem ontdekt. Er kwamen maar heel kleine vlammetjes aan een kant van de grill.

Alles met sop nagekeken.. geen bubbels.
Gasvles zo goed als vol..

Toen ontdekt dat de aansluiting bij de groene pijl erg los zit. Als ik aan de onderkant van deze buis druk, krijg ik opeens wel dat alles ontsteekt met grotere vlammen die overal verspreiden. Dus uiteindelijk wel kunnen bbqen vandaag. Maar ik vraag me af zit er een lek in die aansluting? Waarom zit die aansluitng zo los? Is het de bedoeling dat die met hitte uitzet ofzo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lsg7FJ9Xg23Jdd5LwxxAKHsUWpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eIbUc1Fck5K9bxYEMUQM4nbx.jpg?f=fotoalbum_large
Links zit de knop voor de gas regeling. Rechts loopt naar de bbq gril toe waar de vlammen uitkomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Badname2 op 04-05-2024 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
Michieas schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:09:
[...]

Uiteindelijk shortribs (klapstuk) besteld bij de slager.
Klapstuk is brisket, geen shortribs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Badname2 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:40:[…]Maar ik vraag me af zit er een lek in die aansluting? Waarom zit die aansluitng zo los? Is het de bedoeling dat die met hitte uitzet ofzo?
[Afbeelding]
Links zit de knop voor de gas regeling. Rechts loopt naar de bbq gril toe waar de vlammen uitkomen.
Is dat niet gewoon om lucht (zuurstof) mee aan te zuigen? Zie je heel vaak bij gasbranders dat er een open verbinding is.

[ Voor 11% gewijzigd door Orion84 op 05-05-2024 08:20 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• impactftw
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 18:50
Vandaag weer een BBQ dagje op de planning met o.a spareribs en een kip aan het spit.

Nu heb ik wel een vraag. Ik wil mijn grill guru large een 20m verplaatsen o.a over grint.. met natuurlijk alle accessoires eruit zoals de vuurschaal etc. Iemand nog tips om de kans op beschadiging zo klein mogelijk te maken? 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
impactftw schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:21:
Vandaag weer een BBQ dagje op de planning met o.a spareribs en een kip aan het spit.

Nu heb ik wel een vraag. Ik wil mijn grill guru large een 20m verplaatsen o.a over grint.. met natuurlijk alle accessoires eruit zoals de vuurschaal etc. Iemand nog tips om de kans op beschadiging zo klein mogelijk te maken? 😅
Tillen, in delen, met twee man.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

barrymossel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 10:28:
[...]

Tillen, in delen, met twee man.
Dit.
Of loopplanken leggen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rox92

Nooit de bbq duwen maar altijd trekken. Als hij dan omvalt sta je tenminste aan de goede kant om hem op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Net zoals je je vlees verplaatst, met de helikopter YouTube: Cow Airlifted by Helicopter in Switzerland

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 24-08 02:36
Orion84 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:19:
[...]
Is dat niet gewoon om lucht (zuurstof) mee aan te zuigen? Zie je heel vaak bij gasbranders dat er een open verbinding is.
Zou kunnen. Dan zou deze teveel verzakt zijn ofzo, en met wat druk ertegenaan wel beter zn werk doen? Als dit niet een bekend probleem is, (en weinig mensen hier de weber gas bbq hebben), ga ik maar een poging wagen met Weber in contact te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oplosbaar met een tie wrap ofzo? Of stukje tape? Vaak kom je daarmee een heel eind.

Tenzij nog garantie. Dan gewoon naar de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Rox92 schreef op zondag 5 mei 2024 @ 12:19:
[...]

Nooit de bbq duwen maar altijd trekken. Als hij dan omvalt sta je tenminste aan de goede kant om hem op te vangen.
En als hij opzij valt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31

thido

Tilburg

Vandaag een mini kamado cadeau gekregen met de boodschap: 'misschien dat jij er wel wat mee kunt'. Ze kregen hem niet fatsoenlijk op temperatuur en waren hem daarom beu.

Nu is het eerste wat mij op valt het ontbreken van een kolenrooster onderin.
Ik verwacht dat deze nodig is over de hele pot lucht toevoer mogelijk te maken.
Na een uurtje branden zie je ook goed dat de brandhaard zich verplaatst naar daar waar de lucht toevoer opening zich bevind.
Mijn gevoel zegt dua dat je eigenlijk niet zonder kunt, iemand anders daar ervaringen mee?

Daarnaast lijkt een platesetter(tje) mij ook wel handig. Morgen maar een Googlen voor beide ;-).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwA9fop5Zb1tG5sKRM-W7yW1rj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dhvxFrM8vqZ7HZsOwIE5m0Bv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZgJ2rV_2JsQHUY-prm40F4Z6cw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FSxLfh3qxVE50dKRsW1ZCHyp.jpg?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

die onderste rooster lijkt me idd wel belangrijk. plate setter voor low en slow (wat de meeste wel doen met een kamado)

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:32
@thido een kolenrooster lijkt mij sowieso een must, dan kan er zuurstof van onderuit aangevoerd worden.
Verder niet teveel gruis en kleine kolen zodat het zuurstof er ook goed langs kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alaksandus
  • Laatst online: 10:30

Alaksandus

Vae puto deus fio

Kolenmand zie je volgens mij pas vaak vanaf de large modellen. Zelf heb ik een medium Grill Guru gehad en die had ook geen kolenmand.

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 20:36
Wat adviseren jullie qua kolenmand. Zou ik hier gewoon universele voor kunnen gebruiken of toch het liefst degene van de kamado merk zelf?

En als we het over universele hebben iemand tips welke goed bevalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox92
ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 21:00:
[...]

En als hij opzij valt?
Dan valt hij :+ . Maar ook al trek je de kamado naar je toe. Als hij eenmaal valt is het sowieso de vraag of je hem kan redden. Grote kans dat de wielen er onder vandaan rollen als je hem weer rechtop wilt zetten. Maar de kans dat je hem weet te redden is in ieder geval groter als dat je hem duwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect

Paar van die kunstof rijplaatjes huren, anders wat spaanplaat. Dat is vast goedkoper als een nieuwe bbq

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:52
Steekwagen, sterke vriend. Of gewoon rijden, daar zijn die wieltjes voor.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sNielz123
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 07:30

Ik doe altijd de kamado onder de ene arm en dan het tafeltje pak ik in mijn andere had.
Niet doen als hij warm is. Heb zo eek keer mijn oksel verbrand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-09 06:47
sNielz123 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 23:00:
[...]

Ik doe altijd de kamado onder de ene arm en dan het tafeltje pak ik in mijn andere had.
Niet doen als hij warm is. Heb zo eek keer mijn oksel verbrand.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Extrix schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:06:
Wat adviseren jullie qua kolenmand. Zou ik hier gewoon universele voor kunnen gebruiken of toch het liefst degene van de kamado merk zelf?

En als we het over universele hebben iemand tips welke goed bevalt?
Lijkt erop dat je een compact/15" model hebt. Daar kan je dan gewoon op zoeken. Bijvoorbeeld: https://www.kamadobbq.nl/kolenmand-compact-15inch.html

Afmetingen van onderkant en bovenkant staan erbij dus kan je eerst kijken of ie gaat passen.

Zelf heb ik de Grill Guru Medium gehad en die had ook geen kolenmand. Zolang je grotere stukken houtskool hebt ga je die mand niet missen in mijn optiek.

[ Voor 21% gewijzigd door Alaksandus op 07-05-2024 10:29 ]

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-09 20:14
Gongbao schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:02:
Ik vind de groene van houtskool.nl heel erg fijn. Voorheen had ik een zak BGE, dat was echt troep in vergelijking, heel veel kleine stukjes ook maar misschien had ik pech met de zak.

Nu heb ik een doos blauwe van houtskool, die vind ik weer veel minder fijn, dus toevallig pas 2 nieuwe dozen groen besteld.

Naast temperatuur en langzaam of snel vind ik zelf de smaak ook belangrijk. Sommige soorten branden bijna zonder smaak af te geven, andere soorten juist heel veel.

Ik zou gewoon een aantal verschillende dingen proberen en kijken wat jij en je eters fijn vinden.
Hier ook een liefhebber van de groene van houtskool.nl (eiken en beuken). Die gebruik ik meestal. Toevallig had ik hiervoor de rode van hen (marabu), maar daar was ik minder tevreden over. Zaten eigenlijk alleen maar kleine stukjes in. Makkelijk om aan te krijgen, maar brandde snel op. Die kleine stukjes kan natuurlijk ook gewoon pech zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:49
sjors123 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Hier ook een liefhebber van de groene van houtskool.nl (eiken en beuken). Die gebruik ik meestal. Toevallig had ik hiervoor de rode van hen (marabu), maar daar was ik minder tevreden over. Zaten eigenlijk alleen maar kleine stukjes in. Makkelijk om aan te krijgen, maar brandde snel op. Die kleine stukjes kan natuurlijk ook gewoon pech zijn geweest.
Bijzonder. Ik vind de rode (Marabu) juist lastig aan te krijgen. Dus vaak meng ik die met wat van de groene om het makkelijker aan te krijgen. Heb overigens wel prima "stokjes" bij de rode.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sNielz123
Ik vind aansteken sowieso geen probleem. Doe dat altijd met de gasbrander waar ik ook onkruid mee tussen de tegels uit brand.
Werkt ook goed voor het schoonmaken van de roosters.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• danoontjeh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:55
Nadat ik vorige week de Albert Heijn Grill Guru actie in dit topic zag heb ik gisteravond besloten ook maar te upgraden. Vrijdag wordt de Grill Guru Large bezorgd :). Dit na enkele jaren bbqen op een zelfbouw ding uit een oude oliedrum, en nadat die weggeroest was een goedkoop barrel model.

Kijk er vooral naar uit dat ik eindelijk de temperatuur een beetje kan regelen, met mn bbqs tot nu toe was het altijd een beetje gokken qua hoeveelheid briketten/houtskool om de juiste temperatuur te bereiken.

Ook gelijk maar een doos Marabu besteld bij Houtskool.nl, hopelijk dit weekend gelijk uitproberen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sNielz123
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z6-HJ2fVAs09jdXnB4tb3hxfjqg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XH0LDWQKOR9tAb4fuheWKSNG.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje irritant dat je bij vuur en rook voor 150 euro moet bestellen voor gratis verzending.

Voordeel is dat je weer een voorraadje hebt 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:31

thido

Tilburg

yorroy schreef op maandag 6 mei 2024 @ 08:57:
@thido een kolenrooster lijkt mij sowieso een must, dan kan er zuurstof van onderuit aangevoerd worden.
Verder niet teveel gruis en kleine kolen zodat het zuurstof er ook goed langs kan.
Yalopa schreef op maandag 6 mei 2024 @ 07:00:
die onderste rooster lijkt me idd wel belangrijk. plate setter voor low en slow (wat de meeste wel doen met een kamado)
Vandaag even getest met een 'kolenmandje' op basis van een stalen bladvanger ;).
Het werkt heel goed en binnen no time op temperatuur.
Zelf was de kamado, ondanks dat hij al enkele keren heeft gebrand, er niet zo blij mee: scheur in de base :/.
Nou ja, zal vast nog wel af en toe een procureur op kunnen voor wat pulled pork :9.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Salvatore.NL
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:00
In twee dagen een kamado meubel gemaakt zonder tekening.

To do: gat uitzagen voor de kamado, gasleiding leggen voor double burner bakplaat en 4 deurtjes in elkaar flansen.

Daarna houten balken beitsen en antriciet wood stain voor bovenblad en deuren als accent.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B93c6vZSSg5lF5fw_nvv_oOMzcA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tyvCs5RPPsq694VL4sCfbTXh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79F8675jxA2A1lbGlJzJREQnFzo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iceWyS6JsgxXNkoBQ1PqEGON.jpg?f=fotoalbum_tile

Sei orbu, ceccu e sordu, e taci campi cent' anni in pace!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Extrix
Salvatore.NL schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:37:
In twee dagen een kamado meubel gemaakt zonder tekening.

To do: gat uitzagen voor de kamado, gasleiding leggen voor double burner bakplaat en 4 deurtjes in elkaar flansen.

Daarna houten balken beitsen en antriciet wood stain voor bovenblad en deuren als accent.

[Afbeelding][Afbeelding]
Heel netjes! Maak je toevallig nog een tweede?

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• G-Meister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-09 20:14
Eind vorig jaar ook bezig geweest met een BBQ ombouw, maar eigenlijk nooit hier gepost. Dus laat ik dat ook maar eens doen :)

Ik wilde een BBQ ombouw hebben, waarbij ik ook genoeg opslagruimte had. Maar om een lade te kunnen maken heb je ook rails nodig en dat is best prijzig wanneer je rails wilt hebben wat veel kilo kan dragen. Daarom heb ik hiervoor server rails gebruikt dat ik van mijn werk heb kunnen meenemen. Paar kleine aanpassingen eraan en het werkte perfect!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eATC_LsuJ_7Gmpvc53zFaKrrIgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qNFgBevjS26VNKwAbsXakCrO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6riblci_VCSal6NkCkuq2X7V5QM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mlTmjL2KZqdBXrufMmiTBiwD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9ile-9KFk5Gaqt-49EbWbmQHkM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZMMJA0khdzE4hpzeFcr53Rkt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_i8fvVd_tH0EUDmbLdy3SWjOr0M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iCeWQCbI5yg3HFiAxrlXS4LJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7qbKgKyZad1VjHuVJmRyfI6gZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PG990VxC6Q5VDgrGrFzaOoQ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pu23mEo_Dl10EjFkI87yO98fPN8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FgAGWpkBGSoq8818bWw2isPV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1axWDtxLDUk2V9RpXP-Txm-j1Rw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yMOYBHuhj9VgyQxKE7S8GG5z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdWBXqHkYn3JB8ugWPQnm_05ZuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n4IHk1Ic8jrgQ8y0R3wNLiyb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeulzMKLqJmR5sGWtW7LLUmodDI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkwkz4smeI7eJFVgJ9AawDjL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtlAFpBI6zRuZzcGR_upJpqw65c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u26BDHu81DMArwdxLWryUUeD.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn Game Collectie Pagina en Mijn Projecten Pagina

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 13:49
danoontjeh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:30:
Nadat ik vorige week de Albert Heijn Grill Guru actie in dit topic zag heb ik gisteravond besloten ook maar te upgraden. Vrijdag wordt de Grill Guru Large bezorgd :). Dit na enkele jaren bbqen op een zelfbouw ding uit een oude oliedrum, en nadat die weggeroest was een goedkoop barrel model.

Kijk er vooral naar uit dat ik eindelijk de temperatuur een beetje kan regelen, met mn bbqs tot nu toe was het altijd een beetje gokken qua hoeveelheid briketten/houtskool om de juiste temperatuur te bereiken.

Ook gelijk maar een doos Marabu besteld bij Houtskool.nl, hopelijk dit weekend gelijk uitproberen.
Zit ook te denken om die GG Large te bestellen, maar wat mij nog tegenhoudt is het volgende:

Hoe zit het met accessoires, zijn deze enigszins makkelijk uitwisselbaar met die van andere merken?

Stel ik bestel die GG Large, maar kom er na enkele maanden achter dat er bepaalde zaken zijn die andere merken hebben, die ik ook wel interssant vind qua accessoires.
Zijn deze dan uitwisselbaar, of val je dan compleet binnen het 'eco-systeem' van GG?

Eric, Signing off !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
Eric H schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:45:
[...]
Zit ook te denken om die GG Large te bestellen, maar wat mij nog tegenhoudt is het volgende:

Hoe zit het met accessoires, zijn deze enigszins makkelijk uitwisselbaar met die van andere merken?

Stel ik bestel die GG Large, maar kom er na enkele maanden achter dat er bepaalde zaken zijn die andere merken hebben, die ik ook wel interssant vind qua accessoires.
Zijn deze dan uitwisselbaar, of val je dan compleet binnen het 'eco-systeem' van GG?
Ik weet de precieze details ook (nog) niet, maar mijns inziens biedt GG een uitgebreid assortiment accessoires, en ik heb zo'n vermoeden dat er best wat universele dingen zijn die je op allerlei merken kunt gebruiken. Over het algemeen variëren de verschillende merken niet heel veel in afmetingen volgens mij. Maar aan de andere kant denk ik dat je precies dit probleem hebt met welk merk je dan ook koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:42
Kom er zojuist achter dat een houtskoolmand misschien wel handig is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PNroESPUapXAk_S5L2qQU3ejGw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s2eU1SKT8KYijV57s9XLRcHU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik heb op mijn GG Compact inderdaad ook de nodige accessoires van andere kamado merken / derde partijen. Kolenmandje van Monolith, third-party divide&conquer systeem, spit van letsq, spitmandje van spit on fire etc.

Altijd wel even iets meer zoeken / opletten bij de maten die worden opgegeven om zeker te zijn dat het past.

Enige wat niet helemaal lekker werkt is dat divide & conquer systeem, maar dat komt omdat de bovenste keramieken ring van het binnenwerk van mijn GG Compact niet (meer?) helemaal rond is of zo, waardoor die klemt. Misschien eens een keer proberen er op een of andere manier een paar uitsparingen in te maken of zo zodat het weer zonder wringen in elkaar past.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ragnar9999 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:32:
Kom er zojuist achter dat een houtskoolmand misschien wel handig is

[Afbeelding]
Brandt vanzelf mee in de volgende sessie.

Keer goed doorheen rammelen met je aspook en je aslade leegmaken. Dan nieuwe kolen erop en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15-09 22:02
Dennis1812 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:36:
[...]

Brandt vanzelf mee in de volgende sessie.

Keer goed doorheen rammelen met je aspook en je aslade leegmaken. Dan nieuwe kolen erop en gaan.
Precies, dit doe ik ook. Door een houtskoolmand valt ook een hoop zooi dus opruimen moet je toch :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

DCNY schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 10:55:
[...]

Precies, dit doe ik ook. Door een houtskoolmand valt ook een hoop zooi dus opruimen moet je toch :)
Ik heb zelf een kolenmand. Maar persoonlijk vind ik het de meest overbodige aankoop van de hele kamado qua accesoires.

Al is dat ieder persoonlijk natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ragnar9999
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:42
ok, thnx
scheelt me weer 75 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Dennis1812 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Ik heb zelf een kolenmand. Maar persoonlijk vind ik het de meest overbodige aankoop van de hele kamado qua accesoires.

Ik vind het superhandig bij schoonmaken, je tilt de boel er zo uit en voor elke sessie even de kolenmand schudden om as en kleine deeltjes er uit te laten vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36
Kolenmand is wel ideaal; Opschudden, as er onderuit zuigen, paar kokkels erin(onder de kolen dus), wokkels aansteken kolenmand met kolen erin. Succes gegarandeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tim123 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:17:
Kolenmand is wel ideaal; Opschudden, as er onderuit zuigen, paar kokkels erin(onder de kolen dus), wokkels aansteken kolenmand met kolen erin. Succes gegarandeerd
Steek jij van onderen aan?
En zo ja, waarom?
Ik leg de wokkels er op en steek ze aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
ASS-Ware schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:20:
[...]

En zo ja, waarom?
Ja altijd, maar hoor hier nooit iemand over.
"Vroeger" als klein jongetje ging ik altijd vuurtje stoken in het bos.
Daar merkte ik al :vuur wil naar boven, de warmte stijgt op. Waarom dan de wokkels boven de kolen leggen?

Enigste "nadeel" de kolen zijn grijs aan de onderzijde ipv de bovenzijde . Maar indirect op de camado is dit geen probleem. Of is er iemand met een andere kijk hierop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 15:42
Tim123 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:25:
[...]

Ja altijd, maar hoor hier nooit iemand over.
"Vroeger" als klein jongetje ging ik altijd vuurtje stoken in het bos.
Daar merkte ik al :vuur wil naar boven, de warmte stijgt op. Waarom dan de wokkels boven de kolen leggen?

Enigste "nadeel" de kolen zijn grijs aan de onderzijde ipv de bovenzijde . Maar indirect op de camado is dit geen probleem. Of is er iemand met een andere kijk hierop?
Ik steek met mijn ketel en me zo'n schoorsteen ook altijd van onderen aan, dan kan alle hitte goed omhoog. Misschien tussenin nog 1 als het vol zit. Bovenop lijkt me inderdaad raar, dan mis je heel veel van de hitte op je kolen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Dennis1812 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:01:
[...]

Hoe ga je te werk om hem schoon te maken? Ben wel benieuwd. Heb zelf nu ook geen kolenmand leek me wel handig maar ben benieuwd naar je tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Tim123 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:17:
echt nog nooit gehoord ook, geeft ook veel meer rook getuige dat aangeraden wordt om zelfs met je openhaard de 'zwitserse methode" de gebruiken.
ik gooi gewoon een wokkel bovenop (klein kuiltje soms en beetje aan de voorkant bij de luchtinlaat) en nooit gedoe en geen rook

*edit

misschien handig als je snel heel heet wil omdat je beetje zelfde doet als bij een starter, verder lijkt het me niet economisch, hoe doe je dta dan als je sessie klaar is en je je bbq dicht doet? al je kolen zijn dan al weg

[ Voor 17% gewijzigd door liedetector op 08-05-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Extrix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:39:
[...]

Hoe ga je te werk om hem schoon te maken? Ben wel benieuwd. Heb zelf nu ook geen kolenmand leek me wel handig maar ben benieuwd naar je tips
Ik gebruik die mand nu dus wel. Want anders is t helemaal zonde.
Maar dat even makkelijk eruit tillen ervaar ik anders. Ik merk weinig verbetering in mijn schoonmaak proces.

Voorheen:
Aspook erdoorheen, aslade leegmaken en nieuwe kolen erin.
1x in de 2 maanden ofzo. Afhankelijk van frequentie van gebruik helemaal leegmaken. Inclusief de zware stenen en volledig stofzuigen.

Nu: hetzelfde als hierboven staat.
Om even de mand eruit te tillen moet ook het d&c systeem eruit. Dat weegt best zwaar en moet je ook weer ergens laten.
Enige wat ik wel fijn vind is het RVS scheidingswandje. Als ik met het spit werk gebruik ik die vaak. Dan heb je maar langs 1 kant de directe hitte.

De kolenmand gaat bij de grote schoonmaak gewoon in de vaatwasser bij mij overigens. Net als mijn RVS roosters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extrix
Dennis1812 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:46:
[...]

Ik gebruik die mand nu dus wel. Want anders is t helemaal zonde.
Maar dat even makkelijk eruit tillen ervaar ik anders. Ik merk weinig verbetering in mijn schoonmaak proces.

Voorheen:
Aspook erdoorheen, aslade leegmaken en nieuwe kolen erin.
1x in de 2 maanden ofzo. Afhankelijk van frequentie van gebruik helemaal leegmaken. Inclusief de zware stenen en volledig stofzuigen.

Nu: hetzelfde als hierboven staat.
Om even de mand eruit te tillen moet ook het d&c systeem eruit. Dat weegt best zwaar en moet je ook weer ergens laten.
Enige wat ik wel fijn vind is het RVS scheidingswandje. Als ik met het spit werk gebruik ik die vaak. Dan heb je maar langs 1 kant de directe hitte.

De kolenmand gaat bij de grote schoonmaak gewoon in de vaatwasser bij mij overigens. Net als mijn RVS roosters.
Goed om te weten en je gril plaat ook in de vaatwasser?

Volgens mij heeft mijn volt niet een aslade dus ik moet sowieso alles eruit halen om het as weg te krijgen.

Wat is verstandig om de hoeveel keer dit te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

ASS-Ware schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:20:
[...]

En zo ja, waarom?
Je wil die wokkels er onder hebben, want de warmte van het aanmaak-vuur is wat uiteindelijk je kolen heet genoeg maakt om te kunnen verbranden. En ook die warmte trekt van onder naar boven.

Anders zuig je van onderen alleen maar koude lucht aan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liedetector
Stoney3K schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:32:
[...]

Je wil die wokkels er onder hebben, want de warmte van het aanmaak-vuur is wat uiteindelijk je kolen heet genoeg maakt om te kunnen verbranden. En ook die warmte trekt van onder naar boven.

Anders zuig je van onderen alleen maar koude lucht aan.
onzin
het is geen weber zonder deksel ofzo

[ Voor 4% gewijzigd door liedetector op 08-05-2024 12:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iMode
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:48
Een Kamado steek je van boven aan..

Het boek “hete kolen” is een aanrader voor dat je überhaupt start met het koken op een Kamado.

https://www.bol.com/nl/nl...1yWAz1EAQYASABEgIeyvD_BwE

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alaksandus

Alaksandus

Vae puto deus fio

Van bovenaf aansteken is de Zwitserse methode en zorgt voor o.a. minder rookontwikkeling in het begin. Ik heb de bbq altijd van bovenaf aangestoken zonder te weten dat hier blijkbaar een methode achter zit.

https://www.vuurlab.nl/ho...bq-buiten-kookkachel-aan/

Als een god in Nijmegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liedetector
Alaksandus schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:54:
Van bovenaf aansteken is de Zwitserse methode en zorgt voor o.a. minder rookontwikkeling in het begin. Ik heb de bbq altijd van bovenaf aangestoken zonder te weten dat hier blijkbaar een methode achter zit.

https://www.vuurlab.nl/ho...bq-buiten-kookkachel-aan/
en los daarvan kun je dus ook makkelijker je temperatuur beheersen en als je klaar bent hou je nog kolen over ook....win/win

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Extrix schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:28:
[...]

Goed om te weten en je gril plaat ook in de vaatwasser?

Volgens mij heeft mijn volt niet een aslade dus ik moet sowieso alles eruit halen om het as weg te krijgen.

Wat is verstandig om de hoeveel keer dit te doen?
Afhankelijk van t materiaal.
Gietijzer niet uiteraard.
Rvs kan gewoon in de vaat.

As gaat er bij mij na elke grill sessie uit.
Ik zou een aslade 100% aanraden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim123
Ik ga het van bovenaf proberen, vanaf onder heb je inderdaad wel rook ontwikkeling. Daarnaast is het argument van @liedetector ook iets om over na te denken, je houdt meer kolen over als je klaar bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors123
iMode schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:50:
Een Kamado steek je van boven aan..

Het boek “hete kolen” is een aanrader voor dat je überhaupt start met het koken op een Kamado.

https://www.bol.com/nl/nl...1yWAz1EAQYASABEgIeyvD_BwE
Is het niet zo dat wanneer je van onderen de kolen aansteekt, er meer kolen opbranden? Omdat de hitte van onderen naar boven gaat worden andere kolen sneller verhit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

sjors123 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:44:
[...]

Is het niet zo dat wanneer je van onderen de kolen aansteekt, er meer kolen opbranden? Omdat de hitte van onderen naar boven gaat worden andere kolen sneller verhit?
Dat is ook het geval, maar in een kamado is dat natuurlijk niet altijd wat je wil hebben, vooral als je low and slow wil werken.

Als je dan van onder naar boven stookt dan moet je de luchttoevoer gaan afknijpen of je brandt als een dolle door al je kolen heen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakG5
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:54
Misschien is het vloeken in de kerk hier maar iemand een goed adres om goedkope pellets te scoren voor hot en fast bbq'en op de pellet bbq?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:50
Is er geen verwarring met het direct aansteken in de Q of aansteken mbv een firestarter

Firestarter (voor de Weber MT of WGA) stak ik altijd van onderen aan en wanneer ik direct aansteek leg ik de wokkels bovenop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
Togi schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:09:
Is er geen verwarring met het direct aansteken in de Q of aansteken mbv een firestarter

Firestarter (voor de Weber MT of WGA) stak ik altijd van onderen aan en wanneer ik direct aansteek leg ik de wokkels bovenop
Nee, maar het principe is inderdaad hetzelfde.
Vanavond de kamado aangestoken van boven af, rook is ongeveer hetzelfde misschien iets minder zwart. Hij komt minder snel op temperatuur als van onderaf, maar de kolen gloeien wel gelijkmatiger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik heb sinds dit jaar een grote vriezer, dus kan nu vlees wat groter gaan inkopen en meer invriezen. Nu wil ik binnenkort weer eens MOINK balls maken, ik wil dan een grote hoeveelheid maken zodat ik bij iedere BBQ sessie er een paar kan maken. Hoe pak ik dit het beste aan?
Rauw invriezen, volledig bereid invriezen, of invriezen op het moment dat ik ze normaal zou aflakken en terugleggen, zodat ik ze de volgende keer alleen hoef af te lakken en terug te leggen?

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Zebby schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:31:
[...]

Ik steek met mijn ketel en me zo'n schoorsteen ook altijd van onderen aan, dan kan alle hitte goed omhoog. Misschien tussenin nog 1 als het vol zit. Bovenop lijkt me inderdaad raar, dan mis je heel veel van de hitte op je kolen?
Maar daarna leeg je hem en branden alle kolen. Iets wat in een kamado direct resulteert in 300C of hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
miicker schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 21:58:
Ik heb sinds dit jaar een grote vriezer, dus kan nu vlees wat groter gaan inkopen en meer invriezen. Nu wil ik binnenkort weer eens MOINK balls maken, ik wil dan een grote hoeveelheid maken zodat ik bij iedere BBQ sessie er een paar kan maken. Hoe pak ik dit het beste aan?
Rauw invriezen, volledig bereid invriezen, of invriezen op het moment dat ik ze normaal zou aflakken en terugleggen, zodat ik ze de volgende keer alleen hoef af te lakken en terug te leggen?
Gewoon elke keer vers maken en lekker roken/bereiden joh.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:14

Tomatoman

Fulltime prutser

Advies gevraagd :)

Mijn zoon (13 jaar) loopt al een tijdje te roepen dat het weleens een brisket zou willen eten. Dinsdag liep ik Hanos Nieuwegein binnen en zag ik dat brisket in de aanbieding was. Klein probleempje: het schap was leeg. De slager had wel een alternatief voor me, met een flink hogere kiloprijs maar volgens hem ook een stuk lekkerder. Dat klonk goed. Klein probleem: een hele brisket van een kilo of 6 is wel wat veel voor een gezin van 4. De slager bood aan hem doormidden te snijden. Daardoor heb ik nu het mooiste stuk, zonder de punt. Het weegt een kleine 3 kilo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rF3AIXYUzs2HVmlsIkUDTklSqGs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HejopctEASiBhEPwbAbg61Sn.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_AJ2QAaCxvliPigTG1gNLuHbtWs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iXiB9in3WAT32bw8oA4hVdgC.jpg?f=user_large

Zaterdag vieren we mijn dochters verjaardag, ‘s middags met familie en ‘s avonds barbecueën met haar vrienden. Om het logistiek zo gemakkelijk mogelijk te maken en bovenal omdat het ‘s avonds (met weinig tijd nadat de visite ‘s middags vertrekt) niet de bedoeling is er een barbecue-extravaganza van te maken, gaan het ‘s avonds gewoon worstjes, spekfakkels en hamburgers worden – bij een groep pubers van 14 en 15 jaar moet je het niet te fancy maken.

Ik wil de brisket morgen (vrijdag) bereiden en ‘s avonds eten. Het restant van het vlees – en dat gaat minstens 2 kg zijn – zou ik de dag erna willen opdienen, een deel als snack in de middag en als er wat overblijft de rest bij het avondeten. Ik vind het geen probleem om zaterdag de kamado ervoor aan te steken (‘s avonds gaat hij toch al aan), maar wil voorkomen dat ik meer bezig ben met een stuk vlees dan met de gasten.

Wat zou jullie advies zijn om de kant en klare brisket op de dag na bereiding weer op te warmen? Het hoeft zeker niet per se op de kamado te gebeuren, ik kan het vlees ook in de oven, warmhoudlade, magnetron of sous vide weer opwarmen. Zou het een idee zijn om het vlees sous vide weer richting 80 °C te brengen?

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 16:13
Tomatoman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 08:45:
Advies gevraagd :)

Mijn zoon (13 jaar) loopt al een tijdje te roepen dat het weleens een brisket zou willen eten. Dinsdag liep ik Hanos Nieuwegein binnen en zag ik dat brisket in de aanbieding was. Klein probleempje: het schap was leeg. De slager had wel een alternatief voor me, met een flink hogere kiloprijs maar volgens hem ook een stuk lekkerder. Dat klonk goed. Klein probleem: een hele brisket van een kilo of 6 is wel wat veel voor een gezin van 4. De slager bood aan hem doormidden te snijden. Daardoor heb ik nu het mooiste stuk, zonder de punt. Het weegt een kleine 3 kilo.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zaterdag vieren we mijn dochters verjaardag, ‘s middags met familie en ‘s avonds barbecueën met haar vrienden. Om het logistiek zo gemakkelijk mogelijk te maken en bovenal omdat het ‘s avonds (met weinig tijd nadat de visite ‘s middags vertrekt) niet de bedoeling is er een barbecue-extravaganza van te maken, gaan het ‘s avonds gewoon worstjes, spekfakkels en hamburgers worden – bij een groep pubers van 14 en 15 jaar moet je het niet te fancy maken.

Ik wil de brisket morgen (vrijdag) bereiden en ‘s avonds eten. Het restant van het vlees – en dat gaat minste 2 kg zijn – zou ik de dag erna willen opdienen, een deel als snack in de middag en als er wat overblijft de rest bij het avondeten. Ik vind het geen probleem om zaterdag de kamado ervoor aan te steken (‘s avonds gaat hij toch al aan), maar wil voorkomen dat ik meer bezig ben met een stuk vlees dan met de gasten.

Wat zou jullie advies zijn om de kant en klare brisket op de dag na bereiding weer op te warmen? Het hoeft zeker niet per se op de kamado te gebeuren, ik kan het vlees ook in de oven, warmhoudlade, magnetron of sous vide weer opwarmen. Zou het een idee zijn om het vlees sous vide weer richting 80 °C te brengen?
Oven of sous vide op 45 a 50 graden denk ik.
80 lijkt me wat warm, want dan gaart alles helemaal door.

Nadeel van dit is wel dat je niet een 'hete' buitenkant hebt, maar alles gelijkmatig.
Misschien dan 45 graden sous vide en daarna even 'af fakkelen' (hot and fast) boven de bbq.
Dan is de kern lekker warm en de buitenkant ook een goede warmte. Weet niet of het veel tijd scheelt met vers bereiding.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinotgrigio1
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07:59
Jan_V schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:14:
[...]

Oven of sous vide op 45 a 50 graden denk ik.
80 lijkt me wat warm, want dan gaart alles helemaal door.

Nadeel van dit is wel dat je niet een 'hete' buitenkant hebt, maar alles gelijkmatig.
Misschien dan 45 graden sous vide en daarna even 'af fakkelen' (hot and fast) boven de bbq.
Dan is de kern lekker warm en de buitenkant ook een goede warmte. Weet niet of het veel tijd scheelt met vers bereiding.
Ik zou ook alles sousvide garen 24 uur 48 graden, dan portioneren, en invriezen wat je niet gebruikt . Stuk dat je wilt gebruiken 1 a 2 uur op kamer temp laten komen en dan Maillard reactie (karamellisatie) geven (dichtschroeien) 2 min per kant bijvoorbeeld. En eventueel kerntemperatuur checken of hij dan warm genoeg is, anders langer bakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

We gaan het hele stuk vlees sowieso op de kamado bereiden, dat is een groot deel van het avontuur :). Ik heb even de sous vide kooktabellen uit Modernist Cuisine erbij gepakt. Het is een stuk vlees dat maximaal zo’n 6 cm dik is. Als ik reken dat ik het vlees na bereiding op vrijdag in de koelkast stop en op zaterdag sous vide weer opwarm tot 60 °C, dan heb ik daar een theoretische opwarmtijd van 3 uur en 45 minuten voor nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBqOmbOrQ3gqajvhc-sSCqE7Kbg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2BluqOO6PeT5OK079ko2Z8fH.jpg?f=user_large

ΔT = 60 °C (eindtemperatuur) - 5 °C (koelkasttemperatuur) = 55 °C
dikte = 6,0 cm

Met een eindtemperatuur van 50 of 55 °C heeft het vlees volgens de tabel vrijwel evenveel opwarmtijd nodig. Bij temperaturen tot circa 60 graden verwacht ik niet dat het vlees te ver doorgaart. Goed, opwarmen gaat dus sous vide worden. Dank voor het meedenken :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Eric H
  • Laatst online: 13:49
Nou, gisteravond de knoop maar eens doorgehakt.

Was al in het bezit van een mini kamado van een onbekend merk en merkte dat deze te beperkt was om hier alles uit te halen wat ik wilde. (Low en slow was onmogelijk vanwege beperkte inhoud van kolenmand)

Getriggered door de actie van de Albert Heijn eens wat meer verdiept in de Grill Guru kamado’s en gezien dat deze qua ‘instap’ een goede waardering kregen.
Ik was namelijk niet van plan om ff +€1500,- euro neer te leggen voor een kamado, en de Grill Guru kwam nog best positief uit diverse testen.

In eerste instantie gekeken naar de Albert Heijn actie, maar deze was me net te karig qua uitrusting.

Uiteindelijk gelpzen voor de Grill Guru Large Elite en deze gisteravond opgehaald bij de lokale Hornbach voor €899,-

Basisuitrusting ziet er goed uit, nou ben ik binnenkort jarig dus mijn ‘verlanglijstje’ gaat nu goed gevuld worden met asseccoires.

De eerste bestelling bij Nice to Meat You is ook de deur uit met oa spareribs, brisket en procereur (pulled porc)

Gisteravond de Kamado al wel in elkaar gezet/gemonteerd, maar vanwege verfwerkzaamheden in de slaapkamer van de jongste nog niet verder gekomen.

Komende tijd verder verdiepen in soorten houtskool en de ‘protocollen’ voor eerste gebruik.

Ik heb er zin an!!

Eric, Signing off !!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Brisket dag 1: een droge rub gemaakt. Dit was een mooie portie rub voor 3 kg vlees.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKyojZ5Up-Q1kVHHko84RB1tbQ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ibJXh4864w9kpOB9M7iAPxZt.jpg?f=user_large

32 g (2 el) grof zout
4 g (1 el) vers gemalen zwarte peper
11 g (2 el) knoflookpoeder
4 g (1 el) uienpoeder
6 g (2 el) gemalen koffie
8 g (2 el) gerookte paprikapoeder
3 g (1 el) korianderpoeder
3 g (1 el) cayennepeper

Inderdaad, een rub met koffie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 16:13
Tomatoman schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:59:
We gaan het hele stuk vlees sowieso op de kamado bereiden, dat is een groot deel van het avontuur :). Ik heb even de sous vide kooktabellen uit Modernist Cuisine erbij gepakt. Het is een stuk vlees dat maximaal zo’n 6 cm dik is. Als ik reken dat ik het vlees na bereiding op vrijdag in de koelkast stop en op zaterdag sous vide weer opwarm tot 60 °C, dan heb ik daar een theoretische opwarmtijd van 3 uur en 45 minuten voor nodig.

[Afbeelding]

ΔT = 60 °C (eindtemperatuur) - 5 °C (koelkasttemperatuur) = 55 °C
dikte = 6,0 cm

Met een eindtemperatuur van 50 of 55 °C heeft het vlees volgens de tabel vrijwel evenveel opwarmtijd nodig. Bij temperaturen tot circa 60 graden verwacht ik niet dat het vlees te ver doorgaart. Goed, opwarmen gaat dus sous vide worden. Dank voor het meedenken :)
Ik schrok een beetje van de temperaturen. Ik was in de veronderstelling dat rund vaak niet warmer als 55 graden werd verwarmd. Blijkbaar mag een brisket wel tot 92 graden, van wat ik hier lees: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/brisket/

Nog nooit zelf gemaakt, maar denk dat ik dat deze zomer ook maar eens moet doen dan.

M'n eerdere comment slaat dus ook nergens op voor de bereiding van een brisket 😅

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jan_V schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Ik schrok een beetje van de temperaturen. Ik was in de veronderstelling dat rund vaak niet warmer als 55 graden werd verwarmd. Blijkbaar mag een brisket wel tot 92 graden, van wat ik hier lees: https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/brisket/

Nog nooit zelf gemaakt, maar denk dat ik dat deze zomer ook maar eens moet doen dan.

M'n eerdere comment slaat dus ook nergens op voor de bereiding van een brisket 😅
Probeer ook eens een Tri-Tip, ook deze kun je low and slow naar 90+ brengen en ook dan is ie nog erg lekker.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Middernacht. Tijd om de barbecue aan te steken *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l5SuCU8OZz6H8Gk3BSmF5zvxJ_s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SW33HYQvZrcaZVWXz3O7m1bv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Brisket dag 2: vannacht is de kamado een beetje afgekoeld naar 90 °C. Het vlees zit op 69 °C en zit dus duidelijk in de stall.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1rN9UfAGJSacAWbmzXuK1so75g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zg0dIctIeETqqO7z6isFD1uK.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAP0yYq4eTtNeJTzTeQ_knMXTZY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0gRiGSe8uC9WDaIuJJ9L8iUr.jpg?f=user_large

Ik heb het vlees omgedraaid, zodat ook de bovenkant een nette bark kan krijgen. Met wat nieuw rookhout erin (olijfhout) en op een temperatuur van 120 °C laat ik hem zo nog een tijdje liggen. Vannacht had ik hem graag op 105 gehouden, maar zoals gezegd is dat helaas niet gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door Tomatoman op 10-05-2024 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:02

Kraz

Saving the world

Tomatoman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:15:
Brisket dag 2: vannacht is de kamado een beetje afgekoeld naar 90 °C. Het vlees zit op 69 °C en zit dus duidelijk in de stall.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb het vlees omgedraaid, zodat ook de bovenkant een nette bark kan krijgen. Met wat nieuw rookhout erin (olijfhout) en op een temperatuur van 120 °C laat ik hem zo nog een tijdje liggen. Vannacht had ik hem graag op 105 gehouden, maar zoals gezegd is dat helaas niet gelukt.
Ziet er goed uit! :9~

Heb je geen last van rookontwikkeling als je platesetter zo vies en vet is?
Ik doe eigenlijk altijd een stukje alu-folie om de platesetter heen om die reden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Kraz schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Ziet er goed uit! :9~

Heb je geen last van rookontwikkeling als je platesetter zo vies en vet is?
Ik doe eigenlijk altijd een stukje alu-folie om de platesetter heen om die reden.
Nee, het is een harde, droge koek. Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om het eraf te halen. Maar die truc van de folie vind ik hoe dan ook een goed idee voor als ze weer schoon zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07 08:44
Het mooie weer is er weer en sinds vanmorgen 06:00 uur ligt er een procureurtje op de BBQ.
Ik gebruik daarvoor de CookPerfect thermometer, en gebruik ik al jaren.
Echter het grote nadeel is dat de probe enkel uit te lezen is via de app op je telefoon.

Nu zoek ik liever een probe die een unit bij de BBQ zelf heeft waar de temperaturen op af te lezen zijn.
En daarnaast zou ik het erg prettig vinden als ik tussendoor het huis uit kan en op afstand via de telefoon de temperaturen kan aflezen.

Vooral dat laatste vind ik echt een must. Dan kan ik tussendoor ff klussen in de garage (300 meter van de woning) of bijvoorbeeld ff met de kids in de speeltuin hangen,

Welke probe heeft deze functies?
Ik kom hooguit op probes met wifi die dekking geven voor zover de router kan zenden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Tomatoman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]

Nee, het is een harde, droge koek. Ik heb me er nog niet toe kunnen zetten om het eraf te halen. Maar die truc van de folie vind ik hoe dan ook een goed idee voor als ze weer schoon zijn :)
Even wachten tot je buren op vakantie zijn, al je ramen dicht en dan gewoon de kamado een keer goed opstoken. Dan raak je die troep wel kwijt toch?

Maar zeker bij bereidingen op wat lagere temperaturen, waar het keramiek niet vanzelf schoon brandt is het wel een idee om een druipschaal op het hitteschild te zetten of op een andere manier het schoonmaken te vergemakkelijken ja :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

nickname89 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:24:
Het mooie weer is er weer en sinds vanmorgen 06:00 uur ligt er een procureurtje op de BBQ.
Echter het grote nadeel is dat de probe enkel uit te lezen is via de app op je telefoon.

Nu zoek ik liever een probe die een unit bij de BBQ zelf heeft waar de temperaturen op af te lezen zijn.
En daarnaast zou ik het erg prettig vinden als ik tussendoor het huis uit kan en op afstand via de telefoon de temperaturen kan aflezen.

Vooral dat laatste vind ik echt een must. Dan kan ik tussendoor ff klussen in de garage (300 meter van de woning) of bijvoorbeeld ff met de kids in de speeltuin hangen,

Ik kom hooguit op probes met wifi die dekking geven voor zover de router kan zenden.
Voor uitlezen op afstand zullen je probes op een of andere manier aan het internet gekoppeld moeten worden. Een directe verbinding tussen thermometer en smartphone die in bebouwde omgeving honderden meters kan overbruggen zie ik niet zo snel gebeuren.
Ik heb zelf een Meater Block, die via wifi aan het internet hangt en via de clouddienst van Meater vervolgens op afstand uit te lezen is. Als je geen Meater Block wilt aanschaffen kan het met de Meater probes ook door een ander smart device in de buurt van de BBQ achter te laten die de internet link verzorgt.

Andere merken heb ik geen ervaring mee, maar er zijn er vast meer die je via wifi aan het internet kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tomatoman schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:03:
[...]

De volgende sessie draai je je platesetters om, dan verbrandt het wel.
Ik heb er overigens altijd een rvs dienblad met een laag aluminiumfolie op liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
nickname89 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:24:

Inkbird heeft er genoeg die dat hebben, kastje, bluetooth en wifi.
Ik ben erg tevreden over de IBBQ-4BW.
1 nadeel van Inkbird is dat hun cloud soms issues heeft waardoor de grafiek in de app een half uur achterloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

ASS-Ware schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:46:
[...]

De volgende sessie draai je je platesetters om, dan verbrandt het wel.
Dat zou ik alleen dan wel even afwachten voor je er daadwerkelijk je te bereiden product op legt, want de rook die bij dat schoonbranden van oude vetresten etc. vrij komt is niet per se heel bevorderlijk voor de smaak denk ik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjors123
Ik heb een paar jaar geleden deze bbq gekocht. Ook nu nog overal online voor iets meer dan 10 euro te koop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7S66vvymDbMlbFrwU3v6sgCVIc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdg78ZN0rjZJ5GvjuGRcUE1Z.jpg?f=fotoalbum_large

De schaal gebruik ik als dienblad om vet ed op te vangen. En het rooster is prima te gebruiken als extra roosterverhoger in je bbq.

[ Voor 57% gewijzigd door sjors123 op 10-05-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickname89
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-07 08:44
ASS-Ware schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:49:
[...]

Inkbird heeft er genoeg die dat hebben, kastje, bluetooth en wifi.
Ik ben erg tevreden over de IBBQ-4BW.
1 nadeel van Inkbird is dat hun cloud soms issues heeft waardoor de grafiek in de app een half uur achterloopt.
Thanks.
Net de promo film van de IBBQ-4BW op youtube gekeken. Dit is exact wat ik zoek.
Dat de cloud af en toe wat achterloopt maakt mij niet heel veel uit.
@ASS-Ware Is het dan dat de cloud voor even (minuutjes) achterloopt of heb je dit problemen de hele dag door als dit optreedt?
Ik gebruik hem meer voor de momenten waarop het vlees van smorgens vroeg er op ligt. Als de cloud er even uit ligt dan ga ik gewoon op een later moment naar de garage of zo iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
nickname89 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:33:
[...]

Thanks.
Net de promo film van de IBBQ-4BW op youtube gekeken. Dit is exact wat ik zoek.
Dat de cloud af en toe wat achterloopt maakt mij niet heel veel uit.
@ASS-Ware Is het dan dat de cloud voor even (minuutjes) achterloopt of heb je dit problemen de hele dag door als dit optreedt?
Ik gebruik hem meer voor de momenten waarop het vlees van smorgens vroeg er op ligt. Als de cloud er even uit ligt dan ga ik gewoon op een later moment naar de garage of zo iets.
Ik heb ook de 4BW, prima ding voor het geld! Ik zou 'm aanraden in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danoontjeh
danoontjeh schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:30:

Vandaag gearriveerd en gelijk maar in elkaar gezet. Was vanwege het formaat even een uitdaging om in mn eentje het ei op het voetstuk te tillen, maar is prima gelukt. Meest ellendige aan heel het assemblageproces vond ik nog wel om de achterkant van de zachte tape, die je in het voetstuk moet plakken, er af te krijgen.

Ook voor het eerst opgestookt vanmiddag, en twee uurtjes rond de 190c gehouden. Leuke eerste ervaring, temperatuur regelen beviel me ook erg goed. Als het goed is wordt er over een half uur een bestelling iberico ribs bezorgd, dus die gaan we morgen of zondag eens bereiden :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiAnVaSa
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-09 20:18
Iemand ervaring met Rjroyal living plancha?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Goed, de eerste keer brisket dus. Ik zal het resultaat alvast verklappen: het was fantastisch! Hier het laatste deel van het fotoverslag.

Toen het vlees een temperatuur van 73 °C had bereikt, heb ik het in folie ingepakt. Het grootste verschil met pulled pork is dat ik er helemaal niets aan vocht aan het toegevoegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ujDgd-TJqDs5tNFB6NhsYaKjVnA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RUwSfJNb5WRBKSOiG6CagKMA.jpg?f=fotoalbum_medium

Om 15:30 had het vlees 93 °C bereikt en heb ik de kamado uit laten gaan. Het ingepakte vlees heb ik er tot 18:00 op laten liggen, het moment dat we gingen eten. Tot mijn verbazing was er vrijwel geen vleesvocht in het aluminiumfolie terug te vinden, blijkbaar zat alles nog in het vlees. Het lange rusten zal daar zeker bij hebben geholpen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2yHzUYWVQiDVpoWIdR4uTBuXkQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mUjwbuopgvr17B556HWc9orF.jpg?f=user_large

Vandaag was een prachtige dag om buiten te eten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI9waRwgfpKyoyyc3avQWQ7Q10c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rdymnv16csItD5WzKokvYe4s.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23Y29efeITCL6ANH2xbmCdzO6D4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EOzNwStwD6X2A3LDzmnFy9pU.jpg?f=fotoalbum_medium

Het vlees was heerlijk mals en absoluut niet droog. De koffie in de rub vond ik heel geslaagd. Je kon niet ontwaren dat er gemalen koffiebonen waren gebruikt, maar het was wel te merken dat er diepe, wat bittere tonen aanwezig waren, die ik niet aan de andere ingrediënten van de rub kon toeschrijven. Al met al was het een prima rub.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lpO5XbkhdTCcH5h_t81lL5lL7Hc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PPUAYkMjXGiXWqIZRiB6yN6P.jpg?f=user_large

De rest van het vlees heb ik gevacumeerd, zodat ik het morgen sous vide kan opwarmen (zie eerdere reactie).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_QocINmYlhhy1IvU8hVrMq4M7w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hS9y5Mr6pEU5NBtv071uSrX5.jpg?f=fotoalbum_medium

Pagina: 1 ... 282 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism