Ik wil een dezer dagen voor wat vrienden BBQen, zodat we lekker wat kunnen eten en drinken in de tuin, in de kou. Ik wil graag wat knappe/niet doorsnee dingen maken die wel enige (voor)bereiding vergen zonder dat het een hele grote kans tot falen heeft (denk wel picanha of moink balls, geen brisket). Als je twee/drie dingen bedenkt die elkaar leuk complimenteren, een unieke BBQ smaak geven/indruk maken en een niet al te grote faalkans hebben, waar denken jullie dan aan?
Bij ons doen frikadel burnt ends het altijd goed. Zeker wanneer er ook kinderen bij zijn.apNia schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:00:
Ik wil een dezer dagen voor wat vrienden BBQen, zodat we lekker wat kunnen eten en drinken in de tuin, in de kou. Ik wil graag wat knappe/niet doorsnee dingen maken die wel enige (voor)bereiding vergen zonder dat het een hele grote kans tot falen heeft (denk wel picanha of moink balls, geen brisket). Als je twee/drie dingen bedenkt die elkaar leuk complimenteren, een unieke BBQ smaak geven/indruk maken en een niet al te grote faalkans hebben, waar denken jullie dan aan?
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Moink balls zijn een mooi startertje zoals je al noemt. Evt binnenkomer.
Voorgerechtje zou je een soepje (goulashsoep of geroosterde tomaat ofzo)
Hoofd zou ik picanha met hasselbacks
Nagerecht gegrilde ananas?
Voorgerechtje zou je een soepje (goulashsoep of geroosterde tomaat ofzo)
Hoofd zou ik picanha met hasselbacks
Nagerecht gegrilde ananas?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wonder boven wonder had mijn vriendin er totaal geen moeite mee dat ik de kamado eruit wilde doen en er een pallet smoker voor in de plaats wil, mijn hobby zegt ze ga je gang!
Nu kan de zoektocht naar een goede pallet smoker beginnen!!
Tips & info altijd welkom!
Tomahawk steak?apNia schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:00:
Flat Iron?
Pulled chicken?
Gerookte zalm? Moet hij wel op 80 graden gezakt zijn.
Grote garnalen?
[ Voor 7% gewijzigd door joke_name op 30-01-2024 00:01 ]
palletInhumanous schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
Wonder boven wonder had mijn vriendin er totaal geen moeite mee dat ik de kamado eruit wilde doen en er een pallet smoker voor in de plaats wil, mijn hobby zegt ze ga je gang!

of pellet

Is hetzelfde toch? Alleen moet je de eerste nog van een hoogte laten vallen?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een Traeger Pro 780 waar ik erg tevreden over ben.Inhumanous schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
Zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden t.o.v. een kamado:
- Hij kan lang niet zo het worden, in mijn geval max 260 graden.
- Je verbruikt best wel wat pellets, zeker als het buiten koud is.
- Hij maakt geluid, voor mij geen probleem maar is een veelgehoorde klacht.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Helaas hebben ze bij mij mijn Grizzly Grill Large met de kerstdagen uit de tuin gejat. sad!Ozzie schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:29:
[...]
Ik heb een Traeger Pro 780 waar ik erg tevreden over ben.
Zijn wel een paar dingen waar je rekening mee moet houden t.o.v. een kamado:
- Hij kan lang niet zo het worden, in mijn geval max 260 graden.
- Je verbruikt best wel wat pellets, zeker als het buiten koud is.
- Hij maakt geluid, voor mij geen probleem maar is een veelgehoorde klacht.
Inmiddels wat geld opzij zetten en ik neig meer naar de Traeger Pro 780, vanwege het gemak oa. en oppervlakte.
Heb je al een keer pizza gebakken op de Treager?
Pff lekker asociaal weer, dat iemand zin heb om met zo'n zwaar ding te gaan slepen verbaasd me altijd weer.Zaratrass schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 13:06:
[...]
Helaas hebben ze bij mij mijn Grizzly Grill Large met de kerstdagen uit de tuin gejat. sad!
Inmiddels wat geld opzij zetten en ik neig meer naar de Traeger Pro 780, vanwege het gemak oa. en oppervlakte.
Heb je al een keer pizza gebakken op de Treager?
Het oppervlakte is ook waarom ik voor de 780 ben gegaan, en dat is ook wel echt chill. Al een paar keer voor ±40 man pulled pork gemaakt of voor 10 man spareribs.
Nog nooit pizza erop gebakken, maar ik heb een ook nog een Ooni, op hout gewoon. Dus als ik pizza's bak gebruik ik die. Ik denk ook niet dat die heet genoeg wordt voor echt goede pizza's.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Heb nu een Green Mountain Grills LEDGE Prime WIFI deze kan je ook uitrusten met een spit. En dit is tot nu toe de beste pellet bbq die ik heb gehad. Hier zitten ook klemmen bij dat je hem in geval van een stroomstoring je hem op een auto accu door kan laten gaan.Inhumanous schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
Voorheen heb ik een weber smokerfire ex6 gehad en de ex4… voordeel is wel dat deze tot 315 graden kunnen gaan, maar dat is geen pretje om bij te staan. Ook vaak problemen met de auger gehad..
Shotgun shells.Jan_V schreef op maandag 29 januari 2024 @ 22:11:
[...]
Bij ons doen frikadel burnt ends het altijd goed. Zeker wanneer er ook kinderen bij zijn.
Moink balls.
Tacos van left over pulled pork.
Pulled chicken.
Hotdogs.
Bij de plaatselijke tuiniersbedrijf in de hakselaar gooien en aan de andere kant een jutezak houden?Gonadan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:35:
Is hetzelfde toch? Alleen moet je de eerste nog van een hoogte laten vallen?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Als je een gravity series 560 had met de gietijzeren dichte plaat vd 800 serie dan was dat een mooie sitekick voor een kamado. 135cm is eigenlijk nog iets te groot.
Dan heb je twee systemen en twee werkplekken.
Even snel hamburgers braden? Woeisch de MB even aanjagen.
Low en slow en ondertussen wat snacks maken? Beide aan.
De kamado met je buikspek, pulled pork, beefribs, enz. En je MB de gegrilde groente en gebakken eitjes met smashburger als lunch.
Dan heb je twee systemen en twee werkplekken.
Even snel hamburgers braden? Woeisch de MB even aanjagen.
Low en slow en ondertussen wat snacks maken? Beide aan.
De kamado met je buikspek, pulled pork, beefribs, enz. En je MB de gegrilde groente en gebakken eitjes met smashburger als lunch.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb een Traeger Ironwood 650 over.Inhumanous schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
Wat voor hot dogs gebruik jij hiervoor? Bak je die op een (gietijzer) rooster of plancha?ASS-Ware schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:02:
[...]
Shotgun shells.
Moink balls.
Tacos van left over pulled pork.
Pulled chicken.
Hotdogs.
Kijk maar opjordy89 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 06:13:
[...]
Wat voor hot dogs gebruik jij hiervoor? Bak je die op een (gietijzer) rooster of plancha?
ASS-Ware in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"
Daar staan wat foto’s van de worsten enzo.
[ Voor 8% gewijzigd door ASS-Ware op 31-01-2024 07:35 ]
Had wel iets boven mijn budget gezeten denk ik, heb nu ergens een mooie Traeger pro 575 voor €700 weten te scoren(Nieuw).newtastyland schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 22:23:
[...]
Ik heb een Traeger Ironwood 650 over.
Is kijken hoe het bevalt en dan over een jaar of 5 maar upgraden naar een groter "luxer" model.
Ik heb 2 pelletsmokers, beide taringtonhouse (makro huismerk)Inhumanous schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:23:
Persoonlijk zou ik de kamado NIET wegdoen, en een smoketube/smoke slang dingus kopen .. paar uur houtsoort X en paar uur houtsoort Y .. met vis/vlees naar keuze om proberen of roken wat voor je is.
je kan zelfs "koud" roken in een gesloten container(bv kartonnen doos) waarin of doorheen rook blazen voor je eten.
Waarom is ook vrij simpel uit te leggen hoe ik mijn smoker(s) gebruik ..
Voor eten roken gebruik ik 5 verschillende houtpellets, en een 6de voor restanten (een mix) afwisselend of soms 1 soort hout afhankelijk welk vlees/vis ik bereid met roken
Daarnaast heb ik 40 liter containers voor "goedkope" pellets (14kg voor 6 euro) die ik gebruik als ik "hot and fast" zeg 200 graden + vlees wil bereiden.
Bij de eerst smoker is de 1ste brandpot totaal vergaan door corrosie / hitte (slecht onderhoud?) na 5 jaar en moest vervangen worden. slecht geisoleerd en dus slecht op temperatuur te houden zeker in de winter is de consumptie van pellet(s) hoger.
Nu is pellet consumptie een 0,5Liter per uur op een beetje smoke stand, en 1L-3kg per 30 minuten op 200 graden (+/- paar 250 gram per x tijd) ik doe na 5 jaar nog steeds met de eerste 10kg pellets van elk houtsmaak .. en ik bak regelmatig.
De 2de is geisoleerder (zeker bij in elkaar zetten ook wat meer isolatie erin weten te proppen) isolatie intern of uitwendig (lasdeken) reduceert temperatuur fluctuaties.
naast de smoker, heb je nodig:
- isolatie middelen, kit (tijdens het inelkaar zetten handig om te gebruiken) + vijl voor scherpe randjes
- deur en pellet deksel wil je ook weren van lucht/rook op ongewenste locaties
- olie voor "inbakken" zodat het niet onder je neus wegroest later.
- eventueel hittebestendige spuitbus verf (just in case)
- pellets (met vochtdichte containers) in diverse smaakjes
- handschoentjes (tegen vuile handen bij reinigen)
- alufolie (grote rol) te gebruiken om je vetvang(plaat) te beschermen tijdens smoke(s) zodat je niet lagen vet aan het borstelen bent (easy clean)
- thermometer probes voor gaarheid van het product..(4x is wel geadivseerd)
- as-stofzuiger gebruik je maar om de 3-5 smoke ronde(s)
- reinigings middelen (vooral de temperatuur sonde die moet na elk gebruik gereinigd worden )
De temperatuur sonde niet reinigen = hoger pellet verbruik en je vlees sneller gaar dan gewenst.
Omdat je de pelletsmoker moet stofzuigen en met scherpe randjes is dus tijdens het monteren en inbakken goed olie-en ga je erg blij worden van de liefde die je tijdens het bouwen besteed hebt.
Een schoorsteen ipv spleten in je smoker is handig als je niet wilt dat de brandweer op de stoepstaat door verontruste buren (ik heb mijn schoorsteen verlengt tot boven de schuur) maar dat ligt aan je woonlocatie
Verstelbare hoogtes voor je vlees (dus niet 1 vaste rooster) is wel een winst .. oftewel verder of dichter bij het vuur, bepaald de snelheid van de gaartijd. en directe vlammen kunnen prettig zijn.
mijn grootste ergenis is dat ik altijd MOET werken met pellets en dus altijd rook geproduceert word (vandaar goedkopere pellets voor hogere temperaturen) want die branden als een malle weg .. zeker met een slecht geisoleerde en niet schone temperatuur sonde..
Kortom ik zou wegblijven van (pellet)smoker(s) maar eerder voor een gravity fed BBQ kiezen .. teminste als deze hogere temperaturen haalt
TLDR waarom heb ik dan 2 pellet smoker(s) ??? omdat mijn gasten weten dat als ik zeg BBQ dat ze niet komen voor een maaltijd die net niet zelf verkoold is .. en het kan een hit or miss zijn .. in elk geval is er patat stokbrood, salade en bier/frisdrank & gezelligheid brengen ze zelf mee
edit:
o .. de opmerking
- spit .. tja wel nice to haveTechnofreakz schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:10:
[...]
Heb nu een Green Mountain Grills LEDGE Prime WIFI deze kan je ook uitrusten met een spit. En dit is tot nu toe de beste pellet bbq die ik heb gehad. Hier zitten ook klemmen bij dat je hem in geval van een stroomstoring je hem op een auto accu door kan laten gaan.
- een optie om boven je brander bv direct een "pizza steen" onder je grill (let op geen emaile grill) te doen / 315 graden is nice
en die 12v heb ik nooit nodig gehad .. maar als je plek(ken) hebt waar je geen stroom toevoer hebt of ermee op reis wilt .. tenzij je wilt tweakeren .. is dat zeker wel nice to have.
wifi/ingebouwde meatprobe(s) .. niet nodig mijn 15,- kostende ikea meatprobes maken voldoende geluid en met low en slow kan je het redelijk time-en
als je echt wilt tweakeren kan je een DIY PID controller aansluiten voor elke smoker ..
Belangrijkste is je pellets niet vochtig laten worden. je pellethopper vocht vrij houden (bv de opening om hem leeg te laten lopen afdichten wanneer je hem niet gebruikt is geadviseerd) als je er toch 1 koopt
[ Voor 14% gewijzigd door vso op 02-02-2024 14:24 ]
Tja vanalles
Ik heb picanha steaks die ik vanavond wil serveren maar helaas geen overkapping oid om bij de barbecue te staan en wil ook niet in het donker staan.
Dus ik zat te denken om de steaks even poosje, tegelijk met de ribfingers op de barbecue te leggen om toch dat barbecue smaakje te krijgen. Die bereid ik ongeveer om 1 uur vanmiddag.
Dan wil ik de steaks later in de oven tot een graad of 48 garen en afgrillen in de grillpan.
Dus ik zat te denken om de steaks even poosje, tegelijk met de ribfingers op de barbecue te leggen om toch dat barbecue smaakje te krijgen. Die bereid ik ongeveer om 1 uur vanmiddag.
Dan wil ik de steaks later in de oven tot een graad of 48 garen en afgrillen in de grillpan.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Vandaag simpel hamburgers en slavinken op de kamado.
:strip_exif()/f/image/4is17oyMnxG18GjorT5AZXRO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wS8DPFZIuvjXuxp6mAXuKX9o.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder vandaag trof ik de gas BBQ zo aan.
:strip_exif()/f/image/Em2RsxpH1Asl1BLe8S2sTd3K.jpg?f=fotoalbum_large)
Die eerst maar schoongemaakt, want schimmel vind ik niet zo smakelijk.
Daarna het gietijzer lekker in de olie gezet.
:strip_exif()/f/image/EMZBizmkYI2CX1c3CKBg51Cf.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je dan toch bezig bent, dan na de hamburgers en slavinken de kamado ook maar schoonbranden.
:strip_exif()/f/image/4is17oyMnxG18GjorT5AZXRO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wS8DPFZIuvjXuxp6mAXuKX9o.jpg?f=fotoalbum_large)
Eerder vandaag trof ik de gas BBQ zo aan.
:strip_exif()/f/image/Em2RsxpH1Asl1BLe8S2sTd3K.jpg?f=fotoalbum_large)
Die eerst maar schoongemaakt, want schimmel vind ik niet zo smakelijk.
Daarna het gietijzer lekker in de olie gezet.
:strip_exif()/f/image/EMZBizmkYI2CX1c3CKBg51Cf.jpg?f=fotoalbum_large)
En als je dan toch bezig bent, dan na de hamburgers en slavinken de kamado ook maar schoonbranden.
:strip_exif()/f/image/q4LPT2UX2LA0mbDXL6iKG6Jm.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik een stuk bavette van 500gr heb van ong 2cm dik kan ik beter niet proberen te reverse searen en beter gewoon rechtstreeks grillen toch? Wat is dan handig, 2min per kant?
Skirt steak doe ik 2,5 min per kant, dat is iets dunner.DennisCle schreef op zondag 11 februari 2024 @ 10:10:
Als ik een stuk bavette van 500gr heb van ong 2cm dik kan ik beter niet proberen te reverse searen en beter gewoon rechtstreeks grillen toch? Wat is dan handig, 2min per kant?
3 min zal wel goed zijn, denk ik.
Na 2x2 minuten even de thermapen er in.
[ Voor 5% gewijzigd door ASS-Ware op 11-02-2024 10:42 ]
Oprollen tot rollade kan ook als je daar van houdt.
Ik persoonlijk ben totaal niet van de "carpaccio rollade" en heb hem liever inderdaad hot n fast en dan met een lekker pepersausje ofzo.
Net waar je smaak ligt.
Ik persoonlijk ben totaal niet van de "carpaccio rollade" en heb hem liever inderdaad hot n fast en dan met een lekker pepersausje ofzo.
Net waar je smaak ligt.
Vandaag een stukje longhaas.
:strip_exif()/f/image/zrBB40agi8Hh7O9QhQ5fUG9w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TACfLqfDj6YfBCuT6pzRcBCw.jpg?f=fotoalbum_large)
De 2 delen splitsen, de zeen er uit halen en wat zilvervlies verwijderen.
:strip_exif()/f/image/dyQZx71D0BVIwjP4dxSibCAy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit hoefde ik niet.
:strip_exif()/f/image/1YO4Vte3nz5bpRBF1UYBGVuE.jpg?f=fotoalbum_large)
BBQ op 150C, vlees indirect tot een kern van 58C.
:strip_exif()/f/image/rnGsVPvaAGnobPXKCP9cQv2U.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna 2 x 2 minuten boven direct vuur.
:strip_exif()/f/image/p2NoyDu6aaBwE0FIE4JA4KD9.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan van de BBQ af en laten rusten.
:strip_exif()/f/image/2szFJlIJqjKrabORUnzF7QoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/DsiFoG2uv2lRXmw8hmLcpmCY.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/IyYyng7X8cpqOI8whGcj9wAn.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij was de garing perfect, de smaak was geweldig, maar we vonden hem best chewy.
Normaalgesproken is een longhaas met deze garing boterzacht.
:strip_exif()/f/image/zrBB40agi8Hh7O9QhQ5fUG9w.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TACfLqfDj6YfBCuT6pzRcBCw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dyQZx71D0BVIwjP4dxSibCAy.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit hoefde ik niet.
:strip_exif()/f/image/1YO4Vte3nz5bpRBF1UYBGVuE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rnGsVPvaAGnobPXKCP9cQv2U.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/p2NoyDu6aaBwE0FIE4JA4KD9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2szFJlIJqjKrabORUnzF7QoZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Aansnijden maar.
:strip_exif()/f/image/DsiFoG2uv2lRXmw8hmLcpmCY.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/IyYyng7X8cpqOI8whGcj9wAn.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij was de garing perfect, de smaak was geweldig, maar we vonden hem best chewy.
Met de draad meegesneden? Zo lijkt het althansVolgens mij was de garing perfect, de smaak was geweldig, maar we vonden hem best chewy.
Misschien moet ik een nieuwe bril, maar volgens mij heb ik heel duidelijk tegen de draad gesneden.sonnypiek schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:12:
[...]
Met de draad meegesneden? Zo lijkt het althans
Hier loopt de draad toch?
:strip_exif()/f/image/cFtswt3owXsaFDTGrVlnFTCM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door ASS-Ware op 11-02-2024 21:18 ]
Ik ben ook niet 100% zeker maar als ik op je eerdere fotos kijk van het nog niet bereidde vlees, lijkt de draad kort van links naar rechts te lopen.ASS-Ware schreef op zondag 11 februari 2024 @ 21:16:
[...]
Misschien moet ik een nieuwe bril, maar volgens mij heb ik heel duidelijk tegen de draad gesneden.
Hier loopt de draad toch?
[Afbeelding]
Excuus als ik er naast zit
De vliesjes die je niet wilt, daar heb ik een tip voor.ASS-Ware schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:58:
Vandaag een stukje longhaas.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit hoefde ik niet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Aansnijden maar.
[Afbeelding]
Mijn bordje.
[Afbeelding]
Vliezen e.d in gelijke stukken reepjes snijden,vervolgens marineren in verse knoflook wat peper zout erbij. En dan droog frituren. Je krijgt dan heerlijke malse droge cq knapperige stukjes vlees heerlijk bij een biertje of glas wijn. Je gooit ze dan nooit meer weg . Probeer het maar eens. Absoluut niet taai zoals je eigenlijk verwacht .
Dit van mijn vriendin geleerd.
In Thailand gooien ze niks weg
Grtz
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Ben voornemens om dit weekend eens Bobby Flay zalm te maken. We zijn over het algemeen geen viseters maar dit zou toch een vrij toegankelijk recept moeten zijn en goede kans van slagen zou moeten hebben.
Qua temperaturen zie ik wel wat variatie van 45 tot 55 graden, rekening houdend met de smaak van het gezin zou ik denken dat ergens tussen de 50 en 55 de veiligste keuze is. Niet te glazig maar ook nog niet droog, of zien jullie dat anders?
Qua bijgerecht ben ik nog zoekende qua groente. Ik dacht aan gewoon wat groene asperges grillen maar dat is niet echt het seizoen. Op zich kan een frisse salade er ook goed bij maar het is natuurlijk wel leuk om het van het vuur te doen.
Als bijgerecht komen er sowieso grove frieten met schil uit de oven bij. Iemand nog tips?
Qua temperaturen zie ik wel wat variatie van 45 tot 55 graden, rekening houdend met de smaak van het gezin zou ik denken dat ergens tussen de 50 en 55 de veiligste keuze is. Niet te glazig maar ook nog niet droog, of zien jullie dat anders?
Qua bijgerecht ben ik nog zoekende qua groente. Ik dacht aan gewoon wat groene asperges grillen maar dat is niet echt het seizoen. Op zich kan een frisse salade er ook goed bij maar het is natuurlijk wel leuk om het van het vuur te doen.
Als bijgerecht komen er sowieso grove frieten met schil uit de oven bij. Iemand nog tips?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Gonadan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:31:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ECd0OoeYOgCjWDt82GF792Oc.jpg?f=user_large)
Kan ik me wel in vinden
@Gonadan je zou een simpele coleslaw met rode kool kunnen maken en dan je kool op de bbq garen/roken. Dat heb ik vorige zomer wel eens gemaakt en was verrassend lekker.
Voor 4 personen
Voor 4 personen
Eet smakelijkSALADE
1 rode kool in 8 parten
2 el olijfolie
Zoutflakes
1 (pink lady) appel in partjes
100g rozijnen
100 g pecannoten
DRESSING
10g bieslook fijn gesneden
150ml sour Cream of yoghurt
Sap van 1/2 citroen
Snufje zout
Kool met olijfolie en zout mengen en paar minuten grillen tot die gaar is.
Dressing alles bij elkaar en roeren maar.
Kool op het bord, appel rozijnen en pecannoten erover verdelen en dan dressing erop.
@El-Vder doe je dan de kool gewoon zo op het rooster?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
dat gerecht is absoluut de nuts! temperatuur range lijkt me goed gekozen. ik doe het meestal 'op gevoel'' (ongeveer 20 minuten). Helaas kun je door de mosterd hem niet makkelijk 'visueel' temperaturenGonadan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:31:
Ben voornemens om dit weekend eens Bobby Flay zalm te maken. We zijn over het algemeen geen viseters maar dit zou toch een vrij toegankelijk recept moeten zijn en goede kans van slagen zou moeten hebben.
Ik ga meestal voor 50C kern, een paar keer voor 52C gegaan.Gonadan schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:31:
Maak eens een groente schotel op de BBQ, erg lekker.Qua bijgerecht ben ik nog zoekende qua groente. Ik dacht aan gewoon wat groene asperges grillen maar dat is niet echt het seizoen. Op zich kan een frisse salade er ook goed bij maar het is natuurlijk wel leuk om het van het vuur te doen.
Vandaag onze oude (vol) eiken tafel in stukken gezaagd voor een ander project. Hiervoor heb ik de planken ook een anderhalve centimeter geschaafd.
Na een tweede volle stofzuigerzak bedacht ik mij; is dit niet gewoon te gebruiken als rookmot of simpelweg aanmaak houtkrullen? Eventueel nog wassen/drogen voor mogelijk aanwezig houtstof?
:strip_exif()/f/image/srlkL0iyyso6MxkT9fNDHliE.jpg?f=fotoalbum_large)
De boven en onderzijde van de tafel zit al in de eerste zakken, dit is puur eiken.
Of zie ik iets over het hoofd en niet gebruiken?
Na een tweede volle stofzuigerzak bedacht ik mij; is dit niet gewoon te gebruiken als rookmot of simpelweg aanmaak houtkrullen? Eventueel nog wassen/drogen voor mogelijk aanwezig houtstof?
:strip_exif()/f/image/srlkL0iyyso6MxkT9fNDHliE.jpg?f=fotoalbum_large)
De boven en onderzijde van de tafel zit al in de eerste zakken, dit is puur eiken.
Of zie ik iets over het hoofd en niet gebruiken?
Geen vernis, geen verlijming gebruikt in de tafel? Weet je ook zeker dat het hout n het verleden niet behandeld geweest is tegen ongedierte?
You don't need eyes to see, you need vision
Meestal bestaat een tafel uit meerdere planken/balken, en dat is meestal verlijmd.
Een echte boomstamtafel (doorsnede van een boom) zonder verdere afwerking is denk ik zeer zeldzaam.
Een echte boomstamtafel (doorsnede van een boom) zonder verdere afwerking is denk ik zeer zeldzaam.
Dank! Denk veiligheidshalve maar weggooien dan.
Het is inderdaad verlijmd, zijn drie balken van 40x240 die samen 120x240 als tafel maken. Het geschaafde is van één deel van 40 breed en zou daarmee niet zozeer verlijmd zijn. Wel is er in het verleden een olie overheen gegaan voor een waterafstotende laag, ging er vanuit dat dit vooral de toplaag zou zijn die ik in de eerste centimeter eraf heb geschaafd, maar met eten dan maar geen risico nemen.
Het is inderdaad verlijmd, zijn drie balken van 40x240 die samen 120x240 als tafel maken. Het geschaafde is van één deel van 40 breed en zou daarmee niet zozeer verlijmd zijn. Wel is er in het verleden een olie overheen gegaan voor een waterafstotende laag, ging er vanuit dat dit vooral de toplaag zou zijn die ik in de eerste centimeter eraf heb geschaafd, maar met eten dan maar geen risico nemen.
Goedenavond, ik liep al een tijdje rond met het idee om een kamado joe classic aan te schaffen en vorige week is het er eindelijk van gekomen
Op marktplaats kwam ik een mooie deal tegen voor een Kamado Joe inclusief op maat gemaakt bbq meubel met natuursteen werkblad. Dat wordt hopelijk genieten deze zomer, nu maar hopen op iets beter weer
Binnenkort wil ik hem eerst eens gaan schoonbranden en alles goed afstellen en aandraaien waarnodig. Als iemand nog meer tips heeft om mee te beginnen, dan hoor ik dat graag
Binnenkort wil ik hem eerst eens gaan schoonbranden en alles goed afstellen en aandraaien waarnodig. Als iemand nog meer tips heeft om mee te beginnen, dan hoor ik dat graag
Genieten deze zomer?TinusH80 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:30:
Goedenavond, ik liep al een tijdje rond met het idee om een kamado joe classic aan te schaffen en vorige week is het er eindelijk van gekomenOp marktplaats kwam ik een mooie deal tegen voor een Kamado Joe inclusief op maat gemaakt bbq meubel met natuursteen werkblad. Dat wordt hopelijk genieten deze zomer, nu maar hopen op iets beter weer
Er zijn 4 seizoenen in een jaar hoor.
Behalve de tip dat er 4 seizoenen zijn waarin Joe gewoon aan het werk kan?TinusH80 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:30:
Goedenavond, ik liep al een tijdje rond met het idee om een kamado joe classic aan te schaffen en vorige week is het er eindelijk van gekomenOp marktplaats kwam ik een mooie deal tegen voor een Kamado Joe inclusief op maat gemaakt bbq meubel met natuursteen werkblad. Dat wordt hopelijk genieten deze zomer, nu maar hopen op iets beter weer
Zorg voor de zekerheid voor de aankoop bon etc van de vorige eigenaar. Service van KJ is werkelijk geweldig en n er is vrijwel nooit wat, maar zou zonder zijn dat je om administratieve redenen uitgesloten wordt als er per ongeluk iets stuk gaat (ze sturen zelfs kit op voor loszittende afsluit banden, dus…)
Ben er achter dat de verrekijker van mijn dochter uitermate geschikt is om vanuit mijn keuken te kijken wat de thermometer op mijn kamado aangeeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Elke dag is een perfecte dag om de BBQ aan te steken.Perfecte dag om de bbq aan te steken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is nog niet zover, maar ik ben mij voorzichtig aan het orienteren voor een braai.
Eerlijk gezegd valt het aanbod me wat tegen. Je hebt Home Fires, Braaimaster en Braaifire. Meer merken zie ik eigenlijk niet?
Buiten mijn huidige braai werk ik eigenlijk alleen met Home Fires. Prima spul, maar ik vind het wel jammer dat er geen aslade is.Vanmiddag even naar een 1000 en 1200 staan kijken, maar het viel mij op dat de 1200 een vaste positie (in het midden) voor de kolenmaker heeft. Deze kun je dus niet aan 1 zijkant schuiven.
Ik weet dat de spoeling in dit topic dun is, en als er al iemand met een braai rondloopt die waarschijnlijk van de BVA auction komt van enkele jaren terug. Maar mocht iemand ervaring hebben met een bepaald merk, hou ik mij aanvevolen
Eerlijk gezegd valt het aanbod me wat tegen. Je hebt Home Fires, Braaimaster en Braaifire. Meer merken zie ik eigenlijk niet?
Buiten mijn huidige braai werk ik eigenlijk alleen met Home Fires. Prima spul, maar ik vind het wel jammer dat er geen aslade is.Vanmiddag even naar een 1000 en 1200 staan kijken, maar het viel mij op dat de 1200 een vaste positie (in het midden) voor de kolenmaker heeft. Deze kun je dus niet aan 1 zijkant schuiven.
Ik weet dat de spoeling in dit topic dun is, en als er al iemand met een braai rondloopt die waarschijnlijk van de BVA auction komt van enkele jaren terug. Maar mocht iemand ervaring hebben met een bepaald merk, hou ik mij aanvevolen
Tijd voor een nieuwe sig..
Vandaag een lekker stukje Rib Eye van de Black Angus.
:strip_exif()/f/image/8bNqB70gyccLUKoWmFzljHm5.jpg?f=fotoalbum_large)
Uitpakken, droog deppen, peper en zout en de thermometer er in.
:strip_exif()/f/image/YieeQrgy8USZ8hPDZNt0K0XB.jpg?f=fotoalbum_large)
De BBQ indirect naar 130C.
:strip_exif()/f/image/PvpJoFiJKVp8XgzL6hgiZWgr.jpg?f=fotoalbum_large)
Vleesje er op.
:strip_exif()/f/image/B2nEzwZnLkCF83bYPGNrO8yz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot een kerntemperatuur van 48C, dit duurde 1 uur en 9 minuten.
:strip_exif()/f/image/QaKdiCNYB9phyunxuOLK1syN.jpg?f=fotoalbum_large)
Even 10 minuten laten rusten onder aluminiumfolie en het vuur opstoken tot boven de 200C.
:strip_exif()/f/image/Sjwrr67UJEglASNitNu7DU9p.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgrillen.
:strip_exif()/f/image/NDGlw8WmIhRClAWt7QBqnBDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat.
:strip_exif()/f/image/tsRzRBeoNYeiT9hD7VzkQ8ZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JU5EHrS8d5w8fRNFpssPM7uE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eYc7uL1si0acjLsycAZoJjYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/8IzPojJjii1fSP5XVv3doTFz.jpg?f=fotoalbum_large)
Yum.
En nu mogen jullie raden wat ik morgen voor de lunch op brood heb.
:strip_exif()/f/image/8bNqB70gyccLUKoWmFzljHm5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YieeQrgy8USZ8hPDZNt0K0XB.jpg?f=fotoalbum_large)
De BBQ indirect naar 130C.
:strip_exif()/f/image/PvpJoFiJKVp8XgzL6hgiZWgr.jpg?f=fotoalbum_large)
Vleesje er op.
:strip_exif()/f/image/B2nEzwZnLkCF83bYPGNrO8yz.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot een kerntemperatuur van 48C, dit duurde 1 uur en 9 minuten.
:strip_exif()/f/image/QaKdiCNYB9phyunxuOLK1syN.jpg?f=fotoalbum_large)
Even 10 minuten laten rusten onder aluminiumfolie en het vuur opstoken tot boven de 200C.
:strip_exif()/f/image/Sjwrr67UJEglASNitNu7DU9p.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgrillen.
:strip_exif()/f/image/NDGlw8WmIhRClAWt7QBqnBDZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Resultaat.
:strip_exif()/f/image/tsRzRBeoNYeiT9hD7VzkQ8ZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JU5EHrS8d5w8fRNFpssPM7uE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eYc7uL1si0acjLsycAZoJjYf.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/8IzPojJjii1fSP5XVv3doTFz.jpg?f=fotoalbum_large)
Yum.
En nu mogen jullie raden wat ik morgen voor de lunch op brood heb.
@ASS-Ware : rauwkost? Want dat vlees gaat natuurlijk meteen op
Vinnocchio schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:44:
@ASS-Ware : rauwkost? Want dat vlees gaat natuurlijk meteen op
Ziet er heerlijk uit! Persoonlijk zou ik de peper wel pas altijd ná het afgrillen op mijn vlees doen.ASS-Ware schreef op zondag 18 februari 2024 @ 21:15:
Het peper kan namelijk verbranden en een bittere smaak geven. Dat zou zonde zijn van zo'n mooi (en duur) stuk vlees.
Gister voor het eerst mijn spit gebruikt.
2 kilo kip er op voor kip Shoarma.
gekruid met kant en klare rub van de ac tion.
Grootste doodzonde.
Zag later pas dat er 70% zout in zat. Dus het was veeeeeeeeel te zout.
Goede leer voor de volgende keer.
Grootste doodzonde.
Jammer, want het is geweldig om kipshoarma van het spit te maken. Staat hier met grote regelmaat op het menu (met libanees brood). Ik gebruik voor de rub altijd de Rub Middle East van van Beekum. Zit ook een lekker pitje in. Andere tips zijn nog om kippendijen te gebruiken (drogen minder snel uit) aan beide uiteinden van het spit een halve ui en op 1/3 en 2/3 van het spit een halve paprika. Dat mengt bij het snijden lekker met het vleeschimera2 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:29:
Gister voor het eerst mijn spit gebruikt.
Grootste doodzonde.
:strip_exif()/f/image/jxtxGRb8KDHF4TsPogtTOD5h.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar zijn de meningen over verdeeld.Mich007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Ziet er heerlijk uit! Persoonlijk zou ik de peper wel pas altijd ná het afgrillen op mijn vlees doen.
Het peper kan namelijk verbranden en een bittere smaak geven. Dat zou zonde zijn van zo'n mooi (en duur) stuk vlees.
De 1 zegt van wel, de ander van niet.
Ik heb het altijd al zo gedaan.
Geen braai maar misschien is zoiets wat voor je?Koffie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:58:
Het is nog niet zover, maar ik ben mij voorzichtig aan het orienteren voor een braai.
https://mastergrills.nl/S...ills/Santa-Maria-Grill-36
Mwaw, dat valt allemaal wel mee hoor. Tenminste, dat is mijn mening/ervaring.Mich007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Persoonlijk zou ik de peper wel pas altijd ná het afgrillen op mijn vlees doen.
Het peper kan namelijk verbranden en een bittere smaak geven.
https://www.facebook.com/share/r/zJcAPW1ynrCFuBzz/Mich007 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:35:
[...]
Ziet er heerlijk uit! Persoonlijk zou ik de peper wel pas altijd ná het afgrillen op mijn vlees doen.
Guga heeft gesproken.
T lijkt dus weinig uit te maken.
Voor gemalen peper over vlees vind ik achteraf wel fijn omdat je het dan individueel naar smaak kunt doseren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geldt dat niet voor elke specerij?Gonadan schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 13:34:
Voor gemalen peper over vlees vind ik achteraf wel fijn omdat je het dan individueel naar smaak kunt doseren.
Dat kun je dan ook wel zeggen over zout of rubs etc.
Zout vaak ook inderdaad.ASS-Ware schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 18:17:
[...]
Geldt dat niet voor elke specerij?
Dat kun je dan ook wel zeggen over zout of rubs etc.
Rubs of echt specerijen vind ik wel anders, daar maak je echt het recept/gerecht mee en gebruik meer met een heel specifieke gedachte. Zout en peper zijn meer smaakversterker/-maker en vaak als extra wat net zo goed achteraf kan. En rub achteraf zal niet even lekker zijn.
In gerechten ben ik meestal terughoudend met peper en zout. Een beetje basis leggen nog wel, maar erbij kan altijd nog als dat gewenst is. En op een kaal stuk vlees dus helemaal terughoudend, dat is het vlees zelf de basis.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn zat rubs waar peper in zit.Gonadan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 08:50:
[...]
Zout vaak ook inderdaad.
Rubs of echt specerijen vind ik wel anders, daar maak je echt het recept/gerecht mee en gebruik meer met een heel specifieke gedachte. Zout en peper zijn meer smaakversterker/-maker en vaak als extra wat net zo goed achteraf kan. En rub achteraf zal niet even lekker zijn.
In gerechten ben ik meestal terughoudend met peper en zout. Een beetje basis leggen nog wel, maar erbij kan altijd nog als dat gewenst is. En op een kaal stuk vlees dus helemaal terughoudend, dat is het vlees zelf de basis.
Wat heeft dat ermee te maken? Volgens mij mis je wat ik bedoel.ASS-Ware schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 15:34:
Er zijn zat rubs waar peper in zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zout doet ook andere dingen met je vlees dan alleen maar smaakversterker zijn.
Klopt, maar dan kom je weer op het punt dat het nodig is voor de bereiding. Achteraf pekelen heeft niet zoveel zin bijvoorbeeld.robkrekel schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 06:47:
Zout doet ook andere dingen met je vlees dan alleen maar smaakversterker zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee hoor, ik mis niets.Gonadan schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 21:26:
[...]
Wat heeft dat ermee te maken? Volgens mij mis je wat ik bedoel.
Ik geef alleen maar aan dat als peper bij direct grillen zou verbranden, dat je dat ook hebt als je een rub gebruikt waar peper in zit.
Ah zo bedoel je, ja dat is zeker waar. Maar ik was niet degene die het vanwege potentieel verbranden achteraf zou doen.ASS-Ware schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:54:
Nee hoor, ik mis niets.
Ik geef alleen maar aan dat als peper bij direct grillen zou verbranden, dat je dat ook hebt als je een rub gebruikt waar peper in zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ken je Kees Berkelaar van Blueprints? Die maakt machtig mooie bbq's en smokers. Hij heeft bijvoorbeeld ook een bouw-het-zelf-braai voor als je een beetje kunt lassen: https://www.theblueprints.nl/portfolio/bouw-het-zelf-braai/Koffie schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 19:58:
https://www.facebook.com/kees.berkelaar.3/?locale=nl_NL
Nu wil ik kunnen lassen
Thanks, ken zijn producten wel van naam.Bintmeister schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:01:
[...]
Ken je Kees Berkelaar van Blueprints? Die maakt machtig mooie bbq's en smokers. Hij heeft bijvoorbeeld ook een bouw-het-zelf-braai voor als je een beetje kunt lassen: https://www.theblueprints.nl/portfolio/bouw-het-zelf-braai/
https://www.facebook.com/kees.berkelaar.3/?locale=nl_NL
Ik heb nu een custom build, ik wilde eigenlijk naar iets meer standaard deze keer.
Daarnaast is het altijd lastig inschatten wat zoiets kost.
Yalopa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:07:
Nu wil ik kunnen lassen

Tijd voor een nieuwe sig..
Kan geregeld worden..Yalopa schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:07:
Nu wil ik kunnen lassen
Tig?
Autogeen?
Bmbe?
Mig?
Gewoon braai lassen is genoeg
Hey toppers.
Vraagje.
Ik heb zo'n 10kg aan spareribs binnen.
Deze heb ik met mijn zeer onintelligente hoofd in de diepvries gedonderd.
Ik wil overmorgen hier wat van maken.
Echter, die 10kg zit bij elkaar in, in een doos.
Compleet aan elkaar vast gekluisterd.
Normaliter wil ik vlees langzaam aan ontdooien. Maar goed, past niet in de koelkast.
Ik heb overigens een vacuum machine.
Wat moet ik doen? Vleesdoos buiten neer stallen? (Is nu 8 graden, vanavond wordt het max 5 graden buiten).
Daarna de rest vacuumeren en weer terug de diepvries in?
Het lukt me niet om de spareribs in bevroren staan van elkaar los te trekken. Jullie nog tips?
Vraagje.
Normaliter wil ik vlees langzaam aan ontdooien. Maar goed, past niet in de koelkast.
Wat moet ik doen? Vleesdoos buiten neer stallen? (Is nu 8 graden, vanavond wordt het max 5 graden buiten).
Het lukt me niet om de spareribs in bevroren staan van elkaar los te trekken. Jullie nog tips?
Heb wel eens gelezen dat je de doos gewoon op de grond moet laten vallen en dat ze dan los springen
Geen eigen ervaring.
ik kan uit ervaring beamen dat dit werkt.Martijn1990 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:44:
Heb wel eens gelezen dat je de doos gewoon op de grond moet laten vallen en dat ze dan los springenGeen eigen ervaring.
Buiten ontdooien gaat uitstekend met dit weer, maar realiseer je dat je dan waarschijnlijk ontdooitijd tekort komt om er zondagochtend mee aan de slag te gaan. Ik zou zeggen:
- Eerst die doos in een schone, gesloten vuilniszak stoppen en een paar keer op de straatstenen laten vallen. Daarmee maak je alvast wat racks los en wordt je enorme brok bevroren vlees net wat kleiner.
- Vervolgens een aantal uur in huis laten ontdooien. De eerste uren ontdooit er nog heel weinig, maar gaat wel een flink deel van het vlees van -18 °C naar ergens tussen 0 en -10. Dat kan ook door de doos buiten te zetten, maar dan gaat het (vannacht) heel veel langer duren.
- Tussendoor nog een keer de grote brok met ribben met doos en al in de zak en opnieuw laten vallen. Als het vlees al begint te ontdooien moet je dit niet meer doen.
- Daarna buiten verder met ontdooien. Dat gaat vergelijkbaar langzaam als in de koelkast.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Ontdooien in een badje met koud water werkt ook super… ( wel in vacuüm uiteraard). Probleem lijkt me volgens de post meer te zij, dat je niet alles wilt gebruiken?
Mijn Meater+ lijkt kapot te zijn. Mensen nog tips voor een op afstand afleesbare thermometer die je in het vlees kan laten zitten?
Misschien dat ik uiteindelijk naar een fireboard. Origineel naar een iKamand maar deze worden niet meer verkocht/ondersteund door Kamado Joe.
Misschien dat ik uiteindelijk naar een fireboard. Origineel naar een iKamand maar deze worden niet meer verkocht/ondersteund door Kamado Joe.
Meater+ 2.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit werkt idd, eigen ervaringMartijn1990 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:44:
Heb wel eens gelezen dat je de doos gewoon op de grond moet laten vallen en dat ze dan los springenGeen eigen ervaring.
Gebruik zelf deze en ben er zeer tevreden over.ThaAresX schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:02:
Mijn Meater+ lijkt kapot te zijn. Mensen nog tips voor een op afstand afleesbare thermometer die je in het vlees kan laten zitten?
https://vuurenrock.page.link/5ykn
Ik heb laatst 5KG Iberico spare ribs gekocht en die zaten ook aan elkaar vast.Rickokun schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:42:
Hey toppers.
Vraagje.
Dat was flink trekken om ze los te krijgen.
Eenmaal ontdooid kun je ze niet meer invriezen.
Althans, het kan wel, maar dat is niet gezond.
Tijdens het ontdooien verliest het voedsel vocht en is er dus een hoge kans dat er bacteriën ontstaan, zeker als je het op kamertemperatuur laat ontdooien. Als je het vervolgens opnieuw invriest en ontdooit, laat je een reeds aangetast product opnieuw hetzelfde proces doorlopen.
Wat is er kapot aan? Bij mij zit er wel eens rookaanslag op het oplaadstukje waardoor hij niet meer oplaadt. Even met schuursponsje eroverheen en hij doet t dan weer. Maar geen idee of dat bij jou dus ook zo is..?ThaAresX schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:02:
Je hebt gelijk.ASS-Ware schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:40:
[...]
Ik heb laatst 5KG Iberico spare ribs gekocht en die zaten ook aan elkaar vast.
Dat was flink trekken om ze los te krijgen.
Eenmaal ontdooid kun je ze niet meer invriezen.
Althans, het kan wel, maar dat is niet gezond.
Tijdens het ontdooien verliest het voedsel vocht en is er dus een hoge kans dat er bacteriën ontstaan, zeker als je het op kamertemperatuur laat ontdooien. Als je het vervolgens opnieuw invriest en ontdooit, laat je een reeds aangetast product opnieuw hetzelfde proces doorlopen.
Echter, had ik niet echt een keus. Ik ga natuurlijk niet 10kg ribs opvreten.
Heb de ribs vannacht buiten neergelegd. Ze waren nog steeds bevroren, buitenkant wel een beeeetje ontdooit (ligt nog wel overal ijs op).
Ben met een hamer net bezig geweest om ze van elkaar te beuken
Toen overal alu folie tussen gezet per portie (per 2 ribben). Nu weer terug de diepvries in, minus 2 ribben.
Ik durf het zo wel aan. Overigens, waren ze (ondanks wat ik eerder zei) wel gevroren binnen gekomen. Zal volgende keer tegen de slager zeggen dat ze het mij inziens beter moeten indelen. Zag her en der wel wat plastic ertussen, maar dat is er grotendeels tussenuit de ribs gekomen.
Opnieuw invriezen kan prima, wordt er alleen niet lekkerder op door extra vocht wat er bij komt
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
1 voordeel is er wel. Word vaak vergeten te vermelden.Rickokun schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:50:
[...]
Je hebt gelijk.
Heb de ribs vannacht buiten neergelegd. Ze waren nog steeds bevroren, buitenkant wel een beeeetje ontdooit (ligt nog wel overal ijs op).
Toen overal alu folie tussen gezet per portie (per 2 ribben). Nu weer terug de diepvries in, minus 2 ribben.
Ik durf het zo wel aan. Overigens, waren ze (ondanks wat ik eerder zei) wel gevroren binnen gekomen. Zal volgende keer tegen de slager zeggen dat ze het mij inziens beter moeten indelen. Zag her en der wel wat plastic ertussen, maar dat is er grotendeels tussenuit de ribs gekomen.
Als de spareribs bereid zijn kun je ze wel weer opnieuw invriezen.
Je mag ook wel een paar porties langs komen brengen natuurlijk 😜
I'm Mickey Mouse. They don't know who's inside the suit.
Hij verstuurd zijn prijslijst per mail. Twee jaar geleden was het rond de 1000 euro excl. Maar dan heb je wel een robustere braai dan de meeste bekende merken.Koffie schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 09:10:
[...]
Thanks, ken zijn producten wel van naam.
Ik heb nu een custom build, ik wilde eigenlijk naar iets meer standaard deze keer.
Daarnaast is het altijd lastig inschatten wat zoiets kost.
[...]
LeJean levert ze naar mijn weten per stuk gevacumeerd... Gelukkig, want een hele doos had niet in de diepvries gepast hier.Rickokun schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 07:50:
[...]
Je hebt gelijk.
Lejean vond ik toen ik daar besteld had echt enorm duur voor enorm slechte kwaliteit vlees.
Mogelijk pech, maar ik bestel er nooit meer.
Mogelijk pech, maar ik bestel er nooit meer.
Je zegt normaal is het 60. Heb je een goede aanbieding gevonden?
Zeker, een paar weken terug was hij bij inamood in de actie met 50% korting. Alsnog veel geld, maar dat betaal je voor een tournedos in een restaurant ook al snel.Dennis1812 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:45:
Je zegt normaal is het 60. Heb je een goede aanbieding gevonden?
Moet zeggen dat het spit wel een erg fijne toevoeging is bij m'n ei. Blij mee!
:strip_exif()/f/image/d3Mzv55b9DCxiLwtriD1fSLO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7IrgFz4k5m2hlhlaBUm31LY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eEdRPYeEIqHmcGMGUmWu2K0N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BNHSKhleqjscmHKPiiZnvK1E.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemakkelijk bereiden, met de Meater 2+ ook goed te meten, en verdraaid lekker. Nu houden we wel van wat rook smaak, dus so far elke keer boven direct vuur ipv indirect & met bakjes water.
Kip was goed, maar picanha was voortreffelijk!
:strip_exif()/f/image/d3Mzv55b9DCxiLwtriD1fSLO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7IrgFz4k5m2hlhlaBUm31LY9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eEdRPYeEIqHmcGMGUmWu2K0N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BNHSKhleqjscmHKPiiZnvK1E.jpg?f=fotoalbum_large)
Gemakkelijk bereiden, met de Meater 2+ ook goed te meten, en verdraaid lekker. Nu houden we wel van wat rook smaak, dus so far elke keer boven direct vuur ipv indirect & met bakjes water.
Kip was goed, maar picanha was voortreffelijk!
Moet toch mijn zoektocht naar de juiste ton voor mijn houtskool maar eens hervatten. Mijn zak voelt nu wat klam en het rookt als de ziekte kort na het aansteken. 
(ik ken de algemene voertonnen tips wel maar zocht iets ruimte efficiënters zoals vierkant maar wel geschikt voor een hele zak Echt)
(ik ken de algemene voertonnen tips wel maar zocht iets ruimte efficiënters zoals vierkant maar wel geschikt voor een hele zak Echt)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb deze gekocht en bevalt me meer dan prima.Gonadan schreef op zondag 25 februari 2024 @ 20:05:
Moet toch mijn zoektocht naar de juiste ton voor mijn houtskool maar eens hervatten. Mijn zak voelt nu wat klam en het rookt als de ziekte kort na het aansteken.
https://www.welkoop.nl/vo...fdeksel-grijs-60l_1323886
Hij is idd wel rond
Vandaag voor het eerst eend op de BBQ, een freebie van BBQuality.
Schoongemaakt, overtollig vet weggesneden, huid ingesneden en pezo er op.
Daarna dik een uur op 100C, tot een kerntemperatuur van 48C, met een chunk kersenhout.
:strip_exif()/f/image/JJ65oxUXE2y8TqjGTGq9vrkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofu8I6qZrzDSyKKdRVNsiNO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m4wF4xl8I4ZhPjHS7Vq1SB20.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen zag het er zo uit.
:strip_exif()/f/image/Zn1jNrtuQhgYAZheKwPbgMjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BrZalmO53mf4ji7FmI1ryiRm.jpg?f=fotoalbum_large)
10 minuten laten rusten terwijl de BBQ temperatuur stijgt.
Daarna beide kanten van elk stuk 2 minuten boven direct vuur.
:strip_exif()/f/image/C4uyNT4U7q9wyXTVXsXSaR7R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3sPYpoJi8X9Kn7balOpxIUa7.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi roze.
:strip_exif()/f/image/uQcyP5dI9GFpQVBDAkAuGOJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bordje 1.
:strip_exif()/f/image/SAwjZvK7Jd0VwLBo6XMSspXM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bordje 2.
:strip_exif()/f/image/dgALEkJ5e7pDeufeNQ5qQP1s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest even wennen aan de smaak, maar ik was blij verrast.
Schoongemaakt, overtollig vet weggesneden, huid ingesneden en pezo er op.
Daarna dik een uur op 100C, tot een kerntemperatuur van 48C, met een chunk kersenhout.
:strip_exif()/f/image/JJ65oxUXE2y8TqjGTGq9vrkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ofu8I6qZrzDSyKKdRVNsiNO5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/m4wF4xl8I4ZhPjHS7Vq1SB20.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen zag het er zo uit.
:strip_exif()/f/image/Zn1jNrtuQhgYAZheKwPbgMjz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BrZalmO53mf4ji7FmI1ryiRm.jpg?f=fotoalbum_large)
10 minuten laten rusten terwijl de BBQ temperatuur stijgt.
Daarna beide kanten van elk stuk 2 minuten boven direct vuur.
:strip_exif()/f/image/C4uyNT4U7q9wyXTVXsXSaR7R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3sPYpoJi8X9Kn7balOpxIUa7.jpg?f=fotoalbum_large)
Mooi roze.
:strip_exif()/f/image/uQcyP5dI9GFpQVBDAkAuGOJX.jpg?f=fotoalbum_large)
Bordje 1.
:strip_exif()/f/image/SAwjZvK7Jd0VwLBo6XMSspXM.jpg?f=fotoalbum_large)
Bordje 2.
:strip_exif()/f/image/dgALEkJ5e7pDeufeNQ5qQP1s.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik moest even wennen aan de smaak, maar ik was blij verrast.
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism