Ik had er eerder al wat over gepost, maar bij deze nog even het hele verhaal van de koud gerookte zalm die gisteren het koude voorgerecht vormde van ons kerstdiner.
Ik heb grofweg dit recept van Noskos gevolgd:
https://www.bbq-nl.com/koud-gerookte-zalm/
Bij The Fish Lovers een zalmzijde besteld. Daar het dunnere stuk richting de staart afgesneden en een smalle strook langs de rand, die erg dun was. Daar heb ik lekker een roerbak gerecht mee gemaakt vorige week.
Daarna de zalmzijde in twee stukken gesneden, zodat het beter op de BBQ past en vervolgens was het tijd voor de pekel. Ik heb All Brine no.1 gebruikt, met extra (gedroogde) dille en jeneverbessen. Klein beetje extra suiker toegevoegd, zodat de verhoudingen klopten met het recept van Noskos.
Na een dagje in de pekel:
Vrijdag de zalm verder laten drogen in de koelkast en daarna kon ie zaterdag op de BBQ. Eerste keer koud roken voor mij. Cold smoke generator gekocht en een zak beuken rookmot. CSG gevuld, netjes de randjes schoongehouden en bij de start van de spiraal aangestoken.
Dat ging in eerste instantie (zoals ik al had gepost in
Orion84 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4") dus niet helemaal goed. Toen ik twee uur later de BBQ opentrok bleek dat de CSG al bijna voor de helft was opgebrand. Hij volgde niet de spiraal, maar was over bijna de volle breedte aan het smeulen.
Achteraf denk ik dus niet alleen de start van de spiraal aangestoken, maar de aansteker ook iets te dicht bij de wand van de volgende baan gehouden, waardoor die ook is gaan smeulen. Anyway, de zalm voelde nog koel aan, dus snel het rek er uit, CSG er uit, keramieke binnenwerk in de wind gezet om af te koelen.
Daarna de CSG opnieuw gevuld en deze keer met extra voorzichtigheid aangestoken, zodat echt alleen het buitenste hoekje van de start van de spiraal begon te smeulen. Nu verliep het proces wel zoals het hoort:
Resultaat na het roken (van ongeveer 10:00u tot 19:00u gerookt, met dus een korte tussenpauze):
Daarna de zalm ingepakt en in de koelkast gelegd, zodat die nog 2 dagen kon rusten om de smaak goed in te laten trekken. En maandag avond was dan eindelijk het moment daar om hem aan te snijden. Viel me nog niet tegen om er een beetje nette plakjes van te snijden.
Eindresultaat smaakte heerlijk! We hadden een "scandinavisch" thema afgesproken voor het diner, dus de Noorse zalm geserveerd op uitgestoken rondjes Zweeds platbrood (Ikea

), met een beetje roomkaas en een paar druppen mosterd-dille dressing (ook Ikea

) en een plukje verse dille.
Het gerecht viel erg goed in de smaak