The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
als het goed is komt hij in de loop van volgende week binnen, ik zat al wel te denken om een vilt rand onder de bastard te zetten, zoals ook op het standaard onderstel. daarna maar eens kijken of ik een oplossing kan vinden. hoop een beetje dat ze inmiddels het model wat hebben aangepast zodat hij iets lager komt te staanWeb-Brielle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:44:
[...]
Uiteindelijk staat die nog precies hetzelfde. Als je hem voorzichtig opendoet blijft die staan, is alleen een beetje wennen. Ik wil nog steeds kijken naar een oplossing, maar ik heb nog geen idee wat.
Waarbij het voordeel van de plus het extra bereik was dus dat je in feite ook zonder dat kan en gewoon op BT. Of dat je tablet of wat dan ook gewoon in huis kan staan.Orion84 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:54:
[...]
Met alles behalve het block heb je een extra device nodig die de wifi/cloud link verzorgt inderdaad. Maar als je dat hebt kan je zelfs de meest basic Meater via het internet volgen.
Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd als er een plus langs komt ergens voor een mooie prijs, al doet de 2 ook wel weer knagen. Zo blijf je bezig.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hij staat opzich wel stevig, het enige wat ik zelf vervelend vind (waardoor die onstabiel voelt) is dat die niet vast staat aan de zijkant. Ik zat dan ook te kijken of er een rand/band mogelijk was om hem zo toch vast te houden, waardoor die steviger staat en niet binnenin het gat kan bewegen.Orion84 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:59:
[...]
Misschien dat het helpt om een dunne tegel of zo onder de BBQ te leggen en al dan niet op een of andere manier vast te maken aan dat metalen kruis waar nu de BBQ op steunt? Zodat de BBQ op een vlakkere en stabielere ondergrond staat? Komt ie wel nog iets verder omhoog.
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Als ik er nu een zou moeten kopen zou ik ook voor de 2 gaan ja. Dunner, meer interne sensoren, maar vooral: hogere max. omgevingstemp is erg fijn.Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:11:
[...]
Waarbij het voordeel van de plus het extra bereik was dus dat je in feite ook zonder dat kan en gewoon op BT. Of dat je tablet of wat dan ook gewoon in huis kan staan.
Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd als er een plus langs komt ergens voor een mooie prijs, al doet de 2 ook wel weer knagen. Zo blijf je bezig.
Maar ik heb al een basic Meater en een block, dus niet echt in de markt voor meer/nieuwe draadloze probes
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb er nog geen één, dus ben wel degelijk in de markt.Orion84 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:10:
[...]
Als ik er nu een zou moeten kopen zou ik ook voor de 2 gaan ja. Dunner, meer interne sensoren, maar vooral: hogere max. omgevingstemp is erg fijn.
Maar ik heb al een basic Meater en een block, dus niet echt in de markt voor meer/nieuwe draadloze probes
Nadeel is dat een aanbieding op de 2 niet heel erg realistisch is deze weken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee ok, met aanbiedingen zit je inderdaad al snel op 50 euro verschil tussen de originele plus en de versie 2 plus. Zou ik alsnog wel altijd de plus nemen ipv de basic versie, dat scheelt nauwelijks in prijs.Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:11:
[...]
Ik heb er nog geen één, dus ben wel degelijk in de markt.
Dat sowieso. Dan kan ik mijn 'controlpaneltablet' binnen gewoon als hub gebruiken en heeft de pen altijd verbinding. Maar het voelt altijd zo zonde om iets te kopen waarvan je weet dat het 'verouderd' is.Orion84 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:17:
Nee ok, met aanbiedingen zit je inderdaad al snel op 50 euro verschil tussen de originele plus en de versie 2 plus. Zou ik alsnog wel altijd de plus nemen ipv de basic versie, dat scheelt nauwelijks in prijs.
[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 22-11-2023 11:18 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had graag een aanbieding gezien voor de block met de 2.Gonadan schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:11:
[...]
Ik heb er nog geen één, dus ben wel degelijk in de markt.
Maar ik las ergens dat er ook van de block een update aankomt tzt.
Prima spul voor deze prijs. Goed dat ik de inhoud had gezien, had namelijk zelf al exact dezelfde zout/peper in mijn mandje zitten.
Volgens mij komt er binnenkort ook een Kika box. Ben benieuwd wat daar in zit.
Zolang je hond niet elke dag er tegen aan heeft lopen zeiken is beuken beuken.🙂sjaak81 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:41:
Ik heb een lading hout van een beukenhaag. Is dit net zoals beukenhout geschikt om mee te roken?
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Deze heb ik op de kamado 4 uur lang gerookt op lage temperatuur. Dit heb ik gedaan met een mix van whiskyvaten rookhout en rode wijn vaten rookhout. Verhouding ongeveer 70/30.
Ik heb Noskos pulled pork rub gebruikt als rub en mosterd (met een drupje olijfolie) als plaklaagje.voor de kruiden. In de kamado de deflectorplaten gebruikt om de warmte zoveel mogelijk weg te houden van het vlees.
Daarna 21 uur lang in de sous-vide op 64°c. Omdat dit een vrij groot stuk was heb ik deze dubbel gevacumeerd, wat later een lifesaver bleek! Bij de sous vide heb ik op gevoel wat Worcestershire saus en Noskos BBQ saus (niet te veel) en 2 eetlepels suiker toegevoegd.
Ik kwam er hier achter dat ik een klein 'foutje' heb gemaakt met de temperatuur. 64 was net iets te laag. Het vlees was nog best stevig van structuur. De volgende keer zal ik voor 70-72 graden gaan.
Hierna de kamado aangestoken op wat hogere temperatuur (tussen 180-210 op roosterniveau). De procureur heb ik hier in een aluminium schaal (en deflector onderin) gegaard tot de kerntemperatuur rond de 90 graden kwam.
Tijdens deze laatste garing weer Noskos Rub erop gedaan en olijfolie over het vlees gesproeid zodat hij niet droog staat en de rub niet verbrand..
Uiteindelijk was hij prima te "trekken" en hebben we er met de familie heerlijk van genoten. We waren allemaal best onder de indruk hoe goed is was gelukt
De bark (korst) was fenomenaal
Tussentijds heb ik het vocht na de sous vide opgevangen en deze heb ik langzaam laten inkoken in een steelpannetje. Dit was superlekker en hebben we daarna door het vlees gemengd. Het inkoken heb ik bewust gedaan om het vocht er uit te halen. Als ik het er direct in had gemengd was het best een natte substantie geworden, maar nu had het de dikte van een barbecuesaus.
Plaatjes:
:strip_exif()/f/image/SYOv6dF4Dv6ncjxUUoOfH1wg.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/6ViniOdK5xpHiX2i2plisoZH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/iR2uT6X09WBG4GtXOjfLcu80.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/U8ZLRHeP9F0XqjO7LiQX2qR1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/17K4N9DDmaEZZJnLvBY5sufK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Xnj7vB44ofZJmR3EN9ZmXJw8.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jIgdEtDzRFspoCUEa6j4XoG7.jpg?f=fotoalbum_large)
Pulled pork wordt vaak ook 60 uur aangegeven sous vide, maar dat durf ik niet aan. Mijn ervaring met Spare ribs is dat 24-36 uur perfect is, maar langer dan dat is té voor mijn gevoel. In dit geval was het een idee dat vrijdagochtend op kwam, dus 21 uur sous vide samen met 4 uur roken en nog 3 uur afronden maakt dat deze bereiding zo'n 28 uur heeft geduurd, wat ik overigens prima vind.
In de toekomst lijkt het me leuk om zelf de BBQ saus en rub te maken. Al eens eerder gedaan en dat ging goed, maar consequent een goede rub en saus maken vond ik een risico en zo'n groot stuk vlees is best duur, dus ben voor de veilige optie gegaan. Geen spijt van overigens
Ziet er fantastisch uit-Jaap-io schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:35:
Vanavond een eendeborst gemaakt, eerst 20minuten gerookt en daarna afgegrilld of de gietijzeren grillplaat
Ik ben nu met mijn laatste stukje procureur bezig vandaag.
Voor mijn verjaardag heb ik van mijn schoonzusje een koud roken set (CSG) gekregen. Deze ga ik vandaag voor het eerst gebruiken. Is een experimentje. Gebruik vandaag kersen rookmot.
De procureur (restant) in plakken snijden. In de kamado de rookset op de voorste deflectieplaat. Het vlees op de roosterverhoger. De kolen onderin zijn afgeschermd door de plaat, dus die zal niet aan mogen gaan.
Temperatuur buiten is perfect om dit te doen, bijna net zo koud als in de koelkast, dus ook geen risico's mbt rauw vlees.
Ben benieuwd hoe dit uitpakt, qua tijd is het wat krap namelijk

Hogedrukreiniger ?THxZ0NE schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:55:
Hi Gents, ik heb onlangs een Grill Guru Large gekocht en nu wil ik van de Weber 57cm af (die met asbak, https://www.weber.com/NL/...becue-57-cm/14201004.html). Ik vind het zonde om hem weg te gooien en hij is te vies om op Marktplaats te zetten. Is het denkbaar dat ik hem nog near nieuw schoon krijg? Met name het deel waar de kolen in liggen is vies. Zal mooi zijn als ik hem voor een paar tientjes kan verkopen. Ik vind het zonde om hem bij de stort te dumpen omdat hij verder nog goed is en altijd onder een afdak heeft gestaan. Anyone tips om alle zooi eraf te krijgen? Het formaat is ook onmogelijk om in de wasbak te schrobben.
En zeker in combinatie met action's rooster/gril reiniger als insoaker voor de spuit.
Daarna even van die staalwolsponsjes en wat reiniger en heet water.
Met keramiek is hogedruk niet slim maar die geëmaileerde schalen kunnen er prima tegen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Wat ik bij de Weber vroeger nog wel eens deed was met de roosters deze in eenstevige vuilniszak doen, warm water erbij met afwasmachinepoeder en een nacht/dag laten trekken.THxZ0NE schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:55:
Hi Gents, ik heb onlangs een Grill Guru Large gekocht en nu wil ik van de Weber 57cm af (die met asbak, https://www.weber.com/NL/...becue-57-cm/14201004.html). Ik vind het zonde om hem weg te gooien en hij is te vies om op Marktplaats te zetten. Is het denkbaar dat ik hem nog near nieuw schoon krijg? Met name het deel waar de kolen in liggen is vies. Zal mooi zijn als ik hem voor een paar tientjes kan verkopen. Ik vind het zonde om hem bij de stort te dumpen omdat hij verder nog goed is en altijd onder een afdak heeft gestaan. Anyone tips om alle zooi eraf te krijgen? Het formaat is ook onmogelijk om in de wasbak te schrobben.
Misschien kan je dat ook doen met deze onderdelen? Misschien daarvoor een teiltje gebruiken.
Ik heb toen ik mijn kamado's gekocht heb mijn Weber weggegeven, maar dat was een standaard model, niet zo'n luxe met bak eronder.
Ervaring mee. Werkt wel, maar als je onder een verkeerde hoek spuit krijg je alles terug in je bakkescopykat schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:07:
[...]
Hogedrukreiniger ?
En zeker in combinatie met action's rooster/gril reiniger als insoaker voor de spuit.
Daarna even van die staalwolsponsjes en wat reiniger en heet water.
Met keramiek is hogedruk niet slim maar die geëmaileerde schalen kunnen er prima tegen.
Wat je ook kan proberen is de Dasty afwasspray van de Wibra (lichtgroen), Fijn spul is dat
Eventueel met Wondersponsje combineren...?
https://www.wibra.nl/assortiment/dasty-afwasmiddel-spray/
[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 26-11-2023 13:10 ]
En ben de kipfile aan het snijden, ziet er totaal anders uit dan wat je normaal bij de super haalt.
Van de super bij het bakken heb je altijd een bak water en bij dit een stuk minder.
Waar zit dat nu in?
:strip_exif()/f/image/WzZgGgdHmCme8yv3usj47VWv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/msfjsi6BSb3vB4TK3KWWPEHC.jpg?f=fotoalbum_large)
Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100
Kwaliteit. Je hebt nu een fatsoenlijk stukje kip, in plaats van de opgespoten rommel uit de supermarkt. Hoe was de smaak?
Met black friday toch ook maar een Meater Plus (v1) op de kop getikt, hopelijk kunnen we hem snel testen.
PSN ID: Henkiepenkie56 - tickets zijn te boeken via Henkiepenkie-airlines.nl
Heb al eens bij een kennis een test gedaan, een supermarktkip en daarnaast een "gewone" kip (wat tegenwoordig niet meer gewoon is), beiden op dezelfde wijze bereid. Het is een stuk duurder, maar de kwaliteit en smaak was totaal niet te vergelijken.Henkie schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:18:
[...]
Kwaliteit. Je hebt nu een fatsoenlijk stukje kip, in plaats van de opgespoten rommel uit de supermarkt. Hoe was de smaak?
Met black friday toch ook maar een Meater Plus (v1) op de kop getikt, hopelijk kunnen we hem snel testen.
Beetje de losse meuk eruit borstelen en klaar. Het is een barbecue, die kan je tweedehands niet schoon kopen. Je bent hem zo kwijt hoor, maar niet in deze tijd van het jaar denk ik.THxZ0NE schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:55:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ligt er ook aan wat je ervoor wilt hebben, vooral gratis (als het vooral om het idee gaat dat ie niet wordt weggegooid) ben je hem binnen een dag kwijt.Gonadan schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:13:
[...]
Beetje de losse meuk eruit borstelen en klaar. Het is een barbecue, die kan je tweedehands niet schoon kopen. Je bent hem zo kwijt hoor, maar niet in deze tijd van het jaar denk ik.
In het hoogseizoen waarschijnlijk binnen een uur.
Nice. Ik heb deze ook nu een half jaartje en bevalt super!-Jaap-io schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:40:
[Afbeelding]
van het weekend deze maar eens proberen![]()
hiervoor had ik een bluetooth thermometer, maar het bereik was te beperkt, of m’n tuin te groot![]()
Gelijk de winter uitvoering gekocht, dus met water dichte behuizing en 6probes
Uit m'n hoofd heb ik eerder dit jaar nog zo'n 75 piek gekregen voor m'n zeker niet schone oude weber, binnen een paar dagen weg. Het is op z'n minst de moeite waard om er geld voor te vragen als je er niet per direct vanaf moet.defusion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:07:
Ligt er ook aan wat je ervoor wilt hebben, vooral gratis (als het vooral om het idee gaat dat ie niet wordt weggegooid) ben je hem binnen een dag kwijt.
In het hoogseizoen waarschijnlijk binnen een uur.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
is dat nou een bier/wijn mix?-Jaap-io schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 22:35:
Vanavond een eendeborst gemaakt, eerst 20minuten gerookt en daarna afgegrilld of de gietijzeren grillplaat
Het koken was als een genot
[Afbeelding]
En het resultaat was dikke prima
[Afbeelding]
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Het is een bier dat is gerijpt op bordeaux vaten, komt uit de vatgerijpt serie van Hertog-jan van vorig jaar.
https://www.hertogjan.nl/...dossiers/vatgerijpt-2022/
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
nice!-Jaap-io schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:10:
[...]
Het is een bier dat is gerijpt op bordeaux vaten, komt uit de vatgerijpt serie van Hertog-jan van vorig jaar.
https://www.hertogjan.nl/...dossiers/vatgerijpt-2022/
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
deze heb ik ook! Werkt prima alleen de accuduur mag wat langer zijn van mij. Wel goede connectie via de cloud. Vergeet de display settings niet te veranderen voor een langere accuduur.-Jaap-io schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:40:
[Afbeelding]
van het weekend deze maar eens proberen![]()
hiervoor had ik een bluetooth thermometer, maar het bereik was te beperkt, of m’n tuin te groot![]()
Gelijk de winter uitvoering gekocht, dus met water dichte behuizing en 6probes
:strip_exif()/f/image/pt5DtMaz179cNwhcnmtJwJei.jpg?f=fotoalbum_large)
Nieuw speelgoed
Dit is een vervangener voor een thermometer van de Blokker. Die werkte wel maar erg simpel en duurde lang om een juiste meting te hebben. Wat in een hete bbq niet fijn was.

Vele functies in 1 apparaat; oa ook een aansluiting voor een probe, wifi en app. Ben benieuwd hoe het werkt en ook naar de accuduur. Het geheel voelt stevig en goed aan.
[ Voor 18% gewijzigd door BlackiE1982 op 29-11-2023 05:17 ]
Leeg
Ik ga morgen weer eens een Iberico varkensrack op de BBQ doen.
Ik doe eigenlijk altijd reverse sear, BBQ op 140-150C, indirect tot een kern van 45C, dan vuur opstoken, door tot een kern van 50C, dan af en toe de vetkap omlaag boven het vuur en bij kern 55C mag hij er af.
Wij vinden het vlees, mooi roze, zo het lekkerst, maar de vetkap heeft altijd wel wat zwarte randjes en puntjes en dat wil ik eens een keer voor zijn.
Het idee is als volgt:
BBQ op 140-150C, vlees indirect tot een kern van 48C.
Dan vlees er af en afdekken, de kern zal nog wel iets stijgen.
BBQ opstoken tot 250C.
Vlees indirect terug tot een kern van 55C.
Ik hoop dat de hoge temperatuur de vetkap iets knapperig kan maken, zo doe ik het ook bij buikspek met zwoerd.
Zou dit werken of is dit onzin?
Gaart hij na 55° nog wel door? Ik weet niet beter of varkensvlees "moet" (mijn aanname) altijd 70°+ zijn.ASS-Ware schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 12:54:
Idee voor morgen.
Ik ga morgen weer eens een Iberico varkensrack op de BBQ doen.
Ik doe eigenlijk altijd reverse sear, BBQ op 140-150C, indirect tot een kern van 45C, dan vuur opstoken, door tot een kern van 50C, dan af en toe de vetkap omlaag boven het vuur en bij kern 55C mag hij er af.
Wij vinden het vlees, mooi roze, zo het lekkerst, maar de vetkap heeft altijd wel wat zwarte randjes en puntjes en dat wil ik eens een keer voor zijn.
Het idee is als volgt:
BBQ op 140-150C, vlees indirect tot een kern van 48C.
Dan vlees er af en afdekken, de kern zal nog wel iets stijgen.
BBQ opstoken tot 250C.
Vlees indirect terug tot een kern van 55C.
Ik hoop dat de hoge temperatuur de vetkap iets knapperig kan maken, zo doe ik het ook bij buikspek met zwoerd.
Zou dit werken of is dit onzin?
Geen idee waarom. Kan er ff snel niks over vinden m.b.t. voedselveiligheid.
Klopt, dat was vroeger zo, dat ligt nu rond de 60-65 en bij Iberico is hij met 55C kern al prima en nog net mooi roze.Millie-ano schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 14:24:
[...]
Gaart hij na 55° nog wel door? Ik weet niet beter of varkensvlees "moet" (mijn aanname) altijd 70°+ zijn.
Geen idee waarom. Kan er ff snel niks over vinden m.b.t. voedselveiligheid.
Maar het gaat me in deze om de vetkap.
De vet vlammen zorgen voor je zwarte randen. Die krijg je door het druppende vet. Dat los je enkel op door een pan of plancha.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Dank je.Dennis1812 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 21:25:
Ik zou de vetkap nog lager doen. Of niet boven het vuur maar op een plancha of een gietijzeren pannetje.
De vet vlammen zorgen voor je zwarte randen. Die krijg je door het druppende vet. Dat los je enkel op door een pan of plancha.
Die heb ik, maar ik wil het toch eens zonder proberen.
Smakelijk!Martinusz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:27:
Ik wil een voerton/waterdichte ton voor de kolen in op de bergen, echter de formaten zijn in liters, ik wil zo’n 15kg kolen opbergen, wat is dan beetje juiste formaat?
Ondertussen lekker stoofpotje opstaan[Afbeelding]
En eerste Google hit: https://www.bbqgenootscha...0het%20ook%20mee%20lukken.
Heb zelf een bak van ikea die in de tafel past. Ook ideaal voor gereedschap/bbq tools ed
Edit: Deze Als het goed is https://www.ikea.com/nl/n...ten-donkergrijs-70292364/
Ook in kleinere maten (toen) beschikbaar, zitten de rollen folie ed in
[ Voor 9% gewijzigd door RoelsRules op 02-12-2023 17:07 ]
tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...
Ik heb deze van de Welkoop en daar past met gemak een 10kg zak Dammers in.Martinusz schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 15:27:
Ik wil een voerton/waterdichte ton voor de kolen in op de bergen, echter de formaten zijn in liters, ik wil zo’n 15kg kolen opbergen, wat is dan beetje juiste formaat?
Ondertussen lekker stoofpotje opstaan[Afbeelding]
Normaalgesproken zou ik de tomahawk op zo'n 120-140 graden indirect laten roken tot een graad of 50 en dan nog even afgrillen tot 54 graden.
De zalm wil ik in principe roken op een graad of 80.
Kan het voor de tomahawk kwaad om die ook op 80 graden te doen?
Duurt het dan alleen langer of wordt het hier niet beter van?
Anders was mijn idee om de tomahawk er op te leggen en later (het laatste half uurtje?) de zalm erbij.
Ik heb ook zalm gerookt op 120 graden, iets minder smeuïg dan op 80-90 graden, maar mooi resultaat ook. In mijn kookboek van Jeroen Hazebroek staat ook een warm gerookt recept op 200 graden, maar dat vind ik net wat minder (ook van die witte 'uitslag' maar dat vind ik persoonlijk niet zo erg) omdat je de zachtheid dan toch wel wat verliest.Mich007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 15:47:
Ik wil dit weekend een zalmzijde (700gr met huid) tegelijk klaar gaan maken met een Tomahawk van 1200 gr.
Normaalgesproken zou ik de tomahawk op zo'n 120-140 graden indirect laten roken tot een graad of 50 en dan nog even afgrillen tot 54 graden.
De zalm wil ik in principe roken op een graad of 80.
Kan het voor de tomahawk kwaad om die ook op 80 graden te doen?
Duurt het dan alleen langer of wordt het hier niet beter van?
Anders was mijn idee om de tomahawk er op te leggen en later (het laatste half uurtje?) de zalm erbij.
Ooit keer aflevering van keuringsdienst van waarde gezien waar ze het over de 'waterkippen' hadden. Had te maken dat de kippen te snel groeien en daardoor niet mals zijn. Door er water te injecteren blijft het malser. Ik zal even kijken of ik de aflevering kan opzoeken.BakkerBolletje schreef op zondag 26 november 2023 @ 15:56:
Vandaag vlees binnen gehad van een online aanbieder.
En ben de kipfile aan het snijden, ziet er totaal anders uit dan wat je normaal bij de super haalt.
Van de super bij het bakken heb je altijd een bak water en bij dit een stuk minder.
Waar zit dat nu in?[Afbeelding]
[Afbeelding]
edit...
Gevonden: https://npo.nl/start/seri...st-van-waarde_38/afspelen
[ Voor 5% gewijzigd door wauskoek op 04-12-2023 16:40 ]
Als rookhout kies je iets milds, want een zware/scherpe rooksoort past het niet goed bij de vis. Kies bijvoorbeeld beuken. Wat je ook kunt doen is eerst even flink roken met een houtsoort naar keuze met alleen de tomahawk op de barbecue, even wachten tot de rook ophoudt en dan wat beukenhout en de zalmfilet erbij doen.
[ Voor 22% gewijzigd door Tomatoman op 04-12-2023 16:50 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Thanks... Ik heb op het moment nog wat kersen en eiken liggen. Kersen daarom het meest geschikt?Tomatoman schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
@Mich007: ik zou met de temperatuur onder de 120 °C blijven vanwege de zalm, maar ook weer niet te laag, omdat je anders met het vlees wel erg lang bezig bent. Kortom: mik op ergens in het midden: 100-110 °C.
Als rookhout kies je iets milds, want een zware/scherpe rooksoort past het niet goed bij de vis. Kies bijvoorbeeld beuken. Wat je ook kunt doen is eerst even flink roken met een houtsoort naar keuze met alleen de tomahawk op de barbecue, even wachten tot de rook ophoudt en dan wat beukenhout en de zalmfilet erbij doen.
Kersen heb ik wel eens gedaan. Wel spaarzaam gebruiken want zalm pikt op een of andere manier het best snel op.Mich007 schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:59:
[...]
Thanks... Ik heb op het moment nog wat kersen en eiken liggen. Kersen daarom het meest geschikt?
Mijn rand laat op een stuk los, is echter nog maar kort geleden geplaatst.
Zou ik met wat hittebestendige lijm de rand weer kunnen vastplakken?
Ik rook zalm altijd op 140-150C, gaat prima.Tomatoman schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:48:
@Mich007: ik zou met de temperatuur onder de 120 °C blijven vanwege de zalm, maar ook weer niet te laag, omdat je anders met het vlees wel erg lang bezig bent. Kortom: mik op ergens in het midden: 100-110 °C.
Bij een kern van 50-52C vallen de lamellen vanzelf uit elkaar.
Volgens mij een veel voorkomend probleem. Ik heb een keer contact opgenomen met Kamado Joe en toen stuurden ze high temperature lijm op. Later heb ik zelf deze besteld en dat werkt ook prima.ThijsM schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:05:
Iemand ervaring met het opnieuw vastzetten van glasvezel op de kamado?
Mijn rand laat op een stuk los, is echter nog maar kort geleden geplaatst.
Zou ik met wat hittebestendige lijm de rand weer kunnen vastplakken?
Wij zijn bezig met een kerstmenu samen te stellen.
Dus iets van goud strooien het wild lijkt me wel wat.
https://www.eitanbernath....s-1000-gold-cowboy-steak/joke_name schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:59:
Zijn er mensen hier die wel eens met goud hebben gewerkt op gerechten.
Wij zijn bezig met een kerstmenu samen te stellen.
Dus iets van goud strooien het wild lijkt me wel wat.
Guga heeft er ook 1 gemaakt. Die heb ik toch iets hoger zitten.
Meestal is de conclusie dat goud niks toevoegt behalve de show.
Qua smaak moet je niets verwachten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een offset bbq die ik voornamelijk op hout brand en dus best wel wat rookt als hij heter word en een kamado die ook hier en daar wel wat rook produceert (zeker bij schoonbranden) maar ik heb ook een vuurschaal met plancha waar ik een beetje bang voor ben. Nu wil ik achter in de tuin (dus het verst van alle huizen) een overkapping maken voor de bbqs met een afzuiging zodat de rook in ieder geval hoger word weggeblazen maar zijn er nog meer tips en tricks hier waar ik rekening mee kan houden om de overlast te beperken?
Zo ook met kippenpoten, briketten links en rechts, kippenpoten in het midden, altijd perfect, mooie kleur, knapperig huidje.
Nu met de kamado heb ik nog geen perfect resultaat kunnen boeken met kippenpoten.
Het huidje blijft bleekjes en wordt niet knapperig.
:strip_exif()/f/image/qYrzY9dIBESUQaAX5Utyy68s.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dy4WTazlDjOfXrYTW7yiIQcR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ZcpD3hSuFakICOHLSeZIPwG5.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe doen jullie de kippenpoten op de kamado?
Wel of geen hitteschild?
Temperatuur? Ik doe ze op 180-200C.
Ik ben benieuwd.
Deze keer zelf pesto gemaakt, en ik zal je zeggen: nooit meer uit een potje!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tJ7rDgvbt7yTTaaoNOtLm0jM.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1EwMf2ht5LovQWfoCHCbfyal.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XOgoJMHK8vuXmzUgEKHuEsOD.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6gTNc2qdw0OMOA23l9TuztVp.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0AYr47RWYfb9apUUKxTma67X.jpg?f=user_large)
Kan in de oven (dan eerst aanbakken en garen) maar toch besloten voor het gezelschap de kamado schoon te fikken (schimmel eruit branden door lang niet gebruikt te hebben) en toch te kunnen roken met appelhout.
Vlees heeft er ca 1,5 uur over gedaan om op 49 te komen, toen ff laten rusten, kamado ff geholpen naar 200/250 graden en toen paar keer gedraaid tot 55 graden kern. Wederom laten rusten en de complimenten gehad van ons bezoek.
Lekkere rook ring, duidelijk te proeven.
Pasta met peterselie, knoflook en olijfolie
Gekarammeliseerde regenboogwortels met honing, olijfolie, aceto balsamico en oregano.
Lekker zo voor kerst!
Dat moet toch zonder rotisserie ook kunnen?
Wellicht eens proberen om de laatste minuten het hitte schild eruit te halen, om de korst te bruinen/knapperig te maken.ASS-Ware schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:29:
[...]
Dat moet toch zonder rotisserie ook kunnen?
In je weber heb je ook geen schild tussen kolen en kippenpootjes. Je pootjes liggen alleen niet boven de kooltjes.
Dat zou je op die manier kunnen nabootsen.
Zat ik aan te denken, maar waar leg je die stenen neer?Source90 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:21:
[...]
Wellicht eens proberen om de laatste minuten het hitte schild eruit te halen, om de korst te bruinen/knapperig te maken.
Het is koud buiten, dus dan denk ik hitteschok en een gescheurde steen.
Denk ik teveel in problemen?
True.Raymond schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:52:
@ASS-Ware misschien een half hitteschild plaatsen?
In je weber heb je ook geen schild tussen kolen en kippenpootjes. Je pootjes liggen alleen niet boven de kooltjes.
Dat zou je op die manier kunnen nabootsen.
Dan passen er geen 6 tegelijk op, maar misschien moet ik mijn roosterverhoger er eens bij pakken.
Heb je pannenonderzetters? Leg je ze daarop? Of binnen op je gasfornuis of in je schuur? Of.. nouja verzin t maar. Genoeg opties?ASS-Ware schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:52:
[...]
Zat ik aan te denken, maar waar leg je die stenen neer?
Het is koud buiten, dus dan denk ik hitteschok en een gescheurde steen.
Denk ik teveel in problemen?
Delta T scheelt misschien 25 graden met de zomer.
Van 200 naar 3 of 200 naar 25. Tja, zoveel scheelt t niet.
Precies, zolang hij niet vanuit de oven in een (ijs)badje wordt ondergedompeld, zal die thermische schok (of gebrek aan) wel meevallen.Dennis1812 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:23:
[...]
Heb je pannenonderzetters? Leg je ze daarop? Of binnen op je gasfornuis of in je schuur? Of.. nouja verzin t maar. Genoeg opties?
Delta T scheelt misschien 25 graden met de zomer.
Van 200 naar 3 of 200 naar 25. Tja, zoveel scheelt t niet.
Ik leg hem hier veelal op de gietijzeren houtskool rooster, welke ik zelf niet gebruik.
Met wat gewicht er op 24 uur in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/XGTcf6Jo1NBcmLNJ1Co2qWqf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PTMDfVvObfNoHQOTnBJmVEeQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AB5ODNTgtpwrjZ1CuCIbXuc2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g0yW6o5cLhpoVj4uf0ljejY6.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag de boel afgespoeld, droog gedept, op een rekje terug in de koelkast.
:strip_exif()/f/image/EYrYY7mzSrSqfVbUopnvXnoC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AbcEYzWvCNANMdomKhok8Zkc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/wBmgOSWrkugEgPIIJELzdMAl.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MFdoLsY3LrgFwYen35uNvTvk.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu kan ik de zalm morgenavond laat, na 24 uur drogen, gaan koud roken en dan de dag erna in de ochtend er af halen, maar het lijkt me beter om het koud roken overdag te doen zodat ik af en toe een kijkje kan nemen, checken of er nog rook uit komt.
In dat laatste geval laat ik hem 36 uur drogen in de koelkast ipv 24 uur.
Maakt dat wat uit?
Ik zou het gewoon doen. Aan de andere kant, als zo’n koud rookspiraal goed aan is blijft hij wel aan. Ik heb vorige week een spiraal buiten in een kartonnen rookoven (doos) in de vrieskou (-3gr) aangezet deze heeft ca 14u gebrand tot de mot op was. Succes ermee en smakelijk alvast!ASS-Ware schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:45:
In dat laatste geval laat ik hem 36 uur drogen in de koelkast ipv 24 uur.
Maakt dat wat uit?
Bij de Bastard zie je vaak een jaartal staan. Aan de hand hiervan kunnen dan makkelijk de verschillen zien tussen de modellen.
Hoe zit dit bij BGE? Hoe zie je bijvoorbeeld dat je het laatste model hebt? Of is hun product al jaren hetzelfde?

Een goede grap mag vrienden kosten.
Ze gaven aan dat het geen enkele invloed heeft op de werking, toch meteen een nieuwe base toegestuurd gekregen. Drie dagen later was de enorme doos ook al binnen.
Moet zeggen, top service van Kamado Joe.
Green Egg vernieuwt zeer weinig tot niks. Daar zit dus amper tot geen verschil in.nielsn schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:30:
Wat ik me afvraag is het volgende:
Bij de Bastard zie je vaak een jaartal staan. Aan de hand hiervan kunnen dan makkelijk de verschillen zien tussen de modellen.
Hoe zit dit bij BGE? Hoe zie je bijvoorbeeld dat je het laatste model hebt? Of is hun product al jaren hetzelfde?
Bij kamado joe zie je het aan de nummering (classic 1, 2, 3, Big Joe etc)
Verwijderd
Warm de kamado goed op voordat je het hitteschild erin legt. Als je het deksel vd kamado niet meer prettig kan aanraken met je hand dan is deze op temperatuur. Ik hou hier meestal 200C voor aan.ASS-Ware schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:41:
Nu met de kamado heb ik nog geen perfect resultaat kunnen boeken met kippenpoten.
Het huidje blijft bleekjes en wordt niet knapperig.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Hoe doen jullie de kippenpoten op de kamado?
Wel of geen hitteschild?
Temperatuur? Ik doe ze op 180-200C.
Ik ben benieuwd.
Als het hitteschild erin gaat, zakt de temperatuur.
Breng de temperatuur terug naar 125-135C.
De kippenpoten licht insmeren met (olijf)olie.
Kamado op 125-140C met hitteschild.
Uurtje laten garen, halverwege draai ik alles even om.
Dat doet Grill Guru ook. Alleen wat minder lang. Ik heb van hen al bijna een hele nieuwe kamado gehad.ThijsM schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:35:
Had een scheurtje in mijn base, te verwaarlozen maar voor de zekerheid even contact opgenomen met Kamado Joe.
Ze gaven aan dat het geen enkele invloed heeft op de werking, toch meteen een nieuwe base toegestuurd gekregen. Drie dagen later was de enorme doos ook al binnen.
Moet zeggen, top service van Kamado Joe.
Dan zou je zeggen: kut kwaliteit, maar dat valt mee. Base had een kleine scheur toen ik hem kocht. Die heb ik na een jaar vervangen. Productiefout. En de vuurbox is twee keer vervangen doordat de kolenschijf te strak zat. Kolenmand lostte dat op. En ze hebben per ongeluk een derde firebox gestuurd (die ik mocht houden).
Vanavond besteld.Sammy_tukker schreef op zondag 10 december 2023 @ 19:42:
Iemand al de kika box bij vuur en rook besteld? Ik ben wel benieuwd wat er in zit
/f/image/xxa4OZ37Xl6xgMK5vYDcyAoY.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Technofreakz op 11-12-2023 06:38 ]
Ik wil dit jaar als bijgerecht een broodje warm vlees maken
Nu lees ik zoveel soorten vlees.
Wat adviseren jullie?
* Yalopa begrijpt niet direct hoe we hiermee kunnen adviseren.
You don't need eyes to see, you need vision
Ik ben niet op zoek naar (kokos)briketten.
[ Voor 7% gewijzigd door c-nan op 11-12-2023 13:42 ]
EU DNS: 86.54.11.100
Broodje warm vlees:chimera2 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:15:
Zijn er al mensen die hun kerst menu al klaar hebben?
Wat adviseren jullie?
Varkensnek > procureur > pulled pork
Beenham
Brisket
Porchetta
Zoveel ideeën..
Gelukkig veel goede reacties gehad wat het de moeite waard maakt
Gang 3:
Aangepaste versie van de ranchkip zonder broodje. Kip gerookt op appelhout.
Gang4:
Vleesplank met:
- Loaded nachos met pulled pork, gesmolten kaas, jalapeño, zure room en guacamole.
- Dikbevleesde ribs gerookt op kersen afgelakt met een ligt pittige saus.
- Pulled pork gerookt op eiken met een mango kaneel saus.
- Moinkballs gerookt op appel afgelakt met een appel saus.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Koudgerookte zalm op een toastje in de middag.chimera2 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:15:
Zijn er al mensen die hun kerst menu al klaar hebben?
Wat adviseren jullie?
Gevulde kalkoen op de kamado en zoete aardappelen en groentjes op de Weber.
[ Voor 6% gewijzigd door ASS-Ware op 11-12-2023 19:56 ]
Ik denk Ikea.DennisCle schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:15:
@raze88 ziet er heerlijk uit. Random vraag, waar is dat rekje op foto 6 van? In de kookwinkel in Den Haag kan ik zoiets helaas niet vinden, terwijl het ontzettend multifunctioneel en handig is.
Die liggen inderdaad bij de Ikea in verschillende formatenDennisCle schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:15:
@raze88 ziet er heerlijk uit. Random vraag, waar is dat rekje op foto 6 van? In de kookwinkel in Den Haag kan ik zoiets helaas niet vinden, terwijl het ontzettend multifunctioneel en handig is.
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-70154800/DennisCle schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:15:
Ikea deskselhouder, ook wel bekend als Ikea sparerib rack
Tijd voor een nieuwe sig..
Mocht je niet het spareribrek bedoelen, dat is volgens mij foto 5, moet je evengoed langs ikea voor een vergelijkbaar iets als op foto 6 staatDennisCle schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:15:
https://www.ikea.com/nl/n...roestvrij-staal-10099053/
Ik hoef al niet eens meer het antwoord te geven zie ik😂 IKEA inderdaad😊DennisCle schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:15:
Binchotan rookt nauwelijks en zou je zelfs binnen kunnen stoken, maar je gaat denk ik wel op hogere temperaturen uitkomen.c-nan schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:41:
Onlangs heb ik een pizzaoven gekocht, kan zowel hout als houtskool in. Zo nu en dan wil ik ook lagere temperaturen (met hout stook je richting de 400-500C). Ik ben op zoek naar houtskool wat weinig rookt, bestaat dat? Of geven alle soorten houtskool ongeveer evenveel rook?
Ik ben niet op zoek naar (kokos)briketten.
De bao buns zelf heb ik al, dus het gaat vooral om het vlees.
En moet ik dan een stuk met of zonder zwoerd nemen?
maar wat voor vlees is het? (of welk recept) is inderdaad misschien wel leuk voor de kerst. Dan kan ik het mooi dit weekend nog even uitproberenloewie1984 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:01:
Dit receptje blijft toch goud en makkelijk te maken, ook voor beginners...
Deze keer zelf pesto gemaakt, en ik zal je zeggen: nooit meer uit een potje!
Kan in de oven (dan eerst aanbakken en garen) maar toch besloten voor het gezelschap de kamado schoon te fikken (schimmel eruit branden door lang niet gebruikt te hebben) en toch te kunnen roken met appelhout.
Vlees heeft er ca 1,5 uur over gedaan om op 49 te komen, toen ff laten rusten, kamado ff geholpen naar 200/250 graden en toen paar keer gedraaid tot 55 graden kern. Wederom laten rusten en de complimenten gehad van ons bezoek.
Lekkere rook ring, duidelijk te proeven.
Pasta met peterselie, knoflook en olijfolie
Gekarammeliseerde regenboogwortels met honing, olijfolie, aceto balsamico en oregano.
Lekker zo voor kerst!
is het deze toevallig? https://www.bbqexperience...cept/rollade-van-bavette/
[ Voor 4% gewijzigd door -Jaap-io op 13-12-2023 09:03 ]
Het is inderdaad bavette rollade, en die link is het recept.-Jaap-io schreef op woensdag 13 december 2023 @ 08:59:
[...]
maar wat voor vlees is het? (of welk recept) is inderdaad misschien wel leuk voor de kerst. Dan kan ik het mooi dit weekend nog even uitproberen
is het deze toevallig? https://www.bbqexperience...cept/rollade-van-bavette/
edit er vroeg mij nog iemand in een DM over het recept, heb toen dit getypt:
Jazeker het recept is eigenlijk vrij eenvoudig. Ik heb dit als basis gebruikt:
https://inamood.nl/recept...ulde-bavette-rollade-bbq/
Heb er deze keer voor gekozen de olijven weg te laten, maar je kunt ze toevoegen, ze brengen een zoutige smaak mee.
Voor de rest qua bereiden als je uit gaat van 1 KG bavette:
Voorbereiding
Eerst heb ik het vlees op vrijdag ochtend uit de vriezer gepakt, rustig laten ontdooien in de koelkast, vrijdagavond heb ik het plastic (verpakkingsmateriaal om de bavette heen weggehaald) en op een bord rustig verder laten ontdooien. Zo hoog mogelijk in de koelkast, onderin is het altijd kouder.
Je kunt ervoor kiezen je bavette trouwens te pekelen met 'fleur de sel' door het dus voldoende in te strooien met zout. Dat heb ik deze keer overigens niet gedaan, maar als je het vaker wilt maken is het de moeite waard om eens te testen of het voor jou iets toevoegd.
Vervolgens ben ik het gaan bereiden:
Ik heb er voor gekozen het vlees plat te slaan met een vleeshamer met de puntige kant en niet de vlakke kant.
Je slaat hem dan uit als een halve maan (zoals te zien is op de foto's, het weefsel loopt dan van boven naar beneden.
De pesto heb ik zelf gemaakt op basis van een ander recept: https://www.leukerecepten...ecept-zelfgemaakte-pesto/ en is dus echt de moeite waard. Vergeet kant en klare potjes, als je een keukenmachine of staafmixer hebt moet je dit maken!
Daarna ben ik de bavette dus gaan insmeren met de pesto, vervolgens belegd met zongedroogde tomaten en voldoende bestrooid met Parmezaanse kaas. Dit heb ik in de vroege middag gedaan zodat de pesto nog in het vlees kan trekken.
Vervolgens 1 uur voor je wilt gaan grillen, haal je het vlees uit de koelkast om op temp te laten komen (het hoeft niet, maar dan duurt je bereidingsproces op de bbq iets langer).
Vervolgens dus gewoon het recept volgen, dus bbq indirect op 120 graden zijn werk laten doen. Ik heb er net als vorige keer 4 blokjes appelhout aan toegevoegd voor de rooksmaak, dit was echt een wow effect voor onze gasten qua smaak!
Het bereiden van een KG bavette duurt ca 1,5 tot 2 uur incl. 'affikken' op 200/250 graden. Heb het vlees laten garen tot de kerntemp 48/49 graden aangaf, toen de bbq geholpen naar 200 graden en de bavette elke minuut van zijde gedraaid tot 55 graden bereikt was. Toen 5 minuten laten rusten en uiteindelijk aangesneden.
Smakelijk en ben benieuwd naar de resultaten!
[ Voor 74% gewijzigd door loewie1984 op 13-12-2023 09:05 ]
Toploewie1984 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:04:
[...]
Het is inderdaad bavette rollade, en die link is het recept.
edit er vroeg mij nog iemand in een DM over het recept, heb toen dit getypt:
Jazeker het recept is eigenlijk vrij eenvoudig. Ik heb dit als basis gebruikt:
https://inamood.nl/recept...ulde-bavette-rollade-bbq/
Heb er deze keer voor gekozen de olijven weg te laten, maar je kunt ze toevoegen, ze brengen een zoutige smaak mee.
Voor de rest qua bereiden als je uit gaat van 1 KG bavette:
Voorbereiding
Eerst heb ik het vlees op vrijdag ochtend uit de vriezer gepakt, rustig laten ontdooien in de koelkast, vrijdagavond heb ik het plastic (verpakkingsmateriaal om de bavette heen weggehaald) en op een bord rustig verder laten ontdooien. Zo hoog mogelijk in de koelkast, onderin is het altijd kouder.
Je kunt ervoor kiezen je bavette trouwens te pekelen met 'fleur de sel' door het dus voldoende in te strooien met zout. Dat heb ik deze keer overigens niet gedaan, maar als je het vaker wilt maken is het de moeite waard om eens te testen of het voor jou iets toevoegd.
Vervolgens ben ik het gaan bereiden:
Ik heb er voor gekozen het vlees plat te slaan met een vleeshamer met de puntige kant en niet de vlakke kant.
Je slaat hem dan uit als een halve maan (zoals te zien is op de foto's, het weefsel loopt dan van boven naar beneden.
De pesto heb ik zelf gemaakt op basis van een ander recept: https://www.leukerecepten...ecept-zelfgemaakte-pesto/ en is dus echt de moeite waard. Vergeet kant en klare potjes, als je een keukenmachine of staafmixer hebt moet je dit maken!
Daarna ben ik de bavette dus gaan insmeren met de pesto, vervolgens belegd met zongedroogde tomaten en voldoende bestrooid met Parmezaanse kaas. Dit heb ik in de vroege middag gedaan zodat de pesto nog in het vlees kan trekken.
Vervolgens 1 uur voor je wilt gaan grillen, haal je het vlees uit de koelkast om op temp te laten komen (het hoeft niet, maar dan duurt je bereidingsproces op de bbq iets langer).
Vervolgens dus gewoon het recept volgen, dus bbq indirect op 120 graden zijn werk laten doen. Ik heb er net als vorige keer 4 blokjes appelhout aan toegevoegd voor de rooksmaak, dit was echt een wow effect voor onze gasten qua smaak!
Het bereiden van een KG bavette duurt ca 1,5 tot 2 uur incl. 'affikken' op 200/250 graden. Heb het vlees laten garen tot de kerntemp 48/49 graden aangaf, toen de bbq geholpen naar 200 graden en de bavette elke minuut van zijde gedraaid tot 55 graden bereikt was. Toen 5 minuten laten rusten en uiteindelijk aangesneden.
Smakelijk en ben benieuwd naar de resultaten!
ga eens even met de vrouw overleggen voor het menu deze kerst
Of je nu salsa verde of pesto met zongedroogde tomaten, pijnboompitten en parmezaanse kaas doet, je zit beide goed!-Jaap-io schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:09:
[...]
Top![]()
ga eens even met de vrouw overleggen voor het menu deze kerst
Ik serveerde het met pasta olio e aglio en regenboogwortels gekarameliseerd in olie, honing en aceto balsamico met oregano.
:fill(white):strip_exif()/f/image/hVV3mm61vutb2MWvxAaXDKxj.png?f=user_large)
[ Voor 32% gewijzigd door loewie1984 op 13-12-2023 11:27 ]
Ik ben er sowieso bij als jury
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
heb je meer info?Paganstars schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:34:
Nog mensen die komende zaterdag naar IJmuiden gaan? Leuke barbecue markt en de sluiting van het Steak Cookoff Association wedstrijd seizoen!
Ik ben er sowieso bij als jury
[ Voor 58% gewijzigd door Gonadan op 13-12-2023 11:56 . Reden: referral verwijderd ]
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism