20 minuten zou ik nooit doen, maar minuut of 5 terwijl je de borden opmaakt maakt wel dat ie even kan rusten en dus weer 'relaxt"BaBoK schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Ik zie dat sommige een steak nog 20 minuten ingepakt in de aluminiumfolie laten, dan is een steak toch afgekoeld?😅
Mogen we hier ook accessoires te koop aanbieden of is daar een apart topic over?
Daar is vraag & aanbod voor, eventueel het forum Vraag & Aanbod overig als het geen pricewatch categorie is.JohnStaakke schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:16:
Mogen we hier ook accessoires te koop aanbieden of is daar een apart topic over?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Top, bedankt!Gonadan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:19:
[...]
Daar is vraag & aanbod voor, eventueel het forum Vraag & Aanbod overig als het geen pricewatch categorie is.
Nee totaal niet!BaBoK schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:09:
[...]
Ik zie dat sommige een steak nog 20 minuten ingepakt in de aluminiumfolie laten, dan is een steak toch afgekoeld?😅
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Er staat echt heel veel over ribeye hier in het topic. Maar toch...
Twee flinke ribeye steaks van ongeveer 400 gram en ik gok 3cm. Normaal zou ik reverse sear doen, maar ik wil graag aardappeltjes op dezelfde BBQ doen (rond de 200-250 graden). Als ik nu de steaks op die temperatuur direct grill en daarna indirect op dezelfde temperatuur naar de gewenste kern breng, zou dat zonde zijn (teveel grijs)? Of zal het wel meevallen?
Twee flinke ribeye steaks van ongeveer 400 gram en ik gok 3cm. Normaal zou ik reverse sear doen, maar ik wil graag aardappeltjes op dezelfde BBQ doen (rond de 200-250 graden). Als ik nu de steaks op die temperatuur direct grill en daarna indirect op dezelfde temperatuur naar de gewenste kern breng, zou dat zonde zijn (teveel grijs)? Of zal het wel meevallen?
En deze persoon is bij dezen genomineerd voor de slechtste kok met nierschade. Gad-ver-damme.Spais schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 13:13:
[...]
Als ik een goede steak wil maken dan ben ik voor lang zouten (12 tot 24 uur). Mijn methode:
Koop een goede dikke steak (mijn voorkeur een dikke ribeye van ongeveer 2,5 tot 3,5 cm dik). Deze zout ik met veel zeezout (niet te fijn malen, grove stukjes is prima). Wees niet bang, gebruik behoorlijk veel zout. Ik zout alle kanten (boven, onder, zijkanten) en dergelijke. Vervolgens leg ik ze op een rooster open en bloot in de koelkast. Vaak doe ik dit al de avond van te voren dus bijna 24 uur, maar soms ook pas ’s ochtends als ik ze dan pas gekocht heb.
Het idee is dat het zout vocht opneemt, maar zelf ook in het vlees trekt met het opgenomen vocht en al. Tijdens het bereiden blijft dit vocht juist ook in het vlees zitten en verdampt niet weg. Het is ook niet verdampt tijdens het open en bloot liggen in de koelkast, het is namelijk door het zout opgenomen en meegetrokken het vlees in. De steak is dan heerlijk mals en smaakt helemaal niet meer zo zout als je zou denken (dus nog even zouten voor/na bakken kan prima, even proeven).
Als ik een ribeye voor iemand maak op deze manier dan krijg ik keer op keer verbaaste gezichten
Misschien net zo belangrijk is een goede bereiding van je steak op de BBQ. Mijn voorkeur is Reverse Sear. Dus eerst rustig garen op een temp van 100 – 120 graden tot een kerntemperatuur van 46 graden. Daarna op de hete zijde van je BBQ afgrillen tot 54 graden. Daarna heel even paar minuutjes laten rusten onder een folie (niet compleet inpakken!!).
Eet smakelijk!
Eigenlijk omschrijft hij gewoon dry brine. https://butchery.nl/academy/dry-brining-van-vlees/barrymossel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:39:
[...]
En deze persoon is bij dezen genomineerd voor de slechtste kok met nierschade. Gad-ver-damme.
Dat lees ik hier best vaak terug en pas ik ook wel eens toe. Niks mis mee toch?
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik doe idd niet anders, ik zie het probleem niet?Dennis1812 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Eigenlijk omschrijft hij gewoon dry brine. https://butchery.nl/academy/dry-brining-van-vlees/
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Zo zout, niet te nassen. Zalm doe ik helemaal onder het zout; hier gewoon ruim zout er overheen. Na uuuuren schoongeveegd. En bah, niet te doen. Zo zout.Dennis1812 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:49:
[...]
Eigenlijk omschrijft hij gewoon dry brine. https://butchery.nl/academy/dry-brining-van-vlees/
Zal aan mij liggen, maar ik dry bine rund sowieso niet meer.
Die ervaring heb ik niet na dry brine.
Maar om iemand dan gelijk de slechtste kok te noemen.. tja.
#doeslief
#doeslief
Sorry, tere zieltjes gaan niet samen met koken...Dennis1812 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:00:
Die ervaring heb ik niet na dry brine.
#doeslief
Noem het eens gewoon pekelen en zouten stelletje hipsters.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Erg onvriendelijk barry.
Dry brine is een hele gangbare en nuttige techniek. Wellicht doe jij het verkeerd. Werkt heel goed op allerlei vlees, maar je moet het niet begraven in tafelzout...
Reverse sear is ook mijn favoriete wijze van bereiden en redelijk idiot proof.
Dry brine is een hele gangbare en nuttige techniek. Wellicht doe jij het verkeerd. Werkt heel goed op allerlei vlees, maar je moet het niet begraven in tafelzout...
Heb je keukenzout/tafelzout gebruikt? Ja, dan is dit zeker het resultaat. Gebruik grof zout.barrymossel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 19:58:
[...]
Zo zout, niet te nassen. Zalm doe ik helemaal onder het zout; hier gewoon ruim zout er overheen. Na uuuuren schoongeveegd. En bah, niet te doen. Zo zout.
Zal aan mij liggen, maar ik dry bine rund sowieso niet meer.
Als je denkt dat het (vroegere) gedrag van gordon de norm is in een keuken en je dus maar iedereen moet uitschelden dan zit je er IMO naast.barrymossel schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:18:
[...]
Sorry, tere zieltjes gaan niet samen met koken...
[Afbeelding]
Verder sluit ik me aan bij de rest dat dit echt wel een standaard techniek is en dat er nergens staat dat je er een zak zout over moet gooien..
You don't need eyes to see, you need vision
Ziet er goed uit, welk stuk vlees heb je hier gebruikt?janvanduschoten schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 09:05:
Met zeezout gaf het bij mij een goed resultaat. Zeezout erop en een nachtje in de koelkast drogen.
Mooi droog vlees en zeker niet te zout.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
dat dus...zeezout werkt echt anders dan tafelzout....ik heb zo een idee dat...Gongbao schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 20:46:
Erg onvriendelijk barry.
Zo te zien is dit een picanha. Aanrader als je het nog nooit gemaakt hebt.LostInNight schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Ziet er goed uit, welk stuk vlees heb je hier gebruikt?
Verspil nou geen grof zout aan het op smaak brengen van je gerechten voor het koken, grof zout is voor presentatie op het bord. In principe werkt het allemaal hetzelfde, maar je betaalt tig keer meer voor je grove zout dan je Jozo zak van 2kg.
En sowieso als je "goed" wilt dry brinen (pekelen) doe je dat meestal met 1-2% zout op gewicht, afhankelijk van wat het is, maar dat is een goede guideline.
Bij echt grote, dikke stukken vlees kun je bijna niet te veel doen. Dun zeker wel.
En sowieso als je "goed" wilt dry brinen (pekelen) doe je dat meestal met 1-2% zout op gewicht, afhankelijk van wat het is, maar dat is een goede guideline.
Bij echt grote, dikke stukken vlees kun je bijna niet te veel doen. Dun zeker wel.
Dit was óf een Picanha óf een Tri-tip. Ik vermoed dat dit een stuk Picanha was, een erg lekker stuk vlees. Je kunt hem klaarmaken in 1 stuk zoals hierboven (wel even het vet kruislings insnijden om kromtrekken te voorkomen), of er zelf mooie dikke steaks van snijden. Erg smakelijk vlees.LostInNight schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:40:
[...]
Ziet er goed uit, welk stuk vlees heb je hier gebruikt?
Post op persoonlijke titel, tenzij in het blauw
tot dat je iets in een zoutkorst maakt!Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:59:
Verspil nou geen grof zout aan het op smaak brengen van je gerechten voor het koken, grof zout is voor presentatie op het bord. In principe werkt het allemaal hetzelfde, maar je betaalt tig keer meer voor je grove zout dan je Jozo zak van 2kg.
Ik lees bijna overal dat grof zout beter is dan heel fijn zout. Ik zal vanavond eens zoeken waarom dat eigenlijk zo is.Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:59:
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Omdat in Amerika dat de "standaard" is, de zogenaamde kosher salt. Door de grove structuur kun je meer consistent voelen hoe veel je toevoegt. Zout is zout. Je hebt verschillende soorten, met en zonder jodium, etc, maar het doet allemaal hetzelfde.Luuk1983 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Ik lees bijna overal dat grof zout beter is dan heel fijn zout. Ik zal vanavond eens zoeken waarom dat eigenlijk zo is.
Fijn zout voor koude sauzen en zaken waar je wilt dat het snel kan oplossen (toetjes bv).
Grof zout (kosher) gebruikt men voor vlees/vis en warme bereidingen waar het kan intrekken en oplossen, maar dat kan ook met fijn zout, pas dan wel op als je het op gevoel doet. Per gram is het gewoon 1=1.
Flaky (fancy) voor presentatie en crunch net voor serveren.
Als jij graag flaky gebruikt in je koken kan dat dus prima, maar kosten technisch ben je dan niet handig bezig.
Met een molen spelen is gewoon veel leuker dan uit een busje strooien. Die paar centen geloof ik wel.Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 14:59:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb een potje met fijn zout naast het fornuis, nog een oude molen (die altijd vol vastgeplakt zout zit van het malen boven stomende pannen), en dan nog een potje grof op tafel.Gonadan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:01:
[...]
Met een molen spelen is gewoon veel leuker dan uit een busje strooien. Die paar centen geloof ik wel.
Je kan ook lekker smijten met fijn zout, lekker salt bae gaan boven je pannetjes.
moet er dan niet iets van bladgoud in?Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:05:
[...]
Ik heb een potje met fijn zout naast het fornuis, nog een oude molen (die altijd vol vastgeplakt zout zit van het malen boven stomende pannen), en dan nog een potje grof op tafel.
Je kan ook lekker smijten met fijn zout, lekker salt bae gaan boven je pannetjes.
Het verschil is de textuur en dat merk je in het mondgevoel. Zodra het zout volledig oplost, is de textuur van grof zout, fijn zout en zoutflakes echter exact gelijk: überhaupt geen textuur. Strooi je aan eind van de bereiding zout op je vlees, dan merk je het verschil echter wel degelijk. Een echte aanrader vind ik zoutflakes. Doordat ze zo plat zijn, geeft dat een fijn mondgevoel, maar bovendien kun je beter doseren dan met grof zout. Een flake heeft namelijk minder volume dan een grove zoutkorrel. Flakes zijn in mijn beleving daardoor wat subtieler.Luuk1983 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Ik lees bijna overal dat grof zout beter is dan heel fijn zout. Ik zal vanavond eens zoeken waarom dat eigenlijk zo is.
[ Voor 4% gewijzigd door Tomatoman op 06-10-2023 16:47 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
De eerste die potjes of een molen boven en pan gebruikt gaat bij mij rondom in de pleisters.Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 16:05:
Ik heb een potje met fijn zout naast het fornuis, nog een oude molen (die altijd vol vastgeplakt zout zit van het malen boven stomende pannen), en dan nog een potje grof op tafel.
Maar ik heb ook meerdere soorten hoor. Molen, grof los, fijn, bakkerszout. Alles heeft wel een keer nut maar het is vaak ook gewoon net waar ik zin in heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
+1.Zebby schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:51:
[...]
Omdat in Amerika dat de "standaard" is, de zogenaamde kosher salt. Door de grove structuur kun je meer consistent voelen hoe veel je toevoegt. Zout is zout. Je hebt verschillende soorten, met en zonder jodium, etc, maar het doet allemaal hetzelfde.
Fijn zout voor koude sauzen en zaken waar je wilt dat het snel kan oplossen (toetjes bv).
Grof zout (kosher) gebruikt men voor vlees/vis en warme bereidingen waar het kan intrekken en oplossen, maar dat kan ook met fijn zout, pas dan wel op als je het op gevoel doet. Per gram is het gewoon 1=1.
Flaky (fancy) voor presentatie en crunch net voor serveren.
Als jij graag flaky gebruikt in je koken kan dat dus prima, maar kosten technisch ben je dan niet handig bezig.
Het zout bij een dry rub lost op..
Ik meng mij ook even in de zout discussie.
Op een steak/ribeye horen zout flakes!
Als finishing zout ja. Maar als dry brine/pekel lost alles gewoon op...Technofreakz schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 09:30:
Ik meng mij ook even in de zout discussie.
Ligt net aan wat je met het zout wilt, maar in principe heeft fijn zout een hogere dichtheid van natrium en proeft hierdoor ook meer zout. Grof zout is dus milder door die lagere dichtheid.Luuk1983 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:39:
[...]
Dat lijkt me eerder afhankelijk van type/concentratie zout en niet zozeer de maalgraad.
Het enige is dat kleine stukjes voor meer contactoppervlak kunnen zorgen en dus meer smaaksensatie, tenzij je het in de mond laat oplossen. Dan maakt het weinig uit.
Het enige is dat kleine stukjes voor meer contactoppervlak kunnen zorgen en dus meer smaaksensatie, tenzij je het in de mond laat oplossen. Dan maakt het weinig uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kennen jullie het youtube-kanaal Wilderness Cooking? Ik ben groot fan!
Het kanaal toont een zwijgzame man die in een dorpje in Azerbeidzjan woont, en daar, omringd door idyllische wildernis en natuur, steeds grotere beesten roostert in zelfgebouwde plattelandsgrill-installaties en -ovens.
Karpers van anderhalve meter, hele schapen, tot hele stieren en laatst zelfs een hele struisvogel (geen idee dat die native zijn in Azerbeidzjan), echt fascinerend om te zien.
Zonder zichtbare emotie, maar duidelijk diep in filosofische overpeinzingen verzonken zien we hem dieren, rubs, sauzen en wat groente bereiden, alles afkomstig uit eigen tuin. Als het werk gedaan is en het beest op het vuur ligt dan zet hij een kopje thee, en mijmert hij eventjes in de verte, waarschijnlijk denkend aan zijn kinderjaren, toen zijn opa (god hebbe zijn ziel) hem de liefde voor vleesgebraad bijbracht.
Als het beest gaar is dan snijdt/hakt hij het in stukken en voert hij de dorpsjeugd. Daarna kijkt hij, voor het eerst in het filmpje, in de camera, steekt zijn duim op en zegt met zwaar slavisch accent "super", waarbij er, ook voor het eerst in het filmpje, een flauwe glimlach om zijn lippen speelt.
https://www.youtube.com/@WILDERNESSCOOKING
Het kanaal toont een zwijgzame man die in een dorpje in Azerbeidzjan woont, en daar, omringd door idyllische wildernis en natuur, steeds grotere beesten roostert in zelfgebouwde plattelandsgrill-installaties en -ovens.
Karpers van anderhalve meter, hele schapen, tot hele stieren en laatst zelfs een hele struisvogel (geen idee dat die native zijn in Azerbeidzjan), echt fascinerend om te zien.
Zonder zichtbare emotie, maar duidelijk diep in filosofische overpeinzingen verzonken zien we hem dieren, rubs, sauzen en wat groente bereiden, alles afkomstig uit eigen tuin. Als het werk gedaan is en het beest op het vuur ligt dan zet hij een kopje thee, en mijmert hij eventjes in de verte, waarschijnlijk denkend aan zijn kinderjaren, toen zijn opa (god hebbe zijn ziel) hem de liefde voor vleesgebraad bijbracht.
Als het beest gaar is dan snijdt/hakt hij het in stukken en voert hij de dorpsjeugd. Daarna kijkt hij, voor het eerst in het filmpje, in de camera, steekt zijn duim op en zegt met zwaar slavisch accent "super", waarbij er, ook voor het eerst in het filmpje, een flauwe glimlach om zijn lippen speelt.
Ik ken het niet, maar ga zeker een kijkje nemen. Ziet er leuk uit. Dank voor de tip.migchiell schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:13:
[Afbeelding]
Als je van dat soort video's houdt, dan kan ik je dit kanaal ook aanbevelen.migchiell schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:13:
[Afbeelding]
Laatst een RVS Oklahoma Smoker gekocht enkel de handvaten waren compleet verweerd. Nu heeft een bekende nieuwe gemaakt, komend weekend ophalen en erop zetten zal een mooie combi zijn.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Waarom op alu folie?amiaima schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:03:
[Afbeelding]
Vandaag even lekker simpel, de Jordaanse bal.
Zo meteen met een beetje mosterd en twee plakjes augurk op een broodje met een glaasje melk.
Ik deed ze op de Weber gewoon op het rooster, in het midden, kolen aan de zijkant, heerlijk krokant korstje.
Het vet wat van de bal afkomt vang ik af op de folie. Bij een kern temp van 75 graden en gaan de ballen boven de kolen en gaat het vet er overheen. Dit resultaat in grote fik en geeft een lekker krokant korstjeASS-Ware schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:24:
[...]
Waarom op alu folie?
Ik deed ze op de Weber gewoon op het rooster, in het midden, kolen aan de zijkant, heerlijk krokant korstje.
Ik had zaterdag iets wat ik niet eerder heb meegemaakt.
Ik had een stuk procureur van 2,5KG.
Gerubt, op de BBQ, roostertemperatuur de hele tijd constant op 110C.
Elk uur even gesproeid met appelsap.
:strip_exif()/f/image/GmmBdroKHvq1mYOfiVTI9O5W.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 5 uur was de kern 62C en toen heb ik hem ingepakt.
:strip_exif()/f/image/Rdm8wtaJNhgoX9WWrJVYnoAy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hn9VDZ9JYe6fuy040MhDIglJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0hO4vhmEbbt4pjIODfPQZtEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het vlees getest na kerntemperatuur 90C, 92C, 94C, 96C, en steeds was het vlees niet zacht genoeg.
De kern zat op 98C na 9 uur en 10 min en nog steeds niet mals genoeg.
Daarna zag ik de kerntemperatuur alleen maar zakken, terwijl de roostertemperatuur niet veranderde.
Na 9 uur en 40 min was de kern gezakt naar 97,4C, even getest en toen was het vlees echt heel zacht.
Een uurtje laten rusten.
Pullen ging erg makkelijk.
:strip_exif()/f/image/ArzyuifmW5OB6SFenmJY06iz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eE9HroybEmlpRDEtMzTAIm6f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ou3eBCw9o3jgZXjcA87wwd4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had al die tijd een Inkbird brobe in het vlees en heb steeds getest door te prikken met mijn Thermapen one en daar ook de temperatuur van de Inkbird mee gecontroleerd.
Hoe kan het dat de kerntemperatuur na 98C gaat zakken?
Heeft iemand hier dit ook weleens meegemaakt?
:strip_exif()/f/image/GmmBdroKHvq1mYOfiVTI9O5W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Rdm8wtaJNhgoX9WWrJVYnoAy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hn9VDZ9JYe6fuy040MhDIglJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/0hO4vhmEbbt4pjIODfPQZtEq.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb het vlees getest na kerntemperatuur 90C, 92C, 94C, 96C, en steeds was het vlees niet zacht genoeg.
Daarna zag ik de kerntemperatuur alleen maar zakken, terwijl de roostertemperatuur niet veranderde.
Na 9 uur en 40 min was de kern gezakt naar 97,4C, even getest en toen was het vlees echt heel zacht.
Een uurtje laten rusten.
:strip_exif()/f/image/ArzyuifmW5OB6SFenmJY06iz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eE9HroybEmlpRDEtMzTAIm6f.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ou3eBCw9o3jgZXjcA87wwd4L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had al die tijd een Inkbird brobe in het vlees en heb steeds getest door te prikken met mijn Thermapen one en daar ook de temperatuur van de Inkbird mee gecontroleerd.
98 C of 97,4 C is volgens mij, meetkundig gezien, gewoon een fout marge. Daar maak ik mij niet druk overASS-Ware schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 02:23:
Ik had zaterdag iets wat ik niet eerder heb meegemaakt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een uurtje laten rusten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
If I agreed with you, we'd both be wrong.
Ik zag hem in een half uur tijd zakken van 80 naar 79.9, 79.8, 79.7, 79.6 etc.Loft schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 12:19:
[...]
98 C of 97,4 C is volgens mij, meetkundig gezien, gewoon een fout marge. Daar maak ik mij niet druk over
Hij zakte, geen foutmarge.
Wellicht een leuke toevoeging: Zet een extra grill rekje bóven'/over je groenteschotel en leg daar je ballen op. Het smakelijke vocht wat uit je ballen druipt (ASS-Ware schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 20:45:
Vandaag een groenteschotel en gehaktballen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heerlijk gegeten.
Tijd voor een nieuwe sig..
Ken je ook ‘man with the pot’? Ook wel grappig vind ik.migchiell schreef op maandag 9 oktober 2023 @ 12:13:
Goeje, dank je wel.Koffie schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 16:00:
[...]
Wellicht een leuke toevoeging: Zet een extra grill rekje bóven'/over je groenteschotel en leg daar je ballen op. Het smakelijke vocht wat uit je ballen druipt () vang je dan op in je groenteschotel voor extra smaak
Ik had nog een flink stuk zalm over, dat op moest. Daarom heb ik het gisteren koudgerookt op houtmeel van beukenhout.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4QPxQko2NKxnVbKiXLM9ncuv.jpg?f=user_large)
Gisteravond heb ik de vis vlak voordat ik naar bed ging uit de rookoven gehaald en gevacumeerd, zodat de rooksmaak zich mooi in de vis kan verspreiden.
Mijn zoon (12) liep al een tijdje te roepen dat hij weer eens beef jerky wilde maken. En hij wilde ook een keer zelf proberen steak tartare te maken. Daarom heb ik 6 kogelbiefstukken gekocht: 800 gram voor de beef jerky en 400 gram voor de steak tartare. Samen hebben we eerst dunne plakken van de biefstukken gesneden. De mooiste plakken daarvan hebben we gebruikt om de beef jerky mee te marineren. Daarvoor had mijn zoon een marinade gemaakt. De rest hebben we met een mes fijngesneden en gekruid voor de steak tartare.
:strip_exif()/f/image/JAFXlESMkg54HWwqnB5tZxY7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daarna ging de beef jerky in de kamado. Halverwege de bereiding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gLKyEQkUaJ8MvTNzJNGlsng8.jpg?f=user_large)
De steak tartare heb ik verder klaargemaakt met een zacht gegaarde eidooier erbovenop. Daarvoor had ik eieren sous vide gegaard op 63 °C, gepeld en ontdaan van het dikvloeibare eiwit. Wat overbleef was een dooier met de consistentie van roomboter die nog net niet op kamertemperatuur is. Erbij een mayonaise met ansjovis en parmesan, die ik in de blender glad had gedraaid.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n28zIAlTufXdTGkSfw0byu8V.jpg?f=user_large)
Om de maaltijd af te maken hadden we een halve kilo palingfilet (niet zelf gerookt).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4QPxQko2NKxnVbKiXLM9ncuv.jpg?f=user_large)
Gisteravond heb ik de vis vlak voordat ik naar bed ging uit de rookoven gehaald en gevacumeerd, zodat de rooksmaak zich mooi in de vis kan verspreiden.
Mijn zoon (12) liep al een tijdje te roepen dat hij weer eens beef jerky wilde maken. En hij wilde ook een keer zelf proberen steak tartare te maken. Daarom heb ik 6 kogelbiefstukken gekocht: 800 gram voor de beef jerky en 400 gram voor de steak tartare. Samen hebben we eerst dunne plakken van de biefstukken gesneden. De mooiste plakken daarvan hebben we gebruikt om de beef jerky mee te marineren. Daarvoor had mijn zoon een marinade gemaakt. De rest hebben we met een mes fijngesneden en gekruid voor de steak tartare.
:strip_exif()/f/image/JAFXlESMkg54HWwqnB5tZxY7.jpg?f=fotoalbum_medium)
Daarna ging de beef jerky in de kamado. Halverwege de bereiding:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gLKyEQkUaJ8MvTNzJNGlsng8.jpg?f=user_large)
De steak tartare heb ik verder klaargemaakt met een zacht gegaarde eidooier erbovenop. Daarvoor had ik eieren sous vide gegaard op 63 °C, gepeld en ontdaan van het dikvloeibare eiwit. Wat overbleef was een dooier met de consistentie van roomboter die nog net niet op kamertemperatuur is. Erbij een mayonaise met ansjovis en parmesan, die ik in de blender glad had gedraaid.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n28zIAlTufXdTGkSfw0byu8V.jpg?f=user_large)
Om de maaltijd af te maken hadden we een halve kilo palingfilet (niet zelf gerookt).
Een goede grap mag vrienden kosten.
Hmm tegenvallend resultaat vandaag.
2 stuks steak 24u voor grillen gepekeld.
Vervolgens beide steaks voor grillen flink in zout en peper gedaan om vervolgens 1 steak reverse Sear te garen (helaas doorbakken ondanks bij 51 graden reverse sear er af te halen) de andere steak in de pan gebakken met boter gebakken en deze was 53-55 graden perfect echter zat er een grijze rand aan de buitenzijde, hoe dit te voorkomen?
Daarnaast wellicht volgende keer minder zout echter weet ik niet of dit door pekelen kwam of het voor grillen nogmaals in te zouden met Flaky zout..
Vervolgens beide steaks voor grillen flink in zout en peper gedaan om vervolgens 1 steak reverse Sear te garen (helaas doorbakken ondanks bij 51 graden reverse sear er af te halen) de andere steak in de pan gebakken met boter gebakken en deze was 53-55 graden perfect echter zat er een grijze rand aan de buitenzijde, hoe dit te voorkomen?
Daarnaast wellicht volgende keer minder zout echter weet ik niet of dit door pekelen kwam of het voor grillen nogmaals in te zouden met Flaky zout..
Met wat voor temperaturen op de BBQ?BaBoK schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:52:
Hmm tegenvallend resultaat vandaag.
140-150 graden indirect en vervolgens af gegrild direct op 250 graden
[ Voor 3% gewijzigd door BaBoK op 15-10-2023 19:26 ]
Heter die grill bij searen.BaBoK schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 18:52:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Tot welke kerntemperatuur indirect?BaBoK schreef op zondag 15 oktober 2023 @ 19:26:
[...]
140-150 graden indirect en vervolgens af gegrild direct op 250 graden
Bij direct wel de probe er uitgehaald?
Wat gebruiken jullie eigenlijk als meubel om dingen kwijt te kunnen/makkelijk bij de hand te hebben?
Ik heb bijvoorbeeld een Smokey Joe, een 47cm en een 57cm, dutch oven en een skottel braai, maar ik mis altijd een werktafeltje/all in one
Ik zit er nu aan te denken om zoiets te kopen: https://www.praxis.nl/tui...ark-tuin-trolley/10076861
De 47cm wil ik dan gebruiken voor m’n dutch oven, skottelbraai geen idee en gasstel ook niet (skottel braai heb ik wel eens erbij aan voor de aardappelschijfjes oid, gasstelletje om een sausje warm te houden oid)
Wat ik zoek: iets wat clean is (waf) voor onder de overkapping, maar wat geen uren voorbereiding kost om het klaar te zetten, ik zit veel met vrienden/familie buiten en dan wil ik graag wat lekkers kunnen bereiden zonder dat ik veel tijd kwijt ben om de boel draaiend te hebben
Ik heb bijvoorbeeld een Smokey Joe, een 47cm en een 57cm, dutch oven en een skottel braai, maar ik mis altijd een werktafeltje/all in one
Ik zit er nu aan te denken om zoiets te kopen: https://www.praxis.nl/tui...ark-tuin-trolley/10076861
De 47cm wil ik dan gebruiken voor m’n dutch oven, skottelbraai geen idee en gasstel ook niet (skottel braai heb ik wel eens erbij aan voor de aardappelschijfjes oid, gasstelletje om een sausje warm te houden oid)
Wat ik zoek: iets wat clean is (waf) voor onder de overkapping, maar wat geen uren voorbereiding kost om het klaar te zetten, ik zit veel met vrienden/familie buiten en dan wil ik graag wat lekkers kunnen bereiden zonder dat ik veel tijd kwijt ben om de boel draaiend te hebben
Revive the guild!
@Jelte,89 Ik heb zelf deze voor erbij. Tijdens de verbouwing ook gebruikt als werktafel in huis https://www.ikea.com/nl/n...-grenen-triplex-80547384/
Edit, ik heb de zwarte variant, destijds de enige keuze. Nu ook in andere kleuren zie ik.
Edit, ik heb de zwarte variant, destijds de enige keuze. Nu ook in andere kleuren zie ik.
[ Voor 20% gewijzigd door robkrekel op 17-10-2023 05:50 ]
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Vergeten erbij te vermelden; het staat droog opgeborgen onder de overkapping, maar om het naar buiten te rijden en op het gras te zetten moet ik over een drempeltje en een stukje door het grind, dus (2) grotere wielen zijn wel prioriteit in mijn geval,
Revive the guild!
Ik heb deze staan:Jelte,89 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 23:50:
Wat gebruiken jullie eigenlijk als meubel om dingen kwijt te kunnen/makkelijk bij de hand te hebben?
https://www.amazon.de/-/e...itle_o00_s00?ie=UTF8&th=1
Staat gewoon buiten in weer en wind en houd zich tot nu toe prima. Achter de deurtjes blijft het ook droog.
Ik gebruik deze: https://www.mix4max.com/T...butler-keukentrolley.html (ooit overgenomen voor 25 euro )
Staat bij mij in het schuurtje en ik rijd hem tijdens koken naar buiten. Komend voorjaar ga ik hem behandelen, zodat hij permanenter buiten kan staan.
Staat bij mij in het schuurtje en ik rijd hem tijdens koken naar buiten. Komend voorjaar ga ik hem behandelen, zodat hij permanenter buiten kan staan.
3 weken vakantie, beetje teruglezen. Zout:
https://www.seriouseats.com/guide-to-salt
en
https://www.seriouseats.c...i-need-to-use-kosher-salt
en
YouTube: how to CHOOSE THE RIGHT SALT
Goede uitleg over hoe en wat met betrekking tot zout
Belangrijkste is dat je het zout wat je gebruikt kent (hoeveel is hoe zout) dan maakt het niet zoveel uit welke je gerbuikt tijdens het koken.
Zelf heb ik iets van 4 soorten in huis op het moment volgens mij
maar als de Mortens op is, dan haal ik die niet opnieuw, wel altijd diamond crystal voor aan de kachel, Maldon voor presentatie en ook nog 'gewoon' pink himalaya ofzo voor aan tafel, gekregen van een maat die had 2 emmers
gekocht en dat was toch wel veel
https://www.seriouseats.com/guide-to-salt
en
https://www.seriouseats.c...i-need-to-use-kosher-salt
en
YouTube: how to CHOOSE THE RIGHT SALT
Goede uitleg over hoe en wat met betrekking tot zout
Belangrijkste is dat je het zout wat je gebruikt kent (hoeveel is hoe zout) dan maakt het niet zoveel uit welke je gerbuikt tijdens het koken.
Zelf heb ik iets van 4 soorten in huis op het moment volgens mij
| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |
Ik heb deze onder de overkapping staan:
https://www.ikea.com/nl/n...ij-staal-bamboe-90399284/
Bamboe blad is kwetsbaar dus goed in de lak zetten.
https://www.ikea.com/nl/n...ij-staal-bamboe-90399284/
Bamboe blad is kwetsbaar dus goed in de lak zetten.
Googelen op Bekvam modding geeft ook leuke inspiratie. Heb er zelf ook eentje geknutseld
vice versa en weer terug
Ik denk sterk aan deze om te bouwen tot kar.Jelte,89 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 09:12:
Vergeten erbij te vermelden; het staat droog opgeborgen onder de overkapping, maar om het naar buiten te rijden en op het gras te zetten moet ik over een drempeltje en een stukje door het grind, dus (2) grotere wielen zijn wel prioriteit in mijn geval,
Houten plaat, betonplex of zo, met vier grote wielen daar dit vast op geschroeft op stahoogte afgesteld.
RVS bovenblad, makkelijk schoonmaken en door in te smeren met bijv. Druivenpit olie roest vrij te houden in de regen.
Metalen gemoffelde kast slotje mogelijk voor al je roosters en bij gereedschap.
Ikea heeft ook waterdichte/regen/vochtige dagen dichte plastic kratten waar je bbq spul in kan opgeborgen worden.
Aan de zijkant twee in klapbare zijplanken schroeven om meer afleg te hebben.
(deze is het zelfde frame dus moet niet zo moelijk samen te stellen.
maar ja eerst moet mn tuin aangepakt worden en hij is vrij veel niet op voorraad vreemd genoeg.
Edit
Zijtafel is los 40 euro.
Kastplaten 79 euro
Kast met 1 zijtafel is 200 euro.
Stukje betonplex en 4 grote zwenkwielen 50-100euro?
Geef toe hoop geld maar wel redelijk onverwoestbaar (geen brand plekken met hete roosters) en vochtvast.
Ingeklapt netjes ergens in een hoek te rijden.
[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 19-10-2023 00:09 ]
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Kwam deze tegen op pepper. Iemand toevallig ervaring met deze ‘eigen merk’ kamado?

https://maxima.com/nl/pre...-bbq-o-22-inch-56-cm.html
https://maxima.com/nl/pre...-bbq-o-22-inch-56-cm.html
Ik heb 13 jaar lang op een Weber kogel gewerkt en gebruik daar het liefst kokosbriketten van Ecobrasa in.
Nu heb ik iets meer dan een jaar een kamado en heb al diverse kolen geprobeerd en ik ben nog steeds op zoek naar de beste kolen.
Kamado Joe Big Block, teveel smaak, de geur en de smaak van de kolen overheerst, gaat erg lang mee, temperatuur regelen gaat traag.
Best Charcoal Quebracho Blanco, erg neutrale geur en smaak, gaat erg lang mee, temperatuur regelen gaat traag.
Best Charcoal Birch and Oak, erg neutrale smaak, is vrij snel opgebrand, temperatuur regelen gaat snel, maar als je goed knijpt dan gaan de kolen snel uit (schuif onder dicht, 10 min later kolen uit),.
Pitmaster Acacia, erg neutrale smaak, gaat redelijk lang mee, temperatuur regelen gaat snel, maar er zit veel troep tussen de kolen (plastic, hooi, papier).
Ik ga ook nog Marabu proberen.
Wat is jullie ervaring, wat gebruiken jullie?
Nu heb ik iets meer dan een jaar een kamado en heb al diverse kolen geprobeerd en ik ben nog steeds op zoek naar de beste kolen.
Kamado Joe Big Block, teveel smaak, de geur en de smaak van de kolen overheerst, gaat erg lang mee, temperatuur regelen gaat traag.
Best Charcoal Quebracho Blanco, erg neutrale geur en smaak, gaat erg lang mee, temperatuur regelen gaat traag.
Best Charcoal Birch and Oak, erg neutrale smaak, is vrij snel opgebrand, temperatuur regelen gaat snel, maar als je goed knijpt dan gaan de kolen snel uit (schuif onder dicht, 10 min later kolen uit),.
Pitmaster Acacia, erg neutrale smaak, gaat redelijk lang mee, temperatuur regelen gaat snel, maar er zit veel troep tussen de kolen (plastic, hooi, papier).
DammersASS-Ware schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:35:
Ik heb 13 jaar lang op een Weber kogel gewerkt en gebruik daar het liefst kokosbriketten van Ecobrasa in.
Ruikt lekker en snel op temperatuur.
Zonder te willen zeiken, Dammers is een merk.Arjantje72 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:08:
[...]
Dammers![]()
Ruikt lekker en snel op temperatuur.
Welke kolen heb je van Dammers?
Ik probeer e.e.a uit van houtskool.nl. erg fijne site en fijne kolen.ASS-Ware schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:35:
https://houtskool.nl/prod...se-marabu-17kg-houtskool/
Is een fijne combinatie. De rode doos voor low n slow lange sessies en de andere voor elke sessie <4u of gewoon hot n fast.
Echt heel fijn spul met een fijne eigenaar en service.
Goede vraag,ik dacht altijd dat ze maar 1 soort hadden?ASS-Ware schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 23:34:
[...]
Zonder te willen zeiken, Dammers is een merk.
Welke kolen heb je van Dammers?
https://houtskool.nl/product/dammers-houtskool-10kg/
Deze zijn 1 van de beste voor mij.
Deze zijn inderdaad beide heel goedDennis1812 schreef op zondag 22 oktober 2023 @ 00:18:
[...]
Ik probeer e.e.a uit van houtskool.nl. erg fijne site en fijne kolen.
https://houtskool.nl/prod...se-marabu-17kg-houtskool/
Is een fijne combinatie. De rode doos voor low n slow lange sessies en de andere voor elke sessie <4u of gewoon hot n fast.
Echt heel fijn spul met een fijne eigenaar en service.
voor low&slow
[ Voor 48% gewijzigd door Arjantje72 op 22-10-2023 04:27 ]
Als briketten ook fan geweest van ecobrasa inderdaad, fijn spul.ASS-Ware schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 22:35:
Nu als houtskool heb ik gewoon Echt Professional. Brandt volgens mij wel relatief snel maar neutraal en prima bij te sturen.
Groot voordeel vind ik dat het breed verkrijgbaar is waardoor ik na mijn werk gewoon even ergens onderweg een zak kan halen als ik dat wil. Heb geen zin om ruimte op te offeren voor grote bestellingen dus heb altijd maar één zak in huis.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Intratuin noemt dit een barbecue, maar is het niet gewoon een heel fijn passend en betaalbaar alternatief voor de merklekbakken? 
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is het. Action nog 3 euro goedkoper in het zomer seizoen.
Die drie euro is niet interessant, maar zelfde formaat?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vraagje betreft de Weber kogel.
Mijn vader heeft een Weber 57cm uit het jaar nul. Hij vindt (laat ik het daar op houden) de barbecue nog in prima staat, enkel wilt hij een nieuw rooster.
Passen de nieuwe 57vm roosters op de oude 57cm modellen? Of zitten er weer allerlei nieuwe haakjes en oogjes aan waardoor het niet past?
Zou gaan om de Weber GBS
https://weberstore.nl/pro...s-grillrooster-voor-57cm/
Ik zou zeggen ø57 cm is ø57 cm, nietwaar?
Mijn vader heeft een Weber 57cm uit het jaar nul. Hij vindt (laat ik het daar op houden) de barbecue nog in prima staat, enkel wilt hij een nieuw rooster.
Passen de nieuwe 57vm roosters op de oude 57cm modellen? Of zitten er weer allerlei nieuwe haakjes en oogjes aan waardoor het niet past?
Zou gaan om de Weber GBS
De steuntjes waar het rooster op staat, zitten toch in de ketel?Source90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:28:
Zou gaan om de Weber GBS
Wat ik mij herinner van mijn oude Weber is dat waar het rooster op ligt niet meer dan een paar lompe houdertjes zijn. Ik kon het rooster ook gewoon rondjes draaien met goed vastpakken (handig) dus zou zeggen dat het echt geen verschil maakt wat voor rooster je erin legt zolang de diameter maar klopt.Source90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:28:
Zou gaan om de Weber GBS
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik hoop dat het een tri-tip was.janvanduschoten schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 15:15:
[...]
Dit was óf een Picanha óf een Tri-tip. Ik vermoed dat dit een stuk Picanha was, een erg lekker stuk vlees. Je kunt hem klaarmaken in 1 stuk zoals hierboven (wel even het vet kruislings insnijden om kromtrekken te voorkomen), of er zelf mooie dikke steaks van snijden. Erg smakelijk vlees.
Als het een picanha is, dan de volgende keer met de draad snijden
GBS rooster past gewoon prima in alle 57cm weber ketels ongeacht leeftijd.Source90 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 22:28:
Zou gaan om de Weber GBS
Heb ik zelf ook in mijn 57 en die is ook alweer bijna 20 jaar oud
Komend weekend een test run qua temp management uitvoeren. En de temperatuur meters en handvaten zijn vervangen, was vooral nog even zoeken naar een knappe oplossing waarbij je geen schroeven of moeren zag bij de handvaten.
En ja hij moet nog een poets beurt krijgen aan de buitenzijde
maar dat komt met het voorjaar eerst gebruiken.
En ja hij moet nog een poets beurt krijgen aan de buitenzijde
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 3% gewijzigd door Hari-Bo op 25-10-2023 15:31 ]
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Gonadan schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 08:25:
[...]
Wat ik mij herinner van mijn oude Weber is dat waar het rooster op ligt niet meer dan een paar lompe houdertjes zijn. Ik kon het rooster ook gewoon rondjes draaien met goed vastpakken (handig) dus zou zeggen dat het echt geen verschil maakt wat voor rooster je erin legt zolang de diameter maar klopt.
Dank!Leipo schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 10:01:
[...]
GBS rooster past gewoon prima in alle 57cm weber ketels ongeacht leeftijd.
Heb ik zelf ook in mijn 57 en die is ook alweer bijna 20 jaar oud
Contact via Weber is een beetje bedroevend. Ik kreeg vorige week als reactie terug; "Het GBS rooster past enkel in systemen geschikt voor GBS accessoires."
Reactie hier is sneller dan wachten op een reactie vanuit Weber.
Ik was toevallig laatst ook aan het kijken naar een nieuw rooster en zag dat Hornbach ook roosters heeft van Weber voor een lagere prijs.Source90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
[...]
Dank!
Contact via Weber is een beetje bedroevend. Ik kreeg vorige week als reactie terug; "Het GBS rooster past enkel in systemen geschikt voor GBS accessoires."
![]()
57 voor een rooster met GBS https://www.hornbach.nl/p...chroom-o-55-9-cm/8348503/
42 voor een rooster zonder GBS https://www.hornbach.nl/p...rnierend-o-57-cm/7605555/
Verder viel het mij op dat het rooster van de Hornach (artikelnummer 8835) niet helemaal hetzelfde is als het Weberrooster wat jij had gevonden (artikelnummer 8843)
Het rooster van de Hornbach is van verzinkt staal en de andere van RVS. Geen idee of dat veel uitmaakt maar het scheelt wel in de prijs
RVS is toch zeker de meer premium optie, en hoeft ook niet de adviesprijs te kosten.
Bij obelink net geen € 80 bijv: https://www.obelink.nl/we...bs-57cm-grillrooster.html
Denk voor die € 23 extra dat ik wel voor RVS zou gaan.
Ik gok dat je die nooit meer hoeft te vervangen.
Bij obelink net geen € 80 bijv: https://www.obelink.nl/we...bs-57cm-grillrooster.html
Denk voor die € 23 extra dat ik wel voor RVS zou gaan.
Ik gok dat je die nooit meer hoeft te vervangen.
ik gebruik het GBS gedeelte verder helemaal niet, maar wilde wel RVS (originele rooster was helemaal kaalgebrand en ging roesten).
ik zou zelf dus altijd voor de RVS versie gaan
ik zou zelf dus altijd voor de RVS versie gaan
die dacht zeker alleen aan de kleine GBS insert roostertjes: die passen inderdaad alleen in het GBS systeem (duhSource90 schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:35:
[...]
[...]
Dank!
![]()
Vandaag voor het eerst een stuk beef back ribs.
Ik heb na het ontvliezen de helft gepakt.
Vandaag alleen pezo, morgen de rest met een rub.
:strip_exif()/f/image/ZAUOULIlOVNkqGKojYmHiRvU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMLY1bBY7iM6eNaNfasPaj2W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dj6WzlTZIeeJMY14YzGLTVpL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tHngUQyCjL4UiWMuCG1yXT6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y1BXJglqKIhmyarl5UFny5gg.jpg?f=fotoalbum_large)
De BBQ op 110-115C, stukjes hickory rookhout er bij, tot de kern op 70C zit.
Dat was na 2 uur en 34 min.
:strip_exif()/f/image/0HaWLZrqxQVRoXbb42FOOufA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/32gcuG7mn2iC7b3hOIFnA7sG.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ingepakt.
:strip_exif()/f/image/vqTI1cJuYmDYNr7G6za95XPr.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna door tot een kern van 90C, 92C, 94C, 96C en elke keer was hij niet zacht genoeg.
Pas na 6 uur en 26 min, bij een kern van 98C, was hij boterzacht.
Kijk dan wat een pullback.
:strip_exif()/f/image/ZucgpoisKq44MA2Da4A9t7EY.jpg?f=fotoalbum_large)
Even met de folie open laten uitdampen en toen van de BBQ af.
:strip_exif()/f/image/8jWcKwBXRiUU8k3jxFIIYHAH.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/kHTKOtrFdfszu4xyLP1g4uSF.jpg?f=fotoalbum_large)
Best een aardig rookringetje.
:strip_exif()/f/image/vNBtAYr1ZAqeuwTS4bFOzjAM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was supermals en sappig, echt zalig.
Morgen de rest met een rub, ik kan haast niet wachten.
:strip_exif()/f/image/ZAUOULIlOVNkqGKojYmHiRvU.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gMLY1bBY7iM6eNaNfasPaj2W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dj6WzlTZIeeJMY14YzGLTVpL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tHngUQyCjL4UiWMuCG1yXT6M.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y1BXJglqKIhmyarl5UFny5gg.jpg?f=fotoalbum_large)
De BBQ op 110-115C, stukjes hickory rookhout er bij, tot de kern op 70C zit.
Dat was na 2 uur en 34 min.
:strip_exif()/f/image/0HaWLZrqxQVRoXbb42FOOufA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/32gcuG7mn2iC7b3hOIFnA7sG.jpg?f=fotoalbum_large)
Toen ingepakt.
:strip_exif()/f/image/vqTI1cJuYmDYNr7G6za95XPr.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarna door tot een kern van 90C, 92C, 94C, 96C en elke keer was hij niet zacht genoeg.
:strip_exif()/f/image/ZucgpoisKq44MA2Da4A9t7EY.jpg?f=fotoalbum_large)
Even met de folie open laten uitdampen en toen van de BBQ af.
:strip_exif()/f/image/8jWcKwBXRiUU8k3jxFIIYHAH.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/kHTKOtrFdfszu4xyLP1g4uSF.jpg?f=fotoalbum_large)
Best een aardig rookringetje.
:strip_exif()/f/image/vNBtAYr1ZAqeuwTS4bFOzjAM.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was supermals en sappig, echt zalig.
Morgen de rest met een rub, ik kan haast niet wachten.
Begrijp me niet verkeerd want ziet er heerlijk uit, maar om nu zo'n klein stukje vlees op een bbq te leggen voor ruim 6 uur is wel een beetje zonde imho...Waarom niet alles (of zelfs meer) erop en dan (vacumeren en) invriezen?ASS-Ware schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 19:38:
Vandaag voor het eerst een stuk beef back ribs.
Omdat ik de ene keer 100C aanhoud, de andere keer 120C, de ene keer hickory gebruik, de ander keer eiken, etc.Mich007 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 13:19:
[...]
Begrijp me niet verkeerd want ziet er heerlijk uit, maar om nu zo'n klein stukje vlees op een bbq te leggen voor ruim 6 uur is wel een beetje zonde imho...Waarom niet alles (of zelfs meer) erop en dan (vacumeren en) invriezen?
Ik doe niet altijd hetzelfde, het kost erg weinig kolen in een kamado en ik vind het leuk om te doen.
Vooral dat laatste.
Ik heb nu de andere helft van mijn beef back ribs op de Q liggen.
Deze keer lekker gerubt en eiken rookhout.
Q op 110-115C.
Hij ging in 2 uur en 23 min naar de 70C kern, dus ingepakt in folie.
Na 4 uur en 4 min tikte de kern de 98C aan, even de folie openen, prikken, nog niet mals genoeg, folie weer dicht en door.
Ondertussen was de kern gezakt van 98C naar 96C en ook na het weer inpakken bleef de kern zakken tot deze op 88,1 zat, daarna ging hij zachtjes aan weer omhoog.
Ik zit nu op 6 uur en 45 min en hij gaat niet hoger dan 94C.
Duurt lang …
Na 7 uur vond ik het wel welletjes en heb ik hem uit de folie gehaald en op het rooster gelegd om de bark te laten drogen.
Prikken met de thermapen, hij was erg mals.
:strip_exif()/f/image/cTezy667dW6rgG6Q5apgXikX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HISA3dU7yE9V5iu1qtwi06DZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk gegeten weer, super mals en sappig.
Wie herkent het omlaag gaan in temperatuur?
Deze keer lekker gerubt en eiken rookhout.
Q op 110-115C.
Hij ging in 2 uur en 23 min naar de 70C kern, dus ingepakt in folie.
Na 4 uur en 4 min tikte de kern de 98C aan, even de folie openen, prikken, nog niet mals genoeg, folie weer dicht en door.
Ondertussen was de kern gezakt van 98C naar 96C en ook na het weer inpakken bleef de kern zakken tot deze op 88,1 zat, daarna ging hij zachtjes aan weer omhoog.
Ik zit nu op 6 uur en 45 min en hij gaat niet hoger dan 94C.
Duurt lang …
Na 7 uur vond ik het wel welletjes en heb ik hem uit de folie gehaald en op het rooster gelegd om de bark te laten drogen.
Prikken met de thermapen, hij was erg mals.
:strip_exif()/f/image/cTezy667dW6rgG6Q5apgXikX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HISA3dU7yE9V5iu1qtwi06DZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Heerlijk gegeten weer, super mals en sappig.
Wie herkent het omlaag gaan in temperatuur?
[ Voor 48% gewijzigd door ASS-Ware op 26-10-2023 20:05 ]
Sorry maar zo zwart, dat ziet er gewoon niet lekker meer uit.
You don't need eyes to see, you need vision
Maak je geen zorgen, hij was donker, maar niet verbrand.Yalopa schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 21:02:
Sorry maar zo zwart, dat ziet er gewoon niet lekker meer uit.
De rub wordt inderdaad erg donker.
't Is vast lekker maar ik ben het wel eens dat het op het oog niet heel uitnodigend over komt. Maar ja, dat heb je soms, niet alles wat lekker is ziet er ook lekker uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aangesneden zie je de donkere kleur waarschijnlijk al niet zo erg meer. Had graag een stukje geproefd
7x 410 pw op zuid met enphase IQ8M -- kijkend naar Marstek A, D of E, al dan niet met pv er aan op O en W -- 2x MHI SRK20ZS-WF -- Zonneplan -- Homey -- Houtkachel tbv hoofdverwarming
Na een grote verbouwing en dakterras heb ik eindelijk buitenruimte om te kunnen BBQ-en. Ik neig naar aanschaf van The Bastard Medium Compleet. De paar zorgen die ik hierover heb is:
- Hoe krijg ik dat ding 3 witgeschilderde houten trappen op
- Hoe stabiel is hij op wielen op 10 meter hoogte bij een storm
- Slijt hij niet te snel door alle regen, wind en zon door deze 24/7 buiten te laten staan (uiteraard wel met hoes)
Heeft iemand ervaringen hiermee?
- Slijt hij niet te snel door alle regen, wind en zon door deze 24/7 buiten te laten staan (uiteraard wel met hoes)
Ik zou hem in onderdelen naar boven tillen, dan is het niet zo zwaar.TimDJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:03:
Na een grote verbouwing en dakterras heb ik eindelijk buitenruimte om te kunnen BBQ-en. Ik neig naar aanschaf van The Bastard Medium Compleet. De paar zorgen die ik hierover heb is:
Onderstel apart verplaatsen, deksel er af schroeven en apart verplaatsen, etc.
Hij is rond, dus het is geen windvanger.
Ik denk dat ie geen last heeft van wind.
Hij is gemaakt om buiten te staan.
Hier verwacht ik geen issues mee.
Dank dat stelt me gerust! Enige inschatting hoe zwaar de onderkant is van de Bastard?ASS-Ware schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:35:
[...]
Ik zou hem in onderdelen naar boven tillen, dan is het niet zo zwaar.
Onderstel apart verplaatsen, deksel er af schroeven en apart verplaatsen, etc.
Hij is rond, dus het is geen windvanger.
Ik denk dat ie geen last heeft van wind.
Hij is gemaakt om buiten te staan.
Hier verwacht ik geen issues mee.
Geen idee, maar de onderkant van de Big Joe 3 is goed te tillen en ik denk dat die niet kleiner is dan de Bastard.TimDJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Dank dat stelt me gerust! Enige inschatting hoe zwaar de onderkant is van de Bastard?
Totaal is zo te zien iets van 100kg? Ik zou zeggen grofweg 1/3 voor de onderkant, 1/3 voor de bovenkant en 1/3 voor binnenwerk, onderstel, tafeltjes etc.?TimDJ schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:14:
[...]
Dank dat stelt me gerust! Enige inschatting hoe zwaar de onderkant is van de Bastard?
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Fijn. Dat is te doen inderdaad.Orion84 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 14:50:
[...]
Totaal is zo te zien iets van 100kg? Ik zou zeggen grofweg 1/3 voor de onderkant, 1/3 voor de bovenkant en 1/3 voor binnenwerk, onderstel, tafeltjes etc.?
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/HrLQx2BDys6i5wqPWxCtuOkf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/yvMcCWQxjkqfDzHnjKzNV3RY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8YbKWuKyDWrJ9r9BV6Ps61F9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5Jo8UBUACV0OC628i5DWIKLD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hN1QKXjwFZFd6I8cxJJTLRtD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9zTsPTQsYoCc6ezYcGFvdmI7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/WgzVHN9PusOTLcL7FYa6wN2E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GA4sNMNDr0bfnjWkS70FWfzW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pSkbVaYbU2IVaPZQ9zo43ot5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97qSyvNzzTwPWlbRWyaSqbSE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8oJhFEQO6UEOZK3kYWgDvGb0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GvDfqYpIxIpOAZI2Dxrw95cd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/zQv2B5R9Be2drey9ws7hFbqN.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/g3eLjnLsQSGlSO0HEWBGFSTG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gw7cZH6lTm0tVZVcU1TyfiAu.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/r4hsMsmRnj2VH438UMNG0m55.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cz8QmKQYzP3EVAi7I7JARSL6.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xTgeNn9hZrYhu9YJn4aCgGcM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/qPAMOah3h0y7XtGxYoncR6o5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/54mj2mhQzsS87fsRTu4PpTbf.jpg?f=fotoalbum_tile)