Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 267 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik denk dat ik te snel ben gaan BBQEn wellicht, houtskool aangestoken met de looftlighter (tof ding), temp ging toen naar 300c met klep dicht (maar wel met zuurstof vol open onder en boven). Ongeveer 10-15 minuten gewacht en temp naar 200 teruggebracht door zuurstof weg te halen.

Was wel direct inderdaad met RVS rooster, dus niet indirect. Zou indirect met de egg basket een betere methode zijn icm plankjes met zalm? 200C hanteer ik altijd met zalm in de oven.. dus vandaar nu ook.

Deflector is de conveggtor large toch? Deze zat er dus niet tussen.

Mijn V&A

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:04

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Workaholic als hout gaat branden zit je ruim boven de 200, meer richting 300 of meer. Dus ik denk gewoon te heet inderdaad.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Workaholic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:58:
Ik denk dat ik te snel ben gaan BBQEn wellicht, houtskool aangestoken met de looftlighter (tof ding), temp ging toen naar 300c met klep dicht (maar wel met zuurstof vol open onder en boven). Ongeveer 10-15 minuten gewacht en temp naar 200 teruggebracht door zuurstof weg te halen.

Was wel direct inderdaad met RVS rooster, dus niet indirect. Zou indirect met de egg basket een betere methode zijn icm plankjes met zalm? 200C hanteer ik altijd met zalm in de oven.. dus vandaar nu ook.

Je rooster (en dus die plankjes) zit veel dichter op het vuur dan je dome thermometer. Dus je dome thermometer gelijk houden met wat je gewend bent van je oven temperatuur geeft een vertekend beeld.

Lagere temperatuur pakken de volgende keer (150°). Als het te langzaam gaat kan je altijd nog verhogen. Niet indirect, de plankjes zelf vormen het hitteschild. Met nog een deflector worden de plankjes juist weer niet heet genoeg om te gaan roken.

Dat het pas mis ging na het plaatsen van de groente kan prima komen doordat er op dat moment een boel extra zuurstof bij kwam door het even open hebben van de BBQ. Waardoor de temperatuur verder op liep en er ook zuurstof was voor het ontbranden van het plankje waar de zalm op lag.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:42:
Zo vanavond de eerste keer BBQen met de nieuwe BGE Large.

Het begin was goed.. maar toen het opeens begon te roken na 20 min (zalm op 200c, direct op het rvs rooster) stonden de ceder plankjes in de fik :(

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Heb ze ruim 40 minuten in koud water laten weken. Iemand suggesties wat ik verkeerd heb gedaan?

Het ging eigenlijk pas mis na 15minuten toen ik de groente er bij had gedaan (twee plankjes naast elkaar). Zou dat het issue zijn? Warmte kon niet weg oid? Of het tweede plankje was al deels gedroogd?

Zalm nog wel voor 90% kunnen redden haha.. was erg lekker! 55c kerntemp.
40 minuten weken doet niks, is meer voor stoomwerking dat je die vochtig maakt.
Ik zei het al vaker: week maar een blokje hout en zaag het na een bepaalde tijd door. Het is maar 1mm ofzo echt nat. Het nat maken is juist dat je meer vochtigheid in de kamado krijgt, rook plakt dan beter en vooral hij fikt niet meteen weg ;)

Om te voorkomen dat hij weg fikt: hoger van het vuur leggen op de hoogste stand. Hout vat vlam rond de 400C meen ik. Dus het was lokaal punt warm op 400C.

Heb je de kamado eerst geheatsoaked of bij het opwarmen naar 200C de plankjes erop gedaan?
Maar bij mij zien de plankjes ook zo eruit hoor ;)

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Workaholic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:58:

Zalm op plankje moet direct boven het vuur maar de roosters op het hoogste punt voor airflow, anders ga je teveel hitte onder het plankje hebben en dan gaat het inderdaad snel qua branden.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
copykat schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:58:
Het concept vd masterbuild GS(800) is erg uitnodigend.

Maar aan de andere kant bekijk ik alles misschien wel teveel met een kamadogebruikers bril....

YT laat wel wat mods zien die een aantal probleempjes oplossen.
Had ik geen pelletBBQ dan had ik deze wel gekocht, een pelletBBQ is niet veel beter als deze Gravity Series qua elektronica en geluid. Alleen denk ik dat een pelletBBQ beter is als deze Gravity Series vanwege de vuurbox, als je deze zou modden dan zou ik de GS dan weer beter vinden omdat ik dan maar 2 soorten brandstof nodig heb ipv 3 (Houtskool voor de kamado, briketten voor de Fornetto, pellets voor de GMG).

Aangezien ik de GMG dit jaar maar 2 keer hebt gebruik tov tig keer de kamado hier zou ik vooral zeggen: koop een kamado. Searen op een pelletBBQ is gewoon niet hetzelfde als op een kamado.

[ Voor 19% gewijzigd door Chevy454 op 20-09-2023 22:28 ]

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:08
Workaholic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:42:
Zo vanavond de eerste keer BBQen met de nieuwe BGE Large.

Het begin was goed.. maar toen het opeens begon te roken na 20 min (zalm op 200c, direct op het rvs rooster) stonden de ceder plankjes in de fik :(

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Heb ze ruim 40 minuten in koud water laten weken. Iemand suggesties wat ik verkeerd heb gedaan?

Het ging eigenlijk pas mis na 15minuten toen ik de groente er bij had gedaan (twee plankjes naast elkaar). Zou dat het issue zijn? Warmte kon niet weg oid? Of het tweede plankje was al deels gedroogd?

Zalm nog wel voor 90% kunnen redden haha.. was erg lekker! 55c kerntemp.
Ik weet niet welk recept je hebt gebruikt.

Mijn recept voor warm gerookte zalm:

BBQ stoken tot 100 graden.
Deflector erin.
Temperatuur op grill hoogte laten oplopen tot 80 - 90 graden (Max 100)
Zalm erop.
Dan kerntemp tot 50 graden doen.

Rond 40 minuten klaar.

Dan is hij super mals en heeft het geen kans om droog te worden.

• Gonadan

Gonadan

Waar halen jullie je zalm voor op de barbecue? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:05

copykat

Good copy isn't bad

Gonadan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:33:
Halve 1 zijde bij de Makro, vers uit t ijs. Partitioneren en in de vriezer.
Gemiddelde visboer wil je arm en je been voor een hele halve zijde.

Heel af en toe heeft de lidl ook halve zijdes.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:22
Gonadan schreef op woensdag 20 september 2023 @ 23:33:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7sGQkZrwEWxdTyHIlzFbqhE01WE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HEhK1wHM3zQni3BlkGFR5zCO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

@Gonadan
Bij de vishandel. Alles start met goede producten en die vind je niet in supermarkten.

[ Voor 17% gewijzigd door Yalopa op 21-09-2023 09:32 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:54
pina schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:20:
zijn er mensen die al eens de kamado hebben gebruikt met een hoofdgerecht dat geen vlees is? Vis of iets anders?
Of je het als hoofdgerecht kunt beschouwen hangt ervan af wat je er allemaal in stopt, maar ik maak regelmatig gevulde paprika's op onze Grill Guru. Kun je eindeloos mee blijven variëren qua vulling, maar mijn persoonlijke favoriet is met cherrytomaatjes, rode ui, groene pesto, stukjes mozzarella erin en wat geraspte kaas eroverheen :)

Qua vulling kun je ook met vis leuke dingen doen, onder meer kabeljauw, tonijn, ansjovis, zalm en makreel zijn hier de revue al gepasseerd. Een vriend van me adviseerde laatst ook eens een aardappelvulling te proberen, maar daar ben ik nog niet aan toe gekomen.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pina schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:20:
zijn er mensen die al eens de kamado hebben gebruikt met een hoofdgerecht dat geen vlees is? Vis of iets anders?
regelmatig haloumi voor de veggies of gewoon als voorgerecht.

En ik heb een goed tofu recept (white rabbit uit de BBQ bible https://app.ckbk.com/reci...5c13s001r006/white-rabbit) dat was zo populair dat de vlees eters daar ook een 2e portie van wilden :)

zie ook:
ToolkiT in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

[ Voor 5% gewijzigd door ToolkiT op 21-09-2023 11:59 ]

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 15:19

PnD

like in Pinda ^_^

Wat zijn de ervaringen hier met een (iberico) varkensrack?

Ga er morgen een van 1,5kg bereiden. Qua kruiden ga ik niet teveel op doen. Ik twijfel erover of ik hem direct serveer of eerst snij en dan nog even per stuk grill. Neig naar een kern van 55 en dan snijden en even grillen voor een mooi korstje.

En qua planning rekening houden met 1-1,5uur op 125gr?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
PnD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:25:

Ga er morgen een van 1,5kg bereiden. Qua kruiden ga ik niet teveel op doen. Ik twijfel erover of ik hem direct serveer of eerst snij en dan nog even per stuk grill. Neig naar een kern van 55 en dan snijden en even grillen voor een mooi korstje.

Vaak gemaakt, super lekker.
Ik doe de BBQ bij zo’n rack tegenwoordig op 140-150C.
Ik merk geen verschil met lagere temperaturen, behalve dat het langer duurt.

Ik had er laatst 1 van 1.6KG, vet kruislings ingesneden, pezo, indirect tot een kern van 50C, duurde 59 minuten.
Toen met de vetlaag naar beneden boven direct vuur, 5 minuten.
Laten rusten en aangesneden.
Licht roze van binnen en lekker sappig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HlIkERiGegsP2PGzejKOYT-5a_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnbkdwsOvXftTjrN4kWJsuuh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iN3JclJWWmgLcm5Y4uA-md20feU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5ZtsY2jkEkYNgkM5vuUkPy5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ikimERXs7LT13_eZTG04kzDIlUw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AKVTzk25SzvRNrYNug7Ca5cj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f2cEpbdZGxskzk2USVsbDchD2HA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0esaaZ3nY0xWLPyuTy8Vz0DV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:57
Wat doen jullie met vlees dat je gerubt hebt en daarna voor (bij voorkeur) 24 uur in de koelkast moet?

Afdekken met folie? Inpakken met folie? Of onafgedekt in de koelkast? Of misschien nog iets anders?

Heb het nu een paar keer ingepakt met vershoudfolie maar heb het idee dat het dan heel nat wordt waardoor de rub weer wat loslaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag Iberico ribfingers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1QLjeHs6iPsiMU0B9DgKSkSAFH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aLss6CFuCdAZfCAtbEZi1al.jpg?f=fotoalbum_large

Deels gerubt, de rest alleen pezo.
BBQ op 150C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QB_E3bcaKHafJPVJPuH1dVj7YfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrwHhMr6khnfZ8zHrqAQhvrH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMzJlaGXRSrhM7R1B4xe76JJHXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xoLziteEZCrTq6rR3pfVWZIS.jpg?f=fotoalbum_large

1,5 uur later.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/anaI2LNx-_j9cFFEq5iPsgYa924=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAWV2kGhUdCL1q2pK1CiIWeH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kd4Ky_d7fV6OcXAoYxgXj4VXU8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iyx3kHSn6N4H5xveXNlZsu6j.jpg?f=fotoalbum_large

Op een bolletje met wat sla en wat groenvoer er naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HP0x60Za23OW0Fc7YNM69s7bp4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BPaf5h7eqQQgypZ9oiq4HNDu.jpg?f=fotoalbum_large

Zalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Laatst online: 15-09 11:14
Waren de iberico ribfingers bij jou (boter)zacht? Ik heb ze laatst ook gemaakt maar was niet tevreden met het resultaat. De ribfingers hadden echt een sterke bite waarbij je het vlees echt hoorde bij het kauwen. Heel anders dan ik had verwacht / bedoeld. Ik heb ze op 125gr indirect gemaakt, voorzien van ribrub en afgelakt met een bbq/honing saus. Kerntemperatuur van 92gr aangehouden wat net geen 2 uur duurde.

Smaak was wel top trouwens!

• ASS-Ware
master1104 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 23:22:
Waren de iberico ribfingers bij jou (boter)zacht? Ik heb ze laatst ook gemaakt maar was niet tevreden met het resultaat. De ribfingers hadden echt een sterke bite waarbij je het vlees echt hoorde bij het kauwen. Heel anders dan ik had verwacht / bedoeld. Ik heb ze op 125gr indirect gemaakt, voorzien van ribrub en afgelakt met een bbq/honing saus. Kerntemperatuur van 92gr aangehouden wat net geen 2 uur duurde.

Smaak was wel top trouwens!
Ze zijn hier altijd boterzacht met een crispy buitenlaagje.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-09 15:19

PnD

like in Pinda ^_^

ASS-Ware schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 20:06:
[...]

Vaak gemaakt, super lekker.
Ik doe de BBQ bij zo’n rack tegenwoordig op 140-150C.
Ik merk geen verschil met lagere temperaturen, behalve dat het langer duurt.

Ik had er laatst 1 van 1.6KG, vet kruislings ingesneden, pezo, indirect tot een kern van 50C, duurde 59 minuten.
Toen met de vetlaag naar beneden boven direct vuur, 5 minuten.
Laten rusten en aangesneden.
Licht roze van binnen en lekker sappig.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het duurde wel een uurtje of 2 bij mij op 130, maar was perfect 👌🏽 geen foto’s uiteraard 🫣

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Zit ik op de bank F1 te kijken en ik denk volgende week is mn dochter jarig dus ik vraag aan haar "Ga je er nog wat aan doen?"
Zij:" Nee iedereen zit op school enz.... Geenzzinan"

Komt mn vrouw er tussen met.
"we kunnen alles in één keer vieren in het voorjaar vlak voor de stucadoor"
En toen kwam iets dat ik hier meteen maar even moet vast leggen......
😁

"Dat is een mooi excuus om een nieuwe grote BBQ te kopen........ " *O*

"alleen geen rode, wel mag zwart, antraciet of die Borettti kleur...."

Onderweg naar de winkel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FJeZXwbMLjbaJKaYt-8p3XGAsl4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/OeVxIEORyKgSpGCgl2cNa7xo.gif?f=user_large.

IQgrill vs GS800.......🤔

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Mich007 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:27:
Wat doen jullie met vlees dat je gerubt hebt en daarna voor (bij voorkeur) 24 uur in de koelkast moet?

Afdekken met folie? Inpakken met folie? Of onafgedekt in de koelkast? Of misschien nog iets anders?

Heb het nu een paar keer ingepakt met vershoudfolie maar heb het idee dat het dan heel nat wordt waardoor de rub weer wat loslaat.
Goed droog deppen en laten uitlekken maar wel afdekken. Vlees open en bloot in de koelkast is een recept voor kruisbesmetting.

Ik heb zelf ook nog een eens een schaal met deksel die ik gebruik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:20
copykat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:21:
Zit ik op de bank F1 te kijken en ik denk volgende week is mn dochter jarig dus ik vraag aan haar "Ga je er nog wat aan doen?"

😁

Onderweg naar de winkel

[Afbeelding].

IQgrill vs GS800.......🤔
Haha niet zo hard racen, straks gaat alles in de sale

En groen is trouwens ook een mooie kleur ;)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraagje. Ik heb nu een EasyBBQ bluetooth temperatuurmeter, maar 1 probe werkt al niet goed meer en het ding is BT only. Ben eigenlijk wel toe aan iets beters.

Nou vind ik de Meaters e.d. erg overpriced (zal vast goed zijn hoor) maar ik wil ook die probes ook los in de kamado kunnen leggen zonder me zorgen te maken over batterijen e.d.

Ik kwam dus uit op de Inkbird ibt-26s. Dit lijkt de laatste versie te zijn van hun thermometer.

Ik heb 2 kamado's naast elkaar staan (Bastard). Die wil ik kunnen monitoren. Alles is overdekt en er hangt een Wi-Fi AP, dus vocht is geen issue.

Mijn voornaamste vereiste is dat er Wi-Fi op zit. Als het ook buiten de deur werkt (cloud) zou fijn zijn, maar is geen harde eis.

Is er iemand die er ervaring mee heeft? Of misschien betere alternatieven weet zonder dat het belachelijk duur wordt, want 350 euro voor een BBQ thermometer vind ik behoorlijk over de top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Fairy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 11:43:
Vraagje. Ik heb nu een EasyBBQ bluetooth temperatuurmeter, maar 1 probe werkt al niet goed meer en het ding is BT only. Ben eigenlijk wel toe aan iets beters.

Nou vind ik de Meaters e.d. erg overpriced (zal vast goed zijn hoor) maar ik wil ook die probes ook los in de kamado kunnen leggen zonder me zorgen te maken over batterijen e.d.

Ik kwam dus uit op de Inkbird ibt-26s. Dit lijkt de laatste versie te zijn van hun thermometer.

Ik heb 2 kamado's naast elkaar staan (Bastard). Die wil ik kunnen monitoren. Alles is overdekt en er hangt een Wi-Fi AP, dus vocht is geen issue.

Mijn voornaamste vereiste is dat er Wi-Fi op zit. Als het ook buiten de deur werkt (cloud) zou fijn zijn, maar is geen harde eis.

Is er iemand die er ervaring mee heeft? Of misschien betere alternatieven weet zonder dat het belachelijk duur wordt, want 350 euro voor een BBQ thermometer vind ik behoorlijk over de top.
Ik heb recentelijk ook een Inkbird met wifi gekocht, daarvoor een Bluetooth Inkbird.
Gewoon doen, niet langer over nadenken, top spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ASS-Ware schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 12:12:
[...]

Ik heb recentelijk ook een Inkbird met wifi gekocht, daarvoor een Bluetooth Inkbird.
Gewoon doen, niet langer over nadenken, top spul.
Dank je, ik heb de IBT-26S besteld met alle 6 probes _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:19
copykat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 09:21:

😁

Onderweg naar de winkel

[Afbeelding].

IQgrill vs GS800.......🤔
IQgrill!!!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ja die heeft ook mn voorkeur alles in 1 keer kwa accessoire's in je pakket.
Als ze die in medium formaat hadden zou ik denk ik proberen die én zo'n gravity serie type er naast.
De 22inch én de GS800 krijg ik niet door de commissie 😬
Die plancha plaat in combinatie met snellestart (hete lucht uit die funelhouse.) voor even snel wat burgers en sateetjes met gebakken uitjes en gegrilde paprika enz.
Mooier is halve oppervlakte planchaplaat en 1/2 grillgrate . Mooie snelle start en temp regeling.

Electronisch geregeld slow cooking ideaal voor babyracks en brisket. Enz.

Ben eigenlijk benieuwd hoe die fancontroll dingen werken in zo'n kamado large.
(je blijft de keramiek opwarm /afkoel vertraging houden en de directe firebox onder je platesetters,)

Kan je die ook zo inregelen dat als je de dome open hebt met een probe op je grilgrate dat de kooltjes ge tempered worden indien nodig om die 250graden te handhaven?
Jaja ik ben lui... :+

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

En vergeet de Bastard niet ;)

Hoe dan ook, welke Kamado je ook kiest, uiteindelijk zijn het je kookkunsten die het 'm doen. Net als met fotografie.

Een goede kok kan op een Kamado van de Lidl nog heerlijke gerechten maken, terwijl een matige kok met een dure Big Green Egg nog niets voor elkaar bakt ;)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

MrVegeta schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:54:
Ik zit te overwegen om een speksteen aan te schaffen. Voornamelijk voor steak (ribeye, picanha), maar ook wel smashburgers. Ben zelf niet zo van de vis. Ik heb de voor en nadelen doorgenomen (weinig onderhoud, veel oppervlakte om te grillen / duur in aankoop, duurt lang om op te warmen) en voor mij wegen de voordelen hoger dan de nadelen. Het enige wat ik me afvraag, wat doe ik nu met mijn gietijzeren rooster [Afbeelding] ? Waarom zou ik nog iets hier op willen grillen? Behalve dan de mooie streepjes...
Voordeel is dat deze massa heeft en je dus streepjes kan maken zonder het vlees te ver te doorbakken.
Ik gebruik hem toch echt regelmatig. Hamburgers ontkomen niet aan dit rooster :)

Bij het omdraaien moet je wel zorgen dat je hem op een deel legt waar niet eerder een hamburger heeft gelegen, zodat hij lekker heet is,

[ Voor 7% gewijzigd door Fairy op 23-09-2023 13:38 ]

• ASS-Ware
Fairy schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:21:
[...]

Hoe dan ook, welke Kamado je ook kiest, uiteindelijk zijn het je kookkunsten die het 'm doen. Net als met fotografie.
De beste kok kan met een slechte camera goede foto's maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

PnD schreef op donderdag 21 september 2023 @ 21:25:

Ik heb hier onlangs nog een reactie over (Zweedse) varkenrack geplaatst. Het voordeel van bereiding als één stuk is dat je maximaal de vleessappen bewaart en dat het een klein feestje is om zo’n stuk vlees op een snijplank aan tafel te portioneren. Het voordeel van portioneren vooraf is dat het zoutbad mooi aan beide kanten in iedere kotelet kan trekken.

Wat een mooi compromis is tussen beide bereidingswijzen is vooraf de koteletten grotendeels van elkaar lossnijden, maar niet helemaal. Doe in iedere snede tijdens het zoutbad iets om de snede open te houden, zodat het zout goed kan inwerken. Daarna bereid je het vlees als één stuk, desnoods met een touwtje eromheen.

Over die bereidingstijd en -temperatuur: als de temperatuur wat verder oploopt tot een graad of 150 is dat geen probleem. Ik had volgens mij iets minder dan een uur nodig tot ongeveer 61 °C.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Technofreakz
[...]

Een goede kok kan op een Kamado van de Lidl nog heerlijke gerechten maken, terwijl een matige kok met een dure Big Green Egg nog niets voor elkaar bakt ;)
IQgrills is toch wat mooier.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ASS-Ware schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 13:56:
[...]

De beste kok kan met een slechte camera goede foto's maken?
Nee schat :D

Een goede fotograaf kan met een matige camera goede foto's maken, maar een slechte fotograaf kan zelfs met de beste camera geen goede foto's maken. Die analogie gaat ook op met koken, Een goede kok kan ook in slechtere omstandigheden goede prestaties neerzetten.

PS. Ik heb hier 2 joekels van sparribs klaarstaan. Die gaan vanavond met een lekkere rub de sous vide in. Wordt weer smullen morgen oOo oOo
Zijn inderdaad ook hele mooie kamado's.

Wat ook kan meespelen (in mijn geval) is dat de zaak waar ik hem heb gekocht (Rookoven.com) bij mij in de buurt zit en die heeft alles wat er voor the Bastard is in het assortiment. Overigens hebben ze ook Kamado Joe en BGE, maar Bastard was nét iets vriendelijker voor de portomonee. Daarom heb ik er nu 2 staan :X :X .

Wel ideaal als je 2 totaal verschillende dingen tegelijk wil doen.

IQgrills hebben ze ook, maar minder aan accessoires. Volgens mij was dit ook het merk waar ik destijds naar keek maar een beetje voorzichtig mee was om te kopen. Ik hoorde namelijk dat de eigenaren bonje hadden en dat kon wel eens invloed hebben op de toekomst van het merk. Vrij zeker dat dit om IQgrills ging, maar niet 100%.

Overigens, als je op een budget zit, is de Grill Guru ook hartstikke prima. Ik ken mensen die deze hebben:

https://www.hornbach.nl/p...2gqAJAEAQYCCABEgLT5fD_BwE en helemaal verliefd zijn op het ding.

[ Voor 69% gewijzigd door Fairy op 23-09-2023 15:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Afgelopen week een IQgrills large besteld bij Welkoop. 20% korting en via cashbackxl gedaan voor wat extra korting. Wordt ergend begin aankomende week geleverd, ben benieuwd :-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• ASS-Ware

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag kippendijen en pulled chicken van kippendijen.

Eerst rubben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v-hCE-ghRDsLQAGEyElszdMbH24=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0GKXpBe1Sxxz2xojl3lqis54.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fdpqd66eq7Q4n5h6ChQ1AaU2jlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QnBs8kBFnHr8v80jmd0v0QEG.jpg?f=fotoalbum_large

Op de hete plaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mGrtjXtMIyblHBJVTtzgyJrU-bY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D2D8dG9tNiYxtKtA9BQiWtEO.jpg?f=fotoalbum_large

Na 20 min wat saus er op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O07FVn6GU3c54-j8Aa4PYEcdzf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va8Iib4GCOxzufi6QUuKJX2t.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CedRzV1lM-qyM3nJWTIVi_Posn0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uO4KUroGOkNn7TBCs4FYjxZ6.jpg?f=fotoalbum_large

Na ruim 30 min mochten ze er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1v4cvrWLzLn2HEq-QJgtF7vFA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e4NcfjaCRgJDp8Sx0OGsLjUu.jpg?f=fotoalbum_large

Een deel gewoon dijen en een deel ge-pulled.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Bw64Hc_M2N5JrchYNyLYnImCiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7UIYjkBSROr5IYwMNk3cV4A8.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vo6Kn0p8Vj6p6AQVcyE-6Q4tmWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8TIoG8QWjFXdMTj5IyKdaL4i.jpg?f=fotoalbum_large

Yum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

[...]

Dit is nu mn kamado...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KiPV6TP-FgCqMkp0uAqj8hx3W_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL9HICuJeqScmuYjj43o3vPa.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0-_SHdj7juXld5O72U31pVocNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/swL88XzJUT5S4Q2z5vfKaENd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y26YBzhghDsKOevgqqSgiqwPIu8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I985jZF8akuImV0jSt3YwDLV.jpg?f=fotoalbum_large

Werkt prima maar is eigenlijk net ff te klein voor spareribs en grote stukken vlees.
Vooral serieel koken. Groente snel grillen als vlees aan t rusten is. Dus geroosterde paprika's kan je niet gelijkertijd met een stuk vlees maken.
Dus dat wil ik iets verbeteren op den duur.
Zo'n Gravity Series houtskool zal vermoedelijk meer houtskool per uur verbruiken dan een kamado.
Als ik zag op de YT dat ze een halve zak er in gooide dewijl ze vol begonnen na 6/8 uur low en slow.

Ideaal zou zijn een Gravity Serie model fractie kleiner gril oppervlak dan de 560 en de 800 met grilroosters en een dichte plancha van gietijzer. De tweede kookplaat en voor snel zegmaar
En dan de kamado large ernaast als hoofd kookplek.
Of kan je met de drie levels halvemaan voldoende variëren en gelijktijdig werken?
Heb dit eigenlijk nooit gedaan of zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

ASS-Ware schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 19:50:
Vandaag kippendijen en pulled chicken van kippendijen.

Eerst rubben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Op de hete plaat.

[Afbeelding]

Na 20 min wat saus er op.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na ruim 30 min mochten ze er af.

[Afbeelding]

Een deel gewoon dijen en een deel ge-pulled.

[Afbeelding]

Mijn bordje.

[Afbeelding]

Yum.
Ziet er goed. Die Noskos saus ga ik vandaag ook gebruiken als een van de ingredienten voor mijn spare ribs die sinds gisteravond in de sous vide liggen. Lekker spul :)
copykat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:47:
[...]

Dit is nu mn kamado...
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Werkt prima maar is eigenlijk net ff te klein voor spareribs en grote stukken vlees.
Vooral serieel koken. Groente snel grillen als vlees aan t rusten is. Dus geroosterde paprika's kan je niet gelijkertijd met een stuk vlees maken.
Zo'n Gravity Series houtskool zal vermoedelijk meer houtskool per uur verbruiken dan een kamado.
Als ik zag op de YT dat ze een halve zak er in gooide dewijl ze vol begonnen na 6/8 uur low en slow.

Ideaal zou zijn een Gravity Serie model fractie kleiner gril oppervlak dan de 560 en de 800 met grilroosters en een dichte plancha van gietijzer. De tweede kookplaat en voor snel zegmaar
Of kan je met de drie levels halvemaan voldoende variëren en gelijktijdig werken?
Een kamado is inderdaad een van de zuinigste toestellen voor houtskool, omdat je bijna geen warmte verliest t.o.v. van andere oplossingen.

Goede houtskool is duur, dus zeker goed over nadenken wat je gaat doen. Ik gebruik mijn kamado erg vaak, dus het verbruik van houtskool is in mijn geval wel belangrijk. Ook of hij goed sluit zodat je hem na gebruik snel kan doven.

Voor mij is het uiteindelijk een Bastard Large en een Compact geworden.

[ Voor 30% gewijzigd door Fairy op 24-09-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-09 08:06
Gonadan schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 10:40:
[...]

Goed droog deppen en laten uitlekken maar wel afdekken. Vlees open en bloot in de koelkast is een recept voor kruisbesmetting.

Ik heb zelf ook nog een eens een schaal met deksel die ik gebruik.
Spareribs of iets dergelijke pak ik in huishoudfolie in. Maar een goede steak (ribeye, bavette etc) wil ik juist laten drogen, dus die gaat op een mini bakplaatje met rooster zonder afdekking in de koelkast, het liefst minimaal 24 uur, maar soms ook langer.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Mich007 schreef op vrijdag 22 september 2023 @ 22:27:

Vaak gebruik ik ziplock zakjes hiervoor en dan zo veel mogelijk lucht er uit halen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

copykat schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:47:
[...]

Dit is nu mn kamado...
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je vilt is op. Als je dat vervangt krijg je een stuk meer controle over temperatuur.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag frikandellen burnt ends, uiteraard a la Noskos.

Laagje mosterd, rub, 30 min op de BBQ bij 120C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejoopxOmgHVwwNRYD-qHLSQ-fuM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MTnQtP73UhtdJIJbnKrP01k8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DIAabqLj4_1wc4P5O_JiXXeDgQ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTmKYD26PxWFPdPIzxDjmIhI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xMf0EQ0A3pnLxzAvRO7YQsAI_Vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6vtaC66bbf76uPZJrSUQskLm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6dSKKCAm3ufINEGirf7t6sKoj2g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSBy8maRW2QCfiluGpDbzCxP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YhGtzNO_3h-yW7AK0MMoMtCk7Oo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cOVf20L49leYBwv2rcUV5th6.jpg?f=fotoalbum_large

Dan in 4-en, boter, basterdsuiker, saus en weer 30 min op de BBQ, nu op 180C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H3A9S6HGr5UJHODMJw3TDhEL9UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vruxpbxH8w5SGHAaFwurfSy8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEioPHu6iLCUgWLWcS0TecSsMCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBtSzgB2EyNPRhH8VdQiQFSm.jpg?f=fotoalbum_large

Toen mocht het er af.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Co2-fENHWfgEnkT2PyfOm08WSLQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cLNFajJJt2ilvmhFX8qw9r0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ag8OxzUxVXCLo3_Tk4Rv_I_BtvE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d6Aft0lMtTn4s71Rn6wEL1V1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT0aGrokPGr7xvv_bmRDKlRLx9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wb9HMFAnfsl8awlLnLe4XNCa.jpg?f=fotoalbum_large

Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Boudewijn schreef op zondag 24 september 2023 @ 11:51:
[...]

Je vilt is op. Als je dat vervangt krijg je een stuk meer controle over temperatuur.
Oude foto, zit al een tijdje fiber op.( kon zo snel effe geen foto vinden met de kamado er in het geheel er op.)
:)

waar ik eigenlijk geen ervaring in heb is de "bruikbaarheid" van verschillende roosterlevels en halve maan segmenten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AfXfMAJHjL6nhngz8JFKnIqDFik=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PHs7x9erMGOg2TkYyS4No7PM.jpg?f=user_large
https://www.iqgrills.com/products/iq-grills-large-1

omdat ik altijd "serieel" bbq met 1 hitte bron en twee dingen mis:
1 meer oppervlak bij indirect om in de deflector cirkel te blijven.
2 mogelijkheid om andere dingen klaar te maken terwijl de low en slow er op ligt.
Twijfel ik een large ook niet evengoed een tweede hitte bron nodig heeft ondanks die half hoog met halve deflector en een indirect ( kolen onder deflector) half laag gril grate mogelijkheid.

t makkelijkst is gewoon mn habbiebabbie compact er naast te houden en 1 nieuwe large er naast maar dat krijg ik niet echt door de tuin architect haar plannen vrees ik. Geen tuin van 23m diep en 6 breed dus een mannenhoekje uit t zicht is niet aan de orde. misschien een medium versie wel.

Misschien kan @koffie eens en demo filmpje maken over het gebruik en de gebruiks mogelijkheden met echt vleesch en groenvoer boven de kooltjes met zo'n DenC O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

thido schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 15:53:
Afgelopen week een IQgrills large besteld bij Welkoop. 20% korting en via cashbackxl gedaan voor wat extra korting. Wordt ergend begin aankomende week geleverd, ben benieuwd :-)
heb ik een actie gemist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:30

thido

Tilburg

Je hebt nog tot 23.59u vanavond ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Vorige week mochten wij een toffe catering verzorgen voor een tof bedrijfsfeestje :)

Het menu (tussen haakjes de vega versie):
- Moinkball (mini vegan burgers)
- Spareribs (broodje red carrot burger)
- Wrap vegan doner (voor iedereen)
- Broodje pulled pork (broodje vegan pulled pork)
- Thai kipsate (gegrilde groenten met Italian rub)
- Brisket (kastanje champignons met balsamicodressing)
- Gegrilde ananas met suiker en kaneel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FWka7f_Hj-OyvmjcY8l9TfLdk3g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rJnN8aT0aALnplJIzi0wRTx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQRFXurCsfzSum999Z2x0knKgRk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BvTqXCnMr3BgtNIOEdpUyXMn.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jLBJXBmSyEbG_wwNuS3_ZVWV1E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oUlnE3rDA4pHSi4o43oIQLRD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PddzbYLx_C4qBYHCZuqeR3VGPpM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HQhuxONI2hIXsXA7e1ILBSOL.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9qO01_YYhYYApdPuM-WeW1qt30=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KAdVlQnZgHPscaOhenST7pH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fiwahzre5gmwTXMVAOW7HqbayAE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yF6QRrIOUn8pYHGjBnPlyYH1.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6S4AhPuKbXunHySd926Q-Apueo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tOwjpMytxgXzyBRSvSzaZBid.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2H6-pnJGuuNPdB_RlBzd7o9SLH8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xd35sGHmTeffg9X4eiKhUb9Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFY9Z_3sru_IICHZjQbS7M7UbNw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAkLcsnPp9o6gATqzehm2L8S.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivMj4uLHL-MXUle2Hz9y2ZJNeDQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bqzpkpt99Dpsdj53kX7wQnR9.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9cWWIfR4dTpZaaCkdhKquZPSIRQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tofh6SXNOxorjJb31bJU8Lz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25FEuvoRiItxMg44FMKpJuFwZns=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I4M3s3aGq0PWR6peggIsWNlD.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8TCXa5CCreTdUzrlxEFhVaggb98=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vgw7fg4stisBuXHOw3h0PAt7.jpg?f=fotoalbum_tile

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik wilde al zeggen, doe je elk feestje hetzelfde menu? Toen zag ik de link. :D :+ _O-

@Koffie wat is 'vegan pulled pork' eigenlijk wel? Want 'pulled pork' is het in ieder geval niet.
Die 'vegan döner' (wat dus geen 'döner' is) vond ik best wel lekker. (ja de rest ook)

[ Voor 53% gewijzigd door Gonadan op 25-09-2023 10:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:27:
Ik wilde al zeggen, doe je elk feestje hetzelfde menu? Toen zag ik de link. :D :+ _O-

@Koffie wat is 'vegan pulled pork' eigenlijk wel? Want 'pulled pork' is het in ieder geval niet.
Die 'vegan döner' (wat dus geen 'döner' is) vond ik best wel lekker. (ja de rest ook)
Moet bekennen dat ik hem nog niet gemaakt heb, maar meerdere keren goede verhalen over deze versie met jackfruit gelezen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:58

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 10:27:

De vegan pulled pork kwam bij Redefine Meat vandaan en is op basis van soja en tarwe.
De doner kwam bij Sparc vandaan en is op basis van seitan.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kreuk schreef op maandag 25 september 2023 @ 11:08:
[...]

Moet bekennen dat ik hem nog niet gemaakt heb, maar meerdere keren goede verhalen over deze versie met jackfruit gelezen.
Haha de nangka gaat ook weer zo'n product zijn wat we niet onder de normale naam kennen. :D
Ik wil daar nog altijd eens rendang van maken, schijnt ook goed te werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:01:
[...]

Haha de nangka gaat ook weer zo'n product zijn wat we niet onder de normale naam kennen. :D
Nangka? Dat staat niet in het recept toch? Vind het juist vrij makkelijke ingrediënten die er gebruikt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Kreuk schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:58:
[...]

Nangka? Dat staat niet in het recept toch? Vind het juist vrij makkelijke ingrediënten die er gebruikt worden.
Nangka is de vrucht die in het Engels 'jackfruit' genoemd wordt. Maar omdat we die in Nederland van oudsher weinig gebruiken kennen we de echte naam meestal niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kreuk
Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:00:
[...]

Nangka is de vrucht die in het Engels 'jackfruit' genoemd wordt. Maar omdat we die in Nederland van oudsher weinig gebruiken kennen we de echte naam meestal niet. ;)
Ah, ik las je bericht verkeerd. De originele naam wist ik niet inderdaad, weer wat geleerd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H8DuYdezg_qswb_jJsY_xoHwkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2HW7ScrA7GPNyoIZUyNYXcx.jpg?f=fotoalbum_large

Beetje te groot voor de koelkast, nu geen groente la mogelijk… dat zal de vrouw niet leuk vinden 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:17
Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 12:01:
[...]

Die rendang maak ik wel vaker (geen vleeseters hier). Het is zeer smakelijk, het meest lastige van de nangka (uit blik) is de zure smaak in het sap. Je moet ze dus goed uitknijpen. Trouwens gewoon recept van oma keasberry alleen dan het vlees vervangen. Binnenkort maar eens op de kamado maken.

[ Voor 10% gewijzigd door El-Vder op 25-09-2023 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 14:20
Gonadan schreef op maandag 25 september 2023 @ 17:00:
[...]

Hahaha, als je indisch bent, ken je wrs Nangka eerder dan jackfruit! Ik moest echt uitzoeken hoe en wat in het begin!

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:05
Man biecht op: ik val van mijn geloof af.

Ik heb meerdere bbq's op basis van houtskool/briketten: BGE-L, WGA, Bullet smoker, mini-ei, saté-bbq, nog een klein tafelding. Maar ik heb tijdens mijn recente vakanties meerdere keren gekookt op een Cadac "bbq" en een "echte" gasbbq. En ik ben om. Ik ga mijn bullet smoker (Fornetto 22") en mini-ei inwisselen voor een buitenkeuken op gas. Ik had al een Cadac Carri Chef 2 (gaat waarschijnlijk ook weg) en een Cadac Safari Chef 30 waar ik in de zomer wel een paëlla op maakte o.i.d., maar heb nu dus ook vlees en groenten gegrild en dat beviel prima. Lekker snel.

Degene die ik nu op het oog heb is de Napoleon Phantom Rogue SE425. Die achterbrander lijkt me ideaal in combinatie met een draaispit en die sizzle zone voor het affakkelen lijkt me ook handig. Maar over die laatste heb ik een vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed? En hoe zit 't met schoonmaken?

Behalve Napoleon is er natuurlijk Weber. Zijn er in jullie ogen vergelijkbare modellen die ik moet overwegen?

[ Voor 11% gewijzigd door Cass Casey op 26-09-2023 15:25 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 21:54
Cass Casey schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 15:07:

Ik heb meerdere bbq's op basis van houtskool/briketten: BGE-L, WGA, Bullet smoker, mini-ei, saté-bbq, nog een klein tafelding. Maar ik heb tijdens mijn recente vakanties meerdere keren gekookt op een Cadac "bbq" en een "echte" gasbbq. En ik ben om. Ik ga mijn bullet smoker (Fornetto 22") en mini-ei inwisselen voor een buitenkeuken op gas. Ik had al een Cadac Carri Chef 2 (gaat waarschijnlijk ook weg) en een Cadac Safari Chef 30 waar ik in de zomer wel een paëlla op maakte o.i.d., maar heb nu dus ook vlees en groenten gegrild en dat beviel prima. Lekker snel.

Degene die ik nu op het oog heb is de Napoleon Phantom Rogue SE425. Die achterbrander lijkt me ideaal in combinatie met een draaispit en die sizzle zone voor het affakkelen lijkt me ook handig. Maar over die laatste heb ik een vraag: heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het goed? En hoe zit 't met schoonmaken?

Behalve Napoleon is er natuurlijk Weber. Zijn er in jullie ogen vergelijkbare modellen die ik moet overwegen?
Ik moest onlangs een nieuwe gasfles halen voor onze terrasverwarming en schrok me een hoedje.

Controleer dus wel even of je de huidige gasprijzen nog leuk vind om mee te barbecueen. Wij hebben in ieder geval snel een elektrische kachel gehaald. Voor de hele koude avonden kan de gashaard aan, maar anders de elektrische.

Uiteraard is houtskool ook prijzig.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Ik heb 2 kolen BBQ’s en 1 gas grill en ik vind het schoonmaken van een (Campingas) gas grill niet handig.
Kleine opvangbakjes voor vet, vet wat op de vlambeschermers achterblijft, het is geregeld een flinke klus om hem helemaal uit elkaar te halen om alles redelijk schoon te krijgen.
Ik werk liefst met kolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:52

Ik heb 3 jaar geleden een vergelijkbare Napoleon gekocht, een maatje groter. Eigenlijk met dezelfde gedachte als jij. Inmiddels heb ik deze verkocht, met een dergelijke bbq wordt het gewoon buiten koken ipv BBQen voor mij, hele lol eraf. Schoonmaken vond ik ook echt niet leuk.

De sizzle zone werk heel goed en zo heet dat die zichzelf schoonbrandt. Als je die vol vermogen zet is het zo warm dat je zwarte strepen in je steak zet - dat doe je maar 1 keer fout gelukkig. Ook smelt het de verf van de rotisserie opzet, daar had ik niet goed over nagedacht.

Rotisserie superleuk voor picanha, maar eerlijk gezegd 2 keer gebruikt in 3 jaar.

Nu ben ik weer blij met mijn BGE, de napoleon was niet mijn beste aankoop, al was er met het apparaat zelf eigenlijk niets mis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:30

Dennis1812

Amateur prutser

Aan t spit een kip of porchetta. Zo enorm lekker. In de winter maak ik spit gerechten misschien wel het vaakst.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Paganstars
El-Vder schreef op maandag 25 september 2023 @ 20:03:
[...]

Die rendang maak ik wel vaker (geen vleeseters hier). Het is zeer smakelijk, het meest lastige van de nangka (uit blik) is de zure smaak in het sap. Je moet ze dus goed uitknijpen. Trouwens gewoon recept van oma keasberry alleen dan het vlees vervangen. Binnenkort maar eens op de kamado maken.
Heb je een recept voor nangka rendang?

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:40
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch :)

Ik zou wel graag iets van een Dutch Oven hebben om in de herfst/winter een keer iets te stoven op de BBQ. Nu vroeg ik me af of je hier ook een 'gewone' gietijzeren pan voor kan gebruiken die je normaal ook gebruikt om op een fornuis een stoofpotje te maken.

• Chevy454
  • Niet online
Faeshaas schreef op donderdag 28 september 2023 @ 08:58:
Misschien een domme vraag maar ik stel hem toch :)

Ik zou wel graag iets van een Dutch Oven hebben om in de herfst/winter een keer iets te stoven op de BBQ. Nu vroeg ik me af of je hier ook een 'gewone' gietijzeren pan voor kan gebruiken die je normaal ook gebruikt om op een fornuis een stoofpotje te maken.
Dat kan zeker maar er komt een enorme aanslag aan de buitenkant. Dus misschien niet je allermooiste en beste pan gebruiken dan.

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Chevy454 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 09:16:
[...]

Dat kan zeker maar er komt een enorme aanslag aan de buitenkant. Dus misschien niet je allermooiste en beste pan gebruiken dan.
Stukje aluminium folie eromheen en niet te snel erop zetten. Dus niet als ie nog volop staat te roken.
Gaat best prima met m'n Crueset.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 28-09-2023 09:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 23:28

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Paganstars schreef op donderdag 28 september 2023 @ 03:21:
[...]

Trouwens gewoon recept van oma keasberry alleen dan het vlees vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ik heb zelf een weber genesis 4pitter met (gratis erbij gekregen) braadspit.
Persoonlijk zie ik het niet als vervanging van houtskool, en dan vooral niet voor low-and-slow gerechten, maar puur om te grillen is het ideaal.
Langzaam garen, zoals gyros van varkensprocureur aan het spit, ging de gasfles erg snel mee leeg. Zelfde geldt voor bijv. spareribs.
Spit is me ook iets teveel moeite om op te zetten en schoon te maken, dus komt er niet heel veel van.

Heb geen sizzle zone, dat lijkt me wel echt ideaal. Heb wel rechts 3 branders ipv. 2, waardoor ik wat meer hitte kan maken, en die staat eigenlijk standaard aan. Ik gebruik 'm vooral voor hoog temperatuur grillen dus.

De grote oppervlakte maakt het ook ideaal om gesneden groenten te grillen (heb ik zo'n mandje voor).

Ook heb ik er een grote bakplaat bij (https://www.weber.com/NL/...d/weber-crafted/7682.html). Overigens gewoon los op het bestaande rooster, heb niet zo'n speciaal weber crafted frame gekocht.
Dat maakt het ideaal voor bijvoorbeeld smashburgers, zelf (grote) tortilla's maken, en de vulling ervoor te bakken (vlees- en paprikareepjes bijv).

En je keuken staat niet blauw, anders dan hoog-temperatuur koken binnen ;)

Schoonmaken is overigens gewoon heet stoken en rooster schoon borstelen.
Eens per jaar misschien eens wat grondiger aanpakken (YouTube: WEBER GENESIS II HOW TO CLEAN GAS GRILL FILTHY ANNUAL CLEAN)
Zo grondig heb ik het overigens, na 1,5 jaar bezit, nog niet gedaan, ik heb alleen de roosters ingeweekt met kruidvat ovenreiniger (natronloog in spuitbusvorm) en afgespoten met hogedruk.

[ Voor 10% gewijzigd door defusion op 28-09-2023 13:23 ]

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Wij hebben een groepje mensen ( man of 10 ) en daar wisselen we om de maand af om ergens te gaan eten. Nu zijn we allemaal BBQ dol en hebben een smoker, kamado of wat anders in de tuin staan om de gasten blij te maken. Alleen dit keer ben ik aan het twijfelen wat te maken voor volgend weekend.

We hebben allemaal wel eens pulled pork/beef, ribs, roasts, steaks e.d. gemaakt en je probeert toch altijd wel een beetje culinair / verrassend te zijn voor je gasten. Ik wil vaak de avond nog wel in een thema gooien van een land zoals bv Mexicaans of Japans etc..

Ik zou het wel relax vinden om gewoon een groot stuk vlees klaar te maken zodat ik ook gewoon tijd aan tafel heb en niet steeds van hot naar her aan het lopen ben, zoals met bv vlees op een stokkie of om en om steaks. Was benieuwd of men hier nog wel wat suggesties heeft voor een thema / vlees bereiding?

Ik zal er uiteraard nog wat boeken op na slaan dit weekend zodat inkopen kan doen en wat lekkers kan maken, dus iemand hier suggesties?

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kreuk
Salv schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:26:
Ik zal er uiteraard nog wat boeken op na slaan dit weekend zodat inkopen kan doen en wat lekkers kan maken, dus iemand hier suggesties?
Heb even door m'n opgeslagen recepten zitten bladeren, deze twee springen er uit als niet alledaags maar ook niet héél veel werk als je de saus van te voren maakt.
Javaanse procureur.
Babi Pangang van buikspek.

Allebei prima te serveren met kokosrijst en sambalboontjes oid.

Ook leuk, wel een beetje winters alleen. Reebout met gin en sinaasappel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
[...]

Ja ik ga het voor je opzoeken

• ASS-Ware
defusion schreef op donderdag 28 september 2023 @ 13:11:
[...]
Schoonmaken is overigens gewoon heet stoken en rooster schoon borstelen.
Eens per jaar misschien eens wat grondiger aanpakken (YouTube: WEBER GENESIS II HOW TO CLEAN GAS GRILL FILTHY ANNUAL CLEAN)
Zo grondig heb ik het overigens, na 1,5 jaar bezit, nog niet gedaan, ik heb alleen de roosters ingeweekt met kruidvat ovenreiniger (natronloog in spuitbusvorm) en afgespoten met hogedruk.
Waar leg je de spullen die je schoonspuit?
Die bende die er af komt wil je toch niet in de achtertuin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xleeuwx
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 12:28

xleeuwx

developer Tweakers Elect
Salv schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:26:
Wij hebben een groepje mensen ( man of 10 ) en daar wisselen we om de maand af om ergens te gaan eten. Nu zijn we allemaal BBQ dol en hebben een smoker, kamado of wat anders in de tuin staan om de gasten blij te maken. Alleen dit keer ben ik aan het twijfelen wat te maken voor volgend weekend.

We hebben allemaal wel eens pulled pork/beef, ribs, roasts, steaks e.d. gemaakt en je probeert toch altijd wel een beetje culinair / verrassend te zijn voor je gasten. Ik wil vaak de avond nog wel in een thema gooien van een land zoals bv Mexicaans of Japans etc..

Ik zou het wel relax vinden om gewoon een groot stuk vlees klaar te maken zodat ik ook gewoon tijd aan tafel heb en niet steeds van hot naar her aan het lopen ben, zoals met bv vlees op een stokkie of om en om steaks. Was benieuwd of men hier nog wel wat suggesties heeft voor een thema / vlees bereiding?

Simpel maar altijd een goed stuk vlees is de picanha.

Eventueel meerdere stukken Chateaubriand en eventueel twee volledige ossenhazen, waarbij de puntstukjes gebruikt als voorgerecht (ossenhaas reepjes met groenten), de filet mignon klaar maken eventueel met verschillende garingen en dan als afsluiter de chateaubriand :9~ .

Heb dit nu al paar keer klaargemaakt voor een groep van 5 man (dus heb even de aantallen verdubbeld O-) ) en dit blijft super lekker en niet al te veel werk.

Ossenhaas en picanha
Chateaubriandfilet mignonPicanha
PicanhaOssenhaas puntjes (ossenhaas reepjes)filet mignon
ChateaubriandChateaubriand

[ Voor 52% gewijzigd door xleeuwx op 28-09-2023 22:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
ASS-Ware schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:35:
[...]

Waar leg je de spullen die je schoonspuit?
Die bende die er af komt wil je toch niet in de achtertuin?
Hier ging het ergens tussen de planten en het zand. Ik hield de roosters volgens mij vast in de ene hand, en spoot af met de andere. Zoveel komt er niet vanaf hoor, meeste vet komt wel in het opvangbakje of is al lang weggebrand/verkoold, en resten vervolgens weggeborsteld tijdens normaal gebruik (en komt dan in principe ook in het opvangbakje). Voornaamste is dus wat water.

Als ik de bbq eens helemaal wil schoonmaken zet ik denk ik gewoon een grote emmer onder waar normaal het opvangbakje zit, en spuit dan van binnenuit schoon. De meeste zooi en water komt dan in de emmer.

Met de hogedrukreiniger gebruik je ook veel minder water dan gewoon afspuiten met een tuinslang ofzo, dus ook wateroverlast valt best mee.

Maar ik maak me ook niet teveel zorgen over wat er eventueel naast komt. We hebben niet zo'n designtuin zeg maar ;)
Wel liever op het gras of tussen de planten dan op de tegels. Maar anders zou een zeiltje denk ik al heel veel helpen.

Mijn fiets (incl. vettige ketting) maak ik trouwens ook gewoon boven het gras schoon. Is daarna ook nooit iets van te zien/merken. Is dan wel bio-vriendelijk spul, dat zal die ovenreiniger wat minder zijn gok ik. Maar met genoeg verdunning zal dat ook wel meevallen. De planten leven iig nog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-09 12:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tU32rnpYNW1L5GjZlgtqd46Bfko=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ny5FZoCdyS3PBIugzMQadRQw.jpg?f=fotoalbum_large
Eindelijk staat mijn nieuwe aanwinst. Kwam binnen vlak voor de vakantie dus heeft een tijdje binnen gestaan. Ga volgend jaar verhuizen dus even een geïmproviseerde verhoging, volgend jaar in de nieuwe tuin een mooier onderkomen neerzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik wilde even proberen wat het effect is van appelsap injecteren in een stukje procureur.
Ik had nog een stukje van 520 gram liggen, een freebie bij een bestelling.
Injecteren maar, rub er op en een nachtje in de koelkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rKp3guXoUr2YoWnIpNKCiQrme4c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cKX9StaPZGxqpRJRUji4zoic.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8B34UoB6kvh-alW0UpN7RY01Qw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9xGDKznL6dtoGRntpcE09cKK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kfpZ9RmIhF5NgQaz5MK6VYSDU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7yQEfytc7UQWdmqYhEpJ9lx.jpg?f=fotoalbum_large

De volgende dag op 100-105C in de BBQ gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Rc6sMlaNAPWw1fgbKiKc7f7ieA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xDKVyXhQmkloueOjW75KTzey.jpg?f=fotoalbum_large

Na 4 uur was de kerntemperatuur 60C en heb ik hem ingepakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4guCJ7P8pHdsx_KIGWrgzb2ib4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XHVsSGtwP4bjPo82aVokPvg9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlBhXOfH82HfI4enNhmUDvWOb08=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cuQtCBgeBZ0PpfP1bRtZ0oZV.jpg?f=fotoalbum_large

Bij kern 98C was hij redelijk zacht, maar lang niet zo zacht als procureur normaalgesproken is bij 92-94C.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jYtMudFnRk3ySb66k4jwmoCxgVY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNlPRsDcAkHAvirUTYwWkqWK.jpg?f=fotoalbum_large

Even laten uitdampen en een uur de koelbox in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqvFfxWHcL0UWZ7BF7N7Q9dFgqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48l9bvKoXxOSI642cOOn9BS2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQdkFwTdEEJAD1Akgxa2w-4u4Jw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3iOojamxBScFmAXD1YX2dxyu.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de zalm een uurtje laten roken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jvOyW3rFDP2ZTISBe7Od4GM77y8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YYWFMMk1MtJqz8uqjRJIFEeu.jpg?f=fotoalbum_large

Toen de procureur pullen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJiIsaIMnEVbWGcYhlXKvhCwea0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lBomUMfNj4Feugyxrk9DAlT.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_bp-xA6n4CBsvOQmQPkGAUTz3Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mID2kGQZ7hiOdKrKHEEQgIEu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet zeggen dat de appelsap wat heeft gedaan.
Hij was eerder iets droger dan normaal.
Verder wel lekker gegeten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_vCb6cGnU5oEfwbGNNNu1Lc5wY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQZxlzztWr6N63DZQPVr7EsF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h4uyAUtsMRI17Wti232Bqyymmls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XXSTxPAAlFlG3bPKCGfTrObF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staan de bbq’s ook weer aan.

6 procureurs en 1 Brisket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Technofreakz schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 20:56:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier staan de bbq’s ook weer aan.

6 procureurs en 1 Brisket.
Zo dan, eten maken voor het hele dorp?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technofreakz
ASS-Ware schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 21:11:
[...]

Zo dan, eten maken voor het hele dorp?
30 man ongeveer, de rest komt in de vriezer.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ASS-Ware
1 oktober en we zitten in de tuin.
Man, global warming is niet alleen maar slecht.
Tijd voor een lekkere lunch.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3o4Lxihfsfa6PM5aAbSOhhV5cQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tv3AIRM8HjQUy7AEPcvRYpSi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FKRCI_4M6saARR9FSHy8FITXHXQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5tzwM7uno3jvXmihc2LLHkH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkSI5UXHwpzJQid28IDCZJE_RRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zu4cNltJuHANjEAwZs9pxn6k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTMo0IltNDk6BZKu5haEAVeZ7l4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ofPoEOBLAdKj70ZXHHuf6CuB.jpg?f=fotoalbum_large

Lekker gegeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El-Vder
Anton2610 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 20:43:
Ik heb mijn oog laten vallen op de Phantom Plancha ring van The Bastard. Zou in de zomer van 2021 te koop komen.
Ik vroeg mij af of jij deze uiteindelijk hebt aangeschaft en wat je bevindingen zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
@ASS-Ware bizar hé, 1 oktober en zo'n prachtige dag..lekker genieten zolang het kan. :-)
Hier vandaag ook goed gegeten na een dag tuinieren...

De BGE rondom 13:30 aangezet tot een 75graden, voor de ribs tot een uurtje of 16:00 (tussentijds afgelakt met BBQ saus)
Daarna ging de temp. omhoog en konden de overige gerechten afgemaakt worden.

Lekkere dikke spareribs, vers van de lokale boer.
Goed in de rub en bbq-saus gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuijxgaZqvVEU6nBMRuTcNmyUIU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZvQ0TbBzPjMm6dz8dDjWRuz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l7RDRW4HnHZuPIWgKUli8SAER8M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2GZn6m6zoecMK8wDWg0WU0SO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zkMP0EbKNEHCxZl7puCaO4Oaujg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wzSXPnUWJz0JI7TrcSe20dW0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vewk_jC3r1zXBZlg5jvS--e7MkA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BhUXZmkYCe2wXtHy3RY5xUKq.jpg?f=fotoalbum_large

De Inkbird is een nieuwe aanwinst. Vandaag niet gebruikt maar mocht best even op de foto :)

Daarnaast,..

Koteletten. (Niks speciaals mee gedaan verder.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LGSWAFgr2PIG000hX759w05LWSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YE6e7L6bx81kTvn3yQOMKmzp.jpg?f=fotoalbum_large

Gerookte pompoen om pompoensoep van te maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c7WB8eZhc_kECy8OI7FRI8OUc1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kgW9PBR3g8GDnm0kUhZXessI.jpg?f=fotoalbum_large

Appel-uien compote staat te pruttelen..
Lekker op een stokbroodje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2DiZWlj-_2uUYQilB5lbKZam41c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOaKg91UsfwYIt2lAwVqM46Q.jpg?f=fotoalbum_large

______

Edit:
Begin september voor de verandering eens een vis gerecht gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UyUMrUYOJcvaYSeb7YnsSIct8Lw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCPezMA4fRzlT7yJr7QWHiHY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOliV-AVY4rDzUQ-G1ao6w0aUWo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6LUyIg6TgtTHND0BNiqCHRZn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BwSfdPZ_HUAyJOb0L6jaLZC_gdY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/18rv8gNAdoJHJPvv3jvavBo3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2nOccGhKGuRy70lGW0MhMJgkA6w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbnK8vPwUuVmAsnKIYQxfGub.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Yi1MzFm7WMImvcntTGNTXXAv7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dPO9doBi7h91q4Frwz4IMSCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wr7iVHCeVxLGYkeXxELZjsbWm1o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L3ICQlDpAMFa3GgAjCglmOh0.jpg?f=fotoalbum_large

...de rest warmte uiteindelijk gebruikt voor een appeltaart. Mmmmmm..

[ Voor 26% gewijzigd door fender89 op 01-10-2023 19:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• El-Vder
[...]

Dan hier het recept.
  • 500gr jackfruit
  • 1 ui
  • 3 tenen knoflook
  • 1 tl trassi
  • 5 kemiris
  • 1 tl kunjitpoeder (kurkuma)
  • 1 el sambal (oelek)
  • 1 stengel sereh
  • 3 schijfjes laos
  • 2 blaadjes salam (Indische laurier)
  • 2 blaadjes djerukpurut (limoenblaadjes)
  • 250gr kokosmeel
  • Suiker
  • Zout
  • Olie
  • 2 kopjes kokosmelk (dikke)
In een vijzel ui, knoflook, trassi, kemiris, kunjit, sambal en zout en suiker naar smaak fijn malen. Dit in goede laag olie fruiten, daarna sereh, laos, salam, djerukpurut en jackfruit (afspoelen en uitlaten lekken) toevoegen. Nog even goed aanbakken. Daarna kokosmelk toevoegen tot alles onder staat.
In een andere (droge) pan het kokosmeel bruinen en aan het geheel toevoegen. Laten sudderen en af en toe doorscheppen tot het drooggekookt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
El-Vder schreef op maandag 2 oktober 2023 @ 19:14:
[...]

Dan hier het recept.
  • 500gr jackfruit
  • 1 ui
  • 3 tenen knoflook
  • 1 tl trassi
  • 5 kemiris
  • 1 tl kunjitpoeder (kurkuma)
  • 1 el sambal (oelek)
  • 1 stengel sereh
  • 3 schijfjes laos
  • 2 blaadjes salam (Indische laurier)
  • 2 blaadjes djerukpurut (limoenblaadjes)
  • 250gr kokosmeel
  • Suiker
  • Zout
  • Olie
  • 2 kopjes kokosmelk (dikke)
In een vijzel ui, knoflook, trassi, kemiris, kunjit, sambal en zout en suiker naar smaak fijn malen. Dit in goede laag olie fruiten, daarna sereh, laos, salam, djerukpurut en jackfruit (afspoelen en uitlaten lekken) toevoegen. Nog even goed aanbakken. Daarna kokosmelk toevoegen tot alles onder staat.
In een andere (droge) pan het kokosmeel bruinen en aan het geheel toevoegen. Laten sudderen en af en toe doorscheppen tot het drooggekookt is.
Top thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Of kruidenpasta van de toko in de pan fruiten, nangka in de pan, santen en water erbij en roeren. Of is dat te simpel? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
@Gonadan @Paganstars nee dat is zeker niet te simpel. Als het snel moet doe ik dat ook vaak hoor. Of soms een combi vanher recept met boemboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ik ben daar ook toe in staat, maar er zit vaak trassi of petis in kk boemboe, dus met een eigen recept kan ik dat er makkelijk uit halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• El-Vder
Paganstars schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:20:
Ik ben daar ook toe in staat, maar er zit vaak trassi of petis in kk boemboe, dus met een eigen recept kan ik dat er makkelijk uit halen.
Natuurlijk voor een vegan versie de trassi uit het recept laten. (Had gewoon even domweg het recept over gekalkt en vlees vervangen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Trassi is ook ranzig dus sowieso weg laten, of zo in de kolen mieteren om het wat meer on-topic te houden. O-)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:18
Iemand tips hoe het perfecte biefstuk te bereiden op een Kamado?
Zaterdag had ik 3 mooie kogelbiefstukjes a 200 gram van de keurslager op de green egg gedaan, gietijzeren rooster, temperatuur richting 300 graden om dicht te schroeien (beide zijden 2x 30 sec (ivm ruitvomig patroon) hierna heb ik de biefstukjes in normale oven gedaan op 180 graden en 8 minuten laten verder garen.

De steak ansich was perfect medium rare echter miste ik toch een bepaald soort smaak welke ik vaak wel wat proef bij een grillrestaurant en ik bestel dan daar een steak.

Herkent zich iemand hierin of heeft iemand hierin een tip/advies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

BaBoK schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:39:
Zaterdag had ik 3 mooie kogelbiefstukjes a 200 gram van de keurslager op de green egg gedaan, gietijzeren rooster, temperatuur richting 300 graden om dicht te schroeien (beide zijden 2x 30 sec (ivm ruitvomig patroon) hierna heb ik de biefstukjes in normale oven gedaan op 180 graden en 8 minuten laten verder garen.

De steak ansich was perfect medium rare echter miste ik toch een bepaald soort smaak welke ik vaak wel wat proef bij een grillrestaurant en ik bestel dan daar een steak.

Waarom in de oven en niet gewoon op de bbq? Echt zinloos dat verplaatsen.

Wel peper/zout? Misschien een andere steak proberen? Babette heeft een veel mooier smaak. Of picanha.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennis1812 op 03-10-2023 19:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware

Kneiterheet gietijzer rooster, 2 minuten laten liggen, kwart slag draaien en op een andere plek weer op het rooster, 2 minuten, omdraaien, weer 2 min op een ander plekkie, kwart slag draaien en weer 2 min op een ander plekkie.
Mooie kruisjes er op, dat proef je, steeds een heet plekkie.
En daarna indirect leggen tot de juiste kerntemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Laatst online: 22:23

Wat zeker helpt is om de steaks flink te kruiden met peper, zout, knoflook of wat je ook maar lekker vindt. Vooral het zoutgehalte is van belang, in een steakhouse zijn ze daar nooit zuinig mee. Wat je echt zoekt is die Maillard-reactie. Daarvoor is het essentieel om de steaks goed droog te deppen voordat je ze op hoog vuur dichtschroeit. Zo krijg je een goede korst. Maak je niet te druk om grillstrepen, de korst is waar het om draait ;)

Verder zou ik de oven vergeten en ze indirect op je kamado tot de gewenste interne temperatuur garen.

[ Voor 4% gewijzigd door LostInNight op 04-10-2023 11:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Voor het goede trouwens de kemiri even droog roosteren!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Gonadan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 09:29:
Trassi is ook ranzig dus sowieso weg laten, of zo in de kolen mieteren om het wat meer on-topic te houden. O-)
nope onmisbaar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Niets is onmisbaar. Al zeg ik dat wellicht weer te makkelijk gezien de enorme lading spullen die ik net weer van de tropische supermarkt mee naar huis heb genomen. Je hebt toch altijd wel weer een hoop in huis voor allerlei dingetjes die je toch weer specifiek wilt maken. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars

Moet je even yt zoeken op SCA steak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:18
Paganstars schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:29:
[...]

Moet je even yt zoeken op SCA steak
Ik zie dat sommige een steak nog 20 minuten ingepakt in de aluminiumfolie laten, dan is een steak toch afgekoeld?😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Gaargestoomd eigenlijk..

Ik pak niet meer in. Wel leg ik nog enkele minuten het zilverpapier los over de steak om de steak tot rust te laten komen en dan is het serving time.

[ Voor 76% gewijzigd door Yalopa op 05-10-2023 07:34 ]

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik laat hem even rusten als in:
Steak met goede korst leg ik op een warm bord zonder folie

Rustig de rest van het eten erbij. Iedereen een drankje. En dan aan tafel.
Dan heeft hij wel gerust. Ongeveer 5 tot 10 minuutjes. En als dan men eerst groenten of de aardappels/rijst oid eten rust hij nog langer.

Wel een warm bord. Anders krijg je koud eten.

Pagina: 1 ... 267 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism