Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 266 ... 346 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18:04
El-Vder schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:05:
@Ronald_O dat bakpapier zou ik niet doen. Grote kans dat het in de fik vliegt.
Hmm dacht dat ik dat al eens langs had zien komen. Dan maar balans zoeken met de semolina en iets minder gebruiken..
Hoe kreeg jij de bovenkant gaar, ik had laatst pizza’s gemaakt op 350. Eerste was perfect, 2de zwarte onderkant perfecte bovenkant. 3de en 4de perfecte onderkant bleke bovenkant. Misschien dat de steen (38cm) te groot is voor de Bastard medium.
Heb op het hoogste niveau de roosters gedaan. Daar bovenop de deflector stenen. Vervolgens spacers erop van zo’n 3,5-4cm hoog om daar dan de pizza steen op te plaatsen. Zodoende zit de pizza wat dichterbij de dome welke dan de bovenkant gaar bakt. Zie dit filmpje bijvoorbeeld rond 2:50 (mocht ik onduidelijk zijn)
YouTube: Kamado Joe | Pizza 101

Ik had de pizza steen overigens geen 450 graden maar tussen de 350-400. Na iedere pizza even weer op laten warmen. Wellicht dat dat ook nog verschil maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Ronald_O op 13-09-2023 19:17 ]

PVoutput

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Ronald_O schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:46:
Zojuist voor het eerst pizza gemaakt op de kamado met wat plussen en minnen.

De plussen waren overduidelijk de smaak, het resultaat (constanter) en de snelheid waarmee je ze klaar hebt. Niet geheel onbelangrijk: de bbq is weer als nieuw en het is toch leuker om het zo te doen i.p.v. in een oven.

Wat minder was om hem op temperatuur te krijgen. Had hem van te voren schoongemaakt en de kolenmand vol gegooid. Vervolgens aangestoken met 3 aanmaakblokjes en maximale ademruimte gegeven. Toen hij echter in de buurt van de 400 graden kwam waren de kolen al zo goed als op. Konden net 2 pizza’s bakken. Dus even de stenen eruit verse kolen erop en toen kon de rest gebakken worden. Bleef vervolgens ook mooi constant rond de 450 hangen. Wellicht de volgende keer de mand volgooien en nog een bult er bovenop.. niet heel handig om met stenen van >300 graden ergens heen te moeten. Oh en de semolina bleef nogal liggen op de steen en verbrandde daar. Volgende wellicht een bakpapiertje..
450 vind ik ook wat (heel) veel. 100 graden minder gaat hier prima. En ook dan vliegt je bakpapier in de fik.
En na een pizza semola eraf vegen. Dat brandt hier ook aan. Gewoon zorgen dat er nieuw semola onder je pizza zit, dus pizzaschep voorzien met semola.

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 13-09-2023 19:20 ]

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:58
Ronald_O schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:46:
Zojuist voor het eerst pizza gemaakt op de kamado met wat plussen en minnen.

De plussen waren overduidelijk de smaak, het resultaat (constanter) en de snelheid waarmee je ze klaar hebt. Niet geheel onbelangrijk: de bbq is weer als nieuw en het is toch leuker om het zo te doen i.p.v. in een oven.

Wat minder was om hem op temperatuur te krijgen. Had hem van te voren schoongemaakt en de kolenmand vol gegooid. Vervolgens aangestoken met 3 aanmaakblokjes en maximale ademruimte gegeven. Toen hij echter in de buurt van de 400 graden kwam waren de kolen al zo goed als op. Konden net 2 pizza’s bakken. Dus even de stenen eruit verse kolen erop en toen kon de rest gebakken worden. Bleef vervolgens ook mooi constant rond de 450 hangen. Wellicht de volgende keer de mand volgooien en nog een bult er bovenop.. niet heel handig om met stenen van >300 graden ergens heen te moeten. Oh en de semolina bleef nogal liggen op de steen en verbrandde daar. Volgende wellicht een bakpapiertje..
Dat is wel heel snel op.
Hoeveel KG kolen kan er in jouw BBQ?
En welke kolen zijn dat?

• Ronald_O
barrymossel schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:18:
[...]

450 vind ik ook wat (heel) veel. 100 graden minder gaat hier prima. En ook dan vliegt je bakpapier in de fik.
En na een pizza semola eraf vegen. Dat brandt hier ook aan. Gewoon zorgen dat er nieuw semola onder je pizza zit, dus pizzaschep voorzien met semola.
Ging wel mooi vlot op die temperatuur.. kan het altijd wat lager proberen, maar we gingen er wel voor met een Napolitaanse.

Dat vegen deden we nu ook, maar vond het toch een minnetje.

PVoutput

• Ronald_O
ASS-Ware schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:32:
[...]

Dat is wel heel snel op.
Hoeveel KG kolen kan er in jouw BBQ?
En welke kolen zijn dat?
Vond ik eigenlijk ook. Geen idee hoeveel kilo erin kan. Het is een Kamado Joe classic. Heb dammers gebruikt.

PVoutput

• ASS-Ware
Ronald_O schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:37:
[...]

Vond ik eigenlijk ook. Geen idee hoeveel kilo erin kan. Het is een Kamado Joe classic. Heb dammers gebruikt.
Wat voor Dammers zijn dat? Houtsoort?

• Ronald_O
ASS-Ware schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:39:
[...]

Wat voor Dammers zijn dat? Houtsoort?
Dammers Horeca Acacia (Zuid Afrika Black Wattle).

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
@Ronald_O zie hieronder mijn eerste keer. Geen trucjes met papier of semola nodig (alleen op de schep).
Temp 400-450, steen hoog en dubbele laag, temp niet gemeten.
Gonadan schreef op woensdag 26 juli 2023 @ 08:29:
[...]

Groter zou wel passen, maar ik zou het niet doen. Hoe groot wil je je pizza hebben dan? Ik moest al goed zoeken naar een fijne schep die groter was dan 30 cm.

Een foto van afgelopen weekend:

[Afbeelding]

Qua formaat is hij gelijk aan de stenen die je als hitteschild gebruikt en dat is ook wel fijn. Wanneer je een grotere pakt gaat hij toch weer stralingswarmte van de kolen opvangen aan de randen en hij zal de luchtstroom meer blokkeren. Persoonlijk zou ik geen grotere kiezen.

De pizza op de foto was mijn eerste ooit op deze manier, dus moet nog even leren inschatten qua hoeveelheid deeg en vormen, maar lekker was het wel. :+
En een stuk of zes pizza's kunnen maken in heel rustig tempo voordat de kolen minder werden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 13-09-2023 19:43 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Note to self: opschieten met precies passende lekbak. Wanneer het gaat spetteren heeft een gewone geen zin. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm9CuIc_NwcrawhcIDNgJNljWl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvLZIbdfMvEeP3YeQfdJ9rjz.jpg?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Ronald_O
Gonadan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:42:
@Ronald_O zie hieronder mijn eerste keer. Geen trucjes met papier of semola nodig (alleen op de schep).
Temp 400-450, steen hoog en dubbele laag, temp niet gemeten.

[...]

En een stuk of zes pizza's kunnen maken in heel rustig tempo voordat de kolen minder werden.
Zelfde opzet als wat ik heb gedaan. Dus ziet er perfect uit ;)

We kregen de eerste echter niet van de (houten) schep af zonder de semola. Vandaar dat we dat maar gebruikt hebben.

PVoutput

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:46

Tomatoman

Fulltime prutser

MrVegeta schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 17:45:
Speksteen opgehaald. Zaterdag picanha steaks maken. Ga vrij dikke steaks snijden, 3cm. Idee is om de steen goed warm te krijgen, 275 graden. Dan de vet kant even aanzetten en vervolgens indirect tot ongeveer 42 graden. Dan afgrillen up de speksteen, beide kanten tot ongeveer 52 graden. Even laten rusten en smikkelen. Wil er een gepofte zoete aardappel bij doen. Iemand enig idee hoe lang dat ongeveer duurt?
Aardappels die je wilt poffen leggen je natuurlijk niet rauw en koud op de barbecue, maar gaar je voor. Dat doe je door ze (gedeeltelijk) te koken in de pan of een paar minuten in de magnetron. Net zo lekker, maar het scheelt je nogal wat bereidingstijd.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

In een ander topic werd de thermometer van Combustion Inc. genoemd, heeft iemand daar al ervaring mee? Ik heb de naam nog niet langs zien komen in dit deeltje.
Een snelle zoektocht leert mij dat het best een aardig ding lijkt te zijn qua hardware.

https://combustion.inc/pr...e-thermometer-and-display

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Behalve dat je geen mager gehakt wil, maakt het verder nog wat uit wat voor gehakt je gebruikt voor een smashburger? Half om half/runder? Geloof dat je "zoveel mogelijk" vet wil, maar daar lijk je niet zoveel in te kunnen kiezen in de supermarkt.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Oink heeft het meeste vet, maar doe jezelf een plezier en haal gehakt bij de (goede) slager.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kreuk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 23-04 19:56
MrVegeta schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:58:
Behalve dat je geen mager gehakt wil, maakt het verder nog wat uit wat voor gehakt je gebruikt voor een smashburger? Half om half/runder? Geloof dat je "zoveel mogelijk" vet wil, maar daar lijk je niet zoveel in te kunnen kiezen in de supermarkt.
Ik gebruik altijd normale rundergehakt van de slager. Veel recepten die ik tegenkom (vooral uit de VS) gebruiken 80/20 rundergehakt: 80% vlees, 20% vet. Half om half wordt niet vaak gebruikt.

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
MrVegeta schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:58:
Rundergehakt (althans, als je het traditioneel wilt houden, en ik heb het eerlijk gezegd ook nooit anders gemaakt).
Mager werkt overigens ook prima hoor, maar 20% vet is normaal.
Ik merk wel dat tegenwoordig steeds vaker minder dan 20% in de 'normale' variant zit. De AH biologisch rundergehakt die ik normaal in huis haal heeft bijv. 17%. Maar is ook prima.

Dat biologische kan me overigens gestolen worden, maar die is wel beter van kwaliteit/smaak/structuur dan de normale variant. Die normale wil (zelfs gemalen) nog wat chewy zijn.

Voorheen toen we bij de plus de boodschappen deden had ik dezelfde ervaring met de bio variant.
En van een slager verwacht ik natuurlijk sowieso kwaliteit.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Heb helaas in mijn dorp geen slager zitten, heb niet zoveel zin om de stad in te gaan voor een gehaktbal :p ik haal wel wat bij de Appie, volgende keer van de slager, zien of ik er een verschil in kan vinden.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Afhankelijk van je slager een wereld van verschil. Ik hoef gehakt van de super niet meer, het ruikt raar, smaakt niet en zit zoveel water in dat je het moet afgieten tijdens het bakken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:23

Dennis1812

Amateur prutser

Half om half is voor een smashburger best prima. Uiteindelijk is die toch 100% gaar. En bedekt met kaas, brood en meuk. Half half heeft een mooi vetje.
Wel opletten als je halal eters krijgt of andere diëten die geen varken eten. Dan wel puur rundergehakt nemen. Liever geen mager.

Voor een normale burger wil je goed rundergehakt en mooi medium grillen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:59

Oxigeon

En zo is dat!

Gonadan schreef op woensdag 13 september 2023 @ 18:09:
[...]

Goed rechtop zetten. :+

De pieper is rond de 95 goed in principe.

Ik twijfel nog steeds tussen een meater of zo'n inktvogel. Toffe app en echt draadloos vs dunnere en meer pennen. Nu is het nog een bedrade.

Oh en ik vond nog een leuke gadget. :D

[Afbeelding]
Hier ook flink wat reviews gelezen van wat inkbirds en de meater. Heb uiteindelijk voor een inkbird gekozen omdat de meater flink problemen kan geven met het bereik. Al zou een extra mobiel erbij leggen het probleem moeten oplossen. Maar daar wou ik niet aan beginnen

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JpN2zFpGBNbgicuw-e5FRcvg2WI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0Nhc7uAwt5RkUzHnwh4oEaf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpBwtxbdZwJK8cVkNGvIkRO7Y7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Il1LDlrOwuudqDREYCV5GUTh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vyj3zCo8oBJvdh7DYk4ozvASHuA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RHOnJsvFt3IBPJFT7wAqqSks.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TWfSaQYS2N8dLEmeZ9UWuY3xLgo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5PxIs4znoyMGOyUrD75Nj5nS.jpg?f=fotoalbum_large

Ging prima. Na dik half uur was de steen zo een 275 graden maar de zoete aardappel moest nog even, was toen ongeveer 85, wilde ik naar 100 hebben. Duurde nog een kwartiertje. Toen de burgers er op. Had bolletjes van 75 gram maar vond ze nogal klein na het pletten. Volgende keer misschien nog harder pletten haha. Resultaat was wel erg lekker. Volgende keer slagers gehakt proberen. Zien of dat verschil maakt.

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:39
Gonadan schreef op dinsdag 12 september 2023 @ 23:54:
[...]

Absoluut. Er zijn best veel tonnen met handige klepjes en zo alleen zijn die snel vrij prijzig, en er is een reden dat men vaak naar een simpele voerton kijkt. ;)
En onder welke noemer kan ik deze vinden, vraag ik voor een vriend. ;)

Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die zoete aardappel ziet er wel geslaagd uit.

You don't need eyes to see, you need vision

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Yalopa schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:26:
Die zoete aardappel ziet er wel geslaagd uit.
Ja was best lekker. Had enkel wat ruzie met de schil. Die is niet te eten maar kon de schil er ook niet heel makkelijk af halen. Had ze doormidden gesneden en een beetje kruidenboter en grof zout er up samen met de ui. Helemaal prima.

[ Voor 15% gewijzigd door MrVegeta op 14-09-2023 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Hari-Bo schreef op donderdag 14 september 2023 @ 20:53:
[...]

En onder welke noemer kan ik deze vinden, vraag ik voor een vriend. ;)
Coal bunker

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Tjongejonge. Er is nogal wat te doen op het gebied van gehakt. Ik heb geen idee van wat voor koe of welk stuk van de koe het AH gehakt wordt gemaakt met een beetje googlen naar online slager laat zien dat zij allemaal black Angus kijken te gebruiken. En deze heeft een 70\30 verhouding https://www.bronckhorster...006928/black-angus-gehakt . Ik denk dat ik die maar ga bestellen om zaterdag nog een keer smashburger te maken, zien of er veel verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ronald_O schreef op woensdag 13 september 2023 @ 19:41:
[...]

Dammers Horeca Acacia (Zuid Afrika Black Wattle).
Acacia is een zachtere houtsoort die sneller opbrandt.
Probeer eens Quebracho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MrVegeta schreef op donderdag 14 september 2023 @ 21:50:
[...]

Ja was best lekker. Had enkel wat ruzie met de schil. Die is niet te eten maar kon de schil er ook niet heel makkelijk af halen. Had ze doormidden gesneden en een beetje kruidenboter en grof zout er up samen met de ui. Helemaal prima.
Gewoon de zoete aardappel in de aluminiumfolie, BBQ op 180-200C, 45 min, dan kun je hem met schil en al opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MrVegeta schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:06:
Tjongejonge. Er is nogal wat te doen op het gebied van gehakt. Ik heb geen idee van wat voor koe of welk stuk van de koe het AH gehakt wordt gemaakt met een beetje googlen naar online slager laat zien dat zij allemaal black Angus kijken te gebruiken. En deze heeft een 70\30 verhouding https://www.bronckhorster...006928/black-angus-gehakt . Ik denk dat ik die maar ga bestellen om zaterdag nog een keer smashburger te maken, zien of er veel verschil is.
Ik ken die site niet en weet dus de kwaliteit niet van wat hij levert. Beter dan supermarkt is niet zo moeilijk
Grutto.com is nog een tip hele pakketten of tegenwoordig ook alles los te koop. Verschillende rassen koe en ook ander vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 21:47
Welke skillet/gietijzeren on hebben jullie of raden jullie aan?

Heb een BGE large, en zijn n gezin van 5. Nu nog jonge kinderen maar ze gaan steeds meer eten.

Heb t volgende gevonden:

https://www.bbqexperience...duct/gietijzeren-skillet/ (27 of 36cm)

Twijfel dan ook over de maat. Is 27 niet te klein? Mis je met 36cm niet dat je er bijna niets meer naast kunt leggen?

Wat goedkoper:
https://www.kookwinkel.nl...-houder-o-23-cm-gietijzer?

https://www.bol.com/nl/p/...cm-set-1/9200000102242357?

Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Ik heb deze:
https://www.bol.com/be/nl...5h/9300000003129964/?s2a= in maat 20 en 25

Dat is prima om een bijgerecht in klaar te maken op mn BGE Large, je vlees past er ook nog mooi naast. Ik zou niet groter gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald_O
ASS-Ware schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 00:26:
[...]

Acacia is een zachtere houtsoort die sneller opbrandt.
Probeer eens Quebracho.
Dat is bekend inderdaad. Heb wat soorten staan om te proberen en via https://kokenmetvuur.nl/info/houtskool-overzicht/ leek me deze dammers juist mooi voor pizza op hogere temperatuur. Had alleen niet verwacht dat het zo snel op zou gaan. Heb ook nog Cuban marabu liggen van flames & flavour die brandt ook wel lang en heet wat ik zo gemerkt heb. Geeft alleen wel een lichte rooksmaak wat de dammers niet doet.

De lading welke ik er daarna op had gegooid bleef nog best wat van over ook dus wellicht had ik de mand ook nog voller kunnen stoppen en dus niet goed “aangestampt”.

Hoe dan ook zit er niets anders op en moeten we het nog een keer proberen ;)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
DCNY schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:01:
Lodge.

[ Voor 11% gewijzigd door Source90 op 15-09-2023 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kreuk
DCNY schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 06:01:

Heb een BGE large, en zijn n gezin van 5. Nu nog jonge kinderen maar ze gaan steeds meer eten.
Gebruik deze nu zo'n 4 jaar. Staat een large wel vrij vol mee inderdaad, maar bij een bijgerecht warmhouden in de oven kan prima. Gebruik hem ook regelmatig om burgers in te smashen, en een focaccia bakken gaat er ook goed in.

(Iets duurder op bol.com)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 16:20
Alleen vandaag geldig wegens het 13 jarige bestaan van Inkbird!
Mooie kortingen als je het mij vraagt als je toevallig nog iets nodig hebt.

IBT-26S BBQ Thermometer met 5G Wi-Fi en Bluetooth
🔗 https://amzn.to/3rhv4Sr
Deal Prijs: 53.99€ (sconto del 40%)
ISC-027BW Wi-Fi Bluetooth BBQ Temperatuurregelaar
🔗 https://amzn.to/3r95oaN
Deal Prijs:95.99€ (sconto del 40%)
IDT-34C Bluetooth 5,1 BBQ Vleesthermometer met 4 Sondes
🔗 https://amzn.to/44W6Pa9
Deal Prijs:31.99€ (sconto del 20%)
IBT-24S Oplaadbare Bluetooth BBQ Thermometer met 4 Sondes
🔗 https://amzn.to/3ZitRXV
Deal Prijs:41.99€ (sconto del 30%)
Andere aanbiedingen worden weergegeven in de INKBIRD-winkel:
🔗 https://amzn.to/467wzBr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:15
Mich007 schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:18:
Alleen vandaag geldig wegens het 13 jarige bestaan van Inkbird!
Mooie kortingen als je het mij vraagt als je toevallig nog iets nodig hebt.

IBT-26S BBQ Thermometer met 5G Wi-Fi en Bluetooth
🔗 https://amzn.to/3rhv4Sr
Deal Prijs: 53.99€ (sconto del 40%)
ISC-027BW Wi-Fi Bluetooth BBQ Temperatuurregelaar
🔗 https://amzn.to/3r95oaN
Deal Prijs:95.99€ (sconto del 40%)
IDT-34C Bluetooth 5,1 BBQ Vleesthermometer met 4 Sondes
🔗 https://amzn.to/44W6Pa9
Deal Prijs:31.99€ (sconto del 20%)
IBT-24S Oplaadbare Bluetooth BBQ Thermometer met 4 Sondes
🔗 https://amzn.to/3ZitRXV
Deal Prijs:41.99€ (sconto del 30%)
Andere aanbiedingen worden weergegeven in de INKBIRD-winkel:
🔗 https://amzn.to/467wzBr
Thanks!
Was nog in de markt voor een thermometer, zojuist de IBT-26S besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AN
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

_AN

J-sto schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 16:39:
[...]

Thanks!
Was nog in de markt voor een thermometer, zojuist de IBT-26S besteld :)
Ik ook. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxigeon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19:59

Oxigeon

En zo is dat!

Die werkt fijn. Maar als je wifi 2.4 heeft werkt hij niet dan moet je volgens mij de andere versie kopen .

PSN: Oxigeon | Mijn iRacing profiel | Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Oxigeon schreef op vrijdag 15 september 2023 @ 18:12:
Die werkt fijn. Maar als je wifi 2.4 heeft werkt hij niet dan moet je volgens mij de andere versie kopen .
Zowel de 2,4GHz als de 5GHz versie heet IBT-26S. Ligt eraan welke versie je koopt.
Inderdaad even op letten. Al zullen de doorsnee WIFI routers dualband zijn.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t-vIOBqBR6e-5o8kV6lTwOpQ4g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzMPOgPAI4YFUmr0pRVKWAmt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FI_9bmqhz7MI2YVX4ev4P0rUgz8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I9ioxsy2rflx8CqUR50iA33J.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4puOqUU1hlnKQfiWtZlT0DSz9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kNZURtBLCoCRIasapQGforlz.jpg?f=fotoalbum_large

Philly cheese steak gemaakt. Toch wel het lekkerste broodje. Alhoewel broodje gebakken ham, champion en bollie saus ook erg lekker is.

Maar goed, even ribeye bij de super gehaald. Aangezet op de speksteen. Daarna ui, champignon en paprika er op. Paar minuutjes laten bakken. Ribeye in stukjes snijden en nog een keer op de steen. Alles in een ovenschaal gehoord met 3 plakjes smeltkaas en omscheppen. Ondertussen een ciabatta door de helft, flink wat olie en zout en ongeveer 10 minuten op de steen. Beetje barbecue saus op het brood en helemaal lekker.

Dit keer de zoete aardappel 10 minuten op 600w in de magnetron. Was toen ongeveer 85 graden en nog even naast de kolen gelegd. Was nu veel smeuïger, niet perse lekkerder. Partner vond de zoete aardappel en kruidenkaas geen goeie combi.

Morgen picanha klaarmaken. De picanha in dikke steaks snijden. Geloof dat het er 4 zijn. 2 daarvan doe ik vanavond in de coffee rub en 2 zonder. Speksteen dan goed naar ongeveer 300 graden zien op te warmen. De steaks indirect tot 45, dan op de steen you 52. Heb er zin in.

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
MrVegeta schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 14:11:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Philly cheese steak gemaakt. Toch wel het lekkerste broodje. Alhoewel broodje gebakken ham, champion en bollie saus ook erg lekker is.

Maar goed, even ribeye bij de super gehaald. Aangezet op de speksteen. Daarna ui, champignon en paprika er op. Paar minuutjes laten bakken. Ribeye in stukjes snijden en nog een keer op de steen. Alles in een ovenschaal gehoord met 3 plakjes smeltkaas en omscheppen. Ondertussen een ciabatta door de helft, flink wat olie en zout en ongeveer 10 minuten op de steen. Beetje barbecue saus op het brood en helemaal lekker.

Dit keer de zoete aardappel 10 minuten op 600w in de magnetron. Was toen ongeveer 85 graden en nog even naast de kolen gelegd. Was nu veel smeuïger, niet perse lekkerder. Partner vond de zoete aardappel en kruidenkaas geen goeie combi.

Morgen picanha klaarmaken. De picanha in dikke steaks snijden. Geloof dat het er 4 zijn. 2 daarvan doe ik vanavond in de coffee rub en 2 zonder. Speksteen dan goed naar ongeveer 300 graden zien op te warmen. De steaks indirect tot 45, dan op de steen you 52. Heb er zin in.
smelt kaas?

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:14
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Waar haal jij die bollie saus? Mijn Makro heeft deze niet meer 😤

Broodje ziet er heerlijk uit!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zat al op het randje van een speksteen willen maar als je zo doorgaat komt die er erg rap. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Dus vandaag "even" naar mijn favo supermarkt Cactus gegaan te Bascharage. Ze hebben daar gewoon mooie hele picanha stukken liggen in de koelkast.

Ik zag ook gesneden picanha liggen, helemaal onderaan. Nu weet ik ook waarom. Eigenlijk te dun en verkeerd gesneden. Maarja, tussen de meute Portugese / Braziliaanse mensen en een dreumes die helemaal vol energie zit is het soms snel kijken en grijpen wat je pakken kunt.

Wijze lessen weer, blijf gewoon bij hele stukken :+
De KJJ met de sear grate op 250C gesoaked. Vlees erop, even tot 20 tellen, omdraaien, weer tellen en eraf. Ansich was het qua smaak wel goed maar een gehele roast is toch beter. Doordat het dun was minder sappig en kon het vet ook niet lekker zacht worden. Let wel, voor die 11 euro voor 500 gram was dit een geweldige steak als men dit in een kantine zou serveren.

Tanken in Luxemburg blijft wel altijd geinig.

[ Voor 28% gewijzigd door Chevy454 op 16-09-2023 17:56 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Président Burger gourmand au cheddar. Smelt wat beter dan onze gewoon kaas :)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Technofreakz schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:26:
[...]

Waar haal jij die bollie saus? Mijn Makro heeft deze niet meer 😤

Broodje ziet er heerlijk uit!
Bolliesaus haal ik niet meer, dat spul was toch wel ongezond (lekker). Maar gewoon online waren wel wat shops die het nog verkochten.

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Gonadan schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 16:40:
[...]

Ik zat al op het randje van een speksteen willen maar als je zo doorgaat komt die er erg rap. :9
Ik zal morgen nog even wat foto's maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFreakR
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09-2024
robbydw schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:12:
Ik heb sinds eind vorig jaar een Bastard Urban Large 2022 en enige tijd geleden een cast iron grid gekregen die ik deze week voor het eerst wilde gebruiken. Het is een full moon versie en ik heb werkelijk waar geen idee hoe ik deze stabiel kan plaatsen op het multi level cooking systeem. Bovenop ligt de grid instabiel en een verdieping lager (waar de deflectors normaliter liggen) krijg ik hem niet tussen gepropt.

Anyone, of moet ik toch echt half moons aan gaan schaffen?

Blijkbaar kun je de klemmetjes op van het multi level cooking systeem loshalen 8)7 Problem solved.
Welke klemmetjes bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

DaFreakR schreef op zondag 17 september 2023 @ 16:27:
[...]

Welke klemmetjes bedoel je?
De loshaalklemmetjes _O-

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag wat groentjes en een zalm.

De groentjes, aubergine, courgette en rode paprika, 1 uur op 180-200C, op de Weber.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XHyJ2mbryggs0idKkC-_3WL1vVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2m8JAxMIiTcdTW5AVR8bdKL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKZMlDQQGSd--Zn2Ifac7mpeXjE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wObsWEeJIB6wHNmngV2oH4m4.jpg?f=fotoalbum_large

De zalm op 90C, roken met wat eiken, op de kamado, tot een kern van 50C, duurde ruim een uur.
2 stukken zalm a la Bobby Flay en de rest alleen PeZo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cIgJ2aAc6obZCvsPXMG28yZc7nc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tqSq2f3Ou0O0qM1QBKmyvKA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AJ9LZFhGFYg7mZxofscE7Ixh7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fix04UEwvCuqBADQMckJA3K.jpg?f=fotoalbum_large

Resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TJO-tzL9EtccyQ-xVNtKpB0UjGs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xAy5gDRBVBqextmJcwDxn4YH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nj7tjsI-ax3Hh0EW93lfsBdym5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rg7e8hp97o1JbSBeB43flLXq.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmpAABhY6iW1xcSpNzBP1bB_bwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9rNbmN1xkjqTj61cgO9p48hw.jpg?f=fotoalbum_large

Sappig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/POks_hq4aM3i1SNMNgHSoNQvmf0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0g7T9XW5eJCzkp3T9E0UQYwx.jpg?f=fotoalbum_large

Het was weer genieten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GY5sT504HvzxPJLU4FOleZ_CnY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ISVx34DMMW04CCHgXgO1aiSd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EOZeGnF_sMxMQxlCNlfJtQpcq38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m3G8Ffh1RX9rcC7r5lrPEVFM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzMG-IhZoGQZLZI9S2NzBFYREBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqikSPcR3oKIn6Tr3TdV8NjG.jpg?f=fotoalbum_large

Ardenne tradition varken spieringgebraad
Noskos basic rub
12 uur in de koelkast laten intrekken
Kersen blend van GMG

Na dat de kern 95C heeft gehaald, de Q temp verlaagd naar 70C voor 2 uurtjes en daarna gepulled. Viel me op dat er weinig vleessap was om de bbq saus mee te verdunnen op het einde. Maar het vlees was lekker zacht en sappig.

De kleine jongen hier heeft er lekker van gegeten.

Volgende keer wel zorgen dat er appelsap en appelazijn in huis is. Dan had ik die ook nog geïnjecteerd (of dat maak ik mezelf toch wijs).

Oh, de kleine KJJ: die had vandaag vrijaf. Net als de MB :+.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Vrijdag buikspek (met zwoerd) klaarmaken. Simpel vraagje, ik zie veel buikspek bereidingen hier voorbij komen, maar eigenlijk nooit met een rub. Is dat met een reden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MrVegeta schreef op maandag 18 september 2023 @ 22:09:
Vrijdag buikspek (met zwoerd) klaarmaken. Simpel vraagje, ik zie veel buikspek bereidingen hier voorbij komen, maar eigenlijk nooit met een rub. Is dat met een reden?
Ik rub met regelmaat. Of marineer. Wissel het af.

Maar er is zeker geen reden om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Big green egg is eindelijk binnen en gemonteerd in de buitenkeuken. Wel wat laat in het seizoen, maar met de overkapping ben ik van plan om juist ook met slecht weer te gaan bbqen :).

Buurman gaf aan dat de Big Green Egg wel ingebrand moest worden? Is dit een fabeltje en wat is jullie advies? Het rooster van gietijzer zou ik wel moeten inbranden (als ik google mag geloven).

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/09/19/WhatsApp-Image-2023-09-19-at-09.30.50.md.jpg

Tweede vraag: voor komend weekend wil ik een simpel zalmpje maken op een cederhout plankje. Samen met wat groene asperges. Allebei op een eigen plankje uiteraard. Welke rubs zouden jullie hierbij adviseren?

[ Voor 33% gewijzigd door Workaholic op 19-09-2023 09:34 ]

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:39
Workaholic schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 09:29:
Big green egg is eindelijk binnen en gemonteerd in de buitenkeuken. Wel wat laat in het seizoen, maar met de overkapping ben ik van plan om juist ook met slecht weer te gaan bbqen :).

Buurman gaf aan dat de Big Green Egg wel ingebrand moest worden? Is dit een fabeltje en wat is jullie advies? Het rooster van gietijzer zou ik wel moeten inbranden (als ik google mag geloven).
Niet direct de BGE naar 300-400 graden (pas na een aantal sessies) en eerste paar keer langzaam opstoken. Maar of je dat nou inbranden noemt.

Gietijzer zou ik wel inbranden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kreuk

[Afbeelding]

Tweede vraag: voor komend weekend wil ik een simpel zalmpje maken op een cederhout plankje. Samen met wat groene asperges. Allebei op een eigen plankje uiteraard. Welke rubs zouden jullie hierbij adviseren?
Qua inbranden is het in ieder geval verstandig hem de eerste paar keer niet volle bak op te stoken naar 400°C . Rustig beginnen tot 200-250°C is het advies geloof ik.

De zalm zou ik niet te veel op gooien, zonde van de smaak van de vis. Dit recept bijvoorbeeld. Rookhout is natuurlijk niet nodig als je een cederhouten plank gebruikt.

Dit recept is ook lekker, iets andere bereiding. Zie ook foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xHCPZ6REP5b1aQzN2XGUjUlVrA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LHMHzkptoMhJ6I8V68WDy967.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

[Afbeelding]

Advies wat ik kreeg:
De barbecue kun je inderdaad het beste even inbranden op 200 graden voor ongeveer 2 uurtjes. Dat zorgt er dan voor dat alle fabrieksrestjes er uit zijn gebrand en dat deze niet in je eten terecht komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
Maw: de eerste paar sessies niet pizza's bakken en dan komt het goed.

En bij de eerste keer, even wat (uurtje) eerder aansteken, zodat alle troep van de productie kan wegbranden, voordat je er eten op legt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Dank allen!

Gaat nog wel even wennen worden versus de weber en standaard "hollands" bbqen. Buurman geeft aan dat alles erg snel kan aanbranden en temp regulatie lastig is. We gaan het meemaken.. leuke hobby zo!

Heb nog wel even net een conveggtor large besteld samen met een conveggtor basket + gietijzer / half rvs om echt indirect te kunnen bbqen. Complexe materie al die accessoires :)

[ Voor 29% gewijzigd door Workaholic op 19-09-2023 10:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kreuk
Goede kwaliteit kolen kopen en de temperatuurregulatie is geen probleem. Zoek even in dit topic. Ben zelf fan van de bruine zakken Dammers kolen, te krijgen bij de Sligro. Met supermarkt kolen zal het inderdaad moeilijker gaan, zowel door de houtsoort als door de over het algemeen kleine stukjes. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:36
Workaholic schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:56:
Dank allen!

Gaat nog wel even wennen worden versus de weber en standaard "hollands" bbqen. Buurman geeft aan dat alles erg snel kan aanbranden en temp regulatie lastig is. We gaan het meemaken.. leuke hobby zo!

Heb nog wel even net een conveggtor large besteld samen met een conveggtor basket + gietijzer / half rvs om echt indirect te kunnen bbqen. Complexe materie al die accessoires :)
Mijn ervaring is juist het omgekeerde. Bij een kamado heb je een stuk meer controler over de temperatuur en kun je veel gecontroleerder barbecuën, bij een reguliere bbq let je twee minuten niet op en je vlees is zwart.

Ik ben zeker geen heel ervaren barbecuër (veel minder dan de meeste mensen in dit topic) maar juist op een kamado lukt het zelfs mij best prima :)

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Workaholic schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 10:56:
Dank allen!

Misschien maar niet meer naar die buurman gaan voor BBQ advies dan :P

Een kamado is juist prima te reguleren. Het enige wat lastig is, is de temperatuur terug om laag krijgen als ie eenmaal een poosje hoog heeft gestaan. Maar doorgaans zorg je dat je eerst de temperatuur rustig op laat lopen tot waar je 'm hebben wil, dan stabiliseren en daarna doe je je vlees er pas op. Dus als je dan aangebrand vlees krijgt is dat vooral user-error volgens mij :)
Goed excuus om gewoon vaak te oefenen :Y)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ik heb nu juist houtskool gekocht met de wetenschap dat dit "beter" zou zijn dan kolen zoals in de Weber. Is dit ook een verkeerde aanname/user error ;)?

Zal wel zwaar overpriced zijn maar heb 9kg houtskool van BGE gekocht.

Mijn V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Workaholic schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 12:33:
Ik heb nu juist houtskool gekocht met de wetenschap dat dit "beter" zou zijn dan kolen zoals in de Weber. Is dit ook een verkeerde aanname/user error ;)?

Als iemand het hier over kolen heeft bedoelt ie veel kans gewoon houtskool. Anders noemen we het expliciet briketten :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:03
Laten we vooropstellen dat je gewoon briketten in een kamado kan gebruiken en zeker met low en slow sessies werken briketten prima. Maar briketten kunnen niet zo heet worden, dus als je afwisselt tussen lage en hoge temperaturen kan je houtskool voor beide scenario's gebruiken briketten eigenlijk niet.

En mijn persoonlijke mening is dat briketten wat kunstmatiger zijn en eerder spul bevat wat niet bevorderlijk is voor je gezondheid en de smaak van het vlees, maar daar zijn de meningen nogal over verdeeld :P Ik gebruik eigenlijk alleen briketten als ik de meest simpele barbecues gebruik zonder deksel (dus zeg maar eerder een schaal op pootjes met een rooster erboven). De meeste houtskolen gaan dan veel te hard. Áls ik briketten gebruik zijn het eigenlijk altijd kokosbriketten.

[ Voor 21% gewijzigd door Luuk1983 op 19-09-2023 12:44 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond

Bge houtskool is prima. Hoewel de laatste zak die ik heb bij het aanmaken nogal rookt. Pas na 15mins gaat het goed branden. Ben ik niet gewend van bge kolen, hopelijk is het eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Ik verwacht vanavond de buikspek. Gaat dan meteen de koelkast in om te ontdooien. Zal donderdag dan wel ontdooit zijn. Ik heb dit keer met zwoerd, ik geloof dat je een bakje vult met een laagje zout en dan buikspek met de zwoerd kant daar in. Maakt het uit hoe lang dit duurt? Ik begrijp dat er een aantal uur over heen gaat maar is het erg als dat bv 24 uur is? Denk ook dat ik meteen de rub ga aanbrengen. Laagje knoflookpuree op de vlees kant en dan de rub er op.

Vrijdag paar uur op de Kamado met ongeveer 100 graden tot 65 graden. Dan inpakken tot 80. Vlees laten rusten terwijl de Kamado opstookt naar 250 voor een krokant korstje.

Nog op of aanmerkingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online

Dat BGE spul is echt dikke prima. Is beukenhout volgens mij. Veelzijdig en het brandt vrij stabiel.

Wel eens met @Raymond dat mijn laatste twee zakken meer leken te roken het eerste kwartier dan wat ik daarvoor had. Ik weet het aan de vochtige houten schuur waarin ik het bewaar in combinatie met veel regen de afgelopen maanden, maar het kan dus ook aan de batch liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:14
@Chevy454 ga je de gmg spit ook nog kopen? Ben zelf nog aan het twijfelen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hvjABuVeWCLwTWLmyzaHOoCsHkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3QzUkwfZ0Sn8UpXPVSC3zVsk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:15
donleone83 schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:27:
[...]

Dat BGE spul is echt dikke prima. Is beukenhout volgens mij. Veelzijdig en het brandt vrij stabiel.

Wel eens met @Raymond dat mijn laatste twee zakken meer leken te roken het eerste kwartier dan wat ik daarvoor had. Ik weet het aan de vochtige houten schuur waarin ik het bewaar in combinatie met veel regen de afgelopen maanden, maar het kan dus ook aan de batch liggen.
Ik kreeg een zak bij mijn bge, maar kreeg die niet goed op temp. Gewisseld naar houtskool.NL en ging daar wel ineens goed mee. Misschien had ik een slechte zak, maar die koop ik nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MrVegeta schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 17:34:
Ik verwacht vanavond de buikspek. Gaat dan meteen de koelkast in om te ontdooien. Zal donderdag dan wel ontdooit zijn. Ik heb dit keer met zwoerd, ik geloof dat je een bakje vult met een laagje zout en dan buikspek met de zwoerd kant daar in. Maakt het uit hoe lang dit duurt? Ik begrijp dat er een aantal uur over heen gaat maar is het erg als dat bv 24 uur is? Denk ook dat ik meteen de rub ga aanbrengen. Laagje knoflookpuree op de vlees kant en dan de rub er op.

Vrijdag paar uur op de Kamado met ongeveer 100 graden tot 65 graden. Dan inpakken tot 80. Vlees laten rusten terwijl de Kamado opstookt naar 250 voor een krokant korstje.

Nog op of aanmerkingen?
Zoek even in dit topic, ik heb buikspek hier gepost en ik ben vast niet de enige.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag Tomapork.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2j5eHcjJnmlbkMbQ6sZBHBevyVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0ISvvv8IH8XqrQo2Du1O0RK.jpg?f=fotoalbum_large

BBQ op 150C, vlees indirect.
Bij een kern van 54C heb ik alle luchtschuiven geopend.
Door tot een kerntemperatuur van 56C, 35 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ysObnqrNX00SCEdP0Sl8e-9AeP4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TdfmI2rpdYOcKRWuM1MRNGh2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFxFLcJaTtK_wGH8o6hIMWuQgPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qsfrjfgNlZde5wn87nNDrQfD.jpg?f=fotoalbum_large

Daarna boven direct vuur, 2 minuten, draaien en weer 2 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z3ixKym1yhGGO4kdzMfY0MbDSqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YYnN8vCAV2lKPETKmVDoGtJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvzStJ4eR2Sp3rtR-WKXhyo7-dQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ol2lBQyNe1gSL3QBcyB3NaPz.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bordje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1AX3PC1-Pdco6Hj9MqVl_wSgwE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aVWJoMKGSA5T256PwgAu1bEF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WeSWvakUGYM-yBkvibzw7K2_U54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/waoGwZdnjAA1qHRQ9DQgEFLw.jpg?f=fotoalbum_large

Super!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

ASS-Ware schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 19:18:
[...]

Zoek even in dit topic, ik heb buikspek hier gepost en ik ben vast niet de enige.
Gedaan, ook wel wat recepten gezien. Vandaar dat ik niet vraag hoe ik het moet doen. Maar met de vraag of er ervaringsdeskundigen zijn die op of aanmerkingen hebben. Maar ik heb er wel vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MrVegeta schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 21:25:
[...]

Gedaan, ook wel wat recepten gezien. Vandaar dat ik niet vraag hoe ik het moet doen. Maar met de vraag of er ervaringsdeskundigen zijn die op of aanmerkingen hebben. Maar ik heb er wel vertrouwen in.
ASS-Ware in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mijn ervaring met de 5 kg zakken houtskool van Weber is dat deze houtskool nogal heet en kort brandt, waardoor de temperatuur wat lastig te reguleren is. Wel geschikt voor hot & fast, niet voor low & slow. Ik ben het dus met jouw aanname eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Laatst online: 17:55
Tomatoman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:29:
[...]

Mijn ervaring met de 5 kg zakken houtskool van Weber is dat deze houtskool nogal heet en kort brandt, waardoor de temperatuur wat lastig te reguleren is. Wel geschikt voor hot & fast, niet voor low & slow. Ik ben het dus met jouw aanname eens :)
Toevallig had ik 2 weken terug een zak Weber Houtskool gehaald.
In het kort: dat doe ik nooit weer.

Wellicht was het een slechte batch. Bij het aansteken had ik best lang blauwe, stinkende, rook. Nadat de kolen heet waren het vlees er op gelegd, indirect bakken, en daarna even kort searen voor mooie streepjes. Was simpel BBQ vlees, dat een ieder wel kent.
Maar er zat een smerig kolen/rook smaak aan het vlees wat ik al lange tijd niet meer had geproefd.
En het brandde ook super snel op.

Volgende keer zorg ik er voor dat er minstens 1 groene doos met houtskool op voorraad thuis staat.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Voor houtskool blijft houtskool.nl toch echt favoriet hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
zijn er mensen die al eens de kamado hebben gebruikt met een hoofdgerecht dat geen vlees is? Vis of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Appeltaart? Heerlijk! Beetje rook erin, ijs en slagroom erbij.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Pizza? :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

pina schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:20:
zijn er mensen die al eens de kamado hebben gebruikt met een hoofdgerecht dat geen vlees is? Vis of iets anders?
Vaak genoeg. Van groenten tot vis

Favoriet hier:
https://bbqstreet.nl/rece...k-met-gerookte-rode-kool/

Echt heel lekker. En simpel te maken.

Doe ook soms enkel die rode kool. Ipv de combi met de kabeljauw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:32
Lekkere stoofpotje in de winter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Blader eens omhoog naar 3 dagen geleden, zalm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Quad schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 23:24:
Appeltaart? Heerlijk! Beetje rook erin, ijs en slagroom erbij.
Ik vind een hoop lekker van de bbq, maar een appeltaart met rookring vind ik écht niet lekker.
Geef mij maar eentje uit de oven :)

Tijd voor een nieuwe sig..

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-09 22:05
ASS-Ware schreef op woensdag 20 september 2023 @ 07:39:
[...]

Blader eens omhoog naar 3 dagen geleden, zalm.
Zalm heb ik idd al enkele keren warmgerookt :Y

• Chevy454
  • Niet online
Technofreakz schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 18:37:
@Chevy454 ga je de gmg spit ook nog kopen? Ben zelf nog aan het twijfelen [Afbeelding]
Absoluut niet :) Dan koop ik het liever voor mijn kamado.

• Chevy454
  • Niet online
Zalm op cederhout. Bobby flay of gewoon Citroen en kruiden.

Bloemkoolstukjes met bbq saus

[ Voor 5% gewijzigd door Chevy454 op 20-09-2023 09:41 ]

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:32

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Groenten, vis, aardappeltjes (hasselback is lekker), pizza

Tijd voor een nieuwe sig..

• Raymond
Grilkaas, groenten cowboy style, traybakes en zoete aardappelen.

• ROKO608
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:21
Chevy454 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:00:
He shit, ben je klaar met twijfelen ivm een nieuwe Q, blijkt dat de Masterbuilt GS560 issues te hebben met de isolatie. Hebben ze ipv firebrick materiaal gewoon isolatiewol gebruikt. Deze wordt zichtbaar als de vuurkorf doorfikt door de hitte. En dan blaas je lekker isolatiewol op je eten...

Dus dat wordt het em niet.
Oke je bericht is inmiddels al verjaard maar wellicht zijn er meer mensen die net als ik na een recente aankoop of overweging hiermee worden geconfronteerd.

Dit is wat Masterbuilt als antwoord geeft over deze kwestie n.a.v. mijn mail die ik naar hun heb gestuurd:

Deze metalen platen zijn er alleen om de rechter te beschermen tijdens het transport en zijn feitelijk ontworpen om uit te branden en in de aslade te vallen.

In de Gravity Series Hopper wordt uw vuur beperkt tot een gebied van 15 tot 30 cm dat is versterkt met een voedselveilige zachte keramische vuursteen om de hogere temperaturen in het onderste gedeelte van de trechter aan te kunnen.
Masterbuilt liet een onafhankelijk laboratorium de keramische vuursteen testen op vervanging van de FDA-voorschriften voor voedselcontact. Uit de tests bleek dat de keramische vuursteen voldoet aan de FDA.

De vuurvaste steen haalt de warmte uit het houtskoolvuur en mag pas worden vervangen zodra er een gat in brandt dat meer dan 1,3 cm diep en 15 cm in diameter is.
Tijdens onze tests hebben we gezien dat vuurstenen meerdere jaren doorlopen. Tijdens het inbranden en het eerste gebruik treedt er enige degradatie van de vuurvaste stenen op, maar daarna heeft de degradatie de neiging zich te stabiliseren.

De vuursteen zelf heeft een beetje schuimige consistentie, onder de metalen platen, wat mensen in verwarring brengt omdat het een baksteen wordt genoemd.
Het is ontworpen om uit te harden omdat de hoge temperaturen vasthoudt en dat is het moment waarop de degradatie zal stagneren.

[ Voor 4% gewijzigd door ROKO608 op 20-09-2023 15:44 ]

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als het zo ontworpen is, dat ze hem uitharden voordat ze uitleveren naar klanten.

• Chevy454
  • Niet online
ROKO608 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 11:58:
Dit is wat Materbuilt als antwoord geeft over deze kwestie n.a.v. mijn mail die ik naar hun heb gestuurd:

Deze metalen platen zijn er alleen om de rechter te beschermen tijdens het transport en zijn feitelijk ontworpen om uit te branden en in de aslade te vallen.
Wij van wc eend....
Er zijn genoeg mods voor de GS560, de GS800 en GS1050 zouden beter moeten zijn maar heb het niet opgevolgd want niet meer in de markt ervoor.

• liedetector
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15-09 09:20
Tomatoman schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:29:
[...]

het ging alleen over BGE kolen en niet Weber in dit geval

• ROKO608
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-09 22:21
Chevy454 schreef op woensdag 20 september 2023 @ 13:00:
[...]

Wij van wc eend....
Er zijn genoeg mods voor de GS560, de GS800 en GS1050 zouden beter moeten zijn maar heb het niet opgevolgd want niet meer in de markt ervoor.
Dat het aan alle kanten stinkt ben ik met je eens. Aan de andere kant kan ik het me niet voorstellen dat het product dusdanig snel onbruikbaar gaat worden en/of slecht is voor de gezondheid dat ze er op deze manier zomaar mee weg kunnen komen.

• Workaholic
  • Niet online
Zo vanavond de eerste keer BBQen met de nieuwe BGE Large.

Het begin was goed.. maar toen het opeens begon te roken na 20 min (zalm op 200c, direct op het rvs rooster) stonden de ceder plankjes in de fik :(

Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/09/20/WhatsApp-Image-2023-09-20-at-20.40.12.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/09/20/WhatsApp-Image-2023-09-20-at-20.40.14-1.th.jpg Afbeeldingslocatie: https://upload.bmwaddict.nl/images/2023/09/20/WhatsApp-Image-2023-09-20-at-20.40.14.th.jpg

Heb ze ruim 40 minuten in koud water laten weken. Iemand suggesties wat ik verkeerd heb gedaan?

Het ging eigenlijk pas mis na 15minuten toen ik de groente er bij had gedaan (twee plankjes naast elkaar). Zou dat het issue zijn? Warmte kon niet weg oid? Of het tweede plankje was al deels gedroogd?

Zalm nog wel voor 90% kunnen redden haha.. was erg lekker! 55c kerntemp.

[ Voor 55% gewijzigd door Workaholic op 20-09-2023 20:48 ]

Mijn V&A

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Had je wel je deflector erin?

• ASS-Ware
Cederhouten plankjes roken nagenoeg niet als je ze indirect legt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Workaholic schreef op woensdag 20 september 2023 @ 20:42:
Zo vanavond de eerste keer BBQen met de nieuwe BGE Large.

Het begin was goed.. maar toen het opeens begon te roken na 20 min (zalm op 200c, direct op het rvs rooster) stonden de ceder plankjes in de fik :(

[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]

Heb ze ruim 40 minuten in koud water laten weken. Iemand suggesties wat ik verkeerd heb gedaan?

Het ging eigenlijk pas mis na 15minuten toen ik de groente er bij had gedaan (twee plankjes naast elkaar). Zou dat het issue zijn? Warmte kon niet weg oid? Of het tweede plankje was al deels gedroogd?

Zalm nog wel voor 90% kunnen redden haha.. was erg lekker! 55c kerntemp.
Plankjes in water doen heeft geen zin, want dan produceren ze in het begin stoom ipv rook.
Beperk de temperatuur tot zo’n 150C, plankje boven de kolen zodat ze gaan roken.
Liever nog de boel controleerbaar op 110C indirect en rookhout in de kolen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

@Workaholic was je vuur wellicht nog erg hoog en relatief weinig hitte uit het keramiek? Voor 200 graden kan je in feite nog met weinig vuur af als de kamado goed heet is lijkt mij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• copykat
  • Laatst online: 21:33

copykat

Good copy isn't bad

Het concept vd masterbuild GS(800) is erg uitnodigend.
Makkelijk en behoorlijk veelzijdig. Grillen, stoven, roken, slowcooking enz.
Ideaal als je niet de hele dag naast je kamado wilt zitten.
Ok die dikke stalen plaat met die tunnel wil je niet gloeiend heet er uit halen om even om te bouwen voor rooster grillen....maar ik vermoed dat je 1 vd roosters ook kan vervangen voor een dichte versie. De 1/2 oppervlakte rooster en de andere grilplaat.
Er past ook een rotisserie in.
Wat me een beetje tegenhoud is:
Electronica blootgesteld aan hitte, regen, kou,regen hitte word er niet beter op en de eh vrij rudimentaire afscherming van de sidetable electronica en de safetyswitches plus de bedrading er naar toe maken de kans op failure alleen maar groter.
Die fan zal best veel IRstraling krijgen en als je de toploaderdeksel of de zijdeksel open doet waardoor de fan stilvalt is zijn eigen koeling ook weg.
Ik vrees dat er veel reparatiewerk en gefrobel nodig is aan die electronica componenten gedurende zn bruikbare bestaan.( veel hebben al een schakelaar gemaakt op de zijtafel om handmatig de fan uit te zetten indien nodig. (omdat de originele schakelaars verbrand zijn/dienst weigeren.)

De plaat dikte vd BBQ is wat dunnig en in ons vochtige landje is na wat hitte momenten zn beschermende verf coating beschadigd en dus roest gevoelig beetje meer staal zal de levensduur vergroten. (keramiek is veel minder gevoelig, ok zeiknat en meteen heet stoken is krak.

En dit vuurplaat verhaal maakt de durability verwachting er niet beter op.

De prijs is nu niet veel goedkoper dan een Aklasse kamado (rest van je leven als je er netjes mee om gaat?).

En een ander misschien totaal misplaatst idee is dat zo'n fan geblazen hete lucht BBQ het voedsel niet alleen verhit maar ook (uit)droogt.
Een kamado is in gesloten situatie en geknepen ventholes in indirecte setup meer een stralings warmte door de keramiek gedreven verhitting dan hete lucht stroom. De airflow is redelijk rustig als de top vent bijna dicht is en de gloeiende kooltjes verwarmen vooral de keramieke delen. Dus er is minder vocht afvoer.
Wat met low and slow een behoorlijk voordeel is.

En als je een fanblower toevoegt aan je kamado kan je volgens mij ook de remote control/en set and forget hebben.

Maar aan de andere kant bekijk ik alles misschien wel teveel met een kamadogebruikers bril....

YT laat wel wat mods zien die een aantal probleempjes oplossen.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

Pagina: 1 ... 266 ... 346 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism