Het concept vd masterbuild GS(800) is erg uitnodigend.
Makkelijk en behoorlijk veelzijdig. Grillen, stoven, roken, slowcooking enz.
Ideaal als je niet de hele dag naast je kamado wilt zitten.
Ok die dikke stalen plaat met die tunnel wil je niet gloeiend heet er uit halen om even om te bouwen voor rooster grillen....maar ik vermoed dat je 1 vd roosters ook kan vervangen voor een dichte versie. De 1/2 oppervlakte rooster en de andere grilplaat.
Er past ook een rotisserie in.
Wat me een beetje tegenhoud is:
Electronica blootgesteld aan hitte, regen, kou,regen hitte word er niet beter op en de eh vrij rudimentaire afscherming van de sidetable electronica en de safetyswitches plus de bedrading er naar toe maken de kans op failure alleen maar groter.
Die fan zal best veel IRstraling krijgen en als je de toploaderdeksel of de zijdeksel open doet waardoor de fan stilvalt is zijn eigen koeling ook weg.
Ik vrees dat er veel reparatiewerk en gefrobel nodig is aan die electronica componenten gedurende zn bruikbare bestaan.( veel hebben al een schakelaar gemaakt op de zijtafel om handmatig de fan uit te zetten indien nodig. (omdat de originele schakelaars verbrand zijn/dienst weigeren.)
De plaat dikte vd BBQ is wat dunnig en in ons vochtige landje is na wat hitte momenten zn beschermende verf coating beschadigd en dus roest gevoelig beetje meer staal zal de levensduur vergroten. (keramiek is veel minder gevoelig, ok zeiknat en meteen heet stoken is krak.
En dit vuurplaat verhaal maakt de durability verwachting er niet beter op.
De prijs is nu niet veel goedkoper dan een Aklasse kamado (rest van je leven als je er netjes mee om gaat?).
En een ander misschien totaal misplaatst idee is dat zo'n fan geblazen hete lucht BBQ het voedsel niet alleen verhit maar ook (uit)droogt.
Een kamado is in gesloten situatie en geknepen ventholes in indirecte setup meer een stralings warmte door de keramiek gedreven verhitting dan hete lucht stroom. De airflow is redelijk rustig als de top vent bijna dicht is en de gloeiende kooltjes verwarmen vooral de keramieke delen. Dus er is minder vocht afvoer.
Wat met low and slow een behoorlijk voordeel is.
En als je een
fanblower toevoegt aan je kamado kan je volgens mij ook de remote control/en set and forget hebben.
Maar aan de andere kant bekijk ik alles misschien wel teveel met een kamadogebruikers bril....
YT laat wel wat
mods zien die een aantal probleempjes oplossen.
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....