Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De resolutie is wat karig, maar ik gok op een ringbout met een vleugelmoer.co2301 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:37:
Mijn plate setter ligt niet helemaal lekker op de vuurschaal. Nu kreeg ik als tip deze doorgestuurd. Iemand enig idee hoe de T-platen vast gemaakt zijn aan de plate setter? Lijkt een soort U-bout, maar zulke kleine formaten heb ik nog niet gezien.
[Afbeelding]
Als dat spul overigens verzinkt is, wat die profielen vaak zijn, verhit het dan eerst even goed en laat het flink uitdampen voordat je erbij gaat staat ademen of bereiden. Dat geeft namelijk giftige dampen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zal in de bouwmarkt eens rondstruinen, wat betreft die dampen, goede tip, thanks!Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:51:
[...]
De resolutie is wat karig, maar ik gok op een ringbout met een vleugelmoer.
Als dat spul overigens verzinkt is, wat die profielen vaak zijn, verhit het dan eerst even goed en laat het flink uitdampen voordat je erbij gaat staat ademen of bereiden. Dat geeft namelijk giftige dampen.
Wat maakt ze nou zo goed dan, die Ecobrasa's?Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:57:
[...]
[Afbeelding]
Dit was een jaar geleden.
Wel briljanten briketten overigens, heb ik ook jaren gebruikt in mijn kogel. Qua briket wat mij betreft ongeëvenaard.
Heel weinig rook bij aansteken, gaan makkelijk aan, branden lang, stinken niet, goed te stapelen als je een slangetje wilt, ideaal verpakt in doos zonder gruis.Stimulate14 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:32:
Wat maakt ze nou zo goed dan, die Ecobrasa's?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik zal ze eens proberen, gebruik nu de Weber briketten.Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:55:
[...]
Heel weinig rook bij aansteken, gaan makkelijk aan, branden lang, stinken niet, goed te stapelen als je een slangetje wilt, ideaal verpakt in doos zonder gruis.
Ik dat een wereld van verschil, maar ervaringen blijven persoonlijk dus ik hoop dat jij dat ook vindt. Als je echter zoekt op ecobrasa in dit topic dan zal je het vast vaker als positief langs zien komen.Stimulate14 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:56:
Ik zal ze eens proberen, gebruik nu de Weber briketten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als ik even op de site van de fabrikant kijk (.com dus want de .nl is gewoon een handelaar), wat jij zelf ook gewoon had kunnen doenDennisCle schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:32:
Over ervaren in de winkel gesproken. Misschien kijk ik niet goed, maar de Primo Grill kan ik alleen in webshops vinden. BBQ Experience Center heeft ze bijvoorbeeld niet. Weet iemand een winkel waar ik langs kan gaan om deze in het echt te checken?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Excuses, dat was niet in mij op gekomen, ik was alle BBQ websites afgegaan die ik ken met een winkel in Nederland. Thanks in ieder geval.Gonadan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:00:
[...]
Als ik even op de site van de fabrikant kijk (.com dus want de .nl is gewoon een handelaar), wat jij zelf ook gewoon had kunnen doen, dan zie ik in Nederland geen officiële dealers. Wellicht kan je ze een e-mail sturen met de vraag of er in jouw regio ook winkels zijn waaraan ze leveren?
Volgens mij heeft BBQing in Dordrecht (topzaakkie met een hele enthousiaste eigenaar btw!) ze staan.DennisCle schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:24:
[...]
Excuses, dat was niet in mij op gekomen, ik was alle BBQ websites afgegaan die ik ken met een winkel in Nederland. Thanks in ieder geval.
https://www.hornbach.nl/p...-rvs-a2-20-stuks/8529579/co2301 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:17:
[...]
Ik zal in de bouwmarkt eens rondstruinen, wat betreft die dampen, goede tip, thanks!
deze iets uit buigen en er omheen vouwen aantrekken met een moer klaar.
en deze voor op lengte knippen https://www.vaneldik.com/...kabelschoenen-p4110199101
of gewoon slijpen / zagen natuurlijk maar dit geeft voordeel dat je draadspoed niet kapot gaat
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Wat ik zocht, thanks!copykat schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:57:
[...]
https://www.hornbach.nl/p...-rvs-a2-20-stuks/8529579/
deze iets uit buigen en er omheen vouwen aantrekken met een moer klaar.
en deze voor op lengte knippen https://www.vaneldik.com/...kabelschoenen-p4110199101
of gewoon slijpen / zagen natuurlijk maar dit geeft voordeel dat je draadspoed niet kapot gaat
Er staat "Geschikt voor:Big Green Egg Extra Large barbecue, Kamado Joe Big Joe" en verder zie ik "Joetisserie Classic".Vinnocchio schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:56:
https://www.kookpunt.nl/kamado-joe-big-joe-joetisserie Kamado Joe Joetisserie in de aanbieding
Welke is het nou?
[ Voor 99% gewijzigd door f.h op 13-07-2023 19:18 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik heb deze gekocht:MrVegeta schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:48:
Iemand nog tips voor een goeie druippan? Voor op de Kamado, maar dat maakt niet zoveel uit natuurlijk. Het enige is dat het niet te hoog moet zijn.
https://www.gooshoreca.nl...E4S-ORTvk8DAaAhu6EALw_wcB
Ik doe er altijd 2 lagen aluminiumfolie overheen, dan houd ik hem nog een beetje netjes.
[ Voor 9% gewijzigd door ASS-Ware op 12-07-2023 23:29 ]
Ik zou het rauw invriezen.DennisCle schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:20:
Vanavond Bavette op het menu. Ga een reverse sear doen. Ik heb een stuk van 1,6 kg maar dat gaat waarschijnlijk niet op. Kan ik beter het hele stuk bakken en dan een stuk invriezen of beter rauw?
Goeie vraag. Ik weet het niet, ik zag de aanbieding en dacht aan m’n medetweakers. Heb zelf een WeberASS-Ware schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:13:
[...]
Er staat "Geschikt voor:Big Green Egg Extra Large barbecue, Kamado Joe Big Joe" en verder zie ik "Joetisserie Classic".
Welke is het nou?
Ik had zelf het voornemen om de vorm van de stenen in hout na te maken en dan te gebruiken als mal om aluminiumfolie omheen te vormen. Dan kan je in feite vrij makkelijk een aluminium bakje maken wat precies op de steen past. Aangezien je een druippan toch vaak al weer met aluminium bekleed leek mij dat het makkelijkst.MrVegeta schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:48:
Iemand nog tips voor een goeie druippan? Voor op de Kamado, maar dat maakt niet zoveel uit natuurlijk. Het enige is dat het niet te hoog moet zijn.
Enige nadeel is dat het dan zo licht is dat het makkelijker weg waait en dat het minder geschikt is om echt een grote hoeveelheid vocht in vast te houden, zeker wanneer je dat er als bakje uit moet pakken.
Ik zit nu zelf te kijken naar van die simpele lage bakvormen, kijken of ik die ook half kan vinden in de juiste maat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
EAN is voor de big joe, dus dan is het niet de classic.ASS-Ware schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:13:
[...]
Er staat "Geschikt voor:Big Green Egg Extra Large barbecue, Kamado Joe Big Joe" en verder zie ik "Joetisserie Classic".
Welke is het nou?
Hier is de classic voor eenzelfde bedrag: https://www.kamado-nederland.nl/product/joetisserie-classic/
Zeiss Distagon 21 f/2.8
You don't need eyes to see, you need vision
Daar is een apart topic voor: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopicVinnocchio schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:56:
https://www.kookpunt.nl/kamado-joe-big-joe-joetisserie Kamado Joe Joetisserie in de aanbieding
noo schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:48:
[...]
Daar is een apart topic voor: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic
Heeft vaak een antiaanbaklaag wat je toch wilt voorkomen lijkt me.Yalopa schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:27:
goedkope taartvorm kan ook dienen als druippan.
Wil je toch besparen en niet zoeken op een druippan, zoek dan op een RVS schaal of RVS serveerschaal. Keuze is gigantisch en niet duur.
[ Voor 23% gewijzigd door Quad op 13-07-2023 12:05 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb hem binnen @Bakema, prima ding! Enige opmerking is dat het rooster er niet (klem)vast op ligt maar daar verzin ik wel wat op.Beekforel schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 07:26:
[...]
Die prijs vind ik nog wel te doen, maar hij moet wel passen... Waar staat die 30 cm voor? In de beschrijving staat de 16 inch variant helemaal niet genoemd, daar staat 15 (met afmetingen die bij mij zouden passen).
Ah, https://www.tools4grill.n...amado-30-cm-rooster-maat/
Ik ga bestellen.
Ik had ooit al eens twee pizzastenen gekocht die ik als deflector gebruikte en die passen ook prima dus 1 van die twee slijp ik binnenkort wel even doormidden.
@Gonadan ik pak m'n deflector altijd in alufolie in, dat vangt het meeste prima op.
@co2301 zijn dat geen staaldraadklemmen? https://ijzerwarenwebshop..._content=Alle%20Producten
[ Voor 27% gewijzigd door Beekforel op 13-07-2023 12:57 ]
Nee dat gaat meuren en roken als de ziekte als je het te vies maakt, dan pak ik hem nog liever in zoals @Beekforel suggereert.Dennis1812 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:46:
Gewoon je deflector gebruiken en af en toe schoonbranden?
Daarnaast ben ik niet zo'n voorstander van schoonbranden, waarom zou ik de boel extra willen belasten als ik het ook gewoon netjes kan houden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mrCowboyBunny schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:08:
[...]
Inmiddels 3 weken verder. SmokeFire denk zo'n 10 keer aangehad. Variërend van high&fast (315C) tot low&slow (100C), rib-eye's, hamburgers, spareribs, kip, pulled pork en buikspek. Nog steeds blij, het is een mooi apparaat. Lichte rooksmaak aan de gerechten die er kort op liggen. Bij langere sessies merk je het beter.
Sinds dit weekend ook eigenaar van een Smokefire EX6.Technofreakz schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 06:16:
[...]
Ik heb zowel een weber smokefire ex6 en de ex4 bevalt super! Temp gaat tot 315 graden.
Merk zelf dat het toch een aanpassing is tegenover een houtskool BBQ, ik heb reeds meer dan 10 jaar een Kamado en Weber kettle in bezit.
Ik lees en zie regelmatig volle roosters met ribs, op een kamado zou daar een vuursteen met lekbak onder staan als indirecte setup. Op de Smokefire lijkt men dit niet te doen, houden de flavourizer bars voldoende hitte tegen bij low&slow temperaturen? Hoe pakken jullie dit aan?
Voor pulled pork lijkt mij de keuze evidenter omdat de oppervlakte kleiner is en een lekbak de makkelijkste keuze is en ook meteen veel druipend vet vermeden wordt.
Hierin bestaat niet echt een beter. De een gebruikt een druippan en de ander niet. Ikzelf gebruik er 1, omdat ik niet in de stink rook wil zitten van het vet dat op de deflector plate valt. Daarnaast doe ik altijd de pan inpakken met alu folie. Schoonmaken is niet bepaald mn hobby zeg maarlasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:27:
Is het beter om een druippan te gebruiken dan? Ik ben eerlijkheidshalve zelf zonder aan de slag gegaan waardoor de heat deflector nu inderdaad nogal vies is. Maar, ik dacht dit dit geen kwaad kan?
De deflector plate kan je eventueel schoonbranden. Ook hier zal het dan wel even flink bij gaan roken en stinken.
Kan geen kwaad, alleen wat vieze rook bij het schoonbranden...lasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:27:
Is het beter om een druippan te gebruiken dan? Ik ben eerlijkheidshalve zelf zonder aan de slag gegaan waardoor de heat deflector nu inderdaad nogal vies is. Maar, ik dacht dit dit geen kwaad kan?
Ik gebruik de pizzapan van de Ikea en ik wikkel hem in de folie voor gebruik.MrVegeta schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:48:
https://www.ikea.com/nl/n...izzaplaat-grijs-00456684/
Kan geen kwaad.lasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:27:
Als je iets hebt wat echt veel druipt zet je er even een RVS ovenschaal onder. Maar ook dat hoeft niet eens.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Het is meer persoonlijke voorkeur. Iets van een lekbakje zorgt ervoor dat er veel minder walm van verbrandende sappen komt. Je steen kan er prima tegen, maar als er bijvoorbeeld marinade of iets dergelijks op drupt heb je al snel zo'n aangekoekte plak erop liggen die stevig kan walmen. Dat kan je er dan wel weer vanaf krabben en schoonbranden, maar ik voorkom het dan liever. Scheelt gewoon gedoe.lasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:27:
Ik denk niet dat je het verder zou proeven als je steen een beetje walmt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is dat wel zo raadzaam? Ik deed dat ook in het begin maar ik fikte de onderkant weg....Beekforel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:53:
@Gonadan ik pak m'n deflector altijd in alufolie in, dat vangt het meeste prima op.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Deflector omdraaien en je kan er weer tegenaan als je low and slow doet. Maar doe je een hot and fast... neem dan even 20 minuten meer omdat je de steen gaat schoonbranden en dat meurt wel even in worst case.lasharor schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:27:
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Gonadan schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:21:
dat is een druppel op de gloeiende plaat
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Doe alleen de bovenkant folie, onderkant van de steen is zwartgeblakerd.Chevy454 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 13:55:
[...]
Is dat wel zo raadzaam? Ik deed dat ook in het begin maar ik fikte de onderkant weg....
Ooh, bij mij was dit de vorige keer mislukt. Hoelang heb je ze op 85 gehad?2Dutch schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 14:53:
Recent had ik nog een geluk-bij-ongeluk dingetje..bbq met vrienden, huisgenote had ook ribs uitgehaald, maar ja die leg je er niet ff op om ze na 5min te serveren. Dus ik googlen voor sous vide: "hmm duurt allemaal te lang". Anova aangezet op 85c, noskos spareribskruiden erop na ontvliezen en...kreeg fall of the bone ribs, die bijzonder smakelijk en sappig warenWas nog een uitdaging ze nog even op de q te leggen. Had heel anders kunnen aflopen, en beetje bite mag wel alhoewel dat per persoon verschilt, maar iedereen zat enorm te smikkelen dus ik reken hem goed
Kan niet ontkennen dat die bewust was.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wil je gemak en relatief schone stenen, dan een mooie drippan eronder leggen. Maakt het je niet uit en draai je de stenen elke sessie om of bak je een keer wat op 300+ graden, dan is alles wel weer schoon incl. roosters. En met schoon bedoel ik dat je stenen weer wit zijn.
Ik zou daar geen bakvorm voor nemen of iets waar ander materiaal dan RVS mee gemoeid is.
@Gonadan Misschien volledig out of the box, misschien kan je een metaalbedrijf hiervoor vragen? Stuur even een mail met wat afmetingen en ze persen vast een mooi ronde RVS plaat voor je uit.
[ Voor 17% gewijzigd door Quad op 13-07-2023 15:58 ]
⏩ PVOutput☀️
Heb ook nog wel een rolletje montageband liggen, kan daar een rand van maken die je dan als een soort mal kunt gebruiken om met alufolie een bak te maken.Quad schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:57:
@Gonadan Misschien volledig out of the box, misschien kan je een metaalbedrijf hiervoor vragen? Stuur even een mail met wat afmetingen en ze persen vast een mooi ronde RVS plaat voor je uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oh pfoe, dat zal gok ik 6 of 7 uur zijn geweest? Ga het zeker nog een keer doenPuntje-NL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 15:46:
[...]
Ooh, bij mij was dit de vorige keer mislukt. Hoelang heb je ze op 85 gehad?
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
Ah oke, zit 2cm speling op ofzo maar valt er niet uit lijkt me toch? Ik houd het voorlopig bij een simpele, maar kan me voorstellen dat het soms handig is met verschillende hoogtes etcBeekforel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:53:
[...]
Ik heb hem binnen @Bakema, prima ding! Enige opmerking is dat het rooster er niet (klem)vast op ligt maar daar verzin ik wel wat op.
Ik had ooit al eens twee pizzastenen gekocht die ik als deflector gebruikte en die passen ook prima dus 1 van die twee slijp ik binnenkort wel even doormidden.
@co2301 zijn dat geen staaldraadklemmen? https://ijzerwarenwebshop..._content=Alle%20Producten
Als druip pan heb ik simpele ronde alu bakjes van amazon, als je goed zoekt 70 cent per stuk
Wij hebben hetzelfde hoor trouwens. Maar het ruikt wel lekker tijdens het roken. Al vindt de buurman dat niet.ASS-Ware schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:30:
[...]
Nee, niet alleen bij spare ribs.
Ik had laatst zalm, cederhout, geen verschil met gewoon zonder rookhout.
Ook beefribs, hele dikke rookring, geen rooksmaak.
Het zal wel aan ons liggen.
Ach ja, daarom dan nog maar eens, ik heb toch nog zat liggen.barrymossel schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 20:52:
[...]
Wij hebben hetzelfde hoor trouwens. Maar het ruikt wel lekker tijdens het roken. Al vindt de buurman dat niet.
Morgen 500 gram pulled pork, 2 stukjes kersenhout er bij.
:strip_exif()/f/image/Mhh6Ird1OzMCauLqE8HAqFJB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PfNS8QP2MnhQZCleiagLgons.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/f33tQb5RccSco1KkD1qqyNnj.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HnhdQqLehXUU1TBLd4zb9Fyo.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me vrij weinig rookhout?ASS-Ware schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 21:02:
[...]
Ach ja, daarom dan nog maar eens, ik heb toch nog zat liggen.
Morgen 500 gram pulled pork, 2 stukjes kersenhout er bij.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar alvast smakelijk eten
Ik heb ook altijd maar 1 of 2 blokjes. Daarmee krijg je zat smaak erin.Jaspervl schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:47:
[...]
Lijkt me vrij weinig rookhout?
XPENG G9 Performance 2024
Voor 500 gram vlees, te weinig?Jaspervl schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 07:47:
[...]
Lijkt me vrij weinig rookhout?
Toevallig iemand hier die een meubel als op foto 1 heeft gemaakt, en zijn ervaring met ontbreken van voetruimte kan delen? Of iemand die wellicht een andere oplossing heeft?
Dit idee dus: dicht versus open
:strip_exif()/f/image/sY42TmJVSwufpNAwQqsLaZDY.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xsWIBAiozQuDdw5ql3d39kQV.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb wel eens gezien dat de tegel brak vanwege de hitte. Kan het zo snel niet terug vinden en wellicht dat het type tegel erg bepalend is. Ik zou hem zelf denk ik op pootjes zetten. (vind ik ook mooier, maar dat is persoonlijkKaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
Binnenkort ga ik starten met het maken van mijn vaste BBQ meubel (~2.5m breed). Het ontwerp is zo goed als klaar, maar ik twijfel nog over 1 aspect - de voetruimte. Ik zou het mooier vinden om het meubel direct op de tegels te plaatsen (als in Foto 1), in plaats van op wieltjes/pootjes (als in Foto 2). Maar dat heeft implicaties voor de voetruimte. Nu kan ik nog een beetje spelen met de overhanging van het keukenblad, maar dat is hooguit een paar centimeter. En het meubel te plaatsen op de tegels en te werken met een dieper gelegen onderste balk is wat lastig in het ontwerp.
Toevallig iemand hier die een meubel als op foto 1 heeft gemaakt, en zijn ervaring met ontbreken van voetruimte kan delen? Of iemand die wellicht een andere oplossing heeft?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Volgens mij bedoelde hij het meubel en niet de Kamado.Aldmar schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 10:25:
[...]
Ik heb wel eens gezien dat de tegel brak vanwege de hitte. Kan het zo snel niet terug vinden en wellicht dat het type tegel erg bepalend is. Ik zou hem zelf denk ik op pootjes zetten. (vind ik ook mooier, maar dat is persoonlijk)
Ik heb kolommen gemaakt op de vloer, echter bij de kamado zelf een open ruimte. Hier komen nog wel lades, echter nu ik er achter heb gestaan besloten om deze iets hoger te hangen voor diezelfde Voetruimte.
You don't need eyes to see, you need vision
Nu je het zegt… Goedemorgen!Source90 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 11:11:
[...]
Volgens mij bedoeld hij het meubel en niet de Kamado.

Lijkt me ook een stuk beter voor het hout als het onderlangs kan ventileren? Anders gaat daar geheid vocht en beestjes etc. tussen zitten wat de levensduur van je meubel niet ten goede gaat komen.KaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
Binnenkort ga ik starten met het maken van mijn vaste BBQ meubel (~2.5m breed). Het ontwerp is zo goed als klaar, maar ik twijfel nog over 1 aspect - de voetruimte. Ik zou het mooier vinden om het meubel direct op de tegels te plaatsen (als in Foto 1), in plaats van op wieltjes/pootjes (als in Foto 2). Maar dat heeft implicaties voor de voetruimte.
Als je echt geen wielen wil zou ik denk ik alsnog de bodem een stukje van de grond houden door de verticale palen op de hoeken gewoon wat langer te maken. Is je "voetruimte" probleem ook meteen opgelost (ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je je tenen niet steeds stoot als je dicht bij het meubel staat).
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Het ventilatieprobleem zou ik hebben opgelost met spacers onder de poten, a 0.5-0.7cm. Palen of wieltjes gebruiken is voor mij equivalent aan elkaar - esthetisch vind ik het mooier als meubel met de vloer gelijk zou staan. Maar soms moet je consessie doen om ook praktisch te zijn.Orion84 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:14:
[...]
Lijkt me ook een stuk beter voor het hout als het onderlangs kan ventileren? Anders gaat daar geheid vocht en beestjes etc. tussen zitten wat de levensduur van je meubel niet ten goede gaat komen.
Als je echt geen wielen wil zou ik denk ik alsnog de bodem een stukje van de grond houden door de verticale palen op de hoeken gewoon wat langer te maken. Is je "voetruimte" probleem ook meteen opgelost (ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je je tenen niet steeds stoot als je dicht bij het meubel staat).
Bedankt voor het meedenken. Ik ga er nog even op broeden wat ik nog kan doen.
Je kan eventueel ook de boel wel een stuk van de grond plaatsen, maar dat verbergen met een plint, die je (net zoals je vaak bij keukens ziet) wat dieper plaatst, zodat je dus wat voetruimte creëert.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
![]() |
Het hebben van ruimte onder het meubel is wel wenselijk, je staat er dichtbij genoeg om je tenen eronder te hebben.
[ Voor 9% gewijzigd door Quad op 14-07-2023 13:05 ]
⏩ PVOutput☀️
Waarom geen verzonken zwenkwielen? Staat wat mooier maar toch flexibel.KaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:57:
[...]
Het ventilatieprobleem zou ik hebben opgelost met spacers onder de poten, a 0.5-0.7cm. Palen of wieltjes gebruiken is voor mij equivalent aan elkaar - esthetisch vind ik het mooier als meubel met de vloer gelijk zou staan. Maar soms moet je consessie doen om ook praktisch te zijn.
Bedankt voor het meedenken. Ik ga er nog even op broeden wat ik nog kan doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, dat scheelt inderdaad welKaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 13:24:
En ik begrijp je punt @Orion84, maar gegeven dat de meubel onder een overkapping staat en er geen vocht bij kan, moet dat wel goed gaan.
Mijn kamado staat op een onderstel op vier grote tegels die ook aan de voorkant zo'n 10 cm uitsteken. Ik ben nog nooit (half) op die tegels gaan staan. Dus persoonlijk zou ik die voetruimte negeren.KaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
Binnenkort ga ik starten met het maken van mijn vaste BBQ meubel (~2.5m breed). Het ontwerp is zo goed als klaar, maar ik twijfel nog over 1 aspect - de voetruimte. Ik zou het mooier vinden om het meubel direct op de tegels te plaatsen (als in Foto 1), in plaats van op wieltjes/pootjes (als in Foto 2). Maar dat heeft implicaties voor de voetruimte. Nu kan ik nog een beetje spelen met de overhanging van het keukenblad, maar dat is hooguit een paar centimeter. En het meubel te plaatsen op de tegels en te werken met een dieper gelegen onderste balk is wat lastig in het ontwerp.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Naast de voorkeur betreffende de eventuele ruimte onder het meubel (lijkt mij wel handig om wielen te voorzien om makkelijker te verplaatsen, heb je meteen je teenruimte), is er nog een belangrijk verschil op de foto's, namelijk de ruimte tussen kamado en meubel: Sowieso air gap voorzien onder een kamado. De steen geeft de hitte gewoon door en er zijn meerdere meldingen waar de tafel gaat branden met alle gevolgen van dien.KaleK schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door BlackShadow op 14-07-2023 14:40 ]
Een goede grap mag vrienden kosten.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
De bedoeling was eigenlijk de junior te kopen omdat de classic 2 net wat te duur is nu. Maar dan dacht ik om de classic 1 aan te kopen die veel lager geprijst staat. De classic 1 kan je dan “upgraden” naar een classic 2 aangezien die extra’s van classic 2 ook los verkrijgbaar zijn, zoals de Kontrol Top Vent en de Fiberglass mesh gasket. Je kan hem ook uitbreiden met de slo roller en de ash basket van de classic 3. Maar nu kan ik zelf de accessoires aankopen op eigen tempo ipv direct 1600 euro en meer op tafel te leggen

[ Voor 45% gewijzigd door pina op 15-07-2023 00:07 ]
Dat is een scherpe aanbieding ja. Waar? als ik vragen mag?pina schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:19:
Vandaag de Kamado Joe Classic 1 besteld. Stond scherp geprijsd aan 780 euro ipv 999 euro. Dacht eigenlijk om de Joe Junior te kopen omdat ik eigenlijk de Classic 2 wilde kopen maar na wat research kan je eigenlijk de Classic 1 upgraden naar de Classic 2 aangezien de accessoires ook los verkrijgbaar zijn. Buiten de hinge van het deksel natuurlijk.
Zo heb ik het ook gedaan, maar dan wel met inpakken.MrVegeta schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:07:
Iemand tips voor short-ribs? Lijkt me op zich vrij simpel? Beetje mosterd er op voor de bindlaag, dan een rub en met wat eiken/kersen rookhout op de Kamado tot ~92 graden. Over het algemeen doe ik niet aan inpakken.
Eerste keer duurde het eeuwen, kwam niet boven de 88C, thermometer was defect, het was nog wel te eten.
2e keer fantastisch.
Ik begrijp er niets van.pina schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:19:
Dacht eigenlijk om de Joe Junior te kopen omdat ik eigenlijk de Classic 2 wilde kopen maar na wat research kan je eigenlijk de Classic 1 upgraden naar de Classic 2 aangezien de accessoires ook los verkrijgbaar zijn.
Wat zeg je hier nou?
https://homedeco.nl/p/kam...Emdt5RU6pFQBoCSKkQAvD_BwEjabberwock schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:27:
[...]
Dat is een scherpe aanbieding ja. Waar? als ik vragen mag?
icm de 10% extra die eraf gaat dit weekend op elke bestelling

oei jaASS-Ware schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 22:46:
[...]
Ik begrijp er niets van.
Wat zeg je hier nou?
het idee was eigenlijk de junior te kopen omdat de classic 2 net wat te duur is nu. Maar dan dacht ik om de classic 1 aan te kopen die veel lager geprijst staat. De classic 1 kan je “upgraden” naar een classic 2 aangezien die extra’s van classic 2 ook los verkrijgbaar zijn, zoals de Kontrol Top Vent en de Fiberglass mesh gasket. Je kan hem ook uitbreiden met de slo roller en de ash basket van de classic 3. Maar nu kan ik zelf de accessoires aankopen op eigen tempo ipv direct 1600 euro en meer op tafel te leggen

[ Voor 8% gewijzigd door pina op 15-07-2023 00:06 ]
:strip_exif()/f/image/LPRx9CudBlSPUQzU3qHvBSB7.jpg?f=fotoalbum_large)
De avond van tevoren gerubt en vrijdag op de Q.
:strip_exif()/f/image/DT2zr5YxNPUa7l3RgXvTK1jU.jpg?f=fotoalbum_large)
BBQ op 100C, vlees 4 uur op het rooster.
De kerntemperatuur was toen 61C.
:strip_exif()/f/image/aEZZcUpDNsYijqe2uc8OS5vQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Ingepakt in aluminiumfolie met wat appelsap.
:strip_exif()/f/image/T6bE6aGXx14CEHbxOYRsYjWu.jpg?f=fotoalbum_large)
Door tot een kern van 96C, toen was bij boterzacht.
Dat was na 6 uur en een kwartier.
/f/image/XAPPXgyVC4CsooACloVLI09A.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LLzunJX01EtBkrZkfan5qpmh.jpg?f=fotoalbum_large)
Na het rusten uit elkaar getrokken.
Ik vind dit best een mooie rookring.
:strip_exif()/f/image/tGb4mha1s210qyB8flAZ7sVH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BrOYZ0mrA2968yNLWDRQEWob.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn bordje.
:strip_exif()/f/image/vG2r2fuAffrOwA6moXU0aa5k.jpg?f=fotoalbum_large)
En nog een broodje.
:strip_exif()/f/image/6GkU7GDh8kaEcJlBjKHbsyVG.jpg?f=fotoalbum_large)
Superlekker en wederom niets van het roken geproefd.
[ Voor 4% gewijzigd door ASS-Ware op 15-07-2023 00:22 ]
Al heeft de classic 2 een heel ander scharnier he. Ik denk niet dat je die los kan upgraden?pina schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 00:04:
[...]
oei ja
het idee was eigenlijk de junior te kopen omdat de classic 2 net wat te duur is nu. Maar dan dacht ik om de classic 1 aan te kopen die veel lager geprijst staat. De classic 1 kan je “upgraden” naar een classic 2 aangezien die extra’s van classic 2 ook los verkrijgbaar zijn, zoals de Kontrol Top Vent en de Fiberglass mesh gasket. Je kan hem ook uitbreiden met de slo roller en de ash basket van de classic 3. Maar nu kan ik zelf de accessoires aankopen op eigen tempo ipv direct 1600 euro en meer op tafel te leggen
Nee maar dat is ook het enige. Net zoals de classic 3 iets langer is zodat je 3 kookniveaus kunt bekomenRox92 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 07:15:
[...]
Al heeft de classic 2 een heel ander scharnier he. Ik denk niet dat je die los kan upgraden?
Normaal snij ik er dikke steaks van maar nu lijkt het me wel leuk om hem in zijn geheel reverse sear te doen en aan tafel aan te snijden.
Ik moet het alleen een beetje goed gaan timen om er voor te zorgen dat de hele familie tegelijk kan eten 😉
45-60 minuten gok ik.Blommie01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 12:07:
Heeft iemand een idee hoe lang een ribeye van 1,8 kilo op 120 graden (BGE) gaat duren?
Normaal snij ik er dikke steaks van maar nu lijkt het me wel leuk om hem in zijn geheel reverse sear te doen en aan tafel aan te snijden.
Ik moet het alleen een beetje goed gaan timen om er voor te zorgen dat de hele familie tegelijk kan eten 😉
Dat LIJKT mij vrij optimistisch, maar ik weet het natuurlijk ook niet
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Temperatuur komt wel goed.Luuk1983 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 13:48:
[...]
Dat LIJKT mij vrij optimistisch, maar ik weet het natuurlijk ook nietHet scheelt dat zo'n groot stuk veel warmte vasthoudt, dus het is op zich niet erg om wat langer te rusten. Denk er sowieso aan dat je bij grotere stukken bij het reverse searen dichter tegen de doeltemperatuur aan mag zitten voor dat je gaat rusten en affikken.
Ik ga hem tot 46 graden brengen en daarna affakkelen tot 52 graden.
Ik ga rekening houden met 1,5 uur in totaal.
Here goes!!
:strip_exif()/f/image/BAjkwt9qAU7D7QCJCCHJ4jlO.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/PzY9t5TIyGH2bUID5TCWbUFn.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door Blommie01 op 15-07-2023 16:36 ]
Afvakkelen, doen we dat nog?Blommie01 schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 14:58:
[...]
Temperatuur komt wel goed.
Ik ga hem tot 46 graden brengen en daarna affakkelen tot 52 graden.
Ik ga rekening houden met 1,5 uur in totaal.
Here goes!!
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kleur de vetcap tegenwoordig direct, voorzichtig, geregeld verplaatsen, daarna het hitteschild er tussen, dan zakt de temperatuur met 50C en ga ik indirect door tot 52C kern.
Ik doe dat wel ja. Maar wel met het zoveel mogelijk voorkomen van directe vlammen. Maar absoluut op hoge temperatuur searen om de Maillard reactie voor elkaar te krijgen en het er mooier uit te laten zien.ASS-Ware schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 17:11:
[...]
Afvakkelen, doen we dat nog?
Ik kleur de vetcap tegenwoordig direct, voorzichtig, geregeld verplaatsen, daarna het hitteschild er tussen, dan zakt de temperatuur met 50C en ga ik indirect door tot 52C kern.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Vandaag. Iberico Preso.
Wat een heerlijk stukje vlees. Echt een goede manier om de unieke Iberico smaak te proeven.
Hoe ziet zoiets er dan uit?
:strip_exif()/f/image/nsbZIJ2HJcmT3IRFxcsxAT4Y.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/qt27HTl8uSeYtaTAMZyW78co.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7UXCIaGRS387XZNmIFbu1FsY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/658kn0bLeHNmsecP2j30me5e.jpg?f=fotoalbum_large)
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
De kolen dmv de snake method gelegd en een uurtje of 4 laten roken.
De ribbetjes waren wel lekker qua rub, maar net iets te droog.
Aangezien ik nog 1 lat overhad, heb ik zondag eens geprobeerd deze te bereiden met de smoker ring en heat deflector van Weber.
Dat was een heel pak beter. De rooksmaak kwam tot zijn recht.
Enkel was het vlees wel heel donker/zwart zonder echt verbrand te zijn. Zou dit door de rook komen of doordat ik heel regelmatig met appelsap/apelcider heb zitten sproeien?
:strip_exif()/f/image/V4p4yv6L6cT1ifHZqzks6dtr.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zat rond de 150 graden te schommelen.Leipo schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:26:
karamelisatie van suikers denk ik zo => hoe heet was je ketel? Hoe heter hoe donkerder vaak
Aiiii.. Wat zonde zeg!perejoseph schreef op maandag 17 juli 2023 @ 11:25:
Zaterdag heb ik 2 x spare ribs van 1kg op de weber gegooid.
De kolen dmv de snake method gelegd en een uurtje of 4 laten roken.
De ribbetjes waren wel lekker qua rub, maar net iets te droog.
Aangezien ik nog 1 lat overhad, heb ik zondag eens geprobeerd deze te bereiden met de smoker ring en heat deflector van Weber.
Dat was een heel pak beter. De rooksmaak kwam tot zijn recht.
Enkel was het vlees wel heel donker/zwart zonder echt verbrand te zijn. Zou dit door de rook komen of doordat ik heel regelmatig met appelsap/apelcider heb zitten sproeien?
[Afbeelding]
Volgende keer je ketel nog meer knijpen en maximaal 130graden (liever 110-120)
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Momenteel ben ik nog bezig met de technieken onder de knie te krijgen.CeesKees schreef op maandag 17 juli 2023 @ 12:51:
[...]
Aiiii.. Wat zonde zeg!
Volgende keer je ketel nog meer knijpen en maximaal 130graden (liever 110-120)
Ik beschouw het als voedzaam leergeld
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism