Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Watvoor houtskool gebruik je nu?d0s schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 20:39:
[...]
Hier geen problemen met de large. Wel vond ik de bijgeleverde houtskool ook niet geweldig, rookte enorm.
[ Voor 0% gewijzigd door chippie777 op 01-07-2023 20:22 . Reden: Tikfout ]
Welkoop white quibracho. Die werken beter dan wat werd bijgeleverd van bbqflavour.com.
Orca koelbox zou ook goed zijn als alternatief op de Yeti. Ik las ergens een review waarbij ze enkele koelboxen hadden test maar ik vind de link niet meer…Paganstars schreef op zaterdag 1 juli 2023 @ 14:21:
Ik zit te kijken naar Igloo BMX 52, Dometic Patrol 55 en Yeti. Waar ik de yeti natuurlijk begeer, maar die is qua prijs er ook naar
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
En?Faeshaas schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 16:14:
Hier de opstelling voor morgen maar vast klaargezet, op het menu 2,1kg procureur voor pulled pork. Maar de weersvoorspelling is niet best dus de tuin alvast maar even omgegooid. Plan is om m rond 9 uur aan te steken en tussen 4 en 5 eten, lijkt me wel genoeg tijd toch?
[Afbeelding]
Uiteindelijk lag het er om 8.15 op:
:strip_exif()/f/image/9gYk514kPEGFlQssboaEqjV4.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb het na 6 uur nog een paar keer ingekwast:
:strip_exif()/f/image/XxL7IJCvRG03Wjij7Cfdf9Yh.jpg?f=fotoalbum_large)
Om 5 uur was ie ongeveer 92 graden en toen laten rusten en daarna gepulled. Heel stom, van het eindresultaat heb ik geen foto

:strip_exif()/f/image/qHdfLCjvf7Dx0aK0KbYgBzxc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/aZ2IQv8qKxF1crUa0AV2L7q6.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar dank voor de tips, want uiteindelijk meer tijd nodig gehad dan gedacht, zoals hier al wel was gezegd. Gelukkig was de tijd om te eten wel flexibel dus kwam het allemaal goed
[ Voor 15% gewijzigd door Faeshaas op 02-07-2023 01:17 ]
Voor dit event werd er ter plekke een kwart koe (Black Angus) uitgebeend en in technische delen
opgesneden. Alles wat daar uit kwam mochten wij gebruiken om te bereiden en heerlijke gerechtjes mee te maken.
Naast al het praten met iedereen, genieten van de aanwezige bieren en proeven van de creaties van de andere pitmasters heb ik zelf ook nog wat gemaakt:
Côte de boeuf
Beef ribfingers
Hotdog
Beef puntjes in blond bier
Sloppy joe
Een greep uit de vele foto's die ik heb gemaakt:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Het lijkt me leuk om ook eens zo'n event te bezoeken.Koffie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:45:
Gisteren was ik te gast bij het BEEF, BEER & BBQ live event .
Voor dit event werd er ter plekke een kwart koe (Black Angus) uitgebeend en in technische delen
opgesneden. Alles wat daar uit kwam mochten wij gebruiken om te bereiden en heerlijke gerechtjes mee te maken.
Naast al het praten met iedereen, genieten van de aanwezige bieren en proeven van de creaties van de andere pitmasters heb ik zelf ook nog wat gemaakt:
Côte de boeuf
Beef ribfingers
Hotdog
Sloppy joe
Is er eigenlijk een (landelijke) agenda van BBQ-events?
Bijna klaar (kitten, met azijn over metselstenen, stellen kraan en deurtje/lade maken).
Helaas zat niet alles mee.
Ik dacht, haal de koepel eraf en til hem er zo op. Ook wat makkelijker om op de voetjes te zetten met wat minder gewicht.
Deze guide gevolgd en ging prima tot hij mooi recht op alle voetjes stond..
Breekt mijn tiewrap

Nu dus de veer omhoog geschoten en krijg met geen mogelijkheid de veer exact op de goede hoogte om de dome terug te plaatsen.
Ik gok dat de veer ontspannen moet worden, of is er een andere tip?
Door breken tiewrap (gaat natuurlijk nooit tegelijk maar één voor één) is ook de ring getordeerd, hoop dat die nog recht trekt bij monteren.
Heb je dat setje om het scharnier vast te zetten niet meer?Source90 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:56:
***members only***
Bijna klaar (kitten, met azijn over metselstenen, stellen kraan en deurtje/lade maken).
Ik dacht, haal de koepel eraf en til hem er zo op. Ook wat makkelijker om op de voetjes te zetten met wat minder gewicht.
Breekt mijn tiewrap![]()
Nu dus de veer omhoog geschoten en krijg met geen mogelijkheid de veer exact op de goede hoogte om de dome terug te plaatsen.
Door breken tiewrap (gaat natuurlijk nooit tegelijk maar één voor één) is ook de ring getordeerd, hoop dat die nog recht trekt bij monteren.
Niet echt, er zijn links en rechts wel initiatieven maar dat is niet gegarandeerd landelijk dekkend.nokiaan958GB schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:18:
[...]
Het lijkt me leuk om ook eens zo'n event te bezoeken.
Eerstvolgende op onze eigen agenda is Beer & BBQ op Urk
Wij hebben wel onze eigen agenda online: https://shop.smokeenbbq.nl/agenda/categorie/smokebbq/ maar zoals je ziet gaan we ook niet overal heen.
Wel met wedstrijden, ik weet niet of er een agenda is met alle bbq events!nokiaan958GB schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:18:
[...]
Het lijkt me leuk om ook eens zo'n event te bezoeken.
klik
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik snap even je verhaal met de tiewraps niet? Had je 'm opgetild aan tiewraps ofzo?Source90 schreef op zondag 2 juli 2023 @ 22:56:
***members only***
Breekt mijn tiewrap![]()
Die bevestiging om vast te zetten zit in één van de tientallen verhuisdozen. Zie de video die ik gelinkt heb voor wat ik beoogd had om als alternatief te gebruiken. Op 0:58sKoffie schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:56:
[...]
Ik snap even je verhaal met de tiewraps niet? Had je 'm opgetild aan tiewraps ofzo?
YouTube: How to remove or change the dome on the Kamado Joe Classic.
Uiteraard niet opgetild aan tiewraps.
Ik ga maar eens verhuisdozen uitzoeken
[ Voor 6% gewijzigd door Source90 op 03-07-2023 09:15 ]
Voor de zelfbouw-bbq-meubel-makers, hebben jullie alles zelf uitgetekend of een tekening online gezocht?
Focus schreef op vrijdag 30 juni 2023 @ 15:26:
[...]
Oei ben benieuwd straks naar het eindresultaat.

Bij deze nog het resultaat en de tijds doorlop.
Tijdschema:
Donderdag avond getrimd en geïnjecteerd met Runder bouillon, worcestershire saus, soja, whiskey, peper.zout,knoflook en uipoeder.
Wekker gezet om 2:45 vrijdagochtend.
Bbq aangestoken, brisket gerubt met SPOG (2-4-1-1).
3:30 vlees erop met vet kant naar beneden.
Rookhout was whiskey chunks (eik)
Elk uur spritzen met wat water.
10:45 begon de stall
13:15 Stall voorbij en ingepakt in butcher paper.
Vanaf 88C in de flat gaan prikken op malsheid.
Flat was gaar op 90C, Point was ook gaar.
Om 16:30 brisket in de oven geschoven om te rusten. Oven had ik heel even aangehad om wat warmte erin te krijgen.
Tegen 19:00 was die mooi afgekoeld tot 63C en zijn we gaan uitserveren.
Perfect gelukt, flat was ook lekker sappig.
Enig minpuntje was dat ik mezelf in de vinger sneed met mes uit de hoes pakken 😅
Dus mijn vrouw moest snijden, en die sneed helaas wat minder mooie plakken.
Maarja de brisket was heerlijk mals, dus het had geen invloed op het resultaat.
Paar verbeterpuntjes gevonden voor de volgende keer.
Maar ik geef deze een dikke 8,5!
Herbeleef mijn The Ride '25 https://oudeelferink.com/
You don't need eyes to see, you need vision
Echt een beginner hier, sinds vorig jaar een kamado en sinds dit jaar wat meer gebruikt.
Vorige week picanha gemaakt, vlees van een lokale boer. En ontzettend goed gelukt.
Gisteren kregen we eters, dus wederom picanha op de kamado gemaakt. (Ik dacht bij mezelf dit is me gelukt, je wil je gasten immers geen mislukt stuk vlees geven).
Dus wederom bij dezelfde boer twee stukken picanha gehaald. Weet niet hoe je het precies noemt, maar het ene stuk was mooi gemarmerd met vet in het vlees. Dit stukje was wat kleiner dan de andere. Het grotere stuk was dus wat magerder, nauwelijks vet in het vlees.
Zoals vorige week, exact dezelfde temperatuur. Een propbe in elk stuk vlees. Zoals verwacht was het kleine stuk vlees wat sneller op temp. Dus die heb ik eraf gehaald. Het grotere stuk vlees wat langer laten liggen, maar de kerntemperatuur was lager dan het kleine stuk vlees.
Ik had dus verwacht dat het grotere stuk wat meer rare zou zijn dan het kleine stuk. Maar tot mijn verbazing was dit dus tegenovergesteld. Het grote stuk was well done, en gortdroog helaas.
Lang verhaal kort, iemand enig idee hoe dit kan? Zou het te maken kunnen hebben met de hoeveelheid vet in het vlees? (Dus niet de vetrand bovenop de picanha, maar echt het vet tussen het vlees).
Gisteravond voor het eerst "echt" iets gemaakt, shotgun shells volgens dit recept. Smaak beviel goed, alleen leek de shell zelf nog wat hard, terwijl ze er zelfs nog iets langer op hebben gelegen dan in het recept staat. Iemand een idee hoe dit kan?
Verder genoten van lekker bbq'en, er zullen nog genoeg sessies volgen in ieder geval
:strip_exif()/f/image/7UumVC5aVkk74GiiNph24sU9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/q4rKYpTowHyrP1l3NimuGxXG.jpg?f=fotoalbum_large)
De shells maak ik meestal een dag van te voren, zo kan het vocht van het gehakt een beetje in de shell trekken en gaart het wat makkelijker en wordt de shell gewoon "zacht", al zal het altijd al-dente blijven..Tholuz schreef op maandag 3 juli 2023 @ 11:02:
Paar weken geleden een Grill Guru Large gekocht na het lange lurken op dit topic. Paar keer aangehad om te spelen met aanmaken en temperatuur behoud en toen gewoon wat simpel vlees gebakken.
Gisteravond voor het eerst "echt" iets gemaakt, shotgun shells volgens dit recept. Smaak beviel goed, alleen leek de shell zelf nog wat hard, terwijl ze er zelfs nog iets langer op hebben gelegen dan in het recept staat. Iemand een idee hoe dit kan?
Verder genoten van lekker bbq'en, er zullen nog genoeg sessies volgen in ieder geval
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tja lastig te zeggen zonder meer informatie, zelf hou ik altijd dit recept aan. Staat ook extra informatie in wat er mis kan gaan en waarom ze het doenDave1989 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 10:44:
Wie o wie kan me helpen, ik heb even een vraag.
Echt een beginner hier, sinds vorig jaar een kamado en sinds dit jaar wat meer gebruikt.
Vorige week picanha gemaakt, vlees van een lokale boer. En ontzettend goed gelukt.
Gisteren kregen we eters, dus wederom picanha op de kamado gemaakt. (Ik dacht bij mezelf dit is me gelukt, je wil je gasten immers geen mislukt stuk vlees geven).
Dus wederom bij dezelfde boer twee stukken picanha gehaald. Weet niet hoe je het precies noemt, maar het ene stuk was mooi gemarmerd met vet in het vlees. Dit stukje was wat kleiner dan de andere. Het grotere stuk was dus wat magerder, nauwelijks vet in het vlees.
Zoals vorige week, exact dezelfde temperatuur. Een propbe in elk stuk vlees. Zoals verwacht was het kleine stuk vlees wat sneller op temp. Dus die heb ik eraf gehaald. Het grotere stuk vlees wat langer laten liggen, maar de kerntemperatuur was lager dan het kleine stuk vlees.
Ik had dus verwacht dat het grotere stuk wat meer rare zou zijn dan het kleine stuk. Maar tot mijn verbazing was dit dus tegenovergesteld. Het grote stuk was well done, en gortdroog helaas.
Lang verhaal kort, iemand enig idee hoe dit kan? Zou het te maken kunnen hebben met de hoeveelheid vet in het vlees? (Dus niet de vetrand bovenop de picanha, maar echt het vet tussen het vlees).
https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/
Weet niet hoe veel eters je kreeg maar het is sowieso altijd beter om 1 groot stuk te doen ipv 2 stukken met verschillende grootte
Ligt dat vlees daar nu gewoon *in* de houtskool ?Koffie schreef op zondag 2 juli 2023 @ 08:45:
Gisteren was ik te gast bij het BEEF, BEER & BBQ live event .
Côte de boeuf
Beef ribfingers
Hotdog
Sloppy joe
https://fgheysels.github.io/
Dat heet Caveman-style. https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/caveman-style-tomahawk/whoami schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Ligt dat vlees daar nu gewoon *in* de houtskool ?
Heb dit recept dus ook gevonden en gebruikt, en inderdaad de kerntemperatuur was ongeveer 54. Van het kleine stukje was het iets hoger rond de 58 graden.GrooV schreef op maandag 3 juli 2023 @ 14:47:
[...]
Tja lastig te zeggen zonder meer informatie, zelf hou ik altijd dit recept aan. Staat ook extra informatie in wat er mis kan gaan en waarom ze het doen
https://bbq-helden.nl/hoe-barbecue-picanha/
Weet niet hoe veel eters je kreeg maar het is sowieso altijd beter om 1 groot stuk te doen ipv 2 stukken met verschillende grootte
Verder volg ik het zoals het recept alleen een verschil met het afbranden, dit omdat ik maar een kleine BBQ heb.
En betreft het vlees, ja ik weet het. Echter bij deze boer hebben ze alleen maar wat kleinere stukken.
Maar vind het dus vreemd dat het stuk vlees met een lagere kerntemperatuur verder doorbakken is dan de andere. Ik vroeg me dus af of dit wellicht aan het vetgehalte zou kunnen liggen.
Normale picanha is vrij mager dus dat moet het probleem niet zijn. Kan wel zijn dat je wat stugger deel (vaak dikker) hebt,Dave1989 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Heb dit recept dus ook gevonden en gebruikt, en inderdaad de kerntemperatuur was ongeveer 54. Van het kleine stukje was het iets hoger rond de 58 graden.
Verder volg ik het zoals het recept alleen een verschil met het afbranden, dit omdat ik maar een kleine BBQ heb.
En betreft het vlees, ja ik weet het. Echter bij deze boer hebben ze alleen maar wat kleinere stukken.
Maar vind het dus vreemd dat het stuk vlees met een lagere kerntemperatuur verder doorbakken is dan de andere. Ik vroeg me dus af of dit wellicht aan het vetgehalte zou kunnen liggen.
Maar goed, zonder foto's oid is het gissen. Stukken hoeven ook niet van de zelfde koe te zijn natuurlijk.
Hoe groot waren de stukken eigenlijk, een "kleine" picanha is 1200gram en een grote 1800
de meeste 'grote' picanha's hebben juist een ander deel van de koe erbij zitten en zijn niet 100% picanhaGrooV schreef op maandag 3 juli 2023 @ 16:05:
[...]
Hoe groot waren de stukken eigenlijk, een "kleine" picanha is 1200gram en een grote 1800
ik heb het liefst een picanha van max 1 kilo
Caveman-style iddwhoami schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:01:
[...]
Ligt dat vlees daar nu gewoon *in* de houtskool ?
De Moink balls maak ik dan vrijdag klaar tot aan het lakken zodat ik ze zaterdag enkel hoeft af te lakken (en op te warmen).
De frikandel burned ends maak ik ook klaar tot het sauzen zodat ik die ook vrij simpel kan sauzen op zaterdag en opwarmen.
De pulled pork serveer ik met een zacht bolletje en wat coleslaw. Denk dat we dan wel een heel eind komen zonder dat het mij op die dag heel veel moeite kost.
RIP de vega boys & girls.
[ Voor 9% gewijzigd door MrVegeta op 03-07-2023 21:13 ]
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Misschien zat de probe niet goed in het midden?Dave1989 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 15:57:
[...]
Heb dit recept dus ook gevonden en gebruikt, en inderdaad de kerntemperatuur was ongeveer 54. Van het kleine stukje was het iets hoger rond de 58 graden.
Injecteren, smear, dikke rub, de money muscle los snijden en nacht of langer in folie, lekker laten zweten 😉MrVegeta schreef op maandag 3 juli 2023 @ 21:11:
Zojuist 2 x 3kg LIVAR BOSTON BUTT besteld bij Beef & Steak. Ben benieuwd. Heeft het nog nut om die stukken vlees te rubben, in folie doen en dan nachtje in de koelkast of maakt dat helemaal niets uit? Het plan is om beide tegelijk op de Kamado Joe te doen donderdag en dan de hele dag wat te laten gaan en 's avonds pullen en klaar maken (sauzen etc). Zaterdag moet ik het dan opwarmen. Ik denk dat ik dit opwarmen gewoon in de oven ga doen op ~80 graden ofzo en dan uurtje ofzo laat staan tot alles goed warm is. Ik heb 't idee dat als ik dat nog een keer op de Kamado doe het misschien wel erg rokerig wordt. Ik ga ook Moink balls en frikandel burnt ends maken.
De Moink balls maak ik dan vrijdag klaar tot aan het lakken zodat ik ze zaterdag enkel hoeft af te lakken (en op te warmen).
De frikandel burned ends maak ik ook klaar tot het sauzen zodat ik die ook vrij simpel kan sauzen op zaterdag en opwarmen.
De pulled pork serveer ik met een zacht bolletje en wat coleslaw. Denk dat we dan wel een heel eind komen zonder dat het mij op die dag heel veel moeite kost.
RIP de vega boys & girls.
Pulled pork is super vergevingsgezind en het vlees kost ook niet zoveel. Het enige nadeel is dat je vaak toch wel een uur of 8 minimaal bezig bent en dat is op een ketel zeker te doen, maar misschien iets too much voor de eerste keer. Van de andere kant kan je niet zoveel verkeerd eon en is het resultaat eigenlijk altijd wel goed.luuk66 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:00:
Ik ben op zoek naar mijn eerste echte bbq gerecht, heb sinds kort een weber kettle 47 cm, heb al pizza gemaakt en kippenpoten. Maar nu wil ik graag mijn eerste echte vlees gerecht maken, heb sinds kort ook een thermometer. Hebben jullie tips om als eerste gerecht te maken? Een soort inkom wat een beetje geschikt is voor beginners 😉
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Hamburgers, worstjes, slavinken, rundervinken, kippenbouten, hele kip beercan style, spatchcock chicken, probeer dingen en probeer de temperatuur te houden op wat je wilt.luuk66 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:00:
Ik ben op zoek naar mijn eerste echte bbq gerecht, heb sinds kort een weber kettle 47 cm, heb al pizza gemaakt en kippenpoten. Maar nu wil ik graag mijn eerste echte vlees gerecht maken, heb sinds kort ook een thermometer. Hebben jullie tips om als eerste gerecht te maken? Een soort inkom wat een beetje geschikt is voor beginners 😉
Dit is misschien wel iets dan: https://www.bbq-nl.com/procureur-steak/luuk66 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:00:
Duurt ongeveer 3 uur en kan weinig aan fout gaan, maar wel een flink stuk lekker vlees
Ah leuk!Paganstars schreef op maandag 3 juli 2023 @ 08:46:
[...]
Wel met wedstrijden, ik weet niet of er een agenda is met alle bbq events!
klik
Zo kom je ook nog eens ergens
Ik bedoelde eigenlijk de nationale meat-lovers buiten bbq-activiteiten
Ik moet echter 1,5 uur reizen naar de locatie en heb daar geen mogelijkheid meer tot opwarmen.
Ik ben dus op zoek naar borrel hapjes die iets minder luisteren naar eet temperatuur.
Zelf heb ik positieve ervaring met afgekoelde/koude moinkballs maar ik zou daar graag nog iets anders bijmaken.
Hebben jullie nog tips wat wel/echt niet te doen?
Zalm roken!denyos schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:18:
Ik heb even jullie hulp/tips nodig. Ik ben al een paar jaar lekker bezig op mijn WSM en heb daar al een hoop verschillende dingen op gemaakt. Nu ga ik volgende week echter met collega’s een stukkie varen en lijkt het mij leuk om wat hapjes van de bbq mee te nemen.
Ik moet echter 1,5 uur reizen naar de locatie en heb daar geen mogelijkheid meer tot opwarmen.
Ik ben dus op zoek naar borrel hapjes die iets minder luisteren naar eet temperatuur.
Zelf heb ik positieve ervaring met afgekoelde/koude moinkballs maar ik zou daar graag nog iets anders bijmaken.
Hebben jullie nog tips wat wel/echt niet te doen?
Een picanha moet prima lukken.luuk66 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:00:
(lekker beginnen met een "kleintje")
[ Voor 4% gewijzigd door CeesKees op 04-07-2023 09:19 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Ik krijg mijn Grizzly Grills Elite Medium echt moeizaam aangestoken. Lukt altijd wel, maar kost veel langer dan in het begin. Denk ook dat het te maken heeft met mijn houtskool waarvan de stukken nogal klein zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het niet/nauwelijks aankrijgen van de bbq lijkt mij geen issue van de bbq zelf. Meer een issue van het gebruikte materiaal (houtskool/wokkels).
Marabu vind ik zelf een stuk lastiger (=duurt langer) dan andere houtskolen.
Mijn methode:
3 wokkels bovenop (klein beetje erin duwen), aansteken, schuif onder open / deksel open laten zolang er vuur uit komt. Als het vuur is gedoofd de deksel eventueel nog 5 minuutjes open laten maar in de praktijk kan hij bij mij altijd dicht en warm ik het keramiek op.
Yup, doe ik ook, en ik werk meestal met Quebracho, wat een stuk harder is.prekz schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:47:
@DennisCle
Het niet/nauwelijks aankrijgen van de bbq lijkt mij geen issue van de bbq zelf. Meer een issue van het gebruikte materiaal (houtskool/wokkels).
Marabu vind ik zelf een stuk lastiger (=duurt langer) dan andere houtskolen.
Mijn methode:
3 wokkels bovenop (klein beetje erin duwen), aansteken, schuif onder open / deksel open laten zolang er vuur uit komt. Als het vuur is gedoofd de deksel eventueel nog 5 minuutjes open laten maar in de praktijk kan hij bij mij altijd dicht en warm ik het keramiek op.
Het lukt wel, maar eerst kon ik gewoon 1 wokkel bovenop leggen, deksel dicht en kwartiertje wachten. Tegenwoordig doe ik 3 wokkels en deksel open eerst een tijdje en dan duurt het vaak wel een half uur nog voordat de boel goed aanstaat en ik boven de 200 graden zit.Gonadan schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:42:
Wat lukt er dan precies niet? Hoe steek je het nu aan en wat gebruik je (kool en brandstof)?
Vermoed ook dat het deels een slechte aankoop is geweest qua houtskool, maar had niet gedacht dat het zoveel langer zou duren.
30 min om op 200C te komen, nadat de wokkels uit zijn, klinkt mij niet vreemd.DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:51:
[...]
Het lukt wel, maar eerst kon ik gewoon 1 wokkel bovenop leggen, deksel dicht en kwartiertje wachten. Tegenwoordig doe ik 3 wokkels en deksel open eerst een tijdje en dan duurt het vaak wel een half uur nog voordat de boel goed aanstaat en ik boven de 200 graden zit.
Misschien ben ik dan te ongeduldig, maar staat me bij dat het vroeger echt sneller ging, dan kon ik een 15/20 minuten voordat ik wat erop wou leggen gewoon beginnen. Pak nu voor de zekerheid maar een uur (wokkeltijd + minstens 30min om op temp te komen). Vind ik wel lang, maar ga sowieso eens kijken naar beter houtskool. Eerst had ik van ECHT, daar was ik wel tevreden over.ASS-Ware schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:52:
[...]
30 min om op 200C te komen, nadat de wokkels uit zijn, klinkt mij niet vreemd.
Ik heb de originele Looft Lighter (https://www.bol.com/nl/nl...nsteker/9200000047694697/) en die werkt prima. Mijn White Quebracho houtskool gaat hier zonder problemen mee aan. Heb ook Marabu geprobeerd, maar dat vonkte een stuk meer bij het gebruik van de Looft Lighter.DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 11:32:
Zijn er Looft Lighters die jullie aanraden van maximaal €70?
Ik krijg mijn Grizzly Grills Elite Medium echt moeizaam aangestoken. Lukt altijd wel, maar kost veel langer dan in het begin. Denk ook dat het te maken heeft met mijn houtskool waarvan de stukken nogal klein zijn.
Je moet hem idd vasthouden. Het hangt van je definitie van "constant" af, hoe groot drama dat is.Russel88 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:57:
Is de nadeel van een looflighter niet dat je dat ding constant vast moet houden?
Met 1 tot 2 minuutjes heb ik wel genoeg vuur in de kamado om hem dicht te kunnen doen en hem op temperatuur te kunnen laten komen. Dat is 40-90 seconden meer werk dan met wokkels. Ik vind dat wel te doen.
Lijkt een beetje op mijn vraag. Bij mij duurt het gevoelsmatig ook “lang” voordat de Kamado aan is. Daarbij komt dat ik de temperatuur niet heel hoog krijg. Denk ook dat het aan mijn houtskool ligt. Wat is goed houtskool voor een Kamado beginner?DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Misschien ben ik dan te ongeduldig, maar staat me bij dat het vroeger echt sneller ging, dan kon ik een 15/20 minuten voordat ik wat erop wou leggen gewoon beginnen. Pak nu voor de zekerheid maar een uur (wokkeltijd + minstens 30min om op temp te komen). Vind ik wel lang, maar ga sowieso eens kijken naar beter houtskool. Eerst had ik van ECHT, daar was ik wel tevreden over.
Ik zou juist zeggen dat het een prima beginners gerecht is. je hebt namelijk de hele dag de tijd om bezig te zijn en je temperatuur onder controle te houden. Kijken wat de bbq doet als je de schuifjes bedient. En in die 8 uur kun je best eens een dipje of uitschieter in temperatuur te hebben zonder dat alles meteen mislukt. En als voordeel: je kunt al die uren maximaal genieten van de geur!Luuk1983 schreef op maandag 3 juli 2023 @ 22:04:
[...]
Pulled pork is super vergevingsgezind en het vlees kost ook niet zoveel. Het enige nadeel is dat je vaak toch wel een uur of 8 minimaal bezig bent en dat is op een ketel zeker te doen, maar misschien iets too much voor de eerste keer. Van de andere kant kan je niet zoveel verkeerd eon en is het resultaat eigenlijk altijd wel goed.
Ik ben met mijn Big Joe wel 3 kwartier tot een uur bezig om op 200C te komen :-)DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Misschien ben ik dan te ongeduldig, maar staat me bij dat het vroeger echt sneller ging, dan kon ik een 15/20 minuten voordat ik wat erop wou leggen gewoon beginnen. Pak nu voor de zekerheid maar een uur (wokkeltijd + minstens 30min om op temp te komen). Vind ik wel lang, maar ga sowieso eens kijken naar beter houtskool. Eerst had ik van ECHT, daar was ik wel tevreden over.
Ja dat bedoel ik inderdaad met vergevingsgezind, dat het niet erg is om de temperatuur niet helemaal onder controle te hebben. Maar met een ketel is er een kans dat je moet bijvullen en ik wist niet zeker of het eerste gerecht meteen 8 uur moest duren, vandaar mijn twijfeljabberwock schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:47:
[...]
Ik zou juist zeggen dat het een prima beginners gerecht is. je hebt namelijk de hele dag de tijd om bezig te zijn en je temperatuur onder controle te houden. Kijken wat de bbq doet als je de schuifjes bedient. En in die 8 uur kun je best eens een dipje of uitschieter in temperatuur te hebben zonder dat alles meteen mislukt. En als voordeel: je kunt al die uren maximaal genieten van de geur!
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Acacia is lekker snel aan, maar wordt niet heel heet.chippie777 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 14:26:
[...]
Lijkt een beetje op mijn vraag. Bij mij duurt het gevoelsmatig ook “lang” voordat de Kamado aan is. Daarbij komt dat ik de temperatuur niet heel hoog krijg. Denk ook dat het aan mijn houtskool ligt. Wat is goed houtskool voor een Kamado beginner?
Marabu is wat lastiger aan te krijgen, maar wordt heter.
Quebracho is het lastigste om aan te krijgen en wordt het heetst.
Dat zijn zo'n beetje de meestgebruikte koolsoorten.
Het ligt eraan wat je doel is. Harde houtskool duurt langer om aan te gaan, maar is beter op lagere temperatuur te houden en gaat langer mee. Zachtere houtskool gaat sneller aan, maar is minder geschikt voor lange sessies.DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Maar je kan natuurlijk meer wokkels gebruiken en het deksel langer open laten staan om het vuur harder te laten branden voor je gaat knijpen.
Ook met een ketel kun je een run maken van 12u of zelfs langer. Maar zelfs als je dat niet haalt is bijvullen niet zo erg. Ik kan me mijn eerste pp nog goed herinneren, veel te zenuwachtig zitten klooien met die schuifjes en in paniek als de temp te snel omhoog of omlaag ging. Maar ik heb die dag wel geleerd hoe mijn bbq reageert.Luuk1983 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:10:
[...]
Ja dat bedoel ik inderdaad met vergevingsgezind, dat het niet erg is om de temperatuur niet helemaal onder controle te hebben. Maar met een ketel is er een kans dat je moet bijvullen en ik wist niet zeker of het eerste gerecht meteen 8 uur moest duren, vandaar mijn twijfel
Wil ik het snel, dan steek ik hem aan met 3-4 aanmaak blokjes op diverse plekken, topvent eraf/open en binnen 30 minuten zit ik op 300+ graden voor pizza's ofzo..
Steek ik hem aan op 1 punt, en zet ik de schuiven maar half open, dan is die na 30 minuten pas rond de 100-120 graden..
Ik gebruik meestle KJ Big Blocks voor L&S, of de goedkope meuk als het voor pizza's of simpel hamburgers grllen etc..
Is dat op die manier niet schadelijk voor je keramiek en pizzasteen? Het is wel een stuk sneller maar je gaat dan ook als een malle door je houtskool heen volgens mij?!verstappen33 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:44:
Ik gebruik divers houtskool, en het ligt er een beetje aan hoe snel ik hem warm wil hebben..
Wil ik het snel, dan steek ik hem aan met 3-4 aanmaak blokjes op diverse plekken, topvent eraf/open en binnen 30 minuten zit ik op 300+ graden voor pizza's ofzo..
Steek ik hem aan op 1 punt, en zet ik de schuiven maar half open, dan is die na 30 minuten pas rond de 100-120 graden..
Ik gebruik meestle KJ Big Blocks voor L&S, of de goedkope meuk als het voor pizza's of simpel hamburgers grllen etc..
http://i1.tinypic.com/5yrg076.jpg
Nee hoor, het ligt er gewoon aan hoe snel ik het op temperatuur wil hebben, 4-5 aanmaak blokjes her en der verdeelt werkt lekker snel..cypress3d schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 15:45:
[...]
Is dat op die manier niet schadelijk voor je keramiek en pizzasteen? Het is wel een stuk sneller maar je gaat dan ook als een malle door je houtskool heen volgens mij?!
Er zijn er zat die met looflighters etc in de weer gaan, dan stop je er ook ineens veel hitte in, bij mij is het juist meer gecontroleerd..
voor pizza's 4-5 blokjes.
voor normaal grillen, 2-3 aan 1 kant, zodat ik 2 zones krijg.
voor low en slow 1.
Nou ja, ik gebruik ook ECHT en dat is lang niet van dat harde spul als velen hier gebruiken. En ik vind een half uur om op 200 te komen ook wel lang, dus wellicht is dat toch een factor.DennisCle schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:32:
[...]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Iemand nog andere tips?
Lijkt mij amper vatbaar. Alleen blaast de wind harder in de openingen, dus iets meer knijpen. Van de andere kant gaat er iets meer warmte aan de buitenkant verloren.Dracula schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:00:
Hoe vatbaar is een kamado voor harde wind? Morgen stevig briesje
Ik heb nooit enige invloed gemerkt van wind.Dracula schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:00:
Hoe vatbaar is een kamado voor harde wind? Morgen stevig briesje
Faeshaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:33:
Wie heeft er nog een lekker en makkelijk recept voor een verse dorade van de BBQ? Ik zat zelf te denken aan wat olie met kruiden en knoflook in combinatie met schijfjes citroen en dan kort grillen aan beide kanten. Heb geen apart rooster/klem voor vis, dus wilde ook de tip van Ralph de Kok gaan proberen door hem in te smeren met mayonaise.
Iemand nog andere tips?
:strip_exif()/f/image/wCdwMDn6AljLCYgFQhYiYKII.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/YRBqnsF7wOR7x2qMrTHOJstH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/E0ZJMJokBL8YPqu4tT9Es8E9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/X5kE6EdMda1CLMMVQIM1Uwuc.jpg?f=fotoalbum_large)
2 Dorades, peper en zout, 2 schijfjes citroen er in, BBQ op 180C, indirect, 30 min, en lekker smullen.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ik snij het meestal wel een stuk terug, fatcap is bij mij voornamelijk hitteschildMrVegeta schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:56:
De Livar Boston Butt van Beef en Steak is gister geleverd. Ongeveer 3kg, beide hebben een een aardig dikke vetcap. Ongeveer 1 centimeter. Nu heb ik geleerd dat vet een goede smaakmaker is. Is dat ook zo als je pulled pork wilt maken? Ik denk ruitlinks insnijden en goed met rub insmeren, net als de rest van de butt.
Een paar weken geleden precies dit gedaan. Smaakte heerlijk. Ik heb een gietijzeren rooster gebruikt en ook in combinatie met de mayo plakte eea nog aan het rooster.Faeshaas schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 17:33:
Wie heeft er nog een lekker en makkelijk recept voor een verse dorade van de BBQ? Ik zat zelf te denken aan wat olie met kruiden en knoflook in combinatie met schijfjes citroen en dan kort grillen aan beide kanten. Heb geen apart rooster/klem voor vis, dus wilde ook de tip van Ralph de Kok gaan proberen door hem in te smeren met mayonaise.
Iemand nog andere tips?
Lees net dit:Paganstars schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 08:29:
[...]
Ik snij het meestal wel een stuk terug, fatcap is bij mij voornamelijk hitteschild
Unlike the fat found inside the meat known and intramuscular fat, the fat cap is composed of subcutaneous fat, a thick, hard layer of fat that forms under the skin.
Dat veranderd de zaak aanzienlijk.
Vet in stoofvlees (waar het in feite verdacht veel op lijkt) kan een smaakmaker zijn maar als het serieuze hoeveelheden zijn heb je ook grote kans op flinke stukken snot in je pulled pork. Ik weet niet of ik daar heel gelukkig van zou worden.MrVegeta schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 07:56:
De Livar Boston Butt van Beef en Steak is gister geleverd. Ongeveer 3kg, beide hebben een een aardig dikke vetcap. Ongeveer 1 centimeter. Nu heb ik geleerd dat vet een goede smaakmaker is. Is dat ook zo als je pulled pork wilt maken? Ik denk ruitlinks insnijden en goed met rub insmeren, net als de rest van de butt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat ziet er goed uit! Maar ik heb dus niet zo'n apart rooster om de vis op te doen, dus ik weet niet of dat gaat lukken zonder dat ie helemaal uit elkaar valt? Of heb je hem daarom samengebonden?ASS-Ware schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:16:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
2 Dorades, peper en zout, 2 schijfjes citroen er in, BBQ op 180C, indirect, 30 min, en lekker smullen.
Hoe lang en op welke temperatuur heb je hem toen gegrild? Ik heb geen gietijzeren rooster maar dat lijkt me nog geen super groot probleem. In het filmpje van Ralph de Kok bereidt hij de dorade boven direct vuur in enkele minuten. Dat in combinatie met de mayonaise lijkt wel goed te werken als je geen aparte visgrill/rooster.Rhip schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:03:
[...]
Een paar weken geleden precies dit gedaan. Smaakte heerlijk. Ik heb een gietijzeren rooster gebruikt en ook in combinatie met de mayo plakte eea nog aan het rooster.
Het biertje gaat er niet warm van worden hoor. Ik gebruik de looftlighter nu weer regelmatig wanneer ik hot and fast moet doen. Bij low and slow is het gewoon een wokkeltje.Russel88 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:57:
Is de nadeel van een looflighter niet dat je dat ding constant vast moet houden?
De reden is heel simpel: hot and fast heeft een grote hoeveelheid kolen nodig die branden. Dus dan gebruik ik de looftlighter omdat deze op meerdere plekken kan aansteken maar vooral: luchtverplaatsing. Met 5 minuten heb ik al 150C, met een wokkel duurt het veel langer want enkel natuurlijke trek.
Maar natuurlijk is de kamado nog niet heat soaked na 5 minuten op 200C (En dat hoeft ook niet)
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidappFaeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:11:
[...]
Dat ziet er goed uit! Maar ik heb dus niet zo'n apart rooster om de vis op te doen, dus ik weet niet of dat gaat lukken zonder dat ie helemaal uit elkaar valt? Of heb je hem daarom samengebonden?
[...]
Hoe lang en op welke temperatuur heb je hem toen gegrild? Ik heb geen gietijzeren rooster maar dat lijkt me nog geen super groot probleem. In het filmpje van Ralph de Kok bereidt hij de dorade boven direct vuur in enkele minuten. Dat in combinatie met de mayonaise lijkt wel goed te werken als je geen aparte visgrill/rooster.
Hoeft niet veel te kosten.
Als je vaker vis maakt wel een aanrader.
Onder de €20 zoeken op vis rooster bqq krijg je al enorm veel hits.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Exacte temp en tijd durf ik niet te zeggen. Ik deed het ook een paar minuten direct boven het vuur.Faeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:11:
Hoe lang en op welke temperatuur heb je hem toen gegrild? Ik heb geen gietijzeren rooster maar dat lijkt me nog geen super groot probleem. In het filmpje van Ralph de Kok bereidt hij de dorade boven direct vuur in enkele minuten. Dat in combinatie met de mayonaise lijkt wel goed te werken als je geen aparte visgrill/rooster.
Een gietijzeren rooster is ook zeker niet nodig. Ik denk juist dat hij daardoor eerder plakt.
Bedoelde meer wind en omvallen…. Maar heb hem maar even veilig weggezet.Luuk1983 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 21:38:
[...]
Lijkt mij amper vatbaar. Alleen blaast de wind harder in de openingen, dus iets meer knijpen. Van de andere kant gaat er iets meer warmte aan de buitenkant verloren.
[ Voor 5% gewijzigd door Dracula op 05-07-2023 09:28 ]
https://themeatsmokingguy...-it/?utm_content=cmp-trueGonadan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:07:
[...]
Vet in stoofvlees (waar het in feite verdacht veel op lijkt) kan een smaakmaker zijn maar als het serieuze hoeveelheden zijn heb je ook grote kans op flinke stukken snot in je pulled pork. Ik weet niet of ik daar heel gelukkig van zou worden.
Dat artikel klinkt wel aardig legit.
Mocht iemand een tip hebben voor een ander luxe stukje vlees dat wat makkelijker in kleine porties te bereiden is houd ik me ook aanbevolen
Yup. Niet voor niets gebruiken we in NL meestal procureur, dat is gewoon een beter stuk vlees wat dat betreft.MrVegeta schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:29:
[...]
https://themeatsmokingguy...-it/?utm_content=cmp-true
Dat artikel klinkt wel aardig legit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Kan m.i. prima, maak er vaak genoeg 3-4 dikke steaks van voor mezelf, of inderdaad in 2 delen en voor 2 personen.Emmavdv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:35:
Binnenkort ga ik een diner voor twee bereiden, en hierbij wil ik graag een mooi stukje vlees op mijn kamado leggen. Nu vind ik Picanha altijd erg lekker. Een hele is alleen nogal veel voor twee personen. Werkt het als je deze opsnijd en dan de helft in de vriezer legt, zonder verlies van kwaliteit bij het barbecueën? Ik kan me voorstellen dat het dan misschien wat droog zou kunnen worden. Ik vind het ook zonde als ik uiteindelijk een deel van de picanha weg kan gooien.
Mocht iemand een tip hebben voor een ander luxe stukje vlees dat wat makkelijker in kleine porties te bereiden is houd ik me ook aanbevolen
Denk dat het eerder afhankelijk is van de kwaliteit van de picanha zelf.
Rib eye. Cote de Boeuf.Emmavdv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:35:
Binnenkort ga ik een diner voor twee bereiden, en hierbij wil ik graag een mooi stukje vlees op mijn kamado leggen. Nu vind ik Picanha altijd erg lekker. Een hele is alleen nogal veel voor twee personen. Werkt het als je deze opsnijd en dan de helft in de vriezer legt, zonder verlies van kwaliteit bij het barbecueën? Ik kan me voorstellen dat het dan misschien wat droog zou kunnen worden. Ik vind het ook zonde als ik uiteindelijk een deel van de picanha weg kan gooien.
Of je snijdt een picanha in steaks: YouTube: How to GRILL PICANHA on the BBQ and Slow 'N Sear!
Ik zag een vriend het gebruiken, hij had het gekregen, en zag dat het niet erg handig was.Chevy454 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:14:
[...]
Het biertje gaat er niet warm van worden hoor. Ik gebruik de looftlighter nu weer regelmatig wanneer ik hot and fast moet doen. Bij low and slow is het gewoon een wokkeltje.
De reden is heel simpel: hot and fast heeft een grote hoeveelheid kolen nodig die branden. Dus dan gebruik ik de looftlighter omdat deze op meerdere plekken kan aansteken maar vooral: luchtverplaatsing. Met 5 minuten heb ik al 150C, met een wokkel duurt het veel langer want enkel natuurlijke trek.
Maar natuurlijk is de kamado nog niet heat soaked na 5 minuten op 200C (En dat hoeft ook niet)
Komt misschien omdat hij Briketten gebruikte dan houtskool. Houtskool gaat sneller en hoef je idd minder lang te staan met dat ding in je hand.
Ik had net deze al gevonden: https://www.blokker.nl/bl...visgrill-rvs/2466680.htmlDennis1812 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:17:
[...]
https://www.bol.com/nl/p/...ocialshare_pdp_androidapp
Hoeft niet veel te kosten.
Als je vaker vis maakt wel een aanrader.
Onder de €20 zoeken op vis rooster bqq krijg je al enorm veel hits.
Aangezien er hier een Blokker in het dorp zit en ik er zo toch langs kom ga ik wel even kijken. Wellicht niet de beste grill maar wil uberhaupt vrijdag kijken of een hele vis op de BBQ voor herhaling vatbaar is
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
True, heb ik meestal ook maar dacht probeer eens wat anders. Zal uiteindelijk niet heel veel uitmaken toch?Gonadan schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:36:
[...]
Yup. Niet voor niets gebruiken we in NL meestal procureur, dat is gewoon een beter stuk vlees wat dat betreft.
Overigens ben ik enorm fan van mijn Looflighter. Ik kan iedereen dat ding aanraden. Om een of andere reden werken die wokkels bij mij vaak niet. Ze branden niet helemaal op, gaan snel uit en dan kneiter veel roken. Hoe je dat fout kan doen is mij een raadsel maar toch... Die Looflighter, 2 a 3 minuutjes heb je een mooi vuurtje. Het ziet er wat knullig uit, maar wanneer iedereen aan het eten is hoor je daar niets meer over...
[ Voor 38% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2023 10:46 ]
Met een handvat vindt ik niet handig. Daardoor kon mijn Kamado iig niet dicht. Misschien iets om rekening mee te houden.Faeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:19:
[...]
Ik had net deze al gevonden: https://www.blokker.nl/bl...visgrill-rvs/2466680.html
Aangezien er hier een Blokker in het dorp zit en ik er zo toch langs kom ga ik wel even kijken. Wellicht niet de beste grill maar wil uberhaupt vrijdag kijken of een hele vis op de BBQ voor herhaling vatbaar is
Ik zou wel graag zo een rooster willen wat je bv groente in kan doen en dan dicht klemmen en dan gewoon met de hand omdraaien.
[ Voor 10% gewijzigd door MrVegeta op 05-07-2023 10:48 ]
Of je het proeft durf ik niet te zeggen, maar het is wel echt een ander stuk vlees. In procureur zit meer het goede vet zoals je link dat noemde en niet die 'fat cap'.MrVegeta schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:43:
True, heb ik meestal ook maar dacht probeer eens wat anders. Zal uiteindelijk niet heel veel uitmaken toch?
Overigens ben ik enorm fan van mijn Looflighter. Ik kan iedereen dat ding aanraden. Om een of andere reden werken die wokkels bij mij vaak niet. Ze branden niet helemaal op, gaan snel uit en dan kneiter veel roken. Hoe je dat fout kan doen is mij een raadsel maar toch... Die Looflighter, 2 a 3 minuutjes heb je een mooi vuurtje. Het ziet er wat knullig uit, maar wanneer iedereen aan het eten is hoor je daar niets meer over...
Het idee van de Amerikanen is nog wat lekkers maken van een niet zo bijzonder stukje vlees, wij doen daar dan decadent en gaan er duur spul voor gebruiken waarbij je zelf niet meer hoeft te snijden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mayo ook eens geprobeerd, werkte voor geen zak. Visrooster werkt vele malen prettiger (en kost ook niet veel).Faeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:11:
[...]
Dat ziet er goed uit! Maar ik heb dus niet zo'n apart rooster om de vis op te doen, dus ik weet niet of dat gaat lukken zonder dat ie helemaal uit elkaar valt? Of heb je hem daarom samengebonden?
[...]
Met dergelijke klemmen zit ik altijd te klooien dat de vis er niet lekker tussen past. Als je een beetje vis hebt, is er niet genoeg speling om het ringetje bij het handvat weer terug te schuiven, die krijg je er dan niet omheen waardoor het niet klemt. En dus loop je te hannesen met een touwtje oid. Als je dikke vis hebt, past überhaupt de klem niet dicht...Faeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:19:
[...]
Ik had net deze al gevonden: https://www.blokker.nl/bl...visgrill-rvs/2466680.html

Ik maak (mede om bovenstaande reden?) ook niet heel vaak vis. Maar zag laatst wel een vispannetje ergens (niet meegenomen). Als de vis toch indirect gaat zou dit misschien ook iets kunnen zijn?
https://www.allesvoorbbq.nl/product/the-bastard-rvs-vispan
Ik heb zoiets wel eens voorbij zien komen op AliExpress.MrVegeta schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 10:47:
[...]
Met een handvat vindt ik niet handig. Daardoor kon mijn Kamado iig niet dicht. Misschien iets om rekening mee te houden.
Ik zou wel graag zo een rooster willen wat je bv groente in kan doen en dan dicht klemmen en dan gewoon met de hand omdraaien.

Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Met briketten was het juist mijn life saver. Als iemand zich nog de weber kokos briketten kan herinerren.Russel88 schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:58:
Ik zag een vriend het gebruiken, hij had het gekregen, en zag dat het niet erg handig was.
Komt misschien omdat hij Briketten gebruikte dan houtskool. Houtskool gaat sneller en hoef je idd minder lang te staan met dat ding in je hand.
Die krengen gingen gewoon niet aan, met de looftlighter gingen die wel aan maar was inderdaad wat gehannes. Met ecobrasa ging het goed maar in vergelijking met houtskool is het inderdaad lastiger. Dan heb je liever een vuurstarter als je heel veel wilt aansteken.
Maar we hadden het hier over een kamado wat eigenlijk 99% met houtskool wordt gebruikt.
[ Voor 18% gewijzigd door Chevy454 op 05-07-2023 12:18 ]
Plaatje kwam me bekend voor...Sorted Food heeft ze gereviewed.Quad schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Ik heb zoiets wel eens voorbij zien komen op AliExpress.
[Afbeelding]
De originele versie is hier te krijgen (stukkie duurder dan de Ali-versie

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik heb het touwtje er omheen gedaan om hem dicht te houden, maar aangezien de huid er nog omheen zat, viel hij niet uit elkaar, alleen wel makkelijk optillen zo.Faeshaas schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:11:
[...]
Koop er 1 die niet bevroren is, snij hem in 2-en, bereid 1 deel en vries het andere deel in.Emmavdv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:35:
Niet eerst laten ontdooien en dan weer invriezen he!
Dan doe je hem niet dicht, maar leg je hem er op, dat doe ik ook.Aldmar schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 11:30:
[...]
Met dergelijke klemmen zit ik altijd te klooien dat de vis er niet lekker tussen past. Als je een beetje vis hebt, is er niet genoeg speling om het ringetje bij het handvat weer terug te schuiven, die krijg je er dan niet omheen waardoor het niet klemt. En dus loop je te hannesen met een touwtje oid. Als je dikke vis hebt, past überhaupt de klem niet dicht...
Ik hoef hem toch niet om te draaien.
Sinds enkele maanden heb ik eindelijk een BBQ. We zijn begonnen met een master touch.
Vrouwlief moet nog overtuigd worden dat een green egg ook noodzakelijk is.
Mijn eerste vraag is waar jullie briketten voordelig inslaan? Ik heb enkele keren de weber briketten gekocht a 17€/10kg.
Haha de Ali gebruikt zelfs de foto's van de site, schaamteloos. Ik twijfel, aan de ene kant is het maar een paar euro, maar dat kan toch bijna niet goed gaan? Schoonmaken lijkt me ook een drama.TheOmen schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:23:
[...]
Plaatje kwam me bekend voor...Sorted Food heeft ze gereviewed.
De originele versie is hier te krijgen (stukkie duurder dan de Ali-versie)
Ik zou niet durven. Ik haal er waarschijnlijk één bij de makro. Die zijn vacuüm, dus neem aan dat die niet eerder ingevroren zijn geweest. Hoe zou je deze dan snijden? Zo dat je twee langere driehoeken krijgt? Of zo dat je een klein driehoekje en een trapeze over houd?ASS-Ware schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 12:43:
[...]
Koop er 1 die niet bevroren is, snij hem in 2-en, bereid 1 deel en vries het andere deel in.
Niet eerst laten ontdooien en dan weer invriezen he!
Als ik weer wat nodig heb voor de Weber dan google ik Ecobrasa, cocosbriketten, en dan koop ik gelijk 5 dozen.perejoseph schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:20:
Volgende week ga ik met een goede vriend deelnemen aan de weber BBQ academy . Heeft iemand hier al ervaring mee?
Sinds enkele maanden heb ik eindelijk een BBQ. We zijn begonnen met een master touch.
Vrouwlief moet nog overtuigd worden dat een green egg ook noodzakelijk is.
Mijn eerste vraag is waar jullie briketten voordelig inslaan? Ik heb enkele keren de weber briketten gekocht a 17€/10kg.
Maakt dat uit?Emmavdv schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 13:47:
[...]
Ik zou niet durven. Ik haal er waarschijnlijk één bij de makro. Die zijn vacuüm, dus neem aan dat die niet eerder ingevroren zijn geweest. Hoe zou je deze dan snijden? Zo dat je twee langere driehoeken krijgt? Of zo dat je een klein driehoekje en een trapeze over houd?
Als je na het bereiden maar tegen de draad snijdt.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism