ThaAresX schreef op dinsdag 27 juni 2023 @ 07:34:
[...]
Slim om zo de uitsparing voor je kamado te maken! Ik wilde zelf een ronde uitsparing, maar ik heb mij altijd afgevraagd hoe ik dit voor elkaar zou moeten krijgen, maar zo ziet het er wel makkelijker en net zo goed uit.
Wij hebben hem zo uitgemeten dat hij er makkelijk in kan en de /=\ achterkant is een inham dat het scharnier er mooi tussen valt (Kamado Joe). Uit mijn hoofd is het werkblad 70cm diep, zodat de deksel makkelijk open kan.
Ik gok dat ik een euro of 300 kwijt was voor puur het werkblad en de stenen metselen (excl. gereedschap)
4 zakken
Portland cement a €25
12 zakken
metselzand a €17,50
(7x totaal) 21 meter
betonstaal 6mm a €12,50
Circa 250
waalformaat gevelstenen. Ik heb ze vanuit de bouw gekocht/over (zelfde stenen als onze woning, onze woning is links op de foto, achter/rechts is stenen buurman), als je ze koopt bij de Hornbach ben je een euro of €175 kwijt. Kan goedkoper via partij op Marktplaats.
1 plaat
Betonplex (250x125x1,8) a €64
2 bussen
siliconekit a €6
1 zakje
kunststofvezels a €5
Wat klein spul zoals schroeven voor betonplex vastzetten.
Gereedschap:
Mortelgarde a €12
Sponsspaan met wat
sponslagen (iets van €15 totaal)
Dingen als een troffel, voegspijker, etc. maar die had ik al liggen
Achterplaat (Bokwerk) heb ik van Marktplaats gehaald voor 5 tientjes en op maat gezaagd.
Dan nog optionele dingen als onderstaande, die je zo duur kan maken als je wilt;
Spoelbak
Kraan
Zeeppompje
Begonnen met opmetselen van de kolommen, afhankelijk van de breedte van het blad en de hoogte (minus de dikte van het blad) kan je uitrekenen hoeveel stenen je nodig hebt.
Cement maken is niet echt rocket science. Ongeveer 1 deel cement op 3 delen zand. Volgens mij ging er 3 liter water bij, maar dat is in beetjes toegevoegd tot een homogene massa.
Stenen goed nat maken, zeker met dit warme weer een tijdje in een emmer water laten volzuigen.
Onderste laag op de ondergrond "
aanbranden"
Tussen de kolommen heb ik betonstaal geplaatst als extra stevigheid. Tevens betonstaal gebruikt (om de paar centimeter) waar de kamado op komt te staan.
Voor het werkblad hebben wij een mal gemaakt met betonplex, randen van reststukken betonplex gemaakt en alles dicht gekit met siliconenkit. Gaten gemaakt voor de (wasbak,) doorvoer van kraan, doorvoer van zeeppompje en doorvoer van gasfles. Gaten met PVC-pijpjes (respectievelijk 32mm, 40mm en 19mm) gevuld en ook gekit zodat er niets uitstroomde.
Ook hier betonstaal en kunststofvezels in het cement geplaatst (iets hoger dan op de betonplex, door middel van wat ijzerdraad, zodat het cement er onder kan. Dit ter stevigheid.
Na uitharden met de sponsspaan zo glad mogelijk geschuurd. Gaat nog wel een paar keer overheen.
Zal eens kijken of ik de tekening nog heb.
Disclaimer; ik ben noch een metselaar, noch een betonstorter. puur DIY projectje

Voor het blad alleen al vrroegen keukenwinkels ruim €1500 zonder garantie dat het smalle deel heel bleef. Nu voor een fractie het hele bouwwerkje gemaakt.
[
Voor 8% gewijzigd door
Source90 op 27-06-2023 18:55
]