Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 253 ... 344 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-08 16:26

Tomatoman

Fulltime prutser

Stimulate14 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:03:
[...]

Dit is gewoon een goede paint.
Goed dat je het zegt, ik betwijfelde al of deze foto echt was. :+

Serieus: taai vlees snijd je bij het opdienen het beste op de draad, niet langs de draad. Als de afzonderlijke plakken 6 mm dik zijn en je het vlees daarna op je bord in hapklare stukken van 20 mm snijdt, is geen enkele vezel in een hap langer dan 6 mm. Als de plakken vlees langs de draad worden gesneden bij het opdienen, zit je uiteindelijk happen te eten met vezels van 20 mm lang. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten dat een hap van het op de draad gesneden vlees door de kortere vezels minder taai is.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspernts
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-08 16:58
Tomatoman schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 10:43:
[...]

Goed dat je het zegt, ik betwijfelde al of deze foto echt was. :+

Serieus: taai vlees snijd je bij het opdienen het beste op de draad, niet langs de draad. Als de afzonderlijke plakken 6 mm dik zijn en je het vlees daarna op je bord in hapklare stukken van 20 mm snijdt, is geen enkele vezel in een hap langer dan 6 mm. Als de plakken vlees langs de draad worden gesneden bij het opdienen, zit je uiteindelijk happen te eten met vezels van 20 mm lang. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om te weten dat een hap van het op de draad gesneden vlees door de kortere vezels minder taai is.
Yep, met andere woorden: het ligt er precies aan hoe dik je eerste snede is t.o.v. de tweede.
Als je eerst steaks van 20-30mm snijd, de steaks grillt en dan op het bord in plakjes van 5-6 mm snijd. Dan snij je de steaks in de richting van de draad. De draad is dan nooit groter dan 5-6 mm. Zie YT filmpje:
Als je de picanha in z'n geheel gaart, vervolgens plakken van 5-6 mm snijd en daarna op je bord verder hapklaar maakt. Dan snij je de plakken tegen de draad in. De draad is dan ook nooit groter dan 5-6mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:51

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Grappig om de handleiding van zo'n ding eens te lezen:
• De grill nooit gebruiken onder een overhangende constructie, zoals een dak,
carport, luifel of overstek.
• De grill is UITSLUITEND voor GEBRUIK BUITENSHUIS.
• Houd een afstand van ten minste 3 m van een overhangende constructie, muur, rail
of andere constructie.
• Houd ten minste 3 m vrije ruimte van brandbaar materiaal, zoals hout, een houten
dek, droge planten, gras, borstels, papier of doeken.
Als ik al die braaihokken en ingebouwd in buitenkeukens zie dan geloof ik dat dit soort richtlijnen niet heel serieus genomen worden. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Of niet gelezen

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 28-08 13:28
algemeen bekend dat gebruikers nooit lezen...

desalniettemin, als het genoeg gelucht wordt, dan zou het in principe moeten kunnen.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zelfs met genoeg luchten wordt nog drie meter afstand geëist. Het zal meer aansprakelijkheid te maken hebben, je zit in handleidingen vrij vaak heel strikte regels die men vaak als overdreven ervaart. Veel gebruikers lezen best, maar de meeste gebruikers zijn wel vrij makkelijk in het negeren van aanwijzingen als het hen niet uit komt.

On-topic vraagje:

Ik ben aan het kijken naar een Kamado en vind de Classic II en III van KJ wel erg interessant. Één van de belangrijke verschillen is de ruimte intern. De II heeft twee lagen voor de roosters, de III heeft er drie.
Zijn er mensen die dat gebruiken en eventueel ook met een sloroller?

Als je een steen neer legt ter afscherming van directe hitte, kost je dat dan al één laag voor het rooster of ligt de steen nog onder? En hoeveel ruimte blijft er over als je de sloroller gebruikt?

Ik wil namelijk sowieso vaker vlees gaan drogen en dat kost al snel heel veel roosterruimte. Daarnaast zou zo'n sloroller het mooi gelijkmatig heet moeten kunnen houden zonder dat de buitenranden heter worden, maar als dat meteen weer zorgt dat er minder in kan dan is een II misschien te klein?
Ik zit een beetje hardop te beredeneren zoals jullie merken. Ben er nog niet helemaal over uit hoeveel roosterruimte ik nodig zou hebben. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:59

zeroday

There is no alternative!

Gonadan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:56:

On-topic vraagje:

Ik ben aan het kijken naar een Kamado en vind de Classic II en III van KJ wel erg interessant. Één van de belangrijke verschillen is de ruimte intern. De II heeft twee lagen voor de roosters, de III heeft er drie.
Zijn er mensen die dat gebruiken en eventueel ook met een sloroller?
KJ II hier .. werkt geweldig en genoeg ruimte
Als je een steen neer legt ter afscherming van directe hitte, kost je dat dan al één laag voor het rooster of ligt de steen nog onder? En hoeveel ruimte blijft er over als je de sloroller gebruikt?
Goede vraag, het is vooral even uittesten hoe je eea moet doen maar doe je het goed dan kost dat geen laag want de steen (2x een halve) ligt eronder. Daarbovenop kan nog een druipbak en dan pas komt de laag voor direct / indirect of bijv. een halve grilplaat
Ik wil namelijk sowieso vaker vlees gaan drogen en dat kost al snel heel veel roosterruimte. Daarnaast zou zo'n sloroller het mooi gelijkmatig heet moeten kunnen houden zonder dat de buitenranden heter worden, maar als dat meteen weer zorgt dat er minder in kan dan is een II misschien te klein?
Ik zit een beetje hardop te beredeneren zoals jullie merken. Ben er nog niet helemaal over uit hoeveel roosterruimte ik nodig zou hebben. :P
Niets van gemerkt dat de buitenkant heter wordt. ik heb ook nog een rek wat er bovenin kan en in de winter gebruik ik beiden om zalmen te roken (koud) .. Drogen van vlees nooit gedaan .

qua grootte zit er volgens mij weinig verschil in oppervlakte de III is hoger ivm de slowroller ..
Maar daar dus geen ervaring mee.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07:17
Gonadan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 14:56:

On-topic vraagje:

Ik ben benieuwd, wat bedoel je precies met drogen? Jerky of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:49
Een vriend van mij is binnenkort jarig en we willen met de groep een cadeau doen, nu vraagt hij een vleesthermometer die hij ook op zijn telefoon kan ontvangen. Nu ben ik zelf niet zo thuis in de categorie en heb ik wat lopen Googlen en komt de Meater Plus (50 meter) eigenlijk het beste uit de bus (blok valt niet meer in het budget).

Ik lees hier in dit topic vrij positieve verhalen over de Meater Plus, is dit de juiste keuze?

Alternatief zou kunnen zijn die van Grill Guru omdat hij daar alles van heeft, maar die heeft flink wat minder bereik: https://rookplankje.nl/pr...raadloze-bbq-thermometer/

[ Voor 18% gewijzigd door Gynnad op 15-06-2023 20:20 ]

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

zeroday schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:14:
[...]

[...]

Goede vraag, het is vooral even uittesten hoe je eea moet doen maar doe je het goed dan kost dat geen laag want de steen (2x een halve) ligt eronder. Daarbovenop kan nog een druipbak en dan pas komt de laag voor direct / indirect of bijv. een halve grilplaat
Ah dat is mooi. Twee lagen lijkt mij wel fijn dus dan hoeft niet per se de III.
Zou dat met sloroller ook nog kunnen eventueel?
Niets van gemerkt dat de buitenkant heter wordt. ik heb ook nog een rek wat er bovenin kan en in de winter gebruik ik beiden om zalmen te roken (koud) .. Drogen van vlees nooit gedaan .

qua grootte zit er volgens mij weinig verschil in oppervlakte de III is hoger ivm de slowroller ..
Maar daar dus geen ervaring mee.
Qua diameter niet maar drie lagen in plaats van twee is anderhalf keer de oppervlakte. ;)
Jaspervl schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:41:

Ik ben benieuwd, wat bedoel je precies met drogen? Jerky of zo?
Bijvoorbeeld. Of biltong, of cowboyvlees of welke variant dan ook. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:15:
Een vriend van mij is binnenkort jarig en we willen met de groep een cadeau doen, nu vraagt hij een vleesthermometer die hij ook op zijn telefoon kan ontvangen. Nu ben ik zelf niet zo thuis in de categorie en heb ik wat lopen Googlen en komt de Meater Plus (50 meter) eigenlijk het beste uit de bus (blok valt niet meer in het budget).

Ik lees hier in dit topic vrij positieve verhalen over de Meater Plus, is dit de juiste keuze?
Op zich is het een goede keuze, maar die 50 meter haal je never nooit niet. Dus het ligt er een beetje aan hoe groot zijn tuin is.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11:49
Ozzie schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:19:
[...]

Op zich is het een goede keuze, maar die 50 meter haal je never nooit niet. Dus het ligt er een beetje aan hoe groot zijn tuin is.
Hij heeft wel een flinke tuin, kan mij ook voorstellen dat wanneer hij (even) binnen is het bereik wellicht wat minder sterk is?

Alternatief zou kunnen zijn die van Grill Guru omdat hij daar alles van heeft, maar die heeft flink wat minder bereik: https://rookplankje.nl/pr...raadloze-bbq-thermometer/

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Nu online
Gynnad schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:21:
[...]

Hij heeft wel een flinke tuin, kan mij ook voorstellen dat wanneer hij (even) binnen is het bereik wellicht wat minder sterk is?

Mijn tuin is 10m diep en de barbecue staat ergens achterin dus zeg ongeveer 8m van het huis. Op de bank in de woonkamer heb ik nog bereik, maar die staat aan de achterkant van het huis. Als ik naar de keuken loop aan de voorkant van het huis zie ik helemaal niks meer in de app.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Precedente
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 11:55
Ik heb een brisket point gekregen van bijna 3kg, hij is helaas niet bevroren. Dus zal hem dit weekend wel klaar moeten maken. Ik heb ook nog kersen hout, is dit sterk genoeg voor brisket?

Iemand toevallig ook nog een goed receptje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gynnad schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:15:Nu ben ik zelf niet zo thuis in de categorie en heb ik wat lopen Googlen en komt de Meater Plus (50 meter) eigenlijk het beste uit de bus (blok valt niet meer in het budget).

Die 50m is van dezelfde orde grootte als de gemiddelde leuter van 30cm die elke man tussen zijn benen heeft hangen :+

Je red het er never nooit niet mee. Met 7m en een raam en wat muurtjes is het wel op hoor. Maar dat is voor het gemiddelde huis wel genoeg. Maar die meater is pas geniaal als je die met een tablet aan de MEATER cloud hangt. Dan kan je gewoon weg gaan en op je mobieltje kijken.

Ik ben dolblij met mijn meater dat ik een block werkeloos heb liggen (dank je voor de herinnering om die batterijen te vervangen) omdat ik die enkele meater+ altijd gebruik.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
niels132 schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 09:48:
Dank voor je reactie en dat ziet er goed uit! Normaal zou ik ook niet naar 65 gaan, maar ivm zwangere dames in het gezelschap leek mij dit nog acceptabel., zeker omdat het recept zelf ook al over 65 spreekt..
Zwanger is sous vide de enige juiste manier om malsheid en voedselveiligheid te combineren. Of gewoon kip…

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
Precedente schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:42:
Ik heb een brisket point gekregen van bijna 3kg, hij is helaas niet bevroren. Dus zal hem dit weekend wel klaar moeten maken. Ik heb ook nog kersen hout, is dit sterk genoeg voor brisket?

Iemand toevallig ook nog een goed receptje?
Ja kan prima. Injecteren met runderfond, smear van mosterd, grove spg (zout, peper, knoflookgranulaat), wrappen op 77c met fond, door garen tot ~93c regelmatig kijken of het probe tender is. Terug koelen tot 65~70c bij serveren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:52

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Gonadan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 11:56:
Grappig om de handleiding van zo'n ding eens te lezen:

[...]

Als ik al die braaihokken en ingebouwd in buitenkeukens zie dan geloof ik dat dit soort richtlijnen niet heel serieus genomen worden. :D
Dus omdat jij van je vrouw geen nieuwe bbq mag, ga je mij ff lopen leggen af te zeiken? :(

:+

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudvisje
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-07 19:38
peacelord schreef op maandag 29 mei 2023 @ 18:53:
Vandaag op de Columbus pizza’s gebakken. Dat apparaat vliegt naar de 350 graden. Dat was dus even zoeken naar de juiste tijd.[Afbeelding]

Aangezien ik hem intensief gebruikt heb de afgelopen dagen dacht ik dan brand ik hem nog even schoon. Wil ik het rooster eraf halen wat direct door mijn handschoenen heen brandt. Weet ik dat ook weer. Wat een gaaf apparaat. Eergisteren Boston butt gebruikt voor low and slow pp. dat duurde langer dan verwacht dus heb ik hem na 9 uur op 90 graden Bbq in de oven gelegd zodat ik de kamado kon gebruiken voor aardappels en prei.
welke model Columbus heb jij? Overweeg ook een Columbus maar op de foto's van de large zie ik dat het rooster een stukje lager ligt dan de rand. Lijkt mij dat dit zeker bij het pizza bakken erg onhandig is. Dit heeft bijvoorbeeld een grill guru weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

zeroday schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 18:14:
[...]

[...]

Heb maar wat filmpjes gekeken voor een beter idee en het lijkt inderdaad precies te zijn wat je zegt. In principe kunnen de stenen gewoon onder de roosters.

Overigens zag ik dat er sowieso nog een 'grill expander' is, of wel los rekje wat je er nog bovenop kunt zetten. Dus daarmee kan je bij een II alsnog drie lagen rooster creëren als ik het goed zie. (en bij een III dus vier lagen) Mocht ik tekort blijken te komen in de toekomst kan ik dus alsnog een laag bijkopen zonder meteen voor een III te hoeven gaan.

De sloroller lijkt echter in een I of II met een apart rekje gebruikt te moeten worden, dus niet met het D&C rek. Een expander past er dan waarschijnlijk ook niet op. Daarmee lijkt het wel dat als je echt met de sloroller aan de gang wilt je gewoon voor de III moet gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Koffie schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 07:57:
Dus omdat jij van je vrouw geen nieuwe bbq mag, ga je mij ff lopen leggen af te zeiken? :(

:+
Ik heb een andere tactiek. M'n dochter heeft rood al als mooiste bestempeld, m'n vriendin weet het pas zodra ze moet helpen tillen om de ketel in de standaard te krijgen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 20:17:

[...]

Ah, ik heb nog nooit geprobeerd om op zulke lage temperaturen te bbq-en.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jaspervl schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:25:
Ah, ik heb nog nooit geprobeerd om op zulke lage temperaturen te bbq-en.
Een graag of 80 is het idee, zal flink knijpen worden. :P

Ik doe dat nu in de oven, maar wil dat heel graag met vuur doen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-08 17:55
Gonadan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:24:
[...]

80 is wel te doen hoor. Ik dacht eigenlijk dat drogen op 50-60 graden ging en dat is wel erg laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]

80 is wel te doen hoor. Ik dacht eigenlijk dat drogen op 50-60 graden ging en dat is wel erg laag.
Kan ook maar dan duurt het nóg langer. :P
Hangt er ook vanaf wat je droogt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Gonadan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:53:
[...]

Kan ook maar dan duurt het nóg langer. :P
Hangt er ook vanaf wat je droogt.
Ik houd me aanbevolen voor receptjes en wil zeker het eindresultaat zien, wanneer je eindelijk je beslissing hebt gemaakt. Al denk ik dat je naar de 3 neigt... >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
barrymossel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Ja, dat had ik ook in gedachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
barrymossel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Ik houd me aanbevolen voor receptjes en wil zeker het eindresultaat zien, wanneer je eindelijk je beslissing hebt gemaakt. Al denk ik dat je naar de 3 neigt... >:)
Kan ook uitstekend per post verstuurd worden lijkt me ... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Gonadan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 11:24:
[...]

Leuk! Ik hoop dat je wat fotos post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

barrymossel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:10:
[...]

Nou om eerlijk te zijn juist naar de II. Die sloroller is leuk en innovatief maar in mijn ogen niet onmisbaar, meer richting de micro-optimalisatie. De zijtafels van de II zijn tegenwoordig geüpgrade en mocht ik ooit ruimte tekort komen dan kan er nog een extra rek op.
En dan is 800 piek extra voor een accessoiremogelijkheid die ik niet per se nodig denk te hebben en mooiere pootjes best veel.

Ik zit nu op het randje van een II bestellen met dan een houtskoolmand erbij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-08 09:42
Gonadan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:49:
[...]

Nou om eerlijk te zijn juist naar de II. Die sloroller is leuk en innovatief maar in mijn ogen niet onmisbaar, meer richting de micro-optimalisatie. De zijtafels van de II zijn tegenwoordig geüpgrade en mocht ik ooit ruimte tekort komen dan kan er nog een extra rek op.
En dan is 800 piek extra voor een accessoiremogelijkheid die ik niet per se nodig denk te hebben en mooiere pootjes best veel.

Sowieso kan je de sloroller ook gewoon voor de classic II bestellen als je echt wilt. Ja, je hebt dan minder ruimte over dan in de III, maar ik heb het idee dat het nog steeds voldoende is. Ik ben van plan de sloroller voor de II te kopen in ieder geval (en ook de kolenmand inderdaad).

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J-sto
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 28-08 15:19
Zei er iemand Biltong? <3

Ik ben nu een droogkastje aan het maken met een arduino gestuurde fan en 2 gloeilampen.
Hoop binnenkort mn eerste batch te maken, daar mik ik op een temperatuur rond de 30C.
80C lijkt me aan de hoge kant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

J-sto schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:28:
[...]

Zei er iemand Biltong? <3

Ik ben nu een droogkastje aan het maken met een arduino gestuurde fan en 2 gloeilampen.
Hoop binnenkort mn eerste batch te maken, daar mik ik op een temperatuur rond de 30C.
80C lijkt me aan de hoge kant?
80 is relatief hoog inderdaad, maar maakt het ook snel krokant, hangt erg van type droogvlees af wat je wilt bereiden. Heb ook wel op 60 gedaan maar in een oven is dat soms wel erg irritant omdat hij blijft blazen de hele dag. Daarom heb ik hem wel vaker wat hoger gezet zodat hij voor de avond weer uit kon. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Luuk1983 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 13:07:
Sowieso kan je de sloroller ook gewoon voor de classic II bestellen als je echt wilt. Ja, je hebt dan minder ruimte over dan in de III, maar ik heb het idee dat het nog steeds voldoende is. Ik ben van plan de sloroller voor de II te kopen in ieder geval (en ook de kolenmand inderdaad).
Je kunt hem inderdaad ook voor de II bestellen maar dan steekt hij er bovenuit omdat de II minder diep is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7ONTjFGQupYssAvgjuXzGaK_fw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aBTJ7Z7SVySfZFjIEpNTIyXx.png?f=fotoalbum_large

Je kunt dan niet je divide & conquer rek gebruiken of nog de grill expander erboven zetten, dat past gewoon fysiek niet. Koop je hem los dan komt hij namelijk met een rekje wat je erbij moet gebruiken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OopHP4lQsWTOCWveWBGaySlHUKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hKWIo8J4515tNeYAs4aXCLPL.png?f=fotoalbum_large

De Classic III is wat dieper waardoor dat wel beter kan en ook de combinatie met de divide & conquer wel mogelijk is. Daarvan houd je dan gewoon twee lagen over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vn-KOTeBoyFdvzH2Ht8ZQWKaVSs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sG1l2tI8ygvwGZ4QWipGEsnf.png?f=fotoalbum_large

Daarom kom ik tot de conclusie dat de sloroller halen voor een I of II wel kan, maar wel een flink compromis is ten opzichte van zijn gebruik in de III. Je moet het dan wel heel graag willen en als je dat toch al denkt te willen moet je gewoon een III halen.
Aangezien ik nu niet zie waarom ik niet zonder dat ding zou kunnen richt ik mij maar op de II maar sluit de sloroller daarmee in feite voor de toekomst ook wel uit waarschijnlijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-08 18:05

d0s

sssst

Zijn er mensen die hun kamado onder een overkapping gebruiken?

Ik twijfel ivm de zonnedoeken en geur die blijft hangen / evt steekvlammen. Zijn die zorgen terecht of gewoon doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
d0s schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:00:

Ik twijfel ivm de zonnedoeken en geur die blijft hangen / evt steekvlammen. Zijn die zorgen terecht of gewoon doen?
Als je zulke hoge steekvlammen krijgt, doe je iets echt niet goed denk ik. Meeste wat ik hier heb gehad zijn wat haartjes van m'n armen eraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:02
Gonadan schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:49:
[...]

als je de II dan weer vergelijkt met de I is de II best wel heel veel duurder, voor een andere veer en een andere topvent.

de topvent is los te vinden voor 70-100,- blijft de andere veer over voor +/- 400,- daarom heb ik uiteindelijk gewoon de I gekocht, met losse topvent >:) (ook nog eens in een blackfriday aanbieding voor 750,-)

[ Voor 3% gewijzigd door -Jaap-io op 16-06-2023 14:29 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-08 07:52
@d0s hier worden de BBQ’s onder de overkapping gebruikt. Nog nooit problemen gehad met blijven hangen van geur oid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

d0s schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:00:

Als het regent en in de winter zet ik hem weleens onder de veranda. Dat ding is 3 meter hoog en afgetimmerd met hout. Geen idee hoe ik die in de fik zou kunnen steken. Wel zet ik de kamado zoveel mogelijk aan de open zijkant van de veranda, zodat de meeste rook ongehinderd kan ontsnappen. Er hangen eigenlijk nooit rookwolken onder de veranda.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d0s
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-08 18:05

d0s

sssst

barrymossel schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:11:
[...]

Als je zulke hoge steekvlammen krijgt, doe je iets echt niet goed denk ik. Meeste wat ik hier heb gehad zijn wat haartjes van m'n armen eraf.
Ik weet niet of ik die ga krijgen, moet hem nog in gebruik nemen 😀 als het goed gaat niet dus.

Dank voor de reacties! Ik ga nu nog even oefenen op het 'open' terras en richting de winter kan ik hem dan met een veilig gevoel onder de veranda zetten.

[ Voor 20% gewijzigd door d0s op 16-06-2023 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
-Jaap-io schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 14:28:
[...]

als je de II dan weer vergelijkt met de I is de II best wel heel veel duurder, voor een andere veer en een andere topvent.

de topvent is los te vinden voor 70-100,- blijft de andere veer over voor +/- 400,- daarom heb ik uiteindelijk gewoon de I gekocht, met losse topvent >:) (ook nog eens in een blackfriday aanbieding voor 750,-)
Wat voor Firebox zit er in de C1? Is dit inmiddels geüpdate sinds onderstaande?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WxtahnTH9Jg3iGIUQKduIoTUhFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QD0DrA9ZDwBPxS6dnmSAuTuG.jpg?f=fotoalbum_large

Hier wel der C2, de veer is exact de reden geweest om voor de Joe te gaan IPV bastard of green egg.

(Classic 2 trouwens voor 950 gekocht in de aanbieding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:02
Source90 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 15:56:
[...]

Wat voor Firebox zit er in de C1? Is dit inmiddels geüpdate succes onderstaande?
[Afbeelding]

Hier wel der C2, de veer is exact de reden geweest om voor de Joe te gaan IPV bastard of green egg.

ja de firebox is ook in delen bij de I idd.

950,- is prima voor de II voor dat verschil had ik die ook wel gekozen, maar niet voor 750,- vs 1400,-

de seal upgrade ik wel als die vervangen moet worden, blijft alleen de veer nog over, die ik erg duur vind a 650,- :+

[ Voor 7% gewijzigd door -Jaap-io op 16-06-2023 16:39 ]

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
-Jaap-io schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:38:
[...]

950,- is prima voor de II voor dat verschil had ik die ook wel gekozen, maar niet voor 750,- vs 1400,-

de seal upgrade ik wel als die vervangen moet worden, blijft alleen de veer nog over, die ik erg duur vind a 650,- :+
De Classic 2 is standaard €1259 bij de Bauhaus. Als er weer eens een aanbieding elders is (hoeft maar euro goedkoper) kan met de laagste prijs garantie daar nog eens 12% vanaf.

Zo heb ik hem ook gekocht. Elders was hij 1.099, daarmee naar Bauhaus en toen 12% van de 1099 ontvangen.

[ Voor 8% gewijzigd door Source90 op 16-06-2023 16:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

@d0s Ik ben zelfs van plan om hem gewoon in mijn tuinhuis te gebruiken. Dan staat hij wel in de opening van dubbele openslaande deuren en het raam kan ook open voor doortochten, maar hij is dan wel overkapt op zo'n twee meter hoogte.
Volgens het boekje mag het niet maar als ik zie hoe ze vaak ingebouwd worden zou ik niet weten waarom dat een probleem moet zijn. Gekke dingen als flamberen ben ik niet van plan en hoge vlammen heb ik nu met de kogel ook al niet, alleen als ik de starter tot het dak afvul en in de fik steek. :D
-Jaap-io schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 16:38:

Ook voor mij is de veer één van de hoofdredenen om voor KJ te gaan, die vind ik écht fantastisch. Aangezien het verschil tussen de I en de II nu 'maar' zo'n vierhonderd piek is vind ik dat wel te overzien. De II heeft tegenwoordig ook geen plastic tafeltjes meer en dat vind ik ook wel erg fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:51

Dennis1812

Amateur prutser

[...]

Wat voor Firebox zit er in de C1? Is dit inmiddels geüpdate succes onderstaande?
[Afbeelding]

Die Firebox zat in 2020 al in mijn C1.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-08 11:40

jabberwock

XBL:Jabberwocks

[...]

Waarom was die veer, en ik neem aan dat je bedoelt dat hij met 1 vinger te openen is en op elke stand blijft staan, de belangrijke reden voor jou? Ik bedoel, waarom of liever gezegd wanneer gebruik je dat op elke stand open blijven staan?

Ik heb ook getwijfeld tussen een KJ en de Bastard, en de verkoper gaf dat ook aan selling point van de KJ, maar ik zag de meerwaarde er niet van. De verkoper kon eigenlijk ook geen echte use cases bedenken wanneer je dat zou gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voorspelbaar gedrag van de klep, makkelijk hanteren en gaat nooit zomaar ergens geen. Dus je kunt hem ook makkelijk op een kier zetten als je even wat moet doen zonder dat hij gelijk helemaal open gaat en je een kuub zuurstof naar binnen laat (of warmte eruit). Eventueel zelfs als pizzakier zonder zo'n dojo van een paar honderd piek. Het lijkt mij gewoon fijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
jabberwock schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Waarom was die veer, en ik neem aan dat je bedoelt dat hij met 1 vinger te openen is en op elke stand blijft staan, de belangrijke reden voor jou? Ik bedoel, waarom of liever gezegd wanneer gebruik je dat op elke stand open blijven staan?

Ik heb ook getwijfeld tussen een KJ en de Bastard, en de verkoper gaf dat ook aan selling point van de KJ, maar ik zag de meerwaarde er niet van. De verkoper kon eigenlijk ook geen echte use cases bedenken wanneer je dat zou gebruiken.
Werkt gewoon heel relaxed. Je kan m niet dicht laten vallen/klappen bijvoorbeeld. Je kan hem heel soepel open en dicht maken omdat je niet het hele gewicht hoeft te tillen. En hij ligt niet het volle gewicht op een do-joe of joetisserie.

Is het noodzakelijk? Mwoah. Maar 'geen meerwaarde' ben ik het niet mee eens. Het is 1 van die dingen waardoor een KJ gewoon substantieler aanvoelt dat een Basterd. Maar het gaat geen reet uitmaken hoe je vlees eruit komt natuurlijk!

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 10:22
Signs schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 17:34:
[...]

Sinds zojuist eigenaar van de weber master touch gbs e-5750.

Bij hornbach 246 https://www.hornbach.nl/p...50-zwart-o-57-cm/4622117/
Bij welkoop 224 https://www.welkoop.nl/we...ecue-zwart-o57-cm_1302527

Bij de balie er op gewezen. Kreeg hem voor die prijs + 10% extra korting. Dus uiteindelijk 200 voor betaald.

Doen jullie voordeel ermee. Is nog niet aangepast op de website.
Dankjewel, dit werkt nog steeds. Na lang nadenken toch maar upgrade gedaan van 47 GBS naar 57 GBS. Eindelijk een beetje ruimte om echt eens indirect te proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:04
Hoe houden jullie het eten (gegrilde groenten, vlees zoals ribeye) warm na bereiding? Na nog geen tien minuten is het eten alweer koud waardoor het niet lekker is.

Ik heb al geprobeerd om de borden voor te verwarmen in de oven, maar ook daarmee koelt het snel af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnocchio
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 28-08 10:22
Toch nou maar eens de vraag aller vragen:
hoe weidt ik mijn nieuwe grillrooster in?
En hoe maak ik m schoon?
Wanneer is het ‘patina’ en wanneer slecht voor je gezondheid?
Ik zag laatst een gerenommeerd YouTube kanaal en dat rooster zag eruit alsof het nooit werd schoongemaakt.
Ik maak het voor- en na het bbq-en altijd even schoon met de staalborstel en gáán. Ondanks dat er binnen een week soms roest ontstaat op het rooster. Ff boenen en zodra het acceptabel is, grillen maar.

Mijn vraag is eigenlijk:
hoe weidt ik mijn nieuwe rooster in (Crisco?) en: hoe onderhoud ik mijn rooster zonder dat ik er heel veel moeite voor hoef te doen maar toch hygiënisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:25
Mawlana schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:44:
Hoe houden jullie het eten (gegrilde groenten, vlees zoals ribeye) warm na bereiding? Na nog geen tien minuten is het eten alweer koud waardoor het niet lekker is.

Ik heb al geprobeerd om de borden voor te verwarmen in de oven, maar ook daarmee koelt het snel af.
Opeten en opslaan in de maag die 37 graden is :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peacelord
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:57
Goudvisje schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 08:42:
[...]

welke model Columbus heb jij? Overweeg ook een Columbus maar op de foto's van de large zie ik dat het rooster een stukje lager ligt dan de rand. Lijkt mij dat dit zeker bij het pizza bakken erg onhandig is. Dit heeft bijvoorbeeld een grill guru weer niet
Ik heb de large en het rooster ligt 5,5 cm onder de rand van de bbq. Zelf leg ik daar nog een Action pizza steen op en heb geen probleem ervaren met het pizza bakken. Bij de Guru lijkt de oppervlakte idd vlakker. Bij appie in de sale voor €50 euro meer maar dan zonder plate setter, hoes en aspook. Persoonlijke afweging natuurlijk.

4130 WP zuidelijke oriëntatie 14 x ja solar en SE 3500 HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Mawlana schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 19:44:

Sowieso warme borden. Maar dan ook echt warme borden.

En mise en place zodat alles ongeveer tegelijk klaar is.
Of opdienen in hete gietijzeren pannetjes. Staat bij een bbq ook best mooi op tafel.
Zoiets is perfect om je groenten in te bereiden en warm op te dienen.
Steak mee opletten dat hij niet doorgaart.
En als je zaken echt uren warm wil houden, sous vide. Of later beginnen met koken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Russel88
  • Laatst online: 28-08 16:54
Vinnocchio schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:01:
Toch nou maar eens de vraag aller vragen:
hoe weidt ik mijn nieuwe grillrooster in?
En hoe maak ik m schoon?
Wanneer is het ‘patina’ en wanneer slecht voor je gezondheid?
Ik zag laatst een gerenommeerd YouTube kanaal en dat rooster zag eruit alsof het nooit werd schoongemaakt.
Ik maak het voor- en na het bbq-en altijd even schoon met de staalborstel en gáán. Ondanks dat er binnen een week soms roest ontstaat op het rooster. Ff boenen en zodra het acceptabel is, grillen maar.

Mijn vraag is eigenlijk:
hoe weidt ik mijn nieuwe rooster in (Crisco?) en: hoe onderhoud ik mijn rooster zonder dat ik er heel veel moeite voor hoef te doen maar toch hygiënisch?
Ik maakte m altijd na de bbq schoon met de staalborstel als de rooster nog warm is.
Bij een nieuwe sessie liet ik de rooster warm worden en dan met een natte papieren keuken doek eroverheen.
Ik heb m’n rooster weggedaan omdat deze begon te roesten. Nu heb ik een gietijzeren rooster die uit meerdere delen bestaat. Dus nu na de bbq alle delen mee naar binnen en dan met warm water schoonmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Grolsch schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 20:12:
[...]
Opeten en opslaan in de maag die 37 graden is :)
Ik gebruik meestal verwarmde borden (bij vrijwel iedere warme maaltijd). Mocht ik een bijgerecht hebben dat koud moet blijven, zoals sla of komkommer, dan verwarm ik de borden niet of serveer ik het bijgerecht op een los, koud bordje.

Groenten en vlees houd ik tot het moment van serveren op temperatuur in de warmhoudla, of als die niet beschikbaar is in een licht verwarmde oven. Bij rood vlees wel oppassen dat de temperatuur niet te hoog is, want boven pakweg 50 °C gaart het vlees vrolijk verder.

Ik kan je vertellen dat de combinatie van voorverwarmde borden met vlees en groenten warm houden in een oven of warmhoudlade een enorm verschil maakt. Je krijgt daardoor beduidend meer tijd om de maaltijd af te maken. Lauw of koud eten opdienen is echt een beetje droevig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeSluFiHwliiPBckeDDFAF-Zl7k=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/66k6qKYjfG2w6lRWyNTWVsuw.jpg?f=fotoalbum_medium
De warmhoudlade zit onder het espressoapparaat.

Mocht je borden last minute willen voorverwarmen zonder dat je een oven, magnetron of warmhoudlade kunt gebruiken, dan is heet water je vriend. Als je vlees van 50 °C op een loud bord legt, is het binnen een halve minuut lauw. Leg je datzelfde vlees op een heet bord, dan dien je het op zoals je het als kok bedoeld had.

[ Voor 18% gewijzigd door Tomatoman op 16-06-2023 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Nu online
jabberwock schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:25:
[...]

Mijn partner (met artrose in haar polsgewrichten) kan de KJ2 wel openen. In de showroom kreeg ze de Bastard Large met moeite open. Wellicht voor de één een non-argument, voor ons een uitkomst dat hij met een pinkje te openen is.

Je moet tenslotte de gehele keramische deksel optillen, bij de KJII/III/etc. neemt de veer dat voor zijn rekening.

Zie ook:

Of het bij de BGE anders is weet ik niet. In deze video oogt het in ieder geval wel lichter dan de Bastard in de showroom (en gaat hij ook met een (mannen) vinger open), daar hadden ze echter geen BGE staan.

[ Voor 30% gewijzigd door Source90 op 16-06-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Camiel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-06 19:05
Over een kamado onder een overkapping gesproken..
De overkapping ga ik in de zomer vervangen. Stenen huisje met een houten dak.
Nu zit in te twijfelen of ik voor een ventilatie pijpje moet gaan op het dak (13 of 16cm), als een soort natuurlijke afzuiging. Blijft bij roken nu wel aardig wat rook onder het afdak hangen. Zijn er mensen met ervaring? Werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Warme borden zonder warmhoudlade? Steek de borden 10 min in de vaatwas op een hoge stand..

You don't need eyes to see, you need vision

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Yalopa schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 08:06:
Warme borden zonder warmhoudlade? Steek de borden 10 min in de vaatwas op een hoge stand..
Of in de oven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Ik houd ook eten warm in een voorverwarmde oven voor en tijdens de maaltijd. Graadje of 60 werkt voor mijn oven erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GovertNL
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-08 17:21
Wat staat er vandaag/morgen op jullie bbq programma?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
Bij mij staan er spareribs op het menu (Iberico).
Morgen een a4 Wagyu steak

[ Voor 22% gewijzigd door Jaspervl op 17-06-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:04
Warmhoudlade heb ik helaas niet. Staat bij dezen wel op mijn wishlist voor de keuken in een toekomstig huis. :9

Gietijzeren pannen heb ik wel, maar door de handgreep zijn ze heel vervelend op de bbq. Een gietijzeren schaal (zoals hierven gesuggereerd) kan wel een mooie aanvulling zijn inderdaad.

Wat betreft het voorverwarmen van borden in de oven, moet het bord echt lekker warm worden of gewoon niet meer koud aanvoelen (dus eigenlijk lauw)? Ik ben bang dat de borden het begeven op hogere temperaturen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspervl
Mawlana schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:49:
Warmhoudlade heb ik helaas niet. Staat bij dezen wel op mijn wishlist voor de keuken in een toekomstig huis. :9

Gietijzeren pannen heb ik wel, maar door de handgreep zijn ze heel vervelend op de bbq. Een gietijzeren schaal (zoals hierven gesuggereerd) kan wel een mooie aanvulling zijn inderdaad.

Wat betreft het voorverwarmen van borden in de oven, moet het bord echt lekker warm worden of gewoon niet meer koud aanvoelen (dus eigenlijk lauw)? Ik ben bang dat de borden het begeven op hogere temperaturen. :X
Ik doe ze laag, 50 a 60C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
GovertNL schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 09:28:
Vooralsnog niks en ik ben bang dat het anders rechttoe rechtaan BBQ supermarkt vlees gaat zijn.

Alhoewel ik nu ineens denk aan de shotgun shells...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
Worst

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:37
Voor vaderdag (mooi excuus):

1.4KG ossenhaas, centre cut.

Geinjecteerd met runderbouillon, worcestersaus, zwarte peper en knoflookpoeder.

Gisteren ingesmeerd met olijf olie en een dry rub erop gedaan van Argentijnse steak kruiden.

Gaat vanmiddag op de bbq, gerookt met eiken hout tot medium rare, reverse sear.

[ Voor 5% gewijzigd door Nopheros op 17-06-2023 12:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Nopheros schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Gisteren ingesmeerd met olijf olie en een dry rub erop gedaan van Argentijnse steak kruiden.

Klinkt wel als een mooi plan. Vorig weekend heb ik met mijn zoon beef Wellington (in de oven) gemaakt, omdat hij dat graag een keer wou uitproberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeXqc59R4S2y7C2eJPLN1Vs9ZrY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NfLccr8xp4goUZ2g0FcAdb4K.jpg?f=user_large

Nu heb ik nog ongeveer een kilo niet al te dure Braziliaanse runderhaas liggen (de tournedoszijde). En toevallig liep ik donderdag tegen een prachtige Schotse runderhaas van 2 kg aan. Die kostte normaal € 62 per kilo, maar was afgeprijsd omdat hij tot 20 juni houdbaar is. Dat is een perfecte gelegenheid om twee kwaliteiten tournedos te vergelijken. Ik denk dat we dat vanavond maar eens doen.

Ik heb ook nog een halve kilo ontbijtspek en 360 gram serranoham liggen, die ik aanvankelijk had bedoeld om mini-paprika’s en cayennepepers gevuld met geitenkaas mee te omwikkelen. Maar eens kijken hoe ik het met de beide tournedos als vergelijking ga aanpakken. Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martijn1990
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10:33
Vandaag staat de Koreaanse pulled pork van Noskos op het menu van 2.8 kilo procureur. Ben heel benieuwd!

Vanmorgen om 9:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LnEYy_Dx-UXUJ19r86i94YjQB_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEZP86FDI1y8YQyyQTdfxig1.jpg?f=fotoalbum_large

En net na bijna 4 uur voor het eerst pas gekeken. Inmiddels 65 graden kern temperatuur.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_85i2WTQv4bUBoL03PU9Kg1h3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KzxchdRUVi3NAATF3eleIG2y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Martijn1990 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 12:58:
Vandaag staat de Koreaanse pulled pork van Noskos op het menu van 2.8 kilo procureur. Ben heel benieuwd!

Vanmorgen om 9:00
[Afbeelding]

En net na bijna 4 uur voor het eerst pas gekeken. Inmiddels 65 graden kern temperatuur.
[Afbeelding]
Ik gok dat die vandaag niet af gaat komen, of doe je m op redelijk hoger temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans Esselink
  • Laatst online: 15-08 07:52
@GovertNL

Tosti voor lunch. Hamburgers en zoete aardappel met diverse groente voor vanavond. Morgen standaard worstjes kipspiezen en gepofte aardappels met groene asperges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Luuk1983 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:04:
[...]

Ik gok dat die vandaag niet af gaat komen, of doe je m op redelijk hoger temperatuur?
Tuurlijk wel! Rond 70 graden inpakken en dan gaat het altijd best snel vind ik. Uurtje of 17:00 klaar, uurtje rusten. Rooster temp is 120 graden, volgens recept.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
Martijn1990 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Tuurlijk wel! Rond 70 graden inpakken en dan gaat het altijd best snel vind ik. Uurtje of 17:00 klaar, uurtje rusten. Rooster temp is 120 graden, volgens recept.
Zo'n stuk in 8 uur vind ik erg snel, mijn ervaring tot nu toe is dat het met een minder groot stuk al langer dan dat duurt. Maar misschien had ik toen een lagere temp gebruikt of m niet ingepakt, ik weet het niet meer... O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn1990
Luuk1983 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:12:
[...]

Zo'n stuk in 8 uur vind ik erg snel, mijn ervaring tot nu toe is dat het met een minder groot stuk al langer dan dat duurt. Maar misschien had ik toen een lagere temp gebruikt of m niet ingepakt, ik weet het niet meer... O-)
Dit is m’n 4e keer pulled pork volgens mij. 3x van 2,5 kilo en 1x van 1,2 kilo of zo. Alle keren ruim op tijd klaar geweest en altijd rond de 110-120 graden op het rooster. Altijd ingepakt ook. Dus ga er vanuit dat het nu ook lukt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Martijn1990 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Dit is m’n 4e keer pulled pork volgens mij. 3x van 2,5 kilo en 1x van 1,2 kilo of zo. Alle keren ruim op tijd klaar geweest en altijd rond de 110-120 graden op het rooster. Altijd ingepakt ook. Dus ga er vanuit dat het nu ook lukt :D
d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GovertNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/asLeW-qJ8WWol0ApkRBArxDc7hw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QFiDyxpuME0s1fPPo5BIereJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_ncDfGaAGbrzdOjDgAQDF2WHG4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hq6DTSwM4dnq8me4Pf16ZlLg.jpg?f=fotoalbum_tile

Kippendijen voor sateh. Ligt al 30 uur in de marinade. Vleugels sinds gisterochtend na pekelbad (2uur) nu al poos aan te drogen. Ribben liggen al uurtje te roken.

[ Voor 8% gewijzigd door GovertNL op 17-06-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Martijn1990 schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 13:17:
[...]

Dat lijkt mij ook :). Van 65 °C naar het moment dat de barbecue uit kan, zou in 4 uur wel moeten lukken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martijn1990
Inmiddels 86 graden kern. Dus verwacht dat ik hem voor 17:00 kan laten rusten voor een klein uurtje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
Nopheros schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 11:10:
[...]

Dit is wel een aanrader, was erg lekker d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-08 16:52
Vandaag eens geprobeerd nadat ik dit op het Circuit de la Sarte te LeMans heb geproefd. Steak bavette met chimichurri en patat fritesAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3zPsk0UveXvcv2B5ITKd5Me8yY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qKyC9QoXk6KLZToFTnhtmPKS.jpg?f=fotoalbum_large

Vergat te vermelden, was heerlijk

[ Voor 3% gewijzigd door amiaima op 17-06-2023 21:03 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GovertNL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJv-bq6eqM-Yenux1G6dCljFd3Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NB5hGGjeGeEh757CgJLyAxls.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCf3Nj43xc7gXCmeg-4uuAKLRGs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tENj8sAyJVFzrkBFaw4OqOOk.jpg?f=fotoalbum_tile

Heerlijk gegeten vanavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Ribs zien er goed uit. Wat heb je gebruikt als laksaus?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GovertNL
Nopheros schreef op zaterdag 17 juni 2023 @ 22:37:
[...]

Ribs zien er goed uit. Wat heb je gebruikt als laksaus?
Ze waren ook echt heerlijk!
311 bereiding gekregen van mij.
En laatste uur was het de bekende Blues Hog Original als laksaus. Dit in combinatie met onderstaande rub is wat mij betreft een top combi! Was eerste keer deze 2 samen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd7iBMFLGOF2PS_jlKXB5AeoC6w=/232x232/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/6eVOv4dasRtIXJFMvtg2HXur.webp?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Mg5JpCvRv59Ql536w9IUNkSGPk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmnvKtCm3poFYirmiRGN6Hm4.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

Luuk1983 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 18:48:
[...]

Werkt gewoon heel relaxed. Je kan m niet dicht laten vallen/klappen bijvoorbeeld. Je kan hem heel soepel open en dicht maken omdat je niet het hele gewicht hoeft te tillen. En hij ligt niet het volle gewicht op een do-joe of joetisserie.
Dat dicht vallen is misschien wel een goed voorbeeld. Het minder gewicht op de joetisserie vind ik een wat minder goed voorbeeld. Ik ga ervan uit dat ze die dingen stevig genoeg gebouwd hebben. Daarnaast moet het gewicht ook wel de kamado nog steeds af kunnen sluiten qua luchtdichtheid.
Source90 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:11:
[...]

Mijn partner (met artrose in haar polsgewrichten) kan de KJ2 wel openen. In de showroom kreeg ze de Bastard Large met moeite open. Wellicht voor de één een non-argument, voor ons een uitkomst dat hij met een pinkje te openen is.

Je moet tenslotte de gehele keramische deksel optillen, bij de KJII/III/etc. neemt de veer dat voor zijn rekening.

Of het bij de BGE anders is weet ik niet. In deze video oogt het in ieder geval wel lichter dan de Bastard in de showroom (en gaat hij ook met een (mannen) vinger open), daar hadden ze echter geen BGE staan.
Daar had ik nog niet aan gedacht! In dit geval snap ik de keus dan wel.

Ik heb beide kamado's uitvoerig getest en voor mijn use case is het dus geen USP. Maar ik begrijp dat het dus vooral gebruikers gemak is dan dat je het met een bepaalde bereiding oid zou gebruiken.

En inderdaad...het maakt geen **** uit hoe je gerecht eruit komt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:51
jabberwock schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:13:
[...]

Dat dicht vallen is misschien wel een goed voorbeeld. Het minder gewicht op de joetisserie vind ik een wat minder goed voorbeeld. Ik ga ervan uit dat ze die dingen stevig genoeg gebouwd hebben. Daarnaast moet het gewicht ook wel de kamado nog steeds af kunnen sluiten qua luchtdichtheid.
Het KJ deksel sluit altijd goed, die valt namelijk in een slotje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

ASS-Ware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:23:
[...]

Het KJ deksel sluit altijd goed, die valt namelijk in een slotje.
Dat begrijp ik. Ik bedoel het goed afsluiten als hij op de joetisserie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
jabberwock schreef op zondag 18 juni 2023 @ 10:24:
[...]

Dat begrijp ik. Ik bedoel het goed afsluiten als hij op de joetisserie ligt.
Ah, okay.
Als het deksel dan niet goed omlaag wordt gedrukt, dan kun je de veer heel makkelijk wat slapper zetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luuk1983
ASS-Ware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:06:
[...]

Ah, okay.
Als het deksel dan niet goed omlaag wordt gedrukt, dan kun je de veer heel makkelijk wat slapper zetten.
Zie het een beetje als een soft close toiletbril. Het is niet nodig, maar wel heel fijn. En als je het eenmaal hebt valt pas op hoe lomp het is als je het niet hebt O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Luuk1983 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Zie het een beetje als een soft close toiletbril. Het is niet nodig, maar wel heel fijn. En als je het eenmaal hebt valt pas op hoe lomp het is als je het niet hebt O-)
Ik ben vooral blij dat anderen hem niet per ongeluk kunnen laten vallen.
Er zijn zat mensen die het gewicht onderschatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

Luuk1983 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:17:
[...]

Aha! Nou snap ik hem!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

ASS-Ware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:38:
[...]

Ik ben vooral blij dat anderen hem niet per ongeluk kunnen laten vallen.
Er zijn zat mensen die het gewicht onderschatten.
Gaat bij mij niet gebeuren. Er is een non zero beleid bij ons wie de bbq's aan raakt. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
jabberwock schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Gaat bij mij niet gebeuren. Er is een non zero beleid bij ons wie de bbq's aan raakt. ;)
Hanteer dat beleid maar eens met 30 man visite in je tuin.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:59

Quad

Doof

ASS-Ware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Succes.
Gelukkig past dat niet in m'n tuin. :+
Naja, kan wel, maar dan sta je rug tegen rug.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

jabberwock schreef op zondag 18 juni 2023 @ 11:45:
[...]

Bij een non zero beleid is het juist wél toegestaan om de beleidsregels te overtreden :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jabberwock

jabberwock

Tomatoman schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:08:
[...]

Bij een non zero beleid is het juist wél toegestaan om de beleidsregels te overtreden :z
Heb je een puntje.. maar bij ons is het duidelijk wat het beleid is hahaha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 14:31
Source90 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 23:11:
[...]

Zie ook:
[YouTube: Big Green Egg vs Kamado Joe Part 2 | KJ vs BGE | Side By Side Comparison |]

Een RVS kamado heeft een veel lichtere deksel daar heb je geeneens een veer en hulpmiddelen nodig om deze omhoog of omlaag te doen ook ideaal.

En afgelopen week twee kolenmandjes besteld, was even zoeken qua juiste afmeting voor de caliber. Gebruik deze al jaren voor de BGE minimax en is ideaal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bH3I1nviwE7imo0F8XKT9p2IaXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGaq7AaW6dK7IdLUup6Kn2qH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Hari-Bo op 18-06-2023 13:37 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
Hari-Bo schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:35:
[...]

Een RVS kamado heeft een veel lichtere deksel daar heb je geeneens een veer en hulpmiddelen nodig om deze omhoog of omlaag te doen ook ideaal.
RVS en Kamado lijken mij niet echt compatible. Een Kamado is toch per definitie van keramiek? Met RVS of staal heb je 'gewoon' een ketel toch? Anders zijn mijn Kettle Joe ook een Kamado zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 14:31
Luuk1983 schreef op zondag 18 juni 2023 @ 13:37:
[...]

RVS en Kamado lijken mij niet echt compatible. Een Kamado is toch per definitie van keramiek? Met RVS of staal heb je 'gewoon' een ketel toch? Anders zijn mijn Kettle Joe ook een Kamado zijn...
Er bestaan ook kamado’s (is een model geen materiaal keuze) geproduceerd van RVS namelijk de caliber pro kamado dat is een dubbelwandige rvs met isolatie kamado. Daarvoor enkele BGE Large etc gehad maar vind ze persoonlijk te zwaar en lomp dus nu twee van deze jongens die je ook makkelijk mee kan nemen want geen kans op grote schade. En nog zuiniger qua verbruik want indirect uitlaat zoals horeca ovens ook hebben ipv direct naar buiten via de bovenkant.

Ik heb ze nu bijna 5 jaar en een keer tegen de 500 graden opgestookt maar zijn werkelijk nog als nieuw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dJgY7IkDOTDRlUgCwmXLnkRPvlo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Qiass9mzwVbxeGTAvBuGNYs2.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Hari-Bo op 18-06-2023 13:46 ]

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
ASS-Ware schreef op zondag 18 juni 2023 @ 12:34:
[...]

Succes.
Heb ik toch te luie vrienden denk ik. Die blijven allemaal zitten wachten tot er eten voorgeschoteld wordt.
Prima, want aowieso blijft iedereen van m'n BBQ!!!!
Pagina: 1 ... 253 ... 344 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism