Niks voor mij dus. Laat me met rust.Chevy454 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:49:
[...]
Wanneer zou je hem wel kopen: als je veel eters over vloer hebt en ook graag een praatje wilt maken met mensen.
ik deel je ervaring niet helemaal op die manier.Chevy454 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 15:49:
[...]
Om die reden heb ik dus ook een pellet BBQ gekocht.
[...]
Mijn belevenis met meerdere kamado's, smokers en pelletbbq.
De pellet bbq is gemakkelijk. Aanzetten, wachten tot die op temperatuur is, vlees erop en klaar tot de meater piept.
Nadeel is dat je altijd stroom nodig hebt, nadeel is dat die auger veel lawaai maakt maar met de laatste firmware is die wel stiller, nadeel is dat de hele tuin blauw staat bij het opstarten (is maar eventjes).
Het verbruik is gewoon huge in vergelijk met een kamado. Iedereen zal zeggen dat het niet zo is maar ik heb het gemeten wat het bij mij doet. Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4" is mijn ervaring.
Het schoonmaken van dat kreng is een pain. Eerst alles eruit, dan stofzuiger erin om de firepot schoon te maken. Daarna weer een handvol pellets erin, deflector plate erop, de vetopvang met alu folie inpakken. Ding opstarten, naar binnen de roosters wassen. NIET OPENEN totdat hij op temperatuur is want anders gaat dat kut ding gek doen met de warm up.. wanneer de warm up cycle gedaan is de roosters erin en de temp omhoog naar waar je het wilt hebben.
Kamado is: even alles eruit tillen, snel de stofzuiger door. Houtskool erin, wokkeltje aan met de dome open. Naar binnen je roostertje schoonmaken, rooster al dan niet in de kamado doen en stofzuiger terug naar binnen nemen![]()
Qua totale tijd voordat je op temperatuur bent wanneer je een volledige reiniging doet zal je bij beiden even lang nodig hebben maar bij de kamado is het vooral lang wachten tot je vuur groot genoeg is om de dome te sluiten.
Qua rooksmaak: dat hangt af wat je wilt doenIk merk er weinig verschil mee om eerlijk te zijn.
Maar bij een pellet bbq moet je blijven branden om rook te maken. Als hij stabiel is dan heb je weinig rook dus je moet ook kijken hoe agressief de PID regeling is bij het ding. Daarom dat sommigen een rookstand hebben om de temperatuur meer te laten swingen ipv strak te houden.
Daar ligt ook wat het probleem: je kan niet zomaar een probe gebruiken omdat die te snel reageren. Je denkt dat die te warm of te koud is door de airflow. Je moet een ouderwetse bimetaal oventhermometer gebruiken.
Over airflow gesproken: de pellet bbq lekt harder als een kapotte vergiet dus je verliest wel wat warmte en je kan er een deken overheen gooien. Bij een kamado krijg je vetafzetting en sluit de lekken automatisch op den duur. Oh een raampje bij je deksel is euh.. zinloos.
Mijn ervaring tot dusver: waste of money puur naar het kookgedrag als je reeds een kamado hebt. Qua oppervlakte is het wel makkelijk dat die rechthoekig is. Nadeel is dat je hem niet in de regen kunt gebruiken, de kamado geeft daar niks om. Qua kindveiligheid: pisbakkenstaal wat snel afkoelt.
Zou ik het opnieuw kopen als erbij: nee. Zou ik het kopen als enige bbq: nee Wanneer zou je hem wel kopen: als je veel eters over vloer hebt en ook graag een praatje wilt maken met mensen. Als je veel verschillende gerechten hebt waarbij je de temperatuur moet laten schommelen.
Ja schoonmaken is werk, maar zeker niet meer als met een andere bbq.
Als je hem elke keer naar nieuw poetst waarschijnlijk wel.
Ik maak 1x per volle hopper de firepit schoon met een stofzuiger. Rooster brand ik gewoon schoon en de heat deflector 1x per jaar.
Deksel kan gewoon open tijdens warm up, gebeurt helemaal niks raars.
Verbruik is ongeveer het dubbele aan wat je normaal aan kolen uitgeeft, maar ligt heel erg aan wat je ermee doet. Van het weekend 12 pizza's gemaakt, ja dat kost een halve zak pellets. Maar low en slow is het verbruik helemaal niet hoog.
Temperatuur blijft ook gewoon netjes en merk weinig schommeling, hoogstens 5-10 graden rond setpoint.
Hij lekt ook geen rook anders dan tijdens het opstarten en afsluiten.
Misschien dat ik het verkeerd onthouden heb, maar jij heb toch ook een GMG staan?
Enige waar ik het mee eens ben is dat het niet je enige bbq moet zijn, want even snel wisselen naar affakkel stand is er niet bij.
De gmg pellet bbq is wel de enige die het lang volhoud bij mij, verder komen en gaan de bbqs en grills omdat ik er altijd wat op aan te merken heb, maar de pellet grill is toch wel echt het fijnste stukje bbq techniek wat er bestaat.
In de avond low en slow gerechten kunnen eten terwijl je zelf gewoon wat nuttigs kunt doen met je dag.
Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen denk ik dan maar
Mensen hier die wel eens een brisket hebben gemaakt? Ik overweeg een flat te scoren. Zijn er nog dingen waar ik op moet letten/potentiele pitfalls die jullie hebben meegemaakt?
Zorgen dat de flat niet geschoond is, dus met dikke vetkap. Ik zou eerder een full packer doen
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Ik neem mijn WGA altijd mee op vakantie. Deze is een stuk compacter en makkelijker meer te nemen dan mijn ronde smokey joe. Helemaal handig als je niet zo een grote auto hebt, of een partner die het halve huis wil meenemen.Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
[...]
Wel over nagedacht, maar kan er serieus geen use case voor bedenken was mijn Smokey Joe of jumbo Joe niet kunnen
We kunnen er een welles nietus verhaal van maken natuurlijk maar ik geef mijn ervaring met mijn pellet BBQ weer. Natuurlijk zijn er andere mensen die zich er niet in vinden, dat zijn waarschijnlijk andere criteria die men hanteert. Sommigen horen helemaal niks, anderen horen nog een mier een scheet laten.Denniz0229 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 17:20:
ik deel je ervaring niet helemaal op die manier.
Hier verschillen we al denk ik. Na het lekker knoeien met de bbq saus en alle sappen die eruit zijn gevloeid heb ik graag dat het schoon is. Roosters schoonmaken stelt niks voor, die vetafdruikplaat maak ik schoon door er een laag alu folie erop te leggen. Ik deed eerst meerdere lagen erop maar nu doe ik gewoon 1 laag.Ja schoonmaken is werk, maar zeker niet meer als met een andere bbq.
Als je hem elke keer naar nieuw poetst waarschijnlijk wel.
Ik maak 1x per volle hopper de firepit schoon met een stofzuiger. Rooster brand ik gewoon schoon en de heat deflector 1x per jaar.
Als ik de roosters eruit heb, de vetafdruipplaat eruit hebt is gewoon 1 schroef, de afstelbout voor het verplaatsen van de vlamverdeler, om bij de vuurpot te komen.
Een keuze die elk ieder voor zich moet maken natuurlijk hoe die schoonmaakt. Maar willen we eerlijk zijn dan moet je ook vergelijken met de kamado op die manier om het geheel schoon te maken.
Ik had een firmware die echt ongelofelijk ruk was. De auger maakte enorm veel lawaai, roken als een idioot en gewoon tot 4 keer uitgaan bij het opstarten. En daarna natuurlijk van de drup in de regen want de vuurpot was toen overgelopen met pellets dus kan alles eruit maar de pellets smeulen dus die eruit stofzuigen kan maar moet je oppassen. Maar ik heb sinds de firmware update de pelletBBQ nog maar 2 keer gebruikt, was er wel klaar mee met dat gezeik van die overvolle vuurpot dat de zin om de Q te gebruiken best wel laag was.Deksel kan gewoon open tijdens warm up, gebeurt helemaal niks raars.
Wist je dat een wokkeltje geen firmware nodig heeft?
Ik heb mijn verbruik gemeten en staat eerder terug. Misschien dat je een geheel andere opstelling hebt waarbij je minder last hebt van warmte verliezen.Verbruik is ongeveer het dubbele aan wat je normaal aan kolen uitgeeft, maar ligt heel erg aan wat je ermee doet. Van het weekend 12 pizza's gemaakt, ja dat kost een halve zak pellets. Maar low en slow is het verbruik helemaal niet hoog.
Nice, ik had 75C verschil tussen links en rechts met mijn inktbird probes. En ja ik heb natuurlijk met de positie van de heatdeflector of firebox of hoe dat die doos heet gespeeld in meerdere posities.Temperatuur blijft ook gewoon netjes en merk weinig schommeling, hoogstens 5-10 graden rond setpoint.
Door de airflow reageren die probes gek, met een ouderwetste bimetaal oven thermometer is het verschil links en rechts 10C wat aanvaardbaar is.
Dat kan goed zijn als je firmware de fan anders aanstuurt. Bij mij leek een roots blower er niks bij, dan merk je pas hoe hard dat die warmte lekt.Hij lekt ook geen rook anders dan tijdens het opstarten en afsluiten.
Ik denk dat niemand met eerlijke mening naar zijn aankopen durft te kijken.Maar goed, zoveel mensen zoveel wensen denk ik dan maar
Want je eigen kind is toch het mooiste en allerbeste?
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Ik zoek ff wat inspiratie, heb al wat gezocht op internet maar kom het nog niet tegen. Hopelijk heeft hier iemand wat leuke ideeën.
Mijn vriendin wil voor haar verjaardag dat ik een halve zalm (op huid) ga klaar maken (+/- 1 kilo). Prima uiteraard maar nu nog ff het recept / temperaturen.
Ik zoek dus een recept met daarbij de temperaturen die ik moet aanhouden. Ga de zalm in ieder geval op een cederhout plank leggen want ik wil hem als geheel presenteren.
Mijn vriendin wil voor haar verjaardag dat ik een halve zalm (op huid) ga klaar maken (+/- 1 kilo). Prima uiteraard maar nu nog ff het recept / temperaturen.
Ik zoek dus een recept met daarbij de temperaturen die ik moet aanhouden. Ga de zalm in ieder geval op een cederhout plank leggen want ik wil hem als geheel presenteren.
Kamado aan, 180 graden, cederhouten plank op je rooster. Geen deflector plates nodig, kan direct boven het vuur. En dan half uurtje wachten (zal allicht langer zijn bij zo’n groot stuk). Als je de zalm op het dikste stuk 50 graden laat zijn, is die helemaal perfect.haborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
Ik zoek ff wat inspiratie, heb al wat gezocht op internet maar kom het nog niet tegen. Hopelijk heeft hier iemand wat leuke ideeën.
Ik serveer het heel graag met wakame salade, sesam dressing en furikake kruiden. Maar geen idee of jullie van Oosters houden natuurlijk.
Ik maak mijn zalm altijd naar het recept van @Koffie :haborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
De zalm in de afgekoelde pekel (100 gram Grate Goods AllBrine nr 1 in 1 liter water koken en af laten koelen) leggen en lekker een uur of 2 a 3 erin laten liggen
Zalm eruit halen en droogdeppen. Evt nog uurtje in de lucht drogen
Bbq klaarmaken voor indirect, zo laag mogelijke temp (80 a 90 graden)
Voor zalm gebruik ik altijd van die grillmatjes van de action,
Matje op je rooster, zalm erop
cederhout in stukjes breken en op het rooster leggen boven de kolen.
Eventueel nog een beetje rub over de zalm strooien
Laat de zalm zo langzaam mogelijk garen tot een kern van 45 graden
HEERLIJK!
Grotere auto kopen en andere partnerkoesie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Ik neem mijn WGA altijd mee op vakantie. Deze is een stuk compacter en makkelijker meer te nemen dan mijn ronde smokey joe. Helemaal handig als je niet zo een grote auto hebt, of een partner die het halve huis wil meenemen.

Maar alle gekheid op een stokje, ik krijg het sowieso altijd wel mee, zelfs met hond in de bench
WGA mee op vakantie is top, mijn WGA is een soort barbecue koffer. Zit alles in wat ik nodig heb om te bbqen. Snijplank, brikettenstarter, mes, spatel, tang, houtskool, aanmaakwokkels, borstel voor het rooster. Hoef hem alleen in de auto te zetten en gaankoesie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:05:
[...]
Ik neem mijn WGA altijd mee op vakantie. Deze is een stuk compacter en makkelijker meer te nemen dan mijn ronde smokey joe. Helemaal handig als je niet zo een grote auto hebt, of een partner die het halve huis wil meenemen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Paganstars schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:23:
[...]
Grotere auto kopen en andere partner![]()
Maar alle gekheid op een stokje, ik krijg het sowieso altijd wel mee, zelfs met hond in de bench
Ieder zijn eigen ding uiteraard, voor mij was de use case genoeg om er jaren geleden een aan te schaffen voor reizen. Ik stop hem ook vol met allerlei zaken. Heb ook het rooster ook doorgezaagd zodat er meer inpast.Ozzie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:29:
[...]
WGA mee op vakantie is top, mijn WGA is een soort barbecue koffer. Zit alles in wat ik nodig heb om te bbqen. Snijplank, brikettenstarter, mes, spatel, tang, houtskool, aanmaakwokkels, borstel voor het rooster. Hoef hem alleen in de auto te zetten en gaan
Heb zelfs nog een nieuwe ongebruikte op zolder liggen (met handvaten) voor als deze ooit op is.
Maar het nieuwe model zonder handvaten is nog compacter.
Is een mening.
Wij vinden 321, en dus fall off the bone, geweldig.
Ik hou de roostertemperatuur rond de 105-110C.
Wat je lekker vind is inderdaad een mening, maar ik bedoelde niet dat het vlees te zacht is als je 3-2-1 aanhoudt, maar meer dat voor de dikte van de spareribs het helemaal niet nodig om het zo lang te doen en het misschien zelf droog of juist snot wordt. Je kan met een kortere tijd dan 3-2-1 absoluut fall of the bone maken. 3-2-1 is vooral voor dikke Amerikaanse spare ribs bedacht.ASS-Ware schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 22:11:
[...]
Is een mening.
Wij vinden 321, en dus fall off the bone, geweldig.
Ik hou de roostertemperatuur rond de 105-110C.
Maar uiteindelijk is wat ik zei dat je niet teveel naar de tijden moet kijken, maar gewoon moet meten en prikken. Elk stuk vlees is anders en elke barbecue is anders. Maar als jij tevreden bent met het resultaat hoe jij het doet, dan moet je dat vooral natuurlijk zo blijven doen. Er is geen goed of fout
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik maak de as schoon met de hand. Hebben jullie speciale as stofzuigers of met een gewone? Lijkt me niet goed voor een gewone stofzuiger maar misschien overschat ik het.
Ik heb een aszuiger, die ik makkelijk kan leegkieperen. Die heb ik voor de houtkachel. Voor de bbq gebruik ik hem eigenlijk niet.Gongbao schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:09:
Ik maak de as schoon met de hand. Hebben jullie speciale as stofzuigers of met een gewone? Lijkt me niet goed voor een gewone stofzuiger maar misschien overschat ik het.
[ Voor 13% gewijzigd door Raymond op 02-06-2023 07:45 ]
Ik veeg het eruit met een metalen spatel.Gongbao schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:09:
Ik maak de as schoon met de hand. Hebben jullie speciale as stofzuigers of met een gewone?
En heel af en toe zuig ik het schoon met een as-stofzuiger die we toch hebben vanwege een palletkachel. Ik zou er geen gewone stofzuiger voor gebruiken. Dat wordt afgeraden.
Of wat je eventueel ook kunt doen is schoonblazen met een compressor of bladblazer, afhankelijk van waar je de bbq/kamado hebt staan.
Tsjee, wat een apparaat is dat. ff een worstje maken:Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:54:
[...]
Ranch staat wel op het verlanglijstje, helaas alleen geen ruimte! Dat ding is echt massive
/f/image/kZxPRZt6ovxqSufgggApqmGx.png?f=fotoalbum_large)
Screenshot van YouTube: Weber Ranch Kettle vs Weber 26 kettle (vs 1 Hot Dog)
Ik heb deze wel eens gemaakt in de oven: https://uitpaulineskeuken...ele-zalm-met-kruidenkorsthaborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
Poepsimpel om te maken, ziet er fancy uit, en erg lekker van smaak.
Qua temperaturen komt het niet zo nauw denk ik. Met die cederhouten plank wordt het sowieso indirect garen, dus dan is het een kwestie van af en toe even kijken. Uit het recept:
Maar het recept gaat uit van ongeveer 15 minuten @ 200 graden.De vis is klaar als deze glazig ziet. Is het vocht dat er uitkomt wit, dan is hij eigenlijk al te ver.
Edit: verkeerd gereageerd
[ Voor 95% gewijzigd door ASS-Ware op 02-06-2023 09:09 ]
Bobby Flay vinden wij de lekkerste.haborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
YouTube: Zalm op op een plankje met mosterd en bruine basterdsuiker.
Wordt een flinke plank …
Niemand ervaring hiermee?Mich007 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 12:40:
Onlangs een kolenmand aangeschaft voor mijn GG large maar nu bedacht ik me dat een ash tray (of asbak, hoe je het ook wilt noemen) ook wel gemak zou zijn. Iemand die een (voordelig) type weet dat past icm de nieuwe vuurbox (losse tegels) want als ik me niet vergis heeft GG zelf niet zo’n ding in het assortiment voor de large.
Voor aanstaande zaterdag staat er een BBQ op de planning en ik zou graag spareribs willen klaarmaken. Nu is het alleen zo dat ik de 3-2-1 methode niet kan toepassen omdat ik andere afspraken heb en er dus eigenlijk geen tijd voor heb.
Heeft er iemand ervaring met het voorgaren van de spareribs in een stoomoven zodat ik de bereidingstijd op de BBQ kan verkorten?
Ik zou dan in het meest ideale de ribs vanavond in de stoomoven doen, gekoeld bewaren en daarna op zaterdagmiddag op de BBQ doen.
Heeft er iemand ervaring met het voorgaren van de spareribs in een stoomoven zodat ik de bereidingstijd op de BBQ kan verkorten?
Ik zou dan in het meest ideale de ribs vanavond in de stoomoven doen, gekoeld bewaren en daarna op zaterdagmiddag op de BBQ doen.
Je kunt de 3 bijvoorbeeld ook vandaag doen en dan de 2 en 1 op dag dat je ze wil eten. Eventueel wat hogere temperatuur en dan 1-0,5 uur.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
Voor aanstaande zaterdag staat er een BBQ op de planning en ik zou graag spareribs willen klaarmaken. Nu is het alleen zo dat ik de 3-2-1 methode niet kan toepassen omdat ik andere afspraken heb en er dus eigenlijk geen tijd voor heb.
Heb je de mogelijkheid om ze vandaag / morgenvroeg al te roken? 2 / 2,5 uur roken.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
Dan kan je ze daarna 1,5 tot 2 uur in folie doen en daarna in de oven.
Voor de grill guru is geen ashtray beschikbaar ,echter kan je deze zelf eenvoudig maken van een honden voer / drinkbak. Voor de nieuwe vuurschaal van Grill Guru heb je een 34cm bak nodig. Hierin kan je dan zelf ventilatie sluiven slijpen met bijvoorbeeld een dremel.
Wat ik in het verleden wel gedaan heb is om het stukje 3 een paar dagen van te voren te doen, vervolgens de ribben in te vriezen (vacuüm verpakt) en de dag van gebruik de ribben uit de vriezer, rustig laten ontdooien in de koelkast en vervolgens 2 en 1 toe te passen.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
Wat ook zeker wel lukt is de ribben koken/stomen van te voren. Als je dit de dag van te voren al doet dan kan je ze na het koken insmeren met je favo rub en de dag van het feestje afgrillen op de BBQ.
Zoals ik al zei ga ik morgen een stukje van 2,5kg procureur maken en vanavond worden mijn ribben afgeleverd (lang leve Trunkrs), die gaan er dan zeker ook op.
De ribben gaan dan eerst een uurtje of 2 wrapped op de smoker. Daarna unwrappen, inwrijven met rub en opnieuw een uur gewrapped op de Q. Daarna zijn ze eigenlijk al mals genoeg om ze vervolgens in een uurtje tijd te smoken en af te lakken....
Het hoeft namelijk niet persé zo lang te duren....in totaal een kleine 3,5 uur op de smoker. Zijn ze heerlijk sappig en hebben nog een bite (valt zo van het bot af).
Wabbawabbawabbawabba
Ik zou voor een zijde van zalm 3/4 gaan. Die zijn wat kleiner en in zijn geheel rond 1kg. Het mooie aan zalm is dat je het rauw ook kan eten, des te warmer de kerntemperatuur des te minder je zalm eruit komt. Ik zou zeker niet boven de 50 graden gaan zitten.haborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
Voor de rest: je zalm even goed wassen en droog maken. Nachtje droog pekelen in de koelkast. Wanneer je hem gaat bereiden wat cajunkruiden er overheen strooien, insmeren met wat oestersaus en afmaken met wat honing. Heerlijk.
Ik trek de asbak er uit, kieper hem leeg en schuif hem er weer in.Gongbao schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 00:09:
Stuk sneller dan met de stofzuiger.
Hey dat deden mijn lieve buren bij mij op de parkeerplaats ook altijdASS-Ware schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:53:
[...]
Ik trek de asbak er uit, kieper hem leeg en schuif hem er weer in.
Stuk sneller dan met de stofzuiger.
Voor sommige ribs en voor mij ook tegenwoordig is een 3-2-1 niet direct meer nodig. Zelf kies ik er voor om de ribs vooral indirect / direct klaar te maken zonder inpakken, stomen of andere zaken. Ik merk dat de tijden dan veel korter zijn en het resultaat zijn ribs met nog een lekkere bite.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
Ralp heeft hiervoor recent ook een filmpje gemaakt welke je kan bekijken en mogelijk als inspiratie mee kan nemen in dit besluiten.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Zalmzijde is inderdaad meestal tussen de 900 en 1100 gram. Het mooiste is om deze eerst te pekelen, hiervoor kan je best een lekkere mix maken ;dimmak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:48:
[...]
Ik zou voor een zijde van zalm 3/4 gaan. Die zijn wat kleiner en in zijn geheel rond 1kg. Het mooie aan zalm is dat je het rauw ook kan eten, des te warmer de kerntemperatuur des te minder je zalm eruit komt. Ik zou zeker niet boven de 50 graden gaan zitten.
Voor de rest: je zalm even goed wassen en droog maken. Nachtje droog pekelen in de koelkast. Wanneer je hem gaat bereiden wat cajunkruiden er overheen strooien, insmeren met wat oestersaus en afmaken met wat honing. Heerlijk.
Zalmzijde bedekken met grof zeezout, gekneusde zwarte peperkorrels, tijm, en wat droge kruiden naar keuze en suiker (ik gebruik rietsuiker, maar gewone witte suiker werkt ook prima). Dit laat je vervolgens 24 uur in de koelkast en hou je na 24 uur een mooie gepekelde zalm over (met flink wat drab er omheen
De zalm droog je dan netjes en leg je voor nog eens 24 uur onbedekt in de koelkast, zodat deze mooi uitdroogt. Daarna voor 4 uur in de coldsmoker (ik gebruik hier amerikaans eiken voor, maar appelhout of kersenhout geeft ook een mooie smaak).
Daarna heb je in ieder geval al een mooi koudgerookte en vooral zeer smakelijk eetbare zalm. Deze kan je al kant en klaar op je bord leggen of even kort aanbakken in de pan, of afgrillen op de BBQ.
De regel hierbij is om dit niet langer dan 3 minuten per kant te doen, anders verlies je veel van de smaak. (Lage hitte, niet boven de 180 graden).
Wabbawabbawabbawabba
Ik zie eigenlijk geen enkel probleem.Puntje-NL schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:01:
Stoomoven ipv waterbad maar : https://amazingribs.com/t...-louis-spare-ribs-recipe/
Ik zag dat Aldi een (mini) Kamado in de aanbieding heeft.
Iemand ervaring met soortgelijk spul? Is't wat voor de amateur BBQ'er (die ik ben) ?
Iemand ervaring met soortgelijk spul? Is't wat voor de amateur BBQ'er (die ik ben) ?
Afhankelijk wat je wilt doen. Ik had het bekende eitje van de action. Die heeft bijna nooit de kans gehad om af te koelen, die stond echt heel vaak aan.Aomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
Zelfde verhaal met de KJJ hier. Vaak heb je of gigantisch veel plek nodig (de MB is dan zelfs te klein hier, en dan is de pelletbbq weer handig) of alles is te groot. Een ribeye van 600gram bvb is bijna zonde om het op de MB te doen.
Dan komt de alleskunner KJJ om de hoek hier.
[ Voor 6% gewijzigd door Chevy454 op 02-06-2023 13:05 ]
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Er zijn aardig wat mensen hier die daar ervaring mee hebben. Even zoeken op Aldi in dit topic (en voorgaande delen) zou wel het nodige aan info op moeten leverenAomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
Zelf geen ervaring mee, maar wat ik er zo van gehoord/gelezen heb is het wel een leuke manier om een beetje kennis te maken met het concept van een Kamado. Alleen het kleine formaat heeft zo zijn nadelen. Sowieso de beperkte grilloppervlakte, waardoor meerdere/grotere stukken vlees niet passen, maar het maakt ook indirect werken lastiger, laat staan een directe en indirecte zone naast elkaar wat op grotere modellen wel kan.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
We zijn allemaal amateurs.Aomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
De verse die ik bij de sligro haal zijn toch snel 1500-2000 gram hoor.KatirZan schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 11:30:
[...]
Zalmzijde is inderdaad meestal tussen de 900 en 1100 gram.
Had al wat gezocht hier in dit topic maar kon er eigenlijk niks over vinden. Zal de voorgaande delen eens bekijken.Orion84 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Er zijn aardig wat mensen hier die daar ervaring mee hebben. Even zoeken op Aldi in dit topic (en voorgaande delen) zou wel het nodige aan info op moeten leveren
Zelf geen ervaring mee, maar wat ik er zo van gehoord/gelezen heb is het wel een leuke manier om een beetje kennis te maken met het concept van een Kamado. Alleen het kleine formaat heeft zo zijn nadelen. Sowieso de beperkte grilloppervlakte, waardoor meerdere/grotere stukken vlees niet passen, maar het maakt ook indirect werken lastiger, laat staan een directe en indirecte zone naast elkaar wat op grotere modellen wel kan.
Voor het simpele hamburgertje worstje speklap heb ik een Cobb, voor grote gezelschappen een grote houtskool bbq maar ik wil eens iets uitgebreider gaan leren bbqen, maar een Green Egg (of een van de andere Kamado's) vind ik nogal duur, stel dat het niet mocht bevallen.
Daarom leek het Aldi alternatief me leuk, maar ik wil natuurlijk geen complete troep in huis halen.
Gewoon doen, is hardstikke leuk om kennis met een concept kamado te maken. Ben zelf met een kleintje van de lidl begonnen en daarna weggegeven, en het kriebelt nog wel eens om naast mijn Large en WGA een kleine kamado te halen, terwijl ik die zeker niet nodig heb

bvsteyn schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 21:00:
[...]
Ik maak mijn zalm altijd naar het recept van @Koffie :
De zalm in de afgekoelde pekel (100 gram Grate Goods AllBrine nr 1 in 1 liter water koken en af laten koelen) leggen en lekker een uur of 2 a 3 erin laten liggen
Zalm eruit halen en droogdeppen. Evt nog uurtje in de lucht drogen
Bbq klaarmaken voor indirect, zo laag mogelijke temp (80 a 90 graden)
Voor zalm gebruik ik altijd van die grillmatjes van de action,
Matje op je rooster, zalm erop
cederhout in stukjes breken en op het rooster leggen boven de kolen.
Eventueel nog een beetje rub over de zalm strooien
Laat de zalm zo langzaam mogelijk garen tot een kern van 45 graden
HEERLIJK!
Inmiddels doe ik het een stúk simpeler:haborym schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 20:16:
- Zalm een dag van tevoren uit de vriezer naar de koelkast
- Kamado opstoken naar zo'n 90-100 graden
- indirect
- grote cederhouten plank (niet natmaken)
- zalm erop
- zalm bestrooien met Smoke&BBQ All Purpose rub
- kleine stukjes cederhout in de kolen gooien
- low&slow garen naar 40-45 graden
- Met plank en al opdienen
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Ik heb ooit de lidl versie voor €50 gekocht. Werkt hardstikke prima.Aomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
De echte nadelen die ik ervaar zijn simpelweg het formaat en dat er geen deflector bij zit. Een deflector heb ik weten te fixen (het bekende gietijzeren pannetje).
Het formaat moet je mee dealen: op mijn lidl eitje heb ik iets van 20cm ruimte om indirect te bbq'en. Dat beperkt je in de stukken vlees (een hele sparerib aan 1 stuk past niet) en in flexibiliteit: stukkie vlees naast wat groenten is ook een uitdaging.
Maar afgezien daarvan vind ik de ervaring vergelijkbaar met het werken met mn bge large en grillguru compact.
@Puntje-NL heb je eventueel sous vide beschikbaar? Dat werkt perfect voor ribs
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik haal ze wel eens bij de Sligro, maar de zalmzijde op vel die ik daar vandaan haal zijn vaak niet zwaarder dan een 1,2 á 1,3kg hoor.robkrekel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:08:
[...]
De verse die ik bij de sligro haal zijn toch snel 1500-2000 gram hoor.
Verder is het mooier om delen van de zalmzijde te versnijden, zo krijg je een meer egale zouting en van de delen die je versnijd kan je Sashimi maken
Meestal krijgt de kat deze van ons
Sligro heeft trouwens ook best mooi wild liggen, ook voor op de BBQ. Het enige jammerlijke wat ik van de sligro vind dat zijn de prijzen. Ik bestel nu alle delen direct bij leveranciers (vis komt daadwerkelijk van de afslag, vlees komt bij enkele speciaalslagers vandaan).
Wat vaak ook nog wel scheelt is om deze zelf te villen/ontgraten/bewerken, dat scheelt flink in de kosten en is nog leuk om te doen ook!
Ik heb er zelf een gehaald bij de Vomar (99 EUR) en ik moet zeggen ; prima kamado voor deze prijs. Verwacht niet teveel accessoires, deze zijn er namelijk nietOrion84 schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 13:08:
[...]
Er zijn aardig wat mensen hier die daar ervaring mee hebben. Even zoeken op Aldi in dit topic (en voorgaande delen) zou wel het nodige aan info op moeten leveren
[ Voor 31% gewijzigd door KatirZan op 02-06-2023 15:11 ]
Wabbawabbawabbawabba
Ik doe het alsvolgt:dimmak schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 10:48:
[...]
Ik zou voor een zijde van zalm 3/4 gaan. Die zijn wat kleiner en in zijn geheel rond 1kg. Het mooie aan zalm is dat je het rauw ook kan eten, des te warmer de kerntemperatuur des te minder je zalm eruit komt. Ik zou zeker niet boven de 50 graden gaan zitten.
-Zalm schoonmaken
-4 uur droog pekelen (Grof zeezout, bruine suiker, citroen schil evt tijm)
-goed afspoelen
- evt. 24 uur drogen in de koelkast (deze stap sla ik soms over als ik de zalm dezelfde dag wil eten)
-Indirect roken of op de UDS. De temperatuur zo rond de 70 a 80 graden, anders gaan de eiwitten eruitlopen en dat ziet er minder smakelijk uit.
-Garing en kerntemperatuur is naar smaak aan te passen, maar hoe hoger de kerntemperatuur hoe droger de zalm wordt
Vraagje voor de spit/ rotisserie deskundigen;
Ik wil met Vaderdag, indien de vaders kunnen, een BBQ houden en daarbij o.a. 2 hele kippen aan het spit hangen. Hierbij gebruik makende van de Braadspit van Weber die standaard 2 halen met 2 pinnen heeft.
Kan ik hier middels 1 pin per kip zonder problemen vooruit, of heb ik hiervoor een extra spitvork voor nodig?
Ik zat te denken om, indien nodig, een Spit on Fire Duo Vork aan te schaffen.. maar indien dit dus niet nodig is dan laat ik het uiteraard liever achterwege.
:strip_exif()/f/image/6uGOUZZNyUfFODJlMgWb3fZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die hier ervaring mee heeft en kan vertellen of dit nodig is?
Ik wil met Vaderdag, indien de vaders kunnen, een BBQ houden en daarbij o.a. 2 hele kippen aan het spit hangen. Hierbij gebruik makende van de Braadspit van Weber die standaard 2 halen met 2 pinnen heeft.
Kan ik hier middels 1 pin per kip zonder problemen vooruit, of heb ik hiervoor een extra spitvork voor nodig?
Ik zat te denken om, indien nodig, een Spit on Fire Duo Vork aan te schaffen.. maar indien dit dus niet nodig is dan laat ik het uiteraard liever achterwege.
:strip_exif()/f/image/6uGOUZZNyUfFODJlMgWb3fZN.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand die hier ervaring mee heeft en kan vertellen of dit nodig is?
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Ik heb volgens mij een keer gewoon 3 2 kippen aan 1 spit geregen. Ik zal eens zoeken.
found it, 2 kippen dus
found it, 2 kippen dus
![]() | ![]() |
[ Voor 84% gewijzigd door Koffie op 02-06-2023 17:16 ]
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
Idem bij Hanos en Sligro. Zalmzijdes van minder dan 1 kg kom ik eigenlijk nooit tegen, ook niet bij andere winkels.robkrekel schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:08:
[...]
De verse die ik bij de sligro haal zijn toch snel 1500-2000 gram hoor.
Mocht je toch kleinere zijdes willen, dan is zalmforel een prima alternatief. Die wegen minder dan 500 gram per zijde.
Toevallig heb ik 4 piepkuikens klaar liggen om dit weekend aan het spit te rijgen. Die druk ik gewoon vanaf de beide zijdes van het spit met de spitvorken tegen elkaar aan dan draaien ze echt wel alle vier braaf rond. En mocht er toch een niet willen meedraaien, dan knoop ik zijn pootjes met een stukje braadtouw aan een ander piepkuiken vast; dan moet hij wel draaien. Met die twee kippen van jou komt het ook wel goed zonder dure hulpstukkenThalaron schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 16:48:
Vraagje voor de spit/ rotisserie deskundigen;
Een goede grap mag vrienden kosten.
Dan zou ik het lekker bij een Weber houden. Nix mis mee.Aomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 14:11:
[...]
Had al wat gezocht hier in dit topic maar kon er eigenlijk niks over vinden. Zal de voorgaande delen eens bekijken.
Voor het simpele hamburgertje worstje speklap heb ik een Cobb, voor grote gezelschappen een grote houtskool bbq maar ik wil eens iets uitgebreider gaan leren bbqen, maar een Green Egg (of een van de andere Kamado's) vind ik nogal duur, stel dat het niet mocht bevallen.
Daarom leek het Aldi alternatief me leuk, maar ik wil natuurlijk geen complete troep in huis halen.
Nav jouw post, gisteren de PiRo binnengekomen en meteen uitgeprobeerd. Werkt perfect voor pizza's!ozzynator schreef op dinsdag 2 mei 2023 @ 12:00:
Vorige week weer wat nieuwe hardware aangeschaft, dit weekend tijdens pizza-gallore met kinderen en aanhang uitgebreid getest.
Was sowieso op zoek naar een spit waarbij de plankjes konden blijven zitten, want had al eens gelezen dat dat bij de LetzQ niet paste met motor. Hier past de motor wel, maar linker plankje moet wel ingeklapt zijn.
Moet alleen m'n scharnieren nog even goed afstellen, sluit nog niet 100% aan.
[Video: https://www.instagram.com/reel/CtBAcm7NJTQ/]
Ik heb in 2018 zo'n kleine Kamado in de Action gekocht. Ik gebruik hem in de praktijk bijna altijd: ideale grote voor 2 personen, geen kolenstarter nodig en zeer zuinig in gebruik . Enkel bij bezoek gaat mijn grote Weber nog aan.Aomi schreef op vrijdag 2 juni 2023 @ 12:55:
Ik heb na aanschaf wel direct de verbeteringen uit volgend filmpje uitgevoerd om hem beter luchtdicht te maken: YouTube: 99 EURO KERAMIKGRILL GÜNSTIG VERBESSERN . Verder is een heat deflector essentieel als je indirecte hitte wil kunnen gebruiken. Ik heb daarvoor het gekende gietijzeren pannetje aangeschaft.
Kortom: aanrader voor zijn geld, maar je moet er wel nog wat extra vilt en een heat deflector bij kopen.
Ja is ideaal, ik vond het veel geld, maar het was het 100% waard. Ga je veel plezier van hebben!JPDeckers schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 07:44:
[...]
Nav jouw post, gisteren de PiRo binnengekomen en meteen uitgeprobeerd. Werkt perfect voor pizza's!
Was sowieso op zoek naar een spit waarbij de plankjes konden blijven zitten, want had al eens gelezen dat dat bij de LetzQ niet paste met motor. Hier past de motor wel, maar linker plankje moet wel ingeklapt zijn.
Moet alleen m'n scharnieren nog even goed afstellen, sluit nog niet 100% aan.
[Video]
Klinkt goed! Helaas waren ze vanochtend natuurlijk uitverkocht bij de Aldi.CyberThijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:18:
[...]
Ik heb in 2018 zo'n kleine Kamado in de Action gekocht. Ik gebruik hem in de praktijk bijna altijd: ideale grote voor 2 personen, geen kolenstarter nodig en zeer zuinig in gebruik . Enkel bij bezoek gaat mijn grote Weber nog aan.
Ik heb na aanschaf wel direct de verbeteringen uit volgend filmpje uitgevoerd om hem beter luchtdicht te maken: YouTube: 99 EURO KERAMIKGRILL GÜNSTIG VERBESSERN . Verder is een heat deflector essentieel als je indirecte hitte wil kunnen gebruiken. Ik heb daarvoor het gekende gietijzeren pannetje aangeschaft.
Kortom: aanrader voor zijn geld, maar je moet er wel nog wat extra vilt en een heat deflector bij kopen.
Ik zag dat Lidl (ongeveer) dezelfde verkocht voor 160 euro, en dat de action een grotere heeft voor 300 euro. Twijfel nu nog welke ik ga halen
Voor een grotere maat zou ik zelf altijd voor een gerenommeerd merk gaan zodat je ook accessoires enzo kan kopen . Als het is om uit te proberen of het iets voor je is lijkt zo’n klein eitje mij ideaal voor die prijs.Aomi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:16:
[...]
Klinkt goed! Helaas waren ze vanochtend natuurlijk uitverkocht bij de Aldi.
Ik zag dat Lidl (ongeveer) dezelfde verkocht voor 160 euro, en dat de action een grotere heeft voor 300 euro. Twijfel nu nog welke ik ga halen
Stomme vraag, maar ik langer niet vinden; weet iemand waar ze in Europa nog de Cajun Bandit deuren voor de wsm 18 hebben? De Duitse importeur is helaas gestopt…
[ Voor 14% gewijzigd door Paganstars op 03-06-2023 12:59 ]
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het gewone vilt naar glasvezel vilt? Ik vind het gewone een beetje vies en pluizig worden is dit met glasvezel vilt niet zo?
Ik heb een Boretti Black Mezzo waar ik beide zijkanten vanaf heb gehaald. Omdat de rechterzijde een wokbrander bevatte heb ik de gaskabel die er naartoe leidt afgekoppeld en vervolgens zijn beide zijkanten afgevoerd.
Nu wil ik die leiding afdoppen, maar ik kan nergens een geschikte eindkap oid vinden. Het is zo'n gasaansluiting dus linksdraaiend schroefdraad. Dat had ik in het begin niet direct door dus heb ik eerst een verkeerde eindkap erop gedraaid (werkte dus niet).
Hoe/waarmee dop ik het af? Ik heb bij bouwmarkten gezocht, maar er lijkt niks te vinden. Moet ik het anders afdoppen met zo'n soldeer-eindkap? Het zou fijn zijn als er gewoon een eindkap in de juiste maat/type beschikbaar is, maar ik zou niet weten waar te beginnen met zoeken.....
Nu wil ik die leiding afdoppen, maar ik kan nergens een geschikte eindkap oid vinden. Het is zo'n gasaansluiting dus linksdraaiend schroefdraad. Dat had ik in het begin niet direct door dus heb ik eerst een verkeerde eindkap erop gedraaid (werkte dus niet).
Hoe/waarmee dop ik het af? Ik heb bij bouwmarkten gezocht, maar er lijkt niks te vinden. Moet ik het anders afdoppen met zo'n soldeer-eindkap? Het zou fijn zijn als er gewoon een eindkap in de juiste maat/type beschikbaar is, maar ik zou niet weten waar te beginnen met zoeken.....
@GustavSan: probeer het eens bij een ijzer- of gereedschapswinkel die zich richt op professionals, of bij een winkel met kampeerbenodigdheden.
Ik had 2 eitjes gekocht (1 op reserveCyberThijs schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 09:18:

* Chevy454 heeft vandaag de MB aan het werk gezet met 2 spareribs.
De KJJ krijgt pauze
[ Voor 17% gewijzigd door Chevy454 op 03-06-2023 14:34 ]
Hier hangen er 2 kippen aan het spit.
Heerlijk!
Heerlijk!
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
De neanderthalers vinden dat inderdaad vals spelen. De moderne mens echter had graag aangeschovenbarrymossel schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:13:
[Afbeelding]
Heb wel vals gespeeld. 24 uur sous vide op 68 graden!
Als moderne mens kan ik 24 uur op 68 °C toejuichen als de perfecte parameters voor spare ribs sous vide
Mij mij zitten de piepkuikens inmiddels aan het spit. Ik moest ze wel flink aandrukken om het passend te krijgen. Dit is trouwens een LetzQ spit in de maat large.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AixK8dTneWKRdgsMnU4tYK5K.jpg?f=user_large)
De rubs die ik ervoor heb gebruikt:
• This Is zit van Dutch Southern Barbecue
• Kraken van Captain’s Luck

Mij mij zitten de piepkuikens inmiddels aan het spit. Ik moest ze wel flink aandrukken om het passend te krijgen. Dit is trouwens een LetzQ spit in de maat large.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AixK8dTneWKRdgsMnU4tYK5K.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8EJsXKQ8VaZOonaYKM2iX9hk.jpg?f=user_large)
Vies wordt het sowieso, maar pluizig, verwacht ik niet.luuk66 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 13:40:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van het gewone vilt naar glasvezel vilt? Ik vind het gewone een beetje vies en pluizig worden is dit met glasvezel vilt niet zo?
Eh, waarom maakt dat wat uit?Chevy454 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 14:32:
[...]
Die eitjes zijn geniaal maar helaas geen glazuur op,
Iemand nog tips/recepten/ideeen voor hot spare ribs? Ik doe ze altijd met een gewone all purpose varkensrub en op het eind aflakken met een hot sauce maar ik mis toch echt het zweet op mijn voorhoofd.
Wat vind je wel heet (in andere gerechten)?Wimploo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:27:
Iemand nog tips/recepten/ideeen voor hot spare ribs? Ik doe ze altijd met een gewone all purpose varkensrub en op het eind aflakken met een hot sauce maar ik mis toch echt het zweet op mijn voorhoofd.
Ikzelf gebruik hete saus meer als dip. Meer dan genoeg keuze. Je kan natuurlijk alles pimpen met wat je lekker vindt...
Doe eens een gok zou ik zeggen. Hint: waarom doe je ook geen briketten of aansteker vloeistof in een kamado...ASS-Ware schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:19:
Eh, waarom maakt dat wat uit?
Heeft iemand een idee waar ik een betaalbaar rooster met een diameter van 34,5cm kan vinden? Deze is bedoeld voor een Weber Smokey Joe uit 2006 (DR). We gebruiken deze voornamelijk op vakantie en als we even snel willen bbq'en.
De Smokey Joe van Weber lijkt in de loop van de jaren groter te zijn geworden en ik zie eigenlijk alleen nog roosters van minimaal 37cm.
Ik kwam wel een onderrooster (waar de kolen op liggen) van Weber tegen die 34 cm was. Alleen kan je deze niet gebruiken om op te bakken?
De Smokey Joe van Weber lijkt in de loop van de jaren groter te zijn geworden en ik zie eigenlijk alleen nog roosters van minimaal 37cm.
Ik kwam wel een onderrooster (waar de kolen op liggen) van Weber tegen die 34 cm was. Alleen kan je deze niet gebruiken om op te bakken?
https://www.discogs.com/user/TheBlackestCrow/collection
Ik vind de hot ribs van spare rib express altijd goed te doen, lekkere pittigheid. Ik lees wel veel over insmeren met shiracha ipv mosterd maar dat is niet de smaak die ik zoek.Jaspervl schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:47:
[...]
Wat vind je wel heet (in andere gerechten)?
Ikzelf gebruik hete saus meer als dip. Meer dan genoeg keuze. Je kan natuurlijk alles pimpen met wat je lekker vindt...
Helaas zegt me dat niets, ik bedoelde meer als ingrediënten. Ik heb nog nooit in Nederland fatsoenlijke spareribs gegeten buitenshuis...Wimploo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:10:
[...]
Ik vind de hot ribs van spare rib express altijd goed te doen, lekkere pittigheid. Ik lees wel veel over insmeren met shiracha ipv mosterd maar dat is niet de smaak die ik zoek.
Je kan ook gewoon mijn vraag beantwoorden.Chevy454 schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:57:
[...]
Doe eens een gok zou ik zeggen. Hint: waarom doe je ook geen briketten of aansteker vloeistof in een kamado...
Ik vraag het omdat ik het niet weet en jij blijkbaar wel.
Als er geen geglazuurde coating op zit kan water/regen er ook in komen. Mijn kamado van de action is daardoor bijvoorbeeld helemaal wit uitgeslagen. Kortom...ze zijn niet echt weerbestendig.ASS-Ware schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 20:21:
[...]
Je kan ook gewoon mijn vraag beantwoorden.
Ik vraag het omdat ik het niet weet en jij blijkbaar wel.
En hier het resultaat:Tomatoman schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 18:57:
Als moderne mens kan ik 24 uur op 68 °C toejuichen als de perfecte parameters voor spare ribs sous vide![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GnwKr776NuqoetrH4i7XyGwX.jpg?f=user_large)
Van de Kraken rub (de twee rechter piepkuikens aan het spit) wist ik al dat hij heerlijk was. De This Is It rub (linker twee piepkuikens) kende ik nog niet een bleek een schot in de roos in combinatie met deze piepkuikens
Erbij had ik puree van kweepeer en knoflook.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ieNpLBZDm4C9TWQm7ePB6ilD.jpg?f=user_large)
Niet op de foto: het voorgerecht. Dat was een plankje met Iberico Bellota, parmesan en oude cheddar.
Je mag de mijne wel overnemen...stuur maar een pb indien interesse.Aomi schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 11:16:
[...]
Klinkt goed! Helaas waren ze vanochtend natuurlijk uitverkocht bij de Aldi.
Ik weet eigenlijk niet of dit wel is toegestaan..of dat ik daarvoor echt naar V&A moet.
Afgelopen week een Pit Barrel Cooker van een tweaker overgenomen.
En hebben we ons ook in het BBQ/Rookton gebeuren gestort.
Altijd leuk, dat fikkie stoken.
Vanmiddag/vanavond de eerste poging.
Wat venkelknollen had ik ingepakt in alufolie (wel gekruid uiteraard). En die onderin, gewoon tussen de gloeiende briketten gelegd.
En op het rooster bovenin een schaaltje met 4 zalmmoten.
Van tevoren had ik de zalmmoten een paar uur in een zoutoplossing gelegd. Met daarbij wat gekneusde takken rozemarijn (dat groeit als kool in onze tuin), geplette peperkorrels en wat bruine basterdsuiker.
Met dank aan de zalmaanbieding van de Lidl van deze week.
Half uurtje in de ton en toen hadden we dit:
:strip_exif()/f/image/AJZp5am32CJXJAgtE03AggHF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het smaakte gewoonweg heerlijk.
Vers gebakken meergranen stokbrood erbij. Zelfgemaakte tzatziki met veel knoflook en verse dille uit de tuin. Een salade van de gegaarde venkel met nog wat paprikascheuten.
Kortom, voor herhaling vatbaar.
En hebben we ons ook in het BBQ/Rookton gebeuren gestort.
Altijd leuk, dat fikkie stoken.
Vanmiddag/vanavond de eerste poging.
Wat venkelknollen had ik ingepakt in alufolie (wel gekruid uiteraard). En die onderin, gewoon tussen de gloeiende briketten gelegd.
En op het rooster bovenin een schaaltje met 4 zalmmoten.
Van tevoren had ik de zalmmoten een paar uur in een zoutoplossing gelegd. Met daarbij wat gekneusde takken rozemarijn (dat groeit als kool in onze tuin), geplette peperkorrels en wat bruine basterdsuiker.
Met dank aan de zalmaanbieding van de Lidl van deze week.
Half uurtje in de ton en toen hadden we dit:
:strip_exif()/f/image/AJZp5am32CJXJAgtE03AggHF.jpg?f=fotoalbum_large)
Het smaakte gewoonweg heerlijk.
Vers gebakken meergranen stokbrood erbij. Zelfgemaakte tzatziki met veel knoflook en verse dille uit de tuin. Een salade van de gegaarde venkel met nog wat paprikascheuten.
Kortom, voor herhaling vatbaar.

Ik wil die ook nog wel graag hebben voor mijn grill guru large. Ook even kijken hoe dat zit met de maten voor mijn buitenkeuken 😊ozzynator schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 10:27:
[...]
Ja is ideaal, ik vond het veel geld, maar het was het 100% waard. Ga je veel plezier van hebben!
Die rubs van Tom en Dorine hebben recentelijk nog prijzen behaald in de VS (Southern Dutch)Tomatoman schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:11:
[...]
En hier het resultaat:
[Afbeelding]
Van de Kraken rub (de twee rechter piepkuikens aan het spit) wist ik al dat hij heerlijk was. De This Is It rub (linker twee piepkuikens) kende ik nog niet een bleek een schot in de roos in combinatie met deze piepkuikens![]()
Erbij had ik puree van kweepeer en knoflook.
[Afbeelding]
Niet op de foto: het voorgerecht. Dat was een plankje met Iberico Bellota, parmesan en oude cheddar.
De captains luck biertjes zijn nog veel lekkerder 😉
Dank je.jabberwock schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 21:09:
[...]
Als er geen geglazuurde coating op zit kan water/regen er ook in komen. Mijn kamado van de action is daardoor bijvoorbeeld helemaal wit uitgeslagen. Kortom...ze zijn niet echt weerbestendig.
Nooit bij stilgestaan.
gister weer spearibs gemaakt. nu de saus wat dunner gemaakt dat was naar mijn mening al beter.
Maar nu vond ik nog dat de rub aan mijn tanden gehemelte bleef plakken.
Hoe is dat bij jullie?
Hoe is dat bij jullie?
Vals gebit uitdoenchimera2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:03:
Hoe is dat bij jullie?
Gisteren ook ribben gemaakt sinds lange tijd met de Texas crutch techniek. 1 rib was geniaal. De andere iets te droog. Ik had iets eerder moeten wrappen, hij was namelijk overstrekt aan de vleeskant toen ik hem uit de folie haalde.
Maar hier geen last van dat de rub aan ons gehemelte bleef plakken.
Zijn er hier mensen met een Joe Junior die een andere topvent hebben aangeschaft?
Ik vind de smokeware echt foeilelijk, maar nu zag ik op mp een foto van een Junior met reggulator (bge) voorbij komen.
Deze is in 2 maten te koop en ik vraag me af of de small zo op een KJJ past?
Ik vind de smokeware echt foeilelijk, maar nu zag ik op mp een foto van een Junior met reggulator (bge) voorbij komen.
Waarom zou je?sonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:02:
Zijn er hier mensen met een Joe Junior die een andere topvent hebben aangeschaft?
Ik heb een big joe 3 en mijn top vent werkt prima.
Maar jou big joe 3 is uitgerust met de kontrol tower en niet met de ouderwetse margrietschijf als ik me niet vergisASS-Ware schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:43:
[...]
Waarom zou je?
Ik heb een big joe 3 en mijn top vent werkt prima.
En die margrietschijf is niet okay?sonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Maar jou big joe 3 is uitgerust met de kontrol tower en niet met de ouderwetse margrietschijf als ik me niet vergis
Tis opzich wel te doen, gebruik em al een jaar op deze manier.
Vind het alleen vervelend dat als je de bbq open doet valt de schijf dicht en ben je je settings kwijt…
Prettige zondag!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MhBmU97qoyFANuKo4uk0kHZm.jpg?f=user_large)
Ben niet bekend met het model maar mijn Grill Guru heeft ook een margrietschijf, werkt uitstekend.sonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:48:
[...]
Maar jou big joe 3 is uitgerust met de kontrol tower en niet met de ouderwetse margrietschijf als ik me niet vergis
Eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal, je kunt er toch Cayenne en chili peper bij opgooien als je dat bedoeld met "zweten"? Of i.p.v. je standaard rub, pak 10 kruiden die je lekker vind en probeer wat uit.Wimploo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:27:
Maak zelf elke paar weken spare ribs op de bbq maar dit zegt me niets. Misschien de rub beter inwrijven in het vlees of het er eerder opdoen? Doe het zelf de avond van te voren.chimera2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 09:03:
gister weer spearibs gemaakt. nu de saus wat dunner gemaakt dat was naar mijn mening al beter.
Hoe is dat bij jullie?
[ Voor 65% gewijzigd door Nopheros op 04-06-2023 14:09 ]
Da’a toch alleen als je de schijf zelf opzij schuift?sonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Vind het alleen vervelend dat als je de bbq open doet valt de schijf dicht en ben je je settings kwijt…
Het lijkt mij dat de settings gelijk blijven als je alleen die gaatjes opent.
Marinade van ketjap manis, paar flinke scheppen sambal badjak, bruine basterdsuiker, stukje fijngehakte verse gember en knoflook. Spare ribs een nachtje marineren. Als de ribs op de Q liggen de marinade inkoken tot ie wat dikker is en dat als lak gebruiken. Hoeveelheden op het oog/uit de losse pols.Wimploo schreef op zaterdag 3 juni 2023 @ 19:27:
ik doe het ook de avond ervoor.Nopheros schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:54:
[...]
Ben niet bekend met het model maar mijn Grill Guru heeft ook een margrietschijf, werkt uitstekend.
[...]
Eigenlijk snap ik je vraag niet helemaal, je kunt er toch Cayenne en chili peper bij opgooien als je dat bedoeld met "zweten"? Of i.p.v. je standaard rub, pak 10 kruiden die je lekker vind en probeer wat uit.
[...]
Maak zelf elke paar weken spare ribs op de bbq maar dit zegt me niets. Misschien de rub beter inwrijven in het vlees of het eerder opdoen? Doe het zelf de avond van de voren.
Misschien maar is een wet rub proberen.
Apart. Maar is je ervaring is dan ook daadwerkelijk anders dan als je spare ribs eet van de supermarkt of in een restaurant? Ik eet ze zelf, in ieder geval thuis, met m'n handen dus een smerige boel wordt het vaak sowieso wel. De laksaus blijft natuurlijk ook overal aan plakken.chimera2 schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:07:
[...]
ik doe het ook de avond ervoor.
Misschien maar is een wet rub proberen.
Inderdaad, voornamelijk als ik de schuif een stukje openheb.ASS-Ware schreef op zondag 4 juni 2023 @ 13:00:
[...]
Da’a toch alleen als je de schijf zelf opzij schuift?
Het lijkt mij dat de settings gelijk blijven als je alleen die gaatjes opent.
Gaatjes blijven meestal wel goed staan.
Tip, draai de schijf zo zodat de pin en opening verticaal staat als je de deksel opent. Op die manier valt het van mijn GG niet dicht.sonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:54:
[...]
![]() | ![]() |
[ Voor 50% gewijzigd door Quad op 04-06-2023 14:37 ]
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
Ga ik proberen! Dank!Quad schreef op zondag 4 juni 2023 @ 14:35:
[...]
Tip, draai de schijf zo zodat de pin en opening verticaal staat als je de deksel opent. Op die manier valt het van mijn GG niet dicht.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ja die BGE eggrulator is heel erg mooi. Die margrietschijven bij mij hebben ook wat TLC nodig, ik zou die uit elkaar moeten halen, beetje opschuren en in de crisco moeten zetten. Maar eerst moet de pelletbbq schoongemaakt wordensonnypiek schreef op zondag 4 juni 2023 @ 11:02:
Maar de SmokeWare cap heeft een adapter nodig voor gebruik op een mini ei. En als ik me niet vergis is die adapter gelijk voor de BGE als de KJJ. Dus logica zegt me dat ze dezelfde maat moeten hebben. @Apie! weet jij nog hoe het daarmee zit?
[ Voor 4% gewijzigd door Chevy454 op 04-06-2023 19:29 ]
Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism