Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 248 ... 349 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• rikoos
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-09 14:37
sonnypiek schreef op maandag 29 mei 2023 @ 10:49:
Hi All,

van t weekend de 'laatste' hand gelegd aan het buitenbarretje.
SWS een +1 voor de hue lamp ;-)

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-11 14:57
Quad schreef op maandag 29 mei 2023 @ 20:00:
[...]

Durf ik niet te zeggen, wel is dit het nieuwste model.
Zag wel dat ik er slechts 52 euro voor heb betaald vanwege een coupon. Dat is het zeker waard. Heb intussen alleen wel een mail naar inkbird support gestuurd omdat de handleiding en doos spreken over 5 meat probes en 1 oven probe en ik 4 meat probes erbij gekregen heb.
[Afbeelding][Afbeelding]

[...]

Nou de meat probes geven andere temperaturen (15-20 graden hoger) als de oven probe van de inkbird IBT-4XS die ik al heb. Als ik de meatprobe in vlees zet is de temperatuur gelijk als de meatprobe van de IBT-4XS.
Bedankt, heb hem besteld, prijs was wel erg netjes, zeker vergeleken bij amazon NL, waar die 90 euro is.
Laat even weten wat Inkbird laat weten over die ambient sensor.

Mijn basic inkbird heeft m'n vriendin ooit IN de oven gelegd, dus is beetje gesmolten.
Iets met miscommunicatie en zelf niet logisch nadenken....

• luuk66
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:36
Bedankt allemaal voor de bijdrages, ik heb veel gelezen en geleerd. Ik ga voor de GG large van de hornbach lekker complete set, hoe gaaf ik de KJ en BGE ook vind ik kan mezelf de meerprijs niet verkopen.
Het wordt ook mijn eerste bbq dus moet het ook nog ontdekken.
Bij de GG zit een heat deflector, beschermhoes en een rooster. Verder nog tips voor aankopen voor een beginner? Als in accessoires of kookboeken?
Ik denk dat ik eens ga beginnen met spareribs en pulled pork wie weet volgt er snel een foto ;)

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Persoonlijk vind ik een gietijzeren rooster onmisbaar. Voor de rest heb je de basis wel. Gietijzeren pannen (skillets) zijn ook heel leuk om te hebben.

You don't need eyes to see, you need vision

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-11 10:33
luuk66 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:44:
Bedankt allemaal voor de bijdrages, ik heb veel gelezen en geleerd. Ik ga voor de GG large van de hornbach lekker complete set, hoe gaaf ik de KJ en BGE ook vind ik kan mezelf de meerprijs niet verkopen.
Het wordt ook mijn eerste bbq dus moet het ook nog ontdekken.
Bij de GG zit een heat deflector, beschermhoes en een rooster. Verder nog tips voor aankopen voor een beginner? Als in accessoires of kookboeken?
Ik denk dat ik eens ga beginnen met spareribs en pulled pork wie weet volgt er snel een foto ;)
Een zak goeie houtskool.
Handschoenen
Een fijne bbq tang
Klem om je rooster op te tillen

verder: wat geschikte kruiden (van beekum heeft goed assortiment)
En uiteraard mooi vlees en goede ingredienten.

In het begin vooral je geld steken in daadwerkelijk bbq'en (dus ingredienten en kolen) en niet al je zakgeld stukslaan op goodies.

Beetje zonde om leeg te lopen op het apparaat en dan naar de lidl fietsen voor een kiloknaller bak met vlees :)

• luuk66
Yalopa schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 18:57:
Persoonlijk vind ik een gietijzeren rooster onmisbaar. Voor de rest heb je de basis wel. Gietijzeren pannen (skillets) zijn ook heel leuk om te hebben.
Waar gebruik je deze voor?

• luuk66
Raymond schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:15:
[...]

Een zak goeie houtskool.
Handschoenen
Een fijne bbq tang
Klem om je rooster op te tillen

verder: wat geschikte kruiden (van beekum heeft goed assortiment)
En uiteraard mooi vlees en goede ingredienten.

In het begin vooral je geld steken in daadwerkelijk bbq'en (dus ingredienten en kolen) en niet al je zakgeld stukslaan op goodies.

Beetje zonde om leeg te lopen op het apparaat en dan naar de lidl fietsen voor een kiloknaller bak met vlees :)
Heb je nog tips voor sites voor vlees?

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:31
luuk66 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:19:
[...]

Koreaanse vuurkip! (de skillet dan)

[ Voor 4% gewijzigd door coyote1980 op 30-05-2023 19:30 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
[...]

Ik bijna voor alles.
Mooie BBQ strepen op al het vlees 👨🏼‍🍳

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
Quad schreef op maandag 29 mei 2023 @ 15:47:
De nieuwe Inkbird IBT-26S is weer in de voorraad bij Amazon.
https://www.amazon.de/-/nl/gp/aw/d/B0BZKDY7NH/

Prima ding, zeer accuraat en op 5Ghz Wi-Fi. Één nadeel, er zit géén omgevingstemperatuur probe bij...

Ik heb 5Ghz Wi-Fi niet getest overigens, aangezien ik deze op mijn domotica netwerk heb geplaatst wat enkel 2.4Ghz is.
Deze ook maar besteld.. had een draadloze sensor besteld (die in zijn eentje duurder is dan deze set) ivm de rotisserie set maar daar steek ik dan wel een keer een losse meter in. Voor alles dat niet ronddraait lijkt mij dit een stuk betrouwbaarder.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:02
luuk66 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:20:
[...]

Heb je nog tips voor sites voor vlees?
Heb je misschien lokale boeren die eigen vlees verkopen? Vaak goedkoper en ze verkopen ook de "bekende" stukken BBQ-vlees.

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:02
Sinds ik grillgrates heb verroest mijn gietijzeren rooster....

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02:36
Hoe maken jullie je gietijzeren rooster (en ook rvs eigenlijk) schoon? Het rvs rooster schrob ik eigenlijk alleen even met de staalborsten als die nog heet is na een sessie, werkt voor mij prima.
Het gietijzeren rooster is net wat lastiger vind ik. Net ook geschrobd met een staalborstel maar er blijft toch wat meer aan plakken heb ik het idee (BBQ sessie was gisteren).

Met water en een spons zou kunnen maar dan krijg ik het er denk ik ook niet helemaal van af. Vervelende vind ik dan ook altijd dat ik niet echt iets heb om het rooster op te leggen, behalve een tafel die ik graag schoon houdt of mijn klinkers.
Of ik zou speciekuip ofzo moeten pakken en daar wat water in moeten doen. Allemaal zo'n gedoe.. :P Nu dus ook gewoon een beetje schoon geborsteld en het rooster weer terug in de garage gezet.

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:39
Ik was ze eens in de zoveel tijd gewoon af met een afwasborstel en afwasmiddel. Heb een granieten blad op de buitenkeuken dus daar kan dat prima op, gewoon met een emmer warm water ernaast. Als ik klaar ben haal ik daar ook een doekje overheen en is het weer schoon. Zelfde met de grillgrates, na gebruik even met de staalborstel eroverheen en eens in de zoveel tijd even afwassen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03

Pixelmagic

Ubergeek

Ik ben al jaren verslingerd aan een simpel dipsausje bij mijn bbq vlees, namelijk Duyvis Bacon dipsaus. Zakje poeder saus, wat lekkere mayo en smullen. Vele ander sausjes geprobeerd, ook lekker maar weinig zoals "mijn" Bacon saus. Noem me een simpele, ik vind het prima.

Nu werd het al steeds lastiger om mijn sausje te kopen, twee jaar geleden een grote slag geslagen door bij de Jumbo te laten bezorgen, in de winkels al tijden niet meer verkrijgbaar. De voorraad begint op te raken dus op zoek naar een nieuwe fix maar zelfs bij de Plus niet meer te krijgen.

Zijn er mensen die het herkennen, deze simpele en snelle fix op mijn periodieke verslaving ? Of beter nog, heb je een supermarkt die ze wel heeft ? Help een mede-tweaker aan zijn plezier en vertel me waar, liefst in de regie West-Brabant.

P.s. vervangende vergelijkbare recepten zijn uiteraard ook meer dan welkom 8)

PVoutput van mijn 4950Wp

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:27
Jaspervl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:25:
Deze dingen kende ik nog niet, wat maakt dit zo bijzonder? Zie er niet echt anders uit dan een regulier rooster? Behalve een soort plaat op de kop, dat is wel handig als een soort plancha?

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:20
ozzynator schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 12:28:
[...]

Ik neem aan dat, zoals ik het lees, die 90 graden de temperatuur van het vleesch was.
I stand corrected.

• ASS-Ware
remzor schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:42:
Hoe maken jullie je gietijzeren rooster (en ook rvs eigenlijk) schoon? Het rvs rooster schrob ik eigenlijk alleen even met de staalborsten als die nog heet is na een sessie, werkt voor mij prima.
Het gietijzeren rooster is net wat lastiger vind ik. Net ook geschrobd met een staalborstel maar er blijft toch wat meer aan plakken heb ik het idee (BBQ sessie was gisteren).

Met water en een spons zou kunnen maar dan krijg ik het er denk ik ook niet helemaal van af. Vervelende vind ik dan ook altijd dat ik niet echt iets heb om het rooster op te leggen, behalve een tafel die ik graag schoon houdt of mijn klinkers.
Of ik zou speciekuip ofzo moeten pakken en daar wat water in moeten doen. Allemaal zo'n gedoe.. :P Nu dus ook gewoon een beetje schoon geborsteld en het rooster weer terug in de garage gezet.
Gewoon even een borstel er overheen en klaar.
Het hoeft niet steriel, het is een BBQ.

• ASS-Ware
Jaspervl schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:25:
Tijd voor wat olie dan.

• ASS-Ware
Vandread schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Bedankt, heb hem besteld, prijs was wel erg netjes, zeker vergeleken bij amazon NL, waar die 90 euro is.

Mijn basic inkbird heeft m'n vriendin ooit IN de oven gelegd, dus is beetje gesmolten.
Wat was dat voor Inkbird dan?
De Inkbird die in het vlees of op het rooster mag, kan tot 250C.

• Vandread
ASS-Ware schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:44:
[...]

Wat was dat voor Inkbird dan?
De Inkbird die in het vlees of op het rooster mag, kan tot 250C.
Nou deze niet hoor :p
INKBIRD IBT-2X Digitale Vleesthermometer,Bluetooth BBQ Thermometer met 2 Probes en Kook Timer Optie voor Voedsel Koken Grillen Vlees Roken Oven https://amzn.eu/d/6PlolFl

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:49

Quad

Doof

Vandread schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 17:03:
[...]

Beetje vreemde reactie gekregen:
Hello,
Please note that we are all selling four probes version of the product now, and six probe versions may be launched in the future.
And meat probe can be used as ambient probe.
The launch time of ambient probe is yet to be determined.
Please kindly understand

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• ASS-Ware
Vandread schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 21:57:
[...]

Nou deze niet hoor :p
INKBIRD IBT-2X Digitale Vleesthermometer,Bluetooth BBQ Thermometer met 2 Probes en Kook Timer Optie voor Voedsel Koken Grillen Vlees Roken Oven https://amzn.eu/d/6PlolFl
https://kamadokings.co.uk...lies%20to%20the%20product.

The temperature range is 0-300 C, possible temperature tolerance is +-1 C. Menu language: English. A 12-month warranty period applies to the product.

• ASS-Ware
Quad schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:00:
[...]

[...]
Wat is er vreemd aan deze reactie?

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:49

Quad

Doof

ASS-Ware schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:16:
[...]

Wat is er vreemd aan deze reactie?
Omdat handleiding en de doos het heeft over 5 meat probes En 1 ambient probe en ze maar 4 meat probes leveren. En een meat probe voor deze versie nog niet eens beschikbaar is, bijzonder.

Maar goed, ik zal het nog even ijken met kokend water.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Ozzie
ASS-Ware schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:15:
[...]

https://kamadokings.co.uk...lies%20to%20the%20product.

The temperature range is 0-300 C, possible temperature tolerance is +-1 C. Menu language: English. A 12-month warranty period applies to the product.
De probes kunnen die temperatuur wel aan, maar als je het hele ding in de oven van 250 graden stopt gaat dat niet zo lekker :)

Althans zo begrijp ik de post van @Vandread

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Gongbao schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:51:
Deze dingen kende ik nog niet, wat maakt dit zo bijzonder? Zie er niet echt anders uit dan een regulier rooster? Behalve een soort plaat op de kop, dat is wel handig als een soort plancha?
Geanodiseerd aluminium rooster met kleine gastjes wat flare ups tegen gaat. Door de vorm concentreert de warmte zich in de opstaande ribben en kan je goede grill marks maken.

Het is een mooie toevoeging voor gewone houtskool of gas bbq maar noodzakelijk voor pellet bbq.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Yalopa
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

[...]

gietijzeren gril
Steaks, burgers, vis.. alles wat gegrild wordt

Gietijzeren pan (skillet)
groenten, aardappeltjes, mosselen..

You don't need eyes to see, you need vision

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13-11 15:52
Pixelmagic schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:48:
Ik ben al jaren verslingerd aan een simpel dipsausje bij mijn bbq vlees, namelijk Duyvis Bacon dipsaus. Zakje poeder saus, wat lekkere mayo en smullen. Vele ander sausjes geprobeerd, ook lekker maar weinig zoals "mijn" Bacon saus. Noem me een simpele, ik vind het prima.

Nu werd het al steeds lastiger om mijn sausje te kopen, twee jaar geleden een grote slag geslagen door bij de Jumbo te laten bezorgen, in de winkels al tijden niet meer verkrijgbaar. De voorraad begint op te raken dus op zoek naar een nieuwe fix maar zelfs bij de Plus niet meer te krijgen.

Zijn er mensen die het herkennen, deze simpele en snelle fix op mijn periodieke verslaving ? Of beter nog, heb je een supermarkt die ze wel heeft ? Help een mede-tweaker aan zijn plezier en vertel me waar, liefst in de regie West-Brabant.

P.s. vervangende vergelijkbare recepten zijn uiteraard ook meer dan welkom 8)
Je bent niet de enige. Of bén jij Ruben uit Amersfoort? ;)

Dekamarkt geeft aan ze te hebben
En deze website zegt ze (duur) bestelbaar te hebben.

• SteffanS
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 26-10 09:59
Hoi! Ik zou graag mijn Weber Master Touch willen vervangen of uitbreiden met een nieuwe bbq.
Ik twijfel tussen een bastard kamado of een traeger pellet gril!

Wat zijn jullie ervaringen ? ik geraak er maar niet uit!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03

Pixelmagic

Ubergeek

Nee, ben ik niet en is ook al even geleden die posting ?

Deka had ik gezien maar is hier niet "in de buurt", we gaan tijdens de vakantie eens kijken bij een Deks. Bedankt voor de tip.

PVoutput van mijn 4950Wp

• Dirtbiter
  • Laatst online: 13-11 15:52
Pixelmagic schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Nee, ben ik niet en is ook al even geleden die posting ?

Deka had ik gezien maar is hier niet "in de buurt", we gaan tijdens de vakantie eens kijken bij een Deks. Bedankt voor de tip.
Is inderdaad een oude post.

Maar met jouw opmerking "twee jaar geleden een grote slag geslagen door bij de Jumbo te laten bezorgen" en de comment van Ruben "Zo juist ( 04-11-2021 ) heb ik er 25 besteld, en opgehaald bij het plaatselijke pick-up punt van de Jumbo." vond ik het té toevallig B)

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 12:22

Denko

|{ing Øf ßlitz

SteffanS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:31:
Hoi! Ik zou graag mijn Weber Master Touch willen vervangen of uitbreiden met een nieuwe bbq.

Ik heb kort een pallet grill gehad. Het is wel gaaf spul, maar het voelt voor mij een beetje als valsspelen. Ik had hem naast mijn bastard idd. Vooral omdat ik soms ruimte tekort kwam op de kamado.

De beste keus: Weber wegdoen en een Baster/Treager mix doen. Ze zijn allebei leuk.

Traeger:
+ Makkelijker, ik zette hem al via de wifi aan en op temp enzo. Je loopt erheen en je kan beginnen
+ Groter oppervlak (en rechthoekig, vind ik handiger)
- Voelt niet echt als bbq
- schoonmaken is iets meer werk
- Liep heel af en toe vast, dat de pellets niet doorliepen
- Stroom benodigd

Bastard (kamado uberhaupt)
+ ivm een weber alsnog aanzienlijk stabieler kwa temperatuur.
+ flexibeler
+ meer optionele accessoires
- wat meer werk om hem op temp te krijgen
- geen "smart" gedeelte als dat je ding is.

PSN & XBL: Denkoyugo

• SteffanS
Denko schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:47:
[...]

Ik heb kort een pallet grill gehad. Het is wel gaaf spul, maar het voelt voor mij een beetje als valsspelen. Ik had hem naast mijn bastard idd. Vooral omdat ik soms ruimte tekort kwam op de kamado.

De beste keus: Weber wegdoen en een Baster/Treager mix doen. Ze zijn allebei leuk.

Traeger:
+ Makkelijker, ik zette hem al via de wifi aan en op temp enzo. Je loopt erheen en je kan beginnen
+ Groter oppervlak (en rechthoekig, vind ik handiger)
- Voelt niet echt als bbq
- schoonmaken is iets meer werk
- Liep heel af en toe vast, dat de pellets niet doorliepen
- Stroom benodigd

Bastard (kamado uberhaupt)
+ ivm een weber alsnog aanzienlijk stabieler kwa temperatuur.
+ flexibeler
+ meer optionele accessoires
- wat meer werk om hem op temp te krijgen
- geen "smart" gedeelte als dat je ding is.
Had ik geld genoeg kocht ik ze alle 2, helaas heb ik dat niet :D Hoe makkelijk is het om op een Bastard ( of andere kamado ) een kleine brisket te maken ?

• Jaspervl
Gongbao schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 20:51:
[...]

Minder last van flare ups, roestvrij, en de platte kant gebruik ik erg veel. M.i. zijn de strepen van een gietijzeren rooster meer voor sier (wat natuurlijk ook soms belangrijk is). Het lekkerst vind ik een goede korst.

Ik had de grillgrates gekocht voor mijn WGA, maar gebruik ze overal veel.

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51995371979_d7fda7e79f_c.jpg

• Denko
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-11 12:22

Denko

|{ing Øf ßlitz

SteffanS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:50:
[...]

Had ik geld genoeg kocht ik ze alle 2, helaas heb ik dat niet :D Hoe makkelijk is het om op een Bastard ( of andere kamado ) een kleine brisket te maken ?
Makkelijker dan op een weber, moeilijker dan een pelletgrill. Het is in principe niet heel veel anders dan een weber. Alleen de temperatuur is wat stabieler en hij is wat zuiniger met houtskool.

PSN & XBL: Denkoyugo

• SteffanS
Denko schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:52:
[...]

Makkelijker dan op een weber, moeilijker dan een pelletgrill. Het is in principe niet heel veel anders dan een weber. Alleen de temperatuur is wat stabieler en hij is wat zuiniger met houtskool.
Op zich is er met mijn weber nog niets mis, zou je mij eerst aanraden om voor een traeger te gaan ?

• Jaspervl
Was figuurlijk bedoeld ;)

• Vandread
Quad schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:00:
[...]

[...]
Helaas, niet geschoten is altijd mis, is in wezen ook wat er volgens Amazon bij zit.
Voor de vorm ga ik het ook nog wel even vragen ;)
Ozzie schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 22:26:
[...]

De probes kunnen die temperatuur wel aan, maar als je het hele ding in de oven van 250 graden stopt gaat dat niet zo lekker :)

Althans zo begrijp ik de post van @Vandread
Dingdingding, u gaat door voor de kleurenkoelkast!
Hij doet het nog maar ziet eruit als Barbapapa en het frontje zit los :+

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13-11 17:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV6bF9RPsWXzdABIdEf7T24R9xA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jqiMq7pkaEZTsoSxWmF16lh.jpg?f=fotoalbum_large

Ik geloof dat ik nu wel genoeg webers heb >:)

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:53

Dennis1812

Amateur prutser

Ik tel er 5?

Spot wally! Or weber!

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Inhumanous
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 10-11 17:00
even een klein vraagje, misschien dat iemand hier mij wat tips kan geven.

Ik heb een Bastard Kamado en bereid normaal gesproken altijd heerlijke stukken vlees ( vaak reverse seared)

Nu komen mijn ouders van het weekend eten en heb weinig zin om te ''slow cooken'' maar aangezien het weer wil ik wel effe de bbq opstoken.

ik ben dus opzoek naar wat hoogwaardig bbq vlees (worstjes, lapjes, kip oid) en niet het supermarkt spul, dat is opzich niet slecht maar ik wil toch even iets exclusievers wat niet zo bij de supermarkt vandaan komt of de standaard slager (hebben hier bijvoorbeeld geen ibirico.

Hebben jullie ervaring met goede winkels omgeving betuwe of anders goede online winkels die leuke snelle bbq pakketjes verkopen ?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:59:
[Afbeelding]

nee hoor: ik zie nog geen WGA :P

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:34
Inhumanous schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:18:

Ik heb een Bastard Kamado en bereid normaal gesproken altijd heerlijke stukken vlees ( vaak reverse seared)

Nu komen mijn ouders van het weekend eten en heb weinig zin om te ''slow cooken'' maar aangezien het weer wil ik wel effe de bbq opstoken.

ik ben dus opzoek naar wat hoogwaardig bbq vlees (worstjes, lapjes, kip oid) en niet het supermarkt spul, dat is opzich niet slecht maar ik wil toch even iets exclusievers wat niet zo bij de supermarkt vandaan komt of de standaard slager (hebben hier bijvoorbeeld geen ibirico.

Hebben jullie ervaring met goede winkels omgeving betuwe of anders goede online winkels die leuke snelle bbq pakketjes verkopen ?
Los van de usual suspects als een lokale slager zou je ook een online supermarkt als Crisp kunnen proberen. Heeft wat kwalitatiever spul, heb afgelopen week daar de lamsspiesjes en de bbq-worstjes gehad en die waren beiden erg lekker.

• SteffanS

Misschien is dit iets https://butchery.be/ nog niet geprobeerd maar ben wel eens benieuwd of er al mensen dit getest hebben.

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:05

The Meatlovers levert prima pakketten. Vorig jaar met Kerst voor de gourmet gedaan en was echt allemaal kwaliteitsspul.

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-11 16:26
Onlangs een kolenmand aangeschaft voor mijn GG large maar nu bedacht ik me dat een ash tray (of asbak, hoe je het ook wilt noemen) ook wel gemak zou zijn. Iemand die een (voordelig) type weet dat past icm de nieuwe vuurbox (losse tegels) want als ik me niet vergis heeft GG zelf niet zo’n ding in het assortiment voor de large.

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-11 19:17

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

SteffanS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:23:
[...]
Misschien is dit iets https://butchery.be/ nog niet geprobeerd maar ben wel eens benieuwd of er al mensen dit getest hebben.
Niet direct de website maar Lantinga de slagerij die het eigenlijk is staat hier in de omgeving (Meppel) wel goed aangeschreven. Ook als je gewoon naar de 'winkel' heb je genoeg keuze en krijg je prima advies. Ik heb zelf wel eens wat gehaald voor kerst of pasen en dat was erg goed vlees. Ook voor een avondje grillen daar wel BBQ-vlees gehaald en de visite was er ook erg over te spreken.

|| System Specs || 36° ONO-WZW 4875Wp ||

• Paganstars
Leipo schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 11:20:
[...]

nee hoor: ik zie nog geen WGA :P
Wel over nagedacht, maar kan er serieus geen use case voor bedenken was mijn Smokey Joe of jumbo Joe niet kunnen

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-11 07:50
rikoos schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 16:22:
[...]

SWS een +1 voor de hue lamp ;-)
Hue lampen voor buiten zijn kwalitatief uiterst teleurstellend helaas.

• sonnypiek
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 22:57
na wat speurwerk op Marktplaats toch een setje voetjes kunnen scoren voor €19,95 ex verzendkosten.
bij een BBQ winkel ook, prima geholpen en worden vandaag verstuurd dus kan van t weekend lekker aan de slag!

voor wat betreft de "roosterhouder" ga ik denk ik toch meer de richting pannendekselhouder op.
nu nog even kijken voor een mooi metalen modelletje met voldoende ruimte.
Gadgeteer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:04:
[...]

die ervaring deel ik niet... hier hangt er sinds een kleine 2 jaar een redelijk assortiment in zowel de achter als voortuin, nog geen enkel probleem mee gehad.

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 13:29:
[...]

Wel over nagedacht, maar kan er serieus geen use case voor bedenken was mijn Smokey Joe of jumbo Joe niet kunnen
ik vind de WGA vooral een handigere vorm hebben dan de smokey joe. kleiner om mee te nemen en makkelijker een kleine directe en grote indirecte zone te maken.
Maar de verschillen zijn klein dus als je de 1 hebt dan heb je de ander inderdaad niet per se nodig :P

• Chevy454
  • Niet online

Draag je een pamper, dan de pellet bbq.
Drink je bier dan de kamado.

Running costs bij een pellet bbq zijn ook niet te onderschatten tov een kamado. Maar er staat wel gemak en lawaai tegenover.

* Chevy454 heeft nog steeds de GMG pellet bbq die als grote kamado storage dient.

Als je kleine kinderen rond hebt rennen is de pellet bbq de betere keuze want vuur uit, warmte weg want pisbakkenstaal. Kamado op 200c is warm en zeker de base waar handjes aan kunnen komen... Hey die onderste schuif kan open... en dicht!

Ik zou wel niet kijken naar een Bastard alleen. Er zijn in die prijsrange voldoende alternatieven van dezelfde fabrikant.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 10:59:
Ik mis de grote weber?

• Chevy454
  • Niet online
Jaspervl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 08:51:
Het lekkerst vind ik een goede korst.

Ik had de grillgrates gekocht voor mijn WGA, maar gebruik ze overal veel.
Grill grates zijn pakvriendelijker qua schoonmaken maar ze moeten op de bestaande roosters liggen toch? Probleem wat ik er altijd mee heb is dat boven 250C de onderliggende roosters op den duur gaan roesten.

Ik gebruik mijn half moon gietijzeren plancha op de kamado voor die korst.

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:06
Ik heb vorig jaar bij de action zo'n electrische aansteker gekocht. Voor 15 euro een top ding!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WYZLRspICawOxvRjoKTvmd6kAbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs5H3jGHBuYrzZfrHNKyxtH3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had laatst de kookplaat helemaal schoon en moest hamburgers gaan bakken. Ik had geen zin om meteen die hele kookplaat weer goor te maken, dus het even snel op de BBQ gedaan, net als de broodjes roosteren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UqgU2d1khO2XmihJWWonSn_YCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0utG7Yu0EZn7DDFPTD0VQbop.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• Jaspervl
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:23:
[...]

Grill grates zijn pakvriendelijker qua schoonmaken maar ze moeten op de bestaande roosters liggen toch? Probleem wat ik er altijd mee heb is dat boven 250C de onderliggende roosters op den duur gaan roesten.

Ik gebruik mijn half moon gietijzeren plancha op de kamado voor die korst.
Dat herken ik niet met de originele roosters van mijn KJ1 en WGA. Heb ze nu 3 jaar, dus niet echt lang natuurlijk.
De onderliggende roosters worden juist lekker schoon gebrandt bij mij...

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:16
Luuk1983 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:26:
Ik heb vorig jaar bij de action zo'n electrische aansteker gekocht. Voor 15 euro een top ding!
[Afbeelding]

Ik had laatst de kookplaat helemaal schoon en moest hamburgers gaan bakken. Ik had geen zin om meteen die hele kookplaat weer goor te maken, dus het even snel op de BBQ gedaan, net als de broodjes roosteren.

[Afbeelding]
Die aansteker heb ik ook. Niks mis mee en je kolen zijn binnen no time aan 💪🏻

• Paganstars
Ranch staat wel op het verlanglijstje, helaas alleen geen ruimte! Dat ding is echt massive

• Chevy454
  • Niet online
Jaspervl schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:34:
Dat herken ik niet met de originele roosters van mijn KJ1 en WGA. Heb ze nu 3 jaar, dus niet echt lang natuurlijk.
De onderliggende roosters worden juist lekker schoon gebrandt bij mij...
hoe heet heb je de temperatuur dan? Zolang je onder de 250C blijft, en de grill grates erop zal er weinig gebeuren waarschijnlijk.

• Chevy454
  • Niet online
Paganstars schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:54:
Ranch staat wel op het verlanglijstje, helaas alleen geen ruimte! Dat ding is echt massive
I know! Ik zag er laatst 1 aan het strand in Scheveningen. Ik denk bij Solbeach en FML... HUGE!!!!
Kan je vast wel een paar worstjes op bakken zoals babyback maniacs dat deed :+

Zou wel een enorm gave bbq en vuurkorf zijn. Maar met een dreumes die hier vrolijk rondloopt is het geen goed idee...

• ASS-Ware
Gadgeteer schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 14:04:
[...]

Ik heb er een heleboel buiten hangen, ze bevallen me prima.

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-11 22:42
Op aanraden van verkoper direct contact gezocht met The Bastard en vanmiddag (na een week :X ) bericht terug gehad dat ze hem gaan omwisselen voor een nieuw exemplaar. Nu maar ff duimen dat die nieuwe wel pico bello in orde is... ;)
Douwe63 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
Kak, vandaag kwam mijn Bastard Urban Large Complete binnen maar bij het uitpakken kwam ik een flinke buts in het deksel tegen. Morgen maar even overleggen met de verkoper hoe dit op te lossen. Iemand dit ook wel eens gehad en wat wordt er dan gedaan? Ik zit eigenlijk niet te wachten op een nieuwe / losse dome waarmee ik zelf moet gaan knutselen :X ...

[Afbeelding]

• SteffanS
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:10:
[...]

Running costs bij een pellet bbq zijn ook niet te onderschatten tov een kamado. Maar er staat wel gemak en lawaai tegenover.

* Chevy454 heeft nog steeds de GMG pellet bbq die als grote kamado storage dient.

Als je kleine kinderen rond hebt rennen is de pellet bbq de betere keuze want vuur uit, warmte weg want pisbakkenstaal. Kamado op 200c is warm en zeker de base waar handjes aan kunnen komen... Hey die onderste schuif kan open... en dicht!

Ik zou wel niet kijken naar een Bastard alleen. Er zijn in die prijsrange voldoende alternatieven van dezelfde fabrikant.
Welke alternatieven raad jij aan ?

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:18

Heb ooit voor dezelfde keuze gestaan en een Traeger Ironwood 650 gekocht en dat bevalt prima.

Maar.... wil je bijvoorbeeld hoger temperaturen voor oa pizza, dan kom je eigenlijk te kort.
Verder is het een prima apparaat, je zet hem aan en heb er geen omkijken meer naar.

Maakt inderdaad wat lawaai, maar vind ik niet storend.

Zou ik het over kunnen doen, dan koos ik een kamado.

Succes

• Chevy454
  • Niet online
SteffanS schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 21:05:
Welke alternatieven raad jij aan ?
Geen idee want heb reeds een kamado van Masterbuilt welke een zwarte KJC1 is. En die een hogere kwaliteit was als de concurrentie voor die prijs.

Ik zou nu voor een KJBJ1 of een KJBJ3 gaan voor mijn gebruik maar dat is persoonlijk. Een kamado large is uiteindelijk toch snel klein.

Of hier een KJC1.
https://www.dewitschijnde...sic-houtskoolbarbecue-red

[ Voor 46% gewijzigd door Chevy454 op 31-05-2023 22:54 ]

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20:38

Ik heb zowel een weber smokefire ex6 en de ex4 bevalt super! Temp gaat tot 315 graden.

• Jaspervl
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:55:
[...]

hoe heet heb je de temperatuur dan? Zolang je onder de 250C blijft, en de grill grates erop zal er weinig gebeuren waarschijnlijk.
Standje heet...

• SteffanS
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 22:40:
[...]

Geen idee want heb reeds een kamado van Masterbuilt welke een zwarte KJC1 is. En die een hogere kwaliteit was als de concurrentie voor die prijs.

Ik zou nu voor een KJBJ1 of een KJBJ3 gaan voor mijn gebruik maar dat is persoonlijk. Een kamado large is uiteindelijk toch snel klein.

Of hier een KJC1.
https://www.dewitschijnde...sic-houtskoolbarbecue-red
Wat zijn nog goede merken buiten green egg, bastard en kamado Joe ?

• Paganstars
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:57:
[...]

I know! Ik zag er laatst 1 aan het strand in Scheveningen. Ik denk bij Solbeach en FML... HUGE!!!!
Kan je vast wel een paar worstjes op bakken zoals babyback maniacs dat deed :+

Zou wel een enorm gave bbq en vuurkorf zijn. Maar met een dreumes die hier vrolijk rondloopt is het geen goed idee...
Volgens mij kan je whole hog zelfs doen hierop
SteffanS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:06:
[...]

IQ, Primo

[ Voor 17% gewijzigd door Paganstars op 01-06-2023 08:08 ]

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46
Ik merk dat een van mijn deflectors wiebelt, waarschijnlijk omdat de ring eronder vervormd is. Hogere temperaturen moet zo'n ding toch aankunnen? Anders kun je ook geen pizza bakken?

• Chevy454
  • Niet online
SteffanS schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 08:06:
Wie zei dat Bastard een goed merk is? >:)
* Chevy454 stookt het vuurtje wat op hier :+

Ik heb geen goede ervaring met 200F. Ze zouden hun aftersales inmiddels moeten hebben verbeterd maar ik doe liever geen zaken voor bloembakken met hun. Er zijn hier tweakers die recentelijk nog garantie claims hadden, dat zou goed zijn verlopen.

Ik zou vooral met de handelaar zelf praten, voelen en bekijken. Als het aan je eisen voldoet dan is het een goede kamado.

[ Voor 10% gewijzigd door Chevy454 op 01-06-2023 09:36 ]

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26
Chevy454 schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 19:10:
[...]

Dat wilde die van mij toen hij klein was ook eens ervaren. Even voorzichtig het handje heel dichtbij en dan blijven ze er wel vanaf. Toen hij een jaar of 12 was wilde hij meehelpen. Oke. Op blote voeten, want we zijn stoer. Totdat er een stukje gloeiende kool uit de Weber sprong en hij daar op trapte. Ook nooit meer gedaan.

zeker, zeker

• SteffanS
Chevy454 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 09:35:
[...]

Wie zei dat Bastard een goed merk is? >:)
* Chevy454 stookt het vuurtje wat op hier :+

Ik heb geen goede ervaring met 200F. Ze zouden hun aftersales inmiddels moeten hebben verbeterd maar ik doe liever geen zaken voor bloembakken met hun. Er zijn hier tweakers die recentelijk nog garantie claims hadden, dat zou goed zijn verlopen.

Ik zou vooral met de handelaar zelf praten, voelen en bekijken. Als het aan je eisen voldoet dan is het een goede kamado.
Oei ik had altijd de indruk dat Bastard wel een degelijk merk was :) Wat zijn jullie vaste handelaars voor Kamados ?

• Inhumanous
Ik heb nu een jaartje een Bastard Urban Medium. achteraf denk ik toch spijt dat ik niet voor een pellet bbq ben gegaan het gemakt met een pas geboren dochter lijkt me toch in het voordeel van de pellet bbq.

zijn er mensen hier die zijn overgestapt van een kamado naar een pellet bbq ? wat zijn jullie belevenissen?
heb je wel de ''authentieke rooksmaak'' met een pellet bbq of mis je die tegenover de kamado ?

• ASS-Ware
Inhumanous schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:06:
Ik heb nu een jaartje een Bastard Urban Medium. achteraf denk ik toch spijt dat ik niet voor een pellet bbq ben gegaan het gemakt met een pas geboren dochter lijkt me toch in het voordeel van de pellet bbq.

zijn er mensen hier die zijn overgestapt van een kamado naar een pellet bbq ? wat zijn jullie belevenissen?
heb je wel de ''authentieke rooksmaak'' met een pellet bbq of mis je die tegenover de kamado ?
Ik snap het niet, ik heb jaren op een Weber kogel gewerkt en heb in die tijd ook een dochter de wereld in geholpen.
Welk gemak mis je?

• Inhumanous
ASS-Ware schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:11:
[...]

Ik snap het niet, ik heb jaren op een Weber kogel gewerkt en heb in die tijd ook een dochter de wereld in geholpen.
Welk gemak mis je?
ik durf echt niet een stuk procureur 8-9 uur op de kamado te laten liggen terwijl ik zelf even naar de kinderboederij ben met mijn dochter, mijn ervaring is toch wel met zoon lange sessie dat de kamado soms een graad of 20-40 stijgt en ik de schuifjes weer ietsje dichter moet zetten.

• ASS-Ware
Inhumanous schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:17:
[...]

ik durf echt niet een stuk procureur 8-9 uur op de kamado te laten liggen terwijl ik zelf even naar de kinderboederij ben met mijn dochter, mijn ervaring is toch wel met zoon lange sessie dat de kamado soms een graad of 20-40 stijgt en ik de schuifjes weer ietsje dichter moet zetten.
Die ervaring heb ik niet, maar dan zet je voor je weggaat de schuifjes ietsiepietsie dichter en bij thuiskomst weer normaal en duurt de hele sessie wat langer?
Of je koopt een temperature controller.
KJ heeft de iKamand en er zijn zat merken die ze voor andere kamado’s hebben gemaakt.

• Luuk1983
ASS-Ware schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:26:
[...]

Die ervaring heb ik niet, maar dan zet je voor je weggaat de schuifjes ietsiepietsie dichter en bij thuiskomst weer normaal en duurt de hele sessie wat langer?
Of je koopt een temperature controller.
KJ heeft de iKamand en er zijn zat merken die ze voor andere kamado’s hebben gemaakt.
Sowieso vind ik het niet heel erg prettig om 'open vuur' (nou ja vooruit, het is niet echt open) te hebben terwijl ik weg ga. Als ik de BBQ aan heb, dan ben ik thuis.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-11 14:53
Ik ga dit weekend voor de 2e keer spareribs maken op de 3-2-1 methode.

de eerste keer vond ik ze te gaar. dus de 2 uurtjes in het folie ga ik nu minder lang doen.

Maar voor het 3e uur het lakken vond ik het te "stroperig". Is het gewoon een kwestie van minder saus erop doen?
Of verdunnen?

ik weet niet of er mensen wel is de spareribs op hebben van Joe's Spare Ribs uit Nieuwegein.
dat waren in mijn ogen echt de beste ribs die ik opheb ( tot nu toe)
Zo wil ik ze ook ongeveer hebben.

• ASS-Ware
Maar voor het 3e uur het lakken vond ik het te "stroperig". Is het gewoon een kwestie van minder saus erop doen?
Of verdunnen?
Max 1 laagje, 30 min op 105-110C, een vol uur is niet nodig.
Wellicht de saus verdunnen met appel azijn.

• Ozzie

Hierom heb ik een pellet barbecue, met een dochter van 3 en een baby van 10 maanden is het ideaal als ik gewoon lange barbecue sessies kan doen zonder er naar om te kijken. Maar ik ben overgestapt van een Weber kettle naar een Traeger Pro 780, dus nooit een kamado gehad.

Qua rooksmaak is een pellet mijn inziens beter dan een kamado, maar dat kan ook aan de personen liggen met een kamado waar ik gegeten heb.

Het enige nadeel vind ik dat je een pellet grill niet zo heet krijgt als een kamado, maar dat zijn vooral de hot&fast bereidingen en dat kan net zo goed gewoon nog steeds op de weber.

• Luuk1983
chimera2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:45:

de eerste keer vond ik ze te gaar. dus de 2 uurtjes in het folie ga ik nu minder lang doen.

Of verdunnen?

ik weet niet of er mensen wel is de spareribs op hebben van Joe's Spare Ribs uit Nieuwegein.
Voor de meeste spareribs is 3-2-1 te lang.

Stap 1 mag nog het langste omdat dat de meeste smaak qua rook geeft. Die doe ik vaak tussen de 2 en 2,5 uur, meestal totdat we bij de 'stall' zijn, graadje of 70.

Stap 2 doe ik nooit met een vaste tijd. Gewoon een thermometer erin en zodra de vlees rond de 90 graden is regelmatig even prikken of het zacht genoeg is. Wat 'zacht genoeg is' is een kwestie van smaak. Soms is dat al na een uur, soms langer. Let wel op dat je niet door de bodem van je aluminium folie prikt, dan gaat alle sap je BBQ in :P

Stap 3 is max een half uur. Ik haal het folie eraf en leg ze even terug om te drogen, meestal 10 minuten. Daarna de saus erop (vaak gewoon simpele BBQ saus) en dan nog ergens tussen de 10 en 20 minuten, totdat ik de saus er goed uit vind zien. Het vlees is in deze fase al gaar, een uur is dan echt veel te lang.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-11 07:46
Luuk1983 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:32:
[...]

Voor de meeste spareribs is 3-2-1 te lang.

Stap 1 mag nog het langste omdat dat de meeste smaak qua rook geeft. Die doe ik vaak tussen de 2 en 2,5 uur, meestal totdat we bij de 'stall' zijn, graadje of 70.

Stap 2 doe ik nooit met een vaste tijd. Gewoon een thermometer erin en zodra de vlees rond de 90 graden is regelmatig even prikken of het zacht genoeg is. Wat 'zacht genoeg is' is een kwestie van smaak. Soms is dat al na een uur, soms langer. Let wel op dat je niet door de bodem van je aluminium folie prikt, dan gaat alle sap je BBQ in :P

Stap 3 is max een half uur. Ik haal het folie eraf en leg ze even terug om te drogen, meestal 10 minuten. Daarna de saus erop (vaak gewoon simpele BBQ saus) en dan nog ergens tussen de 10 en 20 minuten, totdat ik de saus er goed uit vind zien. Het vlees is in deze fase al gaar, een uur is dan echt veel te lang.
Hier afgelopen weekend dikbevleesde spareribs gedaan op (volgens mij) 2,5-1,5-1 ofzo. Ik dacht dat ze dat wel konden hebben. M'n tafelgenoten vonden het heerlijk. Ik vond ze veel te droog. Volgende keer echt een stuk korter, of gewoon de good-old sous vide inschakelen en dan 15-30 minuten ingesmeerd op de BBQ.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44

copykat

Good copy isn't bad

Ozzie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 11:28:
[...]

Hierom heb ik een pellet barbecue, met een dochter van 3 en een baby van 10 maanden is het ideaal als ik gewoon lange barbecue sessies kan doen zonder er naar om te kijken. Maar ik ben overgestapt van een Weber kettle naar een Traeger Pro 780, dus nooit een kamado gehad.

Qua rooksmaak is een pellet mijn inziens beter dan een kamado, maar dat kan ook aan de personen liggen met een kamado waar ik gegeten heb.

Het enige nadeel vind ik dat je een pellet grill niet zo heet krijgt als een kamado, maar dat zijn vooral de hot&fast bereidingen en dat kan net zo goed gewoon nog steeds op de weber.
Ooooohhhhwwww......
Ik heb nog steeds geen kamado large gekocht wegens verhuizen en tuin is niet klaar enz.
De compact is makkelijk rolbaar dus dan is verplaatsen niet zo'n probleem. Een large is wat minder verplaatsbaar. Gewicht en hoogte.
Zo'n pellet smoker is eigenlijk voor low and slow lekker lui en controleerbaar.
Snel schoon te maken ook denk ik.
Puur voor resultaat en niet de "beleving" meenemend (wat sowieso een vaag begrip is) lijkt me zo'n digitaal automatische pellet feeder smoker een betere keus dan een loeizware kamado.)
https://www.smokeybanditb...rjack-wifi-bluetooth.html
Lelijk zijn ze ook niet meer.

Hoe verhoud zich de brandstof kosten met een kamado?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:26
Mijn mening he....

Zo'n pellet bbq, helemaal digitaal gecontroleerd, alleen aanzetten, instellen en het vlees er in, dat heeft toch geen charme? Er is toch niets leukers dan alles zelf uitvogelen, zelfs als het een keertje zou mislukken.

Kun je het net zo goed in de oven leggen, die doet ook alles zelf en piept als de tijd er op zit.

zeker, zeker

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zo, aankomend weekend gaat de offset smoker weer aan, deze keer met een stukje vlees van 2,5kg.

Stukje varkensprocureur bij een topslager vandaan. Vorige keer een flink succes!

Deze keer delen we hem op in 2 stukken, waarvan 1 als pulled pork gaat dienen. Van het andere deel maken we mooie procureurlapjes. Deze laatste ga ik proberen te infusen met een zelfgemaakte piri-piri saus.

Ik zal wat foto's maken en hier plaatsen :)

Wabbawabbawabbawabba

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:53
ozzynator schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:02:
Mijn mening he....

Zo'n pellet bbq, helemaal digitaal gecontroleerd, alleen aanzetten, instellen en het vlees er in, dat heeft toch geen charme? Er is toch niets leukers dan alles zelf uitvogelen, zelfs als het een keertje zou mislukken.

Kun je het net zo goed in de oven leggen, die doet ook alles zelf en piept als de tijd er op zit.
De oven heeft toch wel een andere smaak dan een barbecue, mijns inziens.
Of je moet houtsnippers in je oven leggen. :D

Ben ook wel benieuwd naar gebruik van een pellet barbecue. Ik zie dat pellets ongeveer voor €18-20 over de toonbank gaan voor respectievelijk 8-9KG, daarmee vergelijkbaar met beetje kwaliteit houtskool. Alleen dan de vraag hoeveel je in de praktijk gebruikt per sessie.

Het verbruik is een beetje afhankelijk van het merk, maar op lage temperaturen is het verbruik zo’n 450-500 gram per uur en dat kan oplopen naar 900-1400 gram per uur op vol vermogen
Dat is al een stuk hoger dan een houtskool barbecue.

Of beste van beide? :o ;)
[Video: https://www.instagram.com/p/B125Y43DGMk]

[ Voor 15% gewijzigd door Source90 op 01-06-2023 13:12 ]

• Luuk1983
Mijn mening he....

Maar dan mis je de rooksmaak. Pellets zijn ideaal om te roken en zijn ook in allerlei smaken beschikbaar. Het is inderdaad daarmee praktisch een oven, maar wel met de barbecue smaak. En hoe erg is het dat dingen automatisch gaan? Dat verschilt per persoon. Maar ik zal het je sterker vertellen; Kamado Joe heeft nu praktisch een volledige automatische Kamado in zijn assortiment met automatisch temperatuurregeling en automatisch aansteken: https://bbqbuitenkeukento.../kamado-joe-konnected-joe.

• Ozzie
Tja, ik hoef niet voor de 1000e keer in mijn leven met houtskool en vuur te spelen. Dat geloof ik wel (en doe ik wel weer op de camping)of als ik pizza's maak dan steek ik de houtoven wel weer aan.

Sommige mensen vinden het 'nep' of 'valsspelen', om vervolgens hun eigen gerechten klaar te maken met een of andere kant-en-klare rub. Dat gebruik ik dan weer niet, ik heb een kruidenla met 50 potjes met verschillende kruiden, 15 verschillende soorten olie, 5 soorten azijn.

Bovendien kan ik op mijn pellet gril met gemak 6x3kg procureur in een keer bereiden of 8-10 spareribs. Probeer dat maar eens op een kamado.

• Arrien
  • Niet online
chimera2 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 10:45:

Of verdunnen?

Ik gebruik zelf al jaren deze methode, in totaal 2,5 uur ben je klaar.
Heerlijk mals en nooit te droog omdat ze in hun eigen vocht garen.
Nadeel is misschien wel dat je ze niet kan roken aan het begin, maar met een goede rub en glaze zijn ze heerlijk :P

https://rtlniels.nl/bbq/spareribs-fall-of-the-bone/

http://www.avfoto.nl

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-11 11:58
Ozzie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 13:24:
Tja, ik hoef niet voor de 1000e keer in mijn leven met houtskool en vuur te spelen. Dat geloof ik wel (en doe ik wel weer op de camping)of als ik pizza's maak dan steek ik de houtoven wel weer aan.

Sommige mensen vinden het 'nep' of 'valsspelen', om vervolgens hun eigen gerechten klaar te maken met een of andere kant-en-klare rub. Dat gebruik ik dan weer niet, ik heb een kruidenla met 50 potjes met verschillende kruiden, 15 verschillende soorten olie, 5 soorten azijn.

Bovendien kan ik op mijn pellet gril met gemak 6x3kg procureur in een keer bereiden of 8-10 spareribs. Probeer dat maar eens op een kamado.
U zei? :+
Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/11okfqtdfzw51.jpg?width=1729&format=pjpg&auto=webp&v=enabled&s=4c0a7cc65909d13753d3da73efbb7f4cb76eb98a

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44

copykat

Good copy isn't bad

Mijn mening he....

Das dus dat ongrijpbare "beleving".

Als resultaat je kernpunt is dan is blijkbaar een pellet smoker een goed alternatief.
Veel rooster oppervlek. Vierkant dus effectief. Indirecte warmte dus minder verbrande randjes.
Wel een gril nodig voor after sear.

@Ozzie wat is ongeveer jou pellet verbruik?
Hogere kosten per uur? Op zeg 120 graden celcius.

[ Voor 6% gewijzigd door copykat op 01-06-2023 14:18 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ozzie
Tja, als ik zulke rekken zou gebruiken kan ik wel 20 spareribs kwijt op mijn bbq. Alleen vind ik het resultaat minder, vooral als je ze wrapped, dan wanneer ze plat liggen.

• Luuk1983
Ozzie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:42:
[...]

Tja, als ik zulke rekken zou gebruiken kan ik wel 20 spareribs kwijt op mijn bbq. Alleen vind ik het resultaat minder, vooral als je ze wrapped, dan wanneer ze plat liggen.
Maar als ze gewrapped zijn kan je ze weer plat op elkaar leggen lijkt mij.

• Ozzie
copykat schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:13:
[...]

Das dus dat ongrijpbare "beleving".

Als resultaat je kernpunt is dan is blijkbaar een pellet smoker een goed alternatief.
Veel rooster oppervlek. Vierkant dus effectief. Indirecte warmte dus minder verbrande randjes.
Wel een gril nodig voor after sear.

@Ozzie wat is ongeveer jou pellet verbruik?
Hogere kosten per uur? Op zeg 120 graden celcius.
Ik heb geen idee, koop meestal 2x per jaar voor 100 euro aan pellets. Het zal vast iets duurder zijn dan houtskool, maar het verschil is volgens mij niet mega. Zeker niet als je goede kwaliteit houtskool gebruikt.

• Ozzie
Luuk1983 schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:43:
[...]

Maar als ze gewrapped zijn kan je ze weer plat op elkaar leggen lijkt mij.
Op elkaar moet je ze wel elke keer van plek wisselen, anders worden ze niet even gaar.

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11 12:03
Ozzie schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:44:
[...]

Ik heb geen idee, koop meestal 2x per jaar voor 100 euro aan pellets. Het zal vast iets duurder zijn dan houtskool, maar het verschil is volgens mij niet mega. Zeker niet als je goede kwaliteit houtskool gebruikt.
Gebruik hier 30KG aan kolen voor een heel jaar voor ongeveer 45 euro, dus dat valt op zich mee inderdaad. Je had hierboven ergens een opmerking gegeven over de rooksmaak die beter zou zijn (volgens je bezoek oid) maar daar zit uiteraard weinig tot geen verschil in. Dat ligt dan meer aan jezelf welke hout soort je gebruikt en hoe je dit hout gebruikt dan de bbq zelf.

Maak zelf elke maand ribs op m'n Grill Guru kamado, recht opzetten over plat leggen maakt geen verschil in smaak. Enige verschil wat ik tegenkomen is dat het aflakken makkerlijker is als de ribs plat liggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Nopheros op 01-06-2023 14:55 ]

• Jaspervl
Ik zou een pelletsmoker ook wel zien zitten. Lekker makkelijk iets lekkers op tafel zetten Klink me goed in de oren

Ik denk alleen dat ik hem niet onbeheerd zou durven te laten draaien. Met mijn kamado heb ik dat niet. Zwaar genoeg dat er niet snel iets mee gebeurd en als de temperatuur controller stopt dan gaat het vuur uit.

• Chevy454
  • Niet online
Om die reden heb ik dus ook een pellet BBQ gekocht.
Mijn belevenis met meerdere kamado's, smokers en pelletbbq.

De pellet bbq is gemakkelijk. Aanzetten, wachten tot die op temperatuur is, vlees erop en klaar tot de meater piept.

Nadeel is dat je altijd stroom nodig hebt, nadeel is dat die auger veel lawaai maakt maar met de laatste firmware is die wel stiller, nadeel is dat de hele tuin blauw staat bij het opstarten (is maar eventjes).

Het verbruik is gewoon huge in vergelijk met een kamado. Iedereen zal zeggen dat het niet zo is maar ik heb het gemeten wat het bij mij doet. Chevy454 in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4" is mijn ervaring.

Het schoonmaken van dat kreng is een pain. Eerst alles eruit, dan stofzuiger erin om de firepot schoon te maken. Daarna weer een handvol pellets erin, deflector plate erop, de vetopvang met alu folie inpakken. Ding opstarten, naar binnen de roosters wassen. NIET OPENEN totdat hij op temperatuur is want anders gaat dat kut ding gek doen met de warm up.. wanneer de warm up cycle gedaan is de roosters erin en de temp omhoog naar waar je het wilt hebben.

Kamado is: even alles eruit tillen, snel de stofzuiger door. Houtskool erin, wokkeltje aan met de dome open. Naar binnen je roostertje schoonmaken, rooster al dan niet in de kamado doen en stofzuiger terug naar binnen nemen :+

Qua totale tijd voordat je op temperatuur bent wanneer je een volledige reiniging doet zal je bij beiden even lang nodig hebben maar bij de kamado is het vooral lang wachten tot je vuur groot genoeg is om de dome te sluiten.

Qua rooksmaak: dat hangt af wat je wilt doen ;) Ik merk er weinig verschil mee om eerlijk te zijn.
Maar bij een pellet bbq moet je blijven branden om rook te maken. Als hij stabiel is dan heb je weinig rook dus je moet ook kijken hoe agressief de PID regeling is bij het ding. Daarom dat sommigen een rookstand hebben om de temperatuur meer te laten swingen ipv strak te houden.

Daar ligt ook wat het probleem: je kan niet zomaar een probe gebruiken omdat die te snel reageren. Je denkt dat die te warm of te koud is door de airflow. Je moet een ouderwetse bimetaal oventhermometer gebruiken.

Over airflow gesproken: de pellet bbq lekt harder als een kapotte vergiet dus je verliest wel wat warmte en je kan er een deken overheen gooien. Bij een kamado krijg je vetafzetting en sluit de lekken automatisch op den duur. Oh een raampje bij je deksel is euh.. zinloos.

Mijn ervaring tot dusver: waste of money puur naar het kookgedrag als je reeds een kamado hebt. Qua oppervlakte is het wel makkelijk dat die rechthoekig is. Nadeel is dat je hem niet in de regen kunt gebruiken, de kamado geeft daar niks om. Qua kindveiligheid: pisbakkenstaal wat snel afkoelt.

Zou ik het opnieuw kopen als erbij: nee. Zou ik het kopen als enige bbq: nee Wanneer zou je hem wel kopen: als je veel eters over vloer hebt en ook graag een praatje wilt maken met mensen. Als je veel verschillende gerechten hebt waarbij je de temperatuur moet laten schommelen.

Pagina: 1 ... 248 ... 349 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism