Braaihok was eigenlijk te vies en te vol meuk om naar te kijken, dus ook die eens grondig opgeruimd en schoongemaakt. Voelt toch een beetje als je kamer opruimen

Kan ik wellicht iemand nog interesseren voor een zgan camping braai? Ik heb iets teveel spullen

Wellicht even alles lost schroeven en dan opnieuw vastzetten?mr.DJ95 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
Denk leuk, mooi weer, mooi stukje vlees gehaald. Zie ik dat de klep van mijn Bastard scheef staat op de onderkant. De metalen riem om de deksel lijkt wat te zijn verroest ook. Staat netjes onder een cover als ik niet bbq.
Iemand zo iets meegemaakt? Afgelopen zomer was dit nog niet zo.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Deze knappe dame heeft weinig make up nodig. Wat zout, peper, olie en citroen
[Voor 23% gewijzigd door Jaspervl op 21-05-2023 17:57]
Pulled pork is lekker, spareribs ook.Source90 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:00:
Ik ben een beetje lui en daarom Noskos zijn kas even gespekt ipv zelf maken. Ben benieuwd.
The steak: meh...
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.
Wat @Koffie zegt. Zelf was bij mij een van de boutjes helemaal los. Gebruik nu Loctite na alles weer "uitgelijnd" te hebben.mr.DJ95 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
Denk leuk, mooi weer, mooi stukje vlees gehaald. Zie ik dat de klep van mijn Bastard scheef staat op de onderkant. De metalen riem om de deksel lijkt wat te zijn verroest ook. Staat netjes onder een cover als ik niet bbq.
Heb je kip ook al eens gebruikt? Kijken of die bij een andere winkel op voorraad is.. als het de moeite is.Chevy454 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:12:
[...]
Pulled pork is lekker, spareribs ook.
The steak: meh...
Vorig weekend: 3Kg stuk procureur gehaald, dagvers van de boer. Hier 1Kg stuk vanaf gehaald en geïnjecteerd met appelcider.
09:00:procureur in de BGE
09:00-12:30: 110graden indirect, gerookt met appelhout.
12:30-15:30: ingepakt in alluminium folie , door op 110 graden.
Bij bereiken van kerntemperatuur van 94graden, de procureur in de koelbox gelegd om 90minuten te laten rusten.
Vervolgens dinertime! En op smaak gemaakt met wat whisky en bbq saus ...
Vandaag:
Middag-sessie BGE met:
- Appeltaart, met in whisky gewelde rozijnen
- Beercan Chicken (onze primeur :-D)
- dadels omwikkeld met spek, en vervolgens omwikkeld in bladerdeeg.
Yummy!
Pics or it didn’t happen.Pusherman_ schreef op zondag 21 mei 2023 @ 14:45:
[...]
Tnx voor de tip.
Haakse slijper met simpel diamantbladje van de Action was voldoende.
In de tuin gedaan en tussendoor even met de tuinslang natgehouden, amper stof.
Daarna de scherpe randjes met een schuurpapiertje en ziet er prima uit!
What a bastard 😏mr.DJ95 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
Ik spek de kas van Noskos geregeld, maar die kipkruiden van Noskos vinden wij helemaal nix.Source90 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:00:
Ik ben een beetje lui en daarom Noskos zijn kas even gespekt ipv zelf maken. Ben benieuwd.
Helaas was de kip kruiden op.
[Afbeelding]
Jammer dat het vandaag niet gelukt is. Hoe laat had je hem ingepakt in folie? Los daarvan: of je hem nu in aluminiumfolie op de barbecue legt of in de oven maakt niets uit. Door het folie kan hij toch geen rooksmaak meer opnemen. Bij het doorgaren richting een graad of 90 maakt het nog wel een klein verschil, maar de eerste uren vol in de rook richting 70 °C zijn het belangrijkst. Ik denk daarom dat het een prima keuze was om de barbecue vrij te maken voor wat prioriteit hadGongbao schreef op zondag 21 mei 2023 @ 18:59:
Mij kg procureur ligt er intussen 5 uur al op, enorme stall op 70 graden. Inmiddels naar de oven verplaatst had de bbq nodig voor andere dingen. Morgen pulled pork!

Een goede grap mag vrienden kosten.
Kip is iets heel moeilijk vind ik. Ik heb tal van kruiden gebruikt. En ik vind de KosmoQ wel best lekker maar mijn vrouw zweert bij de Lidl kipkruiden (en eerlijk, ik kan die met eender welke online rub recept niet qua smaak evenaren). En ik heb er een paar gehad kan ik je zeggen. Een kip vlinderen en dan een deel met de Lidl kruiden en een ander deel met iets nieuws. De Lidl kant wint keer op keer...Source90 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 19:28:
Heb je kip ook al eens gebruikt? Kijken of die bij een andere winkel op voorraad is.. als het de moeite is.
Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Lekker in de rub deze morgen.
Na het roken op de MB met wat eikenhout op de KJJ op de sear grate. Deze morgen nog een 2de laag Crisco erop gedaan na het slijpen van gisteren.
Nu weet ik ook waarom ik 2 pits hebt. 1 voor low and slow. En een ander voor te searen. Hij was intern nog 2 graden te koud na het searen dus even terug op de MB terwijl het vlees de kans had om op te warmen en te ontspannen.
Hij was heerlijk...
Ik had hem niet ingepakt, dacht dat ik veel tijd over zou hebben omdat het maar een kilo was. Zat ik daar even lekker naast...Tomatoman schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:15:
[...]
Jammer dat het vandaag niet gelukt is. Hoe laat had je hem ingepakt in folie? Los daarvan: of je hem nu in aluminiumfolie op de barbecue legt of in de oven maakt niets uit. Door het folie kan hij toch geen rooksmaak meer opnemen. Bij het doorgaren richting een graad of 90 maakt het nog wel een klein verschil, maar de eerste uren vol in de rook richting 70 °C zijn het belangrijkst. Ik denk daarom dat het een prima keuze was om de barbecue vrij te maken voor wat prioriteit had
Inmiddels op 6u40 op 88 graden, dus we zijn er bijna.
edit: hoe bewaar ik hem straks het beste? Gewoon als geheel laten afkoelen en in de koelkast, morgen in de oven opwarmen en dan pullen lijkt me?
[Voor 8% gewijzigd door Gongbao op 21-05-2023 20:49]
De banden moet je 2 keer per jaar controleren bij elke kamado, dan heb je zulke dingen niet. Maar nu moet je het dus "even" opnieuw zetten. Vergeet niet met wat papier te testen of je wel alles goed hebt gezet. Meestal heb je een soort van over bite bij het zetten.mr.DJ95 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
Bij mij thuis is dit voor kip een van de favorieten:Chevy454 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:38:
[...]
Kip is iets heel moeilijk vind ik. Ik heb tal van kruiden gebruikt. En ik vind de KosmoQ wel best lekker maar mijn vrouw zweert bij de Lidl kipkruiden (en eerlijk, ik kan die met eender welke online rub recept niet qua smaak evenaren). En ik heb er een paar gehad kan ik je zeggen. Een kip vlinderen en dan een deel met de Lidl kruiden en een ander deel met iets nieuws. De Lidl kant wint keer op keer...
Ook lekker op gegrilde groenten trouwens.
Ik ben benieuwd wat anderen ervan vinden, maar ik zou zeggen: vandaag pullen als hij nog warm is, maar nog geen saus/vocht erbij. Morgen opwarmen en dan naar smaak afmaken.Gongbao schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:46:
[...]
Ik had hem niet ingepakt, dacht dat ik veel tijd over zou hebben omdat het maar een kilo was. Zat ik daar even lekker naast...
Inmiddels op 6u40 op 88 graden, dus we zijn er bijna.
edit: hoe bewaar ik hem straks het beste? Gewoon als geheel laten afkoelen en in de koelkast, morgen in de oven opwarmen en dan pullen lijkt me?
Even opnieuw afstellen met behulp van deze tips: https://help.thebastard.c...llen-dome-202122-modellenmr.DJ95 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 16:33:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Wow .. mooi stuk man. Water loopt in de mond, deze zet ik op mijn wishlistASS-Ware schreef op zondag 21 mei 2023 @ 20:28:
Vandaag een stuk Iberico Lomo.
Vet kruislings ingesneden, pezo er op en even boven direct vuur een kleurtje gegeven.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarna indirect verder.
[Afbeelding]
De BBQ op 140-150C gehouden tot de kern op 55C zat.
[Afbeelding]
10 minuten laten rusten en aansnijden maar.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mijn bordje.
[Afbeelding]
Helemaal super.

You don't need eyes to see, you need vision
Wel opletten dat je het goed halveert. Het vlees moet dunner worden. Voor elk punt in het vlees is er een kortste weg tot de buitenkant. De langste kortste weg moet kleiner worden.Quad schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:02:
Misschien een nutteloze vraag, maar waarom zou je een stuk procureur niet halveren zodat de garingstijd ook korter wordt? Of werkt dat dan niet?
Een halvering zou ik ook niet logisch vinden, maar waarom zou je zo lang laten garen als het sneller kan zonder verlies op smaak en functie (pulled)?Yalopa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:52:
In mijn ervaring scheelt het een uurtje, zeker geen halvering.
Kijk, beefhammer halveer je nu eenmaal niet. Maar zo'n stuk procureur lijkt me dat prima te kunnen. Minder tijd nodig, minder brandstof nodig en meer smaak aan te brengen omdat je meer oppervlakte hebt.
Maar misschien denk ik té simpel.

Misschien leuk experiment, 2 stukken bereiden van zelfde winkel en gewicht. 1 snijden. En dan kijken naar tijdsverschil
Aubergine, courgette en tomaat met wat kruiden er op?Emmavdv schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:52:
Ik heb deze week ook nog uitgebreid gebarbecued. Mijn gasfornuis en oven zijn niet aan geweest. De pot schafte een groenteschotel, kippenbouten, een beef rib (één kg), en aardappelgratin.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt wel lekker, ga ik ook eens proberen.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Nou dat is allemaal prima verlopen kan ik wel stellen. Met de ribs merkte ik wel temperatuurverschil over de breedte van bbq waardoor ze niet allemaal even gelijkmatig gaar werden. Alsnog heerlijk en schoon op uiteraard.Henkie_NtA schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 15:57:
Heb een beetje algemene vraag, denk dat er hier vast wel iemand is die me er bij kan helpen.
Volgende week heb ik een jaarlijks lang weekend in Frankrijk met een stel vrienden van me. Samen met een van heb ben ik meestal verantwoordelijk voor al het koken en bbq'en. Voorheen deden we altijd alles op een kleine kogel en een soort goedekope knock-off WSM (wat altijd wel een uitdaging was).
Nu heeft de bbq setup een kleine upgrade gehad naar (ik geloof) een Jamestown Smoker Charlton. Ik heb nog nooit met een off-set bbq als deze gewerkt (wel kamado, kogel, wsm), maar zijn er nog dingen waar ik rekening mee moet houden? We hebben ribs en brisket op het programma staan.
Vooral de brisket was echt geweldig, by far de beste die ik ooit gemaakt heb.
Tijd voor foto's
Vervolgens een variatie op wat ik op zaterdag heb geserveerd: biefstuk met spek (eigen import uit Oostenrijk) en geroosterde groenten. Dat was een mooie manier om het overgebleven stuk biefstuk op te maken.
Daarna bavette van black angus uit Uruguay met daarbij chimichurri. Heerlijk mals vlees en perfecte garing op 54 graden.
Er zit nog wel een tomatensaus onder. Dus eigenlijk is het een ratatouille van de barbecueJan_V schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:03:
[...]
Aubergine, courgette en tomaat met wat kruiden er op?
Lijkt wel lekker, ga ik ook eens proberen.

Ik heb het stuk de dag ervoor gezout en 'm vervolgens ruim anderhalve dag in de koelkast gehad. Hij kwam er zo uit:
Verder alleen wat peper en paprika erop gedaan, zo'n stuk vlees heeft wat mij betreft niet heel veel kruiden nodig. Daarna op de Kettle Joe, indirect met een blokje whiskey barrel, dat geeft ook smaak.
Daarna rusten en affikken, was weer lekker simpel en altijd super lekker!
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive
Meubel is zelfbouw stalen frame op wielen, gecoat. Een hoes moet ik nog (laten)maken.
Er moeten nog wat puntje op de i maar dit was al erg leuk, we hebben er iig zin an

Goeie aanbieding.

Zalm gemarineerd in teriyaki saus, zwarte peper en sesamzaadjes er overheen. Op de cederhouten plank en wat appel rookhout erbij. De prei heb ik geblakerd, buitenste laagje eraf en ingesmeerd met Tomasu sojasaus. Bimi even offset gegaard, daarna afgegrild op het gietijzer, ook deze even met Tomasu ingesmeerd en wat Maldon zout er overheen.
De entrecote gegrilld op het gietijzer, peper en Maldon zout. Romaine sla door de helft, olijfolie, zout, peper en pul biber er overheen. Op de grill ermee en daarna afgemaakt met nog wat extra olijfolie, citroenrasp en citroensap. Was weer een heerlijke maaltijd.
Ik gebruik deze gewoon van de action, heb het er nog niet op kunnen betrappen dat er haartjes vast op mijn rooster zaten, en ik poets mijn kamado toch elke keer goed. Het is er geen die een jaar mee gaat maar ik heb er altijd wel een aantal op voorraad liggen.jessy100 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:56:
Iemand tips voor een goede grill borstel? Heb net een nieuwe van napoleon maar die laat de brass haartjes los, geen zin om dat open te eten
[Voor 8% gewijzigd door Mollos_ op 22-05-2023 17:09]
Altijd even controleren na schoon maken met een lampje ( floodledlampjes kosten 5 euro en zelfs hoofdled lampjes zijn niet duur.)
voordeel van die borstels van de action is als ze vies en gebruikt/misbruikt er uit zien weg gooien en een nieuwe pakken.
Kennis en Wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie& invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Terugbrengen die hap.jessy100 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:56:
Iemand tips voor een goede grill borstel? Heb net een nieuwe van napoleon maar die laat de brass haartjes los, geen zin om dat open te eten
Ik heb er 1 van Weber, is al 14 jaar oud.
[Voor 7% gewijzigd door ASS-Ware op 22-05-2023 18:08]
Metaalspons of pannenspons gebruik ik altijd op mijn RVS en gietijzeren roosters / pannen. Een chain mail kan ook natuurlijkjessy100 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:56:
[Voor 11% gewijzigd door Chevy454 op 22-05-2023 20:46]
https://www.slijpschijfko...1ly4pRzwM3uBoCXo4QAvD_BwEjessy100 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:56:
Gewoon een aantal keren gebruiken en het vult zich vanzelf met vettigheiddouwe.nl schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:53:
Er is wat lekkage langs de margrietschijf dus daar moet ik wat mee.

PreciesGilbertvH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:02:
[...]
Gewoon een aantal keren gebruiken en het vult zich vanzelf met vettigheid

Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb een Aldi mini eitje, maar die komen zonder accessoires op een grill rooster na.
Ik zie verschillende opties voorbij komen, zoals een terracotta schaaltje, pizza steen, rvs schaal etc. Op dit moment een sudderplaatje/vlam verdeler van 20 cm in gedachten (kost het minst) 1,- lokale kringloop
Ik kan deze franse kolen aanraden:GilbertvH schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:02:
[...]
Gewoon een aantal keren gebruiken en het vult zich vanzelf met vettigheid
20% stookolie. Lekte helemaal niks meer toen dit uitgebrand was

Dat ziet er goed uit!Mollos_ schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:58:
Dit weekend ook weer lekker voor het eerst op de kamado bezig geweest.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zalm gemarineerd in teriyaki saus, zwarte peper en sesamzaadjes er overheen. Op de cederhouten plank en wat appel rookhout erbij. De prei heb ik geblakerd, buitenste laagje eraf en ingesmeerd met Tomasu sojasaus. Bimi even offset gegaard, daarna afgegrild op het gietijzer, ook deze even met Tomasu ingesmeerd en wat Maldon zout er overheen.
[Afbeelding]
De entrecote gegrilld op het gietijzer, peper en Maldon zout. Romaine sla door de helft, olijfolie, zout, peper en pul biber er overheen. Op de grill ermee en daarna afgemaakt met nog wat extra olijfolie, citroenrasp en citroensap. Was weer een heerlijke maaltijd.
Hoelang ligt de zalm er op? Welke temperatuur staat je kamado dan ongeveer?
Toen ik nog een mini had, gebruikte ik altijd een gietijzer pannetje van 20cm, met die handvatten foto gevonden, ik had met steel, die eraf gezaagd en zelf wat aan gemaakt, die ruste dan op de rand van de binnenschaal. Ik had later zelfs stukjes uitgeslepen, zodat ze verzonken zatenMillie-ano schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:41:
Zit er nog verschil in de werking m.b.t. het gebruikte materiaal voor een deflector?
Ik heb een Aldi mini eitje, maar die komen zonder accessoires op een grill rooster na.
Ik zie verschillende opties voorbij komen, zoals een terracotta schaaltje, pizza steen, rvs schaal etc. Op dit moment een sudderplaatje/vlam verdeler van 20 cm in gedachten (kost het minst) 1,- lokale kringloop

Met 2 handvatten is makkelijker denk ik

[Voor 31% gewijzigd door Martinusz op 23-05-2023 09:59]
Float like a butterfly, sting like a bee.
Thanks, zoiets had ik ook voorbij zien komen. Is ook een optie, maar voor nu de vraag of er verschil in werking is in het gebruikte materiaal. Of is alles wat hitte tegenhoud prima? Want, 1,- vs 30,- is een makkelijke keuze (los voor de andere toepassingen van het pannetje)Martinusz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:54:
[...]
Toen ik nog een mini had, gebruikte ik altijd een gietijzer pannetje van 20cm, met die handvatten foto gevonden, ik had met steel, die eraf gezaagd en zelf wat aan gemaakt, die ruste dan op de rand van de binnenschaal. Ik had later zelfs stukjes uitgeslepen, zodat ze verzonken zaten
Met 2 handvatten is makkelijker denk ikzoiets dus: https://www.bol.com/nl/nl...n-vh20h/9300000047249685/
[Afbeelding]

Temperatuur op de meter in de deksel is 170-180, nu is dat niet ontzettend precies. Ik laat de kerntemperatuur van de zalm naar de 50 gaan voor ik deze eraf haal. De plank ligt direct boven het vuur en ik denk dat deze er 10-15 minuten over heeft gedaan om tot die temperatuur te komen. Is natuurlijk ook afhankelijk van welke temperatuur de zalm bij aanvang heeft.Impstoker schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:49:
[...]
Dat ziet er goed uit!
Hoelang ligt de zalm er op? Welke temperatuur staat je kamado dan ongeveer?
Dan is hij vet genoegMartinusz schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:27:
[...]
Precieser komt een moment dat je hem moeilijk open krijgt als ie koud is

Had ik ook. Ook een Urban Large.Douwe63 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
Kak, vandaag kwam mijn Bastard Urban Large Complete binnen maar bij het uitpakken kwam ik een flinke buts in het deksel tegen. Morgen maar even overleggen met de verkoper hoe dit op te lossen. Iemand dit ook wel eens gehad en wat wordt er dan gedaan?
Ze wilde hem compleet terugnemen en omruilen, maar ik ben uiteindelijk akkoord gegaan met 50 euro korting en heb het zelf met een stift ingekleurd: zie het niet eens meer.
Edit: hij staat hier wel altijd onder een afdak. Of het problemen zou geven met intrekkend vocht bij regen weet ik dus niet.
[Voor 10% gewijzigd door wetgos op 23-05-2023 19:16]
Bij geen nette oplossing: WKOA.Douwe63 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
Kak, vandaag kwam mijn Bastard Urban Large Complete binnen maar bij het uitpakken kwam ik een flinke buts in het deksel tegen. Morgen maar even overleggen met de verkoper hoe dit op te lossen. Iemand dit ook wel eens gehad en wat wordt er dan gedaan? Ik zit eigenlijk niet te wachten op een nieuwe / losse dome waarmee ik zelf moet gaan knutselen...
[Afbeelding]
Hier helaas geen afdak dus hij moet wel tegen regen kunnen (ben ook niet zo'n fan van regenhoezen, krijg altijd de indruk dat roest dan nog sneller optreedt omdat het vocht in die hoes ook geen kant op kan). Heb een oude Weber gasbarbecue (wetgos schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:15:
[...]
Had ik ook. Ook een Urban Large.
Ze wilde hem compleet terugnemen en omruilen, maar ik ben uiteindelijk akkoord gegaan met 50 euro korting en heb het zelf met een stift ingekleurd: zie het niet eens meer.
Edit: hij staat hier wel altijd onder een afdak. Of het problemen zou geven met intrekkend vocht bij regen weet ik dus niet.

Mail met foto's is richting verkoper; ben benieuwd waar ze mee komen, ga er vanuit dat dit keurig zal worden opgelost en ze wellicht inderdaad alles komen omwisselen.
Toen ik nog geen kolenmand had ging de vuurbox eigenlijk nagenoeg vol tot de bovenste vuurrand. Nu gaan er dus beduidend minder kolen in en vroeg me daarom af hoe jullie dit doen.
Meestal tot iets boven de rand van de mand, afhankelijk van hoeveel ik uitschiet...Mich007 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 21:01:
Ik ben toch maar overstag gegaan en heb een Kolenmand aangeschaft voor mijn GG large. Heb gekozen voor het origineel van Grill Guru, maar het viel me op dat het maar een relatief ondiep mandje is. Hoe vol maken jullie dat ding? Tot de rand of echt ‘de kop erop’.
Toen ik nog geen kolenmand had ging de vuurbox eigenlijk nagenoeg vol tot de bovenste vuurrand. Nu gaan er dus beduidend minder kolen in en vroeg me daarom af hoe jullie dit doen.
Rly? Je zit te zeuren over iets van 1 euro?Millie-ano schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:06:
Of is alles wat hitte tegenhoud prima? Want, 1,- vs 30,- is een makkelijke keuze (los voor de andere toepassingen van het pannetje)
Maar een gietijzeren pannetje gaat op den duur niet tegenhouden omdat die heat soaked is. Dat was altijd het probleem bij mijn eitje. Een deflector steen werkt beter maar zal eventueel ook heated soaked zijn.
Nee, andersom. Zeuren voor iets van 30,-. (Of duurder) Die sudderplaat heb ik nu en gaat zijn werk doen dit weekendChevy454 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:02:
[...]
Rly? Je zit te zeuren over iets van 1 euro?
Maar een gietijzeren pannetje gaat op den duur niet tegenhouden omdat die heat soaked is. Dat was altijd het probleem bij mijn eitje. Een deflector steen werkt beter maar zal eventueel ook heated soaked zijn.

Ik ga hem gebruiken naast/samen een Weber 57. Snel en of langzaam vlees op de Weber en een kippetje op het mini ei.
In de tijd dat ik een klein ei had was dit voor mij wel een probleem met een gietijzereren pannetje. Procureur tot pulled pork ging wel, maar was door hitteuitstraling droog aan de onderkant. Komt ook omdat het rooster een stuk dichter op de "deflector" ligt dan bij een grotere kamado.Chevy454 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:02:
[...]
Dit zou dat kunnen verhelpen, alleen dan ben je wellicht heel erg aan het stomen?Dennis1812 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:47:
Bij low n slow vulde ik t pannetje meestal met water. Dat hielp wel voor mijn gevoel.
Had ik ook bij m'n Urban large. Mailtje inclusief foto's naar de verkoper gestuurd, deze speelde dit verder door naar Bastard. Bastard wilde dit in eerste instantie oplossen door een reparatie setje op te sturen + een aantal goodies. Hier niet mee akkoord gegaan, wilde zelf een exemplaar zonder butsen. Uiteindelijk hebben ze het exemplaar omgeruild voor een nieuwe. Was uiteindelijk allemaal snel opgelost.Douwe63 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 19:09:
Kak, vandaag kwam mijn Bastard Urban Large Complete binnen maar bij het uitpakken kwam ik een flinke buts in het deksel tegen. Morgen maar even overleggen met de verkoper hoe dit op te lossen. Iemand dit ook wel eens gehad en wat wordt er dan gedaan? Ik zit eigenlijk niet te wachten op een nieuwe / losse dome waarmee ik zelf moet gaan knutselen...
[Afbeelding]
Hier ook geen afdak, maar heb nu alweer 2 jaar de Bastard onder de bijbehorende hoes staan en dat gaat prima. Was alleen de eerste winter vergeten de roosters eruit te halen en daar zat vervolgens wel schimmel opDouwe63 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:17:
[...]
Hier helaas geen afdak dus hij moet wel tegen regen kunnen (ben ook niet zo'n fan van regenhoezen, krijg altijd de indruk dat roest dan nog sneller optreedt omdat het vocht in die hoes ook geen kant op kan).

Hier ga ik ook voor, voor 1350 euro wil ik niet zelf moeten prutsen met een reparatie setje. Heb je alles weer in moeten pakken (incl. onderstel etc.) en moet dat compleet terug of krijg je puur nieuw keramiek?DenN92 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:26:
[...]
Had ik ook bij m'n Urban large. Mailtje inclusief foto's naar de verkoper gestuurd, deze speelde dit verder door naar Bastard. Bastard wilde dit in eerste instantie oplossen door een reparatie setje op te sturen + een aantal goodies. Hier niet mee akkoord gegaan, wilde zelf een exemplaar zonder butsen. Uiteindelijk hebben ze het exemplaar omgeruild voor een nieuwe. Was uiteindelijk allemaal snel opgelost.
In theorie wel. Je hebt in elk geval geen droge onderkant.robkrekel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:13:
[...]
In de tijd dat ik een klein ei had was dit voor mij wel een probleem met een gietijzereren pannetje. Procureur tot pulled pork ging wel, maar was door hitteuitstraling droog aan de onderkant. Komt ook omdat het rooster een stuk dichter op de "deflector" ligt dan bij een grotere kamado.
[...]
Dit zou dat kunnen verhelpen, alleen dan ben je wellicht heel erg aan het stomen?
Grill en rooksmaak kwamen net zo goed door voor mijn gevoel
Smoking Dad BBQ heeft hiervoor de double indirect methode verzonnen.robkrekel schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 07:13:
[...]
In de tijd dat ik een klein ei had was dit voor mij wel een probleem met een gietijzereren pannetje. Procureur tot pulled pork ging wel, maar was door hitteuitstraling droog aan de onderkant. Komt ook omdat het rooster een stuk dichter op de "deflector" ligt dan bij een grotere kamado.
Maar dat gaat lastiger met een minder hoge BBQ, denk ik.
Die dubbele indirecte methode was niet perse om ervoor te zorgen dat het minder groot werd, maar om het vuur heter te kunnen maken. Dit zou beter zijn voor het roken en schonere rook produceren.ASS-Ware schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:12:
[...]
Smoking Dad BBQ heeft hiervoor de double indirect methode verzonnen.
Maar dat gaat lastiger met een minder hoge BBQ, denk ik.
Ik heb nu de Kamado Joe classic 2 een tijdje naast mijn Kettle Joe, die ik al langer had. De kamado heeft betere afwerking en het is allemaal net wat luxer en handiger, maar ik moet zeggen dat ik met de Kettle Joe eigenlijk alles wel kon maken wat ik wilde. En met name roken gaat eigenlijk beter met de Kettle juist omdat hij minder efficiënt is als de Kamado. Vandaar dat Smoking Dad die dubbele indirecte manier bedacht heeft om beter te kunnen roken.
Maar met de Kettle kon ik ook gewoon 12 uur met één kolenmand doen om bijvoorbeeld pulled pork te maken. Ik ben zeker niet ontevreden met de Kamado, maar ik had er ergens meer van verwacht. Nou had ik de Kamado voor een hele scherpe prijs, dus absoluut geen spijt van, maar ik moet er niet aan denken dat ik 2500-3000 euro had uitgegeven.
Anyway, de kamado gaat nog wel zijn meerwaarde bewijzen met de accessoires, zoals de DoeJoe en het spit enzo.
[Voor 3% gewijzigd door Luuk1983 op 24-05-2023 11:23]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | Kingston KC2000 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | Fractal Define C TG | Scythe Mugen 5 | Seasonic Focus Plus Gold 650 | HTC Vive
Ik had ook een kleine(re) beschadiging aan het keramiek maar kan ook gebeurd zijn bij het de tuin inzetten vanaf de voordeur. De verpakking moest er namelijk af. Ik heb contact met ze opgenomen. Bij de Bastard wordt standaard een reparatiesetje geleverd. Dat heb ik gebruikt. Ik kan nu de plek niet eens meer aanwijzen. Kreeg nog een leuk kookboek opgestuurd ondanks het niet weten of het door hen of mij kwam. Ik vond het een prima oplossing. Alles uit elkaar halen en opnieuw die hassle van door het huis heen en in het onderstel tillen enzo zat ik ook niet op te wachten.Douwe63 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:00:
[...]
Hier ga ik ook voor, voor 1350 euro wil ik niet zelf moeten prutsen met een reparatie setje. Heb je alles weer in moeten pakken (incl. onderstel etc.) en moet dat compleet terug of krijg je puur nieuw keramiek?
Ik had het meer over de uitgedroogde onderkant, daar schijn je met double indirect ook geen last van te hebben.Luuk1983 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:22:
[...]
Die dubbele indirecte methode was niet perse om ervoor te zorgen dat het minder groot werd, maar om het vuur heter te kunnen maken. Dit zou beter zijn voor het roken en schonere rook produceren.
Ik ga het een keer proberen.
destijds mijn KJ-2 ook een klein hoekje lak (onder het handvat) af. voorstel reparatieset +DO en garantie dat de dome alsnog vervangen mag mocht het ooit groter worden. Bastard biedt blijkbaar inmiddels dezelfde (in mijn ogen prima) garantieDenN92 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 08:26:
[...]
Had ik ook bij m'n Urban large. Mailtje inclusief foto's naar de verkoper gestuurd, deze speelde dit verder door naar Bastard. Bastard wilde dit in eerste instantie oplossen door een reparatie setje op te sturen + een aantal goodies. Hier niet mee akkoord gegaan, wilde zelf een exemplaar zonder butsen. Uiteindelijk hebben ze het exemplaar omgeruild voor een nieuwe. Was uiteindelijk allemaal snel opgelost.
Vandaag mijn oude vilt vervangen door fiberglass gasket, maar eens proberen of dit zich beter houdt. De kamado staat het hele jaar buiten, dus heeft wel wat te lijden.
Wil nu nog de ronde schijf met gaten (waar het houtskool op ligt) eruit halen, want deze is compleet verroest en de stukken laten los. En in plaats van een nieuwe schijf wil ik een kolenmand aanschaffen. Kijken of dat bevalt. Al met al lekker bezig en zin om weer vaker het ding aan te steken..

Jeetje, is dat een nieuw rooster? Hoe krijg je het rooster zo schoon en glimmend?bvsteyn schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:12:
Ben wat onderhoud aan het doen aan mijn Auplex kamado uit 2016. De bamboe tafeltjes waren verweerd en zaten veel vochtvlekken in. Dus die heb ik geschuurd en opnieuw in de lak gezet. Goed..het wordt nooit meer als nieuw..maar ziet er weer stukken beter en frisser uit.
[Afbeelding]
Vandaag mijn oude vilt vervangen door fiberglass gasket, maar eens proberen of dit zich beter houdt. De kamado staat het hele jaar buiten, dus heeft wel wat te lijden.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wil nu nog de ronde schijf met gaten (waar het houtskool op ligt) eruit halen, want deze is compleet verroest en de stukken laten los. En in plaats van een nieuwe schijf wil ik een kolenmand aanschaffen. Kijken of dat bevalt. Al met al lekker bezig en zin om weer vaker het ding aan te steken..

Ik heb geen enkel idee dat de kamado uit 2016 komt. Ziet er nog goed uit
Leeg
Schijf niet nodig om de kolenmand op te laten rusten? Ik dacht dat een kolenmand niet tegen de vuurschaal aan moet komen te liggen ivm uitzetten enz.bvsteyn schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:12:
Ben wat onderhoud aan het doen aan mijn Auplex kamado uit 2016. De bamboe tafeltjes waren verweerd en zaten veel vochtvlekken in. Dus die heb ik geschuurd en opnieuw in de lak gezet. Goed..het wordt nooit meer als nieuw..maar ziet er weer stukken beter en frisser uit.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, sorry dat had ik moeten melden..mijn oorspronkelijke divide & conquer frame (waar roosters en deflectors op rusten) was compleet doorgeroest. Hij bleef nog net hangen...BlackiE1982 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:28:
[...]
Jeetje, is dat een nieuw rooster? Hoe krijg je het rooster zo schoon en glimmend?
Ik heb geen enkel idee dat de kamado uit 2016 komt. Ziet er nog goed uit

Dus heb een nieuwe set gekocht en geplaatst. Normaal ziet hij er echt niet zo schoon uit..

Ik begreep dat de schijf eruit mocht zodat je betere luchtdoorvoer hebt. Volgens mij zit een kolenmand er niet zo strak in dus uitzetten moet prima kunnen.Impstoker schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Schijf niet nodig om de kolenmand op te laten rusten? Ik dacht dat een kolenmand niet tegen de vuurschaal aan moet komen te liggen ivm uitzetten enz.
Nu alleen de uitdaging om een kolenmand te vinden voor een 21". Neem aan dat een variant voor een large kamado eigenlijk altijd wel zal passen, niet?
Yup, ik.jordy89 schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:20:
Heeft er iemand ervaring met de Brisket Ear (point) van Beef en Steak? Ik ben vooral benieuwd naar de vetverhouding.
Ten eerste een heel dik vlies wat erg lastig te verwijderen was.
Via chat wist men mij te vertellen dat ik het had kunnen laten zitten en via mail zei men dat dat inderdaad niet de bedoeling was.
Hij was verder wel prima.
Bij de Green Egg moet volgens voorschrift de schijf er iig ook uit bij kolenmand.bvsteyn schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:33:
[...]
Ik begreep dat de schijf eruit mocht zodat je betere luchtdoorvoer hebt. Volgens mij zit een kolenmand er niet zo strak in dus uitzetten moet prima kunnen.
Na twee keer goed opstoken was mijn vuur schaal echter wel in 2 stukken gebarsten. Kan ook bijna niet anders vrees ik, want de basket zit er wel erg strak in weggezakt, en RVS zal toch uitzetten.
Nieuwe vuurschaal gekregen, maar deze ligt al 3 jaar nog vrolijk als reserve in de schuur. De gebroken schaal is wat ruimer (doh) waardoor basket er prima in past, en meer barsten door uitzetten zal niet meer gebeuren.
[Voor 20% gewijzigd door JPDeckers op 25-05-2023 06:24]
Sterker nog, ik heb - waarschijnlijk - door het uitzetten van die schijf (Grill Guru) meerdere gescheurde vuurboxen gehad. Sinds ik de kolenmand heb 0,0 problemen.Impstoker schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:29:
[...]
Schijf niet nodig om de kolenmand op te laten rusten? Ik dacht dat een kolenmand niet tegen de vuurschaal aan moet komen te liggen ivm uitzetten enz.
Ik heb na het verwijderen van de schijf en vervangen voor de kolenmand al 2x een gescheurde onderkant gehad van mijn GG Large. De onderkant van de kamado word veel heter zonder die plaat er in.barrymossel schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 07:36:
[...]
Sterker nog, ik heb - waarschijnlijk - door het uitzetten van die schijf (Grill Guru) meerdere gescheurde vuurboxen gehad. Sinds ik de kolenmand heb 0,0 problemen.
Na de 2x de onderkant vervangen te hebben, heb ik de plaat er terug in gelegd en de kolenmand daarop staan. Daarna is het niet meer fout gegaan.
X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp
Daar heb je toch geen mooie zomerse dag voor nodig? De fik erin!Thalaron schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 12:33:
Nu nog even wachten op een mooie zomerse dag om alles uit te testen incl. een paar kippetjes o.i.d.

Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Mooi weer is geen must maar zeker wel een plus

X-Box ID & PlayStation ID: Thalaron1985 / UnTapped: Thalaron (https://untp.beer/Q4OBy) / SolarEdge 18x Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp
Het is een stukje van 800 gram en als ik me niet vergis is dit hetzelfde stuk vlees als waar de entrecote van gesneden wordt. Ik zat te denken om het reverse sear klaar te maken. Gewoon beetje peper en zout of een lekkere rub gebruiken? Of juist nog iets heel anders?.....
Zoals jij het voorstelt klinkt sowieso helemaal primaMich007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:13:
Ik heb een stukje Angus dunne lende in de vriezer liggen dat ik dit weekend klaar wil maken.
Het is een stukje van 800 gram en als ik me niet vergis is dit hetzelfde stuk vlees als waar de entrecote van gesneden wordt. Ik zat te denken om het reverse sear klaar te maken. Gewoon beetje peper en zout of een lekkere rub gebruiken? Of juist nog iets heel anders?.....

Indirect naar 48C kern en dan searen tot een kern van 52C, 10 min rusten en snijden maar.Mich007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:13:
Ik heb een stukje Angus dunne lende in de vriezer liggen dat ik dit weekend klaar wil maken.
[Voor 103% gewijzigd door Orion84 op 26-05-2023 11:30]
Al het advies hierop vind ik onzin. Het gaat om jouw smaak en waar je op dat moment zelf zin in hebt. Soms rub, soms peper en zout.Mich007 schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:13:
Dit dus. Mooi vlees heeft niet veel nodig. Beetje pezo, na het bakken en klaar.Tomatoman schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 16:37:
[...]
Zoals jij het voorstelt klinkt sowieso helemaal prima. Met peper, weinig zout en desgewenst wat knoflookpoeder kun je er aan het eind nog wat zoutflakes over strooien. Met mooie kwaliteit vlees is het heerlijk om het vlees zo puur mogelijk te houden. Een droge of natte rub kan ook, maar is bij goede kwaliteit vlees lang niet altijd beter dan simpelweg zout en peper.
Sinds een jaar of 4 heb ik, naar volle tevredenheid, een Weber BBQ. Ik leg er steeds vaker stukken vlees op die lange tijd moeten garen op redelijk lage temperatuur. Ik gebruik hiervoor vaak kokosbriketten en dat werkt op zich heel goed. Enige wat ik nu af en toe merk is dat de temperatuur na verloop van tijd (enkele uren) wat inkakt, wat natuurlijk niet heel gek is. Ik steek dan vaak de firestarter nog weer even aan en warm wat meer briketten op om hem bij te vullen, waarbij ook altijd de temperatuur in de ketel nog even een dikke opdoffer krijgt en weer moet opkrabbelen. Soms stoort me dat een beetje.
Nou zei een maat laatst triomfantelijk dat je dat met ee Kamado of een Green Egg of vergelijkbare BBQ niet hebt omdat die veel langer warm/stabiel blijven. Ik weer dit en het lijkt me ook wel ideaal maar ik heb mezelf ook altijd voorgenomen dat ik 1000+ euro voor een barbecue teveel vind.
Nu kwam ik onlangs ineens tegen dat er ook Kamado's voor 500/600 euro te koop zijn. Zijn dit dan kwalitatief veel minder goede Kamado's? Ik ga ervan uit dat er bij dergelijke Kamado's een kwaliteitsverschil is of dat je qua accessoires bijna niets erbij krijgt?
Of heb ik gewoon helemaal verkeerd ingeschat wat de prijs voor dergelijke bbq's zijn?
Zoals bij zoveel producten zijn er ook bij kamado's inderdaad verschillende prijsklassen. Bij de A-merken betaal je meer. Daar krijg je dan bijvoorbeeld betere service, betere materialen, betere afwerking, handige extra functies en/of completere accessoires voor terug. En een deel van die hogere prijs gaat natuurlijk ook naar ontwikkeling/innovatie die vaak vooral bij dergelijke fabrikanten zit en niet bij de prijsstunters.Visca schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:00:
Nu kwam ik onlangs ineens tegen dat er ook Kamado's voor 500/600 euro te koop zijn. Zijn dit dan kwalitatief veel minder goede Kamado's? Ik ga ervan uit dat er bij dergelijke Kamado's een kwaliteitsverschil is of dat je qua accessoires bijna niets erbij krijgt?
Of heb ik gewoon helemaal verkeerd ingeschat wat de prijs voor dergelijke bbq's zijn?
Maar zoals je ook in dit topic kan terugvinden (gooi maar eens wat merken in de zoekbalk) kan je ook prima plezier hebben van een budgetvriendelijker model

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
op www.moetenwemaarradenwaar.nl?donleone83 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 12:55:
Voor de mensen die nog zoeken naar een Kamado: ex btw een GrillGuru Large voor €499,-
Bedankt voor de uitleg. Ik ga de zoekfunctie eens uitproberenOrion84 schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 13:13:
[...]
Zoals bij zoveel producten zijn er ook bij kamado's inderdaad verschillende prijsklassen. Bij de A-merken betaal je meer. Daar krijg je dan bijvoorbeeld betere service, betere materialen, betere afwerking, handige extra functies en/of completere accessoires voor terug. En een deel van die hogere prijs gaat natuurlijk ook naar ontwikkeling/innovatie die vaak vooral bij dergelijke fabrikanten zit en niet bij de prijsstunters.
Maar zoals je ook in dit topic kan terugvinden (gooi maar eens wat merken in de zoekbalk) kan je ook prima plezier hebben van een budgetvriendelijker model

Mocht iemand ergens een mooi artikel/lijstje van goede modellen/merken qua prijs/kwaliteitsverhouding hebben, dan houd ik me aanbevolen

Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2