Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 244 ... 329 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:05
Dit is iets voor V&A en anders voor VAO

[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 11-05-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SRB12
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23-05 16:49
SRB12 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:48:
Ik heb een Grill Guru Medium met moderne firebox uit meerdere delen:
https://grillguru.com/app...1/MEDIUM_16-1024x1024.jpg

Nu vind ik dat die gaten aan de onderkant vrij makkelijk de luchttoevoer blokkeren. Dus ik kan de plaat voorzien van extra gaten, of ik kan een kolenmand aanschaffen (https://grillguru.com/pro...-basket-large-2022-model/) Zou deze passen?

Maar die vind ik best prijzig, deze site adverteert met één die zou moeten passen:
https://www.kamadobbq.nl/kolenmand-medium-18-20-inch.html

Iemand ervaring mee?
Blijkbaar had niemand daar ervaring mee.
Ik inmiddels wel en hij past goed. Het uitschudden gaat makkelijk en op deze manier is de kamado veel makkelijker heet te stoken door verbeterde luchttoevoer.

Wij mij betreft een aanrader.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatervan
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14-07-2023
Was wat aan het lurken, kom ik dit topic tegen
Erg leuk, maar moet ik nu 973 pagina’s gaan doorlezen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:56
Zatervan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Je kan ook instellen dat er 50 posts per pagina zijn, dan zijn het maar 487 pagina's :+

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
Volgens mij ben je met 2 pagina's wel klaar.
Zijn vaak onderwerpen die herhaald worden als: Weber vs Kamado, houtskool vs briketten, en gas & elektrisch is ook barbecueën.

De rest zijn afbeeldingen van gerechten die zijn gemaakt.

:+

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:39
Paganstars schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:18:
[...]

Ik gebruik voor pulled pork en ribben eiken en kersen hout, 3 flinke chunks kersen en 1 flinke chunk eiken.

Voor zalm maak ik gebruik van rook planken
Dat is wel een stuk meer dan ik.
En waar doe je ze?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-05 15:35
Ik doe vaak een aangepaste minion, ik leg de chunks net buiten de aangestoken kolen

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mich007
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 14:39
Ik zit al een tijdje jaloers te kijken naar al die mooie buitenkeukens die hier soms voorbij komen.
Jammer genoeg heb ik zelf geen plekje waar ik een mooie keuken in een droge situatie kan bouwen.
Daarom heb ik nu via de AH actie deze verlengde side table voor de Grill Guru besteld.
Een beetje extra werkruimte is in sommige situaties nooit weg en als ik hem niet nodig heb, dan kan hij mooi opgeklapt in het schuurtje blijven staan. Toch nog een beetje een buitenkeuken ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-05 16:09

Stimulate14

⭐⭐⭐

Je zou alleen de posts van @Koffie kunnen bekijken. :9~ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
Ligt eraan wat je interessant vindt ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 19:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bcPSeSxEtojBD1dZ1tE8m7ZvkKA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1OGpKlVxEPdgZbJ3438iDkT.jpg?f=fotoalbum_large
bij het opruimen van de vriezer kwam
Ik deze nog tegen.. zaterdag spareribs dag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:48
Eieren in de vriezer? Zou ik niet doen hoor.... ;)

[ Voor 4% gewijzigd door ozzynator op 12-05-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASS-Ware schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:02:
Hoeveel rookhout gebruiken jullie en waar wordt het dan geplaatst?

Ik heb chunks rechtstreeks in de gloeiende kolen geprobeerd, ik heb ze onder de kolen gehad, maar heb er steeds weinig van geproefd, bij chunks van een kwart vuist.

Tot ik deze week een hele zalm op de BBQ had liggen, BBQ op 150C, een flinke chunk eik in de gloeiende kolen gehad en direct de zalm op het rooster.
De zalm was met 40 minuten gaar, ik heb 20 minuten rook gehad en had een hele milde en prettige rooksmaak, maar ik had met zo’n flinke chunk meer rooksmaak verwacht.

Als ik meer rook wil, dan kan ik er een chunk naast leggen, maar in 20 minuten is het vuur nog geen 5-10CM verplaatst, dus die zal niet of veel minder gaan smeulen.

Hoe doen jullie dat?
Vandaag ribs op de BBQ.
BBQ op 105-110C.
1 flinke chunk kersenhout in de gloeiende kolen en 2 andere er naast.
Ik heb zo'n 25 minuten rook gehad en toen was het weer over.
Ik doe vast iets verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkie_NtA
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:47
ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:59:
[...]

Vandaag ribs op de BBQ.
BBQ op 105-110C.
1 flinke chunk kersenhout in de gloeiende kolen en 2 andere er naast.
Ik heb zo'n 25 minuten rook gehad en toen was het weer over.
Ik doe vast iets verkeerd.
Zijn je chunks wel helemaal opgebrand als je kijkt achteraf?
En wat versta je onder dat je er weinig van proeft? De hoeveelheid rooksmaak die je wil is uiteindelijk natuurlijk persoonlijk, maar misschien is je verwachting gewoon niet helemaal reeel? Ik persoonlijk vind een te heftige rooksmaak namelijk niet lekker en vind dat het meer op de achtergrond moet zitten.

En hoe bepaal je die 105-110? Is dat met dome temp?

[ Voor 3% gewijzigd door Henkie_NtA op 12-05-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Henkie_NtA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:24:
[...]

Zijn je chunks wel helemaal opgebrand als je kijkt achteraf?
En wat versta je onder dat je er weinig van proeft? De hoeveelheid rooksmaak die je wil is uiteindelijk natuurlijk persoonlijk, maar misschien is je verwachting gewoon niet helemaal reeel? Ik persoonlijk vind een te heftige rooksmaak namelijk niet lekker en vind dat het meer op de achtergrond moet zitten.

En hoe bepaal je die 105-110? Is dat met dome temp?
Ze liggen er nog op, ik zal later kijken.

Weinig, als in, ik ruik wel wat rokerigs, maar proef geen verschil met gewoon BBQ-en.
Ik had 3 flinke chuncks onder de kolen bij de kalkoen met kerst, we proefden allen niets van die rookhout, maar ze waren wel opgebrand.

105-110C is op het rooster gemeten.

Ik zie het overigens nu wel.

Begin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fynaNsxA1Gwi0ReJ8OWkniezn6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57hvqP05h3YroBW7TcmMLk10.jpg?f=fotoalbum_large

Na 3 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BErJghjhdElonMZEhMj20x5nkKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xflVmCWLR46Jcp2NQZ6XIieC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door ASS-Ware op 12-05-2023 15:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:48
ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:51:
[...]

Ik had 3 flinke chuncks onder de kolen bij de kalkoen met kerst, we proefden allen niets van die rookhout, maar ze waren wel opgebrand.
Onder de kolen, als in dat de rook pas komt als de chunks ontbranden, maar niet dat je al rook hebt als het vlees er op gaat?

Want dan is het logisch, vlees pakt de rook gelijk in het begin op, niet na een uur of zo nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmavdv
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:20
Heeft iemand tips voor de lekkerste recepten voor Barbecuesaus?
En voor eenpersoons Barbecue-gerechten?
Ook zou ik graag een boek willen aanschaffen waar lekkere recepten in staan, maar ook wat meer theorie. Bij voorkeur iets wat je, met een beetje oefening, een echte pro maakt :⁠-⁠P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaspervl
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:30
ozzynator schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Onder de kolen, als in dat de rook pas komt als de chunks ontbranden, maar niet dat je al rook hebt als het vlees er op gaat?

Want dan is het logisch, vlees pakt de rook gelijk in het begin op, niet na een uur of zo nog.
https://amazingribs.com/m...cience-of-wood-and-smoke/

@Emmavdv die site heeft ook veel goede info....

[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 12-05-2023 18:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04
ozzynator schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:07:
[...]

Ja hoor, tot rond de 70 graden vlees temperatuur.

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:31
Emmavdv schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:59:
Ook zou ik graag een boek willen aanschaffen waar lekkere recepten in staan, maar ook wat meer theorie. Bij voorkeur iets wat je, met een beetje oefening, een echte pro maakt :⁠-⁠P
Qua recepten voor bbqsaus is deze bij ons de standaard favoriet: https://bbq-helden.nl/hoe-maak-je-barbecuesaus/

Vaak doe ik een beetje meer chilipepers en /of wat gembersiroop (sap van de stemgemberballetjes). Dan is het nog wat warmer/spicier.
Als basis is dit recept sowieso prima voor de spareribs, pork belly burnt ends en moink balls.

@ASS-Ware wat voor chunks gebruik je? Als ik er 2 stuks fruitchunks op leg (op de kolen) dan spuit na een paar minuten de rook bijna de bastard uit. Die proef je dan ook zeker terug in alle gerechten.
Eiken-chunks zijn wat trager, maar de smaak is weer wat heftiger. Heb jij ook wel zoveel rookontwikkeling?

[ Voor 17% gewijzigd door DaWayne op 12-05-2023 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
DaWayne schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:39:
[...]

Qua recepten voor bbqsaus is deze bij ons de standaard favoriet: https://bbq-helden.nl/hoe-maak-je-barbecuesaus/

Vaak doe ik een beetje meer chilipepers en /of wat gembersiroop (sap van de stemgemberballetjes). Dan is het nog wat warmer/spicier.
Als basis is dit recept sowieso prima voor de spareribs, pork belly burnt ends en moink balls.

@ASS-Ware wat voor chunks gebruik je? Als ik er 2 stuks fruitchunks op leg (op de kolen) dan spuit na een paar minuten de rook bijna de bastard uit. Die proef je dan ook zeker terug in alle gerechten.
Eiken-chunks zijn wat trager, maar de smaak is weer wat heftiger. Heb jij ook wel zoveel rookontwikkeling?
Ja, heb ik ook, maar na zo’n 25 minuten is het over.
Het was vandaag ook goed te zien aan de ribben, ook een mooie rookring, maar niemand kon het proeven.

[ Voor 5% gewijzigd door ASS-Ware op 12-05-2023 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Pitmaster X heeft eea op zijn website staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gongbao
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:19
Ik heb nog niet zo lang een kamado en een paar keer simpel gebruikt tot nu toe. Binnenkort een etentje met wat gasten, wat zijn nu mooie eenvoudige dingen voor een gezelschap met een hoop kinderen? Het moet redelijk idiot proof zijn want ik kan er nog niet zoveel van.

Ik dacht zelf aan:
-pulled pork die ik vooral maak en dan in een koelbox als hij smiddags klaar is (blijft dat wel lang warm, of aan het eind nog even terug op de BBQ?)
-rib fingers uurtje erop
-dry of wet brine kippendijen doen het altijd goed, ook een uurtje erop met de ribfingers

Een caesar salad erbij, lekker met de kip, dan wat tortillas erbij met garnituren, kunnen de kinderen zelf wat maken. Tortillas kun je ook wel even kort op de bbq opwarmen denk ik, of moet dat toch in een pan? Heb nog geen pan voor op de bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
Ik heb nog niet zo lang een kamado en een paar keer simpel gebruikt tot nu toe. Binnenkort een etentje met wat gasten, wat zijn nu mooie eenvoudige dingen voor een gezelschap met een hoop kinderen? Het moet redelijk idiot proof zijn want ik kan er nog niet zoveel van.
Frikandel Burnt Ends doen het altijd goed bij kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:59

Ik dacht zelf aan:
-pulled pork die ik vooral maak en dan in een koelbox als hij smiddags klaar is (blijft dat wel lang warm, of aan het eind nog even terug op de BBQ?)
-rib fingers uurtje erop
-dry of wet brine kippendijen doen het altijd goed, ook een uurtje erop met de ribfingers

Een caesar salad erbij, lekker met de kip, dan wat tortillas erbij met garnituren, kunnen de kinderen zelf wat maken. Tortillas kun je ook wel even kort op de bbq opwarmen denk ik, of moet dat toch in een pan? Heb nog geen pan voor op de bbq.
Pulled pork kan je prima vooraf maken, maar mijn voorkeur heeft het dan om het één of twee dagen van tevoren te maken, meteen te pullen en dat later dan op te warmen. Als je het hele stuk vlees later weer wil pullen, moet je het ook weer helemaal op temperatuur brengen, dat schiet z'n doel dan wel voorbij. Paar uurtjes in de koelbox kan wel, maar veel langer zou ik niet doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:57

Tomatoman

Fulltime prutser

@Gongbao: ik zou pulled pork ook niet onder de “eenvoudige dingen” scharen – er is best veel wat daarbij kan misgaan. Ik heb geen idee hoeveel barbecue-ervaring je hebt en hoe groot het gezelschap is, maar zodra het gezelschap te groot wordt om al het vlees in één keer op de barbecue te leggen en je in batches moet gaan werken, voeg je extra complexiteit aan de maaltijd toe.

Als je echt eenvoudig wilt, neem dan gewoon karbonades. Dat kan uit de supermarkt zijn, maar mooier is dat je een of twee varkensracks koopt en die per bot portioneert en vooraf in de natte pekel zet. Als je die op de barbecue legt, ziet dat er al meteen een stuk indrukwekkender uit dan die flinterdunne lapjes uit de supermarkt. En het smaakt nog veel beter ook.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJ82qkuOqeh5fEvIBDN3_MI72Jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHDcn5QOfQ97TS7M5OVy1ALl.jpg?f=fotoalbum_large

Ribs liggen er op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@Gongbao: Als je iets wilt wat maar weinig mensen kennen en wat toch eenvoudig is, maak dan eens mosselen van de barbecue. Heel geschikt als voorgerecht. Neem per kilogram mosselen één geperforeerde aluminium tray, onder andere te koop bij Action. Reken op (maximaal) 1 kg mosselen voor 4 personen. Leg de mosselen in de lengte in de gootjes, zodanig dat de schelpen naar boven openen. Zet de schaal in de gesloten kamado (grilltemperatuur, bijvoorbeeld 180-200 °C) en wacht tot ze door de hitte opengaan. Sprenkel er dan wat olijfolie en fijne mosselkruiden overheen. Let erop dat je de trays voorzichtig beweegt, want het vocht dat in de mosselen zit zorgt ervoor dat ze smaken alsof ze gekookt worden op de barbecue.

En je proeft dat ze niet zomaar gekookt zijn, maar je krijgt er een echte barbecuesmaak aan. Mocht je rookhout gebruiken, doe dan iets subtiels, bijvoorbeeld beuken. De mosselen zijn klaar op het moment dat je gewend bent van gekookte mosselen: zodra je ziet dat ze stevig zijn en beginnen te slinken – dan zijn ze volledig gaar. Als je de tray op een grote houten snijplank kunt schuiven, kun je hem zo op tafel zetten en kan iedereen wat mosselen op zijn bord leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Ik dacht zelf aan:
-rib fingers uurtje erop

Hamburgers, hotdogs, frikandellen burnt ends, moink balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:22:
[...]

Ja, heb ik ook, maar na zo’n 25 minuten is het over.
Het was vandaag ook goed te zien aan de ribben, ook een mooie rookring, maar niemand kon het proeven.
Er is inderdaad maar 1 chunk opgegaan.
Dit was er nog over na 6 uur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-SHuAkGnFrfQ3QWekxrDdbUeuQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZP0HduyVzCcr3PalQgp3oj6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a6l5aGq-PFsVkxhpUX40PpXsOiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rUHpKjB8ha5A9Lo49RXgBHzT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

@ASS-Ware: wat je aan chunks laat zien, zou na 6 uur allang volledig op moeten zijn. Het lijkt erop dat die chunks gewoon niets hebben gedaan - als ze er als nieuw uitzien, hebben ze waarschijnlijk maar weinig rook gegenereerd.

Ik gebruik veel liever kleinere stukken. Fijner verzaagd hout, zeker als het platte snippers zijn, heeft veel meer oppervlakte dan hetzelfde gewicht in een chunk en zal daardoor veel intensiever roken. Bijkomend voordeel: als die snippers eenmaal gaan fikken is er weinig aan de hand, terwijl een chunk die gaat branden al snel resulteert in verbrand vlees en/of een enorme temperatuurpiek in de kamado.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOWM6fV8R7-8yPB-DRWZLZBuNrE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gtWpSpVluA3GCDfrC0xVJqmo.jpg?f=fotoalbum_large

Tijd om ze in te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Dat ziet eruit alsof het perfect volgens plan gaat, met inbegrip van het tijdstip dat ze klaar zullen zijn :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:51
Tip:
In plaats van pulled pork misschien pulled chicken maken?
Dit is een stuk simpeler ongeveer 45 - 60 min.

Kan je in een tortilla of broodje doen.
Eventueel kan je dit ook van tevoren klaar maken en in een pan opwarmen.

Eventueel hamburger erbij?

Maïskolven doen het bij ons ook altijd goed, moeten ongeveer 15-20 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:26:
[...]

Er is inderdaad maar 1 chunk opgegaan.
Dit was er nog over na 6 uur.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
lijkt alsof ze vochtig zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tomatoman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:11:
@ASS-Ware: wat je aan chunks laat zien, zou na 6 uur allang volledig op moeten zijn. Het lijkt erop dat die chunks gewoon niets hebben gedaan - als ze er als nieuw uitzien, hebben ze waarschijnlijk maar weinig rook gegenereerd.

Ik gebruik veel liever kleinere stukken. Fijner verzaagd hout, zeker als het platte snippers zijn, heeft veel meer oppervlakte dan hetzelfde gewicht in een chunk en zal daardoor veel intensiever roken. Bijkomend voordeel: als die snippers eenmaal gaan fikken is er weinig aan de hand, terwijl een chunk die gaat branden al snel resulteert in verbrand vlees en/of een enorme temperatuurpiek in de kamado.
Ja, hij is naar links gaan branden en de 2 extra chunks lagen voor en achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Paganstars schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:59:
[...]

lijkt alsof ze vochtig zijn
Ik bewaar ze binnen, niet vochtig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJqs2BL2lqJe5tLuWZgKrt4aO0k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfx6d6EAF2fpMQD4r18NZdjM.jpg?f=fotoalbum_large

Bijna…..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technofreakz
Dat is het gemak van een pellet bbq.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impstoker
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:48

Ik dacht zelf aan:
-rib fingers uurtje erop

Lekker recept:
Een hele groene kool in je kolen verstoppen, uurtje laten garen op 200'C. Sausje: yoghurt, sumac, citroen zest en sap, bieslook. Super sappige lekkere rokerige kool, kan je mooi opdienen door hem in parten te snijden met de zwarte buitenkant er nog op. Kan je ook al mooi smiddags doen, Kamado op temp laten komen, kolen opzij stapelen, kool er in, kolen eromheen/er op. Deksel dicht en uur laten gaan. Gaarheid testen met een scherp mes.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASS-Ware
Vandaag 2 Dorades en aardappel wedges op de BBQ.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_OWW8cfSwH0OsymMiyN06-hliI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/paKVcdGWseOzpPlx5UrNjSZv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yu2er9XU5mku7M4Euibj_pmM1xI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ooTJFlFc9BUm7YWjPspfOAVK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AB4xKAMoKDWBaLQuyWRUnE7vMs4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Egi7WbmX6r4a6n3cc6FXwhiT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uw1HlAOga3htRhZS2GAXatyN4y4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Akij2QDeMaSjto8rXsUOCKs6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQspZboS62QHSLpWKpuGsAR3JQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EM5QNIopXwwbkdvwRdSGQzr6.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben geen enorme vis eter, maar man man man wat was dat lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:56
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:29:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ziet er lekker uit inderdaad!

Vis op 180 graden gemaakt, of was dat even kort?
Dat ding waar ze op liggen is toch een visklem? Waarom daar niet in, passen ze niet? Wil er zelf namelijk ook een visklem, maar als een beetje vis er niet in past laat ik dat wel achterwege.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Jan_V schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:01:
[...]

Ziet er lekker uit inderdaad!

Vis op 180 graden gemaakt, of was dat even kort?
Dat ding waar ze op liggen is toch een visklem? Waarom daar niet in, passen ze niet? Wil er zelf namelijk ook een visklem, maar als een beetje vis er niet in past laat ik dat wel achterwege.
Ik begon op 180C, met alleen de aardappel wedges.
Na 20 min ging de vis er bij en was ik gezakt naar 160C, 25 minuten.

Het is een visklem, ja, maar daar past deze vis niet in.
Wel makkelijk optillen zo.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:31
ASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:29:

Lekker man, ik had ze gisteren (lui) uit de oven. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H8YfMAkVCQo_HspucFVyv9Xv-YU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LuA7EWGPhoP4fLRdzTwjma7b.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag staan er moinkballs en daarna Bavette op de planning.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/55TonSprEX4n9_sj2V5ozQTCFtA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HoBhTpZY2ardhWHG4Jp5DHmw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Technofreakz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWvJkA8OZzy6E4rYuJiubmei5wk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyTohvBe6672aeqmgneyLgwb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9kjqFJjyC3PBt1qtWJqJYuvhMMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uqHI2HAVfzVPE7goXwYnGuEx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxaRBfaqE3lQEfamUVaYaMfpmJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FufLxenvjtdaXGfMnSgwMXv.jpg?f=fotoalbum_large

Gyros op de WGA.

Met video.

https://streamable.com/yhrsnd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
DaWayne schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:50:
[...]

Lekker man, ik had ze gisteren (lui) uit de oven. [Afbeelding]

Vandaag staan er moinkballs en daarna Bavette op de planning.
[Afbeelding]
Over toeval gesproken, mijn MOINK balls liggen er nu op en de bavette is voor morgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrm0c-31EHilQ9Rl7OzeK4bCMAw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIQWlmyBfPlg7Wvty657g3LK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door ASS-Ware op 14-05-2023 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hoe hangen jullie je tang op bij een Bastard? Is daar geen hangmechanisme voor wat je kan bevestigen aan de zijtafels bijv. ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Emmavdv
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeQz_XxPBYbWO8GTRp6qRtRTgCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4luipSf81F93htDDso6lTiEC.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn aller eerste gerechtje op mijn Grill Guru is klaar! Ik had niet heel veel tijd, moest het doen met dingen die je bij de supermarkt kunt kopen, en mag hem nog niet helemaal opstoken. Het mijn keuze viel op een meatloaf, afgelakt met zelfgemaakte barbecuesaus. Echt super lekker!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Ferra schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:41:
Hoe hangen jullie je tang op bij een Bastard? Is daar geen hangmechanisme voor wat je kan bevestigen aan de zijtafels bijv. ?
Aan de zijtafels zitten bij mij haakjes. Daar hangt mn tang aan. Zat alleen geen lusje aan de gang maar een tiewrap doet wonderen.

Gisteren trouwens voor de borrel frikandel burnt ends gemaakt. Allejezus wat lekker. De visite kon er niet vanaf blijven :D

[ Voor 14% gewijzigd door Timmert op 14-05-2023 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Nu online
Steve Raichlin heeft wel leuke boeken met ook wat theorie. Een tijd geleden had de Xenos ze voor een paar centen.
Ook Het vuur de baas van Noskos heeft wat basis info erin staan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:11
Ik ben er vandaag op pijnlijke wijze achter gekomen dat mijn BBQ handschoenen niet hitte bestendig zijn 🙁

Iemand nog tips voor goede hitte bestendige handschoenen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technofreakz
Faeshaas schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:48:
Ik ben er vandaag op pijnlijke wijze achter gekomen dat mijn BBQ handschoenen niet hitte bestendig zijn 🙁

https://veiligheidshandsc...B1BoC7WUQAvD_BwE&vcp=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Die van de action zijn prima

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Dennis1812 schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:05:
[...]

Die van de action zijn prima
Wel maatje s ofzo. Ik kon ze niet gebruiken, zo klein zijn ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Ik heb deze gekocht:
https://www.grillmastergloves.com

Het eerste paar ging stuk, stiksel kwam los, ze stuurden direct een nieuw paar.

Erg tevreden over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
ASS-Ware schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Ik heb deze gekocht:

Erg tevreden over.
Troep imo. Die van Grill Guru zijn 100 keer beter. Na een paar seconden springen de blaren op je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
Ik kreeg hem gister niet boven de 200 graden ( met place setter)
zonder de place setter ging hij als een raket naar de 250/300. Wat deed ik verkeerd?
Te weinig kolen?
alle schuiven stonden helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:30
chimera2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:26:
zonder de place setter ging hij als een raket naar de 250/300. Wat deed ik verkeerd?
Te weinig kolen?
Plate setter er later op leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
koendio schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:40:
[...]

Plate setter er later op leggen?
Na een uur ging de temperatuur alleen maar omlaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
barrymossel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:04:
[...]

Troep imo. Die van Grill Guru zijn 100 keer beter. Na een paar seconden springen de blaren op je handen.
Ik pak er een hete deflector plate mee op, nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
chimera2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:26:
Te weinig kolen?
Soort kolen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ook daar kun je niet even een kwartier met een gloeiend hete plate setter gaan staan goochelen. Tis ook een beetje verwachtingsmanagement uiteindelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:11
MikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]

Ook daar kun je niet even een kwartier met een gloeiend hete plate setter gaan staan goochelen. Tis ook een beetje verwachtingsmanagement uiteindelijk.
Ik gebruikte gisteren de mini kamado van de Lidl waar ik een gietijzeren pannetje gebruik als platesetter. Die dacht ik er dus na een sessie van 20min op 180 graden wel met mijn handschoen uit te kunnen pakken. Nu weet ik niet of er uberhaupt handschoenen zijn die daarvoor wel zijn bedoeld, kan dus ook aan mijn verwachtingen hebben gelegen :D Nu wel een mega blaar op mijn duim overgehouden, dus dat was een wijze les :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Ik pak mijn gietijzeren skillet met groenteschotel zonder problemen op na 1 uur op 180C met de grillmastergloves.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
ASS-Ware schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:15:
Ik pak mijn gietijzeren skillet met groenteschotel zonder problemen op na 1 uur op 180C met de grillmastergloves.
Same here!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Punt is dat er een tijdslimiet aan zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MEKg36qWyp-3qvO34P_BrHt4TlQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HgHpLawdMy41xw2n2T4jIJCj.png?f=user_large

Je moet sowieso zorgen dat je het hete spul ergens kunt afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pusherman_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:52
Vraagje..

Ik heb een pizzasteen (cordieriet) over en die wil ik eigenlijk door de midden zagen, zodat ik die als halve maan heat deflector kan gebruiken.

Iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 26-05 13:02
ASS-Ware schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:35:
[...]

Ik heb deze gekocht:

Erg tevreden over.
Ik ben er ook erg tevreden over, en inderdaad je moet wel een plek hebben waar je dingen kunt neerleggen, maar zijn veruit de beste handschoenend ie ik gehad heb de laatste jaren;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jlankheet
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:06
Pusherman_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:08:
Vraagje..

Ik heb een pizzasteen (cordieriet) over en die wil ik eigenlijk door de midden zagen, zodat ik die als halve maan heat deflector kan gebruiken.

Iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan doen?
ik heb het weleens gedaan met een haakse slijper en een diamantblad, gaat wel redelijk maar je krijgt het nooit zo strak als gewoon een losse halve steen kopen.

P.s. wel de steen goed nat houden... scheelt enorm in stof.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Faeshaas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Ik gebruikte gisteren de mini kamado van de Lidl waar ik een gietijzeren pannetje gebruik als platesetter. Die dacht ik er dus na een sessie van 20min op 180 graden wel met mijn handschoen uit te kunnen pakken. Nu weet ik niet of er uberhaupt handschoenen zijn die daarvoor wel zijn bedoeld, kan dus ook aan mijn verwachtingen hebben gelegen :D Nu wel een mega blaar op mijn duim overgehouden, dus dat was een wijze les :)
Tja, je heet niet voor niets Faalhaas :P. Gietijzer heeft een veel grotere warmtegeleidendheid dan bijvoorbeeld een stenen heat deflector. Daardoor geeft dat pannetje veel meer hitte af aan je handschoenen dan een heat deflector die even heet is en die je even lang vasthoudt. Heel verraderlijk, want uit ervaring weet ik dat je soms pas doorhebt dat je heel snel moet loslaten als het eigenlijk al te laat is :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:56
Afgelopen zaterdag een Grill Guru Kamado (Large) gekocht. Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verademing ten opzichte van het jarenlange gekloot met een Weber zeg! Ook gelijk een One Minute Lighter aangeschaft (B-merk modelletje van twee tientjes van de Van Cranenbroek) en ook dit bevalt verrassend goed, geen geklooi met aanmaakblokjes meer en binnen no-time is hij aangestoken. Maakt de drempel gelijk een stuk lager om even snel de barbecue aan te slingeren als het goed weer is.

Merkte al wel dat ik nog wel een paar dingen nodig heb, waaronder handschoenen die hierboven al werden besproken, dus ik denk dat ik bij de bouwmarkt gewoon een setje lashandschoenen ga halen daarvoor (heb weinig trek in blaren). Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen).

Ik lees dat veel mensen wat meer 'premium' houtskool gebruiken (waarbij de stukken vaak ook wat groter zijn). In welk opzicht merken jullie hier de voordelen het meeste van? Had nu gewoon een standaardzakje houtskool van de bouwmarkt gebruikt en eigenlijk ging dat (voor regulier barbecueën in ieder geval) best prima.

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:28

CeesKees

I rest my Kees

MiBe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
Afgelopen zaterdag een Grill Guru Kamado (Large) gekocht. Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verademing ten opzichte van het jarenlange gekloot met een Weber zeg! Ook gelijk een One Minute Lighter aangeschaft (B-merk modelletje van twee tientjes van de Van Cranenbroek) en ook dit bevalt verrassend goed, geen geklooi met aanmaakblokjes meer en binnen no-time is hij aangestoken. Maakt de drempel gelijk een stuk lager om even snel de barbecue aan te slingeren als het goed weer is.
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen welk geklooi met de Weber nu is weggevallen, los van het electrische aansteken?

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiBe
CeesKees schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:48:
[...]

Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen welk geklooi met de Weber nu is weggevallen, los van het electrische aansteken?
Voornamelijk de veel eenvoudigere temperatuurcontrole en het bijbehorende gelijkmatige garen van het vlees. Bij die Weber moet je er veel meer bovenop zitten en regelmatig keren bijvoorbeeld. Echter, als de barbecue hier aan staat betekent het meestal dat er ook bezoek is en dat ik geregeld ergens sta te kletsen (of drinken ga halen, dat soort dingen). Dat gaat (in ieder geval met mijn beperkte barbecueskills) toch een stuk makkelijker met die Grill Guru dan met onze Weber (daarvan zal je ongetwijfeld ook betere modellen hebben, maar wij hebben gewoon zo'n relatief standaard exemplaar, Classic Kattle zo uit mijn hoofd). Ook was het vlees naar mijn idee sappiger met de Grill Guru, al weet ik nog niet helemaal waar dat precies door komt :P

PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:16
Het onderwerp boeken komt regelmatig in dit topic voorbij, en daaruit ook wat goede tips kunnen halen zoals de boeken van Raichlen, Julius Jaspers en Jord Althuizen. Nu kwam ik echter ook een boek tegen van Zowie Tak, het Ultieme Kamadoboek. Iemand ervaringen met dit boek?

https://www.bol.com/nl/nl...5N5g.2_47.49.ProductImage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
MikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:55:
Punt is dat er een tijdslimiet aan zit:

[Afbeelding]

Je moet sowieso zorgen dat je het hete spul ergens kunt afleggen.
Ik pakte vandaag weer met handschoenen het pannetje op 180C en bracht hem rustig naar binnen.
Dat duurde langer dan 30 sec 😏.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Oh, ik krijg de BBQ makkelijk op 300+ met Quebracho.
Met birch & oak red ik dat niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware

Merkte al wel dat ik nog wel een paar dingen nodig heb, waaronder handschoenen die hierboven al werden besproken, dus ik denk dat ik bij de bouwmarkt gewoon een setje lashandschoenen ga halen daarvoor (heb weinig trek in blaren). Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen).

Ik lees dat veel mensen wat meer 'premium' houtskool gebruiken (waarbij de stukken vaak ook wat groter zijn). In welk opzicht merken jullie hier de voordelen het meeste van? Had nu gewoon een standaardzakje houtskool van de bouwmarkt gebruikt en eigenlijk ging dat (voor regulier barbecueën in ieder geval) best prima.
Ik vind het fijn om met diverse houtsoorten te experimenteren, maar ik gebruik altijd kwaliteitsspul.
Geen rare mix van diverse soorten hout, spijkers, klein grut, etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GilbertvH
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15:16
[b]MiBe in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen)
Ik heb zelf gekozen voor de pizzasteen van The Basterd, omdat deze lekker dik is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixelmagic
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:10

Pixelmagic

Ubergeek

Blik1984 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:16:
Het onderwerp boeken komt regelmatig in dit topic voorbij, en daaruit ook wat goede tips kunnen halen zoals de boeken van Raichlen, Julius Jaspers en Jord Althuizen. Nu kwam ik echter ook een boek tegen van Zowie Tak, het Ultieme Kamadoboek. Iemand ervaringen met dit boek?

Mooi boek met erg mooie foto's. Recepten zijn ook prima op internet te vinden. Ik dacht dat het boek door de mannen uit Roosendaal gemaakt is.

PVoutput van mijn 4950Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-05 18:35

Wat betreft houtskool zijn er vele suggesties te lezen in dit forum. Lees dit forum even rustig door.
Zelf haal ik mijn houtskool bij de Welkoop. Een zak Marabu of Quebracho van 10kg. Vooral omdat de Welkoop bijna altijd wel ergens in de buurt is en ik na enige vergelijking dit prima houtskool vind qua prijs/kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:31
Ik heb nu een zak Kamado Joe, zak Grillguru en zak Quebracho Blanco (van Grill Fanatics) staan. Heb nog niet echt verschil gemerkt :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Source90 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:
Ik heb nu een zak Kamado Joe, zak Grillguru en zak Quebracho Blanco (van Grill Fanatics) staan. Heb nog niet echt verschil gemerkt :')
Wij merkten een te sterke geur/smaak bij de Big Block van Kamado Joe, toen overgestapt op Quebracho, waarvan velen zeggen dat die te sterk ruikt/smaakt, maar die vinden wij juist enorm meevallen.
Ook 1 zak Birch and Oak gebruikt, was ook mild.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sahi_NL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 20:33
Blik1984 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:16:

Ja, ik heb dit boek. Erg leuke recepten. Ingedeeld per accesoire dat je nodig hebt (dus: geschreven vanuit de kamado en z'n accesoires).

De recepten zijn wel wat uitgebreider, dus geen 'simpele' stukjes vlees zoals bijvoorbeeld in Smart BBQ van Julius Jaspers (wat ook een top boek is!).
Pixelmagic schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:31:
[...]

Mooi boek met erg mooie foto's. Recepten zijn ook prima op internet te vinden. Ik dacht dat het boek door de mannen uit Roosendaal gemaakt is.
Klopt. Zowie Tak doet ook Workshops bij BBQ Experience Center.

[ Voor 17% gewijzigd door Sahi_NL op 16-05-2023 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:29

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Source90 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:
Sowieso altijd Grill Fanatics pakken, dan sponsor je m'n kinderen tenminste nog een beetje :+

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:16
Sahi_NL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:23:
[...]

Ja, ik heb dit boek. Erg leuke recepten. Ingedeeld per accesoire dat je nodig hebt (dus: geschreven vanuit de kamado en z'n accesoires).

De recepten zijn wel wat uitgebreider, dus geen 'simpele' stukjes vlees zoals bijvoorbeeld in Smart BBQ van Julius Jaspers (wat ook een top boek is!).

[...]

Klopt. Zowie Tak doet ook Workshops bij BBQ Experience Center.
De boeken van Julius Jaspers kan ik ook allemaal via Kobo plus krijgen, dus ga die eerst even via die manier bekijken (wel anders dan een fysiek boek, I know). Maar dan heb ik wel een leuk vaderdagcadeautje dat ik aan de vrouw kan vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:06
ASS-Ware schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:20:
[...]

Ik pak er een hete deflector plate mee op, nergens last van.
Ja, klopt, maar bij mij echt kort. En ze zijn voor een deel al "gesmolten" en ze zijn van vorig jaar...

De Grill Guru handschoenen werkten voor mij véél beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:52
Momenteel aan het twijfelen over de aankoop van mijn eerste kamado bbq.

Het gaat tussen 2 aanbiedingen die de Sligro deze week heeft:

Bastard medium complete: €906 incl. btw
Grill Guru Large: €664 incl. btw

Ik neig zelf naar de Bastard. Het voelt kwalitatief allemaal beter aan. Daarnaast is de ruimte in de tuin enigszins beperkt en lijkt de Bastard medium mij qua grootte ruim voldoende.

Nog tips of adviezen om de keuze te vergemakkelijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emmavdv
Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:49:

Ik neig zelf naar de Bastard. Het voelt kwalitatief allemaal beter aan. Daarnaast is de ruimte in de tuin enigszins beperkt en lijkt de Bastard medium mij qua grootte ruim voldoende.

Als je denkt dat een medium groot genoeg is, waarom twijfel je dan tussen een Bastard Medium en een Grill Guru Large i.p.v. een Grill Guru Medium? Dan is het slechts nog een kwestie van vind je het kwalitatief betere gevoel in dit geval grofweg €300 waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoepla33
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 19:52
Emmavdv schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:52:
[...]

Als je denkt dat een medium groot genoeg is, waarom twijfel je dan tussen een Bastard Medium en een Grill Guru Large i.p.v. een Grill Guru Medium? Dan is het slechts nog een kwestie van vind je het kwalitatief betere gevoel in dit geval grofweg €300 waard.
Maar IS de Bastard ook kwalitatief een stuk beter? Of is het verwaarloosbaar? Het prijsverschil is voor mij geen probleem, maar het moet wel een zinvolle uitgave zijn.

De vergelijking tussen de 2 komt met name door de uitstekende aanbiedingen van dit moment.

[ Voor 7% gewijzigd door Hoepla33 op 16-05-2023 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiBe
Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Maar IS de Bastard ook kwalitatief een stuk beter? Of is het verwaarloosbaar? Het prijsverschil is voor mij geen probleem, maar het moet wel een zinvolle uitgave zijn.

De vergelijking tussen de 2 komt met name door de uitstekende aanbiedingen van dit moment.
664 euro voor een Grill Guru Large lijkt me niet echt een aanbieding? Heb mijne afgelopen weekend voor 650 euro bij de Hornbach gekocht en volgens mij was dat gewoon de reguliere prijs daar (stond geen aanbieding bordje bij o.i.d.). De medium was overigens maar marginaal goedkoper (600) en best wel een stukje kleiner.

Heb geen ervaring met The Bastard dus over het kwaliteitsverschil kan ik niets zinvols zeggen, maar de keuze tussen de Medium en Large Grill Guru was voor ons in ieder geval een no-brainer voor die paar tientjes meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:56:
[...]

Ze komen allebei bij 200 Fahrenheit vandaan. De afwerking van de Grill Guru is wat minder, maar ik vind ze niet heel veel voor elkaar onder doen. Ik heb hier al een paar jaar een Bastard Medium staan en ben er tevreden over. Als je een grote Kamado wil val je je aan de Grill Guru geen buil.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:49:

Ik zou doorsparen en gaan voor de Bastard Large :)

Medium is net niet mi.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ASS-Ware
Gisteren nog een groenteschotel en bavette op de BBQ gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_9U5JFZWXOOzxTx0U20yRwRMMqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2Mna61dC0eoOieVGZyOWC3u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OphE1QBa1caA0Q7txOsHV_l5sS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lgkim8p2fVxLINIjpoHnUYb3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGWhz1-i7ZOR7LPg9iyKdAI4bj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ajhas5pBos7f3dCv3emImkC1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qW0JH8uOUbsrEq4bm-esNPZT8qI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RDde70AtUpm1ZBKtlk8u2uQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSf-jWZV5bbgPVLrqV-odxu3Rnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kVVlw2czsK3Rl6PFAkc2KEjy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:11:
[...]

Ik zou doorsparen en gaan voor de Bastard Large :)

Medium is net niet mi.
Ik gebruik mijn medium veel, maar ruimte heb ik nog niet gemist eerlijk gezegd. Ik maak er voor 6 personen ribs op met de verhoger. Ik kan er ook twee kippen op kwijt, of een paar kilo procureur. Pizza, lasagna, brood, alles passeert hier wel de revue eigenlijk. Bijgerechtjes grill ik er na, low en slow moet toch rusten, of tijdens op een WGA.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmavdv
Ik heb de hier pas aanbevolen Inkbird IBBQ-4BW aangeschaft. Ik probeer hem te pairen met mijn telefoon, maar vooralsnog geen succes. De QR code in het boekje werkt niet, maar zou naar de INKBIRD app (https://play.google.com/s...id=com.inkbird.inkbirdapp) moeten verwijzen. Vervolgens staat de IBBQ-4WB niet in het lijstje van apparaten, dus heb ik de BBQ-4WB gekozen. De eerste keer kreeg ik heel even verbinding, maar die viel weg toen ik de wifi wilde instellen. Bluetooth symbool op het ding zelf gaat ook niet aan, of niet knipperen. Boekje bied geen duidelijkheid over hoe ik de pairing modus aan kan zetten. Heb hem ook al een keer gereset in de hoop dat hij dan in pairing modus zou gaan, maar helaas. Weet iemand raad?
Ik had er best hoge verwachtingen van, maar sta nu toch eerder op het punt het ding door het raam te gooien (lees terug sturen naar Amazon).

Edit: ik heb het probleem gevonden. Kennelijk is je apparaat al gepaired als je de installatie niet afmaakt. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Emmavdv op 16-05-2023 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-05 09:55
https://www.sligro.nl/p.1...dium-complete-1-stuk.html

750 euro voor Bastard medium compleet natuurlijk een hele mooie aanbieding bij de Sligro :)
Pagina: 1 ... 244 ... 329 Laatste

Let op:
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2

De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism