Dit is iets voor V&A en anders voor VAO
[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 11-05-2023 19:30 ]
[ Voor 90% gewijzigd door Outerspace op 11-05-2023 19:30 ]
Blijkbaar had niemand daar ervaring mee.SRB12 schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:48:
Ik heb een Grill Guru Medium met moderne firebox uit meerdere delen:
https://grillguru.com/app...1/MEDIUM_16-1024x1024.jpg
Nu vind ik dat die gaten aan de onderkant vrij makkelijk de luchttoevoer blokkeren. Dus ik kan de plaat voorzien van extra gaten, of ik kan een kolenmand aanschaffen (https://grillguru.com/pro...-basket-large-2022-model/) Zou deze passen?
Maar die vind ik best prijzig, deze site adverteert met één die zou moeten passen:
https://www.kamadobbq.nl/kolenmand-medium-18-20-inch.html
Iemand ervaring mee?
Je kan ook instellen dat er 50 posts per pagina zijn, dan zijn het maar 487 pagina'sZatervan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Was wat aan het lurken, kom ik dit topic tegen
Erg leuk, maar moet ik nu 973 pagina’s gaan doorlezen?
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Volgens mij ben je met 2 pagina's wel klaar.Zatervan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Dat is wel een stuk meer dan ik.Paganstars schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 08:18:
[...]
Ik gebruik voor pulled pork en ribben eiken en kersen hout, 3 flinke chunks kersen en 1 flinke chunk eiken.
Voor zalm maak ik gebruik van rook planken
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
Je zou alleen de posts van @Koffie kunnen bekijken.Zatervan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
Ligt eraan wat je interessant vindtZatervan schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:13:
[ Voor 4% gewijzigd door ozzynator op 12-05-2023 13:23 ]
Vandaag ribs op de BBQ.ASS-Ware schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 23:02:
Hoeveel rookhout gebruiken jullie en waar wordt het dan geplaatst?
Ik heb chunks rechtstreeks in de gloeiende kolen geprobeerd, ik heb ze onder de kolen gehad, maar heb er steeds weinig van geproefd, bij chunks van een kwart vuist.
Tot ik deze week een hele zalm op de BBQ had liggen, BBQ op 150C, een flinke chunk eik in de gloeiende kolen gehad en direct de zalm op het rooster.
De zalm was met 40 minuten gaar, ik heb 20 minuten rook gehad en had een hele milde en prettige rooksmaak, maar ik had met zo’n flinke chunk meer rooksmaak verwacht.
Als ik meer rook wil, dan kan ik er een chunk naast leggen, maar in 20 minuten is het vuur nog geen 5-10CM verplaatst, dus die zal niet of veel minder gaan smeulen.
Hoe doen jullie dat?
Zijn je chunks wel helemaal opgebrand als je kijkt achteraf?ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 13:59:
[...]
Vandaag ribs op de BBQ.
BBQ op 105-110C.
1 flinke chunk kersenhout in de gloeiende kolen en 2 andere er naast.
Ik heb zo'n 25 minuten rook gehad en toen was het weer over.
Ik doe vast iets verkeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door Henkie_NtA op 12-05-2023 14:25 ]
Ze liggen er nog op, ik zal later kijken.Henkie_NtA schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 14:24:
[...]
Zijn je chunks wel helemaal opgebrand als je kijkt achteraf?
En wat versta je onder dat je er weinig van proeft? De hoeveelheid rooksmaak die je wil is uiteindelijk natuurlijk persoonlijk, maar misschien is je verwachting gewoon niet helemaal reeel? Ik persoonlijk vind een te heftige rooksmaak namelijk niet lekker en vind dat het meer op de achtergrond moet zitten.
En hoe bepaal je die 105-110? Is dat met dome temp?
[ Voor 32% gewijzigd door ASS-Ware op 12-05-2023 15:53 ]
Onder de kolen, als in dat de rook pas komt als de chunks ontbranden, maar niet dat je al rook hebt als het vlees er op gaat?ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 15:51:
[...]
Ik had 3 flinke chuncks onder de kolen bij de kalkoen met kerst, we proefden allen niets van die rookhout, maar ze waren wel opgebrand.
https://amazingribs.com/m...cience-of-wood-and-smoke/ozzynator schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Onder de kolen, als in dat de rook pas komt als de chunks ontbranden, maar niet dat je al rook hebt als het vlees er op gaat?
Want dan is het logisch, vlees pakt de rook gelijk in het begin op, niet na een uur of zo nog.
[ Voor 5% gewijzigd door Jaspervl op 12-05-2023 18:42 ]
Ja hoor, tot rond de 70 graden vlees temperatuur.ozzynator schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Onder de kolen, als in dat de rook pas komt als de chunks ontbranden, maar niet dat je al rook hebt als het vlees er op gaat?
Want dan is het logisch, vlees pakt de rook gelijk in het begin op, niet na een uur of zo nog.
Qua recepten voor bbqsaus is deze bij ons de standaard favoriet: https://bbq-helden.nl/hoe-maak-je-barbecuesaus/Emmavdv schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:59:
Heeft iemand tips voor de lekkerste recepten voor Barbecuesaus?
En voor eenpersoons Barbecue-gerechten?
Ook zou ik graag een boek willen aanschaffen waar lekkere recepten in staan, maar ook wat meer theorie. Bij voorkeur iets wat je, met een beetje oefening, een echte pro maakt :-P
[ Voor 17% gewijzigd door DaWayne op 12-05-2023 19:41 ]
Ja, heb ik ook, maar na zo’n 25 minuten is het over.DaWayne schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:39:
[...]
Qua recepten voor bbqsaus is deze bij ons de standaard favoriet: https://bbq-helden.nl/hoe-maak-je-barbecuesaus/
Vaak doe ik een beetje meer chilipepers en /of wat gembersiroop (sap van de stemgemberballetjes). Dan is het nog wat warmer/spicier.
Als basis is dit recept sowieso prima voor de spareribs, pork belly burnt ends en moink balls.
@ASS-Ware wat voor chunks gebruik je? Als ik er 2 stuks fruitchunks op leg (op de kolen) dan spuit na een paar minuten de rook bijna de bastard uit. Die proef je dan ook zeker terug in alle gerechten.
Eiken-chunks zijn wat trager, maar de smaak is weer wat heftiger. Heb jij ook wel zoveel rookontwikkeling?
[ Voor 5% gewijzigd door ASS-Ware op 12-05-2023 22:23 ]
Pitmaster X heeft eea op zijn website staan.Emmavdv schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:59:
Ook zou ik graag een boek willen aanschaffen waar lekkere recepten in staan, maar ook wat meer theorie. Bij voorkeur iets wat je, met een beetje oefening, een echte pro maakt :-P
Frikandel Burnt Ends doen het altijd goed bij kinderen.Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
Ik heb nog niet zo lang een kamado en een paar keer simpel gebruikt tot nu toe. Binnenkort een etentje met wat gasten, wat zijn nu mooie eenvoudige dingen voor een gezelschap met een hoop kinderen? Het moet redelijk idiot proof zijn want ik kan er nog niet zoveel van.
Pulled pork kan je prima vooraf maken, maar mijn voorkeur heeft het dan om het één of twee dagen van tevoren te maken, meteen te pullen en dat later dan op te warmen. Als je het hele stuk vlees later weer wil pullen, moet je het ook weer helemaal op temperatuur brengen, dat schiet z'n doel dan wel voorbij. Paar uurtjes in de koelbox kan wel, maar veel langer zou ik niet doen.Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
Ik heb nog niet zo lang een kamado en een paar keer simpel gebruikt tot nu toe. Binnenkort een etentje met wat gasten, wat zijn nu mooie eenvoudige dingen voor een gezelschap met een hoop kinderen? Het moet redelijk idiot proof zijn want ik kan er nog niet zoveel van.
Ik dacht zelf aan:
-pulled pork die ik vooral maak en dan in een koelbox als hij smiddags klaar is (blijft dat wel lang warm, of aan het eind nog even terug op de BBQ?)
-rib fingers uurtje erop
-dry of wet brine kippendijen doen het altijd goed, ook een uurtje erop met de ribfingers
Een caesar salad erbij, lekker met de kip, dan wat tortillas erbij met garnituren, kunnen de kinderen zelf wat maken. Tortillas kun je ook wel even kort op de bbq opwarmen denk ik, of moet dat toch in een pan? Heb nog geen pan voor op de bbq.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Hamburgers, hotdogs, frikandellen burnt ends, moink balls.Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
Ik dacht zelf aan:
-pulled pork die ik vooral maak en dan in een koelbox als hij smiddags klaar is (blijft dat wel lang warm, of aan het eind nog even terug op de BBQ?)
-rib fingers uurtje erop
-dry of wet brine kippendijen doen het altijd goed, ook een uurtje erop met de ribfingers
Een caesar salad erbij, lekker met de kip, dan wat tortillas erbij met garnituren, kunnen de kinderen zelf wat maken. Tortillas kun je ook wel even kort op de bbq opwarmen denk ik, of moet dat toch in een pan? Heb nog geen pan voor op de bbq.
Er is inderdaad maar 1 chunk opgegaan.ASS-Ware schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:22:
[...]
Ja, heb ik ook, maar na zo’n 25 minuten is het over.
Het was vandaag ook goed te zien aan de ribben, ook een mooie rookring, maar niemand kon het proeven.
Dat ziet eruit alsof het perfect volgens plan gaat, met inbegrip van het tijdstip dat ze klaar zullen zijn
Tip:Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
lijkt alsof ze vochtig zijnASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 14:26:
[...]
Er is inderdaad maar 1 chunk opgegaan.
Dit was er nog over na 6 uur.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja, hij is naar links gaan branden en de 2 extra chunks lagen voor en achter.Tomatoman schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:11:
@ASS-Ware: wat je aan chunks laat zien, zou na 6 uur allang volledig op moeten zijn. Het lijkt erop dat die chunks gewoon niets hebben gedaan - als ze er als nieuw uitzien, hebben ze waarschijnlijk maar weinig rook gegenereerd.
Ik gebruik veel liever kleinere stukken. Fijner verzaagd hout, zeker als het platte snippers zijn, heeft veel meer oppervlakte dan hetzelfde gewicht in een chunk en zal daardoor veel intensiever roken. Bijkomend voordeel: als die snippers eenmaal gaan fikken is er weinig aan de hand, terwijl een chunk die gaat branden al snel resulteert in verbrand vlees en/of een enorme temperatuurpiek in de kamado.
Lekker recept:Gongbao schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:38:
Ik dacht zelf aan:
-rib fingers uurtje erop
Ziet er lekker uit inderdaad!ASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:29:
Vandaag 2 Dorades en aardappel wedges op de BBQ.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik ben geen enorme vis eter, maar man man man wat was dat lekker.
Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ
Ik begon op 180C, met alleen de aardappel wedges.Jan_V schreef op zondag 14 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Ziet er lekker uit inderdaad!
Vis op 180 graden gemaakt, of was dat even kort?
Dat ding waar ze op liggen is toch een visklem? Waarom daar niet in, passen ze niet? Wil er zelf namelijk ook een visklem, maar als een beetje vis er niet in past laat ik dat wel achterwege.
Lekker man, ik had ze gisteren (lui) uit de oven.ASS-Ware schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 21:29:
Vandaag 2 Dorades en aardappel wedges op de BBQ.
Ik ben geen enorme vis eter, maar man man man wat was dat lekker.
Over toeval gesproken, mijn MOINK balls liggen er nu op en de bavette is voor morgen.DaWayne schreef op zondag 14 mei 2023 @ 16:50:
[...]
Lekker man, ik had ze gisteren (lui) uit de oven. [Afbeelding]
Vandaag staan er moinkballs en daarna Bavette op de planning.
[Afbeelding]
[ Voor 21% gewijzigd door ASS-Ware op 14-05-2023 18:33 ]
Aan de zijtafels zitten bij mij haakjes. Daar hangt mn tang aan. Zat alleen geen lusje aan de gang maar een tiewrap doet wonderen.Ferra schreef op zondag 14 mei 2023 @ 18:41:
Hoe hangen jullie je tang op bij een Bastard? Is daar geen hangmechanisme voor wat je kan bevestigen aan de zijtafels bijv. ?
[ Voor 14% gewijzigd door Timmert op 14-05-2023 19:38 ]
Steve Raichlin heeft wel leuke boeken met ook wat theorie. Een tijd geleden had de Xenos ze voor een paar centen.Emmavdv schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:59:
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
https://veiligheidshandsc...B1BoC7WUQAvD_BwE&vcp=trueFaeshaas schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:48:
Ik ben er vandaag op pijnlijke wijze achter gekomen dat mijn BBQ handschoenen niet hitte bestendig zijn 🙁
Iemand nog tips voor goede hitte bestendige handschoenen?
Die van de action zijn primaFaeshaas schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:48:
Ik ben er vandaag op pijnlijke wijze achter gekomen dat mijn BBQ handschoenen niet hitte bestendig zijn 🙁
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik heb deze gekocht:Faeshaas schreef op zondag 14 mei 2023 @ 20:48:
Troep imo. Die van Grill Guru zijn 100 keer beter. Na een paar seconden springen de blaren op je handen.ASS-Ware schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb deze gekocht:
https://www.grillmastergloves.com
Het eerste paar ging stuk, stiksel kwam los, ze stuurden direct een nieuw paar.
Erg tevreden over.
Plate setter er later op leggen?chimera2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:26:
Ik kreeg hem gister niet boven de 200 graden ( met place setter)
zonder de place setter ging hij als een raket naar de 250/300. Wat deed ik verkeerd?
Te weinig kolen?
alle schuiven stonden helemaal open.
Ik pak er een hete deflector plate mee op, nergens last van.barrymossel schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:04:
[...]
Troep imo. Die van Grill Guru zijn 100 keer beter. Na een paar seconden springen de blaren op je handen.
Soort kolen misschien?chimera2 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 07:26:
Ik kreeg hem gister niet boven de 200 graden ( met place setter)
zonder de place setter ging hij als een raket naar de 250/300. Wat deed ik verkeerd?
Te weinig kolen?
alle schuiven stonden helemaal open.
Ook daar kun je niet even een kwartier met een gloeiend hete plate setter gaan staan goochelen. Tis ook een beetje verwachtingsmanagement uiteindelijk.
Ik gebruikte gisteren de mini kamado van de Lidl waar ik een gietijzeren pannetje gebruik als platesetter. Die dacht ik er dus na een sessie van 20min op 180 graden wel met mijn handschoen uit te kunnen pakken. Nu weet ik niet of er uberhaupt handschoenen zijn die daarvoor wel zijn bedoeld, kan dus ook aan mijn verwachtingen hebben gelegenMikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:39:
[...]
Ook daar kun je niet even een kwartier met een gloeiend hete plate setter gaan staan goochelen. Tis ook een beetje verwachtingsmanagement uiteindelijk.
Same here!ASS-Ware schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:15:
Ik pak mijn gietijzeren skillet met groenteschotel zonder problemen op na 1 uur op 180C met de grillmastergloves.
Ik ben er ook erg tevreden over, en inderdaad je moet wel een plek hebben waar je dingen kunt neerleggen, maar zijn veruit de beste handschoenend ie ik gehad heb de laatste jaren;)ASS-Ware schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:35:
[...]
Ik heb deze gekocht:
https://www.grillmastergloves.com
Het eerste paar ging stuk, stiksel kwam los, ze stuurden direct een nieuw paar.
Erg tevreden over.
ik heb het weleens gedaan met een haakse slijper en een diamantblad, gaat wel redelijk maar je krijgt het nooit zo strak als gewoon een losse halve steen kopen.Pusherman_ schreef op maandag 15 mei 2023 @ 13:08:
Vraagje..
Ik heb een pizzasteen (cordieriet) over en die wil ik eigenlijk door de midden zagen, zodat ik die als halve maan heat deflector kan gebruiken.
Iemand ervaring of tips hoe ik dit het beste kan doen?
Tja, je heet niet voor niets FaalhaasFaeshaas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Ik gebruikte gisteren de mini kamado van de Lidl waar ik een gietijzeren pannetje gebruik als platesetter. Die dacht ik er dus na een sessie van 20min op 180 graden wel met mijn handschoen uit te kunnen pakken. Nu weet ik niet of er uberhaupt handschoenen zijn die daarvoor wel zijn bedoeld, kan dus ook aan mijn verwachtingen hebben gelegenNu wel een mega blaar op mijn duim overgehouden, dus dat was een wijze les
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen welk geklooi met de Weber nu is weggevallen, los van het electrische aansteken?MiBe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
Afgelopen zaterdag een Grill Guru Kamado (Large) gekocht. Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verademing ten opzichte van het jarenlange gekloot met een Weber zeg! Ook gelijk een One Minute Lighter aangeschaft (B-merk modelletje van twee tientjes van de Van Cranenbroek) en ook dit bevalt verrassend goed, geen geklooi met aanmaakblokjes meer en binnen no-time is hij aangestoken. Maakt de drempel gelijk een stuk lager om even snel de barbecue aan te slingeren als het goed weer is.
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Voornamelijk de veel eenvoudigere temperatuurcontrole en het bijbehorende gelijkmatige garen van het vlees. Bij die Weber moet je er veel meer bovenop zitten en regelmatig keren bijvoorbeeld. Echter, als de barbecue hier aan staat betekent het meestal dat er ook bezoek is en dat ik geregeld ergens sta te kletsen (of drinken ga halen, dat soort dingen). Dat gaat (in ieder geval met mijn beperkte barbecueskills) toch een stuk makkelijker met die Grill Guru dan met onze Weber (daarvan zal je ongetwijfeld ook betere modellen hebben, maar wij hebben gewoon zo'n relatief standaard exemplaar, Classic Kattle zo uit mijn hoofd). Ook was het vlees naar mijn idee sappiger met de Grill Guru, al weet ik nog niet helemaal waar dat precies door komtCeesKees schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:48:
[...]
Mag ik zo onbeleefd zijn om te vragen welk geklooi met de Weber nu is weggevallen, los van het electrische aansteken?
PV: 20x 370Wp DMEGC DM375M6-60HBB panelen (12x Oost / 8x West) = 7400 Wp op een SAJ R5-6K-T2 (6kW) 3-fase string-omvormer
AC: Mitsubishi Heavy Industries SCM80ZS-W (8kW) multi-spit met 1x SRK50ZS-W (5kW) / 1x SRK35ZS-W (3.5kW) / 2x SRK25ZS-W (2.5kW)
Ik pakte vandaag weer met handschoenen het pannetje op 180C en bracht hem rustig naar binnen.MikeyMan schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:55:
Punt is dat er een tijdslimiet aan zit:
[Afbeelding]
Je moet sowieso zorgen dat je het hete spul ergens kunt afleggen.
Oh, ik krijg de BBQ makkelijk op 300+ met Quebracho.
Ik vind het fijn om met diverse houtsoorten te experimenteren, maar ik gebruik altijd kwaliteitsspul.MiBe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
Afgelopen zaterdag een Grill Guru Kamado (Large) gekocht. Gisteren voor het eerst gebruikt en wat een verademing ten opzichte van het jarenlange gekloot met een Weber zeg! Ook gelijk een One Minute Lighter aangeschaft (B-merk modelletje van twee tientjes van de Van Cranenbroek) en ook dit bevalt verrassend goed, geen geklooi met aanmaakblokjes meer en binnen no-time is hij aangestoken. Maakt de drempel gelijk een stuk lager om even snel de barbecue aan te slingeren als het goed weer is.
Merkte al wel dat ik nog wel een paar dingen nodig heb, waaronder handschoenen die hierboven al werden besproken, dus ik denk dat ik bij de bouwmarkt gewoon een setje lashandschoenen ga halen daarvoor (heb weinig trek in blaren). Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen).
Ik lees dat veel mensen wat meer 'premium' houtskool gebruiken (waarbij de stukken vaak ook wat groter zijn). In welk opzicht merken jullie hier de voordelen het meeste van? Had nu gewoon een standaardzakje houtskool van de bouwmarkt gebruikt en eigenlijk ging dat (voor regulier barbecueën in ieder geval) best prima.
Ik heb zelf gekozen voor de pizzasteen van The Basterd, omdat deze lekker dik is.[b]MiBe in "Het BBQ hardware, mod, recepten en creaties topic - deel 4"Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen)
Mooi boek met erg mooie foto's. Recepten zijn ook prima op internet te vinden. Ik dacht dat het boek door de mannen uit Roosendaal gemaakt is.Blik1984 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:16:
Het onderwerp boeken komt regelmatig in dit topic voorbij, en daaruit ook wat goede tips kunnen halen zoals de boeken van Raichlen, Julius Jaspers en Jord Althuizen. Nu kwam ik echter ook een boek tegen van Zowie Tak, het Ultieme Kamadoboek. Iemand ervaringen met dit boek?
https://www.bol.com/nl/nl...5N5g.2_47.49.ProductImage
Wat betreft houtskool zijn er vele suggesties te lezen in dit forum. Lees dit forum even rustig door.MiBe schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:38:
Merkte al wel dat ik nog wel een paar dingen nodig heb, waaronder handschoenen die hierboven al werden besproken, dus ik denk dat ik bij de bouwmarkt gewoon een setje lashandschoenen ga halen daarvoor (heb weinig trek in blaren). Wil er ook pizza's op gaan bakken dus ga ook nog opzoek naar een goede pizzasteen (suggesties anyone? Ze zijn er uiteraard van Grill Guru zelf maar die zijn behoorlijk aan de prijs en betwijfel tot in hoeverre deze echt meerwaarde bieden ten opzichte van andere - lees: goedkopere - pizzastenen).
Ik lees dat veel mensen wat meer 'premium' houtskool gebruiken (waarbij de stukken vaak ook wat groter zijn). In welk opzicht merken jullie hier de voordelen het meeste van? Had nu gewoon een standaardzakje houtskool van de bouwmarkt gebruikt en eigenlijk ging dat (voor regulier barbecueën in ieder geval) best prima.
Wij merkten een te sterke geur/smaak bij de Big Block van Kamado Joe, toen overgestapt op Quebracho, waarvan velen zeggen dat die te sterk ruikt/smaakt, maar die vinden wij juist enorm meevallen.Source90 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:
Ik heb nu een zak Kamado Joe, zak Grillguru en zak Quebracho Blanco (van Grill Fanatics) staan. Heb nog niet echt verschil gemerkt
Ja, ik heb dit boek. Erg leuke recepten. Ingedeeld per accesoire dat je nodig hebt (dus: geschreven vanuit de kamado en z'n accesoires).Blik1984 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:16:
Het onderwerp boeken komt regelmatig in dit topic voorbij, en daaruit ook wat goede tips kunnen halen zoals de boeken van Raichlen, Julius Jaspers en Jord Althuizen. Nu kwam ik echter ook een boek tegen van Zowie Tak, het Ultieme Kamadoboek. Iemand ervaringen met dit boek?
https://www.bol.com/nl/nl...5N5g.2_47.49.ProductImage
Klopt. Zowie Tak doet ook Workshops bij BBQ Experience Center.Pixelmagic schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 08:31:
[...]
Mooi boek met erg mooie foto's. Recepten zijn ook prima op internet te vinden. Ik dacht dat het boek door de mannen uit Roosendaal gemaakt is.
[ Voor 17% gewijzigd door Sahi_NL op 16-05-2023 10:24 ]
Sowieso altijd Grill Fanatics pakken, dan sponsor je m'n kinderen tenminste nog een beetjeSource90 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:30:
Ik heb nu een zak Kamado Joe, zak Grillguru en zak Quebracho Blanco (van Grill Fanatics) staan. Heb nog niet echt verschil gemerkt
Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda
De boeken van Julius Jaspers kan ik ook allemaal via Kobo plus krijgen, dus ga die eerst even via die manier bekijken (wel anders dan een fysiek boek, I know). Maar dan heb ik wel een leuk vaderdagcadeautje dat ik aan de vrouw kan vragenSahi_NL schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:23:
[...]
Ja, ik heb dit boek. Erg leuke recepten. Ingedeeld per accesoire dat je nodig hebt (dus: geschreven vanuit de kamado en z'n accesoires).
De recepten zijn wel wat uitgebreider, dus geen 'simpele' stukjes vlees zoals bijvoorbeeld in Smart BBQ van Julius Jaspers (wat ook een top boek is!).
[...]
Klopt. Zowie Tak doet ook Workshops bij BBQ Experience Center.
Ja, klopt, maar bij mij echt kort. En ze zijn voor een deel al "gesmolten" en ze zijn van vorig jaar...ASS-Ware schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:20:
[...]
Ik pak er een hete deflector plate mee op, nergens last van.
Als je denkt dat een medium groot genoeg is, waarom twijfel je dan tussen een Bastard Medium en een Grill Guru Large i.p.v. een Grill Guru Medium? Dan is het slechts nog een kwestie van vind je het kwalitatief betere gevoel in dit geval grofweg €300 waard.Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:49:
Momenteel aan het twijfelen over de aankoop van mijn eerste kamado bbq.
Het gaat tussen 2 aanbiedingen die de Sligro deze week heeft:
Bastard medium complete: €906 incl. btw
Grill Guru Large: €664 incl. btw
Ik neig zelf naar de Bastard. Het voelt kwalitatief allemaal beter aan. Daarnaast is de ruimte in de tuin enigszins beperkt en lijkt de Bastard medium mij qua grootte ruim voldoende.
Nog tips of adviezen om de keuze te vergemakkelijken?
Maar IS de Bastard ook kwalitatief een stuk beter? Of is het verwaarloosbaar? Het prijsverschil is voor mij geen probleem, maar het moet wel een zinvolle uitgave zijn.Emmavdv schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:52:
[...]
Als je denkt dat een medium groot genoeg is, waarom twijfel je dan tussen een Bastard Medium en een Grill Guru Large i.p.v. een Grill Guru Medium? Dan is het slechts nog een kwestie van vind je het kwalitatief betere gevoel in dit geval grofweg €300 waard.
[ Voor 7% gewijzigd door Hoepla33 op 16-05-2023 11:57 ]
664 euro voor een Grill Guru Large lijkt me niet echt een aanbieding? Heb mijne afgelopen weekend voor 650 euro bij de Hornbach gekocht en volgens mij was dat gewoon de reguliere prijs daar (stond geen aanbieding bordje bij o.i.d.). De medium was overigens maar marginaal goedkoper (600) en best wel een stukje kleiner.Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Maar IS de Bastard ook kwalitatief een stuk beter? Of is het verwaarloosbaar? Het prijsverschil is voor mij geen probleem, maar het moet wel een zinvolle uitgave zijn.
De vergelijking tussen de 2 komt met name door de uitstekende aanbiedingen van dit moment.
Ze komen allebei bij 200 Fahrenheit vandaan. De afwerking van de Grill Guru is wat minder, maar ik vind ze niet heel veel voor elkaar onder doen. Ik heb hier al een paar jaar een Bastard Medium staan en ben er tevreden over. Als je een grote Kamado wil val je je aan de Grill Guru geen buil.Hoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:56:
[...]
Maar IS de Bastard ook kwalitatief een stuk beter? Of is het verwaarloosbaar? Het prijsverschil is voor mij geen probleem, maar het moet wel een zinvolle uitgave zijn.
De vergelijking tussen de 2 komt met name door de uitstekende aanbiedingen van dit moment.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Ik zou doorsparen en gaan voor de Bastard LargeHoepla33 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:49:
Momenteel aan het twijfelen over de aankoop van mijn eerste kamado bbq.
Het gaat tussen 2 aanbiedingen die de Sligro deze week heeft:
Bastard medium complete: €906 incl. btw
Grill Guru Large: €664 incl. btw
Ik neig zelf naar de Bastard. Het voelt kwalitatief allemaal beter aan. Daarnaast is de ruimte in de tuin enigszins beperkt en lijkt de Bastard medium mij qua grootte ruim voldoende.
Nog tips of adviezen om de keuze te vergemakkelijken?
Ik gebruik mijn medium veel, maar ruimte heb ik nog niet gemist eerlijk gezegd. Ik maak er voor 6 personen ribs op met de verhoger. Ik kan er ook twee kippen op kwijt, of een paar kilo procureur. Pizza, lasagna, brood, alles passeert hier wel de revue eigenlijk. Bijgerechtjes grill ik er na, low en slow moet toch rusten, of tijdens op een WGA.MaStar schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:11:
[...]
Ik zou doorsparen en gaan voor de Bastard Large![]()
Medium is net niet mi.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
[ Voor 6% gewijzigd door Emmavdv op 16-05-2023 15:22 ]
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq