Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Ik maak al mijn kruidenmixen altijd zonder zout precies om deze reden. Ik doe altijd 1% zout qua gewicht van vlees en daarna de kruidenrub.insomniac schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:55:
[...]
helemaal mee eens. Ik maak ook zelf mixjes, dan het liefst zonder zout zodat dit achteraf te doseren is.
Ook combinatie Sligro en Hanos, maar bij https://www.vanbeekumspecerijen.nl/ bestel ik ook regelmatig.
Geen probleem.Faeshaas schreef op zondag 23 april 2023 @ 18:25:
Vraagje over het gebruik van een kamado in de regen. Is het een probleem om een kamado tijdens gebruik in de regen te laten staan? Dan bedoel ik niet in de stromende regen voor X uur maar gewoon een buitje tijdens een langere sessie. Beetje zoals het weer van vandaag.
Tijd voor een nieuwe sig..
1,5 uur op 150C is mij altijd goed bevallen.Koffie schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:17:
Ik doe ribfingers altijd hot and fast? Desnoods een halve platsetter om wat te wisselen als het hard gaat. Maar ze liggen er bij mij écht geen anderhalf uur op
Op de grote markten staan vaak ook kramen met bakken met kruiden, die zijn ook vaak scherp in de prijs.MikeyMan schreef op zondag 23 april 2023 @ 17:12:
Lekker zelf mixen. Grote verpakkingen kruiden bij de Sligro schelen een enorme bak centen ook.
Maar kom maar op met die beproefde recepten
Serieus? Ik leg ze er rustig vier uur op.Koffie schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:17:
Ik doe ribfingers altijd hot and fast? Desnoods een halve platsetter om wat te wisselen als het hard gaat. Maar ze liggen er bij mij écht geen anderhalf uur op
Goed iberico heeft dat echt niet nodig
Sure... Ik vind hot and fast geen vreten. En dat terwijl ik mn ribben wel met bite wil hebben.
Anderhalf uur vind ik echt te kort. En eerlijk gezegd zonde van het vlees.
[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 23-04-2023 23:17 ]
Dus jij kan geen 321 ribben doen op de Weber?ASS-Ware schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 15:38:
Ben ik het niet geheel mee eens.
Als ik 321 ribben doe op de Weber, dan moet ik geregeld naar buiten om de temperatuur te regelen.
Met de kamado niet.
Dat ligt niet aan de BBQ kan ik je vertellen.
Dat een Kamado zijn temperatuur beter vasthoud is bekend. Maar alles en dan ook echt alles wat je op een Kamado kan bereide, kan je ook op een ketel van Weber bereiden (ook al is het iets meer werk oom de temp juist te houden in sommige situaties).
En nu gaan we iets bereiden waar je bij de bereiding halverwege de temp moet verlagen.... succes met je Kamado
Ik zou bijna denken dat ik ze 1.5 uur drooggekookt niet te kauwen vind, maar tbh heb ik dat nog nooit op.MikeyMan schreef op zondag 23 april 2023 @ 22:53:
[...]
Sure... Ik vind hot and fast geen vreten. En dat terwijl ik mn ribben wel met bite wil hebben.
Anderhalf uur vind ik echt te kort. En eerlijk gezegd zonde van het vlees.
Even snle door m'n fotos gelopen waar ribfingers in gemaakt zijn:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ja, wel vier uur op 110-130 ergens. In principe worden ze daar enorm mals van.Koffie schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:32:
[...]
Ik zou bijna denken dat ik ze 1.5 uur drooggekookt niet te kauwen vind, maar tbh heb ik dat nog nooit op.
Even snle door m'n fotos gelopen waar ribfingers in gemaakt zijn:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Hot and fast is wat steviger in mijn ervaring.
Leg ze er vaak naast als ik een brisket of pulled pork aan het maken ben, dan heb ik halverwege nog wat te snacken
ASS-Ware schreef op zondag 23 april 2023 @ 19:14:
[Afbeelding]
Heb je nu het plastic om de Cheddarkaas laten zitten?
Een beetje vriendelijker mag ook wel. Het enige wat ie zegt is dat het hem meer moeite kost om de temperatuur te managen, precies wat jij ook zegt. Laat elkaar a.u.b. gewoon in waarde en laten we hier elkaar naast consoles, CPU’s en GPU’s niet ook nog de hersens inslaan over het soort BBQ.Gadgeteer schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:21:
[...]
Dus jij kan geen 321 ribben doen op de Weber?
Dat een Kamado zijn temperatuur beter vasthoud is bekend. Maar alles en dan ook echt alles wat je op een Kamado kan bereide, kan je ook op een ketel van Weber bereiden (ook al is het iets meer werk oom de temp juist te houden in sommige situaties).
En nu gaan we iets bereiden waar je bij de bereiding halverwege de temp moet verlagen.... succes met je Kamado
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ga je overstappen?Ferra schreef op zondag 23 april 2023 @ 14:11:
Wat kan je nog vragen voor een Bastard Large uit 2015?
Wat een vreemde conclusie.Gadgeteer schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:21:
[...]
Ik ook, kamado, gas bbq en een Weber kogel.MikeyMan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:31:
[...]
Och, met het formaat van die kamados krijg ik toch ook inmiddels wel de neiging om er een tweede naast te zetten. En dan heb ik al een gasbbq ernaast staan.
Keuzes, keuzes.
Ben wel benieuwd naar een bereiding waarbij je halverwege de temp moet verlagenGadgeteer schreef op maandag 24 april 2023 @ 09:21:
[...]
Beefexclusief doet tegenwoordig aan inruil.
Het 'oh shit de visite staat in de file' gerecht ;DMMulder13 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:19:
[...]
Ben wel benieuwd naar een bereiding waarbij je halverwege de temp moet verlagen
Beetje achter bus aan rennen maar ik heb ook telkens ideeën over hoe ik van een compact 16inch naar een large ga zonder het gevoel te hebben altijd eerst een halve schuur te moeten verwarmen voor een paar stukjes vlees.MikeyMan schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 08:31:
[...]
Och, met het formaat van die kamados krijg ik toch ook inmiddels wel de neiging om er een tweede naast te zetten. En dan heb ik al een gasbbq ernaast staan.
In gezins, 3 a 4 mensen, situatie is een compact prima. Ok een medium is beter maar ik heb t gevoel dat daar de halvemaan verdeel systeem niet echt meer effect heeft of dat kleine oppervlak.
Op mn compact moet ik serieel bereiden, dus de bijproducten om het hoofdvlees heen plannen.
Zo'n large 21/22inch, is erg interessant maar op veel momenten wat groot vrees ik.
Opwarmtijd, kolenverbruik, enz gaan dan omhoog.
Dus als ik een large koop denk ik dat ik er een easy fast en quick ding naast wil/moet hebben.
Waar ik tussen twijfel is de weber anyware , klein compact en mee te nemen.
Of een electrische grillplaat die iets forser is dan de tefal versies.
Ideaal voor even snel wat grillen. Ok geen rooksmaak of bbq gevoel maar als "wat lekkers voor de lunch" in de zomer apparaat stuk makkelijker dan de large opstarten.
Keuzes.......
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Maargoed, dan had ik mn pizzawedge met spit moeten missen. En die gebruik ik toch ook best vaak.
Dan maar een keer een 42 inch Komodo kamado ernaast
Als ik 10 uur sta te bbqen zorgen ze maar dat ze op tijd zijnJaspervl schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:47:
[...]
Het 'oh shit de visite staat in de file' gerecht ;D
Ik vind dat nogal meevallen. Het houtskoolverbruik van mijn large kamado vind ik juist opvallend laag. Met een kleinere kamado zal dat vast nog wat minder zijn, maar als het verschil aan houtskoolkosten 1 euro per sessie was, zou ik daar niet wakker van liggen.copykat schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:06:
[...]
Zo'n large 21/22inch, is erg interessant maar op veel momenten wat groot vrees ik.
Opwarmtijd, kolenverbruik, enz gaan dan omhoog.
Een goede grap mag vrienden kosten.
Visite komt hier nooit rond etenstijd aan, altijd een paar uur eerder.Jaspervl schreef op woensdag 26 april 2023 @ 07:47:
[...]
Het 'oh shit de visite staat in de file' gerecht ;D
Moet een flinke file zijn, als ze dan te laat komen.
Daar komt bij dat je een gerecht als procureur of brisket makkelijk nog een paar uur warm kan houden in handdoeken in een koelbox.
En als je de boel een uur of langer moet uitstellen, dan haal je het gerecht van de BBQ, deksel dicht, luchtschuiven dicht, en ga ja wachten.
[ Voor 31% gewijzigd door ASS-Ware op 26-04-2023 09:19 ]
Na een aantal jaar op de barbecue emmer van de praxis te hebben gebruikt, wil ik nu een échte barbecue kopen. Eentje waar je ook een stuk vlees lekker lang op kunt laten liggen. Nu viel deze week mijn oog op een Grill Guru Large in de folder van Albert Heijn (https://bbqdeals.ah.nl/ka...h2NWsythcjQhoCu7AQAvD_BwE).
Ik heb gezocht naar reviews van deze barbecue, maar vind eigenlijk alleen klachten over dat er niet voldoende accessoires bij zitten. Ook heeft consumentenprogramma Radar een tijd terug een aantal kleine kamado's getest, en daar kwam de Grill Guru compact (dit is dus een andere variant dan die ik op het oog heb) matig uit de test.
Heeft iemand deze barbecue toevallig? Hoe bevalt hij? Is het de investering waard, of is dit een barbecue waar je spijt van krijgt?
Ik kan ook doorsparen voor een duurdere, maar aangezien ik op dit moment niet heel fanatiek aan het barbecueën ben, vind ik voor duizenden euro's een Green Egg aanschaffen wat veel van het goede.
Als je in dit topic zoekt op “Guru” vind je 37 pagina’s aan berichten waar ervaringen en tips staan met betrekking tot de Grill Guru. Heb je dat al doorgekeken? Het komt hier vrij regelmatig voorbij namelijk!Emmavdv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
Hallo allen,
Na een aantal jaar op de barbecue emmer van de praxis te hebben gebruikt, wil ik nu een échte barbecue kopen. Eentje waar je ook een stuk vlees lekker lang op kunt laten liggen. Nu viel deze week mijn oog op een Grill Guru Large in de folder van Albert Heijn (https://bbqdeals.ah.nl/ka...h2NWsythcjQhoCu7AQAvD_BwE).
Ik heb gezocht naar reviews van deze barbecue, maar vind eigenlijk alleen klachten over dat er niet voldoende accessoires bij zitten. Ook heeft consumentenprogramma Radar een tijd terug een aantal kleine kamado's getest, en daar kwam de Grill Guru compact (dit is dus een andere variant dan die ik op het oog heb) matig uit de test.
Heeft iemand deze barbecue toevallig? Hoe bevalt hij? Is het de investering waard, of is dit een barbecue waar je spijt van krijgt?
Ik kan ook doorsparen voor een duurdere, maar aangezien ik op dit moment niet heel fanatiek aan het barbecueën ben, vind ik voor duizenden euro's een Green Egg aanschaffen wat veel van het goede.
Overigens zal het verschil in kwaliteit wat geldt voor de compact niet anders zijn dan bij de large.
zie reactie hierboven..Emmavdv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
Hallo allen,
heb zelf de medium, erg tevreden mee en doet wat die moet doen. Voor het praktische heb ik er alleen grotere wielen onder gemonteerd want dat rollt fijner bij mij over de klinkers thuis. D&C systeem erbij gehaald en hoppa.
Voordeel van weinig accessoires erbij is dat je het geheel naar eigen wens kan samenstellen (elk nadeel heb z'n voordeel)
[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 26-04-2023 09:53 ]
Hi Ha Hopjesvla
Mocht je een beschermhoes over de barbecue willen doen zodat hij in weer en wind buiten kan blijven staan, dan kun je daar wél een exemplaar van een ander merk voor kopen. Zolang hij groot genoeg is gaat het altijd passen.
Mijn advies zou zijn om naar een aanbieding te zoeken waarbij accessoires zitten die precies op maat zijn voor de betreffende kamado. Dus: legborden, onderstel met wieltjes, vuurschaal en eventueel een heat reflector. Accessoires die je prima naderhand bij kunt kopen zijn dingen zoals de al genoemde beschermhoes, tangen, houtskool, een automatisch draaispit, handschoenen, keukengerei - kortom: ongeveer al het andere.
Realiseer je dat in een topic met autofanaten iedereen roept dat de auto met alle opties die je erop kunt krijgen de beste is. In dit topic zie je dat terug doordat veel mensen heel intensief barbecueën en heel dure kamado’s bezitten. Dat vind ik zelf heel leuk, maar bedenk goed of je dat echt wel nodig hebt. Mijn eerste auto was een Nissan Almera, geen BMW uit de 100k+ categorie.
https://www.hornbach.nl/p...e-grijs-o-46-cm/10501265/
Van de andere kant, Appie bezorgd hem wel weer gratis
Hi Ha Hopjesvla
Dank voor de tip, Hornbach zit redelijk bij mij in de buurt, dus dan kan ik mooi even de bouwkwaliteit gaan bekijken + zelf met de auto meenemen.Hopjesvla79 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:34:
Ik zie idd dat bij de Appie actie dit keer geen sidetables bij zitten, dat is dan wel karig. Als je ze er bij besteld zit je op dezelfde prijs als de Guru Large bij de Hornbach (en die is met hoes,mocht dat nodig zijn)
De rest ook bedankt voor de tips, ik ga zeker het topic even doorkijken
Als je hem in een tafel wilt inbouwen is het geen probleem.Hopjesvla79 schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:34:
Ik zie idd dat bij de Appie actie dit keer geen sidetables bij zitten, dat is dan wel karig. Als je ze er bij besteld zit je op dezelfde prijs als de Guru Large bij de Hornbach (en die is met hoes,mocht dat nodig zijn)
Belangrijker is dat je goed controleert of de maten overeen komen met de algemeen goed verkrijgbare accessoires voor grill guru.
Platesetter frame, roosters, dat soort spul.
Mijn merkloze kamado de habietuincentrumbabbie 16 inch had net even krappere vuurschaal en anders gevormde buitenschalen zodat niks paste van de guru compact.
Moest alles inmeten en uit vogelen of t paste.
Dat zal in dit geval niet zo zijn maar in de hornbach kan je gewoon alles wat je er bij wilt even inmeten in het showmodel wel zo handig. Dat is 100 euro extra wel waard.
(denk aan al de tijd die je kwijt bent met zoeken.)
Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....
Ik heb precies deze vorige week besteld en deze is gister bezorgdEmmavdv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 10:53:
[...]
Dank voor de tip, Hornbach zit redelijk bij mij in de buurt, dus dan kan ik mooi even de bouwkwaliteit gaan bekijken + zelf met de auto meenemen.
De rest ook bedankt voor de tips, ik ga zeker het topic even doorkijken
Ik heb hem nog niet gebruikt, dit weekend is de vuurdoop maar ziet er vooralsnog goed uit!
Hahahaha, het was niet al te serieus.ASS-Ware schreef op woensdag 26 april 2023 @ 08:25:
[...]
Visite komt hier nooit rond etenstijd aan, altijd een paar uur eerder.
Moet een flinke file zijn, als ze dan te laat komen.
Daar komt bij dat je een gerecht als procureur of brisket makkelijk nog een paar uur warm kan houden in handdoeken in een koelbox.
En als je de boel een uur of langer moet uitstellen, dan haal je het gerecht van de BBQ, deksel dicht, luchtschuiven dicht, en ga ja wachten.
Maar een paar uur eerder is lastig met kinderen op werkdagen...
Het is wel eens voorgekomen dat we gerechten zoals lasagne warm hielden in de oven omdat de visite onverwacht erg laat kwam.
Maar ik ben ook geen purist, de saus maken we gewoon binnen. Even op de bbq met wat rookhout is genoeg om het wat rooksmaak te geven
[ Voor 23% gewijzigd door Jaspervl op 26-04-2023 15:39 ]
Echt? Hoe krijg je dat voor elkaar? Nemen ze je oude mee dan?MikeyMan schreef op woensdag 26 april 2023 @ 06:49:
[...]
Beefexclusief doet tegenwoordig aan inruil.
Zo te zien wel:Ferra schreef op woensdag 26 april 2023 @ 19:47:
[...]
Echt? Hoe krijg je dat voor elkaar? Nemen ze je oude mee dan?
https://www.beefexclusief...ado-joe-the-bastard-of-a/
Je kunt je afvragen of je die accessoires nodig hebt.Emmavdv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
Hallo allen,
Indien ja, dan niet kopen, indien nee, kopen.
Wat klachten in reviews betreft, veel mensen zijn eerder geneigd hun klachten online te dumpen om hun gal te spuwen dan positieve berichten te plaatsen.
[ Voor 5% gewijzigd door ASS-Ware op 27-04-2023 11:14 ]
Knap dat jij je zo kan inhouden.Faeshaas schreef op woensdag 26 april 2023 @ 14:52:
[...]
Ik heb precies deze vorige week besteld en deze is gister bezorgdDeze komt dus incl accesoires (tafels, hoes, aspook, platsetter, deflector) en is incl verzending dus 700e.
Ik heb hem nog niet gebruikt, dit weekend is de vuurdoop maar ziet er vooralsnog goed uit!
[Afbeelding]
Ik deed gelijk de fik er in toen ik mijn kamado kocht.
Je moet hem toch eerst inbranden, dus BURN.
de 5 sterren zijn vaak yeej nieuw speeltje enthousiasme en de 1 sterren vaak boze gal spuwers.
Nu weet ik dat een Kamado erg makkelijk is om schoon te maken maar voor een Pellet BBQ heb ik dit nog niet helemaal in kaart.
Rectificatie, ik kon me toch niet inhouden 😁 dus vanavond de vuurdoop met angus ribfingers.ASS-Ware schreef op donderdag 27 april 2023 @ 11:22:
[...]
Knap dat jij je zo kan inhouden.
Ik deed gelijk de fik er in toen ik mijn kamado kocht.
Je moet hem toch eerst inbranden, dus BURN.
Hehehe, lekker bezig.Faeshaas schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:14:
[...]
Rectificatie, ik kon me toch niet inhouden 😁 dus vanavond de vuurdoop met angus ribfingers.
[Afbeelding]
Hoe lang?
1,5 uur op 150 graden. Zondag tijdens de F1 race komt er familie langs, dan het plan om ribfingers, chicken wings en gehaktballetjes te maken als lunch/borrelhapje. Inspiratie hier vandaan gehaald: YouTube: Iberico Rib Fingers & Chicken Wings op de kamado BBQ | Borrelplank
Yum.Faeshaas schreef op donderdag 27 april 2023 @ 18:28:
[...]
1,5 uur op 150 graden. Zondag tijdens de F1 race komt er familie langs, dan het plan om ribfingers, chicken wings en gehaktballetjes te maken als lunch/borrelhapje. Inspiratie hier vandaan gehaald: YouTube: Iberico Rib Fingers & Chicken Wings op de kamado BBQ | Borrelplank
Foto’s zijn welkom.
Volgens mij makkelijker. Heb niet zo'n ding maar het vuur is volgens mij volledig indirect dus alles wat aankoekt is voedsel.
Roosters in de vaatwasser. Van te voren alufolie op de bodem voor de drip?
Mooi ding overigens.
Je hebt wel een stekker nodig denk ik voor de pellet motor en fan.
Maar tegenwoordig heeft elke camping 230vac denk ik. 😁
Ik heb deze GG Large. Bij Coolblue toen gekocht voor 699 incl onderstel, tafeltjes en accessoires.Emmavdv schreef op woensdag 26 april 2023 @ 09:23:
Hallo allen,
Klachten van de accessoires is vooral omdat een dergelijke aanbieding vaak incl compleet onderstel en plankjes was.
Ik heb intussen de GG Large in een meubel zitten, D&C erbij en extra accessoires als een kolenmand en pannen oa.
Je moet toch een startpunt hebben, klaar en compleet is het toch nooit.
Alles went behalve een Twent.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Vaak genoeg iets afgefakkeld op een hoge temp na een tijdje eerst op lage temp te garen, om daarna iets te willen bereiden op lagere temp. Bij ons stopt het vaak niet na het eerste stuk vlees. Op deze momenten ben ik best blij dat ik mijn temp zo snel kan verlagen.MMulder13 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 23:19:
[...]
Ben wel benieuwd naar een bereiding waarbij je halverwege de temp moet verlagen
Ik ben uiteraard online al een beetje opzoek gegaan en kan wat spaarzame filmpjes vinden, maar niet echt duidelijke tips.
Ik vroeg me af of er hier wellicht mensen zijn die iets dergelijks hebben gebouwd en mij van wat tips en/of links kunnen voorzien.
Het moet iets worden als dit, met een stukje aanrecht dus ala een buitenkeuken:

Wat ik zelf van plan ben is om het geheel op te zetten van dit soort bakstenen:

Daar een kant en klare parilla-set in te zetten:

Dit lijkt mij opzich niet heel erg moeilijk, afgezien van het "dak" van de barbecue, maar vragen die ik momenteel al heb zijn:
1. Is het nodig om dit geheel op een fundering van beton te bouwen? Er liggen nu grote tegels, maar die zou ik weg kunnen halen en zelf eerst cement storten om een fundering te maken. Het zakt hier gelukkig niet of nauwelijks, dus ik denk zelf dat het niet per se nodig is. Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat de stenen nu waarschijnlijk niet helemaal 100% waterpas liggen wat uiteindelijk natuurlijk weer voor problemen kan gaan zorgen. Die zou ik dan eerst waterpas moeten leggen en dan kan ik misschien beter direct de knoop doorhakken en beton storten.
2. De schoorsteen. Ik zou de barbecue dicht bouwen aan de bovenkant, en daar komt dan weer een flinke kachelpijp uit die door het dak heen moet. Daar zijn speciale dakdoorvoeren voor houtkachels voor te krijgen. Het is erg belangrijk dat de barbecue goed trekt aangezien hij tussen drie wanden staat. Zijn er voorwaarden verbonden aan de kachelpijp? Minimale diameter, recht, etc?
3. De barbecue komt tegen een houten wand te staan. Kan ik hem met dit soort bakstenen (komen aan de binnenkant nog vuurvaste stenen in) gewoon tegen het hout aanbouwen, of zou ik een bepaald aantal cm's afstand moeten houden?
4. Ik lees dat bakstenen met gaten het meest hittebestendig zijn. Omdat het niet erg mooi is zou ik het geheel dan later weer afsmeren en eventueel met mozaïek bewerken (nooit gedaan, dus wellicht wat optimistisch) of verven. Ik kan misschien ook andere, mooiere, bakstenen gebruiken zoals de stenen die gebruikt zijn voor de barbecue op het eerste plaatje. Wat jullie?
Tips die geen antwoord op mijn voorlopige vragen geven zijn ook zeer welkom!
Goed verhaal, maar als je vooraf een beetje bedenkt wat je wilt bereiden….Gadgeteer schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 08:56:
[...]
Vaak genoeg iets afgefakkeld op een hoge temp na een tijdje eerst op lage temp te garen, om daarna iets te willen bereiden op lagere temp. Bij ons stopt het vaak niet na het eerste stuk vlees. Op deze momenten ben ik best blij dat ik mijn temp zo snel kan verlagen.
:strip_exif()/f/image/0BGhi6QcVUu59KkXUkN03gUG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2Oqhrhf3coF5Tc14PIORR59Q.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 87% gewijzigd door CeesKees op 29-04-2023 08:05 ]
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Ook omdat hij anders helemaal uitdroogt, toch? Zou ik zeker doen @CeesKeesTechnofreakz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:04:
@CeesKees ik zou wat water in de bak onder het vlees doen.. ivm temperatuur schommelingen.
Sommige dingen moeten lang, andere kort. Daar denk ik wel over na meestal. Met een beetje planning is dan alles zo ongeveer gelijktijdig op te dienen.MMulder13 schreef op vrijdag 28 april 2023 @ 23:08:
[...]
Goed verhaal, maar als je vooraf een beetje bedenkt wat je wilt bereiden….
Kost je ook meer energie, dus halverwege briketten of kolen bijvullen.Technofreakz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:04:
@CeesKees ik zou wat water in de bak onder het vlees doen.. ivm temperatuur schommelingen.
Thanx voor de tip! Qua temperatuur ben ik altijd vrij strak, dus daarvoor geen water nodig.Technofreakz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:04:
| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!
Dit mooie stukje vlees is vet zat, volgens mij geen water nodig.apNia schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 11:26:
[...]
Ook omdat hij anders helemaal uitdroogt, toch? Zou ik zeker doen @CeesKees
Mocht ik hiervan spijt krijgen, alle credits naar jou.
Thanx voor de tip!
We gaan lekker. 5 uur onderweg, net ingepakt voor het doorgaren.CeesKees schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:06:
[...]
Dit mooie stukje vlees is vet zat, volgens mij geen water nodig.
Mocht ik hiervan spijt krijgen, alle credits naar jou.
Thanx voor de tip!
HeelCeesKees schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 13:08:
[...]
We gaan lekker. 5 uur onderweg, net ingepakt voor het doorgaren.
[Afbeelding]
Erg
Lekker
:strip_exif()/f/image/x4LOcw5sfVgZDSy9U9XhcZrF.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FCxEnbs3qk7kxI0JZPnvrao1.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/sTfUs9Mib11sQhgZFaFfOrNK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/BriK3egP9VyqcOiSESrqDvbI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Q7AqAClIaya6DRnZxCndYj73.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door CeesKees op 29-04-2023 18:51 ]
Heb ik nooit last van gehad met m’n weber?ASS-Ware schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 12:23:
[...]
Kost je ook meer energie, dus halverwege briketten of kolen bijvullen.
Ziet er godlike uit! Was het niet te droog? Heb je ‘m ingesprayed?
Nee, jij niet, maar de rest van de BBQ community wel.Technofreakz schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 19:16:
[...]
Heb ik nooit last van gehad met m’n weber?
Kom op zeg, je moet die massa aan water op temperatuur houden, dat kost nou eenmaal energie.
Ik heb nog nooit een droge pulled pork gehad en sprayen vind ik zinloos, ik merk geen verschil.apNia schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:44:
[...]
Welke punten zouden jullie graag willen terugzien hierin?
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Thanx! Was ook godlike.apNia schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 20:44:
[...]
Volgende keer kijken of ik een Iberico procureur kan vinden. Dat lijkt mij de enige manier om het nog lekkerder te krijgen.
Zeker niet te droog. Niets ingesprayed. Alleen de avond ervoor gekruid, en verder 9,5 uur op 105-125 gehad. Na 5 uur in het folie gepakt, verder niets gedaan.
Ik kijk nu al uit naar de broodjes pulled pork met de lunch morgen. 😋
[ Voor 25% gewijzigd door CeesKees op 29-04-2023 21:38 ]
Recept voor de opgemaakte wrap?
Ik ben toch malle pietje niet!
En dan moet ik dat ding nog thuis zien te krijgen
Bezorgen ze niet dan? Evt via online bestellen?Emmavdv schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:40:
Inmiddels heb ik de Grill Guru kunnen bekijken bij de Hornbach. Daar stond ook de medium en compact. Die laatste lijkt een mooie voor mijn eenpersoonshuishouden, maar ik weet ook dat ik spijt ga krijgen ergens de beperkte mogelijkheden. Ik had gehoopt na een nachtje slapen de keuze tussen large en medium wel te kunnen maken, maar twijfel twijfel twijfel
Jawel, maar dat vind ik behoorlijk prijzig (50€), en dan staat het bij mijn voordeur. Voor dat geld koop ik liever een goed stuk vlees om er op te leggen, zodat ik daarmee de hulptroepen, die ik hoe dan ook nodig heb, daarmee kan bedankenDennis1812 schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:15:
[...]
Bezorgen ze niet dan? Evt via online bestellen?
Mijn KJ werd geleverd op een pallet die met een pompwagen in de achtertuin is gezet.
Daar had ik zelf echt nooit aan begonnen.
en dan wil ik eigenlijk upgraden naar een BIG Joe, die gaat ook per bezorging. Dat sowieso
Ik heb dan wel een slechte rug en geen eigen aanhanger. Als je een aanhanger hebt en een goede rug kan je t prima zelf denk ik.
Groot gelijk. Dat ding moet bij mij op een balkon komen. Er is wel een lift, maar met diverse drempels kun je daar niet komen met pompwagen. Mijn ervaring met bezorgdiensten, ook voor grotere pakketten is voornamelijk dat ze het beneden dumpen, en je het dan uit mag zoeken. Alleen dan op een moment dat het hun i.p.v. jou uitkomt. En dan moet hij ook nog in elkaar.Dennis1812 schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:25:
Een large is wel een serieuze uitdaging en ga je in veel auto's in de doos niet meekrijgen.
Mijn KJ werd geleverd op een pallet die met een pompwagen in de achtertuin is gezet.
en dan wil ik eigenlijk upgraden naar een BIG Joe, die gaat ook per bezorging. Dat sowieso
Ik heb dan wel een slechte rug en geen eigen aanhanger. Als je een aanhanger hebt en een goede rug kan je t prima zelf denk ik.
Misschien is dat ook gelijk het antwoord op mijn twijfels, en is de medium misschien een veiligere keuze dan de large. Kijkend naar de doos heb ik goede hoop dat die in mijn VW-up! past
Cheap/fast/good, pick only 2
[ Voor 7% gewijzigd door Yalopa op 30-04-2023 07:43 ]
You don't need eyes to see, you need vision
Je woont in een appartement/flat? Weet je zeker dat je daar überhaupt wel op kolen/gas mag bbq’en?Emmavdv schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:36:
[...]
Groot gelijk. Dat ding moet bij mij op een balkon komen. Er is wel een lift, maar met diverse drempels kun je daar niet komen met pompwagen. Mijn ervaring met bezorgdiensten, ook voor grotere pakketten is voornamelijk dat ze het beneden dumpen, en je het dan uit mag zoeken. Alleen dan op een moment dat het hun i.p.v. jou uitkomt. En dan moet hij ook nog in elkaar.
Misschien is dat ook gelijk het antwoord op mijn twijfels, en is de medium misschien een veiligere keuze dan de large. Kijkend naar de doos heb ik goede hoop dat die in mijn VW-up! past
Bij mijn zusje in ieder geval niet. En ik begrijp het ook wel eigenlijk..
Maar wellicht is jouw woonsituatie heel anders.
Ik heb om deze reden ook de Weber Lumin overwogen. Ik heb alleen bij rondvragen weinig positieve ervaringen over elektrisch barbecueën gehoord.remzor schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:38:
[...]
Je woont in een appartement/flat? Weet je zeker dat je daar überhaupt wel op kolen/gas mag bbq’en?
Bij mijn zusje in ieder geval niet. En ik begrijp het ook wel eigenlijk..
Maar wellicht is jouw woonsituatie heel anders.
Mijn balkon is vrij ruim, en voor ruim de helft eigenlijk een soort dakterras. Buren zullen door mij dus niet in de rook zitten. Het zou in het contact moeten staan als met vuur barbecueën niet mag, maar volgens mij staat dat er niet in. Misschien voor de zekerheid toch nog even controleren :-)
Die was niet zo moeilijk;
Ui, knoflook, paprika en tomaat even aanbakken (evt met specerijen erbij; cayenne peper, chili mix oid) zak/pot gemixte gekruide bonen erbij. Net aan laten koken. Klaar.
Avocado, Klein beetje ui, half teentje knoflook, tomaat, peper, zout limoensap en crème fraîche. Hakker van de staafmixer. En je hebt een sausje voor er overheen.
Losse gehakte koriander erop.
Op de mijne heb ik ook nog shiracha gedaan.
Eet smakelijk!
Zou ik zeker doen. Het is natuurlijk niet zo dat als je ooit een contract hebt getekend (laat ik zeggen 20 jaar geleden) er tussentijds niets kan veranderen qua wet- en regelgeving bijvoorbeeld.Emmavdv schreef op zondag 30 april 2023 @ 08:46:
Het zou in het contact moeten staan als met vuur barbecueën niet mag, maar volgens mij staat dat er niet in. Misschien voor de zekerheid toch nog even controleren :-)
De VVE checken? Woonbeheerder? Bij mijn zusje hangt het met posters ook bij de entree (gas en open vuur verboden i.v.m. gevaar en overlast).
Ik geloof je wel hoor, en gun het je ook. Wil alleen een eventuele (financiële) teleurstelling bij je voorkomen
als je dan voor de Appie deal gaat zit de bezorging er ieg in.Emmavdv schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:36:
[...]
Groot gelijk. Dat ding moet bij mij op een balkon komen. Er is wel een lift, maar met diverse drempels kun je daar niet komen met pompwagen. Mijn ervaring met bezorgdiensten, ook voor grotere pakketten is voornamelijk dat ze het beneden dumpen, en je het dan uit mag zoeken. Alleen dan op een moment dat het hun i.p.v. jou uitkomt. En dan moet hij ook nog in elkaar.
De keuze voor mij om voor de medium te gaan was dat deze tenminste nog door de deur past van de schuur, de large zou net aan zijn en dan is manoeuvreren lastig. I.e.g. ook even iets om over na te denken als je een large overweegt.
Hi Ha Hopjesvla
Mijn big joe idd ook, op een pallet, met een heftruckje de achtertuin ingereden.Dennis1812 schreef op zondag 30 april 2023 @ 07:25:
Een large is wel een serieuze uitdaging en ga je in veel auto's in de doos niet meekrijgen.
En al ben je nog zo sterk, zoiets is niet op te tillen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/e1BiJNkbV1uOVLJpIxZUhNEh.jpg?f=user_large)
Alles behalve hoe bouw ik een Mancave/schuur etc. Niet relevant voor bbq! Wel soorten bbq, brandstof, vlees etcHari-Bo schreef op zaterdag 29 april 2023 @ 21:02:
Aangezien we bijna op de 1000 pagina's zitten wil ik alvast een nieuwe TS gaan maken. (en hallo iedereen na een lange winterslaap, iets met focus andere hobbies oa oldtimer etc).
Welke punten zouden jullie graag willen terugzien hierin?
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
Mijn vrouw wilde brood bakken, ik een kiprollade op de Q.
Doen we er sla, maken we er een sausje van mosterd, honing en dille erbij, voila, kicken!
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Nu maar eens gaan verdiepen in de rest
Normaalgesproken werk ik met Quebracho, een harde houtsoort die erg lang meegaat en heel heet kan worden.
Vandaag heb ik eens een mix van berk en eik geprobeerd.
:strip_exif()/f/image/0yCdgKpSqExGQ8oh6UwTEQyg.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij komt snel op gang, ik zat met 45 min op 180C met de deflector plates er in, weinig smaak of geur.
Ik denk dat dit wel een fijne koolsoort is.
Morgen maar eens zien hoeveel kolen er verbruikt zijn.
Wat gebruiken jullie en waarom?
Ik begin nu aan mijn tweede zak beuk en haagbeuk van Big Green Egg. Mooie grote stukken, gaat makkelijk aan, blijft heel makkelijk op temperatuur en geeft haast geen rook af. Erg tevreden mee.ASS-Ware schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
Ik heb vandaag eens andere kolen gebruikt.
Normaalgesproken werk ik met Quebracho, een harde houtsoort die erg lang meegaat en heel heet kan worden.
[Afbeelding]
Hij komt snel op gang, ik zat met 45 min op 180C met de deflector plates er in, weinig smaak of geur.
Ik denk dat dit wel een fijne koolsoort is.
Morgen maar eens zien hoeveel kolen er verbruikt zijn.
Ik heb grill guru compact, voor mezelf en mijn vrouw, inmiddels 5/6 jaar, erg tevreden mee, accecoires voor mij voldoende van andere merken, zo ook een spit of wat dan ook. In de toekomst ga ik zeker naar een large als onze kinderen wat ouder zijn, maar voor nu is het voor ons nog meer als voldoende.Emmavdv schreef op zondag 30 april 2023 @ 06:40:
Inmiddels heb ik de Grill Guru kunnen bekijken bij de Hornbach. Daar stond ook de medium en compact. Die laatste lijkt een mooie voor mijn eenpersoonshuishouden, maar ik weet ook dat ik spijt ga krijgen ergens de beperkte mogelijkheden. Ik had gehoopt na een nachtje slapen de keuze tussen large en medium wel te kunnen maken, maar twijfel twijfel twijfel
[ Voor 6% gewijzigd door BaBoK op 30-04-2023 21:40 ]
Ik heb mijn vrouw inmiddels 15 jaar en ben er ook erg tevreden mee.BaBoK schreef op zondag 30 april 2023 @ 21:37:
[...]
Ik heb grill guru compact, voor mezelf en mijn vrouw, inmiddels 5/6 jaar, erg tevreden mee.
Moet daar ook de vilt verv......?Tomatoman schreef op zondag 30 april 2023 @ 22:18:
[...]
Ik heb mijn vrouw inmiddels 15 jaar en ben er ook erg tevreden mee.
* copykat doet zachtjes de deur weer dicht.
Ikzelf koop kolen van het merk Aztec in de horecagroothandel. Het zijn geen grote brokken, maar de zakken zijn erg goedkoop en de kolen banden goed en lang genoeg. Een 9h sessie in de BGE lukt er prima mee. Ik heb hier ook nog een zak speciale grote brokken kolen, maar die gebruik ik haast nooit omdat et niet nodig is.ASS-Ware schreef op zondag 30 april 2023 @ 19:42:
Ik heb vandaag eens andere kolen gebruikt.
..
You don't need eyes to see, you need vision
dan 2 groene en 1 blauwe. Die gebruik ik door elkaar. Daarmee heb ik een lange, stabiele temperatuur, en een mooie smaak aan het eten. Hiermee doe ik meer dan een jaar (al is de blauwe meestal wat eerder op) en dan BBQ ik zeker 52* per jaar.
Grootte van de stukken zijn ook prima.
⏩ PVOutput☀️
nggyu nglyd
Probeer een beetje wijs te worden uit de verschillende typen. Dacht ff die handige tabelletjes op de doos in een enkele tabel te zetten. Maar er zitten wat discrepanties in.CeesKees schreef op maandag 1 mei 2023 @ 11:01:
Mijn kolen haal ik tegenwoordig bij houtskool.nl
dan 2 groene en 1 blauwe. Die gebruik ik door elkaar. Daarmee heb ik een lange, stabiele temperatuur, en een mooie smaak aan het eten. Hiermee doe ik meer dan een jaar (al is de blauwe meestal wat eerder op) en dan BBQ ik zeker 52* per jaar.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/9pk9g72fjL6JQ5s7xSCcysFs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/H2rWJraZeoZp3QmkUBdJZNIc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8jvCrUFBpxGNXTWCarMuJxY5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/J3lsHoLnwdRSM773ldJMQ4GM.jpg?f=fotoalbum_large)
South African wattle krijgt zowel 3 als 1 vinkje voor quick grilling.
Voor aanbiedingen e.d.: Barbecue aanbiedingen- & kortingscodetopic. Over messen kan je hier terecht: Welke keukenmessen - Deel 2
De discussie over hoe geweldig een A++, A+, A, B, C merk wel niet is, is uitgespeeld. Laat iedereen gewoon in zijn waarde en steek niet altijd de loftrompet uit hoe geweldig *insert* merk is. De "someone is wrong on the internet" hoeft hier niet plaats te vinden, net zo min als fanboyism
:strip_exif()/f/image/mnkk2GdLHICWslbzMICTIbzB.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lxcDvPgy2jmjwJ3GPvLLxqt2.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rseoGTEm6zbTjpKLrrLYxqAS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j6HEkEbNE5KPU3rmVM7d9I4O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AfTj9MOl3aJu4toUQKFuptaR.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/uMVoXCNsPzQKHtXilkdKPRcA.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/mOT5v89ocMlYEc9XgYTWbrtY.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/JYuibnkorySszQfgeglGcl1o.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/8xmvTlKqzfdL7xxzDOZmC8Xf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/k38xsu4LlEoPpU2K42YnqEjO.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/Z9GiCJXbJ4et0RzhJuWjBOSa.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/paCiLcJcAQKf9LX7uIhtHE56.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tpWRW81wIlUEo1zxQqyyDvRd.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hPFetTpzKd0uBHcME0sWVVio.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/vCcMW9RWYl9k6j9wCLTdBKYj.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rDcfuYdMzZGZz7rxTZBb4d18.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/0oLgTfbkHQhuKDFo3CO8bDfO.jpg?f=fotoalbum_tile)